PDA

Volledige versie bekijken : Bijen weg houden

DeN
7 augustus 2009, 21:15
Hoe kan ik het beste bijen weg houden op het terras?

Hebben nu zo waterzakjes ophangen maar dat helpt blijkbaar niet veel?

Selderijstok
7 augustus 2009, 21:16
En de bedoeling van waterzakjes is?

Cycloon
7 augustus 2009, 21:16
Bijen/Wespenvanger plaatsen natuurlijk, werkt uitstekend! :)

Troj
7 augustus 2009, 21:17
Er wordt geopperd da die spiegeling vliegen weghoudt (bijen, da weet ik zelfs ni).
Heb het zelf nog niet geprobeerd, onder het motto "als het maar zo simpel was, zou iedereen het doen".

Ik vind wespen weghouden anders veel belangrijker dan bijen weghouden - bijen vallen mij niet lastig :unsure:.

Selderijstok
7 augustus 2009, 21:18
Dit werkt uitstekend hier: http://bigthumbs.marktplaats.com/kopen/thumbnail/6/0d/508534998.jpg

Je doet er een laagje cola in, of iets anders met veel suiker, en ze vliegen er onderaan in maar kunnen er niet meer uit :)

NotoriousP
7 augustus 2009, 21:18
Tis da, bijen misdoen niets... wespen daarentegen zijn smerige beesten.

Ik heb gewoon ne vliegenmepper ligge :p

Gentille
7 augustus 2009, 21:20
Een soort van constructie maken van een plastic fles met wat Cola in. Zodat ze er in kunnen maar eens ze er inzitten niet meer wegkunnen. Heb dat ooit eens ergens zien hangen en dat leek wel vrij effectief. Vraag me niet hoe die plastic fles was gemaakt :p

Hazz
7 augustus 2009, 21:21
gwn een plastic fles van limonade ofzo nemen. en dan het bovenste deel erafknippe en er omgekeerd inzette. En dan ook, zoals in de 5e post hier aangehaald, vullen met cola ofzo

Troj
7 augustus 2009, 21:21
Een soort van constructie maken van een plastic fles met wat Cola in. Zodat ze er in kunnen maar eens ze er inzitten niet meer wegkunnen. Heb dat ooit eens ergens zien hangen en dat leek wel vrij effectief. Vraag me niet hoe die plastic fles was gemaakt :p

Ja, gewoon de bovenste 5cm van een PET-fles afsnijden en er omgekeerd terug inzetten, dan vullen met fruitsap/cola en eventueel wat confituur in de kuip. Werkt wel, ook voor vliegen, maar natuurlijk niet als je aan het BBQ'en bent ofzo.

gwn een plastic fles van limonade ofzo nemen. en dan het bovenste deel erafknippe en er omgekeerd inzette. En dan ook, zoals in de 5e post hier aangehaald, vullen met cola ofzo

:(

Redhunter
7 augustus 2009, 22:26
Zakske met water helpt wel degelijk (voor vliegen zeker, bijen weet ik niet).
Vliegen denken dat het een oog van de vijand is door de reflectie (Dat hebben ze mij toch wijsgemaakt :sop:)

het werkt wel alleen als je het in je deur ophangt, anders vliegen ze er gewoon rond ,he :)
Vervanger voor vliegendeur als het zakje je niet stoort

ng
7 augustus 2009, 22:35
Er bestaat ook iets dat je in het stopcontact steekt. Geeft een bieptoon af, dat je zelf meestal niet hoort. Al kan ik het wel horen als het stil is.

Werkt wel.

Pred
7 augustus 2009, 22:49
snap nie da er nog altijd kiekens zijn die geen verschil kennen tussen een bij en een wesp
ik heb echt nog nooit geweten dat een bij mij lastig valt, al dan niet op een terras.
Wespen daarentegen.

cool_boy_ke
7 augustus 2009, 22:51
Zakske met water helpt wel degelijk (voor vliegen zeker, bijen weet ik niet).
Vliegen denken dat het een oog van de vijand is door de reflectie (Dat hebben ze mij toch wijsgemaakt :sop:)

het werkt wel alleen als je het in je deur ophangt, anders vliegen ze er gewoon rond ,he :)
Vervanger voor vliegendeur als het zakje je niet stoort
Moest het werken zouden er geen vliegen moeten zijn aan het zwembad, en die zijn er wel degelijk!

gerco
7 augustus 2009, 22:59
Hierthuis hebben we ook zo'n fles met cola in. Ik ben er wel van verschoten hoe lang die wesp daar in kan overleven, iets voor 12u is ze er in gevlogen en om 20u was ze nog altijd een poging aan het doen om haar eigen uit de cola te redden.

