PDA

Volledige versie bekijken : Ruimtevaart, NASA etc

PaJaMa
24 juli 2009, 13:00
Nieuw informatief filmpje van Nasa:
YouTube - Constellation Quarterly Report (June 2009) (http://www.youtube.com/watch?v=6mzcD_zupbc)

Er mag hier verdorie wel eens een serieuse topic gaan komen over de ruimte, Nasa, etc... Of is die er al en is "conspiracy"-onzin interessanter?

Naar aanleiding van in dat andere topic

Discussieer hier alles wat te maken heeft met NASA, de ruimtevaart, projecten en andere informatie.

L0k1-
24 juli 2009, 13:16
Ben vrij benieuwd naar de Orion. Hoop dat deze snel zonder problemen in gebruik kan genomen worden zodat we terug sneller en meer naar de ruimte kunnen gaan.

Persoonlijk vind ik ook dat ze plannen moeten maken om een gloednieuw ruimtestation te lanceren. Het ISS gebruikte verscheidene onderdelen van een vorig ruimtestation als ik me goed herinner, dus echt up-to-date is het dan alvast niet. Men kan gerust een nieuw ontwerp maken, waar oude onderdelen van ISS opnieuw kunnen aangesloten worden. Zodat recente modules zeker niet verloren kunnen gaan.

Spijtig dat het geld beperkt blijft voor ruimtevaart :)

KO
24 juli 2009, 13:18
Naar aanleiding van in dat andere topic

Discussieer hier alles wat te maken heeft met NASA, de ruimtevaart, projecten en andere informatie.

Weet je wat cool was ? Te tijd toen threadstarters meer dan 35 seconden uit hun drukke leven wilden vrijmaken om een deftige inleiding van een thread te schrijven, die een beetje uitleg verschafte en liefst ook nog een link bevatte naar wat vakliteratuur.

Karre
24 juli 2009, 13:19
Ik ben het er mee eens dat men meer geld in de ruimtevaart zou moeten pompen. Als je dan ziet hoeveel geld er verloren is gegaan met de oorlog in Irak dat had geïnvesteerd kunnen worden in de ruimtevaart.

http://www.space.com/news/090507-sn-nasa-2010budget.html

Al is men blijkbaar wel van plan om het budget te verhogen.

PaJaMa
24 juli 2009, 13:23
=;11939051']Weet je wat cool was ? Te tijd toen threadstarters meer dan 35 seconden uit hun drukke leven wilden vrijmaken om een deftige inleiding van een thread te schrijven, die een beetje uitleg verschafte en liefst ook nog een link bevatte naar wat vakliteratuur.

ik heb nog zitten denken hoe ik deze thread moet beginnen maar ben niet echt op de hoogte van de laatste nieuwe ontwikkelingen en aangezien iedereen altijd maar zegt dat ze een nieuwe thread willen maar geen posten heb ik dit maar gedaan:doc:

PaJaMa
24 juli 2009, 13:24
Ik ben het er mee eens dat men meer geld in de ruimtevaart zou moeten pompen. Als je dan ziet hoeveel geld er verloren is gegaan met de oorlog in Irak dat had geïnvesteerd kunnen worden in de ruimtevaart.

idd, hoe zit het eigenlijk met de plannen om naar mars te gaan? heeft iemand hier meer nieuws over?

NeoCracer
24 juli 2009, 13:24
Ziet er alleszins veelbelovend uit. Weet iemand wanneer ze de testvlucht maken?

DaMob
24 juli 2009, 13:27
Dus die Orion is meer hetgeen wat ze vroeger gebruikt hebben tijdens de Apollo missies?
Space Shuttle was te duur zeker?

Karre
24 juli 2009, 13:28
* 2006–2007 — Engineering review of selected design
* 2009 (TBD) — PA-1 (Pad Abort-1) unmanned pad abort test.[33]
* 2009 (Sep) — AA-1 (Ascent Abort-1) unmanned ascent abort test (transonic)
* 2010 (Spring) — PA-2 unmanned pad abort test
* 2010 (August) — AA-2 unmanned ascent abort test (Max Q)
* 2011 (February) — AA-3 unmanned ascent abort test (low-altitude tumble test)
* 2012 (September) — Ares I-Y unmanned ascent abort test (high altitude)
* 2012 — First unmanned flight of Orion in Earth orbit.[35]
* 2014 (September) — First manned flight of Orion in Earth orbit.
* 2015–2018 — First unmanned flight of Altair.
* 2016–2018 First manned flight of Altair.
* 2019 First manned lunar landing with Orion/Altair system.
* 2020 Review of Mars missions
* 2031 The Mission to Mars has tentative dates

In de veronderstelling dat de gebruikte bronnen voor de Wiki pagina correct zijn uiteraard.

L0k1-
24 juli 2009, 13:31
idd, hoe zit het eigenlijk met de plannen om naar mars te gaan? heeft iemand hier meer nieuws over?

naar de Maan zouden ze terug proberen te gaan rond 2020. Denk dat men zich eerst daar wat op zal concentreren en pas 10-20 jaar later richting Mars zal gaan. Eigenlijk wel spijtig dat ik het nooit zal meemaken :)

Dus die Orion is meer hetgeen wat ze vroeger gebruikt hebben tijdens de Apollo missies?
Space Shuttle was te duur zeker?

is hoofdreden inderdaad, vooral de hoge kosten qua onderhoud hebben ervoor gezorgd dat de Space Shuttle niet meer zal gebruikt worden. De Orion kan herbruikt worden, is moderner en normaal gezien pak goedkoper.

Toch is er ook een nadeel en dat is dat ze besloten hebben om geen "airbags" in de Orion te steken, zodat die op de grond kan landen. Dit wilt dus zeggen dat er terug een specifieke zeemacht groep moet zijn om de Orion te recupereren in de Oceaan. Het voordeel van de Space Shuttle was dan wel dat zo een zeemacht niet meer nodig was en die kost juist wegviel :)

enkele voordelen van de Orion (vanop Wikipedia):

The Orion CM will hold four to six crew members, compared to a maximum of three in the smaller Apollo CM or seven in the larger space shuttle. Despite its conceptual resemblance to the 1960s-era Apollo, Orion's CM will use several improved technologies, including:

* "Glass cockpit" digital control systems derived from that of the Boeing 787.[8]

* An "autodock" feature, like those of Russian Progress spacecraft and the European Automated Transfer Vehicle, with provision for the flight crew to take over in an emergency. Previous American spacecraft (Gemini, Apollo, and shuttle) have all required manual piloting for docking.

* Improved waste-management facilities, with a miniature camping-style toilet and the unisex "relief tube" used on the space shuttle (whose system was based on that used on Skylab) and the International Space Station (based on the Soyuz, Salyut, and Mir systems). This eliminates the use of the much-hated plastic "Apollo bags" used by the Apollo crews.

* A nitrogen/oxygen (N2/O2) mixed atmosphere at either sea level (101.3 kPa/14.69 psi) or slightly reduced (55.2 to 70.3 kPa/8.01 to 10.20 psi) pressure.

* Much more advanced computers than on previous manned spacecraft.
http://en.wikipedia.org/wiki/Orion_(spacecraft))

Vooral die autodock lijkt een zware verbetering over de Space Shuttle :)

boeffel
24 juli 2009, 13:47
kvind het wel maar dom dat orion zo klein is, dan kunnen ze toch nooit veel dingen meenemen?

I~MushrooM
24 juli 2009, 13:50
Hoe groter, hoe duurder, Amerika is zo goed als bankroet

L0k1-
24 juli 2009, 13:50
meerdere modules hé, de Orion module is alleen voor de mensen zelf, waar ze in leven. Maar daaraan kunnen ze evengoed nog een module hangen die materiaal meesleurt of zelf een compleet nieuw onderdeel van een ruimtestation.

[SMURF]Lolsmurf
24 juli 2009, 14:17
Volgens mij ligt de toekomst bij de Russen en niet zozeer bij de Amerikanen , maarja dankzij de media kent niemand hun gear...

Xitra
24 juli 2009, 14:38
Hmm, het is zo druk rond de maan? Laatst een klein docu. gezien op Canvas, gaan ze terug naar de maan?

Conqie
24 juli 2009, 14:41
'kvind het zonde dat we op die 40 jaar eigenlijk maar kleine stapjes vooruit hebben gezet, en de "giant leap" eigenlijk nog altijd niet ver achter ons is.

Killertux
24 juli 2009, 14:47
Hmm, het is zo druk rond de maan? Laatst een klein docu. gezien op Canvas, gaan ze terug naar de maan?

De drukte rond de maan is vooral te wijten aan het feit dat 40j geleden is dat ze er geweest zijn :)

of niet :p, who knows (zie andere thread)

Crashtestdummy
24 juli 2009, 14:47
Lolsmurf;11939352']Volgens mij ligt de toekomst bij de Russen en niet zozeer bij de Amerikanen , maarja dankzij de media kent niemand hun gear...naah, de chinezen :) (http://www.spacedaily.com/dragonspace.html)

die willen altijd rap vooruit met de technologie en in de ruimtevaart zallet nie anders zijn. kdurf er een miljoen bakken bier voor wedden da zij ook de eerste gaan zijn die de maan of mars gaan bewonen

Conqie
24 juli 2009, 14:49
De drukte rond de maan is vooral te wijten aan het feit dat 40j geleden is dat ze er geweest zijn :)

of niet :p, who knows (zie andere thread)

en Helium 3, maar das nog veel te duur voor te "minen"

PaJaMa
24 juli 2009, 14:50
naah, de chinezen :) (http://www.spacedaily.com/dragonspace.html)

die willen altijd rap vooruit met de technologie en in de ruimtevaart zallet nie anders zijn. kdurf er een miljoen bakken bier voor wedden da zij ook de eerste gaan zijn die de maan of mars gaan bewonen
hmm een race tussen amerika en china kan wel eens intressant gaan worden, ergens zou je denken dat je de grootste stappen kan zetten als alle landen samenwerken maar imo als verschillende landen mekaar willen laten zien wat ze kunnen je veel verder geraakt

I~MushrooM
24 juli 2009, 14:56
hmm een race tussen amerika en china kan wel eens intressant gaan worden, ergens zou je denken dat je de grootste stappen kan zetten als alle landen samenwerken maar imo als verschillende landen mekaar willen laten zien wat ze kunnen je veel verder geraakt

Zal nooit gebeuren, tenzij er 1 wereldregering komt

SHIGSY
24 juli 2009, 15:24
Zeker de moeite om op youtube een subscription te nemen op hun kanaal:
YouTube - ReelNASA's Channel (http://www.youtube.com/user/ReelNASA)

Hier kan je ook een paar uur verslijten:
HubbleSite -- Out of the ordinary...out of this world. (http://hubblesite.org/)
NASA - Home (http://www.nasa.gov/)

L0k1-
24 juli 2009, 15:53
Lolsmurf;11939352']Volgens mij ligt de toekomst bij de Russen en niet zozeer bij de Amerikanen , maarja dankzij de media kent niemand hun gear...

