PDA

Volledige versie bekijken : De algemene 'Fauna en Flora' thread

Booka Shade
8 augustus 2009, 14:41
Hier kan je over alles praten ivm met fauna en flora waarvoor het te klein is om een topic van te maken :)

Clash
8 augustus 2009, 14:45
gisteren zat er mooi ne egel voor mn deur toen ik thuiskwam van het uitgaan.. :) superzalige beesten om te zien!

kaketoe
8 augustus 2009, 15:08
gisteren zat er mooi ne egel voor mn deur toen ik thuiskwam van het uitgaan.. :) superzalige beesten om te zien!
Ik ook nog niet zo lang geleden!

Het was een volledige relevatie voor mij, want ik heb enkel de dode exemplaren langs de zijkant van de rijweg gezien :(

Inderdaad echt plezante beestjes, en het vreemde was dat ik er 5 minuten gewoon een halve meter van stond en hij blijft gewoon zitten.
Da's de merde met die beestjes, auto's kunnen er 2m vanzitten en ze bewegen nog niet :sad:

Booka Shade
8 augustus 2009, 15:20
Mijne hond blaft vaak als ze tijdens de nacht buiten gaat. Meestal door egels..

Eergisteren nog een prachtexemplaar gezien: vuurvliegjes :love:

Genius
8 augustus 2009, 15:41
wij zien in onze tuin elke dag twee eekhoorntjes. Vooral dan in de bomen van onze buren.

Knabbel en Babbel hebben we ze genoemd. Knabbel durft wel eens tot aan ons terras komen en uit onze hand eten. Maar dit gebeurt zelden.

Oh ja, en s'avonds beginnen er 2 vleermuizen rond te vliegen. Fascinerend om naar te zien vind ik.

boeffel
8 augustus 2009, 15:46
in het begin van juli 6 rode vissen gekregen

nu is er een sterftepercentage van 83% bij mijn rode vissen :(

stoeme reigers

KenSpectre
8 augustus 2009, 15:47
Tijdens wandeling nog verschillende padden en glimwormpjes gezien :p

GILBOUTOn
8 augustus 2009, 15:50
Glimmen die zo hard dan die vuurvliegjes en glimwormen?

Clash
8 augustus 2009, 15:52
ja soms echt wel ze.. zie het wel meestal in een ander land dan in belgië maar as ge erover opzoekt weet ge ze wel te vinden denk ik

Booka Shade
8 augustus 2009, 16:12
Ik heb ze nu 2 keer gezien in mijn leven. 1ne keer gewoon in den tuin en den 2de keer op de oprit.

Wij hebben hier wel een spreeuwenplaag :p

Alle bomen in de geburen zijn omgehakt en enkel onze is blijven staan, dus nu zitten ze er massaal in. Is wel prachtig om te zien als ik dan in mijn handen klap :)

Solid Q
8 augustus 2009, 16:48
Alle bomen in de geburen zijn omgehakt en enkel onze is blijven staan, dus nu zitten ze er massaal in. Is wel prachtig om te zien als ik dan in mijn handen klap :)

Dit is inderdaad een zeer mooi tafereel om te zien. In het begin van deze zomer waren er veel meer bij ons, zaten ze 's morgens op ons gras wat rond te pikken. Nu zijn er niet meer zoveel te zien. Ik denk dat ze naar het zuiden zijn getrokken. Kraaien, kauwen zijn er in één maand tijd ook veel minder te zien. Enige wat ik 's avonds hier nog in grote aantallen zie zijn boerzwaluwen met hun mooi getjilp.

Moet wel zeggen dat er de laatste tijd veel jagers zijn (afschot duiven is heel het jaar toe gelaten dit jaar) Hopelijk is het kleine ecosysteem in de buurt hierdoor niet teveel verstoord.

In mei waren er nog enkele konijntjes en af en toe een haas te spotten in het veld hierachter, in het voorjaar nog een koppel fazanten met 2 jongen ! Ik hoop dat de jagers die hier zitten zich aan de "erecode" houden en dus enkel duiven afschieten, het komt vaak voor dat ze eens "mis schieten" en vlug een konijn of fazant buiten het seizoen en buiten jachtgebied erbij nemen

edit: spijtig dat je het bestempeld als een "spreeuwenplaag". Het zijn prachtige vogels en kennen een zeer sociaal bestaan binnen hun zwerm

pieter27
8 augustus 2009, 17:31
Ik ook nog niet zo lang geleden!

Het was een volledige relevatie voor mij, want ik heb enkel de dode exemplaren langs de zijkant van de rijweg gezien :(

Inderdaad echt plezante beestjes, en het vreemde was dat ik er 5 minuten gewoon een halve meter van stond en hij blijft gewoon zitten.
Da's de merde met die beestjes, auto's kunnen er 2m vanzitten en ze bewegen nog niet :sad:

Raar, de onze is toch vrij schuw, en die leeft nochtans al 2 jaar in de tuin (heeft een nest gemaakt onder een boom ergens).
Meestal zien we die enkel 's avonds een rondlopen over het gras, en als we zelf buiten zitten toont hij zich bijna nooit.

Nuja, schattig zijn ze inderdaad wel, mijn zus had hem trouwens heel toepasselijk "prikje" genoemd :p

Cycloon
8 augustus 2009, 17:37
Daarnet gaan lopen langs de schelde en hier is zo'n stuk meander rechtgetrokken waardoor die meander zelf grotendeels leegloopt als het eb is. Nu zat dat daar echt vol, maar ook helemaal vol met eenden die in het water zaten te duiken achter voedsel over een strook van een goede kilometer ofzo. Jammer dat ik geen goed fototoestel heb, anders had ik daar wel wa foto's genomen :)

moehaa!
8 augustus 2009, 18:30
Hier in de tuin passeert regelmatig een koppel groene spechten, ge kunt die van heel dichtbij bezien omdat ze dicht voorbij het raam lopen (als ge stilzit).
Het zit hier vol met vogels, maar spijtig genoeg zijn de meeste koolmeesjes weg sinds we onze pruimenboom hebben omgedaan :(. Niets is zalig dan van hun gezang wakker te worden.

Booka Shade
8 augustus 2009, 18:42
Groene specht zit hier ook :)

Solid Q
8 augustus 2009, 18:52
Hier in de tuin passeert regelmatig een koppel groene spechten, ge kunt die van heel dichtbij bezien omdat ze dicht voorbij het raam lopen (als ge stilzit).
Het zit hier vol met vogels, maar spijtig genoeg zijn de meeste koolmeesjes weg sinds we onze pruimenboom hebben omgedaan :(. Niets is zalig dan van hun gezang wakker te worden.

Sinds wanneer heb je die boom weggehaald? Koolmeesjes zie je namelijk vooral in de winter. In de zomermaanden trekt die namelijk naar bossen en meer onbewoonde gebieden met dichte vegetatie. Wacht maar als het begint af te koelen, dan trekken ze met hun tientallen weer naar uwe achtertuin :D

Groene specht heb ik in maart ook eens gespot,

Tevens heb ik hier al : bosuil, torenvalk (koppel met 2 jongen), koppel buizerd gespot, stuk voor stuk prachtige dieren en dat vanuit mijn slaapkamer !!!

moehaa!
8 augustus 2009, 18:59
Sinds wanneer heb je die boom weggehaald? Koolmeesjes zie je namelijk vooral in de winter. In de zomermaanden trekt die namelijk naar bossen en meer onbewoonde gebieden met dichte vegetatie. Wacht maar als het begint af te koelen, dan trekken ze met hun tientallen weer naar uwe achtertuin :D

Groene specht heb ik in maart ook eens gespot,

Tevens heb ik hier al : bosuil, torenvalk (koppel met 2 jongen), koppel buizerd gespot, stuk voor stuk prachtige dieren en dat vanuit mijn slaapkamer !!!

