PDA

Volledige versie bekijken : Slaapzakken

*FiReStOnE^-*
20 augustus 2007, 12:51
Hey,

Ik vertrek dinsdagavond naar de Alpen om daar te gaan fietsen en 's nachts te overnachten op campings in een tent.

Vorig jaar heb ik hetzelfde gedaan en kon ik een zeer goeie slaapzak gebruiken van een vriend van mij. Nu is die echter niet meer beschikbaar. Ik zou dus opteren voor een nieuwe, maar weet niet goed op wat ik moet letten. Ik ben es in de AS Adventure hier gaan kijken en daar hadden ze echt een heel compacte slaapzak voor 75€. Daarop stond 12-15°, wat betekent dat juist? Da was van het merk AS Adventure zelf denk ik, twas er ook ene van Coleman ma da was al een pak groter en die koste 40€.

Tis dus wel voor in de bergen te slapen, ni op hoogtes van 2000 meter ma wel vaak van +- 1000 meter en het kan dus wel koud zijn.. Tips, ervaringen?

Thanks in advance!

Lex

twoen
20 augustus 2007, 13:01
da betekent dat die slaapzak geschikt is voor temperaturen tot 12°-15°

ik denk dat het daar snacht een stuk kouder kan zijn dus mss toch een warmere slaapzak?

killgore
20 augustus 2007, 13:29
mijn raad, gezien het daar wrsch toch koud is:
kijk aub niet naar volume. Die kleine slaapzakjes zijn vreselijk handig, maar kunnen vaak niet echt de koudere temperaturen aan. Koop u dan een grotere slaapzak die u moeiteloos beschermt tot zelfs onder 0°. Neem dan iets minder mee van iets anders, maar uw nachtrust is toch wel vrij extreem belangrijk.

ng
20 augustus 2007, 13:46
Pakt dat die ergens tot -5 kan gaan. Dan zal je wel warm hebben.

En anders, ga naar asadventure en leg het daar uit.

maxdevis
20 augustus 2007, 13:51
12-15 is waarschijnlijk de comfort zone

te hoog dus

je kan best kwa comfort zone naar mijn mening tussen de 0 en de 5 zitten.
ik vind slaapcomfort belangrijk.
kijk eens naar de donzen slaapzakken. nog steeds het beste materiaal voor slaapzakken: veel warmer dan synthetische en ook vrij licht.
maar verschiet niet van de prijs +/- 200

angelus2002
21 augustus 2007, 02:06
Hangt af van de temperatuur hé. Een -5 slaapzak zal wsl overkill zijn, maar kan nooit kwaad natuurlijk. Nadeel is dat deze erg prijzig zijn. Gewoon kijken naar de temperatuur in de zones waar je zit (nachttemperatuur!). Meestal kan je de waardes van de fabrikant wel vertrouwen.

Als je gaat winkelen in AS adventure of dergelijke, is er altijd wel personeel dat je verder kan helpen. Ze zullen uiteraard wel meestal de duurste als beste aanduiden..

bLz
21 augustus 2007, 10:32
Kheb thuis een The North face.Goed materiaal. Heb daarmee een week lang door Zwitersland getrokken, van berghut naar berghut. Geen idee wat de huidige prijzen zijn. Heeft mij iets van rond de 100-120 euro gekost, een paar jaar geleden.

Zo groot is die niet. Is ongeveer zo groot als een schoendoos, maar dan rond, en je kan die bovenaan je rugzak vastmaken. :)

Ik was te voet, dus voor mij waren de schoenen, kousen en slaapzak het belangrijkste. Zoals Maxdevis zegt, slaapcomfort is belangrijk. :)

Vraag gewoon eens rond in AS Adventure.

Chalk
21 augustus 2007, 11:09
12-15° Klopt nooit met de werkelijke temperatuur. Want zelf heb ik eentje van -7 dacht ik ongeveer. En soms wordt ik op het scoutskamp 's nachts wakker van de koude.. En dat is dan in de ardennen..

Het beste om te doen is ook je verhaal doen in de winkel zelf, en eens rondkijken.
Zoals ook al vermeld zou ik zeker niet zo een compact dingetje nemen, omdat dit meestal niet écht écht koude bestendig is..

Groetjes

viewer
21 augustus 2007, 11:53
goh... kheb het eigenlijk nog nooit koud gehad in een slaapzak. Kheb meestal een redelijk dunne mee op trektochten en kamp enzo (ja ok, kamp is wel in de zomer, ma zoals di jaar eind juli was het toch bitter koud 's nachts).

