PDA

Volledige versie bekijken : Insecten

Benjamin
11 mei 2009, 01:56
Naar aanleiding van een concrete vraag open ik dit topic maar ik houd de titel breed zodat het voor meer gebruikt kan worden in de hete zomermaanden (met dus de nodige overlast van insecten).
Ik zag straks een insect wat ik qua uiterlijk het best kan beschrijven als een vliegende mier. Het insect is dus zwart, heeft 2 min of meer bolle vormen in de lengterichting en het vliegt. Aangezien het binnen was en ik niet wist ofdat het steekt heb ik het doodgeslagen (buiten insecten hou ik van dieren), het exoscelet voelt stevig aan en tot mijn verbazing vloog dat insect nog weg terwijl ik toch al stevig had doorgeduwd na het slaan en het seconden lang niet bewoog.
Wat voor insect is dit? Ik lees dat vliegende mieren normaal gesproken pas in augustus voorkomen (ik wist tot nu niet eens dat ze bestaan).

warthie
11 mei 2009, 06:57
Sluipwesp mss.

Dennoman
11 mei 2009, 08:50
Kan inderdaad een sluipwesp zijn, hoewel een vliegende mier me ook niet onmogelijk lijkt.

Eergisteren hadden we een meikever in huis, een mannetje. Je zou schrikken hoe enorm die dingen wel niet zijn. Wel leuk dat ze langskomen, dan weten we dat de haag gezond is. Zijn ook een tijdje met uitsterven bedreigd dacht ik.

Santa
11 mei 2009, 09:51
Meikevers zijn zonder twijfel de coolste insecten alive! Alleen vliegen ze zichzelf altijd half dood tegen onze buitenlamp en kunnen ze zichzelf niet meer omdraaien als ze tegen de muur gekwakt zijn xD

Genius
11 mei 2009, 10:30
Heb gisteren toevallig nog een meikever van een vreselijke dood gered. Het beestje lah ocharme op haar rug en kon niet meer recht geraken. Heb het dan maar vastgepakt en eventjes op mijn hand laten kruipen. Heerlijk hoe die pootjes in uw vel "plakken".

Erna heb ik het in het gras gezet en het was content!

Durin
11 mei 2009, 10:36
Jep Meikevers rule :)

Was gisteren naar tv aant kijken en ineens hoor ik twee keer redelijk luid *pok* op ons ruit. Ga buiten kijken en waren twee kevers tegen gekwakt :) Dan maar snel achteraan in den boomgaard gaan zetten :love: toffe beestjes

Illcat
11 mei 2009, 10:52
Libelle ftw! Die zijn de max, met uitsterven bedreigt naar't schijnt. Maar daar merken wij hier thuis toch amper iets van hoor, iedere zomer stikt het ervan in onze vijvers. alllllriiiiiight!

Fatalix
11 mei 2009, 12:18
Betere vraag: hoe kom je van ze af?

Word nu al helemaal ziek van het aantal muggen in mn kamer, sigh.

;''<

Massis
11 mei 2009, 12:34

;''<

citronella kaarsjes (heb je ook in teelicht formaat)

werkt schitterend en is niks chemisch

en meikevers zijn inderdaad super! vroeger hielden wij die vaak een dagje ofzo als "huisdier" en dan de avond erop lieten we die terug vrij op dezelfde plek.
Da's ondertussen wel al minstens 5 en wss meer jaar geleden.
Heb er vorige week ook al 2 gered, eentje lag op haar rug te spartelen midden op't skatepark in Hasselt, de andere lag in de gang op kot wat rond te kruipen...

Dennoman
11 mei 2009, 12:35

;''<
Een standaard muggenstrip van Vapona is heel goed, maar je moet wel je kamer goed verluchten, anders wordt de lucht beetje minder door het gif.

Wij gebruiken zo'n dingen voor in het stopcontact.

Ook je licht niet aan laten als het venster openstaat, dat in combinatie met de geur van je lichaam trekt hen aan.

GuntherDW
11 mei 2009, 13:38
beh, ik heb eergisteren nog net een spin net voor m'n neus zien naar beneden dwarrelen,
en dat terwijl er niks tussen m'n monitor & ik zat om u aan vast te klampen buiten het plafond dat toch wel al redelijk hoog is.
zo is da al een keer of 2-3 geweest, waar de fuck komen die vandaan? :p

(niet da'k er schrik van heb, ma is wel es ff verschieten als die zo ineens voor u hangen en geen 5 secs erna tussen de toetsen in uw keyb zitten, haal die er maar es vantussen!)

edit: we zitten wel met een nest aan de vijver, maar da's denk ik toch net iets te ver voor naar m'n kamer te gaan

w3bb3r
11 mei 2009, 13:40
dood aan insecten! :cool:

:unsure:

SlashDotDash
11 mei 2009, 14:19
Ik zag straks een insect wat ik qua uiterlijk het best kan beschrijven als een vliegende mier. Het insect is dus zwart, heeft 2 min of meer bolle vormen in de lengterichting en het vliegt.

Zaagwesp, sluipwesp, of een zweefvlieg dat één van de eerder vernoemde soorten imiteert. Kan vanalles zijn. Kijk hier (http://www.gardensafari.net/indexdutch.htm) eens.

Libelle ftw! Die zijn de max, met uitsterven bedreigt naar't schijnt. Maar daar merken wij hier thuis toch amper iets van hoor, iedere zomer stikt het ervan in onze vijvers. alllllriiiiiight!

Libellen (Odonata) zijn een grote orde van insecten, bevatten waterjuffers (zygoptera) (die je waarschijnlijk in grote hoeveelheden aan jullie vijvers ziet) en libellen (anisoptera) die iets groter zijn.

