PDA

Volledige versie bekijken : reptielen-hoekje

Pagina's : [1] 2

sprinterke
18 juni 2009, 02:57
zijn hier nog mensen die de deze mooie dieren houden en verzorgen :niceone:

dit is alvast mijn "verzameling" :D

Our Snakes (http://users.skynet.be/bk323688/index.htm)

naast mijn regenwormen :D heb ik ook nog een koppel baardjes ( baard-agamen) en 2 water schildpadjes :)

protnie
18 juni 2009, 07:50
Die baardagamen zien er wel mooi uit :love:

sprinterke
18 juni 2009, 08:04
Die baardagamen zien er wel mooi uit :love:

heu ge veward mij :crazy: ik heb toch geen foto's gepost van mijn "baardjes" ?

GMotha
18 juni 2009, 08:28
Nice.

Ik vraag me wel af, wat doen slangen buiten in hun terrarium liggen?

NotoriousP
18 juni 2009, 08:47
Slangen zijn géén huisdieren, die horen in het wild.

FroFro
18 juni 2009, 08:49
Indeed, geen kleine collectie. Zitte die allemaal samen? En wa is da me gender 0.1 of 1.0?

MiniJeffrey
18 juni 2009, 09:54
Schoon beestjes, maar niet echt mijn ding qua huisdierentype :p

Dante
18 juni 2009, 10:42
idd, 'k zou toch nie op mijn gemak slapen :p

chosen1
18 juni 2009, 10:54
wij hebben hier een landschildpad die we hebben gekregen in Italië toen ze net uit haar ei was gekropen.

ondertussen is ze een goeie 15cm groot (3 jaar oud schat ik)
het is een vrouwtje en mijn tante en nonkel (die toen ook mee op vakantie waren) hebben een mannetje maar die 2 kunnen niet met elkaar overweg.
foto's heb ik al eens gepost want hier bestaat al een thread over

blackman
18 juni 2009, 11:14
Ben ik het nu of lijkt de laatste slang zijn patroon verdacht veel op dat van een Anaconda?
In ieder geval heb je daar een mooie collectie, die albino spreekt echt tot de verbeelding.

chosen1
18 juni 2009, 11:17
Ben ik het nu of lijkt de laatste slang zijn patroon verdacht veel op dat van een Anaconda?
In ieder geval heb je daar een mooie collectie, die albino spreekt echt tot de verbeelding.

aaaah vandaar dat er onder die (niet-werkende) foto "anaconda" staat? :unsure:

blackman
18 juni 2009, 11:26
Ah crap, was alleen maar naar de Latijnse benaming aan het kijken, my bad.

(en de foto werkt wel trouwens, bij mij toch)

protnie
18 juni 2009, 11:44
heu ge veward mij :crazy: ik heb toch geen foto's gepost van mijn "baardjes" ?
Nee inderdaad, maar ik heb er gewoon afbeeldingen van opgezocht omdat ik niet wist wat ze waren ;)
Afbeeldingen van slangen werken hier ook niet btw

Mephisto
18 juni 2009, 11:56
Op de homepage krijg ik ook geen foto's te zien. Je kan ze wel aanklikken en dan krijg je er wel foto's van te zien.

Trolle
18 juni 2009, 12:11
Indeed, geen kleine collectie. Zitte die allemaal samen? En wa is da me gender 0.1 of 1.0?

1.0 is een man
0.1 is een vrouw
0.0.1 is onbekend geslacht

en Pictures by trollebolle - Photobucket (http://s645.photobucket.com/albums/uu172/trollebolle/) mijn dieren

FroFro
18 juni 2009, 12:24
onbekend geslacht? Is da dan beide, geen, of wa moet ik me daarbij voorstellen?

Trolle
18 juni 2009, 12:32
bv. bij pasgeboren kameleons kan je het geslacht nie zien dan worden ze aangeduid als 0.0.1
ook sommige reptielen zijn zeer moeilijk om te weten welk geslacht ze zijn dan worden ze ook soms als 0.0.1 aangeduid
bv.5.3.45 = 5 mannen 3 vrouwen en 45 onbekende geslachten (pasgeboren ofzo)

FroFro
18 juni 2009, 12:40
bv. bij pasgeboren kameleons kan je het geslacht nie zien dan worden ze aangeduid als 0.0.1
ook sommige reptielen zijn zeer moeilijk om te weten welk geslacht ze zijn dan worden ze ook soms als 0.0.1 aangeduid
bv.5.3.45 = 5 mannen 3 vrouwen en 45 onbekende geslachten (pasgeboren ofzo)
en is 5.3.45 dan een beest of een kudde? :p

Massis
18 juni 2009, 12:40
mooie regiussen :-)

Ik hou het voorlopig erg bescheiden:
- 0.0.1 Pantherophis guttattus guttattus (Amelanistic - albino missing black)
- 0.1.0 Tarentola Mauretanica (Muurgekko, ik dacht dat het een mannetje was tot ze vorige week 2 eieren legde :D)

binnenkort nog 1.0.0 Pogona Vitticeps (baardagaam dus) erbij, eens ik verhuisd ben binnen 2 weken.

Ik ben op zoek naar iemand die jonge nakweek baardjes heeft maar liefst een sunburst, citrus of een Blood-variant.

ter info:
wildkleur:http://www.rfadventures.com/images/Animals/Reptiles/lizards/bearded-dragon-bg.jpg

citrus:http://www.bearded-dragon.info/images/aphrodite1.jpg

blood: http://www.dragonsdenherp.com/images2/Blood3.jpg

sunburst: http://www.dragonsdenherp.com/images2/sunburst.jpg

@FroFro: 5.3.45 is inderdaad een kudde :D

ugh
18 juni 2009, 12:47
onbekend geslacht? Is da dan beide, geen, of wa moet ik me daarbij voorstellen?

omfg

Soms denk ik dat ge mentaal gehandicapt zijt.

FroFro
18 juni 2009, 12:49
omfg

Soms denk ik dat ge mentaal gehandicapt zijt.
Ik vraag om uitleg over een geslacht, en hij geeft mij een samenvatting van een kudde. Vandaar da ik da vroeg ter bevestiging.

en reported.

Trolle
18 juni 2009, 13:01
die getallen zijn gewoon een voorbeeld van iemand die veel dieren heeft van een bepaalde soort :unsure:

F1r3
18 juni 2009, 13:02
Ik vraag om uitleg over een geslacht, en hij geeft mij een samenvatting van een kudde. Vandaar da ik da vroeg ter bevestiging.

en reported.

het was (wsl) duidelijk voor iedereen buiten jou wat x.x.x betekende voor de geslachten van die beestjes

:niceone:

ugh
18 juni 2009, 13:02
die getallen zijn gewoon een voorbeeld van iemand die veel dieren heeft van een bepaalde soort :unsure:
Ik denk dat dat voor iedereen wel duidelijk was.

OW WAIT!...

Wij hadden hier vroeger een python trouwens.

sprinterke
18 juni 2009, 13:06
@ Wacko_Escudo ;

bedankt om het zo mooi uit te leggen :) is volledig juist

en mooie calyptratus hebt ge daar

FroFro
18 juni 2009, 13:08
het was (wsl) duidelijk voor iedereen buiten jou wat x.x.x betekende voor de geslachten van die beestjes

:niceone:

Ik vroeg bevestiging, het was voor mij ook duidelijk.

sprinterke
18 juni 2009, 13:18
Slangen zijn géén huisdieren, die horen in het wild.

beste ; wat denkt u dat een albino slang in het wild van overlevingskans heeft ? 0.01% , dus da beestje zit al veel veiliger bij mij :applause:

slangen horen in het wild ???

dan een kat , hond , goudvissen/siervissen,fretten ,hamsters ratten ect..... dan ook ??

aja want alle beesten komen uit het "wild"

FrAnt1c
18 juni 2009, 13:24
Ik vroeg bevestiging, het was voor mij ook duidelijk.

waarom dan bevestiging vragen? duidelijker kan toch niet :s

FroFro
18 juni 2009, 13:26
omda ik iets vroeg, en hij begon over iets anders, en dan een conclusie, waarop ik vroeg "hebt ge't nu over x of y?" Om zeker te zijn.

Laat mij toch doen? kthxbye :)

Brick Top
18 juni 2009, 13:32
Ik zou zelf nu nooit zoiets in huis halen maar zo'n dieren zijn 'perfect gelukkig' in gevangenschap hoor. Op voorwaarde dat je er verstand van hebt en ze niet elke vijf botten vast pakt. Want er zijn genoeg kermis-sjonnen die zoiets in huis halen omdat dat 'cool' is. En elke keer er een homie op bezoek komt moet dat beest natuurlijk worden vastgepakt. Een slang in een terrarium mag je dus niet vergelijken met pakweg een papegaai in een kooi.

Natuurlijk kan je er een dierentuin-discussie van maken ('Zo'n dieren horen niet in gevangenschap!') maar dat is een ander soort discussie. Feit is dat die slang perfect gelukkig kan zijn in de handen van een bekwame verzamelaar. Feit is ook dat 75 procent van die dieren in handen komt van incompetente mensen die zoiets impulsief kopen en niet de moeite doen zich deftig te informeren. Dus in dat opzicht zou je wel kunnen pleiten voor een verbod op de verkoop van 'exotische dieren'.

Zelf heb ik dus geen slangen maar mijn vader heeft wel een verzameling van om en bij de 400 spinnen (voornamelijk vogelspinnen). En pakt dat er daar ook een schorpioen of 5 tussen zit. En dan nog één héél creepy reuzeduizendpoot (echt fucking goor beest :D). Ieder diertje zijn pleziertje, ik moet er in ieder geval niet te veel van weten.

sprinterke
18 juni 2009, 13:39
Ik zou zelf nu nooit zoiets in huis halen maar zo'n dieren zijn 'perfect gelukkig' in gevangenschap hoor. Op voorwaarde dat je er verstand van hebt en ze niet elke vijf botten vast pakt. Want er zijn genoeg kermis-sjonnen die zoiets in huis halen omdat dat 'cool' is.

mooie reply:applause:

en dat heb ik (mag wel na 10 jaar) , mijn slangen worden enkel gehanteerd tijdens het kuisen van de lade of bij voederen , voor de rest blijven die schuifjes toe :) als iemand ze wil zien , kan ik genoeg foto's tonen die op pc staan :)

dematra
18 juni 2009, 13:50
Bah slangen, kheb er een afgrijselijke angst voor.

Onlangs gehoord dat er ergens aan de zee iemand de kooi heeft laten opstaan van zo'n paar slangen en er zijn er 5 weg.

Na een paar weken hebben ze er nog maar 3 teruggevonden waarvan 2 bij de buren... Ik zou da toch nie moeten tegenkomen in mijn kamer of ik doe die man een proces aan :)

scheersje
18 juni 2009, 13:54
Vorige week heb ik bij ons thuis een hazelworm gezien, 'k weet niet of je het kent, maar die zijn toch redelijk zeldzaam in België, ik heb er een foto van genomen, als je wilt upload ik ze straks. ;)

Brick Top
18 juni 2009, 13:56
Bah slangen, kheb er een afgrijselijke angst voor.

Onlangs gehoord dat er ergens aan de zee iemand de kooi heeft laten opstaan van zo'n paar slangen en er zijn er 5 weg.

Na een paar weken hebben ze er nog maar 3 teruggevonden waarvan 2 bij de buren... Ik zou da toch nie moeten tegenkomen in mijn kamer of ik doe die man een proces aan :)

Ik denk dat 90 procent van de slangen in gevangenschap wurgslangen zijn (correct me if I'm wrong). En meestal zijn dat geen Anaconda's van 9m lang dus in principe zijn die beesten volledig harmless. Ge moet wel ne kloothommel zijn om zoiets te laten ontsnappen natuurlijk. En ik zou het ook niet moeten tegenkomen ze.

Denk trouwens dat de meeste slangen het in ons klimaat niet al te lang zouden trekken.

@Sheersje: Uploaden die handel. Ben dat ooit ook één keer tegengekomen toen ik ging joggen.

Trolle
18 juni 2009, 13:57
ik neem mijn dieren ook zogoed als nooit vast behalve mijn oudste pardalis die laat ik gewoon rondlopen in m'n kamer

dematra
18 juni 2009, 13:57
Als het wurgslangen zijn, hebben die dan nie direct de neiging zich rond je nek of benen of armen te strengelen?

Mephisto
18 juni 2009, 14:01
Zelf heb ik dus geen slangen maar mijn vader heeft wel een verzameling van om en bij de 400 spinnen (voornamelijk vogelspinnen). En pakt dat er daar ook een schorpioen of 5 tussen zit. En dan nog één héél creepy reuzeduizendpoot (echt fucking goor beest :D). Ieder diertje zijn pleziertje, ik moet er in ieder geval niet te veel van weten.

Pics? :)

shiftyke
18 juni 2009, 14:09
Ik heb thuis een roodwang schildpad zitten, ondertussen al een dikke 12 jaar oud, 15cm diameter en met ongelooflijke eetlust :D

Jammer genoeg heb ik ze noodgedwongen in een klein bakje moeten zetten want ze bleef maar groeien :(

Mooie slangen man al zou ik er zelf nooit één kopen.

@Brick Top

400 spinnen wa voor nen bak hebde daar voor nodig :o :doh:

Op één of de andere manier heb ik een serieuze schrik van spinnen maar niet voor die grote vogelspinnen :s

Trolle
18 juni 2009, 14:13
heb ook hetzelfde de gewone huisspinnen ben totaal nie zot aan maar die vogelspinneh bek geen probleem me
*edit* ff wa nieuwe pics van m'n dieren aant uploaden

shiftyke
18 juni 2009, 14:18
Hebt ge geen foto van hun hele kooi zit er wel ferm spel uit!

Btw Kameleons hebben zo'n zalig voeten e, doen me altijd hieraan denken

http://www.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/00641/news-graphics-2007-_641344a.jpg

YouTube - Wildboyz - Funky Mountain Chameleon (http://www.youtube.com/watch?v=4Xj8QzRaW68) :rofl:

Trolle
18 juni 2009, 14:23
nope fotos van hun terrarium heb nie(toch nie van die beneden)
van de 2 boven kan ik er wel maken
maar normaal gaak verhuizen binnen een maand en daar zalk 1 van de grond op maken(60cm x 3m x 2m lxbxh)

shiftyke
18 juni 2009, 14:25
wat hebben die beestjes trouwens gekost als ik dat mag vragen? :)

Trolle
18 juni 2009, 14:50
de calyptratussen waren 25€ voor het mannetje(was van een kweker) en het vrouwtje was 60€(van een winkel en tevens ook mijn eerste kameleon)
de ambilobe man(de blauwe met groene strepen) was 150€ uit een winkel
het sambava koppel was 200€(de groene met roodachtige banden en het oranje vrouwtje)
en het sambava x mitsio mannetje was 50€ en ik kreeg er een vrouwtje bij

sprinterke
18 juni 2009, 15:18
Als het wurgslangen zijn, hebben die dan nie direct de neiging zich rond je nek of benen of armen te strengelen?

nah :naughty: wat wel is , is dat een slang zich altijd "verzekerd" indien ie zou vallen , maar dat is niet wurgen , die beestjes zien ook wel dat ik of een ander persoon te groot zijn als prooi :lol:

de groene anaconda alsook de net-phyton staan wel bekend om af en toe een mens te veroberen , maar dat gebeurt zelden omdat zo grote slangen leven in een gebied waar nauwelijks tot geen mensen zijn geweest , want de lokale bevolking jaagt erop om hun vee te beschermen :cry: en het zijn dan wel nogal kleine mensen (kinderen/Pygmeeën) die als slachtoffer worden geseind

ik heb ook een anaconda , maar de dwerg-versie ervaan , die van mij wordt maar max 3.50m en 90 kg zwaar :D

Spectre
18 juni 2009, 15:24
Zou ook heel graag een kameleon of een gekko hebben maar ik weet hier bitterweinig over. Iemand die mij de nadelen kan vertellen van zo'n dier?

Brick Top
18 juni 2009, 15:31
Pics? :)

Hij zit momenteel verstopt (of ingegegraven, dunno) dus kan geen deftige foto pakken. De papa heeft ook niet zo graag dat je foto's trekt met flits want dan verschieten al die spinnen ook. Maar het gaat dus om zoiets (http://www.animalpicturesarchive.com/ArchOLD-7/1189148199.jpg), echt creepy ze. Die kan soms razendsnel kruipen en dan die kleine pootjes die kei rap bewegen, brrrrrrrrrrrrr... Als die ooit zou ontsnappen brand ik het huis preventief plat.

