PDA

Volledige versie bekijken : Deeltjesversneller CERN

Pagina's : [1] 2 3 4 5

PaJaMa
23 juli 2008, 15:59
hoe zit het daar nu mee? gingen ze in mei toch voor het eerst opstarten? is er al iets "nieuws" ontdekt? de wereld blijkt iig niet opgeslokt te zijn door een zwart gat

Dakantochnie
23 juli 2008, 16:02
Bij mijn weten was de opstart uitgesteld voor een maand.

Just me
23 juli 2008, 16:03
http://cdsweb.cern.ch/journal/article?issue=30/2008&name=CERNBulletin&category=News%20Articles&number=1&ln=en

had misschien even goed even op hun site kunnen kijken?

Anoniem04
23 juli 2008, 16:03
Er was juist een site online waar je de temperatuur van de delen van CERN kon bekijken dacht ik, laatste wat ik gehoord had is dat ze hem zouden opstarten deze maand.

De link van Just Me dus ;)

Nibblerken
23 juli 2008, 16:04
Daarstraks, nog gelezen dat ze in augustus gingen opstarten, ze zijn nu de temperatuur naar
-270° aan het brengen.

Anoniem04
23 juli 2008, 16:05
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de resultaten.

Stabby
23 juli 2008, 16:06
Na de opstart zal het nog wel een paar maanden (of zelfs jaren?) duren voordat we nog iets horen. Er is een massa informatie die onderzocht zal moeten worden.

Karre
23 juli 2008, 16:06
Hopelijk worden we een pak wijzer uit de onderzoeken want dat zijn toch wel dingen die vele antwoorden kunnen bieden aan ons ontstaan :).

Dakantochnie
23 juli 2008, 16:27
Na de opstart zal het nog wel een paar maanden (of zelfs jaren?) duren voordat we nog iets horen. Er is een massa informatie die onderzocht zal moeten worden.
30 jaar, als ik het mij goed herinner.

Dots
23 juli 2008, 16:32
iemand wa meer info hierover? Kheb er ook iets van gehoord hoor maar wat is het goed voor en hoe werkt het en....

Just me
23 juli 2008, 16:33
iemand wa meer info hierover? Kheb er ook iets van gehoord hoor maar wat is het goed voor en hoe werkt het en....

Wikipedia misschien eens proberen?

Stabby
23 juli 2008, 16:38
30 jaar, als ik het mij goed herinner.

Ik denk dat dit verkeerd is, want Higgs hoopt zelf dat de LHC bewijs brengt van het Higgs-Boson terwijl hij nog leeft. Aangezien hij al 80 is zou hij de hoop al opgegeven hebben als het zo lang duurt.

PaJaMa
23 juli 2008, 17:22
stel nu dat er toch zo'n zwart gat niet terug verdwijnt (alhoewel dat dat wss niet zo is en ik wil er ook geen discussie over starten)
hoelang zou het dan duren voor het heel de aarde heeft opgeslokt? en is dit een proces van dagen, weken, jaren, decenia?

Lamsednav
23 juli 2008, 17:25

Kortom useless shit waar ze massas geld in pompen dat beter aan iets anders zou gegeven worden.

chosen1
23 juli 2008, 17:27
Kortom useless shit waar ze massas geld in pompen dat beter aan iets anders zou gegeven worden.

:crazy::lol:

geen smileyspam

SlashDotDash
23 juli 2008, 17:32

Als iedereen zo'n mentaliteit had, leefden we nu nog in hutjes en gingen we dood aan de meest banale infectieziekte :niceone:

Cycloon
23 juli 2008, 17:40
stel nu dat er toch zo'n zwart gat niet terug verdwijnt (alhoewel dat dat wss niet zo is en ik wil er ook geen discussie over starten)
hoelang zou het dan duren voor het heel de aarde heeft opgeslokt? en is dit een proces van dagen, weken, jaren, decenia?

Het zal alleszins vrij lang duren en theoretisch gezien is de kans dat het gebeurt immens klein. Die zwarte gaten zouden in principe enkel in staat zijn om massa aan te trekken kleiner dan die van een elektron (en die is al zo klein). Als het dan toch gebeurt dan start het met aantrekken van elektronen. Vermits elektronen nogal sterk gebonden zitten rond de atoomkern is dat ook niet iets dat zomaar snel kan gebeuren. En zo gaat het altijd verder naar grotere objecten (protonen, neutronen, atomen, moleculen, etc).

Maar van alles wat ik er al over gelezen en gezien heb lijkt het me niet iets waar we wakker moeten van liggen :p

Karre
23 juli 2008, 17:52

Enkele seconden misschien? :p

Dakantochnie
23 juli 2008, 17:54
Beleefd blijven jongens. :)

Stabby
23 juli 2008, 18:01
Is de theorie van Peter Higgs niet algemeen aanvaard? En men hoopt dat hiermee te bewijzen?

Iedereen denkt hierdoor precies iets nieuws te leren, maar niemand op dit forum weet zelfs van de theorie van Higgs die al meer dan 40 jaar oud is :)

Just me
23 juli 2008, 18:36
Aanvaard maar (nog) nooit bewezen..

Stabby
23 juli 2008, 18:49
Aanvaard maar (nog) nooit bewezen..

Zeg ik toch? Als het wordt bewezen zijn alleen de wetenschappers hier iets mee. Alsof het gewone volk opeens interesse gaat tonen als ze hiervoor al geen zin hadden om over de theorie te leren.

Verwacht dus maar niet te veel. Als je naar het resultaat uitkijkt, begin dan nu al over de theorie te lezen, want meer dan een bevestiging zal je niet krijgen.

chosen1
23 juli 2008, 18:50
als er een zwart gat zou ontstaan dat de aarde meteen vernietigt zou ik ZO pissed zijn voor die yoctoseconde dat ik nog leef (wetende dat ik nu voor niks aan het leren geweest ben voor mijn herexamens) :p

ja, ik weet dat dit hoogstwaarschijnlijk niet het geval gaat zijn

Stabby
23 juli 2008, 18:52
als er een zwart gat zou ontstaan dat de aarde meteen vernietigt zou ik ZO pissed zijn voor die yoctoseconde dat ik nog leef (wetende dat ik nu voor niks aan het leren geweest ben voor mijn herexamens) :p

ja, ik weet dat dit hoogstwaarschijnlijk niet het geval gaat zijn

Misschien blijkt je beste vriend een alien te zijn en redt hij je leven waarna je een heel avontuur meemaakt :)

chosen1
23 juli 2008, 19:00
Misschien blijkt je beste vriend een alien te zijn en redt hij je leven waarna je een heel avontuur meemaakt :)

ik zal mij Hitchhiker's Guide to the Galaxy al maar klaar leggen

PaJaMa
23 juli 2008, 19:45
als er zo'n zwart gaat ontstaat is het toch een proces van een paar maanden? zo'n ding zuigt alles toch heel langzaam op?

Defees
23 juli 2008, 19:47
das gelijk ne scheet, die duurt ook maar een milliseconde, maar de results can be devastating!

coder_x
23 juli 2008, 20:43
Een zwart gat is toch een object waarvan de massa zo zwaar is dat de aantrekkingskracht zelfs geen licht loslaat? Als dat op aarde zou gecreëerd worden zouden we dus aan ongeveer de snelheid van het licht naar het zwarte gat niet gezogen maar aangetrokken worden. aangezien het verste punt van de aarde op ongeveer 12.000km (diameter aarde) zal verwijderd liggen zal dit alles op ongeveer(het steekt op geen miliseconde) 12.000/300.000 = 0,04 seconden vernietigd worden.

PaJaMa
23 juli 2008, 20:50
damn, maar hopen dat zoiets niet gebeurd dan

Karre
23 juli 2008, 20:50
Kortom, wij gaan er toch niets van beseffen dus nemen we het risico :p.

Lamsednav
23 juli 2008, 20:52
Als iedereen zo'n mentaliteit had, leefden we nu nog in hutjes en gingen we dood aan de meest banale infectieziekte :niceone:

Ja, maar nu vergelijkt ge appels met peren hé. Wat zijn we nu in godsnaam met een deeltjesversneller :doh:

Starrk
23 juli 2008, 20:55
http://www.lhcountdown.com/

YaMo
23 juli 2008, 20:56
Ja, maar nu vergelijkt ge appels met peren hé. Wat zijn we nu in godsnaam met een deeltjesversneller :doh:

Waarschijnlijk veel meer dan jouw kleine brein kan bevatten.

Karre
23 juli 2008, 20:57

Met de deeltjesversneller kan men een big bang simuleren, althans dat hoopt men, zodat er heel wat vragen kunnen opgelost worden in verband met ons bestaan. Aan waaraan zou jij dat geld dan besteden? Want zulke vragen vind ik persoonlijk toch wel belangrijk.

Snowpanther
23 juli 2008, 20:58
volgens Lost is het al een tijdje operationeel en voor praktijkgebruik beschikbaar :p

Stabby
23 juli 2008, 21:15
Nog even voor de duidelijkheid: eens de LHC geactiveerd zal het nog jaren duren voor ze iets ontdekken. Het enige dat we direct te weten komen is of we nog leven :p

Preske
23 juli 2008, 21:35
das gelijk ne scheet, die duurt ook maar een milliseconde, maar de results can be devastating!

das nu eens een quote zie:lol: :rofl:

Preske
23 juli 2008, 21:37

ach, ze pompen ook veel geld in het educatiesysteem en vele goeds komt daar soms ook niet uit

Stabby
23 juli 2008, 21:39
ach, ze pompen ook veel geld in het educatiesysteem en vele goeds komt daar soms ook niet uit

Ik wil er aan toevoegen dat de LHC, die al sinds 1983 in constructie is, ongeveer even veel heeft gekost als een maand in Irak.

virox
23 juli 2008, 21:54
Ik wil er aan toevoegen dat de LHC, die al sinds 1983 in constructie is, ongeveer even veel heeft gekost als een maand in Irak.
:d als da klopt :eek: ofwel is de LHC enorm goedkoop naar mijn gedacht of is den oorlog zot duur.

Defees
23 juli 2008, 22:00
das nu eens een quote zie:lol: :rofl:

kweet et :D

Defees
23 juli 2008, 22:01
er zijn trouwens een 6tal deeltjesversnellers hé, hoe zit dat dan?

Stabby
23 juli 2008, 22:09
:d als da klopt :eek: ofwel is de LHC enorm goedkoop naar mijn gedacht of is den oorlog zot duur.

De oorlog in Irak kost $195 miljoen per dag, LHC zo'n $6 miljard in 30 jaar. Ter vergelijking: één stealth jet kost de Amerikaanse staat $38 miljard.

Just me
24 juli 2008, 00:39
er zijn trouwens een 6tal deeltjesversnellers hé, hoe zit dat dan?

Er is verschil in grote en er zijn nog verschillende soorten afhankelijk wat men er in rond laat vliegen

Tweek
24 juli 2008, 02:43
Maar, verdampen black holes ook ni?
dus zelfs al zou er 1 op miniscule grote onstaan, zou het direct verdwijnen.
Tenzij het een groot genoege massa kan opslokken om zen groei te bevorderen :d

TrebuTa
24 juli 2008, 08:31
Enkele seconden misschien? :p

zouden ze dan beter nie al da geld pompen in het oplossen van aids en consoorten?

Karre
24 juli 2008, 08:34
zouden ze dan beter nie al da geld pompen in het oplossen van aids en consoorten?

Ik ben er zeker en vast van overtuigd dat men nu al zo veel mogelijk onderzoek doen om ziektes zoals kanker en AIDS zo efficiënt mogelijk te kunnen genezen. Dus waarom zou er geen geld mogen uitgegeven worden aan de wetenschap om de kennis van de mens te vergroten over ons ontstaan? :)

TrebuTa
24 juli 2008, 09:00
misschien omdat het verleden ondergeschikt is aan de toekomst?

alezja, je moet deels onthouden wat er gebeurd is zoals wo2 etc etc om dit te vermijden in de toekomst.

maar het ontstaan van de menselijkheid is nu toch ondergeschikt aan al die mensen die deze tijden sterven ten koste van een ziekte die eigenlijk, mits beter onderzoek, misschien zelfs al had kunnen opgelost zijn?

