PDA

Volledige versie bekijken : Astronomie

Pagina's : [1] 2

passero
25 augustus 2008, 21:52
Ik vroeg me af of hier nog mensen bezig zijn met astronomie.

Mensen die liever op een heldere nacht onder de sterren liggen en kijken wat voor moois daar zit.

Ik weet dat het niet echt zo in trek is bij jongeren maar wou toch eens zien :)

Ik ben er vrij actief mee bezig. Heb mijn eigen telescoop en ga binnenkort een 2de grotere kopen. Ben ook bezig met astrofotografie en ben nogal actief in de sterrenwacht van assenede.

Zitten er hier toevallig gelijke zielen?

Vegitoo
25 augustus 2008, 21:56
man daar zeg je zo iets
's avonds naar de sterren kijken en dan eens goed nadenken: damn, wat zijn we toch pietelullig klein.
Sterren kunnen me echt fascineren, heeft iets magisch.
Ook als ik me wat verdrietig voel durf ik wel eens een plekje omzoeken om gewoon naar de hemel te staren

Mefke
25 augustus 2008, 22:00
kijk af en toe wel eens naar de sterren. zowat hetzelfde als vegitoo. wel heb ik geen telescoop ofzo. gewoon 's avonds/'s nachts eens kop omhoog en naar boven turen. begin van de maand bv naar de meteoren enz gekeken.

tgc_9012
25 augustus 2008, 22:26
Als het past kijk ik wel eens met mijn verrekijker naar de maan of jupiter ofzo, is altijd interessant :) Sterrenbeelden zoeken is ook nog plezant.

?therapy?
25 augustus 2008, 22:33
Vind dat super. Me vroeger mee bezig gehouden tegenwoordig wat minder. Vant weekend wel tijdens het fietsen nog aan gedacht en over gesproken ^^

Vegitoo
25 augustus 2008, 22:41
Vind dat super. Me vroeger mee bezig gehouden tegenwoordig wat minder. Vant weekend wel tijdens het fietsen nog aan gedacht en over gesproken ^^

Over buitenaards leven klappen mee maten is echt een van de zaligste dingen da ge zo kunt doen 's avonds vind ik :p

Beramode
26 augustus 2008, 01:59
Ben er wel mee bezig, geen telescopen ofzo maar gewoon zo de meteoren, maan jupiter venus mars als ze zichtbaar zijn, gewoon sterren is ook leuk.. ff buitenstaan of in de tuin in een ligstoel

Heb er vroeger nog wel wat over gelezen en als er iets op TV is kijk ik ook nog altijd:p

Dakantochnie
26 augustus 2008, 02:11
Ben er wel mee bezig, geen telescopen ofzo maar gewoon zo de meteoren, maan jupiter venus mars als ze zichtbaar zijn, gewoon sterren is ook leuk.. ff buitenstaan of in de tuin in een ligstoel

Heb er vroeger nog wel wat over gelezen en als er iets op TV is kijk ik ook nog altijd:p
Hetzelfde hier.
Nu niet dat ik er actief mee bezig ben, maar als het eens goed weer is, dan durf ik wel eens in de tuin te gaan liggen in een ligstoel en met een zacht muziekje op. Als het minder weer is, dan kruip ik op zolder en hang ik met mijn twee voeten uit het venster wat te turen. Wel spijtig dat we in België zoveel lichtvervuiling hebben. Ik herinner me nog mijn vakanties in Oostenrijk en Zwitserland hoog in de bergen. Daar kan je gewoon in een veld gaan liggen en word je door niets gestoord. Het enige dat je hoort is een koeienbel en buiten wat hemellichamen zie je niet veel meer dan eens een eenzaam paar koplampen die de weg naar boven zoeken. Eigenlijk waren dat heerlijke momenten, nu ik er aan terug denk. :)

Als ik het ooit kan betalen om eens een buitenaardse reis te ondernemen dan doe ik het, het kan me weinig schelen dat er een zeker risico aan vasthangt.

Doggiedog
26 augustus 2008, 04:15
Haha, doet mij denken aan de warme nachten waarop ik, mijn neef en soms mijn broer buiten in de tuin onder de blote hemel gingen slapen (met kilo's muggenzalf op :p). Dan ziet ge de sterren en dan begint ge ook te speculeren en zo, dan kunnen die gesprekken wel eens erg ver gaan ^^

passero
26 augustus 2008, 07:50
Jupiter is nu inderdaad prachtig te zien. Als je die bekijkt door een verrekijker moet je eens een schetsje maken van jupiter en de positie van de manen.
Enkele uren laten moet je hetzelfde doen en misschien enkele dagen later ook. Je zal mooi zien hoe de manen zich bewgen en dan zie je ook een duidelijk verschil tussen eventueel sterren en manen.

Met de verrekijker zou de andromedanevel ook zichtbaar moeten zijn, op donkere plaatsen is die met het blote oog te zien als een heel fijn waazig vlekje. Met een verrekijker zie je een groter wazig vlekje :)

Je moet ook eens proberen zoeken naar de dubbele cluster tussen cassiopeia en perseus. Is een prachtig object om door een verrekijker te bekijken. Je ziet honderden kleine sterren. Is echt een van mijn favo's dor mijn telescoop op kleine vergroting. (30x).

Vegitoo
26 augustus 2008, 12:11
kheb die orionnevel is door een heel krachtige telescoop gezien tijdens sterrennacht hier in Mol.
Was inderdaad heel mooi

Catscratch
26 augustus 2008, 12:46
Ik vroeg me af of hier nog mensen bezig zijn met astronomie.

Mensen die liever op een heldere nacht onder de sterren liggen en kijken wat voor moois daar zit.

Ik weet dat het niet echt zo in trek is bij jongeren maar wou toch eens zien :)

Ik ben er vrij actief mee bezig. Heb mijn eigen telescoop en ga binnenkort een 2de grotere kopen. Ben ook bezig met astrofotografie en ben nogal actief in de sterrenwacht van assenede.

Zitten er hier toevallig gelijke zielen?

Nooit actief mee bezig geweest, maar het fascineert mij enorm. Astrofotografie zou dan ook iets zijn wat me zou kunnen aantrekken, maar geen flauw idee hoe duur het is of wat ge nodig hebt (buiten natuurlijk uwe camera).

passero
26 augustus 2008, 13:17
Nooit actief mee bezig geweest, maar het fascineert mij enorm. Astrofotografie zou dan ook iets zijn wat me zou kunnen aantrekken, maar geen flauw idee hoe duur het is of wat ge nodig hebt (buiten natuurlijk uwe camera).

Eigenlijk is het een relatieve dure hobby als je deftige resultaten wil maken. Nu, mijne jupiter (zie avatar en mijn fotoalbum) zijn met bescheiden middelen genomen (telescoop + montering van rond de 450 euro en een gewone philips webcam) maar het resultaat is nu niet super te noemen :)

Als je een digitale spiegelreflex hebt, kan je die gemakkelijk (adhv 2 adapters) op je telescoop aansluiten en gebruik je eigenlijk de telescoop als lens. Je kan dit ook opdezelfde manier doen met webcams. De reden waarom mensen webcams gebruiken, is omdat spiegelreflex eigenlijk bepaald licht filteren wat juist belangrijk is voor ons. de astrowebcams zijn speciaal ontwikkeld hiervoor en passen ook direct op de telescoop (kostprijs gaat van 400 tot 10000 voor een webcam). De resultaten zijn dan ook subliem.

Je hebt ook een deftige telescoop nodig. Een telescoop van slechte kwaliteit geeft kleurverschil (zoals de blauwe schijn rond mijn jupiter) of coma. dat kleurverschil kan je verhelpen door een setje filters te kopen (RGB) en je neemt dan verschillende foto's in het rood kanaal, groen kanaal, blauw kanaal en via photoshop maak je er dan een compositie van. (filters kosten +/- 100 euro voor setje van RGB).

Dan heb je nog een montering nodig die zwaar genoeg is. Als je met lange belichting zit (+5min, wat nodig is voor deepsky) dan moet je PERFECT kunnen volgen. Doordat de aarde draait bewegen de sterren ten opzichte van ons. Als je 200x vergroot in een telescoop, dan gaan de sterren ook 200x sneller vooruit en als je dan een foto zou nemen krijg je strepen.... daarom moet je de beweging van de aarde compenseren door te volgen. De montering moet het gewicht van de camera + telescoop voldoende ondersteunen. Dan moet de montering ook voldoende correct lopen (volgfouten geven strepen).
Montering kost al gauw +1000 euro en is meestal duurder dan de telescoop.

Geen enkele montering volgt perfect dus moet je corrigeren terwijl je aan het belichten bent. Hiervoor bestaat een techniek genaamd autoguiding. Hiervoor heb je nog een extra telescoop nodig die je bovenop je normale telescoop zet. Die extra telescoop is meestal klein en sluit je ook een webcam op aan. In die telescoop neem je dan een heldere ster in het vizier en via speciale software en een interface op je montering kan je corrigeren. Dit gebeurt adhv pixelcorrectie. De software ziet de ster op pixelniveau en wanneer die ster niet meer op zijn plaats zit gaat die software de montering een signaal geven en zeggen dat hij moet corrigeren en in welke richting.
Dus nog een telescoop (200 euro) en een webcam (50 euro).

Ik ga mij binnenkort een nieuwe opstelling bestellen speciaal voor te fotograferen.
Mijn huidige telescoop gebruik ik dan als volgtelescoop.
Het budget voor de nieuwe opstelling is 1500 euro en dan heb ik nog geen astrowebcam :).

Je kan het dus zo duur maken als je wil maar met een budget van tussen de 1000 en 2000 euro zou je toch voldoende moeten hebben om mooie resultaten te krijgen voor planeten, clusters, bolhopen en enkele nevels. Planeten kan je met een kleiner budget omdat die kleinere telescopen vragen en minder last hebben van volgfouten. Omdat je daar onder de seconde kan blijven voor je belichting hoeft er eigenlijk per se zelf niet gevolgd worden.
Voor planeten heb je dus enkele telescoop + montering (die niet zo zwaar hoeft te zijn) en een webcam nodig. Budget rond de 4 a 500 euro dus.

Catscratch
26 augustus 2008, 13:51
Toch een PAK duurder dan ik dacht ... ik dacht om bv eens ergens een 2ehandse telescoop te kopen, daar een adapterke voor voor op mijne DSLR et voila. Dik verkeerd gedacht dus :D

Bedankt voor den uitleg ... 't is super fascinerend. Kleine tip, als ge naar Disneyland Parijs gaat en ge doet Space Mountain. Die wachtrij is met Mission 2 vernieuwd en daar staan echt de prachtigste astro-foto's die ik ooit heb gezien!

MiniJeffrey
26 augustus 2008, 13:53
paaar weken geleden op onze cruisereis was er een avond sterrenspotting. Was echt nie normaal interessant. Alle sterrenbeelden leren kennen en vinden met hun eigenschappen enzo. En als afsluiter openlucht discotheek op dek 14, 40 meter boven zeeniveau... man da was zalig.

MAar tis een feit da ge hier praktisch geen sterren ziet door al de lichtpollutie. Op open zee is da echt nie normaal mooi

passero
26 augustus 2008, 18:44
Toch een PAK duurder dan ik dacht ... ik dacht om bv eens ergens een 2ehandse telescoop te kopen, daar een adapterke voor voor op mijne DSLR et voila. Dik verkeerd gedacht dus :D

Bedankt voor den uitleg ... 't is super fascinerend. Kleine tip, als ge naar Disneyland Parijs gaat en ge doet Space Mountain. Die wachtrij is met Mission 2 vernieuwd en daar staan echt de prachtigste astro-foto's die ik ooit heb gezien!

tja... tis te zien wa ge duurt noemt... De opstelling die ik ga kopen is nog relatief goedkoop... er zijn hier mensen in vlaanderen die met een opstelling staan die duurder zijn dan mijne auto :)

Als je een dslr wil gebruiken moet je wel al een stevige montering hebben aangezien dslr's meer wegen dan een astrowebcam. Maar toch... met een bescheiden budget van 500 euro denk ik dat je toch al wat kan zien. Het voordeel van dslr's is dat die een veel groter beeldveld hebben dan de astrocams. Je hebt ook niet per se een kanon nodig voor mooie foto's. JE kan eigenlijk ook heel mooie resultaten met een 80mm F10 maken. Gewoon 10min belichten per foto en dan stacken en je kan prachtie resultaten halen van de orionnevel, andromeda, herculesnevel,...
Je krijgt meestal toch maar meer detail naarmate de belichtingstijd toeneemt. Nuja; hoe langer je wil belichten; hoe stabieler en correcter de volgmotor moet werken...

Vegitoo
26 augustus 2008, 19:15
ik denk toch wel dat we mogen zeggen dat we ons allemaal wel in sterren enz interesseren. Spijtig genoeg zijn we te vroeg geboren om intergalactische reizen mee te maken : /

Stabby
26 augustus 2008, 19:22
Iedereen ziet hier blijkbaar sterren in de lucht :wtf:

Als ik op een heldere nacht naar boven kijk zijn er mss 50 sterren te zien aan de hemel.

passero
27 augustus 2008, 10:00
ge moet eens naar den boerenbuiten gaan... ge zult versteld staan wa ge allemaal ziet...

In drongen bij mijn ouders (vlak naast gent), ook niet de beste plaats om te kijken... zie ik zonder problemen eigenlijk de melkweg. Je moet wel even blijven kijken en je ogen de tijd geven om het donker gewoon te worden maar je ziet al vlug een heel lange wazige band... de melkweg :)

killerbeam
27 augustus 2008, 14:43
Ik wacht liever wat op de winter dan kan je veel vroeger al mooie heldere nachten hebben.
Nadeel is dat het wat koud is maar met een dikke jas vind ik dit niet erg.
Zelfs op de koudste nachten kan ik dan toch enkele uren buiten staan met mijn telescoop.
Van lichtvervuiling heb ik hier niet zo veel last, het zou nog minder mogen maarja.
Ik vind de maan, bij halve maan, zeer schitterend met genoeg vergroting want dan kan je de kraters en bergen echt prachtig mooi zien.
Voor men DSLR moet ik nog een adapter vinden en me dan toch afvragen hoe ik ga zorgen hoe dat gewicht moet worden ondersteund.

passero
27 augustus 2008, 14:49
Wat voor telescoop + montering heb je? Voor korte belichting (maan en planeten) hoef je je in normale omstandigheden niet veel zorgen te maken over het gewicht. Je montering moet gewoon de telescoop + camera kunnen dragen. Volgen is hier niet per se nodig.

De langste nacht is ook altijd fun :) Doen we meestal met de sterrenwacht. De nodige drank inslaan, naar een echt donker plaatsje zoeken en meestal nemen we dan ook ligzetels mee. Is wel tof :)
Dit weekend gaan we er nog eens op uit trekken. Weinig last van de maan en ze voorspellen toch goed weer dus dan wordt het weer fun.

tgc_9012
28 augustus 2008, 00:11
ik denk toch wel dat we mogen zeggen dat we ons allemaal wel in sterren enz interesseren. Spijtig genoeg zijn we te vroeg geboren om intergalactische reizen mee te maken : /
Wie weet of dat zelfs mogelijk zal zijn. Volgens de relativiteitstheorie zijn we namelijk gebonden aan een maximumsnelheid (de lichtsnelheid) die daarbovenop heel moeilijk te benaderen is.

Tr1ploid
28 augustus 2008, 00:58
Hebben thuis een redelijk grote telescoop met statief en de hele tralala, die mijn vader en zijn broer ooit eens 30 jaar geleden gekocht hebben na een geldprijs met de tombola te winnen, maar ik denk dat het al een 9 jaar geleden is dat we die nog eens hebben uitgehaald. (totale zonsverduistering in Noord-Frankrijk)

Stabby
28 augustus 2008, 01:40
Wie weet of dat zelfs mogelijk zal zijn. Volgens de relativiteitstheorie zijn we namelijk gebonden aan een maximumsnelheid (de lichtsnelheid) die daarbovenop heel moeilijk te benaderen is.

