PDA

Volledige versie bekijken : appartement in orde maken

NoizeSuppressor
3 mei 2007, 15:26
Ik ga alleen wonen vanaf 1 juni en zou een dezer de sleutel krijgen. Nu is 't een zeer mooi appartement met weinig werk aan, ik zou echter het behangpapier van de muur doen en schilderen...

Omdat ik hier een leek in ben toch even checken. Dus papier verwijderen, gaatjes plamuren en gewoon schilderen toch? Geen grondlaag nodig voor een witte kleur ofzo? Mag gelijk de definitieve kleur op?

PS er valt enorm veel licht binnen, heb een raam over de hele voorzijde en vanachter net 't zelfde... Ik dacht aan gewoon wit te schilderen alles... Ideetjes mogen altijd ook ;)

ChfZ | Hanky
3 mei 2007, 15:35
ROOS! FLASHY ROOS!

Das tegewoordig in!

Killer Queen
3 mei 2007, 15:37
Over smaken valt niet te wisten maar 't gaat er dan wel heel steriel zin als er zoveel licht valt :)

Als ik me niet vergis, mijn raad:
Afhankelijk van de porositeit van de muur kan het soms geen slecht idee zijn om zo een deklaag te leggen, anders kan je misschien wel vlekken krijgen.

NoizeSuppressor
3 mei 2007, 15:54
Over smaken valt niet te wisten maar 't gaat er dan wel heel steriel zin als er zoveel licht valt :)

Als ik me niet vergis, mijn raad:
Afhankelijk van de porositeit van de muur kan het soms geen slecht idee zijn om zo een deklaag te leggen, anders kan je misschien wel vlekken krijgen.

ja, ik vroeg 't mij ook af dus tips hier zeker welkom.

Ook eventueel over andere kleuren mag altijd, ik ben zeker geen kenner maar liefst een beetje serieuze replies in de mate van 't mogelijk, roos geen optie :D

democracy02
3 mei 2007, 16:03
ik zou ook alle muren wit schilderen en zo weinig mogelijk meubels plaatsen -> meer ruimte.
nie vergeten veel planten te zetten in huis.

SweetEmmaRose
3 mei 2007, 16:10
altijd mooi en eens iets anders als alleen wit: beige en wit. heel neutraal. Mijn vriend heeft het in zijn woonkamer en trappenhal, echt heel schoon, alleen moet je opletten dat je geen té lichte beige neemt, dan zie je het verschil bijna niet met wit.
Mijn kamer wordt licht bruin en donker beige :)

Flashy kleuren zijn nooit heel gezellig imo :)

Wazzie
3 mei 2007, 16:47
Zet er een primer op, voor alle zekerheid en een betere hechting. En pak liefst een degelijke dekkende verf, als je van plan bent daar een tijdje te blijven. (Levis / Dulux)

Je kan ook een beetje experimenteren. Zet de 2 tegenover elkaar liggende muren in dezelfde kleur. En gebruik een andere kleur voor de 2 andere.
Of verschillende gradaties van dezelfde kleur. (licht <-> donker)
Nu, veel hangt ook af van het interieur zelf natuurlijk. Zelfs de meest flashy ( :p ) kleurencombinaties kunnen best mooi zijn in contrast met je bemeubeling/decoratie.

Simonn
3 mei 2007, 16:51
altijd mooi en eens iets anders als alleen wit: beige en wit. heel neutraal. Mijn vriend heeft het in zijn woonkamer en trappenhal, echt heel schoon, alleen moet je opletten dat je geen té lichte beige neemt, dan zie je het verschil bijna niet met wit.
Mijn kamer wordt licht bruin en donker beige :)

Flashy kleuren zijn nooit heel gezellig imo :)

Idd al veel mooier imo dan gewoon wit. Beige, lichtbruin, koffie/melk,...zijn heel gezellig en tijdloos.

knall
3 mei 2007, 16:59
een kleine tip, als de muren afgewerkt zijn met grypoc panelen nooit geen glanzende verf gebruiken. Altijd matte kleuren gebruiken anders zouden de naaden er wel eens door kunnen komen... zelfs met primer !

Sanguin3
3 mei 2007, 17:07
mss een paar tips:

Nooit zomaar behangpapier van de muur trekken, of je zult veel kunnen plamuren. Gebruik een spons met warm water en dan alles afsteken.

Verder zou ik, zoals hier al vermeld, het in een lichte kleur houden (aangezien je veel lichtinval hebt) en weinig meubilair.

Ook van die planten, je kunt natuurlijk een paar plantjes zetten maar niet overdrijven. Tenslotte je woont op een appartement en teveel planten nemen de zuurstof weg.

NoizeSuppressor
3 mei 2007, 17:27
ok alvast bedankt, wie nog tips heeft wat betreft plamuur ofzo mag ook altijd.

¨$^µù^§èçà#&&²
3 mei 2007, 17:28
en teveel planten nemen de zuurstof weg.

Volgens mij moet ge uwen biologie nog eens herbekijken ;)

^MystiQ
3 mei 2007, 17:32
ok alvast bedankt, wie nog tips heeft wat betreft plamuur ofzo mag ook altijd.

Da plamuur zal in de meeste gevallen niet nodig zijn, tenzij er daar erge dingen worden verborgen achter dat behangpapier. Geloof mij, het kan hoor, gaten die verborgen zitten enzo.

Indien het grote gaten zijn kan je er van die netjes in plaatsen en daar wa plamuur op doen ( grofweg ) en dan mooi afwerken ofwel de grote gaten echt volledig herpleisteren maar normaal gezien zal dit niet nodig zijn denk ik :p

Verder zou ik toch ook altijd een primer aanraden. En hou rekening met de kleuren. Lichtere kleuren zullen u een ruimer en groter zicht geven dan donkere kleuren. Als je gaat wit moet je wel zorgen dat je planten hebt staan anders is het echt kaal.

