PDA

Volledige versie bekijken : Warmtepompen

Hiapoe
7 oktober 2008, 14:52
Hey allemaal,

Wij zijn aan het (ver)bouwen en we kiezen zowiezo voor een warmtepomp systeem voor onze (vloer)verwarming. We zijn namelijk een loft aan het maken in een oud fabrieksgebouw dat tot 5 meter hoog is. Vloerverwarming is dus echt wel noodzakelijk.
Waarom met een warmtepomp: Niet zozeer omdat we return on investment willen, maar vooral omdat ik met gans die fossiele brandstofproblematiek niks te maken wil hebben. Ik weet dat de elektriciteit die de warmtepomp gebruikt van de centrales komen die op hun beurt ook weer fossiele brandstoffen gebruiken, maar als daar een probleem mee is, dan is er meer aan de hand dan enkel de verwarming en hebben we allemaal samen een groot probleem!
Trouwens naar de toekomst toe, als het budget er is, kunnen er zonnepanelen geinstalleerd worden die dan (gedeeltelijk) de elektriciteit voorzien voor de warmtepomp.

De twee systemen waar wij tussen twijfelen zijn:
- lucht/water: De warmtepomp neemt buitenlucht op en haalt z'n warmte hieruit. Niet zo efficient als de grond/water warmtepomp (COP 3,9 max en minder in de winter) maar heel wat goedkoper in installatie. (offerte gekregen van 23.000 euro alles inbegrepen, ook gans vloerverwarmingnetwerk etc.)
- grond/water: 4 boringen nodig van 99 meter, veel efficienter (COP 4,5 en stabiel) maar veel duurder (offerte gekregen van 37.000 euro alles inbegrepen)

Mijn vraag is eigenlijk of die lucht-water warmtepomp het gaat trekken in de winter? Of betekent die COP gewoon dat hij meer elektriciteit zal verbruiken om hetzelfde resultaat te behalen als die grond-water warmtepomp? Of gaat die warmtepomp in de winter dan gewoon helemaal niet meer werken?

Tweede vraag is: hoeveel 'lawaai' maakt die lucht-water warmtepomp? Ik vermoed dat de modernste van die toestellen reeds relatief geluidloos werken of toch goed akkoustisch geisoleerd zijn.

Ondertussen kan deze thread gebruikt worden voor alle info omtrent warmtepompen in het algemeen.

PS. Misschien mensen die thuis zo'n systeem hebben... misschien mogen we es langskomen om te kijken?! Indien zo, gelieve PM te sturen.

Kortom, alle info is welkom :)
Hiapoe

GMotha
7 oktober 2008, 14:57
Overweeg de afvoerleidingen van uw sanitair naar de riolering/beerput voor vloerverwarming. Goedkoop + effectief.
En geurloos als't door vakmensen geplaatst is.

Epyon
7 oktober 2008, 15:09
Ik heb een lucht-water warmtepomp nooit interessant gevonden (een lucht-lucht is overigens nog erger) wegens het lage rendement. De COP is namelijk de verhouding tussen de energie die je in het proces steekt en de warmte die je er uit haalt (eigenlijk het omgekeerde van de koelfactor). Een COP van 3,9 wil zeggen dat voor iedere Joule arbeid die je pomp levert je 3,9 Joule warmte krijgt. Als referentie kan je elektrische verwarming gebruiken die een COP van 1 heeft.

Om dus op je vraag te antwoorden: een lucht-water warmtepomp zal het uiteraard trekken in de winter, maar je zal heel wat meer energie verbruiken. De COP waarde wordt bij gemiddelde omstandigheden berekend. In de winter kan je echter heel wat minder warmte aan je lucht onttrekken en daalt je COP tot +/-2. Een water-water warmtepomp blijft echter steeds zijn COP grotendeels behouden.

Dus ja, je kan het snel uitrekenen of je lucht-lucht installatie goedkoper uitkomt. Als je niet veel hoeft te verwarmen kan dit wel zijn, maar mijn berekeningen voor (alleenstaande) huizen kwamen altijd in het voordeel van de water-water installaties uit. Reken simpelweg de worst case scenario van beide modellen uit voor een levensduur van 20 jaar uit en breng de installatiekosten in rekening. Vergelijk de twee.

