PDA

Volledige versie bekijken : Mijn toekomst: VS of Zweden...

Darks
11 mei 2007, 23:31
Aloha, :)

Zoals sommigen onder jullie misschien al gemerkt hebben adhv mijn posts wil ik weg uit België en heb ik een grote liefde voor 2 landen: De Verenigde Staten en Zweden. Het is mijn droom om ooit permanent in een van deze twee landen te wonen. Het probleem is dat ik blijf twijfelen over welk land het gaat worden, ook al zijn de verschillen tussen de 2 landen ontzettend groot. En nee, het is niet omdat ik nog maar 17 ben dat ik nog meer dan tijd genoeg heb. Ik wil bouwen aan mijn toekomst en de eerste stap daarvan is een jaar school volgen in Zweden of de VS, en dat moet binnen enkele maanden beslist worden.

Ik hou van beide landen. Het is raar, maar de ene week denk ik 'ik ga naar de VS!' en de andere week is het 'Zweden zal het worden'. Zo gaat dat nu al voor 2 jaar... Time to make up my mind, I'd say. :crazy:

De VS lijkt op het eerste zicht de beste keuze. Ik ben zot van Amerikaanse auto's, huizen, de mentaliteit (en nee die is niet zo slecht als de meeste Europeanen denken, ik heb wat contacten ginder), de ruimte, de vaderlandsliefde, de natuur, de economische voorsprong, bijna alles gewoon. Al kan het bestuur stukken beter (maar verkiezingen komen er alweer aan), ze mochten wat meer inzitten met het milieu en het land is een beetje conservatief (alhoewel dat niet altijd slecht is, natuurlijk). Dat zijn dan weer enkele nadelen.

Ik heb echter nogal wat schrik voor de toekomst van het land. De economie groeit al jaren sterker dan die van Europa, ja, maar men zit met een heel hoge schuld, de opwarming van de aarde kon hun graanproductie wel eens lamleggen, ze zijn doelwit bij uitstek in geval van oorlog, en hun verslaving aan olie en vasthouden aan oude principes kan wel eens de doodsteek voor hun economie worden.

Daar komt Zweden erin, geweldig land, prachtige natuur, beste infrastructuur ter wereld, geweldig onderwijs, zeer progressief en staat open voor technologie, lage criminaliteit en uitstekende gezondheidszorg, alles lijkt er soepel te draaien, problemen pakken ze aan en lossen ze op. Tegen 2020 willen ze als eerste land sterk onafhankelijk zijn van olie. Kortom, een voorbeeld voor de rest van de wereld.

Maar ook Zweden heeft zo zijn nadelen. Het is er duur leven (dus vergeet de 4br/3bathroom + 2 SUV's maar), ook zij kampen met vergrijzing ezv. De rijkdom van de VS moet ik er dus niet gaan zoeken, maar ik weet goed genoeg dat veel geld niet gelukkig maakt, heb het zelf getest door een jaar lang hard te werken na school en in de weekends.

Mijn familie is natuurlijk ook heel belangrijk voor mij en dan is Zweden toch aanzienlijk dichter dan de USA om eens af te komen.

Als ik wat verder nadenk zou ik dus eigenlijk best naar Zweden gaan. Maar ik voel er niet zo'n sterke liefde voor als voor de VS, niet dat warme gevoel vanbinnen.

Mijn hart zegt de VS, mijn verstand zegt Zweden. Hoe los ik dit op? Help! :cry:

Ali_
11 mei 2007, 23:59
ENORM moeilijke keuze:

tzijn ook mijn favoriete landen om later te wonen :D
maar ik kies voor de VS en dat omwille van de grootsteden, ik ben echt verliefd op steden als NY en Chicago.
Hoewel ik stockholm ook enorm mooi vond genieten NY en Chicago wel mijn voorkeur.
Maarja als je gaat zien op vlak van sociale zekerheid en dergelijke dan is Zweden natuurlijk de nr.1, maar het is niet zo dat er in de VS totaal geen vorm van sociale zekerheid is. En dan familie in uw geval... (ik wil juist weg van die van mij dus vs is perfect :D)

Maar zoals je perfect zegt: dat warm gevoel krijg ik niet voor zweden, althans niet om mijn leven er door te brengen.

L@TrO
12 mei 2007, 00:37
ik ben ook al in de 2 landen geweest , en ik zou dan toch voor de VS kiezen . Eerder San francisco dan NY.

UnEx|sT
12 mei 2007, 11:26
Wat misschien ook een probleem kan vormen op korte termijn is de taal? Het zal een serieuze inspanning vragen om deze taal goed onder de knie te krijgen, dat vind ik ook een belangrijk nadeel.

Avondland
12 mei 2007, 12:21
Ik zou voor Zweden gaan, maar dat is mijn persoonlijke keuze. VS lijkt me leuk om eens een halfjaar er te gaan rondtrekken (roadtrip) maar om er te gaan wonen ... liever niet.

snake880
12 mei 2007, 12:54
De dollar zakt nog altijd dus de vs wordt ook goedkoper om te wonen.

Howitzer
12 mei 2007, 13:14
Ik heb ook een beetje hetzelfde.
Maar ik zou voor Zweden kiezen. (IMO natuurlijk!)
Vind de leefstijl daar leuker en de mensen besteden precies ook meer aandacht aan de gedragsregels.
(Voorbeeld: Je mag daar in (bepaalde?) bossen kamperen maar ze voelen zich zelf heel verantwoordelijk om te zorgen dat ze niets kapot maken, geen afval achterlaten enzv.)

jan1978
12 mei 2007, 13:14
Studeren zal wel te doen zijn, maar zo maar efkes verhuizen naar de USA? Zonder naaste familie daar kunt ge da plan op de lange baan schuiven. Informeer u eerst maar deftig ivm green card (-lottery) en naturalisatie.

Ik lees trouwens nergens of daar familie hebt wonen of zelfs al op verlof zijt geweest. Zelfs dan kunt ge een vakantie onmogelijk vergelijken met daar wonen/werken of studeren. Hebt ge al eens nagedacht hoe ge uw hoger onderwijs daar gaat financieren (studentenlening afsluiten?).

Het is niet de bedoeling van u hier te ontmoedigen maar ik lees overal tegenwoordig over mensen die naar de VS willen verhuizen zonder goed te beseffen wat dat allemaal inhoudt. Binnen Europa is een pak simpeler (behalve mss de taal dan)

(Voorbeeld: Je mag daar in (bepaalde?) bossen kamperen maar ze voelen zich zelf heel verantwoordelijk om te zorgen dat ze niets kapot maken, geen afval achterlaten enzv.)

Ik weet niet of ge al eens in een national park/forest in de USA zijt geweest maar da is daar piekfijn in orde qua mentaliteit en infrastructuur/natuurpreservatie.

Darks
12 mei 2007, 13:38
Studeren zal wel te doen zijn, maar zo maar efkes verhuizen naar de USA? Zonder naaste familie daar kunt ge da plan op de lange baan schuiven. Informeer u eerst maar deftig ivm green card (-lottery) en naturalisatie.

Ik lees trouwens nergens of daar familie hebt wonen of zelfs al op verlof zijt geweest. Zelfs dan kunt ge een vakantie onmogelijk vergelijken met daar wonen/werken of studeren. Hebt ge al eens nagedacht hoe ge uw hoger onderwijs daar gaat financieren (studentenlening afsluiten?).

Het is niet de bedoeling van u hier te ontmoedigen maar ik lees overal tegenwoordig over mensen die naar de VS willen verhuizen zonder goed te beseffen wat dat allemaal inhoudt. Binnen Europa is een pak simpeler (behalve mss de taal dan)

Rustig maar, ik ben er al jaren mee bezig en weet perfect hoe alles in mekaar zit ivm GC ed. De bedoeling is:

- 12th grade ginder (dus 6e opnieuw) gaan doen, met een organisatie zoals WEP (en dus in een gastgezin verblijven).
- Terug naar België en 3 of 4 jaar studeren
- Werk zoeken in België en meedoen aan GC lottery (tenzij ik er de liefde van mijn leven ontmoet tijdens een reisje)
- Als ik een paar jaar ongeluk heb met de lottery trek ik naar Canada.

TheAntropoid
12 mei 2007, 13:46
In NY zou ik nietmeer gaan wonen man.
Wat een vuile stad en jah de stad waar iedereen iedereen kent maar uiteindelijk niemand.
Mensen met gevoelige luchtwegen of allergieen blijven der beter weg.

