PDA

Volledige versie bekijken : Ljubljana

jeltex
15 november 2007, 13:32
Dag iedereen,

Begin december vlieg ik met een maat (spotgoedkoop) naar Ljubljana voor een 4-daagse citytrip. Jeugdherberg is al gereserveerd, maar alle mogelijke andere tips, aanraders of links naar sites waar ik nuttige info kan vinden zijn welkom. Ik weet eigenlijk vrijwel niks over Ljubljana, enkel dat het de hoofdstad van Slovenië is en horen zeggen dat het wel een toffe stad blijkt te zijn. So enlighten me please!

onsmozes
15 november 2007, 13:53
Ben er deze zomer geweest. Toffe stad, maar we hadden nogal pech met het weer. Een ding zeg ik u al, verwacht u niet aan oostblokprijzen ;). 't Is er goedkoper maar sinds de euro er is scheelt het niet zo extreem veel meer.
Over eten en drank. Ikzelf heb er bijna alleen maar pizza gegeten. Pizzerias vind je er ook extreem veel, en ze zijn er goed, ook wat de prijs betreft (voor 8 euro kan je echt wel een gigantische pizza hebben met veel beleg). Ook voor de rest doet de sloveense keuken nog het meest aan italië denken.
Belgisch bier ben ik in Ljubljana nergens tegengekomen, niet op café, niet in de winkel. Of ja, misschien één keer in zo'n arty farty dure bar waar ik nie binnen geweest ben. De merken zijn er Läsko Zlatorog, Pivo (wat gewoon bier betekent :p) en Union. Bezoek zeker de terrasjes (al zal het daar het weer wel niet voor zijn in december) aan het water in het historisch centrum. Een paar tientallen trendy (maar niet dure) zaken. Ook 's Avonds is het daar mooi. Het historisch centrum is uiteindelijk behoorlijk klein, en wat mij betreft heb je er geen voorkennis voor nodig om de leuke plaatsjes te vinden. Er is een fort(je) bovenop de heuvel in Ljubljana. Heb ik bezocht maar vond het eigenlijk weinig speciaal. Het zicht dat je hebt vanop de toren valt tegen. Van het centrum zie je niet veel, wel nog (al dan niet opgesmukte) grauwe oostblokappartementen. Zeker het bezoeken waard is Metelkova dichtbij het station ( http://www.metelkova.org/indexe.htm ) Het is een soort van jeugd-/cultureel centrum opgetrokken uit een oude gevangenis/militaire barakken. het is een soort van alternatieve wijk met jeugdherberg (erg de moeite waard om de foto's eens te bekijken. Een kamer = een cel)
Vergeet niet dat Ljubljana niet ver van de Julische alpen ligt, zeker een dagtrip waard (ook de trein kost niet veel). Grote aanraker is het meer van Bled ( http://www.slovenia.info/pictures%5CTB_other_tourist_offer%5C1%5C2006%5Cwww .trite.si_bled_86119.jpg ), al wet ik niet hoe het er in de winter uitziet.

onsmozes
15 november 2007, 14:17
http://www.souhostel.com/en/index.html dit is die jeugdherberg :)

Naxalite
17 november 2007, 16:23
Leuke stad, heb me goed geamuseerd daar. Is wel niet echt groot, maar wel gezellig. Deze zomer had men daar een kunstmatig gebied van regen geïnstalleerd dmv sproeiers. Bij de toeristische dienst kan je zeer goedkoop fietsen huren voor een dagje bvb. Ik vond de wandeling naar de heuveltop best gezellig. Zorg trouwens dat je niet te veel betaald voor een taxi van de luchthaven naar het centrum. Ongeveer 20 euro lijkt me een correcte prijs.

Er is daar een club met dakterras in een appartementsgebouw, redelijk exclusief gedoe. Hou er rekening mee dat je na 21u geloof ik geen drank meer mag kopen in nachtwinkels.

Amuseer je, ik zou het wel eens in de winter willen zien.

Mr.Pee
18 november 2007, 22:41
Ik heb deze zomer ook een rondtrip gemaakt, langs oa Boedapest, Bratislava, Koper en ook Ljubljana. Ik ben het eens met alles wat onsmozes zegt, en Metelkova wou ik ook aanraden. Zeer vriendelijke mensen daar, ik zou er graag nog wel eens een keertje naartoe gaan. Heb er ettelijke foto's van, als je wil zet ik er op vraag een paar online. Daar heb ik gewoon m'n tent opgezet en een nachtje doorgebracht. Véél pizzeria's inderdaad, natuurlijk ook Mc Donalds, en het bier is niet echt veel soeps. Ik meen mij te herinneren dat union nog wel mee viel, maar ik herinner me vooral het bier van op sziget in boedapest. Je kan vanuit Ljubljana ook de trein nemen naar koper, dat was een oude kleine stad aan zee, vlak bij Italië. Van daaruit kan je ook dagtrips doen naar Venetië etc... Geen idee of dat de moeite is,aangezien wij daar ook een paar dagen zijn gebleven. Wij zijn vertrokken vanuit Eindhoven met de trein, was eigenlijk een zeer plezante rit! Énorm mooi landschap vanuit Ljubljana naar Koper. Slovenië is écht de moeite. Je kan natuurlijk ook de dierentuin bezoeken, zoals ik in Boedapest heb gedaan. Wel eens leuk om te zien hoe dat in andere landen is. We zijn daarna ook door de Alpen gereden. Énorm mooie panorama's!