Volgens een andere theorie kunnen we dan wel weer een shortcut nemen dmv wormgaten :)

Tr1ploid
28 augustus 2008, 01:55

volgens diezelfde theorie zal de tijdsbeleving van het object met hoge snelheid ten opzichte van de omgeving enorm vertragen waardoor een ruimtereis voor de reiziger veel korter duurt dan voor de omgeving. Als je lichtsnelheid benadert kun je zo in een weekje de dichtstbijzijnde ster bereiken terwijl er op aarde iets meer dan 40 jaar is verstreken.

passero
28 augustus 2008, 07:15

Een recent onderzocht heeft snelheden van 10000 maal de lichtsnelheid vastgesteld en merkte dat dit maar een ondergrens zou zijn...
bron:http://www.kennislink.nl/web/show?id=210425

Nuja, het gaat hier wel om speciale deeltje en zal wss toch niet praktisch kunnen gebruikt worden ofzo maar toch...

Tr1ploid
28 augustus 2008, 11:30
Een recent onderzocht heeft snelheden van 10000 maal de lichtsnelheid vastgesteld en merkte dat dit maar een ondergrens zou zijn...
bron:http://www.kennislink.nl/web/show?id=210425

Nuja, het gaat hier wel om speciale deeltje en zal wss toch niet praktisch kunnen gebruikt worden ofzo maar toch...

Nee, dat zijn geen deeltjes die aan die snelheid reizen, ze communiceren gewoon zo snel met elkaar.

Als je nu plotseling de zon zou weg nemen uit het zonnestelsel, zouden astronomen dat ook meteen kunnen waarnemen, al ligt de zon wel op 8 lichtminuten hiervandaan.

Stabby
28 augustus 2008, 13:42
Nee, dat zijn geen deeltjes die aan die snelheid reizen, ze communiceren gewoon zo snel met elkaar.

Als je nu plotseling de zon zou weg nemen uit het zonnestelsel, zouden astronomen dat ook meteen kunnen waarnemen, al ligt de zon wel op 8 lichtminuten hiervandaan.

Het is aangetoond dat de zwaartekracht even snel als het licht is. Als je de zon wegneemt, zal het dus 8 minuten duren voor we dat merken :)

FroFro
28 augustus 2008, 15:04
Kheb da altijd fascinerend gevonden en ben al een tijdje op zoek naar ne goeien boek waarek mee kan beginnen. Heb ooit eens Saturnus gezien en da was echt zot. Die kerel had ne redelijk full option passat en hij zei da de telescoop wel ongeveer eveveel kostte. Die moest gewoon die eerst calibreren, dan coordinaten ingeven en da ding bewoog zelf etc. Cool ding =) ge kon het ook instellen dattem het ISS zou opwachten en dan zou meedraaien zoda ge het ISS blijft zien ^^

tgc_9012
28 augustus 2008, 18:04
volgens diezelfde theorie zal de tijdsbeleving van het object met hoge snelheid ten opzichte van de omgeving enorm vertragen waardoor een ruimtereis voor de reiziger veel korter duurt dan voor de omgeving. Als je lichtsnelheid benadert kun je zo in een weekje de dichtstbijzijnde ster bereiken terwijl er op aarde iets meer dan 40 jaar is verstreken.
Alpha Centauri ligt op 4,3 lichtjaar, dus als je al met de snelheid van het licht reist, zal je 4,3 jaar erover doen.

Jonathan
28 augustus 2008, 18:38
Ik kan mij er ook mee amuseren om 's nachts te observeren. Doch ik heb geen (deftig) materiaal en heb er ook het geld niet voor op dit moment. Onlangs nog 3 nachten na elkaar tussen de opklaringen door naar de perseïden zitten kijken ( die dit jaar trouwens uitzonderlijk veel vuurballen hadden :D ) !

passero
28 augustus 2008, 20:25
Kheb da altijd fascinerend gevonden en ben al een tijdje op zoek naar ne goeien boek waarek mee kan beginnen. Heb ooit eens Saturnus gezien en da was echt zot. Die kerel had ne redelijk full option passat en hij zei da de telescoop wel ongeveer eveveel kostte. Die moest gewoon die eerst calibreren, dan coordinaten ingeven en da ding bewoog zelf etc. Cool ding =) ge kon het ook instellen dattem het ISS zou opwachten en dan zou meedraaien zoda ge het ISS blijft zien ^^

da noemt een goto functie :p
Is idd wel cool. En da callibreren zal wel collimeren geweest zijn. Dan stel je je primaire spiegel en je secundaire spiegel op elkaar af (wel enkel voor spiegeltelescopen en niet voor refractors).

Beramode
29 augustus 2008, 00:04
Alpha Centauri ligt op 4,3 lichtjaar, dus als je al met de snelheid van het licht reist, zal je 4,3 jaar erover doen.

hij wilt zeggen dat er op aarde veel meer tijd dan 4,3 jaar zal zijn verstreken

tgc_9012
29 augustus 2008, 05:39
Dat ontken ik ook niet.

stekkie00
29 augustus 2008, 15:28
ben lid van VVS belgie en na 4 jaar visueel ga ik nu ook beginnen met astrofotografie.Een 20CM newton op een EQ6 aangestuurd met EQmod op PC

op mijn site kan je al wat probeersels zien : http://sterckxjef.atspace.com
Bij de links zitten de sites van josch en karel teuwen (waarbij ik samen op andromeda mol zit) en deze mensen hebben toch al een naam in de amateur astrofotografie.

passero
29 augustus 2008, 19:19
lekker :)
Join the club. Ben vroeger ook vvs lid geweest, wordt eigenlijk tijd dat ik me nog eens lid maak :)
Ik zit bij de polderster in Assenede.

Het is altijd handig dat je goede leermeesters hebt binnen de sterrenwacht.
Er zitten al een aantal mooie tussen bij de maan.
Ken je trouwens registax? Kan je heel mooie resultaten mee krijgen als je enkele foto's wil stacken. Vooral de wavelets zijn super om goede resultaten te behalen van de foto's.

Wij gaan vanavond nog eens eens samenkomen om te gaan kijken op een donker plaatsje. Als het goed helder wordt tegen middernacht ga ik ook eens proberen enkele foto's met mijn D100 (piggyback) te nemen. Andromeda en M13 staan op het programma :)

Stabby
29 augustus 2008, 20:53

Nee, als je tegen de snelheid van het licht naar Alpha Centauri reist zullen de mensen op aarde dat als 4,3 jaar ervaren.. Voor de reizigers zal het 0,0 seconden duren. Als je de snelheid van het licht benadert, zal het enkele uren/dagen duren terwijl op aarde jaren verstrijken.

tgc_9012
29 augustus 2008, 21:26
Nee, als je tegen de snelheid van het licht naar Alpha Centauri reist zullen de mensen op aarde dat als 4,3 jaar ervaren.. Voor de reizigers zal het 0,0 seconden duren. Als je de snelheid van het licht benadert, zal het enkele uren/dagen duren terwijl op aarde jaren verstrijken.
Het is niet zo dat de mensen in de raket er op 0,0s zullen zijn, ze zullen er na 4,3 jaar zijn. Als de mensen in de raket de lichtsnelheid bereiken (wat niet kan), zal voor hen de tijd buiten de raket oneindig snel voorbij gaan, en voor waarnemers buiten de raket zal de tijd stilstaan in de raket.

Tr1ploid
29 augustus 2008, 21:29
hé, das raar, ik heb al heel mijn leven gedacht dat Alpha Centauri op 40 lichtjaar lag... Ik leer iedere dag bij. :)

Het is niet zo dat de mensen in de raket er op 0,0s zullen zijn, ze zullen er na 4,3 jaar zijn. Als de mensen in de raket de lichtsnelheid bereiken (wat niet kan), zal voor hen de tijd buiten de raket oneindig snel voorbij gaan, en voor waarnemers buiten de raket zal de tijd stilstaan in de raket.

0,0 sowieso al niet, hé...
in een seconde (voor de reizigers) is al mogelijk, maar ik denk dat je daarvoor meer energie nodig hebt dan dat de zon gedurende heel zijn levensduur genereert... :p

tgc_9012
29 augustus 2008, 21:42
hé, das raar, ik heb al heel mijn leven gedacht dat Alpha Centauri op 40 lichtjaar lag... Ik leer iedere dag bij. :)

in een seconde (voor de reizigers) is al mogelijk, maar ik denk dat je daarvoor meer energie nodig hebt dan dat de zon gedurende heel zijn levensduur genereert... :p
Dan zouden ze zich toch aan een snelheid van 4,3 lichtjaar/s bewegen, wat onmogelijk is?

Stabby
29 augustus 2008, 21:48

Je moet wel rekening houden met tijd van het versnellen naar lichtsnelheid, en dan weer vertragen, maar eens je lichtsnelheid bereikt staat de tijd volledig stil.

Beramode
29 augustus 2008, 22:12
de tijd lijkt enkel stil te staan voor mensen van buitenaf, voor jou blijft de tijdsbeleving hetzelfde als altijd

Stabby
29 augustus 2008, 22:15
Dat moet ik eens bevestigd zien door één van de fysica studenten, ik was vrij zeker dat het omgekeerd is.

tgc_9012
29 augustus 2008, 22:18
Yuna_Aoshi heeft gelijk volgens mij. Het is makkelijk uit te leggen adhv die illustraties van die lichtklok, kga er es achter zoeken :p

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation
Hier staan die afbeeldingen bij overview. Eronder staat het ook nog een paar keer.

Tr1ploid
29 augustus 2008, 22:22
Hou eens op met het spreken over reizen aan lichtsnelheid, das onmogelijk. Enkel benaderen kan. :p

Dan zouden ze zich toch aan een snelheid van 4,3 lichtjaar/s bewegen, wat onmogelijk is?

Voor de buitenwereld reizen ze in 4,3 jaar 4,3 lichtjaar.
De reizigers zelf zullen dat ervaren (door relativiteit) alsof ze een veel kortere afstand afgelegd hebben in een veel kortere periode. Das net de kracht van relativiteit. Aan hoge snelheid zijn afstand en tijd relatief. (eigenlijk aan iedere snelheid, maar dat is voor ons slechts merkbaar aan hoge snelheden.)

Stabby
29 augustus 2008, 22:28
Yuna_Aoshi heeft gelijk volgens mij. Het is makkelijk uit te leggen adhv die illustraties van die lichtklok, kga er es achter zoeken :p

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation
Hier staan die afbeeldingen bij overview. Eronder staat het ook nog een paar keer.

Dat bevestigt toch juist wat ik zeg? De klok draait trager vanuit het perspectief van de mensen die stil staan. Voor de mensen die sneller bewegen draait de klok normaal en een andere klok op aarde sneller. De tijd gaat dus sneller voorbij op aarde als op het bewegende object. Dus als er enkele jaren voorbij gaan op aarde, is dit veel minder bij benadering van lichtsnelheid. Eens toegekomen op Alpha Centauri gaan de mensen op aarde zeggen: "het duurde 4,3 jaar". De reizigers zullen beweren: "het duurde enkele dagen".

edit: Tr1PloiD nailed it.

tgc_9012
29 augustus 2008, 22:28
Hou eens op met het spreken over reizen aan lichtsnelheid, das onmogelijk. Enkel benaderen kan. :p

Voor de buitenwereld reizen ze in 4,3 jaar 4,3 lichtjaar.
De reizigers zelf zullen dat ervaren (door relativiteit) alsof ze een veel kortere afstand afgelegd hebben in een veel kortere periode. Das net de kracht van relativiteit. Aan hoge snelheid zijn afstand en tijd relatief. (eigenlijk aan iedere snelheid, maar dat is voor ons slechts merkbaar aan hoge snelheden.)
Het is net omgekeerd. De mensen in de raket zulen er volgens hun tijdsbesef (iets meer dan) 4,3 jaar jaar over doen bij een snelheid die c nadert, terwijl ze er volgens het tijdsbesef van de mensen op aarde eeuwen over zullen doen.
Alee, zo heb ik het altijd geleerd.

@ Stabby, zie mijn uitleg hierboven.

Stabby
29 augustus 2008, 22:31
Volgens mij ben je verkeerd, maar goed :)

Alee, zo heb ik het altijd geleerd.

Zijt ge fysica student dan? In dat geval zwijg ik maar :)

tgc_9012
29 augustus 2008, 22:44
Neem nu een tijdsinterval van 24u (86400s)

t= de tijd die voorbijgegaan is voor degene die in het ruimteschip zit.
t0= de tijd die voorbijgegaan is voor waarnemers op de aarde.
v= snelheid, hier 0.8c

t=t0.sqrt(1.0-(v²/c²))
t=86400s.sqrt(1.0-(0.8c²/c²)
t=86400s.sqrt(0.2)
t=86400s.0.4
t=34560s

= 9h36m

-> In hetzelfde tijdsinterval is voor de aardbewoners 24h gepasseerd terwijl er voor de mensen in de raket 9h36min gepasseerd is.

Aangezien de mensen in de raket zich aan 0.8c verplaatsen, komen ze pas toe op Alpha Centauri na 5,375 jaar. Analoog aan de vorige formule, zal er dan voor de aardbewoners veel meer tijd gepasseerd zijn. Dit sluit aan bij mijn vorige posts.

tgc_9012
29 augustus 2008, 22:45
Zijt ge fysica student dan? In dat geval zwijg ik maar :)Nee, maar dit hebben we behandeld in mijn keuzevak 'nieuwe fysica' in het 6e middelbaar.

Beramode
29 augustus 2008, 23:05
Pfff kga der mij nu maar buitenhouden en wat nalezen:p wreed interessant maar ook wreed ingewikkeld

aanraders btw~

Stephen Hawking - Het Heelal, verleden en toekomst van ruimte en tijd
Stephen Hawking - Het Universum (Het Heelal hier en daar verduidelijkt+ extras)

Stabby
29 augustus 2008, 23:10
Aangezien de mensen in de raket zich aan 0.8c verplaatsen, komen ze pas toe op Alpha Centauri na 5,375 jaar. Analoog aan de vorige formule, zal er dan voor de aardbewoners veel meer tijd gepasseerd zijn. Dit sluit aan bij mijn vorige posts.

Dit is allesbehalve logisch. Als licht vanop aarde Alpha Centauri bereikt gaan hier op aarde geen eeuwen gepasseerd zijn, maar 4,3 jaar. Voor het licht zelf is dit 0,0 sec, daarom ook dat licht niet verouderd. Iemand die lichtsnelheid benadert zal er 5,375 jaar over doen vanuit het perspectief van de mensen op aarde. Voor de reiziger zelf is dit minder.

Wat jij nu beweert is dat een object op hoge snelheid een invloed heeft op het tijdsbesef van personen buiten dit object. Je past de formules simpelweg verkeerd toe.

tgc_9012
29 augustus 2008, 23:50
Ik heb idd een fout gemaakt in mijn besluit. Ten opzicht van de aardbewoners komen ze na 5,375 jaar toe. Ten opzicht van de ruimtereizigers, komen ze na 2,15 jaar toe. Ten opzichte van de aardbewoners, ging de tijd dus voor de ruimtereizigers trager, maar daar hebben zij zelf tijdens hun reis niets van gemerkt omdat ze geen ander referentiestelsel hadden om mee te vergelijken. Mijn eerste uitleg was idd fout ^^

Tr1ploid
30 augustus 2008, 10:36
Ik heb idd een fout gemaakt in mijn besluit. Ten opzicht van de aardbewoners komen ze na 5,375 jaar toe. Ten opzicht van de ruimtereizigers, komen ze na 2,15 jaar toe. Ten opzichte van de aardbewoners, ging de tijd dus voor de ruimtereizigers trager, maar daar hebben zij zelf tijdens hun reis niets van gemerkt omdat ze geen ander referentiestelsel hadden om mee te vergelijken. Mijn eerste uitleg was idd fout ^^

nu heb je het juist :niceone:

passero
1 september 2008, 06:53
Het was weer mooi dit weekend... Zaterdag tot 3u s nachts in de velden staan kijken mee nen man of 7 van de sterrenwacht...

Het is toch fantastisch wat je allemaal kan zien als het wat donkerder is. We stonden juist over de grens in Nederland en het was echt pikke donker... De melkweg kon je zonder problemen zien. Hij was zo helder dat ik soms dacht dat er bewolking kwam...

Als je dan nog eens door andere mensen hun telescoop kan kijken (45cm,30cm,25cm,20cm) dan zie je toch verdomd mooie dingen als je gewoon bent aan een 9cm :D

Volledig verslag zie hier (http://forum.depolderster.be/viewThread.asp?id=816&item=St%20Margriette%2029-30%20Augustus%202008)

Roodkapje
1 september 2008, 15:13
Ga jij naar een vereniging in nederland? Zijn er in gent geen sterrenkundeverenigingen?

Anoniem04
1 september 2008, 17:15
Ik heb geen telescoop, maar ik vind het onderwerp zelf heel interessant. Ik zoek er dan ook regelmatig wel informatie over op en ik volg Phil Plait zijn Bad Astronomy Blog.