^MystiQ
7 augustus 2009, 23:44
De truuk met bruin bier doet echt zeer veel wonderen. Bijen en Wespen worden om het zo te zeggen "zot van". Vanwege de gisting, het werkt zelfs beter dan cola ;)

Ik heb trouwens ook een vraagje, vroeger kon je zo van die raam sticks kopen en kon je de randen van uw ramen daarmee "insmeren". Als er dan een wesp/vlieg of andere insect op uw raam zat en naar die rand ging waren die onmiddelijk dood. Nu hebben wij hier zo een stick liggen maar die is al 5 jaar oud en die beesten vallen niet onmiddelijk dood en we zouden een nieuwe willen maar nergens vinden we dus die sticks. Dus mocht iemand het weten tell me ! :)

Kunlun
7 augustus 2009, 23:49
Why waste beer? :sad:

Op kamp gebruiken wij zo'n plastieken fles met cola in zoals hierboven meerdere keren werd besproken.

^MystiQ
8 augustus 2009, 00:44
Omdat ze gemakkelijker op bruin bier afkomen dan op cola. Is al meermaals bevestigd geweest. Bruin bier is trouwens toch zo lekker niet :)

boostah
8 augustus 2009, 13:38
Ge kunt ook altijd beginnen roken natuurlijk. Logisch ook dat het werkt aangezien dat voordovend werkt op die beestjes

Solid Q
8 augustus 2009, 14:01
Laat die beestjes toch gewoon doen... bijen doen niks mis. Ik vind het daarentegen schrijnend dat er dit zomerjaar bijna geen bijen te vinden zijn. Wij hebben hier wat lavendel staan en normaal moet dit citroenvlinders, bijen en motten aantrekken, maar ze zijn vaak op één hand te tellen

Wespen kunnen steken, maar dan nog hebben wij nog nooit last gehad van heuse zwermen.

van Wikipedia:

een wespenval eenvoudig gemaakt worden door een PET-fles door te snijden, de bovenste helft er omgekeerd in te zetten en de fles aantrekkelijk te maken door bijvoorbeeld jam aan de ingang en bier of limonade binnenin. Wespen kunnen ook grotendeels op afstand gehouden worden door kruidnagel te gebruiken. Ze hebben een hekel aan de geur van deze specerij. Het beste kunt u buiten kruidnagelolie in een waxinehoudertje verhitten of wierook met kruidnagelgeur branden.

}Afr0{-#-FROG
8 augustus 2009, 14:02
Yep, iets zoets en kleverigs leggen, en vooral rustig blijven, zoveel doen ze niet :) (admitted, hun buzzing is irritant)

Equino
8 augustus 2009, 14:59
Een pot(je) kruidnagel, droog of in water of in een halve citroen (in de schil geduwd)

NSA.Rhinox
8 augustus 2009, 15:05
We hebben straks nen bbq + bijhorende wespen. Ik ga die tips hier is proberen en later verslag uitbrengen. :)

kaketoe
8 augustus 2009, 15:07
Wat wij hier doen is een glazen wespenvanger (http://ster.web-log.nl/photos/uncategorized /wespenvanger4_1.jpg) opvullen met Rochefort 8 en 2 suikerklontjes.

De alcohol zorgt voor een snellere verdamping van de zoetstoffen van het klontje. Het kleverig goedje zorgt er ook voor dat ze er niet meer uitkunnen.
We hebben er toch al 'n stuk of 50 op 2 dagen :D

warthie
8 augustus 2009, 15:07
Kruidnagel lijkt effectief te werkn voor wespen weg te houden. Er komen er nog wel een paar, maar in veel mindere mate. En zolang het bij enkelingen blijft is het ok voor mij. Wespen zijn nuttige dieren (zoals alle) en steken niet zolang ge ni stom gaat doen.