Dat was zeker het geval na de instorting vant WTC. Als je toen wiest wat voor vuiligheid erin de lucht is gevlogen.

Michael More maakt nu een film over mensen die der vrijwillig het puin zin gaan ruimen. Bijna allemaal ten dode opgeschreven schijnt
Geen kat die der na omkijkt. Dat is Amerika ..
Sorry is mb een negatief beeld maar dat land is nu eenmaal een basis waar de rijken veel te zeggen hebben en de armen niets.
sociale gezondheidszorg is er nul en als je der iets tegen komt en je bent niet verzekerd dan betaal je zwaar
Een enorm machtige wapen lobby die desnoods aan kinderen wapens zou verkopen.
Amerika is nu eenmaal een gun nut loving land waar je regelmatig eens wel schietpartijen tegenkomt om de meest banale toestanden.

Zorg ook dat je niet in contact komt met de politie. Ik zin der ooit eens een keer bijna neergeschoten geweest omdat nen 'pig' ;) dacht dat ik nen auto ont jacken was.
piepende banden, licht in m'n gezicht, pistool getrokken; STAND STILL, FREEZE DIRTBAG ... ;-) ( die dirtbag was er niet bij hoor ;p )
Die flikken zin der meestal juiced up.. Is ook wel logisch want die maken der echt vanalles mee. Niet zoals de flikjes hier in belgië die nog niet goed zijn om't verkeer te regelen.

Tis echt een prachtig land maar het heeft ook zin keerzijde.

Alhoewel België is ook een zeer vies land met al die chemie en transport.
M'n zou eens moeten weten
geen enkele bodem in vlaanderen is zuiver en met wat ze ons int verleden hebben vergiftigd.
Dioxine in de vis, pcb's, hormonen, antibiotica overloads etc etc
Om dan nog maar te zwijgen van al die vuiligheid die de enorme chemie industrie in de lucht smijt.
Waarom hebben we zoveel ziektes als kanker enzo.. Wij 'scoren' der echt bij die top 5.
Allergie gevallen die toenemen etc etc

En als je verhalen leest van bepaalde top politici..
Flahaut vliegt met een helicopter heen en terug om Al Gore zin milieu film te zien. Geen woorden voor...
Verwilgen rijdt rond met een audio A 6 ( whatever ) allesinds één van de meest vervuilende wagens.
Dat zouden dan voorbeeld functies moeten zijn.

Wat kunnen we soms pessimistisch zijn ;)

TiBasco
12 mei 2007, 14:04
Wat kunnen we soms pessimistisch zijn ;)Wat kun jij soms zwaar uit je nek lullen...

zweebee
12 mei 2007, 15:11
verwilghen rijdt rond me ne Q7 ;)

Najade
12 mei 2007, 15:15
En what about in Zweden gaan wonen, en elk jaar op vakantie naar de VS?

(Zweden is overigens wel een pak duurder om te wonen, maar je hebt ook een hoger loon dacht ik? Bovendien zit je in scandinavie met een geweldige sociale zekerheid, moest er iets mis gaan)

Oldskooler
12 mei 2007, 15:52
Vs, zweden is zweden, elke kilometer grondgebied in de VS is totaal anders.

TheAntropoid
12 mei 2007, 16:03
Voor zweden is elke km 100 km voor de VS. Bij wijze van spreken
Is een reusachtig land waar sommige steden vele maal groter zijn dan ons land ;)

Oldskooler
12 mei 2007, 16:17
Miami, Ny, las vegas, chinatown tot woestijnen, moerassen, natuurparken, hillbillies tot geniën, ... nergens vind je zulke verschillen.

DarkSnaker
12 mei 2007, 16:45
Ik snap waarom je dat warm gevoel niet krijgt bij Zweden, omdat het daar zo koud is :lol:

Mijn keuze zou Zweden zijn, alleen al omdat ze daar geen wapens verkopen als snoep. Zoals je zei is VS ook een doelwit voor oorlog en aanslagen, maar het land is groot. Ik weet niet hoe het met je Zweeds zit, maar ik ben ervan overtuigd dat het Engels er wel goed verstaan wordt door de bevolking.

Nog een paar redenen waarom ik Zweden verkies:

- lekkere chicks ;)
- veel gamers
- metal is er veel populairder

Kortom, het land van mijn dromen :bow:

Arifiene
12 mei 2007, 17:26
Ik snap waarom je dat warm gevoel niet krijgt bij Zweden, omdat het daar zo koud is :lol:

Mijn keuze zou Zweden zijn, alleen al omdat ze daar geen wapens verkopen als snoep. Zoals je zei is VS ook een doelwit voor oorlog en aanslagen, maar het land is groot. Ik weet niet hoe het met je Zweeds zit, maar ik ben ervan overtuigd dat het Engels er wel goed verstaan wordt door de bevolking.

Nog een paar redenen waarom ik Zweden verkies:

- lekkere chicks ;)
- veel gamers

Kortom, het land van mijn dromen :bow:
das euh, een rare post :p
De VS loopt heus ni vol met dikke lelijke meiden. IK heb daar veel mooie meisjes gezien ook (en ja ik ben objectief want ik ben zelf een meisje :p). De groepjes die je bij ons hebt heb je daar ook, dus ook metal-freaks, gothics, vanalles een beetje (jump wel nooit gezien/gehoord).
Enneh, gamen zijn ze ook gek op, in elke mall hebde een gaming café enzo (plus ze komen dar vroeger uit én zijn goedkoper :p)

Ali_
12 mei 2007, 17:30
In de VS hebt ge idd ook veel knappe meisjes, vooral kinderen van gemengde ouders enzo :love:

Maar zweden is echt wel het toppunt op dat vlak hoor, als ge even rondloopt in stockholm dan kom je er toch wel wat tegen ze :love:

Oldskooler
12 mei 2007, 17:32
- lekkere chicks ;)
- veel gamers

euhm :wtf: Ik denk dat ge daar heeeeeel veeel metal, gamers en chicks(ginder hebben ze alle soorten chicks) zult tegenkomen.

Pech als ge op brunettes valt :p.

Preske
12 mei 2007, 17:32
als ge perse na noord amerika zou gaan, zou ik canada nemen kort bij de amerikaanse grens.

alle voordelen van het amerikaans leven, en geen van de nadelen :)
de taalbarriere is ook al veel minder groot dan bv zweden.

De dollar zakt nog altijd dus de vs wordt ook goedkoper om te wonen.

nu bekijkt ge het uit een belgisch/europeens standpunt.
akkoord, om er te beginnen is het goedkoper, maar om er te blijven wonen zal hij er werk moeten zoeken, en zal hij aan de locale lonen worden betaald, en dat maakt het '"goedkoper wonen" dus niet meer waar.

Ali_
12 mei 2007, 17:34
bah nee, nooit canada, gij hebt nog nooit naar southpark gezien zeker

:unsure:

Hawkwarrior
12 mei 2007, 17:38
VS social system is totaly fucked up. . . en hun economie is het ook niet echt meer met hun iraq avontuurtjes :p

Zweden ftw !!!! imo

jan1978
12 mei 2007, 18:21
Rustig maar, ik ben er al jaren mee bezig en weet perfect hoe alles in mekaar zit ivm GC ed. De bedoeling is:

- 12th grade ginder (dus 6e opnieuw) gaan doen, met een organisatie zoals WEP (en dus in een gastgezin verblijven).
- Terug naar België en 3 of 4 jaar studeren
- Werk zoeken in België en meedoen aan GC lottery (tenzij ik er de liefde van mijn leven ontmoet tijdens een reisje)
- Als ik een paar jaar ongeluk heb met de lottery trek ik naar Canada.

Heh da kan goed zijn da ge daar al jaren mee bezig zijt, maar zonder concrete ervaring hoe het daar is blijft da ne sprong in het diepe.

Uw leven 5 jaar op voorhand zo plannen is volgens mij onmogelijk en nogal naief imo. Voor hetzelfde geld valt dat enorm tegen ene keer ge effectief daar zijt geweest...

Het is ferm om dromen te hebben maar ge moet wa realistisch blijven derin ook. Mijn neef is verhuisd naar San Jose een 10tal jaar geleden en kheb het allemaal van kortbij meegemaakt dus kdenk wel dak weet waarover ik het heb.

russian
12 mei 2007, 19:37
Economie in de States slabakt meer dan economie in Europa atm.

Ik ben ook fan van de States, maar ben ondertussen een beetje vergroeid met Vlaanderen. Toch blijft het m'n droom daar ooit te resideren.