Just me
24 juli 2008, 09:04

alezja, je moet deels onthouden wat er gebeurd is zoals wo2 etc etc om dit te vermijden in de toekomst.

maar het ontstaan van de menselijkheid is nu toch ondergeschikt aan al die mensen die deze tijden sterven ten koste van een ziekte die eigenlijk, mits beter onderzoek, misschien zelfs al had kunnen opgelost zijn?

Wow doet mij denken aan mijn eerste les geschiedenis in het middelbaar:
"We bestuderen het verleden om het heden te begrijpen met het oog op de toekomst."

En daarbij dit kan zijn toepassing vinden in de geneeskunde om het gebruik van radioactieve isotopen te verminderen en zo de druk op het milieu te doen afnemen.

Karre
24 juli 2008, 09:07

De toekomst vloeit uit uit het verleden en daarom is het verleden zeker niet te verwaarlozen. Zo zouden bepaalde resultaten ook vragen kunnen beantwoorden die met de toekomst van ons heelal te maken heeft. En wees eerlijk, snak jij niet naar bepaalde vragen in verband met ons ontstaan?

In verband met die ziektes. Al gooi je daar 1 Miljard Euro tegen of 1 Miljoen Euro. Geld is ook niet alles om zo maar iets te kunnen onderzoeken en om er dan een oplossing voor te vinden. De nodige kennis moet er ook zijn.

Trouwens, waarom klaagt men als men geld pompt in de wetenschap? Klaag wat in verband met die geldverspilling van oorlogen.

Stimpy
24 juli 2008, 09:48
der bestaan toch al zwarte gaten in de ruimte? tis dus gewoon een kwestie van der ver genoeg vanaf te zijn of worden we vroeg of laat toch opgeslokt door eentje (die groeit) ?

Dr_Evil
24 juli 2008, 10:26
ik denk dat zwarte gaten sterker worden naarmate tijd. maar tzal nog wel ff duren.
Onze zon wordt nooit een zwart gat dus da's al iet...

Sorry for my language mistakes

Smokey_3800
24 juli 2008, 10:41

Fristii
24 juli 2008, 11:01
nah, onze zon gaat gwn uitdoven :p

dJeez
24 juli 2008, 11:14
ik zal mij Hitchhiker's Guide to the Galaxy al maar klaar leggen
Maar allez, alleen een handdoek, dat heb je nodig, kieken! :p

killgore
24 juli 2008, 14:00
Een zwart gat is toch een object waarvan de massa zo zwaar is dat de aantrekkingskracht zelfs geen licht loslaat? Als dat op aarde zou gecreëerd worden zouden we dus aan ongeveer de snelheid van het licht naar het zwarte gat niet gezogen maar aangetrokken worden. aangezien het verste punt van de aarde op ongeveer 12.000km (diameter aarde) zal verwijderd liggen zal dit alles op ongeveer(het steekt op geen miliseconde) 12.000/300.000 = 0,04 seconden vernietigd worden.

Fout.

edit: alleja, uw definitie van zwart gat is min of meer juist, uw voorspelling van de gevolgen niet.

Cycloon
24 juli 2008, 14:02
Mja, kvraag mij ook af waarom iedereen denkt dat er alleen zulke grote zwarte gaten bestaan waar zelf geen licht meer kan ontsnappen (alhoewel dat laatste met momenten ook niet correct is) en dat in dit geval direct zo'n superzwaar zwart gat zou ontstaan.

Anoniem04
24 juli 2008, 14:02
nah, onze zon gaat gwn uitdoven :p

Nadat ze eerst de helft van de planeten van ons zonnestelsel heeft meegenomen :p

killgore
24 juli 2008, 14:05
Mja, kvraag mij ook af waarom iedereen denkt dat er alleen zulke grote zwarte gaten bestaan waar zelf geen licht meer kan ontsnappen (alhoewel dat laatste met momenten ook niet correct is) en dat in dit geval direct zo'n superzwaar zwart gat zou ontstaan.

ehm, omdat men van die grote zwarte gaten relatief zeker is van het bestaan (indirecte waarnemingen enzo). Die micro zwarte gaten zijn tot nog toe enkel theorie (natuurlijk macro zwarte gaten ook, gezien je niet echt directe waarneming/meting kan doen :p).

Cycloon
24 juli 2008, 14:08
ehm, omdat men van die grote zwarte gaten relatief zeker is van het bestaan (indirecte waarnemingen enzo). Die micro zwarte gaten zijn tot nog toe enkel theorie (natuurlijk macro zwarte gaten ook, gezien je niet echt directe waarneming/meting kan doen :p).

Mja zelf dan nog. Waar zou dat zwarte gat in die deeltjesversneller plotseling die massa vandaan halen? Bij sommige mensen ontbreekt het echt aan logica.

MiniJeffrey
24 juli 2008, 14:10
in principe verdampen zwarte gaten langzaam. Dus wanneer de verdamping sneller gebeurt dan het opnemen van nieuwe materie dan zal het gat langzaam verdwijnen.

Overigens zitten de zwarte gaten zo ver van ons zonnestelsel dat we ons geen zorgen moeten maken ooit opgesloprt te worden.

Onze zon is te klein om te exploderen (supernova) en zal gewoon zwellen tot een rode reus en daarna tot een witte dwerg krimpen. En dankzij die zwelling zal ze heel wat planeten en dergelijke opslorpen op haar doodsweg.

En men gaat er vanuit dat als de LHC een zwart gat vormt dit zo miniscuul zal zijn dat het verdampt nog voor het kan beginnen opslorpen. De kans dat we dus opgeslorpt worden is vrij miniscuul.

Overigens is het idee van een zwart gat best beangstigend. Sommige zwarte gaten zijn zo krachtig dat ze objecten en materie gewoon kapot trekken door de enorme zwaartekracht. Brr :p

killgore
24 juli 2008, 14:11
Mja zelf dan nog. Waar zou dat zwarte gat in die deeltjesversneller plotseling die massa vandaan halen? Bij sommige mensen ontbreekt het echt aan logica.

hehe :-).

Pas maar op of je post wordt verwijdert hier :ironic:.

Unkn0wn
24 juli 2008, 14:21
We're all going to die!!!

Doet me denken aan die BBC "documentaire" waarin ze het mogelijke einde van de wereld/ mogelijke reusachtige rampen voorstelden in een paar scenarios (HIV/Deeltjesversneller/Kometen & de laatste ben ik vergeten)

Anoniem04
24 juli 2008, 14:23

Doet me denken aan die BBC "documentaire" waarin ze het mogelijke einde van de wereld/ mogelijke reusachtige rampen voorstelden in een paar scenarios (HIV/Deeltjesversneller/Kometen & de laatste ben ik vergeten)

Vulkanen ook, die ziekte was ook geen HIV maar een andere ziekte dacht ik.

Ik heb die hier nog ergens staan

Unkn0wn
24 juli 2008, 14:30
Was vogelgriep (H5N1 ofzo?), geen HIV, ff verward =).

Stabby
24 juli 2008, 14:35
Vulkanen ook, die ziekte was ook geen HIV maar een andere ziekte dacht ik.

Was dat niet de vulkaan in Yellowstone? De uitbarsting daarvan zou zo'n impact hebben dat het ons allemaal kan uitroeien.

Dr_Evil
24 juli 2008, 15:10
dus eigenlijk kan die lhcountdown , een countdown zijn naar ons einde?
Eigenlijk niet natuurlijk maar toch, dat idee...

Stimpy
24 juli 2008, 15:12
tzou wel grappig zijn, historisch gezien, dat bv als de aliens in de toekomst les over ons zouden geven (geschiedenis) en dat ze dan vertellen dat de mensheid aftelde naar hun ondergang zonder het te beseffen :cool:

Soulless
24 juli 2008, 15:22
Ik voel al iets tbh.. volgens mij werkt het !

Karre
24 juli 2008, 15:37
Was dat niet de vulkaan in Yellowstone? De uitbarsting daarvan zou zo'n impact hebben dat het ons allemaal kan uitroeien.

Jep, Yellowstone. De mooiste ondergang vond ik toch die met die kometen.

tzou wel grappig zijn, historisch gezien, dat bv als de aliens in de toekomst les over ons zouden geven (geschiedenis) en dat ze dan vertellen dat de mensheid aftelde naar hun ondergang zonder het te beseffen :cool:

Tenzij zij ons in de gaten houden van een verre afstand zullen zij dan ook niets van ons afweten.

NeoCracer
24 juli 2008, 16:34

Heb ik eens gezien in een documentaire op Canvas. Als die zou uitbarsten zou dit zoveel rook veroorzaken dat gans de atmosfeer bedekt zou worden gedurende een lange periode.

Nu, toen ik daar was in Yellowstone heb ik niet echt een grote vulkaan gezien... :unsure:
Maar daar zijn veel natuurfenomenen bij elkaar. Gijsers, vulkaan, poelen,...

YaMo
24 juli 2008, 17:16
Nu, toen ik daar was in Yellowstone heb ik niet echt een grote vulkaan gezien...

Dat is het net: heel Yellowstone is één grote vulkaan.

Xo0
24 juli 2008, 17:52
Tenzij zij ons in de gaten houden van een verre afstand zullen zij dan ook niets van ons afweten.

Misschien houden ze ons in de gaten en "waken" ze over ons :bow:

Skoran
24 juli 2008, 17:59
Dat is het net: heel Yellowstone is één grote vulkaan.

En het zit allemaal onder de grond

Conqie
24 juli 2008, 18:32

Kortzichtig manneke, ik zit in met u :)
meer woorden wil ik er eigelijk niet aan vuil maken, maar als ge nog niet eens wat de resultaten gaan zijn...

tzou wel grappig zijn, historisch gezien, dat bv als de aliens in de toekomst les over ons zouden geven (geschiedenis) en dat ze dan vertellen dat de mensheid aftelde naar hun ondergang zonder het te beseffen
Behalve de 9livers!

TrebuTa
25 juli 2008, 00:20
En wees eerlijk, snak jij niet naar bepaalde vragen in verband met ons ontstaan?

toegegeven, ja. ik ben best nieuwsgierig. maar dat kan je enkel toch maar te weten komen door wetenschappelijke evoluties waardoor het bv plots mogelijk is terug in de tijd te reizen. (niet dat dat ooit een mogelijkheid zal zijn, verre van)
en ja, ik was wel altijd vol interesse aan het luisteren in de geschiedenislessen vroeger, ik vond dat alles boeiend. maar toch kon ik mij niet van de indruk ontdoen dat toch de toekomst belangerijker is.

En het zit allemaal onder de grond

des te gevaarlijker :)

onder yellowstone zit gewoon 1 gigantisch grote magmakamer die uitzet en inkrimpt naargelang de hoeveelheid magma die zich in de kamer bevindt. ook zie je dat delen van yellowstone park soms op een paar jaar plots een paar meters lager liggen dan voordien. ook dit heeft te maken met dus het volume in de magmakamer.

tis een slapende tijdbom.

de vraag die mn zich hier moet stellen is niet OF het zal gebeuren, maar eerder WANNEER het zal plaatsvinden en hoe mn zich het beste hierop kan voorbereiden

Licargon
25 juli 2008, 01:01
Ik voorspel dat ze da ding op 21 december 2012 op 100% kracht gaan zetten... Bye bye aarde.

Maarja, da vormt blijkbaar zown miniscuul kleine zwarte gaten da die meteen verdampen door een bepaald soort straling (*denkt terug aan Seminarie Heelal dit jaar*)

Cygnus-ß °|X1|°
25 juli 2008, 21:21
Ik voorspel dat ze da ding op 21 december 2012 op 100% kracht gaan zetten... Bye bye aarde.

