PDA

Volledige versie bekijken : Dé Erasmus-thread!

Pagina's : [1] 2

Clash
21 november 2007, 22:35
U ziet het al: een kersverse Erasmus-thread, voor de studenten onder ons!

Post hier waar en wanneer en voor hoe lang je op erasmus gaat!

-Mijn aanvraag voor Leòn, Spanje is sinds vandaag goedgekeurd! Ik vertrek in augustus en zal een goede 5 maand daar zitten =)
Iemand die hier al geweest is? Tips? HAndige weetjes? Als je er gewoon al eens op bezoek bent geweest zou het ook tof zijn om iets te weten te komen!-

*FiReStOnE^-*
21 november 2007, 23:46
Amai, interessante thread.. Hopelijk zien mensen deze!
Zit zelf nog maar in 1e bach, maar hoop toch in het derde of vierde jaar een half jaar of een jaar op Erasmus te gaan.

Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar ofwel Italië, ofwel Zweden.
Waar studeer je en welke richting doe je?

ace4ever
22 november 2007, 00:05
Ik zit atm ook nog in 1e bach en ben ook van plan om ergens rond men derde jaar naar Australie/Nieuw-Zeeland te trekke same met ne maat. 1 jaar dag in dag uit surfe <3 ( dat is zowat de enige reden waarom ik zou vertrekke :p ).

Ali_
22 november 2007, 00:07
Erasmus is wel enkel binnen europa hé^^

Ik had een vraagje: Hoe zit het juist met die aanvragen, wat zijn de voorwaarden waar je aan moet voldoen?

systech
22 november 2007, 00:11
hangt af van unif tot unif denk ik ... meestal zijn de voorwaarden vrij laag :p

ik ben indertijd in mijn 3de bach Hir naar Mannheim, Duitsland geweest ... het was beestig :)

deathdevil
22 november 2007, 00:12
Ik zit atm ook nog in 1e bach en ben ook van plan om ergens rond men derde jaar naar Australie/Nieuw-Zeeland te trekke same met ne maat. 1 jaar dag in dag uit surfe <3 ( dat is zowat de enige reden waarom ik zou vertrekke :p ).

Ik geloof dat dat onmogeljk was...

Heb daar eens navraag naar gedaan en België heeft daar geen uitwisselingsprojecten mee, enkel NA je studies kan je er heen trekken voor onderzoek.. Hetzelfde geldt voor de VS tot mijn grote spijt :(

Achja..Voor Ugent studenten: morgen infodag Erasmus 19.30 te Voldersstraat 9..

Phil
22 november 2007, 00:12

Ik had een vraagje: Hoe zit het juist met die aanvragen, wat zijn de voorwaarden waar je aan moet voldoen?

Op tijd aanvragen :p

En hopen dat ge geen concurrentie hebt ;)

(Jaar naar Parijs geweest hier)

Ali_
22 november 2007, 00:17
Ik geloof dat dat onmogeljk was...

Heb daar eens navraag naar gedaan en België heeft daar geen uitwisselingsprojecten mee, enkel NA je studies kan je er heen trekken voor onderzoek.. Hetzelfde geldt voor de VS tot mijn grote spijt :(

Achja..Voor Ugent studenten: morgen infodag Erasmus 19.30 te Voldersstraat 9..

Bwah, hangt af van unief tot unief, of nog specifieker van faculteit tot faculteit.
Hier aan de UA is het bijvoorbeeld enkel in de faculteit TEW mogelijk om buiten europa als uitwisselingsstudent te studeren. Ik dacht dat het ging om Canada, VS, Mexico, India en Zuid-afrika.
Maar dat was dan georganiseerd door de unief zelf en niet door erasmus, weet niet hoe het exact zit. In ieder geval ben ik blij dat ik TEW in Antwerpen studeer en de mogelijkheid heb om verder dan Europa te gaan.

zipke
22 november 2007, 00:20
Ahaahn interessant. :p

Eerst en vooral enorm spijtig dat het enkel binnen Europa te doen is, ik zou echt eens een Amerikaanse universiteit van dichtbij willen meemaken. Het is vrijwel onmogelijk om daar binnen te geraken, maar dan is er toch noch een 0,01% kans. Nu is er 0% kans, ...

Aangezien de US and A niet gaat zou ik enorm graag naar Spanje (Barcelona) trekken. Maar ik weet enkel niet of ALLE lessen in het Engels gegeven worden of niet? Een vriend die in Lausanne zat had ook lessen in het Frans en aangezien mijn Spaanse kennis niet echt grandioos is zou dat wel enig probleem kunnen veroorzaken...

Weet er iemand dus of de lessen in 1e master in het Engelse zijn in Spanje? Ik vermoed dat het grootste deel wel Engels zal zijn (zoals ook in België pkus-minus het geval wordt), maar ALLEMAAL?

Het zou dus gaan over HIR.

Ciao, Zipke.

@ hierboven: :angry: :cry: ik wil ook in Antwerpen zitten dan... :cry: Kut-Brussel

ace4ever
22 november 2007, 00:25

Enkel Europa ? Nja dan wordt het wss spanje, maar wel moeilijke taal om te lere :/ en uit ervaring spreke spanjaarde SLECHT engels :) Dusja dat is wel een domper.

Maar ik veronderstel dat er andere uitwisselingsprog. zijn die buiten de EU functioneren? Of zijn die niet erkend door Belgische universiteiten?

Gentille
22 november 2007, 00:27
Ik doe accountancy-fiscaliteit. Bij ons op school is er mogelijkheid tot erasmus-student maar ik betwijfel of dat wel voordelig is voor een richting zoals de mijne, aangezien de fiscaliteit-wetgeving verschilt van land tot land en je eigenlijk veel opnieuw zou moeten leren.

deathdevil
22 november 2007, 00:28
Bwah, hangt af van unief tot unief, of nog specifieker van faculteit tot faculteit.
Hier aan de UA is het bijvoorbeeld enkel in de faculteit TEW mogelijk om buiten europa als uitwisselingsstudent te studeren. Ik dacht dat het ging om Canada, VS, Mexico, India en Zuid-afrika.
Maar dat was dan georganiseerd door de unief zelf en niet door erasmus, weet niet hoe het exact zit. In ieder geval ben ik blij dat ik TEW in Antwerpen studeer en de mogelijkheid heb om verder dan Europa te gaan.

Ah dat kan wel...hier aan Ugent hebben ze me gezegd dat het enkel NA mijn studies mogelijk was..

@ Zipke.. het wordt nog erger..er is een beurs die uitgaat vanuit Berkeley (California)... raadt eens welke richtingen niet aan de qualificatie-testen mogen meedoen? Informatica, Burgie: electriciteit (of electromechanica?) en...?

Avondland
22 november 2007, 01:31
Erasmus lijkt me razend interessant, maar ik vrees dat voor de geschiedenisopleidingen in UA de opties net iets minder groot zullen zijn (als ze er al zijn) dan pakweg Rechten of T&L. Jammer, want een half jaar in Zweden zou ik wel zien zitten. De taal is een barrière, maar als je wat vroeger vertrekt om al de basiszinnen onder de knie te hebben lukt het wel. Hoe zit het eigenlijk met de lessen? Alles in het Engels? En volg je dan als Erasmusstudent een speciaal programma?

DogFacedGod
22 november 2007, 01:37
Erasmus is binnen Europa en met studiebeurs
Andere organisaties verzorgen uitwisseling met landen buiten Europa. (meestal zonder beurs.) dus die zullen er ook wel zijn aan je unief/hogeschool. (Socrates is zoéén?)

In Leuven tijdens je studies gedaan is het project gelimiteerd tot 1 semester (normaal toch). Na je studies kan je één jaar maar hier kan ik mis zijn.
In Spanje zijn de lessen wel volledig in het Spaans en Italië Italiaans (Ik heb wel gehoord dat Bologna zou beginnen met cursussen in het Engels.)

Buiten Europa: Je hebt minstens een onderscheiding nodig.

dit geldende voor de economische faculteit aan de KUL.

(Helaas ben ik afgekeurd voor Erasmus anders zat ik nu in Lissabon. Na mijn studies nog eens proberen. Anders buitenlandse stage volgen via AIESEC.)

DogFacedGod
22 november 2007, 01:42
Erasmus lijkt me razend interessant, maar ik vrees dat voor de geschiedenisopleidingen in UA de opties net iets minder groot zullen zijn (als ze er al zijn) dan pakweg Rechten of T&L. Jammer, want een half jaar in Zweden zou ik wel zien zitten. De taal is een barrière, maar als je wat vroeger vertrekt om al de basiszinnen onder de knie te hebben lukt het wel. Hoe zit het eigenlijk met de lessen? Alles in het Engels? En volg je dan als Erasmusstudent een speciaal programma?

In het weekje dat ik er ben geweest ben ik geen enkele Zweed tegen gekomen die geen Engels sprak.
En mijn kameraad die ik toen bezocht deed HIR en kreeg al zijn lessen in het Engels. Dus ik veronderstel dat voor jou ook een heel aanbod aan Engelse cursussen zijn.

Je programma is eigenlijk vakken van daar waarmee je vakken van hier vervangt. Soms komt de inhoud mooi over één. Soms niet. Dan moet je wat onderhandelen met de persoon die je programma goedkeurt. Ik denk dat het qua niveau hetzelfde zal zijn als voor de inheemse student. Misschien een ietwat andere planning.

Tweak37
22 november 2007, 02:18
Op tijd aanvragen :p

En hopen dat ge geen concurrentie hebt ;)

(Jaar naar Parijs geweest hier)

welke universiteit in Parijs? 1 in het centrum of bijvoorbeeld Nanterre?
En wat zijn uw ervaringen? :)

Phil
22 november 2007, 02:35
welke universiteit in Parijs? 1 in het centrum of bijvoorbeeld Nanterre?
En wat zijn uw ervaringen? :)

Paris 7, Jussieu. Ik deed Japans.

Afrader :)

Parijs zelf is een prachtige stad, me echt goed geamuseert, zwaar van genoten. Maar die unief trekt op de ballen...

(daar kwam dan ook nog bij dat 2 jaar geleden Jussieu 1 van de voortrekkers van al de studentenstakingen was. 2 maand geen school gehad. Maar niks kunnen doen, want de les zou elke dag opnieuw kunnen beginnen.)

Maar goed. Studeren in het buitenland is wel een aanrader hoor :). Ge doet er geweldige ervaringen op. Superleuk.
Ik zou het dadelijk terugdoen, maar liefst wel een andere unief ;)

Ik heb 1 jaar in Parijs gezeten en dan nog 1 jaar in Tokyo. Nu voor m'n laatste jaar terug in Leuven. Best wel hard, terug aanpassen aan een belgische "kleinstad" ;)

Masternick
22 november 2007, 10:04
Wie twijfels om op Erasmus te gaan, moet zeker gaan!!
Momenteel zit ik in Finland (Helsinki) en 't is echt een aanrader.
Ik blijf ook een heel jaar en heb er absoluut geen spijt van :-)

Lacuna
22 november 2007, 10:18
U ziet het al: een kersverse Erasmus-thread, voor de studenten onder ons!
Post hier waar en wanneer en voor hoe lang je op erasmus gaat!

-Mijn aanvraag voor Leòn, Spanje is sinds vandaag goedgekeurd! Ik vertrek in augustus en zal een goede 5 maand daar zitten =)
Iemand die hier al geweest is? Tips? HAndige weetjes? Als je er gewoon al eens op bezoek bent geweest zou het ook tof zijn om iets te weten te komen!-

Kben jaloers op u! 3 jaar geleden zat ik voor 6 maand in Madrid. Niet zo ver van León. Het zou wel handig zijn als je Spaans spreekt. :unsure: Wat studeer je trouwens? Bon, ik zat daar als enigste Belg aan die unief. Da was ook zowat mijn grootste zorg: ga ik wel vrienden maken? Maar vanaf de 1e dag begon het al goed. Ik werd hartelijk ontvangen op mijn kot door mijn Spaanse kotgenotes. De eerste week werd er ook een ontmoetingsavond georganiseerd voor de erasmusstudenten. Daar heb ik heel wat vrienden gemaakt en sindsdien hadden we zo een groepke van 15 man waar we elke week mee uitgingen. Laat het mij zo stellen: erasmus is eigenlijk 1 groot fuifleven. (in mijn geval toch :p ) Kheb maar weinig van de unief gezien. Met die maten van ginder, organiseerden we filmavonden, lan-parties, kookavonden, citytrips door heel Spanje,... Genoeg ambiance in de keet :woohoo:

Zoals ik reeds zei: het zou wel handig zijn als je al wat spaans spreekt. Alle lessen zijn in het Spaans, en wij moesten ook regelmatig discussies voeren enz. En ja, het Engels van de Spanjaarden is van een bedenkelijk niveau.

Voor de rest zou ik zeggen: wees niet verlegen en zorg ervoor dat je in het begin meteen al enkele vrienden maakt. En als je met meerdere Belgen naar daar gaat, blijf dan niet te veel plakken aan dat groepje. Uit ervaring kan ik zeggen dat het veel voordeliger is als je enige Belg bent. Je bent dan gewoon verplicht om nieuwe contacten te leggen. En nu 3 jaar later, hebben wij nog jaarlijks een erasmusreunie ergens in Europa. :D

zweebee
22 november 2007, 11:25
Ik ben vorig semester naar Montréal, Canada, geweest. Beste tijd van mijn leven. Voor volgend jaar ben ik een beurs aan het aanvragen om in de US te gaan studeren (als vrije internationale student), maar daar zit ik met het probleem dat alle goeie opleidingen in mijn segment 2 jaar duren, en ik zie da ni goe zitten om nog een extra jaar te studeren.
Mijn broer vertrekt in Januari naar Zuid-Afrika (1e MA Bio UA)
Mijn zus zit atm in Parijs (3e Bac Mode&Textiel Academie Gent)

Wat ik nog voor de rest kan zeggen:
- Ik heb voor erasmus alles zelf van begin tot einde moeten regelen en da was vrij stressy. Op de UA trekt de begeleiding op nix, dus tis maar da ge het weet.
- @Ali_ : De UA heeft de facto samenwerkingen met Québec (verschillende unifs), USA (dito, wel vaker kleinere uniefs zoals St Louis, Marquette, maat van mij is naar StLouis geweest en die stad was echt shit blijkbaar), Zuid-Afrika (Stellenbosch) en Australië (verschillende uniefs). Daarbuiten zijn er per faculteit een hele resem mogelijkheden. Deze zijn het grootste bij TEW, daar heb je ook veel bestemmingen buiten Europa (Cfr. Japan als ik mij niet vergis).
- Voorwaarden: Ik weet dat er hier mensen geweigerd zijn omdat ze tweede zit hebben gehad (zelfs zonder cumul/GT). Dit was wel omdat de bestemmingen die hij had aangeduid, vol waren. Met cumul/GT wordt het heel moeilijk, me dunkt onmogelijk. Je moet aanbevelingsbrieven voorleggen, motivatiestatement en punten. Ik had onderscheiding op mijn eerste jaar en op het eerste semester van mijn 2e Bac, en was losjes door de selectie. Heel belangrijk ook is dat je een GOED PROGRAMMA kan samenstellen, én motiveren. Hierdoor zijn sommige mensen geweigerd voor Canada. Ik heb zelf moeten foefelen (Europese Integratie vervangen door Introduction to Canadian Politics, ... tis maar hoe ge het hen aansmeert e ;)). Voor Canada waren er 4 kandidaten en er zijn er 2 doorgegaan.
- Kom ik meteen tot het volgende punt. Er zijn méér mensen die postuleren voor Spanje, Italië, Frankrijk dan voor de USA !!! Dus als het u interesseert moet je het doen, en niet twijfelen. Mijn inziens is de kans groter om buiten Europa ergens binnen te geraken dan binnen Europa. Daar is immers de concurrentie groter.
- In Spanje zijn de lessen int Spaans. Maat van mij heeft zijn 2e lic rechten inj Barcelona gedaan. Spaans gaat heel snel, maar all in all wast poepsimpel.
- @Deathdevil: Beurs voor Berkeley? De welke? Is prachtige unief, maar veel succes om daar binnen te geraken :)
- @Avondland: Rechten & Erasmus is mijns inziens een beetje st00pid maar soit :/ Geschiedenis moet perfect gaan. Ik denk zeker dat er voldoende aanbod zal zijn. Ik weet da voor pol&soc er geen bestemming was naar Zweden, wel Noorwegen (Bergen). Kijk het na he :)
- @Tweak37: Mijn zus zit nu in Parijs en die is er ook compleet zot van :) Ze heeft wel een schitterende hogeschool, heel goede infrastructuur ... maar bon das richting-specifiek e. Voor de rest is Parijs top, alleen moet je de prijs niet uit het hoofd verliezen (kamer 20m² = 800 euro). Voor Londen hetzelfde.

Lacuna vat het erasmusleven prima samen :) Heb mij ook rot geamuseerd, maar spijtig genoeg had ik wel vrij veel testen en papers dus heb ik niet veel kunnen reizen (paar keer gaan skiën, eens naar Québec geweest en 3 dagen rondgetoerd in Nova Scotia). Maar dat maak ik binnenkort wel goed ;)

Anyway, Erasmus is leuk, maar begin er op tijd aan. Als vrije student is het nog moeilijker, zeker voor de US. Ik moet vrij veel testen doen (TOEFL, GRE), alles zelf zoeken, beurs aanvragen (jaartje studeren is +- 20 a 30k euro) en dat moet allemaal voor 1 januari gedaan zijn :) Stress dus :)
Als USA niet lukt zal ik wss naar London School of Economics gaan, daar geraak ik normaal wel makkelijk binnen.

Khoop dak jullie wa hulp heb gegeven. Als je nog meer vragen hebt, shoot :)

spray-bunny
22 november 2007, 13:12
- @Avondland: Rechten & Erasmus is mijns inziens een beetje st00pid maar soit
Waarom dan? 't Kan erg interessant zijn om eens in een common law land te studeren. Of als je later in het buitenland wil gaan werken, in je land van keuze te gaan studeren.

deathdevil
22 november 2007, 13:36
- @Deathdevil: Beurs voor Berkeley? De welke? Is prachtige unief, maar veel succes om daar binnen te geraken :)

Zie hier (http://www.ugent.be/nl/univgent/publicaties/nieuwsbrieven/dowazine/2007/januari2007/11.htm)

... Natuurlijk val ik net uit de boot aangezien HIR onder Business Sciences valt..

T'zal wss een erasmus sessie worden..

Of hoe werkt dat studeren als "vrije internationale student"? Mot je alles dan zelf bekostigen of kan je effectief aan een beurs raken? Ik wil het namelijk graag doen, maar om me daarvoor in de schulden te gaan steken dat is weer wat anders :p

zweebee
22 november 2007, 13:40
euh ja ge kunt kiezen e :)
ofwel betaal je alles, ofwel vraag je een beurs aan via een bepaalde organisatie (rotary, fullbright, baef, ..), ofwel schrijf je u in op een unief en apply je voor een scholarship :)

en spraybunny: natuurlijk kan het interessant zijn! Maar het ding met erasmus is dat je (normaal) je vakken moet vervangen die je normaal in België zou hebben. Als je dan bv. uw 2e lic fiscaal recht moet vervangen door 1e MA fiscaal recht in Spanje is dat niet zo eenvoudig me dunkt ... (hypothetisch voorbeeld e)

diggie
22 november 2007, 14:47
euh ja ge kunt kiezen e :)
ofwel betaal je alles, ofwel vraag je een beurs aan via een bepaalde organisatie (rotary, fullbright, baef, ..), ofwel schrijf je u in op een unief en apply je voor een scholarship :)

en spraybunny: natuurlijk kan het interessant zijn! Maar het ding met erasmus is dat je (normaal) je vakken moet vervangen die je normaal in België zou hebben. Als je dan bv. uw 2e lic fiscaal recht moet vervangen door 1e MA fiscaal recht in Spanje is dat niet zo eenvoudig me dunkt ... (hypothetisch voorbeeld e)

Internationaal Fiscaal Recht nemen en het is opgelost. =)

OT: Ik ben zwaar aan het overwegen om naar de US te gaan op 'erasmus' (maar het heet eigenlijk niet erasmus), maar veel zal afhangen van de info. dag volgende week.