Er zijn idd een aantal bedreigde libellensoorten in België. De meer zeldzame soorten vind je wel nog terug in kleine natuurgebieden.

insecten, spinnen en ander ongedierte. Wat een ellende allemaal. Haat die dingen echt

Mja, zonder insecten/spinnen zouden we niet kunnen leven :)
Trouwens, het zijn zéér fotogenieke beesten :woohoo:

de Waaslandwolf
11 mei 2009, 15:12
Libellen (Odonata) zijn een grote orde van insecten, bevatten waterjuffers (zygoptera) (die je waarschijnlijk in grote hoeveelheden aan jullie vijvers ziet) en libellen (anisoptera) die iets groter zijn.

Hier zitten anders nog wel redelijk wat libellen. De meerderheid van die beesten zijn inderdaad lantaarntjes of watersnuffel of iets dergelijks, maar er zitten altijd wel voldoende steenrode heidelibel (kan me vergissen, misschien was het bloedrode, of gewoon alletwee?), een paar oeverlibellen, en geregeld nog eens een tweetal soorten glazenmaker. Niks echt speciaals dus, maar wel libellen genoeg. :p

SlashDotDash
11 mei 2009, 15:26
Lantaarntjes zijn zeer wijdverspreid, ja. Watersnuffel al iets minder. Toch een mooie diversiteit aan libellen ook, maar idd niks dat met uitsterven bedreigd is.

de_willy
11 mei 2009, 17:56
Een "vliegende mier" zal het zeker niet geweest zijn. "Vliegende mieren" zijn eigenlijk gewoon de mannetjes. Deze verlaten enkel het nest om te paren (zowat het enige waar ze nuttig voor zijn). De paringsperiode voor de meeste mierensoorten hier in België is inderdaad midden tot einde augustus. Nadat het mannetje een koningin bevrucht heeft zal hij het leven laten. De koningin zal dan haar vleugels kwijtspelen en een nest beginnen uitgraven.

Ik kan er niet aan doen maar ik vind de meeste insecten enorm interessant, dan vooral de enorme variatie aan mierensoorten. Moesten mieren onze grootte hebben eh...'t zou hier ni goe komen. :p

Carrion
11 mei 2009, 17:57
Een "vliegende mier" zal het zeker niet geweest zijn. "Vliegende mieren" zijn eigenlijk gewoon de mannetjes. Deze verlaten enkel het nest om te paren (zowat het enige waar ze nuttig voor zijn). De paringsperiode voor de meeste mierensoorten hier in België is inderdaad midden tot einde augustus. Nadat het mannetje een koningin bevrucht heeft zal hij het leven laten. De koningin zal dan haar vleugels kwijtspelen en een nest beginnen uitgraven.

dus kon het even goe een koning zijn die 'm zag vliege

de_willy
11 mei 2009, 18:04
dus kon het even goe een koning zijn die 'm zag vliege

Nee. Koninginnen vliegen pas uit in de maand augustus. Dit kan soms ook iets vroeger zijn aangezien het ook van het weer afhangt. Hun favoriete moment is net na een goed onweer. Dan is de grond meer geschikt om een holletje in te graven. Het is mij wel al opgevallen dat de meeste mierenkolonies al terug uit hun winterslaap gekomen zijn. Op mn werk in het grasperk zit het echt overvol met mierenhopen. Ik durf mij daar echt niet meer in het gras zetten. :p

Lospeed
11 mei 2009, 18:08
Is er iets dat waarmee je vliegen uit je huis kan houden ? (muggen ging'k ook vragen, maar dat is al een beetje verteld)
Want als er iets is waar ik me dood aan erger is het een vlieg die heel de tijd voor m'n neus op m'n monitor of op m'n handen komt zitten, tot'k ze wegsla, wat rond m'n kop zoemt en terug op dezelfde plaats gaat zitten, en dit constant en toch wel redelijk lang... :angry: 'k kan moeilijk die vlieg op m'n monitor gaan pletten ofc :P

de_willy
11 mei 2009, 18:16
De klassieke "vliegevanger" slingerkes. Of zo'n mepper op electriciteit. :p Kssssccchhhhht...kets.
Of minder rotzooi op u kamer laten liggen, vliegen hebben dat graag. :p

Carrion
11 mei 2009, 18:18
Is er iets dat waarmee je vliegen uit je huis kan houden ? (muggen ging'k ook vragen, maar dat is al een beetje verteld)
Want als er iets is waar ik me dood aan erger is het een vlieg die heel de tijd voor m'n neus op m'n monitor of op m'n handen komt zitten, tot'k ze wegsla, wat rond m'n kop zoemt en terug op dezelfde plaats gaat zitten, en dit constant en toch wel redelijk lang... :angry: 'k kan moeilijk die vlieg op m'n monitor gaan pletten ofc :P

en zift insteken als uw raam open staat

de Waaslandwolf
12 mei 2009, 00:28
Zoals al gezegd: gaasraam ftw. Wat ook goed schijnt te helpen is gedroogde laurierbladeren ophangen. Zelf wel nog nooit geprobeerd, dus ik kan niet zeggen hoe goed het werkt.

Benjamin
12 mei 2009, 00:53
Zaagwesp, sluipwesp, of een zweefvlieg dat één van de eerder vernoemde soorten imiteert. Kan vanalles zijn. Kijk hier (http://www.gardensafari.net/indexdutch.htm) eens.
Het was geen zaagwesp, sluipwesp of een zweefvlieg. Het insect was overigens vrij klein (wel wat groter dan een mier die je normaal ziet kruipen) en ik vond de vleugels weinig opvallend, ik weet niet eens ofdat ik de vleugels gezien zou hebben als ik het beest niet zag vliegen.

Allemaal goed en aardig maar geld dit ook voor de mug? ;)
Dazen kan ik ook missen als kiespijn, ze vliegen doodbrutaal naar binnen enkel met het doel je te steken. Gewoon zwemmen in een plas verpesten ze ook wanneer ze daar zijn. :sad:

Zeker!

