PDA

Volledige versie bekijken : Receptjes thread

Babs
10 mei 2007, 20:35
Aangezien er vlijtig gepraat wordt over koken op algemene, en aangezien er hier blijkbaar toch veel gasten zijn die koken, dacht ik mss dat het een goed idee zou zijn om een threadje te maken voor recepten.

Hier kan je naar recepten vragen of recepten geven van iets dat je ooit/recent gegeten hebt dat de moeite waard was.

Kzal kik beginnen :p

Ik ben op zoek naar een recept voor een guacomolé dipsausje voor bij de chips (niet pikant) en een recept voor onion rings (ajuinringen die een knapperig gefrituurd laagje hebben, een tapasgerecht)

Veel kookplezier :applause:

cassie821
10 mei 2007, 20:47
Recept Onion Rings

Stap 1 : uien kuisen
Stap 2 : uien versnijden in schijfjes
Stap 3 : u frituur aansteken
Stap 4 : de versneden uien in bloem wikkelen
Stap 5 : de met bloem ingewikkelde uien in de frituur proppen
Stap 6 : ff wachten , zuip ondertussen iets
Stap 7 : Bon apetit

Recept voor u sausje

1 avocado schillen, de pit verwijderen, het vruchtvlees in stukjes snijden en mixen samen met 1 klein uitje en 1 knoflookteentje. Het sap van 1 citroen bijvoegen. Kruiden met peper en zout en enkele druppels tabasco (of bij gebrek daaraan, een snuifje cayennepeper). Aanlengen met 4 eetlepels olie. Opletten, deze saus wordt zwart wanneer ze in aanraking komt met lucht. Serveren bij rauwkost, slaatjes, dips, fondue bourguinonne.

PS niet te veel tabasco , cayennepeper tenzij je het heet wil

Thx to Chef Cassie

Wover
10 mei 2007, 21:18
Iets heel simpel, maar ook wel lekker is brood roosteren, omelet met spek bakken en dan in drie laagjes (gelijk nen hamburger) beleggen.

Dus:

---- laagje geroosterd brood
///// laagje omelet + spek
---- laagje geroosterd brood
///// laagje omelet + spek
---- laahje omelet + spek

beregoed ontbijt, en niet eens heel ongezond :p. Wel niet overdrijven met dikte van u omelet, want het vult enorm goed, normaal als ge gewoon sneden van een lang brood pakt en uw omelet even dik als uw brood pakt zoudet juist moeten opkrijgen als ge veel honger hebt :p

Ingrediënten dus:

10cl melk
3/4 eieren
3 sneetjes lang brood (wit of grof)
100g spekreepjes

Kruiden zijn niet echt nodig, het spek is al zout genoeg ;).

zipke
10 mei 2007, 22:27
Het is niet echt een recept, het is hier in de familie veeleer een traditie.

Je moet gewoon eens tomaten met bruine suiker geproefd hebben, heerlijk gewoon :p

______

Wat ook enorm lekker is en makkelijk als je tam bent om te koken:
Spaghettit koken op bord doen en daar dan zo ondermengen pesto (potje in de winkel) met room. Dan een stokbroodje en gedroogd tomaatjes bij... Hmmm heaven.

En ohja, ipv een croque monsieur met kaas en ham moet je maar eens banaan en een reep chocolade doen... :p

Edit: voor de fijnproevers moet je maar eens naar zo een "oil en vinegar" winkel gaan. Ik weet nu wel niet of dat in alle (grote) steden is, maar daar vind je makkelijke én lekkere zaken. Potjes met poeder, daar dan olie bijdoen, dat op een geroosterd broodje en dan ne film opzetten...

Het wordt tijd dat het weer eens vakantie wordt dat ik weer van het leven kan gaan genieten en achter de kookpotten/bakvormen kan kruipen :p :)

Babs
10 mei 2007, 22:45
Edit: voor de fijnproevers moet je maar eens naar zo een "oil en vinegar" winkel gaan. Ik weet nu wel niet of dat in alle (grote) steden is, maar daar vind je makkelijke én lekkere zaken. Potjes met poeder, daar dan olie bijdoen, dat op een geroosterd broodje en dan ne film opzetten...

