PDA

Volledige versie bekijken : Hamsters op kot ?

Fir3wulf
30 mei 2007, 21:18
Hey,

Ik heb vroeger thuis een hamster gehad, nu zou ik hier op mn kot ook graag terug zo'n beestje willen. Nu was mn vraag of da nie teveel lawaai maakt, da ze nie kunnen klagen.

Ook is m'n kamer soms erg fris ma meestal heel warm. Ga da beest daar nie van dood ?

Kunde da een paar dage alleen late, zit int weekend meestal nie op kot.

H3li0s
30 mei 2007, 21:22
Ik en mijn vriendin hebbe onlangs ook een hamster gekocht. Buren zulle ni klagen over het lawaai maar als ge een radje koopt voor in zn kooi kan da wel irritant zijn als ge der vlak naast ligt ze. Kheb mijn rad nu wa aangepast en het piept toch nimeer. Die beeste leven snachts dus hou daar rekening mee. Kdenk da hitte voor die beeste ni zo een heel groot probeel mis maar dan moete zien da ge zeker elke dag die zn water ververst. Tmag zeker ni zwaar in den toch staan fzo.

Als het alleen int weekend is da ge nr huis ga is da ni zo erg denkek. Mr int begin moet die wel goe gewoon worden aan u dus dan kan da zijn dat die u na een paar dage nimeer zo goe kent

MaDDie
30 mei 2007, 21:22
1 dat beest loopt in zijn wieleke, daar word je knettergek van. dus haal je zijn rad eruit en zit dat dier daar schoon.
2 dat beest zijn kot stinkt altyd wel een beetje.

dus ni aan te raden.
ik heb vroeger hamsters met hopen gehad, zelf eens 18 tegelijkertijd.

Fir3wulf
30 mei 2007, 21:23
ah ok, want ik zou het erg vinde als die dood zou gaan

edit: ja 1tje zal wel goed zijn e :)

EazY
30 mei 2007, 21:23
1 à 2 dagen alleen laten is niet echt een probleem, als je natuurlijk voor je vertrek zijn eten en water aanvult.

van de temperatuur zal hij wel niet zoveel last hebben, maar extreme warmte is ook niet goed natuurlijk.

's nachts maakt mijn hamster nogal wat kabaal, omdat hij vaak aan het netje bovenaan zijn kooi knaagt.. in het begin is het wel schattig, maar na 'n tijdje wordt het oervervelend.

Arifiene
30 mei 2007, 21:24
Warmte is niet zo aan te raden voor hamsters. De mijne kunnen er alleszins niet goed tegen.

SilentSpring
30 mei 2007, 21:34
Warmte is niet zo aan te raden voor hamsters. De mijne kunnen er alleszins niet goed tegen.

².
Ivm lawaai enzo:
valt allemaal wel mee.
1 raad: neem nen kooi met een radje volledig uit plastic.
Als't 1 met losse treedjes is kan hij daardoor zakken met z'n pootjes en zo 1tje breken.
De mijnen hoor je 's nachts amper, tenzij je er naast staat offc.
Stinken doet dat ook niet, tenzij je 3 weken of langer wacht om de kooi te kuisen.

Moet dus liefst om de 2weken gans de kooi verversen, water om de 2 dagen.
Iere dag 1 eetlepel eten.

Dat kan gerust enkele dagen alleen blijven op voorwaarde dat er genoeg eten en drinken aanwezig is in de kooi.

ik heb zo ene: http://www.dwerghamster.nl/russische/wintervacht/fotospagina1/Vergelijking.jpg
de donkere, wildkleur:)

democracy02
30 mei 2007, 21:37
al eens er over nagedacht da ne hamster mss nie graag in een kot zit heel z'n leven?

hamsters zijn gemaakt voor int wild te leven. niets erger dan heel u leven in een onnatuurlijke omgeving gevangen zitten,
en meestal ook nog zonder soortgenoten :eek:

de marteling die de meeste mensen hun huisdieren geven is een vreemde vorm van "liefde"

Fir3wulf
30 mei 2007, 21:56
tja.
Mijn kamer is als het warm is buite gemakkelijk 38° wa voor ne mens al nie zo gezond is.

In mn contract sta da het eig nie mag. Os pa zegt da da niks uitmaakt da da nie als huisdier telt..
ja weete als we muizen of ratten zouden hebben op kot zegge ze daar toch ook niks van :p

Rivers
30 mei 2007, 21:57
al eens er over nagedacht da ne hamster mss nie graag in een kot zit heel z'n leven?

hamsters zijn gemaakt voor int wild te leven. niets erger dan heel u leven in een onnatuurlijke omgeving gevangen zitten,

de marteling die de meeste mensen hun huisdieren geven is een vreemde vorm van "liefde"

Of jij ze nu koopt of iemand anders koopt ze een uur later, die beestjes uit de dierenwinkel zijn toch verdoemd om de rest van hun leven in zo'n kooitje door te brengen.

Of je kunt ze natuurlijk allemaal opkopen en één voor één vrijlaten ^^

EazY
30 mei 2007, 22:22

zonder soortgenoten? lol... hamsters zijn solitaire beestjes, toen ik de mijne (http://users.skynet.be/bert.vda/dorien.JPG) kocht had ze al kleine wondjes op haar rug en oortjes van te vechten met haar broertjes en zusjes.

Hier in België maken hamsters trouwens toch weinig kans om te overleven in het wild hoor. Het beste dat je dus kan doen is je hamster (leeft trouwens maar 2-3tal jaar) een zo aangenaam mogelijk leven te geven door hem goed te verzorgen. Ik laat ze trouwens ook regelmatig eens los rondlopen in de living, daar wordt ze wat kalmer van. Gewoon maken dat ze nergens achter kruipt en aan electrische draden begint te knagen.