Iemand die toevallig al in New York of DC op 'erasmus' is geweest?

Th0masSss
22 november 2007, 17:03
Ik zat in Lille op volgende universiteit: http://ustl1.univ-lille1.fr/projetUstl/

Voor mij was het een super ervaring waar ik nog veel heimwee naar heb. Mijne maat en ik moesten een project maken, zoude daar dan 4maanden voor krijgen. Maar onze leraar was echt super laks en zijn daarom pas 2weken voor de einddatum begonnen en hadde nog tijd over. Wil al iets zeggen over het niveau ;), dus hebben eigenlijk 3.5maand gefeest en vakantie gehad. En dan nog eens grote onderscheiding ;)

Heb er heeeeeeel veel vrienden van overgehouden van over heel de wereld waar ik elk moment kan gaan aankloppe!

Iedereen die op erasmus gaat is sociaal en gaat meestal om andere culturen te leren kennen enzo, dus wij op eerste ontmoeting e-mails uitgewisseld en vanaf toen iedere avond gefeest.

Kreeg van school een €800/900 voor die periode, maar in frankrijk kan je ook iets aanvragen zodat je €40/maand krijgt omdat je een kot huurt. Weet niet juist meer hoe het noemde...

Om op erasmus te gaan moest je bij ons beetje goede punten hebben en zeker op tijd zijn (plaatsen zijn beperkt).

zweebee
22 november 2007, 18:10
Internationaal Fiscaal Recht nemen en het is opgelost. =)

OT: Ik ben zwaar aan het overwegen om naar de US te gaan op 'erasmus' (maar het heet eigenlijk niet erasmus), maar veel zal afhangen van de info. dag volgende week.

Iemand die toevallig al in New York of DC op 'erasmus' is geweest?

alonzo?????
wtf man :D keilang geleden
add mij es op msn trouwens, de_zweebee@hotmail.com

ik ben ook van plan om NY of DC (of Boston) te doen :) Laat weten welke universiteiten je wil doen, dan kan ik nagaan wat ik er van weet. Heb hopen research gedaan de laatste weken en mijn maat (die van Barcelona) wil volgend jaar ook naar NY of Boston

Oja, misschien handig voor de mensen die buiten Europa willen gaan:
- Dit geldt voor de UA, maar wss ook voor andere universiteiten: Bij Erasmus (Europa), krijg je meestal net zoals Thomas hierboven, een bepaalde som (forfaitair), en meestal krijg je per maand ook geld. Dit geldt niet voor buiten Europa! Ik kreeg ocharme 500 euro (kon ik heen vliegen :)) en dat was het. Dus voor mensen wiens inkomen beperkter is, is dit misschien wel een belangrijk punt. Hangt er natuurlijk af naar waar je gaat. Bv. Stellenbosch: Heel duur ticket maar het leven daar is supergoedkoop. Londen en Parijs zijn daar de perfecte tegengestelden van :)

Laurens100
23 november 2007, 21:58
Ik zit nu in het 6de middelbaar en ben van plan om volgend jaar HIR te doen in ofwel Gent ofwel Leuven. Tijdens mijn studentenperiode zou ik héél graag naar het buitenland gaan. Dit jaar heb ik meegedaan aan een uitwisseling met een italiaanse school en dat is me alleszins ongelofelijk bevallen :) Daarom wil ik meer van die ervaringen opdoen, ook om oa mijn talen goed onder te knie te krijgen (frans/engels). Ik vraag me af of het in de richting HIR mogelijk is om 2 keer naar het buitenland te gaan? Een keer tijdens de bachelor opleiding en een keer tijdens de master (of eventueel master na master)
En hoe vroeg moet je ermee beginnen omdat allemaal aan te vragen en te regelen?

Tweak37
24 november 2007, 02:47
Ik zit nu in het 6de middelbaar en ben van plan om volgend jaar HIR te doen in ofwel Gent ofwel Leuven. Tijdens mijn studentenperiode zou ik héél graag naar het buitenland gaan. Dit jaar heb ik meegedaan aan een uitwisseling met een italiaanse school en dat is me alleszins ongelofelijk bevallen :) Daarom wil ik meer van die ervaringen opdoen, ook om oa mijn talen goed onder te knie te krijgen (frans/engels). Ik vraag me af of het in de richting HIR mogelijk is om 2 keer naar het buitenland te gaan? Een keer tijdens de bachelor opleiding en een keer tijdens de master (of eventueel master na master)
En hoe vroeg moet je ermee beginnen omdat allemaal aan te vragen en te regelen?

is niet mogelijk, tenminste niet binnen het erasmus programma (en daarbuiten allicht ook niet, tenzij je individueel gaat natuurlijk).
Anyway, begin met 1 keer en dan zie je wel weer zeker? ;)

DogFacedGod
24 november 2007, 02:56
is niet mogelijk, tenminste niet binnen het erasmus programma (en daarbuiten allicht ook niet, tenzij je individueel gaat natuurlijk).
Anyway, begin met 1 keer en dan zie je wel weer zeker? ;)

jawel dat kan wel.

in Handelsingenieur (KUL) kan je in je 3de bach en 2de masterjaar op Erasmus. Voor de 2de keer krijg je wel niks van steun.

Bosvos
24 november 2007, 11:10
speelde met de gedachte om aanvraag te doen om in mijn derde jaar naar Zweden te trekken (nu nog maar 1ste jaar), maar zie het eigenlijk niet zitten om alleen naar ginder te gaan :p

Laurens100
24 november 2007, 11:33
jawel dat kan wel.

in Handelsingenieur (KUL) kan je in je 3de bach en 2de masterjaar op Erasmus. Voor de 2de keer krijg je wel niks van steun.

Kheb ondertussen ook wat zitten zoeken en je kan inderdaad 2 keer meedoen, maar de tweede keer krijgen mensen die nog niet meegedaan hebben voorrang op iemand die wel al één keer meegedaan heeft.

Masternick
24 november 2007, 12:00
speelde met de gedachte om aanvraag te doen om in mijn derde jaar naar Zweden te trekken (nu nog maar 1ste jaar), maar zie het eigenlijk niet zitten om alleen naar ginder te gaan :p

Ik ben alleen naar Finland vertrokken en 'k heb er nog geen moment spijt van.
Vorig weekend heb ik Stockholm bezocht en het is een erg mooie en leuke stad!! Niet twijfelen, doen!

Bosvos
24 november 2007, 12:31
Ik ben alleen naar Finland vertrokken en 'k heb er nog geen moment spijt van.
Vorig weekend heb ik Stockholm bezocht en het is een erg mooie en leuke stad!! Niet twijfelen, doen!

ben nogal een aanhankelijk iemand, ik durf niets alleen:lol:
maar soit, wie weet verander ik wel binnen dit en een jaar...zullen zien, desalniettemin, ik zal ooit aan het Vänernmeer wonen ^^

zweebee
24 november 2007, 12:42
als ge geld hebt en ge moet niemand achterlaten, dan is de keuze rap gemaakt vind ik :)

spijtig dat londen zo belachelijk duur is :(

Genius
24 november 2007, 13:08
als ge geld hebt en ge moet niemand achterlaten, dan is de keuze rap gemaakt vind ik :)

spijtig dat londen zo belachelijk duur is :(

Londen is idd duur, maar als ge ziet wat die mensen daar verdienen :) Ben er vorige week geweest en één van die makelaars bij Lloyds verdient daar zo'n 10.000 à 15.000 pond per maand. Da is dus rond de 17.000 euro per maand...Natuurlijk moet ge dan al wel enkele goeie klanten hebben binnengehaald. Maar toch, 17k euro per maand. :drool:

Btw zweebee, doet den dimitri is de groetjes van mij ;)

Tweak37
24 november 2007, 17:29
jawel dat kan wel.

De Europese Commissie heeft beslist dat het niet meer toegelaten is om een student voor een tweede keer het statuut van Socrates/Erasmus student te verlenen. Een tweede Erasmus-verblijf in het buitenland – zelfs zonder beurs – is dus niet langer mogelijk. Eenzelfde student kan zich slechts voor één vacature kandidaat stellen.

psyko-monchske
24 november 2007, 17:44
met rechten kan je naar new york, australie of zuid afrika gaan. spijtig genoeg zal ik nooit de vereisten bereiken. daarom maar iets binnen europa. weet iemand of griekenland in engels gedoceerd wordt? vorig jaar zeiden ze dat kleine unifs in het engels waren, terwijl grotere niet.

DogFacedGod
24 november 2007, 17:56
De Europese Commissie heeft beslist dat het niet meer toegelaten is om een student voor een tweede keer het statuut van Socrates/Erasmus student te verlenen. Een tweede Erasmus-verblijf in het buitenland – zelfs zonder beurs – is dus niet langer mogelijk. Eenzelfde student kan zich slechts voor één vacature kandidaat stellen.

Op site economie KUL
2. Wie komt in aanmerking voor Erasmus-uitwisseling?

2.2. Masterstudenten die al genoten hebben van een Erasmus-uitwisseling in de Bacheloropleiding kunnen zich opnieuw kandidaat stellen voor een uitwisseling. Bij een beperkt aantal plaatsen voor een bepaalde bestemming en gelijke rankschikking van twee kandidaten, waarbij één kandidaat reeds een Erasmus-uitwisseling heeft genoten, zal voorkeur gegeven worden aan de kandidaat die nog geen Erasmus-uitwisseling heeft genoten.

Het is maximum 1 keer per opleiding. Er is een onderscheid tussen de bachelor opleiding en de master opleiding.

*FiReStOnE^-*
24 november 2007, 18:22
Iemand van de UGent hier aan de faculteit economie en bedrijfswetenschappen die iets meer weet over Erasmus? Heb al op de site gekeken van de faculteit en vind er enkel maar iets over Erasmus.. Geen andere dingen zoals bv Socrates.. Organiseert de faculteit dit niet of staat het gewoon niet op de site?

Tweak37
24 november 2007, 18:31
Op site economie KUL
2. Wie komt in aanmerking voor Erasmus-uitwisseling?

2.2. Masterstudenten die al genoten hebben van een Erasmus-uitwisseling in de Bacheloropleiding kunnen zich opnieuw kandidaat stellen voor een uitwisseling. Bij een beperkt aantal plaatsen voor een bepaalde bestemming en gelijke rankschikking van twee kandidaten, waarbij één kandidaat reeds een Erasmus-uitwisseling heeft genoten, zal voorkeur gegeven worden aan de kandidaat die nog geen Erasmus-uitwisseling heeft genoten.

Het is maximum 1 keer per opleiding. Er is een onderscheid tussen de bachelor opleiding en de master opleiding.

Kan ik een tweede keer op Erasmus gaan?

Neen, je kan slechts éénmaal op Erasmus gaan, ongeacht je reeds een Erasmusverblijf achter rug hebt tijdens een hogeschoolopleiding of een opleiding aan een andere universiteit. Deze maatregel werd door de Europese Commissie in het leven geroepen om aan zoveel mogelijk studenten de kans te geven op Erasmus te gaan.

Dus ofwel houdt de economie faculteit zich niet aan de regels, ofwel is hun site verouderd.

zweebee
24 november 2007, 18:35
Maat van mij gaat nu ook voor de 2e keer op erasmus hoor ... (3e bac & 1e MA)

Wundagore
24 november 2007, 18:58
voor mij is ook alles in orde
op 27/03/2008 vertrek ik voor 3 maanden naar oostenrijk in St Pölten. is dicht bij Wenen.

als iemand op die dag ook met de vlieger naar wenen gaat. contact me. ik zie er tegen op om alleen de vlieger te pakken:)

Laurens100
24 november 2007, 19:50
@zweebee
Ik ben ook wel geïnteresseerd in Canada, hoe hoog zijn de kosten voor 1 semester?
Welke richting heb jij gedaan in de UA?

Ik heb nu al wat zitten rondzoeken en het lijkt alsof er in Leuven voor de richting HIR meer mogelijkheden zijn. Klopt dat? Bij de Ugent zie ik nergens iets staan over samenwerking met universiteiten buiten Europa.

deathdevil
24 november 2007, 20:06
Iemand van de UGent hier aan de faculteit economie en bedrijfswetenschappen die iets meer weet over Erasmus? Heb al op de site gekeken van de faculteit en vind er enkel maar iets over Erasmus.. Geen andere dingen zoals bv Socrates.. Organiseert de faculteit dit niet of staat het gewoon niet op de site?

Den 12de december is't infodag voor erasmus van onze faculteit..

Geen idee wat de rest betreft. Naar VS of Canada kunnen we niet met'n beurs..

en tbh van wat'k nu vind is er gwn weinig keuze..

Wat me nog interesseert van bestemmingen zijn Lund (Zweden), Marseille (FR), Barcelona (SP) en Geneve..

Als HIr hebt ge maar 9 mogelijke bestemmingen ofzo..vrij vervelend :(

pieroxx
24 november 2007, 20:45
Dus als ik het goed begrijp, krijg je voor een uitwisseling buiten Europa geen voldoende sponsoring? En als je bvb naar Engeland gaat, dan krijg je wel een maandelijkse toelage, maar is dit voldoende om mee rond te komen? Op hoeveel moet je gemiddeld rekenen dat je moet bijleggen?

Ik zou heel graag Erasmus doen, maar ik ben niet zeker of mijn ouders dat wel willen bekostigen.

PapaGanz
24 november 2007, 20:48
Je kan wel sponsoring krijgen..
De uitwisselingen buiten Europa hebben gewoon niks met Erasmus te maken en zijn andere organisaties met andere subsidies.
Je moet dus wat onderzoek doen.

Avondland
24 november 2007, 21:14
Is Erasmus eigenlijk enkel doenbaar als Bachelorstudent? In Bach 3 moet ik bijvoorbeeld een bachelorpaper schrijven, maar word ik daar dan van vrijgesteld en kan ik daarna gewoon meteen mijn Master doen? Of kan je ook nog bach 3 gewoon volgen en tijdens je Masterjaar naar het buitenland gaan? Of zelfs daarna?

*FiReStOnE^-*
24 november 2007, 21:20
Den 12de december is't infodag voor erasmus van onze faculteit..

Geen idee wat de rest betreft. Naar VS of Canada kunnen we niet met'n beurs..

en tbh van wat'k nu vind is er gwn weinig keuze..

Wat me nog interesseert van bestemmingen zijn Lund (Zweden), Marseille (FR), Barcelona (SP) en Geneve..

Als HIr hebt ge maar 9 mogelijke bestemmingen ofzo..vrij vervelend :(

12 december? Hier in Gent was er in de Volderstraat een uitlegsessie deze donderdag voor mensen die daarin geïnteresseerd waren.. Zit gij ook aan Unief Gent dan?

9 bestemmingen, heb je daar iets mer info over? site? bestemmingen?

laurensvd
24 november 2007, 21:22
Vraag van Avondland ben ik ook benieuwd naar.
Hoe zit het trouwens met de striktheid van de vakken die jaar volgt?
Ik volg op het moment aerospace engineering maar 1 van de aangesloten universiteiten heeft naast aerospace engineering ook automobile engineering in het programma. Kan je dan naast de basis ingenieursvakken wat van je huidige studie afwijken?

zweebee
24 november 2007, 21:29
@Avondland: Absoluut doenbaar als master. Gewoon zien da je het kan combineren met je masterproef. Zoals gezegd vertrekt een maat van mij (MA Internationale Politiek) het 2e semester naar istanbul. Een meisje in haar MA comm.wet. zit, zit nu in Madrid. Goed mogelijk dus :)
Je zal nooit worden vrijgesteld van je BA of MA proef volgens mij. Je zal die int buitenland moeten afwerken en via mail met je promotor contact moeten houden.

Daarna doe je wat je wilt. De UA biedt geen (financiële) steun voor Manama's of dergelijke. Het enige wat je kan doen is via derde-partij-beurzen (zoals ik bij het BAEF, Fulbright, Rotary, bepaalde tijdschriften die prijzen uitreiken etc.) je studie bekostigen.

@pieroxx: Je zal nooit voldoende toelage krijgen om alles te bekostingen. In Londen betaal je 800-900 euro per maand voor uw appartementje, en dat krijg je niet van je unief hoor :) Gewoon veel zagen bij uw ouders, het draagt echt wel heel veel bij tot de ontwikkeling van uw persoon vind ik ... kheb daar toch veel geleerd ...

@PapaGanz: Correct! Via de organisatie CREPUQ bijvoorbeeld, hebben Europese en Québecse (oO) universiteiten een samenwerking ontwikkeld. Een soort erasmus op micro-schaal dus. Maar dit is voor elk land anders.

@Deathdevil: Barcelona is naart schijnt de beste bestemming om op erasmus te gaan :) In ieder geval, de bestemmingen die je opnoemt zijn interessanter dan degen die wij hadden in het Erasmus-programma ... Genève heeft bangelijke scholen ...

@Laurens100: Ik heb eignelijk geen idee hoeveel mijn vlucht heeft gekost ... Ik denk iet van een 550 euro maar ik kan mis zijn ... had het in ieder geval op tijd geboekt, en via een reisbureau de goeikoopste oplossing gezocht (Swiss Air). Ik logeerde downtown Montréal in een appartement dat ik deelde met een Frans meisje dat daar werkte. Ik betaalde 412$CAD per maand, iets van een 280 euro dus, absoluut niet duur. De prijzen zijn zelfs iets goedkoper dan in bijvoorbeeld Antwerpen. Het leven is daar even duur, voeding iets goedkoper, drank (alcohol) beduidend duurder (maar niet belachelijk duur). Benzine goedkoop, pff ja ... eigenlijk kwalitatief hetzelfde, maar allemaal een klein beetje goedkoper :)
Ik zat in mijn 3e bac politieke wetenschappen btw

@Laurensvd: Het zal afhangen van universiteit tot universiteit. Jij zit wss in Leuven, geen idee hoe het daar zit, maar in Antwerpen zit het zo: Je moet je kernvakken (= verplichte vakken) adequaat vervangen in je gastland. Ik had bijvoorbeeld 3 verplichte vakken (iets met administratie, iets met vergelijkend beleid en europese integratie). Had ook mijn 2 keuzevakken naar mijn erasmussemester verschoven, omdat de vakken in Canada interessanter waren dan die in Antwerpen (in mijn geval werd dat dan International Political Economy en Contemporary Politics of Japan & South Korea). De 3 verplichte vakken heb ik zo goed mogelijk proberen te vervangen (introduction to public administration, comparative administration and bureaucracy en dan zoals gezegd Introduction to Canadian Politics). Europeanisering kon ik niet vervangen, heb daar dus een smoesje rond bedacht (je kan toch niet in een gastland politiek studeren als je de politiek van het land niet kent ... cheap talk maar twerd goedgekeurd). Maar, het is belangrijk dat je je goed informeert. Een meisje dat ook postuleerde voor Canada werd geweigerd omdat ze vakken uit het Grad programma had gepakt, terwijl er alleen een samenwerking is voor Undergrad. Een maat van mij heeft erasmus aan de ULB gedaan en heeft daar - volgens de UA - een vak niet goed genoeg vervangen. Resultaat, hij mocht in het tweede semester elke dag op en af naar de ULB om daar zijn vak te gaan volgen. Tegen mijn zus zitten ze ook te zagen dat ze een vak absoluut moet volgen (theoretisch vak), terwijl heel haar programma vóór haar vertrek goedgekeurd werd.
Bottom line: Doe het grondig, informeer je goed en vraag op voorhand of uw programma goed is, kwestie van pijnlijke afwijzingen of terugfluitingen te vermijden.

deathdevil
25 november 2007, 13:35
12 december? Hier in Gent was er in de Volderstraat een uitlegsessie deze donderdag voor mensen die daarin geïnteresseerd waren.. Zit gij ook aan Unief Gent dan?

