PDA

Volledige versie bekijken : patattenkanon: waar vind ik koperen buizen?

Wid@ker
3 september 2007, 13:14
Hallo,

Ik ben op zoek naar een winkel waar ze koperen buizen verkopen. Ik heb deze vakantie een paar (2) patattenkanonnen gemaakt met mijn broer. Eén werkt met verbranding, maar dat werkte niet goed. (We kregen het brandstofmengsel nooit tegoei en hebben maar 3 keer kunnen schieten na veel proberen :p). Het ander werkt op luchtdruk en is veel betrouwbaarder (en veiliger). Beide kanonnen zijn van PVC-buizen gemaakt. Dat met verbranding is echter al een beetje vervormd en willen we niet echt meer gebruiken, en in dat op luchtdruk komt telkens wel weer ergens een fit in (we hebben de aaneenzettingen (al meermaals) dichtgespoten met Tec7, een soort silicone) en we durven er niet meer dan 6.5 tot 7 bar opzetten uit schrik dat het gaat exploderen.
Nu wilden we nog een kanon bouwen, maar dan uit koperen buizen. Deze zouden normaal gezien meer druk moeten aankunnen en ook makkelijker luchtdicht af te sluiten zijn. We zijn al in den Brico gaan zien, maar daar waren de breedste buizen die ze hadden 22 mm of zoiets, en we zouden er graag van toch zeker 50 diameter hebben. Heeft iemand misschien enig idee waar we dit (liefst nog relatief goedkoop ook :p) zouden kunnen vinden (ergens in de buurt van Mortsel bij voorkeur, maar dit hoeft niet)?

Dieterg
3 september 2007, 13:18
Ik weet niet of je hier iets mee zijt, kheb ff rond gegoogled =D

http://www.facq.be/Media/contentimg/professionnels/catalogues/livrerouge/tubesetaccessoires/tubecuivre.pdf

switchblade
3 september 2007, 13:20
koper & goedkoop gaat niet echt samen denk ik
als ge zo de gazet leest de laatste tijd ==> koperdieven alom
dus als ze het zo massaal stelen, zal het wel zijn omdat het een zekere waarde heeft :p

probeer allerhande doe-het-zelf zaken zoals doe het zelver, gamma, brico, stock
ook schroothandelaars eens aflopen

Wid@ker
3 september 2007, 13:24
Nee, goedkoop zal het inderdaad niet echt zijn, maar hopelijk toch nog relatief goedkoop :p
Kga straks ook nog eens langsgaan in de gamma. Misschien dat iemand een winkel kent waar loodgieters hun gerief halen ofzo?

@Mam: merci, dat kan me misschien al goed vooruithelpen :D

coap
3 september 2007, 13:50
doe da toch me gewoon pvc buizen zo doe ik da altijd maja onze achterkant van ons gun is er ook al afgeblazen :D anyway nen tip : gebruik zo nen aansteker voor gasvuurkes voor de onsteking da werk bijna altijd :D

ah gulle doe da me druk , das vreemd bij ons ist zo een smallere buis en dan een buis die groter is als gast pot dan daar een gatje in maken dan zo patat in de buis deo in de gapot aansteker er in in en BANG :D

^^pathfinder^^
3 september 2007, 14:17
koper & goedkoop gaat niet echt samen denk ik
als ge zo de gazet leest de laatste tijd ==> koperdieven alom
dus als ze het zo massaal stelen, zal het wel zijn omdat het een zekere waarde heeft :p

probeer allerhande doe-het-zelf zaken zoals doe het zelver, gamma, brico, stock
ook schroothandelaars eens aflopen
Die koperbendes gaan nu ook niet één buis pikken he, die pikken in een slag tonnen koper.

En tmaakt nie uit wa ge pikt, alst veel is kunt ge der goed aan verdienen.

ng
3 september 2007, 14:21
Tenzij je zo dom bent om het te pikken uit een werkende hoogspanningscabine.
(waar gebeurd verhaal)

Blood_Raven
3 september 2007, 15:06
Ik heb er ook eentje gemaakt deze zomer, wij hebben het gehouden bij PVC buizen voor een warmwater leiding.
Deze zijn dikker dan standaard PVC. Voor de rest hebben wij secondelijm gebruikt die na 2 seconden muurvast zit. ( Waardoor ons achterstuk niet tijdig kon geplaatst worden en dus scheef staat :p )
De secondelijm is trouwens sterk en kan meer druk opvangen dan onze schroefdop.
(We hadden ook siliconen maar hebben die links laten liggen, kan zijn dat we nog de randjes misschien ermee afwerken.)

Als brandstofmengesel gebruikte wij gewone haarlak (59 frang in 't kruidvat vroeger :p).
Wanneer dit niet goed brand kan je combinatie van lucht/brandstof niet goed zijn.
Wij hebben een buis die dienst doet als combustion chamber ter dikte van een goede 100mm en ongeveer 200mm lang is.
2 seconden haarlak is genoeg om een enorme explosie teweeg te brengen waardat de vlam uit de pijp komt.
(4 seconden haarlak en de schroefdop springt er vanachter af en is kapot :p).
Voorts gebruiken wij als vonk een kapot gemaakte vliegenmepper die we aangesloten hebben aan 1 vijs die dwars door onze buis gevezen is met een tweede vijs die erboven hangt.
Wanneer er stroom op die vijzen gezet wordt dan kan deze een vonk maken.