Ik kan ook gewoon is 's nachts naar de hemel kijken, zeker op vakantie in Frankrijk waar er geen lichvervuiling was, zo een dingen vind ik fascinerend. Ik zou dan later ook graag iets in de fysica verder gaan doen.

passero
1 september 2008, 19:17
ik zit in de sterrenwacht in assenede maar door gebrek aan donkere plaatsen gaan we dus gaan waarnemen net over de grens. Het is daar goed donker.

In gent heb je de volksterrenwacht armand pien maar voor gewone mensen is dit niet echt een goede sterrenwacht... ze organiseren meer dingen voor groepen enzo. Bij de kleinere sterrenwachten (en urania ook natuurlijk) kan je veel terecht voor waarneemavonden.

shiftyke
1 september 2008, 19:20
spijtig dak het nie kan opbrengen om zoveel geld aan uit te geven want ik ben al van kleins af aan gefascineerd door alles wat er bovens ons hoofd afspeelt :)

ooit zal het er toch eens van komen

tgc_9012
1 september 2008, 22:18
Ga jij naar een vereniging in nederland? Zijn er in gent geen sterrenkundeverenigingen?
In Gent heb je de Volkssterrenwacht Armand Pien, das aan den blandijn achter de faculteit letteren & wijsbegeerte.

passero
1 september 2008, 22:21
In Gent heb je de Volkssterrenwacht Armand Pien, das aan den blandijn achter de faculteit letteren & wijsbegeerte.

om waar te nemen moet ge nie naar ginder gaan :s Ze hebben wel nen goeie telesoop maar int midden van gent... En gent organiseert ook nie echt waarneemavonden.

warthie
2 september 2008, 00:42
Ik vind het fantastisch om 's nachts naar de hemel liggen te staren. We hebben hier trouwens een dak dat zich daar uitstekend toe leent ;) Nu een tijdje geleden heb ik dan beslist een telescoop te kopen. Op basis van wat ik op verschillende fora en sites gelezen heb, is mijn keuze dan gevallen op de Skywatcher 150/750. Dat zou een goeie beginnerstelescoop moeten zijn. Ik moet me nu dringend eens gaan informeren/aansluiten bij een sterrenwacht om het toestel te leren gebruiken. Mira hier in Grimbergen ligt het meest voor de hand, dus daar ga ik alleszins eerst mijn licht opsteken.

Mooie foto van Jupiter trouwens passero!!

tgc_9012
2 september 2008, 00:53
om waar te nemen moet ge nie naar ginder gaan :s Ze hebben wel nen goeie telesoop maar int midden van gent... En gent organiseert ook nie echt waarneemavonden.
True, maar het is de enige die ik ken in mijn buurt.

passero
2 september 2008, 09:47
Op basis van wat ik op verschillende fora en sites gelezen heb, is mijn keuze dan gevallen op de Skywatcher 150/750. Dat zou een goeie beginnerstelescoop moeten zijn. Ik moet me nu dringend eens gaan informeren/aansluiten bij een sterrenwacht om het toestel te leren gebruiken.

Ik vermoed dat het deze (http://www.skywatchertelescope.net/swtinc/product.php?id=63&class1=1&class2=104) is?

Het moeilijkste is eigenlijk de montering gewoon worden, alle het type montering (parallactisch). Ik heb identiek dezelfde montering voor mijn 9cm.
Het belangrijkste is, dat die goed uitgelijnd staat op de poolster.

Als je de as neemt die loodrecht op de as van de gewichten staat, dan heb je bovenaan die as een kapje dat je er kan afdoen. Rechts is er dan een gaatje waar je kan doorkijken (of een poolzoeker in steken) en dan kijk je eigenlijk evenwijdig aan de aardas. De bedoeling is dan om de poolster door dat gaatje te vinden. Je kijkt best eens op google maps ofzo om te zien op hoeveel graden je hier zit (ik dacht ergens iets van 50 a 51). je moet dus je die kop beetje omhoog, omlaag doen tot die juist staat. Je ziet links en rechts schroefjes, daar bepaald je dus de hoek mee.

De rest is eigenlijk niet moeilijk... Misschien wat techniekjes om te leren zoeken maar dat moet je uit ervaring leren.
Wat ik persoon gemakkelijk vind, is met 1 oog door de zoeker kijken en met 1 oog normaal kijken, evenwijdig. Vraagt wat training maar is enorm praktisch.
Tegenwoordig zijn de red dot finders ook in... Daarmee ga je eigenlijk een laserstraal gebruiken om te richten. Door de straal zie je direct waar je op richt. is eigenlijk gemakkelijker dan een gewone zoeker :)

warthie
2 september 2008, 23:09
Het is inderdaad die telescoop. Ik ga het eens proberen zoals jij het zegt. Met de lange winteravonden in het verschiet weten we dan wat doen ;)

passero
24 september 2008, 09:27
Tijd voor een uppie...

Dit weekend mijn nieuwe astrocam uitgeprobeerd op 2 objecten.
M13, de herculesnevel en M57, de ringnevel.
Heb op dat gebied wel nog heel veel te leren... blijkbaar was mijn telescoop serieus uit collimatie (kan je goed zien op de foto van m13) en volgde die ook niet perfect maar daar komt verandering in... wegens aankoop HEQ5 pro ga ik tenminste deftig kunnen volgen...

Fotootjes vind je hier natuurlijk (http://www.depolderster.be/forum/m13_m57)

tgc_9012
26 december 2008, 17:39
Voor de geïnteresseerden, op dit moment kan je Venus en Jupiter heel duidelijk zien in het zuid-westen (zonder verrekijker).

bountty
26 december 2008, 18:39
astronomie fascineert mij ook wel, en kben erover aan het nadenken er later iets met de doen (studie's dus), ma kweet daar totaaaal niks van (buiten de planeten enzo, echt maar basiskennis), de grote beer enal kan ik bv niet aanduiden, kweet ook niet precies wat de melkweg is, en al van die dingen. mja als ik eens tijd heb zal ik eens een paar boeken ofzo kopen, nen keer informeren. zijn er speciale aanraders ofzo?

passero
4 februari 2009, 09:04
*bump*

Dees tijd van het jaar is het een van de mooiste hemels die je kan zien.
Orion met de orionnevel die je al door een verrekijker kan bekijken, open sterhopen in de tweeling die met kleine telescoop mooi oplossen, andromedagalaxy die hoog staat, pleaieden die met het blote oog te zien zijn en meer detail vrijgeven met een verrekijker, kleine telescoop.
Venus waar je de schijngestalte kan van bekijken.
Later op de avond (vanaf 22u) komt saturnus op. Je ziet er niet zo heel veel van omdat zijn ringen niet gekanteld zijn. Geen scheiding van cassini dus.

Er zijn een aantal kometen die je met een niet al te kleine telescoop kan gaan zoeken.

Alle, ter is voldoende te zien :D

Zijn er mensen die iets gedaan hebben met de sterrenkijkdagen van dit weekend? Ik was zowel vrijdag als zaterdag paraat met heel mijn astrohebben en houden om de mensen te entertainen van bovengenoemde objecten om de nodige "wow" en "aaauuuu';s te krijgen :D

steefnie001
4 februari 2009, 10:43
ik ben dit weekend nog naar het europlanetarium in genk geweest!
Dat is dus echt de moeite daar he :), kheb door de grote telescoop mogen kijken *yeah*
en kheb een filmpje over de aarde meegepikt in die speciale ruimte daar! Tis echt de moeite om daar naar toe te gaan!

passero
2 maart 2009, 10:51
Effe updaten. Momenteel zit er een komeet die je goed kan zien door een kleine verrekijker. C/2007 N3 of Lulin genaamd. Je kan hem vinden in het sterrenbeeld Leeuw niet ver van regulus (de helderste ster van de leeuw).
Normaal kan je hem rond 9u wel terugvinden en even later komt saturnus ook op.

shiftyke
2 maart 2009, 11:04
Effe updaten. Momenteel zit er een komeet die je goed kan zien door een kleine verrekijker. C/2007 N3 of Lulin genaamd. Je kan hem vinden in het sterrenbeeld Leeuw niet ver van regulus (de helderste ster van de leeuw).
Normaal kan je hem rond 9u wel terugvinden en even later komt saturnus ook op.

nice kga zeker eens kijken, hoe goed gaat hij zichtbaar zijn?

Ik weet nog zo toen hale-bopp passeerde :love:

passero
2 maart 2009, 11:08
Hij heeft een magnitude van +6 a +4. Niet met het blote oog te zien wat bij hale bopp wel het geval was meende ik?
Je hebt zeker een verrekijker nodig waar je hem als een vlekje kan zien. Wil je zijn staart ook nog zien dan zal je wel een 10cm telescoop ofzo nodig hebben.

Kaartje met positie (http://www.lunarplanner.com/Snippets/09.02.24-CometLulin/CometLulin-ecliptic.gif) van de komeet. Het kan zijn dat em nu ongeveer tussen leeuw en de tweeling zit.

Als het vanavond helder genoeg is ga ik eens proberen om er een foto van te nemen door mijn 15cm...

Anoniem0
2 maart 2009, 11:09
geen zin om eens een starpartytje te organiseren?

n9ne
2 maart 2009, 11:12
astronomie fascineert mij ook wel, en kben erover aan het nadenken er later iets met de doen (studie's dus), ma kweet daar totaaaal niks van (buiten de planeten enzo, echt maar basiskennis), de grote beer enal kan ik bv niet aanduiden, kweet ook niet precies wat de melkweg is, en al van die dingen. mja als ik eens tijd heb zal ik eens een paar boeken ofzo kopen, nen keer informeren. zijn er speciale aanraders ofzo?

als het nog nodig is, ik heb hier nog nen cursus astronomie van int middelbaar liggen, en een tijdschrift daarover. Da hale bopp, cassini enal komt me er bekend van voor, maar ik ken er bar weinig van, twas openboek :p Hier ook 2x naar de sterrenkijkavond op school geweest, waren toch wel altijd wat bigass telescopen aanwezig

shiftyke
2 maart 2009, 11:15
Hij heeft een magnitude van +6 a +4. Niet met het blote oog te zien wat bij hale bopp wel het geval was meende ik?
Je hebt zeker een verrekijker nodig waar je hem als een vlekje kan zien. Wil je zijn staart ook nog zien dan zal je wel een 10cm telescoop ofzo nodig hebben.

Kaartje met positie (http://www.lunarplanner.com/Snippets/09.02.24-CometLulin/CometLulin-ecliptic.gif) van de komeet. Het kan zijn dat em nu ongeveer tussen leeuw en de tweeling zit.

Als het vanavond helder genoeg is ga ik eens proberen om er een foto van te nemen door mijn 15cm...

hale-bopp was perfect zichtbaar met het blote oog, nu eens ne verrekijker zoeken

passero
2 maart 2009, 11:26
9lives starparty... lijkt me wel leuk ja :D

Ik moet woensdag een kijkavond organiseren op een school die sportklas heeft en deze week ook rond astronomie werkt. Hopelijk moeten ze nie te vroeg in hunne nest kruipen zodat ik hun ook eens de komeet kan tonen.

Anoniem0
2 maart 2009, 12:11
kheb lulin zelfs nog niet gezien.
altijd te laat eer saturnus zichtbaar is (zit achter het dak bij mij)

moest je een starparty willen organiseren is er een c8 met goto beschikbaar en wss een lightbridge dobson 12" van meade.

passero
2 maart 2009, 12:44
Ikzelf een 6'' op goto (ik gebruik trouwens liever CdC voor goto ipv de controller :D)

Met de sterrenwacht is er in princiepe elk weekend dat het nieuwe maan is een starparty. We hebben zo onze lokaties waar het echt donker is. (Juist over de grens in Nederland). Daar staan ook serieuze kleppers tussen hoor ;)
M13 door een 45cm en een nagler is echt kwijl kwijl...

shiftyke
2 maart 2009, 21:44
pfff kut antwerpse haven met hun licht ik zie niets buiten :(

zeg passero wat heeft uwe setup zoals hij nu is gekost (als ik dat mag vragen)? Ik zou me ook wel eentje willen aanschaffen maar het zijn toch serieuze bedragen waar we over spreken :p

passero
3 maart 2009, 06:45
Die setup heeft redelijk wat geld gekost ja en is eigenlijk nog niet zo super :P
De montering is wel een van de beste in die prijsklasse maar voor het zware astrofotografische werk heb je een losmandy ofzo nodig en dan hebben we het over bedragen van 2 a 3000 euro enkel voor de montering...

Mijn montering was iets meer dan 1000 euro. De telescoop was een goeie 380 euro. De astrocamera kost 450 eurom aar kheb em 2de hands kunnen kopen voor 280 ofzo. Een LRGB filtersetje voor kleurenopnames te maken 250 euro. Lasercollimator 80 euro. Volgkijker 150 euro. En dan nog een 200 euro aan andere dingen gelijk koffer voor occulairen, volgringen,barlow,interface tussen montering en pc,...

Heel veel van die dingen zijn wel specifiek voor fotografisch gebruik. Als ge puur visueel wilt waarnemen dan kunt ge het veel goedkoper. Montering en telescoop en dan kunt ge een groter budget voor occulairen gebruiken.
En als ge 100% zeker zijt dat ge geen foto's wilt nemen, dan gaat ge best voor nen dobson want dan moet ge die montering niet kopen en dan kunt ge nen vree groter kopen onder de 1000 E.

Dus afhankelijk van wat ge wilt moet ge uw budget kiezen. Fotografisch vergt gigantisch veel van u montering en moet ge dus kwaliteit hebben. Voor visueel is dat minder belangrijk omdat het oog veel kan compenseren.

passero
21 maart 2009, 21:46
Daarnet het ISS zien passeren rond 20u21. Was wel leuk om te zien. Kheb em ook proberen zoeken in mijn telescoop maar t ging te snel... Kheb em wel gezien in de zoeker maar net niet in de telescoop...

Kheb gisteren ook nog eens geprobeerd om een foto te nemen maar mijn volgkijker is nog niet optimaal. Vandaag ging die wel optimaal maar kheb gigantische misserie met mijn montering pfff echt niet tof...

Gisteren ook nog de komeet lulin gezien. Had wel een magnitude van 8 ofzo. Je kan hem nu in de tweeling vinden voor moesten er nog mensen geintresseerd zijn. De orionnevel is trouwens ook nog altijd de moeite waard!

Prastepius
21 mei 2009, 13:03
zoals veel mensen vind ik het heelal fascinerend.
nu vroeg ik me af of het niet eens tijd werd om een telescoop aan te schaffen.

iemand die hier ervaring mee heeft?
zie je daar veel mee?
of zie je gewoon planeten als kleine puntjes.
ik weet ook wel dat ik geen hubbletoestanden mag verwachten. maar eens verder kunnen zien dan ons zonnestelsel zou tof zijn..

wie weet spot je wel een ufo ofzo

Anoniem0
27 mei 2009, 10:20
best eens op starparty gaan.
als er iets te zien is natuurlijk. :p

passero
28 mei 2009, 08:09
Als ge info moet weten ove telescopen moet ge 't maar vragen :D

Kheb er de laatste tijd redelijk wat research naar gedaan omdat ik zelf een upgrade heb gekocht. Je kan ook altijd terecht op astroforum.nl Daar zitten ook knappe koppen die u veel uitleg gaan willen geven :)

De avatar van mij hier opt forum (jupiter) is van een foto die ik zelf genomen heb door mijn eerste telescoop. Geen al te grote en niet al te duur en das het resultaat wat je kan verwachten.
Denk dat dit (http://www.passero.be/node/18) de originele foto was.

Met een niet al te groot budget (+/- 400 euro) of minder als je 2de hands koopt kan je al een heel mooie telescoop kopen. 20cm dobson zijn ideaal voor beginners. Het is qua prijs-opening de beste verhouding. Hoe groter de spiegel/lens, hoe meer licht je opvangt, hoe meer details je kan zien.
Met een 20cm kan je toch al redelijk veel zien. Planeten gaan heel goed. Je kan redelijk veel details zien op jupiter, saturnus kan je de scheiding van cassini makkelijk zien (momenteel niet want hij is slecht gekanteld ten opzichte van ons).

