PDA

Volledige versie bekijken : Canada - Deel 1

Pagina's : [1] 2 3 4

DaRuDa
22 april 2007, 21:24
Hoi,

Het eerste semester van schooljaar 2007-2008 heb ik het genoegen om in canada te gaan studeren, in quebec namelijk.

Nu een deel van mijn familie (een 4 man) wil mij tijdens de herfstvakantie komen bezoeken.

Waar vindt je de redelijk goedkoopste tickets?

Via connections.be komt het momenteel het goedkoopst uit, maar het zou voor ons ook geen probleem zijn om in nederland of duitsland te vertrekken als dit goedkoper zou uitkomen.

Verder zaten we met de vraag of het het best was af te wachten voor hotels en ginder rond te kijken, want waarschijnlijk gaan ze toch niet op dezelfde plaats verblijven.

Groeten!

Morre1977
22 april 2007, 21:29
kijken welke maatschappijen op canada vliegen en via die websites regelmatig checken op promoties. dat is de enige manier om de goedkoopste tickets vast te krijgen. Prijzen kunnen van week tot week enorm varieren.

Connections ( of andere reisbureaus ) is ok als je er een hotel bij neemt, dan kom je vaak nog beterkoop uit, voor vluchten alleen zijn ze toch duurder denk ik.

of probeer eens via:

http://www.ebookers.de/

daar heb je er 1 voor 665 euro net gezien ( wel random date gepakt )

http://www.ebookers.de/afo/flights/step2.html?from_wait=1639&SID=RiuqWwrfNGsAACUub0M&

DaRuDa
22 april 2007, 22:11
kijken welke maatschappijen op canada vliegen en via die websites regelmatig checken op promoties. dat is de enige manier om de goedkoopste tickets vast te krijgen. Prijzen kunnen van week tot week enorm varieren.

Connections ( of andere reisbureaus ) is ok als je er een hotel bij neemt, dan kom je vaak nog beterkoop uit, voor vluchten alleen zijn ze toch duurder denk ik.

of probeer eens via:

http://www.ebookers.de/

daar heb je er 1 voor 665 euro net gezien ( wel random date gepakt )

http://www.ebookers.de/afo/flights/step2.html?from_wait=1639&SID=RiuqWwrfNGsAACUub0M&

Op connections was 396 het goedkoopste heen en terug naar montreal :)

Morre1977
22 april 2007, 22:14
ah da kan, ik had op quebec zelf gezocht

Morre1977
22 april 2007, 22:19
Via air transat eentje voor 362,75 EUR, dat is nog wreed cheap, ik zou die zeker vastleggen.

DaRuDa
22 april 2007, 22:27
die site heeft nog geen datums voor herfstvakantie, spijtig

Messias.
22 april 2007, 22:39
Mag ik vragen welke opleiding en school?

a242050
22 april 2007, 22:45
wnr is de herfstvakantie?
Edit: 29-10 tot 04-11
Edit2: met Brussels airlines van Zaventem naar montreal voor €376

DaRuDa
22 april 2007, 22:48
wnr is de herfstvakantie?
Edit: 29-10 tot 04-11
Edit2: met Brussels airlines van Zaventem naar montreal voor €376

Welke site?

DaRuDa
22 april 2007, 22:49
Mag ik vragen welke opleiding en school?

handelsing in de uhasselt

Jense777
24 april 2007, 21:26
Indien je er belang aan hecht, vergeet dan niet dat als je via Connections, Joker, ... etc. boekt, je géén zetels kan kiezen op voorhand. Of ja, je kan dat wel: maar de besten zullen altijd al geboekt zijn door de duurdere klassen (meestal door mensen die geboekt hebben via de luchtvaartmaatschappij zelve).

zweebee
24 april 2007, 22:02
naar welke unief gade in mtl?
ik zit daar nu namelijk

goeikoopste vluchten zijn via swiss of BA, Air Canada is veel duurder

ah k ge zit in quebec zelf ... Laval?
Beste is naar Montreal vliegen en dan trein of bus naar Q

DaRuDa
25 april 2007, 02:54
bishop's university :)

delta airlines blijkt momenteel het goedkoopst :)

zweebee
25 april 2007, 03:03
bishops ligt ni in quebec maar in lennoxville naast Sherbrooke :)
een vriendin van mij (die ook in mijn klas zat aan de UA) is daar net van terug naar huis :)

DaRuDa
25 april 2007, 10:57
speel me die haar e-mail adres eens door :)

Ik bedoel ook niet quebec city, maar de provincie quebec :)

DaRuDa
27 april 2007, 13:32
Kzat nog met een vraag:

Wij hebben enkel een int paspoort nodig om in canada binnen te geraken, maar om naar NY in Amerika te gaan hebt ge dan nog een speciaal visum nodig?

epsilon
27 april 2007, 13:34
Van de site van de ambassade in Brussel:

do i need a visa?
General rule:

Since Belgium participates in the Visa Waiver Program (VWP), most Belgian citizens (and citizens of countries that also participate in the Visa Waiver Program) do not need a visa to enter the United States, only a valid machine-readable passport issued by the Belgian authorities, if the purpose of the trip is for business, tourism or transit and does not exceed 90 days. The passport must be valid for at least the duration of the stay in the U.S. Please note that children, even infants need their own, individual machine-readable passport.

zweebee
27 april 2007, 21:01
Ik kreeg een brief vant school mee en dus kreeg ik een study permit voor 6 maand .... als je langer als 6 maand gaat moet je een CAQ invullen .. maar bij het meisje da naar Bishops ging had ze zelfs geen study permit nodig ...

DaRuDa
27 april 2007, 22:57
study permit hebben wij ook niet nodig, caq en study permit was nodig als je wou werken op school of langer dan semester wou blijven.

We hadden enkel visitor visa nodig da ge bij de grens krijgt.

Ma dus voor amerika hebt ge ook niks speciaal nodig :)

Hebt ge da meisje haar e-mail adres, kan ik eens contact opnemen met haar voor enkele vragen :)

Conspectus
28 september 2009, 19:49
Wie heeft ervaringen met Canada? Vooral dan met het westen.

Uloga
10 maart 2010, 23:20
Hallo iedereen,

Ik zoek een paar mensen met een grote kennis over Canada.
Dit in het algemeen, cultuur, regio's,...

Als er hier mensen zijn met een grote fascinatie voor Canada, of evt mensen daar kennen gelieve mij te contacteren via PM of via mijn e-mail :)

YapperNico
1 juni 2010, 14:04
Dear 9Livers,

Ik ga van Januari tot Mei(2011) naar New Brunswick Canada op Erasmus.
Ik wil goed voorbereid vertrekken en daarom dit topic!
Is er iemand al daar geweest ? (University of new Brunswick campus Saint John)
Alle tips/weetjes over de plaats en over wat ik het best kan doen voordat ik vertrek/of tijdens mijn verblijf zijn welkom!
Ook weet iemand een goede Telefoon provider zodat ik op internet kan daar met men gsm en misschien dat ik goedkoop naar belgië kan bellen?
Ik heb er een paar gevonden maar dat is alleen maar roaming naar US ? Ofwel hebk slecht gelezen :D

Alvast Bedankt

Dieterg
1 juni 2010, 14:40
Dear 9Livers,

Ik ga van Januari tot Mei(2011) naar New Brunswick Canada op Erasmus.
Ik wil goed voorbereid vertrekken en daarom dit topic!
Is er iemand al daar geweest ? (University of new Brunswick campus Saint John)
Alle tips/weetjes over de plaats en over wat ik het best kan doen voordat ik vertrek/of tijdens mijn verblijf zijn welkom!
Ook weet iemand een goede Telefoon provider zodat ik op internet kan daar met men gsm en misschien dat ik goedkoop naar belgië kan bellen?
Ik heb er een paar gevonden maar dat is alleen maar roaming naar US ? Ofwel hebk slecht gelezen :D

Alvast Bedankt

Check dit eens om te bellen: Gratis bellen naar het buitenland met Skype (http://www.beltop.nl/buitenland/bellen-met-skype/)

YapperNico
1 juni 2010, 21:10
Check dit eens om te bellen: Gratis bellen naar het buitenland met Skype (http://www.beltop.nl/buitenland/bellen-met-skype/)

Thanks Skype is handig alsk op men laptop kan ma kwil liefst met men gsm bellen(gaat ook ma dan zouk een provider moeten vinden voor mobile internet)µ
Ja kzit nu bij Mobile Vikings (klein , goedkoop en nie veel reclame ) zoiets zouk moeten hebben in Canada :D

xyus89
2 juni 2010, 11:13
Wow... jealous :)

succes met u erasmus!

Zit nuzelf op erasmus in Nepal, een heuse ervaring.

YapperNico
4 juni 2010, 11:01
Wow... jealous :)

succes met u erasmus!

Zit nuzelf op erasmus in Nepal, een heuse ervaring.

Thanks , Nice blog btw!

En gij ook veel fun in Nepal!

gravedigger101
4 juni 2010, 11:39
ik weet niet hoe het werkt, maar mijn nicht is sinds kort naar London verhuisd, en zij heeft via proximus (denk ik) kunnen fixen dat ze gratis kan bellen naar België. blijkbaar kan je altijd 1 land kiezen waar je gratis naar kunt bellen.
of dat ook vanuit Canada zo is, en of dat proximus is weet ik niet. maar het kan wel handig zijn volgensm ij.

YapperNico
5 juni 2010, 18:12
ik weet niet hoe het werkt, maar mijn nicht is sinds kort naar London verhuisd, en zij heeft via proximus (denk ik) kunnen fixen dat ze gratis kan bellen naar België. blijkbaar kan je altijd 1 land kiezen waar je gratis naar kunt bellen.
of dat ook vanuit Canada zo is, en of dat proximus is weet ik niet. maar het kan wel handig zijn volgensm ij.

Handig om te weten ik ga eens een mailtje sturen naar mijn provider en es kijken wat ze te bieden hebben!:D

Shaguar
31 oktober 2011, 23:29
Hey,

Omdat canada mijn 2de thuis is, wil ik mijn vriendin hier mee van laten genieten
Nu heeft zij een werkelijke haat aan vliegen, dus vroeg ik me af of iemand op de hoogte is van een combinatie van een cruise die uit europa vertrekt die dan aanmeerd in quebec of halifax. Van daar uit ook iets ontdekken. Het lijkt me we heel moeilijk aangezien veel van deze cruises zo'n continentale city trip zijn. Ik zou dan graag naar ginder varen en van ginder het binneland doen.

Omdat ik van de gehele andere kant canada kom heb ik hier weinig kennis van. Voor mij is canada vliegen tot seattle en zo door naar vancouver maar 9 uur vliegen ziet m'n vriendin niet zitten

Als iemand een idee heeft ( weet wel dat je dit zelf natuurlijk kan organiseren, maar vraag me natuurlijk af of er al zo'n soort programma was ergens)

Merci

Général Zantas
1 november 2011, 01:26
Princess Cruises : Official Cruise Line Website (http://www.princess.com/index.html) misschien. Ge kunt ook een cruiseschip zoeken dat in de States aanmeert en van daaruit de trein/het vliegtuig nemen tot Canada.

Verwacht u echter wel aan een stevig prijskaartje.

Burrid
15 januari 2012, 15:06
Gegroet

Een paar vrienden en ik hebben wat zitten nadenken over de laatste grote vakantie die we als student zullen hebben. We zouden graag buiten Europa gaan, en meer bepaald Canada. Helaas is het toch wel wat duur met georganiseerde reisbureaus. Vandaar het idee om met tent en rugzak een deel te gaan bezichtigen. De goedkoopste tickets zijn voor de moment bijna 700 euro heen en terug (als ik het goed gelezen heb) voor 2 weken in september.
Maar hoe haalbaar is dit? En is het aan of af te raden?
Mijn excuses, ik heb zelf nog niet veel opgezocht, maar als de meerderheid het al afraadt, moet ik geen moeite meer doen.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

maxdevis
15 januari 2012, 18:40
daar een auto huren zodat je zelf naar wat national parks kan rijden en daar dan eventueel een voettocht of een canotocht doen.
2 weken is echt wel kort.

Avondland
15 januari 2012, 18:42
Perfect doenbaar zonder alles te regelen via een reisbureau. Het is een modern Westers land, dus de infrastructuur en voorzieningen zijn genoeg voorzien. Een auto huren zou ik eventueel wel doen, zoals maxdevis zegt. Dat geeft je wat meer vrijheid en als je de kosten deelt onder een paar mensen is het zeker een haalbare kaart voor een lager budget. Ik ben zelf naar de VS geweest, meer bepaald in California en heb alles zelf geregeld.

Burrid
15 januari 2012, 20:56
Het zou misschien wel langer kunnen dan 2 weken, maar ik denk niet dat we van plan zijn om gans canada rond te trekken, het is vrij groot.
En ik heb toch wat mijn twijfels bij een huurauto. Dat maakt ons dan afhankelijk van die auto. Is het openbaar vervoer er niet aan te raden dan?

Sqarzz
15 januari 2012, 21:01
Ik heb hier ongeveer hetzelfde plan met de vriendin.
Wij gaan vermoedelijk wel een auto huren ter plekke, gezien canada nogal groot is,
de parken ver uit elkaar liggen, en een auto je juist meer vrijheid geeft dan afhankelijk te moeten zijn van het openbaar vervoer ( maar hun OV systeem is op zich uitsteken he, daar niet van).

Avondland
15 januari 2012, 21:06
Het zou misschien wel langer kunnen dan 2 weken, maar ik denk niet dat we van plan zijn om gans canada rond te trekken, het is vrij groot.
En ik heb toch wat mijn twijfels bij een huurauto. Dat maakt ons dan afhankelijk van die auto. Is het openbaar vervoer er niet aan te raden dan?

Openbaar vervoer is mogelijk, maar het is wel een land dat zich uitleent tot een road trip. Een huurauto geeft je net heel wat vrijheid als je ook eens minder gemakkelijk bereikbare plaatsen wil aandoen.

Burrid
15 januari 2012, 21:22
Dat is wel waar, ik kan best geloven dat het openbaar vervoer niet overal stopt.
Hoewel een auto ook niet zo goedkoop is, je moet dan waarschijnlijk best een verzekering nemen, en aangezien we allen onder de 25 zijn zal er nog een prijsverhoging bij komen.
Maar het zal besproken worden onder de groep. Bedankt voor de raad alvast!

Wel handig dat er blijkbaar enorm veel campeersites gratis zijn, en dat wildcamperen ook mag (niet in nationale parken of prive).

Sqarzz
15 januari 2012, 21:30
Wel handig dat er blijkbaar enorm veel campeersites gratis zijn, en dat wildcamperen ook mag (niet in nationale parken of prive).

Ah handig, wist ik zelfs niet.

Burrid
15 januari 2012, 21:40
Ah handig, wist ik zelfs niet.

Dat is toch de algemene trend dat ik lees. Ik heb wel nog niet de officiële reglementen gelezen.

Burrid
16 januari 2012, 00:43
Eens aan het kijken naar huurauto's, en hoewel ze al gaan vanaf 800 canadese dollar, denk ik toch dat er moet gerekend worden op minstens 2000 dollar.
Dat is toch vrij veel vind ik, want de benzine is er dan ook nog niet bijgerekend.
Tenzij het echt een enorme meerwaarde biedt.

tom1
16 januari 2012, 01:02
Voor twee weken vind ik een Ford focus aan 800EUR :unsure::

Duffman-
16 januari 2012, 05:12
Eens aan het kijken naar huurauto's, en hoewel ze al gaan vanaf 800 canadese dollar, denk ik toch dat er moet gerekend worden op minstens 2000 dollar.
Dat is toch vrij veel vind ik, want de benzine is er dan ook nog niet bijgerekend.
Tenzij het echt een enorme meerwaarde biedt.
Heb vorig jaar met vriendin dikke 2 weken auto gehuurd en -25 jaar polis erbij gepakt voor mezelf (vriendin is +25) in USA en da was om en bij de €800 in totaal... Het zou kunnen dat er een prijsverschil bestaat tussen Canada en USA maar zó fel? Ik denk wel dat ge die -25 jaar verzekering(als die in Canada ook geldt) betaalt per persoon. Dus ge zijt best van maar 1 of 2 chauffeurs te gebruiken denk ik om de kosten wat te drukken.
Ik zou in ieder geval niet twijfelen om een auto te huren. Anders zijt ge echt wel fel beperkt in afstanden. Ik denk niet dat ik op reis zou gaan in Canada/USA zonder auto. Je kan prachtige hikes doen met de rugzak maar om van hike tot hike te gaan is zo'n auto toch verdomd gemakkelijk (en véél chiller dan openbaar vervoer.).

Burrid
16 januari 2012, 11:11
Heb vorig jaar met vriendin dikke 2 weken auto gehuurd en -25 jaar polis erbij gepakt voor mezelf (vriendin is +25) in USA en da was om en bij de €800 in totaal... Het zou kunnen dat er een prijsverschil bestaat tussen Canada en USA maar zó fel? Ik denk wel dat ge die -25 jaar verzekering(als die in Canada ook geldt) betaalt per persoon. Dus ge zijt best van maar 1 of 2 chauffeurs te gebruiken denk ik om de kosten wat te drukken.
Ik zou in ieder geval niet twijfelen om een auto te huren. Anders zijt ge echt wel fel beperkt in afstanden. Ik denk niet dat ik op reis zou gaan in Canada/USA zonder auto. Je kan prachtige hikes doen met de rugzak maar om van hike tot hike te gaan is zo'n auto toch verdomd gemakkelijk (en véél chiller dan openbaar vervoer.).

Dat klinkt in ieder geval beter. Hoeveel benzinekosten had je dan ongeveer?

Orchidius
16 januari 2012, 12:00
Zeker voor de huurauto gaan! Als je alleen bent kost dat ongeveer even veel als het openbaar vervoer. Als je met twee bent is het half zo goedkoop als het openbaar vervoer. Als je met drie bent... You get the point.