TheCrow7
12 mei 2007, 19:40
Zweden, daar hoef ik zelfs nog niet over na te denken.

Messias.
12 mei 2007, 19:55
Zweden, daar hoef ik zelfs nog niet over na te denken.

Idem, maar van alle "scandinavische" landen zou ik toch opteren voor IJsland, dat lijkt me zo'n fantatisch land om te wonen. Maar als je ongebreideld wil consumeren moet je in de VS zijn natuurlijk.

sermic
12 mei 2007, 19:57
Australië!

OT: hmm ik zou persoonlijk de VS nemen

Huey
12 mei 2007, 20:15
i'll make it easy for you: Canada

Simpelweg omdat dat land alle pluspunten die jij opnoemt voor beide landen combineert :)

Ik ga later (binnen +-2 jaar) ook naar Toronto/Vancouver, daar ligt in mijn ogen de toekomst

Darks
12 mei 2007, 20:18
Economie in de States slabakt meer dan economie in Europa atm.

Atm misschien wel, maar de Economie in de VS groeit al 30 jaar sterker dan in de EU, en de voorspellingen voor de toekomst zijn hetzelfde (minder fiscale lasten, meer productieve workforce). Al is het wel een high-risk economy.

Uw leven 5 jaar op voorhand zo plannen is volgens mij onmogelijk en nogal naief imo. Voor hetzelfde geld valt dat enorm tegen ene keer ge effectief daar zijt geweest...

True, maar ik ga 1 jaar naar ginder naar school met een goede organisatie, dan kan er niet veel misgaan. En als het dan tegenvalt ga ik niet meer terug hé.

Het is enkel zo dat ik moet kiezen tussen Zweden en de VS voor dat schooljaar, en dat zou redelijk snel moeten gaan gebeuren.

De mentaliteit in de VS is over het algemeen beter dan in Europa (dat hoor ik van mensen die ginder wonen tenminste). De mensen werken hard en voor zichzelf, zijn vriendelijk, behulpzaam, en de suburbs zijn veilig. In Europa zijn ze nogal rap aant klagen/staken, ze moeten niet veel van mekaar weten maar ze showen wel alles wat ze hebben.

En ja, dan is het ntl zo dat je er veel meer kan bereiken dan hier. De lonen zijn hoger, fiscale lasten lager. Een echte consumptiemaatschappij.

Waarom ik dan nog twijfel? De toekomst. Zoals ik al zei is het een high-risk economy, olieverslaafd en is doelwit bij uitstek. En het land over het algemeen is me een beetje té conservatief. Maar als de democraten volledig aan de macht komen kan dat ntl al snel veranderen.

Darks
12 mei 2007, 20:20
i'll make it easy for you: Canada

Simpelweg omdat dat land alle pluspunten die jij opnoemt voor beide landen combineert :)

Ik ga later (binnen +-2 jaar) ook naar Toronto/Vancouver, daar ligt in mijn ogen de toekomst

Aye, dat denk ik vaak ook. Ik dacht dan vooral aan Calgary, Alberta. Rijkste staat van Noord-Amerika (Zit daar vol olie) en een groot terkort aan werkkrachten.

Huey
12 mei 2007, 20:26
Aye, dat denk ik vaak ook. Ik dacht dan vooral aan Calgary, Alberta. Rijkste staat van Noord-Amerika (Zit daar vol olie) en een groot terkort aan werkkrachten.

Ik was in Calgary tijdens de Stampede (look it up)

zalig :d

ElBramo
14 mei 2007, 13:51
Aloha, :)

Zoals sommigen onder jullie misschien al gemerkt hebben adhv mijn posts wil ik weg uit België en heb ik een grote liefde voor 2 landen: De Verenigde Staten en Zweden. Het is mijn droom om ooit permanent in een van deze twee landen te wonen. Het probleem is dat ik blijf twijfelen over welk land het gaat worden, ook al zijn de verschillen tussen de 2 landen ontzettend groot. En nee, het is niet omdat ik nog maar 17 ben dat ik nog meer dan tijd genoeg heb. Ik wil bouwen aan mijn toekomst en de eerste stap daarvan is een jaar school volgen in Zweden of de VS, en dat moet binnen enkele maanden beslist worden.

Ik hou van beide landen. Het is raar, maar de ene week denk ik 'ik ga naar de VS!' en de andere week is het 'Zweden zal het worden'. Zo gaat dat nu al voor 2 jaar... Time to make up my mind, I'd say. :crazy:

De VS lijkt op het eerste zicht de beste keuze. Ik ben zot van Amerikaanse auto's, huizen, de mentaliteit (en nee die is niet zo slecht als de meeste Europeanen denken, ik heb wat contacten ginder), de ruimte, de vaderlandsliefde, de natuur, de economische voorsprong, bijna alles gewoon. Al kan het bestuur stukken beter (maar verkiezingen komen er alweer aan), ze mochten wat meer inzitten met het milieu en het land is een beetje conservatief (alhoewel dat niet altijd slecht is, natuurlijk). Dat zijn dan weer enkele nadelen.

Ik heb echter nogal wat schrik voor de toekomst van het land. De economie groeit al jaren sterker dan die van Europa, ja, maar men zit met een heel hoge schuld, de opwarming van de aarde kon hun graanproductie wel eens lamleggen, ze zijn doelwit bij uitstek in geval van oorlog, en hun verslaving aan olie en vasthouden aan oude principes kan wel eens de doodsteek voor hun economie worden.

Daar komt Zweden erin, geweldig land, prachtige natuur, beste infrastructuur ter wereld, geweldig onderwijs, zeer progressief en staat open voor technologie, lage criminaliteit en uitstekende gezondheidszorg, alles lijkt er soepel te draaien, problemen pakken ze aan en lossen ze op. Tegen 2020 willen ze als eerste land sterk onafhankelijk zijn van olie. Kortom, een voorbeeld voor de rest van de wereld.

Maar ook Zweden heeft zo zijn nadelen. Het is er duur leven (dus vergeet de 4br/3bathroom + 2 SUV's maar), ook zij kampen met vergrijzing ezv. De rijkdom van de VS moet ik er dus niet gaan zoeken, maar ik weet goed genoeg dat veel geld niet gelukkig maakt, heb het zelf getest door een jaar lang hard te werken na school en in de weekends.

Mijn familie is natuurlijk ook heel belangrijk voor mij en dan is Zweden toch aanzienlijk dichter dan de USA om eens af te komen.

Als ik wat verder nadenk zou ik dus eigenlijk best naar Zweden gaan. Maar ik voel er niet zo'n sterke liefde voor als voor de VS, niet dat warme gevoel vanbinnen.

Mijn hart zegt de VS, mijn verstand zegt Zweden. Hoe los ik dit op? Help! :cry:
Zweden:
Pro's:
-goede ecomonie die constant stijgt, veel luxe, (geen sociale zekerheid?)
-mooi land, mooie natuur
-goede mentaliteit, vriendelijke mensen, mooie vrouwen
-afstand zweden/america is te verwaarlozen denk ik, ik betwijfel of de vliegtickets echt zoooo vreselijk verschillen
-goed onderwijs (veel beter dan het amerikaans)

Cons:
-duur
-alles ligt ver van elkaar
-de taal :/
-studeren is daar vanzelfsprekend, geen tekort aan universitairen

Amerika:
Pro's:
-De taal beheers je al
-zuiden heeft goed klimaat
-hebben een gebrek aan competente mensen aangezien hun onderwijs suckt en bijgevolg is er wel werkzekerheid

Cons:
-vriendelijkheid/vriendelijke opmerkingen zijn zo fake (zult ge wel merken als ge daar een tijdje zit, het zijn meestal standaardantwoordjes), mentaliteit zit ook scheef ze
-lelijke vrouwen ;)
-heel veel gelovige mensen
-economische terugval die er zker gaat komen doordat ze al héél veel verliezen hebben geleid door de oorlog (sociologische voorspelling)
-...

jan1978
14 mei 2007, 13:59
Zweden:
Pro's:
-mooi land, mooie natuur
-afstand zweden/america is te verwaarlozen denk ik, ik betwijfel of de vliegtickets echt zoooo vreselijk verschillen

Cons:
-duur

Amerika:
Pro's:
-De taal beheers je al
-hebben een gebrek aan competente mensen aangezien hun onderwijs suckt en bijgevolg is er wel werkzekerheid

Cons:
-vriendelijkheid/vriendelijke opmerkingen zijn zo fake (zult ge wel merken als ge daar een tijdje zit, het zijn meestal standaardantwoordjes), mentaliteit zit ook scheef ze
-lelijke vrouwen ;)
-economische terugval die er zker gaat komen doordat ze al héél veel verliezen hebben geleid door de oorlog (sociologische voorspelling)
-...

