PDA

Volledige versie bekijken : Stijn en het heelal

Ronnie86
29 april 2009, 12:07
iemand gekeken gisteren op canvas?

vond het best ok.

Bigbuddha
29 april 2009, 12:08
heerlijk programma.

RaGeR
29 april 2009, 12:09
Hopelijk komt er een dvd-box van want ik mis altijd een groot stuk door Mijn Restaurant.

passero
29 april 2009, 12:20
Ik heb het opgenomen maar nog niet gekeken.

De vorige 2 vond ik toch al fantastisch! De manier waarop Stijn het brengt is echt wel goed. Moesten de leerkrachten zo zijn zou het onderwijs wat zalig zijn :)

Ik was wel een beetje teleurgesteld over de 2de aflevering. Ik had een totaal andere inhoud verwacht gezien hij de eerste afsloot met "volgende keer over tijd". Dan had ik meer dingen verwacht zoals wat zwaartekracht met tijd doet en relativiteit enzo want dit zijn dingen die toch wel serieus spelen in het heelal. Daar bleef ik jammer genoeg beetje op mijn honger zitten... Misschien is het ook iets te moeilijke materie voor de gewone kijker om het simpel te brengen... don't know

maar algemeen gezien is het een plezier om hem bezig te zien en zeer intressant.

shiftyke
29 april 2009, 12:22
goeie reeks en heel goed vertelt, maar heel erg beperkt (voor mij) qua nieuwe info, voor de rest goed werk Stijn :niceone:

Boukreev
29 april 2009, 12:56
mja, ik vond de eigenlijke info ook wat te beperkt. het is wel zeer overtuigend gebracht, maar vond hem te lang stilstaan bij 1 ding en heb eigenlijk niet veel bijgeleerd

[deleted]
29 april 2009, 13:05
[deleted]

MrZodiac
29 april 2009, 13:59
respect aan hem om zo'n topic op zulke manier te brengen. Veel bijleren doe ik niet, maar Stijn is zalig om naar te luisteren/kijken.

Hij weet waarover hij spreekt, wist nog niet eens dat dit programma bestond tot vorige week. gisteren toevallig een stukje gezien, maar zou graag alles eens deftig willen bekijken. (DVD box of dergelijk zou dan wel welkom zijn)

n9ne
29 april 2009, 14:05
Moesten de leerkrachten zo zijn zou het onderwijs wat zalig zijn :)

In mijn bijvak in het laatste jaar, astronomie, keken we hier soms naar, zo zouden leerrkachten idd moeten zijn.

[deleted]
30 april 2009, 17:04
[deleted]

vloet
5 mei 2009, 17:41
Vandaag ga ik zeker weer kijken. Een dvd van de reeks zou leuk zijn, maarja:

"Webredactie: De kans dat er een dvd komt, is klein. Omdat de VRT over de rechten beschikt, kan je wel een kopie op dvd bestellen bij beeldarchief@vrt.be. Helaas is dat een dure grap: 49 € per programma…"

RaGeR
5 mei 2009, 17:53
Beschaamd zijn ze ook niet. Eerst het programma maken met ons belastingsgeld en dan daarna nog eens geld vragen ervoor ook. Dat er iets vragen voor de moeite en de dvd etc... kan'k begrijpen maar 49€ is toch wel veel.

Exorikos
5 mei 2009, 18:17
Ik heb dat ook eens gevraagd, maar dan voor een documentaire over het werk van prof. Waelkens en prof. Aerts. Ik heb gewoon aan Waelkens gevraagd of hij me kon helpen en op mijn examen een dvd gekregen van hem. ^^

49€ is gewoon echt teveel...