Waar woon je precies? Bij ons op de sterrenwacht houden we bijna elke keer als het nieuwe maan is en goed weer een starparty. Dan staan er redelijk wat telescopen opgesteld. Van kleintjes tot echt hele grote. Lees hier (http://www.depolderster.be/waarnemingen) maar enkele verslagen :)

Enfin ja, als ge nog iets moet weten, just ask :D

passero
2 juni 2009, 11:13
Dit weekend nog eens goed weer gehad en nog eens der op uit getrokken om waar te nemen.
Vrijdag was het fantastisch! Omstandigheden waren super. Zowel transparantie als seeing waren goed. Heel mooie dingen gezien!

Zaterdag een poging gedaan om een opname van M81 te nemen. Alles stond klaar. Khad em mooi in beeld. Beeld was scherp met de camera en toen ik de volgkijker in orde wou brengen geraakte ik maar weer niet in focus. Pffff. Diene volgkijker is toch debiel ze. Morgen om nen nieuwe gaan in de hoop dat ik dan nog eens nen deftige foto kan nemen want met 750mm brandpunt en niet volgen zijn opnames van >30s echt niet mogelijk en voor een object gelijk M81 heb ik toch 2min minimum nodig...

Enfin, het verslagje van vrijdag kan je hier (http://www.depolderster.be/forum/vrijdag_29_mei_het_eilandje) lezen :)

En voor de mensen zonder telescoop... Met een verrekijker is het ook al de moeite hoor. Kheb het vrijdag aan den lijve mogen ondervinden!

shiftyke
2 juni 2009, 11:23
:niceone:

Unrealiac
2 juni 2009, 12:26
Ik heb ook nog zo'n spiegelreflex telescoop. Een tamelijk grote zelfs. Maar heb 'm wat zitten verwaarlozen de voorbije 6 jaar. Het ding heeft me toen ik 10 jaar was zo'n 20 000fr. gekost :D. In de vakantie eens werk van maken en opkuisen etc. Echt indrukwekkend om al die planeten en sterren te zien. Zeker Jupiter kon je goed herkennen en mars zijn rode glans was ook prachtig!

passero
2 juni 2009, 13:03
ik denk dat je aan het verwarren bent met fototoestellen :)
DSLR zijn spiegelreflexcamera's. Telescopen zijn spiegels of lenzen maar daar niet spiegelreflex :)
Ik denk dat je aan het verwarren bent omdat een spiegeltelescoop ook wel reflector noemt een lenzenkijker een refractor.

Unrealiac
2 juni 2009, 13:34
Ja, tis lang geleden dat ik de termen gebruikt heb. In ieder geval, het is zo eentje: http://home.tiscali.nl/jbout/jeffreybout/sterrenkunde/afbeeldingen/telescoop250midden.jpg

Maar dan wel een ouder model. Wel dezelfde grootte etc.

passero
2 juni 2009, 14:09
ah nen 25cm op een EQ6 montering. Wss nen witte da ge hebt? :P
Zijn wel goeie. Die montering zijn vooral enorm degelijk.

Unrealiac
2 juni 2009, 14:36
Ja ne witte idd :D
Als kind gekocht wegens mijn enorme interesse in de astronomie.Heb er nog altijd een grote passie voor maar dan zou ik liefst een nog betere telescoop willen. Jammer genoeg is de interesse niet groot genoeg om de kosten te dekken. Ik denk dat het ongeveer overeen komt met uw foto's kwa sterkte. Herinner me nog naar de maan kijken met da ding maar het licht was zo fel dat men oog er pijn van deed. Erg indrukwekkend al die kraters enzo. Goh misschien dat ik nog voor de vakantie dat ding in orde maak :p

[MJ]
2 juni 2009, 15:09
Die telescopen die ze soms in den Aldi verkopen, is dat wat?

shiftyke
2 juni 2009, 15:31
;11670817']Die telescopen die ze soms in den Aldi verkopen, is dat wat?

kort gezegd: nee :p

die zijn zooo fragiel e

[MJ]
2 juni 2009, 16:18
Ik dacht t wel, ik zag ze toevallig liggen vantweekend in de Aldi, afgeprijsd naar € 25...

passero
2 juni 2009, 20:20
die zijn nie zo goed. De specificaties die erop staan en wat je ermee kan zien zijn meestal serieus overdreven. Misschien dat ge er wel mee naar de maan en jupiter ofzo kunt kijken maar daar zal het ook bij blijven. De kwaliteit zal dan ook niet goed zijn denk ik. Ik weet niet wat voor iets het is... Is het een lenzen of spiegelkijker?

Anoniem0
6 juni 2009, 11:49
passero als je nog eens een starpartyken organiseert ga ik mee met een copain
laat maar eens iets weten op het forum of via pm

passero
9 juni 2009, 06:31
ok cava. Tzal wss nog een tijdje duren want met de vakantie in zicht weet ik niet of het er snel zal van komen. Meestal gaan we enkel rond nieuwe maan gaan kijken. Misschien binnen 2 weken alst goed weer is maar daarna kan het toch snel aug zijn eer we der nog keer gaan geraken vrees ik.
Maar kzal je op de hoogte houden :)

passero
13 juni 2009, 11:33
Deze nacht EINDELIJK nog eens een foto kunnen nemen na veel misserie met mijn materiaal...
HEt grootste probleem was mijn volgkijker. Ik geraakt maar niet in focus maar das nu opgelost => nieuwe volgkijker :D

Gisteren uitgetest op M81 en ik ben matig tevreden. Gezien het vrij vlug bewolkt werd heb ik maar 15min kunnen belichten met frames van 45s. Eigenlijk veel te weinig voor een galaxy van M6.9 maar ja... Visueel zag ik toch M81 en M82 mooi bij elkaar maar op de foto was er maar plaats voor 1 :)

Het resultat (http://passero.be/node/269) is vrij hard bewerkt om er toch iets uit te krijgen... Als je goed kijkt zie je toch 2 armen en herken je duidelijk de galaxy erin. Gezien de omstandighede (niet 100% donker, maan) en korte belichting ben ik toch tevreden. Vooral dat mijn materiaal het weer allemaal met elkaar kan vinden :)

Pol
13 juni 2009, 12:06
Mogen we het origineel eens zien Passero?
Heel mooi trouwens!

passero
14 juni 2009, 11:45
Mogen we het origineel eens zien Passero?
Heel mooi trouwens!

Dat is het origineel :$
De camera waarmee ik fotografeer heeft maar een resolutie van 640*480. Kzou wel nen grotere willen maar die kosten echt stukken van mensen. Ge zit al snel aan 1 a 2000 euro... Das dus iets voor later :)

passero
6 augustus 2009, 14:22
Tijd voor nog een upje :)

Augustus is de maand van de perseiden dus allemaal mooi naar boven kijken om veeeeeeeel vallende sterren te spotten.
Je kan ze zien in het NO. Ze vertrekken vanuit perseus (vandaar de perseiden).

En dan om het af te leren 2 fotootjes genomen tijdens mijne conge:
M51: galaxy op colision course met een kleinere (http://passero.be/node/276)
Mijn allereerste kleurenopname met een ZW camera (http://passero.be/node/278)

DeN
7 augustus 2009, 21:38
niet mee bezig,

maar je hebt wel schone foto's

Prastepius
7 augustus 2009, 22:33
Tijd voor nog een upje :)

Augustus is de maand van de perseiden dus allemaal mooi naar boven kijken om veeeeeeeel vallende sterren te spotten.
Je kan ze zien in het NO. Ze vertrekken vanuit perseus (vandaar de perseiden).

En dan om het af te leren 2 fotootjes genomen tijdens mijne conge:
M51: galaxy op colision course met een kleinere (http://passero.be/node/276)
Mijn allereerste kleurenopname met een ZW camera (http://passero.be/node/278)

met welke telescoop is dat gemaakt..

als je al een foto kan maken van een ander zonnestelsel zal het wel een dure zijn zeker.

passero
7 augustus 2009, 22:58
Das geen ander zonnestelsel maar een andere galaxy. Afstand is +/-24miljoen lichtjaar.
De opstelling die ik gebruik is deze (http://www.passero.be/materiaal). Al bij al valt het nog mee van prijs hoor. De montering waar alles op staat is het duurste van al. De telescoop is eigenlijk het goedkoopste... zelf de camera waarmee ik de foto genomen heb was duurder dan de telescoop.

En het is niet omdat ik "zo ver" kan kijken dat het een dure kijker hoeft te zijn. Die objecten zijn nu eenmaal zo gigantisch groot (diametr van +/- 38000 lichtjaar) dat je geen grote telescoop nodig hebt om het te zien. Op een donkere plek kan je die zelf met een verrekijker zien.

Prastepius
7 augustus 2009, 23:50
Das geen ander zonnestelsel maar een andere galaxy. Afstand is +/-24miljoen lichtjaar.
De opstelling die ik gebruik is deze (http://www.passero.be/materiaal). Al bij al valt het nog mee van prijs hoor. De montering waar alles op staat is het duurste van al. De telescoop is eigenlijk het goedkoopste... zelf de camera waarmee ik de foto genomen heb was duurder dan de telescoop.

En het is niet omdat ik "zo ver" kan kijken dat het een dure kijker hoeft te zijn. Die objecten zijn nu eenmaal zo gigantisch groot (diametr van +/- 38000 lichtjaar) dat je geen grote telescoop nodig hebt om het te zien. Op een donkere plek kan je die zelf met een verrekijker zien.

zelfs met een verrekijker?
als ik sommige goedkopere telescopen opzoek via inet en zeggen ze dat je er geen planeten mee kan zien. maar enkel de maan kan bestuderen.
dus als je met een verrekijker dan al dat melkwegstelsel kan zien.
ik weet ook wel dat als je kijkt naar jupiter het veel meer ingezoomd is.
Maar die foto van je is toch verder ingezoomd dan pak weg op jupiter..
of ben ik zo mis. ik dacht altijd dat zo'n foto's voor een hubble waren ^^.

nu effe een andere vraag waar ik vroeger als kind veel over nadacht. wss dom enzo, maar
kunnen ze niet gewoon, naar buitenaards leven zoeken door extreem in te zoomen op een planeet met een telescoop als de hubble. als je ziet dat die gigantisch ver kan inzoomen om verre melkegstelsels te zoeken. kan die dan niet gewoon in een dichter melkwegstelsel inzomen op een planeet. Waar je dus het aardoppervlak kan zien. of heeft dat allemaal met reflectie te maken.

kort gezegd, de hubble kan zover inzoomen in hetheelal om verre melkwegstelsels te ontdekken. Kan hij niet inzoomen op een dichtere planeet tot op het aardoppervlak om daar leven af te speuren.

Selderijstok
8 augustus 2009, 00:06
Mijn nonkel heeft voor mij ook een telescoop besteld, iets gelijkaardigs aan die van u maar nog 'dikker'. Ik weet niet welk type ofzo, krijg hem maar eind augustus binnen. Aangezien hij nog bij de sterrenwacht heeft gezeten heb ik het maar aan hem over gelaten.
Ben al redelijk lang abonnee enzo op Astronomy Magazine, maar nog nooit een deftige kijker gehad/gekocht. Zal er nu eens werk van maken.

Heb gisteren nog een foto van saturnus tegen gekomen die ik 10j geleden heb genomen :p Redelijk wazig maar je zit toch de ringen.

passero
8 augustus 2009, 00:14
zelfs met een verrekijker?
als ik sommige goedkopere telescopen opzoek via inet en zeggen ze dat je er geen planeten mee kan zien. maar enkel de maan kan bestuderen.
dus als je met een verrekijker dan al dat melkwegstelsel kan zien.
ik weet ook wel dat als je kijkt naar jupiter het veel meer ingezoomd is.
Maar die foto van je is toch verder ingezoomd dan pak weg op jupiter..
of ben ik zo mis. ik dacht altijd dat zo'n foto's voor een hubble waren ^^.

Deze (http://www.passero.be/node/18) opname van jupiter is veel meer "ingezoomed" dan de galaxy van hierboven. Ter vergelijking. Jupiter neemt een grote in van 0°0'49". De grote wordt dus uitgedrukt in graden. De hele hemel is 360°.
M51 (die galaxy) beslaat een grote van 0°5'42". M51 is dus ten opzichte van ons een goeie 5 keer groter dan jupiter.

Dan komt ook nog de helderheid er bij kijken. De helderheid wordt uitgedrukt als magnitude. Hoe lager, hoe helderder. Onze maan heeft een mag van -13 ongeveer. Jupiter -2.4. M51 heeft een magnitude van 9.6. Het zal idd heel nipt worden met een verrekijker maar je zal het misschien zien als heel wazige vlek. Zelf door een grote telescoop ga je nog niet de details zien vanop die foto...

nu effe een andere vraag waar ik vroeger als kind veel over nadacht. wss dom enzo, maar
kunnen ze niet gewoon, naar buitenaards leven zoeken door extreem in te zoomen op een planeet met een telescoop als de hubble. als je ziet dat die gigantisch ver kan inzoomen om verre melkegstelsels te zoeken. kan die dan niet gewoon in een dichter melkwegstelsel inzomen op een planeet. Waar je dus het aardoppervlak kan zien. of heeft dat allemaal met reflectie te maken.

kort gezegd, de hubble kan zover inzoomen in hetheelal om verre melkwegstelsels te ontdekken. Kan hij niet inzoomen op een dichtere planeet tot op het aardoppervlak om daar leven af te speuren.

Ik denk niet dat dit gaat lukken hoor. Als we kijken naar Jupiter. Jupiter is een gigantische planeet. Jupier heeft een diameter van 143000km! de aarde "maar" 13000. Buitenaards zou maar mogelijk zijn op aardachtige planeten (alle mss ook op andere maar die discussie gaan we niet voeren :)).

Er wordt effectief gezocht naar exoplaneten met gigantische telescopen maar die zijn zodanig klein, zelf voor die telescopen (diameter van 10m en groter) dat ze heel moeilijk zichtbaar zijn. Men kan ze "zien" door afwijkingen te bestuderen in de helderheid van sterren. Wanneer een exoplaneet voor zijn ster beweegt dan zal de helderheid van die ster minuscuul verminderen. Die anomalies worden gezocht en op basis daarvan kunnen ze exoplaneten vinden. Ze kunnen ze dus zelf heel moeilijk zien omdat ze daarvoor recht naar een andere ster moeten kijken. Het beeld van die planeet wordt dan overstraald door de helderheid van een ster.
Teken maar eens een klein puntje op een heldere lamp en probeer dan dat puntje te zien op de lamp. Het licht van de lamp zal zo helder zijn dat je dat puntje niet kan zien.
Het is dus niet zo eenvoudig als je denkt :)

Een van onze buitenste planeten (Uranus) heeft een zichtbare diameter van maar 3.7". Das dus bijna de helft van jupiter. Pluto 0.1". Stel je dus eens voor dat we naar een planeet willen kijken die duizenden keer verder staat dan jupiter en die ongeveer evengroot is dan de aarde...

LSDsmurf
8 augustus 2009, 00:17

Daar zijn huidige telescopen helemaal niet krachtig genoeg voor. Met de Hubble telescoop kan je beelden maken van sterrenstelsels op vele miljoenen lichtjaren van ons maar die objecten hebben dan ook een diameter van vele lichtjaren. Dat is iets heel anders dan op enkele lichtjaren van onze planeet te speuren naar vrij donkere objecten die slechts een diameter hebben van een paar duizend kilometer.

Gromme
8 augustus 2009, 11:13
Dan vraag ik me af wat zo de knapste beelden zijn, genomen door amateur astronomen.

passero
8 augustus 2009, 11:23
Karel teuwen (http://karelteuwen.be/index.php) is een belgische amateur maar zijn foto's zijn wel van gigantische kwaliteit!
Hij maakt maar een paar foto's per jaar maar ze zijn echt wel gigantisch goed.

Dan hebben we nog Arend Van Der Salm/ (http://www.inhetdonker.nl/), een nederlandse amateur (alhoewel hij professioneel ook met astronomie bezig is, hij zit in de verkoop). Zijn beelden zijn ook gigantisch goed.