Maarja, da vormt blijkbaar zown miniscuul kleine zwarte gaten da die meteen verdampen door een bepaald soort straling (*denkt terug aan Seminarie Heelal dit jaar*)

de zogenaamde Hawking straling.
btw 2012 is zever.
nu beginnen ze zelfs als Nostradamus gezever te linken aan LHC.
Toen ik in 94 een boek van Nostradamus had gelezen stond er thans nog niets in.
Het enige wat erin stond was dat in 98 aliens contact gingen maken en dergelijke zever.
T'is alsof ze bij iedere nieuwe druk de verzen anders interpreteren. Dan moet het ooit wel eens uitkomen niet?

loony
25 juli 2008, 23:58
toegegeven, ja. ik ben best nieuwsgierig. maar dat kan je enkel toch maar te weten komen door wetenschappelijke evoluties waardoor het bv plots mogelijk is terug in de tijd te reizen. (niet dat dat ooit een mogelijkheid zal zijn, verre van)
en ja, ik was wel altijd vol interesse aan het luisteren in de geschiedenislessen vroeger, ik vond dat alles boeiend. maar toch kon ik mij niet van de indruk ontdoen dat toch de toekomst belangerijker is.

des te gevaarlijker :)

onder yellowstone zit gewoon 1 gigantisch grote magmakamer die uitzet en inkrimpt naargelang de hoeveelheid magma die zich in de kamer bevindt. ook zie je dat delen van yellowstone park soms op een paar jaar plots een paar meters lager liggen dan voordien. ook dit heeft te maken met dus het volume in de magmakamer.

tis een slapende tijdbom.

de vraag die mn zich hier moet stellen is niet OF het zal gebeuren, maar eerder WANNEER het zal plaatsvinden en hoe mn zich het beste hierop kan voorbereiden

Wetenschap weet al veel van het ontstaan tot een bepaald punt door ongeveer in de tijd te zien. Door melkwegen miljoene lichtjaren verder te bekijken zag men wat er na de bigbang gebeurde. Dit komt omdat er vertraging zit op het licht zoals meesten wel weten. Maar wat men echter niet kan zien zijn de seconden voor en na de big bang zelf. En daarvoor is dit expirment ook handig.

El Nutsio
26 juli 2008, 12:44

Dat is afhankelijk van waar ge staat. De theorie stelt dat hoe dichter men bij de event horizon van een zwart gat komt hoe trager de tijd lijkt te gaan voor iemand die er verder vanaf staat.

Anywayz, no way to be sure want in de nabijheid van een zwart gat vallen de wetten van de fysica zoals we die nu kunnen weg.

Hitman200
26 juli 2008, 14:25
WOW, en dan slorpt da zwarte gat ons op en we komen dan uit in een onvriendelijke,verre bewoonde planeet vol met intelligente wezens en dan willen ze de mensen laten uitsterven omdat we zonder uitnodiging naar hun planeet zijn gekomen en dus moeten we allemaal een wapen pakken en de wezens allemaal vermoorden en als we vermoord worden respawnen we terug op aarde om daar armor en guns te kopen om dan weer in de zwarte gat te gaan om verder die wezens te vermoorden. :)
Woww oneindig veel plezier!!! :)

bambinoh
26 juli 2008, 14:58
Ik begrijp niet zo goed hoe de LHC het Higgs-Boson kan aantonen. Noch hoe het een zwart gat kan "vormen". Kheb al wat zitten rondzoeken maar weinig gevonden over hoe de LHC die dingen juist gaat "creeëren". 2 protonen op quasi-lichtsnelheid tegen mekaar laten knallen is best fijn, maar waarom zou daar een zwart gat uit komen?

holycrus
26 juli 2008, 15:00
WOW, en dan slorpt da zwarte gat ons op en we komen dan uit in een onvriendelijke,verre bewoonde planeet vol met intelligente wezens en dan willen ze de mensen laten uitsterven omdat we zonder uitnodiging naar hun planeet zijn gekomen en dus moeten we allemaal een wapen pakken en de wezens allemaal vermoorden en als we vermoord worden respawnen we terug op aarde om daar armor en guns te kopen om dan weer in de zwarte gat te gaan om verder die wezens te vermoorden. :)
Woww oneindig veel plezier!!! :)

do i hear GANTZ?

Lamsednav
26 juli 2008, 15:41
Met de deeltjesversneller kan men een big bang simuleren, althans dat hoopt men, zodat er heel wat vragen kunnen opgelost worden in verband met ons bestaan. Aan waaraan zou jij dat geld dan besteden? Want zulke vragen vind ik persoonlijk toch wel belangrijk.

Ik zou da geld besteden aan armoedeproblemen ten eerste al, en zeldzame ziektes waar ze zelf geen moeite aan doen om te onderzoeken.

Groetjes van iemand met 'n klein brein.

Error_909
26 juli 2008, 16:47
Ik zou da geld besteden aan armoedeproblemen ten eerste al, en zeldzame ziektes waar ze zelf geen moeite aan doen om te onderzoeken.

Dus jij wilt niet weten hoe het leven ontstaan is? Deze kennis kan voor een revolute zorgen in de wetenschap. Wie weet zorgt dit experiment wel juist voor zeldzame ziektes te genezen door dat m'n dan eindelijk alles kan weten hoe alles geworden is wat het nu is. Maar dat is al heel positief denken natuurlijk. :)

killgore
26 juli 2008, 17:03

je beseft het misschien niet, maar veel scheikunde baseert zich op fysische kennis op microniveau, juist waar cern onderzoek naar doet dus.

Heel mssch is het mogelijk dat door betere kennis van deze microstructuren en deeltjes we een beter inzicht krijgen in het verwijderen van bepaalde ziektes?

Jonathan
26 juli 2008, 17:18
Ik begrijp niet zo goed hoe de LHC het Higgs-Boson kan aantonen. Noch hoe het een zwart gat kan "vormen". Kheb al wat zitten rondzoeken maar weinig gevonden over hoe de LHC die dingen juist gaat "creeëren". 2 protonen op quasi-lichtsnelheid tegen mekaar laten knallen is best fijn, maar waarom zou daar een zwart gat uit komen?

Daar haper ik dus ook aan. Het lijkt mij een interessante test , maar ik snap ook gewoon niet hoe ze die gewenste resultaten zouden bekomen ...

Hondengans
26 juli 2008, 18:54
Kdenk dat er maar weinigen zijn die dat allemaal wel "snappen". En ook
dat het ook meer een experiment gaat zijn van: we gaan een stap
verder dan waar we nu zijn, en dan wat er gebeurt proberen te ontleden.
Wat men nu erover denkt te gaan gebeuren, is dat speculatie,
of willen ze echt het bewijs van een hypothese bekomen?

bambinoh
26 juli 2008, 18:59
Ze willen vooral het bewijs van die Higgs-Boson's aantonen. Dat zouden de partikels zijn die massa geven aan al de rest :).

YaMo
26 juli 2008, 21:00

Ze laten die protonen zo hard mogelijk tegen elkaar knallen en daarna kijken wat er gevorm is net na de botsing (door de kracht vallen die protonen dan uiteen in quark en die quarks dan misschien nog in kleinere deeltjes. Zo hopen ze dan in die nanoseconde na de botsing een Higgs deeltje waar te nemen (als dat überhaupt bestaat natuurlijk).
En dat er zwarte gaten en scheuren in de ruimte en de tijd zouden ontstaan enzo, zijn eerder wilde rampentheorieën.

bambinoh
26 juli 2008, 22:01
Dus ze willen de energie zodanig ophogen door het zoveel snelheid te geven dat er bij de botsing genoeg energie is om de krachten BINNEN het proton te verbreken. Maar een Higgs Boson heeft geen elektrische lading, en ook geen spin. Hoe gaan ze dat dan ooit detecteren ^^

killgore
27 juli 2008, 13:29
Op basis van energiemetingen.

En dat er zwarte gaten en scheuren in de ruimte en de tijd zouden ontstaan enzo, zijn eerder wilde rampentheorieën.

Inderdaad, men heeft ergens een klein vermoeden dat er micro zwarte gaten bestaan en het zou heeeel mssch wel eens kunnen dat die micro zwarte gaten gevormd kunnen worden met de energie die zou vrijkomen bij dit experiment.

Veel misschiens en 'kleine ...' uiteindelijk in de hele redenering :p.

Hitman200
27 juli 2008, 13:31
Pff zwarte gaten enzo waren toch veel interessanter

Jarexx
27 juli 2008, 20:13
Ze willen vooral het bewijs van die Higgs-Boson's aantonen. Dat zouden de partikels zijn die massa geven aan al de rest :).

Die partikels zorgen voor massa in hun theorie en als ik het allemaal wat begrijp heeft een zwart gat een enorme massa. Als ze nu vermoeden dat er miniscule zwarte gaten kunnen onstaan bij deze test zou het dan niet kunnen zijn dat die miniscule zwarte gaten net die partikels zijn die ze zoeken?

bambinoh
27 juli 2008, 23:06
Als dat waar zou zijn dan zou elk elementair deel opgebouwd zijn uit zwarte gaten? Denk het niet ^^.

Kdenk dat die micro zwarte gaten zoveel energie in vervat zit, die dan omzet in massa, die dan voor het zwarte gat zorgt ofzo.

@killgore : Hoe bedoel je dan, "met energiemetingen"? Het Higgs-Boson heeft toch ook geen energetische 'inhoud'?

Defees
27 juli 2008, 23:38
hugo-bosson ?

en misschien kunnen we wel zoals stargate beginnen...

Dots
28 juli 2008, 01:08
hebben ze em aangezet? want het bliksemt hiere wel verdacht veel. Elke second (en nie overdreven) kleur de lucht wit.

Godlessarto
28 juli 2008, 08:38
Kan er iemand uitleggen wat het concreet is?
Wat ik er van uitmaak is dat er zoveel energie wordt opgewekt dat er een scheur in de tijd ontstaat.
Iemand eigenlijk 100% zeker wat het is?

bambinoh
28 juli 2008, 11:21
Wat wat concreet is? De deeltjesversneller? Of het micro-zwarte gat? Of het Higgs-Boson :)?

Godlessarto
28 juli 2008, 11:55
Alles een beetje

killgore
28 juli 2008, 12:22
Als dat waar zou zijn dan zou elk elementair deel opgebouwd zijn uit zwarte gaten? Denk het niet ^^.

Kdenk dat die micro zwarte gaten zoveel energie in vervat zit, die dan omzet in massa, die dan voor het zwarte gat zorgt ofzo.

@killgore : Hoe bedoel je dan, "met energiemetingen"? Het Higgs-Boson heeft toch ook geen energetische 'inhoud'?

zo de formule van einstein en al :p?

E=mc² dan, maar rekening houdende met relativistische massa waardoor snelheid in je vergelijking komt ;-).

edit, @hierboven:
-Deeltjesversneller is een toestel waarmee men deeltjes (elektronen bv.) aan extreem hoge snelheden tracht te krijgen (tegen c - lichtsnelheid). Voor grotere & zwaardere delen zoals protonen is dit veel moeilijker, en daar zou LHC moeten bij helpen. Door protonen tegen die snelheid te laten botsen zouden ze uiteenspringen in hun elementaire delen die men dan kan bestuderen. Of dat hoopt men alleszins. Er zijn nog andere doelen ook, maar dit is het primaire doel van LHC.
-Een zwart gat is eigenlijk doorgaans een geïmplodeerde ster. Door de enorm plotse implodering krijg je een zogenaamde singulariteit. Dit is een ophoping van massa op zeer kleine plaats dat ze het ruimte-tijds continuüm gaan verstoren (populairste vergelijking is: leg een zeeeeer zware knikker op een trampoline ofzo, dat vormt een put dat alles naar zich toe trekt). De zwaartekracht hier gegenereerd is zo groot dat het zelfs licht aantrenkt, waaruit de naam zwart gat, het is immers onmogelijk om het zwart gat 'direct' te zien.
-Een micro zwart gat is slechts recentelijk in fysische theorieën opgedoken. Men vermoed dat met juiste energetische eigenschappen men eigenlijk zeer miniscule zwarte gaatjes kan maken, dat men dus eigenlijk totaal geen supernova nodig heeft.

