PDA

Volledige versie bekijken : De Grote Biertopic

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

bludgeoned
22 april 2009, 18:28
Omdat ik merk dat er wel een aantal bierliefhebbers en kenners op dit forum zitten leek het me leuk om alles wat te centraliseren.
Tips, weetjes, ervaringen, aanraders en afraders kun je hier kwijt.

_ns_
22 april 2009, 18:32
Iemand trouwens al eens Hopus gedronken? Lekker biertje, iets à la Duvel, maar wat zoeter .

bludgeoned
22 april 2009, 18:35
Iemand trouwens al eens Hopus gedronken? Lekker biertje, iets à la Duvel, maar wat zoeter .
Al eens gedronken en vond het best wel te pruimen eigenlijk.
Als er iemand op zoek is naar een ruim assortiment bieren in het Gentse: Home Page (http://www.dehopduvel.be)
Ligt wat verscholen langs de Copure, maar is de moeite om even te zoeken. (net na de rozemarijnbrug)

Nooby4Ever
22 april 2009, 18:36
Is dit waar :

Ik lust geen bier, en de meesten zeggen dan tegen mij je moet het leren drinken meestal is het in het begin niet zo lekker maar als je het meer drink ga je het wel lekker vinden ?

Vind wel rare redenering iets leren drinken om het lekker te vinden ?!

_ns_
22 april 2009, 18:37
Is eigenlijk wel zo, ale zeker toen ik jonger was en voor het eerst een pintje dronk :p. Ge moet dat nu ook niet drinken he :).

In de buurt hier zijn voor de Heeren van Liedekercke aan te raden voor bieren :).

blacky
22 april 2009, 18:37
Is dit waar :

Ik lust geen bier, en de meesten zeggen dan tegen mij je moet het leren drinken meestal is het in het begin niet zo lekker maar als je het meer drink ga je het wel lekker vinden ?

Er is veel verschil tussen bier :P

Genius
22 april 2009, 18:38
Dat klopt wel. Juist hetzelfde met eten, als je bijvoorbeeld spruiten elke dag gaat eten dan word je de smaak gewoon. Juist hetzelde met bier.

bludgeoned
22 april 2009, 18:41
Is dit waar :

Je smaak moet zich inderdaad nog ontwikkelen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar mijn 1e pintje was nu ook niet fantastisch.
Kan ook zijn dat je gewone pils maar niets vindt, maar er zijn zoveel verschillende bieren dat er voor ieders smaak wel iets bestaat.

protnie
22 april 2009, 18:43
Je smaak moet zich inderdaad nog ontwikkelen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar mijn 1e pintje was nu ook niet fantastisch.
Kan ook zijn dat je gewone pils maar niets vindt, maar er zijn zoveel verschillende bieren dat er voor ieders smaak wel iets bestaat.
That's me :)

MorGo7h
22 april 2009, 18:47
That's me :)

Wa drinkte dan?
Bij mij ist, oe meer dak er al gedronken eb, oe slechter dat ze beginne smake.

protnie
22 april 2009, 18:54
Wa drinkte dan?
Bij mij ist, oe meer dak er al gedronken eb, oe slechter dat ze beginne smake.
Het liefste bittere bieren.
Gewoon alles wat geen pils of fruitbier is. (Alles is natuurlijk veel gezegd, het is niet alsof ik al zo enorm veel heb geproefd)

Nooby4Ever
22 april 2009, 18:57

17, kwe ni welk merk et was maar denk stella ofzo, heb 1/2 slokken genomen en dan laten staan

MorGo7h
22 april 2009, 19:00
Het liefste bittere bieren.
Gewoon alles wat geen pils of fruitbier is. (Alles is natuurlijk veel gezegd, het is niet alsof ik al zo enorm veel heb geproefd)

Blonde Leffe vind ik wel lekker. Duvel drink ek ook af en toe. Groene duvels zijn wel voordelig int jeugdhuis. Kosten evenveel als een pintje, maar ge zit wel rapper zat :p

Genius
22 april 2009, 19:02
Groene duvel is echt ranzing. Heb da is ne keer gedronken op één of ander lokale fuif.

Ik kan nog het meest genieten van ne Palm op een terrasje. Vroeger dronk ik ook wel eens Hoegaarden maar dieje smaak is tegenwoordig te zurig geworden voor mij.

protnie
22 april 2009, 19:07
Blonde Leffe vind ik wel lekker. Duvel drink ek ook af en toe. Groene duvels zijn wel voordelig int jeugdhuis. Kosten evenveel als een pintje, maar ge zit wel rapper zat :p
Ja Blonde Leffe valt nog mee maar toch liever bitter ^^ En Duvel is ook erg lekker natuurlijk maar groene heb ik nog nooit gedronken, wat is het verschil?

bludgeoned
22 april 2009, 19:08
Persoonlijk vind ik Leffe niet fantastisch. Veel te zoet naar mijn goesting.

NotoriousP
22 april 2009, 19:09
Blond bier vind ik degoutant tbh, meeste hebben zo'n gore nasmaak.

Geef mij maar een goede guiness.

?therapy?
22 april 2009, 19:22
Karmeliet :love:

puni
22 april 2009, 19:26
Duvel. :love:

Stella en jupkes gaan er ook altijd in, zowel van het vat als uit flesjes. Maes daarentegen vind ik ronduit walgelijk.

MorGo7h
22 april 2009, 19:53
Ja Blonde Leffe valt nog mee maar toch liever bitter ^^ En Duvel is ook erg lekker natuurlijk maar groene heb ik nog nooit gedronken, wat is het verschil?

Iets minder alcohol. Maar nog altijd meer dan jup, 6.5% denk ek. En 33cl ^^
Kost evenveel als ne jup int jeugdhuis dus die zijn daar wel redelijk populair.

Japser
22 april 2009, 19:57
groene duvel bestaat ni
da noemt vedett !

Svartálfar
22 april 2009, 19:59
Groene Duvel *faceslap*

Vedett is wel lekker, Keizer Karel, Jupiler en Stella wordt hier ook regelmatig gedronken.

Primus drink ik ook veel, maar dat is meer uit noodzaak.

Maes is vies.

Smokyke
22 april 2009, 20:02
Duvel vind ik de laatste tijd helemaal niet meer lekker, het smaakt me niet meer zoals vroeger. Maar Jupiler & Stella gaat er nog altijd gemakkelijk in. Vedett en Primus is ook niet slecht, zolang het maar geen Maes is ben ik tevreden.

Bontus
22 april 2009, 20:09
Ha :p eindelijk een biertopic.

Voor ik hier hele boeken ga schrijven een paar interessante links:
Wat ik onlangs dronk en mijn rating ervan. (http://www.ratebeer.com/user/64556/ratings/)
Mijn favoriete bieren op volgorde. (http://www.ratebeer.com/user/64556/ratings/1/4/)

De bierbuik:

Beer Belly

Forget it. There's no such thing as a beer belly. Scientists writing in the European Journal Of Nutrition say there is little to no relationship between beer and obesity.

--complete abstract analysis, sample was 2,000 Czechs -- both men and women -- in the world's most avid country for beer drinking. This follows on the heels of an Italian study that found genes, not beer, was associated with excessive flab around the waist, or beer belly. --

Beer tasting sheet. (http://www.ratebeer.com/documents/tastingsheet.pdf)
Let als beginner op welke aroma's met welke ingrediënten geassocieerd worden. Later zal je het verschil kunnen proeven tussen grashoppig en citrushoppig en dat kunnen relateren aan de soort hop.
Bij deze: De soorten hop (http://www.ratebeer.com/HopGuide.asp)

Voor de mensen die meer leesvoer willen:
Beer education (http://beeradvocate.com/beer/101/)

Santé!
(vandaag staat er een Zatte Bie (http://www.ratebeer.com/beer/zatte-bie/7271/) op mijn menu)

Op Twitter kan je mij volgen: "Bontusbeer (http://twitter.com/Bontusbeer)"
Volgend jaar zal ik een brouwcursus volgen en hopelijk volgt daarna mijn eerste eigen bier en later een eigen brouwerij.

kil911ler
22 april 2009, 20:16
Ik kan de laatsten tijd enorm genieten van Bruine Grimbergen, mmm ^^

protnie
22 april 2009, 20:33
Op een lokale fuif is allicht alles ranzig. Duvel in een bekerke? Blasphemy!
Da smaakt echt enorm slecht uit een bekerke bah :puke:

groene duvel bestaat ni
da noemt vedett !
Vedett, 1 keer gedronken, laatste keer gedronken.

n9ne
22 april 2009, 20:41
http://i299.photobucket.com/albums/mm295/thebrewclub/Leffe-Triple1.jpg

gelijk of er pist een engelken op uw tong :love:
Wel grappig, 2 weken geleden begonnen om samen met nen maat nekeer alle "speciale" bieren te proeven op café, ons stamcafé had den helft wat op hun kaart stond niet :p

Chizm
22 april 2009, 20:56
Nog fans van maredsous 10% hier?

En geuzeliefhebbers?

Japser
22 april 2009, 21:01
nee hoor. Vedett is wel van de Brouwerij Moortgat maar is nog iets anders

http://andhi.be/wp-content/images/2008/09/kleineduvel.jpg

Nog zelf ni eens gezien :) dus zeker ni gedronken

?therapy?
22 april 2009, 21:01
Zo een maredsous 10% kan er af en toe wel eens in ja!
Ouwe geuze daarentegen :puke:

Japser
22 april 2009, 21:02
Nog fans van maredsous 10% hier?

En geuzeliefhebbers?

geuze is zalig :)

Bekende geuze die lekker is : Mariage Parfait van boon...
andere zijn zo kleinere brouwerijen ...

Spijtig da ik ni kan meedoen aan tour de geuze zondag :(

Raukaris
22 april 2009, 21:07
Mmmmm geueze.

En Augustijn gaat hier ook geregeld eens binnen.

Gentille
22 april 2009, 21:11
Geef mij maar een gewoon pintje. Zwaarder bier heb ik eigenlijk nog nooit gedronken :s

kisthechef
22 april 2009, 21:13
Kwak :love:

Rodenbach :love:

Qua uitgaanspintjes heb 'k liefst Stella.

Digedy
22 april 2009, 21:23
Geef mij maar een gewoon pintje. Zwaarder bier heb ik eigenlijk nog nooit gedronken :s

Gentille is een echt man ! :p
Qua pils heb ik liefst Stella alhoewel Jupiler even goed gaat. Tauro en Blonde leffe gaat ook altijd wel :D

Bontus
22 april 2009, 21:33
Gentille is een echt man ! :p
Qua pils heb ik liefst Stella alhoewel Jupiler even goed gaat. Tauro en Blonde leffe gaat ook altijd wel :D

haha :puke:

proef eens iets anders aub

Digedy
22 april 2009, 21:37
haha :puke:

proef eens iets anders aub

Tis ni dak het niet zou willen maar das nog iets voor alsek een auto heb, dan kunde zo al is verder rijden dervoor :D

protnie
22 april 2009, 22:16
Ha :p eindelijk een biertopic.

Voor ik hier hele boeken ga schrijven een paar interessante links:
Wat ik onlangs dronk en mijn rating ervan. (http://www.ratebeer.com/View-User-64556.htm)
Mijn favoriete bieren op volgorde. (http://www.ratebeer.com/View-User-64556-1-4.htm)

De bierbuik:

Beer tasting sheet. (http://www.ratebeer.com/documents/tastingsheet.pdf)
Let als beginner op welke aroma's met welke ingrediënten geassocieerd worden. Later zal je het verschil kunnen proeven tussen grashoppig en citrushoppig en dat kunnen relateren aan de soort hop.
Bij deze: De soorten hop (http://www.ratebeer.com/HopGuide.asp)

Voor de mensen die meer leesvoer willen:
Beer education (http://beeradvocate.com/beer/101/)

Santé!
(vandaag staat er een Zatte Bie (http://www.ratebeer.com/beer/zatte-bie/7271/) op mijn menu)

Op Twitter kan je mij volgen: "Bontusbeer (http://twitter.com/Bontusbeer)"
Volgend jaar zal ik een brouwcursus volgen en hopelijk volgt daarna mijn eerste eigen bier en later een eigen brouwerij.