1st gen gamer
12 mei 2009, 01:10
zo'n stift werkt wel goed. zonder heb ik altijd prijs, mijn vriendin nooit. ook altijd lekker als ze in uwe neus vliegen. als ge dan met een snot valling zit...

Dennoman
12 mei 2009, 01:16
zo'n stift werkt wel goed. zonder heb ik altijd prijs, mijn vriendin nooit. ook altijd lekker als ze in uwe neus vliegen. als ge dan met een snot valling zit...
Drown them :evil:

Verzuipen in snot, worst death ever :lol:

mach1en
12 mei 2009, 18:22
ALLE INSECTEN ZIJN LOSERS.. !!!!!:sop:

:unsure:

freakykiller
12 mei 2009, 20:30
Ik haat insecten in feite... zeker op de fiets kerel, fietsen met hooikoorts + veel vliegen in gebieden met bomen & struikens = Hell

SlashDotDash
13 mei 2009, 08:47
Vooral die daasvliegen zijn ware assholes

Ja, die zijn pijnlijk. Maar ze hebben zo'n mooie ogen :love: (http://www.flickr.com/photos/alliec2007/2647095065/)

Zo van die rollers op basis van DEET werken wel goed om insecten af te weren.

Iemand
13 mei 2009, 11:33
Ja, die zijn pijnlijk. Maar ze hebben zo'n mooie ogen :love: (http://www.flickr.com/photos/alliec2007/2647095065/)

wow :o

VergeX
13 mei 2009, 20:22
Mijn ouders hebben een plantencentrum en wij wonen daar vlak aan. Nu zitten er hier soms echt grote sprinkhanen. De langste die ik hier is heb vastgehad was rond de 10 - 11cm.

Fantastisch als je die beesten oppakt en daarna tegen de tafel gedrukt houdt. Dan voel je het echt als die willen wegspringen, die beesten kunnen echt veel kracht zetten met hun achterpoten.

Volgende keer fotografeer ik er een.

Hellcats
13 mei 2009, 22:26

Damn,Insecten op lsd:oink:

Stabby
1 juni 2009, 23:31
Ik was nieuwsgierig naar de levensduur van bepaalde insecten. Voor wie interesse heeft:

Mug: 4-6 weken
Vlieg: 4-6 weken
Meikever: enkele weken
Spin: 1 jaar
Sprinkhaan: 3 maanden
Bij: 28-35 dagen
Wesp: 6-7 weken

Matt.
1 juni 2009, 23:47
Er zit hier zo'n facking bromvlieg die zich amper neerzet en die 'k hier nie wegkrijg. :(

Benjamin
2 juni 2009, 00:44
Ik was nieuwsgierig naar de levensduur van bepaalde insecten. Voor wie interesse heeft:

Mug: 4-6 weken
Vlieg: 4-6 weken
Meikever: enkele weken
Spin: 1 jaar
Sprinkhaan: 3 maanden
Bij: 28-35 dagen
Wesp: 6-7 weken
Interessant.
Ik heb 1-2 weken lang een vlieg op 'bezoek' gehad die ik maar niet te pakken kreeg. Uiteindelijk is het me gelukt om hem dood te slaan tussen mijn handen maar man, wat was die vlieg toch snel en beweeglijk.
De laatste tijd heb ik ook veel last van muggen. Het lijkt wel alsof dat voor elke mug die ik doodslag er weer 1 bij komt.
Ik snap echt niet wat mensen leuk vinden aan dat zomerse weertje (al is het officieel nog geen zomer).

GeTa
2 juni 2009, 00:50

http://4.bp.blogspot.com/_YmLUFEmVfME/RzOuq3WPwvI/AAAAAAAAAUg/m-gWyXLthIQ/s320/hypnotoad.jpg

CuRv3
2 juni 2009, 08:31
Zoals al gezegd: gaasraam ftw. Wat ook goed schijnt te helpen is gedroogde laurierbladeren ophangen. Zelf wel nog nooit geprobeerd, dus ik kan niet zeggen hoe goed het werkt.

Het allerbeste systeem is van Hamstra (NL bedrijf). Wij hebben dit door ons hele huis hangen en hebben ze speciaal laten afkomen hiervoor. Hamstra - Raamhorren (http://www.hamstrahorren.nl/?productgroup/111/Raamrolhorren.aspx)

Andere alternatieven zijn idd van die ramen, maar die zijn zo omslachtig tbh.

Benjamin
11 augustus 2009, 02:33
Het steekt, het laat een vrij grote en pijnlijke bult achter en de onderliggende huid wordt gedurende de eeste uren knalrood.
Welk insect zou dat zijn?
Ik zag zo'n steekvlieg mijn kamer uit vliegen. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Ik loop nu al ruim een week rond met een rode vlek op mijn ene been van vele tientallen vierkante centimeters (in het begin veel jeuk en een beetje pijn, nu veel lichter van kleur en al een tijdje voel ik er niets meer van) en nu heb ik 1 te pakken op de kuit van mijn andere been.
Kan je iets smeren om die jeuk en pijn te doen minderen?

Ik HAAT zomers.

SlashDotDash
11 augustus 2009, 09:28
Misschien door een daas gebeten (http://farm4.static.flickr.com/3593/3803341456_952884eb3b_o.jpg)? In dat geval is het een beet en geen steek, dazen gebruiken hun monddelen om de huid open te snijden en geen angel of stekend proboscis, wat het groter trauma verklaart.

Maakte ze geluid als ze rondvloog? Dazen hoor je niet aankomen... Enkel DEET heeft enig effect: het blokkeert de receptoren die ze gebruiken om je als "prooi" te vinden.

PS: misschien past deze topic beter in natuur & wetenschap?

