PDA

Volledige versie bekijken : Rusland, onveilig?

Rivers
2 mei 2007, 22:03
Hey,
Ik ben misschien van plan om dit jaar eens een weekje naar Rusland te vertrekken om de taal en cultuur op te snuiven :). Maar nu heb ik al zoveel verhalen gehoord van mensen die beweren dat je daar op klaarlichte dag overvallen of in mekaar geslagen kan worden. En dat de Russen enkel maar een bende zatlappen zouden zijn. Is dit waar? Geldt dit enkel voor bepaalde steden? Of klopt hier geen zak van?

maatje
2 mei 2007, 23:35
Ze slaan wel alleen negers in, zoals ik gezien heb op den tv

Oldskooler
3 mei 2007, 00:04
Onlangs was er een reportage over de corruptie in moskou op tv.

Ik zou er in ieder geval nooit op reis gaan. De politie doet daar niets anders dan onschuldigen in't zak zetten. Als ge daar iets voorhebt, kan je ginder nergens terecht, of ge wordt kaalgeplukt.

lol
http://www.russiablog.org/2007/01/bribes_in_red_square.php

Suphafly
3 mei 2007, 00:23
Ik heb ook al zulke verhalen gehoord van kenissen die daar waren gaan snowboarden. dat de politie telkens geld vroeg.
maar aan de verkeerde :p en die kerel heeft daar een nachtje in de cel gezeten met de lamp op zijn gezicht. maar al bij al zijn ze levend thuis gekomen dus.
en wetend dat het varkens (geen criminelen) waren die mannen haha.
die waren toen wel al jaar of 27 dus das en da was toch al 7 jaar geleden ofzo.
maar die verhalen zijn nog wel amusant

Toeriest
3 mei 2007, 00:42
aantal weken terug was ik in St-Petersburg en veilig lijkt het mij daar niet(en das dan nog de meest europese stad van Rusland) . Ge moet daar zeker niet alleen op straat lopen, ze halen u er direct uit als toerist en ge kunt wel beroofd worden of zo.
Ben 1 nacht weggeweest in een club daar. Was redelijk underground, zat vol me drugsgebruikers (lange rij kerels voor de wc's, en per 3-4 die wc's binnegaan om wssch te snuiven dan) maar voor de rest geen last gehad daar. Heb nen pickpocket aant werk gezien in de metro, da was dus ook laatste keer da ik in die metro wou :) (wel de diepste ter wereld ma toch nie zo mooi als ik dacht).
Der is gewoon een groot verschil tussen arm en rijk daar. En de mensen zijn daar helemaal nie vriendelijk. 'k denk da ge vooral schrik moet hebben voor pickpockets. Mja ge moet er voor zijn of nie hé...

Maar op zich de stad zelf (de historische gebouwen dan) waren wondermooi en von bv St-Petersburg mooier dan pakweg Parijs.

Avondland
3 mei 2007, 08:56
Ik heb weinig schrik voor pickpockets aangezien ik mijn handen meestal in m'n broekzakken heb maar ik zou erg graag St. Petersburgs eens willen bezoeken. Lijkt mij een prachtige stad waarover veel te vertellen is.

w00tw00t
3 mei 2007, 10:01
Kzou zeker gaan. Tis een mooie stad. En pickpockets neemt ge ma derbij. Steek u geld in een goede plaats bv binnein u jas en doe die jas dan ook toe.
Ga anders met een volledig toeristengroepje? Swel 7 jaar gelede dak daar nog voort laatst ben geweest. In de metro hebt ge wel keiveel zigeuners die bedelen.
In elkaar worden geklopt op klaarlichte dag? Daar geloof ik niet echt in. Is mss een extreem geval maar dat kan ook hier gebeuren.