Exorikos
8 augustus 2009, 11:40
Er wordt effectief gezocht naar exoplaneten met gigantische telescopen maar die zijn zodanig klein, zelf voor die telescopen (diameter van 10m en groter) dat ze heel moeilijk zichtbaar zijn. Men kan ze "zien" door afwijkingen te bestuderen in de helderheid van sterren. Wanneer een exoplaneet voor zijn ster beweegt dan zal de helderheid van die ster minuscuul verminderen. Die anomalies worden gezocht en op basis daarvan kunnen ze exoplaneten vinden. Ze kunnen ze dus zelf heel moeilijk zien omdat ze daarvoor recht naar een andere ster moeten kijken. Het beeld van die planeet wordt dan overstraald door de helderheid van een ster.
Teken maar eens een klein puntje op een heldere lamp en probeer dan dat puntje te zien op de lamp. Het licht van de lamp zal zo helder zijn dat je dat puntje niet kan zien.
Het is dus niet zo eenvoudig als je denkt :)

De moeilijkheid van die techniek is ook dat je in het vlak moet zitten van de baan rond de ster. Ook heeft geen enkele ster een constant helderheidsverloop. Je kan ook exoplaneten vinden door de eigenbeweging van de ster te bestuderen rond het gemeenschappelijke massacentrum, maar dit is niet nauwkeurig genoeg voor aardse planeten, wel voor reuzen als Jupiter. Er is ook nog gravitationele microlensing, waarbij licht afgebogen wordt door de exoplaneet en de ster dus helderder wordt.

passero
8 augustus 2009, 13:40
Er is ook nog gravitationele microlensing, waarbij licht afgebogen wordt door de exoplaneet en de ster dus helderder wordt.

Ik wist niet dat ze op die manier ook exoplaneten konden opsporen. Het lijkt me dat een planeet in vergerlijking met een ster een bijna te verwaarloze gravitatieveld heeft maar is dan precies toch niet het geval :)
Alhoewel dat het hier wss ook over zeer kleine afwijkingen gaat...

}Afr0{-#-FROG
8 augustus 2009, 14:03
Ik heb dit altijd heel boeiend gevonden, maar zo zou es graag een basicbeginboek/site hebben over sterrekunde, kan iemand er een aanraden?

Matn
8 augustus 2009, 14:08
Ik wist niet dat ze op die manier ook exoplaneten konden opsporen. Het lijkt me dat een planeet in vergerlijking met een ster een bijna te verwaarloze gravitatieveld heeft maar is dan precies toch niet het geval :)
Alhoewel dat het hier wss ook over zeer kleine afwijkingen gaat...

Het kan in principe gebruikt worden ja, maar het vinden van exoplaneten staat nog steeds in zijn kinderschoenen. 1 van die technieken die exorikos beschreef is allesinds nog nooit succesvol toegepast, maar ik weet niet meer precies de welke. Momenteel kunnen ook nog maar vooral zware planeten ontdekt worden die zeer dicht tegen hun ster draaien (zogenaamde 'Hot-Jupiters')

Ik heb dit altijd heel boeiend gevonden, maar zo zou es graag een basicbeginboek/site hebben over sterrekunde, kan iemand er een aanraden?

Gebruik de search eens, er heeft hier iemand een maand ofzo geleden nog een topic geopend daarvoor. ;)

passero
8 augustus 2009, 14:09
Handboek sterrenkunde (http://www.proxis.be/BENL/Product/Handboek_Sterrenkunde/1347912__detail.aspx?search=sterrenkunde) is een heel goed boek. Daar ben ik ook mee begonnen. Je leert heel goed de basis van vanalles en nog wat. En het is niet moeilijk uitgelegd.

Exorikos
8 augustus 2009, 15:04
Het kan in principe gebruikt worden ja, maar het vinden van exoplaneten staat nog steeds in zijn kinderschoenen. 1 van die technieken die exorikos beschreef is allesinds nog nooit succesvol toegepast, maar ik weet niet meer precies de welke. Momenteel kunnen ook nog maar vooral zware planeten ontdekt worden die zeer dicht tegen hun ster draaien (zogenaamde 'Hot-Jupiters')

Astrometrie (amplitude van de beweging rond het massacentrum) heeft wel al een resultaat opgeleverd, maar die is nog steeds niet in de literatuur verschenen omdat er geen bevestiging is via andere technieken. Lalande 21185 - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Lalande_21185#Claims_of_planets)

Hier nog een overzicht met technieken.
Methods of detecting extrasolar planets - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Methods_of_detecting_extrasolar_planets)

Enfin, hetgeen ik over sterrenkunde weet, komt ook maar een inleidende cursus. Volgend jaar een diepgaander vak, maar geen idee of ze daar dan dieper ingaan op exoplaneten.

Fighting Hobbit
8 augustus 2009, 15:20
Astrometrie (amplitude van de beweging rond het massacentrum) heeft wel al een resultaat opgeleverd, maar die is nog steeds niet in de literatuur verschenen omdat er geen bevestiging is via andere technieken. Lalande 21185 - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Lalande_21185#Claims_of_planets)

Hier nog een overzicht met technieken.
Methods of detecting extrasolar planets - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Methods_of_detecting_extrasolar_planets)

Enfin, hetgeen ik over sterrenkunde weet, komt ook maar een inleidende cursus. Volgend jaar een diepgaander vak, maar geen idee of ze daar dan dieper ingaan op exoplaneten.

Dat vak gaat volledig over sterevoluties en planeten worden daar niet in behandeld ;)

}Afr0{-#-FROG
8 augustus 2009, 15:47
Gebruik de search eens, er heeft hier iemand een maand ofzo geleden nog een topic geopend daarvoor. ;)

Sorry, zit hier nog maar net :) will do

moehaa!
8 augustus 2009, 18:25
Karel teuwen (http://karelteuwen.be/index.php) is een belgische amateur maar zijn foto's zijn wel van gigantische kwaliteit!
Hij maakt maar een paar foto's per jaar maar ze zijn echt wel gigantisch goed.

Dan hebben we nog Arend Van Der Salm/ (http://www.inhetdonker.nl/), een nederlandse amateur (alhoewel hij professioneel ook met astronomie bezig is, hij zit in de verkoop). Zijn beelden zijn ook gigantisch goed.

Is dat ook wat ze zelf zien door hun telescoop?
Want ik dacht altijd dat die mooi spectaculaire beelden een overlap waren van verschillende foto's (genomen aan verschillende golflengten etc).

passero
8 augustus 2009, 18:48
Is dat ook wat ze zelf zien door hun telescoop?
Want ik dacht altijd dat die mooi spectaculaire beelden een overlap waren van verschillende foto's (genomen aan verschillende golflengten etc).

Die dingen kan je echt niet "zien" door een telescoop.
De foto's die je op de website van Karel ziet zijn inderdaad een overlap (stack zoals we het noemen) van verschillende uren opname.

De beeldjes die ik maak zijn momenteel een combinatie van rond de 2u. Je kan het zien als een som van alle fotonen die de camera opvangt gedurende die periode. Met het blote oog door een telescoop kijken vang je dus eigenlijk maar heel weinig licht op in vergerlijking met zo een foto.

En inderdaad ze worden in verschillende golflengte genomen. Eigenlijk meestal gewoon LRGB waarbij L het volledig spectrum neemt van het zichtbaar licht, R enkel het rode deel, G enkel groen en B enkel blauw. Als je die dan combineert krijg je de kleuropname. Zo heb ik zelf er nog maar eentje gemaakt: M13 (http://www.passero.be/astroblog/m13_eerste_lrgb_opname) was het. Er kruipt enorm veel tijd in en moet precies gebeuren maar de voldoening is wel groot als je dat kan verwezenlijken.

moehaa!
8 augustus 2009, 18:52
Die dingen kan je echt niet "zien" door een telescoop.
De foto's die je op de website van Karel ziet zijn inderdaad een overlap (stack zoals we het noemen) van verschillende uren opname.

De beeldjes die ik maak zijn momenteel een combinatie van rond de 2u. Je kan het zien als een som van alle fotonen die de camera opvangt gedurende die periode. Met het blote oog door een telescoop kijken vang je dus eigenlijk maar heel weinig licht op in vergerlijking met zo een foto.

En inderdaad ze worden in verschillende golflengte genomen. Eigenlijk meestal gewoon LRGB waarbij L het volledig spectrum neemt van het zichtbaar licht, R enkel het rode deel, G enkel groen en B enkel blauw. Als je die dan combineert krijg je de kleuropname. Zo heb ik zelf er nog maar eentje gemaakt: M13 (http://www.passero.be/astroblog/m13_eerste_lrgb_opname) was het. Er kruipt enorm veel tijd in en moet precies gebeuren maar de voldoening is wel groot als je dat kan verwezenlijken.

Ik dacht wel dat het zo iets was. Dus je telescoop heeft heel de tijd meebewogen met de rotatie van de hemel?

passero
8 augustus 2009, 19:00
Ik dacht wel dat het zo iets was. Dus je telescoop heeft heel de tijd meebewogen met de rotatie van de hemel?

Yup. De montering doet dit normaal maar aangezien het zo precies moet zijn is dat niet voldoende. Dan heb ik al na 1min eieren als sterren ipv puntjes. Daarom gebruiken we nog een 2de telescoop die gericht staat op een ster en waar een 2de camera aanhangt. Softwarematig wordt dan van die ster de pixelpositie bijgehouden en als die begint af te wijken dan wordt er een correctiesignaal doorgegeven aan de montering zodat er mooi gevolgd wordt en lange belichting mogelijk is.

Ik hoop dat ik vanavond nog een foto kan nemen en kzal dan eens een foto nemen van mijn opstelling in actie :)

BlackShadow
8 augustus 2009, 19:04
Toevallig geen fan van Carl Sagan en zijn "Cosmos"?

passero
9 augustus 2009, 12:59
Gisteren een poging gedaan om de ringnevel (M57) in kleur op te nemen. Alles ging goed tot een half uur voor einde. De telescoop ging tegen de voet van de montering botsen en ik moest mijn opname staken... Daardoor heb ik minder gegevens van het blauw kanaal en heb wat moeten foefelen om het deftig te krijgen...

Foto's kan je hier (http://www.passero.be/astroblog/M57_LRGB) bekijken.

Totale opnametijd is iets van een 2.5u.

LSDsmurf
11 augustus 2009, 16:24
Vannacht is het hoogtepunt van de Perseïden, tijdens de piek zou je tot 80 meteoren per uur kunnen zien. Hopelijk is het niet te bewolkt.

Anoniem0
11 augustus 2009, 16:46
perseiden zijn te vinden in het NO

tip voor het noorden tevinden

klikkie (http://assets.uitgeverijdeboeck.be/humane/geogenie/beeld/OrientT2.gif)

let wel de grote beer draait rond de poolster.
link (http://images.google.be/imgres?imgurl=http://www.parsival.be/media/images/techniek/poolster1.gif&imgrefurl=http://www.parsival.be/default.php%3Fid%3Dtechniek_zonderkompas&usg=__Je0Nit5tloswnxWE6RoVyd1nLM8=&h=305&w=264&sz=6&hl=nl&start=6&um=1&tbnid=UJM02TrvpGr7zM:&tbnh=116&tbnw=100&prev=/images%3Fq%3Dpoolster%2Bgrote%2Bbeer%26hl%3Dnl%26c lient%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26 hs%3DCiD%26sa%3DG%26um%3D1)

Exorikos
11 augustus 2009, 17:12
Vanaf wanneer zouden ze goed te zien zijn? Als het niet te laat is wil ik wel eens ergens gaan kijken. :)

passero
11 augustus 2009, 19:11
vandaag is het hoogtepunt maar ze duren nog wel ff. Vanals het wat donker genoeg is moet het lukken. Het is donker rond 22u denk ik. Astronomisch donker pas om 23u maar je zal zeker al tussen 22 en 23u goed kunnen waarnemen. Ik ga wss ook tussen 22u en 23 op t terras gaan kijken. ALhoewel perseus achter de huizen ligt kunnen er wel een aantel bven de huizen schieten :)

mac-bc
11 augustus 2009, 20:46
Yup. De montering doet dit normaal maar aangezien het zo precies moet zijn is dat niet voldoende. Dan heb ik al na 1min eieren als sterren ipv puntjes. Daarom gebruiken we nog een 2de telescoop die gericht staat op een ster en waar een 2de camera aanhangt. Softwarematig wordt dan van die ster de pixelpositie bijgehouden en als die begint af te wijken dan wordt er een correctiesignaal doorgegeven aan de montering zodat er mooi gevolgd wordt en lange belichting mogelijk is.

Ik hoop dat ik vanavond nog een foto kan nemen en kzal dan eens een foto nemen van mijn opstelling in actie :)

:love:

Wat een apparatuur heb je daar staan! Is dit zuiver als hobby?

passero
11 augustus 2009, 20:49
Mijn apparatuur is eigenlijk is eigenlijk nog een van de goedkoopste (relatief gezien) die voldoet voor astrofotografie.

En ja, das puur als hobby. Er zijn mensen genoeg die er al hun spaarcentjes aan geven en met een telescoop staan die duurder is dan nen aston martin of ferrari ;)

mac-bc
11 augustus 2009, 21:21
Mijn apparatuur is eigenlijk is eigenlijk nog een van de goedkoopste (relatief gezien) die voldoet voor astrofotografie.

En ja, das puur als hobby. Er zijn mensen genoeg die er al hun spaarcentjes aan geven en met een telescoop staan die duurder is dan nen aston martin of ferrari ;)

Kun je een ruwe schatting geven hoeveel deze apparatuur zoal kost? Want termen als duur en goedkoop zijn, zoals je al aanhaalde, relatief natuurlijk. :)

Rubmifer
11 augustus 2009, 21:39
Hopelijk is het vandaag inderdaad niet al te bewolkt. Voorlopig geen wolkje aan de lucht, dus laat ons hopen :) Niets is gezelligers als snachts buiten te lopen als er geen noot geluid is met een mooie sterrenhemel :)

Jonathan
11 augustus 2009, 22:15
Ik hoop ook op nog enkele uren open weer, tussen het studeren ffkes de perseïden gaan bezien :)

passero
11 augustus 2009, 22:19
Kun je een ruwe schatting geven hoeveel deze apparatuur zoal kost? Want termen als duur en goedkoop zijn, zoals je al aanhaalde, relatief natuurlijk. :)

Gelukkig hou ik alles bij in een excell :)

Montering: 975€
Telescoop: 380€
Volgkijker: 90€
Volgringen: 140€
Shoestrig GBUSB (bakje voor volgsignalen door te geven aan montering): 75€
Camera: 300 (was 2de hands, nieuw is die 450)
focal reducer: 25
Voeding voor montering: 112 (kan goedkoper maar is een batterij zodat ik die in het veld ook kan gebruiken)
LRGB filterset voor kleuropnames te kunnen maken: 250
Collimatietools: 80€

En dan nog 200€ aan allerlei acesoires en koffers voor alles in te steken.

En das nog niet alles want de komende jaren ga ik nog investeren in de hobby:

Gemotoriseerde focusser + usb aansturing: 440€
gemotoriseerd filterwiel + usb aansturing: 300€
side by side plate voor telescopen naast elkaar ipv op elkaar te monteren: 200€

Geeft dit een idee :)

Ik ben er wel aan een tijdje mee bezig dus tis niet dat ik alles in ene keer koop. Nu keer iets, dan keer iets, kerst, verjaardag,... alles bijeen geteld is het veel maar als je ziet wat sommige mensen aan pc's,console's en games uitgeven valt dit toch mee :)
En, die dingen verliezen enorm weinig waarde 2de hands. De meeste dingen kan je jaren later nog voor +/- 50 a 60% van de nieuwwaarde verkopen (niet dat ik dat van plan ben ma bon)

Adrei
11 augustus 2009, 22:50
Ik heb er 1 gezien denk ik, was juist mijn camera aan het instellen en zag plots een klein ontbrandingsflits.
Voor de rest nog geen gezien. :(

?therapy?
11 augustus 2009, 23:06
Heb er al een stuk of 3 gezien. :)
Dan maar terug naar binnen gegaan. :p

Adrei
11 augustus 2009, 23:14
Lucky one. Allemaal in het noordoosten? Want ik keek constant naar het noordoosten en tot nu toe geen meer gezien. Ik geef het op. ^^

Jonathan
11 augustus 2009, 23:29
2 gezien in 12 minuten tijd ... redelijk zielige show voorlopig :(

LSDsmurf
11 augustus 2009, 23:37
Ik heb er een stuk of 5 gezien op iets meer of een uur tijd, meeste tussen NW en NO.

Jonathan
11 augustus 2009, 23:41
Lol, 5 op een uur tijd, hoe heb je dat een uur vol gehouden ?

LSDsmurf
11 augustus 2009, 23:46
Lol, 5 op een uur tijd, hoe heb je dat een uur vol gehouden ?

Een uur buiten gezeten bedoel ik, geen vol uur naar boven zitten turen ze :p

Lifen
11 augustus 2009, 23:47
Ist al bezig?

