PDA

Volledige versie bekijken : Egypte : hoe duiken?

DreamWalker
30 juli 2007, 09:05
Hai hai,

Ik vertrek de 21e augustus voor een week naar Sharm El Sheikh.
In het totale pakketje zit er ook een initiatie-duik bij in het zwembad.

Duiken heb ik altijd al eens willen doen, dus is mijn vraag de volgende :

Kan je na zo een initiatieduik al iets zelfstandig uitrichten? Of moet je daar eerst cursussen voor volgen? Ik heb geen idee hoe zoiets in zijn werk gaat. Tot nu toe snorkel ik altijd, en de onderwaterwereld die je dan ziet smaakt naar meer.

secundair vraagje : als ik al snorkelend even dieper ga duiken om iets te bekijken, dan krijg ik gelijk een grote druk in mijn oren. Kan ik daar iets tegen doen? Oordopjes of zoiets, weet ik veel....

Alvast bedankt voor jullie info !

Demonic_Cat
30 juli 2007, 10:03
als je daar op het strand ligt komen ze letterlijk de duikmogelijkheden naar u hoofd smijten. Op het strand staan ook verschillende "kottekes" waar je hierover informatie kunt gaan aanvragen.

Voor dat gedoe met de oren kan je best je neus dichtknijpen en is goe blazen (gelijk je je neus zou snuiten maar de neus dus dichthoude :p ) zo ga je het drukverschil terug gelijk stellen en zou de pijn moeten weggaan..

bludgeoned
30 juli 2007, 10:11
Als je daar echt hard last van hebt (zoals ik) helpen die zaken echt niet om het drukverschil te regelen.
Als ik met het vliegtuig ga, zit ik altijd een dag of twee met pijn aan mijn oren en ook hoor ik niet goed, alsof mijn oor "toe" zit.
Neusdruppels een kwartiertje voor je gaat duiken kunnen een oplossing zijn of oordoppen (maar neem best even dit artikel door voor je tot de aanschaf zou overgaan): http://www.diversalertnetwork.org/medical/articles/article.asp?articleid=33

edgar stiles
30 juli 2007, 10:13
zelfstandig duiken moogt ge maar eerst als ge een brevet hebt... bij PADI noemt het eerste brevet "open water diver" misschien is dat nu al van naam verandert maar daar komt het op neer!

Best dat ge het bij een PADI erkende duikschool doet, zijde toch iets wat zekerder dat alle materiaal veilig is enz want als ge op 30 meter diepte zit en ge hebt ineens een slecht werkende ademautomaat ist te laat hoor :)

om de druk in u oren draagelijker te maken... ik neem da ge een duikbril draagt me twee aparte glazen voor de ogen een aparte ruimte voor de neus?! ge nijpt u neus dicht en ge probeert uit te ademen door u neus terwijl ge eigelijk door u mond moet uitademen... dan zulde u oren voelen "klaren", dan kunde er weer effe tegen :)

Legio
30 juli 2007, 23:36
Oordoppen en neusspray zijn ten sterkste AF te raden als je gaat duiken. Tenzij dat je zonder trommelvlies terug thuis wil komen.

De enige veilige manier om de druk op je oren weg te nemen is leren equilibreren. Dat kan zoals hier in de thread al gezegd, neus dichtnijpen en lichtjes proberen uit te ademen. Dus niet door uw mond of neus uitademen, maar gewoon zorgen voor een drukverhoging in de neus/keel holte.
Bij sommige mensen gaat dit vlot, en is eens slikken al genoeg, bij andere mensen moet er redelijk geblazen worden. Maar blaas niet hard!

Dit oefen je best in het zwembad tot je het vlot doorhebt, en dan nog 20 keer om zeker te zijn.

Ik zou het niet aanraden om daar te leren duiken. Leer hier duiken en ga dan pas naar daar. Dan moet je daar niet bezig zijn met het leren van verschillende skills. Er zijn meer duikclubs in België dan je zou denken.

