PDA

Volledige versie bekijken : De grote stap: alleen wonen

Avilowca
18 juni 2007, 00:46
Het is een zeer grote stap. Als (jong)-volwassene het ouderlijk huis verlaten en je intrek nemen in je eerste apartementje of huis.

Voor velen onder ons, mij incluis, is het tasten in het donker wat zo'n uitstap allemaal met zich meebrengt. Voor mij is het nog niet onmiddelijk aan de orde maar alvast een agenda punt in de komende 3 jaar.

Het leek mij een goed idee om wat persoonlijke ervaringen en anekdotes te verzamelen hieromtrend. Alzo: vertel!

Firestyler
18 juni 2007, 01:45
ik wacht nog wel enkele jaartjes met van huis weg te gaan ook al is het hier niet te houden...
ondertussen mij een appartementje kopen en doorverhuren tegen dat ik een huis wil kopen.

jvc
18 juni 2007, 07:09
Ik denk dat ik nog vrij lang bij mn ouders zal blijven, ik kan hier doen en laten wat ik wil en betere ouders kan ik niet wensen dus ik kan zeker niet klagen :)

puni
18 juni 2007, 07:28
Ik neem aan dat op kot zitten de eerste optie is? :p

felixdraait
18 juni 2007, 07:29
Was van zin om met de vriendin op kot te gaan volgend jaar, maar 't is uit dusja, ik blijf nog een tijdje thuis. Alleszins eerst studies afmaken, dan waarschijnlijk een jaartje (of twee) sparen en dan iets gaan zoeken.

Ma je weet nooit wat er gebeurd, als ik morgen iemand tegenkom kan het allemaal anders lopen...

Feignasse
18 juni 2007, 08:07
Student en dus nog thuis/op kot, volledig ten laste van ouders. Ik ben niet van plan meteen na m'n studies te verkassen, of het zou moeten zijn dat ik tegen dan de liefde van m'n leven tegenkom, maar dan nog. Imo kan je beter even thuis blijven en sparen. Zonder partner is het natuurlijk nog moeilijker om snel op eigen benen te staan, zeker als je liever meteen iets koopt ipv te huren. Niks mis met wat soms nogal stompzinnig 'hotel mama' wordt genoemd, zolang je er maar niet als een kneusje tot je 40ste en langer aan moeders rok blijft hangen en vervalt in een soort stereotype dat wel eens op Man Bijt Hond te zien is (gezondheidsschoenen, hoornen confituurpotbodembril, freaky hobby, ruitjeshemd met balpennen in borstzakje, ...)

Japser
18 juni 2007, 08:59
Thuis eerst de studies afmaken en dan een jaar of 5 zwaar doorsparen en dan hopen da ge iets schoon vindt, en da ge de lening kunt betalen

LeSec
18 juni 2007, 09:53
Nog een lange lange tijd thuis blijven wonen ^^ zeker nu we opnieuw gaan bouwen en dus verhuizen, ik en broer krijgen aparte "wooneenheid" dus tzou dom zijn om daar weg te gaan imo. Genoeg sparen eer ik op mezelf ga wonen dus :p

DeViL-M4N
18 juni 2007, 10:24
de dag dat ik 18 werd ben ik alleen gaan wonen :)
studies nog afgemaakt en daarna beetje werken, niet teveel :) zo 6-8 maand per jaar, NOOIT gedopt, veeeeeel lange reizen gemaakt, veel vrouwen,drank en drugs lol

nu 33, net een huis gekocht :) dus ja, iets meer werken , minder vrouwen ;)

killerbeam
18 juni 2007, 10:33
ik zit op kot maar eens ik klaar ben studeren(nog een mooie 4jaar), ga ik toch zo snel mogelijk alleen wonen.
Ik ben altijd al een zeer zelfstandig type geweest dus ik zie dat helemaal zitten, besef ook wel dat dat een moeilijke periode zal worden ivm kosten die ik nu allemaal niet heb maar that's life.