Tiim
11 augustus 2009, 23:55
Kheb gelezen dat het pas morgen is -de piek- maar vandaag zag ik er ook al 4 op een half uurtje ^^

JackM
12 augustus 2009, 00:39
Kga wslk zo de verkeerde kant zitten opkijken é. Rechts van de poolster toch é, zo ewa tussen de poolster en de maan? En is da recht pal omhoog daje moet zien?

Boedie
12 augustus 2009, 00:39
Heb er 1tje gezien..

Achja beter dan nix.

Exorikos
12 augustus 2009, 00:50
2 gezien op een uur. Het was ook wel te licht (Arenbergpark in Heverlee).

felixdraait
12 augustus 2009, 01:08
Ik heb er 3 gezien op 5 minuten ofzo, heel kort opeen. Daarna nog 10 minuten staan kijken, maar niks meer gezien.

Ik had nog nooit vallende sterren gezien, dus in't begin wist ik niet goed -wss door de vermoeidheid- of ik er nu zag of niet. Toen ik de eerste zag was ik verbaasd hoe duidelijk en helder je dat kan zien eigenlijk. Very nice!

Anoniem04
12 augustus 2009, 01:13
T'is in ieder geval wel een heldere nacht :)

Daarjuist 10 minuten naar boven zitten staren :p

JackM
12 augustus 2009, 01:22
Woohoo, kheb daarstraks enen heel duidelijk gezien (redelijk fel) en net enen in dezelfde omgeving en in dezelfde richiting, maar minder fel :D
Soms zie ek zo ook heel kleine lichtstipjes bewegen voor mss 1 à 2 seconden zo, maar nie in dezelfde richitng als die 2 andere. Maar ge ziet ze zo heel ff heel licht en dan zijn ze floep weg. Zouden da ook zo'n dingen zijn of zijn da de marsmannekes?

Skoran
12 augustus 2009, 01:35
Het was maar mager dit jaar, kheb er 6 gezien op een uur, 5 daarna waren wel redelijk dikke meteorieten die ge ook echt zag opbranden. Allemaal in het NO btw. Tis voor sommige miss makkelijker om gwn rechtsboven de grote beer te kijken (als ge die al niet ziet scheelt er iets met u :p)
Wel spijtig dat de maan zorgde voor een felle schijn.

Relax uur op mn rug gelegen op een deken, zalig :D

Die kleine dingen zijn volgens mij ook meteorieten Jack, maar wss maar een kiezelsteen groot dan :)

de Waaslandwolf
12 augustus 2009, 01:47
Echt mager dit jaar, de lichtvervuiling en de bewolking hielpen hier ook wel niet dit jaar. Twee heb ik er gezien. Ik heb verdorie zelfs meer dwergvleermuizen gezien; vier om precies te zijn.

Vooral de lichtvervuiling lijkt me wel dé boosdoener. Als je ergens komt waar totaal geen lichtvervuiling is, zie je zowat letterlijk om de minuut een vallende ster.

Jonathan
12 augustus 2009, 01:51
Lichtvervuiling + slechte timing = mager resultaat.

Ondanks de ontgoocheling toch een paar mooie exemplaren gezien maar nu hou ik er mee op want kben te moe en denk niet dat het veel beter zal zijn binnen 2 uur.

JackM
12 augustus 2009, 01:54
mja, lichtvervuiling, hier viel da heel goed mee, maar der was wel ongelooflijk veen licht van de maan.

Kemblin
12 augustus 2009, 01:56
damn ik heb meer muggenbeten dan dat ik meteorieten heb gezien, een stuk of 5 gezien op een uur en ik heb echt naar boven zitten turen als de pro's :(

dikke afrip! Ik wil mijn uur terug :p

Jonathan
12 augustus 2009, 02:26
mja, lichtvervuiling, hier viel da heel goed mee, maar der was wel ongelooflijk veen licht van de maan.

Da licht van de maan is ook lichtvervuiling vnv tbfh :p

Ik wil de Leönidenstorm van 1966 meemaken, timemachine plx :(

Superman!!!!!
12 augustus 2009, 02:31
Woohoo, kheb daarstraks enen heel duidelijk gezien (redelijk fel) en net enen in dezelfde omgeving en in dezelfde richiting, maar minder fel :D
Soms zie ek zo ook heel kleine lichtstipjes bewegen voor mss 1 à 2 seconden zo, maar nie in dezelfde richitng als die 2 andere. Maar ge ziet ze zo heel ff heel licht en dan zijn ze floep weg. Zouden da ook zo'n dingen zijn of zijn da de marsmannekes?

ja da zijn marsmannekes die schrik hebben van uw gestaar

antHraxx
12 augustus 2009, 03:05
Ooit eens in Spanje in een afgelegen bergdorpje gezeten, daar regent het echt sterren

Rubmifer
12 augustus 2009, 10:48
Vandaag ook een paar uurtjes buiten gezeten, en een paar hele mooie exemplaren gezien toch :)

mac-bc
12 augustus 2009, 10:58
Gelukkig hou ik alles bij in een excell :)

Montering: 975€
Telescoop: 380€
Volgkijker: 90€
Volgringen: 140€
Shoestrig GBUSB (bakje voor volgsignalen door te geven aan montering): 75€
Camera: 300 (was 2de hands, nieuw is die 450)
focal reducer: 25
Voeding voor montering: 112 (kan goedkoper maar is een batterij zodat ik die in het veld ook kan gebruiken)
LRGB filterset voor kleuropnames te kunnen maken: 250
Collimatietools: 80€

En dan nog 200€ aan allerlei acesoires en koffers voor alles in te steken.

En das nog niet alles want de komende jaren ga ik nog investeren in de hobby:

Gemotoriseerde focusser + usb aansturing: 440€
gemotoriseerd filterwiel + usb aansturing: 300€
side by side plate voor telescopen naast elkaar ipv op elkaar te monteren: 200€

Geeft dit een idee :)

Ik ben er wel aan een tijdje mee bezig dus tis niet dat ik alles in ene keer koop. Nu keer iets, dan keer iets, kerst, verjaardag,... alles bijeen geteld is het veel maar als je ziet wat sommige mensen aan pc's,console's en games uitgeven valt dit toch mee :)
En, die dingen verliezen enorm weinig waarde 2de hands. De meeste dingen kan je jaren later nog voor +/- 50 a 60% van de nieuwwaarde verkopen (niet dat ik dat van plan ben ma bon)

Die 'grove schatting' geeft inderdaad wel een idee. :p
Ik weet hoe verleidelijk het is om zoveel geld aan je hobby uit te geven. Maar ik denk dat het wel de moeite is. Niet te veel last van de lichtvervuiling hier in België?

passero
12 augustus 2009, 11:25
Die 'grove schatting' geeft inderdaad wel een idee. :p
Ik weet hoe verleidelijk het is om zoveel geld aan je hobby uit te geven. Maar ik denk dat het wel de moeite is. Niet te veel last van de lichtvervuiling hier in België?

De foto's die ik neem zijn genomen in het centrum van Gent. In princiepe is het perfect mogelijk om int midden van de kortenmarkt waar ge normaal amper een ster ziet, perfect schone foto's te nemen :D

Ik heb wel gelukt dat mijn terras niet aan een straat grenst. De huizen blokkeren de oranje straatlichten. Die kunnen in de gewone LRGB opnames wel meer rood geven dus daarvan wel oppassen. Als je een object neemt dat niet echt gestoord wordt door zo een licht heb je geen probleem. In een lichtvervuilde stad zal je belichting wel wat langer moeten duren om hetzelfde detail te hebben dan ergens zonder lichtvervuiling maar gezien de montering goed kan volgen is dat geen probleem.

Als je valse kleuren neemt dan moet ge u weinig aantrekken van lichtvervuiling omdat ge dan gebruik maakt van narrow band filters en die laten maar een zeer smalle bandbreedte door. Ipv rood,groen,blauw wordt dan een H-alpha,H-beta,OIII filter gebruikt.

Adrei
12 augustus 2009, 11:57
Zullen er vanavond nog meteorieten te zien zijn?
Gisteren was toch gewoon het hoogtepunt zeker.

passero
12 augustus 2009, 12:41
gisteren en vanavond... sommige bronnen zeggen gisteren, andere zeggen vanavond. Maar de weersvoorspelling voor vanavond is minder goed dan gisteren. De kans op bewolking is groter.

felixdraait
12 augustus 2009, 12:57
Ik ga vanavond toch nog eens een poging wagen, vond het heel indrukwekkend.

kiss1
12 augustus 2009, 15:23
gisteren avond ook gekeken maar niet veel gezien,
heb dan maar naar Jupiter en zijn manen gekeken met mijn telescoop die ik heb over gekocht van passero;)

passero
12 augustus 2009, 15:54
aja die 9cm is ideaal voor jupiter. Kheb er met mijn 15cm ook naar gekeken maar die 9 is toch wel beter, vooral met barlow. Das echt genieten.

Anoniem0
12 augustus 2009, 16:54
passero anders moet je eens een 9lives sterrenavond organiseren he :p

passero
12 augustus 2009, 17:31
awel, ge zijt allemaal uitgenodigd op het IYA weekend van de sterrenwacht de polderster in assenede :p
vr 28 en za 29 aug worden er verschillende telescopen opgesteld om door het publiek gebruikt te worden met natuurlijk deskundige uitleg van medewerkers die de telescoop bedienen en de mooie dingen tonen :)
Ik zal er ook op aanwezig natuurlijk met mijn telescoop dus kom maar af :p
De spiegelslijpers gaan er ook zijn om wat info te geven over het atm gebeuren.
Oh ja, de vrijdag is er ook bbq voorzien.

Exorikos
12 augustus 2009, 20:25
We hadden het hier een tijdje geleden over exoplaneten, dus zet ik het maar hier.
Kepler spacecraft sees its first exoplanets - space - 06 August 2009 - New Scientist (http://www.newscientist.com/article/dn17565-kepler-spacecraft-sees-its-first-exoplanets.html?DCMP=OTC-rss&nsref=physics-math)

Jonathan
13 augustus 2009, 16:26
We hadden het hier een tijdje geleden over exoplaneten, dus zet ik het maar hier.
Kepler spacecraft sees its first exoplanets - space - 06 August 2009 - New Scientist (http://www.newscientist.com/article/dn17565-kepler-spacecraft-sees-its-first-exoplanets.html?DCMP=OTC-rss&nsref=physics-math)

Nog niks nieuws, ben benieuwd of er effectief "bewoonbare" planeten tussen de resultaten gaan zitten.

passero
18 augustus 2009, 10:55
Iemand die vuurbal gezien zaterdag rond 22u. Naart schijnt was het de moeite. Ik heb het jammer genoeg niet gezien... Kzat binnen :'(

Jonathan
18 augustus 2009, 12:06
Nope, ik zat toen te studeren. Wat was er wel zo hard de moeite aan ? Kheb er op de nacht van 11-12 aug ook een paar gezien :p

passero
18 augustus 2009, 12:38
Omdat die nogal heel helder was :)
Kheb thuis wel ergens op mail de juiste magnitude maar twas zeker enorm helder. Twas dus geen normale "vallende ster" maar iets groter. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat het entry point boven vlaanderen was. Daarom dat hij bij ons zo goed zichtbaar was

Anoniem0
18 augustus 2009, 14:04
mijn ouders hebben het gezien en het was naart schijnt heel de moeite.

op astroforum is er een topic van een fransman dat het met een fisheye camera kunnen vatten heeft.

edit
linkje (http://france.allsky.camera.free.fr/observation.html)

Données

* Date: 15/08/2009
* Heure WET: 21:58:57
* Heure UT: 19:58:57
* Azimut (°):
* Elevation (°):
* Magnitude: -2.3
* Duré: 8 secondes

Massis
18 augustus 2009, 14:26
heb hem ook gezien. Vriendin geloofde nie dat het een vallende ster of iets dergelijks was... (hoewel ze het ook zag)

the news told me I was right :D

black eyed peas
18 augustus 2009, 14:44
Ik heb m eerder toevallig gezien (zat toen rustig op een terrasje iets te drinken).

Weet iemand hoe groot ongeveer dat steentje was?

passero
18 augustus 2009, 14:45
Mag -2.3!!!! Das wel lekker :)
Das nog een stuk helderder dan Sirius. Moet echt wel de moeite geweest zijn.
Momenteel staat jupiter aan de zuidelijke hemel te pronken met een mag van -2.2. Das wel erg helder dus :) Jammer dat ik da niet gezien heb

Zapp
18 augustus 2009, 21:04
Mijn eerste gedacht was dat het vuurwerk was; best wel helder, dus.

[SMURF]Lolsmurf
18 augustus 2009, 21:34
Ik heb m eerder toevallig gezien (zat toen rustig op een terrasje iets te drinken).

Weet iemand hoe groot ongeveer dat steentje was?

niet meer dan een paar cm meen ik gehoord/gelezen te hebben...

passero
18 augustus 2009, 22:29
Voila... Foto van gisteren eindelijk bewerkt.
M27 (Halternevel) (http://passero.be/astroblog/M27_lumincance).

Is wel moeilijk om hem in zwart wit goed te bewerken omdat de details eigenlijk zichtbaar worden door het contrast in kleur... Als het nog eens een goeie nacht is en ik niet moet gaan werken ga ik de kleurkanalan appart nemen om hem uiteindelijk in kleur te hebben .Dan gaat em pas mooi zijn :)

Foto is in totaal 90min belicht met frames van 3min.

Anoniem0
19 augustus 2009, 07:42
zotjes.
heb hem zondag nog visueel waargenomen maar de sterretjes erond waren vele minder :p

nog rgb kanalen en tzal wel sjiek worden denk ik.

passero
19 augustus 2009, 08:58
Voor de mensen die geintresseerd zijn... Dit weekend is er een grote starparty in de sterrenwacht van Ieper. Meer info (http://www.astrolab.be/starnights/2009/aankondiging/php/index.php) vind je op hun site.

Ik ga misschien ook wel gaan. Lijkt me intressant en er gaan veel telescopen aanwezig zijn... van groot tot klein :)

Anoniem0
19 augustus 2009, 10:13
miss dat ik ook ga gaan.
carpoolen?
en pak jij je scope mee?

passero
19 augustus 2009, 10:44
Als ik ga pak ik zeker mijn scoop mee ja :)

Maar ik ga daar niet blijven slapen denk ik. Kzal niet het hele weekend gaan. Misschien enkel de vrijdag of zaterdag als het helder weer is.

Carpoolen zou dan ook moeten lukken. Als ik de vrijdag ga kan ik u komen ophalen in Aalst als ik van mijn werk kom (+/- half 4,4u).
Alleen is het dan wel een serieuze omweg om u thuis af te zetten...

Anoniem0
19 augustus 2009, 10:53
ma ik heb company car. free naft he :p

ik ga ook niet blijven pitten.
anders moest het goe weer zijn (vrijdag of zaterdag) kan ik u wel komen halen he.
kpasseer toch in gent.
vrijdag werk ik tot een uur of zes.

passero
19 augustus 2009, 10:56
kheb ook company car en free naft dus tis nie nodig (vandaar da ik dacht da ge mee mij wou meerijden :P).

Zaterdag geven ze toch beter weer. Kdenk dat we dan meer kans hebben. Misschien dan gewoon gaan?
En ge moogt gij altijd om mij komen, dan moet ik keer niet rijden :P

Anoniem0
19 augustus 2009, 11:25
miss dat we zaterdag nog een stukje sikkelmaan kunnen zien :p

zo rond een uur of 8.

moehaa!
19 augustus 2009, 20:59
Ik heb hier een 20x80 verrekijker liggen die ik ooit eens heb gekregen. Kan ik daar veel mee zien qua astronomie of beperkt zich dat tot de maan? Hij heeft in ieder geval al goed zen dienst gedaan op vakantie voor vergezichten^^.

passero
19 augustus 2009, 21:19
Met de verrekijker kan je zeker mooie dingen zien. Vooral met een 20x80. 8cm opening en 20x vergroting. Je kan heel veel dingen zien die zeker de moeite zijn en soms zelf mooier met zo een verrekijker dan met een telescoop.
De andromedanevel bijvoorbeeld. Das de dichtsbijzijnde galaxy. Die is gigantisch groot en krijg je moeilijk in 1 beeldveld in de telescoop. Met een 20x80 kan je die perfect volledig in beeld zien en hij is vrij helder.

M13: herculesnevel. Momenteel vrij hoog aan de hemel. Zou je goed moeten kunnen zien in de verrekijker. Als je blijft kijken kun je hem misschien zien oplossen en apparte sterretjs zien. M13 is een bolhoop.
M92: nog een bolhoop in hercules net zoals M13 maar minder helder.

