PDA

Volledige versie bekijken : Rome tijdens het weekend of in de week bezoeken?

Thomasz86
25 april 2007, 19:39
Hallo,

Ik ga in de zomer enkele kennissen bezoeken die in Italië wonen, eerst met het vliegtuig naar Rome en dan met de trein naar hun woonplaats (naam ontsnapt me even).

Nu wil ik graag 2 dagjes in Rome rondhangen (eerste weekend van Juli) om het eens gezien te hebben (nu ik er toch ben) en vroeg me af wat het beste is. Vrijdag + Zaterdag wanneer het waarschijnlijk wat drukker is of eerder maandag en dinsdag. Kan me voor en nadeel van beide momenten inbeelden maar moeilijk om in te schatten wat nu eigenlijk het leukst is.
In het weekend zal het misschien wat gezelliger zijn, maar mss is het dan wel té druk ook. Terwijl het maandag en dinsdag wat rustiger zal zijn, maar het moet dan ook weer niet té rustig zijn. :)

Iemand die mij kan vertellen of er een groot verschil is tussen weekend of in de week om wat toeristische bezienswaardigheden te bezoeken?

(nog geen idee wat juist, moet ik nog eens info over zoeken maar ik denk wel dat er in Rome het een en ander te zien is)

jeltex
25 april 2007, 19:45
Hallo,

Ik ga in de zomer enkele kennissen bezoeken die in Italië wonen, eerst met het vliegtuig naar Rome en dan met de trein naar hun woonplaats (naam ontsnapt me even).

Nu wil ik graag 2 dagjes in Rome rondhangen (eerste weekend van Juli) om het eens gezien te hebben (nu ik er toch ben) en vroeg me af wat het beste is. Vrijdag + Zaterdag wanneer het waarschijnlijk wat drukker is of eerder maandag en dinsdag. Kan me voor en nadeel van beide momenten inbeelden maar moeilijk om in te schatten wat nu eigenlijk het leukst is.
In het weekend zal het misschien wat gezelliger zijn, maar mss is het dan wel té druk ook. Terwijl het maandag en dinsdag wat rustiger zal zijn, maar het moet dan ook weer niet té rustig zijn. :)

Iemand die mij kan vertellen of er een groot verschil is tussen weekend of in de week om wat toeristische bezienswaardigheden te bezoeken?

(nog geen idee wat juist, moet ik nog eens info over zoeken maar ik denk wel dat er in Rome het een en ander te zien is)

Als je dan toch in Rome bent zou ik er van de eerste keer 5 dagen à een week blijven. Rome is echt een gigantische stad waar zeer veel te beleven valt dus als je maar 2 dagen gaat zal je echt veel te veel moeten rushen.

jan1978
26 april 2007, 14:23
Ja en reken er maar wa tijd bij want ge gaat bij zowat alle belangerijke en populaire bezienswaardigheden lastiggevallen worden door indische verkopers van allerlei prul.

Iedereen verdient zijn geld op zijn manier natuurlijk maar dit is niet illegaal (ge had ze moeten zien lopen toen er een polizia autoke aankwam) en wordt na een tijdje echt irritant. Het hield niet op met 50 keer per dag NO moetten zeggen als weer zo ene u brol wilt aansmeren. Mss da het door de week minder erg maar da liep toch wel de spuigaten uit bij momenten.

GoGriz
26 april 2007, 16:07
Volgens mij is het beter om de stad tijdens het weekend te bezoeken, dan heb je toch iets minder drukte van mensen die van en naar werk gaan enz. Er is inderdaad heel veel te zien in Rome. Ik heb er 3 jaar gewoond en heb nog altijd maar alleen het tipje van de ijsberg gezien. Ivm met de straatverkopers (weinigen ervan zijn Indiers - de meesten zijn Senegalezen): dat valt best wel mee als je die gewoon negeert. Let wel heeeeeel goed op als je op de bus of metro stapt voor zigeuners want die proberen de kleren van je lijf te stelen. Verberg je portefeuille en camera enz heel goed en let er dan nog altijd goed op.

ChfZ | Hanky
26 april 2007, 17:20
Ik ben in de grote vakantie 5 dagen geweest met mijn vriendin. Wij hebben elken dag van begin tot einde volgepland en hebben nog bepaalde dingens moete laten vallen wegens tijdgebrek (zoals oa. de engelenburcht).
Maar wij hebben dan ook heel veel gedaan :)

Van de Trevifontein tot de Spaanse Trappen, Colloseum, Thermen van Caricula (of hoe get ook schrijft), Circus Maximus (eigelijk gewoon 1 grote plaats waar het vroeger stond, voor de rest nix :) ), Sint-Pietersplein en kerk (helemaal tot op't dak), Villa Borghese, Piazza Novana.. Eigelijk teveel voor op te noemen..