Das echt een zalig winkelke. Als ik daar binnen stap is het meteen een oasis aan geuren.
Kheb daar "onlangs" een vinaigrette ofzo gekocht voor in sla, met look wel :scream: stinky breath!

Kzou daar eigenlijk es olie moeten kopen, ma das zo moeilijk. Zoveel keuze :p

Bedankt voor de receptjes chef cassie! ;)

CP-RB2H
10 mei 2007, 23:20
Ik werk in het weekend nu +- 4 jaar als hulpkok in een chique restaurant in turnhout, dus ik kan hier ook nog wel van pas komen :)

Vampire
10 mei 2007, 23:31
Mijn eenvoudig recept om spaghetti bolognaise te maken. Ik weet dat het niet de echte bolognaisesaus is, maar ik vind het lekkerder zo.

slechts 15 min werk:

U hebt nodig (voor 2 à 3 personen):
- 500 gram gemengd gehakt
- 1 gele, 1 groene en 1 rode paprika
- 1 grote ui
- 1 blik gepelde tomaten
- 1 blikje tomaten concentraat
- spaghettikruiden
- een pakje spaghetti

Zo maakt u het:

- Pel en versnipper uw ui
- Kuis en snij uw paprika's (Zorg ervoor dat er geen enkel zaadje tussen uw gesneden paprika's zit)
- Laat boter smelten in een pot
- Smijt er uw gesneden ui bij
- 1 minuut later uw paprika's
- Zet een andere pot met water op en doe er wat boter en zout in
- Gooi uw gehakt bij uw ui en paprika's
- Blijf roeren tot uw gehakt mooi gaar is en er geen grote stukken meer zijn
- Kap uw blik gepelde tomaten bij uw vlees. (als het grote stukken tomaat zijn hak er dan wat in met een aardappelmeske)
- Goed roeren
- Normaal moet uw water nu koken, indien zo: gooi er uw spaghetti in, indien niet zo: wacht tot het kookt en doe het dan (Ik gebruik altijd cappelini van soubry)
- doe uw tomatenconcentraat bij uw saus, en roer goed.
- Laat uw saus een 3 à 4 minuutjes pruttelen
- Normaal moet uw spaghetti nu zacht zijn, zet uw vuur uit.
- Doe naar eigen smaak spaghettikruiden in uw saus (ik gebruik er heel veel)
- Giet uw spaghetti in een vergiet en laat er voor een 5 seconden koud water in lopen (roer er terwijl wat in). Dit is om te voorkomen dat uw spaghetti plakt en samenklit
- Proef eens van uw saus en doe er indien nodig nog wat kruiden bij.
- In uw bord scheppen, kaas erbij, nog wa spaghettikruiden erop en eten maar.

Zoals ik daarstraks zei, is dit niet de echte bolognaisesaus, maar zo is hij makkelijker om te maken. Normaal moeten er nog wortels bij, maar ik doe dit niet omdat het lang duurt eer die zacht zijn. En normaal moet er selder bij ook, maar ik vind dat dit de smaak niet echt ten goede komt.

Bose
10 mei 2007, 23:34
appels in de pan

hoe bereiden:
appels => pan

klaar en lekker :)

spaflesss
10 mei 2007, 23:43
Boontjes met patatten

*Men neme boontjes en koken die in gezouten water(ongeveer 6 minuten, ik heb ze graag knapperig)
*Als uw boontjes gekookt zijn giet ge ze af en laat ge ze afkoelen in koud water, zo blijft de groene kleur bewaard

*"Kook" 2 aardappelen in de microgolfoven
*Snij 2 sjalotjes, een teentje look fijn en snij een paar champignons in 6
*Ge stooft uw sjalotten en de look aan en wanneer die glazig zijn doet ge er wat spekjes bij
*Als uw spekjes gebakken zijn smijt ge uw champignons bij.
* Als die zacht zijn smijt ge de boontjes en de in stukken gesneden aardappelen bij.