Of dat ze niet opeens op een kast van anderhalve meter hoog zit.. dat beest klimt gewoon recht omhoog op de muur :x

Fir3wulf
30 mei 2007, 22:23
ja tis da de verkoop kunde nie tegehoude ze

@Eazy, hehe ja :) Kheb vroeger een hamster gehad, tot men zus ze verzoop. "ik wou is zien of ie kon zwemmen".
Pakte ze die terug en gooide em terug int water "kijk hij spartelt nog".. :s

Ik liet ze ook rondlopen, ma gemoet oppasse da die nie kakt e :p

SweetEmmaRose
30 mei 2007, 22:34
Ik en mijn vriendin hebbe onlangs ook een hamster gekocht. Buren zulle ni klagen over het lawaai maar als ge een radje koopt voor in zn kooi kan da wel irritant zijn als ge der vlak naast ligt ze. Kheb mijn rad nu wa aangepast en het piept toch nimeer. Die beeste leven snachts dus hou daar rekening mee. Kdenk da hitte voor die beeste ni zo een heel groot probeel mis maar dan moete zien da ge zeker elke dag die zn water ververst. Tmag zeker ni zwaar in den toch staan fzo.

Als het alleen int weekend is da ge nr huis ga is da ni zo erg denkek. Mr int begin moet die wel goe gewoon worden aan u dus dan kan da zijn dat die u na een paar dage nimeer zo goe kent

yay voor onze hamsters :D
in hitte stinken hamsters wel wa meer, heb ik gelezen.
Er bestaan genoeg websites over hamsters (zoek best in het engels, meer info), all you want to know is on the interwebs :)

².
Ivm lawaai enzo:
valt allemaal wel mee.
1 raad: neem nen kooi met een radje volledig uit plastic.
Als't 1 met losse treedjes is kan hij daardoor zakken met z'n pootjes en zo 1tje breken.
De mijnen hoor je 's nachts amper, tenzij je er naast staat offc.
Stinken doet dat ook niet, tenzij je 3 weken of langer wacht om de kooi te kuisen.

Moet dus liefst om de 2weken gans de kooi verversen, water om de 2 dagen.
Iere dag 1 eetlepel eten.

Dat kan gerust enkele dagen alleen blijven op voorwaarde dat er genoeg eten en drinken aanwezig is in de kooi.

ik heb zo ene: http://www.dwerghamster.nl/russische/wintervacht/fotospagina1/Vergelijking.jpg
de donkere, wildkleur:)
Wij hebben er twee witte russische, maar ene is er nu aant verkleuren naar lichtgrijs.
Zo'n schattige beestjes :) Alleen zitten we een beetje vast met namen.

Op kot zal het grootste probleem het lawaai zijn. Als die graven, lopen en bijten etc. Dat hangt natuurlijk van de grootte van uw kot af.

MaDDie
30 mei 2007, 23:04
yay voor onze hamsters :D
in hitte stinken hamsters wel wa meer, heb ik gelezen.
Er bestaan genoeg websites over hamsters (zoek best in het engels, meer info), all you want to know is on the interwebs :)

Wij hebben er twee witte russische, maar ene is er nu aant verkleuren naar lichtgrijs.
Zo'n schattige beestjes :) Alleen zitten we een beetje vast met namen.

Op kot zal het grootste probleem het lawaai zijn. Als die graven, lopen en bijten etc. Dat hangt natuurlijk van de grootte van uw kot af.

ik zal je opweg helpen, het engelse woord voor hamster, is hamster!
cheq zeker eens deze site :http://www.webhamster.com/

owja emma, noem een hamster naar mij.
Ik gaf destijds mijn hamsters namen van pokemons.
IK had er eerst twee: tarzan en teentje, die kregen jongeren, kregen nog meer jongeren, meer en meer, uiteindelijk had ik er 18. ik had een ware hamster kweek fabriek. Dan verpatste ik die jonkies aan dierenwinkel. Daar kreeg ik geld of korting in ruil voor hamsters. :rofl:

Fir3wulf
30 mei 2007, 23:13
hehehe :)

Kunde best een manneke of vrouwke pakke? (ik bedoel ..mja you get the point :()

SweetEmmaRose
30 mei 2007, 23:17

IK had er eerst twee: tarzan en teentje, die kregen jongeren, kregen nog meer jongeren, meer en meer, uiteindelijk had ik er 18. ik had een ware hamster kweek fabriek. Dan verpatste ik die jonkies aan dierenwinkel. Daar kreeg ik geld of korting in ruil voor hamsters. :rofl:

da wil ik ook echt doen, blijven kweken :D
kga mij is informeren bij de dierenwinkel, want we zijn vandaag nog gaan zien en er was geen enkele baby witte russische nimeer!

hehehe :)

Kunde best een manneke of vrouwke pakke? (ik bedoel ..mja you get the point :()

da kunde bijna ni kieze. als die baby zijn ziet ge bijna ni of da male of female is. Dus da is wel even afwachten voor ge het geslacht weet :p

Fir3wulf
31 mei 2007, 00:12
ah ok :)

democracy02
31 mei 2007, 00:23
Of jij ze nu koopt of iemand anders koopt ze een uur later, die beestjes uit de dierenwinkel zijn toch verdoemd om de rest van hun leven in zo'n kooitje door te brengen.

Of je kunt ze natuurlijk allemaal opkopen en één voor één vrijlaten ^^
mja daar heb je wel een punt, 'tis allemaal nog zo simpel nie :p

een hamster in een grote kooi met veel graaf & ravot mogelijkheden is dan denk ek wel nog veel minder erg als een vogel in een klein kooitje die nooit zijn vleugels kan strekken.

H3li0s
31 mei 2007, 01:19
Als ge u beest goe verzorgt en ge speelt daar veel mee dan kan da toch zo erg ni zijn. Ok die heeft geen ongelimiteerde natuur om in te ravotten maar langs de andere kant zit die wel volledig veilig en heeft die altijd te eten

MaDDie
31 mei 2007, 07:20
ik liet mijn hamsters salto's maken:unsure:

Babs
31 mei 2007, 10:48
Khad mijn hamster eens laten rondlopen (zonder zon bol) en hij is onder de wasmachine gekropen. kheb em nooit meer teruggezien en kwas er echt kapot van...