Ik ben wel eens kurieus waar ge al die wijsheden vandaan haalt, zijt ge afkomstig of woont ge in 1 (of beide) van deze landen?

TheAntropoid
14 mei 2007, 15:51

nemor die amerikanen gaan nog serieus opkijken.
Ze liggen der een multimillion dollar oorlog te vechten waar het grote geld alleen maar in de zak gaat van de oorlogs en olie industrie.
Waar blijven ze de poen vandaan halen?

De gewone amerikaanse soldaten worden der opgejaagd als wild en omvergeschoten.
Als je ziet hoeveel doden er dagelijks vallen is het maar al te duidelijk dat ze de 'situatie' niet in de hand hebben.
Logisch want het is een reusachtig land waar de bevolking zin heel leven niets anders heeft gedaan dan gevochten.

Maar dit gaat allemaal ons petje te boven...

Bigbuddha
14 mei 2007, 15:54
Ik ben wel eens kurieus waar ge al die wijsheden vandaan haalt, zijt ge afkomstig of woont ge in 1 (of beide) van deze landen?

Da vraag ik me ook af ;) Beetje uit de lucht gegrepen allemaal.

Xo0
14 mei 2007, 15:59
Zweden:
Pro's:
-mooi land, mooie natuur

Cons:
-duur

Amerika:
Pro's:
-De taal beheers je al

Cons:
-lelijke vrouwen ;)
-...

Haha typisch voorbeeld van vooroordelen.. Waarschijnlijk weer zo een no-brain Amerika hater.

Rivers
14 mei 2007, 16:11
Ben je eigenlijk al eens naar Zweden en de VS geweest?

Wolf2000me
14 mei 2007, 17:37
California ftw :)

Tweak37
14 mei 2007, 18:19
Amerika is, afhankelijk van de regio, ook pokkeduur hoor. Als ge in de buurt van de grote steden leeft is het daar een stuk duurder dan hier! Zweden is ook duur natuurlijk maar dat wordt een beetje overdreven naar mijn mening. Persoonlijk zou ik voor Zweden kiezen, ook al ben ik er nog nooit geweest (maar daar komt deze zomer verandering in... :))

jan1978
14 mei 2007, 20:37
Haha typisch voorbeeld van vooroordelen.. Waarschijnlijk weer zo een no-brain Amerika hater.

Ja sommige argumenten slaan echt op niks, daarom dat ik het eerst vroeg of hij soms afkomstig is van 1 van beide landen. In da geval zou hij toch beter moeten weten, zeker ivm de USA is de diversiteit zo groot da ge de helft van zijn punten (zowel positief als negatief) van tafel kunt vegen omdat generalisatie op dat niveau onmogelijk is.

Eagle`
16 mei 2007, 20:16
Kweet al ni meer wie het zei, maar sociale zekerheid is er weldegelijk de states hoor.

Beter systeem vindt ik dan bv belgie imo, buiten de medische tak dan. In de states zijn de pensioenen en werkloosheidsuitkeringen gelijkaardig. Enige verschil met betrekking tot bv werkloosheidsuitkeringen is da ge na 6 maand werkloos zijn gene rotte frang meer krijgt, zouden ze hier in belgie beter ook invoeren, zou de sociale zekerheid hier zo niet ontsporen door ondermeer mensen die zich gewillig in de werkloosheid nestelen.

qua medische infrastructuur kunnen de kosten inderdaad de pan uitswingen als je geen polis hebt,doordat den boel daar niet in overheidshanden is zoals bij ons maar geprivatiseerd.

TheCrow7
16 mei 2007, 20:39
Enige verschil met betrekking tot bv werkloosheidsuitkeringen is da ge na 6 maand werkloos zijn gene rotte frang meer krijgt, zouden ze hier in belgie beter ook invoeren

Daar wordt aan gewerkt. Niet direct met name het afvoeren van de uitkering, maar het onder druk zetten van de werk weigeraar.

Typhoon00
16 mei 2007, 21:20
De Amerikaanse economie stevent idd op een ramp af. De handelsbalans van de vs ziet er enorm slecht uit. De amerikanen consumeren zo veel dat ze veel meer invoeren dan uitvoeren. Dit is al lang aan de gang en kan onmogelijk blijven doorgaan. (in Europa en Japan is dit probleem niet zo erg) Dan komt er nog de dure oorlog in Irak en andere delen van de wereld bij en je kan besluiten dat dit de slechte richting uit gaat.
Dit is toch wat een van mijn proffen gezegd heeft. ;)

Darks
17 mei 2007, 13:48
De Amerikaanse economie stevent idd op een ramp af. De handelsbalans van de vs ziet er enorm slecht uit. De amerikanen consumeren zo veel dat ze veel meer invoeren dan uitvoeren. Dit is al lang aan de gang en kan onmogelijk blijven doorgaan. (in Europa en Japan is dit probleem niet zo erg) Dan komt er nog de dure oorlog in Irak en andere delen van de wereld bij en je kan besluiten dat dit de slechte richting uit gaat.
Dit is toch wat een van mijn proffen gezegd heeft. ;)

Procentueel gezien is de Belgische staatsschuld nog altijd hoger dan die van de VS hoor :) Al moet ik je gelijk geven dat het land tenonder gaat als de verkiezingen niets veranderen.

jan1978
17 mei 2007, 14:12
Wat een dramatische voorstelling toch weer. Als het over de USA gaat is blijkbaar iedereen ineens nen expert, zelfs de mensen die nog niet eens daar zijn geweest.

blacky
20 mei 2007, 22:15
Ga af op uw verstand...

Vs altijd wel eens leuk om op reis te gaan, maar om vast te wonen? No thanks.

Duc1n0
20 mei 2007, 22:24
Als ge de kans nu krijgt zou ik de kans grijpen om naar de VS te gaan en daar uw eerste jaar ervaring gaan opdoen .

Typhoon00
21 mei 2007, 10:53
Als je naar de VS gaat ga dan op een interassante locatie wonen. In een van die typische amerikaanse villabuurten wonen is echt niet beter dan bij ons.

Phil
21 mei 2007, 11:14
Voor zweden is elke km 100 km voor de VS. Bij wijze van spreken
Is een reusachtig land waar sommige steden vele maal groter zijn dan ons land ;)

Machtig, welke steden dan als ik vragen mag?....

:ironic:

Het is idd grappig hoe vele mensen hier precies doen alsof ze alles weten van de mentaliteit van de Amerikanen, alsof ze er al geweest zijn... 90% heeft vermoedelijk zelfs nog nooit een woord tegen een amerikaan gesproken (buiten op CS-servers ofzo :p )

Het enige dat ik hierover kan zeggen (ben nog niet in de VS geweest, ook nooit in Zweden, maar heb er wel een jaar parijs en Tokyo opzitten), is dat de cultuurschok soms nogal zwaar kan zijn. Ga eerst eens tegoei na of ge zolang zonder uw familie kunt. En ga eens realistisch na wat de voordelen van verhuizen zouden zijn op lange termijn...
-Vriendelijk mensen etc is zever, ge kiest uw vrienden zelf.
-Mooie natuur kunt ge op vakantie zien, hoeveel keer per maand gaat ge in België wandelen in een mooi bos...
-Hoge lonen -> Als het basisloon hoger is, is de leefkost ook hoger. Als ge een loon wilt hebben dat hoger is dan het basisloon, studeer goed :p, zorg dat ge wat contacten hebt. Ge kunt een goedbetaalde job overal ter wereld vinden (dus ook in België :p )
-Goed onderwijs -> Geen zorgen voor nu, ik denk niet dat ge al kinderen hebt. En het onderwijs in België is heel goed :p
-Economie -> Kunt ge toch niet op lange termijn voorspellen...

Nu bon, zever ftw, maar toch... Denk eens tegoei na of het geen folie is van het moment (zelfs al is het 2jaar... Ge zijt nog jong :p )

In ieder geval, whatever ge kiest, veel succes :). Ik ben persoonlijk ook van plan om toch zeker voor een aantal jaren naar Japan te verhuizen zodra ik m'n diploma heb. (een stabiele relatie helpt daar wel veel aan ;-) )

MeMphisT
21 mei 2007, 20:07

lol ik ben da wel ;) en tbh van zweden :) kzou zegge voor dage over zweden droomt neem is lesje taal van zweden :) en komt dan over usa of zweden.