5 minuten laten staan met een deksel op en klaar.

NODIG:
*boontjes
*look
*sjalot
*champignons
*spek
*aardapellen

zipke
10 mei 2007, 23:51
Appels in de pan, maar dan wel met bruine suiker :p en dan gebakken spek. Ook zo een lekker receptje:p

En zeker niet te vergeten een "culinair hoogstandje" qua ontbijt: gedroogde vijgen met hard gebakken spek.. Dan kan ik wel de wereld aan ze om 7 uur 's ochtends na zo een ontbijt:)

@Babsie: mijn mama is zeer kwistig met olie, die gebruikt dat bijna overal op:)
Lookolie is lekker:p
Voor de rest op slaatjes een keer basilicum olie doen, zout, peper en dan citroensap over sprenkelen... dat heeft een aparte smaak vind ik en super lekker. Dat eet ik hier nu zo bijna elke dag :)

Wel niet gewone kropsla, maar zo verschillende soorten. Rode, rakketsla, krullende, ...

the_fox
11 mei 2007, 01:11
cassie, ik zou die uiringen eerder door een soort beslag halen dan door gewoon bloem se

DieselPower
11 mei 2007, 01:23
appels in de pan

hoe bereiden:
appels => pan

klaar en lekker :)
doe gij geen koffie bij in uw pan?

Arifiene
11 mei 2007, 09:20
cassie, ik zou die uiringen eerder door een soort beslag halen dan door gewoon bloem se

of paneermeel...

GMotha
11 mei 2007, 10:10
Vis!
Nodig: een goeie vis (kabeljauw, koolvis, pollak, ... alles wat ge wilt feitelijk, buiten zalm, zalm suckt), tomaatjes, rode ajuintjes, look, olijfolie, peper/zout, paprika, olijven, witte wijn.

Hoe klaar te maken:
- Men neme een pan, bedek de bodem met olie en zet dat op't vuur.
- Snij de ajuintjes en look en smijt die in de pan.
- Pel de tomaten, snij ze in stukjes en gooi ze bij de rest als de ajuin wat transparant begint te worden en de look normaalgezien wat goudgeel. Hetzelfde met de paprika (ook pellen). Hier kunt ge eventueel ook nog champignonnekes bijdoen.
- Neem de vis, bestrooi de ene kant met peper en zout. Draai om en doe hetzelfde met de andere kant. Gooi die daarna bij de rest in de pan.
- Wanneer de vis stilaan mooi wit van de buitenkant wordt, verzuipt ge ze even in de witte wijn (goed veel inkappen, grotendeels verdampt toch). Een vis moet zwemmen.
- Af en toe checken of de vis al goed gaar is, eventueel doormidden snijden om zeker te zijn. Als de vis gaar is: fini.

Serveren met olijven en stokbrood (eventueel ook citroen en perterselie). Stokbrood om eens goed door de saus te halen.

Simpel en lekker. En het kan mooi presenteren.

Godlessarto
11 mei 2007, 10:56
Grietfilet op een bedje van tagliatelli.

Dit is een van men favorieten. Het is geniaal wanneer het 100% gelukt is.

Ingredienten :
- Zwarte tagliatelli : 1 handje vol per couvert.
- Grietfilet : rond de 150g per couvert.
- Gedroogde zontomaatjes : 4-5 stuks.

Voor de dressing :
- Olijfolie, blokjes tomaat, pezo, rodewijnazijn, pernod, basilicum.

Hoe te beginnen?

