PDA

Volledige versie bekijken : Tsjechië

Reddyfreddy
21 mei 2007, 19:53
Zijn hier mensen die al in Tsjechië geweest zijn ?

Welke steden / plaatsen kunnen jullie aanraden die zeker de moeite waard zijn ?

Algemeen interessante tips zijn ook welkom :)

dank

denkimi
21 mei 2007, 19:59
in ieder geval Praag. maar ik denk dat zowat heel tsjechie interessant is als ge kijkt wat voor wild daar allemaal rondloopt.

*Springkonijn*
21 mei 2007, 20:04
Prachtig land! Het Boheemse woud met onder andere Ceske Budejovice en Ceske Krumlov is zeker een aanrader. Daarnaast natuurlijk ook het gebergte en de steden Praag en Brno.

Outline Travel, een belgische avonturenorganisatie zit bijvoorbeeld in het Boheemse woud mocht je daar interesse voor hebben. ;)

Bontus
21 mei 2007, 20:04
Ik ben al in Tsjechië geweest.
Als je naar Praag gaat zou je zeker Karlovy Lazny moeten doen (is een discotheek) is daar een sjieke bedoening maar kost eigenlijk niet zoveel als je België gewoon bent.
De meeste steden hebben goedkope campings die dicht bij het centrum liggen maar toch in groen gebied, zitten meestal veel Nederlanders en Duitsers. Alles is er echt goedkoop. Bier in de supermarkt is ongeveer 20 cent voor een halve liter. Bier op cafe is ongeveer een euro voor een halve liter.
Dat geldt voor overal in Tsjechië behalve centrum Praag, daar is het wel op de toeristen gericht.
Ge hebt ook zo'n kuuroordstadje (Karlovy Vary ?), dat is heel mooi, ga daar zeker eens zwemmen ook.

MetalG
21 mei 2007, 20:35
ik ben daar gaan skieen met mijn toenmalige vriendin..

was in janské lazne, een kuuroord eigenlijk de stad zelfs.
maar daar is de hoogste berg van czech!

truttov was ook heel mooi! met een tjaj bar enzo :)

lekker waterpijpen enzo!

veel is er niet te zien, het was dan ook bedoeld voor te skieen!
wat echter dan weer wel de moeite waard is.

Typhoon00
21 mei 2007, 22:37
Dat kuuroord is dat Karlsbad?

SkateDivision
21 mei 2007, 22:49
Ik ben er vorig jaar geweest:

Sternberk en Praag

Praag: mooi maar duur
Sternberk: niet zoveel te zien, maar véél en héél goedkoop bier :p

Reddyfreddy
21 mei 2007, 22:56
Ik ben er vorig jaar geweest:

Sternberk en Praag

Praag: mooi maar duur
Sternberk: niet zoveel te zien, maar véél en héél goedkoop bier :p

Wat is duur ? Vergelijkbaar met België ? (of duurder ?)

WolCoM
21 mei 2007, 23:02

Meestal zelf nog minder dan in Belgie. Maar voor Tsjechie dus wel duur. :)
Ga juist buiten Praag en ge zult verschieten. :D

*Springkonijn*
21 mei 2007, 23:13
Bwa, tis toch ook al duurder aant worden allemaal ze. Al is het natuurlijk nog (veel) goedkoper dan in België. :)

Rivers
21 mei 2007, 23:14
Mijn stiefpa is eens naar Praag gereist met een groep maten :). Hij zei dat het er wel mooi was en zeker aan te bevelen is om je kennis van culturen te vereiken.. maar dat ook echt iedereen daar met een fles wodka rondloopt! Zelfs ramenwassers of bouwvakkers stonden daar te drinken, terwijl ze een ladder beklommen of op het dak zaten. In die week dat hij daar was geweest, was hij zowat een beetje verhongerd. Er waren niet bepaald 'betrouwbare' restaurantjes in de buurt, enkel van die gure zaakjes.
Dat is wat hij mij verteld heeft :) misschien hangt dit van stad tot stad af.

SweetEmmaRose
21 mei 2007, 23:30
daar valt gene zak te zien
Ah zo tof dat ge uw mening staaft met redenen .. :ironic:

Om te winkelen en te eten is het echt goedkooop, Praag is duurder dan de rest van Tsjechie, maar toch nog echt super cheap!