9 bestemmingen, heb je daar iets mer info over? site? bestemmingen?

12 december is de specifieke infodag van Economie en Bedrijfskunde..
Die donderdag was de algemene (waar ik ook aanwezig was..)

Wat betreft die bestemmingen, zoek naar erasmus op de Ugentsite. Daar hebben ze een excel file met alle bestemmingen/hoeveel studenten / hoeveel studiepunten etc.etc. Dat werkt via codes. Die van Economische Wetenschappen is 14.3 (ik neem aan dat HIR en TEW daar ook onder vallen..)

Als je dat vanboven ingeeft bekom je dus de mogelijkheden..

@Zweebee..ja barcelona lijkt mij wel super..maar niveau is natuurlijk laag + spaans leren, ze geven daar enkel les in't spaans hebk opgevangen..

Genève moet'k me eens over informeren..

*FiReStOnE^-*
25 november 2007, 13:44
@ deathdevil bedankt, heb het ook gevonden, bij faculteit staat daar EB (Economie en Bedrijfskunde) dus denk ik dat het voor TEW en HIR's ook zo gaat zijn he :)
Maar er zijn toch iets meer dan 9 bestemmingen.. in het buitenland tel ik er 14.. maar daar zitten natuurlijk landen als slovakije en letland bij die ik ook niet interessant vind..

Avondland
25 november 2007, 14:50
Is een MA of BA-paper/thesis afwerken niet moeilijk als je in het buitenland zit? Als geschiedenisstudent moet ik namelijk veel in archieven zitten en ik denk dat ik weinig kan doen in een Zweeds archief, laat staan in Rusland of Estland. Tenzij je natuurlijk uitsluitend alleen met secundaire literatuur werkt maar dat is de bedoeling natuurlijk niet. :D

[deleted]
26 november 2007, 14:46
[deleted]

Phil
26 november 2007, 16:27
Over al die mensen die op "Erasmus buiten Europa" willen gaan. Zit ge daar niet een beetje fout?

Erasmus is toch enkel binnen Europa? Als ge buiten Europa gaat, dan zijn het meestal "exchange programs" enzo...

Of zit ik er compleet naast? (Laat ons zeggen, naar Japan is er 100% zeker geen Erasmus programma ;) )

*FiReStOnE^-*
26 november 2007, 16:38
idd, Erasmus is een programma uitgewerkt door de Europese Unie.. Maar ik denk dat het hier in't algemeen gaat over studeren in het buitenland.. Mss threadtopic veranderen!

¨$^µù^§èçà#&&²
26 november 2007, 20:42
(...)

Wat moest je allemaal betalen om naar Canada te gaan? Is het enkel je vliegtuigticket, je 'kot', en het inschrijvingsgeld? Hoeveel bedraagt dat laatste en kan je iets meer zeggen over de financieringsmogelijkheden ervan? Hoeveel heb je uiteindelijk moeten betalen?

Wat is een vrije student trouwens?

Edit: ik vind het wel een beetje spijtig dat veel studenten op Erasmus gaan naar een land waar het niveau beduidend lager ligt en hun tijd gebruiken om zoveel mogelijk te feesten en te zuipen. Er valt volgens mij veel meer uit te halen.

zweebee
26 november 2007, 21:25
het principe van erasmus (of elke andere vorm van uitwisselingsproject) is dat uw thuisuniversiteit het toelatingsgeld van je gastuniversiteit betaalt. Dat is altijd zo. Verder hangt het er van af in welk programma je zit.
Ik moest alles betalen behalve mijn inschrijving. Dat zijn dus: vliegtuigticket, huisvesting, eten drinken sport uitgaan, maar ook boeken en ziekteverzekering (verplicht in canada). Ik kreeg zoals gezegd 250 euro forfaitair (niet 500 dus, het hangt af van het inkomen van uw gezinshoofd .... er zijn 4 schijven , 3 van 500 en 1 van 250)

Als je wilt mag je me toevoegen op msn (de_zweebee@hotmail.com) en daar kan ik je nauwkeurigere informatie geven over prijzen

Het begrip "vrije student" gebruik ik voor mensen die zich diret in een buitenlandse universiteit inschrijven, zonder inspraak of inmenging van een andere instelling of universiteit. Om mezelf als voorbeeld te nemen, ik zou graag volgend jaar in de VS of in Londen studeren, maar ik bekostig alles 100%. De andere kant van de medaille is dat ik volledige vrijheid heb over mijn programma, bestemming etc.

Over je laatste paragraaf: Ik vrees dat bijna alle universiteiten gemakkelijker zijn. Via erasmus ga je nooit naar topuniversiteiten, altijd B-universiteiten (of toch in heel veel gevallen). Bv in Montréal kon ik naar UQAM en Concordia (en Sherbrooke University), maar niet naar McGill, veruit de beste en meest prestigieuze van de universiteiten in de stad.

¨$^µù^§èçà#&&²
26 november 2007, 22:59
Gemakkelijker maakt niet echt uit hoor, ik doel op universiteiten die het niveau van 'ons' ASO amper halen. Allé, dat is toch wat ik concludeer uit de verhalen van Erasmusstudenten.

diggie
27 november 2007, 01:41
Goh, die moeilijkheid, als we 'nuance' even vergeten komt het er op neer dat alles onder Parijs belachelijk makkelijk is (Zuid-Frankrijk - Spanje - Italië ...) terwijl bvb. de Parijse Universiteiten, UK & Duitsland vaak even zwaar of zwaarder zijn.

(Dit geldt naar het schijnt voor Rechten, vaneigens de enige richting waar ik voor kan spreken.)

Tweak37
27 november 2007, 02:32
bwaah, sowieso zijn

a) in haast alle andere landen de universiteiten minder "theoretisch", ze leggen minder de nadruk op reproductie
b) de eisen voor een erasmus student ook gewoon wat lager

Maar veel hangt ook gewoon van jezelf af. Ik ken mensen die heel hard (hebben) moeten werken in Spanje, Duitsland, terwijl anderen daar een feestsemester hadden. De punten zijn er dan ook wel naar.

annemieke6780
27 november 2007, 10:22
Ik ben een jaar in Malaga geweest als Erasmus student. Aanvankelijke ging ik maar een half jaar blijven maar ik had het er zo naar mijn zin dat ik het verlengd heb. Na overleg met mijn unief en ouders natuurlijk. Ik heb er Engelse Literatuur gestudeerd en als keuzevakken Iers (Gaelic) en Filmgeschiedenis. Het is echt het beste jaar van mijn leven geweest. Ik heb heel Zuid Spanje gezien en spreek perfect Spaans. Daarnaast heb ik er geweldige mensen ontmoet waar ik nog altijd contact mee heb. Mijn twee beste vriendinnen ben ik dat jaar tegengekomen. Eentje ga ik elk jaar bezoeken in Barcelona waar ze met haar man woont. Vorig jaar ben ik naar hun huwelijk geweest in Canada (waar zij oorspronkelijk vandaan komt).
Echt, ik raad iedereen aan zo'n Erasmus jaar te doen!

Grayfox
27 november 2007, 10:59
hoeveel moet je dan sparen als je bijvoorbeeld naar spanje op erasmus wil en alles zelf moet betalen? en kan je ook studiebeursen krijgen ofzo?

zweebee
27 november 2007, 11:13
dude, doe eens de moeite om de topic te lezen :)

p.s. annemieke: naar waar in Canada ben je geweest?

annemieke6780
27 november 2007, 12:05
dude, doe eens de moeite om de topic te lezen :)

p.s. annemieke: naar waar in Canada ben je geweest?

Ik ben in Ontario geweest, meerbepaald in Parry Sound. Ik ben er 2,5 weken bij de familie van die vriendin gaan logeren. Mijn vriendin en haar man waren er ook. Ze woont al een tijdje in Barcelona en haar broer is ook het huis uit dus hebben de ouders er kleine Bed and Breakfast van hun huis gemaakt. En daar mocht ik dus gratis logeren. De tweede week heeft de vader mijn vriendin, haar man en mij meegenomen op een kleine road trip. We zijn haar broer gaan bezoeken in Peterburough en reden toen door naar Toronto, Niagara Falls en Niagara on the Lake (een super schattig stadje). Verder hebben we in Parry Sound vanalles bezocht, het ligt aan Georgian Bay. Een paar van haar ooms en tantes hebben er een huisje bij het meer en die zijn we dan ook gaan bezoeken. Lekker crossen in de speedboot, langs de huizen van bekende mensen zoals Kurt Russel. Echt prachtig. De laatste paar dagen ben ik bij een andere vriendin in Toronto gaan logeren. Zij heeft in België gewoond terwijl ik op uitwisselingsjaar in de VS zat.

pieroxx
28 november 2007, 00:30
Kunnen jullie mij even kort schetsen op wat voor een maandelijks budget ik zou moeten rekenen voor een semester USA? Ik heb vernomen dat het vertrekbudget aan de UA 500 of 750 euro is.

Ik schat een 500euro per maand? Dat is 742 US Dollar per maand.

Clash
29 november 2007, 00:14
Amai ik ben blij dat de thread goed is aangeslagen!!!!! En bedankt voor de leuke reacties en ervaringsverslagen, en jij ook Lacuna, is echt leuk om te lezen :)

Hoe het nu bij mezelf zit: adhv het inkomen van mijn ouders is bepaald dat ik wanneer ik naar Spanje vertrek, een beurs van ongeveer 180 euro per maand zal krijgen.
IEDEREEN krijgt een beurs. Althans bij ons zo (en ik studeer Marketing bedrijfscommunicatie, spaans te Leuven aan de KHL).

Waar ik een beetje van verschoot echter was dat ik ook mijn huisvesting volledig zelf moet regelen, eens ik daar aankom. Allezja, verschoot niet echt, maar je staat er niet echt bij stil tot dat ze het u zeggen hé. Hier aan de reacties te lezen kan ik er alleen maar uit afleiden dat de algemene ervaring alleen maar positief is, kan niet meer wachten!

Ik heb vorige week dus mijn goedkeuring gekregen om te vertrekken naar León eind augustus, tot januari! Whiiii..

tomvanhouche
29 november 2007, 01:23
Ik ge volgend jaar wss ook naar het buitenland, kan dit jaar mijn stage niet doen door 1 vak int het laatste trimester en dermee moet ik dat dus volgend jaar gaan doen.

Vind het niet erg aangezien ik dan eerst kan gaan werken 6 maanden lang ofzo en dan 3 maanden op stage.
Stage zal wss Amerika of Australië worden.

Doe professionele bachelor Informatica en dit jaar gaan er een paar naar Chicago en Boston. Lijkt me gewoon zalig :)

Bij ons per chance geen vereisten van punten dus iedereen die er geld aan wilt geven kan gaan.

Dermee 6 maanden werken zal wel genoeg zijn om een onvergetelijke ervaring op te doen :D
Mits een heel geregel natuurlijk :)

-etienne-
29 november 2007, 13:15
Kan ik een tweede keer op Erasmus gaan?

Neen, je kan slechts éénmaal op Erasmus gaan, ongeacht je reeds een Erasmusverblijf achter rug hebt tijdens een hogeschoolopleiding of een opleiding aan een andere universiteit. Deze maatregel werd door de Europese Commissie in het leven geroepen om aan zoveel mogelijk studenten de kans te geven op Erasmus te gaan.

Dus ofwel houdt de economie faculteit zich niet aan de regels, ofwel is hun site verouderd.

De mensen die al op erasmus gegaan zijn mogen wel degelijk nog een tweede keer gaan, de regels zijn veranderd blijkbaar.

zweebee
29 november 2007, 13:33
Waar ik een beetje van verschoot echter was dat ik ook mijn huisvesting volledig zelf moet regelen, eens ik daar aankom. Allezja, verschoot niet echt, maar je staat er niet echt bij stil tot dat ze het u zeggen hé. Hier aan de reacties te lezen kan ik er alleen maar uit afleiden dat de algemene ervaring alleen maar positief is, kan niet meer wachten!

Hmmja da was bij mij eigenlijk het rottigste moment (op het moment zelf). Ik zat daar met 2 enorme zakken in een wereldstad van 3 miljoen inwoners. Heb 5 dagen in een jeugdherberg geslapen en elke dag hetzelfde gedaan: internet, craigslist, adres genoteerd gebeld, gaan zien etc ... (heeft mij waanzinnig veel aan metrotickets gekost trouwens ^^). "Dakloos" zijn is echt wel frustrerend eigenlijk :D

Maarrr ... achteraf bekeken was het wel een supercoole ervaring en ik zou het direct terug doen. Die mensen die ik in die jeugdherberg heb tegengekomen waren de speciaalste mensen die ik daar was tegengekomen ... een 40jarige NL'er die investeerders kwam zoeken voor een in mijn ogen rotslecht product, maar hij deed het vol begeestering ... iemand uit de Bahamas vanwie ik niet wist of het een hij of een zij was ... heb ook mijn nieuwjaar daar gevierd met mensen die ik exact 3 dagen kende :D

zalig gewoon :)

Clash
29 november 2007, 14:31
Hahah! Die NL'er, lachen :) Ja ik zal mijn nieuwjaar er ook moeten doorbrengen waarschijnlijk? Ik weet niet exact hoe en tot wanneer een semester in Spanje verloopt...

Kijk er gewoon keihard naar uit!

killgore
29 november 2007, 15:10
Hmpf, blijkbaar staan ze bij onze opleiding enkel 1 jarige erasmus toe. Dan denk ik toch dat ik ga wachten tot laatste masterjaar.

systech
29 november 2007, 17:06
nja laatste jaar is nooit echt fijn vo erasmus, samen met uw thesis ...

en huisvesting: da hangt af van unif tot unif ... kmoest enkel een formuliertje invullen, waarborg storten en de dag dak eraan kwam, kreeg ik mijn sleutel.

@Tweak: das zeker ni waar ... bv. in oost-europa ligt de nadruk vooral op vanbuitenleren, dus meer als bij ons...

Tweak37
29 november 2007, 17:26
@Tweak: das zeker ni waar ... bv. in oost-europa ligt de nadruk vooral op vanbuitenleren, dus meer als bij ons...

nog meer? :p

Maar dat zou kunnen, ik had het eigenlijk over de rest van West-Europa, en dan gaat dat wel op. :) Ken eigelijk niemand die naar Oost-Europa is gegaan.

Stiche
30 november 2007, 00:25
Ik ben van plan om deze zomer ook voor een maand of twee (kweet nog ni vr hoelang) naar 't buitenland te gaan. Tis wel geen Erasmus ma bon, tpast toch ook een beetje in deze thread :)

Ik ga mij kandidaat stellen om als zomerstudent naar het CERN in Genève te gaan. Als ik daar binnegeraak mag ik daar dus 2 maand ofzo naartoe. Kheb telkens id voormiddag les en id namiddag moetik meewerken in een onderzoeksgroep ofzo...

Nu alleen nog binnengeraken :p

annemieke6780
3 december 2007, 11:47
Toen ik in Malaga aankwam had ik ook nog geen appartement. Mijn unief regelde dat niet. Ik kreeg wel het adres van een kantoor dat kamers regelde voor uitwisselingsstudenten maar toen ik daar aankwam was het net siesta. Ik ben dan maar even iets gaan drinken met mijn gigantische koffer. Heel toevallig zaten daar drie meisjes die nog een vierde huisgenootje zochten. We zijn diezelfde avond nog ingetrokken in het appartement. Het lag wel wat buiten het centrum en ik ben een maand later dan ook weer verhuisd naar het 'Oude Historische Centrum'. Er hingen daar trouwens overal briefjes van mensen die huisgenoten zochten. Er is altijd wel ergens een plekje.

Clash
4 december 2007, 21:35
Chill! Zit je er nu? Ik denk dat ik toch op voorhand maar is zal horen achter een kot, voor hetzelfde geld zit ik s'nachts nog op straat.. :x

Clash
6 december 2007, 02:34
Ahnee juist ge zijt daar een jaar geweest... Hebt ge nu dan geen drang om daar effectief te gaan wonen?

the_fox
6 december 2007, 10:17
Anyway, Erasmus is leuk, maar begin er op tijd aan. Als vrije student is het nog moeilijker, zeker voor de US. Ik moet vrij veel testen doen (TOEFL, GRE), alles zelf zoeken, beurs aanvragen (jaartje studeren is +- 20 a 30k euro) en dat moet allemaal voor 1 januari gedaan zijn :) Stress dus :)
Als USA niet lukt zal ik wss naar London School of Economics gaan, daar geraak ik normaal wel makkelijk binnen.

Khoop dak jullie wa hulp heb gegeven. Als je nog meer vragen hebt, shoot :)

ik ben hier gestopt met lezen om deze reply te geven :

ik zit atm in de US op uitwisselproject, is gewoon een overeenkomst tussen de HoGent en TSU (Troy State University, Troy Alabama, www.troy.edu).
Verder kan ik zeggen dat ik geen TOEFL of GRE test moest afleggen, enige wat de school voor ons geregeld heeft is een attest dat ons engels goed genoeg is (wat ze in .be normaal met plezier geven als ge in het middelbaar door engels geraakt zijt).
Een semester hier studeren kost ongeveer (is 1 van de goedkopere scholen):
-Lab fees : $200
-Tuition: $4000
-Registration and student activity fee : $150
-Books: $700
Verder verblijf ik op campus in de dorms en heb ik een zogenaamd meal plan (zijn verschillende combinaties mealplan, maar het komt er op neer da ge met zo een mealplan met gemak kunt overleven zonder extra aankopen te moeten doen, ik kan bv 14x per week gaan eten in de cafetaria en heb 500punten, die tellen voor $1, die ik kan opdoen in de snackbar of een campuswinkeltje waar ze noodzakelijke dingen hebben), dit komt samen op ongeveer $3000
Dit is dus voor 1 semester, reken daar nog vliegtuigtickets en wat extra kosten bij voor paar uitstapjes en ge komt op ongeveer $20.000 per jaar, wat momenteel ongeveer €14.000 is zonder over een beurs te beschikken.

Ik weet de details niet voor de overeenkomst tussen HoGent en Troy, weet enkel dat onze prof engels het vorig jaar eens vermeld heeft, en dat wij er direct opgesprongen zijn. Dat was in 1e bach TI, zit nu dus in de US mijn 1e semestervan 2e Bach te doen.
Hou er ook wel rekening mee, dat ze in de US gemiddeld veel minder studieuren hebben. Ze verklaarden ons zot toen we 5 vakken pakten, terwijl we er in belgië 7 per semester hebben, dus volgende semester moet ik nog 2 vakken bijdoen die de rest van mijn klas al in het 1e semster gehad heeft. Het is wel zo da ik hier een aangepast programma heb met vakken die gelijkwaardig zijn als die dat ik in belgië zou krijgen, dus de vakken waar ik hier door ben, daar krijg ik ook een credit voor in belgië.