- Eerst uw vis bakken : Olijfolie in de pan, mag zeker genoeg zijn. Onze chef zegt altijd : a viske leeft toch in de zee? Awel dan magget oek zwemme in a pan.
- Mooi goudbruin laten worden, langs beide kanten wel te verstaan hehe.
- U pakt een plateauke met boterpapier en zet het voor de salamander.
- Pot met water opt vuur zette, beetje olijfolie erbij en zout. ( de olijfolie zorgt ervoor dat uw tagliatelli niet aan mekaar plakt ;). )
- Wachten tot het kookt, terwijl kunde iets anders doen : kuisen ofzo haha.
- Wanneer het water kookt uw tagliatelli erin zwieren.
- Rond de 4-5 minuutjes erin.
- Wanneer dat klaar is pakte een potje ofzo, iets waar ge uw tagliatelli in kunt doen. En men doet er 4-5 zongedroogde tomaatjes onder. (heerlijke smaak).
( Als ge nen steamer hebt is dit allemaal overbodig.)

Voor de dressing :
- Pakt u nen cilindervormige pot.
- Basilicum, olijfolie, tomaat, pezo , rode wijnazijn, pernod erin.
- Goed mixen.

Voor de afwerking :

- Een visbord
- Tagliatelli ( die je natuurlijk warm gehouden hebt) rond je vleesvork wikkelen.
- In het midden vh bord leggen en daar je grietfilet op.
- Dan een beetje van uw dressing over de vis en nog wat nonchalant over het bord.

Et voila :D, dit is echt super lekker hoor. Zeker eens maken :)

vogelnestje
11 mei 2007, 14:28
Een pasta-gerecht, dat ik gisteren gemaakt heb, maar het is genoeg voor 2personen (heb nog over voor vanavond):

nodig:
pasta naar keuze
room
tomatenpuree
chipolata (worst)
een klein bakje champignons
een paprika
parmezaan
(verse) basilicum
esjalot/peper/zout

Aangezien pasta maken altijd simpel is, snij je alles naar in keuzegrote, smijt je de sjalote erin, bak je de paprika, champignons en chipolata (samen) zodat ze een bruin korstje hebben (de paprika niet hé), daarna voeg je de room bij, laat je sudderen, tot alles gaar is. Voeg op het einde tomatenpuree en verse basilicum (versneden) bij (naar smaak), parmezaan in de saus en peper en zout. Deze kruiden pas op het einde zodat hun parfum beter is tot zijn recht komt op het einde.

pasta in een diepe voorverwarmde (microgolf ofzo) schotel serveren, werk af met een blaadje basilicum erop.

tadaaaaaaaaaa

Boris Barowski
11 mei 2007, 16:11
http://www.netcooks.com/recipes-search.html

staan soms wel zeer lekkere dingen op, maar het is niet altijd gemakkeijk van de ingredienten te vinden (al hebben ze wel zeer veel in nen treffelijk grote delhaize :p)

Flipkikker
11 mei 2007, 16:53
Vanavond een eenvoudige wokschotel maken :)

Jammergenoeg geen bloem en ajuin ier liggen, dan kon ik es een rou proberen te maken voor men currysaus (kotgenoot eeft da al es voorgetoond, maar nog nooit gebruikt eigenlijk :$)

Nuja, 2 simpele receptjes dus hier zetten, die ge makkelijk kunt aanvullen met eigen ideëen of goesting:

Rijst-Kip-Curry-Wok (3-4 personen)
Ingrediënten:
- 1 dubbele kipfilet
- rijst voor 4 personen
- vleesbouillon (kip), groentenbouillon
- ajuin
- paprikakruiden
- wokgroenten (diepvries bvb, of met verse groenten werken indien meer tijd)
- kokosmelk (gewone melk doet zen werk ook)
- curry
Bereiding:
- Rijst koken met bouillon, terwijl de kipfilet in stukjes snijden.
- Olie in de wokpan, ajuintjes bakken, kip erbij met wat paprikakruiden op. Als de kip mooi krokant gebakken is, de groentjes toevoegen, daarna de rijst en de curry erdoor mengen (kokosmelk met currypoeder).