Arifiene
3 mei 2007, 10:15
Rusland is nogal corrupt ja, maar wat wil je, de kloof tussen rijk en arm is daar waanzinnig groot...
Gewoon gaan en u voorbereiden. Voor de rest de klassiekers: steek uw geld onder uw kleren (bh is handig :p), in de metro opletten, s nachts beter binnen blijven en niet de toerist uithangen :)

Xylo
3 mei 2007, 10:31
Ik loop jaarlijks in de oostblok-landen en Rusland rond.
Onveilig? Neen hoor. Wel loop je beter nooit rond alsof je DE man met veel geld bent, want dan vraag je gewoon om achter een hoekje vermoord en beroofd te worden. Geen roze kleren dragen. Gewoon zo discreet mogelijk zijn.
Als toerist niet te veel dure camera's en shit meenemen. En nooit raar uitziende jongeren aanspreken.

Cervantes
3 mei 2007, 11:08
Ga gewoon in Antwerpen naar het Falconplein, spring daar een cafe binnen, en ge voelt u ook in Rusland. Ik heb het niet zo voor Russen, die zijn echt arrogant, en brutaal. Maar die cultuur is der ook anders. Ik ben niet zo echt racistisch, maar is zeg toch "nee danku", tegen Oostblok-landen.

Rivers
3 mei 2007, 13:22
Pff :( khad gehoopt dat het niet waar zou zijn.. Ik wil heel erg graag Slavistiek gaan volgen, de taal en cultuur van Rusland en Polen vind ik reuze interessant, mja zoveel slechts over het volk moedigt niet echt aan :( ik wil later kunnen communiceren met fantsoenlijke mensen en naar het oostblok kunnen gaan zonder dat ik als vrouw de hele tijd op mijn hoede moet zijn voor verkrachters of ik weet niet wat.. Ik zal er dan nog maar eens twee keer over nadenken zeker :(..

Time
3 mei 2007, 14:02
Die onveiligheid zal wel regioafhankelijk zijn hoor. In New York heb je ook gevaarlijke wijken.:)

Met de corruptie is het daar idd wel erg gesteld.

bludgeoned
3 mei 2007, 14:06
Zon dingen zijn ook wel fel overdreven.
Wij zijn al in Polen, Rusland en Cuba geweest en nooit onveilig gevoeld.
Polen en Cuba hebben we volledig op eigen houtje doorkruist met de wagen en zowel in grootsteden als kleine steden nooit onveilig gevoeld.
Het is wel zo dat er corruptie heerst, maar meeste verhalen zijn fel overdreven.
Voorzie in je budget gewoon wat geld voor het geval een politieagent lastig begint te doen. Met een goedkoop flesje drank zijn ze altijd tevreden.
die tactiek hebben wel enkel eens in Moskou moeten toepassen.
En St-Petersburg is zelfs redelijk Europees i.v.g met Cuba en Polen.

Marsmillo
3 mei 2007, 15:59
Ben al veel in moskou geweest, mijn vader woont daar.
En ik moet zeggen dat ik nog nooit met iets last heb gehad. Mijn vader woonde in een gewone volkswijk (aka arme wijk) en mensen zijn daar echt wel zeer vriendelijk! Totaal anders dat in een middenklasse of rijke wijk.

Onveilig? Nuja als je te veel 'De Europiaan' of 'De Toerist met geld' uithangt maak je jezelf een doelwit. Politie diensten zijn veel verbeterd, coruptie is teruggedrongen maar toch nog genoeg aanwezig. Op zich heb ik daar genoeg alleen rondgehangen en de metro e.d. genomen zonder problemen.

Maar bon, ik val dan meestal ook niet op
Zelfs hier in België niet...

Rivers
3 mei 2007, 17:12
Fijn om te horen :). Toch nog enkele positieve reacties. Ik kon het ook maar niet uit mijn hoofd zetten :)..

bludgeoned
3 mei 2007, 17:19
Gewoon doen als je er zin in hebt.
Er doen altijd verhalen de ronde "van horen zeggen".
Ja er is corruptie, maar vrezen voor je leven moet je niet doen als je niet te zot doet. Wij zijn vorig jaar met eigen wagen naar Polen geweest en hadden ook die verhaaltjes gehoord dat ze je klemreden en beroofden, maar we rijden nog altijd met dezelfde wagen rond :).
Enkel aan de grens waren ze niet al te vriendelijk en wat kortaf.
In Cuba enkel een klein probleempje gehad door de Humo: Al onze koffers werden opengemaakt en vanboven zat de Humo. Op de cover stond er rechtboven een foto van hun teerbeminde Fidel, maar in het groot een foto van Koen Wauters en zijn vlam in een erotische pose. Toen we hen uitlegden dat het een pulpmagazine was mochten we gewoon gaan.
Zou die cover nog ergens online te vinden zijn?

