PDA

Volledige versie bekijken : Budapest

Furyan187
8 november 2007, 20:14
Hallo,

Februari 2008 ga ik samen met mijn vriendin op citytrip naar Budapest...

Zijn er mensen die hier al geweest zijn en eventueel wat ervaringen willen delen? Over de mensen, de plaatsen dat je moet gezien hebben, of andere tips?

Met vriendelijke groet!

Naxalite
10 november 2007, 18:23
Budapest is een hele mooie stad en er valt best wel wat te beleven.

Wat ik je zeker kan aanraden is eens naar een van de thermale baden te gaan: Gellért en Széchényi zijn de bekendste geloof ik. Wij zijn naar Széchényi geweest en we hebben ons daar echt lang en goed geamuseerd. Er zijn daar sauna's, turkse stoombaden en allerhande baden op verschillende temperaturen. Ook het gebouw zelf is de moeite waard. Ik geloof dat het omgerekend iets van een €8 inkom was. Je kan je daar ook laten masseren en dergelijke. Is overigens zeer makkelijk bereikbaar met de metro.

Het parlementsgebouw is ook zeker de moeite waard. Ik kan u ook aanraden om ergens in de namiddag langs de brug (er is er zo een kettingbrug ofzoiets, ben de naam kwijt) naar de Buda kant te wandelen, daar de hills op te wandelen om dan daar boven eens rond te kijken en van het uitzicht over de pest kant van de stad te genieten. Zéker de moeite rond zonsondergang, en eenmaal het donker is zijn de lichtjes van het parlement echt de moeite. Pas op, op een gegeven uur gaan die uit wegens besparingen.

Voor de rest is het Budapest iets goedkoper dan hier in België maar echt duur in vergelijking met pakweg Tsjechie.

Verder moet je zoals in elke stad vooral veel rondwandelen om de stad echt te beleven. Let op voor de gewoonlijke dingen als overpriced taxi's enzo. In de buurt van de stations enzo kunnen er al eens wat louche types rondlopen maar dat valt in het centrum echt heel goed mee.

Veel plezier daar, Budapest is een goeie keuze.

SkiNNie
11 november 2007, 14:45
doe gewoon 1 dag boeda & 1 dag pest

en idd die baden moet ge zeker is binnengaan

qua eten zou ik u zeker een all in restaurant willen aanraden :p zoveel eten & drank als ge wilt voor 9 eur , of in burgerking een menu voor 1 euro (dat bij ons dan 3 euro zou kosten ofzo) als ge wa geld wilt uitsparen

maar ge kunt natuurlijk ook een zeer shic restaurant opzoeken waar een menu ook maar 17 euro kost :)

echt heel goeiekoop daar

-etienne-
11 november 2007, 14:56
Vreemd, ik ben daar deze zomer geweest en ik vond het daar helemaal niet zo goedkoop. Ongeveer vergelijkbaar met een grootstad in Belgie.

Wel heel mooie stad, en groot! Persoonlijk vond ik buda mooier/gezelliger dan Pest maar beide hebben een enorme indruk op me nagelaten. Twee dagen lijkt me wel weinig om alles te bezichtigen, echt elk gebouw in die stad is de moeite waard :)

Naxalite
11 november 2007, 22:23
Over die prijs ben ik het toch ook eerder eens met etienne dan met skinnie. Ik weet niet wanneer jij geweest bent, maar tegenwoordig valt er in ieder geval geen fastfoodmenu meer te krijgen voor een dergelijke prijs. Zoals ik al zei, het is misschien iets goedkoper dan Belgie maar op veel meer dan dat moet je niet rekenen

-etienne-
12 november 2007, 02:10
Mja het hangt er altijd van af he. Ik had zelfs de indruk dat 't lichtjes duurder was dan Belgie.

Maar als je goedkoop wilt eten kan je altijd terugvallen op de klassiers, zoals ne Chinees, Pizza, ...
Ik herinner me nog dat we daar s'middags zijn gaan eten voor €5 : pizza en een pintje, was speciale actie. Maar voor de rest was alles toch wel vrij duur.

Furyan187
12 november 2007, 12:33
Alvast bedankt voor de tips! :)

Dat van 'het iets duurder zijn' had ik inderdaad al opgevangen.

Etienne: we gaan vier dagen, dus normaal wel tijd genoeg om wat gebouwen te bezichtigen, zeker? Of is dat nog wat weinig?

Groeten!

mouly jr.
14 november 2007, 19:26
Beetje uitkijken en dan kan je goedkopen gaan eten in meer dan degelijke restaurants!! Natuurlijk niet in de toeristische gebieden van de stad he.

Het eerste wat me te binnen schiet is het restaurant 'Fatal', zeker NIET daar gaan eten, alle toeristische boekjes zoudne nogtans zeggen dat 't een aanrader is maar dat is het dus niet.
Adressen van goede restaurantje ken ik niet van buiten, er zijn ook een paar leuke uitgaansaangelegenheden, maar ze zitten goed verstopt :) , door gewoon op straat te lopen zul je er niet zoveel vinden.

Mensen zijn over algemeen vriendelijk, eigenlijk haat ik deze soort uitspraken :p Ikzelf ben eens spontaan geholpen toen ik (waarschijnlijk met een raar gezicht) op een kaartje mijn weg zocht. Veel Jonge mensen met open geest tegen gekomen!

systech
14 november 2007, 20:27
heel leuke stad, zoals hiervoor al aangehaald, zeker parlement en een bad bezoeken ...

en neem warme kleren mee en goeie schoenen: ik was vorige keer ook in Februari geweest en 't was wel wa graden onder nul + sneeuw...

de pizza hut was daar althans goedkoper als hier :unsure:

Reddyfreddy
16 november 2007, 13:55
N 5tal jaar geleden ben ik n weekje in Hongarije geweest met school.
Hongarije in het algemeen was toen nog redelijk goedkoop. (vooral prijzen van alcohol op café :) ;...)

Budapest was natuurlijk wel duurder. (logisch: veel toeristischer, veel meer mensen met geld ... )
Ik heb Buda en Pest gezien in 1 dag, toch wat te weinig om alles te zien.
Maar mijn algemene indruk over Budapest was wel zeer positief. Mooie, verzorgde stad !
Eten was niet echt speciaal.

Mr.Pee
18 november 2007, 22:48
Budapest is inderdaad een erg mooie stad; je kan makkelijk overal geraken met de metro. Let op; er wordt wel véél gecontroleerd! (althans toen ik er was). De dierentuin is ook wel mooi, heeft veel weg van die van Antwerpen, en voor de dierentuin ligt een erg groot park met een hele hoop kraampjes, kermisattracties etc... Je kan het Heroes Square gaan bezoeken, dat ligt ook bij de zoo in de buurt, met aan 2 kanten grote kunstmuseums. Het parlement is ook de moeite waard, een heel mooi gebouw. De naam van de winkelstraat (met de gebruikelijke ketens) kan ik me echter niet meer herinneren, maar met gewoon rondwandelen kan je ook erg leuke dingen vinden...