De Russen gebruiken deels verouderd materiaal, kwam tersprake toen onze Frank naar het ISS vertrok. Reden ervoor is simpelweg dat het oude materiaal zijn werk doet en ze zien geen nut om echt dingen te vernieuwen die telkens hun nut/betrouwbaarheid hebben bewezen.

maw, hun ideologie is "if it aint broken, don't fix it." :)

Zal nooit gebeuren, tenzij er 1 wereldregering komt

een wereldregering zie ik ook niet snel gebeuren. Veel te veel persoonlijke belangen en geen enkel iemand zal zomaar de soeveriniteit van zijn land opgeven. Persoonlijk denk ik dat een wereldregering er maar kan komen als er een extern gevaar is. Bijvoorbeeld in de verre toekomst dat kolonies buiten de Aarde beslissen om zelfstandig willen worden.

Natuurlijk is dit maar een verre gedachte, maar vroeg of laat gaat de mensheid zich op andere planeten proberen te vestigen, dit kan 100 jaar zijn, dit kan 1000 jaar zijn, maar het zal ooit wel gebeuren. Denk meest realistische in de "nabije" (50 jaar) is een maanbasis voor wetenschappelijk onderzoek. Beetje zoals het ISS van nu.

Als je kijkt naar de vroegere kolonies op Aarde, dan zag je dat ze na een tijd zelfbestuur wilden hebben en dan kan het eens voor problemen zorgen :)

Nu het is oftewel dit, of een Wereld Oorlog 3 waar er uiteindelijk 1 nieuwe supermacht uit opkomt en zijn wil aan iedereen oplegt :p

PaJaMa
24 juli 2009, 16:23
bij onze oude kolonies is de situatie wel wat anders he, tenzij dat we planeten met aliens gaan koloniseren maar dat is ook niet echt menselijk om onze regels daar te gaan opdringen zoals we in afrika gedaan hebben, en zoiets zie ik eigenlijk onze beschaving niet meer doen

L0k1-
24 juli 2009, 16:38
hangt er vanaf, Als ommeduur Aarde meer en meer zou afhangen van grondstoffen en voorwerpen die in de kolonies geproduceerd worden, dan gaan die ommeduur ook zeggen van "jama, wij geven u al onze grondstoffen, maar wij mogen wel niets beslissen!" :)

plus de Onafhankelijkheids oorlog van de VS is toch wel een vrij mooi voorbeeld ervan :)

I~MushrooM
24 juli 2009, 16:48
bij onze oude kolonies is de situatie wel wat anders he, tenzij dat we planeten met aliens gaan koloniseren maar dat is ook niet echt menselijk om onze regels daar te gaan opdringen zoals we in afrika gedaan hebben, en zoiets zie ik eigenlijk onze beschaving niet meer doen

Sinds wanneer zijn wij beschaafd? Olie in iraq de laatst bekende :sleep:

PaJaMa
24 juli 2009, 17:37
hangt er vanaf, Als ommeduur Aarde meer en meer zou afhangen van grondstoffen en voorwerpen die in de kolonies geproduceerd worden, dan gaan die ommeduur ook zeggen van "jama, wij geven u al onze grondstoffen, maar wij mogen wel niets beslissen!" :)

plus de Onafhankelijkheids oorlog van de VS is toch wel een vrij mooi voorbeeld ervan :)

ja daar heb je wel een punt, mja voorlopig kunne we toch onmogenlijk een goed beeld scheppen over hoe de situatie daar gaat zijn.

persoonlijk ben ik nu aant uitkijken naar die nieuwe telescoop die ze gaan lanceren, die hubble moet gaan vervangen, mss komen we zo planeten opt spoor waar eventueel leven kan zijn.

Destiser
24 juli 2009, 17:55
wanneer komt galileo eigenlijk uit?

L0k1-
25 juli 2009, 17:04
tegen 2013 zou het compleet gelanceerd zijn. Leuke is dat nu de Europese Unie zelf het project onder controle heeft genomen, dat de basis service van Galileo gratis is.

Destiser
25 juli 2009, 18:11
was galileo dan niet al de hele tijd europees? nuja swat, enkele jaartjes geduld dus...

L0k1-
25 juli 2009, 21:09
het was inderdaad Europees, maar was in de handen van een groep privé bedrijven. Deze wouden het betalend maken, maar door de oplopende kosten hebben ze zich terug getrokken uit het project. De EU heeft dan voor zover ik weet het project overgenomen simpelweg voor het strategisch belang.

Plus leuke is dat ook landen als China, India, etc... ook gebruik gaan maken van Galileo voor civiele doeleinden, zodat ze niet afhangen van het GPS systeem van de VS, wat nog altijd een militaire applicatie is. Nu China gaat ook nog een eigen systeem lanceren met een beperkt aantal satellieten die alleen boven China blijven vliegen voor defensie.

nu de VS waren eerst niet echt blij met Galileo, sinds het dezelfde frequentie ging gebruiken van het GPS systeem. Dit zorgde dus voor het probleem dat als de VS in oorlog was met een land dat Galileo gebruikte, ze hun navigatie mogelijkheden niet konden lam leggen zonder hun eigen GPS uit te schakelen. Ze hebben toen gedreigd dat ze de satellieten zouden neerschieten mocht het zover komen en uiteindelijk is er een compromis bereikt, waarin de EU voor Galileo een andere frequentie zou gebruiken.

Prastepius
25 juli 2009, 21:28
ik had gehoopt dat de ruimtevaart al zoveel verder ging staan.

Het ontdekken van verre planeten.. het koloniseren ervan... andere rassen ontmoeten.

Het vreet aan me dat ik dat nooit zal meemaken.

Fatalix
25 juli 2009, 21:33

Het ontdekken van verre planeten.. het koloniseren ervan... andere rassen ontmoeten.

Dit dus.

Oldskooler
25 juli 2009, 21:43
Gallileo is een halve flop dat er uiteindelijk wel zal komen, omdat men zoiets gewoonweg niet in de vuilbak kan kieperen. Meermaals doodverklaard, steeds het nodige uitstel en oplopende kosten ect...

Het laatste nieuws:
4 satellieten werden door de overheid betaald, en de overige 26 (30 in het totaal) zouden door privé bedrijven worden betaald. Omdat die bedrijven geen graten zagen in het project, draait de overheid nu ook op voor de overige 26 satellieten. De financiëring is grotendeels verdergezet met landbouwgeld.

Ook is de encryptie reeds gekraakt geweest nog niet zo lang geleden, door een universiteit, was in relatief korte tijd gekraakt.

L0k1-
25 juli 2009, 22:05
achja het komt er en dat is denk ik toch het belangrijkste voor Europa. Vooral omdat we dan op internationaal niveau zelfstandiger kunnen opereren :)

Destiser
26 juli 2009, 11:03
achja het komt er en dat is denk ik toch het belangrijkste voor Europa. Vooral omdat we dan op internationaal niveau zelfstandiger kunnen opereren :)

²

SHIGSY
26 juli 2009, 12:46

Dikke 2nd!

SHIGSY
26 juli 2009, 21:52
Oorspronkelijk geplaatst door http://en.wikipedia.org/wiki/Orion_(spacecraft)
* 2006–2007 — Engineering review of selected design
* 2009 (TBD) — PA-1 (Pad Abort-1) unmanned pad abort test.[33]
* 2009 (Sep) — AA-1 (Ascent Abort-1) unmanned ascent abort test (transonic)
* 2010 (Spring) — PA-2 unmanned pad abort test
* 2010 (August) — AA-2 unmanned ascent abort test (Max Q)
* 2011 (February) — AA-3 unmanned ascent abort test (low-altitude tumble test)
* 2012 (September) — Ares I-Y unmanned ascent abort test (high altitude)
* 2012 — First unmanned flight of Orion in Earth orbit.[35]
* 2014 (September) — First manned flight of Orion in Earth orbit.
* 2015–2018 — First unmanned flight of Altair.
* 2016–2018 First manned flight of Altair.
* 2019 First manned lunar landing with Orion/Altair system.
* 2020 Review of Mars missions
* 2031 The Mission to Mars has tentative dates

In de veronderstelling dat de gebruikte bronnen voor de Wiki pagina correct zijn uiteraard.

Ik zou me daar toch niet op vastpinnen.

Van deze zijn we toch al iets zekerder met wat meer info:
NASA - NASA's Shuttle and Rocket Launch Schedule (http://www.nasa.gov/missions/highlights/schedule.html)

30 augustus eerste Ares-test.

ZERQ
26 juli 2009, 22:06
mss een domme vraag maar wat is het probleem nu eigenlijk voor naar de ruimte tegaan.

wrm bouwen ze gaan ruimteschip op aarde met alles derop en deraan.

teplaats van die miljarden euros aan die noob shuttles?.

geloof dat we wel al de technologie hebben omdat waar te maken imo

Conqie
26 juli 2009, 22:08
mss een domme vraag maar wat is het probleem nu eigenlijk voor naar de ruimte tegaan.

:unsure:

Ik denk dat de boys van NASA ook een pro-uber ruimteschip willen, maar het budget laat niet zoveel toe, er zijn genoeg ideeën anders..

Stabby
26 juli 2009, 22:16
Vraagje, zijn er ook niet-Amerikanen op de maan geweest?

chellesan
26 juli 2009, 22:40

alleen amerikanen

Uranium
27 juli 2009, 10:40

Financiële redenen onder andere. Ze zouden beter beslag leggen op al die miljardairs hun kapitaal en dit nuttig besteden. (Aan NASA etc.)

Conqie
27 juli 2009, 10:44
Financiële redenen onder andere. Ze zouden beter beslag leggen op al die miljardairs hun kapitaal en dit nuttig besteden. (Aan NASA etc.)

:wtf: Ik hoop dat dat een grapje was, anders hebt ge maar een ziek wereldbeeld en een verkeerde indruk van het woord vrijheid.

SHIGSY
27 juli 2009, 22:46
Het bedrag mag wel naar omhoog maar eigenlijk gewoon door nog meer samenwerking. Lijkt me gewoon bijzonder idioot dat elk land met ambities in de ruimte apart zijn ding blijft doen.

SHIGSY
28 juli 2009, 23:05
Update van Nasa, gezamenlijk project met Europa:

YouTube - NASA | First Images from NOAA's GOES-14 Weather Satellite (http://www.youtube.com/watch?v=a1FHqplkHVc)

Exactly a month ago on June 27, 2009. NASA launched a new and improved weather satellite called GOES-O. Now that GOES-O is safely into its orbit, it has been renamed to GOES-14. Today, we visited NOAA's Satellite Operations Facility in Suitland, MD where NASA and NOAA will be releasing the very first image from GOES-14, a satellite that will provide weather forecasters with more stable images at a greater resolution.