Aardappelen-Rijst-Gehakt-Wok (3-4 personen)
Ingrediënten:
- 200g varkensgehakt, 200g rundsgehakt
- provencaalse kruiden, zwarte peper
- gewoon paneermeel en kruidenpaneermeel
- 1 tas basmatirijst, 3 grote aardappelen
- zoetzure woksaus
- groenten: erwtjes, wortel, ajuin, courgette, bonen, ...
Bereiding:
- Varkensgehakt en rundsgehakt mengen, terwijl provencaalse kruiden en zwarte peper toevoegen.
- Kleine balletjes maken met het gehakt, en in een 50/50 mengsel met de paneermeel wentelen.
- Aardappelen (niet te zacht) en rijst (eventueel met wat bouillon) koken in aparte potten
- Olie in de wokpan, ajuintjes glazig bakken en gehakt toevoegen.
- Groentjes toevoegen en zacht laten worden.
- Aardappelen en rijst toevoegen en mengen. Een scheut zoetzure woksaus bijgieten, en de rest van de woksaus opgewarmd bij het gerecht serveren.

Het laatste recept vind ik het lekkerste, maar er is ook meest werk aan. De chef koks onder jullie zullen ook wel weten welke verse groenten je er nog bij kan serveren om het nog lekkerder te maken :)

cassie821
11 mei 2007, 16:58
Ik werk in het weekend nu +- 4 jaar als hulpkok in een chique restaurant in turnhout, dus ik kan hier ook nog wel van pas komen :)

Heb je gestudeerd voor kok ? Ik leer momenteel ja , voor kok in Hotelschool Koksijde .

blacky
11 mei 2007, 17:08

naam van restaurant?

Flipkikker
11 mei 2007, 18:36
Vanavond toch es ietske interessanter gerecht maken dan gewoon kip curry:

Kga de kip in kleine brokjes in de wok doen, beetje kruiden met paprika poeder en de groentjes erbij bakken.
Terwijl eiermie in men friteuse klaarmaken en een potteke 'Sambal Manis' saus apart opwarmen.

De eiermie op men bord serveren, en daarboven de kip en groenten leggen, hete saus overgieten é tadaa! :) (saus nog nooit geproefd, dus als alternatief heb ik nog traditional wok of zoetzure saus, of curry)

Sambal Manis: verse pepers, uien, plantaardige olie, suiker, specerijen, zout,...
Traditional Wok: sojasaus, plantaardige olie, oestersaus, gember, uien, look, zout, suiker, maïszetmeel, ...

Hopelijk smaakt het :)

CP-RB2H
11 mei 2007, 20:07
naam van restaurant?

Bistro Bogaerts

cassie821
11 mei 2007, 20:21
of paneermeel...

of gewoon eiwit fzo

dendaak
11 mei 2007, 20:54
Toastje met mayonaise
Bereiding:
- U roostert uw toostje.
- U haalt het uit uw broodrooster.
- U legt het op uw bord.
- U neemd de pot mayonaise.
- U smeert de mayonaise op het toostje
- U eet het toastje op.

Deze stappen, mag u herhalen zoveel u wil.

Eieren met Zwanworstjes en ketchup.
Bereiding:
- U klutst de eiren zoal bij een gewoon gebakken ei.
- U snijd Zwan worstjes* in schijfjes.
- U doet het geklutsel in de pan en doet er de Zwan worstjes over.
- U laat het bakken tot het er goed uitziet.
- U Snijdt het in stukken en doe het op uw bord/ boterham.
- U doet op uw boterham Ketchup naar believen.
- Smakelijk.

(*) Zwan worstjes mexicano zijn ook zeer goed om eens te proberen.

zipke
11 mei 2007, 21:55
@ hierboven... misschien moet ge ook een mes nemen? of doet gij dat met uw vinger? :ironic:
en u neemT en u roosterT, doe ik liever met een T en u snijDT met DT, kwestie van uw grammatica op peil te houden... :p

dendaak
11 mei 2007, 22:12
Toastjes met mayonaise, eet ik met mijn handen.
Die botherham met dat ei enzo tussen hoeft niet perse met een mes... :p maar in de pan dat in 2 doen doe ik wel met zo'n spatel :)

Flipkikker
11 mei 2007, 22:14
Vanavond toch es ietske interessanter gerecht maken dan gewoon kip curry:

Kga de kip in kleine brokjes in de wok doen, beetje kruiden met paprika poeder en de groentjes erbij bakken.
Terwijl eiermie in men friteuse klaarmaken en een potteke 'Sambal Manis' saus apart opwarmen.