We kunnen ook eens een biermeeting houden waarbij jij een cursus in het proeven geeft? :unsure:

[LRRP]
22 april 2009, 22:21
Hopus is wel lekker idd. Dat vliegt bij ons de deur uit dat het geen naam heeft :p

Karmeliet :love:
²
Jammer dat het redelijk zwaar is, het gaat tegoed binnen :p

Ikkie
22 april 2009, 22:40
Duvel vind ik de laatste tijd helemaal niet meer lekker, het smaakt me niet meer zoals vroeger. Maar Jupiler & Stella gaat er nog altijd gemakkelijk in. Vedett en Primus is ook niet slecht, zolang het maar geen Maes is ben ik tevreden.

Duvel smaakt nog steeds hetzelfde als vroeger, als je het tenminste correct uitschenkt! Er zit een systeem achter, nu "plakt" de gist aan de bodem van het flesje, de truuc is om het bier uit te schenken en de laatste centimeter in het flesje te laten. Dan laat je het bier goed in het flesje rondwalsen en schenk je de rest uit. Je zult zien dat je Duvel troebeler is en wat bitterder smaakt.
Men doet dit zo omdat vrij veel Duveldrinkers niet graag de sterkere gistsmaak hebben. Drink je je Duvel liever zoals het vroeger was, dan moet je hem uitschenken zoals hierboven beschreven.

Santé!

BlisteringByte
22 april 2009, 22:43
Al eens gedronken en vond het best wel te pruimen eigenlijk.
Als er iemand op zoek is naar een ruim assortiment bieren in het Gentse: Home Page (http://www.dehopduvel.be)
Ligt wat verscholen langs de Copure, maar is de moeite om even te zoeken. (net na de papegaaienbrug)

rozemarijnbrug if u ask me :p

Gattuso8
22 april 2009, 22:48
Er is al een hele tijd een hype bezig rond Karmeliet maar nu we er hier thuis hebben staan vind ik die toch wel terecht :D!

Jouw Duvel is idd op z'n lekkerst als je het op de manier uitschenkt zoals hierboven beschreven. Het valt wel op dat verschillende cafébazen dit niet weten of, toch niet waar ik Duvels drink.

Starrk
22 april 2009, 22:56
Duvelke , Brugse Zot en een donkere Keizer Karel :drool:

Bier-aficionado's, verenig u.

Darkness
22 april 2009, 22:58
Stella en jupkes gaan er ook altijd in, zowel van het vat als uit flesjes. Maes daarentegen vind ik ronduit walgelijk.

ik ben er zeker van dat ge niet de helft zou juist raden op een blinde pilstest met de 5 pilsen en 1 rotzooi/residu bekerke :p
ikzelf heb nog maar 1 iemand zien slagen, en die gaf toe dat er 2 gegokt waren...

Duvel smaakt nog steeds hetzelfde als vroeger, als je het tenminste correct uitschenkt! Er zit een systeem achter, nu "plakt" de gist aan de bodem van het flesje, de truuc is om het bier uit te schenken en de laatste centimeter in het flesje te laten. Dan laat je het bier goed in het flesje rondwalsen en schenk je de rest uit. Je zult zien dat je Duvel troebeler is en wat bitterder smaakt.
Men doet dit zo omdat vrij veel Duveldrinkers niet graag de sterkere gistsmaak hebben. Drink je je Duvel liever zoals het vroeger was, dan moet je hem uitschenken zoals hierboven beschreven.

Santé!

ik heb mijne duvel veel liever helder, met een kolkske en een halfdikke schuimkraag. kan mij echt niet inbeelden dat er mensen zijn die graag die gore bodem erbij hebben liggen:p

Starrk
22 april 2009, 23:18
Een thread voor bierliefhebbers gaat niet over generic pils, plx gene stella/jupiler/primus etc...

danzig_6
23 april 2009, 08:19
Ik ben ook wel een echte bierdrinker. Op café drink ik meestal Stella uit de fles, dat gaat makkelijker binnen en ligt minder zwaar op de maag dan streekbier.(en is ook een stuk goedkoper)
In de zomer drink ik dan het liefst een frisse Rodenbach op een terrasje.
Als ik uit eten ga of als er bezoek komt is het tijd voor een streekbier.
Als aperitief vraag ik meestal een Trappist (liefst Rochefort 10°) Tijdens het eten drink ik meestal water en dan na het eten terug streekbier.
Ik kan enorm genieten van een Kwak. Een Straffe Hendrik staat ook hoog op mijn lijst.
Van de blonde bieren geniet Delirium Tremens mijn voorkeur (vorig jaar nog naar hun brouwerij geweest - een echte aanrader!)

Thuis heb ik als pils Pilsner Urquell staan, is een Tsjechische pils die iets duurder is (import) maar waar erg veel smaak inzit.

Verder kan ik ook Rodenbach Grand Cru aanraden.

Het enige van bier wat ik niet graag drink zijn witbieren, deze smaak kan mij niet bekoren. Verder van de rest krijg ik alles binnen...

Genius
23 april 2009, 08:28
eventjes offtopic, maar moet den titel niet zijn: "Het grote bier topic" ipv "de"

GMotha
23 april 2009, 08:39
Bier! In heb nog een set Tiger beer.

bludgeoned
23 april 2009, 09:27
eventjes offtopic, maar moet den titel niet zijn: "Het grote bier topic" ipv "de"
Ben geen taalgenie, maar dacht toch dat het de topic was.

Santé!
Ik vind ook dat hij anders smaakt en heb me laten vertellen dat ze door de grote vraag de flesjes Duvel nu sneller hun weg naar de klant vinden, i.p.v. eerst nog wat te rijpen en te hergisten.

Ook altijd leuk om een paar flesjes achter de hand te houden en die dan na hun houdbaarheidsdatum op te drinken.
Al eens aangenaam verrast geweest met een blauwe Chimay op die manier.
Gisteren Tripel Karmeliet gedronken.
Favoriet blijft wel de La Chouffe Houblon op dit moment.

rozemarijnbrug if u ask me :p
Idd, bij de papegaaistraat dus :D

lttuvix
23 april 2009, 09:30
cristal blijft het beste =)

Bontus
23 april 2009, 09:34
Ik ben ook wel een echte bierdrinker. Op café drink ik meestal Stella uit de fles, dat gaat makkelijker binnen en ligt minder zwaar op de maag dan streekbier.(en is ook een stuk goedkoper)

Een fabeltje als je het mij vraagt.

Wij hebben onlangs met onze biervereniging bier verkocht op jaarmarkt (soort kermis). Meest verkochte bier was Boskeun, een ongefilterd, ongepasteuriseerd hoge gistingsbier van 10%.
Velen dronken er 5 van, wat toch wel veel is.

Niemand had de dag nadien hoofdpijn of maagpijn.

Het voordeel van levend bier!

De prijs was 3 euro, en je mag gerust vergelijken met de prijs van twee pinten, die vind je niet meer voor 1,5 euro.
Geef mij maar één zwaar bier in plaats van twee pinten.

Bovendien boycot ik consequent InBev, van hen drink ik bijna niks meer.

Ik vind ook dat hij anders smaakt en heb me laten vertellen dat ze door de grote vraag de flesjes Duvel nu sneller hun weg naar de klant vinden, i.p.v. eerst nog wat te rijpen en te hergisten.

Ook altijd leuk om een paar flesjes achter de hand te houden en die dan na hun houdbaarheidsdatum op te drinken.
Inderdaad, normaal ligt het daaraan. Een jonge duvel is heel gistig en zeer gecarboneerd. Ook helderder van kleur.
Met onze vereniging houden we van elk jaar een bak duvel bij, op oudejaar proeven we dan de verschillen. Na 1 jaar is er al een groot verschil met 'jonge' duvel.
De standaard is wel dat je bieren jong drinkt maar nadat je ze uit de winkel gehaald heb raad ik aan om ze een tweetal maand in de kelder te bewaren. Ook de verplaatsing doet weinig goed aan het bier.
Die zatte bie van gisteren was 2,5 jaar oud en had al een wijn-karakter.

In de Hopduvel kom ik bijna wekelijks :) Een speeltuin voor grote mensen :)

Dit artikel is trouwens geniaal:
A TUTORIAL ON THE AGING OF BEER (http://www.ratebeer.com/Beer-News/Article-466.htm)

warre
23 april 2009, 09:38
en ook hier kan je weer terugvinden dat veel mensen teruggrijpen naar de inbev bieren door hun grotere bekendheid.

Ik moet toegeven dat ik daar ook eerst aan gevangen zat maar nu is het reeds anders.

De bieren van inbev zijn niet slecht ofzo daar niet van, maar om elke keer dezelfde terug te nemen. Niet echt mijn ding

Heb het vooral voor de donkere bieren met als uitschieter de gulden draak. Stevig bierke maar de smaak ongelofelijk :)

Bontus
23 april 2009, 09:40
Gulden Draak = A punch in the mouth.

bludgeoned
23 april 2009, 09:45
Gulden Draak = A punch in the mouth.
Piraat is anders ook best grappig, zeker als je de mensen het alcoholpercentage niet zegt :)
Het giet goed binnen, geen zware alcoholsmaak, maar na een paar besef je het wel.

Reteip:

Hier op kot beschik ik natuurlijk niet over een kelder, maar wel over donkere kasten.
Wat ik me afvroeg en eigenlijk nooit een deftig antwoord op heb gevonden.
Is het beter om ze in de koelkast (6°C) te bewaren of in een donkere ruimte met constante temperatuur (ongeveer 21°c)?

lttuvix
23 april 2009, 09:55
St bernardus is anders ook wel een goed bierjte

Bontus
23 april 2009, 09:55
@ bludgeoned:
Ik vraag het mij ook af want ik heb hetzelfde probleem :s

Maar voor de paasvakantie heb ik uit mijn ijskast volgende kleppers gedronken:
Westvleteren 12 & Rochefort 10.
Beide zijn de hele tijd in de ijskast bewaard (al van oktober vorig jaar), en ze smaakten eigenlijk niet bijzonder goed.
De ijskast maakt zo'n zware bieren dus wel degelijk kapot.
Ik zou ze niet bewaren op kot maar uitdrinken, dat is nu men nieuwe filosofie, thuis bewaar ik de rest.

Idem voor Duvel, neem nooit zo'n bevroren glas, maakt het enkel vlotter drinkbaar maar de smaak wordt kapot gemaakt. (of met de supperchilled Maes ed)

Illcat
23 april 2009, 10:32
Ofzo een orvaleke da gaat er ook altijd in. Met een toastje me zalm.

Zo tijdens ne warme zomerdag gaat mijn voorkeur toch uit naar nen frissen Hoegaarden :)

Verder ook Stella, Jupiler, Carlsberg, Primus en hier in de streek Bockor. Maes daarintegen kan ik echt nie pruimen en drink ik gewoon uit noodzaak op de een of andere fuif waar der niets anders beschikbaar is. Duvel gaat er ook altijd in, maar andere bieren heb'k nooit echt veel gedronken.

Wa zijn zo de aanraders?

Bontus
23 april 2009, 10:45
Nog azo een Orvalleke :p

WolCoM
23 april 2009, 10:50
Da è nen alien wel ne ke geirn.

Dennoman
23 april 2009, 10:54
De ijskast maakt zo'n zware bieren dus wel degelijk kapot.

Ik wou het net zeggen.

FOEI Pieter, zware bieren enkel uit de kelder! :naughty:
12-14 graden is ideaal voor zo'n kleppers.

Rochefort 10 en Westvleteren zijn mijn onbetwiste koningen. Bij de mainstreambieren is dat zonder twijfel een goeie Duvel en de streekbieren... jong, teveel om op te noemen :)

Ik heb het er al een keer over gehad, maar misschien moeten we er in de grote vakantie echt eens werk van maken om biermeetings te organiseren.

Mogelijke locaties:
- De Kulminator in Antwerpen (zeer veel bieren op fles, goeie sfeer ook)
- 't Paters Vaetje in Antwerpen (iets minder keuze, wel zeer mooi decor)
- Den Afgrond bij mij in Heist-op-den-Berg ("dorpscafé waar menig stad enkel van kan dromen" - ongeveer 90 bieren op fles)
- 't Vliegend Varken in Leuven (ca. 100 bieren op fles, fijne geuzes)
- Dat café in Luik met 1000+ bieren (ken de naam niet)

En dan ken ik nog een café in Brussel waar een paar keer per dag poppenspelen worden opgevoerd, zeer leuk decor, tongstrelende geuzes en boterhammen met kipkap/pottekees en best wel wat bieren op tap. Delirium Tremens is een kakplek om te zitten, bediening praat zelfs geen Nederlands en in Brussel, kom hé.