J3rry
29 juli 2009, 01:05
er bestaan efficientere manieren en goedkopere om de ruimte in te gaan
dat heeft spaceshipone al bewezen

SHIGSY
29 juli 2009, 01:15
er bestaan efficientere manieren en goedkopere om de ruimte in te gaan
dat heeft spaceshipone al bewezen

Je kan het niet echt vergelijken. Dat is even een "atmosfeerschampschot" dat zij voor elkaar moeten krijgen. Curieus wanneer we daar nog eens iets van gaan horen.

Snel eens gekeken voor een website. Deze de juiste?
Virgin Galactic (http://www.virgingalactic.com/)

Jonathan
29 juli 2009, 01:17
Al iemand gekeken of de Perseïden dit jaar goed op gang komen ? Ik hoop terug op een show gelijk verleden jaar met veel vuurballen en een relatief hoge zhr ! ^^

no_way2go
29 juli 2009, 12:29
:wtf: Ik hoop dat dat een grapje was, anders hebt ge maar een ziek wereldbeeld en een verkeerde indruk van het woord vrijheid.

Kgeef hem geen 100% gelijk maar als ge het budget van de oorlog in irak/afghanistan vergelijkt met dat van de NASA zit er toch wel iets serieus fout hoor... Geeft gij liever al u geld aan bommen en gruwelijke wapens om mensen om een bloederige manier te doden of liever aan de ontdekking van de ruimte wat in de toekomst zeker nodig zal zijn...

NASA
Annual budget US$17.6 billion (FY 2009)[2]

The military budget is that portion of the United States discretionary federal budget that is allocated to the Department of Defense. This military budget pays the salaries, training, and healthcare of uniformed and civilian personnel, maintains arms, equipment and facilities, funds operations, and develops and buys new equipment. The budget funds all branches of the U.S. military: Army, Navy, Air Force, Marine Corps, and Coast Guard.

For the 2009 fiscal year, the base budget rose to $515.4 billion. Adding emergency discretionary spending and supplemental spending brings the sum to $651.2 billion.[1] This does not include many military-related items that are outside of the Defense Department budget, such as nuclear weapons research, maintenance and production (about $9.3 billion, which is in the Department of Energy budget), Veterans Affairs (about $33.2 billion), interest on debt incurred in past wars, or the wars in Iraq and Afghanistan (which are largely funded through extra-budgetary supplements, about $170 billion in 2007). As of 2009, the United States government is spending about $1 trillion annually on defense-related purposes. [2]

Conqie
29 juli 2009, 12:34
Kgeef hem geen 100% gelijk maar als ge het budget van de oorlog in irak/afghanistan vergelijkt met dat van de NASA zit er toch wel iets serieus fout hoor... Geeft gij liever al u geld aan bommen en gruwelijke wapens om mensen om een bloederige manier te doden of liever aan de ontdekking van de ruimte wat in de toekomst zeker nodig zal zijn...

wtf man?
Hij zegt, "miljardairs en ander rijk volk moet al hun geld afgeven".
Ik ben zelf ook voorstander van meer geld voor de ruimtevaart maar niet op zo'n manier, en natuurlijk liever meer geld naar de ruimte dan in oorlog, maar daar ging het helemaal niet over..

SHIGSY
30 juli 2009, 18:10
Morgen spreekwoordelijk kaarsje branden dat er niets fout gaat bij de terugkeer van Endeavour:
NASA - Space Shuttle Crew Set To Return To Earth Friday (http://www.nasa.gov/home/hqnews/2009/jul/HQ_M09_141_STS_127_Landing_Info.html)

10:48 a.m. and 12:23 p.m. EDT
13:48 en 15:23 bij ons?

Anoniem0
30 juli 2009, 20:00
de russen zijn wel op de maan geweest met een wagentje
in 1970 dacht ik
lukanoed of zoiets

edit gevonden

lunokhod (http://en.wikipedia.org/wiki/Lunokhod_programme)

Gentille
30 juli 2009, 20:19
Al iemand gekeken of de Perseïden dit jaar goed op gang komen ? Ik hoop terug op een show gelijk verleden jaar met veel vuurballen en een relatief hoge zhr ! ^^

Is dat niet meer in augustus?

boostah
30 juli 2009, 20:22

begint ongeveer nu, met als hoogtepunt 14 a 15 augustus alsk me niet vergis

Jonathan
30 juli 2009, 21:27

Hoogtepunt is binnen 2 weken maar ze zouden nu al redelijk op gang moeten beginnen komen ( om de 10 minuten één ofzo ).

SHIGSY
31 juli 2009, 16:30
Wie interesse heeft, landing voorlopig nog live te volgen op CNN:
CNN.com Live (http://edition.cnn.com/video/flashLive/live.html?stream=stream3)

Edit: Uitzending voorbij, het "ruimtevogeltje" is veilig aan de grond gezet.

shiftyke
1 augustus 2009, 14:19
Hoogtepunt is binnen 2 weken maar ze zouden nu al redelijk op gang moeten beginnen komen ( om de 10 minuten één ofzo ).

vette show meestal, maar aangezien ik zo dicht tegen Antwerpen woon is mijn beeld op de ruimte beperkt tot de Grote en Kleine Beer en hier en daar een sterretje

Benjamin
1 augustus 2009, 15:14

alleen amerikanen
Ze hadden allemaal de Americaanse nationaliteit maar hadden ze ook allemaal alleen de Americaanse nationaliteit?
Immers: tot in de jaren 80 was het een wettelijke verplichitng om de Americaanse nationaliteit te hebben wanneer je met de Space Shuttle wilde vliegen.

Voorbeeldje (wel niet op de maan geweest): Lodewijk van den Berg, de eerste van de drie Nederlandse astronauten.
Lodewijk van den Berg - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Lodewijk_van_den_Berg)
Ik kende dit verhaal al van Netwerk, toen Kuipers de ruimte in ging besteedde dat programma aandacht aan de vergeten Nederlandse astronaut.
Een prachtig verhaal waar Hollywood ooit eens een film van zou moeten maken.
Lees en droom:
Education and early career

Van den Berg was born on March 24, 1932, in Sluiskil, Netherlands. Van den Berg was educated in the Netherlands where he attended the Delft University of Technology from 1949 to 1961 and earned his Engineer's degree in chemical engineering.[3] He moved to the United States to continue studying at the University of Delaware, where he took another masters degree, this time in applied science, and then his Doctor of Philosophy degree in 1974, also in applied science. Hij ging in de USA verder studeren omdat hij toen in Europa deze richting niet kon volgen.
A crystal in the VCGS furnace

After he had completed his Ph.D., he was offered a job at EG&G Corporation Energy Measurements in Goleta, California, to work on crystal growth. EG&G was a defense contractor of the United States government and dealt with sensitive information and science. In 1975, this required Van den Berg to become a naturalized U.S. citizen. Van den Berg gathered years of research and management experience in the preparation of crystalline materials—in particular, the growth of single crystals of chemical compounds, and the investigation of associated defect chemistry and electronic properties. He became an international authority on vapor growth techniques with an emphasis on mercuric iodide crystals and its application in the nuclear industry as gamma ray detectors. During his work at EG&G, Van den Berg asked NASA for permission to conduct crystal growth experiments in space, which NASA approved.

Selection

The Vapor Crystal Growth System Furnace experiment of STS-51-B.
Lodewijk van den Berg observes the crystal growth aboard Spacelab.

Van den Berg and his colleagues designed the EG&G Vapor Crystal Growth System experiment apparatus for a Space Shuttle flight. The experiment required an in-flight operator and NASA decided that it would be easier to train a crystal growth scientist to become an astronaut, than it would be the other way around. NASA asked EG&G and Van den Berg to compile a list of eight people who would qualify to perform the science experiments in space and to become a Payload Specialist. Van den Berg and his chief, Dr. Harold A. Lamonds could only come up with seven names. Lamonds subsequently proposed adding Van den Berg to the list, joking with Van den Berg that due to his age, huge glasses and little strength, he would probably be dropped during the first selection round; but at least they would have eight names. Van den Berg agreed to be added to the list, but didn't really consider himself being selected to be a realistic scenario.

The first selection round, consisted of a selection based on science qualifications in the field in question, which Van den Berg easily passed. The final four candidates were tested on physical and mental qualifications which he also passed, while two of the others failed due to possible heart issues. He was now part of the final two, and NASA always trains two astronauts, a prime and a back-up. In 1983 he started to train as an astronaut and six months before the launch he was told that he would be the prime astronaut, much to his own surprise. When he went into space he was 53 years old, making him one of the oldest rookie astronauts.
Dus...als je onderzoeker bent in een empirische discipline en je hebt een leuk ideetje voor een experiment in de ruimte: schrijf een brief naar de ESA en wie weet...mag je nog wel de ruimte in. :lol:

SHIGSY
3 augustus 2009, 08:11
Vond dit eigenlijk wel grappig. Dus op een bepaald moment moet er iemand gevraagd hebben "wie ziet het zitten om zijn onderbroek een maand aan te houden?". Was één van de taken van de eerste Japanse astronaut.

http://www.nytimes.com/2009/08/01/science/space/01shuttle.html

Among his scientific duties and routine maintenance chores, Dr. Wakata also tested bacteria-killing, water-absorbing Japanese underwear designed to be worn in space for weeks at a time.

“I wore them for about a month, and my station crew members never complained,” he said Thursday. “So I think the experiment went fine.”

Jonathan
3 augustus 2009, 13:39
Vond dit eigenlijk wel grappig. Dus op een bepaald moment moet er iemand gevraagd hebben "wie ziet het zitten om zijn onderbroek een maand aan te houden?". Was één van de taken van de eerste Japanse astronaut.

http://www.nytimes.com/2009/08/01/science/space/01shuttle.html

Iedereen heeft zo'n romantisch beeld van astronauten hé, ma da lijkt mij maar een voze bedoening tbh :/

SHIGSY
3 augustus 2009, 17:38
En dan in combinatie met de waterzuivering, één produktiepersoon minder?

Dat moet toch wel ergens duidelijk te vinden zijn wat er zoal aan testen op de planning staat/geweest is. Ik vind het niet onmiddellijk terug op de Nasa-website maar daar kan je dus echt verloren navigeren...

Ik zou me daar toch niet op vastpinnen.

Van deze zijn we toch al iets zekerder met wat meer info:
NASA - NASA's Shuttle and Rocket Launch Schedule (http://www.nasa.gov/missions/highlights/schedule.html)

30 augustus eerste Ares-test.

Verzet naar 31 oktober...

kiss1
3 augustus 2009, 18:17
is dat toilet van het ISS reeds hersteld?
nu de space shuttel weg is hebben ze er maar één niet meer over dacht ik

SHIGSY
3 augustus 2009, 18:34
is dat toilet van het ISS reeds hersteld?
nu de space shuttel weg is hebben ze er maar één niet meer over dacht ik

Yeah, is al in orde.
Astronauts Don Protective Gear to Fix ISS Toilet | Universe Today (http://www.universetoday.com/2009/07/20/astronauts-don-protective-gear-to-fix-iss-toilet/)

Benjamin
3 augustus 2009, 20:54
Iedereen heeft zo'n romantisch beeld van astronauten hé, ma da lijkt mij maar een voze bedoening tbh :/
Het hangt er van af hoelang je in de ruimte gaat.
Tien dagen een tripje naar de ruimte, daar zeg ik toch echt geen nee tegen. Om vervolgens een half jaar te blijven, dat lijkt me niet echt gezond.
Dan verzwakken je spieren veel te veel (op dit moment in ieder geval nog), daalt de densiteit van je botten en loop je een verhoogd risico op bepaalde medische aandoeningen.

