PDA

Volledige versie bekijken : Zweden - Deel 1

Pagina's : [1] 2

Sir.Killalot
25 februari 2007, 21:57
Ik zou de 2de week van de Paasvakantie naar Zweden willen gaan, meer bepaald naar Stockholm. Ik zou alleen gaan, op eigen houtje dus, maar misschien gaat mijn vriendin mee.

Nu ik heb enkele vraagjes voor mensen die al naar daar zijn geweest.

Wat is er een must do/must see in Stockholm (of Zweden, wel niet te ver van Stockholm dan he...)?
Dingen waar ik op moet letten? Verblijf, eten, wetten?

Ook nog een vraagje die wss door minder mensen zal beantwoord kunnen worden... Ik ben grote floorballfan en had gehoopt een wedstrijd/training ofzo te kunnen meepikken ginder (aangezien Zweden het floorballmekka is). Het floorballseizoen eindigt echter al in maart :sop: :doh: Maar ik zou het echt zonde vinden om naar Zweden te gaan zonder iets van de Floorball gezien te hebben! :help:

Ikzelf ben 17 trouwens (en mijn vriendin 16).

PS: Ik hoop dat dit hier in het goede forum staat... :unsure:

EDIT: Ik zal waarschijnlijk verblijven in een jeugdhotel ofzo :) Bedoeling is vooral om wat van de stad en het land te zien... Aangezien we nog geen 18 jaar zijn is het nachtleven ginder toch niet toegankelijk voor ons, dusja, zoeken vooral naar dingen om overdag te doen :p

Troj
25 februari 2007, 23:38
Omda niemand u ziet staan:

Zweden rockt.
Maar vergeet uw ouders' toestemming niet (geschreven en ondertekend). Het is door de wet verplicht en er kan altijd naar gevraagd worden, en dan staat ge daar.

Ook altijd handig de Belgische ambassade te weten zijn.

En voor de rest: Enjoy!

Sir.Killalot
25 februari 2007, 23:50
Omda niemand u ziet staan:

Zweden rockt.
Maar vergeet uw ouders' toestemming niet (geschreven en ondertekend). Het is door de wet verplicht en er kan altijd naar gevraagd worden, en dan staat ge daar.

Ook altijd handig de Belgische ambassade te weten zijn.

En voor de rest: Enjoy!

Oke, dat is in elk geval een handige tip! Merci :)

Master P
26 februari 2007, 00:24
Koop de Lonely Planet. That's The Book.

En laat u maar eens goed gaan in den AS Adventure (als de bankrekening het toelaat ten minste).

Sir.Killalot
26 februari 2007, 00:29
Koop de Lonely Planet. That's The Book.

En laat u maar eens goed gaan in den AS Adventure (als de bankrekening het toelaat ten minste).

En wat zou ik moeten vinden in de AS Adventure?

pieta
26 februari 2007, 01:19
niet vergeten, zweden als land is ook beetje duurder als belgie!

bludgeoned
26 februari 2007, 13:34
Schitterend land, alleen wat duur.
Weet dat het verboden is van alcohol te drinken onder de 20 (dacht ik) en ook discotheken zul je niet binnenmogen onder de 18.

Wat ik gedaan heb in zweden
Parlement
Enkele musea
Eiland met een ferry (gotland dacht ik)
boottochtje.
...

Zeker een aanrader

User_BELGIUM
26 februari 2007, 14:19
niet vergeten, zweden als land is ook beetje duurder als belgie!

een beetje veel ja

tenzij ge 6euro vo n pintje weinig vindt :p

probeer Göteberg wat te mijden, da is een mindere plek in Zweden

Raukaris
26 februari 2007, 15:04
Schitterend land, alleen wat duur.
Weet dat het verboden is van alcohol te drinken onder de 20 (dacht ik) en ook discotheken zul je niet binnenmogen onder de 18.

r

Verboden te drinken onder de 18 daar :)

Master P
26 februari 2007, 16:35
En wat zou ik moeten vinden in de AS Adventure?

Ge komt daar altijd met iets buiten da ge ni wist dat ge ging kopen. Maar ge vindt daar wel veel van backpacker material en niet echt essentiële, maar wel leuke gadgets (compaskes, leatherman-achtigen, moneybelts etc..). Al is den decathlon wel goedkoper voor veel materiaal (kledij, rugzakken,...).

Ben ook al in Stockholm geweest, maar herinner mij er ni veel meer van, is al wel een kleine 10 jaar geleden. Ben iets recenter (+-6 jaar geleden) ook naar IJsland/Reykjavic. Das wel zwaar de moeite, wil ooit nog wel een teruggaan. Ze verwarmen daar allemaal hun huis op natuurlijke/vulkanische energie, ge kunt daar buiten in water van 40° gaan zwemmen terwijl het vriest buiten enzo.. Echt schoonste natuur die ik in Europa al heb gezien. Schone vrouwen ook trouwens. Volgens een anecdote komt dat doordat de Vikings vroeger de schoonste vrouwen in Groot Brittannië meebrachten/kidnapten; vandaar dat ze in GB zo lelijk en in Scandinavië zo schoon zijn :)

Maar idd wel duur. Was toen al 350 BEF voor nen halve liter bier enzo..

poemelnoepel
26 februari 2007, 20:56
Ik ben 2 jaar geleden naar Stockholm geweest.
Zalig land, zalige omgeving, maw een prachtige reis.
Slecht nieuws is dat bier enz maar verkrijgbaar is vanaf 18 jaar, wil je sterkere drank (bv whiskey , wodka ) dan moet je deze kopen in een staadsshop en moet je de leeftijd hebben van 21 jaar.
Je moet zeker eens naar het VASA museum gaan, een oude vikingboot die ze opgegraven hebben en die je kan bezichtigen. Echt ongelofelijk !

Een aanrader is ook dikke kleren, overdag en 's avonds is het zeer koud. Vergeet ook niet dat het vroeg donker wordt, toen ik ging (februari) was het al donker om 16u in de middag.
Ivm met uw floorbal kan ik je niet helpen.

P.s: logeer in de jeugdherberg (kan niet op de naam komen) dat een boot is. Een soort oude vikingboot waarin kamers zijn gemaakt, zeer gezellig en perfect om te rollebollen met uw vriendin ;) (goedkoop, en een deftig ontbijt)

Yiepse

Alola
26 februari 2007, 22:03
Die vikingboot, heb ik ook nog van gehoord... (is het deze niet? http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/hostel.aspx?id=1987&source=search)
Zelf sliep ik hier: http://www.citybackpackers.se/index_eng/index.html: gratis pasta (dwz betaalbaar eten, namelijk zelf koken), gratis internet (ook altijd tof, voor ouders die megaongerust zijn).
Gevlogen met Ryanair (aan de volle prijs van 18 euro heen en terug de man). Enige nadeel: je komt toe rond elf uur 's avonds en moet lopen om de laatste bus te kunnen halen... Dan is't nog een drie kwartier naar het busstation; de youth hostel is op vijf minuutjes stappen.