5/10 heeft dien gast gelijk ben ook al genoeg in usa weest LA palm springs ... etc :) usa is mooi, prachtig groot en zovoort :) maar zkkr ook domme mensen en redelijk duur alleen al als ge naar daar zo wilt gaan + u green card enzo :).
zweden is daar alles tegen overgestelde van mooi klein en eel leuke omgevinge ;) alleen idd kouder dan usa :p

Hej då

Xo0
22 mei 2007, 13:40
Soms denk ik toch dat ze beter ne limiet op die smileys zetten..

Anyway domme mensen hebt ge ook in Europa, in overvloed zelfs..

Phil
22 mei 2007, 14:42
Soms denk ik toch dat ze beter ne limiet op die smileys zetten..

Anyway domme mensen hebt ge ook in Europa, in overvloed zelfs..

Feit. Ik zie m'n eigen reply's niet graag omdat ik altijd teveel smileys gebruik. Het is een slechte gewoonte, maar ik geraak er niet vanaf. (zin om een : p smiley te zetten nu )

DigitalOverdose
22 mei 2007, 15:01
Best wel grappig:

Aan den ene kant vindt ge dat de Amerikanen best wel wa meer aandacht voor het milieu zouden mogen hebben, maar aan den andere kant zoudt ge er wel naar uitkijken om lekker mee te hossen in nen dikke Amerikaan en steekt ge de loftrompet over hun levenswijze in't algemeen (zoals hun huizen die zo groot mogelijk moeten zijn zonder enige aandacht voor rationeel energieverbruik, kijk maar eens naar 'Extreme make over: home edition').

En nen 2de keer:

Enerzijds bewondert ge't respect van de Zweden voor het milieu, anderzijds vindt ge't jammer dat ge er ni ongebreideld zoudt kunne consumeren...

Mischien daar eerst eens voor uitmaken wat ge juist wilt? Zeker omdat ge op langere termijn wilt nadenken en IMO ziet het er dan ni al te best uit voor Amerika als ze doorgaan zoals nu...

mauron
22 mei 2007, 15:22
qua medische infrastructuur kunnen de kosten inderdaad de pan uitswingen als je geen polis hebt,doordat den boel daar niet in overheidshanden is zoals bij ons maar geprivatiseerd.

Toch even uitbreiden. Ook al hebt ge in de VS een verzekeringspolis, dan nog komt het maar al te vaak voor dat veel (duurdere) ingrepen/medicijnen niet vergoed worden. Ook bent ge door die polis in sommige gevallen ook gebonden aan bepaalde ziekenhuizen en/of artsen.

En zeggen dat het "niet in overheidshanden is" is ook niet helemaal waar. Er zijn de overheidsprogramma's Medicare en Medicaid, bedoeld voor bejaarden (65+), gehandicapten en (heel) armen.

TheAntropoid
23 mei 2007, 23:50
Machtig, welke steden dan als ik vragen mag?....

:ironic:

Het is idd grappig hoe vele mensen hier precies doen alsof ze alles weten van de mentaliteit van de Amerikanen, alsof ze er al geweest zijn... 90% heeft vermoedelijk zelfs nog nooit een woord tegen een amerikaan gesproken (buiten op CS-servers ofzo :p )

Het enige dat ik hierover kan zeggen (ben nog niet in de VS geweest, ook nooit in Zweden, maar heb er wel een jaar parijs en Tokyo opzitten), is dat de cultuurschok soms nogal zwaar kan zijn. Ga eerst eens tegoei na of ge zolang zonder uw familie kunt. En ga eens realistisch na wat de voordelen van verhuizen zouden zijn op lange termijn...
-Vriendelijk mensen etc is zever, ge kiest uw vrienden zelf.
-Mooie natuur kunt ge op vakantie zien, hoeveel keer per maand gaat ge in België wandelen in een mooi bos...
-Hoge lonen -> Als het basisloon hoger is, is de leefkost ook hoger. Als ge een loon wilt hebben dat hoger is dan het basisloon, studeer goed :p, zorg dat ge wat contacten hebt. Ge kunt een goedbetaalde job overal ter wereld vinden (dus ook in België :p )
-Goed onderwijs -> Geen zorgen voor nu, ik denk niet dat ge al kinderen hebt. En het onderwijs in België is heel goed :p
-Economie -> Kunt ge toch niet op lange termijn voorspellen...

Nu bon, zever ftw, maar toch... Denk eens tegoei na of het geen folie is van het moment (zelfs al is het 2jaar... Ge zijt nog jong :p )

In ieder geval, whatever ge kiest, veel succes :). Ik ben persoonlijk ook van plan om toch zeker voor een aantal jaren naar Japan te verhuizen zodra ik m'n diploma heb. (een stabiele relatie helpt daar wel veel aan ;-) )
lol man toch..
ik heb probably al heel amerika gezien;
zelf alaska en hawaii..
dus dimmen ;)
en natuurlijk zin der steden die vele malen groter zijn dan belgie.

Phil
24 mei 2007, 06:48
lol man toch..
ik heb probably al heel amerika gezien;
zelf alaska en hawaii..
dus dimmen ;)

Stoer....

Again, welke stad? Vele malen groter dan België in de US?

Als ge "probably al heel amerika hebt gezien" stoere bink, dan kunt ge mij toch zeggen welke steden dat zijn die "vele malen groter zijn dan België"....

FF opgezocht
http://en.wikipedia.org/wiki/New_York_City
http://en.wikipedia.org/wiki/Belgium

België -> 30,528 km²

Ik wil wel eens een stad zien die groter is dan dat...

Laat ons NY nemen, de grootste stad in de VS

- City 468.9 sq mi (1,214.4 km²)
- Land 303.3 sq mi (785.6 km²)
- Water 165.6 sq mi (428.8 km²)
- Urban 3,352.6 sq mi (8,683.2 km²)
- Metro 6,720 sq mi (17,405 km²)

Lijkt me toch kleiner dan België...

(en als ge over inwoners praat
-> Belgium 2006 estimate 10.511.382
-> New york City 8,143,198

Lijkt me geen vele malen meer dan België. Als ge de hele Urban area neemt zijn het er 18miljoen. Wat nog altijd geen "vele malen" groter is dan België...)

Er zijn grote steden in de US, maar kom niet af met vele malen groter dan belgië he...

EryciusPuteanus
24 mei 2007, 11:46
Zelfs Peking is nauwelijks groter dan België ;)

en ja, ik kan da weten, ik ben er al met den trein doorgereden :p

"oh de eerste wolkenkrabbers, we zullen onze jas al maar pakken om uit te stappen"

*2 uur later*

"zucht... zou 't station nog ver zijn?"

Phil
24 mei 2007, 11:59
Zelfs Peking is nauwelijks groter dan België ;)

en ja, ik kan da weten, ik ben er al met den trein doorgereden :p

"oh de eerste wolkenkrabbers, we zullen onze jas al maar pakken om uit te stappen"

*2 uur later*

"zucht... zou 't station nog ver zijn?"

Idd :)

Ik woon in Tokyo :p (om ff terug stoer te doen :ironic: )

De kanto regio (de grootste vlakte van Japan), 1 van de meest geurbaniseerde gebieden in de wereld (Yokohama, Tokyo, meer dan 40miljoen inwoners) is ongeveer even groot als België

-> 32,423.90km²

Dat is maar een beetje groter dan België...

Maar bon, hij weet het he, hij is al overal in Amerika geweest...

TheAntropoid
24 mei 2007, 16:00
hehe ..
man toch je kunt blijkbaar niet tussen de regels lezen é?
ik bedoelde zoiets bij wijze van spreke.
Om aan te geven wat een reusachtig land amerika is.
Belgie kun je doorrijden in 2 uur. Als je in Amerika 2 uur rijdt ben je gewoon in de volgende stad
dit weer bij wijze van spreke natuurlijk voor enkelingen die het niet snappen

en idd ik heb al heel amerika gezien..
en veel veel veel meer andere plaatsen

Japan nog niet om ou gerust te stellen en nu wetend dat jij daar bent ...

EryciusPuteanus
24 mei 2007, 16:18
hehe ..
man toch je kunt blijkbaar niet tussen de regels lezen é?
ik bedoelde zoiets bij wijze van spreke.

echt tussen de regels vind ik da ni, maar allee, 't is goe

ge hebt wel gelijk als ge ons wilt overtuigen da Amerika groot is. Dat is het namelijk ook. en idd als ge 2 uur rijdt zit ge dikwijls nog gewoon in dezelfde stad zelfs.

