PDA

Volledige versie bekijken : wij vs de aarde

TrsH
18 augustus 2009, 20:54
ik zit al een tijdje met een vraag.
de laatste tijd ben ik enorm geintresseerd geraakt in het universum en alles wat er zich in voordoet.

nu mijn volgende vraag (en call me stupid or retard) ma ik vind er nergens iets over... maar de aarde draait dus rond haar as, en ik vraag mij gewoon af of wijzelf dit niet kunnen manipuleren...

moest iedere mens op de wereld met iedere auto zich naar dezelfde richting richten.
en dan plots allemaal op hetzelfde moment als halve wilde aanzetten.

zou de aarde hiervan iets ondervinden?
zou de snelheid waarmee de aarde draait verminderen?
zou je eventueel de aarde zo uit zijn baan kunnen brengen?
en wat moest dit lukken en we doen de aarde zogezegd de andere kant draaien wat zou er met ons gebeuren?

ik weet tis een rare en mss wel domme vraag maar ik vraag het mij toch af.

[SMURF]Lolsmurf
18 augustus 2009, 20:59
Als de aarde stopt met draaien , stopt de kern dan ook en valt ons magnetisch veld weg => drama

TrsH
18 augustus 2009, 21:00
Lolsmurf;12065547']Als de aarde stopt met draaien , stopt de kern dan ook en valt ons magnetisch veld weg => drama

ja maar wat als we de andere kant opdraaien?

ChunWai.
18 augustus 2009, 21:02

Wilt gij dat proberen?:lol:

EternalSilence
18 augustus 2009, 21:02

als je een ronddraaiend object van koers wil laten wijzigen, dan moet er toch een moment zijn dat het object stil staan?

en idd, als aarde stopt met draaien, valt het magnetisch veld weg -> drama

[SMURF]Lolsmurf
18 augustus 2009, 21:07
als ge de aarde zonder stop te zette in de andere richting kunt late draaien , wordt de noordpool de zuidpool enzo...

het hele magnetische veld zal ook omkeren geloof ik (een boot met schroeven en de richting waarop hij vaart is afhankelijk van de zin waarin de schroeven draaien)

Wat er dan gebeurt is een raadsel...

Enkel aan het gissen eerlijk gezegd

stoomboot
18 augustus 2009, 21:12
Als ik twee magneten tegen elkaar zet, en ik draai linksom en daarna rechtsom denk ik niet dat de polen veranderd zijn..

Aarde draait toch niet over zijn koppeke heen, dus lijkt me toch niks te veranderen aan die polen?

Zou maar erg zijn als er binnenkort een polenwisseling is en de aarde dan plots in de andere richting gaat draaien.

[SMURF]Lolsmurf
18 augustus 2009, 21:13
Als ik twee magneten tegen elkaar zet, en ik draai linksom en daarna rechtsom denk ik niet dat de polen veranderd zijn..

Aarde draait toch niet over zijn koppeke heen, dus lijkt me toch niks te veranderen aan die polen?

ik geloof dat die polen afhankelijk zijn van het magnetisch veld hoor...

stoomboot
18 augustus 2009, 21:14
En dat magnetisch veld is er nog aangezien we nog ronddraaien, gewoon in een andere richting die niet ondersteboven is of bovensteonder (héhé)

[SMURF]Lolsmurf
18 augustus 2009, 21:17
ja maar ik heb gezien op tv dat het veld om de zoveel jaren verandert...
Dus dat de zuidpool eigenlijk noordpool wordt... dit door sterke straling van zonnevlammen, volgens mij zou het wel veranderen hoor , een verandering van de zin in het magnetisch veld verandert de polen denk ik

stoomboot
18 augustus 2009, 21:19
Lolsmurf;12065663']ja maar ik heb gezien op tv dat het veld om de zoveel jaren verandert...
Dus dat de zuidpool eigenlijk noordpool wordt... dit door sterke straling van zonnevlammen, volgens mij zou het wel veranderen hoor , een verandering van de zin in het magnetisch veld verandert de polen denk ik

Nu, ik moet eerlijk toegeven dat ik zeer slecht scoor op fysica-gerelateerde spulletjes, dus ik ga ni zeggen dat ik gelijk heb. Maar nu is de Z-pool van het magnetisch veld aan bovenkant van onze aardbol. Maar als wij ipv links draaien nu rechts gaan draaien, lijkt mij de bovenkant nog altijd de Z-pool te hebben.