Toch al 2 of 3 jaar hoor, ik zie ze hier nog wel maar die boom stond vlak naast men slaapkamerraam dus had ik ze altijd maar op 2 meter afstand:D.
Hier vliegt ook heel soms een roofvogel boven maar ik ben niet echt een vogelkenner dus kan (spijtig genoeg) niet zeggen wat hier allemaal zit.

Solid Q
8 augustus 2009, 19:35
Ahzo, ja dat was bij mij ook het geval in mijn oude woonst, met een kerselaar recht voor mijn raam. Dan zag je de koolmeesjes en pimpelmeesjes heel de dag op en af springen.

Hang een vetbol of dergelijke op in een boom in je tuin deze winter, kans is groot dat ze dan vaker gaan terugkomen, ook in de daaropvolgende jaren.

dendaak
9 augustus 2009, 04:10
Laten we allemaal foto's trekken van onze zeldzame diertjes/plantjes en laten een groot 9lives Jaarboek der natuur beginnen!

tgc_9012
9 augustus 2009, 05:36
Vorige week zat hier een egel aan de achterdeur. Ik ging naar buiten (het was al donker) en ik ging er bijna op stappen, ik verschoot mij een ongeluk. Hij heeft daarna nog een paar uur door onze tuin gezwerfd en zat rare geluiden te maken :p

NotoriousP
9 augustus 2009, 08:29
Snachts af en toe eens vleermuizen hier, best wel cool ^^

Solid Q
9 augustus 2009, 10:25
Deze morgen buiten ontbeten en ik werd vergezeld door tientallen zwaluwen :). Na een tijdje kwamen ze allemaal op onze dakgoten zitten en begonnen ze lawaai te maken... 10 jaar geleden zou zoiets niet waar geweest zijn

Redhunter
9 augustus 2009, 10:52
Hier zien we van tijd tot tijd egels, merels, mussen, vinken ,zwaluwen ,lijsters, reiger,vleermuizen en een groene/ bonte specht..
naar het schijnt is die laatste vrij zeldzaam

dendaak
9 augustus 2009, 12:41
Hoeveel SLAKKEN zit hier wel niet hatelijk! "waar is dat potteke zout?"

Skoran
9 augustus 2009, 13:08
Ik heb een huispad hehe :p

Elke avond als ik thuiskom van mn vriendin zit die langs mijn huis, hij is wel nog altijd bang van mij want hij kruipt elke keer in een hoekske.
Sinds vorige week heeft hij een vriendje of vriendinnetje :D

Solid Q
9 augustus 2009, 13:30

In welke mate kan een slak als iets hatelijk gezien worden ? Zolang dat je geen groentetuin hebt weliswaar.

Arifiene
9 augustus 2009, 13:40

Ge weet toch dat het huisslakken zijn die naaktslakken eten, en enkel de naaktslakken eten blaadjes...

Sir. K
9 augustus 2009, 14:54
Ik heb sinds kort zaadjes gekregen van de Venus Flytrap (familie van de zonnedauw) maw een vleesetend plantje.

Nu heb ik die geplant in de meegeleverde grond.
Weet iemand juist hoeveel water ik dat moet geven? Heb al wat opgezocht, maar het enige dat ik vind is dat het water moet krijgen met weinig of geen kalk. Liefst regenwater...

Mss iemand tips die ook zo'n plantjes heeft?

Lifen
9 augustus 2009, 15:57
Ik heb sinds kort zaadjes gekregen van de Venus Flytrap (familie van de zonnedauw) maw een vleesetend plantje.

Nu heb ik die geplant in de meegeleverde grond.
Weet iemand juist hoeveel water ik dat moet geven? Heb al wat opgezocht, maar het enige dat ik vind is dat het water moet krijgen met weinig of geen kalk. Liefst regenwater...

Mss iemand tips die ook zo'n plantjes heeft?

The Mysterious Venus Flytrap (http://www.botany.org/bsa/misc/carn.html)

The Venus Flytrap is one of the easiest carnivorous plants to grow. If you wish to grow one or more, they have only a few requirements such as, wet roots, high humidity, full sunlight, and poor, acidic soil. It comes shipped to you as a bulb or rhizome. Plant it root side down so that the top of the bulb is even with the soil. A recommended soil mixture is one that contains sphagnum moss and sand. Do not add fertilizer or lime. Your plants will do better if you transplant them into new soil every few years.

In order to provide high humidity for your Venus Flytrap, plant it in a terrarium or in a glass container with a small opening. An old aquarium or fish bowl make good containers for this purpose. You need to watch your terrarium in the summer because the temperature inside the glass may get too hot. Two hours in the sun may be sufficient. If your plants wilt, then they need to come out of the sun sooner. Just the opposite is true for winter. If it gets very cold in your area you may need to move your plants away from the window or cover them at night in order to keep them warm and moist. However, your Venus' Flytrap will experience a dormant period in the winter, from Thanksgiving to Valentine's Day so it needs fewer hours of daylight and cooler temperatures.

Another way is to plant it in a pot and place the pot in a larger container such as a bucket. Partially cover the top of the bucket with a piece of glass or Plexiglas. Don't cover the entire top because air needs to circulate.

If you grow your plant outside, it will get enough insects to eat. If it rains the container may fill up with water but this will not hurt the plants, they can live underwater for months. If you grow your plant inside you will need to feed it insects. A couple of houseflies or small slugs per month is enough during the growing season. Do your plant a favor and do NOT feed it hamburger! Indigestion, rot may occur and usually your plant will die. Find a "just right" sized bug instead!

Sir. K
9 augustus 2009, 16:01
Al enorm bedankt Lifen. Ik wist dus niet dat ze ZO veel water moesten krijgen. Daar ligt dus al een eerste fout.

Wel had ik het potje afgedekt met doorzichtige folie zodat het een soort "serreke" vormt, maar mss is idd glas beter.
Ga het eens bekijken :)

boeffel
9 augustus 2009, 16:14
8 totally awesome natural phenomena you probably didn’t know about | ZME Science (http://www.zmescience.com/totally-awesome-natural-phenomena-you-probably-didnt-know-about-000033)

tof artikel om te lezen :)

Lifen
9 augustus 2009, 16:14
Al enorm bedankt Lifen. Ik wist dus niet dat ze ZO veel water moesten krijgen. Daar ligt dus al een eerste fout.

Wel had ik het potje afgedekt met doorzichtige folie zodat het een soort "serreke" vormt, maar mss is idd glas beter.
Ga het eens bekijken :)

Da's graag gedaan.
Dit (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sarracenia) zijn ook heel mooie vleesetende planten.