Benjamin
11 augustus 2009, 18:51
Het lijkt er inderdaad op dat het een daas was. Het maakte een zoemend geluid en die ogen hebben zo'n vreemd kleurtje. De jeuk is met name de eerste 2 dagen hinderlijk en daarna neemt die snel af.
Ik heb de indruk dat dat insect inderdaad beet aangezien de huid wat beschadigd lijkt op die plaats.

Wat ik vreemd vind: nu zie ik vooral nog de steek zelf maar de rode kleur van de huid er om heen is weer verdwenen (weer normaal) terwijl ik waarschijnlijk meer dan een week geleden door hetzelfde insect ben gestoken op ongeveer dezelfde plaats op mijn andere been en die huid nog steeds duidelijk zichtbaar rood is (het wordt langzaam aan wel weer normaal maar zeer traag).
Zou de grootte van de beet of de duur van de beet een rol spelen of zou het ook iets met een allergische reactie te maken kunnen hebben. Ik weet niet ofdat die insecten nog een of ander stofje achterlaten zoals muggen doen.

Desdenova
11 augustus 2009, 19:25
Ik HAAT zomers.

²

Op 1 ding na: vrouwelijk schoon :D

pietje666
11 augustus 2009, 20:22
maar een daas voelde wel als die u bijt ze, doet echt zeer. Doet me denken aan die keer dat ik op het strand als een gek achter zo een kutbeest aan het aanlopen was en met zwemvliezen ernaar aant slagen was. Iedereen was me nogal raar aan het bekijken :D

Benjamin
11 augustus 2009, 20:47
Ik sliep met mijn raam open en als ik het mij goed herinner (ik was immers wat versuft op dat moment) was het precies bij het wakker worden dat ik zo'n daas door het raam naar buiten zag vliegen. Ik zal wel wakker zijn geworden door die beet maar het is niet dat ik me bewust was van pijn (ik ben wel wat gewend).
De eerse uren was het enorm pijnlijk maar de beet zelf lijkt toch minder pijnlijk te zijn dan die van een wesp want vorig jaar ben ik daar eveneens wakker door geworden en toen zat ik binnen een halve seconde recht overeind. Ik voelde die steek op mijn rug, keek ofdat de wesp er nog was en dan bleek die dood op mijn bed te liggen.
Hij zal me zeker gestoken hebben omdat ik op hem ging liggen.

Maar goed, weet iemand meer over die rode vlek die rondom zo'n beet ontstaat? Is dat het gevolg van een allergische reactie, een ontstekingsreactie door de wond of iets anders? Waar hangt het van af hoe rood het wordt en hoe lang het duurt voordat dat wegtrekt?

@ Desdenova

second! :D

Smiles_
11 augustus 2009, 21:08
Steeds minder vlinders. Maar ja, wat zou je willen, als mensen een rups zien kan die niet snel genoeg doodgesproeid zijn. Maar zonder rupsen geen vlinders natuurlijk.

Cycloon
11 augustus 2009, 22:36
Maar goed, weet iemand meer over die rode vlek die rondom zo'n beet ontstaat? Is dat het gevolg van een allergische reactie, een ontstekingsreactie door de wond of iets anders? Waar hangt het van af hoe rood het wordt en hoe lang het duurt voordat dat wegtrekt?

Bij ons op het werk is ook iemand gestoken door een wesp en heeft ook een gigantische rode plek op z'n arm (zo'n 15cm doorsnede) sinds 5 dagen. Hij is daarmee naar de dokter geweest en die zei dat hij waarschijnlijk licht allergisch was. Hij heeft toen een zalf meegekregen, maar echt snel weggaan doet het niet :p

Benjamin
12 augustus 2009, 02:49
Maar kan de beet van een daas ook een allergische reactie veroorzaken? En zo ja, wat triggert dan die alergische reactie?
Het kan natuurlijk ook dat ik de eerste keer door een wesp was gestoken zonder dat ik er wakker door ben geworden...
Die rode vlek bij mij is ongeveer 10 cm. lang en de maximale breedte is zo'n 8 cm.
Een flinke vlek dus. Ik ben er niet mee naar de huisarts gegaan omdat ik al vermoedde dat het van een insect zou zijn en ik had al uitgesloten dat het van een teek is.

SlashDotDash
12 augustus 2009, 08:48
Steeds minder vlinders. Maar ja, wat zou je willen, als mensen een rups zien kan die niet snel genoeg doodgesproeid zijn. Maar zonder rupsen geen vlinders natuurlijk.

Dit jaar zijn er nochtans uitzonderlijk veel vlinders :)

Wat niet wegneemt dat de algemene trend negatief is. Maar daar is geen specifieke oorzaak voor gekend hoor.

Cycloon
12 augustus 2009, 10:35
Maar kan de beet van een daas ook een alergische reactie veroorzaken? En zo ja, wat triggert dan die alergische reactie?
Het kan natuurlijk ook dat ik de eerste keer door een wesp was gestoken zonder dat ik er wakker door ben geworden...
Die rode vlek bij mij is ongeveer 10 cm. lang en de maximale breedte is zo'n 8 cm.
Een flinke vlek dus. Ik ben er niet mee naar de huisarts gegaan omdat ik al vermoedde dat het van een insect zou zijn en ik had al uitgesloten dat het van een teek is.

Als het geen pijn doet en niet meer slechter wordt zou ik gewoon geduld hebben, het zal wel weggaan. Moest het een teek zijn dan zou je het beest zien zitten, want die zijn redelijk groot als ze zichzelf vol gezogen hebben.

Slabby
12 augustus 2009, 11:15

Een van mijn katten is verzot op vlinders :puke:

FurtiveDuck
12 augustus 2009, 16:00
Thuis hebben wij een zalig systeem tegen insecten. Iedere kamer in ons huis werd behangen met dubbelzijdig kleefband. De eerste dagen was het wat wennen en dronken thuiskomen is ook uit den booze (wordt soms wakker terwijl ik aan de muur hang).