Wij zijn in Liberec gebleven, leuke stad, wij zijn winkelaarsters dus ja, in liberec kunde leuk winkelen. Heel goedkoop (volledig maaltijd met drank en dessert voor onder 5€).

Wel denken dat je nogaltijd geld moet wisselen om naar Tsjechie te gaan.

Een maand geleden een week naar tsjechie gegaan met school (was er voordien al 2x geweest, op vakantie).
Terezine (concentratie kamp) is wel de moeite (wel ver), de petrin heuvel met het strahof klooster en de mini eiffel toren ook.
De grootste discotheek van europa(4 of 5 verdiepinge), da was wel feestje met de klas. muziek is was oké, loopt ver uiteen op elke verdieping, maar wel chic gebouw & indeling. Als het daar vol is is da volgens mij echt cool.
Om te winkelen is het geweldig, in de h&m's hebben ze een maat 32 :love:, waarom hier niet .. ?!
Kleren zijn er ook goedkoper, maar je moet weten waar te winkelen ;)

Stel wat vragen en ik probeer ze te beantwoorden :)

edit: vermijd Boleslav !!!! Wat een rotdorp, spookstad, niks is er open, brr wij hebben ons daar echt rotverveeld :p

Reddyfreddy
21 mei 2007, 23:47
Op een ander forum werden me deze plaatsen al aangeraden. Ben jij daar ook geweest ?

"Praag, Ceske-Budejovice,Ceske Krumlov, Tabor, Liberec,Hradec Kralove zijn ook de moeite om te bezoeken"

"Vergeet ook De Cerna Hora en de Snezka niet te beklimmen.De top van Tsjechie en boven op de Snezka ligt de grens met Polen."

Ik krijg er al volledig zin in ... goedkoop rondreizen ... 6 maten, 2 auto's :cool:
Binnekort es n route beginnen uitstippelen... :)

Djeck
22 mei 2007, 00:46
Op een ander forum werden me deze plaatsen al aangeraden. Ben jij daar ook geweest ?

"Praag, Ceske-Budejovice,Ceske Krumlov, Tabor, Liberec,Hradec Kralove zijn ook de moeite om te bezoeken"

"Vergeet ook De Cerna Hora en de Snezka niet te beklimmen.De top van Tsjechie en boven op de Snezka ligt de grens met Polen."

Ik krijg er al volledig zin in ... goedkoop rondreizen ... 6 maten, 2 auto's :cool:
Binnekort es n route beginnen uitstippelen... :)

Ja da klinkt leuk ja, zeker alst wijze maten zijn ;p :woohoo:

Bontus
22 mei 2007, 10:28
Liberec en Karlsbad : die waren inderdaad ook heel tof.

En die disco van 5 verdiepingen ook.
Bovenste room was in een soort zwembad de dansvloer, duurste drankje is vodka/red bull aan 4 euro :p (toen toch)

mouly jr.
22 mei 2007, 11:21
Ceske krumlov kan ik aanraden, is wel heel toeristisch.

Ook meer in het noorden, een natuurpark, ik kan nu niet op de naam komen. Ik heb daar in het stadje Jicin 2 dagen geweest. Die omgeving is schitterend om bv te gaan mounten biken, mooie rotsen, oude kastelen...

MetalG
22 mei 2007, 20:15
idd de cerna hora is gelegen rond janské lazné !

eten is daar super goekoop, ik ging elken dag met mn liefkes gaan eten :p ^^

*FiReStOnE^-*
22 mei 2007, 21:30
Ben onlangs naar Tsjechië geweest, 4 dagen naar Praag en dan 3 dagen ergens in't Zuiden van Praag, naar een sportcentrum in het dorpje "Jiricna".

Praag is zeker de moeite, zeker qua cultuur enzo (ge hebt dacht ik +- 60 kerken), ook echt ne schone stad valt veel te zien!
En idd die disco moet ge wel ne keer gedaan hebben, ze zeggen dat het de grootste is in centraal europa.. tis daar echt wel goedkoop!

We zijn ook naar Cesky Krumlov geweest, stadje dat nu werelderfgoed is, da von ik ook wel de moeite.

