PDA

Volledige versie bekijken : Leuke en snelle groepsspelen gezocht :)

zipke
10 april 2007, 13:31
Beste mensen,

ik heb onlangs van een vriend een spel leren spelen en we hebben ons reuze geamuseerd.

Het leuke aan het hele spel was nu dat je het met veel mensen kan spelen en dat je er niets voor nodig hebt...

De naam van het spel ontsnapt me even (al denk ik dat het "het spel van Wakkerdam" was ofzo), maar het wordt wel vaak gespeeld in jeugdbewegingen dacht ik. Je moet (minstens) met 9 spelers zijn en 1 verteller. Dan heb je verschillende functies zoals de ziener, de piepende jongen, de heks, de weerwolven en nog een aantal andere.

Waarom ik deze thread nu start: misschien kennen jullie nog van die leuke spelen die je makkelijk kan doen met een aantal vrienden. Gewoon zonder er iets voor nodig te hebben. Natuurlijk mag er wel een spel kaarten gebruikt worden (maar geen gewoon spel kaarten uitleggen aub zoals wiezen ofzo:)). Ik bedoel gewoon dat er geen bordspel of (al te lange) voorbereiding aan te pas mag komen.

Misschien kennen jullie er zo een aantal waarvoor je enkel je hersenen nodig hebt, dus niet zakdoekje leggen ofzo :unsure: :)

Trouwens voor de geïntersseerden wil ik wel het spel uitleggen dat wij gespeeld hebben, dan zal ik de thread alvast openen.

Ohja, voor diegene die een spel willen uitleggen, kan dit duidelijk gebeuren?:p
Aantal spelers:
Benodigdheden:
Spelregels:

Zodat het tenminste een beetje overzichtelijk wordt, ipv dat iedereen vragen gaat stellen en de antwoorden verspreid staan enzo...

Get me?

Allllllllrighty then, hopelijk is er wat reactie :)

Groetjes,

Zipke.

Alola
10 april 2007, 14:14
De Weerwolven van Wakkerdam bedoel je! (kwestie van dat al te verduidelijken). Er bestaan echt tientallen dergelijke games... Als ik het zie zitten post ik later nog wel wat meer.

Godzilla*Akira
10 april 2007, 14:34
orgie's zijn naar het schijnt ook heel leuk om te spelen...

Tot hier mijn niet nuttige deelname aan deze thread...

Was er hier trouwens nergens een thread ivb met groepspelletjes,

EDIT* nvm ,is met drank.

lttuvix
10 april 2007, 15:32
mastermind

per groep bepaalt de mastermind een bepaalde code (best ff opschrijven ofzo) ge hebt dan nrs van 1 tot 9

ma elk nr heeft een opdracht bv: nr 1 is : iemand pakt een rietje en een andere een spaghetti riet en de bedoeling is da spaghetti door de rietje te duwen. nr2 is dan dat ge bv uw linkerschoen aan uw rechtervoet zet visa versa en dan zo voor het eerst een route lopen

nadeel alleen is dat na een tijdje die opdrachten beginnen tegen te steken =) want als ge de verkeerde nrs zegt moet ge opnieuw nrs zeggen en dus oiok de opdrachten doen

MetalG
10 april 2007, 16:21
en ga je nummer 1 uitleggen ? wakkerdam ?

lttuvix
10 april 2007, 16:24
da nr1 enzo was maar een voorbeeld. Het leukste is uw eigen opdrachten verzinnen

zipke
10 april 2007, 16:37
Ja inderdaad het waren de Weerwolven van Wakkerdam!

Alola, neem je tijd hoor. Heb ik ze binnen 2 minuten of binnen 2 weken, maakt niet uit. Zolang ik ze maar heb en je de thread niet uit het oog verliest ;)

Ittuvix: jouw spelletje ziet er ook wel grappig uit, al moet je wel veel inspiratie hebben voor al die opdrachten :)

Bedankt voor de bijdrage !

Zipke.