Kost wel veel geld, maar kom, 't is effectief en ge moet er iets voor over hebben.

de Waaslandwolf
12 augustus 2009, 16:53
Maar kan de beet van een daas ook een alergische reactie veroorzaken? En zo ja, wat triggert dan die alergische reactie?
Veel insecten hebben in hun speeksel onder andere een anti-stollingsvloeistof zitten, samen met nog wat andere toestanden, en die zijn de oorzaak van al die bulten en roodheid. Dat, tesamen met hoe uw eigen afweersysteem erop reageert. Die reactie kan wel redelijk sterk zijn (tot gevaarlijk allergisch).

Een grote bult betekent dus dat uw afweersysteem vrij sterk reageert. De allereerste dazenbeet die ik had was ook 4 cm op 4 cm. De tweede half zo groot, daarna nog wat kleiner, en tegenwoordig voel ik ze niet eens meer, en zijn ze binnen een tweetal uren volledig verdwenen. Ik vind dazen nog altijd wel verrekt irritant, maar eens ik gebeten ben, heb ik er gelukkig genoeg wel zo goed als geen last meer van. :p

dronken thuiskomen is ook uit den booze (wordt soms wakker terwijl ik aan de muur hang).
N/O maar :rofl: :rofl:

Brolpaq
12 augustus 2009, 17:56

Er zijn idd een aantal bedreigde libellensoorten in België. De meer zeldzame soorten vind je wel nog terug in kleine natuurgebieden.

Waarom ni?

Solid Q
12 augustus 2009, 19:01
Waarom ni?

Nooit gehoord over de voedselpiramide of het ecosysteem ? ;)

bacterieën < kleine organismen < insekten < vogels < roofdier < mens (kort gezegd)

Niet te geloven dat je ThierryM zijn opmerking in vraag stelt , misschien nog geen biologieles gehad ?

Genius
12 augustus 2009, 19:18
eventjes volledig offtopic maar ThierryM...uw foto's zijn potverdekke nice!

Jammer dat geen macro's hebt van spinnen. Of heb ik daar over gekeken?

kisthechef
12 augustus 2009, 19:33
Euhm, Benjamin, ooit gedacht aan een vliegenraam?

NotoriousP
12 augustus 2009, 22:39
Onze tuin zit jaarlijks vol met vuurwantsen of Phyrhocoris apterus. Grappige beestjes, zitten altijd in grote hopen bijeen. Perfect pee-target...

Benjamin
13 augustus 2009, 00:34
Veel insecten hebben in hun speeksel onder andere een anti-stollingsvloeistof zitten, samen met nog wat andere toestanden, en die zijn de oorzaak van al die bulten en roodheid. Dat, tesamen met hoe uw eigen afweersysteem erop reageert. Die reactie kan wel redelijk sterk zijn (tot gevaarlijk allergisch).

Een grote bult betekent dus dat uw afweersysteem vrij sterk reageert. De allereerste dazenbeet die ik had was ook 4 cm op 4 cm. De tweede half zo groot, daarna nog wat kleiner, en tegenwoordig voel ik ze niet eens meer, en zijn ze binnen een tweetal uren volledig verdwenen. Ik vind dazen nog altijd wel verrekt irritant, maar eens ik gebeten ben, heb ik er gelukkig genoeg wel zo goed als geen last meer van. :p
Het zou best weleens kunnen dat ik vorige week voor de eerste keer gestoken ben door een daas (ik had overigens zoveel jeuk, beide keren, dat gewoon wandelen al hindelijk was (wrijving broek) en slapen bijna niet te doen was) aangezien ik me niet kan herinneren dat deze beestjes in mijn streek van Nederland zoveel voorkomen of voorkwamen. Zo zie ik hier op mijn kot ook een soort vliegjes en nog wat vreemde insecten (een soort van kever die zeer hard is maar eveneens zeer gemakkelijk is te vangen, een of ander insect wat alleen buiten op de grond kruipt en wat qua vorm iets weg heeft van een rups) die ik in Leuven pas voor het eerst heb gezien. Blijkbaar verschilt dit nogal sterk in aangrenzende regio's die nochtans hetzelfde klimaat hebben?

SlashDotDash
13 augustus 2009, 08:52
eventjes volledig offtopic maar ThierryM...uw foto's zijn potverdekke nice!

Jammer dat geen macro's hebt van spinnen. Of heb ik daar over gekeken?

Dank je, ik heb één foto van een minispinnetje (http://www.flickr.com/photos/thierrymarysael/3414410507/) en ééntje van een krabspinnetje (http://www.flickr.com/photos/thierrymarysael/2770677687/). Ik zou me er eens moeten op toeleggen. Op het veldje waar ik dikwijls ga fotograferen heb ik al een paar hele grote tijgerspinnen gezien. Daar moet wel iets van te maken zijn.

Momenteel krijgt vliegend grut meestal de voorrang.

@Benjamin: kijk anders hier eens rond: Welkom bij Gardensafari Photography (http://www.gardensafari.net/indexdutch.htm)
Daar vind je heel wat info over vaak voorkomende insecten. Het verschil in klimaat in Nederland en Vlaanderen is inderdaad niet genoeg om een volledig andere waaier aan soorten te voorzien. Meestal is het de plaatselijke begroeiing die bepaalde insecten aantrekt.

Genius
13 augustus 2009, 09:15
Zeer mooi Thierry, spinnen zijn volgens mij prachtig om te zien in macro opnames.