Denk ook aan de dingen die je allemaal gaat kunnen zien met behulp van eigen vervoer. Het openbaar vervoer doet immers enkel de grote wegen en de steden aan. Te voet de overige afstand overbruggen kost daaaaaaaagen tijd, tijd die je zo of zo al te kort gaat komen (je moet niet héél het land zien natuurlijk, maar op 2 weken ben je wel zéér beperkt. Op twee weken bekijk je in de US één nationaal park als Yellowstone op een "deftige" manier).

Benzine valt ginds veel beter mee als hier, zeker als je het kan delen. Er zijn websites die je heel accurate benzineprijzen kunnen leveren. Google is your friend.

Duffman-
16 januari 2012, 15:22
Dat klinkt in ieder geval beter. Hoeveel benzinekosten had je dan ongeveer?
In totaal $340,80. Let wel; we hebben daar meer dan 2000 mijl gereden. Meer dan 3200 kilometer dus da's al redelijk wat..:) Sommige dagen hebben we meer tijd in de auto doorgebracht dan iets anders, maar als je dan aankomt zie je telkens weer dat het de lange rit meer dan waard was.:)

Zeker voor de huurauto gaan! Als je alleen bent kost dat ongeveer even veel als het openbaar vervoer. Als je met twee bent is het half zo goedkoop als het openbaar vervoer. Als je met drie bent... You get the point.

Denk ook aan de dingen die je allemaal gaat kunnen zien met behulp van eigen vervoer. Het openbaar vervoer doet immers enkel de grote wegen en de steden aan. Te voet de overige afstand overbruggen kost daaaaaaaagen tijd, tijd die je zo of zo al te kort gaat komen (je moet niet héél het land zien natuurlijk, maar op 2 weken ben je wel zéér beperkt. Op twee weken bekijk je in de US één nationaal park als Yellowstone op een "deftige" manier).

Benzine valt ginds veel beter mee als hier, zeker als je het kan delen. Er zijn websites die je heel accurate benzineprijzen kunnen leveren. Google is your friend.

Wat versta je onder "op een defige manier"?

Orchidius
16 januari 2012, 17:38
Wat versta je onder "op een defige manier"?

Da's voor iedereen anders natuurlijk, maar dan bedoel ik toch de "hoogtepunten" bekijken ipv er gewoon eens doorrijden. Voor een wandeling moet je toch al snel een halve dag rekenen. Reken daar nog eens bij dat je op vakantie bent en niet supergehaast op elke minuut wilt moeten kijken of overal in lichte looppas door moet hossen, dan moet je toch zelfs voor de kleine national parks een aantal dagen rekenen. Yellowstone is natuurlijk gigantisch, maar het ging om het principe :).

bladwijzer
16 januari 2012, 17:57
Als je echt wilt rondtrekken met de rugzak en weinig planning is 2 weken toch echt wel weinig tijd. Ik zou dan toch idd een huurauto pakken en op voorhand een goeie reisroute uitstippelen zodat je geen tijd verliest met misrekeningen of stomme bezienswaardigheden, maar je eerder een aaneensluiting hebt van hoogtepunten.

Ik weet niet hoe het zin in Canada qua openbaar vervoer, maar als je op 2 weken tijd eens uw trein mist en 2 uur moet wachten op de volgende... dan is ver gans uw dag al naar de knoppen he. En zoals iemand hier zei, in Westerse landen is openbaar vervoer altijd beperkt tot de grote steden en plaatsen.

Burrid
16 januari 2012, 18:31
Planning komt er zeker wel. Als iedereen het idee goed vindt en de data kan gekozen worden, kan men met de planning beginnen.
We zouden misschien kunnen uitbreiden tot 3 weken.

Maar even terzijde, mag men volgens de wet een kampvuur maken? Niet in een natuurreservaat natuurlijk. Ik vind eigenlijk minder info dan verwacht over rondreizen in canada.

Orchidius
16 januari 2012, 23:59
Ik heb weinig ervaring met canada op dat vlak (heel landgebonden), maar bvb op de campgrounds in nationale parken is er wel heel vaak een plek om vuur te maken per kampeerplaats (een afgebakende zone). In de US en Australie is dat standaard. Buiten de parken zal het afhangen van waar je staat. In Australie bvb is het overal verboden, maar als je op een plek staat waar je uit het zicht bent en wat uit de bebouwde zone is er geen enkel probleem als je het veilig doet en achter jezelf opruimt.

Duffman-
17 januari 2012, 00:12
Planning komt er zeker wel. Als iedereen het idee goed vindt en de data kan gekozen worden, kan men met de planning beginnen.
We zouden misschien kunnen uitbreiden tot 3 weken.

Maar even terzijde, mag men volgens de wet een kampvuur maken? Niet in een natuurreservaat natuurlijk. Ik vind eigenlijk minder info dan verwacht over rondreizen in canada.

In de National Parks van USA mag dit zeker op de camping zoals Orchidius al zei. Elke campingground heeft een stukje waar je kan "barbecuen" maar das even goed te gebruiken als kampvuur. Gewoon in het wild mag het niet hoop ik.:p

Als er een mogelijkheid is tot uitbreiding naar 3 weken zie ik niet in waarom je dat niet zou doen. Het gaat misschien wat meer kosten maar als het een toffe groep is, zal het de extra kost zeker waard zijn. De grote kost is het vliegen en die moet je sowieso maken dus ik zou zo lang blijven als je kan ... 't Is ni dat ge daar elk jaar komt hé.:p

Burrid
17 januari 2012, 14:45
Bedankt voor het antwoord Orchidius en Duffman-.
Ik vind dat die vliegtickets eigenlijk wel nog enorm goed meevallen. 500 euro vind ik niet veel voor zo ver te vliegen. En ik begrijp wel dat zo een groot land als Canada niet te doen is in 2 of 3 weken, maar er kan op een ander jaar nog eens gegaan worden.

Burrid
19 januari 2012, 22:36
Even een update: men wil de reis wel uitbreiden tot een maand.
Hoewel dat aangenaam klinkt zit ik toch wel een beetje in met het feit dat ik nog nooit tentreizen gedaan heb.
Met school ben ik eens 5 dagen op excursie geweest waarin 's nachts telkens in een tent moest geslapen worden, maar het was toch verdomd koud 's ochtends + de tent bleef stationair. En ik weet niet zeker of ik het een maand zal volhouden.
Wat raden jullie aan? Moet ik het eerst wat meer gewend worden door in mijn kamer op thermische slaapmat en in slaapzak te slapen? Want zo een matje is eigenlijk wel enorm smal en het is bijna verplicht om op de rug te slapen.

Vincort
19 januari 2012, 22:44
Je eigen genoeg afmatten overdag en je pit overal. Zorg ook dat je degelijk materiaal hebt, aangezien je met de auto bent (of niet?) kan je al een dikker matje en slaapzak nemen. Er is genoeg speciaal kampeergerief om je evt. nog extra op te warmen (extra vulling etc.).

Wat voor een tent pakken jullie mee?

Burrid
19 januari 2012, 22:53
Je eigen genoeg afmatten overdag en je pit overal. Zorg ook dat je degelijk materiaal hebt, aangezien je met de auto bent (of niet?) kan je al een dikker matje en slaapzak nemen. Er is genoeg speciaal kampeergerief om je evt. nog extra op te warmen (extra vulling etc.).

Wat voor een tent pakken jullie mee?

Welja we zullen de auto gebruiken om naar verschillende punten te rijden, maar het kan wel zijn dat we de auto parkeren en voor een paar dagen er te voet op rondtrekken.
Ik zal nog moeten zien of mijn slaapzak deftig genoeg is, maar het isolatiematje is van thermarest, en heeft wel nog een flinke duit gekost, dus ik denk niet dat ik daar nog een nieuwe aankoop zal doen.
Tenten moeten nog aangekocht worden, dus wij staan open voor raad :)
We dachten aan een tweepersoonstent dat niet al te zwaar is om mee te zeulen. Ik kan wel inzien dat het fris zal zijn 's nachts, maar het zal nog altijd zomer zijn.

Vincort
19 januari 2012, 23:12
September
Average Low / High Temperatures for Major Cities across Canada in September

Vancouver, BC: 50 / 64°Fahrenheit (10 / 18°Celsius)
Edmonton, AB: 37 / 63°F, (3 / 17°C)
Yellowknife, NWT: 37 / 50°F, (3 / 10°C)
Inukjuak, NU: 36 / 46°F, (2 / 8°C)
Winnipeg, MB: 43 / 66°F, (6 / 19°C)
Ottawa, ON: 49 / 68°F, (9 / 20°C)
Toronto, ON: 49 / 70°F, (9 / 21°C)
Montréal, QC: 49 / 68°F, (9 / 20°C)
Halifax, NS: 49 / 66°F, (9 / 19°C)
St. John's, NF: 46 / 61°F, (8 / 16°C)

Warm zomerweer zal je niet moeten verwachten alvast :p

Bij een tent moet je een beetje een evenwicht zien te vinden in praktisch nut, duurzaamheid en prijs. Iets wat dikwijls een niet al te makkelijke keuze is...

Burrid
19 januari 2012, 23:23
Warm zomerweer zal je niet moeten verwachten alvast :p

Bij een tent moet je een beetje een evenwicht zien te vinden in praktisch nut, duurzaamheid en prijs. Iets wat dikwijls een niet al te makkelijke keuze is...

Ik was vergeten te melden dat we waarschijnlijk toch in juli zullen gaan, aangezien iedereen dan kan.

Average July Temperature (Low / High):

Vancouver, BC: 55 / 72ºFahrenheit (13 / 22ºCelsius)
Edmonton, AB: 48 / 73ºF, (9 / 23ºC)
Yellowknife, NWT: 54 / 70ºF, (12 / 21ºC)
Inukjuak, NU: 41 / 55ºF, (5 / 13ºC)
Winnipeg, MB: 55 / 79ºF, (13 / 26ºC)
Ottawa, ON: 59 / 79ºF, (15 / 26ºC)
Toronto, ON: 57 / 81ºF, (14 / 27ºC)
Montréal:, QC: 59 / 79ºF, (15 / 26ºC)
Halifax, NS: 55 / 73ºF, (13 / 23ºC)
St. John's, NF: 51 / 68ºF, (11 / 20ºC)

De temperaturen lijken dan iets aangenamer ook. En als het niet zo veel regent als in België zou dat ook al positief zijn. Daar moet ik nog wat info over opzoeken. Maar gezien de hogere latitude, en geen invloed van de golfstroom, vermoed ik droger dan België.

Tentquestie zal inderdaad niet simpel zijn. Ik ga eigenlijk vaak naar as adventure voor hiking spullen, zijn tenten daar ook aan te raden, of beter naar een andere winkel?

Edit: hmm nu ik op connections kijk voor die vliegtickets.. vaak zijn er maar 4 stoelen meer beschikbaar. Dat zou wel problematisch kunnen zijn.

Vincort
19 januari 2012, 23:28
Qua prijs lijkt Decathlon mij het best (Quechue fziet :p), qua aanbod is AS Adventure natuurlijk wel sterk! Beide winkels hebben goede sites dus zoek maar eens rond :p

Burrid
19 januari 2012, 23:33
Qua prijs lijkt Decathlon mij het best (Quechue fziet :p), qua aanbod is AS Adventure natuurlijk wel sterk! Beide winkels hebben goede sites dus zoek maar eens rond :p

Goed, zal ik doen, bedankt!

TheBram
20 januari 2012, 07:53
Ikzelf ben deze zomer naar Canada geweest voor een goeie 20 dagen denk ik. Wij hebben daarbij een tour gemaakt met een mobilhome in het westen van Canada. Wij hebben parken zoals Jasper en Banf aangedaan alsook steden zoals Calgary en Vancouver. Over het midden of oosten van Canada kan ik niet meespreken, maar wat betreft het westen kan ik je wel een idee geven van hoe het daar is.
De steden zijn een mooie mix tussen Amerikaanse en Europese mentaliteit. Malls en fastfoodketens all over the place maar zonder zo kunstmatig en ongezellig over te komen als meerdere Amerikaanse steden. Toen ik in Vancouver was was het centrum autovrij en zat iedereen op terrasjes in het midden van de straat, zeer gezellig! Calgary, de cowboystad, is dan iets meer Amerikaans, maar de dag dat wij er waren was er juist een soort jaarlijks feest bezig ter ere van de cowboys ofzoiets. Anyway, twas geestig daar :p

Wat betreft de discussie auto/te voet: Ik denk dat het niet alleen afgeraden is, maar ook zeer dwaas zou zijn te voet te gaan. De afstanden vallen niet te vergelijken met Europese normen en als je te voet gaat dan ga ja bijzonder weinig van Canada hebben gezien. De afstand tussen 2 nationaal parken, gegeven dat je er al geraakt ben in de eerste plaats, is zo immens dat ze te voet nauwelijks haalbaar zijn. De wegen zijn niet op voetgangers, noch fietsers voorzien en openbaar vervoer is er eigenlijk niet, althans ik heb er geen gezien. In de steden is de infrastructuur daarentegen wel bijzonder goed. Wij zijn probleemloos van een holiday inn in de buurt van de luchthaven (vancouver) naar het centrum van de stad geraakt. Als je een lowbudget lift-en-tent reisje wil maken, blijf dan in Europa, zwarte woud of ardennen of vogezen ofzo.

Hier wat foto's van onze reis:
- De baan :) http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/264973_2021936581073_1023702532_2285287_2500746_n. jpg
- Ontbijt langs de baan http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/267567_2021936141062_1023702532_2285284_2687336_n. jpg
- Beer langs de baan http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/269856_2021936981083_1023702532_2285290_5888727_n. jpg (mss nog een reden om met een auto te gaan? :p)

Pm me maar voor extra vragen of extra foto's ;-)

Burrid
20 januari 2012, 10:28
Ikzelf ben deze zomer naar Canada geweest voor een goeie 20 dagen denk ik. Wij hebben daarbij een tour gemaakt met een mobilhome in het westen van Canada. Wij hebben parken zoals Jasper en Banf aangedaan alsook steden zoals Calgary en Vancouver. Over het midden of oosten van Canada kan ik niet meespreken, maar wat betreft het westen kan ik je wel een idee geven van hoe het daar is.
De steden zijn een mooie mix tussen Amerikaanse en Europese mentaliteit. Malls en fastfoodketens all over the place maar zonder zo kunstmatig en ongezellig over te komen als meerdere Amerikaanse steden. Toen ik in Vancouver was was het centrum autovrij en zat iedereen op terrasjes in het midden van de straat, zeer gezellig! Calgary, de cowboystad, is dan iets meer Amerikaans, maar de dag dat wij er waren was er juist een soort jaarlijks feest bezig ter ere van de cowboys ofzoiets. Anyway, twas geestig daar :p

Wat betreft de discussie auto/te voet: Ik denk dat het niet alleen afgeraden is, maar ook zeer dwaas zou zijn te voet te gaan. De afstanden vallen niet te vergelijken met Europese normen en als je te voet gaat dan ga ja bijzonder weinig van Canada hebben gezien. De afstand tussen 2 nationaal parken, gegeven dat je er al geraakt ben in de eerste plaats, is zo immens dat ze te voet nauwelijks haalbaar zijn. De wegen zijn niet op voetgangers, noch fietsers voorzien en openbaar vervoer is er eigenlijk niet, althans ik heb er geen gezien. In de steden is de infrastructuur daarentegen wel bijzonder goed. Wij zijn probleemloos van een holiday inn in de buurt van de luchthaven (vancouver) naar het centrum van de stad geraakt. Als je een lowbudget lift-en-tent reisje wil maken, blijf dan in Europa, zwarte woud of ardennen of vogezen ofzo.

- De baan :) http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/264973_2021936581073_1023702532_2285287_2500746_n. jpg
- Ontbijt langs de baan http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/267567_2021936141062_1023702532_2285284_2687336_n. jpg
- Beer langs de baan http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/269856_2021936981083_1023702532_2285290_5888727_n. jpg (mss nog een reden om met een auto te gaan? :p)

Bedankt voor uw verhaal! En leuke foto's :)
We zullen zeker met een auto rondreizen, maar toch nog steeds met tent.
Vragen zullen nog volgen :p

tom1
20 januari 2012, 11:36
Met hoeveel waren jullie TheBram? Zo'n mobilhome lijkt mij wel wat duur natuurlijk, nee?

Atrox
20 januari 2012, 11:43

:offtopic:

OMG, Mini Wheats, beste ontbijtgranen ooit. 10 jaar geleden in Amerika gegeten en sindsdien nog steeds naar op zoek in België ... :(

Burrid
21 januari 2012, 20:40
Weet er iemand wat naar welke luchthaven er het goedkoopst kan gereisd worden?
In juli voor 3 weken vind ik voor Toronto 800€ en Vancouver 1000€.
Hmm bij nader onderzoek lijkt Toronto inderdaad het goedkoopste. Wel jammer dat we iets liever aan de west kant willen gaan.

weirdo
21 januari 2012, 22:14
westkust is altijd stukje duurder dan oostkust natuurlijk. maar probeer eens op seattle te vliegen

Burrid
21 januari 2012, 22:58
westkust is altijd stukje duurder dan oostkust natuurlijk. maar probeer eens op seattle te vliegen

Ongeveer dezelfde prijs als Vancouver. We zullen denk ik eerst moeten uitmaken welke kant van Canada we willen zien. Ik denk toch dat westkant iets meer te bieden heeft (hoewel ik er maar weinig over weet).

Joeri
22 januari 2012, 01:15
Check ook Alberta eens (vliegen op Calgary). Rocky Mountains en de gigantische prairielandschappen :)
Of de stampede in Calgary bezoeken, dat is ook in juli.