Khad toen ook nog een andere hamster gehad. Die kooi stond dan op ne dag in de living. Kwou mijn hamster eruithalen en ik moe dus op diene zijn buikje geduwd hebben, en ineens vielen daar almaal kleintjes uit :eek: Twas eentje wel nie goe en da heeft mijn pa moeten afmaken :(

Ma een hamster op kot houden moet lukken. Iemand van mijn klas doet da ook, en kheb bvb ook al 2 nederlandse meisjes die hier op kot zitten gezien die een zak hadden met hun konijntje in :)

^MystiQ
31 mei 2007, 11:03

Maja, ik vind da er maar 2 huisdieren zijn die niet afzien, een hond en een kat, die twee krijgen meestal voldoende vrijheid en liefde, kzeg wel meestal want der zijn ook mensen die erin slagen hun hond of kat niet treffelijk te verzorgen.

Verder vind ik dieren zoals :

- Konijn
- Hamster
- Cavia
- Vissen in ne bokaal
- Slangen, leguanen en andere exotische dieren

Allemaal geen dieren om thuis te houden, het is mooi om ze iedere dag te aanschouwen hé en of dat die dieren daar nu voor gekweekt zijn of niet, ik vind het verkeerd en kzal het altijd verkeerd blijven vinden.
Webben hier nog eens twee weken op een konijn moetn letten van familie, da waren twee konijnen. Als ik zeker wist dak de hele dag thuis was spande ik buiten heel den tuin af en liet ik die konijnen daarin rondlopen. Ze hadden schaduw, zon, water, eten, gras, da heeft u tenminste voldoening, dat die beestjes toch al eens wat anders zien dan hun kooi :)

Achja, de mens is en blijft raar vindek ..

Fir3wulf
31 mei 2007, 11:37
ma tis dak geen kat of hond kan houden e.

Arifiene
31 mei 2007, 11:43
Maja, ik vind da er maar 2 huisdieren zijn die niet afzien, een hond en een kat, die twee krijgen meestal voldoende vrijheid en liefde, kzeg wel meestal want der zijn ook mensen die erin slagen hun hond of kat niet treffelijk te verzorgen.

Verder vind ik dieren zoals :

- Konijn
- Hamster
- Cavia
- Vissen in ne bokaal
- Slangen, leguanen en andere exotische dieren

Allemaal geen dieren om thuis te houden, het is mooi om ze iedere dag te aanschouwen hé en of dat die dieren daar nu voor gekweekt zijn of niet, ik vind het verkeerd en kzal het altijd verkeerd blijven vinden.
Webben hier nog eens twee weken op een konijn moetn letten van familie, da waren twee konijnen. Als ik zeker wist dak de hele dag thuis was spande ik buiten heel den tuin af en liet ik die konijnen daarin rondlopen. Ze hadden schaduw, zon, water, eten, gras, da heeft u tenminste voldoening, dat die beestjes toch al eens wat anders zien dan hun kooi :)

Achja, de mens is en blijft raar vindek ..
Ge hebt deels wel gelijk ze.
Nuja ik heb mijn twee hamstertjes van iemand die ze ging 'loslaten' in de natuur => beestjes hebben da nooit gekend, ze zouden rap dood zijn vrees ik, dus ik heb die dan maar in huis genomen.
Ze mogen elke dag es rondlopen enzo, en krijgen nu en dan een stukje groente.
Ma tis idd zielig in een kooitje.

EazY
31 mei 2007, 11:53
Ma tis idd zielig in een kooitje.

Maar ook 't best voor het beestje zelf. ;)

Als je die goed verzorgt (laten rondlopen, afwisselende voeding, aandacht geven) zijn die beestjes gelukkig. Nogmaals: hier in België hebben die in het wild toch geen overlevingskansen, dus ik snap niet waarom je zo'n problemen maakt. :)

Arifiene
31 mei 2007, 12:06
Maar ook 't best voor het beestje zelf. ;)

Als je die goed verzorgt (laten rondlopen, afwisselende voeding, aandacht geven) zijn die beestjes gelukkig. Nogmaals: hier in België hebben die in het wild toch geen overlevingskansen, dus ik snap niet waarom je zo'n problemen maakt. :)

I know, ma ik vergelijk da met mezelf: als ik men hele leven in zo'n kotje zou moeten zitten zou'k gek worden :p.

Simonn
31 mei 2007, 12:10
I know, ma ik vergelijk da met mezelf: als ik men hele leven in zo'n kotje zou moeten zitten zou'k gek worden :p.

Maar jij bent dan ook helemaal geen beest hé (of wel? :unsure: ). Zo'n hamstertje zal daar helemaal niet van afzien om in z'n kooitje te zitten. Zolang ze maar een beetjebewegingsruimte hebben.

Arifiene
31 mei 2007, 12:14
Maar jij bent dan ook helemaal geen beest hé (of wel? :unsure: ). Zo'n hamstertje zal daar helemaal niet van afzien om in z'n kooitje te zitten. Zolang ze maar een beetjebewegingsruimte hebben.

mjah :p
Die hangen toch dikwijls aan hun tralies ze, zo van 'let me OUT' :p

Just me
31 mei 2007, 12:17
Uit ervaring gemerkt dat mannekes harder stinken dat vrouwtjes
dus ge omet het zelf weten ;)

Simonn
31 mei 2007, 12:23

Ze willen gewoon gestreeld worden

EazY
31 mei 2007, 12:46

Is gewoon hun natuurlijke nieuwsgierigheid, ze zijn daarvoor niet ongelukkig ofzo. Als ik mijn vroegere hamster liet rondlopen in de living kwam hij na 'n tijdje terug op mijn voet zitten, zo van 'ik ben moe en ik wil slapen'.

Killer Queen
31 mei 2007, 12:48
Dat radje tot daaraan toe,
maar géén stalen kooi
Als ze daar aan beginnen knagen... (9 kansen op 10)
om knettergek van te worden!

Kzou da beestje nu precies toch niet langer als een dag alleen laten, je weet nooit he.

enj0i^
31 mei 2007, 12:55
maar géén stalen kooi

Kzou da beestje nu precies toch niet langer als een dag alleen laten, je weet nooit he.

nja maar ik ga in het weekend naar huis :(

pamperke
31 mei 2007, 12:55
Ik had vroeger ook een hamster. Op een mooie zaterdagmiddag ik met mijn veloke daar om naar de dierenwinkel en ik kies er een mooi gezond exemplaar uit. Het was een beetje een dikkertje, maar ik dacht dat het gewoon een goed eterke was.
De volgende dag sta ik op en ik ga naar m'n hamster kijken. Lagen er toch wel geen 4 roze miniworstjes naast mijn hamster zeker? Mijn hamster was bevallen :rofl:
Die beestjes dan maar weggeschonken een vrienden en klasgenootjes.

