PDA

Volledige versie bekijken : Harry Potter and the Deathly Hallows

Pagina's : [1] 2

Frado2005
17 juli 2007, 23:23
Jaja, het is bijna zo ver;)
aanstaande zaterdag verschijnt dit boek bij ons in de rekken. Jammergenoeg is heel het boek alreeds gelekt op het Internet, ondanks alle investingeren om dit te voorkomen....
Ikzelf heb hem zondagavond gepreordered op play.com, en vandaag is hij alreeds verzonden.. Denk dat ze bij internationale verkopen dit wat vroeger verzenden aangezien dit langer duurt? Heb ofc de Adult versie genomen;)
Waarschijnlijk nog veel mensen die er naar uit kijken? ;)

Gromme
18 juli 2007, 01:16
Ik kijk er zo hard naar uit... en ben blij dat ik nog niets heb gehoord/gelezen over eventuele verhaallijnen en plots en wat nog allemaal.

Sir.Killalot
18 juli 2007, 01:33
Ik was nog aan het twijfelen of ik ze via Play.com zou bestellen, maar ik dacht dat ze die pas op de 21ste zouden versturen, dus niet gedaan. Dom :(

Enfin, kzou eigenlijk best het boek erges aan de kant laten leggen, maar wss ben ik daar al voor te laat..

cassie821
18 juli 2007, 20:00
Ik heb het besteld via the standaard . 23juli big day :D

Poplipo
18 juli 2007, 20:49
damnit, juist op vakantie dan, is dat dan de engelse versie?

Spectre
18 juli 2007, 20:50
kheb die vorige gekocht maar zit altijd aan de helft en dan stop ik met lezen -_-

Frado2005
18 juli 2007, 21:30
lol:p
NL versie komt in november ofzo uit

Kreek
18 juli 2007, 21:44
Ik had de vorige besteld via proxis en heb die 1 dag voor launch aangekregen.. Nu weer hetzelfde, hopelijk krijg ik em vrijdag aan.. Anders ergens in de loop van volgende week :)

Spineless
18 juli 2007, 21:51
kheb die vorige gekocht maar zit altijd aan de helft en dan stop ik met lezen -_-

er gebeurt nochtans veel op het einde van de 6e ;)

Jack-in-the-box
18 juli 2007, 22:52
er gebeurt nochtans veel op het einde van de 6e ;)

Dingen die je niet had verwacht. !!!

Spineless
18 juli 2007, 22:59
nuja idd, dingen die je niet had verwacht. :p best wel een droevig einde..

Raukaris
19 juli 2007, 01:04
Dingen waar je "NOOOOOO" van gaat.

xcruchesx
19 juli 2007, 01:38
ik kon het niet laten en ben al eens op zoek geweest op het internet...
http://www.zendurl.com/h/hallows/
maar ik had ook een andere site een tijdje terug gevonden waarin stond dat Hermoine dood gaat...

enj0i^
19 juli 2007, 17:31
fuck,

uw kutlink dus gelezen omdat ik dacht dat boek daar ging staan, en gans vanboven natuurlijk een mega-spoiler :@

cassie821
19 juli 2007, 17:34
fuck,

uw kutlink dus gelezen omdat ik dacht dat boek daar ging staan, en gans vanboven natuurlijk een mega-spoiler :@

² . Probeer het uit het hoofd te halen ! Must resisted to tell

deyoeri
19 juli 2007, 17:41
Boek al gereserveerd, ben benieuwd, stukje van de spoilers gelezen, gwn om te weten wie sterft. Hoe heb ik niet gelezen, dat bewaar ik voor het boek zelf.
Waarom heb ik ze gelezen? Omdat ik niet meer zodanig opga in die boeken als een paar jaar geleden en het mij dus nog weinig boeit, ik lees ze gwn omdat ik het einde wil kennen, that's all.

Kid_C
19 juli 2007, 17:47
Merci, nu weten we al dat er iemand sterft... :/

deyoeri
19 juli 2007, 17:52
Merci, nu weten we al dat er iemand sterft... :/

Is al langer geweten...Rowling heeft zelf gezegd dat er twee belangrijke personages gingen sterven, srr als je het niet wist.

Kid_C
19 juli 2007, 17:54
De slet... :(

SgtPepper
19 juli 2007, 18:59
Ik heb dus gisteren de zogezegde geleakte harry potter and the deathly hallows.pdf gedownload . Ik was zeker nog van plan het boek te kopen uit respect voor jkr en om men collectie te voltooien . Ik zat een paar uurtjes geleden aan pagina 260 tot ik begon te twijfelen en zoeken naar de echtheid van het bestand . Blijkt dat die pdf een fanfaction is.:eek:
Het was echt ENORM goed geschreven . Ik had het zelf niet verwacht . K'zou zeggen als je niet kan wachten,zoek er even naar . Het is prachtig om te lezen in afwachting op het echte boek .:niceone:

En al die onnozelaars mee hun spoilers :
Merci voor 10 jaar lezen voor vele mensen te verinueren.

grtz:)

mp4me
19 juli 2007, 19:15
het is nog niet echt zeker of het een fanfic is of het echte boek ik ga het allesinds niet lezen , ik heb ergens de eerste 3 paginas gelezen gewoon om wat in de sfeer te komen

overal op het net staan er wel spoilers ,echt irritant maar gelukkig heb ik ze niet gelezen

wel klote dat het zaterdag nationale feestdag is haha en dan is het zondag !

dus iedereen om 1 uur naar de fnacs gaan :lol:

Starrk
19 juli 2007, 19:20
Mijn broer heeft het mij ferm gelapt...Hij had een screen met allemaal geplakte stukjes van wie doodgaat etc en dat als bureaubladachtergrond gezet op mijn PC >_<

Kid_C
19 juli 2007, 19:27
Kunnen we niet instellen wie hier nu een spoiler zet zonder spoilertags een instantban krijgt ? :unsure:

Starrk
19 juli 2007, 19:29
Kunnen we niet instellen wie hier nu een spoiler zet zonder spoilertags een instantban krijgt ? :unsure:

We kunnen doen zoals op het filmforum en daar een infraction voor geven.

Eens naar polsen.

deyoeri
19 juli 2007, 19:32
We kunnen doen zoals op het filmforum en daar een infraction voor geven.

Eens naar polsen.

Sja, wat ga je dan als spoiler beschouwen...dat hier dingen staan over de vorige boeken of zaken die al geweten zijn (zoals bv hetgeen ik zei over dat sterven ea), daar kan je moeilijk een infraction voor gaan geven...imo.
Natuurlijk, eenmaal het boek uit is en mensen hier heel de inhoud gaan posten, dat vind ik meer dan normaal. (dat ze een infraction krijgen dus^^)

Frado2005
19 juli 2007, 19:38
infractions hebben niveel invloed zunne

-----
19 juli 2007, 19:57
Merci voor 10 jaar lezen voor vele mensen te verinueren.

Ik ben al 7jaar aant lezen ^^ gelukkig moest ik niet meer wachten op deel 2 en 3

Starrk
19 juli 2007, 20:27
Natuurlijk, eenmaal het boek uit is en mensen hier heel de inhoud gaan posten, dat vind ik meer dan normaal. (dat ze een infraction krijgen dus^^)

Dat bedoel ik dus.

Arifiene
19 juli 2007, 20:27
Eerlijk gezegd bennek nooit aan Potter willen beginnen.
Gewoon omdat het zo'n must-have is...
Nuja, de verhaallijn spreekt me ook niet echt aan tbh.

Frado2005
19 juli 2007, 20:43
bwa ik had het eerste boek gelezen toen het nog niet echt in was

Sneakytje
19 juli 2007, 21:05
een tijdje geleden was de eerste film op tv, en ik dacht bij mezelf, komaan bekijk het eens en mss is het nog leuk, halverwege ben ik afgehaakt... boeit me totaal niet. maarja elk zijn goesting hoor, no prob :)

Doggiedog
19 juli 2007, 21:07
bwa ik had het eerste boek gelezen toen het nog niet echt in was
idem voor mij. Mijn neef had het eerste boek gelezen en was er gek van, ik bekeek de samenvatting achteraan het boek en ik vond het zo'n domme verhaallijn hebben. Mijn neef heeft wel een half jaar moeten zagen vooraleer ik er uiteindelijk aan begon. Sindsdien ben ik er verslaafd aan geworden en heb ik de boeken telkens op ongeveer 2 dagen uitgelezen (zonder bijna iets anders te doen :/ ). Pas toen ik de tweede boek gelezen had begon het zo'n hype te worden. Het wordt tijd dat het gedaan is, das dan toch al een verslaving die minder wordt. Nu nog twee andere verslavingen zien kwijt te raken :p.

Alegis
19 juli 2007, 21:57
Had eerst nog wel zin om te lezen, tot ik de hilarische spoilers las.
Als ze (page excerpts en spoilers) waar zijn lijkt het verschrikkelijk geschreven en eerder een komedie.

Mijn broer heeft het mij ferm gelapt...Hij had een screen met allemaal geplakte stukjes van wie doodgaat etc en dat als bureaubladachtergrond gezet op mijn PC >_<

Ik dacht dat ik je al gespoiled had!

AeroFury
19 juli 2007, 23:07
een tijdje geleden was de eerste film op tv, en ik dacht bij mezelf, komaan bekijk het eens en mss is het nog leuk, halverwege ben ik afgehaakt... boeit me totaal niet. maarja elk zijn goesting hoor, no prob :)

Film =/= boek. De films kunnen mij niet zo overtuigen als de boeken.

Dus hij zal slechts vanaf maandag te verkrijgen zijn in de winkels? Jammer, domme feestdag. >.<

Thales
19 juli 2007, 23:26
shiiit iemand verwijdert toch die link.
ik heb al spijt da ik erop geklikt heb...
je ziet direct wie er allemaal sterft...

SimonL
19 juli 2007, 23:31
Eerlijk gezegd bennek nooit aan Potter willen beginnen.
Gewoon omdat het zo'n must-have is...
Nuja, de verhaallijn spreekt me ook niet echt aan tbh.

hoe kan je da nu weten als je het niet gelezen hebt ^^
nuja ik begrijp je standpunt aan de andere kant wel, mainstream schrikt soms af

Tremium
19 juli 2007, 23:47
ge zijt ni verplicht erop te klikken hoor...:x

enj0i^
19 juli 2007, 23:52
Maar hij staat daar zo verleidelijk :'(

En vanmij was het ook zo, eerst zitten lachen met men neef die Harry-Potter leest, en nu kan ik zelf niet meer wachten :p

vorig boek in 2dagen uitgelezen ook, tijdens men werk dan nog :p

Licargon
19 juli 2007, 23:58
Half Blood Prince in minder dan een week uitgelezen tijdens de examens ^^

'k kan nie wachten om te zien hoe het afloopt, tis echt verleidelijk om spoilers te lezen, iemand op een ander forum wou ff den boek "spoilen", het vierde puntje was zo iets van : "Harry rapes Ron up the ass" ^^ Sommige van die fake spoilers zijn wel lachen, vooral de mensen die die geloven.

Ons oma heeft die besteld bij een of andere boekenclub, ben benieuwd wnn die arriveert :o

Kid_C
20 juli 2007, 00:09
Vorige keer in de carrefour gekocht, de carrefour is normaal open 21juli, ik ga toch een kijkje nemen... :unsure:

Equino
20 juli 2007, 00:26
jaja,

opzettelijk op de link geklikt wegens tijdgebrek en door een soort van teleurstellend gevoel bij het laatste boek (niet door de dood van ....., maar door andere redenen)

'k Ben blij dat het "hem/haar" is die sterft.
'k Kon die persoon nooit af :D
Laat staan toen ik die in de films voor de eerste keer zag...

Starrk
20 juli 2007, 09:50
Ik ga straks eens de winkels afschuimen in Brugge. Eens de 3 boekhandels proberen en kijken wie open is en waar ik nog kan bestellen.

Maar ik denk niet dat de carrefour open is ze kid_C.

Kid_C
20 juli 2007, 10:36
Mijn mama dacht van wel, ik zou het zelf niet weten in feite... In koksijde is de carrefour de hele zomer open op zondag, dus ik hoop het.

Sphinkx
20 juli 2007, 10:40
Ik heb gewoon besteld bij Play. Dan heb ik hem ofwel vandaag of maandag. Ging hem anders gewoon in de winkel kopen maar vermits er toch niets open is en ook geen speciale nachtopening is heb ik maar zo gedaan.

Aan een prijs van 15e incl verzenden kon ik niet weerstaan...

