PDA

Volledige versie bekijken : Oorzaken syndromen

Lifen
10 augustus 2009, 20:21
Ik vroeg mij af wat de oorzaken zijn van het Down syndroom, Progeria en andere vreemde aandoeningen.

Neem nu Brooke Greenberg, 16 jaar oud maar het lichaam van een baby.

Brooke Greenberg - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Brooke_Greenberg)

Hoe zou dit nu komen? Een genetische afwijking? Iets gebeurd tijdens de zwangerschap?

Bijkomende discussie: Denk je dat ze binnen x aantal jaar deze aandoeningen kunnen genezen? Natuurlijk kan niemand dit met zekerheid zeggen, maar misschien zijn er al vorderingen in de behandeling ervan zoals er vorderingen zijn met kankerbehandeling waarvan ik niets weet.

Troj
10 augustus 2009, 20:41
Het Down-syndroom is een trisomie-21.
Valt niet te voorkomen voor zover ik weet, omdat het een toevallige afwijking is in de celdeling.

Redhunter
10 augustus 2009, 21:34
Bij een toevallige genetische afwijking valt onmogelijk in te grijpen. je kunt neit zomaar een chromosoom wegnemen/ bijvoegen, laat staan in elke cel. Als het toch kan zou het zeker binnen de 5 dagen na de verwekking moeten en zo snel is niemand erbij :p

no_way2go
10 augustus 2009, 21:36
Het Down-syndroom is een trisomie-21.
Valt niet te voorkomen voor zover ik weet, omdat het een toevallige afwijking is in de celdeling.
Of makkelijker gezegd: mensen met drie keer het chromosoom 21 in plaats van de normale 2 keer (bij andere chromosomen meestal dodelijk), niet iedereen heeft hier een cursus genetica gehad :p

Genetische afwijkingen vanaf de geboorte zijn vrijwel nooit te genezen, je kan enkel misschien de symptomen bestrijden...

Burrid
10 augustus 2009, 21:39
Of makkelijker gezegd: mensen met drie keer het chromosoom 21 in plaats van de normale 2 keer (bij andere chromosomen meestal dodelijk), niet iedereen heeft hier een cursus genetica gehad :p

Genetische afwijkingen vanaf de geboorte zijn vrijwel nooit te genezen, je kan enkel misschien de symptomen bestrijden...

Dat wordt toch in het 6e middelbaar gezien bij Biologie?

PureFun
10 augustus 2009, 21:42
En dat is net een reden die het nut van dit forum in twijfel trekt. De ts kan vb Greenberg wiki'en maar Down wiki'en lijkt dan weer te moeilijk.

Conqie
10 augustus 2009, 21:44
Tja met hedendaagse geneeskunde niet, maar je weet nooit wat er binnen 100 jaar kan, op genetisch niveau met behulp van nano-technologie.

no_way2go
10 augustus 2009, 21:48

Kan wel zijn maar ik denk niet dat iedereen hier een idee heeft wat trisomie juist is, zonder genetica gehad te hebben vorig academiejaar was ik dat zelf ook allang vergeten van int middelbaar :crazy:

Terug on-topic: Als dit je het wat interesseert raad ik 'Introduction to Genetic Analysis' aan, boek genetica van 1e bach wetenschappen MET prentjes van al die afwijkingen + uitleg met o.a. dwergen, albino negers, mensen met extra vingers, gevlekte mensen, hermafrodieten, fluo muizen, ... :p

Burrid
10 augustus 2009, 22:00
Kan wel zijn maar ik denk niet dat iedereen hier een idee heeft wat trisomie juist is, zonder genetica gehad te hebben vorig academiejaar was ik dat zelf ook allang vergeten van int middelbaar :crazy:

Dit werd bij ons wel uitvoerig uitgelegd in het 6e. Het was wel een leerkracht die ons zoveel mogelijk wou bijleren van wat ze gezien had op unief.