Maar u kan ook gelijk hebbe natuurlijk. Gij hebt alleszins een interessanter gegeven aangehaald dan de threadstarter :p

Carrion
18 augustus 2009, 21:23

Is dus eerder wij vs zwaartekracht van de zon, denk dat het redelijk duidelijk is wie daar de winnaar gaat zijn, want hebde het hier nu om da aarde die rond z'n as draait of de aarde die rond de zon draait, en serieus, alle kracht van alle auto's ter wereld is niks vergeleken met planetaire krachten

[SMURF]Lolsmurf
18 augustus 2009, 21:24
Nu, ik moet eerlijk toegeven dat ik zeer slecht scoor op fysica-gerelateerde spulletjes, dus ik ga ni zeggen dat ik gelijk heb. Maar nu is de Z-pool van het magnetisch veld aan bovenkant van onze aardbol. Maar als wij ipv links draaien nu rechts gaan draaien, lijkt mij de bovenkant nog altijd de Z-pool te hebben.

Maar u kan ook gelijk hebbe natuurlijk. Gij hebt alleszins een interessanter gegeven aangehaald dan de threadstarter :p

thx
dit heb ik gevonden ergens op een ander forum met een gelijkaardige topic,

hetgeen wat ik vertel ebbek gezien op National Geographic , het ging erover dat er bij brazilie een groot gat ontstaat in ons magnetisch veld , waarom ?
- omdat het aan het verschuiven is , zuidpool wordt noordpool en omgekeerd , dus ijstijd als gevolg...
Door het feit dat het verplaatst komen er gaten die normaal positief zijn en nu negatief worden, dus soort van depressies in het magnetische veld...

Of het nu ook zo erg zal lopen is nog niet zeker.

Dan kan ik u vertellen Arie dat het onzin is. Een ijstijd wordt veroorzaakt als de rotatieas van de aarde anders gaat staan dan dat nu het geval is, oftewel een deel van de polen komt dichter bij de evenaar en een ander deel komt dichter bij de polen. Dit zou theoretisch een ijstijd kunnen veroorzaken. De aardas veranderd in een cyclus van 12.000 jaar.

Waar jij het over hebt is een verandering van de magnetische pool. Dat is weer een andere cyclus die 200.000 jaar duurt. En heeft niets te maken met het klimaat alleen maar met hoe jou kompas gaat staan.

GregoryCo
18 augustus 2009, 21:25
Paar jaar geleden werd er een site opgemaakt waarbij iedere geregistreerde gebruiker akkoord ging om op een bepaald tijdstip en dag allemaal tegelijk te springen. Ik weet wel nie meer hoe da noemt, maar het leverde geen succes op...

stoomboot
18 augustus 2009, 21:27
Is dus eerder wij vs zwaartekracht van de zon, denk dat het redelijk duidelijk is wie daar de winnaar gaat zijn

Gij onderschat het hele menselijke ras! :naughty:

[SMURF]Lolsmurf
18 augustus 2009, 21:27
['@(V);12065729"]Paar jaar geleden werd er een site opgemaakt waarbij iedere geregistreerde gebruiker akkoord ging om op een bepaald tijdstip en dag allemaal tegelijk te springen. Ik weet wel nie meer hoe da noemt, maar het leverde geen succes op...

ik dnek persoonlijk dat als ge de rotatie zin van de aarde wilt veranderen of een wijziging in de baan wilt brengen ge eerder voor elke mens een atoombom moet laten afgaan , al die 7 miljard tesamen...

Wij leven op het opperste laagje van 50 km van de aarde , onder ons bevindt zich nog ong 3000 km massa , dus de gemiddelde persoon van 75 kilo die op dat laagje sprint , zal niet veel uithalen...