Burrid
22 januari 2012, 01:36
Ook rond de 900-1000 euro, maar bij 1 maatschappij is het voor 650 euro. Ziet er wel niet zo betrouwbaar uit. Maar het zal overwogen worden, bedankt!

Joeri
22 januari 2012, 01:58
Mja, de zomermaanden zijn uiteraard ook de duurste periodes. Ik ga zelf in april (Calgary), en betaal net iets minder dan €500 (met KLM).
Desnoods eens abonneren op de nieuwsbrief van Lufthansa en KLM; heb daar zelf al regelmatig mooie promo's richting Canada gezien. (bv 399 H/T naar Montreal of Toronto)

Burrid
22 januari 2012, 02:15
Mja, de zomermaanden zijn uiteraard ook de duurste periodes. Ik ga zelf in april (Calgary), en betaal net iets minder dan €500 (met KLM).
Desnoods eens abonneren op de nieuwsbrief van Lufthansa en KLM; heb daar zelf al regelmatig mooie promo's richting Canada gezien. (bv 399 H/T naar Montreal of Toronto)

De zomermaanden zijn helaas de enige die we kunnen.
Ik zal het eens bekijken, opnieuw bedankt.

technolover
5 februari 2012, 23:53
International Experience Canada (http://www.canadainternational.gc.ca/belgium-belgique/youth-jeunesse/index.aspx?lang=eng&view=d)

Ik ben redelijk geïnteresseerd om zoiets te ondernemen, is er iemand dat dit al eens heeft gedaan of van plan is te doen en mij misschien tips of meer uitlag kan geven?

weirdo
6 februari 2012, 14:57
ben nu aan het wachten op mijn WHP, zal niet meer zolang duren want zit in de laatste fase.

een tip: niet te lang wachten met op te sturen! en kijk het dossier een paar keer na of alles klopt.

ik heb enorm weinig ervaringen gevonden omtrent WHP in Canada, zoals mijn vorige thread hier ergens bewijst. Beetje raar aangezien het toch zo populair is. over australië is wel wat terug te vinden van blogs etc.
Nu ja ik blijf persoonlijk weg van WEP of andere organisaties die je feitelijk veel geld doen betalen zonder daar veel voor terug te krijgen.

ik vermoed dat er genoeg werk te vinden is in de zomermaanden zowat overal en in de wintermaanden vooral in de skigebieden zoals Whistler. Mijn plan is voorlopig dan ook om in het oosten te beginnen in de zomer en geleidelijk aan naar het westen te trekken voor de winter.

het blijft een enorm avontuur waar je je instort, zeker als je alleen gaat. ik heb er al veel over nagedacht, maar teveel is ook niet goed want dan begin je alle slechte scenarios te bedenken :)

Ik zou ook zeker een bedrag van 5000 euro beschikbaar houden, dan kan je toch zeker enkele maanden daar blijven zonder terug te moeten indien je geen werk zou vinden.

Burrid
6 februari 2012, 16:58
We hebben wat zitten zoeken, maar vinden het enorm moeilijk om een exacte prijs in te schatten. Prijs van huurauto's varieert enorm, het begint bij 1000 ofzo, maar dan moet je nog betalen omdat je jonger dan 25 bent, verschillende verzekeringen aanschaffen zodat ze je niet aansprakelijk kunnen stellen van een kras die jij niet hebt gemaakt. Zo stapelen al die extra kosten op, maar nergens zijn die kosten bijgerekend en er staat niet bij hoeveel die kost is. Dan komt er nog de waarborg bij + de benzine + of we buiten de staat mogen rijden.

We hebben nog gelezen dat je dan op bijna alles tax moet betalen, maar dat ze dit er niet bij zetten noch dat ze vermelden hoeveel dit is. Dan komen er nog zoveel kosten bij.

Parken zijn ook te betalen, wildkamperen in parken ook.

Kortom, het is een heel zootje geworden en het kan nu gemakkelijk veel meer dan 2000 euro per persoon worden. We kunnen er gewoon geen zicht op krijgen.
Wat moeten we nu doen?

BeeLz
6 februari 2012, 17:53
Hmmz, ziet er wel interessant uit :o

weirdo
6 februari 2012, 18:30
kijk eens op alamo.nl , da's vaak de goedkoopste site. neem daar gewoon het under age gold pakket en dat is normalerwijze de volledige prijs. bijkomende verzekeringen zijn niet verplicht en vrij onnozel als je gewoon de auto checkt voor je vertrekt.

als je met 4 bent en je een niet al te grote auto neemt (vaak toch een gratis upgrade als jouw model er niet is) dan zou je voor een maand aan een 500 euro per persoon zitten voor de auto. benzine ook delen door 4 en dat valt zeker mee. wel oppassen voor one way fees.

goedkoper natuurlijk indien je iemand meeneemt boven 25 jaar en niemand anders rijdt.

technolover
6 februari 2012, 21:44
hmm het is idd wel wa nadenk werk enzo, ik zou ook eens wa meer moeite moete doen om de rest van de instructies enzo te leze. maar ik heb er zelf ook al lang over nagedacht en idd overdenke is voor niks goe :) ik zou naar torronto gaan maar ook nie voor heel lang ik was aan het denken aan een maand of 2 max 3 maar heb ook geleze da ge da maar 1 keer kunt doen in uw leve dus da brangt dan weer de vraag op of ik het dan nie langer zou doen :)

Burrid
6 februari 2012, 22:27
kijk eens op alamo.nl , da's vaak de goedkoopste site. neem daar gewoon het under age gold pakket en dat is normalerwijze de volledige prijs. bijkomende verzekeringen zijn niet verplicht en vrij onnozel als je gewoon de auto checkt voor je vertrekt.

als je met 4 bent en je een niet al te grote auto neemt (vaak toch een gratis upgrade als jouw model er niet is) dan zou je voor een maand aan een 500 euro per persoon zitten voor de auto. benzine ook delen door 4 en dat valt zeker mee. wel oppassen voor one way fees.

goedkoper natuurlijk indien je iemand meeneemt boven 25 jaar en niemand anders rijdt.

Hmm alles is daar uitverkocht :/
Alamo lijkt idd wel goedkoop. Daar zou je voor 1200 all in 3 weken kunnen rondrijden. Op andere sites is het verschrikkelijk, je zit makkelijk aan 3000 euro, daar heb je al een nieuwe auto van :s

Edit: blijkbaar is het toch niet uitverkocht daar bij alamo, zal verder moeten onderzoeken.

weirdo
6 februari 2012, 22:43
welja ge kunt dat ook nog eens overdoen in australië, en dan nog eens in nieuw zeeland, en Japan en... :p

Burrid
6 februari 2012, 23:25
Toch even een nieuwe vraag. Alamo zegt in hun beleid:
Voor bestuurders jonger dan 25 jaar kunnen kosten in rekening gebracht worden. Deze kunnen variÎren per land en moeten ter plaatse worden betaald.

Wilt dit dan zeggen dat de prijzen op alamo exclusief deze dagelijkse som zijn? Met name dat we toch nog 25 dollar per bestuurder per dag moeten betalen, ook al nemen we het alamo gold underage tarief?

Zoja kan deze reis niet doorgaan.

technolover
6 februari 2012, 23:57
hetgeen wa mij eigenlijk het meeste zorge baart is om onderdak te vinde als ge bv. meerdere locaties wilt doen.

weirdo
7 februari 2012, 00:30
https://www.alamo.nl/tarieven/

staat toch dat het alles inclusief is

weirdo
7 februari 2012, 00:33
nja het zal altijd eerst ff hostel zijn, en op zoek gaan naar goedkoop appartementje vermoed ik. zijn inderdaad dingen die je op voorhand echt niet kunt voorzien.

Burrid
7 februari 2012, 01:18
Gold is 1470€, gold underage is 1650€. Verschil is 180€
In hun beleid staat: "Voor bestuurders jonger dan 25 jaar kunnen kosten in rekening gebracht worden. Deze kunnen variÎren per land en moeten ter plaatse worden betaald."
In het canadees beleid staat (daar moet ik ook akkoord mee gaan): Extra tax van 25$ per bestuurder onder de 25 jaar per dag.
20 dagen auto huren = 500 dollar per bestuurder extra. Dwz 377€ extra per bestuurder.
Aangezien er 3 bestuurders zijn is dit maal 3.

Naar mijn weten kan dit onmogelijk in de prijs van alamo inbegrepen zijn.
MAAR ik heb liever dat ik fout ben. Hoe dan ook heb ik een mail gestuurd.
Hopelijk morgen verheldering.

weirdo
7 februari 2012, 02:20
kijk als jij niet kunt lezen...de voorwaarden van het underage pakket kunnen niet duidelijker zijn...

en er staat gewoon een maximum op die underage fee van wrs 250 dollar

technolover
7 februari 2012, 02:38
lijkt mij idd wel moeilijk op voorhand te voorzien maar natuurlijk nie onmogelijk, maar de hostels lijke nie al te duur te zijn in omgeving toronto, ik ga vandaag ne keer beginne me die aplicatie te lezen en in te vulle se.

Burrid
7 februari 2012, 11:32
kijk als jij niet kunt lezen...de voorwaarden van het underage pakket kunnen niet duidelijker zijn...

en er staat gewoon een maximum op die underage fee van wrs 250 dollar

Er is geen reden om zo beledigend te zijn. Ik ben liever zeker dan verrast te worden door onaangename bijkomende kosten.
Ik heb mail terug gekregen waarin staat dat het inderdaad de totaalprijs is.
Ik ben blij dat ik fout ben en excuseer mij voor het kritisch denken.

Burrid
10 februari 2012, 13:31
Nog een vraag:
Om online tickets te boeken, heb je daarvoor al een internationaal paspoort (of reispas) nodig?

SharkyXTS
11 februari 2012, 12:02
Lijkt me wel interessant, toch eens wat meer opzoeken daarover. Kan je trouwens je job vrij kiezen? Want als het is om studentenjobkes te doen dan lijkt me dit niks voor mij. Zou het wel zien zitten om daar als software engineer wat projecten mee te pakken :).

SharkyXTS
11 februari 2012, 12:33
Blog gevonden over iemand die vorig jaar hieraan heeft deelgenomen: Jan in Canada | Vancouver it is! (http://canada.janheuninck.be) . Tenzij ik dit verkeerd lees, maar blijkbaar heeft hij in ongeveer een maand tijd de volledige procedure doorlopen en mocht hij vervolgens onmiddellijk naar Canada verhuizen, nice :).

technolover
13 februari 2012, 13:19
heb bijna alles in orde nu se, juist reis paspoort gaan aanvrage ik hoop alles tege volgende week woensdag te kunne versture :)

weirdo
13 februari 2012, 15:29
aha nice ik zal de blog ook eens lezen dan.

je kan zowat alle jobs doen die je kan vinden, ook stages enzo, tenzij het afgeschermde beroepen zijn in canada waarschijnlijk.
de meesten doen wel studentenjobs

technolover
14 februari 2012, 00:50
nog juist de "proof of funds" en de "photocopy of identification pages of your passport" nodig and them i'm all set :) hopelijk is da in de loop van volgende week in orde dan kan ik mijn "approvement" ergens eind april verwachte en hopelijk midde mei vertrekke. :)

ja die blog is idd wel interessant :) mss toch ook is nadenke om zelf ene te make :) zoda de vriende en familie mijn avontuur kunne volge en mss ook mense die geïnteresseerd zijn ook een beetje wegwijs te geve ;) kan alleen maar goe kome :D nu nog ff uitzoeke hoe ik zoiets maak :s

Kendie
14 februari 2012, 01:00
Ooooh had hier ook al zitten over nadenken om achter mijn studies eventueel te ondernemen (maar dan wel Nieuw-Zeeland). 5000 euro genoeg voor een jaar, mits terplaatse nog werken?

Een andere vraag, hoe zit het als je achter je grote reis gaat solliciteren. Ik vermoed dat de werkgever dit 'gat' ook kan zien op je cv, beschouwen ze dit als een pluspunt of eerder als een minpunt.. Ok, je kan het altijd verbloemen, maar was toch ook iets dat ik zat over na te denken.

weirdo
14 februari 2012, 06:42
WHP is echt geen gat mijns inziens...
je kiest voor een jaar avontuur, onafhankelijkheid, werken, culturele ontplooiing etc.

een werkgever die dat negatief vindt daar wil ik echt niet voor werken.:)

over die 5000 euro...is echt niet te voorspellen. die kunnen op 3 maand op zijn of niet eens na een jaar.

Avondland
14 februari 2012, 10:25
Waarom zou zoiets als een "gat" beschouwd worden? Zelfs gewoon een wereldreis van een jaar, zonder dat er gewerkt wordt, kan beschouwd worden als een eerder rijke ervaring dan een potentieel risico voor een werkgever. Als je alles volgens het boekje wil doen, kan je natuurlijk braaf thuisblijven en je beperken tot reizen van 3 weken of maximum een maand, maar dan zou er bij mij toch na een tijd iets beginnen knagen van: "dit is het toch niet". En zoals weirdo zegt, een werkgever die daar een probleem van maakt, daar zou ik ook niet graag onder werken.

daverbee
14 februari 2012, 10:28
Hallo,
Heb enkele vraagjes ivm IEC. Als je met de selectie bezig bent, hoelang duurt dit ongeveer? En wat voor selectieproeven zijn er dan naast enkel de formulieren in te vullen? Als je dan de vergunning krijgt, hoe lang is die dan geldig? Ik bedoel hiermee, begint het jaar meteen nadat je deze vergunning gekregen hebt, of heb je nog even de tijd om wat zaken te regelen (financiën, eventuele job,…) en kan je dan pas na enkele maanden vertrekken? Dit vooral omdat ik gelezen heb dat er maar 700 euro nodig is om te vertrekken, maar ik ga er toch van uit dat ik me meer geld zou vertrekken en nog wa zou sparen maar toch nu al mijn vergunning zou willen aanvragen.
Thx in advance!

Kendie
14 februari 2012, 15:58
Waarom zou zoiets als een "gat" beschouwd worden? Zelfs gewoon een wereldreis van een jaar, zonder dat er gewerkt wordt, kan beschouwd worden als een eerder rijke ervaring dan een potentieel risico voor een werkgever. Als je alles volgens het boekje wil doen, kan je natuurlijk braaf thuisblijven en je beperken tot reizen van 3 weken of maximum een maand, maar dan zou er bij mij toch na een tijd iets beginnen knagen van: "dit is het toch niet". En zoals weirdo zegt, een werkgever die daar een probleem van maakt, daar zou ik ook niet graag onder werken.

Ik volg je volledig in je mening hoor. Vroeg het me enkel af. Zou wel zonde zijn dat je kansen op de arbeidsmarkt serieus verminderen, alleen omdat je een jaartje avontuur/culturele verrijking / zelfstandigheid, en al het andere prachtige dat er bij hoort, hebt gedaan ;) Nu ga ik nog braafjes mijn hogere studies afwerken, en dan eventueel overwegen! Daarmee dat ik het achter mijn studies zou doen. Als je vast werk hebt, zijn je reizen zowieso wat beperkter in omvang.

weirdo
14 februari 2012, 18:38
alle info op hun site

technolover
14 februari 2012, 21:39
Hallo,
Heb enkele vraagjes ivm IEC. Als je met de selectie bezig bent, hoelang duurt dit ongeveer? En wat voor selectieproeven zijn er dan naast enkel de formulieren in te vullen? Als je dan de vergunning krijgt, hoe lang is die dan geldig? Ik bedoel hiermee, begint het jaar meteen nadat je deze vergunning gekregen hebt, of heb je nog even de tijd om wat zaken te regelen (financiën, eventuele job,…) en kan je dan pas na enkele maanden vertrekken? Dit vooral omdat ik gelezen heb dat er maar 700 euro nodig is om te vertrekken, kwestie van in het geval da ge geen werk vind ge 3 maanden zou kunne overleven of een vliegtuigticket terug naar huis kunt kope he :p, maar ik ga er toch van uit dat ik me meer geld zou vertrekken en nog wa zou sparen maar toch nu al mijn vergunning zou willen aanvragen.
Thx in advance!

het duurt blijkbaar 8 weken om uw applicatie te verwerken, de vergunning zelf is een jaar geldig tot zover ik weet maar geen idee of deze ingaat vanaf ge toegang krijgt of vanaf ge het land betreed en ge heb minstens 2100€ of 3000 CAD nodig om toe gelaten te worde da is een onderdeel van uw applicatie. en de meeste andere antwoorden op vele vragen vind ge wel ergens terug op de site. INTERNATIONAL EXPERIENCE CANADA (http://www.international.gc.ca/canada-europa/france/jeunesse-youth/validationmail-courrielvalidation-en.asp?tyuio=en&iknju=pvt&hjkfrt=12&tgvfred=be) via deze link kunt ge uw inschrijving beginnen, na het ingeven van uw e-mail adres krijgt ge ne mail met een aantal links, waarvan de meeste formulieren on op de pc in te vulle en nadien af te printen. ge kunt da altijd vrijblijvend doen zonder da er een of andere procedure start ofzo dus daar gaat ge de meeste informatie uit kunne hale :) en dan weet ge al een beetje wa er u staat te wachten :). gewoon alles ne keer aandachtig overlope :)

Ik volg je volledig in je mening hoor. Vroeg het me enkel af. Zou wel zonde zijn dat je kansen op de arbeidsmarkt serieus verminderen, alleen omdat je een jaartje avontuur/culturele verrijking / zelfstandigheid, en al het andere prachtige dat er bij hoort, hebt gedaan ;) Nu ga ik nog braafjes mijn hogere studies afwerken, en dan eventueel overwegen! Daarmee dat ik het achter mijn studies zou doen. Als je vast werk hebt, zijn je reizen zowieso wat beperkter in omvang.

Tot zover mijn ervaring reageren werkgevers altijd wel positief op zo'n ervaringen, zoiso geen zorgen daarover hebben :) het is altijd een pluspunt op ne CV :). En er is geen betere moment dan na de studies om zoiets te doen :).