Benjamin
13 augustus 2009, 23:59
@Benjamin: kijk anders hier eens rond: Welkom bij Gardensafari Photography (http://www.gardensafari.net/indexdutch.htm)
Daar vind je heel wat info over vaak voorkomende insecten. Het verschil in klimaat in Nederland en Vlaanderen is inderdaad niet genoeg om een volledig andere waaier aan soorten te voorzien. Meestal is het de plaatselijke begroeiing die bepaalde insecten aantrekt.
Ik ga er eens naar kijken. ;)

Subai
16 augustus 2009, 00:11
Dank je, ik heb één foto van een minispinnetje (http://www.flickr.com/photos/thierrymarysael/3414410507/) en ééntje van een krabspinnetje (http://www.flickr.com/photos/thierrymarysael/2770677687/). Ik zou me er eens moeten op toeleggen. Op het veldje waar ik dikwijls ga fotograferen heb ik al een paar hele grote tijgerspinnen gezien. Daar moet wel iets van te maken zijn.

Momenteel krijgt vliegend grut meestal de voorrang.

Mooie foto's, mag ik vragen met welke camera je die neemt?

SlashDotDash
16 augustus 2009, 20:08
Dank je, ik maak mijn foto's met een D90 (vroeger D70) digitale spiegelreflex camera van Nikon, met een macrolens erop. Eigenlijk kun je met elke spiegelreflexcamera en macrolens dergelijke foto's maken, het merk/type camera maakt weinig uit.

TimeFtw
16 augustus 2009, 20:21
Nooit gehoord over de voedselpiramide of het ecosysteem ? ;)

bacterieën < kleine organismen < insekten < vogels < roofdier < mens (kort gezegd)

Niet te geloven dat je ThierryM zijn opmerking in vraag stelt , misschien nog geen biologieles gehad ?

Dat plus het feit dat veel planten afhankelijk zijn van insecten voor hun voortplanting. :)

SlashDotDash
17 augustus 2009, 10:26
Klopt, het zou een ramp zijn voor de mensheid moest bestuiving door insecten wegvallen.

Atrox
17 augustus 2009, 16:18
Dernet nog een larve van een waterjuffer in mijn aquarium gevonden, direct weggehaald. Wie geïnteresseerd is, kheb hem nog ... :p

Ik heb wel geen idee hoe dat beest erin is geraakt aangezien ik geen regenwater ofzo gebruik. Mss via de planten uit de aquariumwinkel ...

Naradia
3 september 2009, 01:04
Hallo, ik heb vandaag een insect gezien (lees thuis tegengekomen en onmiddellijk doodgeslaan, dierenliefhebber maar insectenhater :angry:), en vroeg me af wat het was, ik heb al wat op het internet gezocht maar vond niet echt een resultaat met mijn beperkte beschijving :/

Ik zou het dier beschrijven als een ongewoon grote mier, dus zwart, voelsprieten, exoskelet, etc. maar dan ongeveer 6 cm groot. Voor alle duidelijkheid had het geen vleugels, en foto's kan ik niet meer maken door het doodslaan en onmiddellijk wegsmijten :unsure:

Alvast bedankt :)

nasredinho
3 september 2009, 01:32

Ik kan er niet aan doen maar ik vind de meeste insecten enorm interessant, dan vooral de enorme variatie aan mierensoorten. Moesten mieren onze grootte hebben eh...'t zou hier ni goe komen. :p

vliegende mieren zaten al eind jullie voor mijn deur, we zaten met een nest

tanktic
14 september 2009, 12:53
iemand soms een idee wat voor soort wesp ik hier net buiten gezet heb, Leek net op een gewone wesp maar ze was +- 3cm lang en ik schat iets van 7 a 8mm doorsnede. Heb echt nog nooit zoeen grote wesp gezien of kan het een koningin geweest zijn ofzo die de weg naar binnen heeft gevonden? :P

Cycloon
14 september 2009, 13:04
iemand soms een idee wat voor soort wesp ik hier net buiten gezet heb, Leek net op een gewone wesp maar ze was +- 3cm lang en ik schat iets van 7 a 8mm doorsnede. Heb echt nog nooit zoeen grote wesp gezien of kan het een koningin geweest zijn ofzo die de weg naar binnen heeft gevonden? :P

Zeker een hornet: http://www.naturenet.net/blogs/media/blogs/eating/hornet-dave.jpg

tanktic
14 september 2009, 13:30
Zeker een hornet: http://www.naturenet.net/blogs/media/blogs/eating/hornet-dave.jpg
Jah dat is exact wat het was O_o dat die in het vervolg maar buiten blijve :P

Royco
14 september 2009, 14:13
Jah dat is exact wat het was O_o dat die in het vervolg maar buiten blijve :P

tscheelt dat da hier voorkomt? :wtf:

SlashDotDash
14 september 2009, 14:51

Een hoornaar dus. Die komen hier inderdaad voor. Zijn echter helemaal niet agressief of ambetant t.o.v. mensen in tegenstelling tot de zgn. limonadewespen. Toch zolang je het nest niet verstoort.

Cycloon
14 september 2009, 15:29

Jep, komt hier voor, maar ze zijn niet zo agressief als de aziatische soorten :)

Doggiedog
14 september 2009, 20:23
zijn die vliegende mieren enkel mannetjes? want de koninginnen moeten het nest toch ook verlaten (en hebben ook vleugels)?

X-Miner
22 september 2009, 13:14
Heb reeds 2 hoornaars op 2 dagen tegengekomen... Fucking creepy dingen :S Ik ben nie bang van insecten maar zo van die Godzillawespen zijn wa teveel van het goede... Squached their ass btw ;)

Genius
22 september 2009, 13:52
Vorig jaar ben ik die hoornaars dikwijls tegengekomen op vakantie in Turkije. Lig je daar rustig op je matras te dobberen in het water en plots vliegt er zo'n gigantisch ding voor uwe neus...