SHIGSY
5 augustus 2009, 00:24
Nieuw Nasa-filmpje op het kanaal:
YouTube - NASA | Sentinels of the Heliosphere (http://www.youtube.com/watch?v=AqRQ_93kFKs)

Je moet er wel je aandacht bij houden.

Prastepius
6 augustus 2009, 17:51
HLN Bizar - BBC-kijkers zien plots ufo voorbijschieten (958762) (http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/958762/2009/08/06/BBC-kijkers-zien-plots-ufo-voorbijschieten.dhtml)

Groot-Brittannië is alweer in de ban van een mogelijke ufo-verschijning. Tijdens de ochtendshow 'Look North' zagen BBC-kijkers hoe een wit schotelachtig object op de achtergrond voorbijschoot. Ufo-expert Nick Pope noemde de vreemde passage al intrigerend en een echt mysterie.

De mogelijke ufo werd dinsdag vastgelegd op een webcam in Newcastle, die de omgeving van de Gateshead Millennium Bridge in de gaten houdt. "Eerst dacht ik dat het om een vogel ging. Nadat ik de beelden vertraagd gezien heb, moet ik mijn mening echter herzien", aldus Pope. (svm)

&

De Russische marine komt zo nu en dan eens een UFO tegen. Dat blijkt uit de rapporten die de marine samenstelt. Bovendien zouden de meeste ontmoetingen met UFO's onder water plaats hebben. Dat meldt FoxNews.

Duikboot
"Ze worden vooral gezien in de buurt van Bermudadriehoek, in het diepste deel van de Atlantische Oceaan", zegt een officier van de Russische zeemacht. In een ander incident werd een nucleaire duikboot achtervolgd door zes onbekende voorwerpen. Als de duikboot naar boven kwam, volgden de objecten eveneens uit het water.

Vreemde wezens
Het vreemdste verhaal moet dan nog komen. In het Baikalmeer, het diepste meer ter wereld, zouden Russische duikers van de marine een groep humanoïde wezens gezien hebben die gekleed waren in zilveren pakken. Drie mensen kwamen tijdens de achtervolging om het leven. (gb)

dat laatste heb ik nog al gehoord. Was overlaatst op discovery channel. Men noemde ze USO
unidentified submerged object.
Waar ze oa een schrift hadden van de eerste scheepsmaat van columbus, waar hij ook srak over ufo's die uit het water kwamen net voor ze de kust van amerika bereikten.
was wel interessant enzo. Dat schrift is toch een authentiek en historische bron.

SHIGSY
6 augustus 2009, 17:56
Korte witte flits zegt niet echt veel. Enfin, curieus wat voor uitleg ze er officieel aan gaan geven.

Enorm mooie screenshot of the day van Nasa:
NASA - Stars at the Galactic Center (http://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/image_feature_1439.html)

The center of our Milky Way Galaxy is hidden from the prying eyes of optical telescopes by clouds of obscuring dust and gas. But, in this stunning vista, the Spitzer Space Telescope's infrared cameras penetrate much of the dust, revealing the stars of the crowded galactic center region. A mosaic of many smaller snapshots, this detailed, false-color image shows older, cool stars in bluish hues. Reddish glowing dust clouds are associated with young, hot stars in stellar nurseries. The galactic center lies some 26,000 light-years away, toward the constellation Sagittarius. At that distance, this picture spans about 900 light-years.

En om "is er leven naast het onze".

Elke witte stip is een ster, elke ster mogelijk met planeten...

satanreleased
6 augustus 2009, 18:06
omg, er moet toch al lang bewijzen zijn van buitenaardse leven ? Al die docu's en al die foto's en al die video's die er de dag van vandaag op internet staan .

Kijk eens naar google video's voor UFO's on Tape .

boeffel
6 augustus 2009, 18:46
omg, er moet toch al lang bewijzen zijn van buitenaardse leven ? Al die docu's en al die foto's en al die video's die er de dag van vandaag op internet staan .

Kijk eens naar google video's voor UFO's on Tape .

er is zoiezo buitenaards leven, maar de vraag is, of wij het niet zijn :cool:
had ooit ergens iets gelezen dat de sumeriërs aliens waren :unsure:

Prastepius
6 augustus 2009, 18:52
er is zoiezo buitenaards leven, maar de vraag is, of wij het niet zijn :cool:
had ooit ergens iets gelezen dat de sumeriërs aliens waren :unsure:

omdat er zogezegd bacterien op een komeet zaten en die dan op de aarde gevallen zijn en zich verspreid hebben en waar wij uitgevloeid zijn?
hoe noemt het weer..

effe denken, is ook nog ma pas op NG geweest.
komt van die zweed arrhinius ofzo.
subspermia ofzo

Anoniem04
6 augustus 2009, 18:53
panspermia? :unsure:

Prastepius
6 augustus 2009, 18:58
dat was het

Rubmifer
7 augustus 2009, 12:30
Was er de afgelopen dagen perongeluk geen planeet te zien? De laatste paar dagen stond er vlak bij de maan een enorm heldere ster aan de hemel. ZO helder dat ik begon te twijfelen of het wel een ster kon zijn. Heb er een foto'tje van (niet super)

http://i27.tinypic.com/301nk45.jpg

Naast de maan:

http://i26.tinypic.com/1zfnzsx.jpg

Exoronic
7 augustus 2009, 12:54
ruimtevaart interesseert me enorm hard , kijk zowat elke docu af op tv alsk er eentje voorbij kom gezapt , maar ik vraag me toch 1 ding af :p

ze zegge : alles is begonnen met de big bang , ok dat kan ik aannemen

maar het materiaal van de big bang , waar kwam dat dan vandaan ? :confused:
bedoel dus : we weten dat dat alle planeten in ons zonnestelsen ontstaan zijn door de big bang....
maar het materiaal ( steen , ijzer , helium , etc etc etc ) dat nodig was om die big bang te veroorzaken , waar kwam dat vandaan ?
ineens was het er ofzo ?:confused:

Prastepius
7 augustus 2009, 13:20
das ook een van de twijfels rond religie en wetenschap.
de big bang is de oorzaak van alles. maar voor de big bang was er niets. hoe kan er iets ( big bang) ontstaan uit niets.

god?

Exoronic
7 augustus 2009, 13:21
voila , dat vraag ik me ook af :p
waar komt da vandaan :confused: :p

Eoz
7 augustus 2009, 16:11
Chuck Norris

Maar serieus: waarvoor denk je dat ze de LHC hebben gemaakt? Nog een paar maand geduld en we weten het misschien ;)

holycrus
7 augustus 2009, 16:19
HLN Bizar - BBC-kijkers zien plots ufo voorbijschieten (958762) (http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/958762/2009/08/06/BBC-kijkers-zien-plots-ufo-voorbijschieten.dhtml)

Groot-Brittannië is alweer in de ban van een mogelijke ufo-verschijning. Tijdens de ochtendshow 'Look North' zagen BBC-kijkers hoe een wit schotelachtig object op de achtergrond voorbijschoot. Ufo-expert Nick Pope noemde de vreemde passage al intrigerend en een echt mysterie.

De mogelijke ufo werd dinsdag vastgelegd op een webcam in Newcastle, die de omgeving van de Gateshead Millennium Bridge in de gaten houdt. "Eerst dacht ik dat het om een vogel ging. Nadat ik de beelden vertraagd gezien heb, moet ik mijn mening echter herzien", aldus Pope. (svm)

&

dat laatste heb ik nog al gehoord. Was overlaatst op discovery channel. Men noemde ze USO
unidentified submerged object.
Waar ze oa een schrift hadden van de eerste scheepsmaat van columbus, waar hij ook srak over ufo's die uit het water kwamen net voor ze de kust van amerika bereikten.
was wel interessant enzo. Dat schrift is toch een authentiek en historische bron.

een van de meest grove sightings is voor mij toch operation mainbrace, dat is echt al een massasighting, ook met uso's. Imo zitten die hier al lang, en weten de meeste overheden hier al lang van, mag gewoon niet algemeen geweten zijn.

moehaa!
7 augustus 2009, 19:44
ruimtevaart interesseert me enorm hard , kijk zowat elke docu af op tv alsk er eentje voorbij kom gezapt , maar ik vraag me toch 1 ding af :p

ze zegge : alles is begonnen met de big bang , ok dat kan ik aannemen

maar het materiaal van de big bang , waar kwam dat dan vandaan ? :confused:
bedoel dus : we weten dat dat alle planeten in ons zonnestelsen ontstaan zijn door de big bang....
maar het materiaal ( steen , ijzer , helium , etc etc etc ) dat nodig was om die big bang te veroorzaken , waar kwam dat vandaan ?
ineens was het er ofzo ?:confused:

Er was geen materie die de big bang deed onstaan hoor, de big bang was in het prille begin puur energie. Vrij rap erna is er materie en antimaterie uit (een deel) van die energie ontstaan (E=mc²). En met materie bedoel ik waterstof en helium. Alle andere materie (ijzer, zuurstof, goud, ...) zijn resultaten van kernfusie van die originele H en He die in de sterren plaatsvindt en vrijkomt bij hun dood. Ook bij supernova's etc onstaat er bepaalde materie door kernfusie.
Wij zijn dus gemaakt uit sterrenstof.

Of zo heb ik het toch gezien op Nat Geo, Discovery etc:p.

Fr3aK
7 augustus 2009, 19:55
Was er de afgelopen dagen perongeluk geen planeet te zien? De laatste paar dagen stond er vlak bij de maan een enorm heldere ster aan de hemel. ZO helder dat ik begon te twijfelen of het wel een ster kon zijn. Heb er een foto'tje van (niet super)

http://i27.tinypic.com/301nk45.jpg

Naast de maan:

http://i26.tinypic.com/1zfnzsx.jpg
Ben ik ook al een paar weken aan 't volgen, blijkt Jupiter te zijn. Heb al een paar keer één van de manen zien passeren waardoor Jupiter precies een staartje krijgt langs de kant waar de maan passeert.

Er was geen materie die de big bang deed onstaan hoor, de big bang was in het prille begin puur energie. Vrij rap erna is er materie en antimaterie uit (een deel) van die energie ontstaan (E=mc²). En met materie bedoel ik waterstof en helium. Alle andere materie (ijzer, zuurstof, goud, ...) zijn resultaten van kernfusie van die originele H en He die in de sterren plaatsvindt en vrijkomt bij hun dood. Ook bij supernova's etc onstaat er bepaalde materie door kernfusie.
Wij zijn dus gemaakt uit sterrenstof.