Dan zijn we ook nog naar Terezin geweest (Theresiënstadt) soort van concentratiekamp van waaruit de gevangenen dan door werden gestuurd naar Auswitz enzo, vond ik wel indrukwekkend.. alles staat er nog zoals het er was..

Voor de rest de natuur in Tsjechië staat mij wel aan, in't zuiden hebben we daar gemountainbiked en geraft was echt beestig!

SweetEmmaRose
22 mei 2007, 21:33
wij hebbe 12km gekanod en ik doe da NOOIT meer! Nooit meer stap ik in een kano :p

Typhoon00
22 mei 2007, 23:15
Natuur is echt top. Bohemer woud, reuzengebergte

Dieleman_F
22 mei 2007, 23:35
Praag :love:

Oja, de jongeren daar vinden een café duur als een halve liter bier 1 euro kost :p

pnik
22 mei 2007, 23:45
Ben overlaatst zelf ook nog me't school naar Praag geweest, was wel de moeite waard :)
hadde Terezin bezocht (zoals iemand anders hier ook had vermeld), dan nog begraafplaats van de joden, museum ervan, dan nog wa zake ma ben de naam vergete, zal morge is het informatieboekje vastnemen als ge wilt, zalk die name is opzoeke :) tevens ook na zo'n discotheek van aantal verdiepingen geweest :p weet nu ni of het dezelfde was als die van de andere mense hier, was in ieder geval toch ook me aantal verdiepe, nway was zeker tof.

Stad is idd wel toeristisch getint, ge moet oek wel oppasse vo die chauffeurs daar, zijn nogal gevaarlijke manne, hebbe de neiging om sowieso door te rijde :)

Praag is ook nog steeds goedkoper als hier, maar nu ook weer ni zoveel, had in die 4 dage toch iet van een 2.000 krone opgedaan, is ongeveer 75 euro, heb ook nix van kleren ofso gekocht, alleen eten en drinken :)

SweetEmmaRose
22 mei 2007, 23:47
Ben overlaatst zelf ook nog me't school naar Praag geweest, was wel de moeite waard :)
hadde Terezin bezocht (zoals iemand anders hier ook had vermeld), dan nog begraafplaats van de joden, museum ervan, dan nog wa zake ma ben de naam vergete, zal morge is het informatieboekje vastnemen als ge wilt, zalk die name is opzoeke :) tevens ook na zo'n discotheek van aantal verdiepingen geweest :p weet nu ni of het dezelfde was als die van de andere mense hier, was in ieder geval toch ook me aantal verdiepe, nway was zeker tof.

Stad is idd wel toeristisch getint, ge moet oek wel oppasse vo die chauffeurs daar, zijn nogal gevaarlijke manne, hebbe de neiging om sowieso door te rijde :)

Praag is ook nog steeds goedkoper als hier, maar nu ook weer ni zoveel, had in die 4 dage toch iet van een 2.000 krone opgedaan, is ongeveer 75 euro, heb ook nix van kleren ofso gekocht, alleen eten en drinken :)

st lud? Want die zaten ook in praag toen wij er waren. Super toevallig, 2 scholen van antwerpen naar praag opt zelfde moment :p

Avondland
23 mei 2007, 11:43
Mijn stiefpa is eens naar Praag gereist met een groep maten :). Hij zei dat het er wel mooi was en zeker aan te bevelen is om je kennis van culturen te vereiken.. maar dat ook echt iedereen daar met een fles wodka rondloopt! Zelfs ramenwassers of bouwvakkers stonden daar te drinken, terwijl ze een ladder beklommen of op het dak zaten. In die week dat hij daar was geweest, was hij zowat een beetje verhongerd. Er waren niet bepaald 'betrouwbare' restaurantjes in de buurt, enkel van die gure zaakjes.
Dat is wat hij mij verteld heeft :) misschien hangt dit van stad tot stad af.

