PDA

Volledige versie bekijken : Ecologisch Leven

skyflyer
23 augustus 2009, 19:03
Hey,
aangezien ik geen goede website vond die mensen samenbrengt rond het onderwerp "ecologie", besloot ik om zelf iets uit de grond te stampen.
Ecologisch leven word steeds populairder, vooral door het dure leven.

Aangezien wij binnen enkele jaren een huisje zullen bouwen, ben ik reeds enige tijd op zoek naar tips enzo, maar deze zijn dus niet centraal te vinden.
Toen kwam het idee om zelf wat op te starten. Hieruit is een nieuw forum ontstaan: ECO-Life (http://www.eco-life.be)
Ik hoop dat deze website snel kan uitgroeien tot een mooi, informatief forum.

Zijn hier nog leden die ecologisch denken? Zo ja, wat doen jullie zoal om ecologisch te leven? :)

Doggiedog
23 augustus 2009, 19:15
Ooit eens toevallig op gebotst: http://www.nationaalpark.org/docs/200510261536218775.pdf. Ge kunt er misschien enkele tips uit halen.

LeSec
23 augustus 2009, 20:38
Interessant, meteen gebookmarked zie.

Op sommige vlakken denk ik enorm ecologisch, op andere dan weer niet, dat heeft dan met mijn hedonistisch karakter te maken vrees ik.

Op school (architectuur) hou ik altijd ecologie en sustainabilty in het achterhoofd bij alles wat ik doe infeite. Al mijn ontwerpen zijn ecologisch verantwoord. Ze hangen er infeite ontwerpmatig aan vast. Tis geen afwerking, ze maken echt deel uit van het geheel. Tis meer dan wat zonnepaneeltjes op een dak met andere woorden.

Zelf probeer ik zo zuinig mogelijk om te springen met energie thuis. We gaan zelf ook herbouwen en daar wordt er gebruik gemaakt van zowel groendaken, zonne-energie, warmtepompen, voldoende effectieve isolatie, hemelwater optimalisatie, enzovoorts.

Maar ik hou echter wel van op reis gaan en met de auto rijden. Twee dingen die een pak energie verbruiken. Op dat vlak faal ik dus wel, daar neemt de genotskant het over van het rationeel en verantwoordelijk denken. Tis eigenlijk erg dat ik het besef van mezelf maar te laf ben er iets aan te veranderen. Anyway, ik sus mijn geweten met het feit dat ik op andere manieren er wel iets aan doe en hopelijk later in de toekomst er een pak aan kan veranderen. Wonen is 1/3 van onze energiebehoefte op aarde dus als ik daar ergens mijn steentje kan bijdragen ben ik al blij :')

skyflyer
23 augustus 2009, 21:49
Bij mij net hetzelfde probleem...
Ik wil er alles aan doen om thuis ecologisch te leven, maar ook hou ik graag van reizen en met de auto rijden...:$
Morgen zit ik weeral op het vliegtuig, wat een vervuiling voor de natuur...:oink::$

Jonathan
23 augustus 2009, 23:44
Zelf kunt ge er jammer genoeg weinig aan doen dat onze auto's nog altijd niet overwegend op biobrandstof of elektriciteit rijden hé.

Eoz
24 augustus 2009, 00:20
Je kan bij je vliegreis een extraatje betalen om je ecologische schade te laten vergoeden. Zoals ik heb gedaan. 50 euro :(

Flipkikker
24 augustus 2009, 00:23
Ecologisch leven is imo één van de belangrijkste doelen die onze Westerse beschaving naar moet streven als het gaat om ontwikkeling op technologisch, menskundig,... vlak.

Als we bvb massaal omschakelen op elektrische wagens zal er al een directe toename van levenskwaliteit merkbaar zijn voor iedereen:
Veel minder geluidsoverlast door het verkeer, de constante ruis van verbrandingsmotoren verdwijnt,
geurhinder bestaat niet meer, zuivere lucht die je kunt inademen in de drukste tunnels van het land,...

Voorlopig lijkt het mij wel niet zo verstandig om onbezonnen op de groen-trein te springen.
Waarom zou je 10x meer betalen voor een zonneboiler dan een gasboiler?

De bevolking moet op een correcte manier warmgemaakt worden voor groene technologie, eerder vanuit een mentaliteitswijziging dan het "bang zijn voor de opwarming van de aarde".
Tegelijkertijd moeten de overheden, onderwijscentra en industrie investeren in ecologisch ontwerpen, zodat dit mainstream wordt - en dus betaalbaar/goedkoper tov vervuilende technologie.