Of zo heb ik het toch gezien op Nat Geo, Discovery etc:p.
Quantum-fysica gaat daar nog een stap verder in, die energie die er was voor de big-bang is er gekomen door een botsing van 2 andere dimensies.
Om het simpel voor te stellen, ons begrip van meerdere dimensies is te vergelijken met een gesneden brood waarvan alle sneetjes een soort van golfbeweging maken, 2 sneetjes raken elkaar op een bepaald punt en creëren een nieuw sneetje tussen die 2 in, dat was wat er volgens quantum-fysici is gebeurd tijdens de big bang. Spijtig genoeg blijft het bij een theorie zolang de LHC stil ligt...

moehaa!
7 augustus 2009, 19:58
Quantum-fysica gaat daar nog een stap verder in, die energie die er was voor de big-bang is er gekomen door een botsing van 2 andere dimensies.
Om het simpel voor te stellen, ons begrip van meerdere dimensies is te vergelijken met een gesneden brood waarvan alle sneetjes een soort van golfbeweging maken, 2 sneetjes raken elkaar op een bepaald punt en creëren een nieuw sneetje tussen die 2 in, dat was wat er volgens quantum-fysici is gebeurd tijdens de big bang. Spijtig genoeg blijft het bij een theorie zolang de LHC stil ligt...

Hmmm dat is een goed begrijpbare metafoor:).
Ik wist dat er ingewikkelde quantumfysische uitleg achter de big bang zat, maar aangezien ik hier niet van op de hoogte ben heb ik gekozen deze achterwege te late^^.

Fr3aK
7 augustus 2009, 20:08
Hmmm dat is een goed begrijpbare metafoor:).
Ik wist dat er ingewikkelde quantumfysische uitleg achter de big bang zat, maar aangezien ik hier niet van op de hoogte ben heb ik gekozen deze achterwege te late^^.
Als je wat meer wil weten over al die zaken kan je eens een kijkje gaan nemen op TED/Youtube, genoeg documentaires over de LHC, Higgs-Boson, multi-dimensions... Vooral die Brian Cox die in praktisch elke docu voorkomt, en wetenschapper aan de LHC is, weet het via de juiste metaforen heel mooi voor te stellen, vergelijkbaar met Michio Kaku :)

EDIT: When you see it you'll shit bricks! (http://spaceflight.nasa.gov/gallery/images/station/crew-13/hires/iss013e40000.jpg) Astronauten-humor zeker? :)

Prastepius
7 augustus 2009, 21:22
wanneer treedt de lhc weer in werking?
die ligt nu toch al 6 maand stil.

of zijn ze er al weer mee bezig en mag het niet geweten zijn.

moehaa!
7 augustus 2009, 21:38

Daarvoor hebben we deze thread:

http://www.9lives.be/forum/natuur-wetenschap/586547-deeltjesversneller-cern.html

LSDsmurf
7 augustus 2009, 21:41

In november maar om te beginnen slechts op halve kracht.

http://www.physorg.com/news168792030.html

sash1m1
7 augustus 2009, 22:50
De theorie van de botsende hogere dimensies is onderdeel van String theorie. String theorie heeft nog altijd geen enkel positief bewijs gehad dus het blijft wel speculatie.
Over het begin van het heelal kan je veel filosoferen maar uiteindelijk blijven er altijd twee mogelijkheden over. Ofwel was er ooit niks en is uit het niks alles onstaan ofwel is het er altijd al geweest.

Yo-Han
8 augustus 2009, 01:44
Korte witte flits zegt niet echt veel. Enfin, curieus wat voor uitleg ze er officieel aan gaan geven.

Enorm mooie screenshot of the day van Nasa:
NASA - Stars at the Galactic Center (http://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/image_feature_1439.html)

En om "is er leven naast het onze".

Elke witte stip is een ster, elke ster mogelijk met planeten...

Hubble Deep Field - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Hubble_Deep_Field)

Sommigen kennen deze fameuze foto al lang... meest belangrijke ruimtefoto in 2 decennia. Voor hen die de ruimte pas ontdekken; 20 jaar geleden konden we nog alleen maar van deze info dromen.
Elke stip is hier een complete galaxy (die elk miljoenen tot triljoenen sterren tellen naargelang grootte)
En dat is in +- 1/28 000 000 ste van de zichtbare hemel vanop aarde! Een zwart stukje hemel voor ons ... zo groot alsof we een tennisbal 30m hoog zouden zien vanop de grond dus, telt gemiddeld 1500-3000 galaxies! :crazy:

ps Hubble was de eerste telescoop die vanuit de ruimte zelf beelden nam en niet doorheen de aardatmosfeer zelf (= vervorming) moest plaatjes nemen. Nieuwere technologieen vergroten steeds de resolutie en verminderen vervorming ... en bvb infraroodtechnologie in moderne telescopen zorgt ervoor dat we ook doorheen gaswolken kijken zoals de foto in de quote.

Yo-Han
8 augustus 2009, 02:26
De theorie van de botsende hogere dimensies is onderdeel van String theorie. String theorie heeft nog altijd geen enkel positief bewijs gehad dus het blijft wel speculatie.
Over het begin van het heelal kan je veel filosoferen maar uiteindelijk blijven er altijd twee mogelijkheden over. Ofwel was er ooit niks en is uit het niks alles onstaan ofwel is het er altijd al geweest.

Een simpel (althangs uitgelegd) theorietje ivm multiversums.
Doomsday Theorieën: Botsing der Universums | Wetenschap: Sterrenkunde (http://wetenschap.infonu.nl/sterrenkunde/19556-doomsday-theorieen-botsing-der-universums.html)

SHIGSY
8 augustus 2009, 08:09
Hubble Deep Field - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Hubble_Deep_Field)

Sommigen kennen deze fameuze foto al lang... meest belangrijke ruimtefoto in 2 decennia. Voor hen die de ruimte pas ontdekken; 20 jaar geleden konden we nog alleen maar van deze info dromen.
Elke stip is hier een complete galaxy (die elk miljoenen tot triljoenen sterren tellen naargelang grootte)
En dat is in +- 1/28 000 000 ste van de zichtbare hemel vanop aarde! Een zwart stukje hemel voor ons ... zo groot alsof we een tennisbal 30m hoog zouden zien vanop de grond dus, telt gemiddeld 1500-3000 galaxies! :crazy:

ps Hubble was de eerste telescoop die vanuit de ruimte zelf beelden nam en niet doorheen de aardatmosfeer zelf (= vervorming) moest plaatjes nemen. Nieuwere technologieen vergroten steeds de resolutie en verminderen vervorming ... en bvb infraroodtechnologie in moderne telescopen zorgt ervoor dat we ook doorheen gaswolken kijken zoals de foto in de quote.

Dat is dus nog altijd mijn favoriete filmpje op youtube. Kan je niet anders dan stil van worden:
YouTube - Hubble Deep Field: The Most Imp. Image Ever Taken (Redux) (http://www.youtube.com/watch?v=fgg2tpUVbXQ&feature=channel)

Exorikos
8 augustus 2009, 11:26

Die infraroodbeelden zijn wel geen voorbeeld van vervorming door de atmosfeer. Gaswolken rond een ster (of eender waar eigenlijk) absorberen alleen straling van bepaalde golflengtes (overgangen tussen verschillende toestanden voor hun elektron(en)). Door op andere golflengtes te kijken zie je dus die straling die de gaswolk absorbeert en weer afgeeft (een atoom blijft niet eeuwig in een aangeslagen toestand) niet.

Yo-Han
8 augustus 2009, 13:16
Je hebt m'n zin misgeinterpreteerd denk ik :) ... gaf gewoon een vb van hoe nieuwe technologie gebruikt wordt in ruimtefotografie: bvb infrarood, bvb betere lenzen en digitale technologie; bvb de technologie in keck observatory in Hawai. Enfin infraroodtechnologie is al sinds da jaren 50 in gebruik.
Heeft idd niks te zien met de optische vervorming waar een telescooplens last van kan hebben.

Matn
8 augustus 2009, 14:10
bvb de technologie in keck observatory in Hawai.

Is dat Adaptive Optics dat je bedoelt? (Vind het niet meteen op google of ze dat in de Kecks gebruiken.)

I~MushrooM
8 augustus 2009, 20:48
Parallele universums, waarom zou het niet kunnen

Exorikos
8 augustus 2009, 20:53
Bedankt voor je bijdrage.

Anoniem0
10 augustus 2009, 13:18
Ben ik ook al een paar weken aan 't volgen, blijkt Jupiter te zijn. Heb al een paar keer één van de manen zien passeren waardoor Jupiter precies een staartje krijgt langs de kant waar de maan passeert.

met of zonder telescoop?

Jonathan
10 augustus 2009, 14:43
Lijkt mij onmogelijk zonder telescoop ?

kiss1
10 augustus 2009, 16:12
Lijkt mij onmogelijk zonder telescoop ?

met een goede verrekijker en van op een donkere plaats kan je de vier grootste manen van Jupiter al zien met een verrekijker

Jonathan
10 augustus 2009, 20:41
Ok ok ... " lijkt mij onmogelijk met het blote oog " ... :P

SHIGSY
14 augustus 2009, 23:08
Ares I-X is "klaar", aftellen tot 31/10:

http://www.nasa.gov/images/content/378857main_image_1446_946-710.jpg

NASA Completes Assembly of Ares I-X Test Rocket CAPE CANAVERAL, Fla. -- For the first time in more than a quarter-century a new space vehicle stands ready in NASA's Kennedy Space Center Vehicle Assembly Building. The Ares I-X rocket, its simulated crew module and launch abort system are assembled on a mobile launch platform at Kennedy in preparation for launch this fall.

The final segments of the Ares I-X were stacked on Aug. 13, completing the 327-foot launch vehicle and providing the first look at the finished rocket's distinctive shape. The Ares I-X flight test is targeted for Oct. 31.

"More than three years of hard work with the NASA and contractor team has brought us to this historic moment," said Bob Ess, Ares I-X mission manager. "This flight test is a critical step in continuing our design process for the Ares vehicle and the first flight for the Constellation Program."

The Ares I-X is wired with more than 700 sensors to gather data during the two-and-a-half minute flight test. The launch will provide NASA an early opportunity to test and prove hardware, facilities and ground operations associated with the Ares I crew launch vehicle. The data collected during the launch will allow NASA to gather critical data during ascent of the integrated Orion spacecraft and the Ares I rocket.

Now that the Ares I-X is assembled, numerous evaluations will be run on all the rocket systems, including complex instruments that will constantly measure the vehicle's movements as it launches and the first stage separates. The evaluations include a process called "modal testing," which will shake the stack slightly to test stiffness of the rocket, including the pinned and bolted joints.

Yo-Han
15 augustus 2009, 19:25
Is dat Adaptive Optics dat je bedoelt? (Vind het niet meteen op google of ze dat in de Kecks gebruiken.)

Er zit zoveel technologie in keck dat ik het ook zo direct niet meer weet :unsure: .
Hiervoor baseerde ik me op een nat geo docu omtrent.

