PDA

Volledige versie bekijken : Beestjes in het (kippen)hok

puni
15 augustus 2009, 10:44
En dan heb ik het niet alleen over onze gevederde familieleden, Frank en Korneel (ik ben mij er terdege van bewust dat kippen vrouwelijk zijn ;p).

Ik heb een paar weken geleden vastgesteld (lees: aan den lijve ondervonden, weken jeuk) dat er beestjes in ons kippenhok zaten. De insecten in kwestie deden mij spontaan denken aan luizen. Mijn eerste idee ging na enig opzoekwerk uit van bloedluizen, maar ik twijfel hier een beetje aan. De beestjes zijn namelijk niet rood (eerder wit en beige) en onze kippen verliezen op het eerste zicht geen pluimen.

Om toch zeker te zijn ben ik in de AVV een anti-bloedluizenspray gaan halen. Die heeft iemand van de familie in mijn aanwezigheid grondig gebruikt op het kippenhok, op het eerste zicht met effect. Waar het eerder nog krioelde van de beestjes, zag ik nu geen beweging meer toen ik het hok opendeed. Helaas heb ik tien minuten later wel nog drie luizen op mijn arm gevonden, dus helemaal weg zijn ze niet.

Zijn er hier mensen met enige kennis hierover? Gebruik dit topic ook gerust zelf, als je last hebt van ongedierte en andere beestjes en een oplossing zoekt. :)

NotoriousP
15 augustus 2009, 10:55
Zolang ze niet seksueel overdraagbaar zijn moet gij u geen zorgen maken ;)

[LRRP]
15 augustus 2009, 10:58
99 % kans dat ge kippenluizen hebt ;) Destroyen die handel

Stimpy
15 augustus 2009, 11:08
*wacht op iemand die "kill it with fire" post*

[LRRP]
15 augustus 2009, 11:09
Dat dat eigenlijk nog niet gepost is... :p

Exorikos
15 augustus 2009, 11:12
http://tvtropes.org/pmwiki/pub/images/kill-it-with-fire-demotivational-poster.jpg
http://pix.motivatedphotos.com/2008/6/8/633485591540824622-napalm.jpg

Troj
15 augustus 2009, 12:22
Bel de dierenbescherming. Die komen die beestjes gratis ontzetten.
En neem het telefoongesprek op :p.

Zibro
15 augustus 2009, 12:39
zeker dat het geen vlooien zijn? Kippenhokken zijn daar nogal gevoelig voor. Een kip heeft bijna altijd vlooien. Heb het hier ook aan de hand. Een paar weken terug heel dat kot uitgemest en met javel gedisinfecteerd maar dat komt gewoon terug. Ben zelfs te vies ervan om eitjes eruit te gaan halen :)

Zibro
15 augustus 2009, 12:44
hierse:

Luizen zijn zichtbaar met het blote oog. Er zijn verschillende soorten (bruine lichaamsluis, veerluis, donsluis, vleugelluis en kippenkopluis), elke soort bevindt zich op een bepaalde plaats bij de kip. De luizen overleven maar kort buiten de kip, zij kunnen niet overstappen op de mens. Luizen oorzaken kaalheid, jeuk, onrust bij de kippen. Na ongeveer 3 weken opnieuw behandelen.

Ook vlooien zijn met het blote oog zichtbaar, vlooien kunnen hoog springen. Vlooien kunnen overstappen op andere dieren en mensen. Verwijder alles uit het hok en behandel het hok en de kippen met een ectoparasiticum. Herhaal de behandeling na een paar weken vooral in de zomer zijn er soms veel vlooien. De kippen kunnen ernstige bloedtekort krijgen van vlooien en hieraan zelfs doodgaan.

De rode bloedluis is met het blote oog zichtbaar, de rode bloedluis heeft 8 pootjes en verschuilt zich overdag in het hok. ’s Nachts zitten ze op de kippen en zuigen zich vol met bloed. De rode bloedluis kan wel 8 maanden zonder bloed overleven, en kan overstappen op andere dieren en de mens. Het behandelen van de omgeving is heel belangrijk. Bij warm weer moet je de kip om de 5 dagen behandelen en bij koel weer om de 12 dagen.

puni
15 augustus 2009, 13:00
Kippenvlooien is inderdaad het meest waarschijnlijk. :)

Troj
15 augustus 2009, 15:46
*puni* heeft net een slachtpartij aangericht onder het ongedierte dat in het kippenhok zat.
5 minutes ago · Comment · Like

puni
15 augustus 2009, 16:14
Ik had een nieuwe broeihaard ontdekt. Met twee spuitbussen in de aanslag er vol op, en dan mij gaan wassen omdat ik onder de beestjes zat. ;p