epsilon
18 juni 2007, 10:46
Ik studeer en woon nog altijd thuis

Zibro
18 juni 2007, 10:49
was denk ik 23 of 24 toen we zijn gaan samenwonen.
Denk eraan dat je toch een startkapitaaltje nodig hebt. Huur van appartement/lening huis. Aankopen van meubels, keukengerei, tv, wasmachine, enz...
Als je niet allebei gaat werken gaat het zonder financiele steun zeer moeilijk zijn, of je moet natuurlijk een ferm loon hebben. Wij hebben dan een 4 tal jaar appartement gehuurd en hebben dan een huis gekocht.
Als ik het over kon doen zou ik onmiddelijk voor een huis gaan. Huren is weggegooid geld. Gelukkig hadden wij een zeer goedkoop appartementje op de kop kunnen tikken (zo'n 350/maand) en hebben we nog goed kunnen sparen als we daar woonden.
Mijn advies, zo lang mogelijk thuis blijven wonen, sparen sparen en nog eens sparen en wanneer het kan een huisje kopen. Niks forceren, alles op zijn gemak.

CP-RB2H
18 juni 2007, 10:56
De kost die je betaalt aan huur kan je idd beter kwijt aan een hypothecaire lening.

pieta
18 juni 2007, 11:18
ik studeer en ik woon nog thuis, alsik werk vind, ben ik van plan ook ngo ff thuis te wonen om ene klein budget op te bouwen, ma zal er ook van afhangen welk meisje ik tegen dan heb:p

Delirium
18 juni 2007, 11:20
Mijn advies, zo lang mogelijk thuis blijven wonen, sparen sparen en nog eens sparen en wanneer het kan een huisje kopen. Niks forceren, alles op zijn gemak.

Wel daar ben ik ook mee bezig.
Ik woon momenteel nog thuis (en dat zal de eerste jaren nog niet veranderen denk ik), ben ben nu momenteel aan't sparen voor later een dak boven mijn hoofd te hebben.
Alleen gaan wonen is gewoon geen optie meer tegenwoordig: met al die kosten van huur, water, electriciteit, internet, verzekeringen, auto, eten,... wat houdt een mens dan nog over op een maand?
Trouwens ik ben toch niet veel thuis? Ik ga weg en kom thuis als ik het wil (zeg wel steeds tegen mijn ouders waar ik naartoe ga, da's 't minste wat je kan doen vind ik).
Waarom zou ik dan alleen gaan wonen? Beter dat ik dan thuis blijf wonen en elke maand 500 euro spaar voor een huis te kopen dan elke maand zoveel huur te betalen.

Quirinus
18 juni 2007, 11:37
Ik ben op m'n eentje gaan wonen als ik 23 was en dat viel zo goed mee dat ik mij afvroeg waarom ik niet eerder thuis was weg gegaan. Als je nog geen meubels enzo hebt is het wel best om een startkapitaal te hebben.
Ondertussen woon ik wel samen met m'n vriendin en dat is financieel uiteraard gemakkelijker dan alleen.

Gentille
18 juni 2007, 12:16
Ik word er in november 20 en ik woon nog bij mijn ouders. Voor de was en de plas ben ik nog afhankelijk van mijn ouders. Andere zaken zoals reizen, uitgaan enz moet ik wel zelf betalen maar dat zal bij de meeste wel zo zijn.

Desperatozz
18 juni 2007, 12:23
=> door de week op kot, maar volledig financieel afhankelijk van ouders ...

ben wel van plan na men studies (over 2 jaar) alleen te gaan wonen samen met m'n vriendin

Medaphoar
18 juni 2007, 12:38
Ik ben op men 21jaar samen gaan wonen met men vriendin tot men 23 jaar (gehuurd). Nu zijn we uiteen en heb ik een appartement gekocht. Er is nog wat werk aan en woon voorlopig bij men ouders ma kheb toch "woont alleen" aangeklikt

Babs
18 juni 2007, 12:40
Volledig afhankelijk van ouders.

Samenwonen zal ooit gebeuren maar het is moeilijk aangezien ik en mijn vriend ver van elkaar wonen, waardoor we dus eerst moeten beslissen waar we gaan wonen.

Mn zus is 22 en die woont ook nog steeds thuis

VinceFeet
18 juni 2007, 12:43
Ik studeer nog en woon thuis, ook al zit ik in de week op kot.

