PDA

Volledige versie bekijken : dual en quad core werking

cat557
21 april 2009, 20:04
hallo, ik heb een vraag over de werking van dual en quad cores, ik heb er al wat naar zitten googelen maar nog niet egt een antword er op gevonden.

Mijn vraag is dat als je bv een intel core 2 duo va 3 ghz hebt zijn beide cores dan op 3 ghz geclocked of is elke core 1,5 ghz? en hetzelfde voor een quad core van bv 4ghz, is elke core 4ghz of of zijn ze alle 4 op 1ghz geclocked?

Ik weet dat dit waarschijnlijk een domme vraag is maar ik vraag het me al een tijdje af en zou het toch graag willen weten.

pixbillye
21 april 2009, 20:10
een core 2 duo bvb E8400 is op 3.0ghz geclocked. maw deze cpu heeft 2 cores van 3.0ghz
en bij quad = idem, maar dan 4 cores
bvb Q9650

apa
21 april 2009, 22:27
Klopt als een bus. Maar je mag nu niet verwachten dat alles plots 2x (of 4x) zo snel zal lopen als op een single-core he!! Daartoe zouden alle programma's door 2 (of 4) CPU's tegelijkertijd verwerkt moeten kunnen worden, maar dat is jammer genoeg meestal niet mogelijk.

Vergelijk het met een klusje doen: sommige klusjes gaan veel sneller als je die met 2 of met 4 uitvoert dan alleen (zoals het graven aan put); andere niet (zoals het schrijven van een boek).