PDA

Volledige versie bekijken : BMW: Motor slaat af bij verkeerslicht....

Blue-Bora
22 augustus 2008, 09:44
Gisteren merkte ik dat er een BMW 1-serie naast mij stond, en elke keer dat die vertrok aan het rode licht startte die zijn motor terug.

Ik heb eens ergens gelezen dat de auto dit automatisch doet om brandstof te besparen, maar nu vraag ik me toch enkele dingen af.

1) Ik heb altijd gehoord dat een wagen bij het starten veel meer brandstof verbruikt dan dat hij normaal draait voor 1 minuut ofzo (veel langer sta je toch niet stil voor een licht he...)

2) Hoe zit dat met die startmotor?? Die moet toch binnen de korste keren versleten zijn als die wagen laat ons zeggen 30x/dag gestart word. En volgens mij kost zo'n startmotor VEEL meer dan het beetje brandstof dat uwe auto bepaart op die korte tijdspanne.

Ik zou het in elk geval nooit moeten hebben die functie. Ofwel zetten ze het af, ofwel koop ik gene wagen die da heeft ;)

Grtz

freeza
22 augustus 2008, 09:53
Er zijn nochtans meer en meer wagens die uitgerust worden met zo'n systeem.
En dat een auto meer verbruikt om te starten is ook maar een fabeltje heb ik gehoord (:unsure: )+ ik denk wel dat er aanpassingen zullen gebeurd zijn aan de startmotor om heel het systeem te optimaliseren.

De motor zou ook alleen zichzelf uitschakelen als je de auto in neutraal zet en de koppeling lost en dan terug starten als je de koppeling terug induwt... dus als je gewoon de auto in 1ste laat en de koppeling ingedrukt houdt zou de motor niet uitvallen...
Denk wel dat het systeem wat brandstof kan besparen.

|nfected
22 augustus 2008, 09:55
Der is ook nog een knop dat je kunt indrukken om dat spel volledig af te leggen

laurensvd
22 augustus 2008, 10:41
Zoals al gezegd valt dat spel niet af als ge'm in 1ste laat staan en ontkoppelt. Aan de stoplichten kan je dus gwn je motor laten draaien als je weet dat het toch niet lang duurt. In holland voor een licht staan dat net van groen komt duurt trouwens echt lang, dus daar heb je er wel profijt van.
Bij treinsporen/bruggen/etc helpt het ntl wel heel goed (daar waar ik anders te tam was om de motor af te zetten). Bij deze systemen wordt er dacht ik de remenergie aangesproken om te starten zodat je batterij er niet vele last van heeft. Bij hoog accu verbruik of een koude motor gaat dat systeem niet in werking dus er zal wel over nagedacht zijn hoe schadelijk dat is voor den auto.

Muffins
22 augustus 2008, 11:24
Mijn wagen doet dat ook, dat start/stop systeem. Ik heb mezelf ook al vragen gesteld of het wel gezond is voor de startmotor, maar nu na +- 50k km nog geen problemen gehad, dus ik vermoed dat het allemaal wel zal meevallen. Zoals al gezegd kan je het systeem ook uitschakelen, en als je te vaak stilstaat in neutraal, zal de wagen helemaal niet uitvallen, zoals bv in een file. Ook als het te koud is buiten, gaat de motor niet uit.

Eerst dacht ik nog dat dit ervoor zou zorgen dat je veel later kan vertrekken aan een rood licht, maar de motor start werkelijk direct terug vanaf je je koppeling induwt.
Als ik zie dat het licht al lang rood is, en het direct op groen gaat springen, laat ik de wagen ook gewoon in neutraal staan.
Al bij al een handig systeem eigelijk, en eens je het wat gewend bent, nauwelijks nog merkbaar.

vishnusixclix
22 augustus 2008, 11:58
Het is iig geen gebruikelijke startmotor maar een startmotor van een andere soort, de manier waarop de motor wordt gestart geeft daarbij veel minder slijtage.