Binnen enkele maanden komt M42 op (orionnevel). Een hele grote nevel waar sterren geboren worden. Prachtig om met de verrekijker naar te kijken.
Je hebt dan ook M45, de pleiaden die ook groot zijn en mooi in de verrekijker passen.

De maan is natuurlijk ook de moeite :)

Dan zijn er ook nog genoeg dubbelsterren maar sommige vinden dat niet spectaculair genoeg.

In de zwaan kan je tegenwoordig ook genoeg sterhopen vinden. Gewoon de melkweg afspeuren met de verrekijker is al een heel leuke bezigheid....

edit: oh ja... bijna vergeten... De dubbele sterrenhoop in cassiopeia is echt geweldig met een verrekijker.. Die staat momenteel ook heel mooi aan de hemel. Download maar een Stellarium (www.stellarium.org). Een gratis programma waarmee je al die dingen kan opzoeken.

moehaa!
19 augustus 2009, 23:15
Prachtig:). Bedankt voor de uitleg. Ga ik morgen eens uitgebreid bekijken en zien wat ik kan terugvinden. Enkel jammer dat ik vlak naast de E19 woon en dus wel wat lichtvervuiling heb:(.

Aexis
20 augustus 2009, 02:02
die lichtbevuiling is echt zonde... Onlangs zat ik in de vlieger snachts boven de oceaan. Dan staat de hemel vol en ik voelde me zo klein :)

Anoniem0
20 augustus 2009, 08:17
gisteren M57, M27, en natuurlijk de andromeda nevel gezien.
alhoewel ik met mjn F10 kijker deze niet volledig in beeld kan krijgen.

passero
20 augustus 2009, 08:31
mja M31 is een appart geval he :) Maar de begeleiders moet je toch wel kunnen zien... Wel zonder detail vermoed ik.
In mijn 8cm F4.1 kreeg ik hem ook amper volledig in beeld. Met een 35mm occulair ging het maar mijn 20mm gaf al een te klein beeldveld. Vandaar dat die zo mooi is in een verrekijker.

Kan je de centrale ster (mag 15.5) van M57 zien door jouw kijker? Lijkt me wel lekker als dat lukt... Een hele uitdaging voor mening ervaren waarnemer.

Anoniem0
20 augustus 2009, 09:02
mja M31 is een appart geval he :) Maar de begeleiders moet je toch wel kunnen zien... Wel zonder detail vermoed ik.
In mijn 8cm F4.1 kreeg ik hem ook amper volledig in beeld. Met een 35mm occulair ging het maar mijn 20mm gaf al een te klein beeldveld. Vandaar dat die zo mooi is in een verrekijker.

Kan je de centrale ster (mag 15.5) van M57 zien door jouw kijker? Lijkt me wel lekker als dat lukt... Een hele uitdaging voor mening ervaren waarnemer.
M31
ik zit met een vergroting van 80. een gewone plossl. dus nougabollen :p
M57
hell no.
toch niet in aalst waar ik zit.
ik zie een heel klein cirkeltje in twee tonen.

passero
20 augustus 2009, 09:17
M31
ik zit met een vergroting van 80. een gewone plossl. dus nougabollen :p
M57
hell no.
toch niet in aalst waar ik zit.
ik zie een heel klein cirkeltje in twee tonen.

hehe :)
Occulairen doen wel gigantisch veel... Ik heb ooit eens iemand zijn panoptics in mijn 9cm mogen steken en op M13 gericht... man wat een verschil... Met de gewone plossls kon ik enkel de buitenste randen een beetje oplossen... met die panoptics werd zelf de kern lichtjes op gelost. Echt fantastisch... Nuja, dat occulair koste meer dan mijn toenmalige opstellen (9cmF10,EQ3-2)...

TOch eigenlijk fantastisch wat je dan fotografisch kan bereiken he... Met mijn 15cm leg ik de centrale ster in no time vast. Zelf met mijn 11cm F4 kreeg ik de centrale ster erop. Wel heel zwak, maar ze was er...

Gaat gij uwe kijker meenemen zaterdag? Is er dan genoeg plaats in uwe koffer?

Anoniem0
20 augustus 2009, 09:38
hehe :)
Occulairen doen wel gigantisch veel... Ik heb ooit eens iemand zijn panoptics in mijn 9cm mogen steken en op M13 gericht... man wat een verschil... Met de gewone plossls kon ik enkel de buitenste randen een beetje oplossen... met die panoptics werd zelf de kern lichtjes op gelost. Echt fantastisch... Nuja, dat occulair koste meer dan mijn toenmalige opstellen (9cmF10,EQ3-2)...

TOch eigenlijk fantastisch wat je dan fotografisch kan bereiken he... Met mijn 15cm leg ik de centrale ster in no time vast. Zelf met mijn 11cm F4 kreeg ik de centrale ster erop. Wel heel zwak, maar ze was er...

Gaat gij uwe kijker meenemen zaterdag? Is er dan genoeg plaats in uwe koffer?

kwas het ook aan het denken.
ma ge pakt alles mee voor visueel te kijken he? geen fotos?

tis een golfke en de zetels kunnen plat.

passero
20 augustus 2009, 09:55
Mijn fotografisch materiaal pakt eigenlijk geen extra plaats in. Het meeste plaats neemt de HEQ5 en de telescoop in. Voor de rest heb ik maar 1 koffer en een rugzak.
Anders kunt gij mss bij mij komen en laden we over in mijne auto en rijden we dan samen? Bij mij zal het er zeker in kunnen.

Anoniem0
20 augustus 2009, 10:57
mja cava dan. :)

anders moet ge mijnen OTA maar op uwen schoot pakken he :p

Skoran
20 augustus 2009, 12:13
Gisteren een heel sjieke documentaire gezien over de hubble telescoop, was serieus de moeite.
De opvolger van Hubble zal een spiegel hebben die 6 keer zo groot is :eek: daar gaan we pas mooie beelden mee te zien krijgen denk ik :)

Anoniem0
21 augustus 2009, 15:09
nog iemand interesse voor de star party dit weekend in ieper?

Burrid
21 augustus 2009, 15:17
Het valt mij op dat mijn interesse in de sterren wat verwaterd is sinds ik geologie doe :(
Mijn telescoop is al maanden ongebruikt.
Bah, ook al door die domme lichten naast ons huis.
Hier zal ik iets moeten aan doen.

Anoniem0
21 augustus 2009, 15:30
Het valt mij op dat mijn interesse in de sterren wat verwaterd is sinds ik geologie doe :(
Mijn telescoop is al maanden ongebruikt.
Bah, ook al door die domme lichten naast ons huis.
Hier zal ik iets moeten aan doen.

bb gun?

Burrid
21 augustus 2009, 15:35
bb gun?

Niet sterk genoeg, en ik ben geen vandalist :(

Matn
21 augustus 2009, 16:04
Gisteren een heel sjieke documentaire gezien over de hubble telescoop, was serieus de moeite.
De opvolger van Hubble zal een spiegel hebben die 6 keer zo groot is :eek: daar gaan we pas mooie beelden mee te zien krijgen denk ik :)

Hopelijk heeft de spiegel nu van den eerste keer de goeie vorm... :p
Maar idd, zal wel gek zijn wat we daarmee zullen kunnen zien. Gezien wat Hubble nu al kan.

Anoniem0
23 augustus 2009, 11:49
allezins de starparty in ieper was heel ferm!

veel telescopen de de eer gehad om door een 50cm F3.6 reflector te kunnen kijken.

fenomenaal!

Razzia
23 augustus 2009, 17:01
Iets wat me altijd geïnteresseerd heeft (met dank aan mijn grootvader :p), maar heb nog nooit eens een telescoop genomen en naar de sterren gekeken. Zou ik eigenlijk eens moeten doen.

Fighting Hobbit
24 augustus 2009, 00:41
Hopelijk heeft de spiegel nu van den eerste keer de goeie vorm... :p
Maar idd, zal wel gek zijn wat we daarmee zullen kunnen zien. Gezien wat Hubble nu al kan.

Jammer dat we nooit de big bang zelf zullen kunnen zien eigenlijk, als je zo ziet hoe de technologie vooruitgaat...
Ik ben toch ook wel benieuwd wat dat ding ons allemaal zal tonen.

passero
24 augustus 2009, 06:38
Is het niet in het LHC dat we meer gaan te weten komen over de big bang dan wat Hubble of andere telescopen gaan zien?

passero
24 augustus 2009, 07:21
Nog effe reclame maken... (hopelijk mag het :D)

Ter gelegenheid van het IYA (international year of astronomy) is er deze week + weekend van alles te doen op de sterrenwacht te Assenede:

Maandag 24 Augustus: Nachtwandeling in de polders

Woensdag 26 Augustus: Jongeren-initiatie 'Astronomie als hobby'

Vrijdag 28 Augustus: Kijkavond

Zaterdag 29 Augustus: Pret met een raket

Zaterdag 30 Augustus: Kijkavond

Zondag 30 Augustus: Dorp in het zonnestelsel

Meer info op De Polderster (http://www.depolderster.be)

Ik ga onder andere instaan voor de kijkavonden op vrijdag en zaterdag. Er zullen verschillende telescopen beschikbaar zijn waardoor gekeken mag worden. In onze lokalen wordt ook gedemonstreerd hoe de spiegels voor telescopen gemaakt worden en we kunnen een eigen planetarium tonen.

Ge zijt allemaal welkom. Toegangsprijs 0 euro :D

passero
25 augustus 2009, 13:50
allezins de starparty in ieper was heel ferm!

veel telescopen de de eer gehad om door een 50cm F3.6 reflector te kunnen kijken.

fenomenaal!

Ik heb mijn verslagje op het astroforum (http://www.astroforum.nl/verslagen-starnights-2009-t20599.html) gezet en zoals je daar kan lezen was het dus een van Jan Van Gastel zijn 50cm's waar we doorheen gekeken hebben...

Trolle
25 augustus 2009, 14:00
hmm ziet er interresant uit (kom jammergenoeg niet komen die dag :( ) mja er zullen nog kansen zijn :)

Illcat
25 augustus 2009, 14:00
Iemand enig idee wanneer de Galileoscoop daadwerkelijk verkrijgbaar is? Ziet er mij best wel interessant uit. Ofniet?
Ben nog al een leek als het aankomt op astronomie ;)

Maar ben er echt wel zwaar door gefascineerd!
Wat mij altijd zal bij blijven zijn de nachten in het zuiden van Chili, nog nooit zo'n prachtige sterrenhemel gezien in mijn leven, echt in the middle of nowhere! Fenomenaal!

"Over de hele wereld zal rond half mei 2009 een telescoop als bouwpakket te koop worden aangeboden. Het is een verbeterde versie van de sterrenkijker die Galileo in 1609 gebruikte om zijn eerste waarnemingen te verrichten. De prijs van de Galileoscoop bedraagt 15 dollar. In België wordt het waarschijnlijk ongeveer 25 euro. Dat is spotgoedkoop. Het prototype dat ik zag, had een lens van 50 mm, een brandpuntsafstand van 500 mm, een oculair van 20 mm en dus een vergroting van 500/20 = 25 maal. Het beeldveld bedraagt 1,5 graden en het oogreliëf is 16 mm, wat wil zeggen dat ook brildragers comfortabel zullen kunnen waarnemen"

passero
25 augustus 2009, 14:13
Ik denk dat het een leuk hebbedingetje zal zijn maar optisch op niets zal trekken. 25 euro voor een lenzenkijker kan gewoon niet goed zijn...

NotoriousP
25 augustus 2009, 15:49
Researchers propose new way to reproduce a black hole (http://www.physorg.com/news170081334.html)

WE'RE ALL GONNA DIE!!!

:p

Exorikos
25 augustus 2009, 19:38
Physics - An event on the horizon (http://physics.aps.org/synopsis-for/10.1103/PhysRevLett.103.087004?referer=rss)

Het is een wiskundige analogie die ze willen bestuderen, ze gaan geen echte zwarte gaten produceren. :p

passero
10 september 2009, 13:21
deredactie.be: "Nieuwe start voor Hubble" (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/090910_Foto%2527sHubble)
toch wel een vermelding waard!

Go HST :D

NeoCracer
10 september 2009, 22:33
Weet iemand toevallig waar je die beelden in HD kunt vinden van de Hubble (die dus vandaag verschenen zijn in de pers)?

Trolle
10 september 2009, 22:38
NASA - Hubble ERO Images (http://www.nasa.gov/mission_pages/hubble/multimedia/ero/index.html)
ze staan in het midden van de pagina

NeoCracer
10 september 2009, 22:41
NASA - Hubble ERO Images (http://www.nasa.gov/mission_pages/hubble/multimedia/ero/index.html)
ze staan in het midden van de pagina

Dank u :)

shiftyke
11 september 2009, 23:32
Researchers propose new way to reproduce a black hole (http://www.physorg.com/news170081334.html)

WE'RE ALL GONNA DIE!!!

:p

if it doesn't hurt its fine by me !

Moesten mensen deze link nog niet kennen, toch nog eens posten (wss staat hij hier wel ergens)

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/

Alexat
12 september 2009, 20:31
Kan iemand mij zeggen wat ik allemaal kan zien met een Skywatcher REF 70/500 AZ3 op een goede nacht? Kan ik hem ook 'upgraden' ?

passero
12 september 2009, 22:32
is dat zo een blauwe?
Ik gebruik dezelfde als volgkijker denk ik:
Opstelling (1) | Passero.be (http://passero.be/node/291)
Is het dezelfde?

Je kan er wel wat mee zien maar niet zo heel veel. De maan is wel prachtig. Als je een barlow hebt en een 15mm occulair ofzo dan ken je wel genoeg nachten vullen met verschillende delen van de maan af te speuren.

Jupiter is momenteel ook een goed object dat je met je telescoop kan zien. Ook enkele maantjes van jupiter moeten lukken denk ik.

In cassiopeia (eigenlijk perseus) zit de dubbele open sterrenhoop wat ook een pracht van een object is door zo ee kijker.
M31 (de andromedagalaxy) is zeker ook goed te zien door die kijker.
In de winter als orion hoog zit moet je zeker ook naar de orionnevel kijken. Een groot helder object dat zeker de moeite is door zo een kijker.

M39, een cluster in de zwaan (staat momenteel hoog) is ook heel mooi alsook de herculesnevel. Dat is dan wel een bolhoop en zal je wss maar als vlekje kunnen zien.

Download ook zeker stellarium (http://www.stellarium.org). Daar kan je dan wat objecten in zoeken. Zoek maar eens naar open sterhopen tot een magnitude van 6. Dat moet je wel aankunnen denk ik.

Wel jammer dat het een AZ3 montering is. DE EQ3 kon je uitbreiden met motor maar ik weet niet in hoe verre dit mogelijk is op een AZ3 omdat het volgen dan in princiepe over 2 assen moet lopen en das niet zo praktisch (maar het kan wel).

Je kan ook andere occulairen kopen ter uitbreiding. ANdere occulairen geven je een andere vergroting en dan zie je het object groter.

De vuistregel is dat de maximale zinvolle vergroting van een telescoop 2xdiameter in mm is. Dus in jouw geval is dat 2x70=140 keer. De vergroting die een occulair je geeft bepaal je door de het brandpunt van je telescoop te delen door het brandpunt van je occulair.
Een 25mm occulair vergroot dus 500/25 = 20 keer. Gebruik je een 10mm occulair dan wordt dat 50 keer. Gebruik je dan nog een 2x barlow dan verdubbel je de vergroting. Een 25mm occulair geeft dan 40x vergroting en een 10mm geeft 100 maal.
Je hebt veel verschillende occulairen van 35mm tot 4mm enzo.

Alexat
13 september 2009, 13:23
het is idd die ja
echt bedankt passero :) zeker voor dat programma, helpt mij heel wat verder
+rep

passero
13 september 2009, 14:18
Deze nacht nog keer geprofiteerd van het heldere weer...
Heb weer een kleuropname gemaakt van een planetaire nevel (M27, halternevel):

M27 LRGB | Passero.be (http://passero.be/astroblog/m27_lrgb)

Opnametijd is in totaal +/- 4.5u.

Anoniem0
13 september 2009, 16:35

gz is heel aardig gelukt!