Financieel onafhankelijk in die zin dat ik m'n kleding, hobby's, dvd's, platen etc. allemaal zelf betaal maar afhankelijk in die zin dat ik het alleen (eigen dak boven m'n hoofd, voeding, elektriciteit, verzekeringen etc.) waarschijnlijk niet zou redden. Dus woon nog thuis en ben financieel afhankelijk van m'n ouders.

Zelfs na m'n studies zoek ik niet meteen alleen te gaan wonen. Heb het véél te goed thuis en zou graag eerst wat sparen vooraleer ik de grote stap zet.

Kostiaan
18 juni 2007, 13:04
Ik ben 20 en studeer in Leuven, waar ik ook op kot zit. Mijn ouders steunen mij financieel volledig: ik krijg elke week een som geld waarmee ik moet toekomen en ook m'n was en plas worden gedaan.

Na mijn studies hoop ik nog een tijdje op een studio/groot kot te verblijven om dan met de (toekomstige) partner of alleen een appartementje of huisje te kopen! :)

ChfZ | Hanky
18 juni 2007, 14:22
Woon voor de moment nog thuis. Maar werk al wel 2 jaar. Dus financieel onafhankelijk.

Vriendinneke heeft woensdag soll. gesprek dus afwachten :)

Indien ze de job heeft efkes afwachten en dan wss rond December/Januari beginnen zoeken naar eigen nestje :D

Heb dus al mooi spaarpotje opzij kunnen zetten.

Zij is juist 24 geworden, ik wor 24 in September.

Tha_nOn
18 juni 2007, 14:27
woon nog thuis en gezien ik studeer volledig afhankelijk van mijn ouders, zal toch nog zo'n 4 jaar de situatie zijn
mijn vriend woont wel bij ons thuis in nu en die werkt, dus hij is niet financieel afhankelijk van eender wiens ouders (maar alleen of samenwonen is dat ook niet strikt gezien:p)

Medaphoar
18 juni 2007, 19:30
woon nog thuis en gezien ik studeer volledig afhankelijk van mijn ouders, zal toch nog zo'n 4 jaar de situatie zijn
mijn vriend woont wel bij ons thuis in nu en die werkt, dus hij is niet financieel afhankelijk van eender wiens ouders (maar alleen of samenwonen is dat ook niet strikt gezien:p)

Wat een rare situatie. En betaald die jongen huur aan uw ouders ofzo?

Tha_nOn
18 juni 2007, 19:36
tuurlijk, regel is hier ook altijd geweest dat ge vanaf dat ge werkt en nog thuis woont iets afstaat, dus hij doet dat ook
(en anders zou ik zeggen dat hij wel financieel afhankelijk van mijn ouders is gezien hij niet op zijn eigen zijn potje klaarmaakt en zijn kleren wast, tis maar logisch dat hij daarvoor 'betaalt')

bLz
18 juni 2007, 19:46
Ik woon nu 2 jaar alleen (ben volgende maand 23), in mn eigen appartment, in het buitenland.
Dat valt eigenlijk wel mee. het enige wat je voor moet uitkijke zijn de maandelijkse kosten in vergelijking met je inkomsten.

Tuurlijk als je net alleen gaat wonen, is het altijd leuk als je ouders je wat financiele steun kunnen geven met de grote aankopen. Ijskast, meubels, etc etc. Ds toch algauw 2000-3000 euro. Een keer dat gedaan was bij mij, doe en betaal ik alles zelf.

Voor de rest, alles dik in orde.

De vrijheid :love:

Sneakytje
18 juni 2007, 19:58
Ben 20, woon nog thuis en werk al 2 jaar. Dus ben samen met mn vriend aan het uitkijken voor een hus of bouwgrond. En ondertussen alle 2 flink aan het sparen. Hopelijk binnen dit en een jaar toch iets gevonden, want ik wil echt wel weg van huis. Ik wil doen en laten wat ik wil en wanneer ik wil.

bludgeoned
18 juni 2007, 20:16
Ik woon nu 2 jaar alleen (ben volgende maand 23), in mn eigen appartment, in het buitenland.
Dat valt eigenlijk wel mee. het enige wat je voor moet uitkijke zijn de maandelijkse kosten in vergelijking met je inkomsten.