GMotha
23 april 2009, 10:59
- De Kulminator in Antwerpen (zeer veel bieren op fles, goeie sfeer ook)En de bonnekes voor bierglazen (die ge bij een bier van den tap krijgt) die iedereen aan den GMotha mag geven:unsure:

In de kulmi de laatste keer nog een zot lekker limburgs blond bierke (uit Hasselt of Hoeselt?) geproefd (naam vergeten, was niet zo'n catchy naam en't is al een maand geleden).

danzig_6
23 april 2009, 11:11
Ik wou het net zeggen.

Rochefort 10 en Westvleteren zijn mijn onbetwiste koningen. Bij de mainstreambieren is dat zonder twijfel een goeie Duvel en de streekbieren... jong, teveel om op te noemen :)

Ik heb het er al een keer over gehad, maar misschien moeten we er in de grote vakantie echt eens werk van maken om biermeetings te organiseren.

Mogelijke locaties:
- De Kulminator in Antwerpen (zeer veel bieren op fles, goeie sfeer ook)
- 't Paters Vaetje in Antwerpen (iets minder keuze, wel zeer mooi decor)
- Den Afgrond bij mij in Heist-op-den-Berg ("dorpscafé waar menig stad enkel van kan dromen" - ongeveer 90 bieren op fles)
- 't Vliegend Varken in Leuven (ca. 100 bieren op fles, fijne geuzes)
- Dat café in Luik met 1000+ bieren (ken de naam niet)

En dan ken ik nog een café in Brussel waar een paar keer per dag poppenspelen worden opgevoerd, zeer leuk decor, tongstrelende geuzes en boterhammen met kipkap/pottekees en best wel wat bieren op tap. Delirium Tremens is een kakplek om te zitten, bediening praat zelfs geen Nederlands en in Brussel, kom hé.

Of in Herberg De Dulle Griet (http://www.dullegriet.be/)

Starrk
23 april 2009, 11:12
De Hopduvel in Gent, bij mooi weer is dat buitenkoerke hemels. Heeft een gemene selectie streekbieren uit alle provincies.

Kaffee De Hopduvel in Gent (http://www.kaffeedehopduvel.be/)

Raukaris
23 april 2009, 11:22
waterhuis aan de bierkant (http://www.waterhuisaandebierkant.be/2.htm)

Het Bierhuis in Gent is anders ook een heel leuke plek, juist voorbij de korenmarkt aan het water. Met als uitschieter hun Klokke Roeland :love:

Dennoman
23 april 2009, 11:26
De Hopduvel in Gent, bij mooi weer is dat buitenkoerke hemels. Heeft een gemene selectie streekbieren uit alle provincies.

Kaffee De Hopduvel in Gent (http://www.kaffeedehopduvel.be/)
Westvleteren 12 :love:

Ff informeren hoeveel dat daar kost voor in 't vervolg ^^

Zal ook wel niet altijd in de kelder staan.

Edit: cool, ze hebben ook onze Serafijn van Itegem :) wel cool dat wij als enige microbrouwerij tussen die namen als De Koninck en Duvel staan voor de regio Antwerpen :)

Aha, en het boerke :) die pak ik samen met St-Bernardus zo goed als altijd in één van mijn stamcafés hier in Leuven.

danzig_6
23 april 2009, 11:29
Westvleteren 12 :love:

Ff informeren hoeveel dat daar kost voor in 't vervolg ^^

Zal ook wel niet altijd in de kelder staan.

Edit: cool, ze hebben ook onze Serafijn van Itegem :) wel cool dat wij als enige microbrouwerij tussen die namen als De Koninck en Duvel staan voor de regio Antwerpen :)

ge kunt daar nog eten ook

STOVERIJ MET TRAPPISTENBIER 12,50 € :drool:

lijkt me ideaal om daar eens bourgondisch te gaan doen!
een stoverijke eten, gezellig buiten genieten van een streekbiertje...
en dan nog thuisgeraken!:D

Dennoman
23 april 2009, 11:31
waterhuis aan de bierkant (http://www.waterhuisaandebierkant.be/2.htm)

Het Bierhuis in Gent is anders ook een heel leuke plek, juist voorbij de korenmarkt aan het water. Met als uitschieter hun Klokke Roeland :love:
In 't Bierhuis ben ik al geweest, selectie viel me ietwat tegen.

bludgeoned
23 april 2009, 11:48
Ik wou het net zeggen.

De meeste koten beschikken nu eenmaal niet over een kelder. Maar heb toch graag wat lekkers voor de gasten te verwennen/samen met de vriendin iets nieuws te proberen (voor haar dan toch).
Dusja, voorlopig staat mijn collectie in een donkere plaats met constante temperatuur.
2 flessen La Chouffe
2 flessen Houblon Chouffe
1 Nice Chouffe
3 flessen Duvel Tripel Hop
1 fles Gouden Carolus Hopsinjoor
1 Fles Bush Triple Ambrée
3 flesjes Tripel Karmeliet
2 Rochefort 10

Dat zal het zowat zijn

the_fox
23 april 2009, 11:48
Ik heb het vooral voor de donkere of amberkleurige bieren, of ne goeie geuze in de zomer op een terraske (dan wel echte geuze zoals ne goeien Girardin (liefst den ouden) of Boon (ouden of Mariage Parfait)).
Qua donkere streekbieren graag nekeer(in willekeurige volgorde):
Heerenbier (van de Heeren van Liedekercke): lichtje zoet, maar ne goeien bitteren afdronk
Keizer Karel donker (zacht, zoet en fruitig; maar goed)
Boerke (dus ni Boerke donker van brouwerij Angerik, maar Boerke van de "proef" brouwerij uit Lochristi)

en van de donkere trappisten:
Westvleteren 12
Westmalle Dubbel
Rochefort (liefst nen 10, die al een leeftijd heeft ;))

qua Amber bier:
Kwak
Augustijn
Piraat
Slaapmutske
Kapittel Abt
Satan Red

en ambere trappisten:
Orval

Blond gaat er ook wel in, maar liever donker. Ik ga natuurlijk niet nee zeggen als er mij iemand ne Karmeliet ofzo aanbiedt ;)
(was het ff beu om bij elk bier de smaak te omschrijven, zoek het op als het u intresseert ^^)

Dennoman
23 april 2009, 11:54
De meeste koten beschikken nu eenmaal niet over een kelder. Maar heb toch graag wat lekkers voor de gasten te verwennen/samen met de vriendin iets nieuws te proberen (voor haar dan toch).
Dusja, voorlopig staat mijn collectie in een donkere plaats met constante temperatuur.
2 flessen La Chouffe
2 flessen Houblon Chouffe
1 Nice Chouffe
3 flessen Duvel Tripel Hop
1 fles Gouden Carolus Hopsinjoor
1 Fles Bush Triple Ambrée
3 flesjes Tripel Karmeliet
2 Rochefort 10

Dat zal het zowat zijn
Dan laat ge hem gewoon even een minuutje of 20 tot een halfuurtje chambreren hé, zoals wijn.

Ik heb trappist het liefst bijna op kamertemperatuur, iétsje frisser misschien.
De enige trappist die nog een stukje frisser mag (met dit weer zelfs bijna 10 graden) is Orval. Zo heerlijk, die frisse zoetzurigheid.

Fok, heb goesting om op de trein te stappen naar Brussel en me de hele dag te laven aan Geuze ^^

Bontus
23 april 2009, 12:32
Plaatsen waar ik al geweest ben:
- In de Vrede bij Westvleteren: Lekkere receptjes met de bekende trappist, wel duur voor hem te proeven maar ik kom er enkel als ik bakken gereserveerd heb want het is anderhalf uur rijden.

- Picobrouwerij Alvinne Den Bier- en Proefzolder: Super plekske! Hier komen wel vaker mensen 'uit het milieu' samen, ligt in Heule, heeft ook een shop. Regel hier is: breng zelf iets mee om te proeven en we delen een fles uit onze eigen collectie.

- Café Defoo: Studentencafé in Gent maar met een mooie kaart, eindelijk!

- Trappistenhuis: Sint-Annaplein Gent, wel duur

- Trollekelder: Sint-Jacob Gent, ook duur, niet zo speciaal meer.

- Waterhuis aan de Bierkant: Gent, Lang geleden dat ik daar geweest ben maar waarschijnlijk ook duur.

- Backdoor Café: Studentencafé rechtover Defoo, toch wel één van men favoriete, enorme bierkaart en cava prijzen.

- Dulle Griet: Vrijdagsmarkt Gent, vergelijkbaar met trappistenhuis maar dan aan den andere kant van Gent.

Voor een meeting ben ik zeker te vinden obv

Waar ik graag eens zou naartoe gaan is "De Heeren Van Liedekercke"
De Heeren van Liedekercke, Denderleeuw, (http://www.ratebeer.com/Places/ShowPlace.asp?PlaceID=2070)
http://www.heerenvanliedekercke.be/

owns The Kulminator imo (maar daar ben ik ook nog niet geweest)

Bontus
23 april 2009, 12:36
Check die menu :drool:
..::Mei 2009 : Lentekriebels ::.. (http://users.belgacom.net/gc373777/maandmenus/mei2009.htm)

Dennoman
23 april 2009, 12:40
Enig idee wanneer er weer bakken Westvl. 12 te reserveren zijn?

Bontus
23 april 2009, 12:43
Enig idee wanneer er weer bakken Westvl. 12 te reserveren zijn?

De Sint-Sixtusabdij Westvleteren: De brouwerij - actuele informatie bierverkoop (http://www.sintsixtus.be/nl/brouwerijactueel.htm)

Bookmarken!

Voor de Westvleteren 8 heb ik ~150 keer mogen bellen maar iemand die ik ken was al na 20 pogingen binnen. Voor de Westvleteren 12 is het nog drie keer lastiger ;)

Maar zoals op de link te zien is er nog geen W12 klaar, waarschijnlijk de week van 11 mei ten vroegste.

edit: nu ga ik bier proeven in de brouwerij van het KAHO. Ze willen eigen brouwsels vergelijken met bekende bieren. Dus wrs een Duvel nagemaakt en de blinde proevers moeten telkens hun favoriet kiezen.

Raukaris
23 april 2009, 12:53
Waar ik graag eens zou naartoe gaan is "De Heeren Van Liedekercke"
De Heeren van Liedekercke, Denderleeuw, (http://www.ratebeer.com/Places/ShowPlace.asp?PlaceID=2070)
http://www.heerenvanliedekercke.be/

owns The Kulminator imo (maar daar ben ik ook nog niet geweest)

Dat is vlakbij mij thuis. Ik ben daar al paar keer geweest en is wel een aangename plaats. Is wel al tijdje geleden ondertussen dus details herinner ik me niet echt meer :p

Dennoman
23 april 2009, 12:54
En hoeveel kost dat per gesprek? Kunt ge toch net zo goed een bak van ebay kopen? :/

Die kalender is trouwens al gebookmarkt, wist niet dat je verder kon kijken dan de volgende week :p

n9ne
23 april 2009, 13:04
This calls for a meeting :unsure:

danzig_6
23 april 2009, 13:31
haha, daarjuist ne weddenschap gewonnen.
Mijn neef beweerde dat Achel geen trappist is...
Dat kost hem 4 Kwak's met een portie kaas en salami!

Dennoman
23 april 2009, 13:39
haha, daarjuist ne weddenschap gewonnen.
Mijn neef beweerde dat Achel geen trappist is...
Dat kost hem 4 Kwak's met een portie kaas en salami!
Pwned.

Als hij nu had beweerd dat La Trappe geen trappist is, zou hij misschien nog ergens gelijk kunnen hebben. Volgens sommige theorieën zou het Vaticaan trappist niet als trappist erkennen als het niet op Belgisch grondgebied wordt gebrouwen, maar goed: de meesten doen daar niet moeilijk over :)

La Trappe mag dan wel Nederlands zijn, maar het is ook een trappist.

bludgeoned
23 april 2009, 13:49
Pwned.

Als hij nu had beweerd dat La Trappe geen trappist is, zou hij misschien nog ergens gelijk kunnen hebben. Volgens sommige theorieën zou het Vaticaan trappist niet als trappist erkennen als het niet op Belgisch grondgebied wordt gebrouwen, maar goed: de meesten doen daar niet moeilijk over :)

La Trappe mag dan wel Nederlands zijn, maar het is ook een trappist.