Wij hebben vooral rondgelopen en genoten... Ik vind Stockholm niet echt een citytripstad, eerder om te gaan wonen, maar ook zalig om gewoon rond te wandelen, zonder per se van alles te gaan bezoeken - de musea (vooral het Moderna Museet) leken mij massaal de moeite, maar mijn medereizigers zagen dat niet echt zitten...

Nu ja, amuseer je gewoon daar, snuif de lucht op :-)

PS: de Ikea daar is huge en vond ik zelf super om te bezoeken. Ga NIET naar de vlindertuin - wij hebben er misschien drie vlinders gezien (en dat ding kostte dan een euro of tien).

pieta
26 februari 2007, 22:18
en ook, de ikea is daar raar maar waar duurder als hier!

poemelnoepel
26 februari 2007, 22:36
Die vikingboot, heb ik ook nog van gehoord... (is het deze niet? http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/hostel.aspx?id=1987&source=search)
Zelf sliep ik hier: http://www.citybackpackers.se/index_eng/index.html: gratis pasta (dwz betaalbaar eten, namelijk zelf koken), gratis internet (ook altijd tof, voor ouders die megaongerust zijn).
Gevlogen met Ryanair (aan de volle prijs van 18 euro heen en terug de man). Enige nadeel: je komt toe rond elf uur 's avonds en moet lopen om de laatste bus te kunnen halen... Dan is't nog een drie kwartier naar het busstation; de youth hostel is op vijf minuutjes stappen.

Wij hebben vooral rondgelopen en genoten... Ik vind Stockholm niet echt een citytripstad, eerder om te gaan wonen, maar ook zalig om gewoon rond te wandelen, zonder per se van alles te gaan bezoeken - de musea (vooral het Moderna Museet) leken mij massaal de moeite, maar mijn medereizigers zagen dat niet echt zitten...

Nu ja, amuseer je gewoon daar, snuif de lucht op :-)

PS: de Ikea daar is huge en vond ik zelf super om te bezoeken. Ga NIET naar de vlindertuin - wij hebben er misschien drie vlinders gezien (en dat ding kostte dan een euro of tien).

Yep that's it. Zelfde plaats waar ik geweest ben dus.

Sir.Killalot
27 februari 2007, 00:16
Kheb dat van die boot is gelezen en staat dat ze in restauratie is tot Juni 2007 :p

Ik heb wel al 2 andere bootjeugdherberg/hotels gezien, die ook interessant leken.

Alola, bedankt voor die link, zal ik bijhouden, maar kga toch nog naar iets anders proberen zoeken... Aangezien de vriendin mee is prefereer ik een 2persoonsbed :cool: :p

waffel
27 februari 2007, 00:33
kheb niets van hierboven gelezen maar: sirkilalot ik ben met men klas (6de handel) 1week naar zweden geweest :) het was er S U P E R
(sry als het cliché klinkt maar, die vrouwe :|) en toevallig gaan er paar van me klas tweede week van paasvakantie naar zweden, meer bepaald Tibro, niet stockholm, helaas vonden we stockholm toch niet zo leuk als verwacht, buiten de winkelstraten had je nog de disco's waar je OVERAL 18+ moest zijn, helaas was ik de enigste met een paar andere die 18waren, maar voor jullie zal dat dus geen rpobleem zijn :) pas wel op voor de blue moon, 26+ =D

Kzou zeggen amuseer je :)

btw in mei komen de zweedse meisjes naar brugge :p je zou ze moeten zien :) die party's ware echt zot :woohoo:

ps: pas op welke boot je neemt als je op boot logeert, wij ware op zo'n "krot" boot; maar was wel gezellig zo met 8man op 5m² slapen haha
ps2: zweden is emotown :D ge gaat u ogen optrekken! h&m bepaald dar de mode en het is emo mode :)

AnewSpider
27 februari 2007, 01:24
@ Waffelaar zit Samuel/Lies in uw klas?=)

ik ga de eerste week in september ook naar Zweden... hopelijk wordt et dus ook plezant!

Sir.Killalot
27 februari 2007, 21:38
Merci voor de respons in elk geval al ^^

Nu ik heb paar vraagjes, aan wat voor een kostprijs moet ik me zo verwachten?
Ik heb het dan vooral op eten en drinken, toegansprijzen enz. (Ik wil een kamer met 2persoonsbed dus zullen we waarschijnlijk in een duurder hotel moeten overnachten).

Maar ik moet zo van mijn ouders ongeveer een raming van de totale kostprijs hebben dusja :p

AnewSpider
4 maart 2007, 20:43
wij hebben vrijdag onze tickets gaan betalen, het kwam uit op een 126 euro (de reden dat zo duur is, komt doordat we naar de luchthaven in Arlanda vliegen.

Dit doen we doordat er iemand ons komt ophalen. Als je het veel goedkoper wilt moet ja naar Skavsta vliegen, dit is ong. een 100km van stockholm.

We hebben nu ook al gereserveerd in deze hostel www.fridhemsplan.se , prijzen staan er wel ergens op of anders gewoon eens mailen.

Preske
4 maart 2007, 21:02
dasiro en mo6 (denk ik?) gaan elk jaar wel na zweden.
het is altijd eens interresant om dreamhacktopics na te pluizen, want meestal doen ze daar ook sightseeing. (blonde zweedse meisjesseeing is een beter woord :p)

Avondland
4 maart 2007, 21:59
Ik zou ook gaan voor de blonde vrouwen ...

Sir.Killalot
4 maart 2007, 22:37
Dat is natuurlijk het nadeel van mn lief mee te hebben :(

Ahja, kijken mag :cool:

Sir.Killalot
4 maart 2007, 23:18
Nog een vraagje, is het aangeraden om er ook tijdens een week-end te zijn?

EDIT: en zijn er dingen gesloten tijdens Pasen enzo? Ik heb is naar de toeristische dienst gestuurd, maar krijg geen antwoord :(

Sir.Killalot
13 maart 2007, 01:04
wij hebben vrijdag onze tickets gaan betalen, het kwam uit op een 126 euro (de reden dat zo duur is, komt doordat we naar de luchthaven in Arlanda vliegen.

Dit doen we doordat er iemand ons komt ophalen. Als je het veel goedkoper wilt moet ja naar Skavsta vliegen, dit is ong. een 100km van stockholm.

We hebben nu ook al gereserveerd in deze hostel www.fridhemsplan.se , prijzen staan er wel ergens op of anders gewoon eens mailen.