_DM_
20 juli 2007, 11:23
Ik heb gewoon besteld bij Play. Dan heb ik hem ofwel vandaag of maandag. Ging hem anders gewoon in de winkel kopen maar vermits er toch niets open is en ook geen speciale nachtopening is heb ik maar zo gedaan.

In Brussel zijn er wel winkels die 's nachts open gaan :)

EternalSilence
20 juli 2007, 11:46
ik heb absoluut geen harry potter fan, maar toch hebben we alle boeken hier in huis, omdat mijn 18jarige broer daar wel fan van is.

al dat gehype rond iets wat alleen maar uit fantasie bestaat, en door iemand geschreven die aan de grond zat en nu stinkend rijk is, interreseert me niet echt.
enige interesse die ik miss heb, da is in emma watson :D

de films ga ik wel allemaal bezien, vind die wel mooi, maar de boeken laten me volledig koud

Bilbo
20 juli 2007, 11:56
ik heb absoluut geen harry potter fan, maar toch hebben we alle boeken hier in huis, omdat mijn 18jarige broer daar wel fan van is.

al dat gehype rond iets wat alleen maar uit fantasie bestaat, en door iemand geschreven die aan de grond zat en nu stinkend rijk is, interreseert me niet echt.
enige interesse die ik miss heb, da is in emma watson :D

de films ga ik wel allemaal bezien, vind die wel mooi, maar de boeken laten me volledig koud

Als je de films mooi vindt, snap ik niet dat je de boeken niet graag leest, maarja :x

[F6]_Z_
20 juli 2007, 12:31
Als ik zo kijk op play.com dan zie ik children en adult version staan.

Wat is eigenlijk het verschil met die 2 versies.

Ik ben momenteel alle films beginnen te bekijken, daarna ga ik eens de boeken lezen. Heb dat ook zo gedaan met de Da Vinci Code.

Sphinkx
20 juli 2007, 12:43
De cover is het verschil. Verder niets...

Damn it, waarom hebben ze daar niet meer reclame rond gemaakt dat er een middernacht opening ging zijn...

Ik heb tot het einde gewacht maar nergens iets van gemerkt en daarom maar bij Play besteld. Zit vanavond op de Gentse feesten, mss zijn er daar ook wel enkele handerlaars die het verkopen. Maar nen ganse nacht met zo nen zware boek rondlopen is nu ook leuk...

Kreek
20 juli 2007, 13:16
De cover is het verschil. Verder niets...

Damn it, waarom hebben ze daar niet meer reclame rond gemaakt dat er een middernacht opening ging zijn...

Ik heb tot het einde gewacht maar nergens iets van gemerkt en daarom maar bij Play besteld. Zit vanavond op de Gentse feesten, mss zijn er daar ook wel enkele handerlaars die het verkopen. Maar nen ganse nacht met zo nen zware boek rondlopen is nu ook leuk...

De ECI stand op de gentse feesten verkoopt Deathly Hallows vanaf 12u middernacht dacht ik...

Sphinkx
20 juli 2007, 13:57
Die kraamke zal wel succes hebben... Maar ik heb de mijne al gekocht dus zal het nog wachten worden op de post. Is 10e goedkoper dan wat je er hier voor betaald dus voor dat geld wil ik wel een even wachten. En Play beloofde dat de boeken de vrijdag in de bus gingen zitten voor iedereen. Maar dat allicht enkel in de UK zijn. Dus zal wachten tot maandag zijn allicht

SgtPepper
20 juli 2007, 14:22
Ik heb alle carrefours in Vlaams Brabant afgebelt en geen enkele is morgen open .Enkel de carrefours aan de kust (sommigen toch ) wist men mij te vertellen .
Zijn er misschien ergens boekenwinkels ofzo omgeving Vlaams Brabant die zaterdag of zondag open zijn?

cassie821
20 juli 2007, 14:23
Vorige keer in de carrefour gekocht, de carrefour is normaal open 21juli, ik ga toch een kijkje nemen... :unsure:

² . Wel dat em al besteld heb maar #care

deyoeri
20 juli 2007, 14:23
Ik heb alle carrefours in Vlaams Brabant afgebelt en geen enkele is morgen open .Enkel de carrefours aan de kust (sommigen toch ) wist men mij te vertellen .
Zijn er misschien ergens boekenwinkels ofzo omgeving Vlaams Brabant die zaterdag of zondag open zijn?

Fnac Leuven.
Gaat open om middernacht en vanaf 1u mogen ze het boek verkopen. Heb mijn exemplaar al besteld, maar zal het volgende week moeten gaan halen, raak er toch niet vannacht. :)

Kid_C
20 juli 2007, 14:27
² . Wel dat em al besteld heb maar #care

Al besteld in de carrefour misschien ?

SgtPepper
20 juli 2007, 14:30
Fnac Leuven.
Gaat open om middernacht en vanaf 1u mogen ze het boek verkopen. Heb mijn exemplaar al besteld, maar zal het volgende week moeten gaan halen, raak er toch niet vannacht. :)

Uhm tot wanneer blijft die open?en is die zondag open?

deyoeri
20 juli 2007, 14:51
Uhm tot wanneer blijft die open?en is die zondag open?

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten tot wnr die open blijft. Zondag is die gewoon gesloten natuurlijk...

SgtPepper
20 juli 2007, 15:11
Ik heb net gebelt en men boek besteld. Ze verwachten vannacht een hoop volk vertelden ze,dus het is best als je hem vannacht wil gaan halen dat je hem besteld.

AdrianMutu
20 juli 2007, 16:57
De standaard boekhandel in blankenberge is morgen open. Om 10u sta ik daar :D

-----
20 juli 2007, 16:57
Mààr 495pagina's? :s

KO
20 juli 2007, 17:01
Het is maar een boek hoor jonges. Rustig, blijven ademen....

mp4me
20 juli 2007, 17:11
Mààr 495pagina's? :s

neen een stuk of 700 fnac in gent is ook open om 1 uur

waar is die eci stand ergens ? aan de kouter dacht ik?

cassie821
20 juli 2007, 17:52
Al besteld in de carrefour misschien ?

nee standaard in de panne .

Starrk
20 juli 2007, 18:43
Standaard in Brugge zegt dat ze een hallucinant aantal boeken binnen krijgen en dat bestellen gewoon niet nodig is.

killgore
20 juli 2007, 19:59
Heeft er iemand een lijstje van winkels (filialen liefst :p) die morgenvoormiddag of zo openzijn?

Frado2005
20 juli 2007, 19:59

Waneer heb je hem besteld? Ik zondag, maandag verzonden, maar nog niets aangekregen. Heb wel nog geen ervaring met play, dus weet niet echt hoe lang dat kan duren

Sphinkx
20 juli 2007, 20:29
Bij mij stond er ook maandag verzonden bij. Maar ik had wel geen mail gekregen, terwijl ik dat met DVD's wel krijg...

Normaal krijg je bij Play binnen de week uw gerief binnen. Daarom dat ik gok maandag...

Kreek
20 juli 2007, 20:37
Domme, de post heeft vandaag ook niet gewerkt he mensen... (bij ons de postbodes iig niet) Anders had ik mijn boek al gehad :(
Nu moet ik tot maandag wachten..

sermic
20 juli 2007, 20:44
heeft er eigelijk iemand een overzicht van vertalingen van benamingen/voorwerpen/namen van personages van nederlands naar engels. Ik ga voor de eerste keer de engelse lezen en ik wil tijdens het zoeken niet per ongelijk op spoilers belanden

Kid_C
20 juli 2007, 20:51
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_vertalingen_van_Engelse_name n_in_Harry_Potter

aub ;)

Dirty_Col
20 juli 2007, 20:53
Ik ga gewoon rustig wachten op de Nederlandse vertaling denk ik, te irritant om de hele tijd op te zoeken wie wie is :p

sermic
20 juli 2007, 21:04
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_vertalingen_van_Engelse_name n_in_Harry_Potter

aub ;)

Frado2005
20 juli 2007, 22:12
Bij mij stond er ook maandag verzonden bij. Maar ik had wel geen mail gekregen, terwijl ik dat met DVD's wel krijg...

Normaal krijg je bij Play binnen de week uw gerief binnen. Daarom dat ik gok maandag...

ah nu staat er 20/07, die puta's hebben dat wss vandaag maar verzonden

STATUS

Posted: 20/07/2007

Bilbo
20 juli 2007, 22:42
neen een stuk of 700 fnac in gent is ook open om 1 uur

waar is die eci stand ergens ? aan de kouter dacht ik?

608 normaal gezien.

moehaa!
20 juli 2007, 23:11
Ik ga gewoon rustig wachten op de Nederlandse vertaling denk ik, te irritant om de hele tijd op te zoeken wie wie is :p

Lol ik heb ook in het engels beginnen lezen vanaf 5e of 6e.
Geen enkel probeel mee gehad, het is meer dan duidelijk genoeg wie wie is.

Kid_C
20 juli 2007, 23:14
Lol ik heb ook in het engels beginnen lezen vanaf 5e of 6e.
Geen enkel probeel mee gehad, het is meer dan duidelijk genoeg wie wie is.

Idem, 4e boek in het engels gelezen, is heel goed te doen !
Ik vind het trouwens meer hebben in het engels dan nederlands zelfs.

-----
21 juli 2007, 10:01
Kga nu beginnen te lezen :)

Manu
21 juli 2007, 11:02
En ik vind geen enkele winkel in Aalst/Gent die open is:wtf:.
Boek is in principe gereserveerd in de club in aalst, maar aangezien ze geen voorschot vragen en ze weigeren open te doen, moeten ze niet klagen dat ik overloop naar de concurrentie:). Nu alleen nog concurrentie vinden die wel open is vandaag..

Starrk
21 juli 2007, 11:24
Kga er es om

killgore
21 juli 2007, 11:38
En ik vind geen enkele winkel in Aalst/Gent die open is:wtf:.
Boek is in principe gereserveerd in de club in aalst, maar aangezien ze geen voorschot vragen en ze weigeren open te doen, moeten ze niet klagen dat ik overloop naar de concurrentie:). Nu alleen nog concurrentie vinden die wel open is vandaag..

laat het me echt weten als ge een vindt in de streek, tzijn echt enkel winkels in antwerpen en hartje brussel die opendoen >_<.

Arifiene
21 juli 2007, 12:29
Moest de fnac in gent nu es open zijn eh (ipv vannacht vandaag)...Nee nie voor dieje harry potter,voor een paar boeken diek besteld heb :p

FurtiveDuck
21 juli 2007, 12:59
Moest de fnac in gent nu es open zijn eh (ipv vannacht vandaag)...Nee nie voor dieje harry potter,voor een paar boeken diek besteld heb :p

Ge moest maar vannacht geweest zijn. :tongue:

tgc_9012
21 juli 2007, 13:32
lol, wij gingen rond 1 uur naar de fnac om tickets voor 10 days off. We zijn vlug teruggekeerd als we al da volk zagen :p

WillemVM
21 juli 2007, 15:02
zou iemand dan in spoilertags kunnen zetten ofdat em nu dood ga of ni

Kid_C
21 juli 2007, 15:05
Boek is niet binnen in de carrefour hier. Dan maar eens gaan zien in de standaard in de panne!

cassie821
21 juli 2007, 15:05
zou iemand dan in spoilertags kunnen zetten ofdat em nu dood ga of ni

Hij is niet dood . Maar wel 2 goeie vrienden

SimonL
21 juli 2007, 15:20
Hij is niet dood . Maar wel 2 goeie vrienden

ja lap

'k ging u quoten om te zeggen "tempting... :p" en terwijl ik u quote is die tekst natuurlijk zichtbaar, sterk. is natuurlijk uw schuld nie

Manu
21 juli 2007, 15:27
Zo'n spoiler is wel verleidelijk, maar ik moet het niet weten:p.
Ik zal dan maar wachten tot maandag vermoed ik, er zit niets anders op.. Dagje werken, en dan meteen doorrijden met de trein, zal geen andere keuze hebben. Miserie miserie :) het is dan eens weekend.

WillemVM
21 juli 2007, 15:32
Wie gaat dan dood?

Kga het boek ni leze, ma ben wel geintereseerd

EternalSilence
21 juli 2007, 15:38
al dat gehype rond dat boek ... "-_-

tis er een beetje 'over'

WillemVM
21 juli 2007, 15:41
ah, op wikipedia staan alle spoilers

maar i kvind alleen de dood van voldemort en sneep, niet van de 2 goede vrienden

Manu
21 juli 2007, 16:01
al dat gehype rond dat boek ... "-_-

tis er een beetje 'over'
Het heeft anders veel positieve effecten gehad ook. Ik denk dat er toch een hoop kinderen meer boeken lezen, enkel en alleen door de Harry Potter-reeks. En boeken lezen is wel goed:). Ikzelf ben van heel vroeg boeken beginnen lezen, mijn broer daarentegen heeft nooit boeken gelezen. En als je eens vergelijkt qua woordenschat, om maar iets te zeggen, dan merk je het verschil direct. (niets persoonlijk tegen mijn broerke hoor :D)

alexii
21 juli 2007, 17:32
Check sig voor alle informatie.