Moest er nog info gewenst zijn, vraag maar gerust hier. Ik zit momenteel midden in de final exams hier en ben normaal gezien binnen de 2 weken terugthuis in belgië :)

annemieke6780
6 december 2007, 10:28
Ahnee juist ge zijt daar een jaar geweest... Hebt ge nu dan geen drang om daar effectief te gaan wonen?

Malaga was geweldig maar ik zou er niet willen wonen. In België hebben we het zo slecht niet hoor. Ge krijgt er bijvoorbeeld maar kindergeld tot uw kids 3 zijn, de lonen liggen lager (maar ge geeft natuurlijk ook minder uit), etc. Ik zou wel graag langere tijd in het buitenland willen gaan werken maar België is voor mij toch thuis. Toen ik nog jonger was wilde ik graag naar het buitenland verhuizen maar nu ik twee jaar ben weg geweest (ook een jaar in de VS toen ik 18 was) heb ik België leren appreciëren. Ik vind het geweldig om op reis te gaan maar het is nog leuker om weer thuis te komen. :)

the_fox
6 december 2007, 10:31
Kunnen jullie mij even kort schetsen op wat voor een maandelijks budget ik zou moeten rekenen voor een semester USA? Ik heb vernomen dat het vertrekbudget aan de UA 500 of 750 euro is.

Ik schat een 500euro per maand? Dat is 742 US Dollar per maand.

hangt er van af, ik zit hier nu 4 maand, en kom ver terug, en ge kunt mijn kosten lezen in vorige post, enkel vliegtuig tickets staan er niet bij omdat ik vrij veel betaals heb. De reden hiervoor was dat ik moest wachten op mijn uitslag eer de gastuniversiteit mij aanvaarde. En sinds unif hier in de US midden augustus begint en wij pas uitslag krijgen begin juli in belgië was het dus een duur ticket.

als ge het bare minimum hier pakt en een beurs hebt voor alle academische dingen (dus lab fees en tuition, books hebben ze hier geen beurs voor maar zijt ge ook ni verplicht te kopen) komt ge op ongeveer €3200 voor 4 maand incl vliegtuigtickets, wa neerkomt op een €800 per maand. Maar dan zijt ge nog nergens naartoe geweest, hebt ge niks gekocht, zijt ge nog ni uitgeweest, ...

zweebee
6 december 2007, 10:39
ik ben hier gestopt met lezen om deze reply te geven :

ik zit atm in de US op uitwisselproject, is gewoon een overeenkomst tussen de HoGent en TSU (Troy State University, Troy Alabama, www.troy.edu).
Verder kan ik zeggen dat ik geen TOEFL of GRE test moest afleggen, enige wat de school voor ons geregeld heeft is een attest dat ons engels goed genoeg is (wat ze in .be normaal met plezier geven als ge in het middelbaar door engels geraakt zijt).
Een semester hier studeren kost ongeveer (is 1 van de goedkopere scholen):
-Lab fees : $200
-Tuition: $4000
-Registration and student activity fee : $150
-Books: $700
Verder verblijf ik op campus in de dorms en heb ik een zogenaamd meal plan (zijn verschillende combinaties mealplan, maar het komt er op neer da ge met zo een mealplan met gemak kunt overleven zonder extra aankopen te moeten doen, ik kan bv 14x per week gaan eten in de cafetaria en heb 500punten, die tellen voor $1, die ik kan opdoen in de snackbar of een campuswinkeltje waar ze noodzakelijke dingen hebben), dit komt samen op ongeveer $3000
Dit is dus voor 1 semester, reken daar nog vliegtuigtickets en wat extra kosten bij voor paar uitstapjes en ge komt op ongeveer $20.000 per jaar, wat momenteel ongeveer €14.000 is zonder over een beurs te beschikken.

Ik weet de details niet voor de overeenkomst tussen HoGent en Troy, weet enkel dat onze prof engels het vorig jaar eens vermeld heeft, en dat wij er direct opgesprongen zijn. Dat was in 1e bach TI, zit nu dus in de US mijn 1e semestervan 2e Bach te doen.
Hou er ook wel rekening mee, dat ze in de US gemiddeld veel minder studieuren hebben. Ze verklaarden ons zot toen we 5 vakken pakten, terwijl we er in belgië 7 per semester hebben, dus volgende semester moet ik nog 2 vakken bijdoen die de rest van mijn klas al in het 1e semster gehad heeft. Het is wel zo da ik hier een aangepast programma heb met vakken die gelijkwaardig zijn als die dat ik in belgië zou krijgen, dus de vakken waar ik hier door ben, daar krijg ik ook een credit voor in belgië.

Moest er nog info gewenst zijn, vraag maar gerust hier. Ik zit momenteel midden in de final exams hier en ben normaal gezien binnen de 2 weken terugthuis in belgië :)

Das nog es een mooie post se!
Maar jij zit inderdaad op uitwisseling he. Beide uniefs hebben een agreement waarbij ze het studiegeld betalen voor hun uitgestuurde studenten. Toen ik naar Canada ben gegaan zat ik in hetzelfde systeem: geen tests, geen fees etc.
De tuition is bij jou inderdaad heel goedkoop, maar dat is omdat het geen top unief is (en state uni) natuurlijk. De instellingen waarvoor ik nu postuleer zijn top en het prijsje is navenant :s Daarom dat ik echt hoop op die beurs ... De prijs voor 1 credit ligt normaal boven de $1000 en de programma's die ik wil volgen zijn normaal een 42tal credits ..... do the math :/ Ma bon, moest ik in zo'n unief binnengeraken is het de investering wel waard me dunkt ...
In Canada was het ook heel duur. Zat op Concordia (Montréal) University, toch een top uni voor Canada (maar zat in undergrad program dat nix voorstelde) en het zou daar toch een 13.000$CAD kosten om daar een jaartje te studeren als buitenlander ... niet mals...

En het ding van 5 vakken, khad exact hetzelfde :D Iedereen nam er 4, ik nam er 5. Het gevolg was wel da ik 5 midterms op 2 dagen had :'( Ma bon, zo gemakkelijk dus geen probleem :)

Kga nu es mijn lijstje van uni's doorsturen naar de prof die me begeleidt en es naar aanbevelingsbrieven polsen seh. High hopes!

zweebee
6 december 2007, 10:41
hmm the fox das wel veel ... ik denk dat ik €3500 heb uitgegeven op 4 maand, maar dan all in ... dus vliegtuig, huur, eten, reisjes, zelfs boeken en souvenirs etc.

the_fox
6 december 2007, 22:56
ik neem als basis wa ik betaal :
-mealplan + housing on campus : $3000
-books : $700
==> 3,700.00 USD = 2,529.45 EUR
daar dan nog vliegtuigtickets heen en terug bij van ongeveer €600~700 en ge komt op €3200

ge kunt het goedkoper maken door zelf naar een appartement ofzo te zoeken en zelf elke dag te koken, maar dat ging voor ons niet sinds het allemaal zo short notice was (prof pas na nieuwjaar vermeld dat het mogelijk was, dan moesten we nog wachten op onze uitslag om alles definitief te regelen ...)

nu met het einde van de semester zie ik wel veel papirkes hangen over kamers of appartementen te sub-leasen, heb er daarnet eens op gelet en dat gaat van $200 tot $450/maand + utilities
Ik ken een paar mensen die in die goedkope dingen zitten (meestal kamer in nen trailer op trailerpark voor $200) en geloof mij, in mijn ogen is het het zeker waard om wat meer uit te geven om op een deftige kamer te zitten, toch voor 4maand of meer...
De housing hier on-campus is zeker niet van de goedkoopste, maar kwalitatief is het zeker zijn prijs waard. Qua eten zal het wss goedkoper uitkomen om zelf te koken, maar hoe er dan rekening mee dat je ook potten en pannen enzo moet aankopen + geregeld vervoer moet hebben naar een winkel.

zweebee
7 december 2007, 00:53
das het verschil ik locatie ook e
kzat in een grootstad waar er voldoende goedkope en mooi immo was + metro en al
was op 5 min van klein winkeltje en 2 metrostops van supermarkt
ik deelde een appartement voor 425 CAD per maand, een goei 300 euro dus, valt heel goed mee :)

b011013
9 december 2007, 15:26
Is er toevallig iemand die op erasmus in Zweden is geweest?
Zou handig zijn voor wat info.

Clash
10 december 2007, 00:49
Dat was bij mij ook een optie... Heb er vrienden zitten, maar het is me gewoon te duur! Waar zou je gaan? Ik kan desnoods een email van een vriend van mij van daar doorgeven indien interesse, kan je met hem praten erover. Hij is van het zuiden ergens.

Grtz

b011013
10 december 2007, 17:51
Ik zou naar Umea gaan, zo een 600km van de poolcirkel.

deathdevil
13 december 2007, 00:10
Sweet!

Kom net van infodag erasmus Ugent.. zegt de promotor even tussendoor : " we hebben ook nog billaterale contacten..ondermeer een opgestart met Virginia Uni."

Ik stel hem daar wat vragen over..die ziet dat compleet zitten, dit weekend es met mijn ouders erover praten en application form indienen :D

ben megacontent!

DeXyre
13 december 2007, 01:42
Normaal gezien Lissabon voor 3 maanden...
Enige rottige is... krijg geen beurs (hoewel eerst gezegd was dat dit wel zo zou zijn, dus ferme tegenslag en weet niet of ik nog ga kunnen gaan :s)
En voor Zweden... denk dat er 2 uit mijn groep naar Stockholm gaan dit jaar...

b011013
13 december 2007, 16:52
Toevallig niemand da in antwerpen studeert (een economische richting) en met russische erasmus studenten samenzit?
Heb er gistere leren kennen maar ben hun telefoonnr kwijt:( en dat is wel spijtig want er was een ferm plezante bij:)

Clash
14 december 2007, 16:52
Frizko, bij ons (KHLeuven) krijgt IEDEREEN een beurs van minstens 150 euro per maand waar nog is 50 euro bijkomt van een of andere organisatie... Hoe komt het dan dat uw beurs wegvalt??

Ja heb ook al veel erasmussers leren kennen hier in Leuven, zijn echt veel spanjaarden ook! Niks is zo plezant as buitenlandse leuke erasmusmeiskes leren kennen ^^

DeXyre
14 december 2007, 20:50
Eerst was gezegd dat de beurs dus onafhankelijk ging zijn van gezinsinkomen (maar dat zou wegvallen als er te weinig geld was voor beurzen...) Dit gaat dan over een beurs van +- 600€/maand stage! Dat is natuurlijk een ferme tegenslag als die criteria ineens aangepast worden en ineens niets meer krijgt...

ace4ever
14 december 2007, 21:50
Ja heb ook al veel erasmussers leren kennen hier in Leuven, zijn echt veel spanjaarden ook! Niks is zo plezant as buitenlandse leuke erasmusmeiskes leren kennen ^^

zeker als ze spaans zijn :bow:

b011013
14 december 2007, 22:04
bwau russische zijn ook wel de moeite amai;)

G|N|
27 december 2007, 14:19
Erasmus is fantastisch! vorig jaar naar italie geweest en de beste maanden van mijn leven gehad daar! vrienden van over heel de wereld waar ik nu altijd terecht kan en daar een vriendin gevonden (waarmee ik wrss deze zomer mee ga trouwen :D)

geniet van je tijd en denk niet té veel aan het schoolwerk is mijn wijze raad!

Birgen Roels
27 december 2007, 18:43
gn?
Ik ben mss van plan om volgend jaar de tweede semester in Rome te gaan studeren? Zou je het me aanraden? Hoe is het om in Italië te studeren? hints? hoe valt de huisvestiging mee? niet te duur of ...?
Ik zou er een master programma volgen, eerste semester is in brussel en volledig tweede in Rome...
greetz

G|N|
28 december 2007, 08:45
Ik weet natuurlijk maar weinig over rome, want ik zat in Cosenza. Maar studeren valt heel hard mee! heel relaxed en naar mijn ervaring ook simpeler als hier.
Ik zou er wel voor zorgen dat je al een deftig woordje italiaans kan praten wanneer je vertrekt want veel engels/frans moet je daar niet verwachten!
Mijn huisvesting was vrij goedkoop. 150EURO/maand voor een appartment dat we deelde met 5.

Niet te veel nadenken over je keuze en gewoon doen! het zal zowiezo fantastisch worden tussen alle erasmusstudenten is er een band die je nergens anders kan ondervinden. iedereen zoekt elkaar op en aan vooroordelen wordt niet gedaan!

mobman
29 december 2007, 18:23
Ik heb mijn aanvraag ingediend om volgend jaar in barcelona te gaan studeren, nu is onze school niet echt behulpzaam, dus heb ik zelf maar enkele universiteiten aangeschreven.

Het blijft maar wachten op antw na de feestdagen denk 'k...

Nu zei men op de erasmusvergadering dat je zonder voorkennis vh spaans radeloos verloren bent? Mijn stiefzus spreekt dit tegen, maar 'k zal toch zowiezo een basiscursus spaans volgen alvoorens te vertrekken...

Spaanse erasmussers mogen mij ook altijd mailen ;)

zweebee
29 december 2007, 19:01
kzou toch zeker een intensieve cursus doen
maat van mij die in barca heeft gestudeerd heeft ter voorbereiding een berlitz cursus gevolgd en dan nog 2 weken in cuba gereisd ... toen hij in barca aankwam had hij het de eerste maanden toch ferm moeilijk in de les ... allechance ligt het niveau daar wel behoorlijk lager

oja, de dienst internationale samenwerking in antwerpen is een gigantische ramp, bereid u maar voor op stressvolle maanden ;)

Lacuna
29 december 2007, 19:09
Ik heb mijn aanvraag ingediend om volgend jaar in barcelona te gaan studeren, nu is onze school niet echt behulpzaam, dus heb ik zelf maar enkele universiteiten aangeschreven.

Het blijft maar wachten op antw na de feestdagen denk 'k...

Nu zei men op de erasmusvergadering dat je zonder voorkennis vh spaans radeloos verloren bent? Mijn stiefzus spreekt dit tegen, maar 'k zal toch zowiezo een basiscursus spaans volgen alvoorens te vertrekken...

Spaanse erasmussers mogen mij ook altijd mailen ;)
Voorkennis zou wel heel handig zijn. Bij mij waren alle lessen in het spaans en de erasmussers zonder voorkennis zaten er altijd bij voor piet snot. En als je wat wilt socializen, dan kun je ook beter spaans spreken, want de spanjaarden en engels, dat gaat niet zo goed samen. :p

systech
29 december 2007, 19:16
krijgde in barcelona geen les in het catalaans? :unsure:

mobman
29 december 2007, 21:24
de partner unief bied 6tal vakken in't engels aan dus zou 1 vak in 't spaans moeten volgen.

Nu heb 'k ook een aanvraag lopen bij de barcelona business school waar alles in't engels gegeven wordt.

Nu zowiezo zou ik een avondcursus spaans volgen, en 2 weken intensieve cursus voor de lessen starten, zou imo moeten voldoende zijn

Reddyfreddy
7 januari 2008, 13:39
Ik ben er ook aan het denken om een Erasmus-jaar te doen.

Ik studeer dit jaar af in juni, en zou dan een banaba doen in het buitenland. Maar 'n geschikt land kiezen is toch zoooo moeilijk hé. Blijkbaar heeft iedereen goeie ervaringen in zowat elk land.

sjoene
7 januari 2008, 17:30
voorlopig zijn de plannen om volgend jaar men derde jaar in canada te doen, maar ligt nog verre van vast

ugent heeft alleen contacten met winnipeg, en kzou zo graag naar toronto gaan:(

anyway, na de blok eens uitpluizen of ik op één of andere manier naar toronto kan:p

Misteriks
7 januari 2008, 18:00
Kan je ook erasmus doen als hogeschool student?
Ik studeer in de Katholieke Hogeschool Mechelen Informatie Management Systemen (informatica).

Reddyfreddy
7 januari 2008, 18:03
Ja, natuurlijk kan je als Hogeschool student ook Erasmus doen.
De mogelijkheden zou je best eens navragen bij je departement. (90 % kans staat er zelfs info over Erasmus op de website van je departement)

zweebee
7 januari 2008, 18:35
voorlopig zijn de plannen om volgend jaar men derde jaar in canada te doen, maar ligt nog verre van vast

ugent heeft alleen contacten met winnipeg, en kzou zo graag naar toronto gaan:(

anyway, na de blok eens uitpluizen of ik op één of andere manier naar toronto kan:p

oooeeehhh pas op met winnipeg e man :p
das een gat en tis daar -40 in de winter :)

Veel succes in ieder geval, er zijn zeker goeie universiteiten in Toronto. Bekijk Montréal toch ook zeker (als die mogelijkheid er is), is echt een fantastische stad op alle vlakken.

Trouwens als gij da nog volgend jaar wilt gaan doen gade wel serieus mogen bougeren ... :)

sjoene
7 januari 2008, 18:37
mjah, is het mogelijk om daarheen te gaan zonder dat unief contact heeft met een universiteit daar?

zweebee
8 januari 2008, 10:06
ge kunt altijd als vrije internationale student gaan he ... lees de thread er op na :)
maar dan ga je heel veel moeten doen in een korte tijdsspanne: TOEFL/(GRE/GMAT), aanbevelingen zoeken, inschrijvingsprocedure starten en vooral ... veel geld hebben :)

In alle eerlijkheid vind ik het niet de moeite om dit voor een bachelor/undergrad te doen, aangezien deze opleidingen vaak niet van hoog niveau zijn in Noord Amerika (tenzij je naar top uniefs gaat he, maar ik spreek ik over dingen zoals Toronto & Montréal). Het is dus veel geld (+- 12.000$CAD) voor een poepsimpel jaar. Als je dat op erasmus kunt doen is dat geen probleem, dan kan je 6 maanden pure fun hebben en toch weinig kosten hebben.
Ik raad je aan om nu erasmus te proberen (en dan misschien niet naar Canada gaan), en dan later uw master of manama in Toronto te doen :)

sjoene
8 januari 2008, 10:59
okido, alles keer goed uitzoeken dan, en men manama is al gereserveerd voor sydney:)

deathdevil
8 januari 2008, 11:26
K'heb nog altijd geen verder nieuws over de uitwisseling ner Virginia...
Ik kon niks doen want er was "iets misgelopen in de administratie" grr..
Dat ze het me maar snel laten weten of ik ben nog te laat om een erasmusaanvraag in te dienen ook.. :p

En wat bedoel je met laag niveau opleiding in de bachelor jaren Zweebee? Ik dacht dat N-Amerika sowieso voorlag op ons wat betreft universitair onderwijs?

EDIT: hmm in de "rankings" staat Virginia Uni maar 10 plaatsen voor UGent :s En dan weet ik nog niet eens of dat VirginiaTech is of de andere unief daar.. En sinds wanneer is Leuven weer beter dan UGent :s

zweebee
8 januari 2008, 11:40
Bwa zie ... Amerikaanse universiteiten zijn waanzinnig goed in research omdat ze de middelen hebben. Het zijn meestal privé universiteiten met veel geld = veel labo's, grote bibs etc ...
Maar veel research doe je tijdens je undergrad jaren niet hoor ...