Probeer desnoods een beetje met van die kleurstrips te experimenteren ( maar hou er rekening mee dat ze soms kunnen afwijken afhankelijk van het te beschilderen object )

Khoop da ge er iets mee zijt :)

Sanguin3
3 mei 2007, 17:55
Volgens mij moet ge uwen biologie nog eens herbekijken ;)

Waar ik eigenlijk naar ding, het is waar dat planten zuurstof afgeven maar ook zuurstof opnemen. Dus 20 planten in een kamer waar je een langere periode doorbrengt (bv: slaapkamer) is niet aangeraden.
Goed verluchte kamers zoals, leefruimte, hall, enz.. kunnen dus wel.

Excuses voor de verwarring ;)

Catscratch
3 mei 2007, 18:00
Qua kleuren kan je ook eens kijken bij de Colores Del Mundo reeks van Levis. Heel knappe kleuren, maar best laten namaken daar die verfreeks van Levis eerder een budgetreeks is :)

Alola
3 mei 2007, 18:57
Of doe alles wit en 1 muur karmijnrood... Dat blijf ik echt mooi vinden + het maakt heel het appartement warm van sfeer.

TheCrow7
3 mei 2007, 19:00
Inderdaad eerst een primer gebruiken. Anders zuigt de muur te hard waardoor je talloze keren opnieuw kan schilderen.

Killer Queen
3 mei 2007, 19:06
Primer was dus het woord dat ik zocht.

Overal eens licht met schuurpapier overgaan na het vullen om oneffenheden en restjes weg te doen enzo kan ook geen kwaad.

Wat de kleuren betreft: bruin en beige is heel erg in.
Of gewoon twee tinten (donker en licht dus) van 1 kleur afwisselend op de muren.
Als ik ooit mijn eigen huis mag verven, in elke kamer een andere bijhorende kleur denk ik :p
Warme roodtinten in de living, rustige blauwtinten in de slaapkamer, felle kleuren in de keuken <3
Of a la feng shui :] ^^
Nu heb ik in mijn slaapkamer (http://shroombase.com/killerqueen/fora/room/P1010077.JPG) terracottarood met een zwarte streep door, ben d'r nog altijd zot van.

Dakantochnie
3 mei 2007, 19:35
Bruin, rood en wit zijn zo'n heerlijke kleuren om mee te spelen.
Bij ons heeft de living achteraan donkerrode muren (met bruine afwerking), donkerbruin gelakt parket en een soort van beige/oranjeachtig geel voor het plafond.
In de hal hebben we spierwit gebruikt voor de vloer, muren en het plafond, om een gevoel van licht en ruimte te creëren.

Bieden combinaties zijn uiterst geslaagd vind ik, het hangt gewoon af van welke sfeer je wil oproepen. Wit is nooit gezellig maar het geeft wel een modern gevoel (wit is in). Dat bordeaux van in de living is stokoud, maar o zo gezellig om bij te weg te dromen wanneer er wat heerlijke muziek speelt en de open haard aan is.
Beslis eerst welke sfeer je wil.

Defees
3 mei 2007, 19:43
zwart :evil:

NoizeSuppressor
3 mei 2007, 23:13
ok bedankt alvast. Maandag ga ik beslissen dus heb nog even tijd :D

Firestyler
3 mei 2007, 23:15
grijs geeft ook altijd een geslaagd effect :p

GroovyBeatsss
7 mei 2007, 17:50
En wat hebt ge beslist? Uit pure nieuwsgierigheid :p

Blood_Raven
7 mei 2007, 22:44
Ik heb zo 'oranje geel'ig kleurtje.
Is ook niet mis.

enj0i^
8 mei 2007, 17:42
beige/wit met een bordeau tint (l)

:p

Vampire
12 mei 2007, 00:00
Ik zou er tessa aanplakken, daarvoor moet je je oud behangpapier niet afkrabben, en zo moet je ook geen 2 lagen verf geven eer alles mooi is.

Blackend
14 mei 2007, 12:09
Waar ik eigenlijk naar ding, het is waar dat planten zuurstof afgeven maar ook zuurstof opnemen. Dus 20 planten in een kamer waar je een langere periode doorbrengt (bv: slaapkamer) is niet aangeraden.
Goed verluchte kamers zoals, leefruimte, hall, enz.. kunnen dus wel.

Excuses voor de verwarring ;)

Zuurstof opnemen van planten is overrated.
Planten geven veel meer zuurstof af(overdag) dan ze 's nachts opnemen.

Vroeger deed men idd in ziekenhuizen de planten in de kamers iedere avond buiten.. maar sinds men weet dat het opnemen van zuurstof eigenlijk miniem is, doet men dat niet meer.

en het is niet het zuurstofgehalte dat de lucht in een kamer gezond of ongezond maakt.

KN-StrideR
14 mei 2007, 12:37
ge kunt ook slechts 1 muur schilderen om met dat wit te breken... wij hebben ervoor gekozen om 1 muur eucalyptus groen ofzoiet te schilderen. (is een heel lichtgroene, rustgevende kleur) . Derest is neutraal wit.

Die ene muur breekt de "kaalheid" van wit perfect. Geeft trouwens ook een heel leuk effect. Ik zou foto's pakken, maar momenteel is het boven een puinhoop aangezien we daar een brand hebben gehad... (en ik dus bijgevolg opnieuw ga mogen schilderen... :/)

Feignasse
14 mei 2007, 16:07
Op mijn kot is een van de muren in zo'n soort terracottakleur geschilderd, de andere zijn wit. Neemt het gevoel van leegte en kaalheid helemaal weg.