Dossier Trappist (http://www.zythos.be/dossiers/trappist/zyt04-latrappe2.html)

Tr1ploid
23 april 2009, 14:23
Voor de fans van West-Vleteren:
Eentje om jullie jaloers te maken :D (http://i3.photobucket.com/albums/y93/Bytespawn/n1053443633_395008_8261964.jpg)

Bontus
23 april 2009, 14:58
En hoeveel kost dat per gesprek? Kunt ge toch net zo goed een bak van ebay kopen? :/

Die kalender is trouwens al gebookmarkt, wist niet dat je verder kon kijken dan de volgende week :p

Da kost niks, gewoon de bezettoon die ge hoort.
Ik werkte met vaste telefoon en GSM tegelijk dan kunt ge bellen aan een hels tempo!

Net een Orvalleke gedronken op een terraske, overheerlijk bier, gewoon perfect.

Voor de fans van West-Vleteren:
Eentje om jullie jaloers te maken :D (http://i3.photobucket.com/albums/y93/Bytespawn/n1053443633_395008_8261964.jpg)
Ok, ik heb thuis iets minder maar het scheelt niet zo veel.

Desdenova
23 april 2009, 15:30

Hopus :drool:

Darkness
23 april 2009, 16:55
pilaarbijter: bah

MorGo7h
23 april 2009, 19:39
groene duvel bestaat ni
da noemt vedett !

Groene Duvel *faceslap*

Vedett is wel lekker, Keizer Karel, Jupiler en Stella wordt hier ook regelmatig gedronken.

Primus drink ik ook veel, maar dat is meer uit noodzaak.

Maes is vies.

http://www.bierenzo.nl/images/Duvel_Groen_025.jpg
http://www.6minutes.net/images/bier/bi028-4.jpg

Dennoman
23 april 2009, 19:43
Groene Duvel is dacht ik Duvel met lager alcoholpercentage en Vedett is de pils van Moortgat?

Dieterg
23 april 2009, 19:59

jep, kreeg jij ook zo'n jenever glaasje waar ze het laatste indeden? :)

Snelheidsduivel
24 april 2009, 12:52
Ik drink eigenlijk zo goed als alle bieren, vond vorig jaar bier nog degoutant maar ben het langzaam aan beginnen drinken en nu vind ik het gewoon echt lekker :D

mijn persoonlijke top 3:
Augustijn mmm echt heerlijk
Carlsberg
Piraat => een minder bekend bier maar toch aparte smaak en vooral zwaar (10.5%)

Atrox
24 april 2009, 12:58
Fuck, maandag es ne thermometer meepakken om te zien hoe fel mijne frigo staat, anders zijn mss mijn geliefde trapistjes slecht :cry:

Ben ook nog nie lang bezig met bierproeven, eigenlijk pas vanaf september dit jaar, toen ik mijn vriendin leerde kennen (zij drinkt heel graag Guinness). Daarvoor had ik bier niet graag, maar dat was omdat ik enkel Belgische pinten dronk ... :unsure:

Ace of Spades
24 april 2009, 13:13
Westmalle tripel gaat er 's avonds altijd wel in (mijn favoriete bier), de dubbel drink ik liever bij een hartige maaltijd over de middag. Deugniet is ook een heel lekker bier, alsmede Orval. Westvleteren 12 is zalig, maar helaas kan ik daar maar moeilijk aangeraken, heb het dan ook nog maar een keer of 2 gedronken. La Chouffe en Rochefort 11,3 zijn ook heel lekker.

Mijn top 3:

Westmalle tripel
Westvleteren12 (als ik er zou kunnen aangeraken)/Orval
Tripel Karmeliet

Van de Brugse bieren weet ik Brugse Tripel en Straffe Hendrik ook wel te smaken. Brugse Zot drink ik eerder bij uitzondering, hoewel 't ook niet slecht is.

't Brugs Beertje (in Brugge natuurlijk) is trouwens een aanrader wat streekbieren betreft. Ze hebben ook Westvleteren 12 op de kaart staan, maar die hebben ze momenteel niet in voorraad.

GMotha
24 april 2009, 13:25
Brugse Zot drink ik eerder bij uitzondering, hoewel 't ook niet slecht is.Vrienden hebben dat eens voor mij meegepakt van een weekendje brugge: 't is inderdaad een lekker bierke.

Trouwens, what about Urthel samaranth? Da's pas eens een geniet bierke^^

Illcat
24 april 2009, 13:41
Net een Orvalleke gedronken op een terraske, overheerlijk bier, gewoon perfect.

zo me een toastje me zalm?

bludgeoned
24 april 2009, 13:45
Vrienden hebben dat eens voor mij meegepakt van een weekendje brugge: 't is inderdaad een lekker bierke.

Trouwens, what about Urthel samaranth? Da's pas eens een geniet bierke^^
Vroeger vond ik het ook lekker, maar toen ik laatst nog eens eentje dronk, had het bier een metaalsmaak.

Bontus
24 april 2009, 15:19
Urthel Samaranth leek mij artificieel opgepompt te zijn (alcohol en smaak). Maar is zeker niet slecht.

Bertold
24 april 2009, 15:23
Gisteren toch weer een nieuw dieptepunt bereikt toen we op een fuifje een romy pils kregen voorgeschoteld (voor 1euro80 dan nog :angry: ) wat een vreselijk slechte pils is mij dat wel niet zeg...

Gelukkig was er ook mogelijkheid tot vedett :love:

Japser
24 april 2009, 15:40
Niemand naar tour de geuze dit weekend ?

Japser
24 april 2009, 15:43
Café Toone :)

Proto
24 april 2009, 15:52
Ik wil gwn super veel bier drinken, maakt niet uit welk merk, ik lust ze allemaal !

Alcoholic Punk
24 april 2009, 16:00
Begin meer en meer de Britse bieren te smaken. Gasten hebben zeker geen slechte dingen zoals bv:

London Bitter
Newcastle Brown Ale

Verder vooral cider zoals Strongbow, Magners, Bulmers,...

Qua aanbod kunnen veel cafés heir nog iets leren van de Engelse pubs. Wat een keuze ginder:love: (wel ook wat rommel tussen)

n9ne
24 april 2009, 16:02
Over orval : ik heb dat al twee keer gedronken op café en al twee keer smaakte dat naar het afwasmiddel van het glas, toeval, of doet de cafébaas iets verkeerd?

bludgeoned
24 april 2009, 17:20
Over orval : ik heb dat al twee keer gedronken op café en al twee keer smaakte dat naar het afwasmiddel van het glas, toeval, of doet de cafébaas iets verkeerd?
Heeft inderdaad een wat vreemde smaak, dus kan zijn dat je het gewoon niet lust.
Als je het natuurlijk frequent drinkt en 2 keer een slechte ervaring hebt gehad ligt het aan de cafébaas.
Soms echt triestig trouwens om te zien wat er gebeurt op vlak van inschenken/tappen van bier.
Waar ik een hekel aan heb.

- bijtappen
- onder de tap laten staan
- niet voldoende tappen zodat afschuimen niet nodig is
- direct beginnen tappen
- vuile en vettige glazen
- ...

Bontus
24 april 2009, 17:26
- tapkraan in het bier (mag zelfs het glas niet raken)

Gisteren ook nog Gouden Carolus Ambrio gedronken. Willekeurig terrasje gekozen en toevallig een reuzebierkaart :p

Dennoman
24 april 2009, 17:29
Een bierglas wordt gespoeld onmiddellijk na het drinken, niets laten staan totdat het zo aangekoekt is dat het afgewassen moet worden, want afwasmiddel verpest inderdaad de smaak.

Enfin, zo heb ik het geleerd :unsure:

_ns_
24 april 2009, 17:37
La Chouffe is iets in dezelfde aard, maar niet echt bitterder, ook Hopus is een aanrader :)!

n9ne
24 april 2009, 17:39
Ik vrees ervoor dat het aan de cafés gaat liggen, pakt dan die 3x op een week een speciaal bierken moeten uitgieten ofzo dusja

Dennoman
24 april 2009, 17:41
Iemand nog tips voor wie graag Westmalle Tripel & Duvel drinkt? Wel iets dat relatief makkelijk te verkrijgen is ook. Liefst ook niet zoeter dan bovenstaande, maar eerder bitterder.
Een Piraat is een aanrader voor de Duvelfans. Zeer dikke en romige schuimkraag (kan zeker tippen aan Duvel) en ook die frisse bitterheid. Wel iets meer punch (1,5% meer alcohol dacht ik), maar echt heerlijk. Wel niet te drinken als maaltijdbier, daarvoor geeft het uw maag net iets te veel klop :p

Een Piraat zou relatief goed verkrijgbaar moeten zijn in de verschillende drankcenters. Gek genoeg kan ik het in heel Leuven voor zover ik weet slechts in één café drinken.

Westmalle Tripel is een vrij unieke smaak, een stuk rijker aan hop dan de andere trappisten. Over een alternatief moet ik nog even nadenken.

Eigenlijk zouden we dat echt eens moeten doen, samenkomen. Elk 5 unieke streekbieren meepakken, alle namen op een papiertje schrijven, lootjes trekken en dan elkaars bieren uitwisselen. It's like secret santa :p:bow:

Bontus
24 april 2009, 17:50
Iemand nog tips voor wie graag Westmalle Tripel & Duvel drinkt? Wel iets dat relatief makkelijk te verkrijgen is ook. Liefst ook niet zoeter dan bovenstaande, maar eerder bitterder.

Piraat
Malheur 10
Chimay Wit
De Dolle Arabier
Delirium Tremens
La Chouffe

imo Chimay >>> Westmalle, dus laat u vooral gaan.

Dennoman
24 april 2009, 18:17
This calls for biermeetings!

lttuvix
24 april 2009, 18:18
't Hemelhuis - Hasselt is een goede café voor biermeeting? :p

bludgeoned
24 april 2009, 18:19
Gent :)

Bontus
24 april 2009, 18:36
Gent :)

²

desnoods per stad een meeting :p

Bontus
24 april 2009, 18:48
Blinde proeving organiseren met twee personen:

Stel 3 bieren: Cara, Kaiser, Karlsquell
Persoon 1 geeft de bieren een volgorde, Cara 1, Kaiser 2 & Karlsquell 3. De andere persoon weet dit niet. Persoon 1 giet de bieren uit in 3 dezelfde glazen, het linkse glas is zogezegd 1, het middenste 2 en het rechtste 3.

Persoon 2 gaat dan op elk glas een letter schrijven, bijvoorbeeld 1=A, 2=C, 3=B. De andere weet dit niet. Hij verwisselt dus in dit geval de laatste twee glazen.
Uiteindelijk is voor beide personen A, B, C zichtbaar en weet niemand wat waar in zit.

:)

Leuk om te doen met mensen die bij hoog en laag beweren dat ze een bepaald bier altijd eruit kunnen halen.

Gameboer
24 april 2009, 18:52
Een Piraat is een aanrader voor de Duvelfans. Zeer dikke en romige schuimkraag (kan zeker tippen aan Duvel) en ook die frisse bitterheid. Wel iets meer punch (1,5% meer alcohol dacht ik), maar echt heerlijk. Wel niet te drinken als maaltijdbier, daarvoor geeft het uw maag net iets te veel klop :p

Een Piraat zou relatief goed verkrijgbaar moeten zijn in de verschillende drankcenters. Gek genoeg kan ik het in heel Leuven voor zover ik weet slechts in één café drinken.

Westmalle Tripel is een vrij unieke smaak, een stuk rijker aan hop dan de andere trappisten. Over een alternatief moet ik nog even nadenken.

Eigenlijk zouden we dat echt eens moeten doen, samenkomen. Elk 5 unieke streekbieren meepakken, alle namen op een papiertje schrijven, lootjes trekken en dan elkaars bieren uitwisselen. It's like secret santa :p:bow:
Ik woon op enkele kilometers van de brouwerij die piraat brouwt :D heerlijk biertje idd, wel zwaar, ik dacht 10.5% ! Bij ons in het jeugdhuis trouwens goedkoop verkrijgbaar aan 1.5 euro, mooie prijs voor een 33cl biertje

Augustijn is ook een goede aanrader, iets minder zwaar dan duvel( 8%) maar wel heerlijke smaak! mm krijg er al zin in, sebiet eentje pakken sie

protnie
24 april 2009, 19:03
Een bierglas wordt gespoeld onmiddellijk na het drinken, niets laten staan totdat het zo aangekoekt is dat het afgewassen moet worden, want afwasmiddel verpest inderdaad de smaak.

