PDA

Volledige versie bekijken : Italië + Oost-Europa vraagje

themummy123
11 december 2007, 11:35
Kan iemand met ervaring eens zeggen wat het efficiëntst is om door Italïe te trekken. Van Noord naar Zuid. Trein, vliegtuig, auto of iets anders? Kben 21jaar trouwens.

Welke steden in Oost-Europa(van Estland tot Montenegro) MOET je gezien hebben?

Naxalite
12 december 2007, 21:48
Met Italië heb ik geen ervaring.

Voor je vraag over Oost-Europa zal je toch iets gerichter moeten zijn denk ik, er zijn veel te veel mooie steden om zomaar random te beginnen opsommen.

themummy123
12 december 2007, 22:45
Met Italië heb ik geen ervaring.

Voor je vraag over Oost-Europa zal je toch iets gerichter moeten zijn denk ik, er zijn veel te veel mooie steden om zomaar random te beginnen opsommen.

Beginnen met montenegro?(is niet echt zo gekend denk ik)

sekhmet85
13 december 2007, 20:27
Van Noord naar Zuid met de auto gaat vlot maar van Oost naar West of omgekeerd liggen de wegen er heel wat slechter bij.

kisthechef
14 december 2007, 13:48
Momenteel loopt er op Canvas een serie 'Michael Palin in New Europe', een documentaire over Oost-Europa.

Echt een aanrader, iedere zondagavond. Er zijn nog maar een twee-tal afleveringen geweest, dus het zal nog wel even doorgaan.

Naxalite
17 december 2007, 19:42
Montenegro zelf ben ik niet geweest. Deze zomer wel een aantal dagen in het noorden van Servië doorgebracht, en onze vrienden daar gaven ons de raad om meer naar het zuiden te trekken. Daarna even Belgrado maar da's geen aanrader.

Sarajevo (Bosnië-Herzegovina) schijnt mooi te zijn, en ook Mostar is de moeite heb ik al horen vertellen.

Als je daar toch in de buurt ben zou ik proberen om zeker Dubrovnik (Kroatië) te checken. Wel heel toeristisch.

Voor de hand liggende steden meer naar het noorden zijn Budapest, Praag, Krakau,...

Bratislava (Slowakije) zou ik misschien voor 1 dag bezoeken. (Wel heel goedkoop daar)

Hoe dan ook, openbaar vervoer is echt de moeite daar, qua trein & busverbindingen ben je zeker gesteld, en voor weinig geld.

Voor de bus van Bratislava naar Budapest hebben we omgerekend 2,70 EUR betaald, voor de meest luxueze bus waarin ik ooit gezeten heb, (leren zetels, persoonlijk radiotje, lcd-uitklapschermpjes, en vooral heel de rit gratis capuccino)

Die bus was wel de uitzondering qua prijs, maar over het algemeen is het openbaar toch best goedkoop in die landen.

In ieder geval, Oost-Europa is echt een aanrader. Wij deden het met trein en bus, maar met de auto zal dat ook zeker de moeite zijn.

kisthechef
18 december 2007, 21:30
*Ik zou willen mijn andere post editten, maar de edit-knop is zoek*

Ik wou nog vermelden dat er in een van de vorige afleveringen een deeltje was over een eiland van Kroatië genaamd Hvar. Dat zag er echt fantastisch mooi uit. Ze noemden het daar ook 'paradijs' :).

Google het eens, het lijkt me echt wel iets interessants.

jeltex
19 december 2007, 12:30
Ljubljana is niet te missen. Snel even de grens overwippen als je in Noord-Italië bent is de boodschap.

Verder ook Dubrovnik, Praag, Boedapest, Krakau, ... maar die heb ik hier al allemaal ergens zien staan dacht ik.