Edit: cover gevonden :D http://www.humo.be/cps/rde/xchg/humo/hs.xsl/DezeWeek_Archief.html?humo_nr=3294

Undeadhunter
3 mei 2007, 17:58
ik ben zelf 2 weken in rusland geweest 4 jaar terug en mijn broer is net terug van rusland, wij hebben eigenlijk maar 1 onaangenaam ding meegemaakt en dat was dat de fotocamera van een van de begeleiders is gestolen bij het binnengaan bij de metro. Maar hij had zijn fototoestel in zijn jaszak gestoken voor de eerste keer in een week en hij had onmiddellijk prijs. Hou dus alles goed bij de hand en neem niet te veel geld mee, geef ze gewoon niet de kans.

Daarbuiten heb ik eigenlijk nooit een onveiligheidsgevoel gehad. Zelfs niet toen we in de donker terug naar ons hotel gingen. Dit was wel allemaal met een groep dus dit kan iets totaal anders zijn als je alleen ga.

Persoonlijk is het toch zeker de moeite waard en als je naar St-Pietersburg ga moet je zeker eens het Hermitage gaan bekijken, een reuzegroot museum met zeer veel bezienswaardigheden. Ik ben achterover geslagen toen ik zag hoe rijk de Tsaren eigenlijk wel niet waren (ook geen wonder dat ze ze hebben buitengegooid). Ook hebben ze veel schilderijen van de Vlaamse Meesters.

Rivers
3 mei 2007, 18:00
Ja zijn er misschien (redelijk veilige) steden die jullie kunnen aanraden :)? Sint-Petersburg staat dus al op mijn lijstje.

Gentille
3 mei 2007, 18:03
In sommige buurten van Rusland zal crimininaliteit hoog tij vieren zoals in alle grootsteden.

spray-bunny
3 mei 2007, 18:38
Als je geen kleurling bent en je je gezond verstand een beetje gebruikt schijnt het best mee te vallen. (http://www.diplomatie.be/nl/travel/countrydetail.asp?COUNTRYNAMENL=RUSSISCHE%20FEDERA TIE)

Xylo
3 mei 2007, 19:00
St. Petersburg zou ik aanraden voor cultuur. Daar heb ik ook nooit verhalen van gehoord over criminaliteit.
Moskou is gewoon een chaos van een stad. En dat moet je ook meegemaakt hebben vind ik.
Buiten Rusland kan ik nog de kust van Oekraïne aanraden en Riga in Letland.
Blijf weg uit Polen, niets te zien daar...

[Dark-Fury]
3 mei 2007, 19:24
geef mij tog maar griekenland ofzo :p daar is het bijna altijd goe weer en schoone natuur.

Tyken
3 mei 2007, 19:31
St-Petersburg > Russia als cultureel centrum :)

e.House
3 mei 2007, 19:32
Mijn vader is ooit naar Moskou op vakantie geweest maar dan wel in groep. Naar het schijnt moet daar wel oppassen voor meiskes die u naar bepaalde bars lokken om dan te worden overvallen.

bludgeoned
3 mei 2007, 19:42
Ben je er al geweest?

Xylo
3 mei 2007, 19:52
Ben je er al geweest?

Ja en ik kan al niet bijhouden hoeveel keer.

bludgeoned
3 mei 2007, 20:02
Ok dan :D

Th0masSss
3 mei 2007, 20:09
zit hier momenteel met 3 rusische uit Sint-Petersburg op erasmus, en daar is het zeker nie meer onveiliger als in elke grootstad e. Ja als je gaat rondlopen en overal showt met je nieuwste camera en pda...