@Brick Top

400 spinnen wa voor nen bak hebde daar voor nodig :o :doh:

Op één of de andere manier heb ik een serieuze schrik van spinnen maar niet voor die grote vogelspinnen :s

Die zitten allemaal in aparte bakken hé. Spinnen vreten elkaar op anders (er zijn uitzonderingen hoor). Enkel om te paren mogen die ff bij elkaar. Mijn vader probeert het mannetje altijd op tijd te evacueren maar soms gebeurt het wel is dat het vrouwtje hem te snel af is. :p

Spectre
18 juni 2009, 15:32
Moest mijn pa 400 spinnen en zo'n..... huge duizendpoot hebben verhuis ik sowieso :p
Mag het mij niet inbeelden :p

|nfected
18 juni 2009, 15:34
Zo van die felle kikkers vind ik wel tof, heeft er niemand dit ? Of mensen die beetje meer info kunnen geven?

fuck man ik krijg de kriebels van die worm, wat een beest :s

GMotha
18 juni 2009, 15:35
Waarom feitelijk 400 spinnen? 't is niet dat ge affectie van die beesten krijgt, of er prijzen mee kunt winnen (à la duivenmelkers).

Zo van die felle kikkers vind ik wel tof, heeft er niemand dit ? Of mensen die beetje meer info kunnen geven?Pijlgifkikkers. Ik denk dat ge ze in een terrarium moogt houden, want ze zijn giftig vanwege hetgene dat ze eten: als ge'r zo één zou hebben en het gewoon eten geeft, is die onschadelijk/gifloos.
Naar't schijnt zitten ze tegen de 100 euro het stuk.

sprinterke
18 juni 2009, 15:36
Zou ook heel graag een kameleon of een gekko hebben maar ik weet hier bitterweinig over. Iemand die mij de nadelen kan vertellen van zo'n dier?

als beginner zou ik geen kameleon kopen :naughty:deze zijn nogal stress-gevoelig en hebben ook een specifieke verzorging nodig ;)

als ge een reptiel wilt hou het dan bij de makkelijke gekko's

één voorbeeld ; de Eublepharis macularius

http://www.dkimages.com/discover/previews/879/10018873.JPG

dit zijn mooie , leuke , en "soms" actieve beestjes die gemakelijk zijn te houden door beginners ,en voor meer info "google" alles kwa verzorging , voeding , huisvesting ect vindt ge daar met een paar muisklikjes :)

sprinterke
18 juni 2009, 15:38
Waarom feitelijk 400 spinnen? 't is niet dat ge affectie van die beesten krijgt, of er prijzen mee kunt winnen (à la duivenmelkers).

uit liefhebberij ;) ieder mens zen hobby hé , de één speelt met de duiven de ander houd spinnen lolz:)

Spectre
18 juni 2009, 15:40
als beginner zou ik geen kameleon kopen :naughty:deze zijn nogal stress-gevoelig en hebben ook een specifieke verzorging nodig ;)

dit zijn mooie , leuke , en "soms" actieve beestjes die gemakelijk zijn te houden door beginners ,en voor meer info "google" alles kwa verzorging , voeding , huisvesting ect vindt ge daar met een paar muisklikjes :)

Die vind ik ook prachtig. Kan je me daar wat meer info over verschaffen? Waar te kopen, wat heeft het nodig, hoeveel kost zo een dier, hoe tam kan je dat kweken?

Brick Top
18 juni 2009, 15:40

Kameleons zijn géén goede dieren voor beginners. Beesten stellen vrij tot zeer hoge eisen qua verzorging. En ze zijn ook héél stressgevoelig dus je moet die echt wel met rust laten. Ook niet vergeten dat zo'n beest, net zoals een vogelspin, weinig spektakel met zich meebrengt hé. Dat zit 99 procent van de tijd gewoon maar te zitten, daarom ook dat veel mensen zoiets snel beu zijn en hun dier gaan verwaarlozen. Ik weet niet hoe het zit met Kameleons maar spinnen zijn dan ook nog is nachtdieren. Dus als ze al is bewegen, is het meestal 's nachts. Bezint eer ge begint en sowieso eerst een paar boeken omtrent het dier in kwestie bestellen.

Zelf zou ik graag een mooi aquarium hebben. Zee-aquarium is te duur dus daarom zou ik graag een gigantisch aquarium bouwen voor schildpadden. Heb dat ooit gezien bij ne Chinees (het restaurant hé :p) en dat was echt waanzinnig knap gedaan. Probleem is natuurlijk dat schildpadden groeien en blijven groeien, en uiteindelijk is elke bak te klein voor die beesten.

Andere optie is een bak met piranha's. Zo'n kil aquarium, enkel ingericht met rotsen en daarin dan een stuk of vier piranha's. Ook al gezien bij iemand thuis en dat had, ondanks dat het zo 'kaal' is, zeker zijn charmes.

Massis
18 juni 2009, 15:41

zeg maar gewoon luipaardgekko, dan kan iedereen volgen :D Zijn inderdaad leuke schermeractieve dieren zonder echt moeilijke vereisten :-)

baardagamen vallen ook nog mee, maar kosten wel wat meer, hebben een pak meer plaats nodig (100*50*50 cm is toch een absoluut minimum), moet je gescheiden houden en vreten je de oren van de kop :D bovendien worden ze met hun 50+cm ook wel "wat" groter dan een luipaardgekko...
Bovendien hebben ze ook speciale UV verlichting nodig om MBD (metabolic bone disease, zware botmisvormingsziekte) te voorkomen

en idd, kameleons zijn hyper stressgevoelig en vereisen echt wel behoorlijk wat ervaring. Zelf zou ik er niet aan beginnen.

@spectre: de nadelen zijn da je er enkel iets aan hebt om naar te kijken. aankomen is bij de meesten een no-go. Een baardagaam is op dat vlak weer een uitzondering, die kunnen vrij goed tegen regelmatig opgenomen worden mits je het juist doet. Maar echt tam kan je een reptiel nooit maken. Hoogstens verdraagzaam.

doe die beestjes 1 plezier: koop niks voor je er ALLES over weet. Hier vind je al een begin: De Luipaardgekko Site : Terrarium (http://users.skynet.be/luipaardgekko/Terrarium.htm)
Eublepharis macularius (http://www.eublepharis.nl/)

shiftyke
18 juni 2009, 15:42

idem hier, maar mijn vader is echt vies van reptielen, zeker voor slangen als die op tv komen draait die mens hem gewoon om :p

Moest mijn pa 400 spinnen en zo'n..... huge duizendpoot hebben verhuis ik sowieso :p
Mag het mij niet inbeelden :p

zeker voor zo'n duizendpoot jakkes

GMotha
18 juni 2009, 15:45
uit liefhebberij ;) ieder mens zen hobby hé , de één speelt met de duiven de ander houd spinnen lolz:)Zelfs dan lijkt 400 me wel nogal veel.

Spectre
18 juni 2009, 15:47
zeg maar gewoon luipaardgekko, dan kan iedereen volgen :D Zijn inderdaad leuke schermeractieve dieren zonder echt moeilijke vereisten :-)

baardagamen vallen ook nog mee, maar kosten wel wat meer, hebben een pak meer plaats nodig (100*50*50 cm is toch een absoluut minimum), moet je gescheiden houden en vreten je de oren van de kop :D bovendien worden ze met hun 50+cm ook wel "wat" groter dan een luipaardgekko...
Bovendien hebben ze ook speciale UV verlichting nodig om MBD (metabolic bone disease, zware botmisvormingsziekte) te voorkomen

en idd, kameleons zijn hyper stressgevoelig en vereisen echt wel behoorlijk wat ervaring. Zelf zou ik er niet aan beginnen.

@spectre: de nadelen zijn da je er enkel iets aan hebt om naar te kijken. aankomen is bij de meesten een no-go. Een baardagaam is op dat vlak weer een uitzondering, die kunnen vrij goed tegen regelmatig opgenomen worden mits je het juist doet. Maar echt tam kan je een reptiel nooit maken. Hoogstens verdraagzaam.

doe die beestjes 1 plezier: koop niks voor je er ALLES over weet. Hier vind je al een begin: De Luipaardgekko Site : Terrarium (http://users.skynet.be/luipaardgekko/Terrarium.htm)

Thanks, vanavond eens lezen ;)

sprinterke
18 juni 2009, 15:49

baardagamen vallen ook nog mee, maar kosten wel wat meer, hebben een pak meer plaats nodig (100*50*50 cm is toch een absoluut minimum), moet je gescheiden houden en vreten je de oren van de kop ( dat bevestig ik lolz)

en sorry voor het latijn mensen , dat hoort nu éénmaal bij de hobby :D

shiftyke
18 juni 2009, 15:49
moete die beesten altijd levende krekels geven, ik zou mij schuldig voelen :$

Trolle
18 juni 2009, 15:50
pijlgifkikkers zitten maar rond de 30-50€ ofzo
van kameleons zijn maar sommige soorten enorm stressgevoelig
de soorten die ik hou(zie sig) zijn niet echt stressgevoelig
de pardalissen kunnen zeer goed tegen de stress maar de bergsoorten (zoals de jacksonii ) kunnen er totaal nie tegen.
een pardalis is nog te doen als beginner maar alles "daarboven" zou ik afraden
qua verzorging vallen ze ook zeer goed mee: een ruim terrarium(60x60x100 voor een volwassen man) een hittelamp en een uv lamp en zeker minimum 2maal per dag besproeien.

baardagamen en gekko zijn ook zeer doenbaar als beginner

Massis
18 juni 2009, 15:51

Pijlgifkikkers. Ik denk dat ge ze in een terrarium moogt houden, want ze zijn giftig vanwege hetgene dat ze eten: als ge'r zo één zou hebben en het gewoon eten geeft, is die onschadelijk/gifloos.
Naar't schijnt zitten ze tegen de 100 euro het stuk.

zijn idd heel mooie diertjes, maar niet zo super simpel om te houden zover ik weet. qua geld kosten alle reptielen wel wat geld in aanschaf. Ook zal de kleur veel bepalen.

Ter voorbeeld:
wildkleur rattenslang jonkie (pantherophis guttattus guttattus) => €35-45
zeldzamere morph jonkie(blizzards, amelanistics, ...) => €75-80

wildkleur nakweek pogona vitticeps: te vinden vanaf €15 (tot €50 in winkels)
zeer zeldzame kleur: €200 en meer
volwassen pogona vitticeps van zeldzame amerikaanse bloedlijn in belgie: >€1000

wat ook veel mensen over het hoofd zien: een reptiel gaat meestal niet - in tegenstelling tot een hamster ofzo - dood na een jaar of 3. Baardagamen worden tot 10 jaar, gekko's meestal rond de 7jaar (maar verschilt uiteraard per soort sterk), slangen vaak tot 25 jaar...

sprinterke
18 juni 2009, 15:52
Zelfs dan lijkt 400 me wel nogal veel.

dat valt nog goed mee lolz , een spin heeft echt niet veel plaats nodig, gewoon ervoor zorgen dat er drinken/gel aanwezig is en elke of om de week een paar sprinkhanen of in geval van een grotere spin eens in een maand een muis geven:D

shiftyke
wat is dit een lekker beestje!

http://users.skynet.be/luipaardgekko/AFBEELDINGEN/KLEURVARIANTEN/BLIZZARD.JPG

wat ook veel mensen over het hoofd zien: een reptiel gaat meestal niet - in tegenstelling tot een hamster ofzo - dood na een jaar of 3. Baardagamen worden tot 10 jaar, gekko's meestal rond de 7jaar (maar verschilt uiteraard per soort sterk), slangen vaak tot 25 jaar...

ik vind dat juist een voordeel!

Spectre
Wat eet zo'n dier eigenlijk?

shiftyke
18 juni 2009, 15:54
Jammer genoeg meestal levende springkanen of zelf pasgeboren muizen als ik me niet vergis.

Trolle
18 juni 2009, 15:56
hangt af welk dier je bedoelt
kameleons =insecten(krekels,sprinkhanen,pissebedden,wasmotte n,vliegen,wormen,meelwormen,kleine muisjes etc)
de meeste gekko's = krekels,morio en meelwormen
slangen= muizen,ratten in alle formaten (hangt af van de lengte van het dier)

Massis
18 juni 2009, 15:59
Jammer genoeg meestal levende springkanen of zelf pasgeboren muizen als ik me niet vergis.

baby-muizen, beter gekend als pinkies, worden over het algemeen DOOD gevoederd.

verder krijgt mijn gekko alleen maar levende krekels, de slang alleen maar levende volwassen muizen (zowel thuis gevangen (opletten voor vergiftigde muizen) als gekochte albino's) en zal de baardagaam voornamelijk eten van een eigen kweek blaptica dubia's qua dieren.

Een volwassen baardagaam leeft normaal voor minimaal 70% op plantaardig voedsel (sla, andijvie, appels, ...) en 30% insecten. Een zwanger vrouwtje krijgt soms een pinkie om haar calcimniveau op te krikken na het leggen van eieren.

@shifty: ik vind dat ook een voordeel, maar je moet er wel rekening mee houden. Een reptiel is niet iets dat je koopt en waar je 3 jaar later "vanaf" bent.
ik zie VEEL te vaak naar mijn zin aanbiedingen op kapaza met "koppel baardagamen te koop". Blijkt dan te gaan om 2 ondervoedde diertjes, in een terrarium van 70*40*40 (dat is dus de HELFT van wat ze nodig hebben, bovendien vallen ze vaak mekaar aan).
Het ergste is dat er regelmatig bijstaat "verkoop wegens geen interesse meer" :angry:

shiftyke
18 juni 2009, 16:00
Btw ik denk net aan iets David Attenborough s docu over reptielen, Life in Cold Blood (http://en.wikipedia.org/wiki/Life_in_Cold_Blood) is echt zalig, een aandrader voor de reptiel/amfibie fanaat!

sprinterke
18 juni 2009, 16:03

wat is daar jammer aan ? in het wild eten die da ook hé :D

mijn baardjes krijgen hier ; sprinkhanen , meelwormen (met kalk bestrooid) , kakkerlakken (zijn héél voedzaam) en soms eens een baby-muisje (voor extra calcium)

en de slangen krijgen hier elke week 1a2 muizen , somige levend omdat ze geen dood-voer aannemen anders zijn het diepvries-muizen:D ,hoort er nu éénmaal bij......

Brick Top
18 juni 2009, 16:04

Dat is puur een verzameling dat mijn vader heeft. Mijn vader verzorgt zijn spinnen echt super goed maar voor hem zijn dat geen huisdieren. Die hebben ook geen naam ofzo maar gewoon een nummer. Zoiets doe je uit interesse voor de soort, anders ben je goed zot. En mijn vader is al gans zijn leven gefascineerd door spinnen. Via het internet is hij ook verbonden met zo ongeveer alle grote spinnenverzamelaars en kenners, wereldwijd. Dus dat gaat allemaal wel redelijk ver hoor.

Mijn vader heeft ook een aantal soorten die toch vrij zeldzaam zijn in gevangenschap hoor:

-Theraphosa Blondi (http://www.tarantulas.ru/photo/Theraphosa_blondi_3_foto.jpg) (één van de grootste spinnen ter wereld denk ik) aka Goliath.
-Latrodectus mactans (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Latrodectus_mactans_3.jpg/800px-Latrodectus_mactans_3.jpg) aka 'de zwarte weduwe'
- Heterometrus swammerdami (http://marid01.sweb.cz/fotostir/pandidusimperator0,1.jpg) (die van m'n vader moet nog wel een pak groeien).
- Brachypelma smithi (http://www.jungle-corner.nl/Smithi.jpg) aka de Mexicaanse roodknie
-...

Allé, of die echt zeldzaam zijn weet ik niet maar 't zijn wel een paar van zijn pronkstukken. Mijn vader heeft ook een groot aantal boomspinnen en dat vind ik de mooiste persoonlijk (vaak hele mooie kleuren). Qua verzorging zijn deze wel de gevaarlijkste zegt mijn vader. Razendsnel en freakin' agressief soms. Onlangs kwam mijn vader thuis met een nieuwe spin en toen ik ff van dichtbij ging kijken begon ze al gif te druppelen uit haar giftanden. :p

Ook niet vergeten dat dat een serieuze inspanning vraagt op vlak van verzorging en financiën. Een deftig terrarium kost al snel €75 of meer (mijn vader maakt deze wel zelf). Elk terrarium moet ingericht worden, thermometer, vochtigheidsmeter, verwarmingselement,... Elk terrarium moet ook verwarmd worden naargelang de soort die er in verblijft. Dus reken maar uit wat dat op een jaar kost aan elektriciteit, voor meer dan 400 bakken. Spinnen zelf variëren van €20 tot €500. Voeding (fruitvliegjes voor de baby-spinnen, krekels voor de overgrote meerderheid en muizen voor de huge moddefokkers) is natuurlijk wel niet zo duur. En mijn vader kweekt ook dus hij verdient er zelf natuurlijk ook wel iets mee.

sprinterke
18 juni 2009, 16:06
@punkrockdude

wij zitten op de zelfde golf-lengte :applause::D

Massis
18 juni 2009, 16:07
als je eens een prachtig terrarium wil zien:

http://i276.photobucket.com/albums/kk12/firedragons_2008/dragonviv1.jpg

(building of: My 8ft x 4ft x 3ft dragons viv (Pic Heavy) - Page 6 - Reptile Forums UK (http://www.reptileforums.co.uk/habitat/247228-my-8ft-x-4ft-x-6.html))

heeft die gast in totaal 900 pond gekost, dus een kleine €1200. 't is dan ook wel 2.5mx60cmx90cm groot en zwaar voorzien van alles en nog wat.