SharkyXTS
16 februari 2012, 22:06
Al beslist waar je naartoe gaat in Canada btw? Vancouver, Quebec, ...

technolover
17 februari 2012, 22:02
Ik zou wille beginne in toronto en mss daar een paar maande blijve of na een maandje ergens anders gaan kijke. na 2 maanden daar en dan efkes naar huis en als het allemaal wa meevalt mss in oktober terug.

technolover
20 februari 2012, 18:10
Zit precies me nog een klein probleemke :s ik vind da adres nie waar ik da uiteindelijk naartoe moet sture :o

weirdo
20 februari 2012, 19:01
staat in uw pdf dossier

Djesmin
20 februari 2012, 22:25
Ik ben ook al een tijdje van plan om zo iets te doen. Heb toch geen vast werk/lief hier, 't is nu de moment. 'k Zit wel nog vast aan mijn kot tot september, maar dan zou ik echt willen vertrekken. Ook niet op een plaats blijven maar toch een paar verschillende, en zeker de parken bezoeken! Wel niet zeker of ik zoiets alleen wel helemaal alleen wil ondernemen. 'k ben al alleen op reis geweest maar zo ver en zo lang is toch iets anders. Hou je ons op de hoogte van je ervaringen technolover? :)

technolover
20 februari 2012, 22:33
ja ik heb momenteel ook nie echt veel om rekening mee te houden enkel dan het appartement da ik me 2 maten deel maar die huur betaal ik wel gewoon een paar maande op voorhand dan is da geen probleem meer. voor de rest qua werk ja als ik de toelating krijg om in canada binne te mogen dan geef ik mijn ontslag daar ook gewoon. Ik ga zoiso wel iets opzette om mijn ervaringen online vast te legge nen blog of het een of ander. maar ik zie het uiteindelijk volledig zitte :) vooral de eerste paar weke die ik als "vakantie" ga bezien :) een paar dage new york en dan bij ne kameraad in canada een weekske hange en dan beginne me werk zoeke in toronto. nu gewoon hope da ik alles op tijd in orde krijg se.

technolover
21 februari 2012, 03:27
staat in uw pdf dossier

ja idd ben er nog ne keer door gegaan en staat der ergens int midde tusse :p alle das dan ook al in orde :)

technolover
21 februari 2012, 03:34
Toch nog een tip voor de geïnteresseerde; er zijn een beperkt aantal "plaatsen" dus ik zou uiteindelijk nie te lang wachte want oveer de laatste weke dat ik me die applicatie bezig ben zijn er meer dan 100 plaatsten minder beschikbaar da betekend nu op de moment nog 468
er zijn er in totaal 750. kan altijd nog lang dure voor ze bezet zijn maar zou kunne tege slage en snel vol zitten he.

Battou
21 februari 2012, 10:23
Zijt ge nu nog altijd niet weg? ;)

Djesmin
21 februari 2012, 14:27
Toch nog een tip voor de geïnteresseerde; er zijn een beperkt aantal "plaatsen" dus ik zou uiteindelijk nie te lang wachte want oveer de laatste weke dat ik me die applicatie bezig ben zijn er meer dan 100 plaatsten minder beschikbaar da betekend nu op de moment nog 468
er zijn er in totaal 750. kan altijd nog lang dure voor ze bezet zijn maar zou kunne tege slage en snel vol zitten he.

Is dat per jaar? Ik bedoel, wanneer wordt dat gereset? Ik zou misschien in september/november willen vertrekken maar moet ik dan nu mij al inschrijven?

technolover
21 februari 2012, 14:50
Ik.denk wel da het per jaar. Elk begin van het jaar word da gereset maar bijna elk jaar is de capaciteit omhoog gegaan. Het jaar da ge wilt vertrekke zult ge u moete inschrijve b vanaf ge daar zij (denk ik) begint uw jaar zal wss wel doorgaan zelfs als ge da olang duurt tot na het begin van een nieuw jaar.

technolover
28 februari 2012, 17:22
Ok dan, nu blijkt da de mense van de bank die "proof of funds" nie moge invulle :s ze kunne wel een officieel document make maar da kost dan wel fkes 25 eurokes :s iemand een idee voor een betere oplossing?

weirdo
28 februari 2012, 19:06
haha wat een zever.
ik ging gewoon naar de bank (deutsche) waar ik anders nooit binnen stap eigenlijk.

ik zeg ja kunde dees eens vlug invullen en bestempelen. zo gebeurd! en nog zo vriendelijk om een engelstalig bewijs van woonst af te drukken ook (wat voor de gemeente onmogelijk is!)

ge hebt u laten afschepen hoor... vraag volgende keer gewoon naar de manager.
echt geen geld voor betalen... die mensen werken voor u eh

technolover
28 februari 2012, 19:18
mja, ze had mij gebeld ze had na de juridischen dienst van de kbc gebeld en al de rest en het mag blijkbaar nie, ze zulle goe verdiene aan die betalende bewijze zeker :@

weirdo
28 februari 2012, 19:26
heb je geen banden met werknemers daar, of een andere bank mss.

of gewoon in een ander kantoor proberen, alleja das echt 5 min werk voor een baliemedewerker

technolover
28 februari 2012, 21:39
ja ik had zelf zo ook iets verwacht, ik heb wel kennis die bij een bank werk wel een andere maar ik ga daar is hore wa die daarover zegt

technolover
1 maart 2012, 13:02
ik heb uiteindelijk gewoon een bankafschrift afgeprint en hun da late tekene en bestempele ik hoop da da pakt :s

weirdo
1 maart 2012, 15:12
beetje raar dat ze dat dan wel willen bestempelen...

als er dezelfde gegevens opstaan als dat IEC formulier zou dat geen probleem mogen zijn, indien het in frans of engels is that is...

technolover
2 maart 2012, 16:50
Ik het alles daarstraks in de bus gaan steke, nu afwachte he :)

technolover
6 maart 2012, 13:50
de applicatie is aangekomen op de Canadese ambassade in Parijs :)

Djesmin
6 maart 2012, 13:58
Spannend! :)

Dozzeh
7 maart 2012, 00:57
Als ik dit nu aanvraag en het word goedgekeurd, begint de duurtijd van dat jaar dan al te lopen of pas vanaf je effectief het land binnen gaat? (maw als ik het nu zou aanvragen en pas eind dit jaar zou vertrekken)

dacuba
7 maart 2012, 01:11
Wat kost je dit +-?

technolover
7 maart 2012, 01:22
We are pleased to inform you that your application to the 2012 Canada-Belgium Working Holiday category meets the International Experience Canada (IEC) criteria and has been conditionally accepted.
In order to continue processing your application, we now ask that you pay the IEC participation fee. The fee currently amounts to 110 EUR.

das al heeeel goe nieuws he :) dezelfden dag als het arriveren van het document is het al deels goegekeurd.

technolover
7 maart 2012, 01:24
Als ik dit nu aanvraag en het word goedgekeurd, begint de duurtijd van dat jaar dan al te lopen of pas vanaf je effectief het land binnen gaat? (maw als ik het nu zou aanvragen en pas eind dit jaar zou vertrekken)
ik veronderstel bij aankomst niet zeker van ik denk da da altijd terug te vinde is in de FAQ

Wat kost je dit +-? De participation fee is ongeveer 110€ hangt af van de koers van de CAD en ge moet minstens 2100 euro hebbe en het kunne voorlegge per document ofzo om toegelate te worde. (2100€ da ervoer moet kunne zorge da he minstens 3 maanden kunt overleve in canada voor het geval ge geen werk vind.)

weirdo
7 maart 2012, 01:44
dat gaat idd heel snel allemaal, maar eens ze het naar immigratie sturen duurt het voor de meeste mensen nog wel minstens 3 weken... maar mss is de workload al geminderd ondertussen.

misgaan zal het al wel niet meer nu

Général Zantas
7 maart 2012, 10:08
Kan ik ook zonder mij in te schrijven voor dit programma naar Canada trekken en daar beginnen werken, of wordt dat niet geaccepteerd door de Canadese overheid?

Djesmin
7 maart 2012, 10:49
Kan ik ook zonder mij in te schrijven voor dit programma naar Canada trekken en daar beginnen werken, of wordt dat niet geaccepteerd door de Canadese overheid?

Als je besluit om gedurende een bepaalde periode in Canada te werken, moet je een werkvergunning hebben. Denk er aan dat je niet de enige bent die er van droomt om te gaan werken in Canada, de overheid is dan ook streng en zal kijken naar het soort job dat je wil uitoefenen. Voor bepaalde beroepen is het gemakkelijker om in Canada als buitenlander werk te vinden. HRSDC (Human Resources and Skills Development Canada) beslist of een buitenlander de job waar jij voor solliciteert, mag uitoefenen. Daarna dien je een aanvraag in bij CIC (Citizenship and Immigration Canada - zie links). Enkel zogenaamde 'business visitors' (businessbezoekers) mogen in Canada werken zonder werkvergunning. Een business visitor is iemand die via internationale zakenrelaties Canada binnenkomt, en die die dus niet direct in de Canadese arbeidsmarkt aan de slag gaat. Voor bepaalde andere beroepen heb je ook geen werkvergunning nodig.

Als je definitief naar Canada wil gaan, moet je een permanente verblijfsvergunning aanvragen. Je kan bij CIC checken welk immigratieprogramma voor jou van toepassing is, afhankelijk van je situatie en de reden waarom je naar Canada komt. Zo kan je onder andere als 'skilled worker' (geschoolde arbeider) een verblijfsvergunning aanvragen of als investeerder. Voor alle categorieën zal je bewijzen moeten voorleggen, bijvoorbeeld van je vaardigheden, talenkennis of van je financiële situatie. Voor werk- en verblijfsvergunningen voor Quebec gelden andere voorwaarden dan voor de rest van Canada.

Bron: http://www.stepstone.be/Carriere-Tips/Werken-Buitenland/werken-in-het-buitenland-canada.cfm

Général Zantas
7 maart 2012, 11:15
Straffe reply, merci Djesmin.

Dozzeh
7 maart 2012, 18:28
ik veronderstel bij aankomst niet zeker van ik denk da da altijd terug te vinde is in de FAQ

Zou je denken, maar ik vind dat er bijzonder weinig info in die FAQ staat eigenlijk. Misschien zie ik er los over..

SharkyXTS
8 maart 2012, 23:10
Is inderdaad bij aankomst, ergens tegengekomen bij het lezen van de documenten. Vrees dat ik zelf te laat zal zijn om me nog in te schrijven. Vandaag nieuwe identiteitskaart en paspoort gaan aanvragen in gemeentehuis maar duurt een drietal weken eer alles in orde is. Hopelijk nog plaatsje over tegen dan, anders is het voor volgend jaar :).

SharkyXTS
23 maart 2012, 20:22
Alle documenten ontvangen, morgen opsturen...

Attest van bank ging trouwens supersnel bij mij. Zondag mailtje gestuurd naar Rabobank met voorbeeldtemplate. Dinsdag al ingevuld formulier in de bus en nog een mail met de digitale versie. Zeg nu nog eens dat die kleinere banken slechte support hebben :p.

technolover
23 maart 2012, 21:05
Kei goe :) ik ben nog op mijn antwoord aan het wachten.
ondertussen fkes naar Thailand in april en daarna mijn ontslag geven als ik hem tege dan nog nie gekrege heb (btw. iemand geen goede tips om makkelijk ontslag te kunne krijge:p )
en dan beginne planne voor canada, ik ben nog nie zeker of ik in mei of september ga gaan :s nog even tijd om te overwegen :)

SharkyXTS
3 april 2012, 21:31
Conditionally accepted :D.

SharkyXTS
19 april 2012, 20:18
Letter of introduction ontvangen, vanaf nu kan ik beginnen met alles te plannen.

h0pje
2 mei 2012, 13:49
Ff een bump. Gaan jullie ergens een blog ofzo bijhouden over deze ervaring? Ik ben namelijk van plan om na het afstuderen (normaal volgend jaar) ook een jaartje naar Canada te trekken :) En ik ben best wel geïnteresseerd in jullie ervaringen.

DéWé
2 mei 2012, 15:07
Nice, had deze topic nog niet gezien! Ik heb ook mijn letter of introduction maar nog niet zeker of ik zal gaan of niet. Sowieso voor een kortere periode maar het hangt er nog vanaf welke jobaanbiedingen ik krijg...

technolover
2 mei 2012, 15:11
Ik ben nog steeds aan het wachten op de finale bevestiging, het zou er deze week toch moeten doorkome hoor. Maar ik heb uiteindelijk besloten als ik geaccepteerd word dus dat ik dan waarschijnlijk in september zal gaan. dan kan ik nog een paar maanden plannen enzo :) .
En ja ik zou nog wel willen overwegen om een blog op te starten daarvoor, al zal ik eerst is moeten uitvissen hoe ik da doe :).

weirdo
2 mei 2012, 15:14
mss eens even recapituleren wie er allemaal zijn LOI heeft, nog niet heeft, al zeker vertrekt en wanneer, en naar waar.

ik heb mn LOI maar weet nog niet wanneer ik vertrek. waarschijnlijk sept-okt
weet nog niet naar waar precies.

(vrij nutteloos eigenlijk haha)

technolover
2 mei 2012, 16:05
Als ik ga dan zal het wss in september zijn, ik ga eerst een tussestopke doen in new york voor een paar dage daarna een week in hamilton langs ne kameraad en dan ben ik van plan om een maan ofzo in toronto te blijve en werken. Wat daarna volgt zie ik nog wel :)

DéWé
2 mei 2012, 16:25
Als ik ga ten vroegste begin oktober, waarschijnlijk ook een tussenstop in Amerika om vrienden te bezoeken. Begin in Vancouver omdat daar familie woont, voor de rest nog geen idee... :)

technolover
2 mei 2012, 20:02
Hetgeen ik nu nog mee in de knoop zit is accommodatie want ik zie da nie zitte om een paar maanden in hostels enzo te verblijve :) kan nogal kostelijk worde denk ik :s werk vinde is ook nog wel zoiets maar iets minder problematisch denk ik.

SharkyXTS
2 mei 2012, 21:56
Ik heb sinds een tweetal weken nu mijn LOI, raar dat jij de jouwe nog altijd niet hebt technolover?

Was sowieso wel van plan om een blog op te zetten, alhoewel ik nogal een crappy blogger ben en de kans groot is dat mijn blog al vanaf de eerste week richting inactief gaat :p.

Idee is momenteel om ergens eind september te vertrekken, maar het kan evengoed paar maand langer duren. Grootste probleem op dit moment is een job en woonst zoeken (zou 10-tal maand werken en dan op het einde wat rondtrekken). Ik had eerst gedacht om daar ter plekke alles uit te zoeken, maar vrees dat dat wel eens zou kunnen tegenvallen, plus dan nog het feit dat de huur- en woningprijzen in Vancouver nogal aan de hoge kant zijn. Couchsurfing en hostels zijn wel goed voor eventjes, maar sowieso heb ik vaste stek nodig. Daarnaast ook nog talloze andere zaken die ik moet regelen: hospitalisatieverzekering, belastingen...

weirdo
3 mei 2012, 02:03
ik vroeg me nog af of europ assistance jaarcontract (als onderdeel van gans gezin beschermd) dus de basis dekking, voldoende is voor die verzekering... ik zou zeggen van wel maar jah...

DéWé
3 mei 2012, 14:03
Ik heb een Amerikaanse verzekering moeten afsluiten toen ik in Amerika studeerde omdat de Europese niet voldoende dekte... Best eens horen bij jullie verzekeraar.

technolover
6 mei 2012, 17:03
Ben nog altijd aan het wachten op die LOI. Hoe hebben jullie die ontvangen? via mail of via post?

DéWé
6 mei 2012, 17:58
Ben nog altijd aan het wachten op die LOI. Hoe hebben jullie die ontvangen? via mail of via post?

Enkel een e-mail met LOI als pdf in bijlage.

weirdo
7 mei 2012, 16:03
na 5 maanden zijn er nog 268 van de 750 permits beschikbaar... en ik mij maar haasten half januari :D

dus zo overweldigend populair is het nu ook niet. voor de mensen die nog twijfelen, nog kans genoeg dus!

h0pje
7 mei 2012, 16:58
Vanaf wanneer kan je jou inschrijven voor het volgende jaar eigenlijk? En is er niet zo'n beurs waar je naartoe kan gaan & daar alles eens kan bekijken + uitleg krijgen? Ik herinner mij dat precies nog vaagjes van op het nieuws :)

weirdo
8 mei 2012, 17:33
als je volgend jaar in de eerste helft vh jaar sowieso vertrekt kan je beter nu aanvragen, is toch een jaar geldig. bij aankomst begint het jaar whp dan te tellen.

volgend jaar zal het wrs ook begin januari beginnen.

mss de destination canada job fair?

Djesmin
8 mei 2012, 17:37
Vanaf wanneer kan je jou inschrijven voor het volgende jaar eigenlijk? En is er niet zo'n beurs waar je naartoe kan gaan & daar alles eens kan bekijken + uitleg krijgen? Ik herinner mij dat precies nog vaagjes van op het nieuws :)

Als dat zo is zou het wel interessant zijn! 't Is bij mij hier thuis iets tussengekomen dus ik denk niet dat het bij mij voor volgend jaar is jammergenoeg.. Maar uitstel is geen afstel :)

h0pje
8 mei 2012, 18:26
Zoals het er nu uit ziet zou ik naar die beurs gaan (ik denk dat het in oktober ofzo is) en mij dan inschrijven om in september 2013 te vertrekken :)

Edit: 17 november 2012 dus! http://www.destination-canada-forum-emploi.ca/accueil.php?lang=en

Djesmin
8 mei 2012, 18:39
Ah tof, bedankt voor de info! Ook eens passeren misschien :)

*Wicked_Yores*
8 mei 2012, 19:25
Een jaartje Canada zit al een tijd in mijn hoofd. Echter nog een paar praktische obstakels die ik moet zien op te lossen.

