PDA

Volledige versie bekijken : India?

rom
14 maart 2007, 18:58
Hey all,
we zijn er serieus aan het denken om rond september naar India te gaan voor 3 weken (de juiste streek staat nog niet vast).
Ik heb echter al wilde verhalen gehoord over uiterst opdringerige bedelaars, en dat is nu iets waar ik echt tegenop zie.
Iemand van jullie al dat land bezocht? Wat zijn jullie ervaringen met de bedelaars (gelieve ook de streek waar jullie waren, te vermelden)?
Alvast bedankt!

Arifiene
14 maart 2007, 20:37
Zucht...
Wat denk je nu zelf?
Er leven daar miljoenen mensen op straat, en die zien een 'rijke' westerling afkomen... Ge zou voor minder bedelen.
Dus JA ge zult er last van hebben, bijna overal in India, da weet ge toch op voorhand...
(vriendin zat 2 maand in calcutta btw)

democracy02
14 maart 2007, 20:42
opdringerige bedelaars zeggen da ze te opdringerig zijn en da ze daardoor geen geld krijgen;

onopdringerige bedelaars geld geven... (2 euro van ons is bij hen al 50 euro ofzo :p )
doe de mensen daar es een plezier, en ge gaat er uzelf ook beter door voelen (try it and u will see)

maar doe het nie om te kunnen denken "ik ben ne goeie mens", tis uw plicht eigelijk.
delen die handel!

Ghostdog
14 maart 2007, 20:54
Goed bezig.

Hmgrwngd
14 maart 2007, 20:55
delen die handel!

Bwa, meeste westerse mensen beschouwen 'delen' eerder als 'ruilen' vind ik.
Ze vinden het niet erg om geld of goederen uit te geven, als er maar iets voor teruggegeven wordt.
"voor wat hoort wat" als het ware. (ook als het teruggegeven goed minder waard is)

Zo bijv ook altijd:
"ik heb 10€ langs straat verloren" , terwijl je gerust ook es mag denken dat je een willekeurige voorbijganger net een beetje gelukkiger gemaakt hebt met 10€ die zomaar uit de lucht komt vallen.

Maar tis nu niet alsof opdringerige bedelaars het einde van de wereld zijn é. Zolang mensen geen mes tegen je keel houden en je geld eisen, moet je tegen een stootje kunnen.

Tweak37
14 maart 2007, 21:00
Bwa, meeste westerse mensen beschouwen 'delen' eerder als 'ruilen' vind ik.
Ze vinden het niet erg om geld of goederen uit te geven, als er maar iets voor teruggegeven wordt.
"voor wat hoort wat" als het ware. (ook als het teruggegeven goed minder waard is)

Zo bijv ook altijd:
"ik heb 10€ langs straat verloren" , terwijl je gerust ook es mag denken dat je een willekeurige voorbijganger net een beetje gelukkiger gemaakt hebt met 10€ die zomaar uit de lucht komt vallen.

Maar tis nu niet alsof opdringerige bedelaars het einde van de wereld zijn é. Zolang mensen geen mes tegen je keel houden en je geld eisen, moet je tegen een stootje kunnen.

bwaah soms is dat toch een beetje vervelend, hangt er een beetje vanaf in welk land je bent. Hier in Europa zijn bedelaars zelden erg aanhoudend, eerder straatverkopers. Maar verder weg is dat soms wel anders.

acquisitor
14 maart 2007, 21:27
India :/ hoe "leuk"...

Boukreev
14 maart 2007, 21:27
kzou eerder schrik emme vo een ziekte. hygiëne is daar ni over alles

Daripper
14 maart 2007, 21:30
proberen negeren é en wss goed op u gerief letten

X1RON
14 maart 2007, 21:50
stel op voorhand een bepaald budget in om uit te delen voor als ze u echt ni met rust laten ma ga er ni over, anders zijt ge opt laatste wss meer kwijt dan ge denkt imho :D

Daripper
14 maart 2007, 22:16
of trek wat reserver kleren aan, voor het geval ze u willen uitkleden,