Ik ga deze zomer (binnen een paar weken) zelf een betonplex terrarium bouwen. Prijs voor alles samen (hout, verlichting, glas, thermostaat, ...) gaat neerkomen op zo'n 300-350. Afmetingen zijn dan 120*60*60cm

@sprinterke: gezien je je baardagamen kakkerlakken geeft: zijn dat dubia's, en zo ja kweek je die zelf?
If so wil ik er deze zomer wel een aantal (zo 150 ofzo :p) van u overkopen om een eigen kolonie te beginnen. Ik heb een contact in lummen die mij er normaal kan bezorgen, maar't is maar dat'k een backup vind:p

sprinterke
18 juni 2009, 16:09
@Brick Top ; zou uwen pa dan niet beter de kamer opzich verwarmen ipv met warmte-elementen te werken ;)

Brick Top
18 juni 2009, 16:10
Spinnen kunnen trouwens tot 30 jaar oud worden als ik mij niet vergis. Wij hebben in ieder geval een koppel Mexicaanse roodknie spinnen zitten die allebei ouder zijn dan ikzelf (ik ben 22).

|nfected
Dit vind ik bvb sjieke kikkers
http://www.jungleshop.be/main/dieren/images/Dendrobates%20leucomelas.jpg
http://www.jungleshop.be/main/dieren/images/dendrobates%20tinctorius%20(BOULANGER).jpg
http://www.jungleshop.be/main/dieren/images/Phrynohyas%20resinifectrix.jpg

Maar kikken zijn blijkbaar moeilijk te onderhouden? Een schone zeeaqarium is idd ook wel vet, maar o zo duur he

Trolle
Het ergste is dat er regelmatig bijstaat "verkoop wegens geen interesse meer" :angry:
idd kvind het enorm enorm jammer voor de dieren.
en voor info over kameleons Doelgroep Kameleons is een bron van informatie! (http://doelgroepkameleons.be/NIEUWE%20SITE/Pagina%27s%20website/index.php) en De KVN (http://www.de-kvn.nl/index.php?width=1920)
@infected als de temperaturen en de vochtigheid constant zijn zijn kikkers gemakkelijk te houden

Brick Top
18 juni 2009, 16:12
@Brick Top ; zou uwen pa dan niet beter de kamer opzich verwarmen ipv met warmte-elementen te werken ;)

Ja, maar de temperatuur verschilt van soort tot soort hé. Ze hebben zeker niet allemaal nood aan een warmte-element hoor, sommigen hebben genoeg aan 'kamer-temperatuur'. Maar anderen moeten het dan weer een pak warmer hebben. Dus je zit met een groot verschil aan cliënteel waardoor je iedereen wel bijna 'apart moet behandelen'. :p

shiftyke
18 juni 2009, 16:13
wat is daar jammer aan ? in het wild eten die da ook hé :D

mijn baardjes krijgen hier ; sprinkhanen , meelwormen (met kalk bestrooid) , kakkerlakken (zijn héél voedzaam) en soms eens een baby-muisje (voor extra calcium)

en de slangen krijgen hier elke week 1a2 muizen , somige levend omdat ze geen dood-voer aannemen anders zijn het diepvries-muizen:D ,hoort er nu éénmaal bij......

maar in het wild moeten die niet door mij gevoederd worden :p

Nog iets zo'n terrarium vraagt vrij veel licht maar moet dat constant branden, ik slaap ook liever in den donkeren dan in het licht :p

Massis
18 juni 2009, 16:13
Dit vind ik bvb sjieke kikkers
http://www.jungleshop.be/main/dieren/images/Dendrobates%20leucomelas.jpg
http://www.jungleshop.be/main/dieren/images/dendrobates%20tinctorius%20(BOULANGER).jpg
http://www.jungleshop.be/main/dieren/images/Phrynohyas%20resinifectrix.jpg

Maar kikken zijn blijkbaar moeilijk te onderhouden? Een schone zeeaqarium is idd ook wel vet, maar o zo duur he

goed inlezen en info zoeken op fora en je laten helpen door iemand die er al een aantal heeft en dan lukt dat wel.

maar wel bereid zijn om veel kosten te maken (dieren, terra, verwarming, verlichting, mistmachine, thermometer, luchtvochtigheidmeter, voedsel, planten, ...) en genoeg tijd hebben.

Je hebt in mijn ogen 3 soorten reptielenhouders:
- stoerdoenerij (zie kapaza e.a.)
- mensen die het puur voor de dieren/soorten doen en vaak honderden dieren hebben, meestal een heel erg basic set up (maar wel volledig correct naar de eisen van het dier
- mensen die zich focusen op enkele soorten/dieren, en van een terrarium zoveel mogelijk een nabootsing willen maken van de natuur, met de meest schitterende vivariums als gevolg.

@hierboven: in een terrarium moet jij ze ook nie voederen hoor. Jij laat krekels los, en zij gaan wel op jacht :p 't is alleen wa unfair omda de prooi nie weg kan door de beperking van het terrarium.

GMotha
18 juni 2009, 16:14
...Mja, als verzamelaar klinkt het inderdaad logischer^^

Over die boomspinnen -> in Brunei had ik eens een zeldzame tegengekomen (gids zei dat'm zo één maar 4 keer in zijn leven heeft gezien en die loopt als 35 jaar in de jungle), opvallend beestje: pikzwart met geel en oranje en enorme fel gele "tanden" (naar't schijnt: hoe groter hun tanden, hoe minder hun gif), smal achterlijf en in verhouding lange poten (kop en achterlijf zowat 6 à 7cm lengte). Was wel fascinerend^^
Veel spinnen daar gezien, waaronder een paar fameus grote en soms schone exemplaren.

BleKKie
18 juni 2009, 16:15
Man, wat zou ik bang zijn om op te staan 's nachts, en 's morgens zou ik eerst vragen van: "zitten ze allemaal nog in hun kot", vooraleer ik zelf op sta :oink:

Ik mag er niet aan denken dat ge zo nog half in slaap en half donker op één of ander beest trapt op je blote voeten ofzo, krijg er nu al rillingen van :s

Massis
18 juni 2009, 16:18
Man, wat zou ik bang zijn om op te staan 's nachts, en 's morgens zou ik eerst vragen van: "zitten ze allemaal nog in hun kot", vooraleer ik zelf op sta :oink:

Ik mag er niet aan denken dat ge zo nog half in slaap en half donker op één of ander beest trapt op je blote voeten ofzo, krijg er nu al rillingen van :s

bij spinnen heb ik dat ook wel een beetje :D

ik ken mensen waarbij de baardagaam z'n eigen kussentje heeft waarop hij bij hun in bed slaapt. een baardagaam heeft 's nachts dan ook genoeg aan kamertemperatuur.
Bovendien zijn ze ook (met wat geluk) zindelijk te maken (als in: enkel in hun badje, of enkel in 1 bepaalde hoek van hun terra).
Heb zelfs weet van mensen waarvan de baardagaam weigert te gaan slapen (hebben een dag/nacht cyclus zoals wij) als ze hem niet instoppen in zijn slaapplek...

sprinterke
18 juni 2009, 16:18
@sprinterke: gezien je je baardagamen kakkerlakken geeft: zijn dat dubia's, en zo ja kweek je die zelf?
If so wil ik er deze zomer wel een aantal (zo 150 ofzo :p) van u overkopen om een eigen kolonie te beginnen. Ik heb een contact in lummen die mij er normaal kan bezorgen, maar't is maar dat'k een backup vind:p

man ge komt een 2 weken te laat :rofl: heb ze allemaal ingevroren en gevoedert;) anders mocht ge ze hebben :applause:

ze zijn héél gemakkelijk te kweken, enkel opletten dat er geen overblijvend eten begint te beschimmelen, en éénmaal id week een stukje fruit voor vocht

let wel , bij nie uitkuizen vd curver (plastiek bak) en vervangen vd eierdozen kan er na een tijd een geur vrijkomen :puke:

maar ze zijn beter te kweken dan krekels/sprinkhanen

mijn methode :

1 curver
10 eierdozen ( zo waar de melkboer mee rond gaat 24 st denk ik )
bodem-bedeking ; frolic honde-korels

en laat ze hun ding maar doen :D

Massis
18 juni 2009, 16:22
de nodig kennis om ze te kweken heb ik in huis, ik bereid me al meer dan 2 maanden voor op mijn baardagaam. Heb een volledig plan klaar voor zijn terra, weet alles wat ie nodig heeft qua eten, en hetzelfde voor dubia's :-)

heb je ze ALLEMAAL ingevroren? stop je dan met kweken?

en ze kunnen onmogelijk harder stinken dan die rottige tsjirpmormels da ze krekels noemen!

sprinterke
18 juni 2009, 16:23
Nog iets zo'n terrarium vraagt vrij veel licht maar moet dat constant branden, ik slaap ook liever in den donkeren dan in het licht :p

lolz mijn slangen hebben zelf geen dag-licht ;)die zitten mooi in hun shuif(rack) zijn nacht-dieren hé , enkel verwarming

de baardjes zijn dan weer dag-actieve dieren en die hebben licht en uv-straling nodig ;-)

Massis
18 juni 2009, 16:25
idd, varieert van dier tot dier. Trouwens, je moet die ook niet in je slaapkamer zetten he ;)

de baardagaam komt in de living, de slang blijft bij mijn ouders thuis staan (mag nie mee van thuis en ook nie van m'n vriendin) en de gekko komt in de keuken te staan (is 1 ruimte met living dus blijft in't zicht)

veel gekko's en slangen hebben niet echt licht nodig overdag omdat het nachtdieren zijn, andere soorten hebben tot 14h per dag fel licht nodig. Als je echter je terrarium juist maakt, geeft dat maar evenveel licht naar buiten toe als een TV ofzo...

sprinterke
18 juni 2009, 16:27
de nodig kennis om ze te kweken heb ik in huis, ik bereid me al meer dan 2 maanden voor op mijn baardagaam. Heb een volledig plan klaar voor zijn terra, weet alles wat ie nodig heeft qua eten, en hetzelfde voor dubia's :-)

heb je ze ALLEMAAL ingevroren? stop je dan met kweken?

en ze kunnen onmogelijk harder stinken dan die rottige tsjirpmormels da ze krekels noemen!

tja idd krekels is echt de pest in huis , weet uit ondervinding :puke:

ivb met dubia-kweek , heb er veel nog gegeven , maar toch een stuk of 300 id diepvries gedaan :D en al de jong'skes (nimfen) heb ik onder water gezet (verzuipen want ik wil nu geen plaag ook id buurt nu het zomer is )

ik probeer altijd iets , maar voor enkel 2 baardjes was mijn project een beetje te groot , ik had meer aanbod dan ik kon geven :)

Massis
18 juni 2009, 16:30
tja idd krekels is echt de pest in huis , weet uit ondervinding :puke:

ivb met dubia-kweek , heb er veel nog gegeven , maar toch een stuk of 300 id diepvries gedaan :D en al de jong'skes (nimfen) heb ik onder water gezet (verzuipen want ik wil nu geen plaag ook id buurt nu het zomer is )

ik probeer altijd iets , maar voor enkel 2 baardjes was mijn project een beetje te groot , ik had meer aanbod dan ik kon geven :)

op tijd de mannetjes scheiden van de rest he. Je beperken tot 1 man per 10 vrouwtjes en if needed zelfs minder. ik ga kweken voor 1 baardagaam en 1 gekko (die like 1 krekel per dag ofzo eet), dus ik ga vaak genoeg hopen dubia's mogen uitmoorden wss...

heb jij trouwens je reptielen aangegeven bij de gemeente? tussen 1 en 10 ongevaarlijke reptielen is dat legaal en moet je dat gewoon vermelden, erboven zijn er speciale regels zover ik weet...

shiftyke
18 juni 2009, 16:30
idd, varieert van dier tot dier. Trouwens, je moet die ook niet in je slaapkamer zetten he ;)

de baardagaam komt in de living, de slang blijft bij mijn ouders thuis staan (mag nie mee van thuis en ook nie van m'n vriendin) en de gekko komt in de keuken te staan (is 1 ruimte met living dus blijft in't zicht)

veel gekko's en slangen hebben niet echt licht nodig overdag omdat het nachtdieren zijn, andere soorten hebben tot 14h per dag fel licht nodig. Als je echter je terrarium juist maakt, geeft dat maar evenveel licht naar buiten toe als een TV ofzo...

Ik bedoelde niet dat ik niet zou kunnen slapen met het licht, ik zou ze zelf idd niet op een slaapkamer plaatsen, maar ik doelde op het feit of die beesten niet sliepen ofzo, aangezien er meestal zo'n felle lamp op hun bolleke schijnt.

Massis
18 juni 2009, 16:33
Ik bedoelde niet dat ik niet zou kunnen slapen met het licht, ik zou ze zelf idd niet op een slaapkamer plaatsen, maar ik doelde op het feit of die beesten niet sliepen ofzo, aangezien er meestal zo'n felle lamp op hun bolleke schijnt.

-'s nachts licht uitdoen
- 's nachts verwarmen met warmtemat, warmtesteen (enkel bij bep. soorten) of CHE
- altijd genoeg schuilplaatsen voorzien.

onze slang heeft overdag veel licht, en die ligt dan te maffen onder hare bamboestronk. Tenzij ze een muis ruikt, dan is ze klaarwakker...

sprinterke
18 juni 2009, 16:34

slapen ?? hmmmm mijn baardjes die slapen eigenlijk wel goed en diep :D

maar verw8 dat niet van een slang , zijn altijd paraat :)

Musilitar
18 juni 2009, 16:35
Ik heb sinds 2 jaar ook een interesse voor reptielen!
Ik heb 1 mannelijke baardagaam in een lekker ruim terrarium, en oh wat is hij schattig. Heb ook nog een vrouwelijke luipaardgekko, die ik natuurlijk niet vaak zie aangezien het een nachtdier is, maar toch ook heel leuk vind om te voederen enzo.
Bij mij staan ze dus wel in de slaapkamer, geen enkel probleem.
Vooral van mijn baardagaam geniet ik omdat hij lekker actief is en ook gewoon kan rondlopen in mijn kamer/het huis en ook gewoon buiten.
Zeer leuke dieren, hoewel het natuurlijk een discussie blijft of wij het recht hebben ze zo op te sluiten in kooien...

Katoom
18 juni 2009, 16:38
Mja, als verzamelaar klinkt het inderdaad logischer^^

Over die boomspinnen -> in Brunei had ik eens een zeldzame tegengekomen (gids zei dat'm zo één maar 4 keer in zijn leven heeft gezien en die loopt als 35 jaar in de jungle), opvallend beestje: pikzwart met geel en oranje en enorme fel gele "tanden" (naar't schijnt: hoe groter hun tanden, hoe minder hun gif), smal achterlijf en in verhouding lange poten (kop en achterlijf zowat 6 à 7cm lengte). Was wel fascinerend^^
Veel spinnen daar gezien, waaronder een paar fameus grote en soms schone exemplaren.Ik schijt al in men broek van die beschrijving, ben echt vies van zo'n beesten. Een vogelspin op foto doet mij al bleek uitslaan in combinatie met een serieuze paniek reactie. :help: :$

sprinterke
18 juni 2009, 16:40
onze slang heeft overdag veel licht

ieder doet zen ding ;) maar ik zou dat persoonlijk niet doen

.1 ; slang heeft er niets aan (behalve de stralingswarmte) ma een warmte-matje volstaat ook

.2 ; krijgt er in sommige gevallen zelf stress van ( slang komt nie buiten als er felle zon (licht) is)

zijn mss mensen die het zielig vinden hoe ik men slangen hou , allemaal in curvers in een kast , geen licht, enkel een waterbakje, maar meer hebben ze ook niet nodig;)

Massis
18 juni 2009, 16:42
ieder doet zen ding ;) maar ik zou dat persoonlijk niet doen

.1 ; slang heeft er niets aan (behalve de stralingswarmte) ma een warmte-matje volstaat ook

.2 ; krijgt er in sommige gevallen zelf stress van ( slang komt nie buiten als er felle zon (licht) is)

zijn mss mensen die het zielig vinden hoe ik men slangen hou , allemaal in curvers in een kast , geen licht, enkel een waterbakje, maar meer hebben ze ook niet nodig;)

"veel licht" = 1 gloeilamp. En merendeel van de dag ligt ze te maffen, maar een paar keer per dag komt ze eens rondloeren en kruipt ze vrolijk haar terra rond op de meest bizarre manieren. Het gaat al goed zo de voorbije 7-8 jaar, dus het lijkt me wel in orde. de lamp dient voornamelijk voor de temperatuur. Ze heeft ook vloerverwarming maar die laten we liever niet té warm gaan omdat ze dan nergens meer kunnen afkoelen (vloerverwarming is even groot als terra)

@musilitar: pas maar op met buiten komen. Ik las onlangs nog het verhaal van iemand die op z'n terras zat met de baardagaam langs hem. Plots een havik die zich uit de lucht liet vallen, de baardagaam greep en ermee weg was. Beestje had zelfs - tevergeefs - een riempje aan!

wat ik me afvraag: wat heb jij dan nog aan je slangen sprinterke?
- huisdier => nope, het zijn reptielen
- kijken => nope, ze zitten in een afgesloten kast
- hebben als "item" ?
Ik weet dat veel mensen in de hobby hun dieren zo houden, maar ik heb het persoonlijk nooit echt goed gesnapt. Maar goed, ieder zijn ding.