Als ge daar inkruipt is die nog wa koud, ma eenmaal da ge da wa opgewarmt hebt met body heat is da altijd aangenaam. Kzou dus nie echt op dikte letten, zeker wel op de ritssluiting, zien dat die heel goed sluit, en eventueel naar de "opgerolde groote" voor als ge te voet/met de fiets gaat.

Timmos
21 augustus 2007, 12:23
Het beste is een mama hebben die u zelf een slaapzak maakt :cool:

Fighting Hobbit
21 augustus 2007, 12:36
Ik heb thuis zo'n coleman, die gaat tot -5 ofzo dacht ik. Het is een vrij groot ding, maar ik heb er één keertje mee buiten geslapen toen het wel degelijk -5°C was en ik was heel blij dat ik hem had toen. We waren toen met 20 man, 15 een verkoudheid waarvan er 3 een redelijk zwaar bronchitis hadden na die nacht. Ik had niets en ik heb het enkel aan mijn gezicht koud gehad ook, dus op dat vlak zijn het echte aanraders. Met marktrock heb ik erin geslapen op iemand zijn kot, toen zal het zeker 25 graden geweest zijn en die viel vrij goed mee qua warmte (dus niet te warm).

icerulez
21 augustus 2007, 13:05
Beste is inderdaad gewoon uw verhaal te doen, de mensen in den AS Adventure weten allemaal waarover ze spreken en gaan u zeker hetgeen kunnen geven wat ge nodig hebt. Over die compacte slaapzakken trouwens, ik heb een hele kleine die qua comfortzone aan de 8° komt, maar als ge die volledig toestropt (zoals het eigenlijk moet) lijd je daar echt geen kou in. (En ik heb al er al koude nachten mee meegemaakt). Je kan het altijd combineren met een flies dekentje voor extra warmte. Slaapzakken die tot -5 comfort gaan zijn echt niet nodig voor gewoon mee rond te trekken.

^^pathfinder^^
21 augustus 2007, 14:01
En altijd zo weinig mogelijk kleren aandoen als je gaat slapen, het klinkt raar, maar zo heb je het wel het warmst.
Het beste is natuurlijk 2 slaapzakken, maar om dat mee te sleuren heb je meestal plaats tekort.

jos den os
21 augustus 2007, 14:12
aangezien er geen campings zijn IN de alpen zelf heb je echt geen slaapzak nodig die tot -5 kan gaan.. in het dal is het meestal zelfs tamelijk warm. Tenzij je van plan bent om ergens boven aan een berghut te gaan slapen heb je niet veel nodig. ik raad je aan eens naar de decathlon te gaan en aldaar eens rond te neuzen.

Zo weinig mogelijk kleren aandoen in je slaapzak is inderdaad het beste, zo heb je een grotere luchtisolatielaag. Een degelijk matje dat isoleert tegen de koude grond helpt ook al een groot deel.
Ik raad je aan om naar Decathlon te stappen, en een slaapzak voor 5a10 graden te kopen, das ni duur en ge gaat ook niet overdreven warm hebben als je die ergens anders gebruikt. Aangezien je in een tent ligt ga je ook geen last hebben van wind, als je in open lucht wil slapen, neem dan maar iets dat tegen lagere temperaturen kan.

Ik heb eentje die tegen -15 kan, maar ik zweet me daar bij momenten in kapot..ook niet aangenaam dus

maxdevis
21 augustus 2007, 17:04
de mensen in den AS Adventure weten allemaal waarover ze spreken

:rofl: :rofl: :rofl:

*FiReStOnE^-*
21 augustus 2007, 17:17
Bedankt allemaal, ik heb er een gekocht van 35 euro die zeer compact was. Was identiek dezelfde van vorig jaar, en daarin heb ik nooit kou gehad. Daarop staat minimum temperatuur 0 graden en idd, we gaan nooit boven op een berg camperen altijd in campings in de dalen, en daar zal het waarschijnlijk nooit vriezen.

Kheb ook een zeer goed matje dak wa kan opblazen dus da zit ook wel goe :)

Allemaal merci en nu snel nog es controleren, binnen een halfuurke vertrek ik!:D

l Zion l
24 augustus 2007, 18:26
moest u slaapzak te koud zijn, kunt ge daar altijd nog een extra isolerend laagje in zetten. Dat is een soort van inlegdekentje. Verkopen ze bvb in de as adventure.
Ge kunt ook natuurlijk altijd wa extra kleren aandoen om te slapen??