WillemVM
21 juli 2007, 21:55
omg, das wel kut

Fred Weasley en mad eye vooral

en ogarme :P hoe gaat Hedwig dood?

Greyco
21 juli 2007, 23:49
omg, das wel kut

Fred Weasley en mad eye vooral

en ogarme :P hoe gaat Hedwig dood?

Die wordt geraakt door een verdwaalde spreuk die op Harry wordt gericht wanneer die met z'n bagage aan het vluchten is

Het einde was wel niet naar mijn smaak. Beetje te gedetaileerd waardoor er weinig overblijft voor eigen verbeelding.

Thales
22 juli 2007, 12:59
vertel?

gaat ron nu dood?

Vorda
22 juli 2007, 13:02
Dus, iemand al een winkel in st-niklaas/antwerpen kunnen vinden die zondag open is?

-----
22 juli 2007, 13:11
Het boek komt pas echt in gang na p300 vindk :)

Starrk
22 juli 2007, 14:36
Het boek komt pas echt in gang na p300 vindk :)

Ik zit nu aan 60 en vind dat het al genoeg op gang gebracht is :p

Kid_C
22 juli 2007, 14:49
Daar is het inderdaad heel spannend :unsure:

Aneb
22 juli 2007, 16:25
Boek was heel goed imo.

Enkel de epiloog vond ik ongeloofelijk cheesy. Het boek had imo nog wel beter geweest als hoofdstuk 35 niet had plaatsgevonden en 34 het einde had geweest.

-----
22 juli 2007, 21:24
Extreem goed boek :)
Kdenk niet dat er nog vragen onbeantwoord bleven

Kmoest wel lachen toen er stond :"..but at school he's Professor Longbottom, isn't he? I can't walk into Herbology and give him love.

De herinneringen van Sneep waren ook wel mooi gebracht.

Rocknsad
23 juli 2007, 10:29
'K heb hem nu gaan halen in de Club in Aalst, buiten mij en mijn vriendin waren er nog 2 meiskes en 1ne gast ( die wel is op't forum hier zou kunnen zitten :), zo een type ) Eigenlijk wat ontgoochelend weinig opkomst, misschien dat andere mensen toch liever Nederlands lezen? Nuja wij hebben ons exemplaar !

Aneb
23 juli 2007, 11:19
Heel veel volk zal al vrijdag op zoek gegaan zijn naar het boek. In Fnac antwerpen leek het eerst mee te vallen. Om half twaalf stond ik aan den ingang en er was al wel wat volk maar nu niet een massa. Om 20 na 1 ofzo nadat ik het boek had, stond daar beneden een ongeloofelijk lange rij. Vraag mij zelfs af of die mensen nog 2 uur gehaald hebben want het aanschuiven ging niet bepaald snel vooruit. Ik stond al praktisch aan de kassa om 1 uur en het heeft nog altijd 15 mins geduurd vooraleer ik aan de beurt was.

Nu ook niet bepaald slim van Fnac om maar 2 kassas te openen voor zo veel volk.

KN-StrideR
23 juli 2007, 17:54
Oops what a mistake to make om hier effe te komen lezen.
Achja, ben immuun aan spoilers... we liepen zaterdag door gent (feesten daar) en stond toch al behoorlijk wa gehyped volk aan te schuiven :D

best schattig... denk da'k boek ga halen voor ik op reis vertrek heb ik iets te lezen op de vlieger. :)
PS. t'is altijd een goed idee om de spoiler NIET te quoten.

AeroFury
23 juli 2007, 18:32
Zouden ze hem hebben in de carrefour nu?

Gavin
23 juli 2007, 18:37
Ik heb in Carrefour Genk die boeken woensdag binnengehad en het waren er maar 12 daar -_-. Ik vond dat toch zeer weinig voor zo een hype en grootte van de winkel.

Frado2005
23 juli 2007, 18:38
Zouden ze hem hebben in de carrefour nu?
In carrefour koksijde lag hem toch wel, voor 16euro ofzo, terwijl de standaard 25 vraagt :wtf: ,afzetters

AeroFury
23 juli 2007, 18:43
Mijn ouders zijn nu naar de winkel en ik heb gevraagd of ze zullen rondkijken voor Harry Potter and the deathly hallows.
Ze hebben toch de Adult Version hoop ik?

Zero Grav
23 juli 2007, 18:51
'k Ga vanavond beginnen, heb em sinds deze voormiddag maar ben voor mijn rijbewijs aan het studeren en ik wil er wat van genieten (als laatste boek, toch belangrijk).

Can't wait ^^ En AeroFury, 'k denk dat ge de Adult Version momenteel nog niet kunt krijgen in België.

AeroFury
23 juli 2007, 19:07
Pfff, Adult version owned the Children's version :(

EDIT: Blijkbaar is de Adult Version op 30/07 verkrijgbaar. Ik vertrek op 01/08 naar Tenerife, dus ik ga wachten tot de Adult Version hier verkrijgbaar is.

Enkel verschillende kaft, maar voor mij is dat toch wel belangrijk. :)

Manu
23 juli 2007, 19:08
Buiten de kaft is er toch geen verschil?
Ik heb hem nu ook van vandaag, gaan ophalen in de Club in Aalst. Daar was't teminste niet zo duur als in de Standaard :wtf:. Eerste hoofdstukje gelezen, en straks gaan we verder he :)

Frado2005
23 juli 2007, 19:21
is de adult version in BE nog niet uit :oink: . Da's toch overal de adult versie toch in de winkels? want children's version heeft andere cover

AeroFury
23 juli 2007, 19:21
Net gebeld naar mijn ouders dat ze hem toch mogen meebrengen. Het is tenslotte maar een kaft.

Frado2005
23 juli 2007, 19:28
welke is er nu igg in BE uitgekomen, ben al vergeten hoe ze eruit zagen in de winkels. Kdenk niet de adult he? adult is zo ene met ne amulet achtig iets op

Zero Grav
23 juli 2007, 19:29
is de adult version in BE nog niet uit :oink: . Da's toch overal de adult versie toch in de winkels? want children's version heeft andere cover

De adult versie heeft een andere cover dan die wat hier verkocht wordt.

http://images.play.com/bc/3299342m.jpg (adult)
http://images.play.com/bc/3294053m.jpg (onze versie)

Manu
23 juli 2007, 19:29
welke is er nu igg in BE uitgekomen, ben al vergeten hoe ze eruit zagen in de winkels. Kdenk niet de adult he? adult is zo ene met ne amulet achtig iets op
Exact, en de 'tekening' is de children versie. Kvind ze allesinds niet mis, al kan het mij niet schelen.
Ik heb geen idee of ze er al beide zijn, tot nu toe heb ik alleen nog maar van de kinderversie gehoord.

Frado2005
23 juli 2007, 19:36
ah lol, ben ik even blij dat ik ze hier niet gekocht heb :D , hopelijk komt mijn adult versie soon aan

AeroFury
23 juli 2007, 19:52
Eerste keer dat ik een HP boek zal lezen in het engels. Na vlug wat gebladerd te hebben, mis ik al het leeslintje en de vertrouwde layout en lettertype van de nederlandstalige uitgave. :sad: :cry:

Rocknsad
23 juli 2007, 23:02
T'zit wel goed in elkaar ofzo, maar om een of andere reden had ik toch liever een "dramatischer" einde gehad. Volgens mij wist JK zelf niet goed wat ze moest doen, hem laten sterven en 100000den anti-fans of hem laten leven en een cheesy einde :p Nu ja het zit allemaal wel goed vrij goed in elkaar ze :)p

fraaanche
24 juli 2007, 00:02
Fuck, op wikipedia staan allemaal onaangekondigde spoilers en nu weet ik al alles over de dood en plotwending van

Sneep

:cry: :doh:

Alola
24 juli 2007, 01:08
Ach kom kom zo'n plotwending was dat niet, ik wist toch bij HP6 dat het wel zo moest gaan met die persoon...

Ik heb HP7 zelf uitgelezen zaterdag en ga nu nog eens het audioboek van Stephen Fry beluisteren; ik weet nu nog niet of ik het goed of minder goed moet vinden (slecht toch zeker niet, heb weer x keer hardop gelachen tijdens het lezen, iets wat weinig andere boeken kunnen veroorzaken bij mij). Wel heeft JK volgens mij duidelijk tijd gespendeerd op fanforums want het lijkt wel alsof ze alle losse eindjes heeft willen afwerken en alle vragen heeft willen beantwoorden, zoals die zoveelste transfiguratiewet ivm eten, die spiegel die Harry had gekregen van Sirius, Perkamentus' geschiedenis (en vooral broer), meer uitleg ivm de Room of Requirement en het gebruik van magie en verschijnselen/verdwijnselen door elfen - het lijkt alsof ze al wat door fans uit eerdere boeken werd bekritiseerd, wil goedpraten of uitleggen - wat niet slecht is natuurlijk - de epiloog is wel echt debiel, maar ja, zo vermijdt ze dat ze ooit verder moet schrijven

bonesenob
24 juli 2007, 11:07
--> http://www.break.com/index/harry-potter-spoiled.html
Echt massaal grappig. Spijtig genoeg weet ik nu al ongeveer hoe het eindigt :s!

Aneb
24 juli 2007, 12:08
De mensen die het zo leuk vinden om naar die launch events enzo te gaan om dan te gaan spoilen verdienen slaag en gaan het ook krijgen,of het nu met deze launch was of bij iets volgend belangrijks.

Het enige grappige eraan is dat die mensen denken dat ze cool zijn door dit te doen maar eigenlijk is het zo zielig als maar kan zijn. Nul komma nul respect heb ik voor zo'n types.

cassie821
24 juli 2007, 14:06
Djeezes een ganse pagina zeveren over de kaft van het boek .
Het is de inhoud dat telt é . Niet die klote kaft

frenzal
24 juli 2007, 14:07
ik lag ook strijk met die launch spoilers, hp fans nemen alles te serieus wat ook duidelijk aan de post hierboven is

Kreek
24 juli 2007, 14:39
ik lag ook strijk met die launch spoilers, hp fans nemen alles te serieus wat ook duidelijk aan de post hierboven is

Sjeez, zagevent. Het is gewoon niet leuk als je 5/7/10 jaar gelezen hebt en in het laatste boek eindelijk de antwoorden krijgt.. en dan opeens zo komt er een flauwe plezante alles verklappen. Ok, het is dan nog steeds leuk om het boek te lezen, maar sommige mensen zullen dit dan als tijdsverspilling aanzien. Dus zaag ne keer ni en laat die fans dan doen eh...

WillemVM
24 juli 2007, 14:48

grappig en kut tegelijk

Thales
24 juli 2007, 15:13
mensen die da grappig vinden zijn toch ma simpele zielen ze

WillemVM
24 juli 2007, 15:14
ma, tis een ne weg grappig
ni da ik et goedkeur

bonesenob
24 juli 2007, 15:48
In het begin vond ik het echt wel grappig ... maar daarna dacht ik van "Damn, nu weet ik al hoe het gaat eindigen. Nu ging ik juist eens een boek lenen van een vriend."

Aneb
24 juli 2007, 15:51

Heeft op zich zelfs niets te maken met hp.

Je gaat mij niet vertellen dat je "strijk" gaat liggen als je de volgende keer naar de cinema gaat en voor de film begint, vertelt iemand u alle belangrijke details. Is net hetzelfde en niemand gaat dat leuk vinden.

frenzal
24 juli 2007, 16:58
toch wel, vooral als ze het met een megafoon zouden doen :)

Sir.Killalot
24 juli 2007, 17:34
Schitterend boek. Zat grote stukken bijna te trillen van spanning. Echt, fantastisch spannend boek. Werd er zo hard in meegesleept! Het boek mocht gerust 1000blz langer zijn (dat mochten alle boeken van HP :p), de epiloog was nja.. niet teleurstellend maar..
19 jaar in de toekomst is een te grote sprong, wat een beetje de meeslependheid breekt. Had het nu een jaar of 3-4 geweest, met Ginny en Hermione zwanger ofzo..

Enfin, over paar weken lees ik hem nog is opnieuw denk ik :p

Starrk
24 juli 2007, 18:02
ik heb nu net The Prince's Tale gelezen...Wat een plotwending, geniaal gewoon.

