PDA

Volledige versie bekijken : Boeken over wetenschap

Stabby
3 september 2009, 23:37
In dit topic raden we boeken aan over wetenschap.

Ik kan deze boeken alvast zeker aanraden:

Cosmos - Carl Sagan
De Ontrafeling van de Kosmos - Brian Greene
A Short History of Nearly Everything - Bill Bryson

Exorikos
4 september 2009, 01:18
Physics for scientists and engineers - Serway and Jewett :p
The cosmic landscape - Leonard Süsskind

Nu ben ik bezig in A Unified Grand Tour of Theoretical Physics van Ian D Lawrie. Benieuwd of ik het ga kunnen volgen, want het is eigenlijk een boek voor gevorderde undergraduate studenten, waar ik (nog) niet bij hoor. :)

Knrgy
4 september 2009, 12:39
Ik ben zelf absoluut geen wetenschapper ( economist ), maar in m'n vrije tijd lees ik af en toe wel een (pseudo)wetenschappelijk boekje. Ik lees dus eerder boeken met niet te veel formules en wiskunde e.d. erin, maar toch gebaseerd op "harde" wetenschap.
Eerder verhalende, niet te moeilijke, niet te makkelijke literatuur.

Een goed idee lijkt me om een indicatie te geven van het niveau van de aan te raden boeken.

" Hoe kwantumfysica ons wereldbeeld veranderd" - Anton Zeilinger
Niveau : Verhalend boek, niet te moeilijk, maar ook niet gemakkelijk. Weinig ( tot geen )harde wiskunde.

NotoriousP
4 september 2009, 12:57

² that, eventueel te vervangen door "The Feynmann Lectures on Physics".

Exorikos
4 september 2009, 13:26

Nooit gelezen, wel eens een keer een stukje over de wetten van Kepler gekopieerd gekregen. Ik wil ze ooit wel in mijn boekenkast. :)

Deus ex Machina
4 september 2009, 13:44
Amazon.com: The View from the Center of the Universe: Discovering Our Extraordinary Place in the Cosmos (9781594489143): Joel R. Primack, Nancy Ellen Abrams: Books (http://www.amazon.com/View-Center-Universe-Discovering-Extraordinary/dp/1594489149)

deze is ook zeker aan te raden

passero
4 september 2009, 13:47
De Ontrafeling van de Kosmos - Brian Greene

Ben ik momenteel mee bezig en is een zalig boek! Wel wat moeilijk af en toe en ge moet er u kopke bijhouden maar o zo leerzaam en enorm goed uitgelegd.

Iemand een idee of zijn boek "The elegent universe" de engelse versie is van de ontrafeling van de kosmos of is het een totaal ander boek?

Trolle
4 september 2009, 13:52
parallel worlds - michio kaku

NotoriousP
4 september 2009, 13:53
Nooit gelezen, wel eens een keer een stukje over de wetten van Kepler gekopieerd gekregen. Ik wil ze ooit wel in mijn boekenkast. :)

Gesigneerd hé :p Maar zijn dure volumes...

Kheb ze in pdf en de indeling is grotendeels gelijk Serway eigenlijk.

Exorikos
4 september 2009, 13:55
Ben ik momenteel mee bezig en is een zalig boek! Wel wat moeilijk af en toe en ge moet er u kopke bijhouden maar o zo leerzaam en enorm goed uitgelegd.

Iemand een idee of zijn boek "The elegent universe" de engelse versie is van de ontrafeling van de kosmos of is het een totaal ander boek?

De Ontrafeling van de Kosmos is de vertaling van The Fabric of the Cosmos.

Gesigneerd hé :p Maar zijn dure volumes...

Kheb ze in pdf en de indeling is grotendeels gelijk Serway eigenlijk.

Hoe groot zijn die pdf's samen?

Messias.
4 september 2009, 14:01

The Elegant Universe is een ander boek. De Ontrafeling van de Kosmos is de Nederlandse vertaling van The Fabric of the Cosmos.

Matn
4 september 2009, 15:21

Prof van me heeft nog gezegd dat we daar best niet aan beginnen voor we in ons 3de bachelorjaar zitten (Fysica en Sterrenkunde). Dus ik vermoed dat dat boek voor de meesten vrij ontoegankelijk is. :p

Verder is The Cosmic Perspective een zeer goed (inleidend) sterrenkunde boek.
Voor fysica zijn de boeken van Alonso & Finn ook zeer degelijk.