Redhunter
9 augustus 2009, 20:57
8 totally awesome natural phenomena you probably didn’t know about | ZME Science (http://www.zmescience.com/totally-awesome-natural-phenomena-you-probably-didnt-know-about-000033)

tof artikel om te lezen :)

Inderdaad tof om lezen :)

de Waaslandwolf
9 augustus 2009, 21:45
Groene specht zit hier ook :)
Groene specht zit overal zowat hoor. :p

Hier zien we van tijd tot tijd egels, merels, mussen, vinken ,zwaluwen ,lijsters, reiger,vleermuizen en een groene/ bonte specht..
naar het schijnt is die laatste vrij zeldzaam
Hangt ervan af; de grote bonte specht is ook heel algemeen, maar de middelste en de kleine bonte specht zijn al een iets zeldzamere verschijning. Kleine heeft hier vroeger ooit nog eens op 10 meter van onze achterdeur in onze appelboomgaard gebroed, was wel mooi. :)

Vandaag, toen ik nog even in Nieuwpoort was, nog even aan het twitchen geweest - niet dat ik veel van vogels ken, maar een mens kan maar proberen. Niks echt speciaals, maar toch nog 3 lepelaars en een regenwulp gezien. Wat visdiefjes zien jagen ook, altijd leuk om te bekijken. Ook nog twee zangvogeltjes die me niet meteen bekend voorkwamen, ze leken lichtjes op gewone vinken, maar het verenkleed en de zang waren toch wel niet iets te anders. Morgen eens wat opzoeken, denk ik. :unsure:

Solid Q
9 augustus 2009, 23:22
De hele namiddag heb ik een torenvalk (waarschijnlijk een jong) horen schreeuwen ergens in de boomgaarden hier achter, maar niet gevonden met de verrekijker. Wel nog een buizerd gezien, hoog in de lucht. :D wat een prachtige natuur hier

Reflectus
9 augustus 2009, 23:28
Vandaag, toen ik nog even in Nieuwpoort was, nog even aan het twitchen geweest - niet dat ik veel van vogels ken, maar een mens kan maar proberen. Niks echt speciaals, maar toch nog 3 lepelaars en een regenwulp gezien. Wat visdiefjes zien jagen ook, altijd leuk om te bekijken. Ook nog twee zangvogeltjes die me niet meteen bekend voorkwamen, ze leken lichtjes op gewone vinken, maar het verenkleed en de zang waren toch wel niet iets te anders. Morgen eens wat opzoeken, denk ik. :unsure:

Waar ergens, de hoolhofput?
Ik heb met m'n klas vorig jaar nog vogeltellingen gedaan trouwens in het park van Nieuwpoort. M'n leraar biologie was nogal geboeid door vogels ^^.

de Waaslandwolf
10 augustus 2009, 00:08
Geen idee hoe het eigenlijk heette, het was gewoon aan de IJzermonding daar. :unsure: Ook nog bontbekplevier en zilverplevier gezien trouwens, was ik al vergeten.

Trouwens, bofkont, ik heb nooit zo'n leraren gehad. :p

^MystiQ
10 augustus 2009, 00:28
Snachts af en toe eens vleermuizen hier, best wel cool ^^

Dat vind ik serieus angstaanjagende dieren, ik moest eens op een controlepunt op dropping wachten houden en daar zat een vleermuis constant over en weer te vliegen, ik was soms niet op mijn gemak :p

de Waaslandwolf
10 augustus 2009, 02:56
Maar komaan zeg, hoewel ik het als man moeilijk vind om een dergelijk woord in de mond te nemen, zijn vleermuizen ronduit schattig. Ik heb er al eens enkele keren eentje vastgehad, en die beestjes hebben wel iets vind ik. Buitengewoon zacht ook, een konijn met z'n zachte pelsje is er niks tegen. :p

SlashDotDash
10 augustus 2009, 09:42
Dat vind ik serieus angstaanjagende dieren, ik moest eens op een controlepunt op dropping wachten houden en daar zat een vleermuis constant over en weer te vliegen, ik was soms niet op mijn gemak :p

Ge zou dat beest dankbaar moeten zijn, die haalt de muggen uit de lucht die rond uw hoofd vliegen :)

Redhunter
10 augustus 2009, 11:12
Reiger zien overvliegen heeft toch een speciaal gevoel :)

Maar 5m boven de grond zo, met die gigantische vleugels :)

Reflectus
10 augustus 2009, 11:41
Geen idee hoe het eigenlijk heette, het was gewoon aan de IJzermonding daar. :unsure: Ook nog bontbekplevier en zilverplevier gezien trouwens, was ik al vergeten.

Trouwens, bofkont, ik heb nooit zo'n leraren gehad. :p

Tja, met een klasje van 7 personen krijg je toch wel enkele privileges :)
Leerkrachten die ons zelfs uitnodigden eens te gaan eten bij hen thuis :lol:.

de Waaslandwolf
13 augustus 2009, 15:29
Vandaag op de terugweg van Gent eens een stop gedaan in het Molsbroek te Lokeren, toch nog een witgatje en een vijftal regenwulpen gezien. De geoorde fuut was helaas al verdwenen, maar kom, ik heb 'm dit jaar al een paar keer gezien. :p

Solid Q
13 augustus 2009, 16:12
Deze ochtend twee fazanten gezien. Het was niet duidelijk of het jongen waren of twee wijfkes (allebei bruine verendek). Op het zelfde moment, 5 meter verder twee huppelende konijntjes :)

Solid Q
27 augustus 2009, 22:55
Ik heb mij de voorbije zomermaanden regelmatig geërgerd aan het feit dat in de wei hierachter een paar koeien rondlopen die in zeer slechte toestand zijn. Sommige zijn uitgemergeld tot op het bot, anderen kunnen nauwelijks stappen en hebben duidelijk open wonden aan knie/zitplaatsen en zij met stront en vliegen erop. Daarstraks lag er een koe aan onze haag volledig op haar zij, wat niet normaal is. Ik dacht eerst dat ze dood was. Ik ging dus kijken en zelfs als ik er 2 meter langs stond bewoog ze nauwelijks, duidelijk ziek.

Nu vroeg ik me af of ik hier iets aan kan doen? Zijn er mensen die ik anoniem kan opbellen? Echter wonen enkel mijn ouders en ik en onze buren achter de wei. Niemand anders kan zien in welke slechte toestand sommige beesten vertoeven. De veeboer zou snel weten dan iemand van ons het was en we moeten hier nog lang leven.

Zouden er misschien bepaalde instanties zijn die men kan contacteren en zogezegd een officiële steekproef/controle houden? Ik vind het echt schrijnend om die beesten zo te zien en vind dat het zo niet langer kan.

Bullo
27 augustus 2009, 23:06
'k zou toch ooit graag eens in zo'n bos (http://www.seeya-downtheroad.com/2004/RedwoodForest.jpg) rondlopen. Kolossale bomen, zalig

de Waaslandwolf
28 augustus 2009, 00:19
Ik heb mij de voorbije zomermaanden regelmatig geërgerd aan het feit dat in de wei hierachter een paar koeien rondlopen die in zeer slechte toestand zijn. Sommige zijn uitgemergeld tot op het bot, anderen kunnen nauwelijks stappen en hebben duidelijk open wonden aan knie/zitplaatsen en zij met stront en vliegen erop. Daarstraks lag er een koe aan onze haag volledig op haar zij, wat niet normaal is. Ik dacht eerst dat ze dood was. Ik ging dus kijken en zelfs als ik er 2 meter langs stond bewoog ze nauwelijks, duidelijk ziek.

Nu vroeg ik me af of ik hier iets aan kan doen? Zijn er mensen die ik anoniem kan opbellen? Echter wonen enkel mijn ouders en ik en onze buren achter de wei. Niemand anders kan zien in welke slechte toestand sommige beesten vertoeven. De veeboer zou snel weten dan iemand van ons het was en we moeten hier nog lang leven.

Zouden er misschien bepaalde instanties zijn die men kan contacteren en zogezegd een officiële steekproef/controle houden? Ik vind het echt schrijnend om die beesten zo te zien en vind dat het zo niet langer kan.
De lokale politie contacteren, evenals de dierenbescherming? Zoiets kan - dacht ik - anoniem, maar aangezien niemand anders die koeien zomaar kan zien, ben je sowieso wel verdachte nummer één natuurlijk.

freakykiller
28 augustus 2009, 00:47
Ik zou niet te lang wachten :s Ik zou het al op m'n geweten hebben dat ik er niets aan doe :x

Wij hebben een tuin met zo beetje wildgroei, véél planten die we gewoon zetten en als ze groeien (dus niet overgroeid worden door andere) laten we ze staan, heel gezellig vind ik. Leuker dan zo'n tuinen die symmetrisch of mooi geordend zijn :x Hier zitten meestal 15+ musjes in bepaalde struikens en we gooien af & toe eten in onze tuin (omdat onze kiekens over den draad springen en dus toch rondwandelen in de tuin) en je ziet dan al die mussen (soms echt 20 !) tegelijkertijd daarop af vliegen ^^ Ik zou er eens ne foto moeten van trekken

Booka Shade
28 augustus 2009, 00:55
Zeker doen :)

Selderijstok
28 augustus 2009, 01:01
GAIA!