'k Heb daar altijd wel goed gegeten hoor en gure zaakjes vind je overal. En goedkoop ook wel, maar dat is algemeen bekend.

pnik
23 mei 2007, 13:52
st lud? Want die zaten ook in praag toen wij er waren. Super toevallig, 2 scholen van antwerpen naar praag opt zelfde moment :p

Neeh, stedelijk lyceum jan de voslei :) ware daar den 30ste april tot de 4de mei :) ma er ware toen ook nog wel andere belgische schole daar, verbaasde me eigelijk wel ma bon :p weet nu ni of da ook Antwerpenare ware of ni, ni echt op gelet :)

*FiReStOnE^-*
23 mei 2007, 22:10
Neeh, stedelijk lyceum jan de voslei :) ware daar den 30ste april tot de 4de mei :) ma er ware toen ook nog wel andere belgische schole daar, verbaasde me eigelijk wel ma bon :p weet nu ni of da ook Antwerpenare ware of ni, ni echt op gelet :)

haha zalig wij waren daar ook, dan waarde gunder ook in dienen disco en dan zaten er in u klas twee meiskes en die noemden, effe denke oor .. ze waren aan't aanpappe me twee gaste van de klas, ale oe noemde die weer

aja die ene noemde britt en die andere weet ik ni mee:D

pnik
23 mei 2007, 23:20
haha zalig wij waren daar ook, dan waarde gunder ook in dienen disco en dan zaten er in u klas twee meiskes en die noemden, effe denke oor .. ze waren aan't aanpappe me twee gaste van de klas, ale oe noemde die weer

aja die ene noemde britt en die andere weet ik ni mee:D

hahahaha, gij meent da :lol: zit idd meisje bij mij in de klas die britt heet :D als die andere in dezelfde klas as haar zat zal die wss jill hete :p toch, what are the odds :p zate dare dien dinsdag en woensdagavond :) .
Was toen echt zalig, was zone gast bij ons die normaal echt NOOIT iets van alcohol drinkt en die had toen inees 3 van die long islands dare binnegekapt :D die was zo zat as iet, dag drna 7 keer zitte te kotse, o.a. op den uitstap :p

SweetEmmaRose
24 mei 2007, 17:16
Wij van Zaterdag 21 April tot Zaterdag 28 April, jullie juist gemist dus :D

Typhoon00
24 mei 2007, 22:29
:applause: :applause: :applause: Ik wil ook gaan!!!!!!!!

-etienne-
29 juli 2007, 10:55
Ik ben net terug uit Praag, als allergrootste tip zou ik deze hostel willen meegeven:

http://www.prague-hostels.cz/strahov/hostel-strahov.htm

Je slaapt er voor €8 per nacht in een tweepersoonskamer. Op 5 minuten stappen kan je een treintje nemen voor nog geen euro waardoor je binnen de 10 minuten in het stadscentrum uitkomt.

Bovendien is die hostel eigenlijk gewoon een studentenpeda waarvan ze ( vooral) in de vakantie leegstaande kamers verhuren. Bijgevolg kan je daar ook voor 2-3 euro een volledige maaltijd geen eten in het grote studentenrestaurant. Er zijn ook verschillende studentencafés waar je een halve liter bier kan kopen voor 1 euro en overheerlijke pizza's voor 2 euro.

quarantaine
29 juli 2007, 12:42
Ik ben net terug uit Praag, als allergrootste tip zou ik deze hostel willen meegeven:

http://www.prague-hostels.cz/strahov/hostel-strahov.htm

Je slaapt er voor €8 per nacht in een tweepersoonskamer. Op 5 minuten stappen kan je een treintje nemen voor nog geen euro waardoor je binnen de 10 minuten in het stadscentrum uitkomt.

Bovendien is die hostel eigenlijk gewoon een studentenpeda waarvan ze ( vooral) in de vakantie leegstaande kamers verhuren. Bijgevolg kan je daar ook voor 2-3 euro een volledige maaltijd geen eten in het grote studentenrestaurant. Er zijn ook verschillende studentencafés waar je een halve liter bier kan kopen voor 1 euro en overheerlijke pizza's voor 2 euro.

kan je daar ook zonder reserveren binnenvallen? we gaan namelijk een rondreis doen voordat we in Praag komen (en we kunnen dus niet exact zeggen wanneer we er zullen zijn)