De eiermie op men bord serveren, en daarboven de kip en groenten leggen, hete saus overgieten é tadaa! :) (saus nog nooit geproefd, dus als alternatief heb ik nog traditional wok of zoetzure saus, of curry)

Sambal Manis: verse pepers, uien, plantaardige olie, suiker, specerijen, zout,...
Traditional Wok: sojasaus, plantaardige olie, oestersaus, gember, uien, look, zout, suiker, maïszetmeel, ...

Hopelijk smaakt het :)

O M G

Dit HEEFT gesmaakt :D

Recept: (voor ongeveer 2-3 personen)

Ingrediënten en voorbereiding:

- Eerst de dubbele kippeborstfilet in kleine stukjes geknipt, op een bord gelegd en wat paprikapoeder over gestrooid.

- Ik heb wegens gebrek aan verse groenten, en te weinig goesting om al "speciale" groenten te zoeken in de winkel een diepvrieszak Roerbakgroenten van Bonduelle gebruikt.

- De eiermie was gedroogd, voor 3 personen zou ik 200-250g gedroogde eiermie gebruiken. Deze eerst 5 minuten gekookt, afgegoten en dan "laten drogen" (water in frituurolie is geen zo'n goed idee)

- Die Sambal Manis (te verkrijgen in de Asian Store ofzo in Antwerpen, dichtbij de Lange Wapper) was nogal straf spul voor wat ik gewoon ben (ik eet nooit iets "pikant"), dus ik dacht verder te gaan met het experimenteren en eens een sausje te maken:
Een scheutje water in een kookpannetje, een kwart bouillonblokje groentenbouillon (bij gebrek aan kipbouillon), daarbij een eetlepel sausbinder, goed gemengd.
Daarna 2tal eetlepels sambal manis erbij (das meer geconcentreerde saus dage bij iets anders moet doen denk ik) en gemerkt dat het nog te straf was voor mij. Een scheutje melk bij gedaan om het wat zachter en romiger te maken, geproefd, en gemerkt dat het goed was :)

Bereiding

- De friteuse laten opwarmen tot 180°, zodat de olie heet is tegen het einde van het wokken.
- De wok opwarmen, ik gebruik altijd zonnebloemolie wegens neutrale smaak en geur. De kip goed en krokant doorbakken, daarna de groentjes toevoegen en bijtklaar maken. (de groentjes zorgen voor wat extra vocht die de saus zullen zachter maken)
- De saus toevoegen en op zachter vuur alles mengen en laten sudderen. Terwijl begin ik aan de gefriteerde eiermie: in kleine hoeveelheden in de friteuse steken voor 1-2 minuten tot hij goudbruin is, bij mij begon de olie nogal heftig te schuimen, maar kwam de olie niet te hoog gelukkig. Als de eiermie krokant is laat je op keukenpapier de olie wat ervan druipen.
- Je kan onmiddellijk de porties eiermie in halfdiepe - eventueel voorverwarmde - borden scheppen, en er een schep van de wok op leggen...

Smakelijk ;)

_DKsissor_
11 mei 2007, 22:48
chocomouse is zoo lekker.
nodig:
kracht in de vingers om papiertje van doosje te trekken
+
potje chocomouse.
Zalig gewoon ^^

Flipkikker
11 mei 2007, 22:56
N/o aan de mensen boven mij, maar ik vind het nogal stom om telkens zo'n on-grappige post te maken over hoe je een "toast mayonaise" moet maken of een potje chocomousse opent etc... :-/