SlashDotDash
22 september 2009, 14:01
Heb reeds 2 hoornaars op 2 dagen tegengekomen... Fucking creepy dingen :S Ik ben nie bang van insecten maar zo van die Godzillawespen zijn wa teveel van het goede... Squached their ass btw ;)

Waarom? Die zijn ab-so-luut niet agressief.

Genius
22 september 2009, 16:02

Klopt, maar het is gewoon verschieten als je zo'n soort wesp tegenkomt.

Vorige week naar de Antwerpse zoo geweest en daar hangen van die wespen vangers. Ik ging een kijkje nemen en dacht dat er een 10-tal in ging liggen...een 100 tal had beter geweest. :crazy:

Gisteren een libel gevangen, zijn ook wel zeer mooie beestjes. En sommig exemplaren zijn verdomd groot.

MiniJeffrey
22 september 2009, 18:24
Ik merk dat er een enorme hoeveelgeid insecten is momenteel, heel veel vliegen, muggen, paardenmuggen (BAH!), spinnen, ... Tot ergernis van mezelf want ik haat insecten, de vliegenmepper doet regemlatig dienst als beul dus de laatste tijd.

Genius
22 september 2009, 23:00
Ik merk dat er een enorme hoeveelgeid insecten is momenteel, heel veel vliegen, muggen, paardenmuggen (BAH!), spinnen, ... Tot ergernis van mezelf want ik haat insecten, de vliegenmepper doet regemlatig dienst als beul dus de laatste tijd.

spinnen zijn geen insecten :p

Ik vind dat er dan weer zeer weinig insecten zijn, thuis amper last van een mug. Laat staan een vlieg.

Spinnen dan weer wel maar die laat ik rustig zitten. Doet geen mens kwaad, enkel insecten.

SlashDotDash
23 september 2009, 08:46
Juist een half verdoofd wespje buitengezet :)

X-Miner
23 september 2009, 10:17

Maar ik wel ... :D

Burrid
25 september 2009, 22:11
Er liep zonet een grote huisspin naast mij op de muur. Heb ze gevangen in een potje en zit nu voor mij.
Wat moet ik er nu mee doen? Wil ze niet doden en niet buiten zetten, of ze gaat dood. Maar in mijn kamer wil ik ze ook niet :p

Goldensky
25 september 2009, 22:24
Er liep zonet een grote huisspin naast mij op de muur. Heb ze gevangen in een potje en zit nu voor mij.
Wat moet ik er nu mee doen? Wil ze niet doden en niet buiten zetten, of ze gaat dood. Maar in mijn kamer wil ik ze ook niet :p

Zus haar kamer? belt aan bij de buren en zet die daar af? Of zet die int tuinhuis fz :)

Burrid
25 september 2009, 22:26
Zus haar kamer? belt aan bij de buren en zet die daar af? Of zet die int tuinhuis fz :)

Hah, wou ze nog bij mijn broer steken, ma dan maakt hij gans de buurt wakker :p
Heb ze dan maar in de garage gezet.

shiftyke
25 september 2009, 23:59
terjuist liep er ook een huisspinnetje droog voor mijn voeten, kheb hem maar laten lopen, onder de zetel mag hij wel zitten, hopelijk komt hij de kat niet tegen :p

Doggiedog
26 september 2009, 17:18
ik heb een huisspinnetje die vlak onder mijn raam een web gemaakt heeft. Heb 'm maar laten zitten, wie weet houdt hij nog redelijk wat insecten uit mijn kamer ...

Benjamin
7 november 2009, 13:08
Rara, wat is het?
Ongeveer 5 cm. groot (misschien iets groter), 10-15 segementen op de romp, 8 poten waarvan de voorste 2 en achterste 2 groter zijn dan de middelste 4, smal gebouwd met wat opvallende doozichtige vleugels wanneer ze tegen de romp rusten (soort van bloedvaatjes zichtbaar in de vleugels), bruinkleurig (beetje als takken) en 2 bolle zwarte oogjes. Dit beestje zit op mijn raam en het wil niet weggaan, zelfs wanner ik met het raam schud (de kou?), de voorste en achterste 2 poten staan meer in de richting van de lengte-as (hier lijkt het vooral op te steunen), de 4 middelste pootjes staan wat meer opzij.

de Waaslandwolf
7 november 2009, 14:44
Foto? :unsure:

Benjamin
7 november 2009, 21:42
Foto? :unsure:
Ik heb geen fototoestel.

GMotha
7 november 2009, 22:16
brrr, huisspinnen. Vieze beesten. Kunnen flink bijten ook, al zouden ze dat maar zelden doen. 'k zou ze toch niet op mij willen hebben ofzo :sHuisspinnen kunnen pijnlijk bijten, maar ze raken zelden door uw vel: negen op de tien voelt ge't amper, eerder pech hebben om een pijnlijke beet te krijgen. Ge hebt buitenspinnen die nogal op huisspinnen lijken en die bijten wel flink door.

Ik heb geen fototoestel.Een tekeningetje in paint ofzo? Het klinkt nogal cryptisch. Bedoelt ge met segmenten op't lijf iets als een "staart" van een libel?

Benjamin
8 november 2009, 14:26
Met paint (muis) ga ik dat niet kunnen tekenen, nog even los van mijn gebrekkig tekentalent.
Met segmenten bedoel ik zich herhalende structuren die dezelfde vorm en ongeveer dezelfde afmeting hebben, inderdaad vergelijkbaar met de staart van een libelle, alleen zijn bij dit insect op het oog alle segmenten even groot en rond/ovaalvormig.

SlashDotDash
9 november 2009, 10:11
Benjamin, 8 poten en vleugels lijkt me niet mogelijk. Dat het niet beweegt zal inderdaad met de temperatuur te maken hebben. Kijk hier (http://www.gardensafari.net/dutch/sprinkhanen.htm) eens. Uit je omschrijving zou ik denken aan een mierenleeuw, gaas/slijkvlieg of kokerjuffer.