AeroFury
24 juli 2007, 19:42
Djeezes een ganse pagina zeveren over de kaft van het boek .
Het is de inhoud dat telt é . Niet die klote kaft

Dat is jouw mening, bedankt om ze zo beschaafd mee te delen.

Frado2005
24 juli 2007, 20:16
Dat is jouw mening, bedankt om ze zo beschaafd mee te delen.

² en was ook om verschil te zien tss adult en kinder versie. Belgie heeft dus voor't moment enkel de kinder versie :ironic:
En hopelijk komt de mijne morgen toe

Starrk
24 juli 2007, 22:06
Ik vind de kinderversie mooier dan de adultversie tbh :x.

Anyway, het boek is uit. Het is zoveel meer dan wat ik verwacht had...Maar het nare gevoel van een goede reeks dat weer op zn einde is.

Ach, nu begin ik aan de Serpentwar Saga van Feist.

AeroFury
24 juli 2007, 22:22
Mijn examplaar ligt onaangetast op de kast. Ik ga wachten tot 1 augustus om het open te doen, dan ga ik namelijk op reis.

Starrk
24 juli 2007, 22:31
Mijn examplaar ligt onaangetast op de kast. Ik ga wachten tot 1 augustus om het open te doen, dan ga ik namelijk op reis.

Ik zou het niet kunnen, respect :p

Sir.Killalot
24 juli 2007, 22:38
Ik vind de kinderversie mooier dan de adultversie tbh :x.

Anyway, het boek is uit. Het is zoveel meer dan wat ik verwacht had...Maar het nare gevoel van een goede reeks dat weer op zn einde is.

Ach, nu begin ik aan de Serpentwar Saga van Feist.

De adultversie heeft zo iets mystieker. Vind ze allebei wel cool.

Ik zit ook achter met dat gevoel. Doodjammer dat het gedaan is :(

-----
24 juli 2007, 22:50
De adultversie heeft zo iets mystieker. Vind ze allebei wel cool.

Ik zit ook achter met dat gevoel. Doodjammer dat het gedaan is :(

Kvind het net niet mystieker..

de cover v adultversie stelt gewoon dat amulet voor, waar R.E.B inzat.

op de childversie-cover kan je nog achter mogelijke horcruxen en belangrijke objecten zoals het zwaard zoeken

Ik heb dat gevoel niet, we hebben altijd al geweten dat het stopt na boek7, alles is mooi beantwoord, kvind het zeker een mooie afsluiter en teminste geen open einde :)

AeroFury
24 juli 2007, 22:51
Ik zou het niet kunnen, respect :p

Hmm, kzal vanavond toch de eerste 5 pagina's ofzo lezen. :)
Ik kan het niet laten.

Avondland
24 juli 2007, 23:05
Hmm, kzal vanavond toch de eerste 5 pagina's ofzo lezen. :)
Ik kan het niet laten.

Niet dat ik een Harry Potterfanaat ben (nog nooit een gelezen en voorlopig niet van plan) maar ik denk eerlijk gezegd - als boekenwurm - niet dat het bij die 5 pagina's zal blijven. :lol:

SgtPepper
24 juli 2007, 23:25
Heb hem net uit ..
Epiloog was prachtig gwn..

Maar na een reeks van 7 boeken ..alle mysteries die ontrafelt zijn.. , het verhaal dat op zen einde gelopen is.. blijf je toch wel met een leeg gevoel achter :(

[F6]_Z_
25 juli 2007, 00:03
Efkes nog een vraag.

De boxed set met 6 boeken en de 7e boek, passen die wat bij elkaar van uiterlijk als je adult version koopt?
Kheb geen goesting om te wachten tot de 1e oktober voor de 7 boeken boxed.

Greyco
25 juli 2007, 00:05
Ik had toch liever een ander einde gezien.

Dat het verhaal een 2-tal weken later eindigt met een eervolle vermelding van Sneep en de anderen die gestorven zijn tijdens 'The Battle of Hogwarts'.

TheFallen
25 juli 2007, 19:31
Mijn exemplaar eindelijk aangekomen. Had het besteld bij de boekenclub.
Deze is dan wel de adult versie, veel fijner vind ik.

_DM_
25 juli 2007, 20:12
Ook gekocht derstraks, en op de bus al 6 hoofdstukken gelezen :p

dummy
25 juli 2007, 20:38
is er qua inhoud een verschil tussen de adult en de child versie?? Khad mijn exemplaar besteld bij eci (als kwartaalafname) en in de catalogus stond de adult versie afgebeeld, maar toen ik de doos opendeed, was het de child versie (zoals in bijna iedere winkel, overal adult reclamepanelen, om de klant te misleiden :p)

Sir.Killalot
25 juli 2007, 20:39
Normaal gezien is inhoud hetzelfde dacht ik..

Bahemath
25 juli 2007, 20:47
De mijne ligt hier ook klaar op de kast... Maar nog zeshonderd bladzijden te gaan in Lord of the rings voor ik deze opensla :)

(ben alle lotr boeken aan het lezen na elkaar laaste deel nu :D)

killgore
25 juli 2007, 20:52
Bwah, ik vond het nogal voorspelbaar :(.

Bijna alles wat ik had verwacht was zo:
-deeltje ziel in harry
-maar harry sterft niet
-hogwarts speelt nog megarol
-Harry & ginny

Maar toch nog aangenaam verrast door sommige zaken:

-Het eerste deel waarin eigenlijk alles misgaat. Ik wist dat het duister zou worden, maar ergens aan pagina 300 vroeg ik mij af of ze nog al die horcruxes gingen vinden eigenlijk.
-Meer mensen die sterven dan ik had gedacht

Zeker aangenaam om te lezen. En het einde vond ik zeker niet slecht, zo mocht het eindigen van mij.

Enkel spijtig dat we niets meer van harry zen familie buiten die ene link zijn teweten gekomen, achja, so be it.

En heb ik nu de toverende muggle gemist :/? Ze had toch in verscheidene interviews dit vermeld?

Sir.Killalot
25 juli 2007, 21:12
Toverende muggle? :x

Tremium
25 juli 2007, 21:19
toverende dreuzel ofzo :unsure:

AeroFury
25 juli 2007, 21:25
Zit aan p53 >.<
Terwijl ik mij voorgenomen had om slechts 5 pagina's te lezen.
Was wel even wennen, eerste maal dat ik de originele engelse harry potter lees.
Nu vliegt hij achter slot en grendel, ik wil dit pareltje sparen voor op reis!

killgore
25 juli 2007, 21:33
toverende dreuzel ofzo :unsure:
ja, ze had da vermeld in interviews, nuja, niet dat ik het echt mis, maar dat was een van de zaken die ze vaak had vermeld.

Zit aan p53 >.<
Terwijl ik mij voorgenomen had om slechts 5 pagina's te lezen.
Was wel even wennen, eerste maal dat ik de originele engelse harry potter lees.
Nu vliegt hij achter slot en grendel, ik wil dit pareltje sparen voor op reis!

hehe, khad da ook toen ek em gekocht had: "uurke per dag of zo", 12u later was em uit :/.

NotoriousP
27 juli 2007, 00:39
Net uit, prachtigen boek. Zoveel informatie, de makers van de film gaan het niet simpel hebben om dit in 1 film te krijgen.

NeoCC
27 juli 2007, 09:36
ik heb nu net The Prince's Tale gelezen...Wat een plotwending, geniaal gewoon.

ooh ja het beste hoofdstuk van het boek
"Have you grown fond of the boy?"
"always"

kzat daar wel effe oO

Raukaris
27 juli 2007, 11:22
"always"

kzat daar wel effe oO

Das wel ff gans fout.
'Have you grown to care for the boy, after all?'
'For him?' shouted Snape. 'Expecto Patronum!'

Maar idd beste hoofdstuk van het boek.

Frado2005
27 juli 2007, 12:35
http://img509.imageshack.us/img509/7325/hpdeathms2.jpg :cool:

NotoriousP
27 juli 2007, 12:49
Mmm ik heb helaas een andere cover, nogal cartoonachtig.

Frado2005
27 juli 2007, 13:02
da's de children version. Adult is hier nog niet, daarom dat ik in het buiteland besteld heb

_DM_
27 juli 2007, 13:07
Mja, heb ook die children version :unsure:

NeoCC
27 juli 2007, 14:07
erm is de adult versie ni die zwarte versie ? met da medaillion op ?

-----
27 juli 2007, 14:10
Adult version verkopen ze nochtans int kruidvat

djbramz
27 juli 2007, 14:23
Waar zit het verschil in?

NotoriousP
27 juli 2007, 14:47
Waar zit het verschil in?

De covers, meer niet.

_DM_
27 juli 2007, 14:50
Adult version verkopen ze nochtans int kruidvat

Enkel paperback zeker ?
heb graag die hardcovers :)

Greyco
27 juli 2007, 14:51
"always"

kzat daar wel effe oO

Ik zou het stuk maar is opnieuw lezen want ge hebt het fout :p

WillemVM
27 juli 2007, 16:19
http://frontpage.fok.nl/nieuws/79675

TheFallen
27 juli 2007, 21:21
http://img509.imageshack.us/img509/7325/hpdeathms2.jpg :cool:

Die heb ik ook:cool: Veel fijner zo:D

Dirty_Col
28 juli 2007, 13:18
Net uitgelezen en kheb bij sommige hoofdstukjes toch een traantje moeten laten :cry:

Wel een zeer mooi boek vind ik :)

killgore
28 juli 2007, 13:22
Das wel ff gans fout.

Hij impliceert wel duidelijk dat hij ook om Harry's leven gaf omwille van Lily he, het was als antwoord op Dumbledore's gegeven dat Harry moest sterven. Maar inderdaad, die quote zelf was fout

NotoriousP
28 juli 2007, 13:44
Net uitgelezen en kheb bij sommige hoofdstukjes toch een traantje moeten laten :cry:

Mannen zeggen dat niet int openbaar, maar:
http://www.youtube.com/watch?v=mNWBXHxG7eg&mode=related&search=

Pas op, spoilers.

deyoeri
28 juli 2007, 13:57
Vannacht uitgelezen, ik moet nageven dat het sneller leest als je wat gedronken hebt en je slaat niet echt zaken over ^^

Maar bon, goed boek, hoewel ik er een bepaald patroon in durf trekken. In het begin ging het allemaal nogal snel enz om daarna nogal langdradig te worden tot je het gedacht kreeg of het allemaal nog wel zou lukken.
De laatste hoofdstukken waren zeker en vast de beste die er ooit in een hp te lezen waren, met hier en daar toch verassend elementje.
Je blijft jammer genoeg wel met een klote "leeg" gevoel over imo :)

killgore
28 juli 2007, 14:09
Mannen zeggen dat niet int openbaar, maar:
http://www.youtube.com/watch?v=mNWBXHxG7eg&mode=related&search=

Pas op, spoilers.

Sorry, maar hier lag ik plat mee vant lachen, anders moeten mensen eens overdrijven :p.

CP-RB2H
28 juli 2007, 15:17
De mijne ligt hier ook klaar op de kast... Maar nog zeshonderd bladzijden te gaan in Lord of the rings voor ik deze opensla :)

(ben alle lotr boeken aan het lezen na elkaar laaste deel nu :D)

Lol als je de 3de van lotr voor de eerste keer leest dan gaat HP weinig voorstellen.

Anyway, boek uitgelezen: goed, maar einde was echt te melig en voorspelbaar.

WillemVM
28 juli 2007, 16:34
al die deaths, film 7 wordt uber emotioneel =D

Bram
28 juli 2007, 16:40
kvind persoonlijk da rowling het boek nie beter had kunnen schrijven/laten eindigen.

tis af. punto. ge weet wa der mee hen allemaal gebeurt en ge weet da ze een schone toekomst hebben. just as I like it (khem dan ook iets tegen open eindes).

Starrk
28 juli 2007, 17:30
kvind persoonlijk da rowling het boek nie beter had kunnen schrijven/laten eindigen.

tis af. punto. ge weet wa der mee hen allemaal gebeurt en ge weet da ze een schone toekomst hebben. just as I like it (khem dan ook iets tegen open eindes).

Ik heb in principe niets tegen open eindes maar ben blij dat alles in zijn definitieve plooi ligt.

WillemVM
28 juli 2007, 17:40
Wa gebeurt der met luna

Zero Grav
28 juli 2007, 19:23
Donker boek, die film gaat toch echt niet voor de kinderfans zijn denk ik. :/

Uiteindelijk ben ik wel blij ermee, het is afgelopen zoals het had moeten aflopen. Toch zijn er enkele dingen die me wel dwarszitten, het zwakke gevecht tegen Voldemort bijvoorbeeld. OK, uiteindelijk voeren ze al een heel boek strijd, maar uiteindelijk wordt er maar één spell door beiden uitgesproken en de machtigste dark wizard is verslagen door een kind van 17.
Maar dat is iets wat me altijd wel een beetje gestoord heeft aan de boeken, het feit dat ze echt weinig spreuken leren gebruiken. Terwijl je dan door Wizards in The Ministry of Magic over heel andere spreuken hoort praten. Ze leren nog wel bij in de 'trainingsperiode' bij het halen van een job, maar toch..

