PDA

Volledige versie bekijken : Treinreis naar grensgebied (m'n eerste keer)

ULTRAnumb
14 juli 2007, 22:40
Ja k kvoel mij al nen aap genoeg omt ier te vrage
mr kmoet dus naar het grensgebied geraken
dus kheb al ne routeplanner gebruikt enal
een keer overstappen in brussel noord
mr ik vraag mij af of die routeplanner te betrouwen is en accuraat genoeg
dak ginder ni verkeerd sta dienen dag
kheb er totaal geen verstand mr dan echt nul de botte :sad:
dus als iemand mij hier heel duidelijk kan uitleggen hoe ik da moet gebruiken...
zonder geflame aub :$

Radiance
14 juli 2007, 22:51
www.nmbs.be vul uw vertrek- en eindstation in, alsook uur & datum en gaan.
De combinaties die je daarna krijgt zijn allemaal mogelijk, aan u om er de simpelste uit te kiezen.

Let wel een beetje op hoeveel tijd er tussen 2 treinen zit, soms geeft die planner aan dat 5-6 minuten voldoende is om over te stappen, als uw trein 2 minuten te laat is en ge kent dat station niet dan moogt 't vergeten.

ULTRAnumb
14 juli 2007, 22:55
da is het ook juist
kheb die site al gedaan enzo
kheb uren enal datum 'n stuff
zit telkens een kwartier tussen overstap tussen
1 keer overstappen tijdens heen en weer
mr kmoet in brussel noord overstappen en kheb ng nooit trein gebruikt op mijn eentje o.O

*FiReStOnE^-*
15 juli 2007, 00:48
das echt ni moeilijk, als ge een kwartier hebt om over te stappen is dat zeer gemakkelijk, op de site van de nmbs staat ook de richting van de treinen (als ge bv van gent naar harelbeke moet richting gent moet ge den trein richting kortrijk nemen). tis die richting die ge moet weten, da staat dus op de site van den nmbs (trein met als bestemming...) en in brussel noord hangen der overal televisieschermen met die treinen erop en met welk perron

ULTRAnumb
15 juli 2007, 01:00
ah merci
want m'n ma doet er nogal lastig over overt feit dak ng ni op trein heb gezeten
kheb dr al es gestaan in brussel noord me school merja
nu ist gwn ik alleen en kzen 2 uur onderweg

ChevaL
4 augustus 2007, 14:26
Sorry voor de bump maar kheb hier namelijk ook een vraag :p

Ik ga ook reizen met de trein naar een vriendin in Frankrijk ( naar Lille ), maar wat ik niet zie zitten is het overstappen.

De trein rijdt naar Kortrijk, daar heb ik 5 minuten tijd om over te stappen op de trein van Lille, maar vorig jaar moest ik dit ook eens doen ( toen ik naar Antwerpen ging ) maar wist totaal ni naar welke perron ik moest, daardoor heb dus mijn trein gemist met als gevolg dak een uur moest wachten.

Nu wil ik weer niet hetzelfde voorkomen dus hoe weet je direct naar welke perron je moet?

Bedankt

SweetEmmaRose
4 augustus 2007, 14:32
Da kunde alleen zien in het treinstation zelf vrees ik.

Tapijt
4 augustus 2007, 14:37
aha den omni zen treinreis naar zen liefje ? ^^

Eagle-Eye
4 augustus 2007, 14:38
In de meeste stations in Belgiƫ hangen elektronische panelen waarop alle treinen + perron opstaan. Daar kun je vrij vlug zien waar je trein staat/zal staan. 5 minuten is wel vrij weinig om over te stappen. Dan kan je je echt geen minuut verlies veroorloven.
Meestal hebben treinen vaste perrons (denk ik aangezien het anders nogal een warboel kan worden volgens mij) dus misschien kan je eens bellen/mailen naar de NMBS of zo. :unsure: Ik verzeker hiermee wel geen resultaat !!
Contact Us (http://www.b-rail.be/main/N/contact/) van de NMBS.

bludgeoned
4 augustus 2007, 15:39
In kortrijk niet panikeren en rustig de schermen zoeken en dan naar het juiste perron stappen.

Bushi
4 augustus 2007, 15:45
Sorry voor de bump maar kheb hier namelijk ook een vraag :p

Ik ga ook reizen met de trein naar een vriendin in Frankrijk ( naar Lille ), maar wat ik niet zie zitten is het overstappen.