Enfin, zo heb ik het geleerd :unsure:
Mijn nonkel vertelde mij dat je ook geen afwasmiddel mag gebruiken zodat je kan blijven een mooie schuimlaag vormen, klopt dit?

Genius
24 april 2009, 19:17
dat klopt idd. Bij mijn vriendin wassen ze met de hand af en elke keer in een pint of duvel tap dan is die kraag binnen de minuut weg. Vrij degoutant

?therapy?
24 april 2009, 19:47
Did I ever :D
Miljaarde! Wat word dat toch mooi gepresenteerd!
Doen jullie dat bezinksel er trouwens bij of niet? Ik doe het er persoonlijk wel bij, geeft een licht andere smaak.

Ze gaan wel vlotjes binnen. :sad: Altijd aan het genieten van het bier en toch altijd zo snel op. :sad:

Bon, ik ga vertrekken en ik verlekker me al op een hopus en een kwak.
En daar zal het waarschijnlijk niet bij eindigen. Maar die 2 wil ik absoluut nog drinken vanavond :love:
Maar ik moet morgenvroeg wel naar een communie. Kan nog best lastig worden. :p

Bontus
24 april 2009, 19:59
Al 221 bieren gedronken maar nog geen Hopus :(

Zal ik de volgende keer in de Hopduvel dan wel kopen.

Atrox
25 april 2009, 14:48
Kent iemand de link naar de site van de vereniging van bierbrouwers? Ben der vorige week nog opgeweest, vrij goede site met veel info, ma kvind het niemeer terug via google ...

sink
25 april 2009, 15:05
daarnet een gratis palm royale gekregen in de drankencentrale :)

vanavond eens proberen zie :)

bludgeoned
25 april 2009, 20:43
Kent iemand de link naar de site van de vereniging van bierbrouwers? Ben der vorige week nog opgeweest, vrij goede site met veel info, ma kvind het niemeer terug via google ...
Zythos mss?

Atrox
26 april 2009, 08:02
Nee, das vd consumenten. Twas echt vd brouwers, was een zeer oude vereniging met een eigen schild etc ...

Bontus
27 april 2009, 23:02
Lindemans Gueuze (http://www.ratebeer.com/beer/lindemans-gueuze/9083/64556/)

Redelijk zoet voor een Gueuze, niet slecht nochtans.

Atrox
28 april 2009, 12:11
Ik wou het net zeggen.

Verdomme, ik krijg mijn frigo niet op temperatuur, tis ofwel onder de 10 ofwel boven de 15, rommel! :lol:
Heb hier op kot ook zone oude oven dat ik nie gebruikt (is verroest vanbinnen :unsure: ), en daarin is het 17° ... :(

bludgeoned
28 april 2009, 13:06
Goed nieuws voor de Achouffe fans.
La Chouffe en Mc Chouffe zullen binnenkort verkrijgbaar zijn in 33cl flesjes :woohoo:

Japser
28 april 2009, 15:15
Lindemans Gueuze (http://www.ratebeer.com/beer/lindemans-gueuze/9083/64556/)

Redelijk zoet voor een Gueuze, niet slecht nochtans.

wa zegde nu toch !
ene keer gedronken en das precies ne verkrachte geuze

Duc1n0
28 april 2009, 15:20
Gisteren Grimbergen leren drinken, viel wel goed mee. Naart schijnt iets heel bekend maar ik had er dus nog nooit van gehoord. :unsure:

Bontus
28 april 2009, 15:22
wa zegde nu toch !
ene keer gedronken en das precies ne verkrachte geuze

Tja ik volg je daarin zeker maar ik heb het zelf niet zo voor zuur, op vlak van gueuze heb ik ook nog veel te proeven :)

Maar zoals ik al schreef op ratebeer is de Gueuze van Lindemans meer een faro omdat er suiker toegevoegd is.
Nochtans is die van Saint-Louis nog veel plakkeriger.

Welke zijn jouw favorieten dan?
Buiten Boon heb ik nog geen andere gedronken maar ik veronderstel dat De Cam, Cantillon & 3 Fonteinen de moeite zijn.

_ns_
28 april 2009, 17:42
Zondag weer eens enkele corona's gedronken, blijft toch heerlijk :D!

bludgeoned
28 april 2009, 17:44
:lol:
Zelfs de Mexicanen walgen ervan :D
Daar drinkt bijna niemand Corona. Limoen in het bier en ze bekijken je al helemaal scheef.
Als je toch in Mexico bent: Sol :)

_ns_
28 april 2009, 17:46
Daar zie'k mij de komende tijd niet naartoe gaan :rofl: en I still love it :D

bludgeoned
28 april 2009, 17:52
Daar zie'k mij de komende tijd niet naartoe gaan :rofl: en I still love it :D
Serieus, ik weet niet hoeveel ze voor die brol vragen, maar alles meer dan €1 (op café), is erover.
JE moet het die marketingmensen wel geven, Zoveel verkopen van een brolproduct.
Wikipedia: "...De Britse bierkenner Michael Jackson noemde Corona wegens het gebruik van inferieure grondstoffen en de dunne smaak één van de slechtste bieren ter wereld..."

Decay
29 april 2009, 03:20
Toegegeven, Corona smaakt niet naar bier, maar met een stuk limoen erin vind ik het toch verdomd lekker.

Darks
29 april 2009, 08:57
:lol:
Zelfs de Mexicanen walgen ervan :D
Daar drinkt bijna niemand Corona. Limoen in het bier en ze bekijken je al helemaal scheef.
Als je toch in Mexico bent: Sol :)

Corona, bah.

Een urinestaaltje noemen wij dat :unsure:

Nog zoiets verschrikkelijk is Heineken. Precies oud spoelwater :puke:

Neenee, geef mij maar een goeie Jupiler. Of om te genieten op een terraske, Hoegaarden :)

Japser
29 april 2009, 09:29
Welke zijn jouw favorieten dan?
Buiten Boon heb ik nog geen andere gedronken maar ik veronderstel dat De Cam, Cantillon & 3 Fonteinen de moeite zijn.

De cam en Cantillon nog ni geproefd. Maar die zal idd wel lekker zijn.
Ik drink persoonlijk heel veel 3 fonteinen omdat die in beersel ligt en gemakkelijk te verkrijgen is hier op café...

Die van Hanssens (Dworp) is ook heel zurig en lekker. (iets minder imo dan die van 3 fonteinen maar da hangt ook een beetje van fles tot fles en temperatuur van u drankje enzo af)

die van oud beersel is ook wel lekker zurig ...

Gisteren nog een mariage parfait gedronken van boon die is iets minder zuur maar lekker voor meerdere van te drinken.

Ik woon in de geuze streek en drink daardoor ook regelmatig is ne geuze van een kleine brouwerij die echt zurig zijn... Daarom vind ik die van lindemans waarvan u bek toeplakt echt brol!

Dennoman
29 april 2009, 09:36
-zucht- Een goeie geuze met een boterham met pottekees... Brussel kan ook mooi zijn als je maar zoekt ^^

Japser
29 april 2009, 09:40

die citroenen in het bier zijn naart schijnt voor de vliegen weg te houden en ni voor de smaak !

Bontus
29 april 2009, 10:06
't Schijnt dat Hanssens Oudbeitje ook enorm lekker is.

3 Fonteinen met Schaarbeekse krieken zou ik wel willen proeven maar zo duur voor een fles :s

Cuvée René van Lindemans is hoegenaamd niet zoet btw, veel te zuur voor mij dan weer :p

Japser
29 april 2009, 12:08
daarjuist in de steerkproductenwinkel een fles 3 fonteinen gaan halen heb is rondgekeken maar ze hadden geen cam of andere geuzes die ik nog ni gedronken had !

Atrox
29 april 2009, 14:21
Dernet nog een Leffe Bruin van het vat gedronken! :woohoo:

Bontus
29 april 2009, 15:58
Ben ook net naar de Hopduvel geweest. Heb nog een enorme berg leeggoed weg te werken en niet zo veel tijd meer dus koop ik minder flesjes dan ik binnen breng elke keer.

Gekocht:
Gouden Carolus Classic (http://www.ratebeer.com/beer/gouden-carolus-classic/4637/) (2)
Alvinne Podge Belgian Imperial Stout (http://www.ratebeer.com/beer/alvinne-podge-belgian-imperial-stout/47219/) (1)
Lefebvre Hopus (http://www.ratebeer.com/beer/lefebvre-hopus/96146/) (1)

Vanavond ga ik waarschijnlijk Bloemenbier (http://www.ratebeer.com/beer/bloemen-bier/10967/) proeven.

Japser
29 april 2009, 17:14
Dernet nog een Leffe Bruin van het vat gedronken! :woohoo:

niks om fier over te zijn imo !

[LRRP]
29 april 2009, 23:24
Goed nieuws voor de Achouffe fans.
La Chouffe en Mc Chouffe zullen binnenkort verkrijgbaar zijn in 33cl flesjes :woohoo:

Nog brol erbij. Jongens toch al die soorten en maten.
Idem bij Inbev. Soms hebben ze in Leuven geen 1 van jupiler van 50 liter. Maar overlaatst hebben ze maar liefst 736 paletten Leffe Kerstbier kunnen wegkappen :niceone:

736 paletten x 60 bakken x 24 flesjes x 0.33 l = 350 000 liter bier om in de riool te kappen

Als Dude87 dit leest, krijgt hij een hartaanval.

super-styler
30 april 2009, 01:29
Malheur 10

:love::love:

't Hemelhuis - Hasselt is een goede café voor biermeeting? :p

Hemelrijk ;)

bludgeoned
30 april 2009, 09:29
;11512050']Nog brol erbij. Jongens toch al die soorten en maten.
Idem bij Inbev. Soms hebben ze in Leuven geen 1 van jupiler van 50 liter. Maar overlaatst hebben ze maar liefst 736 paletten Leffe Kerstbier kunnen wegkappen :niceone:

Lol, brol erbij.
75 cl flessen zijn niet altijd handig als je alleen eens een pintje wilt drinken op kot.
Ook op café kun je op die manier een La Chouffe drinken.
Dat het moeilijker is voor de drankencentrale zal mij worst wezen.

Bontus
30 april 2009, 09:36
Leffe Kerstbier was dan ook een gigantische miskleun. Misschien moeten ze hun Leffe gamma eens proberen verbeteren ipv het altijd maar uit te breiden. Idem voor die 9°, wie zit daar op te wachten? Een blonde leffe met een scheut vodka.

Anyway, bloemenbier: Bloemen Bier from De Proefbrouwerij - Ratebeer (http://www.ratebeer.com/beer/bloemen-bier/10967/64556/)
Niets speciaal.

danzig_6
30 april 2009, 10:12
vanavond naar een optreden, dat wordt dus pils in een beker:(

we zullen dit dan maar compenseren met morgen een terrasje te doen in Roeselare.
kPeins dat ik eens ne Karmeliet zal proberen en moet zeker ook een Rodenbach Grand Cru degusteren:)

Dennoman
30 april 2009, 10:15
Opgelet, een Grand Cru is zéker niet voor iedereen weggelegd. Ik heb het echt moeten leren drinken, zo'n zurigheid had ik niet verwacht.

bludgeoned
30 april 2009, 10:16
vanavond naar een optreden, dat wordt dus pils in een beker:(

we zullen dit dan maar compenseren met morgen een terrasje te doen in Roeselare.
kPeins dat ik eens ne Karmeliet zal proberen en moet zeker ook een Rodenbach Grand Cru degusteren:)
Gisteren enkele tripel Karmeliets gedronken :)
Vanaf nu zal het wel wat rustiger worden met de examens die eraan komen.

Opgelet, een Grand Cru is zéker niet voor iedereen weggelegd. Ik heb het echt moeten leren drinken, zo'n zurigheid had ik niet verwacht.
Hij is van Roeselare, dus heeft de zurigheid met de paplepel meegekregen ;)

Dennoman
30 april 2009, 10:18
Mjah, ik ben van plan om nog één keer goed te gaan pintelieren volgende week (meteen ook de eerste keer sinds maanden eigenlijk) om dan weer een goeie maand de rem erop te zetten.