'k Had ook nog wel een Sirius kind willen zien, seeing as iedereen eigenlijk gehonnored werd behalve hij. Al zou dat misschien weer een beetje teveel van het goede geweest zijn.

Het sorten op de school is ook iets waar ik niet echt zeker van ben. Langs de ene kant hoort het erbij en het gesprek dat ze hebben in de epiloog is natuurlijk gebaseerd op dat in boek 1 (net zoals nog een paar andere dingen), maar indien het sorten weg was genomen was er een groter beeld van 'eenheid' gekomen. Dat iedereen nu samenwerkte.

Dat Snape uiteindelijk goed bleek te zijn, don't know what to think of that. Langs de ene kant had ik het wel verwacht, langs de andere kant dan weer niet. En aangezien er zoveel gemoord werd in het boek had ik het uiteindelijk toch niet meer zien aankomen.

De dood van Tonks, Lupin en Fred was wel even slikken. Tonks & Lupin omdat ze net die kleine hadden gekregen, al zie je dan wel in de epiloog dat Teddy zowat de James is bij de familie van Lupin (James heeft daar toch een tijdje gewoond ed meen ik mij te herinneren van een vroeger boek). Fred was gewoon erg ja, gewoon omdat het die familie is en omdat het zo goed ging met hem en zijn broer. 'k Vraag mij af wat er daarvan gekomen is eigenlijk.

killgore
28 juli 2007, 19:42
De dood van Tonks, Lupin en Fred was wel even slikken. Tonks & Lupin omdat ze net die kleine hadden gekregen, al zie je dan wel in de epiloog dat Teddy zowat de James is bij de familie van Lupin (James heeft daar toch een tijdje gewoond ed meen ik mij te herinneren van een vroeger boek). Fred was gewoon erg ja, gewoon omdat het die familie is en omdat het zo goed ging met hem en zijn broer. 'k Vraag mij af wat er daarvan gekomen is eigenlijk.

Nee, sirius was vaak te gast bij de familie Potter, dat is hetgene dat mij tegensteekt, de familie potter is blijkbaar toch ergens vrij puur en zo, maar veel hebben we daar niet over geleerd. Wie waren ze grootouders en zo.

Zero Grav
28 juli 2007, 20:20
Ik denk dat dat gewoon is omdat die mensen totaal niet belangrijk zijn. De reden dat Harry gekozen werd om Voldemort te bestrijden heeft uiteindelijk niets te maken met zijn grootouders, maar wel met de moord op zijn ouders.

TheFallen
28 juli 2007, 20:22
Ik zit ongeveer aan p300. Halverwege dus (nog niet zoveel tijd gehad wegens vakantiewerk). Het is tot nu toe echt een zalig boek, zeer spannend.

De dood van hedwig vond ik nu wel onnodig... Oké, lijkt raar maar toch:p Ik had liever dat ze bleef leven, gewoon

killgore
28 juli 2007, 20:24
Ik denk dat dat gewoon is omdat die mensen totaal niet belangrijk zijn. De reden dat Harry gekozen werd om Voldemort te bestrijden heeft uiteindelijk niets te maken met zijn grootouders, maar wel met de moord op zijn ouders.

Bah, komaan, zever niet eh. Er wordt zoveel gedaan omtrend pure-blood, bloodtraitors, ... . Harry's gezin blijkt een afstammeling te zijn van een toch vrij mytisch tovenaar & dan krijg je eigenlijk niets te horen over wie zijn familie in het algemeen juist is (niet specifieke personen of zo he).

ivm die bloodtraitors, kvonnet wel grappig in da laatste hoofdstuk: "grandpa weasley would never forgive you marrying a pure-blood".
edit: en khad toch gelijk dat hogwarts nog een megabelangrijk stuk ging spele ^^

TheFallen
28 juli 2007, 20:24

Spoiler: (Niet over boek 7 eigenlijk, gaat over vorige boeken)
Eerder omdat Voldemort Harry aanzag als zijn gelijke. (en niet longbottom). Aangezien onze Tom Riddle niet "pure blood" is, zou het toch van enig belang kunnen geweest zijn in het kiezen van zijn "gelijke".

Bram
28 juli 2007, 21:40
maar uiteindelijk wordt er maar één spell door beiden uitgesproken

is toch ergens int begin van het boek da harry em zit af te vragen hoe het komt da stan em herkent. en da ze zeggen van jah, ge hebt expelliarmus gebruikt, wat zowa u trademark is geworden... op die manier vonk het ook wel goe da het finale gevecht zo eindigt: voldemort die enkel dood kent en harry die als altijd meer "liefde" toont en gewoon wil ontwapenen...

Beguv
29 juli 2007, 00:07
http://www.beyondhogwarts.com/harry-potter/articles/jk-rowling-goes-beyond-the-epilogue.html

voor meer uitleg over de epiloog :)

na het boek geleze te hebbe heb ik dit bekeke:rofl:
omg heb zo strijk gelege :D echt zooo grappig lol

Beguv
29 juli 2007, 00:56
double post ~~~~

Fighting Hobbit
29 juli 2007, 17:27
Wat mij enorm opviel:
We hebben het wel steeds over het mooie, volledige einde, maar laten we even eerlijk zijn met onszelf, JK laat een fantastisch wereld achter die ze naar mijn mening toch prachtig geschapen heeft. ER zijn precies toch dingen waar je enorm op kan verderbouwen in die wereld, die de funderingen kunnen zijn voor nieuwe verhalen. Denk aan Ginderwald, denk aan de stichters van Hogwards, denk aan Harries kinderen en hun tijd in Hogwarts, etc.
De epiloog gaf mij ergens een gevoel van de trein die vertrekt naar nieuwe avonturen en dergelijken, ik zie best nog wel een "Albus Severus Potter and the sleeping ghosts" ofzo komen ooit om maar een voorbeeld te geven. JK zei altijd dat het een mooi afgerond einde zou zijn, dat het niet verder kon gaan, maar met Harry en Ron als Aurors, hun kinders op Hogwarts en the dark arts die altijd zullen blijven bestaan heb ik zo'n vermoeden dat het einde misschien niet zo definitief is...

Raukaris
29 juli 2007, 17:48
Ik hoop dat dit de laatste boek was ivm Harry Potter en die wereld. Kwaliteit kan alleen maar zakken vanaf nu.(had zelfs dat gevoel dat het zo was met dit boek want buiten 1 onverwachte plotwending vond ik het allemaal nogal voorspelbaar)

NotoriousP
29 juli 2007, 18:30
Het was de laatste, maar vond het toch veruit den beste en een geweldig boek. Heb vanaf 400 in 1 ruk uitgelezen omdat ik het niet kon neerleggen, sommige zaken waren voorspelbaar, maar niet veel.

Raukaris
30 juli 2007, 00:38
Bleh ik blijf de 5de de beste vinden :p

Tapijt
30 juli 2007, 01:34
vanaf +- 400 ist inderdaad echt zaaalig :D
de 19 years later liet wel nog veel vraagtekens achter bij mij ma bon ...

Fighting Hobbit
30 juli 2007, 01:55
Eigenlijk daagt het me nu een beetje dat het echt voor goed gedaan is, want een encycolpedie kan je nauwelijks vergelijken met een echt verhaal. Ik moet toegeven dat het einde toch wat triest is zo als gedachte, na al die jaren en toch wel enkele duizende bladzijden voel je toch lichtelijk een soort van band met die personages groeien heb ik het gevoel. Nu moet je dat niet overopvatten, al wat ik wil zeggen is dat ik Harry, Ron, Hermione en de rest eigenlijk wel ga missen. Ik zie me nog als 11 a 12 jarige die eerste drie boeken lezen, toen nog in het nederlands en dan niet veel later het vierde, toen kopn ik me al helemaal laten opgaan in die verhalen, die nog veel softer waren als de laatsten. Toen kwam het vijfde boek uit toen ik 13 of 14 was en die dan direct die dag dat hij uitkwam in het engels gaan halen en in één ruk uitgelezen, hetzelfde met de volgende twee eigenlijk. Uiteindelijk zijn velen onder ons toch samen met dat ventje opgegroeid in zekere zin. Die magische wereld, was soms een aangename ontsnapping, zeker gezien de boeken meestal vlak na de examens uitkwamen en de laatste drie hadden toch ook een lichtelijk duister jasje dat een zalige en meeslepende sfeer uitademde.
Verdorie als ik er zo over denk ga ik het toch missen, na 6 jaar uitkijken naar een nieuw boek (eerst heel fervent theoriën bedenken, harry potter fora enzo toen ik 13 was en dan later eerder passief en dan denken "achja, er komt binnen een paar dagen weer een nieuw boek uit"). Ik heb echt mooie herinneringen aan die boeken en ik heb er echt spijt van dat er een einde aan moet komen, hoewel het niet meer dan logisch is.
Wilde mijn gevoel eventjes delen :p

_DM_
30 juli 2007, 02:51
Ben halverwege, maar moet toch even iets kwijt tegen Fighting Hobbit :)
In hoeverre heeft JK Rowling die wereld zelf geschapen ? Ik kan er niet om heen dat ze toch een beetje inspiratie heeft gehaald bij de 2 Grieselstate-boeken van Anthony Horowitz, zelfs het stukje over de onhebbelijke (stief)ouders is daar uit weg gelopen :)

Uiteraard heeft ze al de rest fantastisch uitgewerkt, but hey... :p

Dirty_Col
30 juli 2007, 03:32
Tja, zo kunde elk boek afbreken natuurlijk he :) elfen, centaurs, reuzen, tovenaars, trollen, horcruxes, een herrijzende dark lord, ... het is allemaal al wel gebruikt geweest in het fantasy-genre. Is de serie daarom minder goed?

El_L4mor
30 juli 2007, 19:07
Wilde mijn gevoel eventjes delen :p

ik deel uw gevoel ook :), al kan ik mij inbeelden dat er mensen zijn die dat kinderachtig gaan vinden. Trouwens ook zeer opvallend is dat de boeken gedurende de jaren veel serieuzer zijn geworden. Het laatste boek heeft toch NIETS weg van een kinderboek imo.

En dat filmpje van die spoilers vind ik totaal niet grappig. Ik was zelf ook pissed op een paar vrienden die dreigden het einde te verklappen...

zarathustra
31 juli 2007, 03:14
mja boeken groeien mee met de mensen die leeftijd van de personages/de lezers die zijn begonnen met lezen toen ze 10-11 waren bij het eerste boek

anyway, net uitgelezen in pdf formaat. (ik ga het nog wel kopen, maar mijn broer is te jong voor engels dus wachten voor een echt boek tot de nederlandstalige versie uitkomt) en het is bij de top 2 van harry potter boeken voor mij. Ik twijfel ergens tussen 5 en 7.

En er is ruimte genoeg voor allerlei spinoffs en als die van goede kwaliteit zijn zoveel te beter ^^

edit: ohja filmpje met die spoiler kerel is gewoon zielig.

_DM_
31 juli 2007, 10:12
Tja, zo kunde elk boek afbreken natuurlijk he :) elfen, centaurs, reuzen, tovenaars, trollen, horcruxes, een herrijzende dark lord, ... het is allemaal al wel gebruikt geweest in het fantasy-genre. Is de serie daarom minder goed?

Helemaal niet, maar ik sta gewoon sceptisch tegenover haar verhaal dat ze het 'opeens' op de trein in elkaar flanste :)

k995
31 juli 2007, 13:09
ik deel uw gevoel ook :), al kan ik mij inbeelden dat er mensen zijn die dat kinderachtig gaan vinden. Trouwens ook zeer opvallend is dat de boeken gedurende de jaren veel serieuzer zijn geworden. Het laatste boek heeft toch NIETS weg van een kinderboek imo.

En dat filmpje van die spoilers vind ik totaal niet grappig. Ik was zelf ook pissed op een paar vrienden die dreigden het einde te verklappen...