Spectre
18 juni 2009, 16:45
Een Havik (http://www.huubreulen.nl/sidebar/schilderijafbeeldingen/havik1.jpg)? :unsure:
Zal wel een valk geweest zijn :p

Brick Top
18 juni 2009, 16:46
Een reptiel met een riempje aan? Of wat bedoel je nu juist?

sprinterke
Het gaat al goed zo de voorbije 7-8 jaar, dus het lijkt me wel in orde.

daarom dat ik ook post "ieder zijn ding" (manier)

als uw temp mooi blijft en voldoende is , zie ik geen probs hoor ;)

maar nogmaals ieder doet het op zijn manier , maakt niet uit zolang de "beestjes" maar goed zitten :bow:

Trolle
yup
leguanen en baardagamen etc kan je reimpjes voor kopen om ze uit te laten etc en voor mee te gaan wandelen

Massis
18 juni 2009, 16:48
Een Havik (http://www.huubreulen.nl/sidebar/schilderijafbeeldingen/havik1.jpg)? :unsure:
Zal wel een valk geweest zijn :p

nope, een havik, ik had het ook over een amerikaan... "a hawk" is bij mijn weten nog altijd een havik

Een reptiel met een riempje aan? Of wat bedoel je nu juist?

voor baardagamen kan je leren riempjes kopen om ermee te gaan "wandelen". Er zijn in gebieden met wat beter temperaturen (vooral amerika) veel mensen die hun beardie op hun schouder hebben zitten als ze naar buiten gaan.

Beardie leash image by burnaine on Photobucket (http://media.photobucket.com/image/beardie%20leash/burnaine/P1010025.jpg)

Spectre
18 juni 2009, 16:51
nope, een havik, ik had het ook over een amerikaan... "a hawk" is bij mijn weten nog altijd een havik

Dacht gewoon dat een havik hier wild niet kan voorkomen maar Amerikaan explains it all ^^ Mijn excuses :p

Massis
18 juni 2009, 16:53
bovendien: ziet gij een torenvalkske al ne hagedis van meer als een halve meter en bena evenveel als zijn eigen gewicht dragen? lijkt mij nogal funny :D

bon, mijne werkdag zit erop dus deze chatsessie zet ik morgen wel verder :D

sprinterke
18 juni 2009, 16:54
wat ik me afvraag: wat heb jij dan nog aan je slangen sprinterke?
- huisdier => nope, het zijn reptielen
- kijken => nope, ze zitten in een afgesloten kast
- hebben als "item" ?
Ik weet dat veel mensen in de hobby hun dieren zo houden, maar ik heb het persoonlijk nooit echt goed gesnapt. Maar goed, ieder zijn ding.

wat heeft een post-zegel verzamelaar aan zijn collectie........... ????

ik heb die slangen omdat ik gepassioneerd ben door reptielen in het algemeen ;) smaken verschillen hé ,heb ook nog 2 bull terriers , 2 schildpadden een algemene intresse in dieren dus :D

en om echt eerlijk te zijn ; ik heb hier een paar slangen die meer dan 1000 euro kosten , en daar is het wel de bedoeling van om mee te kweken en geld te verdienen , om kostprijs terug te hebben en voor de voeding te betallen , heb hier bv een koppel liggen moesten die kweken komt er een "super"morph uit ( 2 kansen op 10 eieren) en die kan ik gemakkelijk verkopen tegen 2000euro stuk , ma das enkel voor de liefhebbers , de man op straat koopt zoiets niet , die koopt liever een auto :D

Massis
18 juni 2009, 16:56
ik snap je punt, maar ik bedenk ook: als je je postzegels een jaar laat liggen, liggen ze er nog.

je slangen zullen er dan ook nog liggen maar over de toestand zal ik maar niks zeggen :D
Waarmee ik absoluut NIET bedoel dat je slecht voor je dieren zorgt, je lijkt me iemand die heel erg goed weet waar hij mee bezig is. In mijn ogen is het gewoon nogal apart om levende dieren te "verzamelen". Misschien moet ik mij meer pokemon inbeelden? gotta catch'em all? :p

sprinterke
18 juni 2009, 17:00
Waarmee ik absoluut NIET bedoel dat je slecht voor je dieren zorgt, je lijkt me iemand die heel erg goed weet waar hij mee bezig is.

dank u wel :)

om levende dieren te "verzamelen".

en iemand die bv 10 katten heeft ;) dat is dan ook een verzamelaar dan .....

sprinterke
18 juni 2009, 17:02
btw ; vergeten melden , mijn vrouwtje baard-agaam gaat vandaag haar legsel leggen , de broedkast staat al gereed :niceone:

Trolle
18 juni 2009, 17:10
ik zit hier met een zwanger furcifer pardalis sambava vrouwtje

sprinterke
18 juni 2009, 17:20
ik zit hier met een zwanger furcifer pardalis sambava vrouwtje

mooi zo :bow: nu hopen op mooie NK :)

Trolle
18 juni 2009, 17:26
idd :D

-Draco-
18 juni 2009, 17:42
3 Waterschildpadden hier.

En ook een korenslang, een Amel Hetero Motley. (em noemt Guust ^^ )

Maar later ga ik zeker een koningspython in huis halen, die zijn zo mooi...

shiftyke
18 juni 2009, 17:55
No offence voor wie het zou doen maar met een reptiel gaan wandelen vind ik echt belachelijk :unsure:

Trolle
18 juni 2009, 17:59
ik ga soms gaan wandelen met m'n grootste pardalis man (hij zit dan op mijn schouder) en da ist :s

bloodoo
18 juni 2009, 18:25
die dieren horen thuis in de natuur, niet in een of andere trieste bak

Sivve
18 juni 2009, 18:35
Dat is puur een verzameling dat mijn vader heeft. Mijn vader verzorgt zijn spinnen echt super goed maar voor hem zijn dat geen huisdieren. Die hebben ook geen naam ofzo maar gewoon een nummer. Zoiets doe je uit interesse voor de soort, anders ben je goed zot. En mijn vader is al gans zijn leven gefascineerd door spinnen. Via het internet is hij ook verbonden met zo ongeveer alle grote spinnenverzamelaars en kenners, wereldwijd. Dus dat gaat allemaal wel redelijk ver hoor.

Mijn vader heeft ook een aantal soorten die toch vrij zeldzaam zijn in gevangenschap hoor:

-Theraphosa Blondi (http://www.tarantulas.ru/photo/Theraphosa_blondi_3_foto.jpg) (één van de grootste spinnen ter wereld denk ik) aka Goliath.
-Latrodectus mactans (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Latrodectus_mactans_3.jpg/800px-Latrodectus_mactans_3.jpg) aka 'de zwarte weduwe'
- Heterometrus swammerdami (http://marid01.sweb.cz/fotostir/pandidusimperator0,1.jpg) (die van m'n vader moet nog wel een pak groeien).
- Brachypelma smithi (http://www.jungle-corner.nl/Smithi.jpg) aka de Mexicaanse roodknie
-...

Allé, of die echt zeldzaam zijn weet ik niet maar 't zijn wel een paar van zijn pronkstukken. Mijn vader heeft ook een groot aantal boomspinnen en dat vind ik de mooiste persoonlijk (vaak hele mooie kleuren). Qua verzorging zijn deze wel de gevaarlijkste zegt mijn vader. Razendsnel en freakin' agressief soms. Onlangs kwam mijn vader thuis met een nieuwe spin en toen ik ff van dichtbij ging kijken begon ze al gif te druppelen uit haar giftanden. :p

Ook niet vergeten dat dat een serieuze inspanning vraagt op vlak van verzorging en financiën. Een deftig terrarium kost al snel €75 of meer (mijn vader maakt deze wel zelf). Elk terrarium moet ingericht worden, thermometer, vochtigheidsmeter, verwarmingselement,... Elk terrarium moet ook verwarmd worden naargelang de soort die er in verblijft. Dus reken maar uit wat dat op een jaar kost aan elektriciteit, voor meer dan 400 bakken. Spinnen zelf variëren van €20 tot €500. Voeding (fruitvliegjes voor de baby-spinnen, krekels voor de overgrote meerderheid en muizen voor de huge moddefokkers) is natuurlijk wel niet zo duur. En mijn vader kweekt ook dus hij verdient er zelf natuurlijk ook wel iets mee.

Swel nog zalig, enkel een zwarte weduwe houden vind ik wel vrij risky:p Zo een mexicaanse roodknie hebk al op men hand gehad, voelt nog vrij zacht aan.

shiftyke
18 juni 2009, 18:39

danku voor uw bijdrage

Arifiene
18 juni 2009, 18:54
dank u wel :)

en iemand die bv 10 katten heeft ;) dat is dan ook een verzamelaar dan .....
Kun je niet echt vergelijken eh.
Zoals je zelf zegt worden spinnen/slangen/etc liever gerust gelaten, dat is met een hond/kat toch wel even anders.

@Bricktop: Is er nog nooit ene ontsnapt?

brutus
18 juni 2009, 20:47
wij hebben hier thuis 4 baardagamen (jacko, lupo,fido en dido) een dalmatiër (alpha), 2 landschildpadden (bo en jules), 6 parkieten en 1 grijze roodstaart (zazoe)

sprinterke
19 juni 2009, 01:19

bedankt voor uw bijdrage :wtf:

mijn dieren worden beter verzorgd dan ze in het "wild" zouden zijn ;)

in het "wild" krijgen ze niet elke dag vers water en éénmaal per week eten , nu wel ,en al mijn dieren eten zonder probs , die zijn volledig aangepast

sprinterke
19 juni 2009, 04:37
heb jij trouwens je reptielen aangegeven bij de gemeente? tussen 1 en 10 ongevaarlijke reptielen is dat legaal en moet je dat gewoon vermelden, erboven zijn er speciale regels zover ik weet...

ipc moet ik dat wel aangeven aan het lokaal politie bureau, aangezien ik een paar slangen heb :D

ik kan dat doen , heb geen schrik om mijn beestjes kwijt te geraken :) maar ik kies bewust om dat niet te doen , want als bv in uw buurt een slang ontsnapt ,kan van iemand anders zijn , doet er zelf niet toe , staat de politie als 1ste aan de deur om te vragen of ge kunt helpen met de slang te zoeken en te verplaatsen

Massis
19 juni 2009, 09:37
ipc moet ik dat wel aangeven aan het lokaal politie bureau, aangezien ik een paar slangen heb :D

ik kan dat doen , heb geen schrik om mijn beestjes kwijt te geraken :) maar ik kies bewust om dat niet te doen , want als bv in uw buurt een slang ontsnapt ,kan van iemand anders zijn , doet er zelf niet toe , staat de politie als 1ste aan de deur om te vragen of ge kunt helpen met de slang te zoeken en te verplaatsen

vind ik eerlijk gezegd niet zo erg. Zodra ik verhuis ga ik op de gemeente beide reptielen aangeven, komen ze mij vragen om een ontsnapt reptiel te gaan vangen (which I doubt they will) dan ga da zeker doen. Liever iemand met een beetje verstand van zaken dan iemand die denkt dat een pantherophis levengevaarlijk is en hem vermoord zodra hij hem ziet...

en wat je vergelijking met katten betreft had onze forum katpersoon al gelijk: 10 katten = 10 dieren waar je vrij veel van terugkrijgt, 10 slangen = 10 curvers in uw kast...

shiftyke
19 juni 2009, 11:32
en wat je vergelijking met katten betreft had onze forum katpersoon al gelijk: 10 katten = 10 dieren waar je vrij veel van terugkrijgt, 10 slangen = 10 curvers in uw kast...

maar als ge in een normaal huis woont zijn 10 katten wel een pest denk ik :o

Massis
19 juni 2009, 11:54
that's not the point :p

't gaat erom dat je die kasten hebt voor de dieren die ze zijn, met hun karakter enzoverder, terwijl je de slangen enkel houdt als verzamelobject.

vergelijk het een beetje met een professionele hondenfokker, die enkel honden heeft omdat hij er geld aan verdient. ma uiteraard moet die ook (net zoals bij reptielen) een liefde voor die dieren hebben, anders doet ge zoiets niet.

Trolle
19 juni 2009, 14:17
het vrouwtje is aan het graven :bow:

GMotha
19 juni 2009, 14:27
het vrouwtje is aan het graven :bow:Fascinerend, ik heb deze week ook een koe gras zien eten.

skampy
19 juni 2009, 14:30
Gmotha, debiel.

GMotha
19 juni 2009, 14:43
Absoluut.

Massis
19 juni 2009, 15:22
Fascinerend, ik heb deze week ook een koe gras zien eten.

maar hebt ge ze daarnaa ook eieren zien leggen?

shiftyke
19 juni 2009, 15:23
maar hebt ge ze daarnaa ook eieren zien leggen?

:rofl: touché

GMotha
19 juni 2009, 15:28
maar hebt ge ze daarnaa ook eieren zien leggen?Niet op gelet, in alle eerlijkheid.

Arifiene
19 juni 2009, 16:06
maar als ge in een normaal huis woont zijn 10 katten wel een pest denk ik :o
Euh, nee.

:lol:

sprinterke
19 juni 2009, 16:24
het vrouwtje is aan het graven :bow:

:applause::applause::applause:

mijn vrouwtje was ook aan het graven deze morgen;)

resultaat ;

http://img221.imageshack.us/img221/9977/dscn1088f.jpg

12 mooie eitjes :woohoo:

shiftyke
19 juni 2009, 16:25
Euh, nee.

ik heb er hiert eentje rondlopen en das meer dan genoeg, tenzij ik naar ne reusachtige krabpaal verhuis denk ik niet dat er nog 9 moeten bij komen :p

maar soit dit gaat nogal offtopic :)

@sprinterke

proficiat, ook aan de trotse mama :p

Wat doet ge trouwens met degene die uitkomen, bij houden of aan ne kweker geven ofzo iets?

Brick Top
19 juni 2009, 16:47
@Bricktop: Is er nog nooit ene ontsnapt?

Op die twintig jaar dat hier spinnen zitten is er ooit één onsnapt ja. In 't begin stonden die nog gewoon in de woonkamer (hooguit een stuk of tien toen) en mijn vader is toen gewoon per ongeluk vergeten één keer een terrarium goed af te sluiten, bingo natuurlijk. Was een simpele en ongevaarlijke vogelspin dus geen paniek. Maar bon, plezant is het natuurlijk niet om te weten dat er érgens een harige spin zit. Mijn moeder zat in de zetel en plots komt er van tussen de plooi (allé, de ruimte tussen het kussen waar je op zit en dat waar je met je rug tegen leunt) een vogelspin gekropen. Mijn moeder heeft die toen gewoon op een kaft geduwd en schoon terug in haar terrarium gezet.

Maar voor de rest dus nog nooit een (bijna-)ontsnapping gehad.

@Iedereen: Katten en reptielen met elkaar gaan vergelijken is dwaas jongens en meisjes. Het zijn beide dieren en daar is dan ook alles mee gezegd. Katten en honden zijn huisdieren, reptielen zijn dat niet. Als je je reptielen (of spinnen, of kikkers, of whatever) gaat beschouwen als huisdieren ben je imo verkeerd bezig. Wat natuurlijk niet betekent dat je die dieren niet 'graag mag zien'. Maar een boer ziet zijn koeien waarschijnlijk ook graag, maar die beschouwt die toch ook niet als zijn huisdieren?