Eigenlijk is het toch een goed teken, dat je gewoon 4 weken lang prima zonder alcohol kan ^^

bludgeoned
30 april 2009, 10:26
Mjah, ik ben van plan om nog één keer goed te gaan pintelieren volgende week (meteen ook de eerste keer sinds maanden eigenlijk) om dan weer een goeie maand de rem erop te zetten.

Eigenlijk is het toch een goed teken, dat je gewoon 4 weken lang prima zonder alcohol kan ^^
Heb er toch wel zin in in die periode, en het is ook niet zo dat ik niets meer drink.
Na het leren en op rustigere dagen tijdens de examens ga ik het liefst ontspannen op café.
Dat je er dan geen 10 drinkt is logisch.

Moloch
30 april 2009, 11:55
Lindemans Appel bier geprobeerd en kmoe zeggen tis nog lekker :)

Bontus
30 april 2009, 13:44
Nog een plekske in Gent dat wel ok is voor bier:
Bierhuis Castel, Gent, (http://www.ratebeer.com/Place/belgium/gent/bierhuis-castel/12417.htm)

En heel dicht bij het station.
+ terras.

Lindemans Appel bier geprobeerd en kmoe zeggen tis nog lekker :)
Vind ik ook, voor 3,5% enorm smaakvol.
Wel een beetje het tikkeltje Lindemans artificiële.

de_willy
30 april 2009, 14:59
Op dit moment een lekkere Corsendonk trippel achterover aan het gieten. :)

Bontus
30 april 2009, 16:55
Gouden Carolus Classic (http://www.ratebeer.com/beer/gouden-carolus-classic/4637/64556/)
:bow: heerlijk.

Volgend flesje ga ik iets warmer drinken denk ik.
Vergelijkbaar met vloeibare toffee.

Slipsnot
30 april 2009, 17:36
Gisteren voor het eerst Malheur 10 gedronken, was wel best te pruimen. Had er al enkele goede commentaren van gehoord, dus heb het maar geprobeerd! Erna nog een Delirium Tremens gedronken, wat blijft dat lekker !:drool:

bludgeoned
30 april 2009, 18:12
Gouden Carolus Classic (http://www.ratebeer.com/beer/gouden-carolus-classic/4637/64556/)
:bow: heerlijk.

Volgend flesje ga ik iets warmer drinken denk ik.
Vergelijkbaar met vloeibare toffee.
Lekker bier inderdaad, voor het eerst gedronken in het Studio Skoop Café.
Ook eens de hopsinjoor proberen (groene fles denk ik).
We zullen elkaar wss nog eens tegenkomen in de hopduvel ;)

Atrox
30 april 2009, 20:40
niks om fier over te zijn imo !

#care. 'T heeft mij gesmaakt en das wa telt :)

Bontus
30 april 2009, 21:12
Lekker bier inderdaad, voor het eerst gedronken in het Studio Skoop Café.
Ook eens de hopsinjoor proberen (groene fles denk ik).
We zullen elkaar wss nog eens tegenkomen in de hopduvel ;)

Heb ik vorige week gedronken.

En nu net: De Hopus (http://www.ratebeer.com/beer/lefebvre-hopus/96146/64556/).

Niet zo speciaal en zeker niet zo hoppig. Wel enorm drinkbaar maar dat zijn minpunten voor smaak relatief tot het alcoholgehalte.

?therapy?
1 mei 2009, 01:12
Net terug :)
En miljaarde! Ik kan er niet aan doen maar ik moet altijd eerst een karmelietje drinken en dan een Kwak :p
En dan heb ik nog een La Chouffe van't vat gedronken :drool:

En toen was iedereen van mijn gezelschap al naar huis :sad:

Therapy
1 mei 2009, 02:08
net een abbaye des rocks en maredsous 10 gedronken. was nie slecht

Furiez
1 mei 2009, 02:30
alsde moet kiezen: westmalle of leffe?

Dis/-\ster
1 mei 2009, 05:43
alsde moet kiezen: westmalle of leffe?

Leffe blond ftw!!!

the_fox
1 mei 2009, 07:46
Leffe blond ftw!!!

Sorry, ik dacht dat dit de biertopic was, niet de commerciële-brol-van-inbev topic :s
Westmalle natuurlijk :p

Dennoman
1 mei 2009, 11:04
Uiteraard Westmalle.

Gekkerds.

protnie
1 mei 2009, 11:06
Westmalle Tripel was mijn eerste kennismaking met de goeie bieren :love:

bludgeoned
1 mei 2009, 11:12
Sorry, ik dacht dat dit de biertopic was, niet de commerciële-brol-van-inbev topic :s
Westmalle natuurlijk :p
Over kleuren en smaken valt te twisten, maar no way dat iemand een leffe beter vindt.
Westmalle tripel was trouwens ook mijn eerste lievelingsbier, nu probeer ik iedere keer iets anders te proeven.

Furiez
1 mei 2009, 11:38
kvrees dat ik toch moet gaan voor leffe blond. westmalle is just ne flauwe leffe als ge het mij vraagt. ;)

bludgeoned
1 mei 2009, 11:40
kvrees dat ik toch moet gaan voor leffe blond. westmalle is just ne flauwe leffe als ge het mij vraagt. ;)
Ieder zijn ding, maar als ik iets zoets en chemisch wil drink ik wel een cola.

Dennoman
1 mei 2009, 11:42
:crazy::crazy::crazy:

Als je zoiets zegt mag je tenminste met deftige argumenten afkomen :p

Leffe Blond = 6,6%
Westmalle Tripel = 9,5%

Flauw? :doc:

Ace of Spades
1 mei 2009, 12:55
Haha, Westmalle Tripel natuurlijk.

Blonde Leffe drink ik alleen als er niéts anders in huis is. Niet dat het zó'n overdreven slecht bier is, maar er zijn toch véél betere.

Ik neem me ook voor elke keer iets nieuws te proberen, maar als ik twijfel ga ik toch altijd voor de ouwe getrouwe.

Bontus
1 mei 2009, 15:19
Haha, Westmalle Tripel natuurlijk.

Blonde Leffe drink ik alleen als er niéts anders in huis is. Niet dat het zó'n overdreven slecht bier is, maar er zijn toch véél betere.

Ik neem me ook voor elke keer iets nieuws te proberen, maar als ik twijfel ga ik toch altijd voor de ouwe getrouwe.

idem, Leffe neem ik nooit.

ik heb het er wel moeilijk mee om een fruitbier te bestellen als dat het enige is dat ik nog niet gedronken heb.
onlangs nog Jupiler Blue op de kaart zien staan ergens, dat heb ik toch ook genegeerd :)

bludgeoned
1 mei 2009, 15:29
idem, Leffe neem ik nooit.

ik heb het er wel moeilijk mee om een fruitbier te bestellen als dat het enige is dat ik nog niet gedronken heb.
onlangs nog Jupiler Blue op de kaart zien staan ergens, dat heb ik toch ook genegeerd :)
Als eens gedronken. Valt beter mee dan gedacht en ideaal om in de zomer ijskoud te drinken.
Op café bestel je beter iets anders :)

Obliv`
2 mei 2009, 13:16
Kheb de topic nog niet echt gevolgd, dus het kan al wel aanbod geweest zijn, maar Achel vind ik ook serieus de moeite.

Je ziet het wel nie veel in cafés en als je het tegenkomt kost het meestal wel ongeveer € 3.50.

PinkyNTheBrain
2 mei 2009, 15:10
Kheb de topic nog niet echt gevolgd, dus het kan al wel aanbod geweest zijn, maar Achel vind ik ook serieus de moeite.

Je ziet het wel nie veel in cafés en als je het tegenkomt kost het meestal wel ongeveer € 3.50.

waar ik vandaan kom smijte ze er u nochtans de kop mee in .... :p

Bontus
2 mei 2009, 15:48
Matige drinker leeft langer dan geheelonthouder
Bij mensen die één glas alcohol per dag drinken ligt het overlijdensrisico bijna 30 procent lager dan bij mensen die helemaal niet drinken. Volgens de Stichting Alcohol Research blijkt dat uit nieuw Amerikaans onderzoek. Eerdere onderzoeken wezen ook al uit dat matig drinken goed was voor de gezondheid. Critici brachten daartegenin dat de twee groepen niet met elkaar vergeleken konden worden omdat matige drinkers vaak een andere levensstijl hebben dan geheelonthouders. Bij het nieuwe onderzoek zijn factoren als sociaaleconomische positie, roken, lichaamsgewicht, de mate waarin mensen (kunnen) bewegen, religie en depressiviteit meegewogen. Toch blijft overeind, aldus de onderzoekers, dat het overlijdensrisico bij de groep matige drinkers 28 procent lager ligt dan bij de niet-drinkers.

Hoera!

profound
2 mei 2009, 17:41
Tauro! (http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=16228)

Enquete (zijnde; 3 vragen, duurt nog geen 10 seconden) over bier ^^

Weet iemand waar dit in principe zou moeten staan, zo enquêtes enzo?

Iig al heel erg bedankt aan diegene die het invullen!

Bontus
2 mei 2009, 18:04
Tauro? kutbier.

Duvel, beter maar ook niet zo speciaal.

bludgeoned
3 mei 2009, 10:52
Tauro? kutbier.

Duvel, beter maar ook niet zo speciaal.
Idd, bij de lancering eens geproefd, maar vond er niet veel speciaals aan.
En behalve het abv, zie ik de gelijkenis niet.
In DM magazine van dit weekendtrouwens een artikel over de nieuwe Maes, en het ziet er alvast een stuk beter uit.
% hop blijkbaar verdubbeld :D, zegt ook veel over hun vorig recept.

Bontus
3 mei 2009, 12:39
Nog een leuke, het verhaal achter Struise Cuvée Delphine:

Black Albert was used in a new barrel aging project. More than a year ago, Carlo was able to get his hands on a stock of Four Roses Bourbon barrels, and we happily filled them up with Batch „0". This unique creation was originally to be named 4 Black Roses in honour of its heritage, but our friends in Kentucky strongly advised us not to do so! What to do? ...

...I see Urbain’s description, as well as his explanation of the name, might sport some lacunes for the non-follower of the Belgian Royal Rats’nest - the von Saksen-Cobourg Gotha gang...
It is a public secret that the now king Albert II fathered a daughter outside matrimonial band. The official name of this daughter is Delphine Boël, and her occupation is conceptive art with papier maché and the like. She’s living TTBOMK somewhere in Notting Hill, and, since the secret was revealed, excells in rather pointy, hardly veiled sneers @ the Belgian Royals. Which is hardly surprising, seen the fact that, despite the secret being a secret de Polichinelle, the royals, Albert in particular, keep spasmodically ignoring her existence.
Seen the fact that "Four Roses" didn’t want to recognise the link of their barrels to the beer, the name imposed itself, as Urbain says...
What makes it all the more poignant, is that somebody in the entourage of Mrs. Boël learned about this beer, and condoned graciously the use of the artwork - which, oh subtility, consists of a Belgian flag, written over by "the truth can set you free" (in the language of Shakespeare)...(http://struise.noordhoek.com/eng/images/stories/cuvedelphineweb.jpg)

danzig_6
4 mei 2009, 10:17
Gisteren enkele tripel Karmeliets gedronken :)
Vanaf nu zal het wel wat rustiger worden met de examens die eraan komen.

Hij is van Roeselare, dus heeft de zurigheid met de paplepel meegekregen ;)

Idd :p Pas op, heb ook Rodenbach moeten leren drinken. Maar ieder jaar geeft de brouwerij van Rodenbach een gratis vat van 5.000 liter en als je daar een avondje halve liters Rodenbach binnenkapt drink je ze op den duur wel graag;)

Grand Cru is persoonlijk een van mijn favoriete bieren. Niets beter dan in de zomer op een terras een koude Grand Cru te degusteren!

Atrox
4 mei 2009, 17:54
Gistere nog iets gaan drinke met mijn vriendin in Tongeren, bleek da ze daar Rochefort 10 hadden, nice! Werd geserveerd met het bijhorende glas, heb toen gevraagd of ik ze mocht houden, ma kmocht nie omda ze te weinig van hadden :( :p

Weet iemand waar ge die goeikoop kunt hebbe? Bij de plaatselijke brouwerij alleszins niet, daar hebben ze enkel het bier ...