Daripper
14 maart 2007, 22:17
dubbele post srry

spaflesss
14 maart 2007, 22:21
In ieder geval zou ik het niet laten van naar daar te trekken omwille van bedelaars. Ge hebt daar toch bijna overal last van (als ge naar een iets "andere" bestemming trekt toch)

pieta
14 maart 2007, 22:21
in franktrijk ook, zo van die mensen die armbandjes aan u vastbinden...

ikke langelaatste mn armen uit de mouw gedaan en precies gedaan alsof ik geen armen had:sop:

ot: probeer u ook nie te uitbundig te kleden

JanVH
14 maart 2007, 22:28
Mijn vader is vorig jaar voor z'n werk naar Bangladesh gegaan (buurland van India dus) waar de mensen dus even arm zijn als India en qua bedelaars viel het echt goed mee.
De meeste (kinderen) wouden met hem op de foto, omdat hij 'een grote westerling' is (is 1m90, wat bij ons toch niet zo groot is).
Maar ze waren zeker niet allemaal opdringerige bedelaars...

Hij moest wel tal van vaccinaties krijgen voor hij naar daar vertrok, daar zou ik eerder bang van zijn :-)
Je moet ook oppassen als de mensen je zelfgebrouwen drankjes aanbieden ofzo, je kan daar ferm ziek van worden. :)

Bose
14 maart 2007, 22:28
opdringerige bedelaars zeggen da ze te opdringerig zijn en da ze daardoor geen geld krijgen;

onopdringerige bedelaars geld geven... (2 euro van ons is bij hen al 50 euro ofzo :p )
doe de mensen daar es een plezier, en ge gaat er uzelf ook beter door voelen (try it and u will see)

maar doe het nie om te kunnen denken "ik ben ne goeie mens", tis uw plicht eigelijk.
delen die handel!

ooit al eens in zo een land geweest btw? geef er ene iets en ge hebt een sliert van bedelaars achter u ( eigen ervaring... )

Rivers
14 maart 2007, 22:59
In Egypte is dat ook zo. Vooral in die winkelstraatjes, daar staan ze buiten aan de deur van hun winkel (ze hebben u uiteraard al van ver zien aankomen) en allemaal vragen ze "look i got beautiful things in my store, very cheap, where are you from? Oh Belgium, good people" met die laatste twee woordjes bedoelde hij dus "good people, much money".
Ik, als meisje voelde mij helemaal niet op mijn gemak daar :).. Mijn stiefma hebben ze proberen te kopen in ruil voor 12 kamelen.. Die man meende dat..

Hmgrwngd
14 maart 2007, 23:35
ooit al eens in zo een land geweest btw? geef er ene iets en ge hebt een sliert van bedelaars achter u ( eigen ervaring... )

Is dat niet enorm logisch?

Bose
14 maart 2007, 23:53
Is dat niet enorm logisch?

Ja...

maxdevis
15 maart 2007, 01:18
ben drie weken terug van India,
het zuiden btw, maar daar kan je best niet gaan in September.
en om eerlijk te zijn,
ik vind het maar een gekke vraag.
Tuurlijk zijn er bedelaars
en veel meer dan hier
maar dat valt ontzettend goed mee.
Het gaat erom om de juiste houding aan te nemen.
En er is een verschil tussen mensen die een praatje willen slaan of je naam willen kennen of echte bedelaars.
en daarbij
het went snel.

Ali_
15 maart 2007, 01:24
Probleem is dat als je aan 1 bedelaar geld geeft die andere met massa's op je afkomen.
Nog een probleem is dat vele van die bedelaars dat geld niet eens voor zich kunnen houden, maar door criminelen worden verplicht te bedelen en dat gewonnen geld aan die criminelen te geven.

btw: mooiste streken in india:

kerala
jammu&kashmir
punjab en rajastan

Quilombo
15 maart 2007, 05:18
zorg gewoon dat je gigantisch veel klein geld, allemaal exemplaren van 't kleinste muntstuk dat ze ginder hebben.

en smijt het dan gelijk Raoul Duke met een handvol weg op de grond, ze zullen wel naar 't geld gaan ipv u te volgen :)

Phil
15 maart 2007, 05:42
Een andere kleine tip over India ;-)

Als ge iets koopt, bvb water. Ga 1st fatsoenlijk na of het flesje nog nooit is opgedaan (ze herbruiken flesjes en vullen die met tapwater ofzo).