Toverstaffen en vliegen op bezems? Blijft kinderachtig hoor, desalnietemin vond ik het ook goede boeken, niet het beste wat er is, zelfs niet voor kinderen, zeker niet voor 18 jarigen.

k995
31 juli 2007, 13:15
Ben halverwege, maar moet toch even iets kwijt tegen Fighting Hobbit :)
In hoeverre heeft JK Rowling die wereld zelf geschapen ? Ik kan er niet om heen dat ze toch een beetje inspiratie heeft gehaald bij de 2 Grieselstate-boeken van Anthony Horowitz, zelfs het stukje over de onhebbelijke (stief)ouders is daar uit weg gelopen :)

Uiteraard heeft ze al de rest fantastisch uitgewerkt, but hey... :p
Zowat alles in het boek is van andere auteurs , de engels wikipedia pagina heeft een hele lijst van wat waar zou kunnen komen, de meeste van die auteur zeggen "ach ja ik had het ook van die of die"

Het origineelste uit het boek vind ik nog (voor de doelgroep dwz de kinderen) dat onze wereld versmeld word met die van harry potter, de rest is een nogal flauw afkooksell zoals er honderden fantasy boeken zijn.

deyoeri
31 juli 2007, 13:37
Als je zo gaat beginnen, is praktisch geen enkel fantasy verhaal origineel. Ja, ok, ze hebben allemaal wel iets uniek, maar uiteindelijk...

Raukaris
31 juli 2007, 13:42
Rowling hoort niet bij de grote schrijvers van deze tijd. Harry Potter leest vlot maar daar blijft het bij. Het is niet origineel of uitzonderlijk goed geschreven. Gewoon een degelijke reeks die tot de verbeelding aanspreekt.

Ook ff opmerking over het grote gevecht Dat was echt het slechtste deel van het boek, zo verschrikkelijk voorspelbaar dat opeens iedereen in Hogwarths binnenstormt en een "groot" gevecht begint met een lame einde dan nog

Als je zo gaat beginnen, is praktisch geen enkel fantasy verhaal origineel. Ja, ok, ze hebben allemaal wel iets uniek, maar uiteindelijk...

:lol:

zarathustra
31 juli 2007, 15:37

true, uiteindelijk zijn het allemaal oude mythologische/bijbelse verhalen die getweaked worden.

k995
31 juli 2007, 15:42

Er zijn een heleboel die wel degelijk meer unieks naar voren brengen, maar idd er word heel veel geleend, iets wat alle schrijvers normaal vinden (zoalng het niet overdreven is natuurlijk die russische vrouwelijke potter is er wel over)

k995
31 juli 2007, 15:43
true, uiteindelijk zijn het allemaal oude mythologische/bijbelse verhalen die getweaked worden.

Niet allemaal maar idd veel baseren hun verhalen op sages en mythes. Lijkt me maar normaal dat zijn gewoon de verhalen van vroeger .

Raukaris
31 juli 2007, 17:55
baseren =/= letterlijk nemen.

Fighting Hobbit
31 juli 2007, 18:48
Ook ff opmerking over het grote gevecht Dat was echt het slechtste deel van het boek, zo verschrikkelijk voorspelbaar dat opeens iedereen in Hogwarths binnenstormt en een "groot" gevecht begint met een lame einde dan nog
"The battle for hogwarts", ik vond dat op zich nog wel iets hebben, het was inderdaad ontzettend voorspelbaar, maar ik vond het wel knap, ik had in feite wel verwacht dat hun deffensieve spreueken en toestanden net iets langer dan 5 minuten zouden standhouden...

Project Zero
31 juli 2007, 19:07
Gisterenavond ook begonnen met lezen, zit nu p 170 ongeveer!

Maar ik was echt pissed, dat er gewoon overal spoilers staan zonder enige waarschuwing!
Gisteren een paar namen aan het opzoeken op wikipedia (ik heb het grootste deel van de boeken in het nederlands gelezen) en natuurlijk krioelt het daar van de spoilers, zonder waarschuwing.

Dezemorgen lees ik in de krant een artikel over harry potter en joepie, het einde van het artikel verraadt weer een heleboel, argh -_-

Ach, back to my reading ;)

Naradia
1 augustus 2007, 00:55
kem juist uitgelezen, kza de serie wel misse :( ben er mee opgegroeid en was eigenlijk eerste boek dat ik gelezen had, kwas dan wel begonne bij de gevangene van Azkaban maar maakt nie zo veel verschil hé ;) achja, we hebben nog altijd de films hé.

Zero Grav
1 augustus 2007, 02:18
Bah, komaan, zever niet eh. Er wordt zoveel gedaan omtrend pure-blood, bloodtraitors, ... . Harry's gezin blijkt een afstammeling te zijn van een toch vrij mytisch tovenaar & dan krijg je eigenlijk niets te horen over wie zijn familie in het algemeen juist is (niet specifieke personen of zo he)

Be nice :p

Op zich hebt ge wel gelijk, 't zijn gewoon allemaal dingen waar ik niet meer aan gedacht had omdat het al weer een hele tijd geleden is dat ik de boeken nog gelezen heb (op uitzondering van The Half-Blood Prince dan toch).

Ik vind het dan wel vreemder dat Harry zelf nooit echt moeite heeft gedaan om zijn afstammelingen te leren kennen. Je zou sowieso wel verwachten dat hij vanaf boek 1 al de wens gehad zou hebben om het graf van zijn ouders te kunnen bezoeken en meer van zijn familie te weten te komen.

Misschien dat gij het ook op die manier bedoelde, 't is niet geheel duidelijk. Aangezien de meeste informatie over Harry's ouders eigenlijk gewoon meegedeeld wordt zonder dat hij daar expliciet naar vraagt of zoekt.

Daarnet toevallig op een interview met J.K. Rowling terechtgekomen, pretty funny als ge dit leest:

“I’m dealing with a level of obsession in some of my fans that will not rest until they know the middle names of Harry’s great-great-grandparents,” she said. Not that she’s discouraging the Potter devotion!

El_L4mor
1 augustus 2007, 12:01
Zowat alles in het boek is van andere auteurs , de engels wikipedia pagina heeft een hele lijst van wat waar zou kunnen komen, de meeste van die auteur zeggen "ach ja ik had het ook van die of die"

zou je dat eens kunnen quoten aub? ik vind enkel kritieken (positieve en negatieve) terug op die pagina...

Toverstaffen en vliegen op bezems? Blijft kinderachtig hoor, desalnietemin vond ik het ook goede boeken, niet het beste wat er is, zelfs niet voor kinderen, zeker niet voor 18 jarigen.

als toverstaffen en bezems jouw idee zijn van iets kinderachtigs, dan kan je veel fantasy boeken kinderachtig noemen. Deze elementen komen weliswaar uit sprookjes, maar geloof het of niet, ontzettend veel boeken halen dergelijk materiaal uit sprookjes. Denk bijvoorbeeld aan LOTR, waar tovenaars, dwergen, toverstaffen, sprekende bomen, etc. schering en inslag zijn. En het duistere sfeertje van LOTR is zeker ook aanwezig in Harry Potter, zei het niet in de eerste boeken.

De eerste boeken vind ik trouwens ook nog wel voor een iets jongere leeftijd, maar de laatse 3-4 boeken vind ik toch echt wel voor een hogere leeftijd.

Enfin op zich maakt de leeftijd mij ook zoveel niet uit, maar door de merchandising, de films en de vele publiciteit heeft Rowling haar boeken ook altijd de uitstraling van kinderboeken willen geven he. Wat ik niet erg goed snap, zeker als er daarna ook een 'adult' versie werd gelanceerd :s.

k995
1 augustus 2007, 14:48
zou je dat eens kunnen quoten aub? ik vind enkel kritieken (positieve en negatieve) terug op die pagina...

http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Potter_influences_and_analogues

Vooral deze vallen op :

Tom Brown's Schooldays
The Harry Potter series draws upon a long tradition of boarding school-set children's literature in English. This school story genre originated in the Victorian era with Tom Brown's Schooldays, by Thomas Hughes. Tom Brown's Schooldays laid down a basic structure which has been widely imitated, for example in Anthony Buckeridge's 1950s Jennings books.[16][17]

Both Tom Brown's Schooldays and Harry Potter involve an average eleven-year old, better at sport than academic study, who is sent to boarding school. Upon arrival, the boy gains a best friend (In Tom's case, East, in Harry's case, Ron Weasley) who helps him adjust to the new environment. They are set upon by an arrogant bully — in Tom Brown's case, Flashman, in Harry's case Draco Malfoy. Stephen Fry, who both narrates the British audio adaptations of the Harry Potter novels and has starred in a screen adaptation of Tom Brown, has commented many times about the similarities between the two books. "Harry Potter - a boy who arrives in this strange school to board for the first time and makes good, solid friends and also enemies who use bullying and unfair tactics," notes Fry, "then is ambiguous about whether or not he is going to be good or bad. His pluck and his endeavour, loyalty, good nature and bravery are the things that carry him through - and that is the story of Tom Brown's Schooldays".[18]

[edit] The Lord of the Rings
Fans of author JRR Tolkien have drawn attention to the similarities between his novel The Lord of the Rings and the Harry Potter series; specifically Tolkien's Wormtongue and Rowling's Wormtail, Tolkien's Shelob and Rowling's Aragog, Rowling's Dementors and Tolkien's Nazgûl, The Whomping Willow and Old Man Willow and similarities between both authors' antagonists, Tolkien's Dark Lord Sauron and Rowling's Lord Voldemort (both of whom are sometimes within their respective continuties unnamed due to intense fear surrounding their names).[19] Rowling maintains that she hadn't read The Hobbit until after she completed the first Harry Potter novel (though she had read The Lord of the Rings as a teenager) and that any similarities between her books and Tolkien's are "fairly superficial. Tolkien created a whole new mythology, which I would never claim to have done. On the other hand, I think I have better jokes."[20] Tolkienian scholar Thomas Shippey has maintained that no "modern writer of epic fantasy has managed to escape the mark of Tolkien, no matter how hard many of them have tried".[21]

[edit] Roald Dahl
Many have drawn attention to the similarities between Rowling's works and those of Roald Dahl, particularly in the depiction of the Dursley family, which echoes the nightmarish guardians seen in many of Dahl's books, such as the Wormwoods from Matilda, Aunt Sponge and Aunt Spiker from James and the Giant Peach, and Grandma from George's Marvelous Medicine.[22][23] Rowling acknowledges that there are similarities, but believes that at a deeper level, her works are different from those of Dahl; in her words, more "moral." [24]

[edit] The Dark is Rising
Susan Cooper's Dark is Rising sequence of stories (commenced with Over Sea, Under Stone in 1965 and now more commonly bound in a single volume) have been compared to the Harry Potter series. The sequence's second volume, also called The Dark is Rising, features a young boy named Will Stanton who, much like Harry Potter, discovers on his eleventh birthday that he is in fact imbued with magical power; in Will's case, that he is the last of the Old Ones, beings empowered by the Light to battle the Dark. The books open in much the same way, with Will finding that people are telling him strange things and that animals run from him.[25][26]

[edit] A Wizard of Earthsea
The basic premise of Ursula K. Le Guin's A Wizard of Earthsea (1968), in which a boy with unusual aptitude for magic is recognised, and sent to a special school for wizards, resembles that of Harry Potter.[27] The hero encounters Jasper, a typically unpleasant Draco-like rival, in the Flashman tradition.[28] Le Guin has claimed that she doesn't feel Rowling "ripped her off," but that she felt that the books were overpraised for supposed originality, and that Rowling "could have been more gracious about her predecessors."[29]

[edit] The Worst Witch
Many critics have noted that Jill Murphy's The Worst Witch series (first published in 1974), is set in a school for girls, "Miss Cackle's Academy of Witchcraft", remarkably reminiscent of Hogwarts.[30][31] The school is hosted in an ancient castle on a remote hill surrounded by a forest. Classes include potions, chants and broomstick flying. Though the headmistress is kind and understanding, the hooknosed Potions mistress is harsh and unpleasant. She is particularly cruel towards the protagonist, a young witch named Mildred Hubble - but Mildred's nemesis is her pet student.[32]

[edit] Charmed Life
In Diana Wynne Jones' Charmed Life (1977), two orphaned children receive magical education while living in a castle. The setting is a world resembling early 1900 Britain, where magic is commonplace. Diana Wynne Jones has stated in answer to a question on her webpage: "I think Ms Rowling did get quite a few of her ideas from my books - though I have never met her, so I have never been able to ask her. My books were written many years before the Harry Potter books (Charmed Life was first published in 1977), so any similarities probably come from what she herself read as a child. Once a book is published, out in the world, it is sort of common property, for people to take ideas from and use, and I think this is what happened to my books." [33]