'k heb ook eens wandelende takken gehad. Da kweekt ook alsof da't niks is :unsure:

Fir3wulf
31 mei 2007, 13:23
en kheb bvb ook al 2 nederlandse meisjes die hier op kot zitten gezien die een zak hadden met hun konijntje in :)

een konijn in een zak houden ?

Dj Aero
31 mei 2007, 13:39
Vroeger kreeg ik een hamster van mijn ouders. Op weg naar huis in den auto vertelde ze het. Ik vond het geweldig. Ons pa zei "ik moet nog wel iets vertellen: het heeft maar 1 oog". Da had em blijkbaar te laat gezien. Nu da beest was dus agressief as hell. Da konde ni pakke, da beet altijd dus ge had daar ni al te veel aan. Dan maar 2 chinese dwerghamsters gekocht, het type dat hierboven ongeveer ook afgebeeld staat en dat zijn echt de vetste beesten :D echt lache. wel een volledig dichte plastieke kooi kopen, zo eentje da vanboven me een raster dicht is ofzo e. want die kruipe gewoon tussen de tralies.

Ik zie niet in wat het probleem is met een hamster op kot. Dat beestje is mss 10 cm groot :D. Als je de kooi optijd ververst en erop let dat het beest niet te veel geluid kan maken met bvb zo een rad, zeker eentje kopen! Dat beestje kan toch 2 dagen alleen zitten zeker, als ge genoeg eten en drinken voorziet.

Fir3wulf
31 mei 2007, 19:40
kan da tege lawaai?

SweetEmmaRose
31 mei 2007, 19:48
maar géén stalen kooi

knaagsteen geven, dan bijten ze niet op de tralies :) en da ga superlang mee.

Ik had vroeger ook een hamster. Op een mooie zaterdagmiddag ik met mijn veloke daar om naar de dierenwinkel en ik kies er een mooi gezond exemplaar uit. Het was een beetje een dikkertje, maar ik dacht dat het gewoon een goed eterke was.
De volgende dag sta ik op en ik ga naar m'n hamster kijken. Lagen er toch wel geen 4 roze miniworstjes naast mijn hamster zeker? Mijn hamster was bevallen :rofl:
Die beestjes dan maar weggeschonken een vrienden en klasgenootjes.

'k heb ook eens wandelende takken gehad. Da kweekt ook alsof da't niks is :unsure:
oooh schattig, ik wil ook babyhamsters kweken (na de examens dan wel :D) alle voor de prijs van 1 ineens 5 gekregen seg :D

kan da tege lawaai?

ja als ge een babyke koopt en er gedurende zijn leven lawaai is denk ik da wel. maar liefst s nachts want die beestjes slapen tijdens de dag, maar die worden ni snel wakker ze. Onze pc's staan ook 'naast' die koten.

Arifiene
31 mei 2007, 20:40
knaagsteen geven, dan bijten ze niet op de tralies :) en da ga superlang mee.

oooh schattig, ik wil ook babyhamsters kweken (na de examens dan wel :D) alle voor de prijs van 1 ineens 5 gekregen seg :D

ja als ge een babyke koopt en er gedurende zijn leven lawaai is denk ik da wel. maar liefst s nachts want die beestjes slapen tijdens de dag, maar die worden ni snel wakker ze. Onze pc's staan ook 'naast' die koten.

de mijn hebben een hekel aan knaagstenen
k heb zeker al 4 verschillende geprobeerd
kieskeurige beestjes...

SweetEmmaRose
31 mei 2007, 20:42
de mijn hebben een hekel aan knaagstenen
k heb zeker al 4 verschillende geprobeerd
kieskeurige beestjes...

degoutant :D die van ons knagen er op los :)

moehaa!
31 mei 2007, 20:49
Toch maar oppassen :p (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF31052007_041)
Meh huisdier op kot, ik weet niet hoor.
Wat doe je dan als je bijvoorbeeld blok hebt of een extra lang weekend en je blijft eens 3 dagen thuis?
Als je dan elke keer je hamster moet meenemen.

Fir3wulf
31 mei 2007, 21:02
tja meeneme e :)

Mephisto
31 mei 2007, 21:02
http://www.youtube.com/watch?v=YXRH50fvHWA
:unsure:

SweetEmmaRose
31 mei 2007, 22:31

haha die heb ik een paar dagen geleden ook gevonden, hilarisch die beesten :D

janlaureys9
31 mei 2007, 22:36
onze vorigen hamster is ooit is van in onze garage tot in de kast boven de dampkap geraakt. zo van wa is da geritsel nu den helen tijd ale ?

Babs
31 mei 2007, 22:46
een konijn in een zak houden ?

Een zak met langs de zijkant gaas, en vanboden een opening. Beestjes hadden nog veel plaats :) Der lag zelf een knuffelbeestje bij één van die konijntjes

TrickY.
31 mei 2007, 22:49
Ik heb een dwerghamster.

's Nachts maken die wel enorm veel lawaai dus dan ist wel niet zo plezant :p De afstanden die hij maakt in zn rad zijn enorm.. :lol:

Fir3wulf
31 mei 2007, 22:52

hilarisch, echt vinnige beeste precies :p

SweetEmmaRose
31 mei 2007, 23:10
http://www.youtube.com/watch?v=ibtep-pG4Fk&watch_response

die hale dus makkelijk 60-70 km/h, das toch zot!!

die hun kot, is da trouwens gewoon een muur? met een schapke?

Fir3wulf
31 mei 2007, 23:20
zeker dat nie mijl is ?