Het zou leuk zijn mochten de mensen die dit nu gaan doen de verschillende stappen en obstakels die ze meemaken hier neerpennen. Kunnen we op termijn een soort van FAQ aanmaken. Want op het internet is er niet zoveel te vinden.

h0pje
15 mei 2012, 13:14
Kleine bump! Ik ben tijdens het rondsnuffelen naar informatie en ervaringen op deze site terecht gekomen: WorkingholidayinCanada.com (http://workingholidayincanada.com)

Lijkt me echt wel interessant voor wie binnenkort vertrekt. De grote steden worden allemaal voorgesteld, inclusief tips voor jobs en accomodatie per stad. Er staat ook uitleg bij over het openen van een bankrekening, social security, enz.

technolover
15 mei 2012, 18:36
NICE! bedankt :)

weirdo
15 mei 2012, 18:52
vooral die top employers lijsten lijken me wel nuttig, al is het voor BC wel bijna alleen skigebieden. weet nog niet zeker of ik daar wil werken.

h0pje
15 mei 2012, 19:36
Same, blijkbaar hebben ze bij WEP een soort van "starterspakket" (http://www.wep.be/BENL/Jobs_Stages_Vrijwilligerswerk/Jobs_Travel_Werken_Reizen_/Jobs_Travel/Canada_Engelstalig/14/2/6/productDetailJSV.aspx) voor die working holiday visa in Canada. Dat pakket zelf stelt nu niet zoveel voor, maar het lijkt me wel een goeie gelegenheid om meteen al vrienden te maken en eventueel roommates te zoeken. Het kost wel 550€, maar ik zou het er wel voor over hebben louter omwille van het feit dat je dan niet echt moederziel alleen in Canada toekomt en niemand kent. Langs de andere kant: als je een beetje sociaal bent in een hostel maak je wss ook wel snel vrienden.

Het nadeel van dat pakket is dat ze bij WEP blijkbaar alleen voor Vancouver kiezen terwijl ik liever in Montréal zou beginnen. En in Vancouver kan je inderdaad het makkelijkst een job vinden in de skigebieden zoals Whistler.

Voordelen:
- Bijna zeker een job
- Jobzekerheid voor een lange tijd
- Mooi skigebied
- Als je bij een uitbater werkt vb. Whistlerblackcomb krijg je korting op voeding, kleren, gear, skipas en eventueel bedrijfsaccomodatie.

Nadelen:
- Seizoen loopt van november tot april, maar om een job te landen ben je er best al vanaf eind september. Dan zit je in feite meer dan een half jaar op dezelfde plaats "vast" zonder veel te kunnen reizen.
- Whistler is zelfs met de korting megaduur om te leven, 't is basically alsof je in Disney Village zou leven.
- Je kan niet veel sparen voor andere trips

't Is nog meer dan een jaar voor ik vertrek. 'k Ben mij er misschien een beetje teveel in aan het verdiepen ^^

weirdo
15 mei 2012, 19:55
ik vind dat pure afzetterij... je hebt helemaal geen jobzekerheid... ze helpen gewoon heel even met uw zoektocht... en al die dingen zijn zo makkelijk zelf in orde te maken.
ben ook eens gaan horen bij een infosessie en ze konden daar echt geen beter beeld van scheppen vond ik.

je kiest dan beter voor een ander programma waarbij je wel zeker een job hebt.

h0pje
15 mei 2012, 20:14
't Kost inderdaad wel redelijk veel geld voor dingen die je zelf makkelijk kan doen. Maar langs de andere kant leer je wel direct Belgen kennen die in dezelfde situatie zitten. En volgens mij zijn die eerste sociale contacten van cruciaal belang. Dan hoef je niet meer op Craigslist zitten zoeken naar roommates die je van haar noch pluimen kent :p. Terwijl je anders wel al 2 dagen opgetrokken hebt met andere Belgen die ook aan het avontuur beginnen.

Kwa jobzekerheid maakt het me niet zoveel ik. 'k Bedoel: 'k heb liever zelf de vrijheid om een job te zoeken die mij min of meer ligt.

Maar nja, geen idee of ik via dat programma zou gaan of niet. 't Kost veel geld voor wat je krijgt maar misschien zijn de sociale contacten wel priceless.

Kielse
29 mei 2012, 16:02
Zijn er mensen hier die deze zomer of in het najaar vertrekken?

Ik studeer volgend jaar af en ben best wel geïnteresseerd om in augustus/september voor minstens 3 maanden naar Canada te gaan.
Ik ga zeker naar die infodag in november en ik veronderstel dat ik dan best mijn aanvraag indien in januari 2013?

Schnippy
5 juni 2012, 09:04
NTS CITY HOTEL
2 SEATTLE HOTEL MAX
2 VANCOUVER EMPIRE LANDMARK
2 VICTORIA QUEEN VICTORIA HOTEL & SUITES
2 TOFINO BW TIN WIS
1 NANAIMO BW DORCHESTER
1 WHISTLER CRYSTAL LODGE
2 CLEARWATER HELMCKEN FALLS LODGE - LOG CABIN
2 JASPER BEAR HILL LODGE - CHALET ROOM
2 BANFF DOUGLAS FIR RESORT - STUDIO
1 CALGARY RADISSON CALGARY APT.

Dit is onze planning, en we hebben nog geen excursies geboekt, indien iemand tips heeft laat maar komen hé.

Paar jaar terug hadden we west-usa+new york gedaan en was die reis merkelijk goedkoper dan canada... eerst hadden we bij onze planning nu ook nog yellowstone bijgenomen maar toen was het echt te duur om er nog van te kunnen genieten. (khoop dat het z'n geld waard is)

Burrid
5 juni 2012, 22:09
Ik ga de thread volgen aangezien ik ook naar West-Canada ga. Alleen zal de overnachting niet doorgaan in hotels, maar in tent of jeugdherberg. Zal wel wat minder kosten zo.

Schnippy
6 juni 2012, 10:19
Ik ga de thread volgen aangezien ik ook naar West-Canada ga. Alleen zal de overnachting niet doorgaan in hotels, maar in tent of jeugdherberg. Zal wel wat minder kosten zo.

Hotels vallen nog mee in prijs vindk, alleen de huurwagen is erg duur, en dan zit ik nog met een drop-off kost van 400dollar.

Burrid
6 juni 2012, 10:34
Hotels vallen nog mee in prijs vindk, alleen de huurwagen is erg duur, en dan zit ik nog met een drop-off kost van 400dollar.

Mwa huurwagen valt wel mee. 400 euro voor 3 weken per persoon (zonder benzine), kon veel duurder. Bij hotels zie ik soms 100 euro per overnachting.

Schnippy
6 juni 2012, 11:29
Mwa huurwagen valt wel mee. 400 euro voor 3 weken per persoon (zonder benzine), kon veel duurder. Bij hotels zie ik soms 100 euro per overnachting.

Serieus gij betaald maar 400€ ofwa?

Schnippy
6 juni 2012, 11:30
Ondertussen excursie aangeboden gekregen van W&W=

Excursie .

Jet Boat Tour on the North Thompson River (1 hour)
Departing from Blue River - Located halfway between Jasper and Kamloops
Board a specially-designed jet boat on this exciting one-hour river safari, taking you along
12km of the North Thompson River through the spectacular Grizzly Bear Valley. Your
point of departure is at Blue River, located between Valemount and Kamloops, just off
Highway 5 along a forested area ideal for lunch or picnic stops. An experienced guide will
accompany this wildlife viewing tour and provide colourful commentary along the way.
Black bears, grizzly bears or moose are seen on the majority of departures. Stops at a
mountain waterfall and a clear, glacier-fed lake are also made.

59€/pp

Burrid
6 juni 2012, 12:04
Serieus gij betaald maar 400€ ofwa?

Het was iets minder dan 2000 euro voor een minivan, all-in met max 7 bestuurders, onder de 25 jaar. We zijn met 5 dus de kost wordt wat gedrukt. Werd geboekt via connections, maar inderdaad op internet kwam ik veel hogere prijzen uit.

Schnippy
15 juni 2012, 10:38
pff nog geen tips ...

edraket
15 juni 2012, 13:42
Ik ga straks eens antwoorden, in februari 2 weken roadtrip gedaan daar.

Schnippy
15 juni 2012, 14:57
Ik ga straks eens antwoorden, in februari 2 weken roadtrip gedaan daar.

Ben benieuwd!!!

edraket
15 juni 2012, 22:11
Ik heb dus in februari een roadtrip van 7 dagen gedaan, gecombineerd met enkele dagen in Vancouver, samen met Dr.Cosmo die in Vancouver woont en werkt.

Voor Vancouver zijn twee dagen zeker meer dan genoeg, is naar mening relatief weinig te zien, zeker in vergelijking met andere grotere steden. Dingen die je kan doen:
-Vancouver Lookout: mooi uitzicht over de stad en de omgeving (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/402493_10150584981161821_1489976429_n.jpg).
-Granville Island: leuk om eens door te wandelen
-Canada Place: mooi gebouw, met prachtig uitzicht op de omgeving en overzicht op Vancouver zelf. Trouwens arend (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/397049_10150583738706821_1886109086_n.jpg) gespot daar, toch een paar gezien in de tijd dat ik er was.
-Gastown: historisch centrum van Vancouver, moet je ook eens gezien hebben, niet zo super speciaal.
-Chinatown: eens doorlopen.
-Stanley Park: mooi stuk natuur op de rand van Vancouver, met een wandelpad langs het water (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/409428_10150584984916821_230567678_n.jpg).
-Vancouver Aquarium heb ik ook bezocht, niet super groot maar nu ook niet de moeite om te doen. Het regende en het was binnen dus de keuze was rap gemaakt.
-UBC campus + museum van antropologie heb ik ook nog gedaan omdat ik toch nog iets moest doen de resterende dagen dat ik er was :p

Je kan ook nog via de overzet naar de overkant en dan de bus nemen naar Capilano Suspension Bridge (http://3.bp.blogspot.com/-nO0FgjVFjKw/TaNX9EGJV8I/AAAAAAAAAcs/kKSQUIVQcbM/s1600/Capilano%2BSuspension%2BBridge%2B-010.jpg), een hangbrug hoog over het water, leuk om eens gezien te hebben.

Verder vond ik ook dat er redelijk veel zwervers en dergelijke in het straatbeeld aanwezig waren, zeker ivgl met de meeste grootsteden die ik al bezocht heb. Echt wel iets dat mij opviel in Vancouver.

Daarna hebben we een trip van 7 dagen gedaan met de auto (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/430738_10150597897126821_1793337869_n.jpg). Auto gehuurd bij Enterprise, kwam op rond de 590 CAD. Redelijk duur maar hebben speciaal een relatief grote auto gekozen met winterbanden om dat ze zeker nuttig waren in de sneeuw op de weg. Komt normaal nog een extra prijs bij als je buiten British Columbia gaat, hebben we niet genomen om de kost toch nog een beetje te drukken ;)

De route die we gevolgd hebben: http://i.imgur.com/HYpu6.png
Eerste overnachting in Lillooet, ondertussen in Whistler gepaseerd ook. Niet zo veel te zien in Whistler, maar leuk om eens geweest te zijn. Geen idee hoe het daar is in de zomer zonder sneeuw. Enkele beelden van onderweg: 1 (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/409355_10150592016766821_755687839_n.jpg), 2 (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/417124_10150592020676821_1461744387_n.jpg), 3 (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/396538_10150597887111821_1480849874_n.jpg). Daarna naar Jasper waar we het national park (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/398589_10150597989986821_797080778_n.jpg) ook hebben doorreden (4) (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/430225_10150597897376821_817645976_n.jpg), diezelfde dag ook nog Banff (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/425606_10150597932106821_1838350304_n.jpg)gepassee rd op weg naar Calgary. In Calgary is er amper iets te zien, het enige daar is zowat de uitkijktoren (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/418835_10150598256566821_1071959255_n.jpg),misschi en dat het in de zomer daar wat meer te doen is, maar het is een shithole.

Na Calgary vertrokken richting Radium Hot Springs, waar de hoofdactiviteit de warmwaterbron is aan de rand van het kunstmatige toeristendorp. Staat daar vol met hotels in het dorpje, dus is daar normaal wel zeer druk in de zomer denk ik. In de winter was er amper volk :p

Daarna via Castlegar terug richting Vancouver, daar was wel amper iets te doen in de omgeving. Eenmaal je de natuurparken voorbij bent is er volgens mij maar weinig te zien in BC. Ik zou graag de parken nog eens bezoeken in de zomer, om eens het verschil te zien tussen de sneeuw en de bevroreren meren. Toch zeer de moeite om dit stuk van Canada te zien, de natuur is echt indrukwekkend. Een van de mooiste dingen vond ik de weg naar Whistler langs het water met uitzicht op de verschillende eilanden langs de kust. Ook Jasper en Banff!

Canada is wel redelijk duur, zeker ivgl met mijn vorige roadtrips in de USA. Vooral op gebied van eten en verblijf dan.

Mocht ge nog vragen hebben, shoot.

MeRCeNaRy
16 juni 2012, 08:51
Ik heb dus in februari een roadtrip van 7 dagen gedaan, gecombineerd met enkele dagen in Vancouver, samen met Dr.Cosmo die in Vancouver woont en werkt.

Voor Vancouver zijn twee dagen zeker meer dan genoeg, is naar mening relatief weinig te zien, zeker in vergelijking met andere grotere steden. Dingen die je kan doen:
-Vancouver Lookout: mooi uitzicht over de stad en de omgeving (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/402493_10150584981161821_1489976429_n.jpg).
-Granville Island: leuk om eens door te wandelen
-Canada Place: mooi gebouw, met prachtig uitzicht op de omgeving en overzicht op Vancouver zelf. Trouwens arend (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/397049_10150583738706821_1886109086_n.jpg) gespot daar, toch een paar gezien in de tijd dat ik er was.
-Gastown: historisch centrum van Vancouver, moet je ook eens gezien hebben, niet zo super speciaal.
-Chinatown: eens doorlopen.
-Stanley Park: mooi stuk natuur op de rand van Vancouver, met een wandelpad langs het water (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/409428_10150584984916821_230567678_n.jpg).
-Vancouver Aquarium heb ik ook bezocht, niet super groot maar nu ook niet de moeite om te doen. Het regende en het was binnen dus de keuze was rap gemaakt.
-UBC campus + museum van antropologie heb ik ook nog gedaan omdat ik toch nog iets moest doen de resterende dagen dat ik er was :p

Je kan ook nog via de overzet naar de overkant en dan de bus nemen naar Capilano Suspension Bridge (http://3.bp.blogspot.com/-nO0FgjVFjKw/TaNX9EGJV8I/AAAAAAAAAcs/kKSQUIVQcbM/s1600/Capilano%2BSuspension%2BBridge%2B-010.jpg), een hangbrug hoog over het water, leuk om eens gezien te hebben.

Verder vond ik ook dat er redelijk veel zwervers en dergelijke in het straatbeeld aanwezig waren, zeker ivgl met de meeste grootsteden die ik al bezocht heb. Echt wel iets dat mij opviel in Vancouver.

Daarna hebben we een trip van 7 dagen gedaan met de auto (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/430738_10150597897126821_1793337869_n.jpg). Auto gehuurd bij Enterprise, kwam op rond de 590 CAD. Redelijk duur maar hebben speciaal een relatief grote auto gekozen met winterbanden om dat ze zeker nuttig waren in de sneeuw op de weg. Komt normaal nog een extra prijs bij als je buiten British Columbia gaat, hebben we niet genomen om de kost toch nog een beetje te drukken ;)

De route die we gevolgd hebben: http://i.imgur.com/HYpu6.png
Eerste overnachting in Lillooet, ondertussen in Whistler gepaseerd ook. Niet zo veel te zien in Whistler, maar leuk om eens geweest te zijn. Geen idee hoe het daar is in de zomer zonder sneeuw. Enkele beelden van onderweg: 1 (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/409355_10150592016766821_755687839_n.jpg), 2 (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/417124_10150592020676821_1461744387_n.jpg), 3 (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/396538_10150597887111821_1480849874_n.jpg). Daarna naar Jasper waar we het national park (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/398589_10150597989986821_797080778_n.jpg) ook hebben doorreden (4) (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/430225_10150597897376821_817645976_n.jpg), diezelfde dag ook nog Banff (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/425606_10150597932106821_1838350304_n.jpg)gepassee rd op weg naar Calgary. In Calgary is er amper iets te zien, het enige daar is zowat de uitkijktoren (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/418835_10150598256566821_1071959255_n.jpg),misschi en dat het in de zomer daar wat meer te doen is, maar het is een shithole.

Na Calgary vertrokken richting Radium Hot Springs, waar de hoofdactiviteit de warmwaterbron is aan de rand van het kunstmatige toeristendorp. Staat daar vol met hotels in het dorpje, dus is daar normaal wel zeer druk in de zomer denk ik. In de winter was er amper volk :p

Daarna via Castlegar terug richting Vancouver, daar was wel amper iets te doen in de omgeving. Eenmaal je de natuurparken voorbij bent is er volgens mij maar weinig te zien in BC. Ik zou graag de parken nog eens bezoeken in de zomer, om eens het verschil te zien tussen de sneeuw en de bevroreren meren. Toch zeer de moeite om dit stuk van Canada te zien, de natuur is echt indrukwekkend. Een van de mooiste dingen vond ik de weg naar Whistler langs het water met uitzicht op de verschillende eilanden langs de kust. Ook Jasper en Banff!

Canada is wel redelijk duur, zeker ivgl met mijn vorige roadtrips in de USA. Vooral op gebied van eten en verblijf dan.

Mocht ge nog vragen hebben, shoot.