Mag ik vragen wanneer jullie daar zijn? ^^

Ik heb ginder ook geboekt, 5-10 april :)
T'is een lichte hel geweest om alles te organiseren dus ik hoop dat alles nu goed gaat, anders ga ik lichtjes freaken :x

AnewSpider
25 maart 2007, 15:31
4-11 september ofzo :p

qua organistie is alles wel nog redleijk vlot verlopen..
we gaan met 4 personen.. Zelf hebbek nie veel moeten doen, omdak er als laatste bij kwam =).

Alles is nu in orde, dus nu zijn we al aan het verlangen!

Avondland
25 maart 2007, 16:59
Dat is natuurlijk het nadeel van mn lief mee te hebben :(

Ahja, kijken mag :cool:

't Is niet omdat je al gegeten hebt dat je niet meer naar de menu mag kijken. :D

Burås
28 maart 2007, 23:20
Een andere jeugdherberg die ik u zeker ook kan aanraden is deze: the red boat. http://www.theredboat.com/
Daar heb ik toen verschillende keren gelogeerd toen ik er studeerde. Heel dicht bij Gamla Stan (het oude stadsgedeelte), en dus ideaal om er s' avonds nog eens op uit te trekken, en niet te ver meer hoeven te gaan. En ik weet niet of het nu nog zo is, maar toen ik vloog met ryanair arriveerde die laat in de avond in Skavsta, het was dan heel makkelijk om in Stockholm te geraken, maar aangezien het al laat was, was het best al iets geregeld te hebben qua slaapplaats.

En Vasa museum( over oude boot) zou ik ook niet missen, is heel cool.

Voor de rest, kijk anders eens voor de gids scandinavia europe, van lonely planet, super handig natuurlijk.

http://www.hostels.com/en/availability.php/HostelNumber.10766 Hier heb ik ook nog eens geslapen met mijn ouders, echt te gek, maar wel niet echt dicht bij centrum, en je moet lid zijn van Hostelling International , of je wordt extra aangerekend.

AnewSpider
29 maart 2007, 00:55
Ivm die Hostelling International ... Wij zijn es in Brugge naar gekende jeugdherbergen getrokken om te vragen hoe wij lid konden worden, zij waren echter bij een andere organisatie, maar wisten ons wel te zeggen dat het normaal geen probleem zou zijn om ter plaatse lid te worden?

Weet er iemand daar eventueel iets meer rond? Over het hele Hostelling International toestand dus?

Rivers
29 maart 2007, 10:59
Ik zou alleen gaan, op eigen houtje dus, maar misschien gaat mijn vriendin mee.
Ikzelf ben 17 trouwens (en mijn vriendin 16).

Hoe ga jij ergens in een hotel verblijven als jullie beide minderjarig zijn? Ik heb het toch nog nooit gekunt samen mijn vriend voordat ik 18 was en mijn vriend 19.

Burås
29 maart 2007, 11:59
Ivm die Hostelling International ... Wij zijn es in Brugge naar gekende jeugdherbergen getrokken om te vragen hoe wij lid konden worden, zij waren echter bij een andere organisatie, maar wisten ons wel te zeggen dat het normaal geen probleem zou zijn om ter plaatse lid te worden?

Weet er iemand daar eventueel iets meer rond? Over het hele Hostelling International toestand dus?

De Vlaamse zijn verenigd in de Vlaamse Jeugdherbergen vzw. Maar ik dacht dat als je daar bij bent, je ook bij Hostelling International zat? Dit vond ik op de site van de Vlaamse :
Moet ik lid zijn?

Het antwoord is JA. Iedereen die in een jeugdherberg wil overnachten moet lid zijn bij de IYHF aangesloten jeugdherbergcentrale van de regio of het land waar zij/hij woont, in Vlaanderen is dit de Vlaamse jeugdherbergcentrale.

Hoe lid worden?

Lid worden doe je dus bij de jeugdherbergcentrale of in een jeugdherberg van het land of de regio waar je woont.
Dit lidmaatschap is wereldwijd geldig en geeft je toegang tot meer dan 4.000 jeugdherbergen in meer dan 60 landen.
Ben je reeds op reis vertrokken? Geen nood je kan ook in elke officiële jeugdherberg ter wereld een Internationaal lidmaatschap aanschaffen.
Link: http://www.vjh.be/ (en dan naar vraag en antwoord)

Maar dit zijn dus de echte van HI, voor veel herbergen heb je geen lidmaatschap nodig.

Sir.Killalot
30 maart 2007, 11:45
Hoe ga jij ergens in een hotel verblijven als jullie beide minderjarig zijn? Ik heb het toch nog nooit gekunt samen mijn vriend voordat ik 18 was en mijn vriend 19.

Hotel wou gewoon geschreven toelating van onze ouders :)

Rivers
31 maart 2007, 12:47
Hotel wou gewoon geschreven toelating van onze ouders :)

Dat ik dat nooit eerder heb geweten :sop: gvd

Sir.Killalot
31 maart 2007, 12:48
Mja, ik weet niet hoe het zit nu met de reis. We zijn gisteren uit elkaar gegaan :cry: :sad: ze wilt wel nog als vrienden gaan, maar ik denk niet dat ik dat aankan :(

Mandes
6 april 2007, 23:44
zweden zijn nichten en zweden is 1 bos
als ge naar scandinavië gaat, ga dan best naar Noorwegen, toffe mentaliteit, schitterende natuur en voor mij toch HET land met de schoonste vrouwen. Zelfs beter als hier in Letland, wat toch al een redelijk reputatie heeft op dat gebied.

oja, het tofste aan Zweden : Snus, vraag ik altijd mee te brengen als iemand naar daar gaat
maar dat moet je ook 18 voor zijn

Bosvos
1 augustus 2007, 12:02
ik ben van plan om met een paar mensen een reisje naar Zweden te maken in Juli, maar ik zou wat hulp kunnen gebruiken, anders vergeet ik misschien nog belangrijke dingen te regelen :D

locatie ligt al redelijk vast, we rijden waarschijnlijk niet verder dan Värmland.
de route heb ik ook al.

maar ik kan tips gebruiken over het regelen van praktische dingen...slaapplaats bvb...zijn er mensen die ervaring hebben met jeugdherbergen in die streek?

bludgeoned
1 augustus 2007, 12:20
Ben al in Zweden geweest, maar niet in de streek die jij geeft.
Praktisch: - altijd autolichten aan
- Geen €'s
- Zero Tolerance dacht ik (een extreem hoge boetes, dus houd je aan de regels
- Minderjarigen mogen geen alcohol drinken en het is duur omdat het enkel in staatsslijterijen mag verkocht worden.

Veel plezier alvast

Bosvos
1 augustus 2007, 12:39
Ben al in Zweden geweest, maar niet in de streek die jij geeft.
Praktisch: - altijd autolichten aan
- Geen €'s
- Zero Tolerance dacht ik (een extreem hoge boetes, dus houd je aan de regels
- Minderjarigen mogen geen alcohol drinken en het is duur omdat het enkel in staatsslijterijen mag verkocht worden.