Overigens kan je op je water-water installatie veel besparen als je de graafwerken zelf doet, maar dit gaat helaas enkel op als je horizontaal werkt. Ik denk dat in uw geval de lucht-lucht wel de voordeligste zou kunnen worden.

Hiapoe
7 oktober 2008, 16:02
Als ik goed gelezen heb dan heeft een verwarmingsinstallatie op gas en condensatieketel een COP van ergens rond de 1,1...

Dus dan is een lucht-water warmtepomp met een COP van tussen de 2 en de 3,5 (afhankelijk winter of zomer) nog altijd minstens dubbel zo efficiënt als een gasketel...

Lijkt me niet slecht

Hiapoe

edraket
7 oktober 2008, 16:38
Als ik goed gelezen heb dan heeft een verwarmingsinstallatie op gas en condensatieketel een COP van ergens rond de 1,1...

Dus dan is een lucht-water warmtepomp met een COP van tussen de 2 en de 3,5 (afhankelijk winter of zomer) nog altijd minstens dubbel zo efficiënt als een gasketel...

Lijkt me niet slecht

Hiapoe

http://users.telenet.be/ed_raket/bf/les3_2008.pdf

Slide 10 staat er een vergelijkende grafiek van de verschillende systemen. Misschien ook handig...

Darconix
7 oktober 2008, 16:53
Efkes reclame maken voor mijne werkgever.
Altherma en Eco-cute van Daikin. We hebben een testhuis in Oostende dat je kan bezichtigen.

Alterma verwarmt tot 45-50 graden, dit tot een buitentemperatuur van -20.
Eco cute verwarmt tot 85°, maar is maar beschikbaar in 2009.
(maakt nauwelijks lawaai BTW)

Check eens de website, t staat er allemaal mooi uitgelegd.:niceone:

Hiapoe
7 oktober 2008, 18:42
Kheb just gebeld naar die gratis telefoonlijn van daikin om een installateur in mijn buurt te vragen :p

Kom ik daar terecht bij een meiske: "Oei, sorry maar we doen nu eigenlijk enkel dringende oproepen, kzal uw vraag doorgeven en ze gaan u morgen terugbellen".

Nuja, ok morgen verwacht ik dus telefoon van u Darconix!! ;)

Als ik mij nu zo'n Altherma systeem laat installeren, is dat dan met een kleine investering om te vormen tot zo'n nieuw Eco cute systeem in de toekomst?

Thanks voor de info allemaal trouwens,
Hiapoe

Darconix
7 oktober 2008, 19:53
nope :p. Zelfde principe, maar ze werken op andere koelvloeistoffen en hebben andere systeem nodig. Dus ofwel wacht je even tot 2009 ofwel ga je voor de Altherma...

joske123
2 maart 2009, 21:15
Waarom heb je 85 °C nodig ???? Elke nieuwe moderne ketel , gas, mazout of warmtepomp werkt tegen maximum 55 C° welke domme idioot gaat dan nog een nieuw toestel kopen en 85 C° maken wetende dat dit heeeel veeeel energie kost en er is al jaren gepromoot om tegen lage temperatuur te werken en zo comfortabel en zuinig te verwarmen. Dit is echt tegen alle principes in de mensen weer op het verkeerde been zetten. En dan dat eco cute durven noemen???

w3bb3r
2 maart 2009, 21:58
maakt gy echt een nieuw account voor op een topic te reply'en die die al 5maand oud is?
:lol:

mac-bc
24 april 2009, 23:19
http://users.telenet.be/ed_raket/bf/les3_2008.pdf

Slide 10 staat er een vergelijkende grafiek van de verschillende systemen. Misschien ook handig...

Link is dood, heb je dat bestand nog ergens staan denk je?

Thnx

edraket
24 april 2009, 23:37
edraket.sohosted.com - /bf/ (http://edraket.sohosted.com/bf)

alstublieft, ook nog een extra presentatie van een studiedag

mac-bc
25 april 2009, 00:13
merci!

Bimmer
12 juli 2014, 11:12
Even terug een upke geven.