Nadat ge het flesje gezien en gecontroleerd hebt, vraagt ge de prijs. Dan biedt ge gelijk 50% van zijn prijs, of zelfs minder, en ge blijft maar afdingen (ze vragen toeristen veel veel meer dan de normale prijs). Als ge dan een prijs zijt overeengekomen dan betaalt ge het exacte bedrag.

Geef geen 100 rupee als het 80 kost, want toevallig gaan ze toch wel net geen wisselgeld hebben zeker.

Het moet daar vrij vermoeiend zijn om zaken te kopen van Indiërs heb ik me laten vertellen door mensen die daar al een paar keer geweest zijn ;-).

:offtopic:

In Egypte is dat ook zo. Vooral in die winkelstraatjes, daar staan ze buiten aan de deur van hun winkel (ze hebben u uiteraard al van ver zien aankomen) en allemaal vragen ze "look i got beautiful things in my store, very cheap, where are you from? Oh Belgium, good people" met die laatste twee woordjes bedoelde hij dus "good people, much money".
Ik, als meisje voelde mij helemaal niet op mijn gemak daar :).. Mijn stiefma hebben ze proberen te kopen in ruil voor 12 kamelen.. Die man meende dat..

Ik dacht slim te zijn, ik zei hen dat ik van rusland was als ze mij vroegen "where are you from" (russen zijn niet gekend om zo rijk te zijn als west-europeanen daar blijkbaar). Begonnen ze natuurlijk in't russisch tegen mij te praten... Die "professionele" verkopers/bedelaars/afzetters kennen een paar woordjes in elke taal. Ik vond het ferm vermoeiend tbh. (ik was een grote fan van Egypte voor ik daar geweest was... Nadat ik er geweest ben, mooi land, heel mooie zee om te duiken, maar hoogst onaangename mensen tov toeristen, veel veel veel te opdringerig... (misschien is de modale egyptenaar beter, maar die ben ik spijtig genoeg niet tegengekomen)

Arifiene
15 maart 2007, 09:44

Egypte kunde totaal ni vergelijken met India :/.
Egypte is een arabisch land en kunde 'vergelijken' met tunesie, marokko, Turkije...
De gewoonten in India zijn helemaal anders, de cultuur is anders, hell, alles is anders. das alsof ge de VS vergelijkt met Belgie...

Sommige steden kunde volgens men vriendin (en een vriend die er een jaar of 4 geleden is geweest) ook best een gasmasker dragen :p
Rij geen koeien omver enzo. De warmte is ook helemaal anders dan hier (voelt anders aan). Tja, die bedelaars... Zoals gezegd, da zijn meestal 'echte' bedelaars die op straat slapen enzo, da kunt ge onmogelijk vergelijken met opdringerige verkopers :/

maxdevis
15 maart 2007, 16:31
Nadat ge het flesje gezien en gecontroleerd hebt, vraagt ge de prijs. Dan biedt ge gelijk 50% van zijn prijs, of zelfs minder, en ge blijft maar afdingen (ze vragen toeristen veel veel meer dan de normale prijs). Als ge dan een prijs zijt overeengekomen dan betaalt ge het exacte bedrag.

