PDA

Volledige versie bekijken : reis naar tsjechie?

L0k1-
23 juni 2007, 17:44
Hallo,

Mijn interesse is gewekt door dir land en zou het graag eens willen bezoeken, nu doordat ik een complete leek bent als het komt op reizen, vroeg ik me af of ik hier niet enkele tips kan krijgen? :)

Ik zou dus graag Praag bezoeken, dus plaats voor te slapen zou hier wel in de buurt moeten liggen, aantal dagen zou op iets van 7-10 dagen liggen. budget zou op iets van 1000 - 1200 euro liggen. Nu sinds ik een complete nieuweling ben op dit gebied kan het natuurlijk zijn dat dit niet genoeg is.
Hieronder heb ik paar vraagjes opgesteld:

1) Wat voor transport best pakken richting Tsjechie?
2) Hoeveel geld kun je best meehebben?
3) bankkaarten zijn er bruikbaar of beter cash bijhebben?
4) bezienswaardigheden?
5) uitgaansleven?
6) dingen zeker NIET doen?
7) is Engelse taal bruikbaar?
8) bepaalde dingen als voorzorg meepakken vanuit belgie? (medicatie, etc.... )
9) Deftige locatie om te overnachten? (moet gewoon deftige sanitair en bed hebben, rest is optioneel)

als er gedeeltelijk of volledig op deze vragen kan geantwoord worden, bedankt :)

pieta
23 juni 2007, 19:20
ik ben vorig met de scouts naar tjeschie geweets, dus veel heb ik niet kunnen zien, ma tijdens daagse enz naar praag geweest

ik ben toen opgegaan met de auto, ik wete welniemeer hoelang da duurde...
geld? wel, veel dingen zijn daar spotgoedkoop, ne halve lieter bier voor 50 cent is geen uitzondering, maar cola kost wel ne euro(wat nog goedkoop is)
ook eten, een pizza ofzo ook 4 euro, dus das al een groot pluspunt:)

bankkaarten weet ik ook niemeer:)

in praag zijn we aantal musea gaan bezoeken, op dat moment was er ook een tijdelijke tentoonstelling van foltertuigen enz, was wel nice om te zien...

uitgaansleven in praag is redelijk groot, dus zal denkik altidj wel iets zijn...
dingen niet doen? geen idee

engels, bwaa, bij iets oudere mensen abosluut nie, bij de jongeren valt ta mee...
om te overnachten zijn we gewoon in jeugdherberg blijven slapen, was dacht ik iets van 15 euro de nacht(in praag)

SweetEmmaRose
23 juni 2007, 19:30
Er was hier al een thread over tsjechie, hebben veel mensen in geantwoord. Probeer die is terug te zoeken.

BeeLz
23 juni 2007, 19:40
trein/auto/vliegtuig
niet teveel
genoeg bankcontacts met maestro, ook in supermarkten etc
4) bezienswaardigheden?
mooie stad int algemeen, echt wel veel te zien
5) uitgaansleven?
best wel veel te doen, redelijk wat danscafes, discotheken, stripclubs :p
dingen die je in België ook niet doet
Ja
Pak gewoon dingen mee die je op reis meepakt; motilium, imodium & dafalgan :p
9) Deftige locatie om te overnachten? (moet gewoon deftige sanitair en bed hebben, rest is optioneel)
als je met meerdere mensen gaat is http://www.warsawshotel.com/prague-hotels.htm zeker aan te raden , indien alleen jeugdherberg ofwel hotel maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ben ondertussen 3x in praag geweest en vind het daar super :)
Veel van het budget zal afhangen van u vervoer en logement daar.
Het leven is er in het algemeen echt wel goedkoop vergeleken met hier.
Voor een klein 10€ hebde nen deftige diner daar, een pintje kost 0.5€ etc...

L0k1-
23 juni 2007, 19:55
bedankt voor de replies, nu ik zou wellicht het vliegtuig pakken, enige opmerkingen hierrond, bijvoorbeeld welke maatschappij NIET gebruiken? :)

heb ook gehoord dat tassen/etc..; nogal veel verdwijnen bij de luchthaven in Tsjechie, maar dit zal dan maar zo een fabeltje zijn of heeft het zo en slechte reputatie?