[LRRP]
4 mei 2009, 18:03
Gistere nog iets gaan drinke met mijn vriendin in Tongeren, bleek da ze daar Rochefort 10 hadden, nice! Werd geserveerd met het bijhorende glas, heb toen gevraagd of ik ze mocht houden, ma kmocht nie omda ze te weinig van hadden :( :p

Weet iemand waar ge die goeikoop kunt hebbe? Bij de plaatselijke brouwerij alleszins niet, daar hebben ze enkel het bier ...

Ik werk in een drankencentrale. Bij bestellen dat met paletten en wij krijgen amper glazen... Het is een kleine brouwerij, dus is alles moeilijker te krijgen.

n9ne
4 mei 2009, 18:48
Op de kroegentocht vorige stond nen maat van mij een pintjen te drinken met een sjiek in zijne mond... Kheb hem proberen stenigen maarja...

[LRRP]
4 mei 2009, 18:52
Sla hem de kop in verdomme!!!

n9ne
4 mei 2009, 18:55
Ksmeet er stenen naar, maar twaren zo van diene kleine gravelsteentjes :'(

We hebben wel als straf voor de rest van de avond zijn ma "in het gesprek verwerkt"

Bontus
4 mei 2009, 19:07

In de betere drankenhandels verkopen ze de glazen wel.

Ik vind ze ook mooi maar niet zo handig.

Mijn favoriete glas is dat van orval maar zo heb ik er geen. Wel één van Westvleteren maar da gebruik ik nie. Dus tegenwoordig drink ik alles uit een Duvel tulp behalve fruitbier, dat drink ik uit een Corsendonk glas.

Straks de Floreffe Prima Mélior degusteren, hij is momenteel aan het chambreren.

Bontus
4 mei 2009, 19:57
Wa meer richting Gent zoeken voor Piraat? (ga ervan uit da ge West-Vlaming zijt)

Tasting notes: Floreffe Prima Melior (http://www.ratebeer.com/beer/lefebvre-floreffe-prima-melior-meilleure/4933/64556/)

Furiez
4 mei 2009, 20:56
ge zult ne keer naar de dulle griet moeten gaan hè.

bludgeoned
4 mei 2009, 21:16
ge zult ne keer naar de dulle griet moeten gaan hè.
Voor nen piraat moet je niet naar de Dulle griet gaan.
Ga dan naar de backdoor ofzo.
Artevelde heeft het zeker, al is het daar niet bepaald gezellig. Defoo heeft het normaal ook.
Zijn ook te koop in de match in Gent.

pvt. stengo
4 mei 2009, 22:04
Van de trappisten die ik tot nu toe gedronken heb smaken Orval en Westmalle me het beste, ik heb nog wel geen westvleteren geproefd.

La chouffe en bon secours als bier kan mij wel bekoren. Af en toe Kempisch vuur gaat er ook wel in.

Bontus
5 mei 2009, 09:19
Pentiumz, is deze gueuze niet iets voor u:
HORALs Oude Geuze Mega Blend from Brouwerij F. Boon - Ratebeer (http://www.ratebeer.com/beer/horals-oude-geuze-mega-blend/102689/)

Het is een blend van 3 jonge en 5 oude lambieks van 3 Fonteinen, Boon, De Cam, De Troch, Hanssens, Lindemans, Oud Beersel & Timmermans.
mr. Boon heeft ze gestoken.

tom1
5 mei 2009, 09:43
Voor nen piraat moet je niet naar de Dulle griet gaan.
Ga dan naar de backdoor ofzo.
Artevelde heeft het zeker, al is het daar niet bepaald gezellig. Defoo heeft het normaal ook.
Zijn ook te koop in de match in Gent.

Dat café (ben de naam vergeten) met al die hop vanbinnen aan den decascoop heeft ook Piraat.

Ik heb mij vorig jaar zo'n bak gekocht, kben het wel wat beu nu :unsure:.

Bontus
5 mei 2009, 09:49
De brouwzaal?

Dennoman
5 mei 2009, 09:58
Gisteren op een leuk festivalletje geweest en ze hadden er Cuvée Des Trolls van 't vat. Zou ZALIG geweest zijn, ware het niet dat ze natuurlijk slechts 2 kleine vaatjes hadden besteld die meteen op waren, nog voor wij aankwamen.

Ik heb dus de grootste denkbare zonde voor de bierliefhebber moeten begaan :( insiders know what I'm talking about :cry:

the_fox
5 mei 2009, 09:58
De brouwzaal?
nee, De Brouwzaele ^^

bludgeoned
5 mei 2009, 10:07
Gisteren op een leuk festivalletje geweest en ze hadden er Cuvée Des Trolls van 't vat. Zou ZALIG geweest zijn, ware het niet dat ze natuurlijk slechts 2 kleine vaatjes hadden besteld die meteen op waren, nog voor wij aankwamen.

Ik heb dus de grootste denkbare zonde voor de bierliefhebber moeten begaan :( insiders know what I'm talking about :cry:
Aan uwe jos getrokken en het in een bekerke gedaan? :lol:

De brouwzaal?
Je hebt daar op de hoek, net voor de Kantienberg ook een leuk café, misschien daar.
Niet de Sunset, aan de overkant ;)
edit: volgens google earth, café in den hemel

DogFacedGod
5 mei 2009, 10:49
een Donkere Duvel gedronken in de fakbar Letteren. Ik vond het een beetje tegenvallen eerlijk gezegd. Te zware smaak.

bludgeoned
5 mei 2009, 11:02
een Donkere Duvel gedronken in de fakbar Letteren. Ik vond het een beetje tegenvallen eerlijk gezegd. Te zware smaak.
Bestaat bij mijn weten niet
Duivels Bier Donker from Brouwerij F. Boon - Ratebeer (http://www.ratebeer.com/beer/duivels-bier-donker/23741/) is het dit niet wat je gedronken hebt?

Japser
5 mei 2009, 11:03
Pentiumz, is deze gueuze niet iets voor u:
HORALs Oude Geuze Mega Blend from Brouwerij F. Boon - Ratebeer (http://www.ratebeer.com/beer/horals-oude-geuze-mega-blend/102689/)

Het is een blend van 3 jonge en 5 oude lambieks van 3 Fonteinen, Boon, De Cam, De Troch, Hanssens, Lindemans, Oud Beersel & Timmermans.
mr. Boon heeft ze gestoken.

die is speciaal gemaakt voor tour de geuze...
En is al uitverkocht.

Dennoman
5 mei 2009, 11:12
Aan uwe jos getrokken en het in een bekerke gedaan? :lol:
Worse, Stella :cry:

bludgeoned
5 mei 2009, 11:24
Worse, Stella :cry:
Haha, in Leuven studeren en geen Stella lusten.

DogFacedGod
5 mei 2009, 11:26
Bestaat bij mijn weten niet
Duivels Bier Donker from Brouwerij F. Boon - Ratebeer (http://www.ratebeer.com/beer/duivels-bier-donker/23741/) is het dit niet wat je gedronken hebt?

Ze schonken het in een Duvel glas, er stond duidelijk op het bord "Donkere Duvel" en daarboven stond er Groene Duvel. Dus ik vermoed wel dat er een link is met Duvel. :p

ofwel hebben ze gelogen daar maar ik zou niet weten waarom want twas een actie van 1,20 €

(ik denk trouwens niet dat ik tegen dan zoveel gedronken had dat ik niet meer goed kon zien)

bludgeoned
5 mei 2009, 11:30
Ze schonken het in een Duvel glas, er stond duidelijk op het bord "Donkere Duvel" en daarboven stond er Groene Duvel. Dus ik vermoed wel dat er een link is met Duvel. :p

ofwel hebben ze gelogen daar maar ik zou niet weten waarom want twas een actie van 1,20 €

(ik denk trouwens niet dat ik tegen dan zoveel gedronken had dat ik niet meer goed kon zien)
Zou me verbazen, zal ook wel geen tripel hop geweest zijn die ze voor 1.20 verkopen :)
Groene Duvel bestaat (:sad:), donkere duvel bij mijn weten niet.

Poepoei
5 mei 2009, 12:02

Was wel degelijk Duivels Bier Donker ;)

Dennoman
5 mei 2009, 12:55
Haha, in Leuven studeren en geen Stella lusten.
Genoeg alternatieven nochtans. :p

bludgeoned
5 mei 2009, 13:17
Genoeg alternatieven nochtans. :p
Al te zien waar je heen gaat zeker.
In zittende cafés drink ik ook geen pils, maar zwaardere bieren drink ik toch niet graag rechtstaand.

Bontus
5 mei 2009, 14:14
die is speciaal gemaakt voor tour de geuze...
En is al uitverkocht.

Er is 12000 liter gemaakt.
Volgens mij is het nog niet uitverkocht, maar mogelijk moet je nu naar een tussenhandel gaan.

bludgeoned
5 mei 2009, 14:28
hier een artikel erover
Het Nieuwsblad - Belgische geuze geveild voor 255 euro op eBay (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF23042009_071)

Dennoman
5 mei 2009, 14:50
Er is 12000 liter gemaakt.
Volgens mij is het nog niet uitverkocht, maar mogelijk moet je nu naar een tussenhandel gaan.
Zeker eens achter zoeken, zou echt wel een juweeltje zijn om een eventuele collectie flesjes mee te starten.

Morgen en overmorgen trouwens bellen voor bakken Westvleteren 12 é mannen, niet vergeten :)

$anka
5 mei 2009, 15:12
La chouffe en bon secours als bier kan mij wel bekoren. Af en toe Kempisch vuur gaat er ook wel in.

Choufkes zijn idd wel lekker. Bon secour heb ik enkele jaren geleden in mijn gents studentenleven geproefd in den hopduvel. Kheb er nog zo'n fleske in houten staander gekregen, is wel knap

bludgeoned
5 mei 2009, 15:23
Zeker eens achter zoeken, zou echt wel een juweeltje zijn om een eventuele collectie flesjes mee te starten.

Morgen en overmorgen trouwens bellen voor bakken Westvleteren 12 é mannen, niet vergeten :)
Geen tijd om er om te gaan, dus zal ik het aan anderen laten :)

Bontus
5 mei 2009, 15:28
Mijn pa ging bellen voor Westvleteren.

Die's verslaafd aan die bakken en hij drinkt er denk ik 5 op een heel jaar :lol: (flesjes)

Dennoman
5 mei 2009, 15:31
Mijn pa ging bellen voor Westvleteren.

Die's verslaafd aan die bakken en hij drinkt er denk ik 5 op een heel jaar :lol: (flesjes)
Vals :cry:

Zoveel rijkdom in huis hebben en er nauwelijks gebruik van maken :p

My offer still stands é, wil er gerust aan een goed prijsje één of twee overkopen :)

Bontus
5 mei 2009, 15:35
Mja die geraakt wel op. De overschot ga ik gewoon erven :p

$anka
5 mei 2009, 16:39
google -> westvleteren

eerste link klikken, beetje doorklikken en je komt hier
De Sint-Sixtusabdij Westvleteren: De brouwerij (http://www.sintsixtus.be/nl/brouwerij2.htm)

moeilijk he :p
schol!

Dan ist kwestie van op de telefoonlijn binnen te gerake, uw bestelling door te geven en te gaan afhalen

Atrox
5 mei 2009, 18:27
Westvleteren hé. Hoe geraakte daar nu aan infeite? Een uurke rijden is op zich wel te doen

Ge moet eerst nog een eeuwigheid aan de lijn hangen en met een beetje geluk kunt ge bestellen :p

Bontus
6 mei 2009, 09:45
Gisteren de clochard bieren eens geprobeerd:

Gordon Finest Silver (http://www.ratebeer.com/beer/gordon-finest-silver/10775/64556/)
Gordon Finest Red (http://www.ratebeer.com/beer/gordon-finest-red/10774/64556/)
Gordon Finest Platinum (http://www.ratebeer.com/beer/gordon-finest-platinum/45138/64556/)

Geen aanraders :)

Dennoman
6 mei 2009, 10:16
Argh, damn you biertelefoon :p en maar niet binnengeraken :p

Bontus
6 mei 2009, 10:31
Argh, damn you biertelefoon :p en maar niet binnengeraken :p
Probeer eens met meerdere telefoons, dan kan je echt veel proberen op korte tijd.