EternalSilence
5 mei 2009, 18:23
IK hou wel van de titel, het maakt het veel persoonlijker :p :cool:

prometheus03
5 mei 2009, 19:36
ik dacht eerst dat het een herhaling was, kdacht vorige jaar daar al een aflevering van gezien te hebben of misschien was het een piloot aflevering

vind het alsinds interessante tv, ook al is er niet veel nieuws dat je bij leert
vind het al boeiend om te zien hoe het tegenwoordig in dit mtv tijdperk nog steeds mogelijk is om 1 man bijna een uur gepassioneerd te laten vertellen zonder veel hocus pocus

RaGeR
5 mei 2009, 21:24
Wat gij gezien hebt is Stijn en de Sterren. Dat is zijne show. Dit is de spin-off ervan.

prometheus03
5 mei 2009, 21:55
ach zo, idd dat is waar, dank u om het op te helderen

spijtig dat ik dan de eerste aflevering geskipped heb daardoor

Exorikos
5 mei 2009, 22:34
Net een stukje gezien. Leuk entertainement als je het niet kent, maar als je al weet wat hij allemaal gaat zeggen gaat het nogal traag. :)

prometheus03
5 mei 2009, 23:10
t stukje over seti vond ik wel tof, hebben ze eigenlijk al iets anders ontdekt met die radio telescoop?
want tis wel veel geld ingestopt enkel maar om leven te vinden :p

vloet
6 mei 2009, 12:35
Als ze iets ontdekt hadden, dan zouden we het wel gehoord hebben denk ik ^^

JohnDodger
6 mei 2009, 14:58
Prachtig programma, zéér aangenaam om savonds naar te luistere :D :bow:

Naradia
6 mei 2009, 17:12
Als ze iets ontdekt hadden, dan zouden we het wel gehoord hebben denk ik ^^

of mss ook niet

*conspiracy*

Estrebian
6 mei 2009, 17:42
Machtig programma :)

ByT3 Me
7 mei 2009, 00:13
als het universum u interesseert kan je dit hier mss eens zien, ik vind het de moeite, over parallele universums YouTube - 1of5 -- The Universe - Parallel Universes (http://www.youtube.com/watch?v=SAhCUtkFA2A&feature=related)
Mss dat we daar terecht komen na onze dood, who knows :)

Exorikos
7 mei 2009, 00:38
als het universum u interesseert kan je dit hier mss eens zien, ik vind het de moeite, over parallele universums YouTube - 1of5 -- The Universe - Parallel Universes (http://www.youtube.com/watch?v=SAhCUtkFA2A&feature=related)
Mss dat we daar terecht komen na onze dood, who knows :)

*zucht*

vloet
7 mei 2009, 00:45
NOVA | The Elegant Universe | Watch the Program | PBS (http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html)
Check zeker dit. String Theory.

Creamium
7 mei 2009, 00:52
Dinsdag toevallig de laatste helft van gezien en idd, fantastisch programma. Ze hadden het idd op een ander uur moeten zetten want het clasht met Mijn Restaurant :p

Ik wil hoe dan ook ooit de vorige shows zien ook. Stijn kan het goed uitleggen en maakt ingewikkelde materie plots simpel :)

passero
7 mei 2009, 07:14
Zo ingewikkelde materie is het nu ook weer niet :)

Tis wel intressant en aangenaam om te luisteren.

Creamium
7 mei 2009, 10:18
nuja, zou wel ingewikkeld gebracht kunnen worden toch? als een prof in het veld de uitleg geeft bv.

passero
7 mei 2009, 10:20
mja hij vermijd ook de ingewikkelde dingen zoals zwaartekracht, relativiteit,... Dingen die toch ook wel van groot belang spelen in het heelal.

Creamium
7 mei 2009, 10:42
over relativiteit zou ik wel eens een '... for dummies' voordracht willen horen, dat lijkt me echt interessant

passero
7 mei 2009, 10:47
Ge kunt het simpel vertellen met genoeg beeldmateriaal enzo. Even dacht ik dat hij de 2de aflevering hierover ging praten toen hij begon te vertellen dat tijd relatief is maar dan begon hij gewoon over het perspectief da ge hebt van tijd en niet over de relativiteit emzelfde. Vond ik enorm jammer...

Exorikos
7 mei 2009, 12:42
NOVA | The Elegant Universe | Watch the Program | PBS (http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html)
Check zeker dit. String Theory.

