PDA

Volledige versie bekijken : Vreemde valuta

Tweak37
31 juli 2007, 20:11
Ik ga binnekort op vakantie naar Estland, Zweden en Denemarken, toevallig drie landen waar vooralsnog niet mer de euro wordt betaald. In tegenstelling tot Turkije waar ik vorig jaar was en ze de euro's graag zagen komen, denk ik dat het daar toch wat minder zal zijn.:doc: Wat is nu eigelijk het handigste. Hier in Belgie al het nodige geld wisselen. Of euro's meenemen en terplekke wisselen. Of daar simpelweg geld afhalen? Ik neig naar dat laatste maar heb er verder niet zo veel ervaring mee, hoewel geld afhalen in het buiteland meestal wel vlot gaat denk ik. En wat zijn de kosten die daar bij komen kijken?

Japser
31 juli 2007, 20:12
Ik ga binnekort op vakantie naar Estland, Zweden en Denemarken, toevallig drie landen waar vooralsnog niet mer de euro wordt betaald. In tegenstelling tot Turkije waar ik vorig jaar was en ze de euro's graag zagen komen, denk ik dat het daar toch wat minder zal zijn.:doc: Wat is nu eigelijk het handigste. Hier in Belgie al het nodige geld wisselen. Of euro's meenemen en terplekke wisselen. Of daar simpelweg geld afhalen? Ik neig naar dat laatste maar heb er verder niet zo veel ervaring mee, hoewel geld afhalen in het buiteland meestal wel vlot gaat denk ik. En wat zijn de kosten die daar bij komen kijken?

als je zoveel landen doet kan je daar beter afhalen met je bankkaart :)
en ipv grote sommen geld te wisselen haal je beter af daar zelf kan je zelf een beetje kijken hoeveel je nog gaat nodig hebben

bludgeoned
31 juli 2007, 20:19
Zorg dat je toch iets meehebt in geval van nood, maar neem nooit het ganse bedrag mee.
Geld afhalen in het buitenland lukt praktisch met elke kaart, maar zal je geld kosten.

Bv bij dexia:
Transactiekosten

* in de euro-zone:
o voor betalingen met Maestro: gratis;
o voor geldopnamen aan automatische loketten: 0,10 euro indien het een "Classic"-zichtrekening betreft;
* buiten de euro-zone:
o + wisselmarge van 1,21% (toegepast op de wisselkoers)
o voor de betaling met Maestro : 0,50 euro;
o voor geldopnamen aan automatische loketten: 2,50 euro + 1% van het opgenomen geld.

Tweak37
31 juli 2007, 23:00
ok thx, bevestigt wat ik al vermoede.