Doggiedog
28 augustus 2009, 03:16

De Tiense dierenbescherming erop af sturen? Ge kunt waarschijnlijk vragen om dat anoniem af te handelen. Ik weet niet hoe dat precies gaat, ik heb nog nooit moeten bellen, maar ik neem aan dat ze uw naam wel verzwijgen als ge dat aanvraagt. (of ge kunt naar een café gaan, vragen of ge daar eens moogt bellen en van daaruit een "anonieme tip" doorbellen :p) De dierenbescherming kan dan de toestand van de dieren nagaan, en als het echt zo erg is de politie inschakelen om de dieren weg te mogen halen.

Anyway,
Dierenbescherming Tienen
Viaductstraat 176b
3300 Tienen
0497 26 72 68‎

Booka Shade
28 augustus 2009, 11:29
'k zou toch ooit graag eens in zo'n bos (http://www.seeya-downtheroad.com/2004/RedwoodForest.jpg) rondlopen. Kolossale bomen, zalig

²that :love:

Waar is dat als ik vragen mag?

Arifiene
28 augustus 2009, 12:35

Dierenbescherming contacteren en erbij vermelden dat je dit anoniem wil doen (doen wij ook altijd). Sowieso bij veebedrijven kunnen die in principe controle krijgen (het gebeurt weinig tbh). Maar dit kan dus ook bvb na een klacht van een klant van die boer.

de Waaslandwolf
28 augustus 2009, 13:16
²that :love:

Waar is dat als ik vragen mag?
Het zijn sequoia's, dus dat zal ergens aan de Westkust van de VS zijn.

Edit: gezien de naam van de afbeelding: Redwood Forest. :p Hier meer erover. (http://www.google.be/#hl=nl&source=hp&q=redwood+forest&btnG=Google+zoeken&meta=&aq=0s&oq=red+wood+&fp=644ad637dca23865)

de Waaslandwolf
1 september 2009, 01:05
Vandaag kwam er hier plots een kolibrievlinder voorbijfladderen, ook altijd leuk om eens te zien. :)

shiftyke
1 september 2009, 11:04

sequoia's zeker? Ik zou er graag eens inklimmen ja :D

Solid Q
4 september 2009, 16:50
Raar genoeg, maar de zieke koeien zijn verdwenen. Eentje was er zeer slecht aan toe en kon nauwelijks wandelen. 's avonds moest de boer het beest zelfs komen opjennen (door te stampen op de geschaafde wonden !!! achterlijke vent). Ik stond er vlak langs te kijken vanuit mijn tuin. Toen wist hij het wel, de volgende dag zijn de drie dieren weg, ik weet niet wat ermee gebeurd. Liever dat hij ze heeft laten afmaken dan ze verder in dit hondenweer laten afzien.

BlueSkyraider
7 september 2009, 17:33
Vandaag kwam er hier plots een kolibrievlinder voorbijfladderen, ook altijd leuk om eens te zien. :)

een 5 jaar geleden toen ik mijn camera pas had gekocht. Als test in de achtertuin bij m'n ma eens een foto van gemaakt :)
http://fc04.deviantart.com/images3/i/2004/116/c/e/Humming_Bird.jpg

Laatste 2 dagen vliegt er een zwerm gierzwaluwen hier regelmatig boven.

Verder hebben we hier dagelijks de fazanten, patrijzen, en ons koppel vleermuizen dat hier in de muur nestelt.
We hebben hier ook lange tijd een koppel zwarte roodstaarten gehad, maar die heb ik al een tijdje niet meer gezien/gehoord.

Booka Shade
7 september 2009, 23:01
Wow, nice picture nondedju xD.

Doggiedog
9 september 2009, 19:47
halsbandparkieten hebben mij deze morgen met hun gekrijs wakker gemaakt. :sop: Verder over t laatst "onze" vleermuis die elk jaar wel weer terugkomt (nu ja, "terugkomen" is veel gezegd, alvast wel dezelfde soort en telkens maar eentje) nog eens zien vliegen 's avonds, en roofvogels (voornamelijk valkjes), fazanten, kwartels, nog eens fazanten, reigers, fazanten, konijnen en een paar reigers en een oehoe op het vliegveld waar ze een klein natuurdomein van hebben gemaakt (we gaan er vaak wandelen met onze hond ...).

Gentille
10 september 2009, 17:14
http://www.hln.be/hln/nl/2661/Bedreigde-Dieren/article/detail/989531/2009/09/07/40-nieuwe-dieren-ontdekt-op-tropisch-vulkaaneiland.dhtml

Solid Q
5 november 2009, 16:07
Het is de voorbije tijd opmerkelijk druk in de lucht. Dit verlengd weekend enorm veel kraaien en spreeuwen gezien, altijd een mooi zicht om een "spreeuwenwolk" zien op vliegen. Na een lange tijd afwezigheid terug een vlaamse gaai en bonte specht gespot, opnieuw gewoon vanuit mijn raam :). Alsook komen de vinkjes stilletjes terug met dit koude weer (zowel groenvink als roodborstje)

Maar wat me vooral veel plezier deed was het zien van 3 buizerds (koppel + eenjarig jong). Ik hoop dat het dezelfde zijn van vorig jaar en heel het na en voorjaar weer te bewonderen zijn :). Zondagochtend zat er eentje nog geen 5 meter van het kippenhok, naar binnen te kijken.

Nu heb ik wel een vraag. Dit weekend zag ik drie grote vogels achter elkaar vliegen, op vrij grote hoogte. Het waren duidelijk geen canadese ganzen, hun formatie was van het eerste zicht gewoon één lijn. Iemand enig idee wat dit kon zijn? Hun gestalte had iets van een reiger of ooievaar maar ik heb geen enkel idee of ooievaars rond deze periode nog trekken naar het zuiden?

Starrk
5 november 2009, 16:20
Gisteren met de hond gaan wandelen in het bos achter onze deur: Het lag er echt prachtig bij met dat mooie kleurrijke herfsttapijt. Tot het begon te gieten, toen was het om zeep :w

Ik kan zo echt tot rust komen bij een boswandeling. Alleen zitten er de laatste paar maand immens veel onbekenden in dat bos, waar je 2 jaar geleden quasi alleen rondliep.

Booka Shade
4 december 2009, 15:32
Gisteren met de hond gaan wandelen in het bos achter onze deur: Het lag er echt prachtig bij met dat mooie kleurrijke herfsttapijt. Tot het begon te gieten, toen was het om zeep :w

Ik kan zo echt tot rust komen bij een boswandeling. Alleen zitten er de laatste paar maand immens veel onbekenden in dat bos, waar je 2 jaar geleden quasi alleen rondliep.

Welk bos is dat?

Starrk
4 december 2009, 16:19
Welk bos is dat?

Fort Van Beieren. Geen immens groot bos, maar wel mooi.

SlashDotDash
4 december 2009, 16:25
Nu heb ik wel een vraag. Dit weekend zag ik drie grote vogels achter elkaar vliegen, op vrij grote hoogte. Het waren duidelijk geen canadese ganzen, hun formatie was van het eerste zicht gewoon één lijn. Iemand enig idee wat dit kon zijn? Hun gestalte had iets van een reiger of ooievaar maar ik heb geen enkel idee of ooievaars rond deze periode nog trekken naar het zuiden?