Veel plezier alvast

autolichten staan altijd aan bij mij
Zweedse kronen, i know ;)
en ik doe niet aan speeding, ginder is het toch redelijk rustig op de baan.

maar ivm met het geld: wat is de beste manier om te betalen? Visa heb ik niet, met maestro gaat er telkens een bedrag af voor de verwerkingskosten en cash geld kan ik moeilijk meenemen he...

bludgeoned
1 augustus 2007, 12:56
Je neemt een klein bedrag mee zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Er gaat idd een bedrag af (kijk eens in de post van vreemde valuta), maar valt al bij al nog mee. Al je geld van vooraf meenemen is toch maar een risico vind ik.
En over het rijden met licht bedoel ik dus ook overdag hé: altijd dus.

SweetEmmaRose
1 augustus 2007, 14:53
Wij zijn 2 weken geleden met de auto naar Zweden gegaan. Was wel leuk.
Auto, ferry, auto, ferry, auto :p Duurde ongeveer 9uur heen, en 10.5uur terug.
2.5x getankt, en beide ferry's heen en terug ware 170€ (scandlines).

Wij verbleven in glumslov in een 5 sterren hotel, dus met herbergen kan ik u ni helpen :p

Visa gaat ni echt helpen, heb zeker een maestro kaart bij! Niet elke winkel update hun visa-systeem (heeeeeel degoutant), maar ze hebben wel allemaal maestro.

Idd lichten altijd op hebben staan. Da wisten wij in het begin niet :p

Conqie
1 augustus 2007, 15:17
zou ik echt al niet heen willen gaan ^^, nuja personal choice zeker

bludgeoned
1 augustus 2007, 15:20
En gebaseerd waarop?

Tweak37
1 augustus 2007, 15:22
ik ben van plan om met een paar mensen een reisje naar Zweden te maken in Juli

:crazy:

EagleEye
1 augustus 2007, 15:48
ja hij informeert goe op voorhand precies :]

SweetEmmaRose
1 augustus 2007, 22:02
zou ik echt al niet heen willen gaan ^^, nuja personal choice zeker

Ik dacht da ook, maar Zweden is echt ni zoooo overdreven raar ze :)
Ik had ook een beeld van een saai koud land, maar het was er geweldig warm, super mooi landschap, zalige winkels :love: :p
Ik ga volgend jaar terug :p

Bosvos
2 augustus 2007, 15:01
:crazy:

volgend jaar hé wiebo

ff over de ferry: ik heb verstaan dat er ook een alternatief was? een hele lange brug? maar loopt die tot zweden of was dat nu van Duitsland naar Denemarken?

bludgeoned
2 augustus 2007, 15:07
Öresundsbrug?

Roykosopp
2 augustus 2007, 15:54
Vergeet geen foto's te nemen van de knappe vrouwen daar.

SweetEmmaRose
2 augustus 2007, 17:28
volgend jaar hé wiebo

ff over de ferry: ik heb verstaan dat er ook een alternatief was? een hele lange brug? maar loopt die tot zweden of was dat nu van Duitsland naar Denemarken?

Komt een brug, maar volgens mij is die nog ni af .. denk ik he :D

bludgeoned
2 augustus 2007, 17:36
Komt een brug, maar volgens mij is die nog ni af .. denk ik he :D
Nog maar een jaar of 7

Bosvos
2 augustus 2007, 20:08
het was idd de Öresundsbrug, tussen Denemarken en Zweden, da's al 1 ferry minder ;)

Bosvos
13 februari 2008, 13:52
ik en 2 of 3 vrienden gaan in juli een 5-tal dagen naar Stockholm. We gaan met het vliegtuig en verblijven er in een jeugdherberg. Kan iemand me wat info geven en dingen waar we aan moeten denken? want niemand van ons heeft al op een vliegtuig gezeten of is naar Zweden geweest :D

Plut0r
13 februari 2008, 18:08
Vooral genieten als je in zweden bent.
Voor vliegtuig geen vloeistoffen van meer dan 100 ml en de rest gewoon eens opzoeken op de site van de vliegtuigmaatschappij waarmee je vliegt.
Als je in stockholm bent zeker eens het Vasa museum bezoeken vond ik vrij impressionant. Ook kan je in het weekend een engelse guided tour krijgen in het parliament is gratis en leuk om te zien.
Om uit te gaan is er in Gamla stan wel nog redelijk veel te doen, wel opletten je moet overal 21 jaar zijn om binnen te geraken. Wij zijn wel ergens binnengeraakt waar je maar 18 moest zijn, vrij raar in zweden maar het werkte. Als je wil kan ik het wel eens aanduiden op de kaart.
Ook de zweedse kroon niet vergeten maar dit heb je waarschijnlijk wel al door.
Stockholm is wel duur zeker als het op drank en eten komt, maar de lokale Burgerking, Pizzahut en Mc Donalds zorgen voor een oplossing. Alchohol is duur wij moesten 5 euro betalen voor een pintje, sterke dranken waren te duur voor onze portemonnee.
Als je nog vragen moest hebben zend gerust een PM. :)

-etienne-
27 juli 2008, 11:36
Hoi allemaal!

Binnen een dikke 2 weken vertrek ik met de auto naar Zweden (Malmo). Zal zeker heel fijn worden enz, maar ik ben wat in de war over de exacte route. Je kan op verschillende manieren naar daar rijden, met zoveel veerboten, enkele bruggen, .... :)

Wat is de goedkoopste/snelste/... manier om daar nu juist te geraken?

Iemand hier ervaring mee?

Defees
28 juli 2008, 01:22
ik vermoed dat denemarken een veerboot heeft van 2 uur naar zweden ... heb dat eens gehoord van de logopediste waar'k 3 jaar gelejen eens heen ben gemoeten voor mijn Franse uitspraak (ca n'etais pas très productive mais bon !) ?

't is toch iets?

SweetEmmaRose
28 juli 2008, 02:11
Wij zijn vorig jaar naar Zweden gereden en kennen iemand die Zweeds is en hij heeft ons gezegd dat er een route is waar ge 2 ferrys neemt, en da da het goedkoopste en snelste is. Makkelijk i sals ge de tickets op voorhand betaald.
Kwedet nimeer exact mr kgaant ff probere opzoeke. Dit is de website iig http://www.scandlines.de/en/main.htm meer details weetk helaas nimeer. Kweet wel dat het 2 ferrys waren, kostprijs geen idee. Duurde ongeveer 12-14u om er te geraken.

-etienne-
28 juli 2008, 10:17
Alvast bedankt voor de reacties!