Met dit laatste beginnen ze al ietwat in gang te schieten, maar der zullen nog wel enkele jaren voorbijgaan voor dit echt optimaal kan verlopen.
Veel vervuilende en efficiënte stoffen zijn nu eenmaal een pák goedkoper voor de fabrieken die er momenteel bestaan. Kans is dus voorlopig ook klein dat fabrieken plots hun hele uitrusting aanpassen aan milieuvriendelijk produceren (als dit al volledig mogelijk is) en zich daarbij nog een grotere kost van grondstoffen op de nek halen.

Ben benieuwd hoe snel het allemaal zal veranderen :)

denkimi
24 augustus 2009, 00:26
Ecologisch leven is imo één van de belangrijkste doelen die onze Westerse beschaving naar moet streven als het gaat om ontwikkeling op technologisch, menskundig,... vlak.

Als we bvb massaal omschakelen op elektrische wagens zal er al een directe toename van levenskwaliteit merkbaar zijn voor iedereen:
Veel minder geluidsoverlast door het verkeer, de constante ruis van verbrandingsmotoren verdwijnt,
geurhinder bestaat niet meer, zuivere lucht die je kunt inademen in de drukste tunnels van het land,...

en om de 2 a 3 terug 24h opladen :p

Conqie
24 augustus 2009, 00:27
:wtf: dat lijkt me compleet belachelijk, geef die vijftig euro dan aan een goed doel ofzo.
Het is wel enorm triest dat ge zo door het leven moet gaan, u schuldig voelen omdat ge in een vliegtuig of auto zit..,dat is volgens mij ook de compleet foute mentaliteit.

Elektrische wagens is nog niet voor de komende tien jaar, ben ik vrij tot heel zeker van.
en zoals ze er nu zijn ben ik daar niet kwaad voor.

Flipkikker
24 augustus 2009, 00:30

Waarom zou je? :)

Er bestaan evengoed fuel cell wagens en ik ben er zeker van dat de batterij-technologie ook nog verder zal geraken...

Als ik me niet vergis gebruiken ze momenteel lithium-ion batterijen in de meeste elektrische wagens die eraan komen, terwijl lithium-polymer compacter is en een grotere capaciteit heeft.
Dit laatste is denk ik nog te duur doordat het zo recent is en de productie niet geoptimaliseerd werd.

Vrij kortzichtig om je vast te pinnen op die korte range die je momenteel hebt.

edit: Hiermee wil ik wel niemand aanmoedigen om per se een huidige slechtere elektrische wagen te kopen hé ! :p
Als de prijs-kwaliteit je goed lijkt en je hebt meer dan voldoende aan het bereik dat ze halen, hou ik je niet tegen, maar voor de meeste mensen...

denkimi
24 augustus 2009, 00:55
Waarom zou je? :)

Er bestaan evengoed fuel cell wagens en ik ben er zeker van dat de batterij-technologie ook nog verder zal geraken...

Als ik me niet vergis gebruiken ze momenteel lithium-ion batterijen in de meeste elektrische wagens die eraan komen, terwijl lithium-polymer compacter is en een grotere capaciteit heeft.
Dit laatste is denk ik nog te duur doordat het zo recent is en de productie niet geoptimaliseerd werd.

Vrij kortzichtig om je vast te pinnen op die korte range die je momenteel hebt.

edit: Hiermee wil ik wel niemand aanmoedigen om per se een huidige slechtere elektrische wagen te kopen hé ! :p
Als de prijs-kwaliteit je goed lijkt en je hebt meer dan voldoende aan het bereik dat ze halen, hou ik je niet tegen, maar voor de meeste mensen...

elektrische wagens komen er niet in de eerst 30 jaar. het probleem is niet de capaciteit van batterijen, maar dat ge ze niet in 2 minuten kunt terug bijvullen zoals ge dat met benzine of diesel wel kunt. tenzij ze een batterij kunnen maken die klein en goedkoop genoeg is om gemakkelijk te kunnen wisselen (max 10 kg) zullen elektrische wagens er niet komen.

boeffel
24 augustus 2009, 00:59
gewoon niet doen ;)

Darkwing Duck
26 augustus 2009, 13:17
Waterstof anyone? Zoals flipkikker zei bestaat de fuel cel ook al. En dat zal geen 30 jaar meer duren voor die geoptimaliseerd is. Er zijn nu al zelfs al tankstations waar je waterstof kan tanken. De eerste auto's zijn er al. Het is een kwestie van tijd voordat het ook voor de gemiddelde bevolking mogelijk wordt. Maar zolang de olieprijzen blijven stijgen zal het niet lang duren voor dat allemaal geoptimaliseerd is.

shiftyke
26 augustus 2009, 13:35
Maar de productie van waterstof is enorm slecht voor het milieu net als het maken van de batterijen van bv de Prius!