[edit] Discworld
Before the arrival of J. K. Rowling, Britain's bestselling author was comic fantasy writer Terry Pratchett. His Discworld books, beginning with The Colour of Magic in 1983, satirise and parody common fantasy literature conventions. Pratchett is repeatedly asked if he "got" his idea for his magic college, the Unseen University, from Harry Potter's Hogwarts, or if the young wizard Ponder Stibbons, who has dark hair and glasses, was inspired by Harry Potter. Both in fact predate Rowling's work by several years; Pratchett jokingly claims that yes he did steal them, though "I of course used a time machine."[34] The BBC and other British news agencies have emphasised a supposed rivalry between Pratchett and Rowling,[35][36][37] but Pratchett has said on record that, while he doesn't put Rowling on a pedestal, he doesn't consider her a bad writer, nor does he envy her success.[38] Claims of rivalry were due to a letter he wrote to The Sunday Times, about an article published declaring that fantasy "looks backward to an idealized, romanticized, pseudofeudal world, where knights and ladies morris-dance to Greensleeves". [39] In actual fact, he was protesting the ineptitude of journalists in that genre, many of whom did not research their work and, in this case, contradicted themselves in the same article.[40]

[edit] Young Sherlock Holmes
Chris Columbus, who directed the first two Harry Potter film adaptations, has cited the 1985 film Young Sherlock Holmes, which he wrote, as an influence in his direction for those films. "That was sort of a predecessor to this movie, in a sense," he told the BBC in 2001, "It was about two young boys and a girl in a British boarding school who had to fight a supernatural force."[41] Scenes from Young Sherlock Holmes were subsequently used to cast the first Harry Potter film.[42]

[edit] Troll
The Charles Band-produced low-budget horror/fantasy film Troll, directed by John Carl Buechler and starring Noah Hathaway, Julia Louis-Dreyfus and Sonny Bono, features a character named "Harry Potter Jr." In an interivew with M. J. Simpson, Band claimed, "I've heard that JK Rowling has acknowledged that maybe she saw this low-budget movie and perhaps it inspired her."[43] However, a search of Accio Quote, the largest searchable online archive of JK Rowling interviews, produces no evidence in support, and Rowling has said on record multiple times that the name "Harry Potter" was derived in part from a childhood friend, Ian Potter, and in part from her favourite male name, Harry.[44][45][46]

[edit] The Books of Magic
Fans of the comic book series The Books of Magic, by Neil Gaiman (first published in 1990 by DC Comics) have cited similarities to the Harry Potter story. These include a dark-haired English boy with glasses, named Timothy Hunter, who on his twelfth birthday discovers his potential as the most powerful wizard of the age upon being approached by magic-wielding individuals, the first of whom makes him a gift of a pet owl. Similarities led the British tabloid paper the Daily Mirror to claim Gaiman had made accusations of plagiarism against Rowling, which he went on the record denying, saying the similarities were either coincidence, or drawn from the same fantasy archetypes. "I thought we were both just stealing from T.H. White", he said in an interview, "very straightforward."[47]

[edit] Wizard's Hall
In 1991, the author Jane Yolen released a book called Wizard's Hall, which bears resemblance to the Potter series and its characters. The main protagonist, Henry and not Harry (AKA Thornmallow), is a young boy who joins a magical school for young wizards.[48] Yolen has been very critical of Rowling's work, and has complained publicly that she believes she stole her ideas. In an interview with the magazine Newsweek, Yolen said that "I always tell people that if Ms. Rowling would like to cut me a very large check, I would cash it."[49]

[edit] The Secret of Platform 13
Eva Ibbotson's The Secret of Platform 13 (first published in 1994) features a gateway to a magical world located on an underground railway platform. The protagonist belongs to the magical world but is raised in our world by a rich family who neglect him and treat him as a servant, while their fat and unpleasant biological son is pampered and spoiled. Amanda Craig is one example of a journalist who has written about the similarities: "Ibbotson would seem to have at least as good a case for claiming plagiarism as the American author currently suing J. K. Rowling [i.e. Nancy Stouffer], but unlike her, Ibbotson says she would 'like to shake her by the hand. I think we all borrow from each other as writers.'"[50]

als toverstaffen en bezems jouw idee zijn van iets kinderachtigs, dan kan je veel fantasy boeken kinderachtig noemen. Deze elementen komen weliswaar uit sprookjes, maar geloof het of niet, ontzettend veel boeken halen dergelijk materiaal uit sprookjes. Denk bijvoorbeeld aan LOTR, waar tovenaars, dwergen, toverstaffen, sprekende bomen, etc. schering en inslag zijn. En het duistere sfeertje van LOTR is zeker ook aanwezig in Harry Potter, zei het niet in de eerste boeken.
Nochtans geen bezemsteels daar, ik zeg niet dat het kinderachtig is om te lenen van sprookjes ik zeg dat vliegen op bezemstelen in een verhaal iets kinderachtig is. Zeg me eens in welke boeken jij vliegen op bezemstelen terug vind? Juist kinderboeken, in geen enkele fantasy boek hem ikd at ooit tegengekomen, zelfde grotendeels voor toverstafjes.

De eerste boeken vind ik trouwens ook nog wel voor een iets jongere leeftijd, maar de laatse 3-4 boeken vind ik toch echt wel voor een hogere leeftijd.
Goh op het nieuws vind je veel ergere dingen dan in de harry potter boeken hoor. De eerste boeken zijn idd nog wat kinderachtiger (niet dat daar iets mis mee is hoor) de hele reeks is gericht op 10-15 jarigen zou ik zeggen.

Enfin op zich maakt de leeftijd mij ook zoveel niet uit, maar door de merchandising, de films en de vele publiciteit heeft Rowling haar boeken ook altijd de uitstraling van kinderboeken willen geven he. Wat ik niet erg goed snap, zeker als er daarna ook een 'adult' versie werd gelanceerd :s.

Het was een kinderboek dat ze geschreven had, toen het later ook bij volwassenen aansloeg hebben ze gewoon een wat andere cover gemaakt, voor de rest zijn de boeken indentiek dacht ik.

Het zou een beetje raar zijn dat na boek 3 (toen ze echt populair werden dacht ik) ze plots over zou schakelen naar volwassen boeken he?

Beguv
2 augustus 2007, 00:31
shit gast ik wist niet dat die rowling zoveel gepikt had

El_L4mor
2 augustus 2007, 01:04
ik zat blijkbaar op een verkeerde pagina te kijken :)... Maar al bij al denk ik dat ge bij veel boeken zo'n lijstje kunt opstellen.

Anyway, toch uw punt wel bewezen nu.

Alola
2 augustus 2007, 02:34
Eum heeft niemand hier al Fantastic Beasts and Where to Find Them/Fabeldieren en waar ze te vinden gelezen? Rowling geeft zonder meer toe dat ze voornamelijk leentjebuur speelt, ál haar fabeldieren komen bijvoorbeeld uit de mythologie van verschillende culturen... So what? Ze doet er bijzonder leuke dingen mee en is ook helemaal niet beschaamd om het toe te geven.
En eerlijk, Grieselstate vergelijken met Harry Potter? Er zijn bijzonder weinig boeken waarbij ik hardop moet lachen tijdens het lezen en HP is er 1 van. En ik lees véél, in alle genres, voornamelijk boeken die mensen 'echte literatuur' noemen. Oké, Harry Potter mag dan niet grensverleggend zijn qua inhoud en het is niet de bijbel, maar voor mij mag het wél literatuur genoemd worden. Het zit vol scherpe maatschappijkritiek, is gewoon echt grappig, trekt lezers over heel de wereld mee (het aantal mensen dat ik ken dat nog nooit een boek had bekeken laat staan gelezen voor HP dat na HP een leesfreak geworden is, is niet meer op twee handen te tellen), raakt mij (ik heb nog nooit een traan gelaten over een film en misschien al 1 keer of zo over 'echte dingen', maar als ik luister naar de HP-audioboeken, de Britse versie met Stephen Fry, tijdens het lopen of zo, dan komt het er soms verdorie dichtbij) en is gewoon goed - noem mij 1 reeks boeken die hetzelfde bereikt?

Ik ben trouwens altijd een grote lezer geweest en sommige boeken van Horowitz zijn gewéldig (eigenlijk zowat alle behalve die rommel met Alex Rider), maar Grieselstate hoort daar voor mij toch ook niet bij. Ik vond dat boek 'leeg' - ik heb het nog eens herlezen toen Horowitz kwam aanzetten met dat 'plagiaat' en vind het nog altijd onzin. Zowat iedereen kent de basisingrediënten van een succesvol kinderboek:
1) neem als hoofdpersonage een wees, liefst een jongen, want jongens lezen geen boeken waar meisjes de hoofdrol spelen terwijl meisjes het omgekeerde wel doen - en een wees: dat zorgt voor mysterie en daardoor kun je makkelijker van alles uitspoken met je personage (je vraagt je als lezer niet af 'wat zouden zijn ouders daar wel niet van denken' want er zijn geen ouders in the picture én meestal wordt zo'n wees slecht behandeld op zijn nieuwe plek, hij is een outsider, waardoor je meteen gaat meeleven)
2) creëer een wereld die anders is dan de onze maar wel 'bekend' is - dus bv. met vampieren en weerwolven (griezel), detectives, maffia, of magie... maar altijd in een bekende wereld zoals bv. voor Britten het kostschoolfenomeen
3) steek humor en spanning in je boek (dat klinkt voor de hand liggend en is het ook, maar veel auteurs vergeten het, zoals onze liefste Horowitz in Grieselstate)
[4) behandel je lezerspubliek niet als kleine kinderen, een kind leest niet zo graag boeken 'voor kinderen', er mag best wat niveau aan zijn]

Voor iemand mij aanvalt: ik heb gewoon het gevoel dat een niet-fanboy (girl in dit geval) ook eens mocht zeggen dat Rowling toch wel iets gepresteerd heeft, al was die epiloog en eigenlijk het aantal doden etc. nogal cheesy, het is een prestatie om zeven boeken lang aan de hooggespannen verwachtingen van zoveel lezers te voldoen.
Het blijft gewoon mijn mening, no hard feelings!

k995
2 augustus 2007, 09:16
shit gast ik wist niet dat die rowling zoveel gepikt had

Ach zoals ik hierboven al zei, zowat al die autheus hierboven zeggen "ik heb het daar of daar van" Dit is doodnormaal rowling heeft nog steeds een deftige serie gemaakt grappig en spannend .

k995
2 augustus 2007, 09:26
Ze doet er bijzonder leuke dingen mee en is ook helemaal niet beschaamd om het toe te geven.
Niet echt, wat ze zelf toegeeft is dat ze leent van werken die niet op harry potter trekken of uit mythes en fabels, de boeken die echt op haar werk trekken heeft ze eigenlijk nooit toegegeven dat ze daar gekopieerd van heeft. Ze zou wel gek zijn, een 3 a 4 van die hierboven vernoemde auteurs zou makkelijk kunnen claimen dat er sprake is van plagiaat en een deel van de 1 miljard opeisen die Rowling hier al aan verdiend heeft.

En eerlijk, Grieselstate vergelijken met Harry Potter? Er zijn bijzonder weinig boeken waarbij ik hardop moet lachen tijdens het lezen en HP is er 1 van. En ik lees véél, in alle genres, voornamelijk boeken die mensen 'echte literatuur' noemen. Oké, Harry Potter mag dan niet grensverleggend zijn qua inhoud en het is niet de bijbel, maar voor mij mag het wél literatuur genoemd worden. Het zit vol scherpe maatschappijkritiek, is gewoon echt grappig, trekt lezers over heel de wereld mee (het aantal mensen dat ik ken dat nog nooit een boek had bekeken laat staan gelezen voor HP dat na HP een leesfreak geworden is, is niet meer op twee handen te tellen), raakt mij (ik heb nog nooit een traan gelaten over een film en misschien al 1 keer of zo over 'echte dingen', maar als ik luister naar de HP-audioboeken, de Britse versie met Stephen Fry, tijdens het lopen of zo, dan komt het er soms verdorie dichtbij) en is gewoon goed - noem mij 1 reeks boeken die hetzelfde bereikt?

Goh vraag ik me toch af wat je daarvoor gelezen hebt, er zijn heel wat meer boeken die veel meer maatschappij kritisch zijn (wat er amper in de harry potter boeken zit) en die grappiger/spannender/meeslepend/... zijn, niet dat dit slechte boeken zijn, vooral niet voor 11 jarigen daar zijn ze volgens mij perfect voor.

Zowat iedereen kent de basisingrediënten van een succesvol kinderboek:
Voor harry potter waren er amper succesvolle kinderboeken,d aarom dat rowling zoveel geweigerd is , er was geen markt voor dit soort boeken.

NotoriousP
2 augustus 2007, 10:47
Wat een zever toch, alsof Aragog, zogezegd gestolen van Tolkien, Tolkien haar eigen idee was? Een gigantische spin, juist daar was nog niemand op gekomen... :ironic:

Alle fictie boeken plegen plagiaat, al-le-maal. Het heeft echt geen zin om hier over te zagen dus stop ermee k995, schrijf een mail naar Rowling fzo.