Voorlopig lijkt de beste route mij om met de veerboot van Putgarden naar rodby te varen. Dit is iets van een 45 min varen maar 't kost wel 63 euro per auto. Op voorhand bestellen lijkt me nogal moeilijk omdat je dan een uur moet reserveren. Tenzij je een ticket koopt waarmee je op alle boten mag, maar dit is nog een pak duurder.

Vervolgens dachten we de brug van Kopenhagen naar Malmo te nemen wat (als je een abo neemt) iets van een 18 euro kost.

Lethall
17 november 2008, 23:03
Kort samengevat, ik zou deze kerstvakantie naar zweden gaan. En ik ben nu wat aan het rondkijken voor mijn tickets etc.
Maar nog enkele vragen, het moet wat goedkoop blijven dus ik zocht op ryanair, maar die vertrekken alleen maar vanuit eindhoven naar daar, waardoor er nog eens 85euro aan treinkosten bovenop komt en een groot aantal uren reizen erbij.

Zijn er andere, "betaalbare" maatschappijen die ergens vanuit belgie vertrekken naar zweden? En dan het liefst Gothenburg, dat is wat dichter.

Atm kan ik dus geen enkele andere optie vinden die binnen mijn budget valt, en ik wou hier even zien als er mensen zijn met wat ervaring met naar zweden reizen.

shiftyke
17 november 2008, 23:33
vriendin van mijn ouders is zweedse en is onlangs voor acht euro nar zweden gevlogen :D

Maar ge moet geluk hebben zij vliegt altijd met SAS

Lethall
18 november 2008, 03:11
Ik heb na wat zoeken een andere manier gevonden eigenlijk.
De heenvlucht zou vanuit eindhoven zijn met Ryanair (hierover straks nog een vraag), maar voor de terugreis kan ik een vlucht nemen van SAS.
Is het aan te raden om de vluchten zo te "mengen"?
En bij RyanAir staat er, aanbieding: 1euro. Op hoeveel komt dit dan werkelijk uit? Bagage is gewoon kleren voor een week eigenlijk als dat er toe doet.
EDIT

Ik zie dus dat dan zowiezo op 15euro uitkomt, met reisverzekering 30euro. Is dit nodig? Ik bedoel er kan altijd iets verkeerd gaan, maar meer in de zin van, doet het er echt toe als ge die verzekering neemt, of kijken ze daar niet naar?

-etienne-
20 november 2008, 18:40
SAS is normaal wel echt duur. Ik heb al gezien dat je met SN BXL airlines soms ook voor 1 euro kan vliegen. Daar zullen echt wel nog wat taxen bijkomen vrees ik, maar de prijs zal in totaal wel meevallen. Het is dan ook wel een tamelijk grote afstand.

Ik zit momenteel op erasmus en ik heb ook al gezien dat sommige mensen op Kopenhagen vlogen omdat dat hun goedkoper uitkwam. De bus van Kopenhagen naar Zweden is eigenlijk niet zo immens duur.

Tip: Als je verder nog bus/trein moet nemen moet je deze tickets eigenlijk altijd op voorhand boeken. De trein vind ik persoonlijk relatief duur, de bus valt goed mee gezien de grote afstanden die je meestal moet overbruggen.

Website bus : Swebus Express - Sök och köp din bussresa online (http://www.swebusexpress.se/)
Website train : www.sj.se - Startsida (http://www.sj.se/)

Indien je nog vragen of raad nodig hebt laat je maar iets weten.

Lethall
22 november 2008, 19:40
Mijn vluchten staan zo goed als vast, maar nu even nog een vraag.
Ik heb geen creditcard, mijn ouders ook niet(principieel tegen, ze vinden dit niet nodig).
Zou dat een probleem vormen als ik iemand anders zijn visa bijv. zou gebruiken (dus een ander naam/adres dan het mijne).
Of gaan ze daar problemen van maken?

tom1
22 november 2008, 19:47
Neen, het kan wel zijn dat je een kopie van de credit card en identiteitskaart moet meenemen.

zwaaf
3 juni 2009, 22:08
Hallo, ik zou deze zomer graag rondtrekken in de Zweden. Ik zou graag met Ryanair naar Stockholm vliegen. In Stockholm zou ik 1x overnachten om dan de volgende dag te vertrekken voor een trektocht in de streek rond de grote meren. Ik had er aan gedacht om eventueel een kano te huren. Alles samen zou ik graag een week in Zweden verblijven.

Wat me vooral aan sprak is het feit dat je mag wildkamperen. Het lijkt me zalig om een weekje te 'verdwijnen' in de natuur. Ik heb al eens gekeken om een groepsreis te doen, maar dat valt nogal duur uit.
Ik zou het graag op eigen houtje doen. Nu is het plan om met een of meerdere vrienden een bepaald traject te volgen. Mijn vraag is echter of dit praktisch mogelijk is.

Ik heb de volgende vragen:
Is er iemand die al ervaring heeft i.v.m. rondtrekken in Zweden? Zijn er bepaalde routes die je kan volgen? Is Zweden werkelijk belachelijk duur?

Alvast bedankt :)

de Waaslandwolf
3 juni 2009, 22:16
Poging tot antwoord:
Op zich is Zweden inderdaad redelijk duur. Hier situeert zich al meteen een probleem: als je met Ryanair vliegt, heb je al mogelijk al meteen problemen om al het materiaal en het eten dat je nodig hebt ter plaatse te krijgen. Als je dan ter plaatse dingen gaat kopen, ben je meer kwijt dan hier in België.
Ik ken iemand die al twee jaar op rij 's winters een kleine twee weken naar Zweden gaat om te trekken, en hij gaat gewoon met de trein. Duurt natuurlijk aanzienlijk langer (ook duurder?), maar het materiaalprobleem is meteen opgelost.

Er zijn ook trajecten (inclusief hutten waar je kan overnachten) maar die zou je wel moeten vinden via het internet of een of andere trekkinggids. Mocht je zo'n traject met hutten vinden en volgen, moet je wel al meteen geen tent meer meedoen, alleen nog eten en kledij. :p

En ohja, met Ryanair zit je nog niet in Stockholm zelf maar in Skavsta (http://en.wikipedia.org/wiki/Skavsta_Airport), dus het vervoer naar de stad moet je er ook nog bijrekenen. Maar met de ingelegde bussen valt het blijkbaar nog mee. :p

zwaaf
3 juni 2009, 22:21
Bedankt voor het antwoord.
Ik had nog niet zo ver gedacht i.v.m. de tent en zo... Ik dacht dacht dat het mogelijk was om dat ook mee te vervoeren. Met de trein lijkt me dat eigenlijk wel een goed idee, ik ga er eens voor kijken.
Wat ik me ook afvraag: kom je dorpjes tegen waar je eventueel je proviand terug kan aanvullen?

de Waaslandwolf
3 juni 2009, 23:17
Tjah, ik kan niet met zekerheid zeggen of je met een tent op een vliegtuig raakt, ik het het zelf nog niet echt geprobeerd. :p Ik zou er echter niet van uitgaan dat het zomaar lukt.