Ik zat op een goede school in Canada (Concordia University) en nam daar 5 vakken op 1 semester. Iedereen verklaarde mij al voor zot want vijf vakken omgggg!! Dus da waren 5 midterms, 5 papers en 5 endterms. Op zich leek het mij ook moeilijk, tot je het examen voorgeschoteld kreeg ... zooooo gemakkelijk! Papers allemaal de nacht ervoor gemaakt en allemaal A-'s, had bv 5 midterms op 2 dagen en khad allemaal A's of B's ... en ik ben echt absoluut geen genie ofzo, integendeel ...
Maat die in StLouis zat zei net hetzelfde. Hoge werkdruk, hoge betrokkenheid maar in the end ist echt beresimpel :) Dan kan je best hier blijven imo ...

deathdevil
8 januari 2008, 11:50
Hmm da's nu wel vervelend tbh :p
Ze raden mensen in onze richting af de masterjaren in het buitenland te doen aangezien België een van de weinige landen met die richting is..

En ik dacht dat een jaartje studeren in de VS wel goed op men CV zou staan.. als nu blijkt dat dat gwn hetzelfde niveau is maakt dat feitelijk weinig uit.. kan ik evengoed een erasmus doen.. k'zit dan wel niet in Amerika natuurlijk.. Ah.. twijfels! :D

zweebee
8 januari 2008, 12:00
master is ni undergrad e :)
master is postgrad :)
ikzelf ben ook een aanvraag aan het doen om een manama (MA) te doen in de VS. Daar ligt het niveau imo wel hoog, en is het de moeite wél waard om er geld aan te spenderen! (allerlei redens: cv, infrastructuur, reputatie, manier van lesgeven etc...)

Wat ik wil zeggen is dat ik het niet nodig acht om 10.000 euro te geven om een bachelor jaar in Amerika/Canada te doen. Dan kan je beter (gratis) op erasmus om gedurende 4 maand de tijd van uw leven te hebben. Dan heb je ook internationale ervaring maar moet je daar geen lening voor afsluiten/beurs voor aanvragen etc...
Een master (of manama) doen in het buitenland vind ik dan weer wel de moeite waard, zeker omdat er meer keuze is en je de perfecte opleiding kan samenstellen.

Welke richting doe je? ben er zeker van dat ze die ERGENS in Amerika ook hebben (tenzij het zoiets is als politiek van de EU ofzo)

deathdevil
8 januari 2008, 13:15
Handelsingenieur..
Is een vrij unieke richting blijkbaar..

En ik ga sowieso geen 10000 euro betalenn hé :p.. T'is via uitwisseling, dus betaal gewoon inschrijvingsgeld hier van UGent en krijg ook een soortement beurs..
Tzou mijn 3de bachelor zijn.. welk prefix-grad niveau is dat dan? :p

EDIT: nu nog beter.. in de Shangai top universiteiten-lijst staat VirginiaTech nog achter UGent.. :p

zweebee
8 januari 2008, 13:30
aja ok maar bon, uitwisseling = erasmus voor mij he. Ok, dat was dan een misverstand :D
3e bac is ook undergrad :)

Dan is het wel de moeite waard he, versta mij niet verkeerd :D (anders zou ik mezelf int zak hebben gezet)

Wat HIR betreft: De naam is misschien uniek, maar in Amerika zijn er eigenlijk weinig "programmas". Je moet gewoon x aantal credits behalen, het doet er niet toe hoelang, wat, wanneer etc. (er zijn restricties uiteraard). Dus je kan een major in luchtvaarttechnieken combineren met kunst, sport, politiek etc. Jij zal ongetwijfeld een vakkenpakken kunnen kiezen dat overeenkomt met je 3e bac in België. Het is niet dat de vakken zo uniek zijn he. HRM = HRM, macro = macro, computerarchitectuur = computerarchitectuur etc. De combinatie is mss uniek in Europa, maar in Amerika kan alles e :D

sjoene
8 januari 2008, 13:39
moestek dit jaar tweede zit hebben, heeft dat enige invloed op een jaar in canada?

kweetnie wanneer de les daar begint, maar als dat 1 september is, dan ek men uitslag van tweede zit nog nie:p

zweebee
8 januari 2008, 13:42
da begint normaal midden augustus of begin september
khad daar ook schrik voor eigenlijk .. .best geen 2e zit hebben se

Reddyfreddy
8 januari 2008, 13:45
moestek dit jaar tweede zit hebben, heeft dat enige invloed op een jaar in canada?

kweetnie wanneer de les daar begint, maar als dat 1 september is, dan ek men uitslag van tweede zit nog nie:p

Ik weet dat zij bij ons op de Hogeschool (Hogeschool Gent : departement Mercator) wel moeilijk kunnen doen als je Erasmus wilt doen, én je hebt 2e zit. 'Normaal' laten ze je dan zelfs niet toe, MAAR in sommige departementen is Erasmus niet echt populair, en met een beetje geluk laten ze je wel toe.

systech
8 januari 2008, 14:27

depends, als er iemand anders ook wilt gaan en er is enkel één plek ........... ma meestal is da geen probleem :p

@HIR: fcourse bestaat da nergens anders ... ma ge vindt overal wel vergelijkbare vakken, en kunt ge dus echt overal naar toe :) vo HIB is da wel anders daarintegen :x

Reddyfreddy
8 januari 2008, 14:54
Hoe kies je nu een land waar je naartoe wilt ? :)
Zoveel landen spreken me aan:
- Spanje (al veel over horen zeggen, Spaanse taal aanleren, enz)
- Denemarken
- Zweden
- Tsjechië
- Duitsland

horse_99
8 januari 2008, 16:01
Is hier iemand die volgend jaar naar Zuid-Frankrijk (Nice) gaat? Als ik dit schooljaar overleef, doe ik mijn laatste jaar ginder.

systech
8 januari 2008, 19:10
- Denemarken
- Zweden
- Tsjechië
- Duitsland

factoren die meespelen: mensen die mee zouden gaan, ervaringen van andere mensen, budget, taal die je wilt leren/verbeteren, studie-moeilijkheid, (cultuur)

vo de rest is het ongeveer allemaal hetzelfde: feesten, drinken en toffe mensen leren kennen :p

Avondland
8 januari 2008, 22:06
De Universiteit van Stellenbosch in Zuid-Afrika spreekt me ook wel aan, vooral omdat de lessen in het Afrikaans gebeuren. :D

Maar dat hoort niet bij Erasmus natuurlijk.

zweebee
8 januari 2008, 22:11
Mijn broer vertrekt daar naartoe volgende week. Lessen zijn int Engels hoor :)

pieroxx
9 januari 2008, 00:22
depends, als er iemand anders ook wilt gaan en er is enkel één plek ........... ma meestal is da geen probleem :p

@HIR: fcourse bestaat da nergens anders ... ma ge vindt overal wel vergelijkbare vakken, en kunt ge dus echt overal naar toe :) vo HIB is da wel anders daarintegen :x

Care to explain? Ik ben namelijk een HIB student die graag op erasmus zou gaan :p

systech
9 januari 2008, 10:07
Care to explain? Ik ben namelijk een HIB student die graag op erasmus zou gaan :p

depends van waar ge HIB doet eigenlijk: UA <=> KUL (en tegenwoordig is da programma ook nog veel veranderd tegenover mijn tijd)

ma ik had het jaar da ik op erasmus wou (mijn voorlaatste jaar), veel beleidsinformatica-vakken = niet echt informatica en ook niet echt economisch, ma tussenin. Da soort vakken vind ge ni al te veel int buitenland.

Ik heb wa moeten shiften met vakken en zo: op erasmus dan enkel 1 IT-vak gedaan (en da leek helemaal ni op wa ik eigenlijk moest volgen) en vo de rest allemaal economische vakken...

ma mss is da nu allemaal anders (of zelfs moeilijker :p)

tweetyoost
9 januari 2008, 11:42
tip! als je ooit mag kiezen tussen enkele landen, neem dan zeker niet de stad Bordeaux (Talence) voor je erasmus stage/lessen ;)

Reddyfreddy
9 januari 2008, 11:47
factoren die meespelen: mensen die mee zouden gaan, ervaringen van andere mensen, budget, taal die je wilt leren/verbeteren, studie-moeilijkheid, (cultuur)

vo de rest is het ongeveer allemaal hetzelfde: feesten, drinken en toffe mensen leren kennen :p

Iemand ervaringen met landen zoals Zweden, Denemarken, en Duitsland ?
Op vlak van studentenleven, enz ?

(Spanje heb ik al genoeg over gelezen, en Tsjechië weet ik ook al redelijk wat van)

systech
9 januari 2008, 16:34
Ik ben naar Duitsland geweest: Mannheim (beste business school van heel duitsland)

Studentenleven = top
Duitsers zijn megasociaal, feestjes zijn mega én er zijn er veel
bier is wel ni te zuipen fcourse maja en al die worsten ... :p

het was wel een beetje zwaarder als hier in België qua studie, en ge zult ook wel wa moeten zoeken als ge enkel lessen wilt volgen int Engels, want ze zijn grotendeels allemaal int Duits (maar 't zou stom zijn om nr Duitsland te gaan om lessen int Engels te volgen).

En geloof me, da is best te doen als ge een beke moeite doet.

Kosten = gelijkaardig aan hier
Klimaat = iets warmer (in Mannheim toch, depends welk deel van Duitsland ...)

Denemarken en Zweden zijn megaduur om te leven ... laat staan daar alcohol kopen :p

Reddyfreddy
9 januari 2008, 18:18
Welke studies heb je daar gedaan ?

Ja , als ik naar Duitsland ga is het wel de bedoeling dat ik m'n lessen in het duits ga volgen :) ...

pieroxx
9 januari 2008, 18:23
depends van waar ge HIB doet eigenlijk: UA <=> KUL (en tegenwoordig is da programma ook nog veel veranderd tegenover mijn tijd)

ma ik had het jaar da ik op erasmus wou (mijn voorlaatste jaar), veel beleidsinformatica-vakken = niet echt informatica en ook niet echt economisch, ma tussenin. Da soort vakken vind ge ni al te veel int buitenland.

Ik heb wa moeten shiften met vakken en zo: op erasmus dan enkel 1 IT-vak gedaan (en da leek helemaal ni op wa ik eigenlijk moest volgen) en vo de rest allemaal economische vakken...

ma mss is da nu allemaal anders (of zelfs moeilijker :p)

Mmh, ge hebt wel gelijk. HIB met zijn vis nog vlees richtingen tussen economie en informatica is niet echt gekend in andere landen heb ik gemerkt. Van de zomer naar USA geweest met HIB-richting en wel 10x moeten uitleggen aan de mensen van IBM en Microsoft etc wat we juist volgden, raar :/

Ik zit op UA btw, derde bachelor, dus volgend jaar voorlaatste jaar (hopelijk :p). Twijfels alom over Erasmus nog altijd. USA of England ... Zal dringend eens moeten gaan beslissen.

Waar zat jij? Werk je nu? Zoja, welke functie en waar? Mag via pm natuurlijk, om de thread niet te veel om zeep te helpen.

zweebee
9 januari 2008, 19:40
waar in engeland en waar in de VS?

pieroxx
9 januari 2008, 19:47
waar in engeland en waar in de VS?

VS zou ik liefst Buffalo, NY doen. En Engeland: Staffordshire of Leicestershire.

Iemand ervaringen?

drxero
10 januari 2008, 02:01
Erasmus spreekt me ook wel aan eigenlijk nu dak wa informatie ingewonnen heb. Ik dacht eerst dat da een zeer duur geval was maar dat valt eigenlijk nog wel mee. Ik heb blijkbaar de keuze tussen Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje en Zweden. (spijtig genoeg geen UK).

Achja, eerst zien wat deze examenperiode brengt :)

ZoDiaK
10 januari 2008, 04:39
Ik ben net terug van een semester aan Queen's University, in Kingston, Ontario. Uiteraard ben ik mij nu steendood aan het vervelen omdat iedereen hier examens heeft, ma bon, is ne keer ni moeten leren in de Kerstvakantie heeft zo ook wel z'n charmes.

Ik zeg het u, ge hebt nie geleefd voor ge bij -17, en in 30cm sneeuw, de zon hebt zien ondergaan over Lake Ontario. :)

zweebee
10 januari 2008, 11:37
ah mooi mooi nog iemand die naar Canada geweest is ^^
(-30° en de zon achter de Mont Royal is ook een lifetime experience - http://www.youtube.com/watch?v=bEggfQAUF6k )

@pieroxx: Is buffalo ni zo'n beetje een industriestad? Tis natuurlijk wel een ideale uitvalsbasis naar andere steden (Boston, NYC, Montréal, Toronto, Chicago ..) :D Als ge naar daar kunt gaan zou ik het toch doen ... toch zeker ivm stafford & leicester imo

Tsjernobyl
10 januari 2008, 20:53
Land : Spanje
Stad : Gijon

start 1 febr 2008 - 16 juni 2008

systech
11 januari 2008, 00:54
Welke studies heb je daar gedaan ?

Ja , als ik naar Duitsland ga is het wel de bedoeling dat ik m'n lessen in het duits ga volgen :) ...

ik studeer Handelsingenieur in de beleidsinformatica, dus daar heb ik Betriebswirtschaftslehre gevolgd

Mmh, ge hebt wel gelijk. HIB met zijn vis nog vlees richtingen tussen economie en informatica is niet echt gekend in andere landen heb ik gemerkt. Van de zomer naar USA geweest met HIB-richting en wel 10x moeten uitleggen aan de mensen van IBM en Microsoft etc wat we juist volgden, raar :/

Ik zit op UA btw, derde bachelor, dus volgend jaar voorlaatste jaar (hopelijk :p). Twijfels alom over Erasmus nog altijd. USA of England ... Zal dringend eens moeten gaan beslissen.

Waar zat jij? Werk je nu? Zoja, welke functie en waar? Mag via pm natuurlijk, om de thread niet te veel om zeep te helpen.

het probleem vo UK is da ge in Warwick noch Edinburgh een deftig programma zult vinden ... tenzij ge wa geluk hebt en goe kunt puzzelen met uw major derbij :p

ik zit in mijn laatste jaar HIB ook op UA :) ... dus volgend jaar pas werken :p

mobman
11 januari 2008, 00:58
Land : Spanje
Stad : Gijon

start 1 febr 2008 - 16 juni 2008

welke studies, en hoe staat 't met jou kennis van het spaans?

pieroxx
11 januari 2008, 01:27
ik zit in mijn laatste jaar HIB ook op UA :) ... dus volgend jaar pas werken :p

Ahah, ge zijt dus nu aan syntheseproject Colruyt bezig? Wel, ik bachelorproef Colruyt :p

systech
11 januari 2008, 10:15
Ahah, ge zijt dus nu aan syntheseproject Colruyt bezig? Wel, ik bachelorproef Colruyt :p

't syntheseproject is al gedaan :p ... al een geluk, want elke week om 9u 's morgens in Halle staan was géén pretje :sop: nog wel na de vakantie presentatie geven vo Colruyt ma das wel easy...

is jullie bachelorproef mss gebaseerd op wa wij ook zien? en lukket met de beans? :p in onze tijd, hadden wij niks gezien van beans en moesten wij da allemaal zelf uitzoeken (wij hadden enkel programmeren gehad van De Backer) ... :doh:

ma soit ... genoeg offtopic :unsure:

hup hup erasmus :unsure:

pieroxx
11 januari 2008, 13:58
't syntheseproject is al gedaan :p ... al een geluk, want elke week om 9u 's morgens in Halle staan was géén pretje :sop: nog wel na de vakantie presentatie geven vo Colruyt ma das wel easy...

is jullie bachelorproef mss gebaseerd op wa wij ook zien? en lukket met de beans? :p in onze tijd, hadden wij niks gezien van beans en moesten wij da allemaal zelf uitzoeken (wij hadden enkel programmeren gehad van De Backer) ... :doh:

ma soit ... genoeg offtopic :unsure:

hup hup erasmus :unsure:

Normaal was het de bedoeling dat wij de beans gingen zien bij de Mannaert. Maarja, ge kent hem. Met zijn verstrooide kop issem bijna heel het semester bezig geweest over de filosofie achter e-business etc. Dus met als gevolg dat wij ook onze plan kunnen trekken door enkel wat programmeren van De Backer. Achja, misschien dat we in het tweede semester nog wat hulp kunnen verwachten, maar ik betwijfel het.

En ja, onze bachelorproef gaat ook over Colruyt: automatiseren van de logistieke keten. Hoe lukt het met den thesis? :D Welk onderwerp? (mag via pm natuurlijk om de thread niet te verzieken)

enneh, inderdaad: hup erasmus! OT: Heeft er iemand ervaringen met de uniefs in USA? We moeten er 3 opgeven naar keuze, dus mijn voorkeuren gingen uit naar:
- Buffalo, NY
- Saint-Louis
- Milwaukee, Wisconsin

Of Canada blijft natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Shit, twijfels :(

deathdevil
11 januari 2008, 17:41
Mocht ik kunnen: Berkeley California.. Maar daar hebben we geen overeenkomst mee :(

Heeft UA zoveel bilaterale akkoorden dan?

Tsjernobyl
11 januari 2008, 18:56
welke studies, en hoe staat 't met jou kennis van het spaans?

Industrieel productontwerpen.
Spaans ken ik niet, maar ik volg ook geen echte lessen meer. Engels is zo wat de belangrijkste taal in de bedrijfswereld...een dekking van 99.9%

pieroxx
11 januari 2008, 19:00
Mocht ik kunnen: Berkeley California.. Maar daar hebben we geen overeenkomst mee :(

Heeft UA zoveel bilaterale akkoorden dan?

UA heeft wel wat bilaterale akkoorden, als ik rap in het boekje tel (voor de faculteit TEW dan): 21 en een stuk of 50 erasmus bestemmingen

sjoene
11 januari 2008, 19:04
hmmm, is het mogelijk om op erasmus te gaan naar UA, en via hen dan naar canada?:p

mobman
11 januari 2008, 19:23
Spaans ken ik niet, maar ik volg ook geen echte lessen meer. Engels is zo wat de belangrijkste taal in de bedrijfswereld...een dekking van 99.9%

Kheb aanvraag ingediend om economie te gaan studeren, mijn opleidingscoördinator wist mij wel te zeggen dat het zeer moeilijk zal worden zonder enige voorkennis van het spaans.

Daarmee dat ik na de examens toch een cursus spaans zal volgen, maar ben nog steeds op zoek naar een school die grotendeels in het engels les geeft.

Laurens100
11 januari 2008, 22:01
Zitten er hier mensen die handelsingenieur in de UGent doen? Ik zou graag weten of het daar ook mogelijk is om een half jaar naar bv canada te gaan ipv de europese erasmusbestemmingen... Op de site vind ik niets ivm bestemmingen buiten Europa en aangezien de infodag alleen voor UGent-studenten is, kan ik ook niet daar heen gaan om het te weten te komen.

deathdevil
11 januari 2008, 23:03
Zitten er hier mensen die handelsingenieur in de UGent doen? Ik zou graag weten of het daar ook mogelijk is om een half jaar naar bv canada te gaan ipv de europese erasmusbestemmingen... Op de site vind ik niets ivm bestemmingen buiten Europa en aangezien de infodag alleen voor UGent-studenten is, kan ik ook niet daar heen gaan om het te weten te komen.

