PDA

Volledige versie bekijken : Einde van XIII

>P>Barney
18 november 2007, 16:36
De Morgen:

De succesvolle stripreeks XIII is deze week na 23 jaar ten einde gelopen met de ontknoping en de ware identiteit van 'nummer XIII'. Wie hij uiteindelijk is, kan achterhaald worden in twee albums, die tegelijkertijd door Dargaud werden uitgegeven. Album nummer 18 met de titel "De Ierse Versie" werd getekend door de Fransman Jean Giraud (69), en het allerlaatste album nummer 19 met de titel "De laatste ronde" kwam op rekening van onze landgenoot William Vance (72), de eigenlijke tekenaar van XIII. De Belgische scenarist Jean Van Hamme (68) stopt immers met de reeks.

Jammer dat het stopt, dit is toch wel 1 van de beste belgische strips (zoniet de beste) ooit. Alle eindjes zijn wel aan elkaar geknoopt maar toch mis ik iets op het einde (ik weet niet wat)

Nu, goed nieuws (ook uit de morgen)

Betekent dit het einde van XIII? Wellicht niet want Vance heeft er beslist nog zin in. Vance denkt ook na over een cyclus met "XIII Mysteries", verhalen over nevenfiguren die in de stripreeks zijn opgedoken. Daarvoor werd toenadering gezocht tot een viertal scenaristen en tekenaars, die telkens in tandem zullen werken. Ook hier werden nog geen namen genoemd.

Stancke
18 november 2007, 16:37
Ik dacht dat een andere auteur de reeks zou verderzetten?

EDIT:

Laatste stukje niet gelezen:p

>P>Barney
18 november 2007, 16:39
Hopelijk blijven ze dezelfde kwaliteit bewaren.

Phil
19 november 2007, 23:57
Hopelijk blijven ze dezelfde kwaliteit bewaren.

Daar zou ik niet al te hard op hopen. Als ge ziet wat ze van de "grote" bekende reeksen hebben gemaakt.

Thorgal...
Suske & Wiske...
Kiekeboe...
Asterix

DieselPower
20 november 2007, 00:47
http://www.9lives.be/forum/showthread.php?t=481590&page=9
naab mods

Glor
20 november 2007, 21:05
Daar zou ik niet al te hard op hopen. Als ge ziet wat ze van de "grote" bekende reeksen hebben gemaakt.

...
Asterix

Hè, Asterix? Da waren toch twee Fransen?^^

-Draco-
20 november 2007, 22:01
:p idd

Kiekeboe vind ik nog zo slecht niet.

In de nieuwere albums zit al eens wat naakt en een string :p
Eindelijk mee met de tijd :p

Preske
20 november 2007, 23:53

Thorgal...
Suske & Wiske...
Kiekeboe...
Asterix

kiekeboe wordt nog altijd door de zelfde persoon geschreven en getekend. Welliswaar werd hij geassisteerd (en dat was zeer duidelijk merkbaar) maar toch...

Asterix werd/wordt ook nog altijd door de zelfde getekend. Alleen mist hij de "gouden hand" voor het scenario schrijven.

Phil
21 november 2007, 05:08
kiekeboe wordt nog altijd door de zelfde persoon geschreven en getekend. Welliswaar werd hij geassisteerd (en dat was zeer duidelijk merkbaar) maar toch...

Asterix werd/wordt ook nog altijd door de zelfde getekend. Alleen mist hij de "gouden hand" voor het scenario schrijven.

No shit sherlock :)

Neemt niet weg dat ze veel minder zijn...

TeOtWaWkI
21 november 2007, 13:15
XIII is veel te lang meegegaan..Na 13 contra 1 mocht het van mij gedaangeweest zijn..
Ik hoop dat het effectief het laatste album is.Alles is min of meer afgesloten imo

Guard
21 november 2007, 15:08
De rode ridder
ook zo'n oude serie, maar nu de originele schrijver het voor bekeken heeft, en er iemand anders de verhalen schrijft, trekt het de laatste tijd op niet veel meer.
het gaat de laatste tijd altijd naar de fantasie, ipv naar de werkelijkheid.

er is al veel geschreven over de rode ridder zijn avonturen, maar er kunnen er nog zeker bij, en ze moeten niet naar die fantasie gaan

>P>Barney
21 november 2007, 15:15
XIII is veel te lang meegegaan..Na 13 contra 1 mocht het van mij gedaangeweest zijn..
Ik hoop dat het effectief het laatste album is.Alles is min of meer afgesloten imo

Na album 13, zakte het wat in elkaar. Nu, het is toch mooi afgerond.

Dark Hellspawn
21 november 2007, 17:50
De rode ridder
ook zo'n oude serie, maar nu de originele schrijver het voor bekeken heeft, en er iemand anders de verhalen schrijft, trekt het de laatste tijd op niet veel meer.
het gaat de laatste tijd altijd naar de fantasie, ipv naar de werkelijkheid.

er is al veel geschreven over de rode ridder zijn avonturen, maar er kunnen er nog zeker bij, en ze moeten niet naar die fantasie gaan

Ahem, Vandersteen is al zeer lang met deze reeks gestopt. Ik vermoed dat ge Karel Bidelo bedoelt, aangezien dat die de reeks is blijven schrijven en tekenen tot aan zijn dood een aantal jaar geleden.

Glor
21 november 2007, 18:10
Bidelo vond ik echt de moeite niet met zijn kronieken van Merlijn op het einde, niet genoeg inspiratie meer. Ik vind dat er nu terug wat swung in de serie komt.