Voor higgs boson moeten we wat meer de quantummechanische kant op. Je weet misschien wel dat deeltjes zijn samengesteld uit protonen, elektronen, neutronen en fotonen. Eigenlijk volgt uit de quantummechanica dat deze zijn opgebouwd uit nog elementairdere deeltjes zoals quarks, bosonen, ... . Dit zijn 'deeltjes' die eigenlijk enkel enkele basis quantummechanische eigenschappen hebben zoals massa, elektrische lading en spin. vrij 'simplistisch dus'.

Het higgs boson is momenteel nog puur theoretisch. Men vermoed het bestaan hiervan doordat er wat rare overbruggingen zijn (massaloze deeltjes die wel zorgen voor massa in grotere materie ...). Deze deeltjes kan je niet echt zomaar gaan meten doordat ze geen elektrische lading hebben en geen spin, zoals hier eerder opgemerkt. Maar aan voldoende hoge snelheid zouden ze moeten meetbaar zijn. Daarvoor gaat men dus protonen eerst zo versnellen dat men ze kapot kan schieten en daarna de losgeschoten higgs bosons kan meten, hopelijk.

Vio
28 juli 2008, 14:57
Hmm klinkt interessant. Maar euhm, vraagje, waarom denkt men dat zo'n zwart gat onze aarde nooit kan bereiken?

(zolang er geen zwart gat is in men portemonnee is vind ik het goed :p)

bambinoh
28 juli 2008, 15:09
Wat bedoel je met "bereiken"?

Vio
28 juli 2008, 16:53
de aarde verwoesten, of zodanig in de buurt komen dat het gevaar oplevert voor ons.

Karre
28 juli 2008, 17:06
de aarde verwoesten, of zodanig in de buurt komen dat het gevaar oplevert voor ons.

Een zwart gat ontstaat er altijd door een ster die implodeert. Maar daarvoor moet je echt een grote ster hebben en onze zon is daarvoor niet groot genoeg. Onze zon daarentegen gaat de aarde gewoon "opslorpen" als ze uitbreidt en evolueert naar een rode reus :p.

Trouwens, was het doel van die deeltjesversneller ook niet om een Big Bang te simuleren? Dat is althans wat ze in de documentaire op National Geographic zaten te zeggen.

bambinoh
28 juli 2008, 17:22
Mja zo een zwart gat is niet de enige kracht in het universum hé :p. We kunnen niet met 100% zekerheid stellen dat we nooit zullen opgeslokt worden door een zwart gat, maar de zwarte gaten die we kennen liggen denkik gewoonweg te ver. Het zou hetzelfde zijn als jezelf afvragen waarom we rond de zon draaien ipv rond een van de andere sterren aan de sterrehemel...

killgore
28 juli 2008, 18:49
Het is ook niet dat een zwart gat sterker en sterker wordt vanzelf he.

Ten eerste vermindert de zwaartekracht hoe verder je van dat gat komt. Dus het is niet dat alles in de buurt ogenblikkelijk wordt opgeslokt. Het neemt een zekere tijd in beslag. Ook blijkt het zo te zijn dat materie buiten de event horizon niet in rechte lijn naar dat gat gaat, maar er in spint (spiraalsgewijs) ->nog langer dus. De event horizon is de omtrek vanaf waar het licht weer ontsnappen kan ana het zwart gat, vanaf daar kunnen wij dus weer zien.

Het zwart gat kan enkel sterker worden als het zwaarder en zwaarder wordt en heeft dus de nodige massa daarvoor nodig. Ook is er het zogezegde verdampen (zwart gat dat zijn 'massa'/aantrekkingskracht verliest). Als dat sneller gaat als de aangroei verdwijnt het gat sowieso.

Dus kunnen we vrij veillig stellen dat zwarte gaten niet snel de aarde zullen bereiken.

J3rry
28 juli 2008, 18:55
http://nl.youtube.com/watch?v=BXzugu39pKM

hopelijk komt het niet zover :p

PaJaMa
28 juli 2008, 19:20
had ergens in een docu gehoord dat als je in een zwart gat gezogen word je het zelf niet zou merken omdat de tijd stilstaat, maar dan kan je toch niet meer denken? was een theorie van stephen hawking dachtek

YaMo
28 juli 2008, 19:52
http://nl.youtube.com/watch?v=Lt1Yo610lG0&feature=related

Dit filmpje is echt doodgaan :p
Voor zo'n mensen zijn er dus psychiatrische instellingen.

Firestyler
28 juli 2008, 23:34

6billion dollar project, net gezien

Just me
29 juli 2008, 10:37

De ondergang van het internet.. Alle leken die hun gal mogen spuwen..

bambinoh
29 juli 2008, 10:57

Fantastisch hoe die alles van wetenschap verwerpt, en dan met 100% zekerheid de bijbel citeert :D

djbramz
29 juli 2008, 11:14
Dit vond ik nog een interessante, korte samenvatting van LHC:

http://nl.youtube.com/watch?v=cJFllPVIcpg&feature=related

128MB
29 juli 2008, 12:16
cool ding wel,ben echt benieuwd naar de resultaten.

Reetman
29 juli 2008, 16:46
De wereld wordt toch constant gebombardeerd door kleine , hoog energetische partikeltjes vanuit de ruimte, dat zou in theorie dan ook tot enkele mini mini zwarte gaatjes aanleiding moeten geven, hebben we daar dan ooit al iets van gemerkt ... die zijn gewoon veel te onstabiel.
Logiserwijs, als er al van die mini mini gatjes ontstaan door de LHC, gaan die zo extreem onstabiel zijn, dat ze verdwijnen in 0.0000000000....1 seconden, door de straling die ze uitzenden, inherent aan een zwart gat.

Maar als je dan toch wat doemscenarios wilt bovenhalen ( althans ietwat realistische , binnen de wetten van het universum ) :

Physici botsen constant op nieuwe ontdenkingen die ze vroeger nooit voor waar achten, die niet pasten binnen het denkkader, niemand heeft ooit zon zwart gat gezien ( duh ) noch iets van testen rond kunnen doen, niemand heeft een idee hoe aantrekkingskrachten werken op zééér kleine objecten, kan altijd voor verassingen zorgen.
Maar goed het ergste dat dan kan gebeuren is dat als die zwarte gatjes dan stabiel komen te worden ( kans is eigenlijk nihil, maar zoals ik zei nieuwe verschijnselen zijn nooit ondenkbaar) , dat er dan zon duizenden , miljoenen, wathever van die gatjes onstaan, volledig stabiel. Die gaan , in tegenstelling tot wat hier soms beweerd word, nooit zomaar ineeens vanalles beginnen opslorpen, tzijn mini mini dingen remember, maw die kunnen door de betonnen muren gaan ( de kans dat ze botsen tegen iets botsen in die muur is quasi nihil ) - normalerwijs zou zon zwart gaat dan aan getrokken worden naar het centrum van de aarde en daar blijven "wachten" tot het iets tegenkomt, dat echter is een kwestie van tijd , en als het gebeurt zijn we binnen een paar duizend jaar dood.

Dit is btw wat ik denk, heb absoluut geen theoretische fyscia studies of dergelijke achter de rug, maar het intereseert me wel, haal gerust de (grove) fouten eruit.

Stabby
29 juli 2008, 16:49
had ergens in een docu gehoord dat als je in een zwart gat gezogen word je het zelf niet zou merken omdat de tijd stilstaat, maar dan kan je toch niet meer denken?

Dan merk je het toch niet? :unsure:

J3rry
29 juli 2008, 17:17
het enige voordeel dat zon zwart gat heeft is dat je niet meer kan werken of belastingen betalen :p

bambinoh
29 juli 2008, 21:18
De wereld wordt toch constant gebombardeerd door kleine , hoog energetische partikeltjes vanuit de ruimte, dat zou in theorie dan ook tot enkele mini mini zwarte gaatjes aanleiding moeten geven, hebben we daar dan ooit al iets van gemerkt ... die zijn gewoon veel te onstabiel.
Logiserwijs, als er al van die mini mini gatjes ontstaan door de LHC, gaan die zo extreem onstabiel zijn, dat ze verdwijnen in 0.0000000000....1 seconden, door de straling die ze uitzenden, inherent aan een zwart gat.

Maar als je dan toch wat doemscenarios wilt bovenhalen ( althans ietwat realistische , binnen de wetten van het universum ) :

Physici botsen constant op nieuwe ontdenkingen die ze vroeger nooit voor waar achten, die niet pasten binnen het denkkader, niemand heeft ooit zon zwart gat gezien ( duh ) noch iets van testen rond kunnen doen, niemand heeft een idee hoe aantrekkingskrachten werken op zééér kleine objecten, kan altijd voor verassingen zorgen.
Maar goed het ergste dat dan kan gebeuren is dat als die zwarte gatjes dan stabiel komen te worden ( kans is eigenlijk nihil, maar zoals ik zei nieuwe verschijnselen zijn nooit ondenkbaar) , dat er dan zon duizenden , miljoenen, wathever van die gatjes onstaan, volledig stabiel. Die gaan , in tegenstelling tot wat hier soms beweerd word, nooit zomaar ineeens vanalles beginnen opslorpen, tzijn mini mini dingen remember, maw die kunnen door de betonnen muren gaan ( de kans dat ze botsen tegen iets botsen in die muur is quasi nihil ) - normalerwijs zou zon zwart gaat dan aan getrokken worden naar het centrum van de aarde en daar blijven "wachten" tot het iets tegenkomt, dat echter is een kwestie van tijd , en als het gebeurt zijn we binnen een paar duizend jaar dood.

Dit is btw wat ik denk, heb absoluut geen theoretische fyscia studies of dergelijke achter de rug, maar het intereseert me wel, haal gerust de (grove) fouten eruit.

Als ze niet verdampen gaan ze wel degelijk dingen opslorpen en groeien. Een beetje een exponentieel proces eh. Aanvankelijk kunnen ze heel misschien een paar losse elektronen opnemen; om dan over te stappen op neutronen & protonen. Zo evoluerend naar een steeds groter gat dat steeds meer kan opnemen.

Uiteindelijk zal het waarschijnlijk wel richting centrum van de aarde bewegen; maar daar kan het ook materie opnemen eh ^^.

Van de tijdsduur voor zo'n zwart gat aanzienlijke proporties bereikt is denkik niet te schatten, vermits we er simpelweg niets over weten :).

Firestyler
29 juli 2008, 21:26
er zullen wel eerst implosies moeten voorkomen...

Preske
29 juli 2008, 23:13
Een zwart gat ontstaat er altijd door een ster die implodeert. Maar daarvoor moet je echt een grote ster hebben en onze zon is daarvoor niet groot genoeg. Onze zon daarentegen gaat de aarde gewoon "opslorpen" als ze uitbreidt en evolueert naar een rode reus :p.

Trouwens, was het doel van die deeltjesversneller ook niet om een Big Bang te simuleren? Dat is althans wat ze in de documentaire op National Geographic zaten te zeggen.

maar die kunnen toch groeien?
als ze alle materie opslokken, zelfs licht, dat moet toch ergens naartoegaan.

Karre
29 juli 2008, 23:19
maar die kunnen toch groeien?
als ze alle materie opslokken, zelfs licht, dat moet toch ergens naartoegaan.

Dan moet er wel eerst genoeg materie zijn om te kunnen opslokken zodat de aantrekkingskracht zo groot is dat wij zelfs worden aangetrokken over zo'n afstand. En die afstand is minimum toch wel enkele lichtjaren.

Waar die massa allemaal naartoe gaat weet ik zelf niet maar kan het dan wel iemand precies zeggen waar het naartoe gaat?

Cycloon
29 juli 2008, 23:38
Waar die massa allemaal naartoe gaat weet ik zelf niet maar kan het dan wel iemand precies zeggen waar het naartoe gaat?

Naar de kern van het "zwarte gat".

bambinoh
29 juli 2008, 23:51
Iemand zei toch dat Hawking dacht dat er mss via een zwart gat massa naar een andere dimensie verdween, omdat er ogenschijnlijk massa weg ging aan een zwart gat dat ze niet konden verklaren...