Als ik uw uitleg lees krijg ik eerst de indruk dat het niet mee gevallen is en dan kom ik bij uw laatste 2 zinnen van de voorlaatste alinea en die spreken uw uitleg nogal tegen :p

Ik denk persoonlijk dat op vlak van natuur er het meest te zien is in BC?

Joeri
16 juni 2012, 11:05
Ik vond Calgary best wel meevallen. Echt grote attracties waren er inderdaad niet veel en het is een vrij nieuwe stad, dus zeker het historische aspect dat we hier bij Europese steden gewoon zijn mis je daar.
Maar Fort Calgary, Calgary Tower, Heritage village, het Olympisch park, Stephen Ave, 17th Ave SW, +15, ... waren allemaal dingen die op zich wel eens leuk waren om te bekijken/door te wandelen. Weet niet wanneer je juist gaat, maar in de zomer heb je ook nog de Stampede. Een of twee dagjes moet je je daar toch wel zeker kunnen bezighouden lijkt me.
Maar naar Canada ga je uiteindelijk wel voor de natuur, en dan nog liefst zelfs ontdekken ipv in groepen aan excursies mee te doen imo. Alberta is eens je de Rockies door bent vooral prairie (al zijn de Badlands in het oosten van AB ook nog wel leuk), dus in BC is er wel wat meer diversiteit.

edraket
16 juni 2012, 13:42
Als ik uw uitleg lees krijg ik eerst de indruk dat het niet mee gevallen is en dan kom ik bij uw laatste 2 zinnen van de voorlaatste alinea en die spreken uw uitleg nogal tegen :p

Ik denk persoonlijk dat op vlak van natuur er het meest te zien is in BC?

Het was een fantastische reis sowieso, maar dan voornamelijk door de roadtrip. Vancouver is voor mij echt geen super stad, leuk om eens geweest te zijn maar dat is het dan ook. Natuur in BC is zeer mooi, dus in de zomer moet dat ook zeer indrukwekkend zijn.

Ik vond Calgary best wel meevallen. Echt grote attracties waren er inderdaad niet veel en het is een vrij nieuwe stad, dus zeker het historische aspect dat we hier bij Europese steden gewoon zijn mis je daar.
Maar Fort Calgary, Calgary Tower, Heritage village, het Olympisch park, Stephen Ave, 17th Ave SW, +15, ... waren allemaal dingen die op zich wel eens leuk waren om te bekijken/door te wandelen. Weet niet wanneer je juist gaat, maar in de zomer heb je ook nog de Stampede. Een of twee dagjes moet je je daar toch wel zeker kunnen bezighouden lijkt me.
Maar naar Canada ga je uiteindelijk wel voor de natuur, en dan nog liefst zelfs ontdekken ipv in groepen aan excursies mee te doen imo. Alberta is eens je de Rockies door bent vooral prairie (al zijn de Badlands in het oosten van AB ook nog wel leuk), dus in BC is er wel wat meer diversiteit.

Nja, ik vond Calgary maar niets, misschien ook door de temperaturen toen. Dan is er ook maar weinig aan rustig wat rondwandelen en is er amper iets te zien buiten :p Zijn ook nog naar Olympisch park geweest, gelukkig was er daar juist een snowboardwedstrijd aan de gang dus ook nog paar uurkes kunnen bezig houden. Zomerse temperaturen maken uiteraard de beleving wel iets anders.

Schnippy
18 juni 2012, 07:27
Bedankt voor jullie reacties tot zover, kheb het stukje van edraket al afgedrukt :) handig om mee te hebben en eens te overlopen in vliegtuig.

Indien mensen nog goed ervaringen hebben eventueel slechte mogen er ook bij laat maar komen :) kga alles afdrukken en meenemen.

Iemand seatle gedaan?

DEEPEESSS
18 juni 2012, 23:34
Ik denk dat je je aanvraag al vroeger kan indienen Kielse, van wat ik uit de posts hier heb kunnen halen allesinds. Welke infodag ga je en via welke organisatie wordt die georganiseerd ?
Ik ben zelf aan het kijken om zoals jij voor een tijdje naar daar te gaan over een 2/3-tal jaar, vandaar dat ik nu begonnen ben met informatie te verzamelen en dergelijke.

DéWé
19 juni 2012, 12:09
Indienen in januari 2013 lijkt mij het beste. Je hebt 1 jaar om Canada binnen te gaan vanaf je het hebt, dus nu doen zou sowieso te vroeg zijn. Je kan eventueel eind 2012 doen als er nog plaatsen zijn (kwestie van eventuele nadelige regelveranderingen voor te zijn).

En @Deepeesss, elk jaar komen zijn er x aantal plaatsen die beschikbaar komen vanaf januari, dus aanvragen kan inderdaad heel het jaar door tot en met alle plaatsen voor dat jaar op zijn. :)

Burrid
19 juni 2012, 12:09
Misschien is het ook nuttig om een reisboek te kopen over west-canada en dat te lezen in het vliegtuig (maar best op voorhand).
Een "the rough guide" is altijd handig.

WolCoM
19 juni 2012, 12:14
Het was een fantastische reis sowieso, maar dan voornamelijk door de roadtrip. Vancouver is voor mij echt geen super stad, leuk om eens geweest te zijn maar dat is het dan ook. Natuur in BC is zeer mooi, dus in de zomer moet dat ook zeer indrukwekkend zijn.

Verwondert mij eigenlijk ook wel. Altijd al gedacht dat Vancouver een vrij interessante stad was.
Overigens geskift jaloers!

Schnippy
19 juni 2012, 14:19
Verwondert mij eigenlijk ook wel. Altijd al gedacht dat Vancouver een vrij interessante stad was.
Overigens geskift jaloers!

Die gast van Wings 'n Wheels zei me ook dat Vancouver een zéér mooie stad was en niet zoals de andere steden maar een groene stad...

Zotten
19 juni 2012, 14:37
Columbia Icefields Parkway en Peyto Lake (in Banff National park) moet je gezien hebben. Echt de moeite !

Vancouver is een stad waarnaar ik per direct zou willen verhuizen :-)

Canada is inderdaad duurder dan de VS, maar ik vind de sfeer en vooral de mensen absoluut niet vergelijkbaar.

Schnippy
20 juni 2012, 18:18
Columbia Icefields Parkway en Peyto Lake (in Banff National park) moet je gezien hebben. Echt de moeite !

Vancouver is een stad waarnaar ik per direct zou willen verhuizen :-)

Canada is inderdaad duurder dan de VS, maar ik vind de sfeer en vooral de mensen absoluut niet vergelijkbaar.

Mensen niet vergelijkbaar? In USA vond ik de mensen erg vriendelijk en behulpzaam, dus in canada minder behulpzaam en vriendelijk?

h0pje
20 juni 2012, 19:20
Ik denk dat hij nóg vriendelijker bedoelt :p

Joeri
20 juni 2012, 21:15
Amerikanen zijn onbeschofte boeren tegenover Canadezen ;)

Zotten
20 juni 2012, 23:49
Amerikanen zijn vriendelijk, maar oppervlakkig, vaak het gevoel dat het niet gemeend is.

Absoluut nt het geval met Canadezen.

SharkyXTS
21 juni 2012, 00:02
Heb de indruk dat er momenteel een groot aanbod aan kamers is via Craigslist, wat mij doet vermoeden dat juli een ideale periode is om een kamer/studio/kot te zoeken. To bad dat ik pas eind september kan vertrekken.

Schnippy
24 juni 2012, 14:13
Amerikanen zijn vriendelijk, maar oppervlakkig, vaak het gevoel dat het niet gemeend is.

Absoluut nt het geval met Canadezen.

Uhu die mening deel ik eigenlijk ook wel ivm. de Amerikanen dan toch, de Canadezen moet ik nog ontdekken.

Burrid
24 juni 2012, 14:43
Binnen exact een week ben ik vertrokken ze :woohoo:

MeRCeNaRy
24 juni 2012, 23:36
Uhu die mening deel ik eigenlijk ook wel ivm. de Amerikanen dan toch, de Canadezen moet ik nog ontdekken.

Die mening is me gister ook bijgedragen door een klant die elk jaar 6 maanden in de US zit maar ookal canada bezocht heeft.

Een amerikaan gaat in eerste instantie oppervlakkig reageren door voor te stellen om ergens samen te komen om bevriend te geraken terwijl een canadees je sneller in zijn woning gaat uitnodigen...

Hij omschreef het als dat een Canadees veel warmer in omgang is :)

Schnippy
5 juli 2012, 04:21
Binnen exact een week ben ik vertrokken ze :woohoo:

Laat gerust weten hoe je het stelt en waar je overal geweest bent hé !!

Ow_jeih
11 juli 2012, 01:11
Deze zomer naar BC & Alberta geweest.
Verwachtingen lagen SUPERhoog! Kon alleen maar tegenvallen maar eigenlijk was het nog beter dan verwacht :D

Mentaliteit is super daar, van nature véél vriendelijker maar voor de rest vergelijkbaar. Het is ietsje oppervlakkiger misschien, maar alsof we hier in België enorm veel dikke oprechte vriendschappen hebben :P

Anyway, places to be!
Sorry het is beetje door elkaar maar het popt op volgende manier in mijn hoofd.
- Rijden is een zaligheid, dus laat uw co-piloot kijken voor beren! We hebben er 10 minimum gezien. Stop ook voor de viewpoints en lees alle borden...het is de moeite!!!
- Saddledome Stadium van Calgary Flames. Gewoon vragen achter een rondleiding en je krijgt die gratis en zéér gedetailleerd. Was fantastisch!
- North Woven Broom C°. Harry Potter bezems worden daar gemaakt, heb daar een klein bezempje gekocht voor op te hangen in huis.
- Nelson: Klein stadje dat enorm europese look heeft. Met al die hippies daar moest ik soms denken aan vloekende Cartman van Southpark denken...damn you hippies :D
- Osoyoos: Desert Centre zeker bezoeken! Wordt ook uitgelegd wat het belang is van hun Desert en ervoor zorgen dat er zeker geen zand/cactussen komen!
- Hummingbirds: They are cool!
- Bezoek zeker sportsbars: zalig om alle sporten te kunnen volgen met een échte Molson Canadian....zucht mis het hard!
- Bij Vancouver: Othello tunnels of Coquihalla Canyon Provincial Park. Vond ik een prachtige wandeling en zeker ook alles lezen! Hilarisch dat mensen vroeger tijdens de dag deze railway niet durfden nemen omdat het te scary was :D
- Vancouver: Zou er direct naar verhuizen, veel buitenlanders en vooral Aziaten maar al bij al schitterende propere en groene stad. De reden waarom daar zoveel daklozen zijn is omdat het daar een zeer gematigd klimaat is. LA is ook zo'n daklozen stad maar nog veel erger (naart schijnt) ;D
- Bij Vancouver: BC Museum of Mining. Ga zeker de mijn in en je gaat respect krijgen voor mijnwerkers! De Widowmaker is krankzinnig luid.
- Jasper National Park is geniaal!
- Banff National Park idem!
- Peyto Lake idd super!
- Columbia Icefields Parkway is schitterende rit!
- Watervallen, watervallen met hopen...allemaal de moeite!

Beste reis ooit...volgend jaar zoiezo terug BC of California...

MeRCeNaRy
12 juli 2012, 11:00
Deze zomer naar BC & Alberta geweest.
Verwachtingen lagen SUPERhoog! Kon alleen maar tegenvallen maar eigenlijk was het nog beter dan verwacht :D

Mentaliteit is super daar, van nature véél vriendelijker maar voor de rest vergelijkbaar. Het is ietsje oppervlakkiger misschien, maar alsof we hier in België enorm veel dikke oprechte vriendschappen hebben :P

Anyway, places to be!
Sorry het is beetje door elkaar maar het popt op volgende manier in mijn hoofd.
- Rijden is een zaligheid, dus laat uw co-piloot kijken voor beren! We hebben er 10 minimum gezien. Stop ook voor de viewpoints en lees alle borden...het is de moeite!!!
- Saddledome Stadium van Calgary Flames. Gewoon vragen achter een rondleiding en je krijgt die gratis en zéér gedetailleerd. Was fantastisch!
- North Woven Broom C°. Harry Potter bezems worden daar gemaakt, heb daar een klein bezempje gekocht voor op te hangen in huis.
- Nelson: Klein stadje dat enorm europese look heeft. Met al die hippies daar moest ik soms denken aan vloekende Cartman van Southpark denken...damn you hippies :D
- Osoyoos: Desert Centre zeker bezoeken! Wordt ook uitgelegd wat het belang is van hun Desert en ervoor zorgen dat er zeker geen zand/cactussen komen!
- Hummingbirds: They are cool!
- Bezoek zeker sportsbars: zalig om alle sporten te kunnen volgen met een échte Molson Canadian....zucht mis het hard!
- Bij Vancouver: Othello tunnels of Coquihalla Canyon Provincial Park. Vond ik een prachtige wandeling en zeker ook alles lezen! Hilarisch dat mensen vroeger tijdens de dag deze railway niet durfden nemen omdat het te scary was :D
- Vancouver: Zou er direct naar verhuizen, veel buitenlanders en vooral Aziaten maar al bij al schitterende propere en groene stad. De reden waarom daar zoveel daklozen zijn is omdat het daar een zeer gematigd klimaat is. LA is ook zo'n daklozen stad maar nog veel erger (naart schijnt) ;D
- Bij Vancouver: BC Museum of Mining. Ga zeker de mijn in en je gaat respect krijgen voor mijnwerkers! De Widowmaker is krankzinnig luid.
- Jasper National Park is geniaal!
- Banff National Park idem!
- Peyto Lake idd super!
- Columbia Icefields Parkway is schitterende rit!
- Watervallen, watervallen met hopen...allemaal de moeite!

Beste reis ooit...volgend jaar zoiezo terug BC of California...

So jelly :(

Gridereon
26 juli 2012, 17:35
Hey, ik vertrek binnenkort naar Montréal. Ik heb daar al een job voor minstens 6 maanden.

Wat voor verzekering moet je eigenlijk nemen? Ik heb een medicard via men ouders maar ik neem aan dat wanneer ik begin te werken een verzekering voor men eigen moet hebben?

Zijn er hier die dit via de DOSZ (overzeese sociale zekerheid) een verzekering hebben?

h0pje
27 juli 2012, 12:00
Ik denk dat je best eens langsgaat bij je mutualiteit of verzekeringskantoor. Ik vermoed dat een aparte verzekering wel nodig zal zijn.

Hoe ben je aan die job in Montréal geraakt? Ik zou ook het liefst naar Quebec vertrekken om mijn Frans wat bij te schaven :)

Fides
27 juli 2012, 23:28
Hey, ik vertrek binnenkort naar Montréal. Ik heb daar al een job voor minstens 6 maanden.

Wat voor verzekering moet je eigenlijk nemen? Ik heb een medicard via men ouders maar ik neem aan dat wanneer ik begin te werken een verzekering voor men eigen moet hebben?

Zijn er hier die dit via de DOSZ (overzeese sociale zekerheid) een verzekering hebben?

Hospi via DKV?

Je kan ook ambulante kosten (buitenland) verzekeren via DKV: DKV Belgium (http://www.dkv.be/nl/content/Plan%20A9()_1)

(niet goedkoop)

willydrama
28 juli 2012, 05:33
WEP kan ik afraden tenzij je wilt dat het wordt wat zij zeggen. Iemand hier al IEC gedaan ? Wat is de procedure aan de douane ?

technolover
31 juli 2012, 23:41
OK dan ik ben sinds maandag officieel geweigerd voor een werkvergunning, blijkbaar door het ooit eens breken van een wet :p, alle in mijn ogen een uitvlucht om de door de crisis gecreerde situatie minder mensen binnen te laten. Ik had het gedacht om daar te gaan werken al even opgegeven omdat het al zo lang duurde voor ik iets te weten kwam, dus ik ga gewoon een maandje of 2 rondtrekken in canada en de verenigde staten. ik wens diegene die wel geaccepteerd zijn veel geluk en veel plezier daar ;)

weirdo
31 juli 2012, 23:46
stukske krapuul ! :p

naar waar gaan (of gingen) de mensen hier: westen of oosten van canada, en waarom?

technolover
1 augustus 2012, 00:32
Meh wa ist leve als ge nie ne keer zot doe he :p kunne de blauw manne int algemeen precies nie tege :p.
Ik ga wss in het ooste beginne en de komende dage een beetje opzoeke in hoe verre en in hoeveel dage het te doen is om naar het weste te geraken. maar de vlieger doe meestal wel nen tussestop in new york dus ga ik daar ne keer kijke en dan naar hamilton langs ne kennis en dan toronto. zover zittek al dus verder moetek nog wa zoeke :)

Pieterjan94
1 augustus 2012, 01:27
Moet je echt zo een blank strafblad hebben? Of is het gewoon relatief gezien "erg" wat je hebt uitgespookt :-)

technolover
1 augustus 2012, 01:31
bij mij is het gewoon iets vrij mild ik denk nie da ze het recht hebbe om uw "dossier" te kunne opvrage en daar hun beslissing op te nemen dus als het nie echt erg was zouek nie doen zoals ik en het gewoon nie vermelden.

h0pje
29 september 2012, 13:39
Iemand die een uitnodiging gekregen heeft om een CV te uploaden voor de Destination Canada job fair? 'k Ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. 't Is wa debiel om een volledige CV te uploaden als ik nog niet eens afgestudeerd ben. Waarschijnlijk vul ik gewoon mijn opleiding in & stuur ik het zo door. We zien wel of ik uitgenodigd word voor een gesprek.

