PDA

Volledige versie bekijken : Algemeen Probleem met verkleinen C schijf (Vista) met Windows verkleinen, Gparted én Acronis

jan002
25 augustus 2009, 07:18
Beste,

Nieuwe PC, E8400, 4GB, 500GB HD.
Windows Vista Home Premium geïnstalleerd, maar op de volledige schijf.
Nu wil ik hier 3 partities: C:200 D:200 E:100
Nu heb ik 442GB van de 478GB vrij.
Met de windows kan ik C slechts 48GB verkleinen (heb hiervoor al systeemherstel uitgeschakeld, wisselbestand verkleind, schijf gedefragmenteerd). Kan ik nog iets meer doen?
Daarna maar eens Gparted op een CD gebrand, boot van daar, maar bij opstart (na ingeven language ed...) krijg ik melding dat de boot niet goed is...
Hierna maar een acronis disk director suite 10 geïnstalleerd.
Openen, bij resize vanop C krijg ik keuze om C te selecteren, maar bij volgend venster kan ik de C niet selecteren om deze te verkleinen (staat lichtgrijs).
Dan maar eens 'create partition', klik op C (om te verkleinen), ik selecteer de grootte van de 2e (nieuwe) partitie.
Daarna ingeven de nieuwe als 'logical' of 'primair' (beide heb ik reeds geprobeerd).
Zegt om PC opnieuw op te starten, het Vista logo is nét nog te zien als die Acronis zn werk doet.
Zegt dat dit compleet is (duurt maar een tweetal minuten), en start erna terug opnieuw op.
Bij openen van 'Computer' zie ik échter alléén één C schijf van zo'n 470GB.
Wat kan ik nog proberen om die C toch verkleind te krijgen zonder opnieuw te moeten formatteren?

Mvg.

TiZon
25 augustus 2009, 11:04
Eerst resizen met gparted: Using GParted to Resize Your Windows Vista Partition :: the How-To Geek (http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to-resize-your-windows-vista-partition/)

En dan kan je in schijfbeheer (Rechtsklik Deze Computer > Beheren > Schijfbeheer) nieuwe partities aanmaken.

jan002
25 augustus 2009, 14:32
Eerst resizen met gparted: Using GParted to Resize Your Windows Vista Partition :: the How-To Geek (http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to-resize-your-windows-vista-partition/)

En dan kan je in schijfbeheer (Rechtsklik Deze Computer > Beheren > Schijfbeheer) nieuwe partities aanmaken.

Zoals vermeld heb ik dit reeds gedaan, echter zonder resultaat. (Probleem met BOOT zegt ie...).

TiZon
25 augustus 2009, 14:33
Welke foutmelding krijg je juist?

jan002
25 augustus 2009, 16:54
Welke foutmelding krijg je juist?

The root block device is unspecified or not detected.
Please specify a device to boot, or "shell" for a shell.
Daaronder staat er een # teken, maar ik weet niet wat getypt daar...

Edit: ik maak gebruik van gparted-livecd-0.3.3-6
Bij gebruik van gparted-livecd-0.3.4-11 heb ik een gelijkaardige melding.

Als ik PC dus boot vanop die CD krijg ik eerst:
Enter to boot (ik druk dus op enter)
dan een melding: no bootable medium found
Waiting for new device.
Na een tiental seconden komt de volgende melding:
!!Could not find CD to boot, something els needed.

Daarna load keymap (ik kies 1 voor azerty)
Daarna load language (ik kies 06 voor dutch)

Daarna melding:
The root block device is unspecified or not detected.
Please specify a device to boot, or "shell" for a shell.

TiZon
25 augustus 2009, 17:43
Teovallig de JMicron SATA controller op je mobo?
Er is denk ik nog geen kernel die dat ondersteund, toch geen die gparted gebruikt...

Probeer eens de nieuwste ubuntu af te halen, dan de live versie te starten en dan gparted van daaraf te starten (je zal die eerst in terminal moeten installeren via apt-get gparted)

jan002
25 augustus 2009, 18:41
Teovallig de JMicron SATA controller op je mobo?
Er is denk ik nog geen kernel die dat ondersteund, toch geen die gparted gebruikt...

Probeer eens de nieuwste ubuntu af te halen, dan de live versie te starten en dan gparted van daaraf te starten (je zal die eerst in terminal moeten installeren via apt-get gparted)

Ik zal eens even zoeken op die ubuntu (nog niet direct van gehoord).
Khoop dat dit niet 'te' veel inhoudt.
Kheb een 'Intel DG43NB (Socket 775-Intel G43-ATX-DDR2 800-VGA) (BOXDG43NB)' moederbord.

Nu ben ik ondertussen eens bezig met paragon partition manager (pro v10).
Daar kan ik selecteren om te resizen en 2e partitie, maar als ik dit doe, vraagt om PC opnieuw op te starten, en dan, net na de bios heb ik enkel cursor en enkele puntjes staan.
Er gebeurt niets (al eens een uur laten doen), volgens handleiding moet dan normaal de voortgang opkomen in een soort van dos venster, maar dit gebeurt niet...

TiZon
25 augustus 2009, 21:15
Ik denk dat het door je chipset/sata controller allemaal komt, omdat daar speciale drivers voor geladen moeten worden die hij normaal niet laadt...