Der staan hier al een aantal serieuze tips tussen, dus het is redelijk vervelend te kijken als er een nieuwe post is, en dan weer die zever te moeten lezen :x

sneax
16 mei 2007, 02:38
Wat ik altijd lekker vind is ne steak of whatever van vlees eerst op hoog vuur toeschroeien dan naar smaak verder laten sudderen, tijdens het sudderen voegt ge groenten toe die ge denkt te zullen passen bij wat ge gaat eten, als het vlees gereed is pakt ge het er natuurlijk uit, dan zet ge u vuur weer iets hoger, ge giet er whatever in dat ge hebt van drank dat zou passen (whisky, porto, witte wijn, rode wijn), ge giet er wat passende bouilon bij (of bouilon opgelost in wa water) dan laten inkoken en ge hebt een zalige saus! Zien dat uw groenten glazig blijven en niet schroeien, zodat ze in de saus opgaan.

Ge kunt ook is nekeer kreeft gaan kopen, ge eet het vlees op maar liefst niet overdadig het sap overal uitzuigen! Ge houdt uw 'vuiligheid' bij (schelp en ingewanden enzo, ook het sap dat uit de kreeft komt als ge ze in half snijdt).

Nadien kunt ge er een zalige soep van maken, eigenlijk kunt ge zo soep maken van alle overschotten van vis (bv. als ge nekeer tongskes gegeten hebt hou alle 'vuiligheid' bij en ge kunt er soep van maken met lichte vistoets).

Hoe? Ge pakt een kom, ge stooft er alle groenten in aan die ge denkt die bij uw soep passen (selder enzo ni vergeten), dan kapt ge uw overschot van vis er ook bij, en ge bakt dat mee op hoog vuur (blijven roeren zodat uw groenten niet aanbranden), als ge ziet dat alles goe heet is kapt ge er wa whisky ofzo en ge schraapt alles goed los van de bodem (aanbaksel), ge kunt eventueel de whisky flamberen. Dan giet ge er visbouilon bij (of water met een visbouilonblokske in opgelost), veel witte wijn, en ge laat koken. 30 minuten ofzo.

En that's it, zeven, wa verse kruiden bijmengen, wa room en de soep is klaar :)

Wat ik ook lekker vind is om bij spaghettisaus enzo opt einde wa melk bij te gieten, dat geeft er zo nen touche aan die ik zalig vind. Vooral als ge uw spaghetti den dag ervoor maakt, alles al mengt (saus en al) en ne nacht in de frigo laat staan.

Ook soms als iets te scherp is (bv. veel gedroogde basilicum in gedaan) kunt ge er altijd wa suiker bijdoen om dat wa te verzachten.

Vidékes kunt ge opvullen me vanalles! Ik heb voor nieuwjaar bv. zalm gebakken met een sausje (zoals volledig vanboven in mijn post) met daarbij een vidé gevuld met lookpuree en garnalen. Lookpuree is gewoon simpele ordinaire puree met wat look en peterselie ingemixt, nadien de garnalen doormengen.

Da ziet er chique uit, maar eigenlijk zo simpel. Zo zijn er superveel dingen, koken is eigenlijk ni moeilijk ze nekeer ge een beetje weet waarover het gaat. Gewoon uw smaakpalet van uw gerecht bepalen, zorgen dat krokant/slap in evenwicht is en dat altijd met dezelfde technieken iets in mekaar boksen.

nootos
16 mei 2007, 17:34
chocomouse is zoo lekker.
nodig:
kracht in de vingers om papiertje van doosje te trekken
+
potje chocomouse.
Zalig gewoon ^^

en geld voor het potje? :p :D

Lemme
16 mei 2007, 19:06
Recept voor pizza, die ik soms maak:

1) Benodigdheden (voor 3 pizza's; genoeg voor 4 man): Ge kunt hier uiteraard mee spelen. Wilt ge veel ajuin of juist weinig ajuin en veel look; ga uw gang. Deze benodigdheden zijn maar om een indicatie te geven. Met het aantal tomaten dat ik opgeef, zult ge normaal gezien genoeg saus hebben.