$T@CkDuMP
22 augustus 2008, 12:05
iemand al gedacht aan de turbo's?
want gelijk dat de meeste mensen vlammen met die bakskes en ze gaan vol in de remmen aan de lichten om vervolgens in neutraal te gaan en stil te vallen draaien die turbo's nog nen tijd verder maar de oliepomp is reeds uitgevallen dus ze lopen droog. bijgevolg véél sneller naar de voeten... en nen turbo kost een dikke 1200€ zonder plaatsing, dus als het voor jullie die paar €'s aan diesel waard is voor mij goed maar ik zou wel beter weten...

vinh
22 augustus 2008, 12:06
Heb hetzelfde systeem in de Mini Cooper D, niet echt problemen mee. En ik ben toch nooit later weg aan een rood ligt dan anderen, aangezien de motor snel genoeg gestart is. Bovendien zijn er (oudere) mensen die echt traaaaaaaaaaaaaag vertrekken aan een rood licht, waardoor je ruim de tijd hebt je motor te starten als je daarachter staat. Ik kijk ook wel naar de lichten van de andere rijrichting, eens die oranje of rood worden duw ik de koppeling in en start de motor.
En uiteindelijk kan dat wel nog de moeite zijn als je vaak stilstaat. In de file zet je het dan gewoon af, een functie die standaard voorzien is.

De motor valt uit als je de bak in neutraal zet en onder de 5 km per uur rijdt en je koppeling loslaat. Als je je laat bollen met de motor uit, en je bereikt de 5 km/u, dan springt die ook vanzelf aan. Zodra je je koppeling induwt wordt de motor ook gestart, en de motor valt niet herhaaldelijk uit als je vlak na elkaar de koppeling induwt en loslaat,er moet tussen 2 starten toch een beetje gereden worden, als is het maar enkele meters.

Dat het de startmotor verslijt... ik denk dat daar wel over nagedacht is he. En het is lekker stil aan een rood licht. Het went snel en nu ben ik het gewoon. Ik verbaas me er soms ook van dat de motor van de andere wagen thuis nog blijft draaien, iets wat ik ontwent ben.

Darks
22 augustus 2008, 12:17
Da's gelijk in die reclame van Mercedes dan.

Ik zou mij er toch niet goed mee voelen, moest het niet hebben tbh. :) Ik denk dat ge door uw rijstijl aan te passen uw verbruik een pak meer kunt beïnvloeden dan aan ieder rood licht 10 sec uw motor stil te leggen.

Asserti
22 augustus 2008, 12:26
want gelijk dat de meeste mensen vlammen met die bakskes en ze gaan vol in de remmen aan de lichten om vervolgens in neutraal te gaan en stil te vallen draaien die turbo's nog nen tijd verder maar de oliepomp is reeds uitgevallen dus ze lopen droog. bijgevolg véél sneller naar de voeten... en nen turbo kost een dikke 1200€ zonder plaatsing, dus als het voor jullie die paar €'s aan diesel waard is voor mij goed maar ik zou wel beter weten...

dat is vooral nodig bij benzineturbo's, aangezien die een veel hoger toerental draaien dan dieselturbo's.

Denk wel dat die ingenieurs bij BMW (en nu ook bij Merc) er grondig hebben over nagedacht eer ze dat implementeerden en rekening gehouden hebben met simpele dingen als het meer afzien van ne starter..
Daarbij zijn veel dingen nu elektrisch aangedreven ipv mechanisch. Uw radio blijft ook spelen als de motor afstaat toch? Het zou me niet verwonderen moest de oliepomp ook elektrisch aangedreven zijn. Nu, ik ben niet op de hoogte van de technische shit, dus zeg ik er ook niets over.

Ge kunt dat systeem ook nog altijd afleggen met het knopke en zolang uw motor koud staat slaagt em ook niet af.

angelus2002
22 augustus 2008, 13:54
Dit systeem werkt niet meer met een startmotor, maar heeft in de plaats daarvan een soort van dynamo (alternator). Tijdens het rijden slaat een batterij (bij remmaneuvers, optrekken en restenergie via de alternator) stroom op. Als je dan vervolgens aan het licht komt, slaat de motor af, maar electrische energie drijft de alternator aan (en dus ook de oliepomp bijvoorbeeld, aangezien de cilinders door de alternator aangedreven wordt). Dus op dat moment verstook je niets meer, maar blijft de motor wel 'draaien'.

Wanneer je vervolgens vertrekt, spuiten ze diesel in (of laten ze de naft 'sparken'), en je bent weer vertrokken. Er komt dus geen startmotor meer aan te pas...