En als je binnenraakt gaat het meestal nog 2 minuten overgaan voor ze opnemen.

bludgeoned
6 mei 2009, 12:28
Gisteren de clochard bieren eens geprobeerd:

Gordon Finest Silver (http://www.ratebeer.com/beer/gordon-finest-silver/10775/64556/)
Gordon Finest Red (http://www.ratebeer.com/beer/gordon-finest-red/10774/64556/)
Gordon Finest Platinum (http://www.ratebeer.com/beer/gordon-finest-platinum/45138/64556/)

Geen aanraders :)
Veel te zoet. Al heb ik enkel ervaring met de Finest Gold

Bontus
6 mei 2009, 12:30
Die platinum is echt tauro + vodka of zo.
Bier van 12% in een halfliter blik :x

Atrox
6 mei 2009, 13:21
In't weekend een Sint-Bernardus Abt (12) gedronken, is ook de moeite :)
Prijs lag wel aan de hoge kant voor een fles (5€), maar de omgeving (Bokrijk), het weer en het gezelschap compenseerden dat ^^

ByT3 Me
6 mei 2009, 13:27
gisteren een Ter Dole abdijbier gedrongen, was niet slecht, leek een beetje op een blonde Leffe en was niet echt straf ongeveer 6%

bludgeoned
6 mei 2009, 13:36
Gisteren met de vriendin opnieuw een fles Houblon Chouffe gedronken.
Nu nog zekerder dat dit mijn favoriete bier is
Lekker droog, fantastisch aroma, de hopsmaak. :drool:

Dennoman
7 mei 2009, 10:28
Djie...zes Christ.

Gisteren SERIEUS wezen pintelieren, lag om 5 uur in mijn bed en ben eigenlijk nog altijd zat. Kan het nu wel even niet meer zien :(

danzig_6
7 mei 2009, 10:31
Djie...zes Christ.

Gisteren SERIEUS wezen pintelieren, lag om 5 uur in mijn bed en ben eigenlijk nog altijd zat. Kan het nu wel even niet meer zien :(

gisteren ook totaal onverwachts op café geraakt maar gelukkig nog op tijd naar mijn nest geweest.
kBen het toch ook gewaar zulle...

Desdenova
7 mei 2009, 10:37
Tripel Karmeliet gehaald voor de pokeravond vandaag :)

Pana
7 mei 2009, 10:54
Zou me verbazen, zal ook wel geen tripel hop geweest zijn die ze voor 1.20 verkopen :)
Groene Duvel bestaat (:sad:), donkere duvel bij mijn weten niet.

Er is iets met die groenen duvel.
Maat van mij (drinkt geregeld gewone duvel) is eens goed scheef gegaan op die groene, aan mindere hoeveelheid dan dat hij scheef zou gaan op gewone o_O

Japser
7 mei 2009, 11:15
vorige week echt liters geuze gedronken (mariage parfait van boon voor maar 2€ voor 37.5cl op café :) )

Gisteren konijn met geuze gemaakt van jeroen meus zijn recept echt aanrader...

Bontus
7 mei 2009, 11:19
Volgende week stoofvlees met ofwel Gouden Carolus Classic ofwel Abbaye des Rocs Brune.

Hopelijk wordt dat ook een aanrader.

Dennoman
7 mei 2009, 11:22
Kennis van mij kan blijkbaar voor mij een paar flessen Mega Blend scoren rechtstreeks bij Boon ^^

Atrox
7 mei 2009, 11:29
Gisteren een West-Vleteren 8 gedronken, kwas benieuwd naar de smaak, vooral omwille van die hele hype errond (want geef toe, voor dat ons Yveske derover begon was het niet zo bekend en populair, toch niet zoals nu ...).

Super bierke! Heeft een enorm rijk smakenpallet (licht fruitig, beetje koffiesmaak, noten ...?), hij begint heel zacht om dan wat pittiger uit de hoek te komen, zeker de moeite waard. Nu ben ik enorm benieuwd naar de 12 :p

Bontus
7 mei 2009, 11:30
Kennis van mij kan blijkbaar voor mij een paar flessen Mega Blend scoren rechtstreeks bij Boon ^^

Nice, ik zou ze wel een jaartje bewaren zoals de meesten aanraden. Restsuiker laten verteren tot het één zure bom is :p

Japser
7 mei 2009, 11:42
Als ik begin te werken ga ik mij ook is beginnen geuze aan te kopen !

Zoals die mariage parfait is minstens 20jaar houdbaar op fles dus elk jaar een paar bakken teveel kopen en die maar laten gisten!

Hemels als je dan na enkele jaren kan proeven.

Dennoman
7 mei 2009, 12:17
Gisteren een West-Vleteren 8 gedronken, kwas benieuwd naar de smaak, vooral omwille van die hele hype errond (want geef toe, voor dat ons Yveske derover begon was het niet zo bekend en populair, toch niet zoals nu ...).

Super bierke! Heeft een enorm rijk smakenpallet (licht fruitig, beetje koffiesmaak, noten ...?), hij begint heel zacht om dan wat pittiger uit de hoek te komen, zeker de moeite waard. Nu ben ik enorm benieuwd naar de 12 :p
De Westvleteren hype is begonnen toen Michael Jackson het ophemelde als beste bier ter wereld (met Duvel heeft hij dat ook gedaan), dat was lang voor Leterme.

GMotha
7 mei 2009, 12:25
Ik heb westvleteren leren kennen via de kulminator, op dat bord stond een bierke over de 7 euro en ging er van uit dat het toch wel vrij bijzonder moet zijn.

Was niet slecht, maar ik had er wel meer van verwacht:/

Bontus
7 mei 2009, 12:38
Als ge een alternatief zoekt voor Westvleteren 12 zonder blut te gaan:
Westvleteren 8 ;)
St.Bernardus 12
Rochefort 10
Abbaye des Rocs Brune
Abbaye des Rocs Triple Impériale
Abbaye des Rocs Grand Cru
(die laatste twee lijken sterk op elkaar met koffie en chocolade aroma's, AdR brune is zoeter met rood fruit en vijgen ed in de aroma's)
Struise Pannepot (Reserva)
Gouden Carolus Classic

santé !

Atrox
7 mei 2009, 13:03
De Westvleteren hype is begonnen toen Michael Jackson het ophemelde als beste bier ter wereld (met Duvel heeft hij dat ook gedaan), dat was lang voor Leterme.

Ah, weer iets bijgeleerd se :p
Nuja, Leterme heeft er nog eens een schepke bovenop gedaan, nie? Als ik zo hoor was West-Vleteren vroeger toch gemakkelijker te verkrijgen dan nu ...

deyoeri
7 mei 2009, 13:05
Maat van mij heeft een "bak" Den Bier gekocht, ga 'k dit weekend toch eens proeven, biertje van 9% blijkbaar. Fles heeft de vorm van een Duvel fleske en op het eticket staat een roos varken. Iemand die het kent?

Dennoman
7 mei 2009, 13:09
Ah, weer iets bijgeleerd se :p
Nuja, Leterme heeft er nog eens een schepke bovenop gedaan, nie? Als ik zo hoor was West-Vleteren vroeger toch gemakkelijker te verkrijgen dan nu ...
Neen, Westvleteren (12) was sowieso altijd al enkel te verkrijgen via de abdij, maar toen het tot beste bier ter wereld werd verkozen door één of andere hoge zatlappenraad :p (en onder meer ook als dusdanig werd opgehemeld door Michael Jackson en die Brit wiens naam ik efkes kwijt ben) werd het ineens verschrikkelijk moeilijk te krijgen en een enorm luxeproduct door de lage productiegraad.

Hetzelfde is eigenlijk aan de gang met Tripel Karmeliet, dat dit jaar de titel heeft gekregen die Westvleteren 12 destijds kreeg. Hun productie is alleen wel een stuk hoger, dus kan men de enorme vraag iets beter opvangen.

bludgeoned
7 mei 2009, 13:11
delirium tremens - Google Afbeeldingen zoeken (http://images.google.be/images?hl=nl&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&um=1&ei=uMECSpj9IdzF-Qb0jrCCAw&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=delirium+tremens&spell=1)

Atrox
7 mei 2009, 13:17
Neen, Westvleteren (12) was sowieso altijd al enkel te verkrijgen via de abdij, maar toen het tot beste bier ter wereld werd verkozen door één of andere hoge zatlappenraad :p (en onder meer ook als dusdanig werd opgehemeld door Michael Jackson en die Brit wiens naam ik efkes kwijt ben) werd het ineens verschrikkelijk moeilijk te krijgen en een enorm luxeproduct door de lage productiegraad.

Hetzelfde is eigenlijk aan de gang met Tripel Karmeliet, dat dit jaar de titel heeft gekregen die Westvleteren 12 destijds kreeg. Hun productie is alleen wel een stuk hoger, dus kan men de enorme vraag iets beter opvangen.

Tijd om een paar bakken Tripel Karmeliet te gaan halen en ergens op te slaan dus :unsure: Als ik mij goed herinner, hebben ze die bij de plaatselijke brouwerij hier, der stond alleszins Karmeliet.

Dennoman
7 mei 2009, 13:18
Tijd om een paar bakken Tripel Karmeliet te gaan halen en ergens op te slaan dus :unsure: Als ik mij goed herinner, hebben ze die bij de plaatselijke brouwerij hier, der stond alleszins Karmeliet.
Hoeft niet hoor, de vraag is goed opgevangen en het zal binnenkort wel weer tijd zijn om de fakkel door te geven naar een andere kleine brouwerij die zwaar geneukt zal zijn door de overproductie.

Als ik me niet vergis dateert de titel van Karmeliet al van vorig jaar.

bludgeoned
7 mei 2009, 13:19
Tripel Karmeliet zal niet hetzelfde lot beschoren zijn als Westvleteren.
ze kunnen de productie opvoeren mocht dit nodig blijken, terwijl Westvleteren dit niet zal doen.
Tripel Karmeliet hamsteren is dus nergens voor nodig.
Edit: World Beer Awards 2008 - The Winners (http://www.beers-of-the-world.com/wba08/index.php)

Dennoman
7 mei 2009, 13:20
Is Karmeliet trouwens niet speciaal hierdoor met een grotere brouwerij in zee gegaan?

bludgeoned
7 mei 2009, 13:24
Is Karmeliet trouwens niet speciaal hierdoor met een grotere brouwerij in zee gegaan?
Dacht dat het al ruim tien jaar gebrouwen wordt door Bosteels.
Ook al paar keer gelezen dat het door Van Steenberghe gebrouwen zou worden, maar doet er niet echt toe natuurlijk

Dennoman
7 mei 2009, 13:25
Maat van mij heeft een "bak" Den Bier gekocht, ga 'k dit weekend toch eens proeven, biertje van 9% blijkbaar. Fles heeft de vorm van een Duvel fleske en op het eticket staat een roos varken. Iemand die het kent?
Mjah, ik zou zeggen Delirium, maar die flesjes zijn witgrijs en ondoorzichtig en hebben allesbehalve de vorm van een Duvelflesje.

Even overlopen wat ik gisteren naar binnen heb gegoten:

- Flesje Stella (beggars can't be choosers)
- Flesje Leffe
- Tripel Karmeliet
- Westmalle Dubbel
- Naar schatting 7-8 pintjes Cristal

As you can imagine... I still feel a bit rough :')

Bontus
7 mei 2009, 13:28
Werd vroeger door Van Steenberge maar nu enkel door Bosteels gebrouwen.

Ik mis toch iets in een Karmeliet, de tarwe (wheat) zou wat crispyness moeten toevoegen maar ik vind het meer romige haversoep.

gisteren:
Alvinne Podge Belgian Imperial Stout. Nogal raar zuur voor een stout maar toch lekker. Gene doordrinker.

Japser
7 mei 2009, 13:29
Sint Bernardus (http://www.sintbernardus.be/nl/geschiedenis.html)

eigenlijk moet je dit is lezen :)
St. Bernardus zou dus eigenlijk klak hetzelfde zijn als westvleteren.
alleen goedkoper en gemakkelijker te krijgen !

Dennoman
7 mei 2009, 13:30
Sint Bernardus (http://www.sintbernardus.be/nl/geschiedenis.html)

eigenlijk moet je dit is lezen :)
St. Bernardus zou dus eigenlijk klak hetzelfde zijn als westvleteren.
alleen goedkoper en gemakkelijker te krijgen !
Gelijkaardig smakenpallet, maar Westvleteren is duidelijk veel delicater.