EDIT: En gooi mijne privé is ni op 9lives ofzo, trut. :p

Troj
15 augustus 2009, 16:39
Ik heb u geanonimiseerd.

puni
15 augustus 2009, 16:41
Dat had ik zelfs nog ni door. ;p

Dr. Doezel
15 augustus 2009, 17:10
Maar die kippen gaan ook volzitten he, spuit daar ook maar met de spuitbus op :D

puni
15 augustus 2009, 17:20
Die ga ik morgen controleren. Ik heb net alle beestjes van mij afgespoeld, een tweede keer zit er vandaag niet meer in. ;p

Solid Q
16 augustus 2009, 11:18
Ik heb thuis ook kippen en wat in mijn ogen de beste manier om luizen en ander ongedierte te vermijden is regelmatig uitkuisen. Oude stro weggooien, alles goed uitborstelen en vers stro leggen, daarnaast heel de kippenren opruimen (etensresten, oud gras, mest, ..) en dit dus zonder het gebruiken van chemische brol wat nooit goed is.

Je moet ook geen schrik hebben dat de kippen er last van hebben. Ze nemen toch regelmatig een stofbadje?

puni
17 augustus 2009, 16:23
Ze hebben een grote hoop zand liggen waar ze naar hartelust hun ding in kunnen doen. ;p

Solid Q
21 augustus 2009, 19:49
Daarstraks was de kam van één van de hennetjes zo goed als afgerukt door iets of iemand. De schade was zo goed als niet te herstellen en ik heb ze dus maar naar de overbuur gebracht die het beest gaat afmaken.

Ik ben heel de kippenren afgegaan maar ik heb geen scherpe voorwerpen gevonden, ook geen "geconcentreerde" sporen van bloed enkel hier en daar een druppel. Ook de andere hennetje en de haan hebben geen bloed aan snavel of poten. Nu ik eraan denk, zou een kat dit gedaan hebben?

Spijtig voor het beestje, was een mooie Ukkelse kriel (beige gevlekt) maar het had geen zin om het voor lange tijd te laten lijden.

puni
21 augustus 2009, 19:53
Wezels? Wij zijn aan zo'n beesten een jaar of vier geleden ook twee kippen kwijtgeraakt. Die waren wel beide hun hoofd kwijt.

Solid Q
21 augustus 2009, 21:15
Wezels heb ik nog nooit gezien. Ik zou ook niet weten hoe zo'n klein beestje tewerk gaat in een drukke kippenren met scherpe poten en een pik-grage haan :)

puni
22 augustus 2009, 08:59
Klein beestje is wel overdreven. Wezels en vossen zijn zo ongeveer de grootste gevaren voor uw kippen imo. :p

Ik zie er hier in de buurt af en toe een straat oversteken, zijn een paar velden waar ze in vertoeven en 's nachts gaan die dan op rooftocht.

Zibro
22 augustus 2009, 10:43
Hier zijn we ook al aan de derde generatie kippen toe na een paar bezoekjes van een marter/wezel/vos/beest :)
Ik miste een kip en ben een beetje gaan rondzoeken tot ik een kop vond. Die had de kip dus over een 2 meter hoge draad gesleurd en daar zijn kop afgebeten en achtergelaten, de rest was spoorloos. Zo op 1 week tijd toen 5 kippen kwijtgeraakt.

puni
22 augustus 2009, 10:58
We hebben hier deze keer wel onze voorzorgen genomen, draad staat redelijk hoog en zit ook tot in de grond zodat er niets onderdoor kan.

Troj
22 augustus 2009, 13:57
Toen ik klein was hadden wij ook kippen, en die hadden een gigantische ren (het waren er dan ook pakweg 12 ofzo), maar dat was tussen de bossen, en ondanks de draad van 1.50 ofzo, kropen die vossen in die bomen en lieten zich daar dan uit vallen - en ze keerden dan via een andere boom terug. Althans, da's onze theorie want er zat bloed op die bomen boven :p.

Mijn bompa heeft toen ne nacht de wacht gehouden en die vossen afgeknald.

Ja, ik kom oorspronkelijk uit landelijk gebied :(.

Solid Q
23 augustus 2009, 11:56
Klein beestje is wel overdreven. Wezels en vossen zijn zo ongeveer de grootste gevaren voor uw kippen imo. :p

Ik zie er hier in de buurt af en toe een straat oversteken, zijn een paar velden waar ze in vertoeven en 's nachts gaan die dan op rooftocht.