Alola
2 augustus 2007, 11:30
1) Ze zou wel gek zijn, een 3 a 4 van die hierboven vernoemde auteurs zou makkelijk kunnen claimen dat er sprake is van plagiaat en een deel van de 1 miljard opeisen die Rowling hier al aan verdiend heeft.

2) Goh vraag ik me toch af wat je daarvoor gelezen hebt...

3) Voor harry potter waren er amper succesvolle kinderboeken,d aarom dat rowling zoveel geweigerd is , er was geen markt voor dit soort boeken.

1) Ja, omdat die auteurs meestal zelf ook wel weten dat de dingen die op dat plagiaat zouden wijzen ook weer in andere boeken voorkomen... Het is dus ook niet voor niets dat die auteurs dat niet gedaan hebben; als een van die auteurs echt zou vinden dat de verhaallijn letterlijk overgenomen is (en niet door toeval), zouden ze echt wel een gooi wagen naar al dat geld.
2) Noem iets en ik heb het al gelezen. Wedden? Met een pa die bibliothecaris is (alle boeken kwamen eerst bij ons thuis voor ze gekaft werden en ik las zeker tien boeken per week, nu ik wat ouder ben iets minder maar toch nog altijd van alles)...
3) Geen markt? Ben je Roald Dahl, Horowitz, Thea Beckman, Astrid Lindgren, Marc De Bel, het hele Griezelgenootschap, Ed Franck, Lewis Carroll, A.A. Milne... vergeten? Ook vóór HP waren er al boekenwurmen die heel veel boeken lazen... En meer dan nu eigenlijk, met computers en consoles en tv. HP is misschien wel het eerste fenomeen dat zowat iedereen gelezen heeft (en dat gigantisch 'geovermarketingd' is), maar anders dan bij een ongelooflijk zwaar overrated boek als The Da Vinci Code is het het gewoon waard, vind ik dus toch.

k995
2 augustus 2007, 12:16
1) Ja, omdat die auteurs meestal zelf ook wel weten dat de dingen die op dat plagiaat zouden wijzen ook weer in andere boeken voorkomen... Het is dus ook niet voor niets dat die auteurs dat niet gedaan hebben; als een van die auteurs echt zou vinden dat de verhaallijn letterlijk overgenomen is (en niet door toeval), zouden ze echt wel een gooi wagen naar al dat geld.
Idd dat zei ik ook al hierboven, maar als Rowling zelf zou zeggen dat ze van die gekopieerd heeft word dat natuurlijk iets anders.

2) Noem iets en ik heb het al gelezen. Wedden? Met een pa die bibliothecaris is (alle boeken kwamen eerst bij ons thuis voor ze gekaft werden en ik las zeker tien boeken per week, nu ik wat ouder ben iets minder maar toch nog altijd van alles)...

? Meen je dat nu echt? Je doet alsof dat in alle genres harry potter zowat het beste is wat er te vinden is, sorry dat is absoluut onzin, zelfs in fantasy voor kinderen is er beter te vinden Thea Beckman bijvoorbeeld met Kinderen van Moeder Aarde die wel maatschappijkritiek geven.

IK kan gerust van de genres die ik nog lees ook betere (veel betere) boeken geven hoor maar dat lijkt me redelijk nutteloos.

3) Geen markt? Ben je Roald Dahl, Horowitz, Thea Beckman, Astrid Lindgren, Marc De Bel, het hele Griezelgenootschap, Ed Franck, Lewis Carroll, A.A. Milne... vergeten? Ook vóór HP waren er al boekenwurmen die heel veel boeken lazen...
Geen markt dus je noemt een tiental van de meest succesvolle op van de laatste 50 jaar en je zal veel meoite hebben om er nog 10 zo succesvolle te vinden. En in vergelijking met de andere genres hebben deze mensen amper verkocht.

Ik zeg dit trouwens niet het zijn de uitgevers die dit zeggen, er was geen geld te verdienen met kinderboeken, tot harry potter kwam.

En meer dan nu eigenlijk, met computers en consoles en tv. HP is misschien wel het eerste fenomeen dat zowat iedereen gelezen heeft (en dat gigantisch 'geovermarketingd' is), maar anders dan bij een ongelooflijk zwaar overrated boek als The Da Vinci Code is het het gewoon waard, vind ik dus toch.

Ik vind The Da Vinci Code en harry potter op hetzelfde niveau staan, bij allebei is er ander en beter te vinden.

k995
2 augustus 2007, 12:18
Wat een zever toch, alsof Aragog, zogezegd gestolen van Tolkien, Tolkien haar eigen idee was? Een gigantische spin, juist daar was nog niemand op gekomen... :ironic:

Alle fictie boeken plegen plagiaat, al-le-maal. Het heeft echt geen zin om hier over te zagen dus stop ermee k995, schrijf een mail naar Rowling fzo.

Waar klaag ik erover? Iemand vroeg waar ze dan wel haar ideen vandaan had en ik zeg dat gewoon? Heb je die post wel gelezen? Ik zeg er toch bij dat dit NIET uitmaakt dat ALLE schrijvers dit doen?

Mai je mag van sommigen blijkbaar niks zeggen over rowling.

deyoeri
2 augustus 2007, 19:21

Ofwel snap ik gwn je zinsconstructie niet, ofwel heb jij een fameus gat in je cultuur.

Starrk
2 augustus 2007, 19:31
Je gaat toch niet beginnen klagen bij iedereen die ook trollen en goblins en dwergen en elfjes gebruikt in zijn boeken he?

Elke fantasyschrijver leent van ergens, ofwel gevestigde mythologie of andere auteurs. Het is juist het hergebruiken en het recreëeren van wat je al weet samen met het toevoegen van een eigen invloed dat fantasy toch boeiend houdt.

Dodgey
4 augustus 2007, 17:48
Heb dat einde van het vorige boek nooit aanvaard. Dumbledore, the greatest wizard of all times, liet zich zomaar ineens afmaken? En het was dan nog door Snape, diegene die niemand vertrouwde, maar Dumbledore zelf had aan hem nooit een seconde getwijfeld om een mysterieuze reden... OF Dumbledore was helemaal niet dood OF het was afgesproken spel met Snape... Het is dus inderdaad dat laatste geworden... :)

Gromme
5 augustus 2007, 00:14
Heb hem net uit en wauw, het is voor mij zowat de beste uit heel de reeks. Die laatste 200 bladzijde waren bangelijk. Er kwamen daar toch heel wat gevoelens aan te pas. Ook de 'camping'momenten ervoor waren vrij intens. Ik heb wel een dubbel gevoel nu, omdat het gedaan is maar dat ik eigenlijk niet wil dat het stopt.

Als ik me niet vergis heb ik gehoord dat JK nog een laatste boek gaat uitbrengen met alles over en rond de wereld van HP

Thales
5 augustus 2007, 00:16
Heb dat einde van het vorige boek nooit aanvaard. Dumbledore, the greatest wizard of all times, liet zich zomaar ineens afmaken? En het was dan nog door Snape, diegene die niemand vertrouwde, maar Dumbledore zelf had aan hem nooit een seconde getwijfeld om een mysterieuze reden... OF Dumbledore was helemaal niet dood OF het was afgesproken spel met Snape... Het is dus inderdaad dat laatste geworden... :)

dus dumbledore heeft em zowaar opgeofferd?

Poepoei
5 augustus 2007, 00:30
dus dumbledore heeft em zowaar opgeofferd?

Niet echt, hij had een vervloekte ring (1ste horcrux) om zijn vinger gedaan. Snape kon de schade beperken, maar hij had nog maar een jaar te leven. Voldemort had Draco Malfoy de opdracht gegeven Dumbledore te vermoorden, maar hij wilde niet dat Malfoy een dood op zijn geweten kreeg. Daarom had Dumbledore met Snape afgesproken dat hij hem zou vermoorden, omdat hij toch sowieso zou sterven door die vloek en omdat Snape toch al zoveel mispeuterd had, itt Draco die nog 'puur' was.

Als ik het goed begrepen heb dan toch :unsure:

_DM_
5 augustus 2007, 03:00

Buiten dat Tolkien een vent is klopt het nochtans hoor: Tolkien was de eerste schrijver die fantasy gebruikte (hij heeft het als het ware uitgevonden) en ja, hij zal dan ook de eerste zijn geweest een gigantische spin gebruikte (in die context).

Project Zero
6 augustus 2007, 21:49
300 paginas vandaag in een ruk uitgelezen, zalig zeg!

:love:

boesje
6 augustus 2007, 22:09
k995 , dus jij denkt dat Tolkien (in zijn geval zijn famillie dus, of wie dan ook de rechten nu bezit) ineens mag zeggen van: Ja wij willen zoveel want euh mevrouwtje, ge hebt wel een SPIN gebruikt in u boek hé! Er komt al een spin voor in LOTR, hoe durft ge dat toch doen!

Belachelijk

zarathustra
6 augustus 2007, 22:16
zelfs in fantasy voor kinderen is er beter te vinden Thea Beckman bijvoorbeeld met Kinderen van Moeder Aarde die wel maatschappijkritiek geven.

Waarom is een boek 'beter' als het maatschappij kritiek geeft?

boesje
6 augustus 2007, 23:24
Omdat je dan lekker rebel zijt als ge die beter vind:p

d2itemnet
8 augustus 2007, 03:40
ik had het boek op 22 juli gekregen, besteld op bol.com
Intussen uitgeleze nen ik vond het wel een leuk boek, alleen was het laateste hoofdstuk wat flauw

k995
9 augustus 2007, 14:11
k995 , dus jij denkt dat Tolkien (in zijn geval zijn famillie dus, of wie dan ook de rechten nu bezit) ineens mag zeggen van: Ja wij willen zoveel want euh mevrouwtje, ge hebt wel een SPIN gebruikt in u boek hé! Er komt al een spin voor in LOTR, hoe durft ge dat toch doen!

Belachelijk

Nee dat denk ik helemaal niet, weet niet waar je dat vandaan haalt trouwens.

k995
9 augustus 2007, 14:12
Waarom is een boek 'beter' als het maatschappij kritiek geeft?

? Waar zeg ik dat?

Iemand zei dat haary potter maatschappij kritiek gaf ik zei dat ik dat niet terugvond en noemde een kinderboek dat dit wel gaf.

zarathustra
9 augustus 2007, 21:28
? Waar zeg ik dat?

Iemand zei dat haary potter maatschappij kritiek gaf ik zei dat ik dat niet terugvond en noemde een kinderboek dat dit wel gaf.

wel omdat je zei dat er beter te vinden was ^-^

Alola
10 augustus 2007, 00:58
Maatschappijkritiek in HP:
-heel het gebeuren met de huiselfen
-het ministerie is onbetrouwbaar
-de eerste minister is een marionet op zoek naar een mascotte
-heel de apartheidbeweging (en de contrabeweging) die op gang komt tegen muggles en halfbloods en purebloods e.d.
-ze klaagt materialisme, obesitas en oververwendzijn (Dudley) aan
-...

Poplipo
13 augustus 2007, 17:05
net uitgelezen, en man man man, kben blij da'k nie heb willen w8en tot 17 nnovember

Dieleman_F
13 augustus 2007, 17:35
Kan trouwens iemand de mop uitleggen van één van de tweelingbroers wanneer hij weer wakker werd na dat ongelukje?

Glor
13 augustus 2007, 18:54
Der zit een gat in zijn hoofd en hij voelt zich saint-like waarop de andere broer vraagt:"Wat bedoel je daarmee?"
"Snap je, saint-like-->holey..."

Dieleman_F
13 augustus 2007, 18:56
En ik maar denken, wat heeft saint-like nu met een oor te maken :p

Toch maar een zwakke mop imo :p.

Glor
13 augustus 2007, 19:01
Vondk ook een van de zwakkere uit het boek :p

Poplipo
13 augustus 2007, 19:28
kvraag me af hoe em da ga vertalen :p

Mcar
13 augustus 2007, 19:29
En ik maar denken, wat heeft saint-like nu met een oor te maken :p

Toch maar een zwakke mop imo :p.

Dat antwoordde Fred dan ook

WillemVM
18 augustus 2007, 23:58
Kvinnet wel rot dak eigenlijk pas vanaf het 7de boek into harry potter was en alleen et 6de en het 7de gelezen eb en van de rest al de films gezien =(

WillemVM
24 augustus 2007, 15:10
Tis uit =( toch wel leeg gevoel

maareuhh, ik heb het mss overgeslagen maar wie wordt het nieuwe schoolhoofd