GregoryCo
19 december 2007, 13:09
Vanavond vertrekken wij naar Noord-Italië met de auto. We blijven daar 2 dagen en gaan dan door naar beneden in Italie (weet niet precies waar) om vandaar de boot te nemen naar Sicilië.

themummy123
21 december 2007, 01:15
*Ik zou willen mijn andere post editten, maar de edit-knop is zoek*

Ik wou nog vermelden dat er in een van de vorige afleveringen een deeltje was over een eiland van Kroatië genaamd Hvar. Dat zag er echt fantastisch mooi uit. Ze noemden het daar ook 'paradijs' :).

Google het eens, het lijkt me echt wel iets interessants.

Idd, het land dat enkel erkend wordt door zichzelf, met maar 500 000 inwoners, lol. Ben wel de naam vergeten...

Momenteel loopt er op Canvas een serie 'Michael Palin in New Europe', een documentaire over Oost-Europa.

Echt een aanrader, iedere zondagavond. Er zijn nog maar een twee-tal afleveringen geweest, dus het zal nog wel even doorgaan.

Gezien, kvond het niet slecht, maar khad meer verwacht eigenlijk.

@Naxalite, bedankt voor de info
@BIXIR, wat is je budget als ik vragen mag?

Avondland
21 december 2007, 20:54
Kan iemand met ervaring eens zeggen wat het efficiëntst is om door Italïe te trekken. Van Noord naar Zuid. Trein, vliegtuig, auto of iets anders? Kben 21jaar trouwens.

Welke steden in Oost-Europa(van Estland tot Montenegro) MOET je gezien hebben?

Estland:

Tallinn (werelderfgoed, buitengewoon mooie vrouwen (hoewel dit geldt voor gans het land), lekker eten, veel te bezichten op een niet al te groot gebied)
Pärnu (leuk kuststadje aan de Baai van Riga, gezellig om langs de kust te wandelen en prachtig als het weer meezit)
Tartu (universiteitsstad in het zuiden van het land, mooie stad maar niet te vergelijken met de universiteitssteden hier in Vlaanderen)
Rakvere (vooral voor de burcht eigenlijk, hoewel je een vrij mooie wandeling kan maken van een 4-tal kilometer dat je nog langs een Duits soldatenkerkhof brengt en een moment voor diegenen die naar Siberië gedeporteerd zijn geweest)
Narva (95% Russisch maar toch wel eens de moeite om te bezoeken, vooral de twee burchten natuurlijk maar ook de typische Sovietgebouwen zijn eigenlijk wel de moeite. Als je met de bus gaat passeer je trouwens ook Köhlta-Jarve, wat een héél duidelijk voorbeeld is van Soviet-industriesteden. Hallucinant máár interessant)

G|N|
27 december 2007, 13:03
Ik denk dat je best met de trein van Noord naar Zuid italie kunt gaan. Als je de trein 's nachts neemt is het de helft goedkoper (en op voorhand boeken is nog eens goedkoper)

bv. rome -> paola = 6,5uur treinen voor 22euro :D

meer info: http://www.trenitalia.com/it/nazionali.shtml

quarantaine
27 december 2007, 14:23
Sarajevo (Bosnië-Herzegovina) schijnt mooi te zijn, en ook Mostar is de moeite heb ik al horen vertellen.

Als je daar toch in de buurt ben zou ik proberen om zeker Dubrovnik (Kroatië) te checken. Wel heel toeristisch.
.

Sarajevo vond ik zeer weinig aan eerlijk gezegd (we hebben daar wel leuke mensen ontmoet zodat het toch nog meeviel)
Mostar is zeer aan te raden, echt geweldig leuk stadje (het toeristisch centrum dan toch)
je moet er wel het oorlogsverleden bijnemen (dus probeer niet over de oorlog te beginnen of luister gewoon naar wat ze erover te zeggen hebben)
voor de rest is het een zeer vriendelijk, gezellig en goedkoop land.

kroatie is ook heel "mooi". als je met de auto zou gaan, zeker naar het eiland krk gaan en probeer de route langs de zee volgen. Zadar is ook zeker de moeite waard om te bezoeken.