Phil
24 mei 2007, 16:19
no sh*t sherlock...

EryciusPuteanus
24 mei 2007, 16:57
Ik ben erg goed in het ontdekken van dat soort dingen, weet je ^^

Pepijn
24 mei 2007, 17:36
Jullie zijn allemaal nogal zeker van jullie stuk.... zo lijkt het wel.

Maar!

Vergeet niet dat Zweden bvb niet zo gemakkelijk nieuwe mensen in hun land toelaten.

En ik hoop dat jullie allemaal een vrouw/vriendin gaan hebben die daarmee akkoord gaat en de financiële mogelijkheden gaan hebben.

Maar ja, dromen kan nooit kwaad, jammer genoeg, ze waarmaken lukt altijd moeilijker :-)

persoonlijk zou ik naar australie of nieuw-zeeland willen gaan , ben van plan om na mijn studies een jaartje in canada te doen. (master na master). Daarna zie ik wel

succes in je verdere leven in ieder geval ;-)

Messias.
24 mei 2007, 19:15
Vergeet niet dat Zweden bvb niet zo gemakkelijk nieuwe mensen in hun land toelaten.

Da's straf, want verhuizen tussen EU landen zou even makkelijk moeten zijn als verhuizen tussen twee verschillende gemeenten. Vrij verkeer van personen en goederen, weetwel.

Je blijft wel een Belgische burger, maar dat levert weinig problemen op hoor. Je kan de Zweedse nationaliteit aanvragen, en ik denk dat je weinig problemen zal ondervinden om die te krijgen als je werk hebt enz.

Unkn0wn
24 mei 2007, 19:53
Hier posten is totaal nutteloos, iedereen heeft wel een eigen mening over welk land het best is en het is dan ook belangrijk dat je dat voor jezelf uitmaakt.

Mensen kunnen het je aanraden/afraden maar ze doen dat op basis van hun eigen ervaringen. Het kan evegoe zijn dat die ene negatieve ervaring hun beeld gemanipuleerd heeft of dat men gewoon diep vanbinnen ergens een voorkeur heeft.

Aan de andere kant heb je de objectieve cijfers: Zweden heeft de beste sociale zekerheid, VS heeft een grotere consumptie, etc etc etc.
Maar alleen daarop maak je toch geen levensbepalende keuzes.

Je bent imho redelijk naief als je op basis van wat men hier zou zeggen of op basis van wat je leest en hoort van de twee landen een besluit zal maken dat gans je leven zal veranderen.

De enige echte oplossing is dan ook naar beide landen reizen, daar minstens een paar maand verblijven en DAN pas zal je een voorkeur gegroeid hebben voor een van de twee en niet meer voor een moeilijke keuze staan.
Integendeel, het zal dan zelfs een zeer simpele keuze zijn.

Dus goed dat je al es een jaar naar de VS wilt gaan, maar doe dat zeker ook voor Zweden en beslis dan pas...

Typhoon00
24 mei 2007, 21:27
Dit zegt nog niks want je oordeel zal verschillen of je naar Taxas, Californie, ny, Florida,...gaat.

Phil
25 mei 2007, 00:52
Ik ben erg goed in het ontdekken van dat soort dingen, weet je ^^

Was eigenlijk op The"Ik slaag graag zever uit"Antropoid bedoelt :p

jan1978
25 mei 2007, 08:58
Je bent imho redelijk naief als je op basis van wat men hier zou zeggen of op basis van wat je leest en hoort van de twee landen een besluit zal maken dat gans je leven zal veranderen.

De enige echte oplossing is dan ook naar beide landen reizen, daar minstens een paar maand verblijven en DAN pas zal je een voorkeur gegroeid hebben voor een van de twee en niet meer voor een moeilijke keuze staan.
Integendeel, het zal dan zelfs een zeer simpele keuze zijn.

Ja gelijk ik ook al zei kunde onmogelijk dit beslissen door wat te lezen op wikipedia ofzo. Ge moet minstens een langdurig bezoek achter de rug hebben en zelfs dan kunt ge een vakantie niet vergelijken met permanent verblijf en werken ter plaatse.

Da zijn allemaal grootste plannen en de wereld lacht u toe als ge 17 zijt, maar zonder deftige opleiding of werk (en niet te vergeten green card of andere verblijfsvergunning!) gaat ge niet zomaar efkes verhuizen naar de VS omdat ge toevallig 'al veel erover hebt opgezocht', das gewoon naief zijn.

zweebee
25 mei 2007, 11:52
Jullie zijn allemaal nogal zeker van jullie stuk.... zo lijkt het wel.

Maar!

En ik hoop dat jullie allemaal een vrouw/vriendin gaan hebben die daarmee akkoord gaat en de financiële mogelijkheden gaan hebben.

Maar ja, dromen kan nooit kwaad, jammer genoeg, ze waarmaken lukt altijd moeilijker :-)

persoonlijk zou ik naar australie of nieuw-zeeland willen gaan , ben van plan om na mijn studies een jaartje in canada te doen. (master na master). Daarna zie ik wel

succes in je verdere leven in ieder geval ;-)

waar in canada?
zet de portemonnee alvast open want een undergraduate jaar was +-8000 euro waar ik was ... kwil zelfs ni weten hoeveel ne manama is :p
(maar al bij al is Canada voor mij ook nog een optie voor een manama ;))

Kamikaz
25 mei 2007, 12:03
Zweden is imo gewoon de beste keuze, vergeet niet dat het onderwijs er stukken beter is + de gezondheidszorg vergeleken met VS! Enjah, de meiskes, we hebben expres erop gelet om een lelijke te vinden, geen enkele dus! :p En de cafekes (pubs) zijn super ^^

Messias.
25 mei 2007, 16:24
+ Als je er wil verblijven voor langere tijd ben je alleen verplicht dat te melden aan de instanties. In tegenstelling tot de lange, moeilijke procedures die je moet doorlopen om je permanent te vestigen in de VS. Want een Green Card verkrijgen is geen sinecure hoor.

Mandes
29 mei 2007, 01:00
vergeet niet dat ge 2 heel strikte landen opnoemt.
Alles verloopt er via regeltjes (ok daardoor ziet het er mooi uit) maar uw vrijheid is wel ver te zoeken vind ik.
Als ge ooit een bedrijf wilt beginnen in Zweden/Noorwegen verwacht u dan aan een gigantische papierberg met aanvragen voor ditjes en datjes.
Uiteindelijk als ge u ergens vestigt in scandinavië vind ik de enige reden de rust en de natuur, maar als ge in de omtrek van 20 km maar 10 mensen hebt wonen wordt dat al heel vaak een hele saai bedoening. Ook zijn de mensen er vrij bang voor iets nieuws, of toch in ieder geval iets wat niet in hun systeem past. Voorbeeldje: met uw vrienden goed lachen in het openbaar vervoer, een beetje zingend en fluitend op straat rondlopen, en eens een keertje geen deftige kleren aandoen.

De chicks in Zweden kan ik weinig over zeggen, Noorwegen daarentegen wel.
Maar de algemene indruk die ik van de vrouwen had: zien er goed uit, weten ze, niet kwetsbaar durven opstellen, dus echt nie zo chill

Mijn indruk van Zweden/Noorwegen is dus : strakke regels, mooie natuur, gastvrij dat wel maar dat is als ge op reis gaat, hoe het er is om te leven is iets heel anders.
Oja, en het is niet omdat alles zo strikt is dat er geen corruptie is. (zichtbaar is het zeker niet, maar met geld kunt ge er ook alles, no matter what)
H&m, IKEA is ook maar allemaal slavernij in het verre oosten, hoe proper het ook oogt.

Als alles zo perfect is waarom pleegt dan zoveel man zelfmoord ?
Where's the challenge...

VS ken ik niet veel van, maar heb precies ook geen zin om daar ne voet te zetten. De enige reden voor naar de VS te gaan imo is poen scheppen op de kap van arme mensen. Zo ben ik niet ingesteld.
VS is voor mij nog steeds de grootste moordenaar van de hele wereld, alleen kunnen ze zich gelijk Nederlanders, Zweden en Noren serieus goed verkopen.