Bad Religion
19 juni 2009, 17:06
slangen ... brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

i've had it with these modderfokking snakes on this modderfokking plane aja !

spinnen gaat nog =p

Lifen
19 juni 2009, 17:13
slangen ... brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

i've had it with these modderfokking snakes on this modderfokking plane aja !

spinnen gaat nog =p

:wtf:

EternalSilence
19 juni 2009, 17:18

Trolle
19 juni 2009, 17:32
ik heb er hiert eentje rondlopen en das meer dan genoeg, tenzij ik naar ne reusachtige krabpaal verhuis denk ik niet dat er nog 9 moeten bij komen :p

maar soit dit gaat nogal offtopic :)

@sprinterke

proficiat, ook aan de trotse mama :p

Wat doet ge trouwens met degene die uitkomen, bij houden of aan ne kweker geven ofzo iets?
ik zal het felst gekleurd jong houden en de rest verkopen aan winkels en op beurzen

sprinterke
19 juni 2009, 18:35
ik zal het felst gekleurd jong houden en de rest verkopen aan winkels en op beurzen

dat verkopen is goed lolz :D

er zijn maar weinig winkels die er geld voor geven , reden = overaanbod :)

ik ben al blij , dat ik ze mag brengen naar de dieren-shop;)

met morphs ( kleur-variatie) is dat dan wéér een ander verhaal :applause:

Trolle
19 juni 2009, 19:11
aye pardalissen verkopen goed calyptratussen wa minder

de Waaslandwolf
19 juni 2009, 19:26
Dacht gewoon dat een havik hier wild niet kan voorkomen maar Amerikaan explains it all ^^ Mijn excuses :pEen kleine rechtzetting, ge slaat de bal mis hoor, de havik (Accipiter gentilis) komt hier wel degelijk voor, ik denk een kleine duizend broedparen in geheel België. Wel al lang geleden dat ik er zelf nog een gezien heb - bij gebrek aan moeite doen om er een te zien vooral - maar ze zitten hier wel in ons land. :)

shiftyke
19 juni 2009, 22:05
zeg sprinterke hebt ge geen foto's van uw waterschildpadden hunne bak, dan kan ik wat inspiratie opdoen, deze zomer ga ik voor de mijne een groter exemplaar maken (of proberen dan toch :p)

sprinterke
20 juni 2009, 01:19
zeg sprinterke hebt ge geen foto's van uw waterschildpadden hunne bak, dan kan ik wat inspiratie opdoen, deze zomer ga ik voor de mijne een groter exemplaar maken (of proberen dan toch :p)

stelt niet veel voor hoor , gewoon een aquarium met kiezeltjes in pomp,warmte-element, filter,en uiterst belangrijk een UV-lamp erop en waterval;) en natuurlijk een stukje grond ofzo , maar die van mij klimmen gewoon op de steen ;)

btw ; als de mijne groot zijn zet ik ze in de maanden dat het warm is wel in mijn vijver id tuin (wel overspannen met een net voor de vogels)

Fiezik
20 juni 2009, 11:59
zitten er hier mensen met gekko's? ik zou er volgende week mss gaan kopen :D

sprinterke
20 juni 2009, 15:31
zitten er hier mensen met gekko's? ik zou er volgende week mss gaan kopen :D

vraag maar ;) heb er vroeger ook een paar soorten gehad

Massis
22 juni 2009, 09:20
enkel 1 muurgekko hier, en da's nu niet direct een van de meestgehouden soorten...

als beginnend reptielhouder kunt ge wss best voor een luipaardgekko gaan, die zijn toch veruit het populairst...

Trolle
25 juni 2009, 13:16
24 eieren :D

shiftyke
25 juni 2009, 20:13
van de calyptratis?

Trolle
25 juni 2009, 22:10
nope van de pardalis sambava

Kemblin
28 juni 2009, 01:01
Nu zit ik daarstraks naar onze koi's te kijken valt mijn oog ineens op een diertje dat er nogal tussenuit sprong. Volgens mij een verdwaalde geelwangschildpad die door iemand die hem beu was bij ons in de geburen is afgezet en zijn weg gevonden heeft naar onze vijver.

Wat zou ik best met dit beestje doen? Ik vind het wel een amusant diertje, het zou leuk zijn moest hij hier in de vijver kunnen blijven. Waarschijnlijk is dit echter geen optie aangezien ze als ze wat groter worden nogal graag visjes vangen (al wil ik hem dat wel eens zien voordoen,... op een goedkoop exemplaar dan).

Klopt het ook dat ze minstens water van 18° nodig hebben?

Wat foto's voor de geïnteresseerden. (atm heeft hij eerder schrik van vissen denkik zo :D )

http://www.kemblin.com/schildpad/DSC_0046.JPG
http://www.kemblin.com/schildpad/DSC_0054.JPG
http://www.kemblin.com/schildpad/DSC_0048.JPG
http://www.kemblin.com/schildpad/DSC_0059.JPG

gilbereke
28 juni 2009, 16:15
Nu zit ik daarstraks naar onze koi's te kijken valt mijn oog ineens op een diertje dat er nogal tussenuit sprong. Volgens mij een verdwaalde geelwangschildpad die door iemand die hem beu was bij ons in de geburen is afgezet en zijn weg gevonden heeft naar onze vijver.

Wat zou ik best met dit beestje doen? Ik vind het wel een amusant diertje, het zou leuk zijn moest hij hier in de vijver kunnen blijven. Waarschijnlijk is dit echter geen optie aangezien ze als ze wat groter worden nogal graag visjes vangen (al wil ik hem dat wel eens zien voordoen,... op een goedkoop exemplaar dan).

Wat foto's voor de geïnteresseerden. (atm heeft hij eerder schrik van vissen denkik zo :D )

Direct verwijderen: dat gaat al uw vissen bijten en doden.
Ofwel een deel van de vijver afspannen zodat het daar kan blijven leven.
Ge moet echt een 100% dichte scheiding maken dan tussen uw vissen en schildpad.

en die hebben inderdaad best warm water nodig, maar die kunnen door de gunstige winters hier wel overleven.

-Draco-
28 juni 2009, 16:41
Oeioeioei...

Waterschildpadjes hebben heel specifieke eisen om te kunnen overleven in een buitenvijver.

Momenteel hoef je geen schrik te hebben dat hij je vissen gaat opeten hoor, daar is hij nog veel te klein voor.

Het verbaast me dat hij ooit je Koi's gaat opeten.

ikzelf heb er 3, maar die blijven gewoon constant binnen in een bak.

Als je het echt goed meent met het beestje, ga dan je licht opsteken op waterschildpad.nl (forum), daar kennen ze er alles van.

Maar koop zowieso nooit een 2e diertje, daar waterschildpadden solitaire dieren zijn.

gilbereke
28 juni 2009, 16:50
Oeioeioei...

Waterschildpadjes hebben heel specifieke eisen om te kunnen overleven in een buitenvijver.

Momenteel hoef je geen schrik te hebben dat hij je vissen gaat opeten hoor, daar is hij nog veel te klein voor.

Het verbaast me dat hij ooit je Koi's gaat opeten.

ikzelf heb er 3, maar die blijven gewoon constant binnen in een bak.

Als je het echt goed meent met het beestje, ga dan je licht opsteken op waterschildpad.nl (forum), daar kennen ze er alles van.

Maar koop zowieso nooit een 2e diertje, daar waterschildpadden solitaire dieren zijn.

Sorry, maar hij moet wel schrik hebben: ongeacht het feit dat dit diertje veel te klein is om de vissen op te eten, zal dit diertje wel de vissen bijten en aldus beschadigen. Deze wondjes kunnen de dood veroorzaken van de vissen.
En het zien er me nogal dure exemplaren uit die je liever heel houdt.

sprinterke
18 juli 2009, 18:49
nieuw beestjes bij sinds gisteren :applause::woohoo:

sinds gisteren nieuw in huis, men shildpadden

http://img187.imageshack.us/img187/5024/dscn0014a.jpg

Boedie
18 juli 2009, 19:36
Weet er iemand welke schildpadden het kleinste zijn? We hebben beneden nog 4 grote schildpadden zitten. Maar dat zijn ook zo'n vuile beesten en heeft veel plek nodig. ^^

Kzou anders ook een gekko kopen , maarja ken daar nix van en dan kan ik het maar beter zo laten denk ik. Die moeten heel de tijd zo'n lamp boven hen hebben zeker?

sprinterke
19 juli 2009, 05:04
Weet er iemand welke schildpadden het kleinste zijn? We hebben beneden nog 4 grote schildpadden zitten. Maar dat zijn ook zo'n vuile beesten en heeft veel plek nodig. ^^

Kzou anders ook een gekko kopen , maarja ken daar nix van en dan kan ik het maar beter zo laten denk ik. Die moeten heel de tijd zo'n lamp boven hen hebben zeker?

ik zou zeggen "google" is uw vriend ;)

en ivb met gekko's , kan ik u (wss beginner) aanraden om makkelijke soorten te houden ;)

luipaard-gekko's of Tokeh-gekko's

die 2 soorten hebben wel een aparte omgeving nodig

de luipaard heeft voldoening in een woestijn terra , dus droog zand en hoge temp

de Tokeh gekko ; die heeft dan weer een paar schuilplaatsen nodig, ziet ge niet bewegen over de dag lol , en mee omgaan is nog een probleem lol , zorg altijd voor hand-schoenen , want als die bijten laten ze niet meer los ( kan tot 1 uur duren , spreek uit ervaring ) :cry: maar zijn imo wel de mooiste , met hun blauwe kleur en rode stipjes

DoVyTn
20 juli 2009, 19:40
wow , een reptielenthread :) eerste keer dat ik ze zie :)

mijn kleine collectie

0.0.1 Mochlus fernandi (vuurskink)
1.0.0 Eublepharis macularius (luipaardgekko)
0.0.1 eumeces schneideri (schneider's skink)
0.0.6 bombina orientalis (vuurbuikpad)
0.0.4 cynops orientalis (vuurbuiksalamander)
1.1.0 Pogona vitticeps (baardagame)

vroeger nog 2 vrouwelijke luipjes maar die zijn gestorven een 3-tal weken terug :(

shiftyke
20 juli 2009, 19:45
Crested gecko's zijn ook niet zo veel eisend

sprinterke
20 juli 2009, 23:57
gekko's zijn coole beesten ook :applause:

heb vroeger ook luipaardjes gehad en tokeh's :)

sprinterke
22 juli 2009, 00:26
ze doen toch wat raar en lomp lol :D:D:D

http://img505.imageshack.us/img505/5501/dscn0076v.jpg

Kemblin
22 juli 2009, 11:29

hij was na 3 dagen verdwenen :(

DoVyTn
22 juli 2009, 19:40
mijn vriendin heeft onlangs achterwand gemaakt voor mn terra van mn luipaardgekko

resultaat :

Hierzo :) (http://i47.photobucket.com/albums/f186/lunar_deprivation/P1020669800x600.jpg)

sprinterke
22 juli 2009, 20:11
mijn vriendin heeft onlangs achterwand gemaakt voor mn terra van mn luipaardgekko

resultaat :

Hierzo :) (http://i47.photobucket.com/albums/f186/lunar_deprivation/P1020669800x600.jpg)

ziet er echt goed uit , maar niet voor die soort , ze zijn eerder grond-bewoners en tss rotsen , kan wel dat ze gaan klimmen ook , maar heb twijfels ;)

Boedie
22 juli 2009, 20:52
ze doen toch wat raar en lomp lol :D:D:D

http://img505.imageshack.us/img505/5501/dscn0076v.jpg

Ik heb met momenten ook wel vrij bizarre schildpadden. (http://i26.tinypic.com/1z23k89.jpg)

En hij bleef zo toch zeker een uur staan.. :crazy:

wiseguy4
22 juli 2009, 21:24

resultaat :

Mooi gemaakt,ferme gekko ook!

shiftyke
30 juli 2009, 15:38
hey,

ik heb net alles in gereedheid gebracht voor een koppel Cresties te ontvangen maar nu las ik op verscheidene bronnen dat je best je diertjes koop bij een kweker ipv bij een winkel, gezien bij de laatste de omstandigheden vaak niet ideaal waren. Ik vond het wel wijze woorden en nu ga ik toch mijn diertjes bij een kweker halen, er is enkel 1 probleem, ik ken geen kwekers die Ciliatus verkopen, zijn er hier mensen die er kennen? Liefst in België uiteraard!

DoVyTn
30 juli 2009, 23:39
hey,

ik heb net alles in gereedheid gebracht voor een koppel Cresties te ontvangen maar nu las ik op verscheidene bronnen dat je best je diertjes koop bij een kweker ipv bij een winkel, gezien bij de laatste de omstandigheden vaak niet ideaal waren. Ik vond het wel wijze woorden en nu ga ik toch mijn diertjes bij een kweker halen, er is enkel 1 probleem, ik ken geen kwekers die Ciliatus verkopen, zijn er hier mensen die er kennen? Liefst in België uiteraard!

contacteer deze persoon ff

heeft er zitten en kweekt er mee denk ik.
RD gecko's | welkom op de site (http://www.rdgeckos.be/index.htm)

Bubba
11 augustus 2009, 14:28
Aangezien hier blijkbaar nog wel wat mensen zitten die iets van reptielen kennen stel ik mijn vragen eerst hier. :p

Ik ben van plan om binnen een aantal weken/maanden een paartje luipaardgekko's te kopen. Op dit moment ben ik nog volop bezig met het zoeken naar informatie etc over de soort en ik ben ook nog bezig met het opbouwen van het terrarium.

Ik had hier wel nog enkele vragen over:

- Mijn bak is volglas 80x40x40. Ik ben van plan deze te verwarmen met een daglichtlamp. Gaat dat een voldoende warmtebron zijn om de bak op temperatuur te krijgen en te houden? De temperatuur zou best ergens tussen rond de 30° liggen en niet onder de 25° zakken. Indien wel, rond welk wattage moet ik dan zoeken? Ergens rond de 40W?

- Hoe belangrijk is die voedselvariatie? Is het noodzakelijk om elke keer van voedseldier te wisselen of zelfs elke voederbeurt verschillende soorten te geven?

- Is er iemand met ervaring in het kweken van kakkerlakken? Zou dat interessant zijn voor 2 luipaardgekko's? Blijkbaar vallen de volwassen kakkerlakken al af, aangezien zij te groot zouden zijn.

Massis
13 augustus 2009, 16:53
een 40 wat gloeilamp zal waarschijnlijk volstaan, je kan er eventueel proberen een 2e gloeilamp van 25W (een rode dan wel!) bij te hangen om 'snachts te warmen

voedselvariatie is belangrijk, maar 1 keer per week eens iets anders zal wel volstaan, elke dag is niet nodig. Als je kan, des te beter, maar ZO kieskeurig zijn ze niet. Veel mensen geven hun dieren hun hele leven lang hetzelfde voedsel, daar gaan ze niet dood van.

kakerlakken kweken: je wil dan waarschijnlijk blaptica dubia's, deze kweken snel, zijn makkelijk te houden, vormen geen pest-gevaar en stinken niet. De volwassenen vallen mss af, maar omdat deze toch een half jaar kunnen blijven leven, kan je gerust de jongeren voederen voor ze volwassen worden, en dan om de paar maanden laat je enkele dieren volwassen worden.

zolang je af en toe de overschotten invriest (of op een andere manier om zeep helpt) en je een kleine kolonie neemt, zal dat best te doen zijn. Ik ben hetzelfde van plan voor een baardagaam en een muurgekko...

let ook op, het kan interessant zijn om deze nu al te kopen, zodat je een lopende kweek hebt tegen dat je de gekko's koopt.

de laatste paar dagen ben ik mijn gekko haar terrarium eens een grote makeover aan het geven met een neprots-achterwand. lukt vrij goed en is eigenlijk nt zo moeilijk.

foto's op http://massis87.wordpress.com

Bubba
13 augustus 2009, 20:06
Mooie foto's! :)

Bedankt voor de informatie. Ik heb enkele boeken besteld in verband met (luipaard)gekko's en terrarium bouw, dus dan kan ik alvast wat ideeën opdoen. :p

In verband met die kakkerlakken: inderdaad, overal hoor ik dat dubia's de beste keuze zijn, maar ik kan nergens echt informatie vinden over kwekers om een kweekgroepje te kunnen kopen. Ken jij toevallig zo niemand?

Massis
13 augustus 2009, 21:20
thnx!

wat betreft de dubia's: ik heb de gsm nummer van iemand in lummen. stond ooit in de brico hout te kiezen en ik zag eraan dat het voor een terra was :p mee beginnen babbelen en als ik mijn eigen kweek begin moest ik ff bellen. Maar ik denk da je het meeste kans maakt op reptielen-forum.nl en reptielenforum.nl (2 verschillende fora)

en anders via theroachguy.com , maar dan komen ze uit de usa...

Bubba
13 augustus 2009, 21:52
Ok, nog eens merci! :p

Oldskooler
13 augustus 2009, 22:00
Ik zou toch een kat pakken hoor Bubba.

Bubba
13 augustus 2009, 22:08
Ik zou toch een kat pakken hoor Bubba.

Al kreeg ik er 100€ bovenop, dan nog zou er hier geen kat in huis komen. Tenzij ik er achteraf mee mag doen wat ik wil ofc. :evil:

Massis
14 augustus 2009, 12:57
katten zijn vooral 's ochtens om 6u aan uw deur heel erg vervelend...

geef mij dan maar schoon wat reptielen.
Spike's achterwand is ondertussen afgewerkt en in de vernis gezet. Ben 12u lang die kamer nie kunnen binnengaan wegens nogal vernislucht :D (had thans raam open gezet en ventilator naar buiten toe om kamer "leeg te zuigen")

straks eens kijken hoe goed het verlucht is en eventueel al terug inrichten en dan morgenavond of (waarschijnlijk) zondagavond mag spike terug inhuizen, ben benieuwd!

foto's volgen nog wel...