ik ben samen met een vriendin 10 dagen op reis geweest door kroatie en bosnie en dat heeft per persoon 350euro gekost (incl benzine, elke dag restaurant, toegang tot musea/gebouwen, camping/pension...) dus voor het geld moet je het echt niet laten...
we hebben hoofdzakelijk overnacht op campings(kroatie) , in een pension en bij mensen thuis (bosnie)

Naxalite
28 december 2007, 14:47
Sarajevo vond ik zeer weinig aan eerlijk gezegd (we hebben daar wel leuke mensen ontmoet zodat het toch nog meeviel)
Mostar is zeer aan te raden, echt geweldig leuk stadje (het toeristisch centrum dan toch)
je moet er wel het oorlogsverleden bijnemen (dus probeer niet over de oorlog te beginnen of luister gewoon naar wat ze erover te zeggen hebben)
voor de rest is het een zeer vriendelijk, gezellig en goedkoop land.

kroatie is ook heel "mooi". als je met de auto zou gaan, zeker naar het eiland krk gaan en probeer de route langs de zee volgen. Zadar is ook zeker de moeite waard om te bezoeken.

ik ben samen met een vriendin 10 dagen op reis geweest door kroatie en bosnie en dat heeft per persoon 350euro gekost (incl benzine, elke dag restaurant, toegang tot musea/gebouwen, camping/pension...) dus voor het geld moet je het echt niet laten...
we hebben hoofdzakelijk overnacht op campings(kroatie) , in een pension en bij mensen thuis (bosnie)

Die prijzen klinken zo bekend, deze zomer net geen 1000€ voor een reis van 24 dagen all-in: Polen, Tsjechie, Slovakije, Hongarije, Servie, Kroatie, Slovenië, elke dag hostel (buiten op een festival in Servië), nooit zelf eten klaargemaakt, vliegtuig heen terug, transport ter plaatse...

Die landen zijn echt de place to be voor budgetreizen.

Xylo
28 december 2007, 18:55
Riga ook niet vergeten: werelderfgoed in de Oude Stad. Is op 25min verwijderd van Jurmala (toeristische stad aan zee). Veel shopping plaatsen ook, maar wel niets goedkoop. Veel historische gebouwen, kerken en musea.
Sinds EU daar iets voorstelt is de inflatie omhoog geschoten, dus nogmaals, ge komt er wel niet goeikoop vanaf maar wel de moeite waard.

e.House
28 december 2007, 19:39
Die prijzen klinken zo bekend, deze zomer net geen 1000€ voor een reis van 24 dagen all-in: Polen, Tsjechie, Slovakije, Hongarije, Servie, Kroatie, Slovenië, elke dag hostel (buiten op een festival in Servië), nooit zelf eten klaargemaakt, vliegtuig heen terug, transport ter plaatse...

Die landen zijn echt de place to be voor budgetreizen.

Zou je mss iets meer info willen geven. ;) Ik ben wel eens benieuwd, heb je gewoon plaatselijk transport genomen of auto of dergelijke gehuurd?

Of via een reisorganisatie?, welke dingen enz heb je bezocht?

Naxalite
28 december 2007, 22:59
Zou je mss iets meer info willen geven. ;) Ik ben wel eens benieuwd, heb je gewoon plaatselijk transport genomen of auto of dergelijke gehuurd?

Of via een reisorganisatie?, welke dingen enz heb je bezocht?

Wel, dat we echt al die landen bezocht hebben is veel gezegd, het leek eigelijk meer op een aaneensluiting van city-trips. Eerst zijn we vanuit Charleroi met wizzair naar Warschau gevlogen, daar wat rondgehangen enzo. Vervolgens de trein naar Krakau, daar auschwitz bezocht (met twee Duitse jongedames die we daar hadden leren kennen) en de zoutmijnen. Dan nachttrein naar Praag, vier dagen later de bus naar Bratislava genomen.