Als je daar wil leren duiken zal je waarschijnlijk bij een PADI duikschool terechtkomen. Daar zit je wel goed voor de basics (maar ook niet veel meer dan dat). Of je daarmee iets kan uitrichten, hangt er een beetje van af waarvoor je betaalt. Als je een initiatie in het zwembad betaalt zal je waarschijnlijk niet veel vis zien. Voor meer zal je een open water brevet moeten halen denk ik (of hoe ze het ook heten), dat duurt een dag of 4 denk ik.

laurensvd
31 juli 2007, 00:50
In frankrijk ben ik zo wel eens gaan duiken met eerst een duik initiatie in het zwembad en daarna in groepjes van 2 (ik met men vader) tot zo'n 15 meter diepte. Nooit geen brevet gezien en mijn vader ook niet.
Nu weet ik niet of dit "mag" maar meestal kan je gewoon de duik ervaring wel hebben zonder er een halve week lessen voor te volgen.

Legio
31 juli 2007, 12:52
Die 4 dagen heb ik eigenlijk alleen maar gezien op de site van padi hoor :)
( http://www.padi.com/padi/du/sd/whatsinvolved.aspx )
Ik heb zelf niet leren duiken bij die organisatie (ik leerde duiken bij www.nelos.be), dus ik weet niet precies hoe lang je er daar over doet.

Er staat wel op die site dat je na 4 dagen al je duiken afgewerkt kan hebben om je brevet te krijgen. Dus je maakt je voeten wel nat voor je je brevet krijgt. De uitleg dat je enkele duiken maakt zonder een brevet te krijgen is dus ook wel aannemelijk.

FroFro
1 augustus 2007, 01:40
Kheb vorig jaar nog gedoke in de Rode Zee, zeker de moeite :)

H3li0s
1 augustus 2007, 05:00
Ik heb exact hetzelfde gedaan (zelfde plaats dus) en heb daar zo een PADI brevet gehaald. Ik mag nu dus max 30 meter diep gaan (wat echt wel al serieus is) maar der was zoiets da als ge paar maanden nimeer hebt geduikt da ge terug opfrislesse moet volgen ofzo. Er moet ook altijd een instructeur bij. Ik heb dit vroeger samen met mn vader gedaan en de (belgische) instructeur was echt wel plezant en we begonnen direct in de zee. Wel op een stuk dat heel langzaamaan dieper werd dus heel veilig.
Was allemaal heel fantastisch, niet te vergelijken met snorkelen. Ge zult de basics wel heel serieus moeten nemen en er niet lichtjes overgaan want er kan wel wat fout gaan als ge ni goed gaat nadenken. Zeker op meer dan 15 meter diep

bennyvc
10 augustus 2007, 23:02
heb zelf ook mijn eerste brevet bij padi gehaald (ondertussen al een tijdje meer serieus duiker bij NELOS, een duikorganisatie die meer voorkomt in belgie)
mss is dit http://zoekertjes.duiken.be/ meer wat je zoekt!

TOCA
14 augustus 2007, 12:06
Ik heb al wat verhalen gehoord over die PADI brevetten die je haalt in het buitenland...
Ik ben zelf een nelos duiker en als ik zie dat PADI brevetten na 2dage geeft waarvoor we in nelos weken/maanden moeten trainen +proeven afleggen voor een jury dan stel ik me toch vragen...

kick
14 augustus 2007, 12:11
Over hoeveel ze aan je verdienen bij nelos? :p

TOCA
14 augustus 2007, 12:20
nee want dat kan ik snel nazien op mijn betaalbewijsje die ik in de grote rode kaft bewaar...:sop:

kaboem
16 augustus 2007, 20:46
In van die vakantie landen nemen ze al de regels niet al te strikt hoor.

Met padi duiken heb je na 2 of 3 dagen al een brevet waarmee je 15meter diep mag gaan begeleid natuurlijk. Zo een brevet krijg je na wat praktische testen , theoritisch examen (stelt niet zo héél veel voor) en dan nog een aantal proefduiken (met de instructor gaan duiken) MAAR dit is officieel en zoals ik al zei kijken ze daar niet echt op ginderachter.