Saint
14 augustus 2009, 13:42
stelt niet veel voor hoor , gewoon een aquarium met kiezeltjes in pomp,warmte-element, filter,en uiterst belangrijk een UV-lamp erop en waterval;) en natuurlijk een stukje grond ofzo , maar die van mij klimmen gewoon op de steen ;)

btw ; als de mijne groot zijn zet ik ze in de maanden dat het warm is wel in mijn vijver id tuin (wel overspannen met een net voor de vogels)

Wij hebben een stukje gras voorzien met daar een grote bak ingegraven zodat hij wat kan zwemmen en hij kan natuurlijk ook aan land. Wel grappig als zo'n schilpad zit te zonnen en zich helemaal 'uitstrekt'.
Als afbakening hebben we kippengaas en die vanboven schuingeplooid.

Klimmen kunnen ze idd goed.
Vroeger toen mijn schildpad klein was klom die gewoon over de kippengaas, ging hij over het gras naar de dennen, hij klom in de den redelijk omhoog, zodat hij over het beton verhoog naar de straat kon... Geluk dat ik toen op tijd was of hij was omver gereden.
Toen daarna de draad met haken in de grond vastgezet en boven schuingeplooid. Nu zwemt hij wat, of ligt hij te zonnen.

We hebben wel geen net erover hangen, lijkt mij sterk als een vogel die nu nog zou meepakken (ik hou mijn hart vast).
Paar maanden geleden kwam er wel een kleinere kat van de buren naast zijn bak zitten en dan met haar klauwen kretsen op zijn schild of hem kopje onder duwen :D, maar die kat heeft vlug opgegeven want ik heb ze al lang niet meer gezien.
Ons kat slaapt of zont naast de schilpad, dus daar heb ik niet echt bang voor. Buiten de draad weliswaar anders zou ze een paar happen krijgen denk ik :).

Ik heb met momenten ook wel vrij bizarre schildpadden. (http://i26.tinypic.com/1z23k89.jpg)

En hij bleef zo toch zeker een uur staan.. :crazy:

Laat mij aan dit (http://img33.imageshack.us/i/bugreport.jpg/#q=motivational%20hammer)denken :p.

Massis
15 augustus 2009, 11:43
ondertussen is mijn verbouwing ook achter de rug. Nog wat laten uitluchten tot vanavond of morgen en dan mag Spike terug haar terrarium in.

nieuwe foto's @ The Massis Show (http://massis87.wordpress.com)

Bubba
15 augustus 2009, 19:00
Mooie bak! :)

Hoe groot is die? Is dat een infrarood lamp die daarin hangt?

L0k1-
15 augustus 2009, 19:49
beetje offtopic, maar ik vond het toch leuk om dit eens te posten, iemand die zijn terrarium in zijn PC case heeft ingebouwd. Is wel al paar oud. Heb hem ook op paar lanparties ge zien :)

[CIP]pc/terrarium - Casemodding - GoT (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1035330/0)

eindresultaat:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/23869651#23869651
http://users.telenet.be/flabah/casemod/afwerk/ (staan filmpjes)

heeft dierenarts ervoor geraadpleegd btw :)

gilbereke
15 augustus 2009, 19:58
Ik vind dat toch maar triestig, die kleine terraria voor reptielen.

Bubba
15 augustus 2009, 20:49
Ik vind dat toch maar triestig, die kleine terraria voor reptielen.

Sja, dat kan je over alle dieren zeggen die men in kooien houd.

Massis
15 augustus 2009, 23:33
²nd that. Bovendien heeft bijv mijn muurgekko in het wild maar een evengroot territorium...

is trouwens een bak van 50*30*30 en gewoon een roodgekleurde lamp, geen IR.

DoVyTn
16 augustus 2009, 15:39
Vandaag mijn pacman-kikker gaan halen :)

http://img.photobucket.com/albums/v72/heretic/P1030223800x600.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v72/heretic/kikker1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v72/heretic/P1030235800x600.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v72/heretic/P1030233800x600.jpg

Massis
16 augustus 2009, 23:53
die zijn zo bad-ass he, echt stoere kikkers!

$p@rDa
17 augustus 2009, 01:43
Net het topic doorgelezen, staat wel wat boeiende info in :) Reptielen hebben me altijd al geïntereseerd en ik heb al vaker met het idee gespeeld om er eentje in huis te halen. Vroeger wou ik perse een koningspython, maar nu ben ik daar van afgestapt omdat het enerzijds niet het beste dier is voor een complete beginner en ja, maturatie zeker? :p

Nu heeft dit topic mijn interesse in het zelfhouden van een reptiel weer wat aangescherpt, maar vooraleer ik me in de soorten, inf etc ga verdiepen misschien een simpele vraag... Ik ben een kotstudent dus als ik een beestje in huis haal zal ie op kot moeten resideren... In welke mate gaat dit belastend zijn voor de elektriciteits en waterrekening? (Als maatstaf voor de noden van het dier kan best gekeken worden naar een (dwerg)baardagaam of een luipaardgeko)? Indien het beestje een dag-actief dier is, mag ik er vanuit gaan dat de verlichtingslamp 's nachts uit mag? (en dan een warmteelement gebruiken).

Musilitar
17 augustus 2009, 01:56
Indien je voor een luipaardgekko of baardagaam gaat: alles mag 's nachts af, dan hebben ze niets nodig. De baardagaam slaapt dan en de luipaardgekko wordt dan actief, maar heeft geen extra verwarming nodig.
Voor een baardagaam moet je wel nog UV verlichting voorzien (Wat denk ik ook meer elektriciteit verbruikt?) en bij een luipaardgekko niet.
En ik denk dat het inderdaad algemeen geldt dat verlichting 's nachts uitmag, zowel voor nacht- als dagdieren.
Ik ben persoonlijk ook geen expert, dus als er iets niet klopt verbeter me dan even.
Heb zelf één baardagaam en één luipaardgekko, en beleef er nog elke dag plezier aan.
De baardagaam vind ik het 'leukst' (klinkt zo stom) omdat die ook hanteerbaar is, terwijl mijn luipaardgekko (Ik weet dat vele wel kunnen) het compleet omgekeerde is.
Enfin, sorry voor de lange post, denk goed na en doe eerst veel research in boeken en op internet, en luister vooral NIET naar dierenwinkeleigenaars, ze proberen alleen zoveel mogelijk geld uit je te halen. (Zo heb ik mijn luipaardgekko lange tijd veel te warm gehouden omdat die kerel mij een speciale extra warme, extra dure, lamp van 75watt had aangesmeerd!)

Bubba
17 augustus 2009, 10:07
Net het topic doorgelezen, staat wel wat boeiende info in :) Reptielen hebben me altijd al geïntereseerd en ik heb al vaker met het idee gespeeld om er eentje in huis te halen. Vroeger wou ik perse een koningspython, maar nu ben ik daar van afgestapt omdat het enerzijds niet het beste dier is voor een complete beginner en ja, maturatie zeker? :p

Nu heeft dit topic mijn interesse in het zelfhouden van een reptiel weer wat aangescherpt, maar vooraleer ik me in de soorten, inf etc ga verdiepen misschien een simpele vraag... Ik ben een kotstudent dus als ik een beestje in huis haal zal ie op kot moeten resideren... In welke mate gaat dit belastend zijn voor de elektriciteits en waterrekening? (Als maatstaf voor de noden van het dier kan best gekeken worden naar een (dwerg)baardagaam of een luipaardgeko)? Indien het beestje een dag-actief dier is, mag ik er vanuit gaan dat de verlichtingslamp 's nachts uit mag? (en dan een warmteelement gebruiken).

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is of je wel de plaats hebt om een dier te houden. Je zit toch al snel met een terrarium, waarschijnlijk een aantal extra stopcontacten, voedseldieren, supplementen, ...

Als je dat dus ziet zitten om op je kot te hebben kom je bij de omgeving. Reptielen zijn dieren die redelijk hoge eisen stellen aan hun huisvesting en verzorging. Het zijn vaak dieren die snel stress hebben en liefst van al gewoon met rust gelaten worden. Is het op u kot over het algemeen rustig of zijn er elke avond feestjes etc?

Wat betreft de kosten van een reptiel kan je altijd eens kijken op Animal Project (http://www.animalproject.com/artikels/Algemeen/kostenreptielen.php). Kijk zeker ook even naar de rest van de site, aangezien het een excellente website is voor eigenlijk iedereen die met reptielen bezig is. Voor u elektriciteitsrekening zal het gedeeltelijk afhangen van het soort dier waar je voor wilt gaan. Sommige dieren vragen meer of minder kosten dan andere. De kost is ook afhankelijk van hoe groot je wilt gaan met je terrarium. Groter terrarium = meerdere elementen nodig. Dat kan zijn in de vorm van een extra lamp, een extra verwarmingsmat, ...

Uiteindelijk gaat de kost van die extra elektriciteit niet u grootste zorg zijn. Op de eerder genoemde website staat het volgende voorbeeld:

Voorbeeld: Stel je hebt twee baardagamen en je hebt gemiddeld genomen over het hele jaar twee spots van elk 60 Watt branden, gedurende 12 uur van de dag.
Per dag ben je dan 2x 60 x 12 uur = 1440 watt kwijt.
Over een heel jaar is dit = 365x1440 = 525600 , wat neerkomt op 525,6 KWH per jaar.

Er van uit gaan de dat de KWH prijs op €0,15 ligt, betaal je voor dat jaar dus 525,6 x €0,15 = €78,84 extra.

Wat u uiteindelijk (veel) meer gaat kosten dan de elektriciteit is het onderhoud en de verzorging. Bijvoorbeeld voedseldieren zijn niet goedkoop.

Indien je voor een luipaardgekko of baardagaam gaat: alles mag 's nachts af, dan hebben ze niets nodig. De baardagaam slaapt dan en de luipaardgekko wordt dan actief, maar heeft geen extra verwarming nodig.
Voor een baardagaam moet je wel nog UV verlichting voorzien (Wat denk ik ook meer elektriciteit verbruikt?) en bij een luipaardgekko niet.
En ik denk dat het inderdaad algemeen geldt dat verlichting 's nachts uitmag, zowel voor nacht- als dagdieren.
Ik ben persoonlijk ook geen expert, dus als er iets niet klopt verbeter me dan even.
Heb zelf één baardagaam en één luipaardgekko, en beleef er nog elke dag plezier aan.
De baardagaam vind ik het 'leukst' (klinkt zo stom) omdat die ook hanteerbaar is, terwijl mijn luipaardgekko (Ik weet dat vele wel kunnen) het compleet omgekeerde is.
Enfin, sorry voor de lange post, denk goed na en doe eerst veel research in boeken en op internet, en luister vooral NIET naar dierenwinkeleigenaars, ze proberen alleen zoveel mogelijk geld uit je te halen. (Zo heb ik mijn luipaardgekko lange tijd veel te warm gehouden omdat die kerel mij een speciale extra warme, extra dure, lamp van 75watt had aangesmeerd!)

In principe mag s'nachts alles af ja, al hangt dat af van de plaats waar je het terrarium zet. Luipaardgekko's zijn bijvoorbeeld dieren die s' nachts nog steeds een temperatuur nodig hebben van rond de 20°. Om die temperatuur constant te houden heb je volgens mij toch enige vorm van verwarming nodig.

Massis
17 augustus 2009, 10:11
tel voor een baardagaam in een bak van 120*50*50 (zou ik toch als kleinste maat aanhouden) op 2 halogeentjes van 35W (halogenen geven meer warmte af dan gloeilampen, dus hebt ge minder wattage nodig) en 1 TL (reptisun 10.0 UVB lamp bijv) van max 35W. Totaal dus 105W => 1.05KWh per 10h
In de winter eventueel nog een CHE (ceramic heat emitter) van 100W voor 's nachts wat bij te warmen als uw kamer koud wordt.

1.47KWh per dag in de zomer
1.26KWh per dag in de winter + eventueel 0.6KWh nachtverbruik (6uurtjes bijwarmen per nacht)

komt dus op gemiddeld 1.5KWh per dag, ruim genomen. Prijs daarvan verschilt van plaats tot plaats maar ligt rond de €0.18/KWh geloof ik.
Pakt ruimweg €8-10 per maand aan stroom.

maar verder ga ik akkoord met Bubba, voederdieren en supplementen (en groenten in geval van een baardagaam) kosten vele malen meer dan stroom. Bovendien is inderdaad ook de plaats een aspect om op te letten, reptielen zijn over het algemeen nogal stressgevoelig...

Bubba
17 augustus 2009, 19:45
Punkrock, heb jij een vochtige schuilplaats voorzien? Indien ja, wat gebruik je om daar in te leggen en hoe je dat in orde en vochtig?

DoVyTn
17 augustus 2009, 20:47
Ikzelf heb bij mn gekko als vochtige plaats zo'n repti shelter (http://www.zoomed.eu/images/i707--1x-1.jpg) met vochtig mos er in

$p@rDa
17 augustus 2009, 22:28
Qua ruimte zal het zeker geen probleem worden. Ook de rust is over het algemeen goed gehanteerd bij ons op kot. 1 maal om de anderhalve maand durft er wel eens een feestje te zijn, maar veel meer als dat zal het niet zijn... De prijs van de elektriciteit is voor mij vooral belangrijk omdat deze door mijn ouders wordt voorzien en ik dan ook naar hun wat fair wil blijven :)

Indien ik voor een baardagaam zou gaan denk ik eerder voor een dwergje te gaan, maar dat is nog toekomstmuziek, eerst me eens goed beginnen te informeren, startende met de link van hierboven :) Thanks!

Massis
18 augustus 2009, 08:06
Punkrock, heb jij een vochtige schuilplaats voorzien? Indien ja, wat gebruik je om daar in te leggen en hoe je dat in orde en vochtig?

had tot voor de verbouwing ook een repti-shelter staan met mos. Nu moet ik nog even nieuw mos gaan halen voor haar schuilplaats want'k zit zonder.

vochtig houden door af en toe eens licht te sproeien. Verder staat er altijd een drinkbakje in de bak, ze drinkt daar niet van, maar door het verdampen hou ik de RV toch wat omhoog.

'k heb bovendien gemerkt dat het toch wel wat té warm wordt in de bak met die nieuwe achterwand (piepschuim hé, isoleert gelijk zot), dus straks ook een nieuw lampke van 20W gaan oppikken... (en momenteel de timer al hergeprogrammeerd zodat onze spike niet oververhit)

'k heb bovendien besloten dat ik mijn nieuw ingerichte bak - hoe trots ik er ook op ben :D - te klein vind voor een koppeltje, en dus ga ik de grote kast thuis ombouwen tot een terrarium. Binnenmaten zouden iets zijn rond de 80*40*60cm (breed*diep*hoog). Na inbouwen van een nieuwe wand zou echt open binnenmaten dan iets zijn van 75*35*60, een pak groter als waar ze nu in zit dus... Daar zou ik ook veel gemakkelijker temperatuurverloop in kunnen regelen en bovendien ook gemakkelijker nog meer schuilplaatsen. (hoe meer schuilplaatsen, hoe vaker je je dieren ziet, zegt men wel eens)
Maar dat is voor binnen een maand of 2... laat haar maar eerst tot haar gemak komen in de huidige bak.

Bubba
18 augustus 2009, 08:48
Ikzelf heb bij mn gekko als vochtige plaats zo'n repti shelter (http://www.zoomed.eu/images/i707--1x-1.jpg) met vochtig mos er in

Ja, ik heb ook veenmos gezorgd. Hoevaak ververs jij dat mos?

@ PunkRockDude: heb je nog niet gedacht aan het gebruiken van een thermostaat? Lijkt me gemakkelijker om te controleren dan af te gaan op het wattage van een lamp.

Massis
18 augustus 2009, 09:22
dan zou het al een dimmer-thermostaat met nachtfunctie moeten zijn omdat anders die lamp de hele tijd aan-uit ligt te gaan, ook 's nachts... Beetje stom voor zo'n kleine bak met alleen 1 gloeilamp. Gewoon een kleinere gloeilamp steken en de temperatuur op een paar momenten van de dag meten.

De slang thuis heeft een vloerverwarming met thermostaat en dan apart een gloeilamp op een timer. Vergt wat afstelling en af en toe wat switchen (zomer-winter enzo) maar dat gaat probleemloos. De gekko heeft tot nu toe ook altijd probleemloos rond de juiste temperatuur gezeten. Als dat wat schommelt is niet erg, in de natuur is er ook geen thermostaat...