@ SweetEmmaRose

bedankt, zal search gebruiken :)

SweetEmmaRose
23 juni 2007, 21:04
trein/auto/vliegtuig
niet teveel
genoeg bankcontacts met maestro, ook in supermarkten etc
4) bezienswaardigheden?
mooie stad int algemeen, echt wel veel te zien
5) uitgaansleven?
best wel veel te doen, redelijk wat danscafes, discotheken, stripclubs :p
dingen die je in België ook niet doet
Ja
Pak gewoon dingen mee die je op rijs meepakt; motilium, imodium & dafalgan :p
als je met meerdere mensen gaat is http://www.warsawshotel.com/prague-hotels.htm zeker aan te raden , indien alleen jeugdherberg ofwel hotel maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ben ondertussen 3x in praag geweest en vind het daar super :)
Veel van het budget zal afhangen van u vervoer en logement daar.
Het leven is er in het algemeen echt wel goedkoop vergeleken met hier.
Voor een klein 10€ hebde nen deftige diner daar, een pintje kost 0.5€ etc...

*gulp*

BeeLz
23 juni 2007, 21:36
*gulp*

:doh: Mja, ne mens maakt wel eens fouten als hij 4u heeft geslapen en deze morgen een hels examen accountancy heeft gehad

vogelnestje
23 juni 2007, 22:16
hoe? busmaatschappij Eurolines. Vertrekt alvast uit Bxl en Gent.

geld: kan je er steeds uit de muur halen, idd niet teveel op zak.

Verder is het een prachtland. Om te dansen, heb je in Praag de grootste discotheek van heel Midden-Europa, is de moeite. Met engels kom je in de hoofdstad overal. Probeer mss toch enkele begrippen te leren (veelgebruikte staan vaak in de reisgids), komt altijd des te sympathieker over...

Verder niet teveel met uw electronica showen... Geniet er van!

L0k1-
23 juni 2007, 23:41
hoe? busmaatschappij Eurolines. Vertrekt alvast uit Bxl en Gent.

geld: kan je er steeds uit de muur halen, idd niet teveel op zak.

Verder is het een prachtland. Om te dansen, heb je in Praag de grootste discotheek van heel Midden-Europa, is de moeite. Met engels kom je in de hoofdstad overal. Probeer mss toch enkele begrippen te leren (veelgebruikte staan vaak in de reisgids), komt altijd des te sympathieker over...

Verder niet teveel met uw electronica showen... Geniet er van!

ja was van plan om zowieso enkele begrippen in het Tsjechisch te kunnen spreken, zodat ik niet als een arrogante toerist zou overkomen :p

nu misschien dommere vraag, maar toch maar vragen, heeft alleen gaan ook zin of kun je toch beter met minimum 2 personen gaan, want doordat dit uiteindelijk mijn eerste keer zou zijn, vraag ik me dit wel af :)

SweetEmmaRose
24 juni 2007, 00:37
:doh: Mja, ne mens maakt wel eens fouten als hij 4u heeft geslapen en deze morgen een hels examen accountancy heeft gehad

Ja geen probleem, ik wijs u er alleen op :p
Gebeurt bij ons allemaal :)

Reddyfreddy
24 juni 2007, 12:45
Aub

http://www.9lives.be/forum/showthread.php?t=501154&highlight=Tsjechi%EB

:bow:

L0k1-
24 juni 2007, 13:03
bedankt, maar ik zit nog altijd beetje met het dilemma van alleen gaan of het dan wel nut heeft :unsure:

-etienne-
24 juni 2007, 17:52
wanneer ga je? Ik ga ook, misschien kan je met ons meerijden :-)

Wij ( ik en ne maat van 21 jaar elk) vertrekken ongeveer 17 juli

L0k1-
24 juni 2007, 20:18
wanneer ga je? Ik ga ook, misschien kan je met ons meerijden :-)

Wij ( ik en ne maat van 21 jaar elk) vertrekken ongeveer 17 juli

wel heb nog geen enkel idee uiteindelijk, zou eind juli zijn ofzo, augustus alvast niet.

maar met onbekenden meerijden zie ik niet direct zitten, achja zal nog wel zien :)

-etienne-
27 juni 2007, 11:02
naar aanleiding van je pm heb ik je toegevoegd op msn :)

themummy123
30 juni 2007, 17:01
ik heb op de website van brussels airlines gezien van 13/08 tot 21/08(deze dag is goedkoopst op terug te keren) inclusief taksen = 120 euro(ongeveer, zonder reisverzekering en reisannulatie)
Dit is wel voor de vlucht alleen he. Naar Praag dus.
Ik denk eraan om na m'n reis van Turkije om eens naar ginder te gaan. Ne keer zien hoe het daar is.