Yup, er zitten er 4 of 5 hier.. in deze thread enkel ik wel :p

We hebben geen akkoorden met universiteiten buiten EU op dit moment..buiten Virginia (waar ik voor probeer nu..) maar zelfs dat is onzeker. De Clercq is er mee bezig (2de unief in USA en Zuid-Afrika ook dacht ik) maar verder is er enkel Erasmus nu..Spijtig maar ja..t'zij zo..

Welk jaar zit je miss? De info-avonden zijn altijd handig om wat te weten te komen..

EDIT: k'had beter moeten lezen..maar ik snap niet waarom je't wil weten aangezien je geen UGentstudent bent? :s

systech
11 januari 2008, 23:25

de mensen spreken daar amper engels ... en ja daarmee doel ik ook op de meerderheid in de bedrijfswereld :x

en vrienden maken gaat dan ook iets moeilijker :p

mobman
11 januari 2008, 23:52
de mensen spreken daar amper engels ... en ja daarmee doel ik ook op de meerderheid in de bedrijfswereld :x

en vrienden maken gaat dan ook iets moeilijker :p

Idd, daarom dat ik na de examens begin met basis cursus spaans + zou voor het academiejaar in sept. een intensieve 2wekelijkse cursus volgen.

Mijn opleidingscoördinator raadt mij ten zeerste af om zonder kennis van het spaans er naar toe te trekken.

Lacuna
12 januari 2008, 00:47
Idd, daarom dat ik na de examens begin met basis cursus spaans + zou voor het academiejaar in sept. een intensieve 2wekelijkse cursus volgen.

Mijn opleidingscoördinator raadt mij ten zeerste af om zonder kennis van het spaans er naar toe te trekken.

Je zal er alleen maar voordeel uit halen, als je voorbereid zult vertrekken.
Ik moet desalniettemin zeggen dat het niet onmogelijk is indien je helemaal geen woord spaans zou spreken. Mijn beste maten waren Duitsers en die spraken geen enkel woord spaans toen ze daar aankwamen. Na 7 maanden te hebben geleefd met spaanse kotgenoten, konden ze al vrij vlotte conversaties voeren in het spaans. Kheb onlangs nog met 1 van die gasten gesproken op msn en die kon nog verdomd goed spaans spreken.

Maar ja, als je al wat kennis hebt, is het in het begin idd wel veel gemakklijker om al meteen te socializen.

mobman
12 januari 2008, 03:16
Ik hoop dit echt ook, maar mijn opleidingscoördinator moet het dan wel nog goedkeuren...
Hij is precies weer de enige die mij angst wil aanjagen :)

-etienne-
12 januari 2008, 10:09
Woohoow, gisteren mijn uitslag gekregen en ik mag volgend jaar naar Zweden - Jonkoping!
Als daar iemand reeds geweest is, zou 't fijn zijn om pm te ontvangen ;-)

Laurens100
12 januari 2008, 10:29
Welk jaar zit je miss? De info-avonden zijn altijd handig om wat te weten te komen..

EDIT: k'had beter moeten lezen..maar ik snap niet waarom je't wil weten aangezien je geen UGentstudent bent? :s

Ik zit nu nog in secundair en volgend jaar ga ik waarschijnlijk die richting doen. Ik weet alleen niet of ik voor Gent of voor Leuven moet kiezen...

Inspector Monkfish
12 januari 2008, 13:44
Stel, je volgt universitair avondonderwijs en je wenst deel te nemen aan erasmus. Zou dit mogelijk zijn?

Geen zorgen, ik ben van plan om zeer binnenkort informatie in te winnen over de universitaire avondopleidingen in het algemeen. Maar het kan geen kwaad om zoiets hier al eens te vragen.

zweebee
12 januari 2008, 14:32
Normaal was het de bedoeling dat wij de beans gingen zien bij de Mannaert. Maarja, ge kent hem. Met zijn verstrooide kop issem bijna heel het semester bezig geweest over de filosofie achter e-business etc. Dus met als gevolg dat wij ook onze plan kunnen trekken door enkel wat programmeren van De Backer. Achja, misschien dat we in het tweede semester nog wat hulp kunnen verwachten, maar ik betwijfel het.

En ja, onze bachelorproef gaat ook over Colruyt: automatiseren van de logistieke keten. Hoe lukt het met den thesis? :D Welk onderwerp? (mag via pm natuurlijk om de thread niet te verzieken)

enneh, inderdaad: hup erasmus! OT: Heeft er iemand ervaringen met de uniefs in USA? We moeten er 3 opgeven naar keuze, dus mijn voorkeuren gingen uit naar:
- Buffalo, NY
- Saint-Louis
- Milwaukee, Wisconsin

Hey, maat van mij is naar Saint-Louis geweest en hij vond de stad maar niets.
Milwaukee das Marquette zeker e?

In alle eerlijkheid, probeer naar Montréal te gaan. HEC (UdM) of Concordia ...

Lacuna
12 januari 2008, 14:57
Stel, je volgt universitair avondonderwijs en je wenst deel te nemen aan erasmus. Zou dit mogelijk zijn?

Geen zorgen, ik ben van plan om zeer binnenkort informatie in te winnen over de universitaire avondopleidingen in het algemeen. Maar het kan geen kwaad om zoiets hier al eens te vragen.
Naar waar zou je willen gaan?

Btw: Nihon no ryokou wa dõ deshita ka. :p

systech
12 januari 2008, 18:12

als de opleiding die ge neemt gelijkstaat aan een voltijdse dagopleiding, wel denk ik ... anders, dunno :p

ZoDiaK
12 januari 2008, 18:31
- Buffalo, NY
- Saint-Louis
- Milwaukee, Wisconsin

Haha, den internationalen dienst zal u graag zien komen me alleen maar bestemmingen in de VS. Natuurlijk is da uw volste recht, maar ze doen daar om de meest bizarre dingen moeilijk. 't is maar dat ge't weet é :)

Dat gezegd zijnde denk ik dat van die 3 Buffalo wel het best gelegen is om ook wa steden te gaan bezoeken. Niagara Falls is vlakbij. Chicago, New York, Detroit, Montréal, Toronto, Boston, Philadelphia, zelfs Washington; allemaal binnen rijafstand. Hoe de Unif zelf is weet ik ni, ma ene van mijn jaar is der vorig semester naartoe geweest en die heeft zich blijkbaar toch goe geamuseerd.

Jammer da we ni naar U of T kunnen :)

pit24
12 januari 2008, 19:02
hoi beste erasmussers

Na veel opzoekwerk, mailtjes en onderzoek (ahum...) ben ik redelijk zeker van mijn bestemming:Versailles, wat zo'n half uur buiten Parijs ligt. Mijn vriendin heeft het geluk dat ze Archeologie te Leuven doet en haar professoren een breder netwerk hebben dan die van mij en zij kan naar paris-sorbonne I in de quartier-latin. Wij zouden graag samen op kot gaan.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om zelf naar ParisX-nanterre te gaan.(omdat onder andere het programma mij daar meer lag+ het in Parijs zelf ligt).

Maar het is dus Versailles geworden, en daar ben ik opzich niet rauwig om, vele zijn tevreden. Er is wel een probleempje met de huisvesting, ik zou liefst niet een duur kot in Parijs EN een treinabonnement kopen. Nu heb ik al van enkele studentenresidenties, en het Belgisch huis te parijs gehoort. Weten jullie nog andere goedkope plaatsen in Parijs? Of oplossingen om samen zo goedkoop mogelijk op kot te gaan in de buurt van Parijs?

zweebee
12 januari 2008, 19:11
Belgisch huis = keirap volzet.
Goedkope plaatsen in Parijs bestaan niet, sorry. Mijn zus heeft er maanden achter gezocht, tot grote frustratie. Alles is ook heel snel weg (verhuurd). Kzou me eerst wat informeren mbt de prijzen van zo'n treinabonnement en de reistijden. Waar wilt je vriendin op kot zitten?

systech
12 januari 2008, 19:21
mja ik vind da ge toch wa mist van de ervaring als ge met uw lief op erasmus gaat ...

+ ge leert hoe het is om samen te leven
- ge doet dan praktisch alles te samen met uw lief ... en ge mist dan prolly dingen/mensen die ge alleen ni zou hebben gemist
- ge kiest uw unif en waar ge gaat wonen adhv uw lief...
- zo leert ge ook ni hoe het is om lange tijd zonder uw lief te zijn (en of uw relatie sterk genoeg is)

ik heb indertijd er bewust voor gekozen niet samen met mijn lief op erasmus te gaan, hoewel wij beiden naar Duitsland gingen (en we zijn nog altijd samen zenne :p)

ma ieder z'n keus hé :p

veel plezier in Frankrijk :)

deathdevil
13 januari 2008, 00:19
Pff..

K'heb wat zitten kijken.. In die Shanghai lijst staan er maar 3 scholen waar ik heen kan voor UGent.. Alé..ik weet dat dat relatief is enzo..ma kvind het toch spijtig dat plezier ni te combineren zal vallen met een schone unieftitel op men CV..

Nu weet ik absoluut nimeer waar heen te gaan.. *zucht*

pit24
13 januari 2008, 12:25
mja ik vind da ge toch wa mist van de ervaring als ge met uw lief op erasmus gaat ...

+ ge leert hoe het is om samen te leven
- ge doet dan praktisch alles te samen met uw lief ... en ge mist dan prolly dingen/mensen die ge alleen ni zou hebben gemist
- ge kiest uw unif en waar ge gaat wonen adhv uw lief...
- zo leert ge ook ni hoe het is om lange tijd zonder uw lief te zijn (en of uw relatie sterk genoeg is)

ik heb indertijd er bewust voor gekozen niet samen met mijn lief op erasmus te gaan, hoewel wij beiden naar Duitsland gingen (en we zijn nog altijd samen zenne :p)

ma ieder z'n keus hé :p

veel plezier in Frankrijk :)

Voor de duidelijkheid, ik wou naar Parijs gaan, zij heeft gewoon meer geluk.

Trouwens voor dat Belgisch huis, wanneer moet je daar dan achter gaan horen want op de site staat dat je eerst je papieren moet hebben...

Inspector Monkfish
13 januari 2008, 20:05
Naar waar zou je willen gaan?

Btw: Nihon no ryokou wa dõ deshita ka. :p

Duitsland, UK of Frankrijk. Maar gezien ik pas in september de studies zou willen aanvangen heb ik nog tijd genoeg om goed te studeren om in aanmerking te komen en om de uiteindelijke knoop door te hakken :)

Boku no ryokô wa totemo tanoshikatta desu ;)

als de opleiding die ge neemt gelijkstaat aan een voltijdse dagopleiding, wel denk ik ... anders, dunno :p

Dat staat in elk geval zo aangeduid op de site :)

Reddyfreddy
18 januari 2008, 21:16
Heb nog steeds moeilijkheden met de keuze van 'n geschikt land :) ...

Blijkbaar bieden ze in Zweden wel interessante programma's aan ... Iemand al ervaringen in Zweden ?

PAC
24 januari 2008, 00:33
Klein vraagje.
Als je als Erasmusstudent naar het buitenland gaat, zit je dan met andere mensen in een kot of moet je alleen in een kot verblijven?

DeXyre
24 januari 2008, 00:57
Hangt er allemaal nogal vanaf lijkt mij... zullen wel mogelijkheden voor beide zijn, soms kan verblijf door henzelf geregeld worden, soms moet je zelf gaan zoeken, etc...

deathdevil
29 januari 2008, 23:09
*zucht* Alles leek in orde voor een half jaar in Virginia te gaan studeren..krijg ik net een e-mail:
Als we studenten uitsturen is het waarschijnlijk voor een jaar, geen semester..

Geef me dan niet eerst de keuze eh..serieus :(

systech
29 januari 2008, 23:13
Klein vraagje.
Als je als Erasmusstudent naar het buitenland gaat, zit je dan met andere mensen in een kot of moet je alleen in een kot verblijven?

ge kunt uiteindelijk gewoon zelf uw kot daar regelen, of ge kunt gebruik maken van de opties die het unif u aanbiedt

bij mij (Duitsland), boden ze verschillende prijsklasses aan en koten voor twee personen, koten met gedeelde stuff over 8 man tot zelfs studio's ... ge kon ook aanduiden wie ge graag in uw buurt had (bv. als ge met een maat zou gaan of zo ...)

deathdevil
12 februari 2008, 12:35
Virginia gaat enkel vor een heel jaar..dat zie ik dus niet zitten..
2de keuze: Montpellier
Nu moet ik zelf nog checken of Hir zijn vakken daar kan volgen..

Steven
16 februari 2008, 18:39
Ik heb een vraagske:
Ik zit momenteel in mijn laatste jaar master en zal dus nog dit schooljaar mijn diploma halen.
Graag zou ik volgend jaar een jaartje in het buitenland een gelijkaardige richting studeren.
Is dit mogelijk via erasmus of is erasmus enkel voor stages?

deathdevil
16 februari 2008, 18:59
Ik heb een vraagske:
Ik zit momenteel in mijn laatste jaar master en zal dus nog dit schooljaar mijn diploma halen.
Graag zou ik volgend jaar een jaartje in het buitenland een gelijkaardige richting studeren.

Ik denk niet dat dit gaat via erasmus, maar er zijn wel andere programma's ter bevordering van de "internationalisering" die zoiets voorzien.. (bij UGent heb ik weet van mogelijkheden in de VS, Canada en Australië)

m.a.w. bekijk de website van je onderwijsinstelling even, kans zit er zeker in dat je mogelijkheden hebt!

bLz
17 februari 2008, 11:39
hoi beste erasmussers

Na veel opzoekwerk, mailtjes en onderzoek (ahum...) ben ik redelijk zeker van mijn bestemming:Versailles, wat zo'n half uur buiten Parijs ligt. Mijn vriendin heeft het geluk dat ze Archeologie te Leuven doet en haar professoren een breder netwerk hebben dan die van mij en zij kan naar paris-sorbonne I in de quartier-latin. Wij zouden graag samen op kot gaan.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om zelf naar ParisX-nanterre te gaan.(omdat onder andere het programma mij daar meer lag+ het in Parijs zelf ligt).

Maar het is dus Versailles geworden, en daar ben ik opzich niet rauwig om, vele zijn tevreden. Er is wel een probleempje met de huisvesting, ik zou liefst niet een duur kot in Parijs EN een treinabonnement kopen. Nu heb ik al van enkele studentenresidenties, en het Belgisch huis te parijs gehoort. Weten jullie nog andere goedkope plaatsen in Parijs? Of oplossingen om samen zo goedkoop mogelijk op kot te gaan in de buurt van Parijs?

Ik woon in versailles. :P
Altijd veel plezier hier imo. :)

deathdevil
18 februari 2008, 00:19
Net 2 motibatiebrieven geschreven.. 1 in het Engels voor Virginia en 1 in het frans voor Montpellier..

Heb denk ik 3 keer zo lang gedaan over die 2de :p
Maar goed.. nu gwn de fiches invullen en ik ben gereed.. Eindelijk

Birgen Roels
19 februari 2008, 14:36
Ik heb een vraagske:

Welk master ga je nu hebben? Ik ga nu mijn master hebben handelswetenschappen (optie accountancy) en gisteren heb ik me gaan informeren voor master na master of European Business, morgen dien ik mijn applicatie in. www.hub.be/english is de website waar je van alles vindt, ik ga 3 maanden in Brussel moeten studeren (eerste semester) en dan tweede semester in Italë (Rome).
grtz

Avondland
3 maart 2008, 09:27
*bump*

Wel, nu ben ik héél serieus aan het overwegen op Erasmus te gaan. Malta is m'n eerste keuze (Engelse lessen, interessante geschiedenis, iets anders dan pakweg Frankrijk of Duitsland). Dan Venetië (nog niet helemaal zeker, maar een Italiaans taalbad zit er aan te komen, hopelijk lukt het mij). En dan als derde keuze Wenen denk ik (Duitse taal moet wel lukken, en een stad met zo'n roemruchte geschiedenis ...). Maar met de tweede keuze vrees ik dat universitair Italiaans op een half jaar niet zo gemakkelijk zal gaan. Of kan er aan de proffen gevraagd worden de examens in het Engels af te leggen? Wellicht via onderhandeling.

deathdevil
3 maart 2008, 13:34
*bump*

Wel, nu ben ik héél serieus aan het overwegen op Erasmus te gaan. Malta is m'n eerste keuze (Engelse lessen, interessante geschiedenis, iets anders dan pakweg Frankrijk of Duitsland). Dan Venetië (nog niet helemaal zeker, maar een Italiaans taalbad zit er aan te komen, hopelijk lukt het mij). En dan als derde keuze Wenen denk ik (Duitse taal moet wel lukken, en een stad met zo'n roemruchte geschiedenis ...). Maar met de tweede keuze vrees ik dat universitair Italiaans op een half jaar niet zo gemakkelijk zal gaan. Of kan er aan de proffen gevraagd worden de examens in het Engels af te leggen? Wellicht via onderhandeling.

Bij ons hebben ze gezegd dat dat afhangt van't gastland.. En de taal waarin je les krijgt. Geven ze alle lessen in het italiaans is hoogst waarschijnlijk ook je examen in het italiaans. Maar ze houden daar wel rekening mee. De contactpersoon hier verzekerde me dat ze nog nooit iemand had weten buizen door de taalverandering, altijd door onderschatting, feestjaar, geen inzet, etc..

Dus als je eerst een cursus doet ofzo en je er echt voor inzet moet dat lukken ze :)

Mijn inschrijving is nu ook binnen:
1. VirginiaTech (1 jaar)
2. Montpellier (half jaar)
3. Parma (half jaar)

Hopen op het 1ste toch wel ze :p

Avondland
3 maart 2008, 17:17
Zoiets is wellicht afhankelijk per unief natuurlijk. Voor een paar vakken zou ik bijvoorbeeld een essay moeten schrijven, waarbij ik kan vragen of ik ze in het Engels kan schrijven. Een essay schrijven op universitair niveau is geen sinecure, en dan in het Italiaans ...

systech
3 maart 2008, 19:00
*bump*

Malta = op vakantie gaan en dus massaal laag niveau? :p
Bij ons stond bv. Costa Rica ook wel tussen het menu, maar moest ge een goeie motivatie hebben om naar daar te gaan, want het stelde ni veel voor :p en uw punten werden fcourse wel wa naar beneden gehaald bij omzetting

Als ge al wa Duits hebt gehad int middelbaar (en liefst nog beke opt unif), is Wenen zeker wel doenbaar :) Ge moet fcourse wel wa extra taallessen nemen en zo en veel Duits babbele :) Ma daar kunt ge prolly wel veel vakken int Engels kiezen. (Gehoord van iemand wiens Duits toch ni zo subliem was en die naar Wenen was geweest)

Avondland
8 maart 2008, 13:58
Hm, ik wil op Erasmus in mijn Masterjaar, niet in derde Bach. Is dit doenbaar? Of zouden daar extra toelatingsvoorwaarden aan verbonden zijn? En het gaat Wenen worden. Erasmus moet een meerwaarde zijn, geen half jaar vakantie. :D

zweebee
8 maart 2008, 14:27
Tis moeilijker om het in uw masterjaar te doen .. alee twordt toch ontmoedigd.
Ook ni zo eenvoudig ivm masterproef/thesis etc.

Wenen is super naart schijnt. Dude van mijn klas is er vorig jaar naartoe geweest en niets dan lof. Alles is wel in't Duits natuurlijk. En meerwaarde .... tzijn nooit top uni's e :)

En Costa Rica idd, ik ken 2 man die daar nu naartoe zijn ... maar kweeni of da ge een goei motivatie moest hebben se ... .die 2 man kennende ...