Gestrekte nek of niet? Anders kun je reiger al afschrijven. En ganzen maken meestal lawaai als ze overkomen, de andere 2 niet :)

Het is trouwens stilletjes aan tijd om vetbolletjes op te hangen :woohoo:

Lord Kveldulv
4 december 2009, 16:25
Hier op de rand van de beschaving zitten ook wel heel wat beestjes. Ik zie zo al meteen 2 fazanten als ik over mijn scherm kijk. Patrijzen, konijnen, hazen, egels, padden. Koeien, paarden en ezel van onze buur die in de wei achter ons huis staan. Hier woont ook ergens ne buizerd. In de zomer kon ge hem schoon zien jagen. Ook in de zomer als het begon te schemeren nen hele hoop vleermuizen die op ne meter boven uwe kop rondjes rond het huis vlogen.
Nog redelijk wa vogels ook. Heb eens ne groene gespot maar was te snel weg om te zien wat het was. Sinds een week of 2 zwerft er hier zowaar een meeuw rond.
En 2 onbekende nachtelijke bezoekers. Het één heeft ne vrij hoge en luide roep. Eerder gepiep zelfs. En dan nog iets anders dat ne nogal vreemde schreeuw heeft. Precies een jong dat op z'n moeder roept. We horen da nu al 6 maand geregeld. Wel onmogelijk te spotten. Van de moment ge een geluid maakt, zelfs binnen in huis (dus ze komen kort), stoppen ze. Ben ene keer tot op het balkon geraakt en foto's genomen om het dan op pc in detail te bekijken maar echt niks te zien ook al waren ze goe gelukt.
Hier zijn ook nog heel wa bossen in de buurt waar ik altijd door passeer met de fiets als ik ga trainen maar verder nog niet verkend (wonen hier nog maar 8 maand).

Booka Shade
4 december 2009, 16:53
Fort Van Beieren. Geen immens groot bos, maar wel mooi.

Ben ik al een keer geweest. Ik neem weekelijks mijn hond is mee met den auto en ga ergens anders wandelen. Toen ben ik wel serieus vroeg moeten vertrekken, want het is niet bij de deur.

Op het moment dat ik er was was er net iets teveel volk. Niet echt kunnen genieten van de pracht dat het Fort van Beieren toch wel heeft.

Starrk
4 december 2009, 20:57
En wat heeft iemand van Zoutleeuw daar te zoeken? :p

Booka Shade
4 december 2009, 21:21
Ik 'doorwandel' heel vlaanderen met mijn hond :p

Ge moet zeker is toch Zoutleeuw komen tot 'het Vinne'. Prachtig schouwspel waarbij je via kleine padjes over een natuurlijk meer (grootste van vlaanderen) kan wandelen. Je kan er prachtige dieren spotten en zeer mooie omgeving rond het meer.

Ik heb wel af en toe moeite om mijn hond in controle te houden op het kleine pad, jachthond namelijk :D

Gromme
6 december 2009, 22:11
Derstraks de bekende documentaire gezien waarbij die horzels een bijenkorf aanvallen en zowat elke bij uitschakelen. Al eens gezien maar had het nog niet gezien van die mieren etc...

Echt faschinerend, zo fascinerend dat zelfs de kleinste insecten zijn om dan toch maar liever een mier terug buiten te zetten ipv die dood te trappen.

SlashDotDash
7 december 2009, 08:40
Hoornaars, geen horzels :)

Gromme
7 december 2009, 21:50
Ja, de die.

Maar bvb. die termieten of mieren (whatever :-)) die uitkijkposten hebben waarin er soldaten wachten. En als er een aanval is van een ander soort mieren geven die trillingen door aan het hoofdnest en daar beginnen ze dan alles dicht te gooien. Zalig toch.

Booka Shade
7 december 2009, 23:24
Jah, een hele wereld op zichzelf.

Vandaag met den hond gaan wandelen thuis achter. Op sommige plaatsen kan ik haar gerust loslaten en blijft ze altijd op korte afstand bij mij, tenzij ze iets ruikt (ze is een jachthond)

Plots schoot ze in een struik, ik hoor het geschreeuw van ne fazant. De fazant kwam uit de struik en zij erachter en vlak voor mij bijt ze die fazant in de nek.

Kunt ge weinig tegen doen, puur instinct. Spijtig wel dat het nu is en niet net voor de feestdagen, dan hoefde ik niks meer te kopen van vlees :D

Solid Q
8 december 2009, 10:02
Ben je dan ook een jager Booka Shade, aangezien je een jachthond hebt?

Kan je fazant niet in de diepvriezer bewaren?

Ik heb al lange tijd geen fazanten meer gezien bij ons thuis achter. Een paar weekends achter elkaar kwamen er jagers voorbij. Misschien, maar ik hoop van niet, hebben ze er een paar te grazen genomen. Zou spijtig zijn, want het koppel dat hier al meerjaars zit, had deze zomer twee nesten gekregen en liepen soms met zes samen over de weide.

de Waaslandwolf
8 december 2009, 10:56
Bij ons is het al even erg: heel het jaar door zie je weinig fazanten, tot plots vlak voor het jachtseizoen.
Dan loopt het even vól met fazanten, die vervolgens bijna allemaal weer verdwijnen in de loop van het jachtseizoen. Dat terwijl wild uitzetten om het te bejagen bij wet verboden is.

Solid Q
8 december 2009, 11:05
Wild uitzetten gebeurd nog véél te veel. Enkel dit jaar al heb ik bij een hobby-kweker van kippensoorten verschillende keren nesten kwartels, fazant gezien.

Mijn pa was een tijdje terug ook mee gaan tracken met collega's en op een bepaald moment stonden er dus twee trackers met een doos ergens in een maisveld. Plots deden ze de doos open en vlogen er meerdere duiven uit, dit terwijl de jagers een beetje verder op klaar stonden om ze af te schieten. Ik moet wel opmerken dat vele jagers er niets van wisten en nadien ook kwaad waren op de organisator van de jachtpartij.

Je ziet ook duidelijk welke dieren wild zijn en welke gekweekt en uitgezet. Gekweekte fazanten vliegen niet snel op en blijven langer op de grond zitten omdat ze de aanwezigheid van de mens gewoon zijn, dan is het gemakkelijk om ze neer te schieten.

Booka Shade
8 december 2009, 11:31
Nee, ik ben gene jager :p

Ik heb gewoon ne jachthond (Duitse Staander 'korthaar').

Dobbelsteen
8 december 2009, 11:57
Nee, ik ben gene jager :p

Ik heb gewoon ne jachthond (Duitse Staander 'korthaar').

That's what she said :cool:

Dat uitzetten en voederen van die dieren is inderdaad irritant. De laatste jaren hebben bepaalde soorten op die manier geleerd om graan en maïsplanten kaal te plukken of op z'n minst te vernielen.

Booka Shade
8 december 2009, 13:03
That's what she said :cool:

ik kan niet volgen :)

Solid Q
20 december 2009, 17:05
Hier nog twee (recente) foto's van een buizerd.

http://i49.tinypic.com/29glczl.jpg
http://i45.tinypic.com/b3wens.jpg

de Waaslandwolf
20 december 2009, 21:20
Doet mij eraan denken, vorige maand nog een koppel bruine kiekendief gezien in Verrebroek. Was ook alweer een dik jaar geleden dat ik nog eens een bruine kiekendief gezien had. :)

Solid Q
22 december 2009, 09:23
De vogel van het jaar: De Winterkoning

Vogel van het Jaar 2010 (http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=406:vogel-van-het-jaar-2010&catid=14:persberichten&Itemid=105)

Info over het mooie vogeltje:
Winterkoning is vogel van 2010 (http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=407:winterkoning-is-vogel-van-2010&catid=66:vogel-van-het-jaar&Itemid=164)

Lord Kveldulv
22 december 2009, 15:47
Ik keek van de middag effe uit de venster en zag een groene specht wat rondscharrelen onder een spar. Had al wel een vermoeden dat er hier zaten, tijdje terug paar keer iets groen zien weg vliegen in de verte. Maar ik had er eigenlijk nog nooit eentje in het wild gezien van zo dicht bij.