Voor je daaraan begint kan je beter eerst relativiteit en kwantummechanica proberen te doorgronden. Die filmpjes over string theorie zijn echt nutteloos, buiten dat het spectaculair lijkt en zo misschien mensen aanspreekt om fysica te gaan doen.

shiftyke
7 mei 2009, 13:44
hopelijk komt er snel een herhaling, heb ze praktisch allemaal al gemist :(

Ronnie86
12 mei 2009, 22:28
tga vandaag over de ruimte vluchten enzo...

leuk om naar te kijken

prometheus03
12 mei 2009, 22:34
die aarde als bal met dat ruimte schipje erboven om te tonen hoe hoog die ruimte stations en dergelijke maar vlogen was wel tof

zo belachlijk als je t op die manier ziet :)

Estrebian
13 mei 2009, 11:01
Ik vond het gisteren een ietwat mindere aflevering, maar nog altijd amusant om naar te kijken :) Ik ben wel vergeten waar het volgende week over gaat, iemand die het nog gezien heeft?

shiftyke
13 mei 2009, 11:09
Ik hoor die Stijn toch graag praten hoor, af en toe zo iets "boertig" er tussen zwieren :p, de titel van volgende week is "hoe lang gaat dat hier nog duren", dus waarschijnlijk een filosofisch getinte aflevering over het verdere bestaan van de aarde.

Wel een foutje opgemerkt toen het over Voyager ging, er werd gezegd dat als hij binnen 30.000 jaar aankomt in Proxima Centauri dat hij misschien opgepikt wordt door leven, de voyager zal namelijk zonder energie te komen zitten in 2025, dus zal PC waarschijnlijk nooit halen. Ik vond het ook vreemd dat hij niets over de gouden vinyl vermeldde.

Ook jammer dat de show niet meer zo up-to-date is, Keppler hangt in middels al in de lucht en zend stillaan de eerste foto's door.

Maar tock leuke aflevering hoor, ik ben gewoon ne mierenneuker :p

Ronnie86
13 mei 2009, 11:13
Ik vond het gisteren een ietwat mindere aflevering, maar nog altijd amusant om naar te kijken :) Ik ben wel vergeten waar het volgende week over gaat, iemand die het nog gezien heeft?

heb et ook ni gezien over wa het volgende week gaat...
heb direct toen et gedaan was gezapt naar south park :)
weet wel da het vlgnde week de laatste is...nie?

hier staan wel de afleveringen :CANVAS - Stijn & het heelal (http://multiblog.vrt.be/canvasprogrammas/category/stijn-het-heelal/)

shiftyke
18 mei 2009, 16:24
Er staat een beschrijving op de site voor woensdag :)

SideShow
18 mei 2009, 16:33
eigenlijk vertelt hij niet veel op 50 minuten tijd ... je kan het altijd samenvatten in een paar lijnen nadien ...
als ge ieder simpel dingske 3 keer anders verwoordt, met nog een grapke ertussen, zijt ge natuurlijk 10 minuten verder en heb je 1 inhoudelijk punt achter de rug ...

kan irritant zijn, zeker als je zelf al bijna alles weet, maar als je je er niet aan stoort is het nog leuke televisie

ilgonwe
18 mei 2009, 16:49
Ik heb enkel één aflevering bekeken. Hij heeft een heel fijne manier van vertellen, maar het blijft een smaakmaker. Het is dan ook meer een "inleiding tot" en geen "uiteenzetting van het heelal". Dus ik wist dat ik kon stoppen (met spijt in het hart).

Ik denk dat het doelpubliek meer gericht is op nieuwelingen in de astronomie. Als je thuis al een boek hebt liggen erover of de BBC docu "Space" (leuk verteld door Sam Neill) hebt bekeken, dan kom je niet veel extra te weten.

Maar toch een goed initiatief voor een onderwerp dat vrij weinig belicht wordt. En ik denk dat Stijn Meuris dan zijn target zeker heeft behaald.

shiftyke
18 mei 2009, 17:02
Ik weet vrij veel over ruimtevaart en astronomie (al is het toch serieus aant minderen), aangezien de interesse al van kleins af aan had, maar ik vind het toch plezant om het programma te volgen, ook al is het basis kennis.

Ruimtevaart, astronomie etc verdienen inderdaad wel meer aandacht op de tv, om eerlijk te zijn die op NGC zijn tegenwoordig serieus sensatie gericht :(

Kent er trouwens iemand een goed boek voor gevorderden over astronomie ?