SHIGSY
18 augustus 2009, 07:46
Volledige animatie van de taken die de shuttle Discovery na haar launch moet doen:
YouTube - STS-128 Preflight Briefing Animation (http://www.youtube.com/watch?v=t1yEogtoKUU)

Launch voorzien binnen 6 dagen, 24/08/09:
NASA - STS-128 (http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/shuttlemissions/sts128/index.html)

SHIGSY
24 augustus 2009, 18:44
Nog een kleine 13u voor launch:
NASA - Space Shuttle (http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html)

http://www.nasa.gov/images/content/153212main_atpad-m.jpg

mac-bc
24 augustus 2009, 19:50
Volledige animatie van de taken die de shuttle Discovery na haar launch moet doen:
YouTube - STS-128 Preflight Briefing Animation (http://www.youtube.com/watch?v=t1yEogtoKUU)

Launch voorzien binnen 6 dagen, 24/08/09:
NASA - STS-128 (http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/shuttlemissions/sts128/index.html)

mooie animatie!

SHIGSY
25 augustus 2009, 06:52
Het regent pijpestelen in Florida. Niet veel kans op launch... :(

_DKsissor_
25 augustus 2009, 08:16
uitgesteld:(

FurtiveDuck
26 augustus 2009, 17:26
Damnit é! Dat eerste filmpje is zo traag aan het laden! :o

SHIGSY
26 augustus 2009, 23:31
De launch zal voor vrijdag zijn:
NASA - Space Shuttle (http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html)

Niet vergeten, morgen Ares-test:
NASA - NASA Ares I First Stage Motor Unveiled (http://www.nasa.gov/mission_pages/constellation/multimedia/ares/dm1_unveiling.html)

SHIGSY
29 augustus 2009, 12:51
Allez, Discovery is dan toch vertrokken:
YouTube - Space Shuttle Discovery Launches Beginning the STS-128 Mission (http://www.youtube.com/watch?v=zWZEHQ8WFdA&feature=sub)

Als ik me niet vergis, is het nog 6x een launch met de Shuttle, dan afgelopen en Ares-tijd.

De Ares-test is 20 seconden voor de start afgeblazen. Nog geen nieuwe datum. Hopelijk heeft dit geen invloed op de echte Ares-ruimtelaunch van 31/10...

The Associated Press: Problem cancels moon rocket test firing in Utah (http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5gI3x65BuamKDkNfyxY_tMNME96tQD9ABHJOG0)

Mathelas
29 augustus 2009, 22:35
Altijd mooi zo een lancering.:)

SHIGSY
31 augustus 2009, 17:29
Mooie screenshot van Nasa. Streep die Discovery trok na de launch:
http://www.nasa.gov/images/content/381972main_image_1457_946-710.jpg

Viewed from the Banana River Viewing Site at NASA's Kennedy Space Center in Florida, space shuttle Discovery arcs through a cloud-brushed sky, lighted by the trail of fire after launch on the STS-128 mission.

SHIGSY
2 september 2009, 07:07
Klimaatfilmpje van Nasa:
YouTube - NASA | A Tour of the Cryosphere 2009 (http://www.youtube.com/watch?v=PjAXoETeVIc&feature=sub)

Unrealiac
2 september 2009, 11:03
Klimaatfilmpje van Nasa:
YouTube - NASA | A Tour of the Cryosphere 2009 (http://www.youtube.com/watch?v=PjAXoETeVIc&feature=sub)

Mooi al dan niet verontrustend filmpje.

SHIGSY
2 september 2009, 18:24
Toch eigenlijk echt wel zot als je er even bij stil staat. "Even een vijsje aandraaien", lijkt me echt niet evident:

http://www.nasa.gov/images/content/383061main_1460_946-710.jpg

Discovery spacewalker Danny Olivas at work during the STS-128 mission's first spacewalk. During the six-hour, 35-minute spacewalk, Olivas and astronaut Nicole Stott, removed an empty ammonia tank from the station's truss and temporarily stowed it on the station's robotic arm.

Olivas and Stott also retrieved the European Technology Exposure Facility and Materials International Space Station Experiment from the Columbus laboratory module and installed them on Discovery’s payload bay for return.

Alexat
11 september 2009, 19:06
Wat kan je zoal studeren om bij NASA te gaan werken ? Nee, ik wil zeker geen astronaut worden. Engineering waarschijnlijk, maar wat precies en misschien toch nog andere dingen?
(Ik ga nu afstuderen met 8uur wiskunde zonder problemen)

Greenie
11 september 2009, 19:23
Wat kan je zoal studeren om bij NASA te gaan werken ? Nee, ik wil zeker geen astronaut worden. Engineering waarschijnlijk, maar wat precies en misschien toch nog andere dingen?
(Ik ga nu afstuderen met 8uur wiskunde zonder problemen)

Lucht- en Ruimtevaart in TU Delft : Bachelor + Master (NL - Burgerlijk Ingenieur)
Ingenieurswetenschappen: Werktuigkunde + afstudeerrichting Lucht- en Ruimtevaart aan KUL of VUB: Master (BE - Burgerlijk Ingenieur)

Dat lijken me zowat de voornaamste. ESA lijkt me wel waarschijnlijker dan NASA.
Je moet je wel beseffen dat je dan nog niet zeker bent dat je erbij mag beginnen. Meest waarschijnlijke is dat je in een toeleveringsbedrijf terecht komt of zelf voor een andere industrie zal werken.
(Hier in België zijn echt redelijk wat toeleveringsbedrijven)

Er is ook nog een nieuwe opleiding bij Ugent en KUL (Master na Master) en kan je dus na je studies nog bijdoen. Maar of deze werkelijk nog iets bijdragen is een andere vraag. Je kan deze richting aanvatten met eender welk master diploma.

ps: bij Ugent vind ik de lucht- en ruimtevaart master niet terug, dus kan zijn dat die er daar ook is. Site (http://www.opleidingen.ugent.be/studiekiezer/nl/grade/maba.htm) is bovendien down dus ik kan niet even gaan kijken.

meer info :
http://www.vub.ac.be/infoover/onderwijs/bama/of-m-werk.html
http://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod/opleidingen/N/CQ_50329239.htm
http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=657a3b4e-b1e0-4a17-adf9-0b80a24061ef&lang=nl

Alexat
11 september 2009, 19:42
Ja ESA was ook mijn bedoeling, je snapte me tenminste :p

Bedankt voor de info, Delft ben ik al zo'n 10x tegengekomen ja, maar dat vind ik veel te ver. Dat er een afstudeerrichting Lucht- en ruimtevaart was aan KUL wist ik nog niet, zeer interessant denk ik :) Die scheikunde is precies zo belangrijk, heeft er iemand burgerlijk gedaan en me kan zeggen of dit een moeilijk vak is ?

J-Style
11 september 2009, 19:58
Aerospace Engineering kan je op verschillende universiteiten in Europa studeren.
Delft is er één van. Een redelijk goeie zelfs, en heus niet zo heel veraf.

Iemand bij ESA heeft me persoonlijk 'University of Surrey' en 'International Space University' in Straatsburg aangeraden als toppers voor space in Europa. Toch voor een postgraduate studie. Maar daarbuiten zijn er natuurlijk ook Cranfield, Delft,..

Moest je meer informatie willen over L&R in Delft, kan ik je daar alles over vertellen. :)

gecko
11 september 2009, 21:15
Er werkt momenteel iemand aan de faculteit ingenieursweteschappen KUL die een jaar bij de NASA heeft gewerkt. Hij heeft de studie 'Ingenieurswetenschappen: Werktuigkunde + afstudeerrichting Lucht- en Ruimtevaart' vervolledigd en heeft vervolgens gestudeerd aan de International Space University. Dit laatste is wel nodig, want hij zei dat de weinige buitenlanders die bij de NASA werken als ingenieur, die opleiding hadden gedaan.

Alexat
11 september 2009, 22:50
Hoe lang duurt dan nog eens ? Anders ben ik dadelijk al even snel dokter als ESA/NASA-medewerker :(

J-Style
11 september 2009, 23:18
Je mag er gerust op zijn dat je eerder dokter bent, dan bij ESA te werken, ja.. :)
Ze nemen enkel experienced professionals aan.

Er bestaat wel zoiets als hun YGT (Young Graduate Trainee) programma. Een soort van eerste werkervaring/stage zeg maar. Maar het is enorm moeilijk om daar binnen te geraken. En let ook.. dat garandeert je zeker geen contract op het einde van dat programma!

Wat wel iets simpeler is, en waarschijnlijk je beste kans om (dan wel indirect) voor ESA te werken, is om bij rechtstreekse contractors van ESA binnen te geraken. Verhaert, Spacebel, OIP,.. in België bijvoorbeeld.

Ik raad je sowieso aan om eerst een degelijke opleiding in Astronautics/Aerospace Engineering af te ronden in een zo goed mogelijke universiteit. Daarna proberen via YGT of via contractors.

Illcat
24 september 2009, 13:06
HLN Wetenschap - Er is water op de maan (1002183) (http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1002183/2009/09/24/Er-is-water-op-de-maan.dhtml)!

Trolle
24 september 2009, 13:10
er is wel niets van te vinden op de nasa site lol

Unkn0wn
24 september 2009, 14:13
er is wel niets van te vinden op de nasa site lol

Kwestie van een betrouwbaarder bron te geven:
BBC NEWS | Science & Environment | Spacecraft see 'damp' Moon soils (http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8272144.stm)

Trolle
24 september 2009, 15:26
Kwestie van een betrouwbaarder bron te geven:
BBC NEWS | Science & Environment | Spacecraft see 'damp' Moon soils (http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8272144.stm)

das idd al betrouwbaarder :p

Anoniem0
25 september 2009, 08:06
en die reacties op hln zijn best wel te pruimen.

Sightblinder
25 september 2009, 08:20
en die reacties op hln zijn best wel te pruimen.

hoe meer ik naar beneden scroll, hoe erger het wordt :')

Maar euh, men wist toch al lang dat er water te vinden te was? Enkel staat het nu vast dat de hoeveelheden groter zijn dan verwacht. Is dit geen 'verwacht' resultaat? :unsure:

FurtiveDuck
27 september 2009, 12:38
Essentieel
Water is essentieel voor het opzetten van een kolonie op de maan. Het dient immers niet alleen om te drinken. Er zou ook zuurstof uitgehaald kunnen worden om te ademen en zelfs in de vorm van waterstof als brandstof kunnen dienen.

Leuk,

Onmiddellijk heel de boel uitputten en dan enkele jaren later een hopeloze actie ondernemen om de maan te redden. Nee, dankuwel. :p

Sightblinder
27 september 2009, 12:50
Wat valt er nu te redden aan de maan? Zolang die brok steen blijft ronddraaien, no probs.

boostah
28 september 2009, 00:27
Wat valt er nu te redden aan de maan? Zolang die brok steen blijft ronddraaien, no probs.

de mentaliteit over de aarde 50 jaar geleden (hell zelfs maar 20 a 30 jaar geleden). Maw oppassen met zo'n uitspraken.