Benjamin
9 mei 2011, 06:45
Wat is dit voor insect?
http://www.dumpert.nl/mediabase/foto/f02b5e06_070520111243.jpg
http://www.dumpert.nl/mediabase/foto/f02b5e06_070520111246.jpg

SlashDotDash
9 mei 2011, 08:47
Een soort van langpootmug, zie bijv. ook hier: Langpootmug onbekend - Tipula spec. 2011-04-25 | Waarnemingen.be (http://waarnemingen.be/waarneming/view/53819917?_popup=1)

Edit: Een houtlangpootmug, Tanyptera atrata (http://waarnemingen.be/soort/photos/19317)
Dat aanhangsel dat op een angel lijkt is een legboor, om eitjes af te zetten. Is dus een vrouwelijk exemplaar.

Dr. Sheldon Cooper
9 mei 2011, 09:05
brrr, huisspinnen. Vieze beesten. Kunnen flink bijten ook, al zouden ze dat maar zelden doen. 'k zou ze toch niet op mij willen hebben ofzo :s

Hoe mensen hier praten over een "huisspinnetje"
alsof dat een lief, fluffy konijntje is ofzo. En dat dan nog laten zitten op de kamer, mag er niet aan denken. Brrrr :p

sainsaw
9 mei 2011, 09:17
Kheb toch ook een spin aan mijn raam gezet en eentje in mijn badkamer om muggen en kleine vliegen te vangen. Heb vorig jaar is een wesp in zijn web gelegd maar da was precies te groot om da op te krijgen. Die wesp kroop ook nog weg na een tijd, maar de spin heeft toch gewonnen uiteindelijk. :D

Kolder
9 mei 2011, 14:50
brrr, huisspinnen. Vieze beesten. Kunnen flink bijten ook, al zouden ze dat maar zelden doen. 'k zou ze toch niet op mij willen hebben ofzo :s

Haha, dat is een goei:rofl:

Huisspinnen kunnen niet bijten!
(allee, de groteren kunnen wel bijten, maar geraken niet door onze huid)

Inheemse (belgische) spinnen geraken niet door de huid van mensen.
Dus al die flauwekul over bijten enzo....:doh:

Er zijn maar enkele, grotere meestal, die kunnen bijten.

Als ik me niet vergis zijn er een stuk of 20 soorten die effectief door onze huid kunnen en ge moet weten dat er 50.000 soorten zijn! En van die 20 die het kunnen, komt er geen enkele hier voor (normaal gezien).

Ongelooflijk hoe veel van die "mythes" mensen nog geloven zoals dat spinnen eieren leggen in bananen enzo...:rofl::rofl::doh:

shiftyke
9 mei 2011, 16:07
Dit weekend wat volkswijsheid op café gehoord

Als ge ne meikever op den buik van een vrouw zet, komt ze klaar.

Zelden zo hard gelachen op café :lol:

Benjamin
9 mei 2011, 22:25
Doe mij maar wat chemische brol in het stopcontact om muggen weg te houden ze :D
Dat schijnt niet bepaald gezond te zijn, dan kan je toch beter dat spinnetje wat laten helpen die jou niets doet.

Benjamin
12 mei 2011, 16:11
Wat heeft dat extreemwarme aprilweer eigenlijk voor invloed op de muggen? Gaan we nu langer en meer worden gestoken?

Rnzk
12 mei 2011, 16:15
muggen of vliegen, daar kijk ik hier in Spanje al niet meer naar om...

Mijn ergste nachtmerrie loopt hier spijtig genoeg rond en is blijkbaar "normaal" voor de tijd/termperatuur dit jaar ... kakkerlakken, bah!

Goorste beesten die ik ooit gezien heb..

SlashDotDash
12 mei 2011, 16:21
Wat heeft dat extreemwarme aprilweer eigenlijk voor invloed op de muggen? Gaan we nu langer en meer worden gestoken?

Minder. Droger weer = minder eiafzetting in tijdelijke poeltjes en dus ook minder muggen.

Benjamin
12 mei 2011, 16:23
Minder. Droger weer = minder eiafzetting in tijdelijke poeltjes en dus ook minder muggen.
:woohoo:

sainsaw
18 mei 2011, 11:36
Zit hier de laatste tijd met muggen die GEEN gezoem maken mr mij wel steken?
Is da een ander soort mug ofzo?

FurtiveDuck
18 mei 2011, 12:43
Zit hier de laatste tijd met muggen die GEEN gezoem maken mr mij wel steken?
Is da een ander soort mug ofzo?

Te veel gefeest zonder oordopkes, ge hoort de mugfrequentie niet meer... what a blessing! :bow:

de Waaslandwolf
18 mei 2011, 13:41
Kanttekening: een tijdje minder droog weer, en ze komen vooralsnog massaal opduiken. :sad:

Dark Vampire
18 mei 2011, 23:46
Bah, daarjuist ook vies insect gezien op de grond in station van Herentals.
Geen idee wat het was, maar het was een 4 centimeter lang gok ik en nogal vrij dik, insect lag op zijn rug. Geen idee of het een kever, kakkerlak of een grote wesp was ofzo.
Heb even foto gemaakt maar is nogal onduidelijk. Krijg er nog de kriebels van. :s

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting (http://img707.imageshack.us/i/imageseab.jpg/)

Rider
19 mei 2011, 00:48
Bah, daarjuist ook vies insect gezien op de grond in station van Herentals.
Geen idee wat het was, maar het was een 4 centimeter lang gok ik en nogal vrij dik, insect lag op zijn rug. Geen idee of het een kever, kakkerlak of een grote wesp was ofzo.
Heb even foto gemaakt maar is nogal onduidelijk. Krijg er nog de kriebels van. :s

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting (http://img707.imageshack.us/i/imageseab.jpg/)

Headcrab larve imo.