TheFallen
25 augustus 2007, 00:54
Zoals eerder gezegd is kleren aandoen om te slapen niet echt ideaal.

Ikzelf ben naar Schotland (WHW) geweest met een zeer degelijke slaapzak (dons).deze was wel zeer zwaar en groot in volume... Had nooit last van de koude terwijl anderen snachts lagen te rillen in hun compacte slaapzakken. Slaapcomfort is zeer belangrijk. Een slaapzak zal je nog dikwijls kunnen gebruiken dus echt op besparen moet je nu niet direct doen.
Indien je toch een koudere slaapzak hebt, het helpt om uw kledij (dat je de volgende dag zou aandoen) onderaan in je slaapzak te steken. Zo moet er al direct minder lucht opgewarmd worden en zijn je kleren voor de dag nadien al vrij warm.

Altijd naar het comfort kijken btw, niet zo zeer het minimumcomfort want dat is niet echt aan te raden.

blacky
25 augustus 2007, 20:50
Bedankt allemaal, ik heb er een gekocht van 35 euro die zeer compact was. Was identiek dezelfde van vorig jaar, en daarin heb ik nooit kou gehad. Daarop staat minimum temperatuur 0 graden en idd, we gaan nooit boven op een berg camperen altijd in campings in de dalen, en daar zal het waarschijnlijk nooit vriezen.

Kheb ook een zeer goed matje dak wa kan opblazen dus da zit ook wel goe :)

Allemaal merci en nu snel nog es controleren, binnen een halfuurke vertrek ik!:D

Ok slaapzakken van - €50 zijn brol. Deze hebben geen speciale laag die het zweet afstoot maar absorbeert enz. Trouwens nooit afgaan op de tussen temp. dat ze vermelden bij de slaapzak. Best raad vragen bij de verkopers die er hopelijk wel iets van kennen. Ga dus naar een adventure store ofzo. Voor ne echt deftige slaapzak mag je toch al rekenen op +€100

Fighting Hobbit
25 augustus 2007, 22:28
aangezien er geen campings zijn IN de alpen zelf heb je echt geen slaapzak nodig die tot -5 kan gaan.. in het dal is het meestal zelfs tamelijk warm.

Ik heb toch meer dan eens in Oostenrijk in een dal gezeten waar het 's nachts -3°C was in juli. Je kan in de Alpen naar mijn ervaring redelijk pech hebben met het weer ook.

citrofenwick
30 augustus 2007, 21:15
vorige week nog in de alpen geweest en op 1000m hoogte was het snachts een kleine 5°C.
Vanaf 2000m begon het al 'koud' te worden en nog hoger lag er sneeuw

de alpen tussen italie en frankrijk

*FiReStOnE^-*
3 september 2007, 20:33
Ok slaapzakken van - €50 zijn brol. Deze hebben geen speciale laag die het zweet afstoot maar absorbeert enz. Trouwens nooit afgaan op de tussen temp. dat ze vermelden bij de slaapzak. Best raad vragen bij de verkopers die er hopelijk wel iets van kennen. Ga dus naar een adventure store ofzo. Voor ne echt deftige slaapzak mag je toch al rekenen op +€100

ben nu met deze op reis geweest en geen last gehad van de kou. twas dan ook niet echt kou snachts denk ik, rond de 10 graden ofzo

maar we hebben dus wel geluk gehad met het weer en het is mss beter om een iets grotere maar dan veel warmere te kopen voor volgend jaar

toch bedankt allemaal

R|Jonas
7 september 2007, 02:08
Ze zeggen geen kleren aandoen, dan heb je het warmst. Mijn ervaringen zeggen toch anders. In Noorwegen 'snachts lag ik te rillen, heb mijn fleece trui aangedaan en mijn kousen (volledig tot aan mijn knieën getrokken) en weg was de kou.

^^pathfinder^^
7 september 2007, 14:56
Ze zeggen geen kleren aandoen, dan heb je het warmst. Mijn ervaringen zeggen toch anders. In Noorwegen 'snachts lag ik te rillen, heb mijn fleece trui aangedaan en mijn kousen (volledig tot aan mijn knieën getrokken) en weg was de kou.

Dan had je een minder goeie slaapzak, goeie dikken skikousen aandoen doe ik ook wel af en toe als het héél koud is.

EternalSilence
7 september 2007, 14:59
Dan had je een minder goeie slaapzak, goeie dikken skikousen aandoen doe ik ook wel af en toe als het héél koud is.

2nd that, slapen met ne pyjama aan in een slaapzak, resulteert in de hele nacht woelen omdat het zo warm.