Geef geen 100 rupee als het 80 kost, want toevallig gaan ze toch wel net geen wisselgeld hebben zeker.

hmmm,
je vraagt gewoon hoeveel het kost en kijkt of ze niet over de maximum prijs gaan die op de verpakking staat gedrukt.
beginnen afbieden op een flesje water is nu niet echt de moeite.
trouwens,
als je dat doet,
kans is groot dat ze je vies bekijken en je het gewoon niet krijgt.

en wat dat wisselgeld betreft:
ze kunnen zo goed als altijd wisselen als je tenminste niet afkomt met briefjes van 500 roepies en als ze toch niet kunnen wisselen dan vragen ze je om het eerst ergens te gaan wisselen of zoeken ze zelf iemand die het kan wisselen.

een liter water kost trouwens maximum 12rps. (= ongeveer 20 cent)

SimonL
15 maart 2007, 20:02
't laatste da'k gehoord heb van india is van mijn nonkel die bijna geramd is door een bronstige stier :p

Phil
16 maart 2007, 01:27
hmmm,
je vraagt gewoon hoeveel het kost en kijkt of ze niet over de maximum prijs gaan die op de verpakking staat gedrukt.
beginnen afbieden op een flesje water is nu niet echt de moeite.
trouwens,
als je dat doet,
kans is groot dat ze je vies bekijken en je het gewoon niet krijgt.

en wat dat wisselgeld betreft:
ze kunnen zo goed als altijd wisselen als je tenminste niet afkomt met briefjes van 500 roepies en als ze toch niet kunnen wisselen dan vragen ze je om het eerst ergens te gaan wisselen of zoeken ze zelf iemand die het kan wisselen.

een liter water kost trouwens maximum 12rps. (= ongeveer 20 cent)

Nja, als de prijs erop staat, is er idd niet echt een probleem. ;-)

Over dat wisselgeld, dat is me verteld geweest, ben er zelf nog niet geweest spijtig genoeg...

(ziet er een mooi land uit, ga ik zeker ooit eens naartoe gaan)

L@TrO
16 maart 2007, 01:33
Ik ben vorige zomer 3 weken naar india geweest. Wat in het noorden zitten rondtrekken. Het wa echt de moeite, dat zeker.

Enja je zal ook heel wat 'erge' dingen te zien krijgen, en soms zal je van je hart een steen moeten kunnen maken aangezien je ze onmogelijk allemaal kan helpen.

flanger
16 maart 2007, 01:37
Mijn stiefma hebben ze proberen te kopen in ruil voor 12 kamelen.. Die man meende dat..
Dat is toch zó een afgezaagde uitspraak he :)

Alsof die mannen ondertussen zelf al niet weten dat nog geen enkele toerist zijnfamilielid heeft verpatst. Volgens mij is dat gewoon om die naïve westerlingen aan de praat te houden en ondertussen hun bazaar proberen te verkopen :)

L@TrO
16 maart 2007, 02:09
Dat is toch zó een afgezaagde uitspraak he :)

Alsof die mannen ondertussen zelf al niet weten dat nog geen enkele toerist zijnfamilielid heeft verpatst. Volgens mij is dat gewoon om die naïve westerlingen aan de praat te houden en ondertussen hun bazaar proberen te verkopen :)

ik denk het ook, mijn zus was er 6 waard in marokko ^^

Strawberry
25 maart 2007, 16:08
In India staan ze op uitkijk of ge eraan komt
en als je er aan komt gaan ze deur naar deur zeggen dat je eraankomt
en dan wordt je bestormd door bedelaars

je mag nooit iets geven dat maakt het alleen maar erger.

ook liggen er dode mensen op de straat, heel gezellig daar in India

_DKsissor_
25 maart 2007, 16:25
ook liggen er dode mensen op de straat, heel gezellig daar in India
dat is echt erg :s. Ge zou toch bang krijgen als ge daar doort stad wandeld.

[deleted]
25 maart 2007, 16:31
[deleted]

Avondland
25 maart 2007, 16:42
dat is echt erg :s. Ge zou toch bang krijgen als ge daar doort stad wandeld.

Een lijk zal niet bijten hoor. :p

L@TrO
25 maart 2007, 20:31
bwa, de lijken ruimen ze tegenwoorden wel op hoor. Zo erg is het nu ook weer niet. Het 'ergste' plekje dat ik bezocht heb is varanasi, aan de (*kuch*) heilige ( vooral stinkende) rivier. http://www.sights-and-culture.com/India-Varanasi/Varanasi-1.jpg , trek daar vooral geen foto van de lijkenverbrandingen aan het water, of je zal zwaar moeten dokken.
Er zijn ook wel een hoop (relatief) propere en mooie steden. Bedelaas zal je overal wel tegenkomen, maar als je echt nix geeft, dan weten de meesten dat ook wel. Gewoon af en toe van je hart een steen maken.