Genius
10 augustus 2009, 16:14
Onze tuinman heeft overlaatst een wespennest ontdekt in onze tuin.

En dat zag er zo uit (http://img5.uploadhouse.com/fileuploads/4469/4469520b6c633f0e338c701df255e38cfcca265.jpg)

Nadat de brandweer was gekomen en €24 armer zag het er
zo (http://img8.uploadhouse.com/fileuploads/4469/4469521e60d487fdd90bb11eb79d64843be6606.jpg)
en zo uit (http://img4.uploadhouse.com/fileuploads/4469/44695220be9df3a87dc9caf711077298a701ad0.jpg)
:cool:

deathsythe
10 augustus 2009, 16:21
een fles van water ofzo (plastiek) het bovenste erafsnijden (de top zo) en die er omgekeerd weer inzetten, en onderaan frisdrank gieten.

Dennoman
10 augustus 2009, 17:07
- Men gaat naar de Gamma/Blokker/Brico/..., men koopt een goeie bijen-/wespenval (als ze nog te vinden zijn, want ze zijn natuurlijk rap uitverkocht tegenwoordig :p).

- Men koopt een blikje Kriek Belle-Vue of ander goedkoop kutbier.

- Men giet dat in de val en doet er eventueel nog wat suiker bij.

And presto :p ge gaat ze nogal zien erin vliegen.

'k Heb trouwens van heel de zomer nog geen bij gezien, enkel wespen. Véél wespen.

Cerebellum
10 augustus 2009, 20:14
Kruidnagel leggen tegen wespen heb ik eens gehoord, maar tegen bijen weet ik niet. Ge kunt het altijd proberen. ^^

TiZon
10 augustus 2009, 20:19
Wij maakten op de chiro meest zelf onze vallen...

Gewoon een fles cola nemen, in 2 snijden. In het onderste deel een klets confituur en wat rodenback ofzo (dat ze kunnen zwemmen) en dan draai je het bovenste deel er omgkeerd op (maar niet onderaan er tegen duwen), die geraken er niet uit :)

Redhunter
10 augustus 2009, 21:39
Moest het werken zouden er geen vliegen moeten zijn aan het zwembad, en die zijn er wel degelijk!

Een zwembad trekt nu wel niet direct op een oog en het licht kan er niet doorschijnen.

Stabby
14 augustus 2009, 02:06
Ja, gewoon de bovenste 5cm van een PET-fles afsnijden en er omgekeerd terug inzetten, dan vullen met fruitsap/cola en eventueel wat confituur in de kuip. Werkt wel, ook voor vliegen, maar natuurlijk niet als je aan het BBQ'en bent ofzo.

Cola is het beste. We hebben eerst confituur geprobeerd en dat heeft er 3 dagen gelegen zonder resultaat. Cola werkte meteen.

Troj
14 augustus 2009, 02:43
Ik was mij trouwens onlangs aan het afvragen: wat zou er nu écht gebeuren als we wespen gewoon massaal zouden uitroeien. Maar echt, go biblical on their asses.

Wespen eten veel kleine insecten, oké, maar dat doen vogels en spinnen toch ook? Ik heb ergens gelezen dat er maar een paar vogelsoorten zijn die wespen eten, dus die zullen dan ook wel iets anders vinden.

Natuurlijk is het ecosysteem iets heel fragiel, maar in een tijd van genetische manipulatie, is het toch wel eens te overdenken, ni?

SlashDotDash
14 augustus 2009, 09:29
Ik was mij trouwens onlangs aan het afvragen: wat zou er nu écht gebeuren als we wespen gewoon massaal zouden uitroeien. Maar echt, go biblical on their asses.

De eerste tegenvraag is dan: welke wespen? Want er zijn al gigantisch veel verschillende wespensoorten, waarvan slechts een klein deel ambetant is voor de mens (de zgn. limonadewespen: Vespula vulgaris en Vespula germanica). Hoe ga je daar selectief in zijn?