Berd
1 juli 2007, 21:00
Vorig jaar zijn we in Tsjechie geweest (huisje gehuurd in Noord Bohemen en enkele dagen Praag). Het was ons zo goed meegevallen dat we dit jaar in Juli teruggaan naar Praag (enkel de stad dus).

1. Vorig jaar waren we met de wagen omdat het gehuurde huisje heel afgelegen lag. Dit jaar gaan we met het vliegtuig want we blijven normaalgezien vrij dicht bij het centrum (heel veel metro's en bussen).
We hebben onze vluchten geboekt met skyeurope; low cost oost-europese maatschappij. Als ik met niet vergis, was het 180 euro voor 2 personen heen en terug vanuit Brussel (incl tax).
2. Ons hotel is geboekt met Visa, maar we moeten ter plaatse betalen (cash). Vermoedelijk doen ze dit om te profiteren van een gunstigere koers, maar dat gun ik ze want het is sowieso belachelijk goedkoop. Om deze reden nemen we dus in elk geval het geld voor het hotel mee van hier + een beetje extra. Je kan ginds inderdaad overal geld afhalen, maar we komen vrij laat aan in Praag, dus nemen wij dat bedrag al mee om problemen te vermijden.
3. Zie 2.
4. We waren vorig jaar maar 3 dagen in Praag, dus sowieso nog lang niet alles kunnen zien. We hebben ons moeten beperken tot het typische dagtoerisme omdat we 's avonds doodop waren om op korte tijd zoveel mogelijk te zien. Daarom gaan we dit jaar terug; rustiger de dingen bezoeken die we nog niet gezien hebben (of opnieuw willen bezoeken) en 's avonds nog voldoende tijd en kracht overhouden om ook het nachtleven mee te maken (een collega werkt en woont in Praag dus van hem heb ik heel wat interessante adressen :D).
5. Heel veel leuke plaatsen (nog niet zelf bezocht, maar binnenkort dus wel). Goedkope inkom (gratis tot max +- 3 euro). Goedkope drank; vodka-orange voor 2 euro, halve liter bier voor een euro (ik heb het dan over "discotheken" want elders is het nog goedkoper).
6. Op restaurant beter niet iets bestellen dat je in Belgie zou bestellen. Niet dat het dan slecht is, maar het smaakt sowieso anders dan de smaak waar je je aan verwacht, dus dan kan je beter hun plaatstelijke specialiteiten bestellen. Je weet niet wat je moet verwachten maar het is bijna allemaal heel lekker, dus dan valt het altijd mee ;). Bestel bijvoorbeeld ook beter geen zeevisgerechten, want Tsjechie grenst niet aan een zee dus ze hebben ook minder de traditie om zoiets klaar te maken (hoewel dat natuurlijk altijd kan meevallen).
Laten uitschijnen dat je Duitser of Nederlander bent. Als Belg is het moeilijk want buitenlanders denken vaak heel snel dat we Duits of Hollander zijn, maar als je iemand aanspreekt begin je best meteen met "Hello we are from Belgium" alvorens een vraag te stellen. Wij hadden het de eerste keer voor toen we ons huisje zochten in een dorp van 20 inwoners dat ze "het niet wisten zijn". Toen ze aan de wagen zagen dat we uit Belgie kwamen, riepen ze ons terug en begeleiden ons tot aan de deur... ze dachten dat we duitsers waren...
7. Ja, toch de jongere mensen en de meeste ambtenaren (politie, infostandjes,...) Aan de kassa in een supermarkt kan het al eens tegenvallen. Ze spreken dan meestal wel Duits, maar daar hebben ze een afkeer van (WOII).
8. Niet echt, ik had vorig jaar bijvoorbeeld lensvloeistof vergeten en die heb'k daar in de eerste de beste apotheek kunnen kopen; goedkoper dan hier.
9. We hebben vorig jaar en dit jaar ons hotel in praag geboekt via http://www.booking.com/ . Als je dan een beetje kijkt naar de beoordelingen van de verschillende hotels in uw prijsklasse, dan kunt ge sowieso zien welke argumenten van kritiek voor u belangrijk zijn. Dat iemand zei dat er geen TV op de kamer was, was voor ons bijvoorbeeld geen nadeel want we zijn toch nooit op de kamer tenzij om te slapen.