Stel dat je in india goedkoop wil rondtrekken, raad ik toch iedereen aan om om de 7-10 dagen eens een goed hotel te nemen. Daar heb je wel nood aan.

Bigbuddha
28 maart 2007, 12:55
Ge kunt al beginnen met niet de mega toerist uit te hangen. Ge kent ze wel. zo'n zonneklep op, zonnebrilletje, een reiskaart in de hand, 3 heuptasjes, een gebloemd t-shirt, een spier witte short en leuke sport sandalen. Dan hebt ge het overal vlaggen. Of ge nu in Egypte, india, turkije zijt. Maakt niet uit. Wat neutralere kleding doet wonderen. Probeer wat te blenden. Mijn vriendin is een blonde vamp ;) hehe. In egypte liep die tijdens excursies altijd met een hoofdoek rond. Ik ook trouwens. Helpt enorm tegen de zon, maar ook tegen bedelaars en toeristenhaaien. Kwa kleding hadden we ons voorzien van bruin, kakie, zwarte avonturiers kleding. Je kent dat wel. En dan een paar stevige stappers om de voeten. Laat die bedelaars dan maar die chiechie madammekes op hun naaldhakjes lastig vallen. Wij genieten terwijl wel van de excursie of omgeving. Dit geld trouwens niet alleen voor egypte. Ook in andere "arme" landen werkt dit worderwel. 't Is niet alleen handig, maar ook meestal praktisch voor de zon en andere weersomstandigheden.

PareGoriC
30 maart 2007, 14:14
ik heb 3 weken door india getrokken, voornamelijk de provincie radjastan, d.i. noord-india. de bedelaars vielen heel goed mee, als je over straat loopt trek je je ogen natuurlijk wel een aantal keer open.
ik heb het maar 1 keer als lastig ervaren, en toen stonden ze met 5 mannen rond mij en noemden ze mij 'a strong boy', maar ik voelde me gewn wat geïntimideerd omdat ze met 5 waren.
o & 1 keer door zigeunervrouwen die wat te veel henna op me wouden spuiten, die waren ook met 5 :d
1 ding: het stinkt daar ongelooflijk voor het minste je bij wat beschaving bent.

PareGoriC
30 maart 2007, 14:18
bwa, de lijken ruimen ze tegenwoorden wel op hoor. Zo erg is het nu ook weer niet. Het 'ergste' plekje dat ik bezocht heb is varanasi, aan de (*kuch*) heilige ( vooral stinkende) rivier. http://www.sights-and-culture.com/India-Varanasi/Varanasi-1.jpg , trek daar vooral geen foto van de lijkenverbrandingen aan het water, of je zal zwaar moeten dokken.
Er zijn ook wel een hoop (relatief) propere en mooie steden. Bedelaas zal je overal wel tegenkomen, maar als je echt nix geeft, dan weten de meesten dat ook wel. Gewoon af en toe van je hart een steen maken.

Stel dat je in india goedkoop wil rondtrekken, raad ik toch iedereen aan om om de 7-10 dagen eens een goed hotel te nemen. Daar heb je wel nood aan.

ben ik ook geweest :) 's avonds was daar een mega offer feest, denk ni dat et een lijkverbranding was, met zo'n enorm vuur en alle mensen in hun mooiste kleren opgedirkt.
was wel spectaculair om te zien, zeker met zo 500 kaarsen opt water ofzo

plekontdekker
11 april 2007, 12:43
Hallo, ik ben ook gaan zoeken naar info en heb wel het een en ander gevonden op nl.travelblog.be. Er zijn verschillende items over India o.a. http://indiatravel.travelblog.be/
Je zal merken dat het best relax kan zijn, maar dat hangt volgens de meeste Indiareizigers voor een deel van jezelf af. Als je gaat, schrijf dan misschien je ervaringen neer> altijd goed voor de volgende reizigers.