PDA

Volledige versie bekijken : LCD Monitor voor Xbox 360

Lint
9 juli 2008, 00:34
Ik ben dus op zoek naar een geschikte LCD monitor voor een X360. De thread is ook aangemaakt op het aankoopadvies forum (http://www.9lives.be/forum/showthread.php?p=10316435#post10316435), maar ik veronderstel dat hier ook een aantal mensen zitten die mij kunnen helpen:

Ik wil bij binnenkort een Xbox 360 aanschaffen, en dacht dan in 1 keer een passend scherm erbij te nemen. Een echte grote HD TV hoeft momenteel nog niet, de prijzen zijn mij te hoog, en ik heb er (nog) geen plaats voor.

Vermits mijn PC scherm wel aan vervanging toe is, dacht ik aan een goede LCD monitor. Dit scherm zal dus constant dubbel gebruikt worden voor PC en Xbox.

Ik begon te zoeken naar een Full HD 24" LCD monitor en kwam uit op de Samsung 2493HM (+/- €400): http://www.snogard.de/index.php?kategorieId=170&artikelId=MON24TFTSA249

Erna dacht ik dat het wel handig zou zijn moest de monitor ook een TV tuner hebben, en een component aansluiten (kan ik bvb ook mijn PSP eraan hangen), en viel mijn oog op de Samsung T240HD (+/- €480): http://www.snogard.de/index.php?kategorieId=170&artikelId=MON24SAMT2401

Ik ben best wel bereid om de prijzen hiervoor te betalen, op voorwaarde dat het een goede en nuttige koop is natuurlijk (prijs/kwaliteit). Daarom wil ik hier de volgende vragen stellen:

Heeft het eigenlijk wel nut om een HD scherm (1920 * 1200) te gebruiken als je scherm maar 24" is. Ga ik hier überhaupt iets van merken, of kan ik even goed een goedkoper model nemen met lagere resoluties en (eventueel) minder groot??
Is een 24" scherm niet TE groot als PC monitor?? Is dit nog aangenaam voor normaal PC gebruik en PC gaming??
Zijn deze 2 monitors een goede koop voor wat ik nodig heb??
Andere/betere monitors??

valdemaniak
9 juli 2008, 08:52
IMHO:

ik vind dat je nooit groot genoeg kan kopen maar wel in functie van de kamer/leefruimte waar je je tv/monitor gaat zetten.
24" aan een grote bureau vind ik niet te groot, hoewel als je er dichtbij zit een 21" ook al genoeg is. men zegt in het algemeen dat je wel pas vanaf 42" (!!!) echt het nut zit van een 1900x1200 resolutie... maar ik vind dat je dat altijd ziet - lijntjes etc oogt toch altijd scherper.

wat echter wel belangrijk is, is je schermen eens te googlen en zien wat men van de kleuren zegt, en of de responstijd niet boven de 6ms zit

djaxx79
9 juli 2008, 14:39
Ik heb net zelfde twijfels gehad en ben dan voor de samsung 22" syncmaster 2253 BW gegaan. Nog geen seconde spijt van gehad, is echt al meer dan groot genoeg. Voor mij is 24" te groot om achter bureau te gamen maar dat is persoonlijk natuurlijk!

St4rDuSt
10 juli 2008, 14:02
Op een LCD scherm ziet een spel het er het beste uit aan Native resolutie. De meeste xbox games worden gerenderd aan 720p (ook al staat er 1080p op de doos) maar een pc-scherm heeft natuurlijk meer lijnen dan 720. De xbox ondersteunt upscaling naar 1080 lijnen, dus op een full hd-scherm zal het beeld van je xbox er dan even goed uitzien dan op een 720p televisie (maar dus niet zo goed als een BluRay film op een Full-HD tv aangezien de xbox je beeld upscaled en niet full-hd rendert).

Pc-games kunnen wél gerenderd worden aan full-hd, maar dat heb je een zéér stevige videokaart (liefst 2) nodig om moderne games als Crysis aan die resolutie te renderen. Ge kunt uw resolutie van pc-games op 720p zetten, en dan hebt ge ook weer dezelfde kwaliteit als op een 32" lcd-tv.

Mijn ps3 hangt aan mijn 22" samsung 226BW, die als native resolutie 1680 x 1050 heeft. PC-games zien er haarscherp uit als ik ze in 1680 x 1050 zet, maar ps3-graphics zijn wazig door het upscalen.

Conclusie: Full HD scherm --> xbox360 beste beeld, 1680 x 1050 scherm: pc het beste beeld.