Carrion
18 augustus 2009, 21:56
Lolsmurf;12065744']ik dnek persoonlijk dat als ge de rotatie zin van de aarde wilt veranderen of een wijziging in de baan wilt brengen ge eerder voor elke mens een atoombom moet laten afgaan , al die 7 miljard tesamen...

Wij leven op het opperste laagje van 50 km van de aarde , onder ons bevindt zich nog ong 3000 km massa , dus de gemiddelde persoon van 75 kilo die op dat laagje sprint , zal niet veel uithalen...

Sinds wanneer zitten we op 7 miljard? Afronden is 1 ding, maar rond de 350-400 miljoen ernaast is toch wel beetje veel he

Conqie
18 augustus 2009, 22:14
Tzou op zich wel grappig zijn dat ge de aarde kunt verkloten door beetje te springen, iedereen kwaad op diene gast zenne site :p

Cycloon
18 augustus 2009, 22:19
Wanneer krijgen we een subforum voor pseudowetenschappers? :sad:

puni
18 augustus 2009, 22:44
Sinds wanneer zitten we op 7 miljard? Afronden is 1 ding, maar rond de 350-400 miljoen ernaast is toch wel beetje veel he

World Population (http://www.ibiblio.org/lunarbin/worldpop)

EDIT: Andere tellers staan rond de 6.8 miljard, afronden naar 7 miljard is dan zo erg niet. ;p

Burrid
18 augustus 2009, 22:45
Het enige wat de aarde van draaizin doet veranderen, is een grote meteorietimpact.
Maar dat zult ge niet meemaken of beseffen.

Bij venus komt de zon wel op in het westen, omdat de planeet 180° gekanteld is. Dit heeft zich voorgedaan doordat rotatie afnam.
Bij de aarde kan dit niet gebeuren want de maan houdt ons in bedwang.

NotoriousP
18 augustus 2009, 23:08
Heb je enig idee wat de verhouding is tussen de massa van de aarde & alle auto's samen? Je beseft toch dat auto's miniscule stipjes zijn die gigantisch veel bewegingsruimte hebben op het opp van de aarde? De impact dat dit heeft is verwaarloosbaar.

Jonathan
18 augustus 2009, 23:25
Wa voor vraag eigenlijk. Kan zelfs een persoon met weinig "wetenschappelijke achtergrond" zoiets nu echt niet zelf verzinnen ? :help:

Iceflame
18 augustus 2009, 23:59
Voor het uit de baan brengen van de aarde is er de impulswet (http://en.wikipedia.org/wiki/Impulse).

Om de rotatiesnelheid te veranderen is er een verandering van impulsmoment (http://en.wikipedia.org/wiki/Angular_momentum) nodig. Als er dus auto's in de tegengestelde richting zouden rijden heeft dit wel een effect maar dat is verwaarloosbaar, doordat de massa te klein is tov de massa van de aarde. Vanaf dat de auto's terug stilstaan draait de aarde ook weer terug aan zijn normale hoeksnelheid.

Een andere manier zou zijn om een hoeveelheid massa verder van de kern van de aarde te plaatsen, hierdoor zou de hoeksnelheid ook vertragen. Dit werkt op het principe van behoud van impulsmoment. Aangezien er geen uitwendig moment wordt aangelegd, moet het impulsmoment gelijk blijven en dit gebeurt door een lagere hoeksnelheid.

Merk wel op dat de versnelling van de auto's geen effect zou hebben op het uiteindelijke verschil in hoeksnelheid.

Ruben666
19 augustus 2009, 00:07
Tzou op zich wel grappig zijn dat ge de aarde kunt verkloten door beetje te springen, iedereen kwaad op diene gast zenne site :p
:)

Wanneer krijgen we een subforum voor pseudowetenschappers? :sad:

:lol:

shiftyke
19 augustus 2009, 00:08
World Jump Day - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/World_Jump_Day)

:lol: iets gelijkaardig

_DKsissor_
19 augustus 2009, 00:13
we need some fysici!

