PDA

Volledige versie bekijken : Radiogolven ontvangen via oortjes

Shellshock
3 september 2009, 21:43
Rare TT misschien, en misschien past het hier niet, maar ik denk dat mijn 'probleem' wetenschapelijk gerelateerd is en vermits ik weinig verstand heb van fysica ed. post ik het maar hier.

Ik heb op mijn PC gewoon twee speakers aangesloten. Eén speaker biedt ook aansluiting voor gewone oortjes zoals die van een mp3 speler. Meestal gebruik ik die omdat de PC in de living staat en er ook nog andere mensen zijn die dat geluid niet kunnen waarderen.

Ik heb het fenomeen al langer dan vandaag, maar nog nooit heb ik het zo -relatief-duidelijk kunnen verstaan als nu. Als het volledig stil is kan ik soms geluid horen. Daarjuist kon ik het redelijk goed verstaan en het was een Duitse zender. Als ik mijn oortjes diep in mijn oren steek, kan ik het voor een paar seconden goed verstaan, maar daarna neemt het volume af om even later weer toe te nemen.
Het snoer van de oortjes is van goede kwaliteit, maar de draad zelf is wat gebogen.
Hoe zou het dan kunnen dat ik via mijn oortjes een radiostation kan ontvangen, en dan een Duits nog wel?

En nee, ik ben niet gek. :p

128MB
3 september 2009, 22:06
Heb een topic als dees al 100x gelezen en heb het zelf ook al eens voorgehad maar ik vergeet altijd waarom dat is :')

Men oude pc boxen hadden net hetzelfde, zelfde als men walkie talkies ne waalse zender ontvangten :rofl:

en dit hoort op het hardware forum ofzo

EDIT GEVONDEN :)

http://www.9lives.be/forum/hardware/636833-radio-signaal-door-mijn-pc-speakers-help.html

Epyon
3 september 2009, 22:10
Dat is heus niet vreemd hoor. Uw snoer (oortjes + aansluiting luidsprekers) is toevallig gelijk aan vierde of meer van de golflengte van de radiozender die je ontvangt en uw oortjes vormen samen met uw luidsprekers toevallig een LC kring (radio afstemkring) die is afgestemd op die frequentie.

Dit komt wel meer voor. Veel elektrische gitaristen ontvangen bvb radiostations op hun versterkers omdat de snaren het signaal oppikken. Op school bouwden wij zelfs radio's die werkten zonder netvoeding of batterijen: ze werkten puur op de energie die hun antenne uit de lucht plukte :) .

128MB
3 september 2009, 22:13
En de oplossing is de draden in te korten?

Heb ik daarom maar een kabeltje van 30cm bij men bose headset? :')

Thorondor
21 september 2009, 01:04
Hehe,
onze gitarist ontvangt regelmatig een Duitse radiozender als zijn versterker aanstaat. ( niet tijdens het spelen, of toch niet hoorbaar)

Conqie
21 september 2009, 01:13
Ik heb hetzelfde ook met men pc-speakers, soms is dat echt nog vrij luid

boostah
21 september 2009, 08:27
doet is zilverpapier rond u snoer (alle eigenlijk mag da ni onderbroken worden zelfs niet op de hoeken). Is meestal da manier om sneeuw op de tv te vermijden, ervoor zorgen dat de mantel (kooi van faraday) niet onderbroken wordt en de sneeuw opt tv verdwijnt.

Tmoet dus magnetisch afgeschermd worden simpelweg gezegt

satanreleased
23 september 2009, 02:28
jij heb dat meegemaakt met jouw oortjes , wel ik heb een interesante voorbeeld die ik heb meegemaakt .

Ik zit op mijn zolder met een muziek studio op amateurische vlak gebouwd,ik gebruikte altijd logitech speakers 5.1 , op een dag vertelde een vriend van mij dat ik dringend studio monitors moest kopen voor de kwaliteit van mijn muziek productie en mastering te verbeteren.Dus ik heb zijn raad gevolgd en ik heb nu die super gevoelige boxen die ideal zijn voor veel andere frequenties te laten horen dan standaard pc speakers.Maar ik heb ook een probleem ondervonden sinds ik die monitors heb geschakeld,ik hoor alle geluiden dat mijn pc doet op electronische vlak door mijn studio monitors,als ik mijn muis sleept hoor ik een electronische gekraak door deze.En het grapigste moet nog komen, als ik ze alletwee vollebak opendraait en geen klank laat doorkomen , en ik laat die geschakeld aan de pc met internet aan, HOOR IK 8 BIT MUZIEK of andere liedjes .Zo heb ik vorige maand super mario liedje herkend. Ik denk dat de kabel van telenet veel ruis laat doorstromen ,oftewel functioneert mijn pc als een mega antenne voor lage frequenties te ontvangen in de omgeving.Ik zal dat eens moeten testen met SETI@home enkel om te zien om ik dan ook dingen hoort .
Tans zijn al mijn toestellen ge-aard en alle kabels lopen vlotjes zonder verwaring rond .Ik heb ook gehoord als een kabel dat geen shielding heeft ook dergelijke ruis kan doorgeven want Kooper is een ontvanger .Ik denk dat jij niet ver van een zender" antenne " van de politie , luchthaven of een andere bedrijf met CB bakjes woont, Ze ontvangen ook veel en zenden ook veel ruis door.Wat jij heb gehoord in je speakers of oortjes was ruis .En dit kan ook met uw tv gebeuren mensen ook al zit er geen kabel in . VHF UHF signalen die in de lucht rond zwerven kunnen getoond worden op een tv zonder RF kabel erin .

offtopic : Een geleerde noemde dat fenomeen EVP , electronic voice phenomena ,de gelovigen denken dat het de stemmen zijn van mensen die overleden zijn en die proberen met ons te communiceren .Als je geen duitse bloed heb , dont panic :p

satanreleased
23 september 2009, 02:32
Op school bouwden wij zelfs radio's die werkten zonder netvoeding of batterijen: ze werkten puur op de energie die hun antenne uit de lucht plukte :) .

noemt dat geen crystal radio in electronica termen ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_radio