Als je echt ecologisch wil bouwen Skyflyer kijk dan eens naar passief huizen, kosten iets meer geld maar je haalt het er al na 10 jaar uit.

Flipkikker
26 augustus 2009, 14:40
Waterstof produceren kán milieuvriendelijk hoor :)
Het is enkel niet het meest efficiënte proces tot nu toe (al zijn er ontwikkelingen aan de gang)

Ivm batterijen weetk niet onmiddellijk of er daar serieuze vorderingen zijn met milieu-impact, maar:

De vervuilende stoffen van een batterij kan men gecontroleerd opvangen en verwerken <-> de rook van een verbrandingsmotor

Elektrische wagens hebben véél minder onderdelen dan de traditionele wagens en lijken mij dus ook wel onderhouds- en portemonneevriendelijker.

uip
26 augustus 2009, 21:38
Elektrische wagens hebben véél minder onderdelen dan de traditionele wagens en lijken mij dus ook wel onderhouds- en portemonneevriendelijker.:lol: er zit 100 jaar evolutie in de ontbrandingsmotor, ondertussen is dat concept al ferm fijngeschaafd hoor!

Elektrische wagens komen er idd niet onmiddelijk. Niet alleen de batterij stelt een probleem, maar hoe ga je je wagen opladen? Het net is niet echt aangepast om iedereen 's nachts een paar kW af te nemen...

Flipkikker
26 augustus 2009, 23:02
:lol: er zit 100 jaar evolutie in de ontbrandingsmotor, ondertussen is dat concept al ferm fijngeschaafd hoor!

Elektrische wagens komen er idd niet onmiddelijk. Niet alleen de batterij stelt een probleem, maar hoe ga je je wagen opladen? Het net is niet echt aangepast om iedereen 's nachts een paar kW af te nemen...

Daarvoor moet ge mij nu écht nie uitlachen zu.
De overbrenging van de motor naar de wielen bij een traditionele wagen is al zoiets complex en veeleisend, terwijl dat bij de meeste elektrische wagens (die ik ken) de elektromotor in de wielen zit.

Er zijn voorbeelden genoeg te geven om de voordelen te tonen, maar de belangrijkste dingen (opladen en bereik) zijn idd nog niet opgelost...

Conqie
26 augustus 2009, 23:03
en vermogen.

Flipkikker
26 augustus 2009, 23:06
en vermogen.

Tesla Motors - High performance electric vehicles. Available now. (http://www.teslamotors.com/)

Conqie
26 augustus 2009, 23:20
ik wist het wel, betaalbaar vermogen dan!

jastas
27 augustus 2009, 17:02
Je kan bij je vliegreis een extraatje betalen om je ecologische schade te laten vergoeden. Zoals ik heb gedaan. 50 euro :(

De vraag is natuurlijk of die 50eur wel naar één of ander ecologisch doel gaat of gewoon in de zak van de maatschappij verdwijnt...

@Skyflyer: op het bouwinfo forum (http://www.bouwinfo.be/forum/) vind je veel informatie over verbouwen (logisch...), al dan niet ecologisch verantwoord. Pas op der zitten wel veel freaks tussen (vooral in energie forum)!

Flipkikker
28 augustus 2009, 19:28
:offtopic:

Nog even over je forum ook,
ik denk dat je het verkeerd aanpakt, want momenteel is je forum zowat leeg...

Tlijkt mij beter als je begint als informatieve site, eventueel in blogstijl om het jezelf makkelijk te maken, waarin je dan dingen kan toevoegen en de eerste bezoekers via de commentaren over iets aan de praat geraken.

Op termijn kan je dan overwegen een forum te installeren :)

skyflyer
31 augustus 2009, 10:46
:offtopic:

Nog even over je forum ook,
ik denk dat je het verkeerd aanpakt, want momenteel is je forum zowat leeg...

Tlijkt mij beter als je begint als informatieve site, eventueel in blogstijl om het jezelf makkelijk te maken, waarin je dan dingen kan toevoegen en de eerste bezoekers via de commentaren over iets aan de praat geraken.

Op termijn kan je dan overwegen een forum te installeren :)

De informatieve site ga ik er rond bouwen, stap per stap...
Een forum was voor mij het makkelijkst om mee van start te gaan.
Nu een informatieve site er rond bouwen zal wat meert tijd vergen. Maar ik hoop dat in de tussentijd het forum toch al van start kan gaan... :)
We zien wel waar we uitkomen...;)

Preske
31 augustus 2009, 21:17

er worden constant verbeteringen gedaan aan batterijen en accu's.
er zijn snelladers, en het is heus geen 24u opladen meer :)

(also, in before epyon)