Het evenement is eigenlijk vooral voor mensen is die permanent willen wonen & werken in Canada, dus voor mij maakt het niet zoveel uit :p.

h0pje
4 november 2012, 18:58
Kleine bump hier! Tegen mijn verwachtingen in ben ik toch geselecteerd om 17 november naar de Destination Canada job fair te gaan in Brussel. 'k Vraag mij af waar ik mij moet aan verwachten. En misschien dat ik best mijn Frans ook nog eens oppoets :p

technolover
4 november 2012, 23:55
Hetgeen ik weet over deze "fair" is dat je perfect franstalig zou moeten zijn, het zal vooral gaan over jobs in de provincie quebec en vooral de omgeving van montreal.
Ik ben net terug thuis van een maand en half backpacken in Canada en tijdens mijn verblijf in montreal merkte ik dat je daar perfect in het engels en het frans de dag doorkomt :) daarom zou je nog wel enkele andere kansen kunnen hebben op werk indien je niet perfect franstlig bent, dat ik toch mijn gedacht erover. :)

FirminCopain
14 november 2012, 12:31
Kleine bump hier! Tegen mijn verwachtingen in ben ik toch geselecteerd om 17 november naar de Destination Canada job fair te gaan in Brussel. 'k Vraag mij af waar ik mij moet aan verwachten. En misschien dat ik best mijn Frans ook nog eens oppoets :p

laat is weten wat ze allemaal te zeggen hebben over working holidays zaterdag! Ik zou na mijn thesis graag naar canada gaan om er in de winter in een skigebied te werken en na het seizoen nog wat rondtrekken. Het zou normaal pas voor september 2014 zijn, maar ben al bezig info te verzamelen ^^

h0pje
14 november 2012, 14:11
Will do!

Aexis
14 november 2012, 16:58
Man! Leuk om deze thread te vinden.
Ik heb de working holiday 3.5 jaar geleden gedaan en ik ben hier nog. Ondertussen ben ik in de eindphase van mijn immigratieprocess.

Ik ben niet perfect franstalig en ik heb zeker al die tijd al overleefd in het Engels en mijn "frans" :P

Djesmin
14 november 2012, 20:30
Amai tof! Wat was de voornaamste reden om te blijven dan? Land, werk, liefde? (Sorry, ben gewoon curieus :) )
Ik had mijn Canada-dromen/plannen een beetje opgeborgen maar onlangs had ik er toch weer zin in.. Nu nog wat aan het sparen en hopelijk binnen een jaartje er toch eens werk van maken.

Aexis
14 november 2012, 23:38
Amai tof! Wat was de voornaamste reden om te blijven dan? Land, werk, liefde? (Sorry, ben gewoon curieus :) )
Ik had mijn Canada-dromen/plannen een beetje opgeborgen maar onlangs had ik er toch weer zin in.. Nu nog wat aan het sparen en hopelijk binnen een jaartje er toch eens werk van maken.

Doen!

On-line verliefd geworden op een Canadese toen ik 20 was. Een jaar een long-distance gehad waarin ik ze 2 keer heb gezien. Na een jaar breinloos de beslissing genomen om niet verder te gaan met school en te verhuizen. Best gek in restrospect. Ik had wind op kop van mijn ouders uiteraard maar voor ze het wisten had ik het papierwerk al opgestuurd.

Aangekomen, Liaison Officer geworden voor Volkswagen in een softwarebedrijf hier. 1 Jaar. Werkvergunning verlengt. 1 Jaar . Nogmaals verlengt. We willen niet trouwen dus ik heb als skilled worker een permanente verblijsvergunning aangevraagd. Ontslagen. Andere job gevonden als programmeur bij nen leverancier voor de Quebec overheid en nu werk ik aan een project met de Cree en de Innuit. En ik mag een paar keer per jaar naar daar voor de job. Een van de locaties is Salluit. je moet maar eens googlen waar dat is: brrrrrrrrrr.

Nogmaals: best gek :P

Na 3.5 jaar heb ik eigenlijk nog altijd periodes van sterke heimwee. Ons plan is om binnen 4-5 jaar naar Belgie te trekken om te kijken of het haar daar bevalt (zij heeft Europese ouders en dus 90% van de familie is daar). Wat helemaal geschift is is dat wanneer ik in canada ben, ik soms die sterke heimwee krijg. Maar wanneer ik in Belgie ben ik het gevoel heb dat ik niet thuis ben :D mensen in soortgelijke posities vertellen me dat dit een vloek is die ik mijn hele leven zal meedragen. Mijn vriendin is optimistisch en die zegt dat ik "two homes" heb :)

Mijn ambitie, buiten mijzelf opwerken in mijn job, is om hier in canada te leren vliegen. Was altijd mijn droom al en is hier veel goedkoper. Met mijn huidige job kan ik dit veroorloven dus ik ben ingeschreven om deze zomer te beginnen! Woohoo!

Een tip voor de working holiday peepz: er zijn veel "touristen" die hier in Montreal overleven door voor een van de vele gamesbedrijven te werken als "Localization tester". Ubisoft, THQ, Funcom, VMC game Labs, Keystone International, BabelMedia... etc. Het nadeel is wel dat deze werkgevers je volledig uitmelken en mishandelen: North-American Style :)

Als iemand ooit vragen heeft mogen zij die altijd naar mij richten. Ik ben ondertussen een ervaren specialist in heel dit gebeuren.

h0pje
15 november 2012, 00:03
Wow, interessant verhaal :)!

Ik weet zelf eigenlijk totaal nog niet hoe ik dit ga aanpakken. Het enige wat ik weet is dat ik eind september 2013 richting Canada wil vertrekken, het liefst naar Montréal waar ik mijn Frans nog wat kan bijspijkeren :p. 't Zou ideaal zijn moest ik ergens een job vinden die in de lijn van mijn studies ligt maar ik ben realistisch genoeg om te weten dat die kans héél miniem is. Sommige bedrijven bieden stages aan, maar die zijn vaak onbetaald en dan rek ik het nog geen 3 maanden.

Maar ik ben ook best bereid om mijn handen uit mijn mouwen te steken, zo lang ik maar ergens aan een job geraak. Ik ben er mij van bewust dat de lonen nogal laag liggen, maar zolang ik er huur & eten mee kan betalen ben ik al tevreden. Sowieso wordt het een avontuur :)

Hoe heb jij het aangepakt om een job te vinden? Of had je via je vriendin al wat connecties?

Aexis
15 november 2012, 18:23
Hoe heb jij het aangepakt om een job te vinden? Of had je via je vriendin al wat connecties?

Ik ben een week na aankomst beginnen zoeken waarvan 95% on-line. Ik heb in totaal 78 CV's opgestuurd verspreid over 3 maanden en in totaal maar 4 job interviews gehad voor ik werk had. Ik had het plan om langdurig te blijven dus ik wouw een job die me daarin kon helpen. Als je wil immigreren als skilled worker moet je effectief een job hebben die bijdraagd aan de maatschappij zonder de jobzekerheid van de gemiddelde Canadees in gevaar te brengen. Vandaar...

Als je Frans vlot is of als je de lat wat lager durft te leggen in het begin heb je zeker binnen de week een job. Je moet niet teveel moeite doen om een job voor 12-15 dollar per uur te vinden in Montreal. Als je buiten Quebec gaat heb je nog meer job zekerheid en hogere lonen. In Alberta kan je volgens mij het meeste verdienen maar daar is effectief niks he.

Na mijn ontslag ben ik opnieuw on-line beginnen zoeken maar uiteindelijk heb ik de meest lucratieve jobinterviews gekregen door mijn opgebouwde vriendschappen met mensen die referenties konden geven, etc.

Mijn voornaamste resource was Craigslist (http://montreal.en.craigslist.ca/)

Ik zocht ook bedrijven op en stuurde een open C.V.

Ik raad ook aan wat research te doen over het schrijven van een C.V. in Noord-Amerika, wat anders is dan in belgie

Fanatix
28 november 2012, 09:03
Een 2 jaar geleden hebben we reeds een reis van 3 weken gemaakt door het Zuidwesten en nu willen we zeker terug.

Er zijn 2 opties die nog overblijven maar we geraken er maar niet aan uit, we zouden sowieso een 20 dagen gaan.
We zouden onze reis regelen via de Fly & Ride methode, we hebben beschikking tot een camper.

We zouden in mei 2013 willen vertrekken.

Optie 1:
Vancouver - Vancouver
Een mogelijke route is dan: Vancouver, Seattle, Calgary, Banff NP, Jasper, Vancouver (met alle nationale parken ertussen die interessant zijn).

Optie 2:
Toronto - Halifax
Een mogelijke route is dan: Toronto, Niagara Falls, Buffalo, Boston, Montreal, Quebec, Halifax (met alle nationale parken ertussen die interessant zijn).

We zijn echt verzot op VS dus route 2 lijkt de interessantste te zijn aangezien die voor een groter stuk door VS gaat, echter we hebben een camper ter beschikking en er zijn dan een pak meer steden die we zouden aandoen wat mss niet makkelijk is? We zoeken een mooi evenwicht tussen nationale parken en steden, in onze ZW route deden we zowel Zion, Grand Canyon, Bryce, Yosemite als Las Vegas, SF en LA.
Dit evenwicht zouden we nu ook graag in onze route zien. Of is dat niet mogelijk omdat vooral west-canada meer natuur bevat en oost-canada meer stedelijk is?

Alvast bedankt voor de hulp!

neomitochondria
16 december 2012, 00:16
Hoi,

Ik had net dezelfde moeilijke keuze, maar heb toch voor het oosten gekozen. Het westen was toch een stuk moeilijker om overnachtingen te vinden en op sommige plaatsen ook geen gsm bereik heb ik gelezen. Ben zelf wel nog niet in canada geweest moet ik zeggen, maar vertrek in juni samen met mijn vriendin voor kleine 20 dagen met een huurauto. Ben wel benieuwd naar ervaringen van oost canada.

Darkgnome
1 februari 2013, 22:36
Beste mensen,

Deze zomer gaan mijn vriendin en ik naar Canada, meer bepaald naar Edmonton.
We zijn daar uitgenodigd op een trouw van een vriendin. De bedoeling is dat, als we daar dan toch zijn, kennis maken met Canada en de natuur en cultuur leren kennen.

Nu, meestal weten we ongeveer wat te doen of wat zowat de leuke plekken zijn.
Zijn er mensen die tips hebben van leuke plekken, leuke slaapplaatsen of dingen die we zeker moeten bezoeken?

Het plan is om toch een periode gebruik te maken van een huurwagen. Zodat we ons vlot en snel kunnen verplaatsen.

Alle tips zijn welkom! :-)

Joeri
3 februari 2013, 10:40
Edmonton is een beetje een speciale stad vond ik toen ik er was. Vanuit toeristisch standpunt eigenlijk niet zoveel te doen, maar heb me er wel geamuseerd. De mall is eens cool om te zien, maar 't blijft gewoon een shoppingcenter, hoe groot het ook mag zijn. Old Strathcona en Fort Edmonton park zijn ook wel eens tof om te zien, maar uiteindelijk heb je daar alles op een dag wel gezien. Whyte Ave 's nachts is dan weer een ander verhaal. Enorm toffe uitgangsbuurt :)

Elk Island national park is vlakbij om eens een dagtrip te doen. Jasper National Park (en meteen Yoho NP, Banff NP en alles daar in de buurt) zou je gedaan moeten hebben. Icefields Parkway helemaal doen en dergelijke. Maar daar heb je meerdere dagen voor nodig als je alles deftig wil doen. Is zo'n 3-4u rijden vanuit Edmonton.
Daar in de Rockies zijn de Wilderness Hostels wel leuke slaapplaatsen, of gewoon kamperen :)

McPipo
4 februari 2013, 15:40
Ik ben een paar jaar geleden in die streek geweest en er 3 weken rondgetrokken, met huurwagen en vooral campings om te overnachten. Prachtige natuur, uitgestrekt, veel wildlife (beren, herten, ....).

Wij zijn vertrokken vanuit Calgary. Mooie stad, vooral als je er bent rond de Calgary Stampede (rodeo), zeker doen!!
Daarna hebben we de driehoek Banff - Jasper - Kamloops gevolgd.

Zoals Joeri zegt, Jasper NP, YOHO NP, Banff NP, Icefields parkway maar ook bvb Wells Gray provincial Park, Glacier NP. Clearwater Lake, Lake Louise vind ik ook echte aanraders. De steden/dorpen op zich stellen niet veel voor, de natuur er rond is des te indrukwekkender.

Djesmin
5 februari 2013, 18:40
Efkes bumpen
Is hier al iemand vertrokken ondertussen? Of terug for that matter? :p
Ik ben nu bezig met alles in te vullen, woensdag heb ik mijn paspoort. 'k Hoop om eind september te vertrekken. Zou dat doenbaar zijn?

h0pje
5 februari 2013, 19:07
Juist, ik was efkes de thread helemaal vergeten. Ik ben dus uiteindelijk niet naar die Canada International werkbeurs geweest, om de simpele reden dat het volgens mij ook totaal niet nuttig is. 'k Had op voorhand al de werknemers en advertenties bekeken en er zat niets tussen dat mij echt aansprak.

Djesmin, ik ben ook van plan om half september te vertrekken en ik veronderstel wel dat dat doenbaar is in die tijd. 't Probleem is dat er nog niets concreet vast ligt. Ik weet zelfs nog niet waar ik naartoe wil; ik twijfel nog tussen Montréal, Toronto of Vancouver. Volgende week vrijdag heb ik een afspraak met iemand van WEP om eens te praten over de mogelijkheden die zij bieden kwa ondersteuning en verzekeringen enzo. 'k Weet niet of ik met hen in zee ga, dat zie ik dan nog wel. De ouders zouden liever hebben van wel, omdat ik dan een "zekerheid" heb en een organisatie waar ik op kan terugvallen moesten er problemen zijn.

Ergens in maart is er ook een bijeenkomst van AIESEC in Leuven over werken en studeren in het buitenland. 'k Zal eens gaan zien of Canada daar tussen zit & wat ze daar dan precies over kunnen vertellen.

Dus momenteel ligt het plan nog stil tot maart. 'k Weet zeker dat ik mid september zal vertrekken, maar 'k zal pas in maart deftig stappen ondernemen en mijn visum aanvragen. Tegen dan weet ik hopelijk al waar ik naartoe wil trekken.

dacuba
5 februari 2013, 19:17
Efkes bumpen
Is hier al iemand vertrokken ondertussen? Of terug for that matter? :p
Ik ben nu bezig met alles in te vullen, woensdag heb ik mijn paspoort. 'k Hoop om eind september te vertrekken. Zou dat doenbaar zijn?

Het is niet de IE Canada maar wel vergelijkbaar: ik ga als vrijwilliger een jaar naar Hamburg (Duitsland), begin in augustus, via het EVS (European Voluntary Service) programma!

Djesmin
5 februari 2013, 19:45
Het is niet de IE Canada maar wel vergelijkbaar: ik ga als vrijwilliger een jaar naar Hamburg (Duitsland), begin in augustus, via het EVS (European Voluntary Service) programma!

Interessant! Wat houdt dat dat precies in?

dacuba
5 februari 2013, 20:42
Ik ga even heel lui zijn en je gewoon doorverwijzen naar mijn specifiek project: EUROPA - Youth - European Voluntary Service - Accredited organisations (http://ec.europa.eu/youth/evs/aod/hei_form_en.cfm?EID=6002192111)

Ik kan het zelf niet veel beter verwoorden :p. Ik hou er ook een Youth In Action certificaat aan over, voor wat het waard is.

technolover
5 februari 2013, 20:44
Na mijn weigering der werkvergunning ben ik volop beginne planne voor een tripke alleen me mijne rugzak om Canada te gaan verkenne een maand later zat ik dan ook op de vlieger naar daar, Quebec city, Toronto en alles ertusse gezien en nog een paar roadtripkes gedaan, veel mense lere kenne en als einde 4 dagen new york die door Sandy (de orkaan) verlend is naar 6 dagen. Zeker geen spijt van en ok wel aan te raden :)
heb er uiteindelijk een maand en half gezete en vond het naar huis keren nog wel spijtig.

technolover
5 februari 2013, 20:49
En moest er iemand info willen over hostels ofzo in montreal of toronto of welke omgevingen van een van deze steden het interessantste is, dan wil ik dat zonder probleem wel doorgeven.

Djesmin
5 februari 2013, 22:08
Ik zou pas half oktober gaan (moet nog naar een trouw), dan hopelijk lang genoeg werken om dan de laatste paar maanden in de zomer rond te kunnen trekken.
Qua locatie neig ik naar Calgary.. Qua jobmogelijkheden doenbaar blijkbaar (veel toerisme in de winter), niet te duur om te wonen (vergeleken met die andere grote steden toch), wel redelijk koud in de winter (en zomer for that matter) maar dat stoort mij niet echt, dicht bij verschillende nationale parken, de rockies en goed qua transportmogelijkheden ook.

Nuja, dat is na een klein beetje research.. Misschien dat mijn gedacht nog veranderd, als iemand nog meer info heeft over jobmogelijkheden, klimaat, natuuromgeving en hoe goedkoop/duur wonen het is in andere steden, laat maar komen!

h0pje; laat zeker weten wat uw indruk over WEP dan uiteindelijk was. Voor mij lijkt het echt wel iets te duur voor ding die je zelf allemaal kan doen. Een koppel die ik ken is voor een klein jaar naar Australië geweest en zeiden ook achteraf dat ze het liever zonder WEP hadden gedaan.

edraket
5 februari 2013, 22:27
Calgary is echt een kutstad imo. Zag er mij enkel kantoren uit in de binnenstad, ik ben daar geweest in februari en dat is daar zo dood als iets. Ook ijzig koud...
Dan zou ik eerder opteren voor iets zoals Vancouver (ook niet echt mijn cup of tea, maar in ieder geval een levendigere stad :p)

Djesmin
5 februari 2013, 22:29
Ah, das goed om te weten! Maar Vancouver schijnt wel heel duur te zijn om te wonen.. Welke stad vond je dan het leukst vertoeven?

Dr. Cosmo
5 februari 2013, 23:14
Ah, das goed om te weten! Maar Vancouver schijnt wel heel duur te zijn om te wonen.. Welke stad vond je dan het leukst vertoeven?