SweetEmmaRose
31 mei 2007, 23:23
zeker dat nie mijl is ?

in de comments staat km/h ...
dus nee ik ben het ni zeker :p

Terror Factor
2 juni 2007, 00:08
zeker dat nie mijl is ?

als t in mijl is zou t nog sneller zijn. 1 mijl = +/- 1,6 km.
in uitleg bij t filmke waar da beestje 12x rondvliegt, staat da ge t moet dele door 10 voor de snelheid in km/h te hebbe. dus 6-7 km/h :)

En lol, 70 km/h,haha,stel u voor. vliegt een hamster u zo voorbij in de bebouwde kom :p

Fir3wulf
2 juni 2007, 00:35
haha :p

SweetEmmaRose
4 juni 2007, 12:09
Heeft er iemand hamsters die gewoon buiten slapen? In hun kooi he, maar niet in een nest/huisje?
Die van ons is da onlangs beginne doen, door de hitte ofzo?

Boukreev
4 juni 2007, 12:14

was daar dan nix mis mee door inteelt?

MaDDie
4 juni 2007, 12:32
was daar dan nix mis mee door inteelt?

neen, het waren altyd dezelfde 2 die jongen kregen. elke keer de jongen groot genoeg waren werden ze appart gezet.

Boukreev
4 juni 2007, 12:45
neen, het waren altyd dezelfde 2 die jongen kregen. elke keer de jongen groot genoeg waren werden ze appart gezet.

ow ja, srry, had verkeerd geleze. dacht dat de kleintjes met elkaar kleintjes krege enz.

Lensos
4 juni 2007, 15:59
http://www.youtube.com/watch?v=ibtep-pG4Fk&watch_response

die hale dus makkelijk 60-70 km/h, das toch zot!!

die hun kot, is da trouwens gewoon een muur? met een schapke?

Haha, 60-70 km/h is wel een beetje heel snel he:lol: :
Als je naar dit http://www.youtube.com/watch?v=YXRH50fvHWA&mode=related&search= filmpje nogmaals kijkt zie je rechts dat je nog door 10 moet delen.

Ze lopen dus 6-7 km/h, wat natuurlijk voor zo een klein beestje ook helemaal niet slecht is :niceone:

SweetEmmaRose
4 juni 2007, 16:32
ow ja, srry, had verkeerd geleze. dacht dat de kleintjes met elkaar kleintjes krege enz.

kan geen kwaad bij zo'n kleine dieren. wij gaan ook broer en zus laten paren binnekort :p

MaDDie
4 juni 2007, 16:45
kan geen kwaad bij zo'n kleine dieren. wij gaan ook broer en zus laten paren binnekort :p

kdenk ook niet dat het zoveel kwaad kan, het ras wordt misschien wel zwakker. maar de diertjes moeten ook niet in het wild overleven he.

Tracker
4 juni 2007, 16:47
khem ooit es een fret gehad, das eigenlijk ook ni echt een beest om altijd in een kooi te laten steken ma we hadden die een kooi voor prairiehondjes gekocht, die mocht elken dag door den living crossen als ik thuis kwam en dien beschermde altijd de zetel voor mij :p (z'n favoriete plek om te slape was op m'n buik als ik in de zetel lag voor tv te kijken) wel een zot beest ze die frette :D die maken een cool geluid als ze kwaad zijn (tijdens de bescherming van de zetel natuurlijk)

Arifiene
4 juni 2007, 20:11
Heeft er iemand hamsters die gewoon buiten slapen? In hun kooi he, maar niet in een nest/huisje?

Ja hoor, die van mij doen da altijd als het te warm wordt.
Overigens is broer en zus laten paren geen goed idee, ge hebt dikwijls gehandicapte jongskes en ze leven ook dikwijls niet lang.

Undeadhunter
4 juni 2007, 20:41
mijn hamsters maakten altijd zo een gat met verhoogde zijkant in het zaagemeel en sliepen daarin die gebruikten het huisje zelf niet

SilentSpring
4 juni 2007, 21:43

mijnen doet da soms ook.
Vooral als'k hem gekuist heb, de volgende morgen komt ge dan beneden en ligt hij met gans z'n nest buiten voor z'n rad.

In de zomer durft hij dat ook doen door de warmte.

SweetEmmaRose
4 juni 2007, 21:43
die van ons slaapt in de deuringang van zijn huisje, ligt er meestal half uit :p superschattig :p

we zijn niet zeker of ze echt broer en zus zijn, ze zaten samen in de dierenwinkel en hebben ongeveer dezelfde leeftijd. maar onze konijnen hebben ook kindjes gekregen (stuk of 10) en die waren allemaal gezond (de moeder niet zo, maarja)

nog een vraag: iemand 'n hamster die verkleurt??

SilentSpring
4 juni 2007, 21:46
nog een vraag: iemand 'n hamster die verkleurt??

yup:p.
in de winter wordt die iets bleker.
De huidige was in't begin bijna wit, nu is hij in z'n normale wildkleur

SweetEmmaRose
4 juni 2007, 21:46
camouflage voor de sneeuw = winter :)
van ons is ook lichtgrijs nu :)

Boukreev
4 juni 2007, 21:51

bwa, daar zou ik niet zo zeker van zijn. grootte van het dier heeft er niets mee te maken an sich. wel is het zo dat knaagdieren een veel rijkere genenpoel hebben als ons omdat wij (meer bepaald onze voorouders) ooit slechts in kleine populaties voorkwamen en daardoor hebben wij en aapachtigen sneller last van inteelt. toch denk ik dat er na enkele generaties al mutaties zouden kunnen optreden, zelfs bij knaagdiere

SilentSpring
4 juni 2007, 21:56
wtf? wa bedoelde daar nu mee? die ervaren dat toch helemaal ni als incest.

nja, wss wel.
M'n 1ste hamster was ne broerke van die van m'n nicht.
Toen we eens gingen bbq'en bij hen de hamster mee om klein hamsters te maken (ge kent da wel he).