Nuja, hopelijk kan CERN enkele van deze vragen gerichter beantwoorden binnen een paar jaar :)

Godlessarto
30 juli 2008, 07:44
Wat is eigenlijk het worst case scenario?

dewikke007
30 juli 2008, 09:36
Wat is eigenlijk het worst case scenario?

Iedereen luistert naar justin timberlake

128MB
30 juli 2008, 10:47
teh horror :cry:

n9ne
30 juli 2008, 10:49

fleeh ze planet

Tr1ploid
30 juli 2008, 12:23

Zeg jong, nie overdrijven hé
Het ergste dat kan gebeuren is duizenden keren minder erg
Het universum dat implodeert, bvb (tot zover entropieverhoging :p)

gecko
31 juli 2008, 17:49
Er staat vandaag een artikel over de LHC in de wetenschapsbijlage van De Standaard waarin onder meer vermeld wordt dat de deeltjesversneller op 11 augustus opgestart zou worden. Interessant om te lezen.

Firestyler
31 juli 2008, 17:55
Er staat vandaag een artikel over de LHC in de wetenschapsbijlage van De Standaard waarin onder meer vermeld wordt dat de deeltjesversneller op 11 augustus opgestart zou worden. Interessant om te lezen.

11 augustus? terwijl de countdown nog 7dagen vermeld?

gecko
31 juli 2008, 18:07
Ik neem aan dat dat artikel en daarbij horende trip naar Genève niet op 1 dag gerealiseerd zijn en de informatie die De Standaard dus meedeelt een beetje verouderd is. Maar op een paar dagen gaat het nu ook niet aankomen...

Valkyrium
31 juli 2008, 21:55
Is het ECHT mogelijk dat er een zwart gat onstaat dat de aarde kan vernietigen?
Als die mannen van de CERN ene lijst moeten samenstellen van wat er allemaal zou kunnen gebeuren, moet dat dan ook vermeld worden?

Cycloon
31 juli 2008, 21:57
Is het ECHT mogelijk dat er een zwart gat onstaat dat de aarde kan vernietigen?

Theoretisch gezien kan het, maar de kans is even groot als een maand lang de lotto te winnen na mekaar.

Valkyrium
31 juli 2008, 22:42
Theoretisch gezien kan het, maar de kans is even groot als een maand lang de lotto te winnen na mekaar.
Yeah, dat zei die dude van BBC Horizon: End Day ook. Maar 't klinkt wel spannend :s

J3rry
31 juli 2008, 23:15
en als er een zwart gat ontstaat kunnen we daar onze vuilnis dumpen, weg met milieu taksen :)

Fristii
31 juli 2008, 23:48
leidingske me CO² na ginder trekken en dan pissed off andere dimensiebewoners op ons dak krijgen :D

ravenmdt
1 augustus 2008, 02:18
holy sh**, da zwarte gat moet dan nog wel ttjes uit blijven! kwil nog wel eerst diablo3 gespeeld hebben :( daar heb ik niet voor niets zo lang op gewacht :D

k ff ontopic hehe, als die mini zwarte gaatjes zo klein zijn dat ze door een betonnen muur heen kunnen en zo naar het centurm van de aarde zweven, dan kunnen die deeltjes toch ook niet gemeten worden, omdat ze gewoon uit de machine vliegen... dus da lijkt me sterk

Jonathan
1 augustus 2008, 02:28
holy sh**, da zwarte gat moet dan nog wel ttjes uit blijven! kwil nog wel eerst diablo3 gespeeld hebben :( daar heb ik niet voor niets zo lang op gewacht :D

k ff ontopic hehe, als die mini zwarte gaatjes zo klein zijn dat ze door een betonnen muur heen kunnen en zo naar het centurm van de aarde zweven, dan kunnen die deeltjes toch ook niet gemeten worden, omdat ze gewoon uit de machine vliegen... dus da lijkt me sterk

Kdenk da ge daar toch net iets te ver gaat. Kveronderstel dat die mannen nie het risico gaan lopen van daar een zwart gat "kwijt te spelen" :p !

bambinoh
1 augustus 2008, 03:35
Het is ook niet dat die vleugeltjes ofzo hebben hé. Alle elementaire deeltjes zijn klein genoeg om zonder al te veel problemen door eender welke materie te vliegen, tis niet dat dat eigen is aan micro zwarte gaten ofzo :p. Ik veronderstel dat op het ogenblik van de botsing beide partikels exact evenveel versneld zijn en dus eigelijk theoretisch geen resulterende snelheid meer hebben. De praktijk wijkt natuurlijk altijd af, maar tis niet dat die daar tegen 1/2e van de lichtsnelheid doorheen alle omheiningen gaan knallen ofzo.

tgc_9012
1 augustus 2008, 03:42
Waar die massa allemaal naartoe gaat weet ik zelf niet maar kan het dan wel iemand precies zeggen waar het naartoe gaat?Die massa gaat zich opstapelen op de kern van het zwart gat. Het zwart gat zal uiteindelijk zo een grote massa krijgen dat het het ruimte-tijdveld rond zich zal vervormen. Dat heeft al gevolg dat zelfs licht wordt aangetrokken door het zwart gat.
Daardoor is het dus onmogelijk om zwarte gaten visueel waar te nemen.

Valkyrium
1 augustus 2008, 08:53
Die massa gaat zich opstapelen op de kern van het zwart gat. Het zwart gat zal uiteindelijk zo een grote massa krijgen dat het het ruimte-tijdveld rond zich zal vervormen. Dat heeft al gevolg dat zelfs licht wordt aangetrokken door het zwart gat.
Daardoor is het dus onmogelijk om zwarte gaten visueel waar te nemen.
Dus oftwel is zo'n zwart gat immens groot ofwel wordt die massa 'opgepropt' door de immense kracht?
En wat moet ik mij voorstellen bij vervorming van ruimte en tijdveld? Gaat de tijd dan effectief trager? Word je dan minder snel oud als je daarin zou kunnen overleven?

Reetman
1 augustus 2008, 10:03

Is daarom niet eigen aan die zwarte gatjes, het zijn elementaire deeltjes die ze laten botsen, die kunnen door eender welke materie gaan, zwart gat of niet.

Als je twee deeltjes op elkaar laat botsen met dezelfde snelheid maar omgekeerd traject, gaat dat nergens direct doorvliegen eh :)
En wat juist de aantrekkingskrachten op zon elementaire deeltjes zijn, weet nog niemand, ik veronderstelde enkel dat het uiteindelijk aangetrokken zou worden naar de kern van de aarde, wat de echte correctheid daarvan is , weet ik niet, maar het lijkt me vrij logisch

Dr_Evil
1 augustus 2008, 11:03
zwarte gaten kunt ge niet meten in klein of groot, maar in zwaar of niet zwaar. Alle zwarte gaten zijn maar een speldeprik groot...

tgc_9012
1 augustus 2008, 13:34
Dus oftwel is zo'n zwart gat immens groot ofwel wordt die massa 'opgepropt' door de immense kracht?
En wat moet ik mij voorstellen bij vervorming van ruimte en tijdveld? Gaat de tijd dan effectief trager? Word je dan minder snel oud als je daarin zou kunnen overleven?
Een zwart gat wordt hoe zwaarder het wordt, als maar kleiner. Dat komt omdat door al die opgeslokte materie, het zwart gat implodeert. Bijgevolg kan de massadichtheid van een zwart gat enorme proporties aannemen.

De vervorming van ruimte-tijd is hetzelfde als hetgeen wij als zwaartekracht ervaren. Het verschil zit erin dat licht kan aangetrokken worden door zware massa's volgens het ruimte-tijdmodel van Einstein, terwijl dit volgens het klassieke zwaartekracht model niet kan (fotonen hebben geen massa). Het is al aangetoond dat licht inderdaad aangetrokken wordt door massa (bv gravitational lensing).
Je kan de vervorming van het ruimte-tijdcontinuüm imo het best voorstellen als een trampoline waar een grote knikker op ligt. Die knikker zorgt voor een vervorming van het oppervlak van de trampoline. Als je nu een kleinere knikker vlak naast de grote knikker rolt, zal hij aangetrokken worden door de vervorming rond de grote knikker. Als je deze voorstelling uitbreidt naar 4 dimensies, heb je een correcte voorstelling van het ruimte-tijdcontinuüm.
Als je naar een zware massa toebeweegt, zal je in zo een vervorming terecht komen, en zal je een bepaalde versnelling krijgen. Door die versnelling zal de tijd als maar minder vat op je krijgen en zal voor jou (ivm mensen die op je startpositie blijven) de tijd minder snel gaan.

killgore
1 augustus 2008, 14:38
zwarte gaten kunt ge niet meten in klein of groot, maar in zwaar of niet zwaar. Alle zwarte gaten zijn maar een speldeprik groot...

zever, er is een directe correlatie tussen zwaar en de diameter van de event horizon. Dus je kan wel meten in groot of klein ;-).

Reetman
1 augustus 2008, 15:16
Idd, ik meende mij te herrinneren dat een zwart gat met een massa even groot als de aarde slechts 2 cm zou zijn, onvoorstelbaar eigenlijk :)

ravenmdt
1 augustus 2008, 15:50
Is daarom niet eigen aan die zwarte gatjes, het zijn elementaire deeltjes die ze laten botsen, die kunnen door eender welke materie gaan, zwart gat of niet.

Als je twee deeltjes op elkaar laat botsen met dezelfde snelheid maar omgekeerd traject, gaat dat nergens direct doorvliegen eh :)
En wat juist de aantrekkingskrachten op zon elementaire deeltjes zijn, weet nog niemand, ik veronderstelde enkel dat het uiteindelijk aangetrokken zou worden naar de kern van de aarde, wat de echte correctheid daarvan is , weet ik niet, maar het lijkt me vrij logisch

zou dat niet zo'n energie vrijlaten, sterk genoeg om die deeltjes weg te doen schieten? want ze denken dat die 2 deeltjes bestaan uit kleinere onderdeeltjes, nu als je 2 autos headon tegen mekaar laat botsen, met dezelfde snelheid, vliegt er ook puin alle kanten op, dus hoe gaan ze die dan stoppen om door de machine uit te vliegen? misschien met magnetisch veld ofzo? hmm..

best lachen topic, sommige replies zijn echt goud waard :D

Reetman
1 augustus 2008, 16:35
zou dat niet zo'n energie vrijlaten, sterk genoeg om die deeltjes weg te doen schieten? want ze denken dat die 2 deeltjes bestaan uit kleinere onderdeeltjes, nu als je 2 autos headon tegen mekaar laat botsen, met dezelfde snelheid, vliegt er ook puin alle kanten op, dus hoe gaan ze die dan stoppen om door de machine uit te vliegen? misschien met magnetisch veld ofzo? hmm..

best lachen topic, sommige replies zijn echt goud waard :D

Je hebt nog niet eens de algemene werking van de deeltjesversneller door en je lacht met replies, sterk :niceone:

De deeltjes worden natuurlijk in baan gehouden door grote elektromagneten, om te voorkomen dat ze botsen tegen de wanden, die deeltjes worden versneld door elektrische velden...

bambinoh
1 augustus 2008, 17:50
Je hebt nog niet eens de algemene werking van de deeltjesversneller door en je lacht met replies, sterk :niceone:

De deeltjes worden natuurlijk in baan gehouden door grote elektromagneten, om te voorkomen dat ze botsen tegen de wanden, die deeltjes worden versneld door elektrische velden...