Mr. Jack!
22 augustus 2008, 14:00

Denk je nu echt dat die ingenieurs daar niet over nagedacht hebben? Als het niet profijtelijk was zou het niet geplaatst worden. T'is niet dat ze dat van de ene dag op de andere beslissen en plaatsen he. Daar wordt research naar gedaan en / op uitgevoerd.

Asserti
22 augustus 2008, 14:34
Dit systeem werkt niet meer met een startmotor, maar heeft in de plaats daarvan een soort van dynamo (alternator). Tijdens het rijden slaat een batterij (bij remmaneuvers, optrekken en restenergie via de alternator) stroom op. Als je dan vervolgens aan het licht komt, slaat de motor af, maar electrische energie drijft de alternator aan (en dus ook de oliepomp bijvoorbeeld, aangezien de cilinders door de alternator aangedreven wordt). Dus op dat moment verstook je niets meer, maar blijft de motor wel 'draaien'.

Wanneer je vervolgens vertrekt, spuiten ze diesel in (of laten ze de naft 'sparken'), en je bent weer vertrokken. Er komt dus geen startmotor meer aan te pas...

dus de pistons blijven bewegen aan motortoerental? :|

$T@CkDuMP
22 augustus 2008, 14:41
Denk je nu echt dat die ingenieurs daar niet over nagedacht hebben? Als het niet profijtelijk was zou het niet geplaatst worden. T'is niet dat ze dat van de ene dag op de andere beslissen en plaatsen he. Daar wordt research naar gedaan en / op uitgevoerd.
of ze daar grondig over nagedacht hebben zal nog moeten blijken hé, het systeem staat nog in kinderschoenen ;) ik hoop het alleszins voor de mensen die het hebben op hun wagen! we hebben hier thuis ook een turbogeblazen diesel en die laten we altijd ong. een halve minuut nadraaien, om veilig te spelen...kan misschien overbodig zijn (?) maar de mechanieker bij de garage sprak toch dat het goed was...

Xoliul
22 augustus 2008, 14:48
Ja want zo ingenieurs weten vaak niet goed wat ze doen, en zeker die bij BMW niet he.

Mr. Jack!
22 augustus 2008, 14:50
Ja mijn vader zei me dat ooit ook eens dat het beter was om dat te doen. Maar eerlijk gezegd vergeet ik dat regelmatig. Als ik thuis kom heb ik niet veel zin om nog een halve minuut op m'n oprit te gaan staan met een draaiende motor.

[B]Rocketeer
22 augustus 2008, 15:07
Minstens 30sec ;)

Als ge eens goe doorgeblazen hebt en sportief gereden kan je zelfs minuten wachten tot de turbo goed afgekoelt is.

nakedbarrel
22 augustus 2008, 15:21
Dat systeem is zeker geoptimaliseerd, anders wordt dit niet verkocht hoor

angelus2002
22 augustus 2008, 15:38
Is niets nieuw hoor... Bestaat al sinds de jaren 80 (VW). Citroen was de eerste om het terug op te pikken in 2006. 'Toevallig' bij de nieuwe energiecrisis, juist zoals in de jaren tachtig.

Het systeem van BMW werkt overigens wél met een conventionele starter (mea culpa!). Deze is echter wel door Bosch ontwikkeld, om veelvuldig gestart te worden. Nieuw bij het systeem van BMW was dat de alternator kan losgekoppelt worden (ingewerkt in de startmotor) wanneer de batterij is volladen. Minder stress op de motor = minder verbruik... Alsook regeneratief remmen (remkracht absorberen in stroom) (efficient dynamics).

Systeem is bij BMW geïntroduceerd in 2007n dus het zal afwachten worden wat het zal geven. Momenteel naar het schijnt (volgens Mini dealer), geen specifieke of zorgwekkende problemen. Maar zoals gezegd, het is niet een 'nieuwe' technologie.

pr0ph3t
22 augustus 2008, 16:09
dus de pistons blijven bewegen aan motortoerental? :|

ha neen, want er is geen spark ;)

Nijntje
22 augustus 2008, 16:52

Ja want daar zullen ze bij BMW en Mercedes heus niet aan gedacht hebben :ironic:

Soundstorm
22 augustus 2008, 19:11
Heel dat systeem houdt met ongeloofelijk veel parameters rekening. Op BMW days op Zolder meegereden met nen 118d ed en zelfs na een paar rondjes koten op het circuit sloeg die af bij het stoppen in de pitlane. Die mens wist mij te vertellen dat hij dat alleen maar zal doen als de turbo al genoeg is vertraagd (duurt zowieso niet lang bij een diesel).
Alles blijft ondertss trouwens werken, airco, servo, radio,... Al die dingen zijn elektrisch aangedreven.