Je mag trouwens hun nut zeker niet onderschatten:

Wespen zijn belangrijke insectenbestrijders. Zo nam Schmitt in 1921 waar dat 300 - 400 werksters van de Duitse wesp in 6 uur 2500 vliegen van verschillende soorten tezamen met 650 tipuliden (langpootmuggen) en Culiciden (steekmuggen) in hun nest brachten. In een ander geval werden in 104 van de Duitse wespen afgenomen prooien 81 kamervliegen, 5 vleesvliegen, 1 kleine kamervlieg, 1 stalvlieg en 16 andere insectensoorten geteld.

Of dat na uitroeiing zou worden opgevangen door spinnen, vogels en andere carnivore insecten is natuurlijk de hamvraag. Ik weet het niet.

^MystiQ
14 augustus 2009, 10:40
Een bij is wel iets meer essentieel dan een wesp en ook al ben ik als de dood voor wespen vind ik het zeer jammer dat er bijna nergens geen bijen meer te zien zijn en enkel wespen.

Cycloon
14 augustus 2009, 10:54
Een bij is wel iets meer essentieel dan een wesp en ook al ben ik als de dood voor wespen vind ik het zeer jammer dat er bijna nergens geen bijen meer te zien zijn en enkel wespen.

Er zijn nog genoeg bijen te zien, alleen vliegen die niet constant rond je hoofd zoals wespen doen. Zet genoeg bloemen in je tuin (bv veel lavendel) en ga dan maar eens kijken volgende lente, het zal vol zitten. Als je natuurlijk op een appartement woont en enkel pendelt van je werk naar huis en omgekeerd is het logisch dat je geen bij tegenkomt (niet dat ik zeg dat jij zo'n persoon bent :p).

Vantegenwoordig lijkt het plots of alle "mooie/nuttige insecten" van de aardbol verdwenen zijn, maar niks is minder waar, de meeste mensen hebben gewoon geen tuin meer die die beestjes aantrekt. Ik ken genoeg plaatsen waar het echt volzit van de vlinders en bijen. Het is natuurlijk wel zo dat ze in aantallen verminderd zijn, maar het is nog niet zo ernstig zoals sommigen hier laten uitschijnen.

Als je die beestjes graag ziet kan je gerust je tuin vlinder- en bijvriendelijk inrichten, het kost overigens ook niks, je moet gewoon de goede planten plaatsen.

Fristii
14 augustus 2009, 10:57
mja, zolang de afrikaanse killerbees hier webglijven vindek bijtjes ook nog wel cava :p

^MystiQ
14 augustus 2009, 11:30
mja, zolang de afrikaanse killerbees hier webglijven vindek bijtjes ook nog wel cava :p

Die killerbees zijn nog niets in vergelijking met hornets :

YouTube - 30 hornets vs. 30,000 bees (http://www.youtube.com/watch?v=JDSf3Kshq1M)

Cycloon
14 augustus 2009, 11:43
Die killerbees zijn nog niets in vergelijking met hornets :

YouTube - 30 hornets vs. 30,000 bees (http://www.youtube.com/watch?v=JDSf3Kshq1M)

Enkel europese honingbijen hebben last van hornets. Hornets komen enkel voor in azië, maar aziatische bijen weten deze af te slaan. Voor hornets aanvallen sturen ze 2 of 3 verkenners, aziatische bijen merken deze verkenners snel op en gaan dan massaal op de hornet springen en met hun vleugels beginnen flapperen. Daardoor stijgt de temperatuur plots heel hard rond die hornet en sterft ze door oververhitting. De verkenners keren daardoor niet meer terug waardoor de hornettroep geen weet heeft van het nest. Europese honingbijen kennen deze verdedigingstechniek niet en zijn daardoor een makkelijk hapje. Men heeft dit in Japan opgemerkt toen men is begonnen met het invoeren van europese bijen.

Hier bv een filmpje waar ze de temperatuur meten bij zo'n aanval: BBC NEWS | Science & Environment | Honeybee mobs overpower hornets (http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8129536.stm)

SlashDotDash
14 augustus 2009, 11:45
Ik zie vaak zo'n hoornaar in het bos, 's ochtends vroeg fouragerend op zoek naar prooien. Geweldige beesten. Indrukwekkend in vlucht, mooi, en helemaal niet agressief t.o.v. mensen zolang die niet te dicht bij het nest komen.