Dorpjes tegenkomen zal dan weer geheel afhankelijk zijn van het traject dat je uiteindelijk doet. Maar eten meenemen voor een week moet goed te doen zijn als je met een paar mensen bent. En anders ga je gewoon op elandjacht of iets dergelijk. :unsure:

Bose
4 juni 2009, 11:29
Enkele jaren geleden met ons pa naar Zweden geweest. Hier vertrokken met auto en alles van eten/tent/kano/etc. van hieruit meegenomen.

In Zweden zelf een meer opgegaan en dan maar beginnen peddelen. Zorg dat ge een kaartje ergens vastkrijgt en dan kan je wel van meer naar meer geraken zonder al te veel problemen.

Zalige vakantie wel. Tegen de avond kiest ge een eilandje uit, ge installeert u en 's morgens vertrekt ge terug (na natuurlijk al uwe rommel propertjes terug mee te nemen!!!)

Wij hadden toen wel alles bij en zijn in die week eigenlijk niemand of niets tegengekomen. Maar als ge u van dorp naar dorp verplaatst kunt ge natuurlijk altijd wel wat inslagen in plaatselijke winkeltjes ;)

Voor de rest: ge moet het niet te ver zoeken he. Het zuiden van Zweden is al wat dichterbij en raar maar waar daar is ook natuur :)

-etienne-
4 juni 2009, 11:42
Ik ben zelf nog maar even terug van 6 maand in Zweden gewoond te hebben. Ik zal proberen enkele praktische tips op te sommen:

- SKavsta ligt echt nog ver van Stockholm, dus 't is niet dat je tegen 20u kan aankomen met de vlieger en om 22u in uw bed steekt in een hostel in Stockholm. Afstanden in Zweden zijn meestal een pak meer dan wij gewend zijn. Ik dacht dat 't nog een klein uurtje met de auto naar Zweden is. Skavsta ligt vrij hard in the middle-of-nowhere...

- Zweden is helemaal niet zo duur, waar ik woonde vond ik het zelfs goedkoper dan hier in België. Enkel Stockholm (en lapland) zijn wel echt opmerkelijk duurder. Alcohol is overal heel duur doordat dit enkel mag verkocht worden in staatswinkels (gemanaged door de overheid dus). Bovendien hebben ze daar nog Zweedse kronen en door de crisis is deze zeker 15% goedkoper geworden dan een jaar geleden.

- Bus en trein moet je nogmaal op voorhand boeken om zeker te zijn van een plaats en van een betaalbaar ticket. Bus is goedkoper dan trein.
bus : Swebus Express - SwebusExpress.se (http://www.swebusexpress.se)
trein : www.sj.se - Startsida (http://www.sj.se) (moest je van plan zijn om véél de trein te nemen, ik heb nog een waardenbon van 400 euro liggen die je eventueel met wat korting zou kunnen overkopen)

- steden liggen ver uit elkaar, 100 km tot de volgende echte stad met enigszins wat omvang is geen uitzondering

- tip: kijk eens of je niet naar de eilandjes ten westen van Zweden (Stockholm) kan gaan, dit is in de zomer erg populair bij de Zweden.

als je nog info nodig hebt, mag je altijd pm'n.

zwaaf
4 juni 2009, 19:09
Ik ben zelf nog maar even terug van 6 maand

SKavsta ligt echt nog ver van Stockholm, dus 't is niet dat je tegen 20u kan aankomen met de vlieger en om 22u in uw bed steekt in een hostel in Stockholm. Afstanden in Zweden zijn meestal een pak meer dan wij gewend zijn. Ik dacht dat 't nog een klein uurtje met de auto naar Zweden is. Skavsta ligt vrij hard in the middle-of-nowhere...

Bedankt voor je post! :)

Aangezien Skavsta toch in the middle-of-nowhere ligt zal het waarschijnlijk de tent opzetten worden om dan de volgende dat rustig het bos in te trekken. Ik denk echter dat er van uit Charleroi geen vluchten vertrekken naar Skavsta... Tot nu toe heb ik enkel een vlucht gevonden vanuit Eindhoven.

wimpie5001
4 juni 2009, 20:46
Tjah, ik kan niet met zekerheid zeggen of je met een tent op een vliegtuig raakt, ik het het zelf nog niet echt geprobeerd. :p Ik zou er echter niet van uitgaan dat het zomaar lukt.

Tis te zien welke tent natuurlijk :)
een gewone 2/3 of zelf 4 personen tent meepakken met ryanair lukt perfect, alleen zien dat ze goed aan je rugzak vasthangt en dat je het regenzeil van je trekrugzak er goed omspant..

blacky
4 juni 2009, 23:30
Enkele jaren geleden met ons pa naar Zweden geweest. Hier vertrokken met auto en alles van eten/tent/kano/etc. van hieruit meegenomen.

In Zweden zelf een meer opgegaan en dan maar beginnen peddelen. Zorg dat ge een kaartje ergens vastkrijgt en dan kan je wel van meer naar meer geraken zonder al te veel problemen.

Zalige vakantie wel. Tegen de avond kiest ge een eilandje uit, ge installeert u en 's morgens vertrekt ge terug (na natuurlijk al uwe rommel propertjes terug mee te nemen!!!)

Wij hadden toen wel alles bij en zijn in die week eigenlijk niemand of niets tegengekomen. Maar als ge u van dorp naar dorp verplaatst kunt ge natuurlijk altijd wel wat inslagen in plaatselijke winkeltjes ;)

Voor de rest: ge moet het niet te ver zoeken he. Het zuiden van Zweden is al wat dichterbij en raar maar waar daar is ook natuur :)

Zo heb ik ooit deelgenomen aan een CM kamp. Was echt de moeite. :)

Mish/Mash
5 juni 2009, 02:00
Ik vertrek deze zomer voor de 5de maal naar Sverige. Ditmaal een trektocht van 22 dagen; waarvan 10 dagen op de Kungsleden (Lapland) ( koningspad; grootste wandelpad van Zweden). Dan 8 dagen cruisen van Gothenborg naar Stockholm om daar dan nog 4 dagen rond te trekken. Skavsta ligt in Nyköping en is ansich niet de middle of nowhere waar hier sprake van is.

beton
5 juni 2009, 08:53
Ik vertrek eind deze zomer richting Padjalanta en Sarek (lapland) voor een trektochtje van een 10tal dagen

mythe
5 juni 2009, 10:34
Ik zelf verkies Noorwegen boven Zweden. Noorwegen is een stuk schoner.