@ Lian-Li: ik zal proberen één dezer het spel uit te leggen! Waarschijnlijk vanavond ofzo.

ironhorn
10 april 2007, 16:38
uno, met kaartspel en gemakkelijke regels

(je kan hier ook nog andere regels op toepassen, bv dat je mag verdergaan op een 2+ en 4+, je voordat het je beurt is mag verdergaan als je dezelfde kaart opgooit, bij 100p een opdracht doen etc)

zipke
10 april 2007, 16:41
Mja maar uno is zoiets dat ik niet bedoel.

Ik bedoel echt gewoon, je zit in een kring en iemand zegt we gaan dat spelen en 2 seconden later ben je bezig.

Als ik naar vrienden ga heb ik bijvoorbeeld niet altijd een spel uno ofzo op zak :)

We zetten ons en spelen...

lttuvix
10 april 2007, 16:41
een andere groepsspel is dracula.

Je zorgt dat het huis donker is, en indien mogelijk lekker veel creepy stuff planten. Andere benodigdheden is een kaars/zaklamp voor alle deelnemers.

Iedereen trekt een strookje, daar staat op boer, vampierenjager of dracula. Er mag maar 1 dracula en vampierenjager zijn. De bedoeling is dat om de 5 minuten een bel luidt en alle spelers samen moeten komen voor een nieuwe opdracht te doen, opdrachten als : kijk eens in de spiegel of je nog een spiegelbeeld hebt (zorg ervoor dan dat je op de spiegel tape plakt zodat ze geen weerspiegeling hebben), of ga in een hoekje zitten en hoop dat je niet word gebeten, zoek knoflook en loop ermee rond nu kan je niet gebeten worden,.... super plezant als je me veel bent ma je moet er wel veel voorbereiding aan hebben, huis versieren, decoraties, zorgen dat alles wat je moet trachten te vinden er ook daadwerkelijk is =)

zipke
10 april 2007, 16:43
Ik vrees dat er aan dracula te veel voorbereiding is. Ik zoek meer een praat/denk spelletje.

Maar zoals reeds gezegd zal ik vanavond de weerwolven van wakkerdam uitleggen, dan begrijpen jullie ongeveer wat ik bedoel.

Dat is echt een zaaaaaalig spel!

lttuvix
10 april 2007, 16:51
stratego
Ik denk dat je dit spel wel kent. Het is een varinat op het normale strategoo, maar in plaats van een bord vol pionnen heb je een bos vol spelers met kaartjes waarop staat dat ze bijvoorbeeld mineur of bom zijn.
Maar verander de karakters in een voedselketen of iets met je thema. Wat gebeurt er als twee gelijken elkaar tikken ? Wat gebeurt er als iemand af is ?

Alola
10 april 2007, 17:53
Ik heb nu wat meer tijd... Kijk, er zijn behoorlijk wat spelen zoals Weerwolven, maar bij bijna allemaal gaat het erom dat je materiaal nodig hebt (dat je soms wel, en soms niet, zelf kunt maken) en tijd. De beste tip die ik kan geven is deze vraag opnieuw posten op fora van de scouts en de chiro, die hebben meestal wel een spelbundel liggen.

Ik ken heel wat echte gezelschapsspelen (en dan bedoel ik dus niet Uno of Monopoly) en daar zitten er wel nog tussen die leuk zijn als je met meer bent, vb. Boonanza (3-5p), Munchkin (3-6p) en Machiavelli (2-7p)... Het belangrijkste is echter dat je moet weten wat je't liefst doet: je inleven in een rol (Machiavelli, Weerwolven, Dracula,), gewoon een grappig spel waar je nu en dan efkes bij moet denken (Munchkin, Boonanza)... [je vindt heel wat info over de games die ik noemde en andere via google en op www.anderspel.nl]
O, en dit is ook zalig: http://www.vonck.nl/kubb/ - hiervoor moet je sportief zijn en 't is een buitenspel.