a) Voor de saus (ik gebruik dezelfde saus voor spaghetti, enkel zonder de gepelde tomaten, de saus die over is, kunt ge dus nog terug gebruiken. Beter te veel dan te weinig dus):

- 12 tot 16 Tomaten (hangt er van af hoeveel saus ge wilt)
- 2 blikjes gepelde tomaten
- 1 of 2 ajuinen
- 3 teentjes look

b) Voor de basis pizza:

- Mozarella (pakje per pizza)
- Deeg (ik maak deze niet zelf; ik koop die van Herta omdat ik die het beste vind)
- Uw saus

c) Voor de afgewerkte pizza: Dit is uiteraard vrij te kiezen. Ge doet erop wat ge wilt. Ik maak meestal de volgende 3 pizza's:

1. Pizza met tonijn

- Tonijn (1 à 2 blikjes)
- Groene olijven (1 potje zonder pit en geen gevulde; rest is voor 2de pizza. Indien gewenst kunt ge deze ook snijden voor een fijnere smaak)
- 1 gele paprika (niet helemaal gebruiken; rest is voor 2de pizza)
- 1 groene paprika (niet helemaal gebruiken; rest is voor 2de pizza)

2. Pizza met hesp (eigenlijk dezelfde als 1 maar dan met hesp)

- Hesp
- Groene olijven
- 1 gele paprika
- 1 groene paprika
- Indien gewenst chorizzo of iets dergelijks

3. Pizza Roma (denk ik, niet zeker van de naam):

- Rucolasla
- Blok Parmesan

2) Hoe te werk gaan?

a) basis: saus (best een uur of 2 of voorhand doen):

- Snij de ajuin(en)
- Snij de tomaten en haal er zoveel mogelijk vruchtvlees en sap uit. Dit zorgt voor een dunnere saus en dat kan je best vermijden. Hoe dikker de saus, hoe knapperiger uw deeg als die gebakken is want dan wordt die minder nat.
- Laat de ajuinen bruin worden in een pot met wat olie in
- Voeg mondjesmaat de tomaten toe, samen met de gepelde tomaten uit blik
- Plet de look en doe deze erbij
- Voeg peper en zout toe naar smaak
- Laat op een laag vuurtje staan en roer af en toe in deze saus (hoe langer ge ze laat staan, hoe meer water er kan wegkoken = goed)

b) afwerking: Dit is vrij tot zeer gemakkelijk

- Ge bedekt uw deeg met uw saus
- Leg er de gesneden plakjes mozarella op
- Leg er de ingrediënten van je favoriete pizza op (voor ideeën, zie hierboven). Voor pizza 3. zet je enkel de basispizza in de oven (deeg + saus + mozarella). Als deze bruin is, leg je de ruccola erop en daarboven de parmesan. Zet deze dan nog +- 10 sec in de oven (tot het eerste ruccolablaadje begint te krommen; de parmesan mag niet slap worden).

c) bakken

- Zet de oven op het aantal graden dat op het pakje van de deeg staat (ik denk 220°)
- Schuif de pizza in de oven en laat hem bakken tot hij bruin ziet
--> opdienen en smullen maar!

Maikel.v
18 mei 2007, 11:22
Rijstpannetje in de wok

Nodig ?
- Een groene, rode,gele paprika
- Kipfilets
- pili pili
- Kipkruiden
- Groenten
- Rijst

Hoe ?

Snij de kip en de paprika's in blokjes
Doe de kip in de wok (eerst een beetje olijfolie of bakboter in de wok)
Voeg kipkruiden toe
Vergeet niet regelmatig de blokjes te draaien
Terwijl kook je de rijst en groenten in een ketel met heet water
Voeg paprika's,groenten en rijst toe
Kruiden met pili pili (of andere kruiden als je het liever niet pikant hebt)
Laat staan tot de kip goed is (regelmatig roeren, of de paprika's branden aan)
Klaar :)

note : meestal maak ik dit 's morgens , en warm ik het 's avonds terug op. Dan komen de kruiden meer tot hun recht IMO :)