Je kan natuurlijk altijd van het ééne land naar het andere. 5 dagen Zweden, 5 dagen Noorwegen.

vrukkus
5 juni 2009, 10:44
Ryanair vertrekt idd vanuit Eindhoven en niet vanuit Charleroi naar Zweden. Ma ik stel toch voor als je goed op tijd weet wanneer je vertrekt je ook eens kijkt bij SN en SAS voor tickets. Want ik vermoed dat je bij Ryanair serieus moet bijbetalen voor al je bagage en je dan niet veel goedkoper gaat uitkomen. Weet dat SN soms ook tickets voor 50 euro verkoopt.

-etienne-
5 juni 2009, 11:53
Skavsta ligt in Nyköping en is ansich niet de middle of nowhere waar hier sprake van is.

Nykoping is idd nog wel een "redelijk" stadje, maar naar 't noord-oosten toe is er toch niet veel te zien:
skavsta,sweden - Google Maps (http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=skavsta,sweden&sll=50.835134,4.85739&sspn=0.01095,0.021887&ie=UTF8&ll=58.787776,16.918945&spn=0.287508,0.700378&t=h&z=11)

Mish/Mash
5 juni 2009, 12:36
Ik vertrek eind deze zomer richting Padjalanta en Sarek (lapland) voor een trektochtje van een 10tal dagen

Sarek national park ?

Een ervaren 'hiker' dan?

Naar het schijnt is het een zeer technisch en zwaar parcours.

Mish/Mash
5 juni 2009, 12:39
Ik zelf verkies Noorwegen boven Zweden. Noorwegen is een stuk schoner.

Je kan natuurlijk altijd van het ééne land naar het andere. 5 dagen Zweden, 5 dagen Noorwegen.

Mijn ervaring met Noorwegen: Veel trage snelheden op de openbare weg. De 'autosnelweg' is daar soms max 90 km/u soms wel tot 60 km/u. In de bebouwde kom tot 30 km/u !. Verder was het opmerkelijk duurder in de supermarkt, en de samenstelling van het landschap was nagenoeg hetzelfde als in Zweden. ( hoewel ik niet de west-kant van Noorwegen heb gedaan; daar zullen ze wss wel mooie Fjorden hebben.)

DhedRr
5 juni 2009, 13:27
Hallo, ik zou deze zomer graag rondtrekken in de Zweden. Ik zou graag met Ryanair naar Stockholm vliegen.

Ryanair naar Zweden is echt niet handig. Eerst en vooral bagageprobleem, maar ook de aankomst. Toen ik ging, kwam je aan om 23.00, en is het 1.00 als je meteen naar Stockholm doorreist.

-etienne-
5 juni 2009, 14:09
Noorwegen is echt wel immens duur ze. Maar van de andere kant ook wel echt prachtig! Qua bergen enz is Noorwegen toch iets heel anders dan Zweden.

beton
5 juni 2009, 17:55
Sarek national park ?

Een ervaren 'hiker' dan?

Naar het schijnt is het een zeer technisch en zwaar parcours.

Ik heb al wel wat tochtjes achter de kiezen.
De tocht die het meest in de buurt van Sarek NP komt was er eentje in de noordelijke Schotse highlands, waar we ook een hoop ongebaand parcours hebben afgelegd.
Neemt niet weg dat Sarek nog iets ruwer en drastischer zal zijn.
We beperken ons tot een korte kennismaking met het park, .. een uitgebreidere trektocht zal voor in de toekomst zijn.

XoN`-
6 juni 2009, 11:15
ga wsl met paar collegas deze zomer naar zweden. In tegenstelling tot de rode draad in dit topic is het bij ons niet de bedoeling om te gaan rond trekken. Gewoon een mooie plaats zoeken in zweden & ons daar een paar dagen goed amuseren ...

Hints/tips ....?

zwaaf
6 juni 2009, 12:53
ga wsl met paar collegas deze zomer naar zweden. In tegenstelling tot de rode draad in dit topic is het bij ons niet de bedoeling om te gaan rond trekken. Gewoon een mooie plaats zoeken in zweden & ons daar een paar dagen goed amuseren ...

Hints/tips ....?

Ben je ook van plan om met de tent te gaan?

XoN`-
15 juni 2009, 15:58
nop sry :)

Adelbert
15 juni 2009, 16:49
Hallo, ik zou deze zomer graag rondtrekken in de Zweden. Ik zou graag met Ryanair naar Stockholm vliegen. In Stockholm zou ik 1x overnachten om dan de volgende dag te vertrekken voor een trektocht in de streek rond de grote meren. Ik had er aan gedacht om eventueel een kano te huren. Alles samen zou ik graag een week in Zweden verblijven.

Wat me vooral aan sprak is het feit dat je mag wildkamperen. Het lijkt me zalig om een weekje te 'verdwijnen' in de natuur. Ik heb al eens gekeken om een groepsreis te doen, maar dat valt nogal duur uit.
Ik zou het graag op eigen houtje doen. Nu is het plan om met een of meerdere vrienden een bepaald traject te volgen. Mijn vraag is echter of dit praktisch mogelijk is.

Is er iemand die al ervaring heeft i.v.m. rondtrekken in Zweden? Zijn er bepaalde routes die je kan volgen? Is Zweden werkelijk belachelijk duur?

Ik doe ongeveer exact hetzelfde wat jij van plan bent deze zomer met een paar maten. Eind deze maand vertrekken we, en we zijn 12juli terug. Als je tegen dan nog vragen hebt kan ik jou mijn ondervindingen doorgeven.

Ryanair -> Stockholm -> Bus naar grote meren -> Kano & Wildkamperen

SithCloud
15 juni 2009, 16:50
Ik doe ongeveer exact hetzelfde wat jij van plan bent deze zomer met een paar maten. Eind deze maand vertrekken we, en we zijn 12juli terug. Als je tegen dan nog vragen hebt kan ik jou mijn ondervindingen doorgeven.

Beware of the pingaans die daar zitten

Adelbert
15 juni 2009, 16:52
Beware of the pingaans die daar zitten

:')

Had het em al gevraagd om een pint te gaan pakken, maar hij woont in Malmö das juist naast Kopenhagen, en wat ver van Stockholm :)

twoen
15 juni 2009, 17:16
Wij gaan deze zomer ook naar stockholm met ryanair en we combineren een trektocht (roslagsleden) met de stad. We verblijven al wildkamperend tijdens onze tocht en in een jeugdherberg.
Weet iemand hoe het zit met bagage bij ryanair? We nemen elk een trekrugzak mee en elk een halve tent. Hoe zit het met online inchecken? Moet je de bagage ook online inchecken? Mag je kookgerief meenemen?

-etienne-
15 juni 2009, 17:26
online inchecken geldt uiteraard niet voor je bagage :-) Die moet ter plekke worden geregistreerd. Kan je gerust eens nalezen op de site van Ryanair.