Als ge natuurlijk enkel ga voor de big ones (Colloseum -daar zijde toch ook al ne voormiddag mee zoet -, Forum Romanum, eventueel Pantheon en andere kunde wel rondkome me 2 dagen.

Timmie
26 april 2007, 17:46
Toen ik in februari naar Rome ben geweest was er niet echt een verschil in drukte tussen het weekend en de week (vond ik).

@ hierboven, inderdaad. Ik ben 5 dagen geweest en we hebben ook niet eens alles fatsoenlijk kunnen doen. Maar één ding staat vast, Rome is mooi :)

Cueb-
26 april 2007, 20:28
Maandag zijn meestal alle winkels gesloten ( is in milaan toch zo )...

Andromeda_
26 april 2007, 20:50
Ik ben deze paasvakantie naar Italië geweest, waarvan 3 dagen in Rome.
'k Vond het daar wel énorm druk..
Ook die verkopers kunnen soms serieus op uw systeem beginnen te werken.
Maar voor de rest: toffe stad! :p

Ook niet echt aan te raden om naar daar te gaan als AS Roma voetbalt..
Wij waren daar toen ze voor de CL aan het spelen waren tegen Man United,
en in de metro mochten we ni meer binnen omda ze der daar al e paar in elkaar hadden geslagen. :s

GoGriz
26 april 2007, 21:29
Rond Pasen is het absurd druk in Rome. Ik probeerde elk jaar rond die periode ergens anders te zijn, want dat was toch van het goede een beetje te veel.

Ik denk trouwens niet dat er in juli een wedstrijd zal zijn van Lazio of As Roma, maar als er iemand op een andere datum denkt te gaan en in Rome zal zijn tijdens een wedstrijd : dat is zeer de moeite. Ik ben zelf een grote fan van Lazio en had 3 jaar lang een abbonement. Als ik iets mis van Rome dan is het dat wel.

Dit weekend wordt roma-Lazio trouwens gespeeld ---> FORZA LAZIO!

Conradus
26 april 2007, 22:11
Deze paasvakantie ook naar Italië geweest met het school (was al eerder een week in Roma geweest) nu slechts 3 dagen. Als je Rome bezoekt, doe je dat het beste in de krokus, niet druk en toch redelijk mooi weer, maar ja. Rond Pasen was het enorm druk. Ik vind Rome een schitterende stad en wil ze graag wel nog eens zien, veel nieuws heb ik dit keer niet gezien, maar toch er zijn altijd wel van die dingen die je wil zien en blue ice is fantastisch :)

joriske18
26 april 2007, 23:33
ik ben in de paasvakantie 3 dagen in rome geweest en het is zeker de moeite, misschien wel wat meer tijd uitrekken als je alles (of toch veel) rustig wilt bekijken. Wij (met school) zijn door rome gelopen.

Thomasz86
28 april 2007, 20:39
Wow, bedankt voor de reacties. Had er niet zo veel verwacht.

Ik heb op het advies van de eerste post (jeltex) mijn vakantie een paar dagen langer gemaakt en een dag vroeger geboekt zodat ik donderdag-Zaterdag in rome ben en eventueel op het eind nog een dag of 2 in rome kan doorbrengen (in de week dan) als het of te druk is geweest het eerste weekend of er nog te veel is dat ik nog niet gezien heb.

Bedankt voor de reacties, en meer zijn ook welkom over je ervaringen in Rome!

Ali_
28 april 2007, 21:19
Ik ben in rome geweest met school als eindejaarsreis en het is zeker de moeite waard. Een van de steden in europa die je gezien moet hebben.
Ik heb het er in een andere thread al over gehad, maar rome straalt echt macht en grootsheid uit.

We hebben rome in 3 dagen gedaan (toch iets te kort imo).
1 dag voor het antieke rome (dus met het colloseum, domus aurea, circus maximus, forum romanum,...).

De 2e dag hebben we besteed aan ''het rome van de pausen''. Met allerlei bekende pleintjes en de engelenburcht, trevifontein, spaanse trappen,...
Een van de meest indrukwekkende dingen in rome was voor mij het monument voor V.Emanuele II.

Ik kan u nog veel dingen geven die voor mij toch wel de moeite waard waren, maar wrs vindt ge dat allemaal ook wel op het internet.
Maar ik denk dat ik de belangerijkste dingen al vermeld heb...
Op het vaticaan na (dat we op de 3e dag hebben gezien).
Waar we dus het sint-pietersplein, de sint-pietersbasiliek en de vaticaanse musea hebben gezien en de sixtijnse kapel (die ik vrij teleurstellend vond).