Nuja, da's wel fijn, maar een Higgs Deeltje heeft geen Elektrische lading ;). Idem voor een micro-zwart gat, als het al ontstaat. Dus eigelijk is het wel iets dat ik me ook afvraag, hoe gaan ze die dingen daar houden :/

Darks
1 augustus 2008, 18:58
Doet mij nogal denken aan die BBC reportage Horizon: End Day

Ochja we leven ook tussen een hoop kerncentrales

killgore
1 augustus 2008, 22:42
Nuja, da's wel fijn, maar een Higgs Deeltje heeft geen Elektrische lading ;). Idem voor een micro-zwart gat, als het al ontstaat. Dus eigelijk is het wel iets dat ik me ook afvraag, hoe gaan ze die dingen daar houden :/

het higgs deeltje moet niet versneld worden, enkel gemeten bij botsing. Dus who cares dat het geen lading heeft :).

bambinoh
2 augustus 2008, 02:24
Jah, maar dan kan het toch niet vastgehouden worden door een Elektromagnetisch veld ;)

tgc_9012
2 augustus 2008, 02:33
Jah, maar dan kan het toch niet vastgehouden worden door een Elektromagnetisch veld ;)Hoeft ook niet. Het moet enkel waargenomen worden.

ravenmdt
2 augustus 2008, 15:37

mijn replies beter lezen dude :D

Jah, maar dan kan het toch niet vastgehouden worden door een Elektromagnetisch veld ;)

en dit dan reetman? dit klopt niet echt met wat dat jij beweert..

Mako
2 augustus 2008, 17:58
http://www.boston.com/bigpicture/2008/08/the_large_hadron_collider.html

ongelooflijke foto's!
Serieus, hoe ingewikkeld zit dat wel niet in elkaar man, hoe bedenkt ge het?

NeoCracer
2 augustus 2008, 18:04
Wat een infrastructuur moet dat allemaal niet zijn... Al die tunnels en gebouwen enz. En die tunnels zien er echt mooi uit.

Alles voor de wetenschap zeker ? :p

ravenmdt
3 augustus 2008, 02:59
vette foto's ! ferm stukje techniek, als de wetenschap alleen daar al niet van geholpen :D dan weet ik het niet meer..

leuke comment ook gevonden btw

"really who thought of this? How big does your head need to be to think of something lke this... Fantastic Photos as always.

Posted by x 1, 08 12:18 PM"

_DKsissor_
3 augustus 2008, 03:04
kben echt blij dat ik het verstandelijke niet heb op zoiets ooit te bedenken.
Volgens mij wordt ge gek :s

ravenmdt
3 augustus 2008, 04:00
zou dat idee door 1 persoon alleen bedacht zijn denkt ge? da vraag ik me nu af :D

crunx
3 augustus 2008, 11:29
I have my crowbar ready for any unforseen consequences.

deze vind ik wel geniaal.

J3rry
3 augustus 2008, 12:05
weet er soms iemand waarom ze die deeltjes versneller precies 27km gemaakt hebben
en niet kleiner ?
of moest dit 27km zijn om de deeltjes te versnellen tot bijna de snelheid van het licht ?

spray-bunny
3 augustus 2008, 12:09
Denk dat het vooral te maken heeft met het simuleren van een rechte. Een omtrek van 27 km maakt dat die versneller praktisch geen bocht kent.

ravenmdt
3 augustus 2008, 14:43
I have my crowbar ready for any unforseen consequences.

deze vind ik wel geniaal.

haha ja als die britse kerel op youtube gelijk heeft, dan ben jij in ieder geval voorbereid hahaha

ik zal alvast opzoek gaan naar barney, zodat hij ook zeker aanwezig is :D

Fristii
3 augustus 2008, 14:47
Men hazmat maar is gaan halen bij de stomerij :D

Godlessarto
4 augustus 2008, 16:32
Snap niet waarom mense hierover stressen.

tragezot
4 augustus 2008, 16:43
Snap niet waarom mense hierover stressen.

Stressen niet, maar het is op zijn minst toch een grote wetenschappelijke gebeurtenis. Nu ja, misschien dat het Jan met de pet geen moer kan schelen, maar indien ze in hun opzet slagen, kan dit op lange termijn tot grote omwentelingen op wetenschappelijk gebied leiden.

dOmme zEbra
5 augustus 2008, 15:32
zou dat idee door 1 persoon alleen bedacht zijn denkt ge? da vraag ik me nu af :D

ik denk da ge vrij zeker moogt zijn dat er een serieus team wetenschappers achter CERN & lhc zit hoor.

echt magnifieke foto's. enorm mooie grafische patronen

passero
6 augustus 2008, 09:09
Is trouwens de bedoeling niet om een link te vinden tussen de relativiteitstheorie en de quantummechanica? Hetgeen ik toch altijd gelezen heb, is dat de relativiteitstheorie gaat over heel grote zaken zoals stelsels, de gewone mechanica spreekt binnen een inertiaalstelsel terwijl de quantummechanica over de kleinste deeltjes spreekt.
Ik dacht dat het nu een van de bedoelingen was van het CERN om een theorie te kunnen vormen, of een verband te vinden tussen die 3 delen en 1 globale theorie te kunnen vormen.

Wat betreft die micro zwarte gaten. Ik zit daar nog met een probleempje... Voor wat ik doorheb is zwaartekracht het resultaat van een grote massa die de ruimte doet buigen. Een zwart gat is een singulariteit met een oneidig grote massa waardoor de zwaartekracht zo groot is dat licht niet ontsnapt. Om een zwart gat te vormen heb je dus gigantisch veel massa nodig maar die moet dan toch ergens vandaan komen? Er kan toch geen massa ontstaan door 2 deeltjes tegen elkaar te laten botsen? Of is dat juist wat ze willen onderzoeken? Dat door die deeltjes te laten opsplitsen, dat de massa vrijkomt ofzo?

Shadowfox
6 augustus 2008, 09:41
Morgen, om middernacht is het zo ver!

Kga mij morgen nog eens rap amuseren si, ge weet nooit :D

CtrlAshDel
6 augustus 2008, 09:46
Mark my words: we're all gonna die!!! Wa ne zotte stuff :|

Fighting Hobbit
6 augustus 2008, 10:04
Is trouwens de bedoeling niet om een link te vinden tussen de relativiteitstheorie en de quantummechanica? Hetgeen ik toch altijd gelezen heb, is dat de relativiteitstheorie gaat over heel grote zaken zoals stelsels, de gewone mechanica spreekt binnen een inertiaalstelsel terwijl de quantummechanica over de kleinste deeltjes spreekt.
Ik dacht dat het nu een van de bedoelingen was van het CERN om een theorie te kunnen vormen, of een verband te vinden tussen die 3 delen en 1 globale theorie te kunnen vormen.

Wat betreft die micro zwarte gaten. Ik zit daar nog met een probleempje... Voor wat ik doorheb is zwaartekracht het resultaat van een grote massa die de ruimte doet buigen. Een zwart gat is een singulariteit met een oneidig grote massa waardoor de zwaartekracht zo groot is dat licht niet ontsnapt. Om een zwart gat te vormen heb je dus gigantisch veel massa nodig maar die moet dan toch ergens vandaan komen? Er kan toch geen massa ontstaan door 2 deeltjes tegen elkaar te laten botsen? Of is dat juist wat ze willen onderzoeken? Dat door die deeltjes te laten opsplitsen, dat de massa vrijkomt ofzo?
Ik kan er het fijne niet van uitleggen omdat dat redelijk gevorderde theoretische fysica is waar ik nog niet aan toe ben. Ik kan je wel zeggen dat het een pak ingewikkelder is dan dat. Er kan trouwens wel massa ontstaan in theorie, als je er maar genoeg energie inpropt. Een proton dat versneld wordt over 27km heeft absurd veel energie, maar men zal allicht geen deeltjes met 35 zonsmassa's maken.
Ik moet nu eerlijkheidshalve bekennen dat ik niet heel erg veel weet van deeltjesfysica (nog niet), dus hoe die dingen juist juist in elkaar zitten moet je een vragen aan stiche.

Mako
6 augustus 2008, 16:03

dit is dus ook wat die bekende japans-amerikaanse fysicus zei op cnn, nl dat er geen groot genoeg zwart gat gevormd kan worden, omdat er simpelweg niet genoeg massa aanwezig zou zijn. Er kan een miniscuul zwart gatje ontstaan, maar dat heeft zo weinig aantrekkingskracht, dat het onmogelijk stukken tunnel ofzo zou kunnen losrukken en opslokken, om dan groter te worden en meer aantrekkingskracht te hebben, etc... En in de tunnel zelf is gewoonweg niets aanwezig dat dat zwart gat zou kunnen gebruiken om in massa toe te nemen.
Dus de doemsdag zal er niet van komen allicht.

EternalSilence
6 augustus 2008, 17:18
morgen gaan ze dat spel aanleggen
ben wel eens benieuwd

zou mij niet verbazen dat er grote gevolgen zullen aan vasthangen.
De wetenschap heeft ons al veel miserie bezorgt, maar ook veel goede dingen.
maar toch ... godje willen spelen

Godlessarto
6 augustus 2008, 17:20
Kan in principe niets nisgaan he.
Komt alleen maar goed van

EternalSilence
6 augustus 2008, 17:20
Stressen niet, maar het is op zijn minst toch een grote wetenschappelijke gebeurtenis. Nu ja, misschien dat het Jan met de pet geen moer kan schelen, maar indien ze in hun opzet slagen, kan dit op lange termijn tot grote omwentelingen op wetenschappelijk gebied leiden.

en al die studenten die nu wetenschap/fysica studeren mogen dan binnen 2 jaar al hun cursussen in de vuilbak smijten, omdat er niets van waar is,wat er in staat :p

passero
6 augustus 2008, 17:21
morgen gaan ze het aanleggen maar het duurt nog maanden eer ze effectief gaan botsen. Ze gaan eerst beginnen met kleinere bundels en die moeten eerst versneld worden in andere versnellers en dan pas worden ze in de grote gebracht om de fotonen met elkaar te laten botsen. Morgen is dus zeker niet doomsday :) Indien het er van zou komen, zal de botsing maar voor binnen paar maanden zijn dus ge kunt u nog veel amuseren :D

h0pje
7 augustus 2008, 18:11
Wanneer leggen ze dat ding aan? De countdownsite is down :(

... als ze al geen site online kunnen houden ... we're screwed :sad:

gecko
7 augustus 2008, 18:12
Lol, lees de eerste regel van de post boven je eens.

killgore
7 augustus 2008, 19:19

De zoektocht naar het graviton (jouw link) is niet echt het doel van CERN maar ze zou er wel in kunnen helpen.

Het gaat ook over de massa/grootte verhouding. Neem nu een imploderende ster, die vormt ook ene singulariteit, maar het is niet dat die immens veel massa bijcreëert, toch is ze (met dezelfde massa) de ene keer een gewoon hemellichaam en enkele jaren later een zwart gat ... .

h0pje
7 augustus 2008, 20:58
Lol, lees de eerste regel van de post boven je eens.

Ik bedoelde exacte tijdstip waarop ze hem aanleggen ;)
Middernacht veronderstel ik dus.

Crashtestdummy
7 augustus 2008, 21:31
als er een zwart gat komt dan hebben we direct een plaats om al onzen afval te dumpen :unsure:

Cycloon
7 augustus 2008, 21:56
Het graviton idee is toch al meermaals ontkracht? Ik meen mij te herinneren dat er enkele redenen zijn waarom zwaartekracht niet door bepaalde "deeltjes" zou kunnen worden gecreëerd.

C-dude
7 augustus 2008, 22:12
Large Hadron Rap
http://www.youtube.com/watch?v=j50ZssEojtM

Haha, prettige werksfeer daar precies.

Oldskooler
7 augustus 2008, 22:12
Al die straffe verhalen.

Zoiets bestaat al veel langer dan vandaag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tevatron

Fighting Hobbit
7 augustus 2008, 22:23
Het graviton idee is toch al meermaals ontkracht? Ik meen mij te herinneren dat er enkele redenen zijn waarom zwaartekracht niet door bepaalde "deeltjes" zou kunnen worden gecreëerd.

Het zou een beetje tegen de ideeën van algemene relativiteit ingaan zou je eventueel kunnen denken. Zelfs als dat het geval is zou het niet de eerste keer zijn dat verschillende theoriën eenzelfde uitkomst leveren. Dit hoeft niet persé te betekenen dat er één van de twee fout is, misschien is er ook wel een link...