Op een bepaald moment sloeg de motor automatisch terug aan omdat hij het nodig vond. Dus denk dat ge die ECU nie moogt onderschatten van denkkracht :p

Daar geloof ik nu eens de ballen van! Gelijk da heel da blok daar gaat staan draaien voor een paar minuten omdat ge efkes hebt geremd :rofl:
Als die motor start, dan start hij effectief wel gelijk anders. Ge voelt ook de trillingen van het starten. Ne motor die aan het draaien is en 'commando' krijgt om te beginnen werken voelt ge nie starten. Probeer maar eens als ge aan het rijden zijt gewoon uw contact af te leggen. Als ge het weer aanlegt (niet verder draaien om te starten) voelt ge totaal geen schok, en toch werkt de motor weer...

dendaak
22 augustus 2008, 20:21
Ik zou Angelus zijn uitleg toch niet onderschatten ze Soundstorm. Naast mij ligt hier ons "hangertje" dat aan onze BMW hing toen we hem gingnen kopen over dat systeem.

BMW EfficientDynamics.
Met energie valt te veel moois te beleven, om haar zomaar te verkwisten.

Daarom dit nieuwste snufje:
de auto-start-stop-functie van BMW.

En zo werkt het:
De auto-start-stopfunctie van BMW:
Brandstof sparen, emissie doen dalen. En zo werkt het:
Stoppen van de motor
(rood licht) : Auto afremmen tot hij stilstaan
Stationair laten draaien
Koppeling loslaten.
De motor wordt automatisch uitgezet* ...
de controlelamp START STOP gaat branden.

Starten van de motor:
(groen licht) Om door te rijden.
koppeling indrukken...
de motor start auto-matisch**...
"START STOP" dooft, de tijd en buitentemperatuur verschijnen opnieuw...
eerste versnelling inschakelen en wegrijden.

De auto-start-stop-functie denkt mee.
Zij wordt na elk starte van de motor actief en werkt afhankelijk van de situetie en de noodzakelijkheid. Comfort en veiligheid hebben uiteindelijk de voorrang.

*
De motor wordt bijvoorbeeld niet afgezt bij:
- nog niet bedrijfswarme motor,
- erg ontladen accu,
- beginnend beslaan van de vorruit bij ingeschakelde airconditioning met elektronische temperatuurregeling,
- lage of hoge buitentemperaturen en ingeschakelde airconditioning.
- ingeschakelede airconditioning met nog niet bereikte wenstemperatuur of geactiveerde MAX-AC-FUNCTIE
- stoppen na achteruitrijden
- niet omgegespte bestuurdersgordel.

**
De motor start niet automatisch bij:
- open motorkap,
- niet omgegespte bestuurdersgordel.
De motor kan dan op de gebruikelijke wijze opnieuw worden gestart.

De afgezette motor start automatisch bij:
zich in beweging zettende auto,
- lage remonderdruk,
- erg onladen accu,
- zich sterk opwarmend interieur en geactiveerde airconditioning,
- beginnend beslaan de ruiten en geactiveerd airconditioning met elektronische temperatuur regeling

De auto-start-stop-functie kan naar wens met een toets in de midenconsole worden geactiveerd

eniac
22 augustus 2008, 20:47
Heb ooit gehoord dat van zodra je 20 seconden moet stilstaan, je zuiniger bent als je de motor aflegt. Natuurlijk weet je dat niet altijd van op voorhand :)

Soundstorm
22 augustus 2008, 21:08
Ik zou Angelus zijn uitleg toch niet onderschatten ze Soundstorm. Naast mij ligt hier ons "hangertje" dat aan onze BMW hing toen we hem gingnen kopen over dat systeem.

...

De auto-start-stop-functie kan naar wens met een toets in de midenconsole worden geactiveerd
En waar staat er dat gans de reutemeut in/rond het motorblok blijft draaien als de motor STOPT?