Matn
19 augustus 2009, 09:04
moest iedere mens op de wereld met iedere auto zich naar dezelfde richting richten.

en wat moest dit lukken en we doen de aarde zogezegd de andere kant draaien wat zou er met ons gebeuren?

- Compleet verwaasloosbaar
- Zelfde
- Neen
- Dan zou de zon en de sterrekes voortaan in het westen opkomen en in het oosten ondergaan en zouden we de relatieve tijden op het aardoppervlak wat moeten herdefiniëren.

[SMURF]Lolsmurf
19 augustus 2009, 19:47

6.9 is voor mij 7 miljard hoor ;)

99.90 is toch ook 100% bij afronding ? :)

Doet niet toe maar soit wou het ff rechtzetten

Suicide Monkey
19 augustus 2009, 21:10
Als je iets aan de verdraaiing van de aarde zou willen doen, zal je dat toch heel voorzichtig moeten doen. Die ene omwenteling die de aarde per dag doet komt op de evenaar overeen met een beweging van bijna 1700 km/u, als je dat plots stopzet zul je je toch goed moeten vasthouden om niet weg te vliegen :p

Gentille
19 augustus 2009, 21:15
Lolsmurf;12071068']6.9 is voor mij 7 miljard hoor ;)

99.90 is toch ook 100% bij afronding ? :)

Doet niet toe maar soit wou het ff rechtzetten

In 2050 zijn we zelf met 9 miljard :p

Stimpy
19 augustus 2009, 22:39
wat hebben de polen hier mee te maken :s

't zijn de duitsers die we moeten vrezen :s :s

Doggiedog
19 augustus 2009, 22:48
Ben ik nu zo verkeerd, of is dit gewoon onmogelijk? Ik dacht eens in zo'n boekje met weetjes à la Jongens en wetenschap gelezen te hebben (of misschien in een cursus van fysica, whatever) dat we, om de bewegingsrichting van een bewegend voorwerp te veranderen, een onafhankelijke invloed nodig hebben die de richting verandert. Wij zitten op de wereld, m.a.w. wij draaien mee met de wereld, en kunnen dus geen invloed uitoefenen op het draaien van de aarde. Moesten we dat wel kunnen, dan zouden we het draaien van de aarde zelf ook moeten voelen (want we moeten onafhankelijk zijn van de wereld) en vrees ik dat we het hier niet lang zouden kunnen uithouden.

Hm, ngal een slechte uitleg, maar het is al zo lang geleden dat ik nog eens fysica heb gehad ... Ik ken er helaas de details niet meer van. Ik geloof dat ze daar wel een specifieke benaming voor hebben (ik denk dat het gerelateerd was aan het feit dat we gewoon meebewegen moesten we in een bewegende (!) lift of auto omhoog springen, waarbij we een gewone sprong zouden maken en niet extra snel naar beneden (in het geval van de omhoogbewegende lift) of naar achteren (vooruitbewegende auto) zouden 'vliegen'), maar ik kan het mij niet meer herinneren. Waarschijnlijk één van de verschijnselen die ge bij de lessen van kinetische energie krijgt.

swiers
20 augustus 2009, 00:30
ik zit al een tijdje met een vraag.
de laatste tijd ben ik enorm geintresseerd geraakt in het universum en alles wat er zich in voordoet.

nu mijn volgende vraag (en call me stupid or retard) ma ik vind er nergens iets over... maar de aarde draait dus rond haar as, en ik vraag mij gewoon af of wijzelf dit niet kunnen manipuleren...

ik weet tis een rare en mss wel domme vraag maar ik vraag het mij toch af.

- de massa van de aarde bedraagt (als ik goed reken) een goei 1150 keer die van het aantal mensen op aarde :bow:
- loopt ne keer tegen 1600 per uur door de mama haren tuin en probeert dan met ne pritt roller wat over uwen arm te rollen. Ge zult ongetwijfeld van richting veranderen maar 't zal niet den anderen kant zijn.
- ahja en op rond nen bol allemaal tegelijkertijd springen, dan gade op zijn minst ne kant moete kieze.