Pol
14 augustus 2009, 12:25
Bijen gaan u heel zelden lastig vallen op het terras hoor, dat zijn voornamelijk wespen.
De truc met de omgekeerde fles zal ook enkel wespen vangen.

Ik zet dat bovenop mijn bijenkasten en daar vliegen enkel wespen in.

Troj
14 augustus 2009, 13:03
De eerste tegenvraag is dan: welke wespen? Want er zijn al gigantisch veel verschillende wespensoorten, waarvan slechts een klein deel ambetant is voor de mens (de zgn. limonadewespen: Vespula vulgaris en Vespula germanica). Hoe ga je daar selectief in zijn?.

Ik heb het volste vertrouwen in biologen om een selectief gif te maken :p.
Nee serieus, ik zou het gewoon eens willen zien, wat het nu echt zou betekenen voor het ecosysteem.

SlashDotDash
14 augustus 2009, 15:03
Ecosysteem met een computermodel nabootsen? :)

/remove wasp "Vespula vulgaris" "Vespula germanica"

:D

Vindicator
28 augustus 2009, 11:31
Ik heb gehoord dat gemalen koffie dat ge in vuurt steekt ook helpt.
Maar ik heb zo mijn bedenkingen daarover.

Cycloon
28 augustus 2009, 13:03

Bijen en wespen mijden rook, dus het maakt op zich niet uit wat je in brand steekt, zolang het maar goed rookt (aangenaam is het wel niet imo :p).

Vindicator
28 augustus 2009, 13:13
Bijen en wespen mijden rook, dus het maakt op zich niet uit wat je in brand steekt, zolang het maar goed rookt (aangenaam is het wel niet imo :p).

Pff zo koffie wat aan het opbranden is stinkt geweldig, vooral als ge koffie van den Aldi gebruikt ... :D Soit maar het feit is, de rook houdt de bijen en wespen weg en niet de "GEUR" van verbrande koffie. Ik vraag mij ook af of bijen en wespen wel kunnen ruiken zoals wij dat doen? Of zouden zij gewoon receptoren hebben voor bepaalde moleculen?

Cycloon
28 augustus 2009, 15:00
Information Sheet 6, Honey Bee Senses (http://ag.arizona.edu/pubs/insects/ahb/inf6.html)
Honey Bee Chemoreceptors Found For Smell And Taste (http://www.sciencedaily.com/releases/2006/10/061025181706.htm)

Enzovoort...

Beetje google'n levert dus op dat ze best wat kunnen ruiken, maar niet zoals mensen :)

[SMURF]Lolsmurf
28 augustus 2009, 19:47
Ge ziet amper nog bijen vind ik...

Toen ik klein was en altijd op een pleintje of park ging spelen zag ge keiveel vlinders en bijen , volgens mij zijn die nu gewoon aan het uitsterven ofzo...

shiftyke
31 augustus 2009, 15:21

klopt !

En het stinkt niet hoor, gewoon koffieheur :D

Silmarunya
31 augustus 2009, 16:28
Lolsmurf;12121695']Ge ziet amper nog bijen vind ik...

Toen ik klein was en altijd op een pleintje of park ging spelen zag ge keiveel vlinders en bijen , volgens mij zijn die nu gewoon aan het uitsterven ofzo...

Bijen en vlinders zijn serieus aant achteruit gaan. En dan hebben wij hier gelukkig nog niet te veel last van de colony collapse disorder die zoveel bijen in de VS en Azie heeft gedood.
Wespen doen het dan weer uitstekend :S

Bontus
31 augustus 2009, 17:30
Kruidnagel werkt alleszins tegen Wespen. Ge moet dat zelfs niet in water leggen.

En van bijen heb ik nooit last.

Avondland
31 augustus 2009, 17:44
De truuk met bruin bier doet echt zeer veel wonderen. Bijen en Wespen worden om het zo te zeggen "zot van". Vanwege de gisting, het werkt zelfs beter dan cola ;)

Ja zeg, verdorie. Ik zat aan het begin van de zomervakantie te genieten van een heerlijke Rochefort 10° en ik was blijkbaar populair bij de wespen. Degoutant. :p

FurtiveDuck
31 augustus 2009, 17:45
Ik zie vaak zo'n hoornaar in het bos, 's ochtends vroeg fouragerend op zoek naar prooien. Geweldige beesten. Indrukwekkend in vlucht, mooi, en helemaal niet agressief t.o.v. mensen zolang die niet te dicht bij het nest komen.