NotoriousP
4 september 2009, 23:40
Prof van me heeft nog gezegd dat we daar best niet aan beginnen voor we in ons 3de bachelorjaar zitten (Fysica en Sterrenkunde). Dus ik vermoed dat dat boek voor de meesten vrij ontoegankelijk is. :p

Zit nog maar in Volume 1 maar nog niet echt problemen mee gehad... Maar ik heb Serway natuurlijk als voorkennis. Tis gewoon echt amusant zijn stijl :)

Hoe groot zijn die pdf's samen?

82.3 MB voor de pdf, 2.6 GB voor de audio files.

_DKsissor_
5 september 2009, 00:02

:drool::drool::drool:

Proim
5 september 2009, 08:17
Zijn er boeken die leesbaar zijn voor iemand die nu net in het 6e middelbaar is terechtgekomen?

Tom!
5 september 2009, 09:54
What Is Mathematics (http://books.google.be/books?id=_kYBqLc5QoQC&lpg=PP1&ots=qNS1yKDTxK&dq=what%20is%20mathematics&pg=PP1#v=onepage&q=&f=false) van Courant & Robbins.

Fighting Hobbit
5 september 2009, 10:12
Qua eerder populistische lectuur vond ik a brief history of time van Stephen Hawking niet slecht.

Op gevorderder niveau qua fysica vond ik de handboeken van David Griffiths heel erg de moeite.

Proim
5 september 2009, 10:57
Qua eerder populistische lectuur vond ik a brief history of time van Stephen Hawking niet slecht.

Misschien een rare vraag maar valt dat het goed in het Engels te lezen of is het als leek beter in het Nederlands te doen?

ErikSc
5 september 2009, 11:44
Ik vind persoonlijk 'A brief history of time' niet zo een goed boek. Soms goed toegangkelijk en dan weer niet voor een leek (wat toch het doelpubliek moet zijn).
Voor iemand met weinig tot geen kennis van fysica maar toch geintresseerd is in de huidige stand van zaken (zwarte gaten, tijdreizen, enz...) is 'Einstein for dummies' vlot leesbaar. 'A short history of nearly everything' is ook goed leesbaar en goed toegangkelijk voor mensen zonder wetenschappelijke achtergrond. De geïllustreerde versie is een aanrader.

passero
5 september 2009, 12:31
Weet iemand toevallig waar ik "kosmische symfonie" kan krijgen? De vertaling van the elegant universe? Ik vind het wel iets te moeilijk om zo boeken in het engels te lezen... Op de website van proxis en bol.com staat hij niet leverbaar maar ik vind ook geen data wanneer die terug leverbaar zou zijn...

Messias.
5 september 2009, 14:50
Weet iemand toevallig waar ik "kosmische symfonie" kan krijgen? De vertaling van the elegant universe? Ik vind het wel iets te moeilijk om zo boeken in het engels te lezen... Op de website van proxis en bol.com staat hij niet leverbaar maar ik vind ook geen data wanneer die terug leverbaar zou zijn...

Maar nee! In het Engels is dat boek echt zeer goed te doen.

bountty
6 september 2009, 18:33
Ik ben nu bezig aan Cool It! - Lomborg voor mijn eindwerk in het 6de jaar wetenschappenwiskunde, interessant boekske, geeft een andere kijk op global warming en wat eraan te doen in niet te moeilijke taal :) soms moet'k eens een paar lijnen overslaan omdat ze té technisch zijn maar over het algemeen valt het nog mee :).

Doggiedog
9 september 2009, 19:38
Zo een paar uit mijn hoofd:

- Chimpanseepolitiek (Frans De Waal): over macht en de rol van seks in een chimpanseegroep in een dierentuin. Schrijfstijl is toegankelijk voor het hele publiek, en doet u nadenken over hoe weinig wijzelf eigenlijk verschillen van onze verre neven.

- Animals in translation (Temple Grandin): is erg verhelderend, geeft u een goede kijk hoe dieren de wereld kunnen zien. Heeft trouwens heel wat geholpen om het welzijn van nutsdieren te verbeteren, en ondertussen ook de veiligheid te verbeteren en stress te verminderen bij de verzorgers ervan. :)

- The Art of War (Sun Tzu): als ge dat niet kent leeft ge niet! :p

- boeken van Desmond Morris zijn ook altijd erg interessant, en voor zover ik weet toegankelijk voor iedereen.

- Medisch handboek honden - Het complete naslagwerk (Dr. Bruce Fogle): erg volledig boek over de meest voorkomende ziektes en aandoeningen bij honden. Misschien niet meteen toegankelijk voor de echte leken, maar als ge een beetje thuis zijt in de geneeskundige wereld is het heel goed verstaanbaar.

NotoriousP
9 september 2009, 20:23
Tgaat hier over wetenschap he, geen politieke wetenschap fzo :p

Hoewel the art of war zeker een interessante read is.