Alexat
15 september 2009, 18:09

awesome! ik hoop dat ik ook ooit zo'n opnames kan maken :)

eergisterenavond heel mooi jupiter gezien, ik heb trouwens een 10mm lens en een Wide angle lens ?
Gisterenavond was het hier te bewolkt, is er een goede site waar je de bewolking kan zien ? Weet er ook iemand een site met speciale gebeurtenissen, bv. planeet X die heel dicht bij staat, ISS dat langs komt, speciale komeet-dagen als die al bestaan :p,...
En nog 1 vraag als iemand dit allemaal al wilt beantwoorden, kent iemand een goede webshop waar je lenzen kan kopen voor mijn telescoop (ik zou het beste eruit willen halen, dus ze ver en scherp mogelijk)?

:bow:

passero
15 september 2009, 19:39
awesome! ik hoop dat ik ook ooit zo'n opnames kan maken :)

eergisterenavond heel mooi jupiter gezien, ik heb trouwens een 10mm lens en een Wide angle lens ?
Gisterenavond was het hier te bewolkt, is er een goede site waar je de bewolking kan zien ? Weet er ook iemand een site met speciale gebeurtenissen, bv. planeet X die heel dicht bij staat, ISS dat langs komt, speciale komeet-dagen als die al bestaan :p,...
En nog 1 vraag als iemand dit allemaal al wilt beantwoorden, kent iemand een goede webshop waar je lenzen kan kopen voor mijn telescoop (ik zou het beste eruit willen halen, dus ze ver en scherp mogelijk)?

:bow:

Die 10mm en wide angle zijn geen lenzen maar occulairs ;). Occulairs bevatten een aantal lenzen.
Een goeie website zijn onder andere Telescope Service (http://www.teleskop-express.de/shop/index.php/language/en/cat/c5_Zubehoer.html), een duitse website die fantastisch is :). Als ge een aantal dingen samen koopt geven ze altijd wel een goeie 10% korting.
Robtics | Astronomical Instruments for the amateur (http://www.robtics.nl) is ook goed maar zijn iets duurder. Is wel een Nederlandse site.
GALILEO : L'Univers de Galilée dans nos magasins. (http://www.galileo.cc/) is ook een goeie winkel. Die hebben een winkel in zaventem en daar ga ik ook regelmatig. Ze geven daar heel veel uitleg en maken echt wel tijd om u alles goed uit te leggen enzo. Hun prijzen zijn wel iets duurder dan de rest maar je hebt toch wel goeie service en das belangrijk.

Wat meer info over welke occulairen. Je hebt eigenlijk 2 soorten maar ik vermoed dat je maar 1 soort kan gebruiken.
Je hebt de 1.25" en de 2" occulairen. De 2" occulairen zijn veel groter en geven dus een veel groter beeldveld. Ze dan ook wel vrij duur. De goeie gaande van 200 tot 600 euro ofzo.

De 1.25" zijn de die die je nu ook gebruikt.
Een occulair heeft een brandpunt en een APOV (apparent field of view). Bijvoorbeeld een 25mm 52°. Om te weten hoe groot het beeldveld is moet je de APOV delen door de vergroting. De vergroting bepaal je door het brandpunt van je telescoop te delen door brandpunt occulair.
Dus met een 25mm en een telescoop met brandpunt 1000mm geeft je een vergroting van 1000/25 = 40x. Het beeldveld dat je krijgt is dan 52/40
= 1.3°
Als je niet direct weet hoe groot 1.3° is dan moet je zeker eens Cartes du ciel (http://www.stargazing.net/astropc/) gebruiken ipv Stellarium. Ik gebruik CDC veel meer dan stellarium. In CDC kan je je occulairen ingeven. Je ziet dan een rode cirkel die je het beeldveld toont. Op die manier heb je een echte indicatie hoe groot je beeldveld is.

Bij widefield occulairen ga je een veel groter beeldveld hebben dan gewone. Een 20mm 70° bijvoorbeeld geeft een vergoting van 1000/20 = 50x en een beeldveld van 70/50 = 1.4°. Hoewel dit occulair een grotere vergroting geeft , geeft hij wel meer hemel weer dan het 25mm 52°.
Het nadeel met wideangle is dat je eigenlijk een goeie telescoop moet hebben, anders gaan je sterren aan de rand (het brede veld) eigenlijk vervormen.

Als beginnende kijker zou ik je zeker deze zoomocculair (http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1378_Zoom-Okular-7mm-bis-21mm-Brennweite---1-25----Deluxe-Version.html) aanraden. Het geeft via een aantal stopt occulairen tussen 7mm en 21mm. Je hoeft op die manier maar 1 occulair te hebben en door eraan te draaien kan je als het ware zoomen. Het lijkt goedkoop maar het presteert echt wel goed. Verschillende mensen hebben het al eens geprobeerd en goed bevonden.

Speciale "belevenissen" kan je op de site van onze sterrenwacht vinden in de aan de hemel (http://www.depolderster.be/aan_de_hemel) rubriek. Ik geef toe, ze wordt niet altijd 100% geupdate maar we doen ons best :)

Als je je abonneert op heelal, het maandblad van de VVS (vereniging voor sterrenkunde) dan krijg je er ook een hemelkalender bij. Daar staat ook telkens wat leuke dingen in.

Hoop dat je hier al genoeg mee weet, en anders hoor ik het wel ;)

Alexat
15 september 2009, 19:53
Bedankt , ik ga CDC direct es installeren!

De zoomocculair wat je me aanraadt is ook wat meer in mijn prijsklasse... hier ga ik zeker verschil mee zien ? Hoe weet ik of die wel op mijn telescoop past..?

sorry voor alle noob-vragen :p

passero
15 september 2009, 20:08
Bedankt , ik ga CDC direct es installeren!

De zoomocculair wat je me aanraadt is ook wat meer in mijn prijsklasse... hier ga ik zeker verschil mee zien ? Hoe weet ik of die wel op mijn telescoop past..?

sorry voor alle noob-vragen :p

1) Omdat ik dezelfde telescoop heb dan jij
2) omdat 1.25" een standaard maat is voor telescopen van de laatste jaren

Je gaat zeker verschil zien. Momenteel heb je een 10mm wat eigenlijk een vrij klein beeld geeft. Het "gaatje" om door te kijken is niet echt groot. Bij het zoomocculair gaat dat groter zijn, ook al gebruik je de 7mm stand omdat die eigenlijk een systeem van barlowlenzen ingebouwd heeft.

Voor cartes du ciel, om die occulairen in de geven doe je dat alsvolgt:
voorkeuren => oculair
Dan moet je het beeldveld ingeven. Dat doe je dus met volgende forumule:
(APOV/(brandpunt telescoop/brandpunt occulair))*60
Als ge dat venster van de oculair hebt openstaan moet ge maar op help klikken. Daar wordt het ook uitgelegd hoe je het berekent :).

Alexat
17 september 2009, 20:43
zou iemand mij kunnen vertellen wat er zich net onder Jupiter bevindt atm ? Ik zie een vrij duidelijk iets (cluster?) maar bij stellarium staat er niets

Trolle
17 september 2009, 20:56
ge kan inzoomen in stellarium btw
en ben s ff aant zoeken ook :p
is het geen maan ofzo?

Alexat
17 september 2009, 20:58
haha blijkbaar gwn een vuiltje ergens, want het is weg ? moest ik toch niet de enigste zijn geweest, tell me :p
en ik weet dat k kan inzoomen ja, vond nog steeds niets
Is de Lagoon Nebula gemakkelijk te zien ? Ziet er prachtig uit op stellarium :D maar zie enkel nog maar Jupiter en enkele scherpe in het oosten (is ook nog vroeg)

Trolle
17 september 2009, 21:01
geen idee
ge kan er eens achter zoeken :p
btw stellarium kan je ok updaten ge krijgt dan iets van een paar miljoen sterren bij

passero
18 september 2009, 12:00
haha blijkbaar gwn een vuiltje ergens, want het is weg ? moest ik toch niet de enigste zijn geweest, tell me :p
en ik weet dat k kan inzoomen ja, vond nog steeds niets
Is de Lagoon Nebula gemakkelijk te zien ? Ziet er prachtig uit op stellarium :D maar zie enkel nog maar Jupiter en enkele scherpe in het oosten (is ook nog vroeg)

De lagoonnevel heeft een oppervlaktehelderheid van 13. Dat is enorm zwak. Hij heeft wel een magnitude van 5 wat helder lijkt maar dat is een verkeerd beeld. M8 is enorm groot en de magnitude wordt bepaald door al het licht terug gebracht naar 1 punt. Als je dus een groot object hebt ga je sneller een lagere magnitude hebben. De oppervlakte helderheid is dan veel duidelijker maar stellarium toont dit niet. Cartes du ciel wel :)

In de buurt van jupiter zit momenteel niet veel. Als het een puntje geweest was dan zal het wel een maan van jupiter geweest zijn. Die verplaatsen zich ook rond jupiter dus als je het dan wel, dan niet ziet kan logisch zijn doordat het dan achter jupiter kan zitten.
Als het een vlek is, tja dan is het idd een vuiltje. Dat kan op je lens of je occulair zijn...

passero
25 september 2009, 07:08
Nog een updatje :)

Dinsdagavond heb ik me nog eens buiten gewaagd om een galaxy te fotograferen:
Klikie (http://passero.be/astroblog/m101) voor het resultaat :)
Het is M101 geworden. Een zwakke galaxy in de grote beer. Ik heb hem nog maar 2 keer gezien door de telescoop. Het is echt een lichtzwak object. Ik heb in totaal 96min belicht en voor 96min vind ik dat er toch wel nog weinig detail is :P in vergelijking met andere objecten.

Het gaat dit weekend trouwens fantastisch waarneemweer worden. De maan zit nog niet echt hoog om te storen dus het blijft vrij donker. In het zenith (vlak boven uw hoofd) is het altijd het best om te kijken omdat je daar het minst storing hebt van de atmosfeer en momenteel kan je daar wel leuke dingen zien.
De zwaan staat er zeer mooi en bevat een schat aan mooie heldere objecten. Veel clusters en bolhopen. Het is zelf al leuk om er eens met de verrekijker door te gaan...

passero
27 september 2009, 22:33
Dit weekend nog wat buiten gestaan en wat foto's genomen.
Resultaat zijn 2 bolhoopjes. Tis eens iets anders dan galaxies of stervende sterren :)

Verslagje (http://passero.be/astroblog/m92_en_m56) vind je altijd op mijn site.

Het was dit weekend eigenlijk niet zo helder als gehopt maar toch de moeite. De nachten worden weer langer dus kunnen we vroeger beginnen en das altijd plezant.

Anoniem0
29 september 2009, 12:29
Dit weekend nog wat buiten gestaan en wat foto's genomen.
Resultaat zijn 2 bolhoopjes. Tis eens iets anders dan galaxies of stervende sterren :)

Verslagje (http://passero.be/astroblog/m92_en_m56) vind je altijd op mijn site.

Het was dit weekend eigenlijk niet zo helder als gehopt maar toch de moeite. De nachten worden weer langer dus kunnen we vroeger beginnen en das altijd plezant.

hebben we m92 of m56 gezien door die 50cm dobson in ieper?

allezins scherpe foto's :niceone:

nog een ander klein vraagje.
zou de impact van de lcross te zien zijn door de telescoop?
of moeten die van jan van gastel eens gaan halen :p

passero
29 september 2009, 12:33
We hebben M15 gezien en M13. Die laatste zit ook in hercules, mss verwar je daarmee. M92 wordt veel vergeten door de helderheid en omvang van zijn grote broer :)

Geen idee in hoe verre je de impact kan zien. Misschien met jouw 20cm en een goeie barlow. Alhoewel wss veel van de seeing zal afhangen.
We zullen wel foto's zien verschijnen als het zover is :)

wtf?hax!kthxbye
2 oktober 2009, 23:46
Misschien een stomme vraag of misschien al gesteld.
Het is nu al een paar weken dat, zeer ruw geschat, in het zuid-oosten een licht zit.
Kvraag mij af wat het is. Iemand enig idee?

fraG^
3 oktober 2009, 01:38
Het is nu al een paar weken dat, zeer ruw geschat, in het zuid-oosten een licht zit.

de 12e planeet Nibiru of X :P

dno

Trolle
3 oktober 2009, 11:41
tis de ster rigel zo tezien(als stellarium correct is)

passero
4 oktober 2009, 09:44

Jupiter. Die zit momenteel heel mooi in het zuiden
Momenteel is hij het helderste object aan de hemel (buiten de maan natuurlijk).

tis de ster rigel zo tezien(als stellarium correct is)

Rigel komt maar op rond half 2 dus eer je die goed kan zien zal het snel 2u zijn en ik denk niet dat hij die bedoelt.

Het kan natuurlijk ook Aldebaran zijn. De helderste ster van de stier. Die zit bijna pal in het oosten.

Je moet eens zien en proberen referenties te vinden. Dan kan ik je gemakkelijker helpen :)
Rechts boven Aldebaran zitten de pleaiden. DIe kan je gemakkelijk met het blote oog zien. Dit zijn een 7tal sterren heel kort op elkaar. Een groepje dus. Als hetgeen jij zoekt er links onder van ligt en rood is, dan is het Aldebaran.
De pleaiden komen eigenlijk ook pas later op (rond 22u) dus als je het tijdstip zegt kan het ook al veel schelen.

Als je het natuurlijk s morgens heel vroeg bedoeld (rond 5-6u) dan is het zeker en vast Venus. Die wordt ook wel de ochtenster genoemd omdat je die meestal alleen s morgens kan zien voor het opkomen van de zon.

Starrk
4 oktober 2009, 18:36
Ik heb al jaren een passie voor astronomie, en zoek momenteel een zeer omvattend (doch leesbaar) boek over astronomie. Uiteraard met voldoende illustraties om al dat schoon te kunnen bewonderen.
Er zijn zoveel boeken dat het onbegonnen werk is om een zeer deftige, quasi encyclopedie, te vinden.

shiftyke
4 oktober 2009, 18:49
ik heb hier "Sterren Kijken" liggen van Burnham, Dyer, Garfinkle, George, Kanipe & Levy .

passero
4 oktober 2009, 19:07
Ik heb al jaren een passie voor astronomie, en zoek momenteel een zeer omvattend (doch leesbaar) boek over astronomie. Uiteraard met voldoende illustraties om al dat schoon te kunnen bewonderen.
Er zijn zoveel boeken dat het onbegonnen werk is om een zeer deftige, quasi encyclopedie, te vinden.

Spring eens binnen in de sterrenwacht van Brugge (http://www.beisbroek.be/) gezien je van brugge bent :)
Daar gaan ze je zeker verderhelpen.
In hun bibliotheek hebben ze veel boeken waaronder deze (http://www.beisbroek.be/index.php?option=com_booklibrary&task=view&catid=190&id=1525&Itemid=150). Daar ben ik ook mee begonnen. Een heel goed boek waarin ze alles uitleggen van hoe kijken naar sterren (herkennen van sterrenbeelden), hoe telescopen werken tot het ontstaan van het heelal, levensduur van sterren, planeten enzo.

Starrk
5 oktober 2009, 22:43
Het gaat mij niet zozeer om het sterren kijken, eerder een encyclopedie over wat er allemaal is.

PureFun
8 oktober 2009, 02:18
Lcross maan impact, enkele posts terug is het al vermeld maar even een reminder posten. Gebeurt vrijdag rond 13u30 dus niet zichtbaar voor ons maar live op NASA - Home (http://www.nasa.gov) te volgen via nasatv vanaf 12u15.

GaMe®
14 oktober 2009, 16:03
Vuurbol waargenomen in België en Nederland

Gisterenavond hebben heel wat mensen in ons land en in Nederland een vuurbol in de lucht gezien. Bij de volkssterrenwacht Mira kwamen heel wat meldingen binnen.

Ook de Nederlandse kustwacht kreeg tientallen reacties binnen van ongeruste mensen die een vuurbal in de lucht zagen. De meteoor werd rond 19 uur waargenomen. Volgens sterrenkundigen ging het om een zeer heldere meteoor die in drie stukken uiteenspatte.

In de Nederlandse provincie Groningen hoorden de mensen ook gerommel of een knal toen de meteoor voorbijkwam. Anderen zeiden dat ze het gebouw waarin ze zich bevonden, voelden trillen.

Foto (http://twitgoo.com/42p74)

Cool. Iemand gezien?

Hannibal
14 oktober 2009, 21:16
Yep, was echt graaf.
Hij had een groene staart.

passero
14 oktober 2009, 21:43
nope jammer genoeg niet... wel foto's ervan gezien op de vvs mailinglijst. Zag er spectaculair uit!