I YannicK I
10 juli 2008, 14:43
Ik heb een 24" HP w2408h en gebruik het enkel voor mijn 360, voor PC vind ik het te groot ;) Voor de rest ben ik echt heel tevreden over dat scherm :)

harniq
11 juli 2008, 17:11
Ik gebruik een 19" niet breedbeeld scherm voor mn xbox atm en inderdaad het ziet vrij wazig uit en ik heb zeer veel last van aliasing, iets wat ik niet heb als ik ga partyen bij ne maat op zn fullHD scherm.

http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-048298

Dat wordt mijn nieuwe scherm binnen 2 weken. Ik hoop dat het een stuk beter uit gaat zien, maar het is vooral bedoeld om eindelijk breedbeeld te hebben (ik heb op mn 4:3 scherm boven en onder zwarte balken) en om films op te zien.
Op zich care ik niet zoveel om graphics maar ik wil sowieso een 2e scherm voor films en software/film/webdevelopment.

Lint
13 juli 2008, 11:45
Ten eerste al bedankt allemaal voor de antwoorden. Voor de geïnteresseerden, ik heb de Samsung T240HD (http://www.snogard.de/index.php?kate...=MON24SAMT2401) gekocht @ €489 in Mediamarkt Maastricht.
Scherm was wel niet meer in voorraad, maar komt volgende week binnen.

Ondertussen wel al een xbox meegenomen, en damn, ben ik wel effe blij dat ik ook een scherm heb gekocht. Voorlopig de boel nog aangesloten op een 70cm crt tv, en (vooral bij dead rising) is dit gewoon onspeelbaar. Tekst in dit spel is gewoon onleesbaar ...

Marginal0
25 juli 2008, 15:07
Ff een noob-vraagje. Het is wsl noodzakelijk om speakers op het scherm te hebben zeker? Want ik zie niet in hoe ik mijn 360 kan voorzien van geluid als je geen kabels in de monitor kunt pluggen.

En is een DSub VGA-ingang goed genoeg? Of moet het HD15 zijn zoals op mijn monitor nu?

saederkrupp
26 juli 2008, 15:10
Eén belangrijk ding om te onthouden is da uw xdoos maar max 720p ondersteunt en da een full hd scherm eigenlijk een beetje overkill is. oke het zal er wel goed uitzien eh maar denk aan de addons en games da ge nog met da geld kunt kopen :)

Ikzelf heb ne syncmaster 226bw 22" van samsung (max res 1600x1050) waarbij men xdoos is aangesloten op de analoge poort, beeld is perfect imo want je kan toch niet hoger dan 1200huppelepup x 720. ik heb die een jaartje geleden denkik gekocht voor 270 euro, dus die zal nu met die nieuwe fullhd schermen wel nog goedkoper staan.

Ff een noob-vraagje. Het is wsl noodzakelijk om speakers op het scherm te hebben zeker? Want ik zie niet in hoe ik mijn 360 kan voorzien van geluid als je geen kabels in de monitor kunt pluggen.

En is een DSub VGA-ingang goed genoeg? Of moet het HD15 zijn zoals op mijn monitor nu?

zo een monitor kabel vind je in de fnac (of ergens anders ook wel denkik) voor 20 euro. als speaker gebruik ik een 2.1 speaker systeem van creative met groene jack. je moet wel een kabeltje zoeken om van cinch mannelijk naar jack vrouwke te gaan, maar die vind je zeker in een goede speciaalzaak. en om van de mannekes cinch van je videokabel naar de mannekes cinch van da tussenstuk te gaan steek je een brugje. easy as pie (alhoewel ik het moeilijk uitleg denkik).

cheers

Geert

Marginal0
26 juli 2008, 15:30
k'heb nu een Iiyama 20" gekocht voor 200€ en die werkt wel goed. Alleen Oblivion neemt precies een duik op vlak van performance. Zal aan de fabrikant liggen zeker? (Sony > Iiyama) Maar breedbeeldspellen zoals PES (waar je eigenlijk een breedbeeld voor moet hebben) gaan veel beter. K'heb wat geknutseld met de kabels en ben erin geslaagd om mijn externe boxen (van de pc) te gebruiken voor de 360.

Dus als ik het goed versta is 1280x768 de beste resolutie? Want daar zat ik ook mee te kloten, maar zag uiteidenlijk niet veel verschil tussen de modussen. Enkel 1280x1024 op breedbeeld liep precies slechter dan 1280x768 (1.66/1.00, dus lijkt me het de beste modus?).

merci alleszins

BTW: syncmasters van 22" zijn nog altijd 280 in de winkels hier hoor. ;) Maar op bestelling via 't net zal da wel goedkoper zijn.

tijgerke
26 juli 2008, 18:55
1280x1024 is dan ook geen WS res hé... (4:3)
dus op een breedbeeld scherm gaat dit serieus uitgerokken worden (zeker tov 1280x768, wat wel WS is :))