Ik woon nu anderhalf jaar in Vancouver en ik kan bevestigen dat de huurprijzen vrij hoog liggen. Je mag ook niet vergeten dat de gemiddelde lonen ook iets hoger liggen dan in België.

Vancouver is zoveel meer aantrekkelijk dan Calgary: In de winter heb je de 3 bergen (Grouse, Seymour en Cypress) vlakbij om te gaan skieën of snowboarden. In de zomer heb je dan weer de vele stranden rondom het stadscentrum. En de natuur is ook steeds vlakbij als je wilt gaan hiken.

Djesmin
5 februari 2013, 23:35
Ongeveer welke prijs kan ik verwachten voor een 1bedroom apt?

Dr. Cosmo
5 februari 2013, 23:45
Ongeveer welke prijs kan ik verwachten voor een 1bedroom apt?

Hangt ervan af in wel deel van de stad je wilt wonen: Downtown, Kitsilano (de iets "hippere" buurt), North Van, vlakbij de universiteit, ... Kijk eens rond op vancouver, BC apts/housing for rent classifieds - craigslist (http://vancouver.en.craigslist.ca/apa/)

Djesmin
6 februari 2013, 00:05
Super, merci! Met efkes door die adds bladeren begint het al te kriebelen. :D

Heb je iets van blog ofzo over je ervaringen in Vancouver toevallig?

Dr. Cosmo
6 februari 2013, 00:49
Super, merci! Met efkes door die adds bladeren begint het al te kriebelen. :D

Heb je iets van blog ofzo over je ervaringen in Vancouver toevallig?

Ik heb geen blog meer, maar deel wel mijn foto's nog op Flickr: Collection: Canada (http://www.flickr.com/photos/janheuninck/collections/72157627739339051/)

h0pje
6 februari 2013, 10:49
Ik heb geen blog meer, maar deel wel mijn foto's nog op Flickr: Collection: Canada (http://www.flickr.com/photos/janheuninck/collections/72157627739339051/)

Nice! Het enige dat mij wat afschrikt aan Vancouver is dat het zo'n regenachtige stad zou zijn, klopt dat?
Mijn humeur hangt vaak nogal vast met het weer, dus als het echt bijna elke dag miezerig regent ga ik dat nie zo aangenaam vinden en kies ik beter voor een andere stad :p

Djesmin
6 februari 2013, 11:19
Dat is inderdaad een van de dingen die mij ook zouden tegenhouden.

Sunniest City in Canada - Current Results (http://www.currentresults.com/Weather-Extremes/Canada/sunniest-cities.php)
Daarmee mijn vorige keuze :p

Voor mij zijn de belangrijkste dingen relatief dicht en makkelijk te bereiken natuur/nationale parken, zonnig weer (koude geeft niet), niet te duur om te wonen, genoeg te doen (zowel in stad zelf als errond bv snowboarden) en veel jonge mensen.
Aantal jobmogelijkheden ook wel, maar daar trek ik mijn plan wel in.

h0pje
6 februari 2013, 11:49
Idem eigenlijk :) Maar 'k heb al ondervonden dat het nogal moeilijk is om die mix perfect te krijgen. Je moet altijd wel ergens inleveren. De goedkopere plaatsen om te wonen zijn ook meestal de plaatsen waar niet zoveel te doen is of waar weinig andere travellers/backpackers te vinden zijn.

Wat natuur en nationale parken betreft denk ik dat zowat alle plaatsen wel oké zijn. Zelfs in een grootstad als Toronto zijn er vlotte busverbindingen met bijvoorbeeld Algonquin Provincial Park. En zuid-Ontario heeft precies ook nog een goede ranking wat uren zonneschijn betreft :p

Dr. Cosmo
6 februari 2013, 17:38
Nice! Het enige dat mij wat afschrikt aan Vancouver is dat het zo'n regenachtige stad zou zijn, klopt dat?
Mijn humeur hangt vaak nogal vast met het weer, dus als het echt bijna elke dag miezerig regent ga ik dat nie zo aangenaam vinden en kies ik beter voor een andere stad :p

Het klimaat is hier hetzelfde als in België, misschien zelfs iets warmer. Deze winter hebben we bijvoorbeeld amper sneeuw gehad (in tegenstelling tot jullie). Ja, het kan hier wel eens regenen, maar niet uitzonderlijk veel imo...

Joeri
13 februari 2013, 17:29
Vandaag LOI aangekregen, aanvraag is verstuurd de eerste dag dat de formulieren beschikbaar waren. Gaat behoorlijk vlot daar in Parijs blijkbaar :)

h0pje
13 februari 2013, 18:34
Nice! Waar in Canada ga je naartoe?

Joeri
13 februari 2013, 18:49
Nog niet 100% zeker eigenlijk. Allicht eerst een maandje ofzo rondreizen, erna naar Calgary of Edmonton (in beide steden wat vrienden en kennissen wonen). Op zich is het eigenlijk mijn doel te kunnen blijven (job met LMO te pakken krijgen, en na 12 maanden werk via de CEC proberen te blijven). Dus wil tijdens m'n WH al zoveel mogelijk van die maanden vol krijgen. Als m'n opzet lukt erna nog wel eens uitgebreider het land doorreizen en me eventueel in een andere stad settelen.

h0pje
16 februari 2013, 02:03
Lijkt me wel leuk om familie en kennissen in Canada te hebben waar je eens kan bij langs springen :)

Vandaag had ik dus een afspraak met WEP. Eerlijk: waarschijnlijk is het makkelijk doenbaar om zelf alles te ondernemen, maar die vrouw waar ik een afspraak mee had heeft zelf ongeveer hetzelfde parcours afgelegd als ik van plan ben. En zij had een hoop tips ivm. reizen, afhandelen van administratieve zaken in België & Canada, etc. 'k Denk dat ik toch die 530€ ga neerleggen voor de zekerheid en ja, ook het gemak. En zo zijn de ouders ook weer wat geruster.

Btw Joeri, ik ben momenteel mijn aanvraag voor WHV aan het indienen. Weet jij soms nog wat je dient in te vullen bovenaan dat Family Information document? Daar kan je kiezen tussen visitor/worker/student/other. Nu weet ik niet echt wat je daar moet invullen voor een working holiday visum en ik vind dat ook nergens online terug. :)

dacuba
16 februari 2013, 02:11
Hoe vertellen jullie dit aan vrienden/familie, dat je er voor x aantal maanden tussenuit trekt? Hoe reageren ze?

WarCry-dude
16 februari 2013, 05:16
't Is niet Canada maar ik kan hier ook wel op antwoorden. Dat vertellen... tja, als ge verwacht dat dat een struikelblok zal zijn voor uw familie, dan zou ik ze gewoon eens allemaal aan tafel zetten. Laat ze weten dat ge groot nieuws hebt dat ge met iedereen tegelijk wilt delen zodat ze zich al wat voorbereiden en breng het dan.

Ik was in den tijd wat bang voor reacties dus ik had nogal lang gewacht met het zeggen aan mijn ouders. Mijn ma was daar wel serieus van verschoten. Onze pa, mijn zus en vrienden daarentegen vonden het allemaal cool. Mijn eerste poging om te vertrekken was door omstandigheden mislukt en in de jaren nadien is mijn ma dan ook gewend geraakt aan het idee. Nu steunt ze mij er 100% in.

h0pje
16 februari 2013, 10:02
Hoe vertellen jullie dit aan vrienden/familie, dat je er voor x aantal maanden tussenuit trekt? Hoe reageren ze?

'k Heb dat idee eigenlijk heel traag aangebracht :) Ergens begin vorige zomer heb ik zo wat kleine hints laten vallen dat het mij wel leuk leek om na mijn studies eens een jaartje er helemaal tussenuit te gaan. 'k Was dat jaar ook op reis geweest naar de VS (met korte stop in Canada) en die cultuur en natuur interesseerde mij heel erg. Dus begon ik de mogelijkheden op te zoeken en er meer en meer enthousiast over te praten.

Mijn ma was in het begin nogal sceptisch omdat ze dacht dat ik dat toch niet zou doen. Vroeger was ik niet direct het type dat lang weg zou blijven van thuis. Maar toen ik mij had ingeschreven voor een infosessie aan de ambassade had ze wel door dat het iets serieuzer was. En sinds deze Kerst pas dringt het helemaal door dat ik ga vertrekken. 'k Weet dat ze mij niet graag gaat zien vertrekken, maar ze steunt mij ook wel omdat ze vindt dat het nu het perfecte moment is om zoiets te ondernemen. En mijn familie weet het nu ook, en aanvaardt dat.

'k Moet er wel bij zeggen dat ik een nogal internationale familie heb :) Bijna elke neef/nicht is voor bijna een jaar op Erasmus vertrokken en 2 er van wonen nu nog steeds in het buitenland. 'k Denk dat haar grootste 'angst' is dat ik daar iemand zou leren kennen en ook niet meer zou terug komen :p

Joeri
16 februari 2013, 10:40
Lijkt me wel leuk om familie en kennissen in Canada te hebben waar je eens kan bij langs springen :)

Vandaag had ik dus een afspraak met WEP. Eerlijk: waarschijnlijk is het makkelijk doenbaar om zelf alles te ondernemen, maar die vrouw waar ik een afspraak mee had heeft zelf ongeveer hetzelfde parcours afgelegd als ik van plan ben. En zij had een hoop tips ivm. reizen, afhandelen van administratieve zaken in België & Canada, etc. 'k Denk dat ik toch die 530€ ga neerleggen voor de zekerheid en ja, ook het gemak. En zo zijn de ouders ook weer wat geruster.

Btw Joeri, ik ben momenteel mijn aanvraag voor WHV aan het indienen. Weet jij soms nog wat je dient in te vullen bovenaan dat Family Information document? Daar kan je kiezen tussen visitor/worker/student/other. Nu weet ik niet echt wat je daar moet invullen voor een working holiday visum en ik vind dat ook nergens online terug. :)

Worker. 't is een working holiday he ;)

Welk parcours ben je dan van plan?
Ben er zelf nog niet echt uit hoe ik bepaalde administratieve zaken hier juist moet doen. Moet je bijvoorbeeld een officieel adres in België behouden terwijl dat je daar zit?

Hier thuis wisten ze al lang dat ik dat wou doen. Heb een keer een jobaanbieding in Brazilië en eentje in Argentinië door omstandigheden moeten weigeren enkele jaren terug, en dat knaagt nog altijd. Het besef dat ik weg wil is er dus al wel even.

h0pje
16 februari 2013, 11:25
Worker. 't is een working holiday he ;)

Welk parcours ben je dan van plan?
Ben er zelf nog niet echt uit hoe ik bepaalde administratieve zaken hier juist moet doen. Moet je bijvoorbeeld een officieel adres in België behouden terwijl dat je daar zit?

Alright, bedankt!

Ik ben van plan om een ticket naar Toronto te boeken en daar eerst een job te zoeken. Daarna wil ik verder reizen naar Montréal, Quebec en Ottawa en dus vooral toch aan de Oostkust blijven. Moest ik toch een gaatje in mijn budget vinden wil ik zeker proberen om eens Vancouver gezien te hebben, maar dat zien we dan wel. 'k Ben nogal van het idee afgestapt van alles heel hard op voorhand te plannen want blijkbaar is dat bijna onmogelijk omdat je nooit weet wie je zal ontmoeten en waar je uiteindelijk naartoe zal trekken.

Ze hadden mij gezegd dat ik mij voor het vertrek nog moest inschrijven bij de VDAB als werkzoekende en dat ik het WHP eigenlijk kan inkaderen als een soort van buitenlandse stage om mijn talen te verbeteren. Dus dan moet je nog altijd een domicilie in België hebben en in orde zijn met de mutualiteiten en dergelijke.

Joeri
16 februari 2013, 11:50
Hmm, okay. VDAB zal ik inderdaad ook eens bezoeken om te horen wat die daar zeggen.

Als je wil rondreizen, Canada is naar mijn ervaring een heel makkelijk land om te liften. Toen ik er laatst was en vanuit Calgary tot Banff wou liften was de eerste wagen die stopte iemand die me een rit tot Vancouver aanbood. Kennis van me is vrij eenvoudig van Vancouver tot Newfoundland gelift, en Toronto-Vancouver zou naar 't schijnt ook heel vlot te doen zijn.

Djesmin
20 februari 2013, 22:31
Alright, bedankt!

Ik ben van plan om een ticket naar Toronto te boeken en daar eerst een job te zoeken. Daarna wil ik verder reizen naar Montréal, Quebec en Ottawa en dus vooral toch aan de Oostkust blijven. Moest ik toch een gaatje in mijn budget vinden wil ik zeker proberen om eens Vancouver gezien te hebben, maar dat zien we dan wel. 'k Ben nogal van het idee afgestapt van alles heel hard op voorhand te plannen want blijkbaar is dat bijna onmogelijk omdat je nooit weet wie je zal ontmoeten en waar je uiteindelijk naartoe zal trekken.

Ze hadden mij gezegd dat ik mij voor het vertrek nog moest inschrijven bij de VDAB als werkzoekende en dat ik het WHP eigenlijk kan inkaderen als een soort van buitenlandse stage om mijn talen te verbeteren. Dus dan moet je nog altijd een domicilie in België hebben en in orde zijn met de mutualiteiten en dergelijke.

Waarom de voorkeur voor de oostkust? Ik twijfel nog steeds :p

Edit: 'k Ben gisteren om mijn internationaal reispaspoort geweest en wou dus beginnen met alles in te vullen maar als ik de pdf wil openen staan niets van mijn gegevens die ik via de site al invulde al ingevuld (als ik op de link in de mail klik opent mijn computer het php tekst bestand en daaruit kan ik de pdf halen via de link en zie ik in het scriptje mijn gegevens staan, maar in de pdf zelf dus niet.) Hebben jullie dit zelf ingevuld? Mag dit eventueel met de hand (in hoofdletters dan)? Want in acrobat kan ik die bepaalde velden dus ook niet invullen...

h0pje
20 februari 2013, 23:03
Waarom de voorkeur voor de oostkust? Ik twijfel nog steeds :p

Omdat het in Vancouver veel regent :unsure:.

Nee eigenlijk om verschillende redenen. Eerst en vooral omdat ik in september vertrek en het daar dan blijkbaar een schitterende indian summer is. Maar ook omdat er heel veel te zien en doen is rond Toronto. Zo kan je makkelijk naar Ottawa, Montreal, Quebec, New York, Chicago, Detroit, etc. reizen want die afstanden zijn relatief klein. En aangezien ik ook graag mijn Frans wat zou bijschaven lijkt het mij leuk om eventueel toch nog richting Montreal te trekken. Oja, en het weer is ook aangenaam in die streek. Er zijn duidelijke verschillen tussen de seizoenen: in de winter echt koud en sneeuw terwijl het in de zomer aangenaam warm is met veel zon.

Maar ik sluit ook niet uit dat ik misschien tijdens dat jaar de oversteek maak en naar de westkust trek. 'k Wil sowieso eens Vancouver bezoeken en eventueel Seattle als dat lukt :)

't Komt er dus op neer dat ik start in Toronto en dat ik wel zie waar ik uiteindelijk eindig. Afhankelijk van mensen die ik ontmoet of (job)kansen die zich voordoen.

Joeri
21 februari 2013, 01:04
Iemand trouwens aanraders in verband met de verplichte health insurance voor als je naar daar gaat? Hier in de buurt al eens gaan rondhoren en blijkt toch wel wat verschil op te zitten qua prijzen.

h0pje
21 februari 2013, 01:46
Er zit daar inderdaad een groot verschil op. Het goedkoopste dat ik tot nu toe gevonden heb is via WEP: 300€ basisverzekering/jaar of 468€ uitgebreide verzekering/jaar. De andere prijzen liggen precies allemaal rond 750€ minimum. Maar ik probeer het nog wa verder uit te pluizen :p

Ik weet ook niet echt of je effectief 12 maanden verzekerd moet zijn. Sommige sites zeggen dat je verplicht een verzekering moet hebben voor de duur van je visa (dus 12 maanden) of je komt het land niet binnen. Maar indien je bijvoorbeeld maar voor een half jaar gaat, is het nogal debiel om 6 maanden verzekering teveel te betalen.

Joeri
21 februari 2013, 18:22
Goedkoopste dat ik had was bij Chartis/AIG. Een 435 (indien je onder de 25 jaar bent) voor uitgebreide verzekering (medische kosten, ongevallen, zelfs wat juridische bijstand indien nodig).

Ik denk dat, als je geen 12 maanden verzekerd bent, men slechts een werkvergunning tot het einde van je verzekering uitrijkt.

h0pje
21 februari 2013, 18:44
Hebben jullie dit zelf ingevuld? Mag dit eventueel met de hand (in hoofdletters dan)? Want in acrobat kan ik die bepaalde velden dus ook niet invullen...

Ik had hetzelfde probleem, maar dat was omdat ik het bestand te snel gedownload had. Als je dat opent in je browser en zo'n 30 seconden wacht wordt het normaal automatisch ingevuld :) En dan kan je het zonder problemen downloaden met de reeds ingevulde gegevens. En anders is dat volgens mij geen probleem om met de hand in te vullen, aangezien je toch een aantal dingen nog zelf met de hand moet invullen.

Goedkoopste dat ik had was bij Chartis/AIG. Een 435 (indien je onder de 25 jaar bent) voor uitgebreide verzekering (medische kosten, ongevallen, zelfs wat juridische bijstand indien nodig).

Ik denk dat, als je geen 12 maanden verzekerd bent, men slechts een werkvergunning tot het einde van je verzekering uitrijkt.

Bedankt voor de tip, 'k zal mij daar dan nog eens in verdiepen. En hm, dan lijkt het mij het best om toch direct voor 12 maanden een verzekering te nemen. Anders zit ik met een serieus probleem indien ik na 9 maanden toch nog wat langer wil blijven.