Tuurlijk als je net alleen gaat wonen, is het altijd leuk als je ouders je wat financiele steun kunnen geven met de grote aankopen. Ijskast, meubels, etc etc. Ds toch algauw 2000-3000 euro. Een keer dat gedaan was bij mij, doe en betaal ik alles zelf.

Voor de rest, alles dik in orde.

De vrijheid :love:
Waar woon je dan in het buitenland als ik vragen mag?
Studies, werk, vriendin?

bLz
18 juni 2007, 23:19
Waar woon je dan in het buitenland als ik vragen mag?
Studies, werk, vriendin?

Frankrijk, en werk. :)

RumaNoV
19 juni 2007, 00:16
Ik ben er ondertussen al 23 en woon nog thuis bij mijn ouders. Sinds september vorig jaar werk ik en dan sta ik ook maandelijks een som af voor mijne kost en inwoon. Voor mij was het dus "Woon bij ouders en niet financiël afhankelijk".

Alleen wonen zie ik niet direct zitten, vermits ik nog geen vriendin heb en volledig alleen wonen is niet aan mij besteed vrees ek. Mijnen eigen fret maken, mijn eigen was en plas... Ik zit hier goed nu thuis, ook al besef ik dat het tijd wordt dak mij een vriendinneke begin te zoeken want de tijd staat niet stil.

-Helld0g-
19 juni 2007, 20:55
word 19 en woon nog thuis dus volledig ten laste van de oudjes!

Decay
20 juni 2007, 00:14
Ik heb vant jaar op kot gezeten waarbij ik volledig financieel afh was van mijn ouders. Liefst zou ik zo snel mogelijk alleen wonen en mijn eigen financiele boontjes kunnen doppen. Ik kan het echt niet uitstaan om te moeten leven op iemand anders zijn kosten.

Terrorist_Hell
20 juni 2007, 12:37
Ik woon nog thuis, maar vorig jaar op kot had 'k geen enkel probleem met het aanpassen, dus apart wonen met m'n vriendin zou ook geen probleem zijn.

BlaDe
20 juni 2007, 14:51
23, woon alleen sinds februari. 't valt mij allemaal zeer goed mee, ik ben vooral blij dat ik niet zoveel verantwoordelijkheid meer moet afleggen, en basicly doe waar ik zin in heb :)
ik had ook niet echt een idee van wat het ging zijn, maar uiteindelijk valt het allemaal zeer goed mee.. alleen het papierwerk kan wel al eens tegensteken :)

neomitochondria
20 juni 2007, 15:00
als ik weg zou gaan zou ik nog liever met een maat tesamen wonen dan, dan kan je nog de kosten delen en heb je nog goed gezelschap ook, alleen maar voordelen vind ik

BiZi
20 juni 2007, 15:09
Ben net 24 en ben aant rond zien om een appartement te kopen, samen met de vriendin. (vanavond om 18u nog een afspraak!)

Ik ben wel verschoten van de huidige prijzen + op dit moment zit de rente te stijgen :/ . Maarja, alles is beter dan huren. Dat blijft in mijn ogen geld weggooien.

Nuja een eigendom kopen blijft een waanzinnig grote stap, dus ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Klein startkapitaal is wel aan te raden. (bvb uw beschrijf + notaris kosten + uw meubels zelf financieren, zodat de lening net onder de 100% valt)

Reptiel
20 juni 2007, 17:24
wat is je startkapitaal dan of wat is een klein startkapitaal?

10.000€?

BlaDe
20 juni 2007, 17:35
ik blijf het grappig vinden hoe de typische belg huren als weggesmeten geld ervaart.. ik vind dat de mensen snel vergeten dat als je eigendom koopt, je daar ook meteen aan vast zit, wat je helemaal niet hebt met huren. Ik heb er moeite mee dat mensen van 23/24/25 al precies weten waar ze naartoe gaan in het leven (want dat impliceert kopen/bouwen toch).
Persoonlijk zou ik graag ook eens in het buitenland wonen, iets wat niet echt gaat wanneer je hier een huis/appartement bezit

bLz
20 juni 2007, 17:55
wat is je startkapitaal dan of wat is een klein startkapitaal?