't is toch niks van gekomen, buiten beetje spelen.
Ze voelen da zeggek u

SweetEmmaRose
4 juni 2007, 22:37
ja nee ksnap gewoon helemaal ni waar je over bezig bent/waart :p

euhm eerste hamster noemde 'beestje' wegens geen inspiratie. maandenlater nogaltijd geen inspiratie toen de tweede (schoonzus moest em nimeer hebbe) erbij kwam. dus voorlopig (al een maand :$) beestje 1 & 2 :p of gewoon 1 & 2

Proto
4 juni 2007, 22:42
ja nee ksnap gewoon helemaal ni waar je over bezig bent/waart :p

euhm eerste hamster noemde 'beestje' wegens geen inspiratie. maandenlater nogaltijd geen inspiratie toen de tweede (schoonzus moest em nimeer hebbe) erbij kwam. dus voorlopig (al een maand :$) beestje 1 & 2 :p of gewoon 1 & 2

haha das eigelijk nog wel tof :D
de mijne noemen Godzilla en Melkvoet

SweetEmmaRose
4 juni 2007, 22:44
haha das eigelijk nog wel tof :D
de mijne noemen Godzilla en Melkvoet

keb ergens geleze da ge ze kunt traine om bij hun naam te reageren.

Proto
4 juni 2007, 22:45
keb ergens geleze da ge ze kunt traine om bij hun naam te reageren.

haha da kan nog tof worde, moet ik me eens me bezighouden.
Op voetstappen reagere ze al wel redelijk goed :D

SweetEmmaRose
4 juni 2007, 22:47
en als ge ze wilt wakker make, maar rustig, zoda ze ni kwaad worde: er op blazen.
wij blazen altijd in hun hollekes (hollen van het nest!) voor ze wakker te make :p
gebeurt maar zelden da ze ff buitepiepe en terug gaan slapen.

int begin werde ze wakker als ze onze stemme hoorde, nu nimeer :p

Proto
4 juni 2007, 22:49
en als ge ze wilt wakker make, maar rustig, zoda ze ni kwaad worde: er op blazen.
wij blazen altijd in hun hollekes (hollen van het nest!) voor ze wakker te make :p
gebeurt maar zelden da ze ff buitepiepe en terug gaan slapen.

int begin werde ze wakker als ze onze stemme hoorde, nu nimeer :p

haha da heb ik nog nooit gedaan :D
(bedankt om da van die hollekes te verduidelijken anders hadde die beeste nog raar kunne kijken ^^ )

Robust²
4 juni 2007, 22:50
Hah, ook nog hamsters gehad een tijdje geleden, jammer genoeg beiden gestorven en nu geen tijd meer voor eigenlijk :)
Hadden allebei grote kooi (Ferplast Mary, 100*80 cm als ik me niet vergis), zaten ook appart want was een dwerg en een goudhamster (die heefts zelfs nog een prijs gewonnen bij een keuring in Nl. al die fokkers daar waren precies nogal verbaasd :p ), mochten regelmatig gewoon rondlopen, konden toch niets doen en hadden genoeg in hun kooi liggen ook om zich bezig te houden.
Voor op een kot te houden, moet zeker lukken, als je door hun lawaai kan slapen :p Ik moest laatst op die van ons buren passen en ik werd echt gek omdat ik het niet meer gewoon was :p

Mee
4 juni 2007, 23:13
euhm eerste hamster noemde 'beestje' wegens geen inspiratie.
Onze kat noemt "Poes" :sop:.
We gingen ze eerst triple noemen (ze heeft maar 3 pootjes), maar da's nogal sadistisch hè :).

Alola
4 juni 2007, 23:31
Haha!

Neem ratten, veel leuker :-) Ze komen als je ze roept (naam), als je fluit, als je anders fluit weten ze dat ze een snoepje krijgen en komen ze nog rapper, ze zitten in een gigakooi maar die staat altijd open (en toch blijven ze erin), ze kunnen uren gewoon op je schouder zitten, ze doen hun behoefte niet uit de kooi, enkel in hun wc'tjes... Niets dan lof over die slimmerikjes!
Wel niet in de dierenwinkel halen (geldt voor elk dier eigenlijk) of je krijgt een zwanger/overstresst en dus moeilijk tam te krijgen dier... Neem er een uit een opvang (ratnroll) of van bij een fokker, dan krijg je tamme exemplaren.

(Dit geldt ook voor hamsters trouwens!)

Ik heb trouwens nog hamsters gehad ook: Neusje, neusie, neutie, neutn en neuktie (achtereenvolgens, niet tegelijkertijd), bruintje, zitzak en slaapzak...
Eerlijk gezegd vind ik ratten veel interessanter :-) (namen: Qi, Jeff, Frits, Pang en Toby... Pang is 'dik' in het Chinees, hij is echt ongelooflijk dik; Qi is 'energie' in het Chinees, omdat die gewoon nooit stilzit... Jeff komt uit Coupling, Frits is de naam van het konijn dat de opa van mijn vriend altijd op tafel zette (maar het bleef wel Frits heten :p) en Toby komt van een vriendin dus ik weet eigenlijk niet vanwaar zijn naam komt)

Tracker
5 juni 2007, 02:12
zijn ratten goedkoop om te onderhouden?

Tyson
5 juni 2007, 12:43
Ratten eten meer dan hamsters en zijn groter => hebben een grotere kooi nodig. Met dikker tralies, want ze kunnen harder bijten.
En ik gok dat uw ouders der niet zo happig op gaan zijn. Hoewel ge een rat dacht ik veel beter kunt optrainen enzo.

Arifiene
5 juni 2007, 13:36
Ratten eten meer dan hamsters en zijn groter => hebben een grotere kooi nodig. Met dikker tralies, want ze kunnen harder bijten.
En ik gok dat uw ouders der niet zo happig op gaan zijn. Hoewel ge een rat dacht ik veel beter kunt optrainen enzo.

Mijn ouders denken bij 'rat' altijd aan zo'n rioolexemplaar :p
K zou er niet moeten mee afkomen vrees ik.

Stancke
5 juni 2007, 13:42
Succes met de blok éh Arifiene ;)

Featherfoot
5 juni 2007, 13:48
Onze kat noemt "Poes" :sop:.
We gingen ze eerst triple noemen (ze heeft maar 3 pootjes), maar da's nogal sadistisch hè :).

Onze kat heeft de geweldige naam "Kattemans"! :sop:

Arifiene
5 juni 2007, 14:12
Succes met de blok éh Arifiene ;)

Thx motje ;)

OT: mijn hamsters zijn deze winter niet wit geworden :(
k denk dat het te warm was....