Het graviton is nogal iets hypothetisch momenteel, net zoals magnetische monopolen, tachionen, etc. Toch zijn er theoriën die doen vermoeden dat deze dingen bestaan. Wat net hun grote rol is in het geheel is echter niet echt duidelijk (hoewel we van magnetische monopolen al heel wat zouden weten). Het is in elk geval nooit echt ontkracht dat deze dingen bestaan.

@hierboven: de botsingen die men in de LHC zou moeten kunnen verwezenlijken zijn normaalgezien nog wel iets spectaculairder als die in fermilab. Ik denk dat de energiën wel een orde verschillen als ik het me goed herinner

passero
7 augustus 2008, 22:52
Al die straffe verhalen.

Zoiets bestaat al veel langer dan vandaag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tevatron

Daar hebben ze een kracht van 1.8 TeV terwijl in de LHC een kracht van 14 TeV zal plaatsvinden... een groot verschil dus.

DaMob
8 augustus 2008, 00:39
En met wat kan je 1 TeV vergelijken?

Jonathan
8 augustus 2008, 01:21
1 teraelectron volt = 1.60217646 × 10-7 joules

aldus google :p

RandomHero
8 augustus 2008, 09:51
Altijd opletten met die dingen, zoals reeds bewezen is er altijd de waarnemer die de resulaten beinvloed. Gezien het hier om een experiment gaat heb ik toch vragen over de theorien die hier mee bewezen worden.
Kunstmatig een zwart gat creëren lijkt mij toch ook vrij gevaarlijk...

passero
8 augustus 2008, 10:54
Altijd opletten met die dingen, zoals reeds bewezen is er altijd de waarnemer die de resulaten beinvloed. Gezien het hier om een experiment gaat heb ik toch vragen over de theorien die hier mee bewezen worden.
Kunstmatig een zwart gat creëren lijkt mij toch ook vrij gevaarlijk...

De bedoeling van het "experiment" is trouwens niet een zwart gat maken he... Een van de theorien zegt dat het eventueel mogelijk is dat er een micro zwart gaat zal ontstaan bij het botsen van die deeltjes.

Hetgeen ze willen doen is kijken wat voor deeltjes er zullen ontstaan en welke eigenschap ze hebben.
Eigenlijk willen ze gewoon de extreem hoge bindingskrachten binnen de kern van een atoom verbreken om te zien uit wat de kern bestaat.

DaMob
8 augustus 2008, 11:21
1 teraelectron volt = 1.60217646 × 10-7 joules

aldus google :p

Dat had ik ook gevonden, maar nu weet ik nog altijd niet hoeveel die 1.60217646 × 10-7 joules is :D

Fighting Hobbit
8 augustus 2008, 11:22
Eén van de dingen die men graag zou doen is bijvoorbeeld een quark-gluon plasma maken en dat zou in theorie kunnen gebeuren als je twee loodkernen tegen elkaar knalt met voldoende energie.
Enfin ja, men wil veel dingen doen in de LHC, maar dingen als zwarte gaten zouden eerder simpelweg bijproducten zijn.
Als je niet echt in de wereld van deeltjesfysica thuisbent zal 1 TeV wellicht nogal weinig lijken, als je dan de massa's van die deeltjes vernoemd gaat dat wellicht ook weinig indruk maken omdat je dat nauwelijks kan vatten. Het enige wat ik erop kan zeggen is dat het heel veel is.
Het meest absurde deeltje dat men zo ooit heeft waargenomen was als ik me niet vergis eentje met een energie van 10^20 eV en dat zou vergelijkbaar zijn met een baseball die aan een redelijke snelheid vliegt. Een Tev is 10^12 dus het heeft wat minder energie dan een baseball, maar vergeet niet dat we het hier over protonen hebben, dat is nog steeds immens.

Natuurlijk moet je met van de vergelijkingen oppassen, dat kan nogal een vertekend beeld geven...

Karre
8 augustus 2008, 11:28
Dat had ik ook gevonden, maar nu weet ik nog altijd niet hoeveel die 1.60217646 × 10-7 joules is :D

Aangezien het 10^-7 (macht vergeten trouwens?) is lijkt het mij wel iets verdomd klein.

Parnakra
8 augustus 2008, 11:30
1.60217646 × 10-19 joules is de lading van één elektron. Eén TeV is de lading van 10^12 (één biljoen) elektronen.

/edit: edithoeren. :)

RandomHero
8 augustus 2008, 12:40
De bedoeling van het "experiment" is trouwens niet een zwart gat maken he... Een van de theorien zegt dat het eventueel mogelijk is dat er een micro zwart gaat zal ontstaan bij het botsen van die deeltjes.

Hetgeen ze willen doen is kijken wat voor deeltjes er zullen ontstaan en welke eigenschap ze hebben.
Eigenlijk willen ze gewoon de extreem hoge bindingskrachten binnen de kern van een atoom verbreken om te zien uit wat de kern bestaat.

Ja dat dacht ik wel. Als ik het goed voor heb gebruiken ze deze machines om deeltjes te versnellen to bijna lichtsnelheid en dan met een ander deeltje te laten botsen. Maar toch, gezien de "beperkte" kennis die we hebben over zwarte gaten lijkt het me nog steeds gevaarlijk. Mja die mannen zullen wel beter weten waar ze mee bezig zijn.

XxXanne
8 augustus 2008, 12:44
in het boek 'Het Bernini mysterie' van Dan Brown wordt ook veel info gegeven over het werkingsmechanisme van Cern enzo. dus liefhebbers moeten die zeker eens lezen! (alle boeken van Brown zijn btw zeer goed!)
Ik geloof ook dat er een film op komst is, 'demons and angels, die een verfilming is van het boek, maar wanneer die precies uitkomt weet ik niet...

passero
8 augustus 2008, 12:47
Er is een speciaal team van externe onderzoekers geweest die juist gingen kijken of hetgeen ze willen doen, niet te gevaarlijk is. Ik geloof dat het CERN zelf een proces aan hun been heeft gekregen omdat een bepaalde groep zou gezegd hebben dat het risico op het vernietigen van de aarde groot zou zijn... Daarom hebben ze dus een onderzoek ingesteld en het blijkt dat het risico zodanig klein is dat je er eigenlijk geen zorgen in hoeft te maken :D

Hier (http://en.wikipedia.org/wiki/Safety_of_the_Large_Hadron_Collider) vind je meer over dat rapport.
Hetgeen ze zeggen over zwarte gaten is, dat indien er gevormd worden, er geen materie genoeg is in hun onmiddellijke buurt om zo te groeien dat het een groter zwart gat wordt. Het zou dus sneller verdampen dan groeien.
De LHC is namelijk volledig vaccuum en de micro zwarte gaten zouden de buizen op zich moeten tot zich trekken om te groeien en daarvoor gaan ze veel te weinig energie hebben.

Preske
8 augustus 2008, 12:50
in het boek 'Het Bernini mysterie' van Dan Brown wordt ook veel info gegeven over het werkingsmechanisme van Cern enzo. dus liefhebbers moeten die zeker eens lezen! (alle boeken van Brown zijn btw zeer goed!)
Ik geloof ook dat er een film op komst is, 'demons and angels, die een verfilming is van het boek, maar wanneer die precies uitkomt weet ik niet...

of ge kunt echte wetenschappelijke artikels lezen ipv een of ander bedacht verhaaltje waar niets van klopt.

El_L4mor
8 augustus 2008, 13:06

/thread

Jonathan
8 augustus 2008, 14:23
Eén van de dingen die men graag zou doen is bijvoorbeeld een quark-gluon plasma maken en dat zou in theorie kunnen gebeuren als je twee loodkernen tegen elkaar knalt met voldoende energie.
Enfin ja, men wil veel dingen doen in de LHC, maar dingen als zwarte gaten zouden eerder simpelweg bijproducten zijn.
Als je niet echt in de wereld van deeltjesfysica thuisbent zal 1 TeV wellicht nogal weinig lijken, als je dan de massa's van die deeltjes vernoemd gaat dat wellicht ook weinig indruk maken omdat je dat nauwelijks kan vatten. Het enige wat ik erop kan zeggen is dat het heel veel is.
Het meest absurde deeltje dat men zo ooit heeft waargenomen was als ik me niet vergis eentje met een energie van 10^20 eV en dat zou vergelijkbaar zijn met een baseball die aan een redelijke snelheid vliegt. Een Tev is 10^12 dus het heeft wat minder energie dan een baseball, maar vergeet niet dat we het hier over protonen hebben, dat is nog steeds immens.

Natuurlijk moet je met van de vergelijkingen oppassen, dat kan nogal een vertekend beeld geven...

Ach dus eigenlijk is dat gewoon hetgeen al beschreven werd door te zeggen dat één zo'n deeltje daar evenveel energie zou bevatten gelijk een vliegende mug ?!

crazy :p

PaJaMa
8 augustus 2008, 15:49
staat hij nu aan of niet?

Jonathan
8 augustus 2008, 17:17

Ik voel nog geen veranderingen in de zwaartekracht ofzo , kweet het niet :p

PaJaMa
8 augustus 2008, 18:00
beh, hij gaat pas over 33 dagen aan!

Cartek
8 augustus 2008, 18:07
wa is nu eigenlijk de bedoeling van heel die constructie, wa kan dit de mens bijbrengen? heb net die foto's gezien.

Preske
8 augustus 2008, 18:17
wa is nu eigenlijk de bedoeling van heel die constructie, wa kan dit de mens bijbrengen? heb net die foto's gezien.

man, hoe dikwijls is dat hier nu al niet verteld...

LSDsmurf
8 augustus 2008, 20:41

Nee, pas morgen of overmorgen een eerste test.

By the end of July, this work was approaching completion, with all eight sectors at their operating temperature of 1.9 degrees above absolute zero (-271°C). The next phase in the process is synchronization of the LHC with the Super Proton Synchrotron (SPS) accelerator, which forms the last link in the LHC’s injector chain. Timing between the two machines has to be accurate to within a fraction of a nanosecond. A first synchronization test is scheduled for the weekend of 9 August, for the clockwise-circulating LHC beam, with the second to follow over the coming weeks. Tests will continue into September to ensure that the entire machine is ready to accelerate and collide beams at an energy of 5 TeV per beam, the target energy for 2008. Force majeure notwithstanding, the LHC will see its first circulating beam on 10 September at the injection energy of 450 GeV (0.45 TeV).

http://info.web.cern.ch/Press/PressReleases/Releases2008/PR06.08E.html

Jonathan
8 augustus 2008, 20:46
Nee, pas morgen of overmorgen een eerste test.

Uitstel van executie dus voor onze moeder aarde :sad:

shiftyke
8 augustus 2008, 20:54
Uitstel van executie dus voor onze moeder aarde :sad:

zo'n vaart zal het niet lopen hoor :)

ben eens benieuwd wat het zal geven :)

Jonathan
8 augustus 2008, 21:31
zo'n vaart zal het niet lopen hoor :)

ben eens benieuwd wat het zal geven :)

I know , but I like to think otherwise ^^

128MB
8 augustus 2008, 21:32
Moesten we gedoemd zijn, twas toch niet mijn schuld dus mij boeit het nie :p

Crashtestdummy
9 augustus 2008, 00:46
ik ga deze link es op nen hoop vrouwen hun netlog posten en vragen of ze nog sex willen hebben voordat de aarde vergaat :unsure:

Beatnut
9 augustus 2008, 00:49
dat ding gaat 21 oktober, dan is me moeder jarig , dus wat een leuk feest :P:P

ComputerVISTA
9 augustus 2008, 00:52
http://nl.youtube.com/watch?v=T3iryBLZCOQ :D

Nondeju, al gepost :(

Beatnut
9 augustus 2008, 00:54
Damn die rap is echt kansloos :P

ComputerVISTA
9 augustus 2008, 00:58
Jah, een lief gaan ze der nie mee vinden nee ^^

Karre
9 augustus 2008, 10:18
Jah, een lief gaan ze der nie mee vinden nee ^^

Ach, rap moet niet altijd over vrouwen, drugs en geld gaan.