$p@rDa
10 augustus 2009, 22:04
Te genezen? congenitale niet heriditaire aandoeningen ---> Nee, nu niet en binnen de komende 15 jaar (minimaal) ook niet
Congenitale heriditaire aandoeningen ---> Genetische analyse bij ouders en inschatting van de kans op het voorkomen van de ziekte bij het kind en zo bij een te hoge kans voorkomen dat men kinderen krijgt...

Als we viraal geïnduceerd gaan kijken is het wel een ander verhaal maar bon.

Troj
10 augustus 2009, 22:15

Terug on-topic: Als dit je het wat interesseert raad ik 'Introduction to Genetic Analysis' aan, boek genetica van 1e bach wetenschappen MET prentjes van al die afwijkingen + uitleg met o.a. dwergen, albino negers, mensen met extra vingers, gevlekte mensen, hermafrodieten, fluo muizen, ... :p

Genetica gehad van Cassiman, hij gaf toen les uit zo'n rood boek dat hij echter nooit gebruikte en waar alles echt vréselijk slecht in stond.
Heb dat jaar ook een ander boek gekocht, enerzijds omdat het mij interesseerde en anderzijds omdat het normale op niks trok, en dat was ""Onze genen" (http://www.acco.be/uitgeverij/nl/publication/9789033464850/onze+genen.+handboek+menselijke+erfelijkheid), echt wel een aanrader omwille van de duidelijkheid.

Soit, inderdaad, drie chromosomen 21 in de ene cel en slechts één in de andere, bij de meiose, vorming van voortplantingscellen. Kan echter ook in de celdeling van het embryo gebeuren, lees ik net :p. Wij hebben vooral gefocust op de fout bij de meiose.

smiley
10 augustus 2009, 22:21
Thalidomide - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Softenon)

Iceflame
11 augustus 2009, 00:59

Want iedereen heeft biologie in het 6e middelbaar :p

Troj
11 augustus 2009, 13:11
Want iedereen heeft biologie in het 6e middelbaar :p

Zaken als genetica zouden toch wel over de hele lijn mogen gegeven worden.
Nuja, blijkbaar is een beetje geschiedenis ook al teveel gevraagd in sommige richtingen.

shadowangel
13 augustus 2009, 17:49
Thalidomide - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Softenon)

Thalidomide is inderdaad een geneesmiddel die afwijkingen geeft bij baby's als de vrouw dit gebruikt tijdens de zwangerschap. Dit is nu echter verboden bij zwangere vrouwen daardoor, werd vroeger echter voor alles voorgeschreven.

Trisomie 21 of syndroom van Down denk ik niet dat ze zomaar kunnen gaan genezen, hoewel wie weet binnen x aantal jaar.
Wat ze wel kunnen doen is jongere eicellen gebruiken of de vrouwelijke populatie aansporen op tijd kinderen te krijgen aangezien de kans op het syndroom van Down stijgt met de leeftijd.

Tristan
13 augustus 2009, 18:52
Zaken als genetica zouden toch wel over de hele lijn mogen gegeven worden.
Nuja, blijkbaar is een beetje geschiedenis ook al teveel gevraagd in sommige richtingen.

Omdat jij genetica interessanter vind dan bv mechanica of optica, ...
Ze kunnen ook niet van elk vak, alle mogelijke leerstof geven hé :)

Troj
13 augustus 2009, 18:58
Omdat jij genetica interessanter vind dan bv mechanica of optica, ...
Ze kunnen ook niet van elk vak, alle mogelijke leerstof geven hé :)

Het gaat mij niet om interesse, het gaat mij om algemene kennis.

Zaken als genetica, daar kan je op enkele lesuren toch de basis van zien. Ik vind dat de basis van genetica, de evolutietheorie en dergelijke, in alle onderwijslagen moet worden gezien, net zoals belangrijke topics uit de recente geschiedenis.
Het feit dat het bvb. beroepsonderwijs is mag, naar mijn mening, geen excuus zijn om fundamentele algemene kennis niet te krijgen.