Het kan dan toch een wezel geweest zijn. Gisteren was het burenBBQ en iemand vertelde dat er een straatje verder op een wezel dood op straat ligt. Amai, dan ben ik blij dat ik ondertussen mijn geliefde tamme haan en tamme hen nog niet kwijt ben geraakt. Het blijft wel spijtig dat ik één kip heb laten afmaken :(

Solid Q
19 september 2009, 11:02
Onlangs drie Ukkelse Baardkrielen gekocht. Prachtige beesten. Twee blauwzijde (1 haan 1 hen) en één bruin gespikkelde hen.

Daarnaast heb ik nog twee Antwerpse baardkrielen. Ze zijn ondertussen al 8 jaar oud maar kunnen nog goe mee :) Zo tam...

Heeft iemand tips hoe je nog vrije jonge kippen handtam kunt krijgen? Mijn eerste kippen zijn met een broedmachine verwekt en ik was bij wijze van spreken hun moederkip. Bij hun ging het vanzelf. Echter zijn deze drie door de kloek uitgebroed en hebben ze nog even bij de hen geleefd. Ik wil ze toch graag zo tam krijgen als mijn eerste kippen.

Doggiedog
19 september 2009, 15:58
Ik weet niet zo heel veel van kippen, maar ik neem aan dat dat op ongeveer dezelfde manier gebeurt als andere huisdieren? Met andere woorden in kleine stapjes meer en meer contact leggen met uw kippen, dus eerst hen dichterbij lokken met eten totdat ze uiteindelijk uit uw hand komen eten (geen plotselinge bewegingen maken, vogels kunnen daar niet tegen, die verschieten zich altijd veel te hard en dan moogt ge opnieuw beginnen), en dan zachtjes en ook weer stap voor stap met uw hand de kip aanraken (bv. eerst hen eens met een vinger aanraken, laten ze dat toe, uw hand gebruiken, en verder proberen eens een vleugel vast te nemen, dan vleugel optillen, dan over de kip hangen en hetzelfde, met twee handen aanraken enzovoort totdat ge die kip kunt opnemen), allemaal met eten als lokaas natuurlijk (of als ge iets beters weet als beloning, want anders worden ze misschien te dik :p).

Maar ik vrees dat die kippen toch nooit zo tam zullen worden als die die ge "zelf" uitgebroed hebt. Ge moet zowat uitproberen tot waar de limiet gaat, en er vaak mee bezig zijn. Anyway ze zijn nog jong, dus ik neem aan dat ge er nog heel wat van zult kunnen verkrijgen.

Efkes een vraagske, gewoon uit interesse: hebben die kippen, die in een broedmachine uit het ei kwamen nooit gedragsproblemen vertoond of zo? Niets dat wat vreemd overkwam voor typisch kippengedrag, of normaal gedrag dat ze gewoonweg níet vertoonden (bv. een stofbad nemen)? Ik heb namelijk al heel wat gevallen gehoord bij andere diersoorten die te vroeg bij de moeder weggenomen werden of hun moeder zelfs amper gekend hebben die later toch heel wat gedragsproblemen vertoonden (bv. volwassen kat die het ene ogenblik lief doet terwijl ge hem wrijft, en het volgende ogenblik het echt in zijn kop krijgt, zijn klauwen diep in uw vel steekt en met een gebogen staart wegloopt alsof de duivel op z'n hielen zit).

Solid Q
19 september 2009, 17:28
Naar eigen ervaring kan ik zeggen dat een kip nog steeds een hoge mate van diereninstinct in zich heeft.

De twee oude kippen hebben hetzelfde gedrag als een gewone kip (stofbadje nemen, moederinstinct hen, haantjesgedrag tov andere hanen en eigen hen, wat eetbaar en wat niet). Enige verschil is dat ze opmerkelijk tam zijn. Ik kan ze vrij uit de ren laten en in de tuin laten rondscharrelen en als ze te dicht bij de buren komen dan kan ik ze zonder enige weerstand of poot te verzetten vastpakken. Of soms volgen ze mij naar het poortje van de ren en wandelen ze vanzelf naar binnen. Ook komen ze altijd onder onze tafel zitten als we buiten eten en bedelen ze achter voedsel en durven ze soms op de stoel springen als er rijst of spaghetti op tafel staat :).

Dat ik mijn nieuwe kippen zo tam zal krijgen is onwaarschijnlijk, maar het zou toch leuk zijn als ik ze af en toe eens kan laten rondscharrelen in de tuin ipv opgesloten te zitten in de kippenren, om ze daarna zonder weg te lopen ze weer binnen kan zetten.