Om de aarde uit haar baan de brengen gade echt wel me nen dikke vette steen moete afkome :help:

Dobbelsteen
20 augustus 2009, 00:47
- de massa van de aarde bedraagt (als ik goed reken) een goei 1150 keer die van het aantal mensen op aarde :bow:
- loopt ne keer tegen 1600 per uur door de mama haren tuin en probeert dan met ne pritt roller wat over uwen arm te rollen. Ge zult ongetwijfeld van richting veranderen maar 't zal niet den anderen kant zijn.
- ahja en op rond nen bol allemaal tegelijkertijd springen, dan gade op zijn minst ne kant moete kieze.

Om de aarde uit haar baan de brengen gade echt wel me nen dikke vette steen moete afkome :help:

Massa aarde: 6.0 × 10^24 kg
Massa mensen: 70 kg x 7 x 10^9= 4.9 x 10^11

Dus: aarde is 1.22 x 10^13 keer zwaarder dan de massa van alle mensen opgeteld;)

En voor de rest van uwe post: zie de post van iceflame. Dat is ongeveer de enige die hier wetenschappelijke uitleg geeft.

denkimi
20 augustus 2009, 01:08
Ben ik nu zo verkeerd, of is dit gewoon onmogelijk? Ik dacht eens in zo'n boekje met weetjes à la Jongens en wetenschap gelezen te hebben (of misschien in een cursus van fysica, whatever) dat we, om de bewegingsrichting van een bewegend voorwerp te veranderen, een onafhankelijke invloed nodig hebben die de richting verandert. Wij zitten op de wereld, m.a.w. wij draaien mee met de wereld, en kunnen dus geen invloed uitoefenen op het draaien van de aarde. Moesten we dat wel kunnen, dan zouden we het draaien van de aarde zelf ook moeten voelen (want we moeten onafhankelijk zijn van de wereld) en vrees ik dat we het hier niet lang zouden kunnen uithouden.

Hm, ngal een slechte uitleg, maar het is al zo lang geleden dat ik nog eens fysica heb gehad ... Ik ken er helaas de details niet meer van. Ik geloof dat ze daar wel een specifieke benaming voor hebben (ik denk dat het gerelateerd was aan het feit dat we gewoon meebewegen moesten we in een bewegende (!) lift of auto omhoog springen, waarbij we een gewone sprong zouden maken en niet extra snel naar beneden (in het geval van de omhoogbewegende lift) of naar achteren (vooruitbewegende auto) zouden 'vliegen'), maar ik kan het mij niet meer herinneren. Waarschijnlijk één van de verschijnselen die ge bij de lessen van kinetische energie krijgt.

massatraagheid :p

als ge in een rijdende auto zit kunt ge die doen schommelen door van links naar rechts te gaan.

stoomboot
20 augustus 2009, 01:39
- de massa van de aarde bedraagt (als ik goed reken) een goei 1150 keer die van het aantal mensen op aarde

Lijkt me maar héél weinig.
Maar moest het waar zijn, dan zullen de Amerikaantjes er wel toe in staat zijn om dat verschil enorm naar beneden te halen :p

Aexis
20 augustus 2009, 01:57
- Dan zou de zon en de sterrekes voortaan in het westen opkomen en in het oosten ondergaan en zouden we de relatieve tijden op het aardoppervlak wat moeten herdefiniëren.

- en op het moment van overgang naar de andere richting hebben we geen magnetisch veld en vliegen we allemaal in de fik :scream:

Ik denk de enige manier om de aarde uit baan te stuwen of van momentum te veranderen is een goeie komeet

[SMURF]Lolsmurf
20 augustus 2009, 18:19
- en op het moment van overgang naar de andere richting hebben we geen magnetisch veld en vliegen we allemaal in de fik :scream:

Ik denk de enige manier om de aarde uit baan te stuwen of van momentum te veranderen is een goeie komeet

gaan we dood aan de straling van de zon en ruimte , niet zo zeer door 'fik'...