10.000€?

Als je aan kopen denkt, zou ik 50k als startkapitaal nemen, met hulp van ouders, en 2 personen (samen met vriend of vriendin) die samen leggen.
Dan kan je 250K lenen.

Terugbetalen over 20j (zou iets van een 1300-1500 per maand moeten zijn), afhankelijk van hoeveel je verdient, kies je de termijn natuurlijk
Voor 300k E koop je al een deftig huis + meubels.

Als je nu 25 bent, heb je alles afbetaald tegen dat je 45 bent. Lijk mij het beste idee. Om eerlijk te zijn denk ik eraan om zelfs zo iets te doen in de nabije toekomst. :)

Mijn startkapitaal om naar hier ter verhuizen en te starten was 5000euro.

^MystiQ
20 juni 2007, 20:20
als ik weg zou gaan zou ik nog liever met een maat tesamen wonen dan, dan kan je nog de kosten delen en heb je nog goed gezelschap ook, alleen maar voordelen vind ik

Zeg da maar nie te gauw ;)

De SkeEvN
20 juni 2007, 21:19
woon bij men vrindin hare tuis

bij mij tuis ist gewoon nie uithoudbaar...
was 18 toendak daar beslist had niemer te blijve wonen ... ze willen dak om 22 uur al stop op pc... kbedoel maar en alsk teveel voor pc zit ist nie goe .. bennek hele dagen weg ist nie goe bennek beneedn in de cafe(ier cafe restaurant enzo eh) ist oek nie goe..
denk ik dan maar da ze men puut kusse ben door en woon hier nu al sinds bouwverlof vorig jaar en valt goe mee.. beetje minder persoonlijke luxe maar rest zeer goe :)

mythe
20 juni 2007, 22:49
Ok, beetje fout stemmetje ingevoerd. K'woon bij mijn ouders en ben niet afhankelijk, moest afhankelijk zijn.

Krijg alles wat ik wil hebben (heb het nu niet over verwend ofzo). Maar ook van dingen doen enzo, ze geven me wat ik nodig heb.

Mégane
22 juni 2007, 11:52
Ik woon nog altijd thuis ook al ben ik al jaren financieel onafhankelijk, mijn ouders laten mij heel vrij en verlangen enkel dat ik mijn kost en inwoon betaal.
Ik heb al wat rondgekeken om een huis te kopen maar de prijzen zijn gewoon onmogelijk, voor een jonge vrijgezel niet meer te betalen. En ook, het idee dat ik 20 of 30 jaar lang een lening van +1000€ per maand moet afbetalen zie ik niet zitten. Er zijn mensen die mij voor zot verklaren dat ik zoveel mogelijk probeer te sparen omdat het niks opbrengt, een huis kopen is veel verstandiger. Maar een huis kopen is zo definitief, je legt de volgende 20 tot 30 jaar van je leven vast.

QuikSilver
22 juni 2007, 12:07
Volledig afhankelijk van ouders :).
In augustus begin ik te werken dus wordt het thuis wonen maar financieel onafhankelijk zijn.

$uB^
22 juni 2007, 14:09
21 jaar en ik woon nog thuis ... Ik ga het er hier nog goed van pakken en genieten nu ik nog kan .. Alle, nie da'k nie zou genieten als ik alleen woon eh, maar hier moet ik mij van niets aantrekken ... Iedere maand betaal ik wel wat "Kost & Inwoon" maar buiten da ... M'n plan, nog een paar jaar thuis wonen, eerst nog ff dingen doen da'k wil doen, daarna nog wat sparen enzo, en tegen m'n 23ste-24ste kijken om te verhuizen, afhankelijk van hoe het met de vriendin zit enzo ...

Kheb mij zelf plechtig beloofd dat ik nooit van m'n leven ga alleen ga wonen, moet ik dan tot m'n 26ste wachten tot m'n vriendin haar hogere studies heeft afgemaakt enzo, dan is dat maar zo :-)