CtrlAshDel
9 augustus 2008, 12:03
http://forum.fok.nl/topic/1181575/1/25 => http://nl.youtube.com/watch?v=ozjq80IF9dg

jup we're gonna die

Iemand
9 augustus 2008, 12:12
http://forum.fok.nl/topic/1181575/1/25 => http://nl.youtube.com/watch?v=ozjq80IF9dg

jup we're gonna die
Tards :D

FroFro
9 augustus 2008, 13:06
http://www.dumpert.nl/mediabase/206221/5e0d3bb2/cern_rap_video.html

CERN in een notendop :p

Parnakra
9 augustus 2008, 13:24
Large Hadron Rap
http://www.youtube.com/watch?v=j50ZssEojtM

Haha, prettige werksfeer daar precies.

http://nl.youtube.com/watch?v=T3iryBLZCOQ :D

Nondeju, al gepost :(

http://www.dumpert.nl/mediabase/206221/5e0d3bb2/cern_rap_video.html

CERN in een notendop :p

Tards :D

FroFro
9 augustus 2008, 13:38
Sorry dat ik niet alles lees, oh heilige Parnakra

Parnakra
9 augustus 2008, 13:43
Sorry dat ik niet alles lees, oh heilige Parnakra
Oh, maar dat geeft niet, hoor. Het is ongelooflijk hoe bevorderlijk het is voor de kwaliteit van een forum als de gebruikers gewoon de topictitel (half) lezen en er dan onmiddellijk hun mening of grappig filmpje gaan in posten.

ComputerVISTA
9 augustus 2008, 13:44
Parna... Don't travaillez sur mon zenuwen hé!

FroFro
9 augustus 2008, 13:51
Oh, maar dat geeft niet, hoor. Het is ongelooflijk hoe bevorderlijk het is voor de kwaliteit van een forum als de gebruikers gewoon de topictitel (half) lezen en er dan onmiddellijk hun mening of grappig filmpje gaan in posten.

Je kent me als je broekzak Parnakra, ik had immers enkel "deeltjesversneller" gelezen, CERN was dan zelfs nog maar een pure gok!

passero
9 augustus 2008, 15:45
Je kent me als je broekzak Parnakra, ik had immers enkel "deeltjesversneller" gelezen, CERN was dan zelfs nog maar een pure gok!

Zelf niet de volledige topic titel.... :help:

crunx
11 augustus 2008, 23:38
hebben ze dat dit weekend nie aangezet als test?

passero
12 augustus 2008, 07:50
Yup, die staat aan. Hij is nu volledig gekoeld en ze kunnen beginnen aan verschillende test en andere dingen.

Ik dacht dat ze dit weekend de synchronisatie gingen doen tussen de grote ring en een kleinere. Die moesten tot op 1/10 van een nanoseconde correct zijn gesycnhronizeerd als ik het goed herinner.

blijkbaar volgens de website is de synch geslaagd :)
Op de Officiele website (http://public.web.cern.ch/Public/Welcome.html) staat nu een countdouwn voor 10 september. Dan zouden de eerste deeltjes botsen met een energie van 450 GeV per beam. De bedoeling is om tegen eind 2008 een energie te halen van 5 TeV. Ze gaan dus geleidelijk de energie opvoeren.

shiftyke
12 augustus 2008, 18:05
dat hebben we dan toch al overleeft :p

128MB
12 augustus 2008, 18:08
kunnen ze't niet uitstellen tot 1 oktober? kwil men 19de verjaardag nog meemaken :unsure:

RandomHero
13 augustus 2008, 15:40
Alee we hebben nog een paar maanden alvorens den boel opgeslorpt wordt en volledig muteerd naar een andere materie...Beter nog eens goed losegehn voor den 21/10/2008

YaMo
13 augustus 2008, 16:40
Misschien kunnen we wel gewoon blijven verder leven in de vorm van die andere materie :p

Morre1977
21 augustus 2008, 14:40
http://www.petermccready.com/portfolio/07041601.html

CtrlAshDel
21 augustus 2008, 15:20
cool!

Anoniem0
1 september 2008, 13:22
10-9 brrr.....
we zien wel zeker ?

LSDsmurf
1 september 2008, 13:22
Wat een drama:

Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?
http://hln.be/hln/nl/2656/Global-Warming/article/detail/401171/2008/09/01/Einde-van-de-wereld-op-10-9-door-zwarte-gaten-na-oerknal-.dhtml

:p

EternalSilence
1 september 2008, 13:28
ik was al aan het zoeken waar die thread stond. :p

ik vraag mij af in hoeverre je de mensheid in gevaar kunt brengen om maar wat meer informatie te hebben over iets.
Wie kan het nou schelen hoe die oerknal is verlopen?

de normale mens niet, alleen die paar freaks van wetenschappers.

antHraxx
1 september 2008, 13:30
snel al mijn geld opdoen!

joriske18
1 september 2008, 13:31
Je kan de technologie evolutie niet tegenhouden. Hoe meer we ontdekken hoe extremere zaken we gaan onderzoeken. Gelukkig maar, had de mens nooit iets onderzocht wat potentieel gevaarlijk was leefden we nog steeds in een grot.

Trolle
1 september 2008, 13:40
lol @ tags :rofl:
kzie het wel zitten eigenlijk als ze da spel in gang gaan steken;
moest et mislopen hebk toch niets gemist en gaan we et waarschijnlijk toch nie voelen :p

EternalSilence
1 september 2008, 13:43
Je kan de technologie evolutie niet tegenhouden. Hoe meer we ontdekken hoe extremere zaken we gaan onderzoeken. Gelukkig maar, had de mens nooit iets onderzocht wat potentieel gevaarlijk was leefden we nog steeds in een grot.

dat is ook waar.
Maar ik zie het nut van dit onderzoek wel niet in, misschien dat iemand mij dit kan toelichten?

^MystiQ
1 september 2008, 13:51

Er wordt altijd gezegd dat er maar één ras is die mens kan uitroeien en het is de mens zelf. En het zal zo zijn ook, daarom nu niet om 10/9 hé :p

Al vind ik het zelf wel een ironische datum, de dag voor 11/9 :p

Ik maak mij hier absoluut niet druk in. Mislukt het en ontploft de boel dan is het maar zo, het is mijn probleem niet, ze willen iets testen wat tot nog toe onbereikbare materie is, het is dus een tast in het onbekende. Zeggen dat het allemaal veilig en wel is lukt wel, het nog waarmaken is een andere zaak. We zullen zien, ik wacht alvast vol spanning af, een tunnel van 27 km lang vind ik overigens best wel indrukwekkend ;)

passero
1 september 2008, 13:58
informeer voor je begint te zagen over 10/9 einde van de wereld...

Op 10/9 zouden ze de eerste deeltjes tegen elkaar laten botsen... so what? Dat hebben ze nog gedaan. Het zou met een energie van 0.45TeV... Er zijn al botsingen geweest met hogere energie.

Als ge u zorgen wilt maken, wacht dan tot in december of zelf pas maar in 2009 want dan zou hij pas op volle toeren draaien en botsingen opwekken van 5 TeV (meer dan 10 keer zoveel dan wat ze volgende week willen doen dus). 5 TeV is nog niet bereikt geweest in een versneller en daar weten ze niet wat ze moeten verwachten. Volgende week is helaas niet het einde van de wereld :)

Ik geloof dat ze in 2009 dan nog willen opvoeren naar 10 TeV maar hier vind ik niet direct iets van terug op hun site...

^MystiQ
1 september 2008, 14:04
informeer voor je begint te zagen over 10/9 einde van de wereld...

Kerel, het is het HLN.be die zaagt hé, leer zelf eerst eens begrijpend lezen.

passero
1 september 2008, 14:14
lees eens de topic door, er staan veel reacties (van voor het artikel in hln) dat in sept het einde nabij is door die proef...

en het einde van de wereld is overhyped :P

Jonathan
1 september 2008, 14:24
Daarom stappen tegenstanders naar de rechtbank om de test op het laatste nippertje te verbieden. Ze vrezen dat de onderzoekers het lot van de mens op het spel zetten, omdat ze spelen met het onbekende.

Hopelijk kunnen ze het niet tegenhouden tbh :s

hardtekz
1 september 2008, 14:41
Kerel, het is het HLN.be die zaagt hé, leer zelf eerst eens begrijpend lezen.

De Story van de kranten ;)

passero
1 september 2008, 14:49
Daarom stappen tegenstanders naar de rechtbank om de test op het laatste nippertje te verbieden. Ze vrezen dat de onderzoekers het lot van de mens op het spel zetten, omdat ze spelen met het onbekende.

Hopelijk kunnen ze het niet tegenhouden tbh :s

Mja, een onafhankelijk team van onderzoekers heeft aangetoond dat het risico aanvaardbaar is :)

Alle dingen die tegenstanders aanhalen worden weerlegd in het onderzoek of worden aanvaardbare risico's genoemd.

Trouwens, die 27km grote tunnel is vaccuum. Er is daar niets qua materie, buiten de buizen zelf. Indien men een zwart gat zou maken dan is dat zodanig klein, dat hij onmiddellijk verdampt omdat er romdom hem geen materie genoeg is om te groeien tot een zwart gat dat sterk genoeg is om de materie van de tunnel aan te trekken.

Stiche
1 september 2008, 15:06
Wat een ontdekking, nen LHC-thread op 9lives. :applause:
Ik zal mijn best doen om op zoveel mogelijk vragen te antwoorden, dus vraag maar. Normaal moet ik hier toch vrij veel v weten. :)
Ik werk de komende 3 weken op CERN dus zoveel tijd heb ik wel niet, maar ik zal wel zien.

Voor diegenen die zich afvragen wat het nu van zo een experiment is, enkel pro's:
-> Eerst en vooral leren we hierdoor fundamentele dingen bij over fysica en over ons universum. Dit experiment heeft geen voorloper dus wat ze hier gaan uitvoeren is zoiezo nieuw en zal ons veel bijleren.
-> De technologieen die hier gebruikt worden kunnen achteraf natuurlijk in nuttige toepassingen gebruikt worden. Denk bvb aan de supergeleidende magneten die ze gebruiken om de bundels af te buigen om ze in een cirkelvormige baan te houden. Deze magneten moeten héél sterk zijn (sterk magneetveld) omdat de protonen hoge energie hebben. En ook in bvb MRI-scanners hebben ze een sterk magneetveld nodig. Er zijn zo nog voldoende mogelijkheden van spin-off van cern-technologieen. Wie op hunne site gaat rondkijken ziet zelfs dat 'het internet' door hun ontwikkeld is en voor het eerst op grote schaal toegepast werd om experimentele data door te sturen.
-> Wie zich afvraagt wat de toepassingen zullen zijn van de dingen die door de LHC ontdekt zullen worden, die moet ik teleurstellen: ik weet het ni! Er zijn id geschiedenis genoeg voorbeelden van fysici die fundamenteel onderzoek deden en die dan iets uitkwamen waar al de rest van dacht 'wat zijn we daar nu mee' maar dan ettelijke jaren (of decennia) later komen er een aantal slimmeriken af met bepaalde toepassingen. Zonder fundamenteel onderzoek van zo een dingen zouden we technologisch nooit staan waar we nu staan!

Andere vragen? -> shoot ;)

Matn
1 september 2008, 16:15
Wie kan het nou schelen hoe die oerknal is verlopen?

de normale mens niet, alleen die paar freaks van wetenschappers.

Of intelligente mensen? :)

Die reacties of HLN zijn ook hilarisch.
'Dat ze dat zo lang geheim hebben kunnen houden!' ... Ik weet dat al behoorlijk lang hoor. :p
En maar afgeven op de wetenschap, terwijl ze gretig gebruik maken van ieder beetje technologie die ontwikkeld wordt, bende hypocrieten.

Mensen worden nu eenmaal snel bang van dingen waarvoor ze niet slim genoeg zijn om ze te begrijpen neem ik aan. :ironic: