PDA

Volledige versie bekijken : Slovenie - Bosnie

snippet
25 april 2007, 10:34
ik ben van plan om deze zomer naar Slovenie of Bosnie te gaan met de rugzak en tent. Ik weet nog niet goed welk van de twee het zal worden.
Het moet vooral zo goedkoop mogelijk blijven en ondertussen een prachtige natuur zien.
Is er al iemand naar één van deze landen geweest? ik vraag mij af hoe het daar zit met wild kamperen, kheb gehoord dat het in slovenie niet mag maar als je het goed kan uitleggen dan zeggen de flikken er niet veel op...

Lonewolf_69
25 april 2007, 14:50
Ik ga deze vakantie ook met de rugzak & tent naar die kanten, meerbepaald naar Kroatië.

Ik vraag mij dus ook wel een paar dingen af, oa hoe het daar zit met wildkamperen en landmijnen.
Is het daar nog altijd gevaarlijk om van de paden af te gaan of is het grootste deel van de mijnen al verwijderd?

Arifiene
25 april 2007, 17:13
Ik ga deze vakantie ook met de rugzak & tent naar die kanten, meerbepaald naar Kroatië.

Ik vraag mij dus ook wel een paar dingen af, oa hoe het daar zit met wildkamperen en landmijnen.
Is het daar nog altijd gevaarlijk om van de paden af te gaan of is het grootste deel van de mijnen al verwijderd?

dat vraag me ik me ook af, normaal staat dat aangegeven, maar ze zullen maar es ergens een vergeten zijn :s
De oorlog is daar nog niet zó lang geleden hoor...

Messias.
25 april 2007, 17:28
Naar Slovnië met het vliegtuig is spotgoedkoop. Als je een beetje goed zoekt ben je er voor 20 EUR van af.

snippet
25 april 2007, 18:42
Naar Slovnië met het vliegtuig is spotgoedkoop. Als je een beetje goed zoekt ben je er voor 20 EUR van af.

20euro? tell me please :)

en ivm kroatie: ik ben er vorig jaar naartoe geweest, weliswaar maar één week. Eerst hebben we vier dagen in Dubrovnik verbleven bij een oud vrouwtje thuis. Als je ook nr Dubrovnik gaat, raad ik je aan om hetzelfde te doen. Het is de goedkoopste en gezelligste manier van verblijven in het oude centrum en je kan nog wat afbieden ook. Daarna zijn we voor 3 dagen naar het eiland Mljet getrokken en daar hebben we op een camping verbleven.
Mijnen zijn we daar niet tegengekomen, maar het was dan ook het meer toeristische gedeelte van kroatie, maar daarom niet minder mooi... ik raad het echt iedereen aan om eens naar daar te gaan en best zo snel mogelijk want de hotels schieten daar als paddestoelen uit de grond. Ik denk dat het daar binnen de kortste keren veel te toeristisch zal zijn.

Messias.
25 april 2007, 20:26
Wel, ik herinner me de luchtvaarmaatschappij niet meer, en het was ook buiten seizoen, maar het was alleszins rond die prijs. :)

Finesa_CRO_YU
25 april 2007, 22:55
ik ben van plan om deze zomer naar Slovenie of Bosnie te gaan met de rugzak en tent. Ik weet nog niet goed welk van de twee het zal worden.
Het moet vooral zo goedkoop mogelijk blijven en ondertussen een prachtige natuur zien.
Is er al iemand naar één van deze landen geweest? ik vraag mij af hoe het daar zit met wild kamperen, kheb gehoord dat het in slovenie niet mag maar als je het goed kan uitleggen dan zeggen de flikken er niet veel op...

Hey! :) Ik ben Kroaat van Bosnië (eigenlijk zijn alle mensen uit het voormalige Joegoslavië hetzelfde ma soit :D). Wat prachtige natuur aangaat is het heel moeilijk te kiezen, want in Bosnië hebt ge da een beetje overal. Maar wat ik u kan aanraden is Kravice (Mostar) bij de watervallen, Capljina (ge kunt daar raften), Medjugorje (pelgrimsoord, waar de Maagd Maria verschenen is) ook mooie natuur in de omgeving, Konjic en Boracko meer (waar ge ook kunt raften), Neum (aan de zee, ja daar kunt ge vanalles doen), Rakitnjica (canyon, ook om te raften hehe) etc etc en dan heb ik alleen de plaatsen in Hercegovina vernoemd :p . Kan zo maar door gaan, als ge mij zou kunnen zeggen wat ge concreet wilt doen ofzo kan ik al een paar dingen eruit filteren. En ja in Bosnië is het voor een Westerling overal zeeer goedkoop :D .

edit: wat Slovenië aangaat idem, hebt enorm veel keuzes, maar let wel Slovenië is nu veel duurder dan Bosnië. En ja als je wil wild camperen is Bosnië the place to be. Weet niet of het op alle plaatsen wel mag of niet, maar sommige gebieden zijn zodanig uitgestrekt dat ze dat toch niet controleren. Maar als je wil kan ik da nog eens navragen.

snippet
25 april 2007, 23:29
Hey! :) Ik ben Kroaat van Bosnië (eigenlijk zijn alle mensen uit het voormalige Joegoslavië hetzelfde ma soit :D). Wat prachtige natuur aangaat is het heel moeilijk te kiezen, want in Bosnië hebt ge da een beetje overal. Maar wat ik u kan aanraden is Kravice (Mostar) bij de watervallen, Capljina (ge kunt daar raften), Medjugorje (pelgrimsoord, waar de Maagd Maria verschenen is) ook mooie natuur in de omgeving, Konjic en Boracko meer (waar ge ook kunt raften), Neum (aan de zee, ja daar kunt ge vanalles doen), Rakitnjica (canyon, ook om te raften hehe) etc etc. Kan zo maar door gaan, als ge mij zou kunnen zeggen wat ge concreet wilt doen ofzo kan ik al een paar dingen eruit filteren. En ja in Bosnië is het voor Belgische omstandigheden overal zeeer goedkoop :D .

edit: wat Slovenië aangaat idem, hebt enorm veel keuzes, maar let wel Slovenië is nu veel duurder dan Bosnië. En ja als je wil wild camperen is Bosnië the place to be. Weet niet of het op alle plaatsen wel mag of niet, maar sommige gebieden zijn zodanig uitgestrekt dat ze dat toch niet controleren. Maar als je wil kan ik da nog eens navragen.

aha, thanks voor de info

Van de watervallen in Kravice heb ik al wat gehoord, mocht ik naar Bosnie gaan zou ik dit zeker willen zien, net zoals de brug in Mostar die gekend is vanwege "de springers", naar het schijnt is dit ook een monument dat je zeker moet bezocht hebben.
Het grotendeel van mijn reis zou ik het liefst in de natuur vertoeven, en ja daar mag al wel eens wat avontuur tussen zitten maar niet voor elke dag, ik ben eerder een rustige genieter, afgewisseld met actievere momenten :)

Mocht je mij enige zekerheid kunnen geven over dat wild kamperen, dan zou ik dat ook wel handig vinden :niceone: alvast bedankt !!

en mocht je goedkope luchtvaartmaatschappijen kennen, mag je mij die ook laten weten

Pilatus
25 april 2007, 23:33
ben naar slovenie geweest en vond het maar niets tbh, toch niet aan de kust

ironhorn
26 april 2007, 00:02
ben vroeger eens naar slovenië geweest (wel op hotel enzo met mijn familie), en vond het toch zeker de moeite waard

oke de kusten zijn misschien niet zo zanderig als hier (bij ons waren het rotsstranden of aangelegde fake zandstranden), maar het is toch gezellig en mooi.

Ook toen we in kroatie waren, was het fijn. De mensen van de cafés lokten je echt naar hun, met hun nederlands en acrobatische kunstjes (ijsbollen van ver in iemand zijn mond gooien etc.) en heel vriendelijk (we konden zelfs gewoon met (toenmalig) belgisch geld betalen, ze rekende dat gewoon om)

Finesa_CRO_YU
26 april 2007, 00:47
aha, thanks voor de info

Van de watervallen in Kravice heb ik al wat gehoord, mocht ik naar Bosnie gaan zou ik dit zeker willen zien, net zoals de brug in Mostar die gekend is vanwege "de springers", naar het schijnt is dit ook een monument dat je zeker moet bezocht hebben.
Het grotendeel van mijn reis zou ik het liefst in de natuur vertoeven, en ja daar mag al wel eens wat avontuur tussen zitten maar niet voor elke dag, ik ben eerder een rustige genieter, afgewisseld met actievere momenten :)

Mocht je mij enige zekerheid kunnen geven over dat wild kamperen, dan zou ik dat ook wel handig vinden :niceone: alvast bedankt !!