De trein rijdt naar Kortrijk, daar heb ik 5 minuten tijd om over te stappen op de trein van Lille, maar vorig jaar moest ik dit ook eens doen ( toen ik naar Antwerpen ging ) maar wist totaal ni naar welke perron ik moest, daardoor heb dus mijn trein gemist met als gevolg dak een uur moest wachten.

Nu wil ik weer niet hetzelfde voorkomen dus hoe weet je direct naar welke perron je moet?

Bedankt

Je pakt je gsm/telefoon en belt gewoon naar het station Kortrijk een uur op voorhand? :unsure:

bludgeoned
4 augustus 2007, 16:22
Het kan toch niet veel duidelijker zijn, je kunt het altijd vragen aan de conducteur welk spoor je moet nemen, maar als je uitstapt hangt er boven de trappen meestel aan monitor (in kortrijk toch).
wist niet dat een trein nemen zo moeilijk kon zijn

superbus
4 augustus 2007, 19:18
Allez man, 16 jaar en nog geen trein alleen genomen..
Je gaat nu toch niet zeggen dat die tabellen moeilijk zijn he:p

Je ziet toch direct op die tv's die boven de gang hangen op welk spoor je moet zijn..

Alola
5 augustus 2007, 03:06
Normaal is dat spoor vier maar als je vanuit Gent komt is dat meestal (90% van de tijd) een rechtstreekse trein naar Lille/Rijsel... ze zullen dan wel in de trein zeggen welke rijtuigen 'beperkt zijn tot Kortrijk' en welke doorrijden!

Good luck.
O en in Kortrijk laten ze treinen bijna altijd wachten als er vertraging is of zo. Bij zulke dingen moet je echt geen paniek hebben hoor, er zijn geen 5 treinen op hetzelfde uur en ook geen 20 sporen of zo, en de treinregeling zit wel zo in elkaar dat je in principe je aansluiting moet halen (er zijn natuurlijk soms onvoorziene omstandigheden zoals obstakels op het spoor of pannes maar normaal gezien lukt het).

Dus:
In Gent de trein van xu57 nemen; dan ben je om x+1u17 in Kortrijk en om x+1u46 in Lille Flandres. Hierbij ga ik er dus wel van uit dat je in Gent opstapt (heb je opgegeven als woonplaats, gewoon een gok dus)...

ClayDavis
5 augustus 2007, 12:51
kvind die gele papieren toch handiger dan de schermen :/

Th0masSss
5 augustus 2007, 14:52
Ik heb 4maand op kot gezeten in Lille, ik nam gewoon trein tot kortrijk en dan overstappe naar die richting Lille flanders.

Kost, go-pass tot moeskroen en dan ticket moeskroen - Lille flanders, in totaal een €9.5.

Wover
5 augustus 2007, 15:13
Inderdaad wel niet vergeten dat je met een binnenlandse trein naar het buitenland gaat (dus die een stukje in het buitenland rijdt), je een extra ticket moet kopen aan het grensstation voor het deel van de grens tot het station over de grens. Daar staat normaalgezien genoeg info over op de NMBS site.

SimonL
5 augustus 2007, 20:36
Allez man, 16 jaar en nog geen trein alleen genomen..

is dat zo erg? :wtf:

Wover
6 augustus 2007, 02:29
Bwa nee, maar eens je zowat puberale neigingen begint te krijgen en het wat verder wil zoeken kom je als 16-jarige normaal toch automatisch bij de trein terecht :p.

superbus
6 augustus 2007, 14:10
is dat zo erg? :wtf:

Ja dat is erg, een grote schande:p

NeoCracer
10 augustus 2007, 10:52
In Brussel Noord hangt er aan de hoofdingang een groot paneel wet de vertrektijden...Daar staat het uur op, de bestemming, en het spoor.
Ann het spoor zelf staat er in Brussel Noord zelf nog een paneel waar de trein heen gaat enzo. Ook elk station waar de trein stopt staat erop.

Een trein nemen is echt niet moeilijk hoor,
ik ben 15 en moet voor vakantiejob overal naartoe met de trein.
Dus ik weet pas op de dag zelf waar ik heen moet, maar in de stations is er geen enkel probleem om te weten welk spoor je moet nemen.