Sightblinder
28 september 2009, 00:51
de mentaliteit over de aarde 50 jaar geleden (hell zelfs maar 20 a 30 jaar geleden). Maw oppassen met zo'n uitspraken.

ja want dat is heel vergelijkbaar :) de maan heeft geen ecosysteem, een verwaasloosbare atmosfeer en met uitzondering van wat interessante elementen die van groot nut kunnen zijn voor ons is daar absoluut niks. Tenzij je denkt dat er aliens op de dark side of the moon wonen en dat ze het slachtoffer gaan worden van lunar warming?

Anoniem0
28 september 2009, 08:10
ja want dat is heel vergelijkbaar :) de maan heeft geen ecosysteem, een verwaasloosbare atmosfeer en met uitzondering van wat interessante elementen die van groot nut kunnen zijn voor ons is daar absoluut niks. Tenzij je denkt dat er aliens op de dark side of the moon wonen en dat ze het slachtoffer gaan worden van lunar warming?

dikke lol

Aexis
28 september 2009, 10:47

Misschien het feit dat de maan altijd verder en verder van de aarde verwijderd word en uiteindelijk zo een invloed zal hebben op hoe alles op de aarde hier werkt misschien...

Ik weet niet voor hoeverre het een invloed zou hebben en of we er al dan iets aan kunnen zouden doen. Het is in ieder geval geen prioriteit de eerste 50 jaar :P

edit: tis 3.8cm per jaar... :D

F e r o x
28 september 2009, 14:47
Ik ben op zoek naar degelijke documentaires over de ruimtevaart. Het mag redelijk wetenschappelijk en diepgaand zijn.

Over de wedloop naar de maan zijn er veel te vinden, maar ik zoek het meer algemeen. De geschiedenis, belangrijke wetenschappelijk ontdekkingen die veel betekent hebben voor de ruimtevaart, etc.

Cosmos is interessant. Maar focust maar op het helal in het geheel (maar dat mag wel van mij). Er moeten er wel nog enkele zijn ondertussen want Cosmos is nu al ondertussen 30 jaar oud.

FurtiveDuck
30 september 2009, 10:03

De maan zorgt voor ons ecosysteem, dus als die niet meer ronddraait dan zult ge hier wat meemaken wat eb en vloed betreft.

Anoniem0
30 september 2009, 13:29
dus we gaan ze volledig vernietigen? (atoombommen whatever)
of alle grond van de maan transporteren naar aarde?
of....

Sightblinder
30 september 2009, 14:14
De maan zorgt voor ons ecosysteem, dus als die niet meer ronddraait dan zult ge hier wat meemaken wat eb en vloed betreft.

En wat gaat er volgens u voor zorgen dat ze stopt met ronddraaien? :crazy:

Trolle
30 september 2009, 14:57
binnen een paar miljard jaar(5 miljard alsk et goe voor heb)
zal de maan zodanig ver van de aarde staan dat de zwaartekracht geen grip meer heeft op de maan en de maan zal dan geen baan rond de aarde meer hebben.
das waarschijnlijk wat hij bedoeld

Unkn0wn
30 september 2009, 17:12
Waar gij u zorgen over maakt :p

Fr3aK
9 oktober 2009, 00:20
Morgenmiddag om 12u15, NASA TV live feed van de LRO "explosie" op de maan!

TrsH
9 oktober 2009, 13:33
Morgenmiddag om 12u15, NASA TV live feed van de LRO "explosie" op de maan!

iemand gekeken?
kwas te laat :(

Fromzon
9 oktober 2009, 13:43
ja ik ben al heel de tijd live aan het kijken,
maar gene grote "plume" gezien die men toch verwacht had...
more news to come

Fromzon
9 oktober 2009, 13:45
iemand gekeken?
kwas te laat :(

das wel een raar moment da gij da gepost hebt, namelijk om 13:33u wat exact gelijk is aan de impact-tijd ( ook om 13:33u )

dus te laat omdat ge op 9lives aan het typen was dat ge te laat was? :p

DaMob
9 oktober 2009, 13:48
En wat is LRO?

Anoniem0
9 oktober 2009, 14:28
lunar reconnaissance orbiter

Conqie
9 oktober 2009, 15:04
spannend!

shiftyke
9 oktober 2009, 16:25
en Obama de nobel prijs voor de vrede geven terwijl hij gvd een star wars is begonnen :unsure:

ontopic

Interessant project trouwens!

fredje29
10 oktober 2009, 13:33
Jaja het is officieel: er is water op de maan :p

HLN Wetenschap - Er is water op de maan (1002183) (http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1002183/2009/09/24/Er-is-water-op-de-maan.dhtml)

kiss1
10 oktober 2009, 15:00
kan er mij iemand eens uitleggen hoe dat die NASA TV werkt
is het gratis of moet je er voor betalen om te kunnen kijken, moet je een plugin installeren of hoe werkt dat?

Hollow
10 oktober 2009, 16:17
Zou wel grappig zijn als nasa het enige restje water op de maan de ruimte in heeft gekatapulteerd met hun LCROSS :lol:

Hollow
27 oktober 2009, 14:58
Ares I-X Rocket Test Flight Today (http://www.nasa.gov/mission_pages/constellation/ares/flighttests/aresIx/index.html)

Eoz
14 november 2009, 10:52
Allez, deredactie heeft ook bevestigd dat er water is. Betrouwbaarder dan hln. :)

passero
14 november 2009, 11:44
Ik denk dat dit (http://www.nasa.gov/mission_pages/LCROSS/main/prelim_water_results.html) het meest betrouwbare is ;)

L0k1-
16 november 2009, 18:08
Leuk, en dat ze nu maar eens aan een maanbasis beginnen. Het wordt tijd dat de mensheid zich buiten onze planeet begint te vestigen. Enige waar ik voor vrees is onder welke nationaliteit ze gaan vallen.

In het begin zal het misschien nog simpel zijn om wat aparte basissen te zien van de VS, Rusland, China, Europa, etc... Maar hoe zou dit dan later zijn met een echte kolonie?

Gentille
24 november 2009, 12:32
HLN Wetenschap - "Eén derde van Mars was ooit oceaan" (1033149) (http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1033149/2009/11/24/Een-derde-van-Mars-was-ooit-oceaan.dhtml)

superbus
24 november 2009, 17:50
Straks vinden ze echt nog leven op Mars dan of fossielen.

Benjamin
1 december 2009, 20:38
Vandaag in de krant gelezen: Frank de Winne kreeg geen toestemming van de NASA om zijn Homer-poppetje (mascotte), die met hem mee de ruimte in ging, te veilen voor een goed doel (kinderziekenhuis als ik het mij goed herinner)..

superbus
1 december 2009, 21:57
Het feit dat uitgesproken jij dat zegt kan geen toeval zijn Benjamin (avatar) :p

Zapp
2 december 2009, 12:09
Vandaag in de krant gelezen: Frank de Winne kreeg geen toestemming van de NASA om zijn Homer-poppetje (mascotte), die met hem mee de ruimte in ging, te veilen voor een goed doel (kinderziekenhuis als ik het mij goed herinner)..

Hadden ze geen inanimate carbon rod bij ofzo?

Jack The Ripper
2 december 2009, 12:27
Volgens hln heeft de nasa nu ook "overtuigend bewijs" van leven op mars gevonden. Blijkbaar gaat dat nog altijd over die meteoriet die ze op Antarctica gevonden hebben. Hoe weten ze nu eigenlijk dat die meteoriet van Mars komt?

Benjamin
2 december 2009, 15:20
Het feit dat uitgesproken jij dat zegt kan geen toeval zijn Benjamin (avatar) :p
Ik ben een fan. :D

Anoniem0
4 december 2009, 12:25
Straks vinden ze echt nog leven op Mars dan of fossielen.

zou toch cool zijn moesten ze daar zo een skelet van een of ander beest vinden :p

passero
4 december 2009, 12:34
Zou mij eig nog niets verwonderen zoals ze nu kennis krijgen van mars. Ze hebben altijd gedacht dat mars ooit een planeet was zoals de aarde. Als er nu sporen van rivieren enzo zijn dan versterkt dit alleen maar en is de kans dat er ooit leven was veel groter.

Het zou ook wel serieuze implicaties geven voor buitenaards leven. Nu schatten ze de kans dat er een aardse planeet is ergens anders al heel klein is, maar als ze nu kunnen aantonen dat mars ook ooit zo was dan zijn er in ons zonnestelsel 2 planeten waar leven mogelijk is/was. Dan is de factor toeval toch al wat minder...

Jack The Ripper
4 december 2009, 12:53
Bacterieel leven lijkt mij wel mogelijk, alleen is het zeer onwaarschijnlijk dat een meteoriet van mars sporen van leven bevat, want dan zou het op mars moeten krioelen van de bacteriën of van sporen van leven dat er ooit is geweest.

passero
9 december 2009, 12:52
Die foto is idd veel ouder maar met zijn nieuwe IR camera die geinstalleerd is bij de vorige opknapbeurt zal hij betere opnames gemaakt hebben dan op die foto die in het artikel staat. Ze zullen die foto wss nog niet vrijgegeven hebben vermoed ik.

Denk dat dit (http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2009/31/) een betere bron is... Weet wel niet of die foto anders is...

edit: het gaat dus om de nieuwe foto. Hij is blijkbaar eind augustus genomen. In totaal 173000 seconden belicht. Da komt op een 48u belicht... Das wel enorm veel :)

En om een idee te geven van het beeldveld van die foto... Ik heb het beeldveld van die foto even op de maan gezet zodat je kan zien hoe "groot" het is: http://www.passero.be/files/images/moon.JPG
Het beeldveld beslaat dus +/- 2 boogminuten. De maan is er ongeveer 32

Proim
9 december 2009, 14:35
Waarom 48u belicht/zo lang belichten? Ik ken zelf helemaal niets van fotografie, laat staan ruimtefotografie op zo'n manieren ^^

passero
9 december 2009, 14:48
Waarom 48u belicht/zo lang belichten? Ik ken zelf helemaal niets van fotografie, laat staan ruimtefotografie op zo'n manieren ^^

Fotograferen is gewoon het verzamelen van fotonen. Bij heel zwakke objecten (zoals die van hubble) is ga je bij 1sec belichting onvoldoende fotonen gevangen hebben om het object helder genoeg te zien op de foto. Die opgevangen fotonen zullen dan aanzien worden als ruis ipv als signaal. Als je dan heel lang belicht ga je voldoende fotonen hebben opgevangen om het signaal van de ruis te onderscheiden.

Daarbij komt nog eens dat de opnames eigenlijk een compositie is van opnames. Er werden 3 opnames genomen. 1 voor het rode kanaal, 1 voor groen en 1 voor blauw. Die werden dan samengevoegd om een kleurenopname te hebben.

Voorbeeldje uit mijn fotos zodat je gemakkelijk het verschil kan zien:
2min30sec belichting (http://www.passero.be/node/314)
95min belicht (http://www.passero.be/node/312).