Serieus? Die bestaan enkel in Azië zenne. D'er zouden niet veel bijen meer zijn in België moesten er hier Hornets wonen.

Blanco
31 augustus 2009, 17:47
ik neem de onderkant van een petfles en doe in de onderkant wat fruitsap of fanta ofzo. Zet het een beetje verwijderd vanwaar jij zit en één voor één verzuipen ze erin.

Waterzakjes omhoog hangen werkt enkel met vliegen. En ja, dat werkt echt.

Avondland
31 augustus 2009, 17:54
Serieus? Die bestaan enkel in Azië zenne. D'er zouden niet veel bijen meer zijn in België moesten er hier Hornets wonen.

Hoornaars bestaan hier ook.

De hoornaar is alleen agressief binnen een straal van 5 m van het nest. De hoornaar komt in Nederland voornamelijk voor op de zandgronden in het zuiden en oosten, maar is de laatste jaren ook vaker in het westen van Nederland gezien. In België komt de hoornaar zelden voor, met uitzondering van de Kempen en Limburg. (Wikipedia)

de_willy
31 augustus 2009, 18:01

"De hoornaar komt in Nederland voornamelijk voor op de zandgronden in het zuiden en oosten, maar is de laatste jaren ook vaker in het westen van Nederland gezien. In België komt de hoornaar zelden voor, met uitzondering van de Kempen en Limburg."

Bron: Wikipedia. :p

Hier spreekt men wel niet over de Aziatische hoornaar. (Er zijn blijkbaar 3 verschillende soorten)
Ik ben trouwens wel vrij gefascineerd door insecten, dan vooral mieren in het bijzonder.

edit: Avondland was me blijkbaar voor. ~~

Ik heb nog een paar vraagjes voor mensen die zich met bijen bezig houden...
Heb je hier speciale vergunningen voor nodig? Ik kan me best voorstellen dat niet iedereen blij zou zijn met een bijenkorf in de buurman zijn tuin. :p
Is dit een dure onderneming m.a.w. over welk budget moet je zoal beschikken om degelijk van start te kunnen gaan?

Cycloon
31 augustus 2009, 18:09
Mieren zijn idd best fascinerend.

Maar iedereen kan imker worden, je kan daar cursussen voor volgen. Veel budget heb je niet nodig, enkel wat kasten, basic gerief en een goed pak. Normaal als je je opgeeft als imker kan je dan wel bv zwermen krijgen via de brandweer die nesten moeten verwijderen. Best kan je eens langsgaan bij een andere imker, die kan je zeker verder helpen.

GaMe®
31 augustus 2009, 18:38
ant works - Google Afbeeldingen (http://images.google.be/images?hl=nl&um=1&q=ant%20works&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi)

Is best wel cool om eens te kopen denk ik. :cool: Kost ook nog niet zoveel.

de_willy
31 augustus 2009, 18:43
ant works - Google Afbeeldingen (http://images.google.be/images?hl=nl&um=1&q=ant%20works&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi)

Is best wel cool om eens te kopen denk ik. :cool: Kost ook nog niet zoveel.

Je kan best zelf een nest kappen uit een ytong blok. Dit met een hamer en beitel(tje).
Als je interesse hebt in mieren houden kan ik je wel naar enkele fora doorverwijzen waar je alle nodige informatie kan vinden.

sneax
2 september 2009, 15:30
Bijen daar heb ik nooit last van. Wespen heb ik op zich ook geen last van als ze niet aggresief zijn. Vaak kruipen die over mijn hand of landen die daar, en die hebben nog nooit gestoken.

Het irritante is dat ze in uw glas willen kruipen, oplossing: bierkaartje vanboven op.

Als er dan een wesp is land op uw tshirt omdat ge gesmost heb met de choco, who cares, die wesp komt u ni zomaar steken ze, die komt gewoon nekeer proeven en is dan weer weg. En zeker ni naar slaan.