Nuja als je de basis principes door hebt (en dat zijn er echt niet veel) kan er niet zo veel gebeuren in water waar je oneindig ver kan zien en waar er een aangename temperatuur is. Daarom dat je wss na een dagje "les" al op den boot mag met uwe papa en de diepte mag trotseren.

Maar officieel mag je met uw eerste brevet niet alleen duiken (alleen = samen met iemand anders met dat eerste brevet)

Nelos is Nerlandstalige deel van CMAS een wereld federatie voor duikers, deze nemen duiken al iets serieuzer als de vakantie duikers, brevetten worden gegeven als je ingeschreven bent in een duikclub, geslaagd bent voor zwembad examen (voor een jury) en proeven die je buiten (on the field) moet uitvoeren. Zoals je ziet iets meer moeite voor hetzelfde. Duiken is op dat moment een hobby voor het hele jaar en is niet te vergelijken met even op vakantie gaan duiken :)

(opgepast, er zijn ook padi duikclubs in belgie, die ook het hele jaar door trainen en gaan duiken, maar dan gaat het vooral over gevorderede brevetten)

(en pijn aan uw oren is idd op te lossen door neus dicht te houden en even blazen door de neus, die pijn is uw trommelvlies die naarbinnen gedrukt wordt, door uw neus toe te houden en te blazen door uw neus gaat die lucht door allemaal gangetjes in uw kop uiteindelijk tegen de andere kant van uw trommelvlies duwen en voila die staat weer recht. Als je rustig daalt en van de minste druk die je voelt uw trommelvlies weer recht duwt heb je normaal geen probleem. Geeuwen helpt ook) )

IceBlue
17 augustus 2007, 12:25
Geeuwen helpt ook) )

Onder water? :rofl:

Jack-in-the-box
17 augustus 2007, 13:26
Ja, dat werkt ook onder water !

best alleen maar te doen met een ademautomaat (ontspanner) in u mond

kaboem
17 augustus 2007, 20:44

Ja, dat werkt ook onder water !

best alleen maar te doen met een ademautomaat (ontspanner) in u mond

:naughty: valt tegen hé

Sommige mensen kunnen het geeuwen simuleren en zo klaren u oren ook, ik weet begot niet wat er met uw oren gebeurt tijdens het geeuwen ,maar je voelt toch dat er iets met uw oren(binnenkant) gebeurt op dat moment (let er maar op de volgende keer als je geeuwt )

sneax
20 augustus 2007, 13:00
Als ik op de vlieger zit is nekeer slikken al genoeg! Mijn ma zit altijd te sjikken en te geeuwen en wa nog allemaal - haha!

Ma ik kan zelfs druk op mijn oren zetten ofzo zonder iets te doen, allé kweenie maar als ik iets in mijn oren doe (kweenie welke 'spier' ik dan zou bewegen- hoor ik mij oren zoemen).

Ik heb vroeger ook buisjes gehad in mijn oren en ik denk dat ik nog altijd een gaatje in mijn trommelvlies heb, als ik vroeger duikte in spanje (om 40sec lucht komen happen voor de rest altijd op de bodem vertoeven) dan kreeg ik soms pijn en als ik dan die truuk deed met op uw neus te blazen dan hoorde ik water brubbelen in mijn linker oor :/

Jack-in-the-box
23 augustus 2007, 23:07
:naughty: valt tegen hé

Sommige mensen kunnen het geeuwen simuleren en zo klaren u oren ook, ik weet begot niet wat er met uw oren gebeurt tijdens het geeuwen ,maar je voelt toch dat er iets met uw oren(binnenkant) gebeurt op dat moment (let er maar op de volgende keer als je geeuwt )

Dan gebeurt identiek hetzelfde als tijdens het klaren.

Bij het dalen gebruik ik altijd valsalva (het klaren dus) en om op diepte te blijven geeuw ik af en toe, dat lukt me wel vrij goed.