en mocht je goedkope luchtvaartmaatschappijen kennen, mag je mij die ook laten weten

Ok, kzal dan een mailke sturen naar het ministerie van binnenlandse zaken daar, die gaan mij da weten te vertellen hoe da da juist zit met dat wild kamperen.
Wat de vliegtuigen betreft, ik ken er eerlijk gezegd geen goedkope, nuja vliegen is nooit goedkoop, maar kzal da ook eens trachten uit te vissen als ge wilt. Wat ik u wel kan aanraden is met de bus gaan, kweet het klinkt niet aantrekkelijk, maar het is wel goedkoper en ge kunt nog genieten van het uitzicht :). Een ticket heen en terug met Eurolines (http://www.eurolines.be) via Brussel, Antwerpen of Luik naar Mostar kost maar 144€.

snippet
2 mei 2007, 14:10
ik heb net ontdekt dat het met wizzair maar 80euro is naar Ljubljana, heen en terug...

@Finesa_cro_yu: nog nieuws ontvangen ivm Bosnie?

Finesa_CRO_YU
2 mei 2007, 21:11
ik heb net ontdekt dat het met wizzair maar 80euro is naar Ljubljana, heen en terug...

@Finesa_cro_yu: nog nieuws ontvangen ivm Bosnie?

Nope die manne schrijven precies nie terug :s, maar da duurt een tijdje naar't schijnt, want ze krijgen massa's veel e-mails en ja...administratie in Bosnië :unsure:
Maar ik denk wel da da mag, tzou mij ten zeerste verwonderen dat het nie zou mogen, want er is daar zodanig veel natuur dat het onwaarschijnlijk zou zijn als da nie zou mogen (behalve in speciale reservaten dan).

-etienne-
7 mei 2007, 20:35
Ik ben naar Slovenie geweest. Prachtig land! Ik hoop trouwens van dit jaar ook weer terug te kunnen gaan. We zijn daar enkele dagen gaan trekken in het Triglav gebergte. Heel erg mooi, maar wel erg vermoeiend :-)

Elke dag zonder problemen kunnen wildkameren. één keer zijn we door onze eigen onvoorzichtigheid gepakt, maar toen waren we ook echt te stom bezig: op de meest ideale plek gewoon blijven kamperen en zelfs vuurtje gemaakt. Uiteraard kende de politie die plek ook en hebben ze ons gevonden. We hebben echter gewoon ons vuur moeten uitdoen en omdat we belgen waren was alles in orde. We moesten wel de volgende dag vertrekken. Logisch toch...

Het enige dat tegenviel, was dat de super mooie riviertjes ijskoud waren ( smeltwater) en dus niet aangenaam om in te zwemmen.

In Loublijana ( wtf @ schrijfwijze :-) ) kan je trouwen heel erg goedkoop leven. voor nog geen 3 euro had je een pizza in een erg chiq restaurant. Ze waren overheerlijk en zo ongelooflijk veel dat je ze nog nie eens op kreeg. Gelukkig kregen we de overschot mee naar huis!

snippet
31 mei 2007, 11:22
ik heb zonet mijn vlucht geboekt, het wordt dus 10 dagen slovenie! :)

ik kijk er al naar uit als ik sommige reisverslagen lees op internet

zweebee
31 mei 2007, 11:52
awel e, mijn vriendinneke, die heeft een mobilehome thuis
en ik zou nu es echt graag met ons tweetjes naar slovenie/kroatie gaan

kga daar es voor lobbyen ;)

Morre1977
31 mei 2007, 16:51
Vorig jaar een week Slovenie en een week Kroatie geweest.
Slovenie was prachtig. Als je van natuur houdt moet je daar zijn.
Eerste dagen in Bled geweest aan het Bohinj-meer. supermooie locatie !! ook de Vintgar-kloof bezocht daar. aanrader.

Daarna via Kranjska Gora het Triglav Nat. Park ingetrokken. Overweldigend !!
Als je met de auto gaat zeker de route naar Bovec eens nemen vanuit Kranjska. De Valleien (Trentavallei) en Bergen behoren daar zeker tot de mooiste van Europa en de rafting op de azuurblauwe Soča-rivier mag je zeker niet overslaan.

snippet
1 juni 2007, 17:23
we gaan met het vliegtuig naar daar en dan rondtrekken met de rugzak. Af en toe zullen we toch proberen te liften of als het niet anders kan met het openbaar vervoer... iemand ervaring met het liften in slovenie?