Maar nogmaals: voor een lange lijst met eerder chiro/scouts/cm-materiaal, ga op zoek naar dergelijke fora... Je kunt ook altijd langs een Chiro- of Scoutswinkel gaan, want zelf heb ik wel al veel van die spelen gespeeld, maar ik ben vooral fan van de gezelschapsspelen (dus niet met eigen voorbereiding, maar gewoon een doosje met wat kaarten of zo).

Tha_nOn
10 april 2007, 20:10
enige dat ik weet in die trant is maffia
aantal spelers: maakt niet zo veel uit, maar aangezien ge 2à 3 maffia nodig hebt en 1 spelleider kunt ge dat pas echt met een stuk of 9-10 man doen denk ik (aantal maffia vermeerder/vermindert ge naar believen in samenspraak met hoeveel man erbij is:p)

spelregels: iederen zit in neer ogen dicht, spelleider gaat rond en geeft iedereen tikken op zijn rug: 1 tik -> mens, 2 tikken maffia
(spelleider moet wel veel in goeie banen leiden:p)
dan spelleider zegt dat maffia moet ontwaken, zodat ze weten wie maffia is (logisch:p anders kunnen ze niet samenwerken)
maffia moet weer gaan 'slapen' en dan mag iedern ontwaken
dan is het de bedoeling dat iedereen, iedereen beschuldigt (kan zijn à la, dien heeft een pet op dus hij is maffia, of dien is normaal heel extravert en hij zwijgt nu dus hij is maffia) anyway de spelleider pikt er 2 namen uit die het meeste gezegd zijn en iedereen mag stemmen (dus eerst vragen wie stemt er op jan, tellen, dan wie stemt er op piet, tellen), diegene met de meeste stemmen wordt dood verklaard (dus die mag gewoon met zijn ogen open blijven zitten voor de rest van het spel, en zijne mond houden:p)
spelleider zegt dan ook of die een gewone mens of maffia was
dan gaat iedereen weer slapen, en maffia ontwaakt, zij kunnen 1 iemand van de gewone mensen doodstemmen (meestal diegene die het dichtste in de buurt kwam van ne maffia, maar dat moet ge tactisch spelen want dat kan enorm opvallen:p) anyway het stemmen van de maffia gebeurt wel geluidloos (stemmen herkennen kan iedereen:p) de spelleider gaat dus volledig de kring rond (als in ' wie stemt er sofie dood' 'wie stemt er nele dood' wie stemt er bert dood') en als de spelleider gans rond is zegt die ook wie er dan dood is (belangrijk:p als ge de groep afgaat vergeet ook niet de naam van da maffia te vragen anders valt da wel heel hard op:p)
gaat maffia weer slapen
iedereen wordt wakker
en het begint weer <o/

blijft duren tot alle maffia dood is of alle mensen dood zijn

zipke
10 april 2007, 22:02
@ Tha_non: maffia is blijkbaar een vereenvoudigde versie van de Weerwolvan van Wakkerdam. Ook leuk, maar bij Wakkerdam zijn er meer functies en dus meer mensen die iets speciaals van elkaar weten, waardoor de beschuldigingen niet in het wilde weg worden gedaan...

Tha_nOn
10 april 2007, 22:06
@ Tha_non: maffia is blijkbaar een vereenvoudigde versie van de Weerwolvan van Wakkerdam. Ook leuk, maar bij Wakkerdam zijn er meer functies en dus meer mensen die iets speciaals van elkaar weten, waardoor de beschuldigingen niet in het wilde weg worden gedaan...

tjah das het probleem als niemand dat spel hier uitlegt:p ik ken dat spel zelf niet eh

lttuvix
10 april 2007, 22:08
ey mannen ik moe er wel bijzeggen da ik JGZ volg en ik moe opt einde vant jaar 9 soorten spellen uitvinden (groepsspelen,balspelen, etc etc) ma voor een of andere redenen krijg ik massa ideetjes plots

denkimi
11 april 2007, 00:05
tikkertje.