Hoe langer de belichting, hoe meer zwakkere elementen je zal zien.

Proim
9 december 2009, 16:04
Fotograferen is gewoon het verzamelen van fotonen. Bij heel zwakke objecten (zoals die van hubble) is ga je bij 1sec belichting onvoldoende fotonen gevangen hebben om het object helder genoeg te zien op de foto. Die opgevangen fotonen zullen dan aanzien worden als ruis ipv als signaal. Als je dan heel lang belicht ga je voldoende fotonen hebben opgevangen om het signaal van de ruis te onderscheiden.

Daarbij komt nog eens dat de opnames eigenlijk een compositie is van opnames. Er werden 3 opnames genomen. 1 voor het rode kanaal, 1 voor groen en 1 voor blauw. Die werden dan samengevoegd om een kleurenopname te hebben.

Voorbeeldje uit mijn fotos zodat je gemakkelijk het verschil kan zien:
2min30sec belichting (http://www.passero.be/node/314)
95min belicht (http://www.passero.be/node/312).

Hoe langer de belichting, hoe meer zwakkere elementen je zal zien.
Bedankt, is inderdaad een groot verschil :)

passero
9 december 2009, 17:57
en het leuke is (en ik vermoed dat hubble het ook zo doet) dat die lange belichting een samenstelling is van korte belichtingen. Mijn 95min belichting is een samenstelling van 38 keer een foto van 2min30 :)
Hubble zal ook wel meer dan 3 foto's genomen. Stel je voor dat je een image neemt van 10u en dat er plots iets door je beeldveld vliegt of dat hubble lichtjes uit koers geraakt waardoor de image niet scherp meer is... Het zal wel een stack zijn van verschillende kortere beeldjes maar daar heb ik jammer genoeg geen info over. Kzou het zelf wel willen weten...

superbus
9 december 2009, 18:11
Bij de vorige Hubble Ultra Deep Field van 2003 waren het iets van een 200-300 opnames dacht ik.
Allez we hebben weer een plaatje van een beetje verder. En passero, met geschaalde schatting van 125miljard sterrenstelsels denk ik wel dat er ergens leven zal zijn hoor. :p

Kan je een galaxy zoals Andromeda eigenlijk ook met het blote oog zien op uiterst gunstige tijdstippen?

passero
9 december 2009, 18:32
Allez we hebben weer een plaatje van een beetje verder. En passero, met geschaalde schatting van 125miljard sterrenstelsels denk ik wel dat er ergens leven zal zijn hoor. :p

Mij moet ge nie overtuigen... IK was er al lang van overtuigd dat we niet alleen zijn :)

Kan je een galaxy zoals Andromeda eigenlijk ook met het blote oog zien op uiterst gunstige tijdstippen?

Andromedagalaxy kan je gemakkelijk met het blote oog zien. Je zal het meestal gewoon aanzien als een ster en niet direct zien dat het een stelsel is. Met een verrekijker zie je al gemakkelijk een vlek in plaats van een ster.
Andromeda bekijk je trouwens best met een verrekijker want met een telescoop ga je meestal al snel teveel vergroten waardoor je er gewoon los door kijkt en bijna niets meer ziet...

Gentille
17 december 2009, 13:13
HLN Wetenschap - Planeet zoals Aarde ontdekt (1042989) (http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1042989/2009/12/17/Planeet-zoals-Aarde-ontdekt.dhtml)

DaMob
17 december 2009, 13:17
Andromeda botst binnen zoveel lichtjaar tegen de Melkweg zeker?

Trolle
17 december 2009, 13:58
binnen 6miljard jaar ofzo

passero
17 december 2009, 14:14
Andromeda botst binnen zoveel lichtjaar tegen de Melkweg zeker?

een lichtjaar (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtjaar) is geen tijdseenheid maar is een afstand.

Andromeda gaat inderdaad botsen mee onze galaxy maar geen zorgen. Da klinkt erg maar we gaan der niets van merken :D
Zelf als we nog zouden leven (en onze zon het zolang zou uithouden) dan nog gaan we der weinig van merken. Galaxies zijn zo gigantisch groot dat als ze "botsen" er eigenlijk bitter weinig effectief botst. Ze gaan eigenlijk gewoon in elkaar op en vormen 1 grotere galaxy.

EagleEye
17 december 2009, 14:17
Andromeda botst binnen zoveel lichtjaar tegen de Melkweg zeker?:unsure:

Oei, passero heeft hier al een opmerking over gepost. Ik was blijkbaar enkele parsecs te laat :unsure:

superbus
17 december 2009, 18:10
Dit zal wel ironisch van je bedoeld zijn hoop ik :)

Proim
17 december 2009, 18:22
Dit zal wel ironisch van je bedoeld zijn hoop ik :)
Daarom de ":unsure:" ^^

DaMob
25 december 2009, 21:04
Kent iemand misschien interessante documentaires over de ruimte? Waar er bv wordt gepraat over wormholes/zwarte gaten. Maar niet oppervlakkig, dus waar er wel vrij goed wordt op ingegaan, maar natuurlijk ook weer niet te moeilijk :D

Soms zie je zo wel eens van die documentaires op NGC, maar die vind ik wat te kort

Legatus
26 december 2009, 03:38
Kent iemand misschien interessante documentaires over de ruimte? Waar er bv wordt gepraat over wormholes/zwarte gaten. Maar niet oppervlakkig, dus waar er wel vrij goed wordt op ingegaan, maar natuurlijk ook weer niet te moeilijk :D

Soms zie je zo wel eens van die documentaires op NGC, maar die vind ik wat te kort

Zoek voor "stephen hawkings universe" en andere PBS docus.

L0k1-
1 februari 2010, 19:34
Een zwarte dag voor de ruimtevaart, want Obama heeft besloten om de missie naar de maan voor onbepaalde duur uit te stellen....

Het is schandalig dat ze wel miljarden extra kunnen steken in defensie, maar niet een paar miljard kunnen investeren in de toekomst van de wereld.

boeffel
1 februari 2010, 19:40
Een zwarte dag voor de ruimtevaart, want Obama heeft besloten om de missie naar de maan voor onbepaalde duur uit te stellen....

Het is schandalig dat ze wel miljarden extra kunnen steken in defensie, maar niet een paar miljard kunnen investeren in de toekomst van de wereld.

lompen obama :angry:

Exorikos
1 februari 2010, 19:49
Ik kan het wel begrijpen, hoewel het zeer jammer is voor de ruimtevaart. Ruimtevaart is echter meer dan bemande vluchten naar de maan, gelukkig. Geen idee in hoeverre de ESA over middelen beschikt om dit gat op te vullen.

Wimolus
1 februari 2010, 20:00

ook juist op het nieuws gehoord spijtige zaak imo.
Dat ze dan wat minder geld in afghanistan steken he.

Avilowca
1 februari 2010, 20:02
Dat de bemande zending naar de maan wordt geschrapt vind ik op zich geen ramp. Ik heb altijd getwijfeld wat de meerwaarde van dergelijke missie zou zijn.

Wat mij stoort is dat het onderzoek naar een nieuw lanceerplatform ook is geschrapt.

jambajo
1 februari 2010, 20:07
Things you should know about budget - CNN.com (http://www.cnn.com/2010/POLITICS/02/01/white.house.budget/index.html?hpt=T1)
daar staat het dat obama zijn "suggesties" niet vast staan, dus kan het nog altijd veranderen mss?

boeffel
1 februari 2010, 22:04
Wat ik zo dom vind aan die budgetten he, is dat ze meer en meer geld in scholen steken?

WAAROM in godsnaam? het niveau van de leerlingen blijft toch altijd hetzelfde (ok, materiaal is wel nodig, maar waarom altijd meer geven?)

shiftyke
1 februari 2010, 22:07
Waren er niet meerdere bemande vluchten gepland?

China gaat binnekort wel naar de maan geen probleem :p

Anoniem0
2 februari 2010, 07:24
kapitale fout van amerika denk ik.

van het moment dat ze kernfusie op punt stellen zal de vraag naar helium 3 wel stijgen.

op dat moment zullen miss china, india, europa? op de maan zitten.

Dr_Evil
2 februari 2010, 13:52
Je moet wel het hele verhaal kennen... Er komt meer budget vrij voor Nasa maar niet voor die missie naar de maan. Het lanceren van mensen naar de ruimte wordt ook geprivatiseerd.

It's Time To Get Serious About Colonizing Space - Space - Gizmodo (http://gizmodo.com/5461719/its-time-to-get-serious-about-colonizing-space)

NASA: Good night moon, hello new rocket technology (http://www.physorg.com/news184252738.html)

LSDsmurf
2 februari 2010, 16:56
van het moment dat ze kernfusie op punt stellen zal de vraag naar helium 3 wel stijgen.

Ik vraag me toch af of dat wel realistisch is. Helium-3 komt op het oppervlakte van de Maan voor in de orde van 0.01ppm, om aan één kilo Helium-3 te geraken zou je grofweg zo'n 100 000 ton moeten verwerken :p

L0k1-
3 februari 2010, 00:08
lompen obama :angry:

lol ik had die link tussen zwarte dag en Obama niet eens gezien :p

Je moet wel het hele verhaal kennen... Er komt meer budget vrij voor Nasa maar niet voor die missie naar de maan. Het lanceren van mensen naar de ruimte wordt ook geprivatiseerd.

It's Time To Get Serious About Colonizing Space - Space - Gizmodo (http://gizmodo.com/5461719/its-time-to-get-serious-about-colonizing-space)

NASA: Good night moon, hello new rocket technology (http://www.physorg.com/news184252738.html)

ohh dan toch nog een meevaller, die rakettechnologie ziet er zeer interessant uit voor mogelijke bemande missies naar Mars.

Anoniem0
3 februari 2010, 12:11
ik zie het positieve er niet van in.

welke prive bedrijven gaan hun nek uitsteken voor zulke mijlpalen te overwinnen.
hiermee bedoel ik niet de sattelietbusiness maar het effectief personen in de ruimte zenden.

satelietlanceringen kan je verzekeren. mensen laten verongelukken is very bad publicity.

L0k1-
23 februari 2010, 11:36
Als je nu al bedrijven zoals Ryan Air ziet afkomen met vluchten in de atmosfeer/ruimte, dan heb je al zeker bedrijven die eens iets nieuws willen proberen.

Natuurlijk is dat nog een groot verschil met kolonisatie, maar alles begint met iets kleins :)

J-Style
26 februari 2010, 01:36
Als je nu al bedrijven zoals Ryan Air ziet afkomen met vluchten in de atmosfeer/ruimte, dan heb je al zeker bedrijven die eens iets nieuws willen proberen.

Natuurlijk is dat nog een groot verschil met kolonisatie, maar alles begint met iets kleins

Dat zal zeker niet voor de volgende 20-30 jaar zijn hoor, geloof me.

Nuja, ik ben alleen maar pro-space exploration. Ik heb trouwens binnen twee weken een job interview bij ESA/ESTEC. :)