In het zuiden en het oosten zijn er imo dan iets te weinig regels, vrijheid is er wel, maar veel mensen weten er niet hoe mee om te gaan (van estland tot griekenland)

Daarom vind ik België en zowat heel west-europa de beste mix van vrijheid en veiligheid. Ge verdient hier goed uw brood, kunt deftig eten, kunt ook in de natuur wonen, alles is vlakbij, niet te veel shit, hoeft geen nieuwe talen te leren. Mensen die het land ontvluchten hier lopen vaak gewoon weg van hunzelf vind ik, ik ben blij dat ik hier ben opg

Beetje onoverzichtelijk, mr hopelijk hebt ge der iets aan.
Peace

jan1978
29 mei 2007, 10:56
VS ken ik niet veel van, maar heb precies ook geen zin om daar ne voet te zetten. De enige reden voor naar de VS te gaan imo is poen scheppen op de kap van arme mensen. Zo ben ik niet ingesteld.
VS is voor mij nog steeds de grootste moordenaar van de hele wereld, alleen kunnen ze zich gelijk Nederlanders, Zweden en Noren serieus goed verkopen.

Hoe ge een hele natie die net zo divers (mss zelfs diverser) dan Europa is qua bevolking/ethniciteit/cultuur/klimaat kunt beoordelen zonder first hand experience komt enorm naief en bekrompen over, en doet eigenlijk uw hele post teniet qua betrouwbaarheid. Dat uw argumentatie hierboven steunt op feiten die uit uw gat getrokken hebt helpt natuurlijk ook niet.

Dat ik u hoogst waarschijnlijk nooit ga tegenkomen in de VS is het enigste postieve aan uw post :)

Ik daag u trouwens uit om daad bij woord te voegen en alles van Amerikaanse oorsprong en makelij te boycotten, want ge gaat toch geen massamoordenaars financieren zeker? Om te beginnen kunt ge uw internet al opzeggen dan :lol:

Ali_
29 mei 2007, 11:07
Hoe ge een hele natie die net zo divers (mss zelfs diverser) dan Europa is qua bevolking/ethniciteit/cultuur/klimaat kunt beoordelen zonder first hand experience komt enorm naief en bekrompen over, en doet eigenlijk uw hele post teniet qua betrouwbaarheid. Dat uw argumentatie hierboven steunt op feiten die uit uw gat getrokken hebt helpt natuurlijk ook niet.

Dat ik u hoogst waarschijnlijk nooit ga tegenkomen in de VS is het enigste postieve aan uw post :)

Ik daag u trouwens uit om daad bij woord te voegen en alles van Amerikaanse oorsprong en makelij te boycotten, want ge gaat toch geen massamoordenaars financieren zeker? Om te beginnen kunt ge uw internet al opzeggen dan :lol:

²nd, ik krijg het ook van dat extreem gebash op de VS!

Niet dat ik met alles wat de VS doet of heeft gedaan akkoord ga, maar uitspraken als deze zijn zo overdreven tot kinderachtig en zelfs lachwekkend.

Wil je niet naar de VS, vind je het geen leuk land, allemaal oké, jouw goed recht,

MAAR zulke zaken beweren is toch een ietsiepietsie beetje overdreven hé...

Messias.
29 mei 2007, 11:18
In het zuiden van de VS zou ik toch ook niet willen wonen zelle. In New-England en daar zo rond The Great Lakes is iets anders, die hebben een volledig andere mentaliteit.

In Massachusetts is homohuwelijk zelfs toegestaan! En de staat Vermont heeft een impeachment procedure opgestart tegen president Bush. Zegt genoeg. :) Helaas zijn dat allemaal maar weinig bekende staatjes.

Ali_
29 mei 2007, 11:29
In het zuiden van de VS zou ik toch ook niet willen wonen zelle. In New-England en daar zo rond The Great Lakes is iets anders, die hebben een volledig andere mentaliteit.

In Massachusetts is homohuwelijk zelfs toegestaan! En de staat Vermont heeft een impeachment procedure opgestart tegen president Bush. Zegt genoeg. :) Helaas zijn dat allemaal maar weinig bekende staatjes.

Bwa, massachusetts is toch een heel bekende staat zenne, omwille van Boston en MIT.

Maar idd, enorm veel verschil tussen de staten :)

Ik heb een voorkeur voor de grootsteden als Chicago en NY.

Messias.
29 mei 2007, 11:51
Nuja, Massachusetts nu net wel. Maar Vermont, New Hampshire, Maine, Rhode Island, ... Denk niet dat heel veel mensen die staten zouden opnoemen als je ze vraagt naar de staten van de VS.

Ali_
29 mei 2007, 11:53
Nuja, Massachusetts nu net wel. Maar Vermont, New Hampshire, Maine, Rhode Island, ... Denk niet dat heel veel mensen die staten zouden opnoemen als je ze vraagt naar de staten van de VS.

Idd, die zijn (op Maine na :p) niet zo bekend, niettemin plaatsen die je zeker gezien moet hebben!

Maar ik ben dan ook een beetje verliefd op de VS :D (op het land hé)

DJ BUZZE retro
29 mei 2007, 15:57
Zweden, man

Zweden!

Da's tenminste nog iets speciaals...

VS = afgezaagde brol

Ali_
29 mei 2007, 16:18
Zweden, man

Zweden!

Da's tenminste nog iets speciaals...

VS = afgezaagde brol

Heb je de VS dan helemaal gezien?

Wrs niet dus het is net iets te voorbarig om te zeggen dat het ''afgezaagde brol'' is ;)

Maar Zweden is ook een prachtig land, op italië na het zaligste van europa (voor zover ik ik europa gezien heb).

jan1978
29 mei 2007, 16:55
Nee weet ge wa afgezaagd is DJ Buzze? Mensen die hier posten zonder iets of wa onderbouw. Den Ali_ heeft een geniaal onderschrift: "lees telkens IMO achter mijn posts", ik kan het nie beter samenvatten.

Als ge hier uw mening komt verkondigen allemaal goed en wel, dat is de bedoeling van een forum. Maar is het zo veel gevraagd om wa fucking argumentatie erachter te plaatsen zodat mensen tenminste begrijpen waarom ge iets zegt.

Altijd zo zwart/wit hier, das om onnozel van te worden. Het ergste is dat de meeste posters gewoon ophoesten wat ze op tv/radio/internet gezien/gehoord/gelezen hebben in plaats van eens deftig iets op te zoeken.

Da ge de USA afgezaagd vind, da kan uw mening zijn. Ik ga in herhaling vallen maar kom: afgezaagd qua klimaat? Woestijnen, vulkanische gebieden, toendra, arctic, weidse bossen, enorme bergketens, subtropen, ...

Afgezaagd qua bevolking? Ik dacht het niet aangezien elk soort geloof/sekte gecombineerd met etnische achtergrond te vinden is (en jaarlijks naar de VS emigreerd).

Onderlinge verschillen tussen staten zijn ENORM, om nog te zwijgen van de wereldsteden zoals NY, LA, Chigaco, San Francisco, ... Kerel ge zou nog niets eens weten wat eerst gedaan als ge in Vegas moest komen.

Laat ons dan nog zwijgen over de tientallen Amerikaanse films/series die ge waarschijnlijk op de voet volgt.

Ze zouden hier beter ook iedereen laten goedkeuren eer ge kunt posten gelijk in 'Actueel' want wa ik nu lees is echt om van te bleiten, zo een laag niveau.

Ik hoop da ge tenminsten een fatsoenlijke reply kunt ineen flatsen want ik ben echt kurieus naar wat mensen gelijk u drijft om zo iets te posten.

Rivers
29 mei 2007, 18:49
Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook naar Zweden ;).

zipke
29 mei 2007, 18:53
En de mijne sowieso naar Amerika :p

Het is niet echt gebasseerd op iets aangezien ik nog in geen één van de 2 landen geweest ben. Amerika spreekt mij gewoon aan, ik zou er later graag zelf naartoe willen ook.

Ali_
29 mei 2007, 18:56
Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook naar Zweden ;).

Daar is niets mis mee, maar hij wil maar zeggen dat het aangenamer zou zijn moesten mensen daar een logische redering bijgeven ipv ''amerika zit vol domme mensen''.

Wat tevens een uitspraak is die enkel van een domme mens kan komen :D

Rivers
29 mei 2007, 19:17

Het is niet echt gebasseerd op iets aangezien ik nog in geen één van de 2 landen geweest ben. Amerika spreekt mij gewoon aan, ik zou er later graag zelf naartoe willen ook.

Inderdaad dat geld ook voor mij, alleen net andersom :p.

Wg_Flow
29 mei 2007, 21:02
Ik verhuis ooit naar British Columbia, Canada.