Allé jong, die motor gaat stilliggen hé, ze gaan daar geen joekel van een elektromotor insteken om de motor draaiend te houden. Als ge al weet hoeveel stroopm een startmotor pakt, dan zal een motor die hem heel de tijd doet laten draaien er niet veel af zijn. Staat ge dan 2 minuten aan de lichten, is uw batterij plat.

^MystiQ
23 augustus 2008, 00:42
En waar staat er dat gans de reutemeut in/rond het motorblok blijft draaien als de motor STOPT?

Allé jong, die motor gaat stilliggen hé, ze gaan daar geen joekel van een elektromotor insteken om de motor draaiend te houden. Als ge al weet hoeveel stroopm een startmotor pakt, dan zal een motor die hem heel de tijd doet laten draaien er niet veel af zijn. Staat ge dan 2 minuten aan de lichten, is uw batterij plat.

Leest gij maar ne keer dit :

http://www.emis.vito.be/autoverbruik/index.asp?pageChoice=Hybridemotor&Bc=Brandstoffen

Vooral de volgende paragraaf dan :

#

Een verdere evolutie, waarvan verwacht wordt dat ze een grote kans maakt op de markt, is “mild hybride”. Deze voertuigen maken gebruik van een geïntegreerde startergenerator (ISG), die mechanisch gekoppeld is aan de verbrandingsmotor. De ISG op zich is een elektromotor met een vermogen tussen 5 en 10kW. Hij vervangt het vliegwiel op de motor, fungeert als startmotor bij opstart en als generator (of alternator) bij gewone motorwerking. Bovendien kan de ISG de verbrandingsmotor assisteren bij hoge motorbelasting. ISG systemen zullen gekoppeld worden aan 36 / 42 V batterijsystemen (spanning 3 x hoger dan de huidige batterijen). ISG systemen maken het mogelijk om:

# de verbrandingsmotor af te zetten bij stilstand van het voertuig. De ISG kan de motor terug starten op minder dan een halve seconde.

Die systemen bestaan al langer dan vandaag en worden reeds toegepast.

-Helld0g-
23 augustus 2008, 01:01
feit blijft dat de motor niet blijft draaien!!!

zoals gezegd, alles die bekrachtiging nodig heeft als de motor afligt is zo gemaakt dat het aangedreven is via elektrische moterkes.
(servo, aircoventilatie niet de pomp zelf, enz.)

angelus2002
23 augustus 2008, 02:18
Daar geloof ik nu eens de ballen van! Gelijk da heel da blok daar gaat staan draaien voor een paar minuten omdat ge efkes hebt geremd :rofl:
Als die motor start, dan start hij effectief wel gelijk anders. Ge voelt ook de trillingen van het starten. Ne motor die aan het draaien is en 'commando' krijgt om te beginnen werken voelt ge nie starten. Probeer maar eens als ge aan het rijden zijt gewoon uw contact af te leggen. Als ge het weer aanlegt (niet verder draaien om te starten) voelt ge totaal geen schok, en toch werkt de motor weer...

Lees anders ene post verder waar ik mezelf verbeter... :ironic:

Mee
23 augustus 2008, 02:41
In een recent Autowereld/Autogids/whatever stond er een artikel over het MHD-systeem dat ze bij Smart gebruiken (zie ook hier (http://www.smart.com/-snm-0135035552-1219310812-0000005316-0000000001-1219448036-enm-view/microhybriddrive/mpc-be_nl_BE_EUR_urn:uuid:afecc703-ed2b-5177-bbf3-be949d4aa6f4)).
Dat marcheert ongeveer zoals Angelus uitlegde, maar de batterijen laten de motor niet draaien natuurlijk ;).

Ik heb dat artikel niet zo aandachtig gelezen maar het leek mij wel goed, heeft daardoor ook gene normale startmotor nodig en doet ook niet "meuh-euh-euh" bij het starten :unsure:.

Soundstorm
23 augustus 2008, 05:46

http://www.emis.vito.be/autoverbruik/index.asp?pageChoice=Hybridemotor&Bc=Brandstoffen

Mechanisch gekoppeld, maw, dat ding staat ook stil als de motor gestopt wordt. Mij gaat ge echt nie wijsmaken dat ze een motor heel de tijd draaiend gaan houden zonder enige vorm van toevoeging van brandstof.