Chimaera
29 juli 2007, 16:50
karlovy vary is wel relax met kuuroord enzo

je kan via tsjechoreizen daar redelijk goedkoop een huis huren. Als je dat iets buiten de stad neemt koop je al je spullen zo goed als gratis

Djeck
29 juli 2007, 18:18
Wij zijn net ook terug van 2 weken Tsjechië. Om het kort samen te vatten; het was super! We zijn begonnen met een week Horni Plana aan het Lipnomeer. Normaal hadden we daar 2 dagen gepland, maar door autopech is het een kleine week geworden ;-) Maar zo een dingen maakten het eigenlijk nog leuker... Van daaruit zijn we doorgereden naar Ceske Krumlov. Prachtig stadje; leuke sfeer, iedereen zwaait er, zeer mooi om te bezoeken! Ceske Budejovice was maar redelijk dood dus zijn we rechtstreeks van daaruit naar Pilzen gereden. Zeer bruisend nachtleven daar! Mooie slaapplaats gevonden bij Ivanna ;) 'S morgens hebben we de brouwerij van Pilzen bezocht en hebben we daar mogen kennismaken met het ongefilterde bier van Pilsner Urquell; wat een smaak! Spijtig genoeg amper een week houdbaar. Vanuit Pilzen zijn we vertrokken om het weekend in Praag door te brengen. Het 2de Hostel dat we probeerden was meteen een voltreffer. 50 euro per nacht voor een kamer van 4 man. En wij die dachten dat het duur ging uitvallen... 2 tramhaltes en 4 metrostations verder zat je middenin het centrum. We hebben zoveel mogelijk proberen bezoeken, de bibilotheek van het Strahov klooster is zeker een aanrader.
Ook die discotheek waarover hier gesproken wordt is zeker de moeite waard alsook de 'kelder' vlakbij met een paar leuke danseressen (de naam ontglipt me)

Vanuit Praag zijn we doorgereden naar een camping in Doksy nabij Liberec. Zeer toffe camping, veel jong volk, mooi in het bos gelegen, we hebben eens goed kunnen slapen; want lang uitslapen in tenten als de zon erop zit, zit er niet echt in.
Van daaruit zijn we naar Hrensko gereden om een lange wandeling te maken om de beroemde rots te zien. Ook zeker de moeite waard om te zien, als je de wandeling ervoor over hebt natuurlijk.
Na de wandeling zijn we zo lang mogelijk doorgereden, op zoek naar een slaapplaats op een boer zijn eigendom. Na eigenlijk niet al te lang zoeken, hebben we de toestemming gekregen van een lokale boer. Prachtige plaatsje gekregen waar we op ons gemakje een barbeque gehouden hebben.
De volgende ochtend zijn we doorgereden naar Karlovy Vary; even gezwommen daar, helaas geen tijd/budget meer gehad om nog te genieten van het kuuroord.

Het waren 13 leuke dagen, maar nog veel te kort om alles te bezoeken.

-etienne-
30 juli 2007, 13:02
kan je daar ook zonder reserveren binnenvallen? we gaan namelijk een rondreis doen voordat we in Praag komen (en we kunnen dus niet exact zeggen wanneer we er zullen zijn)

Ja, dat is geen probleem. Wij hebben dat ook gedaan. Ze hebben daar zo gigantisch veel kamers dat de kans dat er geen plek meer vrij is praktisch 0 is. De receptie is denk ik zelfs 24u open.

Killer Queen
6 augustus 2007, 18:22
Karlovy Vary

Geisers met warm tot heet water, sommigen meters hoog.
Prachtig authentiek stadje.
Denk dat het daar ook was dat er een openluchtzwembad was
met dus natuurlijk verwarmd water.
Als ik me niet vergis.

Chimaera
6 augustus 2007, 18:34
spot on

no_way2go
6 augustus 2007, 19:16
Ceský Krumlov, mooi kasteel midden in de stad, aan het water (kan je ook kanoën).

Lipnomeer is ook wel eens leuk (windsurfen nzo) :)

Cyrano.ak
9 augustus 2007, 02:19
net terug van roadtripje door tsjechie: Praag, Cesky Krumlov, Olomouc, Karlo Vivary, Brno, ..
Leuk en lekker goedkoop ;)
Zijn naar dancing Duplex geweest in Praag :)