Angel_Slayer
3 januari 2010, 16:30
Glimmen die zo hard dan die vuurvliegjes en glimwormen?

tis ni da ze u gwn verblinde ofzo, maar 's avonds zie ge ze wel heel duidelijk

allemaal fluo groene/gele lichtjes :)

de Waaslandwolf
3 januari 2010, 16:44
tis ni da ze u gwn verblinde ofzo, maar 's avonds zie ge ze wel heel duidelijk

allemaal fluo groene/gele lichtjes :)
Aan de andere kant: mensen die niet weten waar ze op moeten letten lopen er héél gemakkelijk voorbij, heb ik gemerkt. :p

de Waaslandwolf
18 januari 2010, 12:53
Daarnet nog eens een paar groenlingen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Groenling) zien overvliegen, had ze eerst niet eens herkend, tot ik besefte dat ik het gefluit herkende. Altijd leuk, zo courant zie ik ze hier niet.

Doggiedog
18 januari 2010, 22:09
vandaag een aalscholver zien overvliegen, en de eerste V-formatie van ganzen.

Bosvos
3 februari 2010, 18:54
seg iemand een ideetje of buxus of taxus binnen kan overleven? En indien niet, zijn er dan alternatieven? Ik zou (fictief, voor een schoolproject) een ruimte willen scheiden door middel van een haag... Dus ik zoek iets compact en dus iets wat binnenshuis kan overleven.

rechtsstreeks zonlicht wordt moeilijk, maar algemeen licht is er genoeg.

Booka Shade
3 februari 2010, 23:48
Slechts tijdelijk. Het zijn echte tuinplanten dus zeker niet aan te raden voor binnenshuis en zeker niet voor een lange duur.

Booka Shade
3 februari 2010, 23:51
NEERLANDs Tuin - de buitenkamer, tabel (http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/haag2tabel.html)

Hier zijn er misschien die beter gepast zijn binnenshuis.

roque_leader
4 maart 2010, 21:42
Is het normaal dat ge hier in Belgie nen ooievaar ziet ?

bernardo
8 maart 2010, 15:51
Jaja die broeden hier en overwinteren in Afrika. De meeste zijn er nu wel dankzij kweek programma 's De Zoo van plackendael heeft zo toch een aantal broedparen die elk jaar terug komen. In het wild wel nog nooit tegengekomen.

Hier zie ik toch aardig wat buizerds. Met weer zie ik er wel elke dag 1.
Voor de rest al eens een kerkuil, ree, torenvalk, groene - bonte specht, en wat hazen gezien hier vlak bij.

c3c
9 maart 2010, 11:36
Bij ons in de buurt heb ik de indruk dat het stilletjes aan wat beter gaat met het vogelbestand. In de velden zijn opnieuw regelmatig patrijzen en fazanten te zien. Ook roofvogels zoals buizerds.

SlashDotDash
11 maart 2010, 09:19
Grappig: deredactie.be: Kamsalamander palmt bouwgronden Stekene in (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/100310_kamsalamander)

de Waaslandwolf
15 april 2010, 13:21
Grappig: deredactie.be: Kamsalamander palmt bouwgronden Stekene in (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/100310_kamsalamander)
Moet hier in Temse ook zitten, maar ik heb helaas maar een vaag idee waar juist. Nuja, voorlopig ben ik nog altijd tevreden met de massa's Kleine Alpenwatersalamanders in onze vijver.

Deze week ook het eerste oranjetipje (http://www.natuurkalender.nl/images/dagvlinder/oranjetipje-cramwinckel,margot.jpg) gezien.

Eerder deze week ook een klein schouwspel mogen aanzien op een halve kilometer van de deur. Een torenvalk die achtervolgd werd door drie kwikstaartjes. Af en toe maak ik het wel mee dat een stel kraaien een buizerd achterna zit, maar dit is toch wel een primeur. :D

SlashDotDash
19 april 2010, 11:41
Gisteren een nieuw natuurgebiedje gaan verkennen om evt. foto's te gaan nemen van vlinders en libellen. Er vliegt al heel wat rond aan vlinders; toch een 5-tal verschillende soorten gezien. De waterjuffers en libellen gaan ook beginnen uitsluipen. Het worden weer leuke tijden :)

Heb trouwens geluk gehad gisteren, een koppeltje oranjetipjes al parend kunnen vastleggen: Anthocharis cardamines on Flickr - Photo Sharing! (http://www.flickr.com/photos/thierrymarysael/4531322887/)

Booka Shade
20 april 2010, 11:20
Prachtige foto :love:

Cycloon
28 april 2010, 12:05
Er zit blijkbaar van vandaag een mol in onze tuin (en in die van de buren). Mijn ouders willen die perse dood krijgen, maar ik ben daar eigenlijk een beetje tegen :p. Momenteel zit die enkel nog maar achteraan in de tuin te graven en blijkbaar is het paartijd voor de mollen nu waardoor ze op zoek gaan naar vrouwtjes. Met een beetje geluk is die binnen een paar uur weer de tuin uit en moet er niets aan gedaan worden :)

Milfhunter
28 april 2010, 15:10
ik heb daarstraks een rare plant gezien bij ons achter.
Iemand die hier (http://2.bp.blogspot.com/_9NNc1xDXaO0/Rd5B35lugtI/AAAAAAAAAlA/xdBbVNOKQ8A/s400/dogshit2.jpg) de naam van weet ?

de Waaslandwolf
28 april 2010, 15:32
Voor jou: ontbijt.

moehaa!
28 april 2010, 21:26
Dat is de Kopros koproliticum. Ondanks de ietwat aparte geur wordt hier een heel smakelijke en heilzame thee van gemaakt, zeker proberen!

de Waaslandwolf
28 april 2010, 21:42
'Koproliticum'? Hij is duidelijk toch nog niet versteend, of kijk ik dusdanig divergent scheel? :unsure:

moehaa!
28 april 2010, 22:37
Ge moet een bekke meewerken eh ^^.
Het moest nog min of meer goed klinken en koproliticum is ook alles behalve een bestaand woord.

Gromme
28 april 2010, 22:38
Ik reed vandaag over een weg tussen twee velden (geploegd zand) en er zat een vogeltje, zwart met rode bek... en die zag mijn camion en begon mee en in mijn richting te lopen. :-)

Hartson
30 april 2010, 16:25
Vorige week in de Ardennen heel wat bijzondere planten gezien toen we gingen wandelen aan de bovenloop van de Lesse waaronder: Bleke schubwortel, gele anemoon, damastbloem, mannetjesorchis, stinkend nieskruid(helleborus) en een berg typische meer algemene voorjaarsbloemen zoals bosanemoon, zenegroen en slanke sleutelbloem. Echt prachtig. Waar ze in Vlaanderen zoveel moeite moeten doen voor enkele zeldzame planten in natuurreservaten groeien in de Ardennen in bij wijze van spreke elk random bos gewoon een stortvloed aan schitterende planten. Als er vraag naar is kan ik eventueel wel foto's plaatsen. De diversiteit is daar echt veel groter. Daarnaast elke dag een hoop geelgorzen langs mijn fietsroute.

kil911ler
30 april 2010, 18:20
De Japanse kersenbomen in Gent die weer mooi aan het bloeien zijn, mmmm. En ze ruiken ook zo lekker zeg.