Mercer
6 juli 2007, 01:48
Hallo,

Mijn interesse is gewekt door dir land en zou het graag eens willen bezoeken, nu doordat ik een complete leek bent als het komt op reizen, vroeg ik me af of ik hier niet enkele tips kan krijgen?

Ik zou dus graag Praag bezoeken, dus plaats voor te slapen zou hier wel in de buurt moeten liggen, aantal dagen zou op iets van 7-10 dagen liggen. budget zou op iets van 1000 - 1200 euro liggen. Nu sinds ik een complete nieuweling ben op dit gebied kan het natuurlijk zijn dat dit niet genoeg is.
Hieronder heb ik paar vraagjes opgesteld:

4) bezienswaardigheden?
5) uitgaansleven?

als er gedeeltelijk of volledig op deze vragen kan geantwoord worden, bedankt

Ik ben al verschillende keren naar Tsjechië geweest, maar dat is al jaren geleden. Ik herinner mij nog goed dat die mensen daar enorm gastvrij zijn, vooral buiten Praha.
Praha mag je niet links laten liggen, integendeel! Cultureel is Praha de mooiste stad van Oost-Europa, veel te bezichtigen daar! Vroeger was Praha, heel grauw, grijs, echt traditioneel...nu heeft de stad meer uitstraling en is het toeristisch geworden. Wat mij opvalt in Praha, is dat er daar veel kelders zijn waar je iets kunt gaan drinken of lekker gaan eten. En er loop ook veel schoon volk rond (lacht).

1) Welke transport nemen? Euh, ik ben daar vroeger met de nachttrein naartoe geweest. Nu zijn er veel andere alternatieven.

2) Hoeveel geld meenemen? 500 euro is meer dan genoeg, de consumptie is daar heel goedkoop! Je komt gemakkelijk mee toe!

3) Ja, je kan je bankkaart daar gebruiken, geen probleem! En beter contact geld bijhebben, ja. Je kunt daar met Euro's betalen.

4) Ja, enorm veel, na een week heb je niet alles gezien! De Karlsbrug, de klokkentoren, stadstheather en poppentheather mag je niet ontgaan, Wienceslausplein, een beroemde standbeeld van een Boheemse koning ( of is Moravie ), weet ni meer...herinnert u Jan Pallag, die heeft daar vroeger tijdens de revolutie zichzelf in brand gestoken, uit protest tegen de Russische bezetting! En nog veel meer te zien...

5) Ja, als je graag naar dancings gaat, er zijn er genoeg in Praha, vooral in het centrum. Als je liever rustiger aan wilt doen, er zijn ook café's en restaurants. Je kunt daar altijd je buik vol eten. Je zal niks te kort komen. Dus profiteer daarvan, het leven is daar goedkoop!

6) Beter niet over politiek praten, zeker niet over het communisme! Ze hebben veel geleden onder het communisme.

7) Zeer zeker, maar alleen in Praha spreken ze Engels en dat is geen toeval! Er wonen 20.000 Amerikanen in Praha. Er zijn ook veel Vietnamezen, 't zal met die vietnam-oorlog te maken hebben. Engels is na tsjechisch de tweede taal in Praha. Horeca personeel bv zijn verplicht om Engels te kunnen spreken tegen de klanten, zeker omdat er veel toeristen komen.

8) Niet echt, maar als jou iets overkomt ( ziek, ongeval,...), verwacht niet dat de ziekenhuizen daar zo modern zijn zoals hier, ze hinken nog achterop. En het ziekenhuispersoneel zijn best streng, de mentaliteit is daar helemaal anders.

9) Ja, er zijn veel goede hotels, aan betaalbare prijzen!! Heel stijlvol en comfortabel, verwacht niet teveel luxe!