PDA

Volledige versie bekijken : van tuinhuis kamer maken

migelle
24 juli 2007, 20:48
hoi,

jah, ik ben dus op het idee gekomen om van ons tuinhuis een kamer te maken (basicly gwoon kamer voor my da k daar kan wone) maar weet iemand op wa ik allemaal moet letten, hoe ik bepaalde dinge moet aanpakken in verband met isolatie enzo want da is nie geïssoleerd....

thx
migelle

Stimpy
24 juli 2007, 22:22
lol hebt ge eigelijk al een idee hoe ge eraan gaat beginnen? mss best eerst daar eens over nadenken en als ge ergens twijfelt kunt ge da komen vragen
nu ist meer van, kwil da doen, ma kheb geen flauw idee hoe, en dan gaat een forum u ni veel kunne helpen

ULTRAnumb
24 juli 2007, 22:24
een tuinhuis is ni echt iet voor in de winter denkek
aangezien verwarming daar installeren ni echt makkelijk is

Rivers
24 juli 2007, 22:57
dat gaat ferm duur worden als je dat wil laten isoleren lijkt mij :p kan je je heel tuinhuis eerst gaan afbreken haha

xardy
24 juli 2007, 23:51
bwa kan wel doenbaar zijn alsde de nodige kennis hebt. Het moet volledig geisoleerd worden: dus muren en dak en best ook deur. Want anders isda in de winter nen frigo en in de zomer als der veel zon is nen sauna.

En dan zulde ook nog verwarming moeten plaatsen. Het simpelste lijkt mij om gewoon een elektrisch kacheltje te plaatsen. Is toch niet zo een grote ruimte. Een volledig geisoleerde leiding vanaf uwen verwarmings ketel binnen naar uw tuinhuis leggen voor een chauffage lijkt mij nie echt doenbaar. Zelfde me gas.

Beglazing van die raamkes in zo een tuinhuis is meestal enkel glas en da kunde dan best vervangen door dubbel glas.

Hmmm en bedenk juist da zo een tuinhuis wel een nogal vochtige plaats is. Kan toch ook nog problemen opleveren.

Allesinds veel en lastig werk omda zelf te doen alsde der niks van kent imo. Let wel om te isoleren moede nie afbreken gewoon isolatie langs de binnekant plaatsen en dan gyproc tegen die isolatie plakken. In amerika is da zo de standaard manier van bouwen eigl. Plaats een houten huis, plak isolatie tegen het hout en plaats er gyproc tegen. Terwijl hier in Belgie we meer met spouwmuren werken en daar dunne isolatie platen tussen steken en de dikke rollen glaswol gebruiken voor het dak. Alhoewel op batibouw was er nu een nieuwe soort isolatieplaten voor et dak ma koste heel veel per vierkante meter. Tzal dus nie goekoop zijn.

R-evolution™'
25 juli 2007, 01:15
is goed doenbaar.
wij hebbe hier in de tuin in grote serre, 25 meter op 7.5 meter, en nog een zithoek waar het 11 meter breed is. daar is het in de zomer wel snikheet, ma als we de deuren opezette koelt het daar snel af naar bute temperatuur.
In de winter stoken we daar een uurtje met de kachel(wel goed doorstoke) en dan is het daar lekker warm. daar staan zetels, waarop ik regelmatig op slaap als er kamerade hier kome slape na een fuif ofzo.

enige wat mij een beetje ergerd, als het hard regent dan is da echt groot lawaai.

daar staan geen plante in die serre, das dus gewoon tegel vloer, de vloer is wel goe geisoleerd voor zover ik me kan herinneren

dus ik zou de helft/gans u dak vervangen door goed dik glas, als de zon dan een beetje schijnt in de winter warmt da redelijk snel op , en beetje stoken en tis warm.

onze serre is bijna volledig glas, de onderste halve meter ongeveer is gewoon stenen. gemetselt, en het dak bove de zithoek is ook volledig hout.

nu , er ligt ook een zwembad in de serre en das altijd +30°c en ik denk dat da in de winter ook wel de lucht temperatuur een beetje hoog houd, en das een redlijk grote hoeveelheid water

smokey151
25 juli 2007, 14:53
ik zou een serre niet direct vergelijken met een tuinhuis, het beste lijkt mij om de boel te slopen, als het tuinhuis niet zo nieuw meer is, en een nieuw te bouwen met de bedoeling om er in te gaan wonen.

R-evolution™'
25 juli 2007, 15:04
ik zou een serre niet direct vergelijken met een tuinhuis, het beste lijkt mij om de boel te slopen, als het tuinhuis niet zo nieuw meer is, en een nieuw te bouwen met de bedoeling om er in te gaan wonen.

njah echte serre kun je het niet noeme, maar ik dacht dat het toch ongeveer hetzelfde was als een tuinhuis.

Skoebiedoe
25 juli 2007, 19:15
Dat is doenbaar hoor maar zie wel dat het groot genoeg is.
Mijn homecinema staat dus volledig in mijn tuinhuis alsook de pc's.

In de zomer kan het hier dus ferm warm worden(en door de isolerende werking van het hout kan dat dus ook lang warm blijven) daarom is er nu een airco toestel ingebouwd die koelt (en kan verwarmen) en is de temp wanneer de airco werkt een aangename 24 graden.(deze staat ook niet constant te draaien hoor als het gaat staat de deur hier gewoonlijk open)

In de winter kan het buiten dus zeer koud worden maar ik heb mij zo een zibrocamin (lazer elektronisch geregeld) gekocht en daar heb ik de mogelijkheid op om een minimum temp in te stellen.Als nu die temp bereikt wordt slaat het vuurtje op en verwarmt de ruimte naar een temp die +/- 3 graden hoger ligt.
Ik heb deze ingesteld op 10 graden zodat (omwille van de apperatuur die erin staat) het binnen nooit kan vriezen.
Deze heeft ook altijd al dienst gedaan als hoofdverwarming en dan staat hem gewoonlijk op 22 graden.
Dat toestel werkt dus met petrol(12 fr/liter) en met zo 1 tankinhoud (denk rond de 5 liter)kon ik vorige winter een hele week voort zonder te moeten bijtanken en het was hier zeker nooit koud of vochtig;(nu met den airco zeker nietmeer)

het beste is inderdaad alles te isoleren.Zowel vloer,muren als het dak.
Als het geen te grote ramen zijn kan je gebruik maken van zware gordijnen(en dus geen dubbel glas).Die houden ook best wel veel koude tegen.
Als je binnenkant wilt afwerken moet je normaal binnen nog eens een aparte skeletbouw zetten die los staat van de buitenmuren.
De reden daarvoor is dat hout leeft.(het krimpt en zet uit).
Als je dat niet doet dan loop je kans dat je last gaat krijgen van spleten.
Hou ook rekening dat als je een houten vloer legt dat je dus uitzetvoegen moet voorzien langst de rand.

Dit zijn een paar foto's van de binnenkant van mijn tuinhuis(eerder een blokhut) de muren zijn wel 44mm dikke planken.(bouwpakket gekocht en zelf ineengezet).
http://users.pandora.be/skoebiedoe/scherm/103_0396.JPG
http://users.pandora.be/skoebiedoe/scherm/104_0405.JPG

jeroenvde
28 juli 2007, 22:13
nieuw zetten a la amerikaanse huizen :p die zijn ook van hout dus zoekt daar eens iets over op