De foto's die ik heb gezien van Sint-Petersburg waren ook zeker niet mis ;)

Rivers
3 mei 2007, 21:00
Thnx voor de positieve reacties :)! Als ik Slavistiek ga volgen zal er toch ook nog een reisje naar Polen gebeuren. En het is niet persé nodig dat ik iets moet zien. Gewoon de sfeer wat op snuiven :). Een reisje naar St-Petersburg ga ik toch zeker eens overwegen.
Hoe boek je eigenlijk het beste een hotel in St-Petersburg? Want ik ben al bij 2 reisbureau's gaan vragen en die hebben geen folderkes van Rusland :s.. Doe ik dit misschien beter via internet?

w00tw00t
3 mei 2007, 21:09
Thnx voor de positieve reacties :)! Als ik Slavistiek ga volgen zal er toch ook nog een reisje naar Polen gebeuren. En het is niet persé nodig dat ik iets moet zien. Gewoon de sfeer wat op snuiven :). Een reisje naar St-Petersburg ga ik toch zeker eens overwegen.
Hoe boek je eigenlijk het beste een hotel in St-Petersburg? Want ik ben al bij 2 reisbureau's gaan vragen en die hebben geen folderkes van Rusland :s.. Doe ik dit misschien beter via internet?

Nja veel succes. Sint Petersburg moet je zeker zien. Ben daar geboren en zowa 7 jaar gewoont, prachtstad. Ma zoals rest ier zegt, ist probleem tzelfde glijk bij elke grootstad :) Probeer wat meer reisbureaus en als niet lukt dan via inet he :)

Rivers
3 mei 2007, 21:12
Nja veel succes. Sint Petersburg moet je zeker zien. Ben daar geboren en zowa 7 jaar gewoont, prachtstad. Ma zoals rest ier zegt, ist probleem tzelfde glijk bij elke grootstad :) Probeer wat meer reisbureaus en als niet lukt dan via inet he :)

Dus veronderstel ik dat jij een aardig woordje Russisch kan :)? Ik vind het echt een prachtige taal :love:..

w00tw00t
3 mei 2007, 21:25
Dus veronderstel ik dat jij een aardig woordje Russisch kan :)? Ik vind het echt een prachtige taal :love:..

Haha ja. Praten thuis Russisch. Mja het hangt af van persoon tot persoon :p de ene kan het mooi vinden en de ander nie.

Xylo
3 mei 2007, 22:08
Ik vind het echt een prachtige taal :love:..

En niet te vergeten moeilijke taal. Tegen over Russisch vind ik nederlands maar een basis-taaltje (met een beetje te veel dialecten).

Ik moet zelf elke dag Russisch op een of andere manier herhalen. Het is bij mij een beetje in verval geraakt door Nederlands, Frans, Engels en Duits hier.

Ik heb gelezen dat je wat russische sfeer wil "opsnuiven", maar een stad ervoor ===> Moskou.
Leningrad (st. petersburg) heeft wel veel mooiste zaken ivm cultuur. Maar als je echt wilt weten hoe corrupt/gevaarlijk/communistisch/bla bla bla... Rusland echt is, moet je in Moskou zijn.

Th0masSss
3 mei 2007, 22:10
mja en het nodige leert ge redelijk snel e :P

typ het zoals ik het uit spreek e :P

prievjet

kak diela

horosho

nas drovia

Xylo
3 mei 2007, 23:08
mja en het nodige leert ge redelijk snel e :P

typ het zoals ik het uit spreek e :P

prievjet

kak diela

horosho

nas drovia

Zo ver ben ik ook al hoor. :P
Maar russisch schrijven op papier. Het werd me aangeleerd toen ik 4 - 5 jaar was. En tot mijn 9-10de schreef ik dagelijks. Gedrukt schrift kan ik lezen en typen. Maar geschreven is zelfs lezen soms een hel. Maar dat komt dan wss weer omdat helft van de tekens ook in't nederlands voorkomen maar dan een ander letter betekenen. Bon, elke dag herhalen en et zal wel terugkomen.