Sorry voor de onsamenhangende uitleg ;)

Btw; weet iemand toevallig hoe die supermarktketen noemt die je daar overal tegen komt?

jeltex
19 november 2007, 14:25
Alvast bedankt voor de info iedereen, ik kijk er al naar uit :)

Mochten er nog dingen zijn die jullie van het hart moeten, feel free to post!

onsmozes
19 november 2007, 14:55
Btw; weet iemand toevallig hoe die supermarktketen noemt die je daar overal tegen komt?

Mercator?

Klote winkel, enkel sloveense wijnen :p (al zaten er daar ook zeer goeie tussen hoor!)

UnD3RD0G
19 november 2007, 15:02

de LIDL?

Mr.Pee
19 november 2007, 17:49
Mercator?

Klote winkel, enkel sloveense wijnen :p (al zaten er daar ook zeer goeie tussen hoor!)

Mercator, da was't! Merci ;)

jeltex
10 december 2007, 13:56
Ondertussen terug van Ljubljana. Was echt wel de moeite, Slovenië heef tme aangenaam verrast. Eerste dag hebben we in Ljubljana zelf rondgehangen en 't is echt een leuk stadje met een aangename sfeer, heel voetgangervriendelijk ook. Vooral het oude stadscentrum en de heuvel met de burcht waren leuk om in rond te hossen. Maar 's avonds komt de stad pas volledig tot zijn recht. Er staan een hele reeks kerstkraampjes en warme wijnstalletjes aan de oever van de rivier en het plein en de bomen bij de 3-dubbele brug is rijkelijk gedecoreerd met blauwe kerstverlichting. En door de brandertjes op de terrasjes zit iedereen gewoon buiten van zijn drankje te slurpen in het midden van de winter. Zalig gewoon, deden ze dat ook maar bij ons.

Tweede dag zijn we naar het meer van Bled geweest, wat goed was voor enkele knappe foto's met hoog sprookjesgehalte. Echt een bijzonder mooie plek. Ik heb ook mn maat kunnen overtuigen ons naar het eilandje in het midden van het meer te roeien, wat best wel dikke fun was. Daarna ook nog tot bij de burcht op de rotshelling geklommen maar aangezien het museum volgens ons gidsje zijn geld niet waard was zijn we er niet naar binnen geweest.

Derde dag de grens overgestoken met Kroatië en Zagreb bezocht. Was op zich wel leuk maar Zagreb is uiteindelijk gewoon een doodnormale grootstad. Wel enkele mooie gebouwen zoals de kathedraal, maar die kwam niet volledig tot zijn recht aangezien de linkertoren in de stellingen stond. En dat was lang niet de enige, want gebouwen in stellingen zetten leek daar wel zo'n beetje de nationale sport. Ik ben dus blij dat ik er es geweest ben maar Zagreb heeft toch lang de charme niet van Ljubljana, dus was ik blij dat we die laatste als uitvalsbasis gekozen hadden.

Vierde en laatste dag de grotten van Postojna bezocht, die bijzonder indrukwekkend waren, maar wel belachelijk duur en toeristisch. Aangezien het putje winter waren er gelukkig veel minder toeristen, maar in de zomer denk ik dat het er echt niet te doen is. De rondwandeling was ook n beetje aan de korte kant wat mij betreft, zeker als je bekijkt hoeveel je ervoor betaalt. Ik was eigenlijk liever naar de grotten van Stocjan geweest, omdat die blijkbaar even indrukwekkend, minder toeristisch en goedkoper zijn, maar die waren te moeilijk te bereiken met het openbaar vervoer, dusja ...

Al bij al een hele leuke trip en ik kan Slovenië dan ook aan iedereen aanraden als reisbestemming. De levensstandaard is er wel een stuk hoger dan ik verwacht had, uiteindelijk hebben ze daar alles wat wij hebben en het is er ook niet zoveel goedkoper als bij ons (behalve de sigaretten dan :D). Nu ja wij zaten natuurlijk wel in de hoofdstad, dus ik weet niet of dat overal het geval is.

En over Mercator, tja het lijkt echt alsof die daar het monopolie in handen hebben. Ik heb echt geen enkele andere supermarkt gezien, maar Mercators had je werkelijk overal. Zeker de staatssupermarkt ofzo :p

onsmozes
10 december 2007, 14:34
Mercator idd :D. Ik heb me er vooral geërgerd aan het ontbreken van zakken Lays chips of een waardig alternatief. Oja, en als je niet gewend zijt om naar landen in die regio te gaan is het toch ff verschieten met de menukaart in uw handen :).

Mr.Pee
10 december 2007, 14:59
Yep, da was ook een ergernis van mij... Heel veel verschillende soorten koeken enzo, allemaal met van da gelei-gedoe in, maar fatsoenlijke chips? Nope! :D

Reddyfreddy
24 december 2007, 23:53
Valt daar wat uit te gaan ? (discotheken, bars, enz ? )