Daar slechts één nacht een appartementje gehuurd, en de volgende dag de bus richting Budapest. Aldaar een of andere dude die ons een appartement heeft aangesmeerd, was behoorlijk ranzig daar maar kom, we hadden slaapplek. Daar de Duitse meisjes weer ontmoet, en op een of andere dronken avond een andere Duitse en een Hongaar leren kennen. Die spraken van een festival in Servië, en festivalgangers als we zijn konden we dat niet aan ons voorbij laten gaan.

Wij op de trein naar Szeget, en dan de bus richting Zenta, voor nyari ifyusagi yatekok of iets in die aard, dat festival dus. Daar weer die mensen ontmoet, en heel wat nieuwe vrienden gemaakt. Na 3 ongelooflijk warme (41°C) festivaldagen de bus naar Belgrado genomen. (vrij louche stad by the way, enorm veel zigeuners die écht alles verkopen op straat, van 1 schoen (niet in paar) tot gsm's zonder oplader, opladers zonder gsm, douchekoppen, gebruikte batterijen,...). Daar een namiddagje rondgehangen, en dan de nachttrein naar Zagreb genomen. Daar weer een aantal dagen gebleven, en dan de trein naar Ljubljana (eigelijk vlakbij). Ljubljana een dag of vier gebleven, en dan weer een vluchtje richting Charleroi.

Qua bezoeken moet ik eerlijk zijn: we hebben niet echt élke dag cultureel gedaan. We waren met een groep van zes vrienden, en uiteraard is ook niet iedereen evenveel in alles geïnteresseerd. Wel sporadisch dingen bezocht, zoals in Krakau en in Budapest naar zo'n thermale baden geweest enzo, maar voor ons was het belangrijkste eigelijk om de steden een beetje te leren kennen en ons vooral goed te amuseren. En dat is eiglijk wonderwel goed gelukt. Het is voor ons alle zes denkik wel de reis van ons leven geweest. Elke dag hebben we wel een restaurantje uitgezocht, niet dat het altijd fancy was hoor, vaak een pizza of een chinees ofzo, maar toch. Buiten op dat festival elke nacht in een hostel overnacht, ofwel in een gehuurd appartement.

Eigelijk echt dolle pret, elke dag wat chillen vooral me de maten, zo veel mogelijk cafékes doen, veel drinken en gewoon nieuwe oorden verkennen. Ook waanzinnig veel mooie vrouwen in veel van die landen. En uiteraard ook overal het nachtleven verkend, en das bést oké :) In Praag bvb hebtge zo de klassieke "grootste discotheek van Oost-Europa", waar het volzit met touristen, maar eigelijk best wel fijn, en ook het goedkope bier aldaar enzo.

En dan mjah, er gebeuren altijd wel grappige dingen, bvb die keer op de trein van Belgrado naar Krakow was echt hi-la-rish. We stonden op de gang van de trein nog wat te roken en naar buiten te kijken terwijl de trein de stad buitenreed, en plots op een weggetje dat met de spoorweg kruiste was er een of andere Servier zijn vrouw aan het bezigen op de motorkap van zijn auto.:rofl: Daar hebbe we echt lang mee strijk gelegen. Ook moeilijkere momenten (treinproblemen, ni weten hoe ge in godsnaam ergens weggeraakt, taalbarrière, louche mensen, ... ) maar het belangrijkste is da je echt véél meemaakt op zo'n reis. Das echt een hele leerrijke ervaring geweest.

Het was ook leuk dat alles daar echt wel een stuk minder kost dan hier behalve in Budapest, Zagreb, en Ljubljana misschien. Maar ik bedoel maar: alsje hier op café gaat en je drinkt 10 pinten ben je misschien 17 euro kwijt, dus let je op je geld. Daar hoefde dat echt niet, gemiddeld betaalden wij wat minder dan een euro voor een halve liter bier, dus das echt geen geld en je moet je dus niet inhouden. Op dat festival was het 50 cent voor een halve liter. Daar betaal je op werchter 8 keer zoveel voor.

In ieder geval, als je zoiets wil doen kan ik het je écht alleen maar aanraden. Wij hebben in ieder geval de tijd van ons leven gehad.