SilentSpring
5 juni 2007, 17:57
Thx motje ;)

OT: mijn hamsters zijn deze winter niet wit geworden :(
k denk dat het te warm was....

nee, heeft niets met warmte te maken.
Heeft te maken met de hoeveelheid licht.
Staan de hamsters dus op ne plaats waar in de winter 's avonds niet veel licht is dan worden ze witter.

Staan ze zoals bij mij in de keuken, waar bijna de ganse avond licht brandt, dan worden ze niet witter.

Toenek deze kreeg was het erges november ofzo (hij moet nu wss 1,5j zijn ofzo), dus dan was hij bleker, door bij ons te staan is hij terug donkerder geworden.

Arifiene
5 juni 2007, 17:59
nee, heeft niets met warmte te maken.
Heeft te maken met de hoeveelheid licht.
Staan de hamsters dus op ne plaats waar in de winter 's avonds niet veel licht is dan worden ze witter.

Staan ze zoals bij mij in de keuken, waar bijna de ganse avond licht brandt, dan worden ze niet witter.

Toenek deze kreeg was het erges november ofzo (hij moet nu wss 1,5j zijn ofzo), dus dan was hij bleker, door bij ons te staan is hij terug donkerder geworden.

hm zeker?
want die staan altjd op dezelfde plaats, en vorig jaar waren ze helemaal wit, en nu nix...

SilentSpring
5 juni 2007, 18:02
hm zeker?
want die staan altjd op dezelfde plaats, en vorig jaar waren ze helemaal wit, en nu nix...

http://www.dehamster.nl/soorten.html#ru

Van hier hebbek m'n info, goeie site btw.
Maar niet elke hamster heeft dat dus, meestal valt het nauwelijks op bij mij.

Alola
5 juni 2007, 18:53
Ratten bijten niet en knagen echt zelden, alleszins nooit aan tralies... De mijne knagen hoogstens eens aan het stokje van zo'n bol met eten als ik dat in de kooi hang.

Kosten zijn:
- bodembedekking: zaagsel/hooi verboden, maar aubiose kun je een half jaar mee weg ongeveer (hangt af van je kooi) en kost 9 euro in de Aveve.
- eten: ik bestel het online in grote hoeveelheden, dan komt het op 2 euro per kilo... mijn vijf venten zijn wel fretzakken (ze hebben wat overgewicht), ze eten ongeveer 1 kilo per week.
- kooi: kun je zo duur of goedkoop maken als je wilt. Basis moet minstens 40*40*80 zijn; tweedehands kun je massa's kooien vinden (mijn vorige kooi was een combi van drie konijnenkooien, heeft me in totaal 10 euro gekost), of je kunt een kooi laten maken speciaal tot 600 euro (is het duurste dat ik al gezien heb).
- dierenarts: is wel niet te onderschatten, schaf nooit een dier aan als je er nooit mee naar de dierenarts zou gaan... vriendin van me heeft even lang ratten als ik en nooit problemen mee gehad; ik heb op een jaar tijd toch 150 euro uitgegeven aan dierenartskosten.
- rat zelf: 8 euro bij de gemiddelde opvang/fokker.

Ik snap zelf nog altijd niet wat iedereen heeft met die staart... maar mijn ma wil hier dus ook niet binnenkomen daarom - ik vind ze nochtans ideaal: alle liefde en trouw als een hond/kat (nogmaals: een dier dat niet uit een dierenwinkel komt zou enkel bijten als het een erg verleden heeft, in de opvang komt er wel eens zo'n diertje binnen, dat dan vier keer onder het minimumgewicht zit en in een kooi zat waarin het zijn kont nog niet kon keren), zonder last van uitlaten/veel lawaai/groot opkuiswerk...

Alle info: www.ratjes.be en www.ratnroll.org/forum

SweetEmmaRose
5 juni 2007, 19:15
Die van ons was ff zot bezig, wou even een dutje doen

gezellig :D (http://img254.imageshack.us/img254/1217/hamstercrazy003uq4.jpg)

_Odd_Alien
5 juni 2007, 19:45
Ratten ftw!

Kheb vroeger achtereenvolgens een gerbil, hamster en nadien 2 ratjes gehad. Ratten zijn wel vrij gevoelig aan ziekte (vooral tocht, stof en dergelijke). Belangrijk is inderdaad dat ge ze bij een kweker thuis gaat halen, en niet in een of andere dierenwinkel.
Jammergenoeg waren mijn ratten (2 mannetjes) alles behalve zindelijk :p. Ik heb nochtans al wel over zindelijke ratten gehoord. Overal in de kooi pissen en kakken, gaf wel veel opkuiswerk achteraf. Ze heben wel veel ruimte nodig (grote beesten, veel energie ook). Khad samen met mijn vader een kooi in een groot kast-geraamte gemaakt. Zo 175cm hoog, 60 breed en 30 diep ofzo. Ze hadden 5 verdiepingen, inclusief hangmat helemaal vanboven. Belangrijk is dat die beestjes veel kunnen klimmen, dat konden ze langs het gaas aan de deur.
Khad één veelvraat en een energiek beestje, ze noemden Casper en Hobbes (naar de cartoonfiguurtjes).
Toen ik mijn ratten van de kweker kocht verzekerde die mij dat ze niet aggressief waren. Indien er wel een aggressieve rat bij zat, werd de stamboom onderzocht enalles.

Er zijn wel enkele belangrijke zaken, zoals oppassen voor stof en geen kolen geven (ratten kunnen geen scheten laten en blijven dus met lucht in hun maag zitten). Wel triest dat ze niet zo oud worden (ongeveer 2 jaar). De meesten krijgen na die tijd gewoon kankergezwellen omdat die beestjes afstammen van de laboratorium-ratten die speciaal kankergevoelig gekweekt zijn. Als ge ze een radje geeft, ziet dat hunne staart nergens kan tussensteken, die lost namelijk nogal gemakkelijk. Ratten zijn dus wél sociale beesten, ge houdt er dan ook best 2 (van hetzelfde nest wel). Het is echt niet meer werk om 2 ratten te onderhouden, en zoveel leuker voor de beestjes. Toen 1 van mijn ratten stierf was den andere er wel duidelijk van aangedaan. Kortom, eerst zo'n boekje lezen voordat ge aan ratten begint.