Ik ben zelf ook van plan om in mijne nieuwbouw woning een warmtepomp te steken. Nu heb ik overal wat gaan rond horen, voor geothermische als voor lucht/water.
Tot nu toe komt lucht/water er toch wel voordeliger uit. Omdat ik voor een lucht/water warmte pomp €10.354 kwijt ben en voor een aardwarmtepomp €19.355 (prijzen incl BTW, zonder vloerverwarming). Is een verschil van een goede €9.000. Met dit verschil wil ik zonnepanelen kopen om mijn lucht/water warmtepomp te voeden. Voor €8000 heb ik voldoende zonnepanelen, om mijn lucht/water warmte pomp te voeden. Dus kom ik met een aard/warmtepomp nog altijd een goede €1000 extra.

Zal even een berekening weergeven wat ik heb gemaakt.
Volgende info heb ik gebruikt.
-COP rendement geothermische= 4.4, ik pak 4, omdat over het algemeen dit in praktijk wel lager zal liggen, denk ik.
-COP rendement lucht/water = 4.02, ik heb voor 3 gekozen, omdat ik denk in de winter maanden gebruik je het meeste, maar zakt u rendement ook wel. (moesten er hier toevallig bij zitten die echt praktische cijfers hebben, ik zou ze heel graag horen.)
-verwarming jaarbasis=10.000KW? is dit realistisch (woning met bewoonbaren opp van 240m² en kelder van 104m², kelder wordt wel niet mee verwarmd) uiteraard VVW.
-prijs aardgas = 0.05cent per KW
-prijs elek. = 0.15cent per KW
-traditioneel gasketel plus aansluiting en keuring = €5500

Eerst kijken hoeveel ik kwijt ben met een gasketel.

10.000kw x €0.05= €500

optie 1 lucht/water warmtepomp

10.000KW/ 3 (rendement) = 3.333kw - 3.333KW (zonnepanelen) = 0KW
0KW x €0.15 = €0

Dus heb ik een verschil van €500 met een traditioneel gasverwarming per jaar. Kostprijs installatie is €18.354.
vergelijk gasinstallatie = €18.354 - €5500 = €12854
€12.854 / €500 = 25 Jaar.
Dus het duurt mij 25 jaar vooraleer ik de lucht/water warmtepomp eruit heb. Natuurlijk zal dit in praktijk wel een pakje korter worden, omdat ik nog premies krijg + de energie prijzen stijgen sowieso.

optie 2 aardwarmtepomp

1.000KW / 4 = 2500KW
2500KW x 0.15 = €375

Dus ik heb een verschil van €125 (€500-€375) met een traditioneel gasketel. kostprijs installatie= €19.355
vergelijking gasketel = €19.355 - €5500 = €13.855
€13.855 / 125 = 110 jaar
Dus het duurt mij 110 jaar vooraleer ik de aard warmtepomp eruit heb. Natuurlijk zal dit in praktijk wel een pakje korter worden, omdat ik nog premies krijg + de energie prijzen stijgen sowieso. Wel is het zo dat hier het verschil met optie 1 groter wordt, als de prijzen van elektriciteit stijgen. Optie 1 ben ik onafhankelijk van stijgingen van prijs elek. met optie 2 niet.

Nog een weten, waarschijnlijk zal ik met optie 1 een lager e-peil halen, waardoor ik een grotere korting krijg dan optie 2. Het is niet zeker, daarom heb ik nu de kortingen van de premies er niet bij gezet.

Ik denk dat de berekeningen wat kloppen, natuurlijk moet je niet echt kijken naar de jaartallen, want zoals ik zei die zullen wel fors krimpen met de premies, inflatie en energie prijzen stijgingen. Maar het gaat vooral om de verhouding tussen aard en lucht/water. De verhouding is toch wel aanzienlijk hoog vindt ik. Natuurlijk moet je ook nog wel rekenen dat je om de 25 jaar nieuwe zonnepanelen moet kopen. Maar dan nog, kom je volgens mijn beter uit met een lucht/water.

Moesten er mensen zijn die echte cijfers hebben ben ik heel benieuwd. Want ik weet niet of 10.000KW op de dag van vandaag een realistisch getal is en dat de COP rendement in praktijk ook zo zijn.