Voorts stel ik me wel een paar dingen ter vraag bij het gebruik van koper.
Hoe duur gaat het niet zijn?(koper is 3 tot 4x duurder) Hoe zwaar zal het geheel zijn?
Ik denk dat je best zoekt naar een manier om je PVC buizen beter af te sluiten ipv koper te gebruiken.
(EDIT: hmm pvc versplinterd als er teveel druk op staat :/, staat er normaal niet op de buizen hoeveel bar deze kunnen verdragen?)
Ik denk dat ge beter eens in de gamma kunt vragen naar die buizen.
Die hebben veel liggen normaal gezien.

Wid@ker
3 september 2007, 16:12
Kweet niet juist heoveel druk er op een PVC-buis kan/mag staan, maar naar wat ik van andere patattenkanonnen op internet vind is de grens om het veilig te houden zo'n 7 bar. Tis ook niet dat het kanon niet goed werkt, integendeel. Het schiet geweldig hard, maar we willen het graag nog harder laten gaan.
Voor het kanon op brandstof gebruiken wij een bougie voor een vonk en ontsteken vanop een veilige afstand. Een aansteker zou inderdaad beter zijn, maar dan moeten we nog een mechanisme bouwen om dat vanop afstand te doen want anders mogen we er niet aan beginnen van mijn ouders (en kweet niet of ik het ook wel zou vertrouwen :p). Maar naar 't schijnt schiet een pneumatisch ook verder, dus we gaan voortbouwen op een pneumatisch kanon :)

maxdevis
3 september 2007, 16:39
en een regenpijp?

Netrem
3 september 2007, 17:14
maak daar es een filmpke aub, kheb da nog nooit gezien :)

CyberOps
3 september 2007, 17:56
maak daar es een filmpke aub, kheb da nog nooit gezien :)

BOOM! :) (http://www.youtube.com/watch?v=sdFK5eVmZ3o&mode=related&search=)

kisthechef
3 september 2007, 19:17
Dit (http://www.youtube.com/watch?v=oCI0YTUtP2E&NR=1) kan ook gebeuren :)

Blood_Raven
3 september 2007, 19:40
Voor het kanon op brandstof gebruiken wij een bougie voor een vonk en ontsteken vanop een veilige afstand. Een aansteker zou inderdaad beter zijn.
Bwah een aansteker gaf een te kleine vonk bij ons waardoor dat het hele boeltje te onpas werkte. Je kan het verlengen, door de contactpunten met ijzerdraad te verlengen totin de buis maar de kans is vrij groot dat de explosie dan je ontstekingsmechanise kapot maakt.

Een boogie daar ga ik eens wat mee experimenteren. Ziet er mij een goed concept uit en iets beter uit dan mijn huidige constuctie.
Dan kan ik een nog groter kanon maken en eventueel monteren op een stuk hout om vanop afstand te vuren. :D

Hehe in dat filmpje gebruiken ze propaan, naar't schijnt gaat dat nog beter dan hairspray :D

Wij hebben dit concept uitgewerkt: http://www.youtube.com/watch?v=CpAJOPzKK-M

Wid@ker
3 september 2007, 20:49
Een boogie daar ga ik eens wat mee experimenteren. Ziet er mij een goed concept uit en iets beter uit dan mijn huidige constuctie.
Dan kan ik een nog groter kanon maken en eventueel monteren op een stuk hout om vanop afstand te vuren. :D

Als je voor een bougie gaat gebruik je ook best een bobijn, anders gaat je vonk niet groot genoeg zijn. Zo'n bobijn is nieuw wel duur (zo'n 50 euro dacht ik), maar je kan ook eens in een winkel waar ze grasmachines of zo verkopen vragen of ze niet nog een bobijn hebben die ze toch weg gaan gooien. Ik ben er zo één gaan vragen en ik heb hem meegekregen voor een symbolische 10 cent (bougie was 3.90, met de bobijn (en zelfs de volledige (kleine) motor er nog aan vast) erbij heb ik 4 euro betaald :p). Ook wel zien dat je de bobijn niet onder te veel spanning zet, anders ga je hem doorbranden en kan je hem weggooien. Normaal moet er 12 Volt opstaan (bij de doorsneebobijn van de doorsneemotor toch :p)

Dreetn
3 september 2007, 21:00
doe da toch me gewoon pvc buizen zo doe ik da altijd maja onze achterkant van ons gun is er ook al afgeblazen :D anyway nen tip : gebruik zo nen aansteker voor gasvuurkes voor de onsteking da werk bijna altijd :D

ah gulle doe da me druk , das vreemd bij ons ist zo een smallere buis en dan een buis die groter is als gast pot dan daar een gatje in maken dan zo patat in de buis deo in de gapot aansteker er in in en BANG :D
² een vriend van mij zijn pa heeft da ook. :wtf:
En das van pvc buizen gemaakt, maar de achterkant is extra stevig bevestigd met klinknagels.

HighWire
3 september 2007, 21:39
Ik dacht dat zoiets illegaal was? Aleja, dikke fun in ieder geval :p