En euh btw: privet (geen j in de uitspraak), kak dela (zoals in "delavoj" ook geen i of j na de d), na sdorovia (na = op, sdorovia = gezondheid)

Tweak37
3 mei 2007, 23:52
St. Petersburg zou ik aanraden voor cultuur. Daar heb ik ook nooit verhalen van gehoord over criminaliteit.
Moskou is gewoon een chaos van een stad. En dat moet je ook meegemaakt hebben vind ik.
Buiten Rusland kan ik nog de kust van Oekraïne aanraden en Riga in Letland.

...

krakow bijvoorbeeld is een van de mooiste oost europese steden...

bludgeoned
4 mei 2007, 00:14
Inderdaad, wij zaten op het grote plein en de sfeer was er fantatisch.
vond het wel een boeiende ervaring wat er ook van gezegd mag worden.

Oldskooler
4 mei 2007, 00:46
...Wij zijn vorig jaar met eigen wagen naar Polen geweest en hadden ook die verhaaltjes gehoord dat ze je klemreden en beroofden, maar we rijden nog altijd met dezelfde wagen rond :).
...

Veel vrachtwagenchauffeus die richting ginder rijden bewapen zich. Veel weigeren om zelfs naar daar te rijden, de kans om overvallen te worden is veel te groot.

En alleen op een parking gaan staan is al helemaal niet aangeraden.

Uiteindelijk, als je er iets moest voorhebben, accident, gestolen portemonnee, ... daar sta je dan... Op de politie moete niet rekenen.

In Cuba enkel een klein probleempje gehad door de Humo: Al onze koffers werden opengemaakt en vanboven zat de Humo. Op de cover stond er rechtboven een foto van hun teerbeminde Fidel, maar in het groot een foto van Koen Wauters en zijn vlam in een erotische pose. Toen we hen uitlegden dat het een pulpmagazine was mochten we gewoon gaan.
Nog niet zo lang geleden heeft een vlaams meisje vastgezeten in cuba, omdat ze een accident had gehad. Ze mocht het land niet verlaten, en moest wachten op het gerecht dat niet van zich liet horen. Die heeft meer dan een jaar in cuba gezeten.

nog een zaak:

14 Vraag van mevrouw Nathalie Muylle aan de minister van Buitenlandse Zaken over "het verplicht verblijf van een landgenoot in Cuba" (nr. 12302)

14.01 Nathalie Muylle (CD&V): Een landgenoot verblijft sinds februari 2006 in Cuba en mag het land niet verlaten. De betrokkene
werd tijdens zijn vakantie verantwoordelijk gesteld voor het
veroorzaken van een verkeersongeval waarbij twee personen
lichtgewond werden. Er werd evenwel geen klacht ingediend tegen de Belg, waardoor hij volgens de Cubaanse wetgeving het land zou
mogen verlaten. De betrokken landgenoot werd al herhaaldelijk
gezegd dat het dossier kon afgehandeld worden. Hij wordt van het
kastje naar de muur gestuurd, van de provincie opnieuw naar
Havana, er zijn ontbrekende stukken, die men dan wel terugvindt, dan
gaat het dossier terug naar de immigratiedienst. Het is juli en de man
zit nog altijd vast in Cuba. Een maand geleden was zijn dossier bijna
volledig en zou het naar de immigratiedienst gestuurd zijn. We zijn
een maand later en hij zit daar nog altijd.

14.06 Minister Karel De Gucht: Het is trouwens niet het enige geval waarmee we geconfronteerd worden in Cuba. We hebben nog een
paar andere gevallen. Als men daar naartoe gaat, kan men inderdaad
beter voor de hele dag een taxi huren om daarmee het eiland rond te
rijden. Het lijkt een bijzonder gevaarlijke toestand te zijn als men het
zelf doet.