Reddyfreddy
8 maart 2008, 16:23
Ik moet dringend ook terug beginnen kijken wat/naar waar ik ga gaan ...

Probleem is dat men naar het schijnt nogal moeilijk doet om voor Erasmus in te schrijven, als je herexamens hebt ?

zweebee
8 maart 2008, 17:07
ist al ni veel te laat?
kan mij herinneren da ik alles mid februari had moeten afgeven

[BAT] Hydra
8 maart 2008, 17:08
Ik moet dringend ook terug beginnen kijken wat/naar waar ik ga gaan ...

Probleem is dat men naar het schijnt nogal moeilijk doet om voor Erasmus in te schrijven, als je herexamens hebt ?

Als ge volgend jaar wilt gaan zijt ge nu al te laat vrees ik.

b011013
8 maart 2008, 17:18
ge kunt nog het 2e semester gaan. De enigste voorwaarde is dat ge uw bachelor diploma moet hebben.

Avondland
8 maart 2008, 17:42
In Antwerpen is de deadline 17 maart voor het eerste semester.

mobman
8 maart 2008, 21:57
bij ons is de deadline eind maart voor erasmus aanvragen ;)>> simon stevin

systech
9 maart 2008, 01:13
Hm, ik wil op Erasmus in mijn Masterjaar, niet in derde Bach. Is dit doenbaar? Of zouden daar extra toelatingsvoorwaarden aan verbonden zijn? En het gaat Wenen worden. Erasmus moet een meerwaarde zijn, geen half jaar vakantie. :D

depends hoeveel masterjaren ge hebt hé ... ma uw laatste masterjaar is idd ni aangeraden :)

Reddyfreddy
12 maart 2008, 20:52
Bij ons is de deadline 10 april...

Ik zou gaan voor een CIS (complementaire internationale studie), dus een jaar extra. (ik studeer af in juni 2008)
Maar geraak er maar niet uit naar welk land ik wil gaan :)

Iemand een idee qua niveau in Duitsland of Hongarije ?
Iemand ervaring met Duitsland ? (Friedrich Schiller Universität JENA)
of Hongarije ? (Budapest Business School)

¨$^µù^§èçà#&&²
12 maart 2008, 21:28
Zijn er eigenlijk universiteiten met een hoger niveau waar je naartoe kan gaan op een of andere manier? Met een redelijke kostprijs natuurlijk, geen 10 000 euro voor een semester of zo :p.

Worden de scores die je daar dan haalt dan naar boven gecorrigeerd?

Ik denk niet dat ik later ergens anders ga studeren, maar ik weet het toch niet helemaal. Ik zou zeker nooit naar ergens gaan waar het niveau lager ligt dan hier of waar de lessen in een andere taal dan Nederlands of Engels zijn :p.

Ik denk dan dat er maar weinig keuze overblijft en dat het bij die universiteiten nogal moeilijk is om er binnen te geraken...

mobman
12 maart 2008, 21:38

Ik zou gaan voor een CIS (complementaire internationale studie), dus een jaar extra. (ik studeer af in juni 2008)

ik heb het eerste semester les gekregen samen met 2 studentes van de Budapest Business School, moest je vragen hebben,...

zweebee
13 maart 2008, 11:32
Zijn er eigenlijk universiteiten met een hoger niveau waar je naartoe kan gaan op een of andere manier? Met een redelijke kostprijs natuurlijk, geen 10 000 euro voor een semester of zo :p.

Worden de scores die je daar dan haalt dan naar boven gecorrigeerd?

Ik denk niet dat ik later ergens anders ga studeren, maar ik weet het toch niet helemaal. Ik zou zeker nooit naar ergens gaan waar het niveau lager ligt dan hier of waar de lessen in een andere taal dan Nederlands of Engels zijn :p.

Ik denk dan dat er maar weinig keuze overblijft en dat het bij die universiteiten nogal moeilijk is om er binnen te geraken...

Ik zou daar niet op rekenen :)

systech
13 maart 2008, 13:16

Hoe meer naar het Oosten je gaat, hoe meer het gewoon vanbuiten-blok-examens gaan worden...
Ik ben zelf naar Duitsland (Mannheim) geweest en het niveau lag er toch hoog (iets hoger als op UA :p). Je moet ook zien welke vakken je volgt natuurlijk: als je de lessen die in het Engels worden gegeven en die speciaal voor Erasmus-studenten worden gegeven volgt, dan moet je niet al te veel moeilijkheden verwachten; maar als je gewoon mee les volgt met de normale studenten...

@¨$^µù^§èçà#&&²: zie hier (http://ed.sjtu.edu.cn/rank/2007/ARWU2007FullListByRank.pdf)is anders tussen ... eigenlijk ni volledig representatief vo het onderwijsniveau ... ma geeft toch al iets aan...

P|tt@
13 maart 2008, 17:18
Kerels die een relatie hadden en op erasmus vertrokken, hoe liep dat dan? En hoe liep dat achteraf?

systech
13 maart 2008, 17:49
nog altijd mee samen :)
zij ging ook hetzelfde semester op erasmus, maar naar een andere bestemming. We zagen elkaar wel minstens 1 keer per maand.

Ik heb wel heel veel relaties zien sneuvelen van vrienden daar ... (lees: vreemdgaan of de partner die vreemdging ...)

Avondland
14 maart 2008, 14:31
@¨$^µù^§èçà#&&²: zie hier (http://ed.sjtu.edu.cn/rank/2007/ARWU2007FullListByRank.pdf)is anders tussen ... eigenlijk ni volledig representatief vo het onderwijsniveau ... ma geeft toch al iets aan...

Bij sommige universiteiten zijn een paar gegevens niet aanwezig, dus het is inderdaad niet volledig representatief. Beetje onvolledige vergelijkingskaart me dunkt. :p

deathdevil
14 maart 2008, 17:38
Bah!

Krijg net een e-mail: "Noch Virginia, noch Montpellier zijn ideaal voor 3de bachelor handelsingenieur. Ik zou je liever dorsturen naar Parma, je 3de keuze. Wat zeg je ervan?"

Fucking klote richting..Parma staat enkel op dat papier omdat ze de vlledige voorrang geven of de half ingevulde. En 3 keuzes is volledig..ik wil helemaal niet naar Parma :(

systech
14 maart 2008, 17:46
nja mss wachten tot 1ste master?
Ik ben ook in mijn 1ste master gegaan indertijd (kstudeer ook HI ;))

deathdevil
14 maart 2008, 20:29
Maar ze hebben bij ons net gezegd op zowat alle infodagen: "Probeer als Hir niet in je masterjaren te gaan, de kwaliteit van onze afstudeerrichtingen ligt hoger dan die daar en dus raden we het absoluut niet aan" ...

Maar ja, t'zal nu wel moeten denk ik.. :(

zweebee
14 maart 2008, 20:50
Bah!

Krijg net een e-mail: "Noch Virginia, noch Montpellier zijn ideaal voor 3de bachelor handelsingenieur. Ik zou je liever dorsturen naar Parma, je 3de keuze. Wat zeg je ervan?"

Fucking klote richting..Parma staat enkel op dat papier omdat ze de vlledige voorrang geven of de half ingevulde. En 3 keuzes is volledig..ik wil helemaal niet naar Parma :(

gewoon negeren en toch gaan

mobman
14 maart 2008, 20:56
morgen mijn lessenpakket samenstellen voor barcelona!!!!

¨$^µù^§èçà#&&²
14 maart 2008, 21:47
Waarom 'niet ideaal'? Begin al eens met dat te vragen.

deathdevil
14 maart 2008, 22:14
Waarom 'niet ideaal'? Begin al eens met dat te vragen.

Niet ideaal omdat ze de technische vakken die ik nodig heb blijkbaar niet aanbieden. Virginia is nog mogelijk, indien de verplaatsing op de campus deftig is, maar Montpellier is (hoewel ik hen een papier gegeven heb waar duidelijk mijn vakken opstonden) blijkbaar niet...

Er waren ook 13 kandidaten voor Montpellier. Onde wie nogal veel masters HIR blijkbaar, ik denk dat ze die voorkeur gegeven hebben.. Want op mijn punten kunnen ze me echt niet weigeren..

Saiko-G
18 maart 2008, 00:50
Het was de bedoeling dat ik een semester in Malmö zou gaan studeren, op de K3 (Kunst, Kultur & Kommunikation). Helaas gaat dit niet door, mede door de prijs (Zweden is duur en bij men ouders kan ik niets lenen), toch redelijk vage informatie (eind februari infosessie, deadline aanvraag 11 maart), en ene maat die ook niet meekon door de financiele barriere. Ik ga nu proberen om mijn stage in het buitenland te doen via het Da Vinci programma, maar dit is ook enkel binnen de EU.

Ik krijg toch spontaan hartpijn als ik sommige zo euforisch hoor praten over Erasmus, en ook die mensen wat het zich konden permitteren om in Noord-Amerika te gaan studeren :). Tja als ge goeie, financieel krachtige ouders hebt of gewoon jaren gespaard hebt is er natuurlijk meer mogelijk :P

zweebee
18 maart 2008, 11:19
Het leven in Canada was net iets goedkoper dan het leven hier hoor :)
Maar inderdaad, ik kus mijn beide handjes dat mijn ouders mij dit hebben willen geven, dat zeker. Anderzijds, een maat van mij is zeker niet kapitaalkrachtig van thuis uit maar heeft toch in StLouis gestudeerd, en zit nu in Istanbul. Heeft gewoon een maandje goed doorgewerkt alvorens daar heen te gaan.

Moesten mijn ouders niet hebben bijgedragen dan had ik wel mijn spaargeld opgebruikt, tis zeker de moeite waard. En je hebt gelijk ivm die deadlines, das echt shit. En Zweden is inderdaad duur.

systech
18 maart 2008, 11:53
Maar ze hebben bij ons net gezegd op zowat alle infodagen: "Probeer als Hir niet in je masterjaren te gaan, de kwaliteit van onze afstudeerrichtingen ligt hoger dan die daar en dus raden we het absoluut niet aan" ...

Maar ja, t'zal nu wel moeten denk ik.. :(

nja, da is idd wel waar ... ma volgens mij zijde later als ge werkt, toch ook ni zoveel met die vakken zenne ... ge moet ook zien da ge de brolvakken op erasmus doet ipv de vakken die belangrijk vr uzelf zijn (zoals uw 6 stdptn aan keuzevakken)

@Saiko-G: als ge op voorhand werkt, en op erasmus ook nog een studentenjobke, valt da zeker en vast te doen met de beurs die ge ook nog krijgt... ma das wel minder fijn al da werken :p

Reddyfreddy
24 maart 2008, 20:32
Hoe meer naar het Oosten je gaat, hoe meer het gewoon vanbuiten-blok-examens gaan worden...
Ik ben zelf naar Duitsland (Mannheim) geweest en het niveau lag er toch hoog (iets hoger als op UA :p). Je moet ook zien welke vakken je volgt natuurlijk: als je de lessen die in het Engels worden gegeven en die speciaal voor Erasmus-studenten worden gegeven volgt, dan moet je niet al te veel moeilijkheden verwachten; maar als je gewoon mee les volgt met de normale studenten...

Ik stuur vanavond m'n aanvraag door met :
1e keuze : Jena (Duitsland)
2e keuze : Nice (Frankrijk)
3e Keuze : Budapest (Hongarije)

(tenzij ik nog verander van gedacht :D)

mobman
24 maart 2008, 21:32
Hupla, aanvraag voor Barcelona is ingediend... meeste van men keuzevakken zijn ook al goedgekeurd door opleidingscoördinator.

Cross-Cultural Management (Mag ik niet meer volgen wegens gelijkaardig vak in 't 2de jaar)

International Business
International Economics
International Marketing
Strategic Behaviour in Business and Economics
Strategic Management of the Firm
Understanding the European Economy
Managing Services (Verplicht te volgen)
International Finance
Spain in Europe - An urban approach (Verplicht te volgen)

Hieruit moet ik 5 a 6 vakken kiezen

Saiko-G
26 maart 2008, 01:37
@Saiko-G: als ge op voorhand werkt, en op erasmus ook nog een studentenjobke, valt da zeker en vast te doen met de beurs die ge ook nog krijgt... ma das wel minder fijn al da werken :p

Nja het is niet dat ikzelf straatarm ben ofzo, maar ik hoorde bedragen vallen als 4500€, en zelfs al werk ik de vakantie (ook wel kut van die 23 dagen als jobstudent in de zomermaanden maar kom -_-), dan geraak ik er nog niet. Met die studiebeurs zou dat evt nog wel willen lukken, maar de erasmussers van dit jaar hebben die pas paar weken geleden gekregen. Enja ik kan moeilijk ginds met schulden vertrekken. Spijtig maar helaas. Misschien ga ik nog een buitenlandse stage via Da Vinci proberen te regelen, zien wat dat geeft.

mobman
26 maart 2008, 02:11
hmmzzz, horeca.... kunde altijd schoon in 't zwart bij verdienen - dagcontracten > geen controle: u hebt hier niet gewerkt ;)

zever2000
26 maart 2008, 16:39
- Denemarken
- Zweden
- Tsjechië
- Duitsland

ik zit nu 3 maanden in Barcelona voor mijn stage te doen. ik sprak bijna niets spaans, maar eens je erin zit is het zwemmen of verzuipen, omdat de mensen hier casi NX engels kunnen.
Spaans is gelukkig een zeer gemakkelijke taal en je leert het echt enorm vlug als je er wat mee bezig bent.
Ik had eerst enorm veel schrik om te vertrekken naar hier, omdat ik stage doe en het dus moeilijker is om nieuwe mensen te leren kennen.
Ik ben naar hier gekomen met een belgisch koppel van mijn klas, maar die zie ik bijna nooit omdat ik liever omga met spaans sprekende mensen van hier, iedereen is werkelijk zo vriendelijk!!!
Gewoon is ne keer goe zat over et straat gaan, paar cafés binne stappen en je kent direkt een pak mensen!
Ik ben nu aan het overwegen om mijn master ook in het buitenland te doen (als mijn ouders het willen financieren :p)

mobman
26 maart 2008, 18:10
zever2000 das exact waarom 'k naar spanje(barcelona) wil, nu ken 'k wat basis stuff, maar enkel 't catalaans schrikt mij wat af... Nuja tis zwemmen of verzuipen zoals je zegt, dus dat zal wel lukken ;)

systech
26 maart 2008, 18:11
Nja het is niet dat ikzelf straatarm ben ofzo, maar ik hoorde bedragen vallen als 4500€, en zelfs al werk ik de vakantie (ook wel kut van die 23 dagen als jobstudent in de zomermaanden maar kom -_-), dan geraak ik er nog niet. Met die studiebeurs zou dat evt nog wel willen lukken, maar de erasmussers van dit jaar hebben die pas paar weken geleden gekregen. Enja ik kan moeilijk ginds met schulden vertrekken. Spijtig maar helaas. Misschien ga ik nog een buitenlandse stage via Da Vinci proberen te regelen, zien wat dat geeft.

ge moogt meer als 23 dagen werken (wel meer belastingen betalen fcourse) en ge kunt ook gebruik maken van die 23 dagen tijdens het jaar :p

en Zweden is nu ook ni echt de geldvriendelijkste keuze hé :p
Mijn lief (ook Duitsland) kwam toe met 500€ / maand => in totaal dus 2500€ of zo, ma zij was ook vrij spaarzaam :) ... ik deed zelf wel iets meer op, ma ik lette ook ni zo op mijn geld :p

zever2000
26 maart 2008, 18:59
zever2000 das exact waarom 'k naar spanje(barcelona) wil, nu ken 'k wat basis stuff, maar enkel 't catalaans schrikt mij wat af... Nuja tis zwemmen of verzuipen zoals je zegt, dus dat zal wel lukken ;)

catalaans gene bang van hebben, dat gebruiken ze alleen in het openbaar zoals de bussen enzo. het catalaans trekt ook enorm hard op het frans en het spaans, dus je weet altijd wel wat het wil zeggen.
Al de catalaanse mensen spreken ook spaans (castillaans), tege buitelanders spreken ze spaans, maar als ze horen dat je perfect spaans kent vertikken ze het :d (jij zal dus geen problemen ondervinden :p)

zever2000
26 maart 2008, 19:00
ge moogt meer als 23 dagen werken (wel meer belastingen betalen fcourse) en ge kunt ook gebruik maken van die 23 dagen tijdens het jaar :p

en Zweden is nu ook ni echt de geldvriendelijkste keuze hé :p
Mijn lief (ook Duitsland) kwam toe met 500€ / maand => in totaal dus 2500€ of zo, ma zij was ook vrij spaarzaam :) ... ik deed zelf wel iets meer op, ma ik lette ook ni zo op mijn geld :p

je mag idd meer werken, maar vergeet niet dat je ouders kindergeld ook verliezen, dus dat is dan al een zware klap als ze niet zo financieel sterk zijn...
als je erovergaat moet je er wel heeeeel dik overgaan :d

mobman
26 maart 2008, 19:03
catalaans gene bang van hebben, dat gebruiken ze alleen in het openbaar zoals de bussen enzo. het catalaans trekt ook enorm hard op het frans en het spaans, dus je weet altijd wel wat het wil zeggen.
Al de catalaanse mensen spreken ook spaans (castillaans), tege buitelanders spreken ze spaans, maar als ze horen dat je perfect spaans kent vertikken ze het :d (jij zal dus geen problemen ondervinden :p)

Perfect, waar/hoe heb jij je logement geregeld?? Zit zo nog met enkele praktische vragen omtrent verblijf en zo ;)

systech
26 maart 2008, 19:05
je mag idd meer werken, maar vergeet niet dat je ouders kindergeld ook verliezen, dus dat is dan al een zware klap als ze niet zo financieel sterk zijn...
als je erovergaat moet je er wel heeeeel dik overgaan :d

Het behoud van je kinderbijslag is afhankelijk van je leeftijd (25 jaar is de maximumleeftijd), hoeveel uur je werkt en wanneer je werkt. De regels:

* Werk je als student tijdens het eerste kwartaal (januari, februari, maart), het tweede (april, mei, juni) of het vierde (oktober, november, december)? Dan mag je per kwartaal maximaal 240 uur werken (de kerst- en paasvakantie inbegrepen).
o Overschrijd je die 240 uur binnen een kwartaal, dan ben je je kinderbijslag voor heel dat kwartaal (dus voor 3 maanden) kwijt.
o Was het in het tweede kwartaal dat je meer dan 240 uur werkte, dan ben je bovendien ook je kinderbijslag voor het derde kwartaal kwijt (dus voor 6 maanden).
* Werk je als student tijdens het derde kwartaal (juli, augustus, september)? Dan kan je wel meer dan 240 uur werken zonder je kinderbijslag te verliezen

zever2000
26 maart 2008, 19:25
Perfect, waar/hoe heb jij je logement geregeld?? Zit zo nog met enkele praktische vragen omtrent verblijf en zo ;)

1 site: http://www.loquo.com , heb hier men nieuwe flat gevonden en iedere student of ik weet niet wat gebruikt deze site. Ik heb nu de eerste maand samengezeten met dat belgisch koppel, maar dat ging TOTAAL niet! dan ff op loquo gezeten en na ff te zoeken had ik al direkt 10 andere mogelijke apartementen in de buurt waar ik wilde zitten.
Het is altijd wel een apartement delen met 3 of 4 andere, maar ze zijn meestal redelijk groot met volledig ingerichte badkamer,living,... en je leert nieuwe mensen kennen en de taal veeel beter spreken!
Voor de rest kan je veel hier regelen hoor... met niets echt problemen gehad...
behalve met men bankkaart... stomme limieten per week en maand :D

Lacuna
26 maart 2008, 19:37
1 site: http://www.loquo.com , heb hier men nieuwe flat gevonden en iedere student of ik weet niet wat gebruikt deze site. Ik heb nu de eerste maand samengezeten met dat belgisch koppel, maar dat ging TOTAAL niet! dan ff op loquo gezeten en na ff te zoeken had ik al direkt 10 andere mogelijke apartementen in de buurt waar ik wilde zitten.
Het is altijd wel een apartement delen met 3 of 4 andere, maar ze zijn meestal redelijk groot met volledig ingerichte badkamer,living,... en je leert nieuwe mensen kennen en de taal veeel beter spreken!
Voor de rest kan je veel hier regelen hoor... met niets echt problemen gehad...
behalve met men bankkaart... stomme limieten per week en maand :D
Barcelona was mijn 1e keuze voor erasmus. Uiteindelijk dan in Madrid terechtgekomen en ook een fantastische tijd beleefd.