In ieder geval, in rome kan je makkelijk je dagen vullen, dit is nu een beschrijving van hoe je een culturele reis, maar voor de rest is er wrs ook veel in rome te doen op vlak van uitgaan enzo, maar daar heb ik jammer genoeg niet veel van kunnen zien. Maar daar komt verandering in!

gravendelver
29 april 2007, 21:07
Ik ben nu ook aan het plannen om eind juni naar Rome te gaan voor een week, we overwegen ook om eens naar Napels te gaan (ongeveer 200km ervan). Het verbaast mij ook soms hoe goedkoop je kan reizen met Ryan Air en een jeugdherberg.

Conradus
29 april 2007, 21:25
We zijn met de bus door Napels gereden (goed, het was Paasmaandag en namiddag) maar we hebben daar dus letterlijk niemand op straat gezien, we zijn even het archeologische museum ingedoken en toen weer naar ons hotel gegaan (nog een uurtje verder) maar ik moet zeggen dat het Zuiden van Italië me totaal niet bekoort, plaatsjes als Sorento en Pompeï uitgezonderd.

jan1978
2 mei 2007, 11:42
Napels is ook enorm de moeite. Tis wel een pak vuiler/minder verzorgd dan Rome, en het Italiaans is gebaseerd op een ander dialect en soms moeilijk te verstaan. Er is echt enorm veel te zien, van kleine steegskes tot enorm grote forten.

De populairste toeristische bezienswaardigheden gaan de Vesuvius en Pompei/Herculaneum zijn en verschillende eilanden (waaronder Capri) die ge per boot kunt bezoeken.

Ik heb een guided tour gekozen waar ze u komen ophalen aan uw hotel met een tourbuske (voor max 12 personen ofzo), onze groep was maar 5 man groot.

Da begon smorgens en ge krijgt een rondrit van een half uur waarbij de gids vanalle uitleg geef (in gebrekkig doch verstaanbaar engels). Daarna is het ongeveer een half uur/45 mins rijden tot het nationaal park op de Vesuvius. Daar moet ge wel toegang betalen (een 5tal euro ofzo) en krijgt ge ne gids die u helemaal tot bovenaan de krater brengt (ongeveer een uur stappen). Het uitzicht is werkelijk fantastisch.

Middageten was een 3 gangenmenu.

Daarna volgt een tour van ongeveer 2 uur in Pompeii (iets te kort naar mijn goesting) waarbij ne gids echt gedetailleerde uitleg geeft.

Al bij al koste het 100€ incl inkom voor Vesu. en Pompei en middageten en was dus dik de moeite. Zonder gids staat ge maar te kijken en weet ge nie over wa het gaat anyway.

Ik ga stoppen want ge kunt er over blijven vertellen, anyway op een 2 uurkes reizen met de trein van Rome af is Napels zeer aan te raden (beste pizza's die ik ooit gegete heb).

Thin Liz
2 mei 2007, 12:16
Ik ben in augustus naar Rome geweest... van zaterdag tot vrijdag. Je moet weten dat in die periode veel Italianen Rome juist ontvluchten omwille van de warmte (geloof me, bloedheet is het woord nog niet, na dag 2 loop je van de éne naar de andere kant van de straat om toch maar wat schaduw te hebben), en je ziet dan ook bijna niemand anders dan toeristen. Toch vond ik het zeker meevallen met de drukte, en een groot verschil met het weekend was er niet echt, buiten de drukte aan de Trevifonteinen dan...Op 5 dagen, en mits wat doorstappen, zie je heel veel van Rome en we vonden dat juist voldoende... Vooral de Via Apica Antica was indrukwekkend: kaarsrecht, lavastenen en geen ziel te zien :)

jan1978
7 mei 2007, 12:19
We zijn een paar keer gaat eten en overal moest het maar rap rap gaan. Rap binnen, rap zitten, rap bestelling en rap eten. In 1 bepaald restaurant kreeg ik mijn hoofdschotel al voordat mijn voorgerecht op was!

Ze gooien gewoon alles op tafel terwijl ge nog bezig zijt om het maar voorruit te doen gaan. Ge zou nu zeggen als het razend druk was maar het zat maar half vol (veel lege tafels), dus het zal wel iets met de mentaliteit te maken hebben gehad zeker? Wat mij ook enorm irriteert is dat blijkbaar om 15uur ge nergens warm eten kunt krijgen tot een uur of 17.. Dan vond ik Napels op dat gebied toch een stuk relaxter (en beter eten int algemeen).