Matt.
30 april 2010, 19:15
De Japanse kersenbomen in Gent die weer mooi aan het bloeien zijn, mmmm. En ze ruiken ook zo lekker zeg.

Deze? (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=0M2PJUF5) :)

kil911ler
30 april 2010, 19:38
Deze? (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=0M2PJUF5) :)

Yep yep ^^

de Waaslandwolf
30 april 2010, 19:57
Vorige week in de Ardennen heel wat bijzondere planten gezien toen we gingen wandelen aan de bovenloop van de Lesse waaronder: Bleke schubwortel, gele anemoon, damastbloem, mannetjesorchis, stinkend nieskruid(helleborus) en een berg typische meer algemene voorjaarsbloemen zoals bosanemoon, zenegroen en slanke sleutelbloem. Echt prachtig. Waar ze in Vlaanderen zoveel moeite moeten doen voor enkele zeldzame planten in natuurreservaten groeien in de Ardennen in bij wijze van spreke elk random bos gewoon een stortvloed aan schitterende planten. Als er vraag naar is kan ik eventueel wel foto's plaatsen. De diversiteit is daar echt veel groter. Daarnaast elke dag een hoop geelgorzen langs mijn fietsroute.
Verrek, veel ken ik niet van planten, maar dat lijstje is toch al de moeite. Mooi. :)

SlashDotDash
1 mei 2010, 15:08
Deze ochtend op weg naar een natuurgebiedje een aangereden vosje gezien, heel spijtig. Leuke oranjetipjes en klein geaderde witjes kunnen fotograferen.
Volgende week ga ik eens proberen waterjuffers van heel dichtbij te portretteren.

En binnen een kleine twee weken ga ik een weekend naar de Viroinvallei, het vlinderwalhalla van België :woohoo:

Borgore.
1 mei 2010, 16:56
Yep yep ^^

Heel sterk eigenlijk dat ze gewonnen hebben met slechts een facebook groep en een picknick.
Maar goed nieuws dat de bomen blijven staan,heel goed nieuws zelfs.:)

SlashDotDash
16 mei 2010, 21:40
En binnen een kleine twee weken ga ik een weekend naar de Viroinvallei, het vlinderwalhalla van België :woohoo:

18 vlindersoorten gezien en een handjevol orchideeënsoorten, waaronder de supermegazeldzame aangebrande orchis. Heerlijk :)

aenema
16 mei 2010, 22:41
18 vlindersoorten gezien en een handjevol orchideeënsoorten, waaronder de supermegazeldzame aangebrande orchis. Heerlijk :)

mooi, toen ik geweest ben stonde de meeste orchideëen ng niet in bloei :( laat staan dat er veel vlinders rondvlogen.

In de duinen de bedreigde kamsalamander gevonden en in de hoge venen de zeldzame beekmijter gespot.

SlashDotDash
17 mei 2010, 09:23
Het was nog aan de vroege kant voor orchideeën, denk dat het gaat pieken in juni qua soorten.

de Waaslandwolf
14 augustus 2010, 14:37
Voor de geïnteresseerden: nieuwe apensoort ontdekt in Colombia: klik (http://www.cbc.ca/technology/story/2010/08/13/new-monkey-species-caqueta-titi-amazon-colombia.html#ixzz0wV7vDt31).

clowntje
14 augustus 2010, 16:15
Het was nog aan de vroege kant voor orchideeën, denk dat het gaat pieken in juni qua soorten.

Vlinderliefhebber?
Als ik mij niet vergis heeft mijn pa dit jaar al 56verschillende soorten gezien. In de viroin moet je tijdens de zonnige dagen toch zeker 25soorten halen:)

Vermoed dat je wel niet alle plekjes kent ginder, maar mijn pa geeft er geregeld eens een "rondleiding" voor mede liefhebbers:)

SlashDotDash
15 augustus 2010, 12:10
Liefhebber van insecten :p

Ik was er niet speciaal om soorten te zoeken + het was geen ideaal weer. Om echt soorten te "jagen" ken ik er ook niet genoeg van. Er zijn dan altijd wel een handjevol vlinders die je niet op soort kan brengen. Het gaat mij meer om het maken van mooie foto's :)

Ik ken zeker ook niet alle plekjes, maar dat is net het leuke aan de Viroin, er valt nog veel te ontdekken.

Matt.
18 augustus 2010, 13:08
Niet echt de moeite om een topic over te starten, denk ik, maar toch interessant:
William Li: Can we eat to starve cancer? | Video on TED.com (http://www.ted.com/talks/william_li.html)

Thizke
19 augustus 2010, 11:38
'k zoek wat leuke, kleurrijke planten (met aangename geur)/kleine boompjes voor mijn kot...

Ze moeten passen op een vensterbank waar ze aardig wat licht kunnen vangen overdag, en ik kan ze geen water geven van vrijdagavond tot zondagavond. (Mini-boompjes kunnen eventueel in een niet zo belichte plaats gezet worden.)

Ik dacht aan zo'n citrusboom in dwergformaat (maar dat is waarschijnlijk supermoeilijk te onderhouden), gepotte lavendel (wrsch zelfde probleem als bij de citrusboom), en een saaiere plant: chlorophytum.

Enige voorstellen? Gelieve niet saaier te gaan dan die 'chlorophytum', geen cactussen noch violetjes te suggereren. Sleuterwoorden: kleurrijk en eventueel een aangenaam geurtje!

bedankt!

Thizke
19 augustus 2010, 11:39
'k zoek wat leuke, kleurrijke planten (met aangename geur)/kleine boompjes voor mijn kot...

Ze moeten passen op een vensterbank waar ze aardig wat licht kunnen vangen overdag, en ik kan ze geen water geven van vrijdagavond tot zondagavond. (Mini-boompjes kunnen eventueel in een niet zo belichte plaats gezet worden.)

Ik dacht aan zo'n citrusboom in dwergformaat (maar dat is waarschijnlijk supermoeilijk te onderhouden), gepotte lavendel (wrsch zelfde probleem als bij de citrusboom), en een saaiere plant: chlorophytum.

Enige voorstellen? Gelieve niet saaier te gaan dan die 'chlorophytum', geen cactussen noch violetjes te suggereren. Sleuterwoorden: kleurrijk en eventueel een aangenaam geurtje!

bedankt!

de Waaslandwolf
19 augustus 2010, 13:26
Lavendel is normaalgezien toch redelijk taai, nee?

tokke_1
20 augustus 2010, 23:25
iemand enig weet van inheemse planten die kunnen gebruikt worden voor bonsai boompjes?

de Waaslandwolf
13 september 2010, 19:01
Interessant nieuwtje over een dolfijnenpopulatie ergens in Australië:
BBC - Earth News - Dolphin innovators hunt fish by collecting conch shells (http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth_news/newsid_8975000/8975919.stm).

Selderijstok
13 september 2010, 19:10
iemand enig weet van inheemse planten die kunnen gebruikt worden voor bonsai boompjes?

De standaard bomen zoals eik en kastanje. Meidoorn ook maar dat gaat serieus stekken hoor als je hem zal trimmen :p

gilbereke
13 september 2010, 19:16
De standaard bomen zoals eik en kastanje. Meidoorn ook maar dat gaat serieus stekken hoor als je hem zal trimmen :p

List of species used in bonsai - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_species_used_in_bonsai)

zoekt hier iets op.