Moest het toch zo zijn, dan gaat dat toch compleet tegen de gedachtegang in, aangezien de motor hierdoor extra slijt, en er geen nood is om de motor altijd draaiend te houden.

vishnusixclix
23 augustus 2008, 09:11
man man man, hier kunnen ze toch zever verkopen zeg :')

Burny
23 augustus 2008, 11:35
Gisteren merkte ik dat er een BMW 1-serie naast mij stond, en elke keer dat die vertrok aan het rode licht startte die zijn motor terug.

Ik heb eens ergens gelezen dat de auto dit automatisch doet om brandstof te besparen, maar nu vraag ik me toch enkele dingen af.

1) Ik heb altijd gehoord dat een wagen bij het starten veel meer brandstof verbruikt dan dat hij normaal draait voor 1 minuut ofzo (veel langer sta je toch niet stil voor een licht he...)

2) Hoe zit dat met die startmotor?? Die moet toch binnen de korste keren versleten zijn als die wagen laat ons zeggen 30x/dag gestart word. En volgens mij kost zo'n startmotor VEEL meer dan het beetje brandstof dat uwe auto bepaart op die korte tijdspanne.

Ik zou het in elk geval nooit moeten hebben die functie. Ofwel zetten ze het af, ofwel koop ik gene wagen die da heeft ;)

Grtz

1) Bij een koude start verbruikt een motor inderdaad veel meer brandstof, de eerste 100'en meters tijdens het rijden ook. Bij een warme start heb je dat niet. Kan je trouwens meevolgen op de boordcomputer van je eigen wagen, dat meerverbruik.

2) Volledig mee eens :)

dendaak
23 augustus 2008, 14:59
2) Volgens mij houden die mannen van BMW daar rekening mee :) .

btw, ge hebt maar op een knoppeke te duwen en het staat af.

ComputerVISTA
23 augustus 2008, 15:54
Wa ne zever tedju! Lichten zijn net uitgevonden om aan te revven!

$T@CkDuMP
23 augustus 2008, 16:14
Wa ne zever tedju! Lichten zijn net uitgevonden om aan te revven!
Wat een schitterende quote om heel de gestresseerde situatie rond dit onderwerp tot 0 te herleiden.

Origineel, Vista :niceone::D En overigens so true :evil:

eniac
23 augustus 2008, 16:17
Gaat dat met een automatic? :)

Terror Factor
23 augustus 2008, 16:20

Die kunt ge toch ook in neutraal zetten?
Anders rem in en gas geven, komt ongeveer op hetzelfde neer:p

ComputerVISTA
23 augustus 2008, 16:22

N :D

vinh
23 augustus 2008, 17:30
feit blijft dat de motor niet blijft draaien!!!

zoals gezegd, alles die bekrachtiging nodig heeft als de motor afligt is zo gemaakt dat het aangedreven is via elektrische moterkes.
(servo, aircoventilatie niet de pomp zelf, enz.)

servo van de mini cooper D valt uit hoor. Je hebt nog eventjes servo, maar na 2 keer aan het stuur draaien voel je dat er geen servo meer is . Ik geloof ook dat die rempomp uitvalt aangezien de motor uitvalt. Daarom dat die motor start als je sneller dan 5km/uur rijdt.

SkateDivision
23 augustus 2008, 17:49

wat uit die tekst op te maken valt is dat die startermotor het vliegwiel aandrijft, en het vliegwiel dus blijft draaien, maar de motor niet. Bij het terug vertrekken wordt de energie van dit vliegwiel dan gebruikt om de motor mee te starten. Dus, die startermotor drijft niet die hele reutemeteut aan :)

WeedJunk
23 augustus 2008, 18:47
Anders rem in en gas geven, komt ongeveer op hetzelfde neer:p

Lijkt mij allesbehalve gezond :p

Asserti
23 augustus 2008, 23:20

wa voor ne m0ng zijde gij eigenlijk? Betweter tot in de kist?

discussie was dat volgens ene de krukas bleef draaien terwijl de motor uitstond, soundstorm zei van niet. Ondertussen heeft die enen zich al verbeterd en krukas blijft dus duidelijk nietdraaien als de motor uitstaat. Het is dus niet enkel de ontsteking en de inspuiting die stoppen.

Leer lezen ffs.