Kben deze zomer op reis geweest nr Barça. Fantastische stad eh. Vooral op een zaterdagavond in de Puerto Olímpico. Veel te veel knappe chicas. Kwist niet waar eerst gekeken. :D De chupitos bars zijn ook wel super. Ge weet nooit wat ge gaat krijgen, als ge iets bestelt.

Gelukkig hadden we heel diene tijd nen gratis gids. 1 van mijn erasmusmaten heeft daar gestudeerd en is daar gewoon blijven hangen gedurende 2 jaar.

zever2000
27 maart 2008, 11:00
Het behoud van je kinderbijslag is afhankelijk van je leeftijd (25 jaar is de maximumleeftijd), hoeveel uur je werkt en wanneer je werkt. De regels:

* Werk je als student tijdens het eerste kwartaal (januari, februari, maart), het tweede (april, mei, juni) of het vierde (oktober, november, december)? Dan mag je per kwartaal maximaal 240 uur werken (de kerst- en paasvakantie inbegrepen).
o Overschrijd je die 240 uur binnen een kwartaal, dan ben je je kinderbijslag voor heel dat kwartaal (dus voor 3 maanden) kwijt.
o Was het in het tweede kwartaal dat je meer dan 240 uur werkte, dan ben je bovendien ook je kinderbijslag voor het derde kwartaal kwijt (dus voor 6 maanden).
* Werk je als student tijdens het derde kwartaal (juli, augustus, september)? Dan kan je wel meer dan 240 uur werken zonder je kinderbijslag te verliezen

ow ik dacht 23 dagen in het groot verlof en dan 23 door eht jaar...:p er is wat veranderd laatste tijd en nimmer gevolgt, moet ik toegeven... wilde alleen maar zeggen dat je toch moet oppassen^^ als je over die 23 dagen gaat moet je wel belasting betalen? want dat is +- 180 uur, toch wel een heel verschil

zever2000
27 maart 2008, 11:03
Barcelona was mijn 1e keuze voor erasmus. Uiteindelijk dan in Madrid terechtgekomen en ook een fantastische tijd beleefd.

Kben deze zomer op reis geweest nr Barça. Fantastische stad eh. Vooral op een zaterdagavond in de Puerto Olímpico. Veel te veel knappe chicas. Kwist niet waar eerst gekeken. :D De chupitos bars zijn ook wel super. Ge weet nooit wat ge gaat krijgen, als ge iets bestelt.

Gelukkig hadden we heel diene tijd nen gratis gids. 1 van mijn erasmusmaten heeft daar gestudeerd en is daar gewoon blijven hangen gedurende 2 jaar.

idd de vrouwen hier man!!!! ik raad al de venten aan om singe te zijn als ze naar hier vertrekke want dios mio :D spijtig dat veel geen engels kunnen dus ze me ne vlotten babbel versieren gaat nog nie haha, maar ge leert wel heel vlug de juiste woorden ;) puerto olímpico is idd vet, redelijk wat te beleven daar en vrij gecentreerd... straks naar razzmataz se, naart schijnt een bangelijke club:p

Saiko-G
1 april 2008, 02:54
ow ik dacht 23 dagen in het groot verlof en dan 23 door eht jaar...:p er is wat veranderd laatste tijd en nimmer gevolgt, moet ik toegeven... wilde alleen maar zeggen dat je toch moet oppassen^^ als je over die 23 dagen gaat moet je wel belasting betalen? want dat is +- 180 uur, toch wel een heel verschil

Voor jobstudenten is het idd 23 dagen door het jaar en 23 in de zomermaanden (via de systeem werk ik toch). Maar is er ook geen onderscheid tussen jobstudent en werkstudent ofzo? Werkstudent moet wel belastingen betalen enzo, maar die mag ook veeeel meer werken.

Ze zijn er trouwens precies niet gelukkig mee dat niemand dit jaar op Erasmus gaat. Ze hebben de deadline verlegd, en een maat wil evt ook naar Zweden of Finland gaan. Ik ga kijken wat mogelijk is, maar het is nu of nooit lijkt me :).

Inspector Monkfish
1 april 2008, 13:13
Voor jobstudenten is het idd 23 dagen door het jaar en 23 in de zomermaanden (via de systeem werk ik toch). Maar is er ook geen onderscheid tussen jobstudent en werkstudent ofzo? Werkstudent moet wel belastingen betalen enzo, maar die mag ook veeeel meer werken.

Ze zijn er trouwens precies niet gelukkig mee dat niemand dit jaar op Erasmus gaat. Ze hebben de deadline verlegd, en een maat wil evt ook naar Zweden of Finland gaan. Ik ga kijken wat mogelijk is, maar het is nu of nooit lijkt me :).

Werkstudenten zijn dan ook meestal personen met een voltijdse of deeltijdse baan die daarnaast nog een diploma willen behalen.

epsilon
1 april 2008, 22:48
Ik ga wel niet op Erasmus, maar het is vergelijkbaar, 6 maanden opleiding in de woestijn in Arizona :wtf: I know.
Wat mijn vraag nu was, is iemand van jullie vertrokken terwijl er nog een achterblijvende vriendin was? Hoe is dat gelukt?

Reddyfreddy
19 april 2008, 10:13
M'n aanvraag voor Jena (Duitsland) is goedgekeurd ...

Nu nog 'n gepast vakkanpakket samenstellen en 'n kot zoeken ...

<MrBabache>
21 april 2008, 19:46
Hupsaaa, kans ik groot dat ik volgend jaar een semester in Athene ga verblijven...
Iemand die misschien daar al op Erasmus is geweest?

Saiko-G
22 april 2008, 00:59
Door een onverwachts geschenk van de Vlaamse overheid kan ik toch een Erasmus-semester bekostigen. Mijn aanvraag voor Tampere, Finland is goedgekeurd, nu nog enkele praktische zaken zoals lessenpakket en woning, en natuurlijk slagen :).

Kakaktus
22 april 2008, 10:24
Hey, ik ben student Productontwikkeling 1Ba. Daar ik nu al 4 jaar studeer in Antwerpen (ergens veranderd van richting), ben ik er vrij zeker van dat ik een jaartje/half jaartje in het buitenland wel zie zitten.

Nu heb ik op onze site eens aan het zoeken geweest ( http://www.ontwerpwetenschappen.be/po/student/index.cfm?section_id=3&category_id=2192 )
Buiten Finland zijn daar niet echt landen bij die mij aanspreken (op dit moment, dat kan nog altijd veranderen ;) )

Nu wil ik later zeker overwegen om in het buitenland te gaan werken/wonen, en ik had ook zeker interesse in Canada en de USA. Daar is jammer genoeg niets over te vinden op onze departements-site, dus wat raden jullie aan om te doen? Of is het zo dat het dan simpelweg niet mogelijk is daar te gaan studeren?

Ik weet trouwens nog niet in welke mate mijn richting in Canada/USA vertegenwoordigd is (productontwikkeling aka industrieel ontwerp aka "product engineering"?)

Ik verlang hier geen volledig antwoord uiteraard, maar als iemand hier mij even in de juiste richting kan zetten zou het al veel helpen :)

Mvg

Asserti
22 april 2008, 11:20
Hupla, aanvraag voor Barcelona is ingediend... meeste van men keuzevakken zijn ook al goedgekeurd door opleidingscoördinator.

Cross-Cultural Management (Mag ik niet meer volgen wegens gelijkaardig vak in 't 2de jaar)

International Business
International Economics
International Marketing
Strategic Behaviour in Business and Economics
Strategic Management of the Firm
Understanding the European Economy
Managing Services (Verplicht te volgen)
International Finance
Spain in Europe - An urban approach (Verplicht te volgen)

Hieruit moet ik 5 a 6 vakken kiezen

Als netwerkeconoom naar Barça? Nice!
Had beter ook zoiets gedaan toen ik nog kon :(

zweebee
22 april 2008, 11:58
Ik ben heel hard verrast door de respons van de universiteiten waarbij ik een aanvraag heb gedaan, 4 van de 5 toegelaten. Alleen op Columbia niet toegelaten maar dat is zeker geen schande (maar 27 man toegelaten en ze raden mij heel hard aan om nog eens een aanvraag in te dienen als ik wat werkervaring heb). Nu de keuze maken ... Chicago, GWU of UCSD (LSE valt zowiezo af).

@Kakaktus: Vragen aan dienst internationale samenwerking van uw hogeschool en aan profs die buitenlandse ervaring hebben.

mobman
22 april 2008, 15:17
Als netwerkeconoom naar Barça? Nice!
Had beter ook zoiets gedaan toen ik nog kon :(

Mja, er doen zich momenteel kleine problemen voor met de gastschool :( Hopelijk wordt dit gefixed of kmag nog iets anders zoeken...

EternalSilence
22 april 2008, 18:12
Wat mijn vraag nu was, is iemand van jullie vertrokken terwijl er nog een achterblijvende vriendin was? Hoe is dat gelukt?

Een vriendin van ik, is sinds januarie op erasmus.
En zoals voorspelt (door sommige mensen hier), is het dus waar, dat er veel mensen op erasmus een scheve schaats rijden.
Die vriendin die hier een vriendje had, is nu al vanaf 1 week na ze aankwam aan het "vrijen" geslagen met een fransman (erasmus in parijs)

Nuja, ik neem aan dat jij dit niet zult doen :p
er zijn genoeg middelen om met elkaar in contact te blijven he (skype, msn, email, brieven, telefoon, internet, ...)
Hopelijk overleeft je relatie het
6maanden kan toch al tellen

mobman
22 april 2008, 20:26
en parijs is nu ook het einde van wereld niet hé... ge kunt er snel staan

Kakaktus
22 april 2008, 20:32
als er wordt vreemdgegaan, dan zal de liefde toch ni zoooo groot zijn en dan ist ma goe da het dan gedaan is ;) zie het maar als een test .. :p

Moes
7 mei 2008, 20:58
hahah een scheve schaats rijden behoort nu eenmaal tot de erasmuservaring:)
ben net terug van jaar erasmus in lyon en moet zegggen, alle verhalen die erover verteld worden zijn dus waar;)
maar je kan het ook anders bekijken, was als vrijgezel vertrokken en nu al maand of drie samen met argentijns/spaanse, dus omgekeerde richting kan dus ook ee;)
in ieder geval, aan elk van jullie die de kans krijgen om erasmus te doen, niet twijfelen!!!

Alola
7 mei 2008, 21:25
Ik ken er ook genoeg die geen scheve schaatsen reden of zo ...
- iemand van m'n klas in't middelbaar zat een jaar in Afrika, haar vriend is 1 keer 10 dagen langsgekomen, en ze zijn nog altijd samen (vijf jaar later ondertussen)
- een vriendin van me zat aan half jaar in Oxford en het vriendje nog hier thuis, ook niets gebeurd
- een vriend van me zat 9 maanden in Turkije, die hield ook zijn manieren
- ...
Je kunt het inderdaad zien als een test. Mijn vriend is ooit 28 dagen weggeweest, wel, toen wist ik dat ik niet zes maanden zonder hem zou wíllen, kunnen is wat anders natuurlijk :). Maar ik heb ook wel altijd gezegd dat het op zich handiger zou geweest zijn om hem maar tegen te komen na mijn studie of zo, want Erasmus staat mooi op je cv en het helpt vooral als je talen studeert.

En is het btw echt zes maanden of is het 1 semester? Dat scheelt ook veel hé (oktober-januari = 4 maanden).

EternalSilence
7 mei 2008, 21:27
over scheve schaatsen gesproken.
Die kennis/vriendin van mij die nu al 5maand in parijs zit, en nu al 4maand en 30dagen vrijt met die fransman, neemt hem zelf nu al mee naar familiefeestjes bij de familie hier .. :x

:wtf:
en ik die d8 dat dit niet meer dan een bevlieging was
Nu is die van plan om daar , waarom ook niet, de hele grote vakantie daar te blijven.

Aan de andere kant versta ik dit wel.
Je komt daar als naief 19jarige meisje in een vreemde stad waar ze u taal niet spreken, je zit alleen op een appartement.
Komt daar plotseling een 5jaar oudere man binnen die 'genegenheid' biedt en je alles mooi uitlegt enzo, en dan kust die man u plotseling op de mond.

epsilon
7 mei 2008, 21:43
Een vriendin van ik, is sinds januarie op erasmus.
En zoals voorspelt (door sommige mensen hier), is het dus waar, dat er veel mensen op erasmus een scheve schaats rijden.
Die vriendin die hier een vriendje had, is nu al vanaf 1 week na ze aankwam aan het "vrijen" geslagen met een fransman (erasmus in parijs)

Nuja, ik neem aan dat jij dit niet zult doen :p
er zijn genoeg middelen om met elkaar in contact te blijven he (skype, msn, email, brieven, telefoon, internet, ...)
Hopelijk overleeft je relatie het
6maanden kan toch al tellen
Het probleem heeft zichzelf intussen al opgelost :sad:

Alola
7 mei 2008, 21:48
En het is zeker weer onmogelijk dat dat meisje gewoon houdt van die Franse jongen (alsof jij weet dat die gewoon wat 'genegenheid' toont en haar wil binnendoen, komaan zeg, misschien is het gewoon liefde op het eerste gezicht)? Dat kan gebeuren hé, zoiets plan je niet ... ik vind niet dat jij over haar moet oordelen, 't is nogal duidelijk aan wiens kant je staat imo.

@ epsilon: niet leuk voor u ...

systech
7 mei 2008, 22:02
Ik ken er ook genoeg die geen scheve schaatsen reden of zo ...
- iemand van m'n klas in't middelbaar zat een jaar in Afrika, haar vriend is 1 keer 10 dagen langsgekomen, en ze zijn nog altijd samen (vijf jaar later ondertussen)
- een vriendin van me zat aan half jaar in Oxford en het vriendje nog hier thuis, ook niets gebeurd
- een vriend van me zat 9 maanden in Turkije, die hield ook zijn manieren
- ...
Je kunt het inderdaad zien als een test. Mijn vriend is ooit 28 dagen weggeweest, wel, toen wist ik dat ik niet zes maanden zonder hem zou wíllen, kunnen is wat anders natuurlijk :). Maar ik heb ook wel altijd gezegd dat het op zich handiger zou geweest zijn om hem maar tegen te komen na mijn studie of zo, want Erasmus staat mooi op je cv en het helpt vooral als je talen studeert.

En is het btw echt zes maanden of is het 1 semester? Dat scheelt ook veel hé (oktober-januari = 4 maanden).

hangt af van unif tot unif: hangt vooral af van wanneer je examens zijn en zo. Vo mij heeft het eigenlijk enkel 4 maanden geduurd omdat mijn examens al begonnen in de week van mijn laatste lessen...

epsilon
7 mei 2008, 22:03

Ik ben er al overheen hoor, nu kan ik zonder beperkingen/me schuldig te voelen mijn droom achterna, ook al is het aan de andere kant van de wereld :)

Alola
7 mei 2008, 22:44
Dat wou ik ook net zeggen, het geeft je wel die vrijheid :).

Santa
7 mei 2008, 22:49
Sorbonne volgend semester :woohoo:

EternalSilence
7 mei 2008, 23:43
En het is zeker weer onmogelijk dat dat meisje gewoon houdt van die Franse jongen (alsof jij weet dat die gewoon wat 'genegenheid' toont en haar wil binnendoen, komaan zeg, misschien is het gewoon liefde op het eerste gezicht)? Dat kan gebeuren hé, zoiets plan je niet ... ik vind niet dat jij over haar moet oordelen, 't is nogal duidelijk aan wiens kant je staat imo.

tuurlijk kan dit gebeuren.
Daar niet van.
Maar als die jongen zelf beweert, en zegt tegen haar dat hij een echte player is, en dat hij vroeger veel meisjes heeft gehad.
en nadat ze nog geen 1 dag in parijs zit, die jongen dat meisje al opzoekt in haar appartement/kot (ze zijn dus buren).
en vraagt of ze meegaat naar de film .... :wtf:

en dan zegt die 'toen ik jouw zag, gebeurde er iets met mij' ... dat is toch pure cliché niet?
Zoveel te beter voor haar, mocht het 'liefde op het eerste gezicht' zijn.

NinjaTune
16 mei 2008, 01:04
Ik zit nu sinds september op erasmus in frankrijk, meerbepaald le havre, 2u van parijs en eigenlijk nie zo ver van belgie lol. Mijn eerste keuze had ik niet, en er waren slechts 2 mogelijkheden in frankrijk en ik wou persé frankrijk voor m'n frans. Ook al is de stad zwaar sucky, echt beste jaar uit m'n leven gehad, tzit er bijna op , nog 2 weken ;p

Ivm scheve schaats, ik zelf had mijn relatie beeindigd voor ik vertrok aangezien het toch niet meer snor zat en er meer problemen waren dan iets anders ;p hier op erasmus een relatie begonnen met een poolse, die eigenlijk al 4 jaar samen was met iemand.. wat ik gemerkt heb: immens veel scheve schaatsen. Maar het is kenmerkend dat degene die scheefgaan allemaal relaties zijn waar het echt niet meer goed zat voor ze vertrokken op erasmus. Ik heb ook genoeg personen gezien die alle verleiding konden weerstaan en toch vollebak voor de vriend/in gingen. Het hangt dus puur van je relatie af. Maar ik merk wel ook al is iedereen in het begin van, ik blijf mijn vriend trouw, als er iets scheef zit, ze uiteindelijk toch aan de verleiding toegeven, en dat draait nu ook niet enkel en alleen om sex. Het is inderdaad een test, degene die het halen komen met een sterkere relatie terug thuis, maar er zijn natuurlijk velen die scheefgaan en naar huis gaan alsof er niets gebeurd is.

Nuja to the core, erasmus, als je de mogelijkheid hebt, zéker doen. het staat mooi op cv en is vooral een super persoonlijke ervaring! (en ik heb geluk gehad een jaar te kunnen gaan, half jaar is toch wel héél wat minder).

G|N|
16 mei 2008, 08:37
Er zijn veel relaties die kapot lopen wanneer je erasmus doet (met eigen ogen gezien), maar er kunnen ook mooie dingen uit komen! :)
nog 2 weken en ik trouw met mijn italiaanse vriendin die ik op erasmus heb leren kennen! :D

dus als je daar iemand leert kennen en het klikt goed....niet opgeven! vliegen is goedkoop en er zijn genoeg middelen om contact te houden!