EDIT: Kheb die kooi hier nog ergens staan en die mag gratis weg van mij (ge moet hem juist komen ophalen). Er zal nog wel wat opkuiswerk / reparatie nodig zijn, maar de basis is er zeker al. Een zak rattenvoer kunt ge der zelfs bij krijgen.
Kzal eens zien of ik hier nie nog ergens foto's van mijn ratten heb.

Ratten op kot zou ik wel afraden aangezien ze heel wat aandacht vergen.

SweetEmmaRose
5 juni 2007, 19:56
Ratten ftw!

Kheb vroeger achtereenvolgens een gerbil, hamster en nadien 2 ratjes gehad. Ratten zijn wel vrij gevoelig aan ziekte (vooral tocht, stof en dergelijke). Belangrijk is inderdaad dat ge ze bij een kweker thuis gaat halen, en niet in een of andere dierenwinkel.
Jammergenoeg waren mijn ratten (2 mannetjes) alles behalve zindelijk :p. Ik heb nochtans al wel over zindelijke ratten gehoord. Overal in de kooi pissen en kakken, gaf wel veel opkuiswerk achteraf. Ze heben wel veel ruimte nodig (grote beesten, veel energie ook). Khad samen met mijn vader een kooi in een groot kast-geraamte gemaakt. Zo 175cm hoog, 60 breed en 30 diep ofzo. Ze hadden 5 verdiepingen, inclusief hangmat helemaal vanboven. Belangrijk is dat die beestjes veel kunnen klimmen, dat konden ze langs het gaas aan de deur.
Khad één veelvraat en een energiek beestje, ze noemden Casper en Hobbes (naar de cartoonfiguurtjes).
Toen ik mijn ratten van de kweker kocht verzekerde die mij dat ze niet aggressief waren. Indien er wel een aggressieve rat bij zat, werd de stamboom onderzocht enalles.

Er zijn wel enkele belangrijke zaken, zoals oppassen voor stof en geen kolen geven (ratten kunnen geen scheten laten en blijven dus met lucht in hun maag zitten). Wel triest dat ze niet zo oud worden (ongeveer 2 jaar). De meesten krijgen na die tijd gewoon kankergezwellen omdat die beestjes afstammen van de laboratorium-ratten die speciaal kankergevoelig gekweekt zijn. Als ge ze een radje geeft, ziet dat hunne staart nergens kan tussensteken, die lost namelijk nogal gemakkelijk. Ratten zijn dus wél sociale beesten, ge houdt er dan ook best 2 (van hetzelfde nest wel). Het is echt niet meer werk om 2 ratten te onderhouden, en zoveel leuker voor de beestjes. Toen 1 van mijn ratten stierf was den andere er wel duidelijk van aangedaan. Kortom, eerst zo'n boekje lezen voordat ge aan ratten begint.

EDIT: Kheb die kooi hier nog ergens staan en die mag gratis weg van mij (ge moet hem juist komen ophalen). Er zal nog wel wat opkuiswerk / reparatie nodig zijn, maar de basis is er zeker al. Een zak rattenvoer kunt ge der zelfs bij krijgen.
Kzal eens zien of ik hier nie nog ergens foto's van mijn ratten heb.

Ratten op kot zou ik wel afraden aangezien ze heel wat aandacht vergen.

foto's van de kooi? ik wil er misschien wel om komen :)

Babs
5 juni 2007, 20:09
Iemand ervaring met chinchilla's?

Kwil mss in de verre toekomst zon beesje aanschaffen :)

SweetEmmaRose
5 juni 2007, 20:10
Nee maar wij gebruiken wel chinchillazand, amai die beestjes moeten zacht zijn want die korrels zijn echt klein.

Babs
5 juni 2007, 20:15
Ik kan het u verzekeren. Die zijn vederlicht en het zachtste wa ge ooit gevoeld hebt :D Kwas meteen verkocht toen ik ze zag

Ik ga veel naar dierenbeurzen met mijn vriend en de mensen van little chinchilla (http://www.little-chinchilla.be) staan daar altijd me hun pluizige bollekes. Dan moogt ge die zo in uw armen pakken en das echt superlief :D

Alola
5 juni 2007, 20:16
Ratten zijn dus wél sociale beesten, ge houdt er dan ook best 2 (van hetzelfde nest wel).
Onzin... mijn vijf komen alle vijf van elders en dat geeft geen enkel probleem :-) hun kooi hangt vol hangmatten en slaaphuisjes en toch kruipen ze altijd allemaal bij elkaar... Cute!

_Odd_Alien
5 juni 2007, 20:30
foto's van de kooi? ik wil er misschien wel om komen :)

Welja, kheb hier nog wel ergens gescande foto's van die kooi normaalgezien, maar kweet nie direct waar. Kzal zien wanneer ik tijd heb om te zoeken met de examens enal :p .

Onzin... mijn vijf komen alle vijf van elders en dat geeft geen enkel probleem :-) hun kooi hangt vol hangmatten en slaaphuisjes en toch kruipen ze altijd allemaal bij elkaar... Cute!

Welja, ik beweer natuurlijk niet dat dat niet kan hé :crazy: . Kheb gewoon gehoord dat er met ratten van hetzelfde nest meestal geen probleem is.
Als het wel lukt, zoveelste beter :applause: .

Fir3wulf
6 juni 2007, 00:35
Ik kan het u verzekeren. Die zijn vederlicht en het zachtste wa ge ooit gevoeld hebt :D Kwas meteen verkocht toen ik ze zag

Ik ga veel naar dierenbeurzen met mijn vriend en de mensen van little chinchilla (http://www.little-chinchilla.be) staan daar altijd me hun pluizige bollekes. Dan moogt ge die zo in uw armen pakken en das echt superlief :D

wij hebbe da ooit gehad, ma da zijn zotte en energieke beeste, die lope tege de muren enzo

Babs
6 juni 2007, 10:26
Waren ze moeilijk van onderhoud?