PDA

Volledige versie bekijken : Claytronics

GregoryCo
9 augustus 2009, 13:21
Gisteren op zo'n science programma op tv gezien dat men bezig is aan een nieuwe technologie, claytronics.

Meer info: Claytronics: synthetic reality, de wereld opnieuw in elkaar gezet | Futurist en trendwatcher Erwin van Lun over toekomst, trends en innovatie in media, marketing en merken (http://www.erwinvanlun.com/nl/full/claytronics/)

Denk je dat dit tegen 2050 te realiseren valt?

NotoriousP
9 augustus 2009, 14:06
Dat is één van de zovele toekomstbeelden die de nanotechnologie mogelijk zou kunnen maken. Het zou mooi zijn om zover te geraken in 2050 maar ik ben er niet zo zeker van.

boeffel
9 augustus 2009, 14:14
Da lijkt echt als SF, iets wat onmogelijk is :O

zou wel leuk zijn als ik mijn kleinkinderen ofzo daar mee zal zien spelen, en dan zeggen "in mijnen tijd he, bestond da nog ni..."

iKitty
9 augustus 2009, 14:17
ik denk zelfs voor 2050 ^^

^MystiQ
9 augustus 2009, 14:20
Da lijkt echt als SF, iets wat onmogelijk is :O

zou wel leuk zijn als ik mijn kleinkinderen ofzo daar mee zal zien spelen, en dan zeggen "in mijnen tijd he, bestond da nog ni..."

Je zal sowieso later tegen uw kleinkinderen kunnen zeggen "In mijnen tijd éh", maak u daar maar geen zorgen in :)

De nanotechnologie staat nog redelijk in zijn kinderschoenen maar dat gaat nog serieuze potten breken hoor :)

deathsythe
9 augustus 2009, 14:34
ziet er leuk uit, zoiets zullen ze vroeg of laat toch realiseren (en ik denk laat)

NotoriousP
9 augustus 2009, 14:46
De nokia morph is nog zo'n concept: Nokia - Video (http://www.nokia.com/about-nokia/research/demos/the-morph-concept/video)

sneax
9 augustus 2009, 14:49
Op zich zal dat relatief snel komen als er een markt voor is, ik denk sneller dan 2050. En net zoals met tv's zal dat ook een 'resolutie' hebben, en tis het miniaturiseren van die 'pixels' dat lang zal duren, en de snelheid van aanpassen van vorm. En de cohesie tussen die bouwstenen.

Op zich kunnen we het nu ook al, ne robot die met lego dingen bouwt.

Uiteindelijk vind ik dit zo 'speciaal' niet, tis geen mind blowing technologie. Hij zegt dat we dan ook mensen kunnen namaken, maar das maar een visuele presentie, net zoals we dat nu op tv in 2D doen, in 3D dan. Hun gedrag en alles moet geprogrammeerd worden, de claytronics zijn maar visueel. Tis geen echt metaal, geen echt plastiek of geen echt organisch materiaal.

Er zijn veel leuke dingen mee mogelijk, maar ik kan het nog altijd makkelijk 'begrijpen'. Ik kijk er in elk geval al naar uit, ma zo lang nog :(

NotoriousP
9 augustus 2009, 14:54
Het is iets ingewikkelder dan gewoon kleiner maken hoor... dit wordt wrs bottom-up technologie.

Preske
9 augustus 2009, 15:18
ik ben meer geïnteresseerd in wat technologie binnen dit en 5 jaar kan doen voor mij, in 2050 ben ik 70 jaar en waarschijnlijk al lang dood.

los daarvan vrees ik echter dat zulke technologie in handen van ceo's, bazen e.d. ronduit achterlijke ontwerpen en modellen gaat opleveren. "jamaar, als we hier nu eens een spoiler ter grootte van een jumbojet opzetten?"

Equino
9 augustus 2009, 15:22
Eerst zien, dan geloven :)

Sir. K
9 augustus 2009, 15:31
Het spijtige van die dingen is dat het er enkel van komt als er groot geld mee te verdienen valt.

Exorikos
9 augustus 2009, 15:32
Volgens mij hebben ze die 2050 er zo maar gewoon opgeplakt om het een beetje commercieel te maken. Dit is verre toekomst, dus zeker niet voor 2050.

NotoriousP
9 augustus 2009, 15:33
ik ben meer geïnteresseerd in wat technologie binnen dit en 5 jaar kan doen voor mij, in 2050 ben ik 70 jaar en waarschijnlijk al lang dood.

Hydrofobe kleding & verf ;)

Exorikos
9 augustus 2009, 15:37
Kledij die je nooit moet wassen ! Een kennis van me deed zijn doctoraat over iets dat dat als toepassing zou kunnen hebben. :p

NotoriousP
9 augustus 2009, 17:03
Nanotech clothing fabric 'never gets wet' - tech - 24 November 2008 - New Scientist (http://www.newscientist.com/article/dn16126-nanotech-clothing-fabric-never-gets-wet.html) dit dus ;)

boostah
9 augustus 2009, 17:08
los daarvan vrees ik echter dat zulke technologie in handen van ceo's, bazen e.d. ronduit achterlijke ontwerpen en modellen gaat opleveren. "jamaar, als we hier nu eens een spoiler ter grootte van een jumbojet opzetten?"

Doen ze nu ook al, kzie het verschil niet, enkel waaruit het model opgebouwd is verschillend.

Nanotech clothing fabric 'never gets wet' - tech - 24 November 2008 - New Scientist (http://www.newscientist.com/article/dn16126-nanotech-clothing-fabric-never-gets-wet.html) dit dus ;)

autoruiten hebben (of toch in de zeer korte toekomst) ook een laag (nanotech) welke water afstoot if i'm not mistaken.

Preske
9 augustus 2009, 17:11
Doen ze nu ook al, kzie het verschil niet, enkel waaruit het model opgebouwd is verschillend.

autoruiten hebben (of toch in de zeer korte toekomst) ook een laag (nanotech) welke water afstoot if i'm not mistaken.

dat ze nu bijna instant resultaat hebben.
als ze dat dat nu willen doen, moeten de ontwerpers eerst een heel deel herontwerpen en het zo wat uitstellen in de hoop dat de bazen hun dom idee vergeten

Lifen
9 augustus 2009, 17:40
Dit doet me een beetje denken aan dat ander apparaat wat zo'n 500 EUR (gaat) kost/kosten.

WebHome < Main < Reprap (http://reprap.org/bin/view/Main/WebHome)

Dit apparaat kan onderdelen in plastiek maken en als het ware "printen".
Met het apparaat kan je een tweede apparaat laten "afdrukken" en zo kan je oneindig veel RepRaps maken.

Ze zijn nu trouwens aan het proberen om de RepRap nog meer mogelijkheden te geven om onderdelen te maken, o.a. transistoren.

NotoriousP
9 augustus 2009, 17:41

Ik betwijfel of ze dat nu al hebben want dan zouden aangevroren ruiten ook al niet meer kunnen... maar in de toekomst gaat het allemaal.