Mooie streek
Ken er veel volk (alléja, kennen, er wonen veel mensen die ik ondertussen al 5 jaar 'ken' van op een ander forum)
'De cannabis schuur' van Noord Amerika :)

en het chille Canadese volk en drugbeleid natuurlijk

Mandes
30 mei 2007, 14:14

Ok de amerikanen die gekend heb kon ik dus wel over 1 kam scheren :1 vn NY, 1 van San Diego, 1 van Indianapolis en nog ergens iemand midwest.
Buitenlandse studenten

a) arrogant
b) betweterig
c) conservatief
d) dom

Hoe ze hun land al noemden alleen al: AMERICA, Amerika is een continent, geen land. Probeer daar maar eens een gesprek mee aan te knopen dat ging over iets anders dan Amerika dit Amerika dat, en Iraq en 9/11. Brainwashed was dat, en alle clichés die ik ooit hoorde over "America!" waren hiermee dus 4maal bevestigd. IMO

Waarom ergens anders wonen feitelijk?

Is België niet goed?
Wij hebben toch ook diversiteit : Loofbossen, dennebossen, rotsen, zee, meren, wilde dieren, gescheidenis, kleine dorpjes, 1 wereldstad, grootste haven van Europa, centrum van diamanten, chocolade, bier, frieten, weed, festivals, goede sociale zekerheid in combinatie met zowat de beste gezondheidszorg van de hele wereld, gezellige sfeer, relatieve verzekerde vrijheid (die ge lang niet overal gaat vinden), ook België heeft toch diversiteit in culturen:marrokanen, vlamingen, walen, brusselaars, tongenaars:), grieken, italianen, spanjaarden, albanezen, congolezen, russen, ...

Just spijtig dat de mentaliteit van België aan het veranderen is : te veel naar de Nederlanders toe, op geld kijken, koelheid, naar Vs opkijken en op jezelf neerkijken. IMO

btw jan 78: ga tegen ne muur praten IMO

switchblade
30 mei 2007, 14:53
Dan heb jij waarschijnlijk pech gehad dat je net 3 clichégevallen vast had...
Ja, amerikanen zijn 100% patriotisch, als je 1 iets zegt over amerika die hen niet zint zullen ze zeker op je kap springen (bij wijze van spreken), uit welke staat ze ook komen. Dit terwijl wij ons praktisch kapotlachen met ons eigen land.

Arrogant... het is te zien hoe je een boodschap opneemt he, als je tegen de ene persoon "Zwijg." zegt, zal hij dit niet verkeerd opnemen, terwijl een ander het als agressief kan opnemen :)
Dom ga ik zeker niet mee akkoord... ja ok als je staten zoals Arkansas gaat opzoeken vraag je er natuurlijk om (hoewel er daar ook slimmen zitten), maar
dom zijn amerikanen zeker niet :s

Over 9/11, dat is nog zoiets waar elke amerikaan zich getroffen voelt, wat een resultaat is van vaderlandsliefde. Moest een idioot het atomium platleggen in Brussel, zouden wij er dezelfde dag nog een grap over maken. Ginder dus niet.

Ja, wij hebben meer geschiedenis dan Amerika, ja, wij hebben kleine dorpjes, en alles (behalve sociale zekerheid dan) wat er nog opgesomd werd, hebben ze in Amerika ook, en dikwijls nog beter onderhouden ook.

Ik heb niets tegen België, zeker niet, maar ik heb gewoon het gevoel dat na een dagje in de auto zitten al alle uithoeken gezien hebt hier...
Nja, elke mening verschilt (gelukkig) en die moet gerespecteerd worden :)

Darks
30 mei 2007, 22:33
Amerikanen zullen over het algemeen wel wat conservatiever enzo zijn dan Belgen, maar daarom zijn ze het niet allemaal. Misschien 20% tov 15% hier, big deal.

Wat mij irriteert aan België is dat men het even goed wil doen als in Scandinavië, maar ze verbrodden het altijd. (Wat wil je, met 6 regeringen voor zo'n klein landje). In Zweden heeft men ook problemen, die pakt men aan, en juu, volgende. In België is dat dan van "oh laten wij dit ook doen" en dan na 3 maanden geruzie, een regering die bijna valt en een hoop kosten laat men het dan meestal voor wat het is en begint weer over iets anders te kibbelen.

Grimmy
31 mei 2007, 02:40
Neem maar Canada, de mensen zijn er vriendelijker (eigen ervaring welliswaar) en beleefder. Het is er veiliger en zeker niet duurder + hun sociale wetgeving staat 20 jaar voor op het amerikaanse.

Maar als je zweeds spreekt zou ik uiteindelijk toch zwede kiezen. Wat een utopia opt eerste zicht, en ook de meisjes zien er daar veel beter uit. Let wel, bier is daar pokkeduur =(

Blackend
31 mei 2007, 12:53

Sowieso dat ik een jaarke op erasmus richting USA ga :-)

zipke
31 mei 2007, 13:28
Dat is mijn bedoeling idd ook:) alleen heeeeeeeeel moeilijk om er binnen te geraken. Kweet nie of dat gaat lukken :s
Iemand hier ervaring mee?

DogFacedGod
2 juni 2007, 12:04
effekes miereneuken. Erasmus is alleen voor Europa naar mijn weten.

En ge hebt (minstens) een onderscheiding nodig als ge een 6 maand - jaartje naar de USA wilt. Toch bij de KUL alleszins.

Nuttig weetje in Zweden. De politie is daar vrij streng en brutaal. Ze tackelen je meedogenloos van je fiets als je rijdt zonder licht en als niet stopt voor hen. Zweden lachen niet als je met hun zin voor regelgeving spot. De boetes zijn daar ook heftig. Dit komende van een kameraad van mij die 6 maand in Zweden zat. Tis precies geen land voor rebellen.

Hun zin om alles op te volgen door het boekje is vrij irritant. Vooral als in stations waar je een wachtnummertje krijgt en makkelijk een half uur zit te wachten totdat het jou beurt is.
En daar zijn geen bakkers. Je kan dus daar niet aan vers brood geraken. Alleen supermarktbrood verpakt in plastiek zakken. Op culinair niveau zijn ze daar niet ver geraakt. Ze hebben ook de slechte gewoonte om alles in tubes te steken.

Zweden zijn ook niet de meest sociale mensen. De meesten praten pas als ze gezopen hebben.

zipke
2 juni 2007, 13:43
effekes miereneuken. Erasmus is alleen voor Europa naar mijn weten.

En ge hebt (minstens) een onderscheiding nodig als ge een 6 maand - jaartje naar de USA wilt. Toch bij de KUL alleszins.
Daar hebt u een punt. :)

Het is inderdaad niet Erasmus. Bij ons hebben we ook een optie om wel tot in verdere streken te geraken met een andere organisatie waarvan de naam me even ontglipt. Ik weet niet precies hoe dit in KUL zit en of dit voor elke faculteit zo is, maar de kans om in Amerika te geraken is inderdaad wel heeeel miniem. Minstens een onderscheiding? Noem het maar mintens een GROTE onderscheiding.. Die Amerikanen willen enkel het beste van het beste en het is dus haast impossible om er binnen te geraken. Zeker als niet-perfect-Engelssprekende...

DogFacedGod
2 juni 2007, 14:17
Daar hebt u een punt. :)

Het is inderdaad niet Erasmus. Bij ons hebben we ook een optie om wel tot in verdere streken te geraken met een andere organisatie waarvan de naam me even ontglipt. Ik weet niet precies hoe dit in KUL zit en of dit voor elke faculteit zo is, maar de kans om in Amerika te geraken is inderdaad wel heeeel miniem. Minstens een onderscheiding? Noem het maar mintens een GROTE onderscheiding.. Die Amerikanen willen enkel het beste van het beste en het is dus haast impossible om er binnen te geraken. Zeker als niet-perfect-Engelssprekende...

Voor de faculteit van Economie had ge maar 1 keuze om naar VS te gaan. Dat was Wharton in Philidelphia. Voor al de bestemmingen buiten Europa had men minstens een onderscheiding nodig. En het is de KUL die beslist wie dat er waar naartoe gaat, niet de unief van Wharton. De KUL krijgt gewoon een aantal slots toegewezen (2 of 3 was het) voor Wharton en de KUL beslist wie het plekje krijgt. Dus het is perfect mogelijk voor een persoon met "maar een onderscheiding" om in Wharton te raken zolang er niet te veel interesse is van mensen met hogere graden.