Als ik de nieuwe bak maak komt daar waarschijnlijk wel wat meer technologie in. Net zoals bij de baardagamen bak die ik later dit jaar nog ga maken, daar komt ook een thermostaat met alles erop en eraan in de bak.

valies
18 augustus 2009, 10:50
Leuke topic, wist niet dat deze bestond!

Ik heb zelf een luipaardgekko, die een 4tal jaar oud is geloof'k. Ik heb em als jonkie gekocht en had gelezen dat je ze tam kan maken door ze regelmatig vast te nemen. Hij heeft dit echter niet graag en dat was al snel duidelijk! :) Ik laat hem dan ook mooi rustig zitten en haal hem enkel uit het terrarium als die moet gekuist worden. En meestal doe ik dit dan nog door hem in de bloempot te scheppen waarin hij van jongs af aan regelmatig in slaapt (schattig!) :)

Hij (ik weet eigelijk niet zeker of het een "hij" is...) heet Jethro (Derived from the Hebrew Yitro, which is from yitro (abundance, excellence):
http://i41.tinypic.com/14wgmm1.jpg

Toen Jethro klein was zag hij er vrij doorzichtig uit en heb ik even gedacht dat hij een albino wildkleurtje was. Al denk ik dat nu niet meer.

Mijn broer heeft 3 luipaardgekko's: 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Die van hem zijn net iets tammer en kan hij af en toe wel 's bij hem zetten in de zetel.

Trolle
18 augustus 2009, 21:11
weeral kameleon eieren :bow:
20stuks deze keer en zit nu aan 44 in totaal in 1.5maand van 1 vrouwtje :D

Bubba
19 augustus 2009, 13:10
ondertussen is mijn verbouwing ook achter de rug. Nog wat laten uitluchten tot vanavond of morgen en dan mag Spike terug haar terrarium in.

nieuwe foto's @ The Massis Show (http://massis87.wordpress.com)

Het is eigenlijk een stomme vraag, ma hoe heb jij u lamp bevestig in uwe bak? Ik zie die daar precies gewoon "inhangen"? :p

Ze hebben namelijk net gebeld dat mijn terrarium er is, dus kga straks aan de slag om het op te bouwen en kben aant denken over hoe ik de lamp kan vastmaken. :)

Massis
19 augustus 2009, 16:51
vroeger hing die daar ook gewoon in, en plakte ik gwn met tape de kabel vast terwijl ik de socket tegen het glas trok. Heeft vrij goed gewerkt, maar nu heb ik een betere oplossing.

In de gamma/brico/... kunt ge "nippels" kopen, gewoon een koperplaatje met een opstaande holle bout die net door het gaatje in de terra past en dus ook past op een socket van een lamp. Daardoor hangt de lamp nu mooi stevig vast. Dit lijkt erop: http://www.oillampman.com/burners/images/20101.jpg

mijnen update van vandaag: ik ga seffes de benodigdheden voor halen, en dit weekend begin ik met een dubiakolonie van 200 kakkerlakken :D (25 adult mannen, 25 adult vrouwen, 150 nymph&subadults). Kostprijs voor die beestjes: €20

't is te hopen dat de gekko's ze lusten en dat ik niet té lang meer moet wachten vooraleer ik aan m'n baardagaam kan beginnen want anders zit ik met zware overschotten :D

DoVyTn
19 augustus 2009, 23:41
best dat baardagamen veel vreten :)

Massis
20 augustus 2009, 13:30
ja dat wel, maar een jonge baardagaam krijgt geen volwassen dubia's binnen, en een volwassen baardagaam eet behoorlijk wat minder (in aantallen) dan een jonge...

Bubba
20 augustus 2009, 13:48
Mja, als ge er teveel hebt... :p

vroeger hing die daar ook gewoon in, en plakte ik gwn met tape de kabel vast terwijl ik de socket tegen het glas trok. Heeft vrij goed gewerkt, maar nu heb ik een betere oplossing.

In de gamma/brico/... kunt ge "nippels" kopen, gewoon een koperplaatje met een opstaande holle bout die net door het gaatje in de terra past en dus ook past op een socket van een lamp. Daardoor hangt de lamp nu mooi stevig vast. Dit lijkt erop: http://www.oillampman.com/burners/images/20101.jpg

Mja, gij zit met glas, ik zit met gaas.

Massis
20 augustus 2009, 15:37
bweikes gaas :D

leg er anders een alu latje op met dezelfde lengte als uw bak, en hang daar uw lamp aan?

Als ge wilt kan ik extra dubia's meebrengen, maar dat moet ik wel voor zondag weten.

ik heb net met m'n vriendin alles berekend, en ik ga de komende week aan mijn bak beginnen! En ik ben een baardje aan't reserveren uit dit nest:

http://i477.photobucket.com/albums/rr138/pascal02061974/HPIM3293.jpg

http://i477.photobucket.com/albums/rr138/pascal02061974/HPIM3310.jpg

Bubba
20 augustus 2009, 21:22
Mja, kan er niks aan doen. :p

Tis van exo terra, dus die zijn allemaal zo. :)
Echt jammer da er een barst in zat, nu is het wachten tot er een nieuwe is. :(

En toch bedankt, maar kga eerst even afwachten vooraleer ik begin met eigen voedseldieren te kweken.

Ik had trouwens een vraag. Is het ok om een koppeltje samen te zetten? Dus een man en een vrouwtje? Ik ben namelijk helemaal niet van plan om te kweken, zeker nu ik pas begin niet. En blijkbaar moet je mannetjes en vrouwtjes ook tussen bepaalde periodes apart zetten etc, dus het leek me makkelijker om gewoon te starten met 2 vrouwtjes ofzo.

Massis
21 augustus 2009, 00:40
NIET doen! baardagamen hou je SOLO

2 mannetjes: binnen de week mis je ledematen en maakt de ene de andere af wegens dominantie

2 vrouwtjes: minder erg dan mannen, maar ook hier durft de ene al eens een serieuze hap geven aan de andere. Bovendien steelt de dominante altijd het eten

koppeltje: vechten is hier "minder" een risico, maar je zal ze de helft van de tijd appart moeten zetten omdat hij haar gewoon volledig uitput.

Verder zal je sowieso met een 20-80 eieren zitten per jaar als je vrouwtjes houdt, ongeacht of er mannetjes bijzitten. Ze leggen namelijk sowieso.

Als je meer dan 1 baardagaam wil houden => meer dan 1 terrarium aanschaffen. Als je pas begint kan je het best zoals mij doen: 1 mannetje. Deze krijgen nooit legnood (duh!) en dat is niet "zielig" want het zijn volledig solitaire dieren!

Trolle
21 augustus 2009, 01:09
2 vrouwtjes kan je tesamen houden (niet in alle gevallen ) maar mannen zogoed als nooit

Massis
21 augustus 2009, 01:20
mannen gewoon nooit , punt uit. Vrouwen gaat vaak lange tijd goed, maar 1 keer mis is fataal...

onlangs nog iemand op beardeddragon.org, had 2 vrouwtjes al 3 jaar samenzitten. Op een dag kwam ze thuis en had de ene de staart van de andere volledig afgebeten... Als je dat risico wil nemen...

Trolle
21 augustus 2009, 01:22
2 vrouwen kunnen samen behalve als je 1 van de 2 laat dekken dan kan je ze niemeer samen laten

Sir. K
21 augustus 2009, 03:10
Wat ik mij al vaak heb afgevraagd:

Ik vind bv die luipaardgekko's heel mooi. Maar de mensen die zo'n beestje(s) hebben, halen jullie die soms uit zijn terrarium om even vast te houden of te of zijn ze enkel om naar te kijken?

Ik vind reptielen zeer mooie beesten, maar vind het altijd leuker als je ze ook eens kan vastnemen ofzo.

Welke reptielen gaan dit makkelijker "leuk" vinden?

Ik weet dat je sommige beestjes totaal niet mag opnemen

Bubba
21 augustus 2009, 08:30
NIET doen! baardagamen hou je SOLO

2 mannetjes: binnen de week mis je ledematen en maakt de ene de andere af wegens dominantie

2 vrouwtjes: minder erg dan mannen, maar ook hier durft de ene al eens een serieuze hap geven aan de andere. Bovendien steelt de dominante altijd het eten

koppeltje: vechten is hier "minder" een risico, maar je zal ze de helft van de tijd appart moeten zetten omdat hij haar gewoon volledig uitput.

Verder zal je sowieso met een 20-80 eieren zitten per jaar als je vrouwtjes houdt, ongeacht of er mannetjes bijzitten. Ze leggen namelijk sowieso.

Als je meer dan 1 baardagaam wil houden => meer dan 1 terrarium aanschaffen. Als je pas begint kan je het best zoals mij doen: 1 mannetje. Deze krijgen nooit legnood (duh!) en dat is niet "zielig" want het zijn volledig solitaire dieren!

Maar dat is voor baardagamen, ik ga luipjes houden hé. :p

En hoewel ik niet weet hoe het zit met de baaragamen, maar luipjes zijn groepsdieren dus het lijkt me best om er toch minstens 2 samen te zetten. 2 mannen = not done, dus vandaar dat ik in eerste instantie 2 vrouwtjes wou samenzetten. Maar ik kwam in de week een mooi koppeltje tegen, dus kwou even checken wat voor problemen dat opleverde. :p

Wat ik mij al vaak heb afgevraagd:

Ik vind bv die luipaardgekko's heel mooi. Maar de mensen die zo'n beestje(s) hebben, halen jullie die soms uit zijn terrarium om even vast te houden of te of zijn ze enkel om naar te kijken?

Ik vind reptielen zeer mooie beesten, maar vind het altijd leuker als je ze ook eens kan vastnemen ofzo.

Welke reptielen gaan dit makkelijker "leuk" vinden?

Ik weet dat je sommige beestjes totaal niet mag opnemen

Reptielen zijn geen dieren die je houd zoals een huisdier. Als je een dier wilt dat je regelmatig uit zijn terra wilt halen, dan vallen veel soorten reptielen al meteen af. Luipaardgekko's sowieso.

Als je een dier zoekt waarmee je kan "spelen" en dat je regelmatig uit de bak kan nemen enzo dan zijn reptielen niet aangewezen.

Jeroen_HD
21 augustus 2009, 10:24
Ik heb altijd al een ongevaarlijk reptiel willen hebben. Heb eens zitten rondzien door dit topic en ben gekomen op een luipaardgekko. Ik wou toch nog eventjes vragen of deze bijten of iets anders :)

Bubba
21 augustus 2009, 10:39
Ik heb altijd al een ongevaarlijk reptiel willen hebben. Heb eens zitten rondzien door dit topic en ben gekomen op een luipaardgekko. Ik wou toch nog eventjes vragen of deze bijten of iets anders :)

Ze bijten normaal niet nee. Neem ze gewoon niet vast bij hun staart. :p

tragezot
21 augustus 2009, 10:56
:(:(

Gisteren is 1 van onze 4 Griekse lanschildpadden gestorven. Het beestje had het al 2 jaar heel lastig. We moesten het zijn eten in de bek leggen opdat het toch nog wat zou eten. Een normaal dier zou al lang gestorven zijn maar schildpadden zijn zo taai dat ze pas sterven als ze volledig op zijn.

't Blijft toch heel jammer.

Massis
21 augustus 2009, 11:22
jammer :-(

wat luipaardgekko's betreft: daar kan je mits de bak groot genoeg is probleemloos 2 vrouwtjes bij elkaar zetten. 1 mannetje met 2-3 vrouwtjes kan ook, maar dan moet je bak wel weer groter zijn natuurlijk.

De enige dieren die bij mijn weten heel erg tolerant zijn naar opnemen toe zijn baardagamen. Korenslangen kunnen er ook nog vrij goed tegen. Maar idd: reptielen zijn voornamelijk om naar te kijken en hanteer je best niet té vaak.

en uiteraard zoals bubba zei: neem nooit een hagedis of gekko vast bij zijn staart, de kans is héél erg groot dat je dan alleen een staart vast hebt...

Sir. K
21 augustus 2009, 13:32
Ok bedankt :)

De vraag stelde ik ook omdat een vriend van mij een kameleon heeft en een ... (geen idee wat het is, het lijkt op een gekko, maar zou het eens moeten vragen) en die kameleon lijkt het echt fantastisch te vinden om eens opgepakt te worden en aandacht te krijgen.

Massis
21 augustus 2009, 13:36
da zou mij verbazen, kameleons zijn hyper stress gevoelige dieren...

wat doet hij dan precies als hij opgepakt wordt?

Sir. K
21 augustus 2009, 13:43
da zou mij verbazen, kameleons zijn hyper stress gevoelige dieren...

wat doet hij dan precies als hij opgepakt wordt?

Hij zit gewoon :p

Maar ik bedoel als hij zijn hand in het terrarium houdt komt het beestje altijd naar hem toe en kruipt zelf op zijn hand. Hij pakt hem niet op als hij het zelf niet wil.

Massis
21 augustus 2009, 14:04
Hij zit gewoon :p

Maar ik bedoel als hij zijn hand in het terrarium houdt komt het beestje altijd naar hem toe en kruipt zelf op zijn hand. Hij pakt hem niet op als hij het zelf niet wil.

waarschijnlijk vindt hij het gewoon leuk om eens wat meer te mogen rondkruipen dan enkel in zijn bak...

zoals ik zei: sommige dieren zijn redelijk verdraagzaam, maar over het algemeen geldt: reptiel = kijkdier

Bubba
21 augustus 2009, 14:06
Niet alleen de soorten reptielen verschillen, maar uiteraard ook de dieren zelf hé. Elk dier heeft wel zijn eigen karakter. In principe zijn alle reptielen wel tot op een bepaald punt handtam te maken, maar het blijven in feite wilde dieren die niet gewoon zijn van om te gaan met mensen. Zoals al gezegd zijn de meeste reptielen heel stress gevoelig en dus voor hun eigen gezondheid laat je ze best gewoon zitten.

Massis
23 augustus 2009, 20:36
zo ik heb wat aankopen gedaan, in totaal al zo'n 270€ uitgegeven aan materiaal.
Met wat geluk heb ik mijn thermostaten voor de nieuwe bakken voor niks via een kennis, zou wel lekker cheap zijn (€120 uitgespaard)

Verder ben ik ook vandaag mijn Dubia's gaan halen, zijn eigenlijk best interessante beestjes en helemààl niet vies! Moest er nog iemand er willen, laat maar weten, ik kan ze bezorgen :D

plannen voor de nieuwe bakken zijn uitgetekend en de verlichtingsplannen ook (en al deels getest)

Bubba
24 augustus 2009, 08:52
Ik heb mijn weekend ook nuttig besteed. :p

Kast gaan kopen voor het terrarium op te zetten + kast in elkaar gezet, terrarium gekocht + proper gemaakt en op zijn plaats gezet en gisteren middag ook alles ingericht. Het is uiteindelijk een terra geworden van 90 x 45 x 60. Ik ga voor de inrichting enkel nog een klein schuilplaatsje zoeken zoals een uitgeholde boomstronk ofzo die ik in het midden kan leggen, aangezien het daar nu nog wa kaal is. Dan kom ik in totaal op 5 schuilplaatsen waarvan 2 grote en 3 kleine.

Ik zit wel met het probleem dat ik mijn bak niet warm krijg. Ik heb er nu enkel nog maar de verwarmingslamp inhangen, en dat is zo'n infrarood heating lamp van 75W. Ik heb ze gisteren even uitgetest en ze heeft erin gehangen van 16.00 tot 19.00, maar hoger dan 31° kon ik het niet krijgen. Ik heb hem nu inzitten en dan ga ik straks eens zien als ik thuiskom, anders zit ik met problemen. :p

Massis
24 augustus 2009, 10:53
Ik heb mijn weekend ook nuttig besteed. :p

Kast gaan kopen voor het terrarium op te zetten + kast in elkaar gezet, terrarium gekocht + proper gemaakt en op zijn plaats gezet en gisteren middag ook alles ingericht. Het is uiteindelijk een terra geworden van 90 x 45 x 60. Ik ga voor de inrichting enkel nog een klein schuilplaatsje zoeken zoals een uitgeholde boomstronk ofzo die ik in het midden kan leggen, aangezien het daar nu nog wa kaal is. Dan kom ik in totaal op 5 schuilplaatsen waarvan 2 grote en 3 kleine.

Ik zit wel met het probleem dat ik mijn bak niet warm krijg. Ik heb er nu enkel nog maar de verwarmingslamp inhangen, en dat is zo'n infrarood heating lamp van 75W. Ik heb ze gisteren even uitgetest en ze heeft erin gehangen van 16.00 tot 19.00, maar hoger dan 31° kon ik het niet krijgen. Ik heb hem nu inzitten en dan ga ik straks eens zien als ik thuiskom, anders zit ik met problemen. :p

als't een nieuwe lamp is kan je die mss nog gaan omruilen? en dan in de plaats een 100W gaan halen?