Th0masSss
4 mei 2007, 00:52
Zo ver ben ik ook al hoor. :P
Maar russisch schrijven op papier. Het werd me aangeleerd toen ik 4 - 5 jaar was. En tot mijn 9-10de schreef ik dagelijks. Gedrukt schrift kan ik lezen en typen. Maar geschreven is zelfs lezen soms een hel. Maar dat komt dan wss weer omdat helft van de tekens ook in't nederlands voorkomen maar dan een ander letter betekenen. Bon, elke dag herhalen en et zal wel terugkomen.

En euh btw: privet (geen j in de uitspraak), kak dela (zoals in "delavoj" ook geen i of j na de d), na sdorovia (na = op, sdorovia = gezondheid)

schrijfwijze klopt miss niet helemaal, maar hoor het hier dagelijks... ;)

En idd, heb hier paar texte liggen. Lijkt mij zeer moeilijk.

bludgeoned
6 mei 2007, 10:54
Veel vrachtwagenchauffeus die richting ginder rijden bewapen zich. Veel weigeren om zelfs naar daar te rijden, de kans om overvallen te worden is veel te groot.

En alleen op een parking gaan staan is al helemaal niet aangeraden.

Uiteindelijk, als je er iets moest voorhebben, accident, gestolen portemonnee, ... daar sta je dan... Op de politie moete niet rekenen.

Nog niet zo lang geleden heeft een vlaams meisje vastgezeten in cuba, omdat ze een accident had gehad. Ze mocht het land niet verlaten, en moest wachten op het gerecht dat niet van zich liet horen. Die heeft meer dan een jaar in cuba gezeten.

nog een zaak:

Dan moet je niet meer buitenkomen hé. Overal zal er wel iets niet helemaal koosjer zijn, maar om daarvoor alle mooie plaatsen te moeten missen.
En over die Vlaamse vrouw die in Cuba vastzat/zit.
Volgens mij is een "accident" zoals je het noemt en een accident waar een dode en een zwaargewonde bij vallen niet helemaal hetzelfde.

Rivers
14 mei 2007, 18:52
Heel onverwachts maar het gaat geen van beide worden :p vanmiddag te horen gekregen dat de beste vriend van mijn stiefpa gaat trouwen in ... Letland! Dus met z'n allen deze zomer gezellig een weekje naar Letland (Daugavpils) :). Ik kijk er echt wel naar uit! Heb totaal geen idee wat te verwachten. Iemand die er al geweest is?

Avondland
14 mei 2007, 19:06
Lijkt me wel mooi. Ik denk dat die kleine Baltische staten zeker hun charme hebben.

H@voc_!nc.
1 juni 2007, 12:38
Ik ben pas trug van rusland.
Ben in st-petersburg geweest en heb mij op geen enkel moment onveilig gevoeld (ik zat wel vlak aan de nevsky prospect :)). Ge moet natuurlijk niet den idioot uithangen ook niet. Georgië, Oezbekistan, tadjikistan en zo zou ik wegblijven als ik u was :p
Als je het uiterlijk hebt van iemand van die kanten moette ook oppassen die mensen zijn daar nie geliefd :p als je zwart bent is het ook een minder goed idee naar ginder te gaan :p

voor de rest moet je er gewoon rekening mee houden dat het engels niet zo ingeburgerd is als hier.

H@voc_!nc.
1 juni 2007, 12:46
Ik ben pas trug van rusland.
Ben in st-petersburg geweest en heb mij op geen enkel moment onveilig gevoeld (ik zat wel vlak aan de nevsky prospect :)). Ge moet natuurlijk niet den idioot uithangen ook niet. Georgië, Oezbekistan, tadjikistan en zo zou ik wegblijven als ik u was :p
Als je het uiterlijk hebt van iemand van die kanten moette ook oppassen die mensen zijn daar nie geliefd :p als je zwart bent is het ook een minder goed idee naar ginder te gaan :p

voor de rest moet je er gewoon rekening mee houden dat het engels niet zo ingeburgerd is als hier.