(kastanja bv is niet zo goed, die bomen overleven niet goed in kleine potten als ik me niet vergis.. ge kunt dan beter met eik werken bv)

Selderijstok
14 september 2010, 16:28
Staan een paar schone exemplaren in. Ik heb het zelf al eens geprobeerd met taxus, net die ene plant die supertraag groeit :p Mss eens die Juniperus proberen, ziet er cool uit :) Maar eerst mijn buxes stekken kweken nu.

gilbereke
14 september 2010, 16:33
Staan een paar schone exemplaren in. Ik heb het zelf al eens geprobeerd met taxus, net die ene plant die supertraag groeit :p Mss eens die Juniperus proberen, ziet er cool uit :) Maar eerst mijn buxes stekken kweken nu.

Het is een werk van lange adem hé...

Niks voor mensen die geen geduld hebben

Lord Kveldulv
18 september 2010, 14:36
Ik keek zonet effe over m'n scherm uit het venster omdat er toch iets groot voorbij fladderde. En ja, er zat een torenvalk op het dak van de buren. Een manneke, ik kon met de verrekijker mooi de kleuren zien. Eerste keer dat we hier eentje kunnen spotten.

Vorig jaar hing hier ook altijd in de namiddag een buizerd boven de wei op zoek naar muizen. Maar sinds een klein jaar niet meer gezien.
Groene spechten begin ik hier ook meer en meer te zien.

Booka Shade
5 april 2011, 13:32
Het Nieuwsblad - Gemeente Zoutleeuw: Nieuwe megasoort boven Het Vinne (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLDLA_20110403_002)

Hoppa, op een kleine 5km van mijn deur :cool:

de Waaslandwolf
5 april 2011, 15:02
Maar ik heb vorige week toch lekker gezien hoe een steenuil op 10 meter van m'n neus achterna gezeten werd door een drietal kraaien! :tongue:

Akkoord, het is wel heel wat minder spectaculair dan een zeearend, maar zeearend had ik al gezien, en dat tafereel nog niet. :unsure:

kil911ler
5 april 2011, 20:12

Een post van bijna een jaar geleden, leuk om de vergelijking te kunnen maken :D

Heb es gekeken naar de bomen nu en binnenkort gaan ze weer in volle glorie gaan bloeien. Verlang al om de geur weer op te pikken als ik passeer met de fiets richting school :D

@XeSs
11 april 2011, 18:00
Het Nieuwsblad - Gemeente Zoutleeuw: Nieuwe megasoort boven Het Vinne (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLDLA_20110403_002)

Hoppa, op een kleine 5km van mijn deur :cool:

Zalig! :O

kivani
12 april 2011, 06:14
Mijn kamer krijgt een make-over (grijs papier met hier en daar een zilveren bloem als accent). Ik zoek een mooie kamerplant om het wat aangenamer te maken :) (max 1m hoog, makkelijk in onderhoud, zonder scherpe hoeken/bladeren).

Iemand voorstellen?
Tnx!

Booka Shade
12 april 2011, 09:57
Misschien de Anthurium Baby Boomer. Altijd al een zeer mooi plantje gevonden, zeker met de rode kleuren.
http://www.tuinadvies.be/foto/anthurium%20baby%20boomer%208.jpg
Op een lichte plaats zetten, maar vermijd de felle zomerzon. Kamertemperatuur is voldoende.
Houd de potkluit steeds matig vochtig. Geef lauw water, bij voorkeur regenwater. Geef elke twee weken voeding.
Sproei de bladeren regelmatig voor een hoge luchtvochtigheid en/of leg een omgekeerde schotel onderin de pot, zodat de plant op een eilandje staat.
In de winter circa zes weken koeler - bij circa 15 graden Celsius - en droger houden voor een rijke bloei daarna. De plant kan in de zomer naar buiten.
Verwijder uitgebloeide bloemen voor een goede doorbloei.
Om het jaar verpotten is voldoende. De plant doet het ook goed in een hydrobak.

BeeLz
12 april 2011, 12:25
Dark Roasted Blend: The Most Alien-Looking Place on Earth (http://www.darkroastedblend.com/2008/09/most-alien-looking-place-on-earth.html)

kivani
14 april 2011, 07:20
Bedankt voor de tip! :)

Booka Shade
14 april 2011, 09:54
Dark Roasted Blend: The Most Alien-Looking Place on Earth (http://www.darkroastedblend.com/2008/09/most-alien-looking-place-on-earth.html)

Nice :bow:

Waar is dat eiland juist gesitueerd.

SlashDotDash
14 april 2011, 11:16
Ik heb het even aan mijn goede vriend Google gevraagd.
Is een eilandje ten oosten van Somalië en ten zuiden van Jemen waar het deel van uitmaakt.

SlashDotDash
18 april 2011, 13:44
Wat natuur-appreciatie-foto's van afgelopen weekend :)

Untitled | Flickr - Photo Sharing! (http://www.flickr.com/photos/thierrymarysael/5628883038/in/photostream)

Bluebell forest | Flickr - Photo Sharing! (http://www.flickr.com/photos/thierrymarysael/5627601233/in/photostream)

Hallerbos Bluebells | Flickr - Photo Sharing! (http://www.flickr.com/photos/thierrymarysael/5627446743/in/photostream)

Booka Shade
20 april 2011, 11:26
Prachtig :bow:

SlashDotDash
26 april 2011, 10:11
Ondertussen vliegen de vlinders en libellen weer massaal rond. Plezant! :)

Solid Q
16 mei 2011, 12:19
Dit weekend hebben we een nieuw kuikentje in de kippenren. Echter is het verstoten door alle drie kloek-hennen die aan het broeden zijn. Nu hebben we besloten om het zelf op te voeden:

Dag I: Gevonden in een hoekje, zwaar afgekoeld, bijna levenloos. Meteen met de handen wat proberen op te warmen. Daarna in een washandje als warm buideltje en dan op mijn buik/schoot gelegd voor de hele namiddag. Eerste nacht was wel een ramp. Het kuiken ziet mijn hand dus effectief als beschermende moeder en wil er telkens onder kruipen, als ik dan weg ga stopt het niet met piepen. Uiteindelijk in een curverbox met gloeilamp.

Dag II: "nestje" gemaakt met oude handdoek en washandje. Tijgerknuffel als mama aanvaard, geen gepiep meer :) Nu slaapt het heel de dag, onder de tijgerknuffel. Deze ochtend al wat kuikenvoer gegeten (gekookt eitje met paneermeel) en gedronken.
edit: eerste kakje is een feit: goed teken, betekent dus dat haar intern systeem aan het werken is.

tragezot
17 mei 2011, 12:19
Mooi :)! Je moet zo'n kuikentje wil 'dwingen' om te eten. Wat kuikenmeel en water in een dikke spuit doen en in z'n bekje spuiten. Na een tijd zal het wel vanzelf eten. Als je er water bijzet, genoeg maar zeker niet maken dat het zichzelf volledig nat kan maken of dat het erin kan kruipen. Zo'n beestjes verzuipen snel.

Hier begint de natuur ook weer op volle toeren te draaien.

-Drie nestkasten waarin meesjes zitten.
-Kanaries hebben ook kleintjes
-5 kleine wilde eendjes
-4 kipkuikentjes
-4 konijntjes, maar de moeder is alweer gestorven dus het is twijfelachtig of ze het gaan overleven. Er moet nog eens vers bloed komen. Ze zijn wel al ontsnapt en lopen al over heel het domein :).

Van al die kuikentjes zullen er ongetwijfeld een deel verdwijnen door de kraaien of andere roofvogels. Achja, die dieren moeten ook leven.

Vorige maand hebben we de graskanten geploegd om een veldbloemen op te zetten om meer bijen en vlinders aan te trekken. Door de droogte groeien ze jammer genoeg niet zo goed. De slakken eten er ook duchtig van. Maar er zal sowieso wel iets groeien. Desnoods volgend jaar alles nog een ploegen.