Kimberbieken
24 augustus 2009, 12:22
Hallo

Is er hier iemand die een slang heeft, waarvan je de vervelling kan missen?
Liefst van een slang met kleine schubben.
Het vel heb ik nodig voor een klein project

Groetjes

Genius
24 augustus 2009, 12:26
Hallo

Groetjes

Stapt eens de antwerpse zoo of planckendael binnen?

Kimberbieken
24 augustus 2009, 12:36
Ik ben daar geweest, ze geven dat daar niet :)

Massis
24 augustus 2009, 12:48
voor wat moet het dienen en hoe dringend is het?

met wat geluk kan ik je wel helpen aan een vervelling van een korenslang van +-1m25... Als je dacht er handtassen ofzo van te maken ben je mis, dan moet je een slang villen...

't zou er ongeveer zo uitzien: http://www.snakepictures.co.uk/images/snake_picture_113.jpg

Bubba
24 augustus 2009, 13:11
Hallo

Groetjes

Je kan eens bij een reptielenwinkel gaan zien. Bij de winkel waar ik al mijn spullen ga halen hebben ze een rij met allemaal terrariums waar ze verschillende dieren houden, en ook slangen. Daar zie ik regelmatig wel eens vel in liggen.

Kimberbieken
24 augustus 2009, 13:18
voor wat moet het dienen en hoe dringend is het?

met wat geluk kan ik je wel helpen aan een vervelling van een korenslang van +-1m25... Als je dacht er handtassen ofzo van te maken ben je mis, dan moet je een slang villen...

't zou er ongeveer zo uitzien: http://www.snakepictures.co.uk/images/snake_picture_113.jpg

Dringend is het niet echt, wanneer je het mij kan bezorgen is goed.
Het is om te verwerken in een kunstwerk, mijn passie ligt niet echt bij handtassen van slangenvel ;)
Ik ga eerder de artistieke toer op. Het vel op de foto zou denk ik perfect zijn.
Ik ben ook bereid om een envelop + postzegels op te sturen :)

Massis
24 augustus 2009, 13:43
ik werk in leuven tot einde van dit jaar dus als je tot daar zou kunnen komen een keer is misschien het makkelijkst.

Maar eerst moet ik zien wanneer onze Zarath thuis verveld. Gisteren begon ze toevallig net al wat bleker te worden dus waarschijnlijk is dat wel voor ergens in de komende paar weken...

Kimberbieken
24 augustus 2009, 13:57
Spijtig genoeg heb ik geen idee hoe ik daar moet geraken ..

Doggiedog
24 augustus 2009, 19:54
trein? bus? via de website van De Lijn of de NMBS of zo kunt ge uw hele reisweg uitstippelen ...

Kimberbieken
24 augustus 2009, 23:17
Dat gaat gewoon niet :) ik moet ook werken & binnenkort begint de school terug

Bubba
25 augustus 2009, 10:06
Ik ga nog enkele vragen zetten:

- Ik heb een pot van 250g calcium lactaat besteld bij de apotheek, hoelang kom je daar ongeveer mee toe?
- Hoe bereiden jullie de voedseldieren voor? Gewoon wat poeder in een zakje, de dieren erbij, wat schudden en dan in het terrarium leegmaken?
- Hoe bewaren jullie de voedseldieren? Gezien ik met 2 dieren al snel aan 20 krekels ofzo kom, was ik niet echt van plan om elke dag naar de winkel te rijden.
- Geven jullie de voedseldieren ook eten? Zoja, wat?
- Ik heb 2 luipjes, vermoedelijk vrouwtjes gezien ze uitgebroed zijn aan 28°, op het oog. Deze zullen +- 3 maanden oud zijn als ik ze ga halen. Moet ik daar speciale voorzorgen voor nemen ofzo omdat ze nog zo jong zijn?
- Gezien de kweker van West Vlaanderen is, gaat het een dik uur en een half rijden zijn. Nu heb ik hier een faunarium staan waarmee ik ze ga halen, maar gaat het een probleem zijn dat ze bijna 2 uur daarin moeten zitten? En dat ze dus waarschijnlijk ook wel wat gaan "schokken" tijdens het rijden?

Massis
25 augustus 2009, 10:28
Die hoeveelheid calcium zal wel een serieus tijdje meegaan. Ik heb een klein potje reptivite voor m'n muurgekko, denk 50g ofzo en dat gaat al een jaar mee. Uiteraard eet zo'n muurgekko wel maar weinig (1 krekel per dag maximaal ofzo :s)
Met zo'n pot van 250g moet je toch minstens een 4-tal maanden toekomen als je 5x per week 10 krekels bepoederd.

krekels zijn best makkelijk een week of 2 te houden.

nodig:
- klein aquarium
- deksel
- enkele bladen printpapier
- enkele dekseltjes
- pot krekelgel
- pot vissenvoer

aquarium toedoen en in een kamer zetten waar het warm genoeg blijft (>18° toch zeker, anders warmtematje eronder leggen, printpapier opfrommelen en erin gooien. Dekseltjes erin leggen en 1tje vullen met krekelgel en eentje vullen met vissenvlokken.

krekels erbij en klaar is kees. Af en toe een blaadje sla of appel of iets dergelijks bijgooien mag ook gerust.

om ze "klaar" te maken gewoon pakken , in een zakske doen met wat poeder (calcium 5 dagen in de week, vitamines 2 dagen in de week, nooit tegelijk!) en dan schudden, en dan bij je gekko's gooien. en uiteraard zien dat je niet al je calcium mee de bak in gooit, dan kan je het "hergebruiken"

in de auto zou ik voornamelijk zorgen dat de airco uitstaat en het warm genoeg is, en best iemand meenemen die het faunarium kan vasthouden, dat absorbeert het merendeel van de schokken...

wat voedseldieren betreft blijf ik erbij: dubia's! heb de mijne sinds dit weekend staan en dat vergt géén aandacht,gewoon elke paar dagen een kwak krekelgel erbij en tegelijk de temperatuur ff checken, en dan wat sla, brood, hondebrokken of dergelijke erbij gooien.
elke ochtend ga ik ff kijken en ben ik 5-10 minuten kwijt omda die beesten zo fascinerend zijn :D

Mijn baardje is ondertussen gereserveerd :D
momenteel staat deze knapperd op mijn naam:
http://img187.imageshack.us/img187/6236/hpim3509.jpg

Bubba
25 augustus 2009, 17:12
Wat gebruik je qua vitamines? Ik hoor op verschillende plaatsen Gistocal vallen, maar ik kan het nergens vinden.

Trolle
25 augustus 2009, 17:17
ik gebruik voor mijn kameleons miner-all(met het gele dekselke)
normaal gezien gaan die vitamines voor alle reptielen
en voor de geintereseerden Naturaria Fair (http://www.naturaria-fair.be/) is zeker de moeite waard van te bezoeken op 27 september

Massis
25 augustus 2009, 22:41
hier is het repti-vite met D3 voor de beestjes...

Bubba
26 augustus 2009, 17:54
Gistocal gevonden bij de reptielenwinkel, nogal stom om daar niet aan te denken. :p

Man man, 23.50€ voor 250g calciumlactaat... Dure hobby ondertussen. :lol:

Massis
27 augustus 2009, 09:09
mja dat reptielen duur zijn had ik je zo ook wel kunnen vertellen... Al geldt dat voor mijn 2 vorige reptielen niet echt.

De slang: 1x om de week €0.85 voor een muis en voor de rest enkel water. Om het half jaar een zak houtsnippers van €10 max, terrarium en verwarming heb'k gekregen

De gekko: €140 aan terrarium, 1x per 2 weken een bakje krekels van €1.70 en 1x per jaar een potje reptivite van €10 ofzo. Nu bezig aan nieuwe terra van rond de €150...

de baardagaam:
- terrarium van €600
- €5 - €10 per week aan groenten
- nen hoop stroom (in totaal 200W dus valt nog mee)
- krekelgel voor de dubia's

die dubia's begin ik steeds cooler en cooler te vinden :D gisteren 2 handen vol sla bij gegooid rond 20h, vanochtend was al meer dan 75% verdwenen...

Bubba
27 augustus 2009, 21:05
Bon, terra is ingericht, alle verlichting/verwarming hangt erin en ik heb de nodige voedingssupplementen. Vandaag en morgen laat ik het draaien om te zien of alles in orde is en blijft, en dan zaterdag mag ik mijn gekko's gaan ophalen. :woohoo:

Enkele foto's:

Omgeving + terra (http://i29.tinypic.com/30lgx15.jpg)
Achterwand (http://i28.tinypic.com/312wxe9.jpg)
Terra met achterwand + zand in (http://i27.tinypic.com/fyeczc.jpg)
Inrichting 1 (http://i30.tinypic.com/33x8tmt.jpg)
Inrichting 2 (http://i32.tinypic.com/k18k61.jpg)
Inrichting 3 (http://i25.tinypic.com/ndwm6b.jpg)
Inrichting 4 (http://i28.tinypic.com/dz6r2x.jpg)

Goldensky
27 augustus 2009, 22:45
Hoe zit het nu met die 75 watt lamp? Verwarmt ze genoeg? :)

Bubba
27 augustus 2009, 23:10
Nee, ik heb ze vervangen door een lamp van 100W. Temperatuur blijft nu vlotjes rond de 32°. :p

Massis
27 augustus 2009, 23:37
krijg je met zo 1 lamp in het midden een temperatuurverschil? of is het overal even warm?

verder wel een mooie bak, mag ik vragen wat je voor het geheel betaald hebt?

ik heb vandaag bevestiging gehad dat ik zaterdag mijn hout kan gaan halen voor mijn bakken. Totaalprijs voor de 2 bakken = €130

ook heb ik 50kg ruwe leistenen schilfers (stukken van 5à10cm) gekocht voor €9 om als vloer bij m'n baardje te gebruiken.

zaterdag ook nog m'n 2 spots terugbrengen nr de brico en ruilen voor 230V versies, in de hoop dat ik die wél kan dimmen...

kaye1922
27 augustus 2009, 23:49
Gistocal gevonden bij de reptielenwinkel, nogal stom om daar niet aan te denken. :p

Man man, 23.50€ voor 250g calciumlactaat... Dure hobby ondertussen. :lol:

Je kan beter bij de apother calciumbicarbonaat vragen, blijft beter aan je krekels kleven.
Denk dat ik 1 euro betaal ofzo en kom er enkele maanden mee toe.

Bubba
28 augustus 2009, 00:02
1 lamp in het midden? Ik heb in het midden een daglicht lamp zitten, de verwarmingslamp hangt +- in de helft van de rechterkant. Bij de schuilplaats vlak onder de lamp is er een constante temperatuur van 32-33°. Dat zorgt voor een 27-28° aan de "koude" kant.

Het terrarium is van exo terra, mooie bakken maar redelijk duur. Het is een bak van 90x45x60 en heeft me 214€ gekost. Qua inrichting viel het allemaal heel goed mee, het duurste dat er in zit is de grote uitgeholde boomstronk die ik ga gebruiken als vochtige schuilplaats. Dat heeft me 41€ gekost. Maar al de rest zijn goedkope spullen met 13€ als duurste stuk. Er ligt nu 15kg calcium zand in van 7€/zak van 5kg, dus dat is 21€. De lampen die erin hangen hebben me 5 of 6€ het stuk gekost. Dan nog de thermostaat van 55€ en dan heb ik alles gehad. Totaal zal dus zoiets zijn van een 400€.

Je kan beter bij de apother calciumbicarbonaat vragen, blijft beter aan je krekels kleven.
Denk dat ik 1 euro betaal ofzo en kom er enkele maanden mee toe.

Ok, zal ik onthouden voor de volgende keer. :p

Kennen ze de term bij de apotheker? Want bij calciumlactaat moest ze ook nogal nadenken... :lol:

$p@rDa
28 augustus 2009, 00:44
Zo zo, weer eens wat gelezen en enkele vraagjes stellen nu. Eerst af lijkt de baardagaam me vrij interresant daar deze erg actief is overheen de dag, wat het bezichtigen natuurlijk wat bevorderd. Waar ik nu aan dacht was het gegeven dat de diertjes normaal gezien dagelijks eten dienen te krijgen... Dit kan dus voor problemen zorgen daar ik niet iedere zaterdag op mijn kot ga kunnen zijn... Zou dit voor een baardagaam van circa 15 weken een probleem zijn?

Enkele andere dagactievere dieren die dan misschien de moeite zouden zijn? De Korenslang? of de dwergbaardagaam?

kaye1922
28 augustus 2009, 00:46
Kennen ze de term bij de apotheker? Want bij calciumlactaat moest ze ook nogal nadenken... :lol:

Hier kennen ze dat ja :)
normaal gezien mag dit geen probleem zijn

Doggiedog
28 augustus 2009, 02:47
Wees gerust, normaal gezien zouden ze dat moeten kennen. Uiteindelijk moeten die mensen wel heel wat ingewikkeldere termen kennen dan dat. En calciumlactaat is een heel normale term in dat wereldje, zelfs ik als simpele studente dierenverzorging ken het.

Massis
28 augustus 2009, 09:08
Zo zo, weer eens wat gelezen en enkele vraagjes stellen nu. Eerst af lijkt de baardagaam me vrij interresant daar deze erg actief is overheen de dag, wat het bezichtigen natuurlijk wat bevorderd. Waar ik nu aan dacht was het gegeven dat de diertjes normaal gezien dagelijks eten dienen te krijgen... Dit kan dus voor problemen zorgen daar ik niet iedere zaterdag op mijn kot ga kunnen zijn... Zou dit voor een baardagaam van circa 15 weken een probleem zijn?

Enkele andere dagactievere dieren die dan misschien de moeite zouden zijn? De Korenslang? of de dwergbaardagaam?

baardagaam + kot = slecht plan. die dieren hebben echt wel elke dag eten nodig. Zelfde geldt voor een dwergbaardagaam. Heb je trouwens door de week wel altijd tijd om hem 2 keer per dag eten te geven? Ik weet van mezelf dat ik vaak genoeg uitging om daar géén tijd voor te hebben. Bovendien ga ik er vanuit dat je maar 1 ruimte hebt op kot, dus dat je op allerlei vreemde uren het licht gaat aan en uit doen. Dat kan ook voor extra stress zorgen daar baardjes een dag/nacht ritme hebben en dus 's nachts graag gewoon doorslapen.

bovendien heb je ook de plaats nodig en zijn reptielen stressgevoelig. Over het algemeen is een reptiel op kot gewoon een slecht plan...

@bubba: goed van je lampen. Dat calciumzand moet je wel mee oppassen, dat plakt namelijk erg samen als het vochtig wordt, en als je luipjes dat teveel binnenkrijgen, krijgen ze last van verstoppingen.

€400 is wel behoorlijk veel... Ik betaal nu pakweg €650 voor 1 bak van 140*50*75 en 1 bak van 85*40*60 , volledig ingericht met alles erop en eraan, zelfs de aanschaf van een baardagaam ingerekend.

ok de thermostaten had ik voor niks, maar als ik die betaalde zat ik nog maar aan €750. Nuja het is maar wat ge wilt natuurlijk, ik heb er ook 3 weken werk aan. (met als voordeel dat alles is zoals ik het wil)

Bubba
28 augustus 2009, 09:48
Mja, het is nogal logisch dat je goedkoper uit bent met zelf een terra in elkaar te zetten. :p

Als ik de kosten bekijk dan kom ik alleen voor de bak en de thermostaat al bijna aan 300€. Dusja, dan is de overschot voor alle inrichting etc niet teveel.

Massis
28 augustus 2009, 09:51
Mja, het is nogal logisch dat je goedkoper uit bent met zelf een terra in elkaar te zetten. :p

Als ik de kosten bekijk dan kom ik alleen voor de bak en de thermostaat al bijna aan 300€. Dusja, dan is de overschot voor alle inrichting etc niet teveel.

nee klopt, exoterra bakken zijn ook behoorlijk duur. Nu je krijgt er ook een mooie achterwand bij als ik me niet vergis? Die dingen kosten stukken van mensen als je ze koopt...

ik ben aan hout+glas voor de 2 bakken samen zo'n €175 kwijt, de rest gaat naar aankoop van inbouwspots, dimmers, keramische lampen, piepschuim, tegellijm, vernis, tec7 + siliconenpistool, ...

het enige wat ik echt koop aan inrichting is een houtstronk van €15 voor de baardagaam, 10-15kg speelzand en 50kg ruwe leisteen voor vloerbedekking. Al de rest maak ik zelf.

Wat voor thermostaat heb je gekocht? een habistat? of een thermo control II (pro?) ?

ik heb het geluk gehad mijn 4 thermostaten voor niks te krijgen via een kennis (ipv dag/nacht setting, heb ik gwn 1 thermostaat voor dag en 1 voor nacht, en kan zo meteen ook koude en warme kant van de bak in de gaten houden). 't zijn er van deze: http://www.ryanairconspares.com/images/dixell_thermostat.jpg

Bubba
28 augustus 2009, 11:24
Thermostaat is de Thermo Control Pro II ja. Kon niet meteen een andere vinden die +- hetzelfde aankan.