Uiteraard mag je kookgerief meenemen, zolang je maar geen messen enz in je handbagage steekt.

twoen
15 juni 2009, 18:45
online inchecken geldt uiteraard niet voor je bagage :-) Die moet ter plekke worden geregistreerd. Kan je gerust eens nalezen op de site van Ryanair.

Uiteraard mag je kookgerief meenemen, zolang je maar geen messen enz in je handbagage steekt.

Ik heb niet gevonden hoe dat precies in zen werk gaat. Waar moet je die bagage inchecken? Is dat waar je zelf moet inchecken als je niet online incheckt? Is er dan een voordeel om thuis in te checken wanneer je toch in de rij moet staan?

BlackThorn
15 juni 2009, 19:00

Ik heb 3 jaar geleden een kanokamp gedaan, op de grote meren van Zweden, en dan smiddags & savonds op een kampvuur ons eigen eten klaarmaken, tentje opzetten savonds, echt zalig!

De streek rond de meren is ook zeer mooi! Mooie natuur, schitterende zichten

-etienne-
15 juni 2009, 19:21
Ik heb niet gevonden hoe dat precies in zen werk gaat. Waar moet je die bagage inchecken? Is dat waar je zelf moet inchecken als je niet online incheckt? Is er dan een voordeel om thuis in te checken wanneer je toch in de rij moet staan?

yep, zelfde balie. Idd moet je dan gewoon in de rij staan wachten, maar doordat ongeveer iedereen thuis al incheckt is die rij zeer miniem. Voordeel: sneller en minder kosten.

insta
15 juni 2009, 19:34
informeer je HEEL goed als je gaat wildcamperen in zweden.
het wild dat er rond loopt zoals beren, elanden ect, zijn gevaarlijk dus informeer heel goed zodat je weet wat je moet doen als je een beer of een eland tegen komt.
deze zitten nu wel met grotere getallen in het noordelijke deel van zweden maar toch je kan nooit voorzichtig genoeg zijn.
gewoon een tip dat ik je mee geef
op zich is zweden een prachtig land en je zal het daar naar je zin hebben.

twoen
15 juni 2009, 20:39
informeer je HEEL goed als je gaat wildcamperen in zweden.
het wild dat er rond loopt zoals beren, elanden ect, zijn gevaarlijk dus informeer heel goed zodat je weet wat je moet doen als je een beer of een eland tegen komt.
deze zitten nu wel met grotere getallen in het noordelijke deel van zweden maar toch je kan nooit voorzichtig genoeg zijn.
gewoon een tip dat ik je mee geef
op zich is zweden een prachtig land en je zal het daar naar je zin hebben.

ik ben zelf een beer :unsure:

merci voor de tip

-etienne-
16 juni 2009, 14:45
de beren zitten er wel, maar dan moet je toch serieus naar het noorden trekken. Meer centraal wonen er ook wel wolven dacht ik.

de Waaslandwolf
16 juni 2009, 16:50
de beren zitten er wel, maar dan moet je toch serieus naar het noorden trekken. Meer centraal wonen er ook wel wolven dacht ik.
In de wouden in het midden van Zweden blijkbaar. Maar - net gelezen - blijkbaar is het grootste risico dat een wolf vormt, in Zweden toch, het feit dat hij een verkeersongeluk veroorzaakt. :p

Edit: qua beren: in geheel Scandinavië zijn er sinds 1902 blijkbaar 4 doden gevallen door beren, waarvan het laatste in 2004 - dat blijkbaar uitgelokt was.

Eindconclusie: ik zou me niet te veel zorgen maken. Gewoon geen moederbeer met jongen proberen gaan knuffelen, en ge zit veilig.

Adelbert
16 juni 2009, 17:30
Kheb overlaatst met een noor en een zweed zitten babbelen, en ze zeiden allebei dat de kans dat ge een beer ziet echt miniem zal zijn. Dus maakt U geen zorgen. En indien je een tegenkomt, broek af, en swaffelen

zwaaf
16 juni 2009, 17:42

Hhaha, lol :p
Ik doe idd net het zelfde, ik vertrek op 1 juli en ik kom terug op 12 juli :)
Je mag me altijd een pm sturen i.v.m. die kano, ik vind namelijk geen deftige site waar ik kan zoeken naar een "kano-verhuur-bedrijfje".

BlackThorn
16 juni 2009, 18:02
@ zwaaf, ongeveer elk stadje rond de grote meren heeft een goeie kanoverhuur ze ;-)

Maar ik herriner me voor nog Grums, ofzoiets, daar was een zeer goeie verhuurder/verkoper, volgens de begeleider

scal
22 augustus 2009, 12:41
Iemand reisgids van Zweden die hij kwijt wil, ik wil reisgids wel kopen dan.

bludgeoned
22 augustus 2009, 12:54
Play.com (UK) : Lonely Planet: Sweden : Books - Free Delivery (http://www.play.com/Books/Books/4-/851112/Lonely-Planet-Sweden/Product.html?ptsl=1&ob=Price&fb=0)
€5

diceman
18 maart 2010, 23:20
Eind juli ga ik met mijn scouts groep op buitenlands kamp naar Zweden, nu zijn we zwaar bezig alles aan het voorbereiden maar we weten niet goed waar naar toe te gaan. Weet er iemand goede plekken zijn waar ge echt kunt zeggen van "content dak ier geweest ben".

yannickvdb
18 maart 2010, 23:33
Ik ben ooit eens naar Zweden geweest en hebben daar een kano-tocht van gemaakt. Elke dag van kampeerplaats naar kampeerplaats.. Andere groepen zijn dan naar Oland of zoiets gegaan. Die kanotocht kan ik écht aanraden ;) .

diceman
18 maart 2010, 23:36
Kzal da is voorstellen, we zijn tenslotte ne groep van 13 mensen.

switchblade
18 maart 2010, 23:49
Ik ben ooit eens naar Zweden geweest en hebben daar een kano-tocht van gemaakt. Elke dag van kampeerplaats naar kampeerplaats.. Andere groepen zijn dan naar Oland of zoiets gegaan. Die kanotocht kan ik écht aanraden ;) .

Hoe lang was je dan weg? Was dat met begeleiding? Dure zaak? :p
Meer info plz (desnoods via pm om de thread niet te hijacken)

diceman
18 maart 2010, 23:50
Hoe lang was je dan weg? Was dat met begeleiding? Dure zaak? :p
Meer info plz (desnoods via pm om de thread niet te hijacken)

Kzou da eigelijk ook wel willen weten, gwn qua informatie...

ForzaJuve
19 maart 2010, 11:59
Kzou da eigelijk ook wel willen weten, gwn qua informatie...

Wij zijn vorige zomer iets soortgelijks gedaan (met http://www.kanoweekend.nl). Wij hebben daar de 7 daagse kanotocht Blomsjon (in Dalsland) gedaan, echt een aanrader. Ge vertrekt in een basiskamp (waar ze u uw materiaal geven) en daarna zijt ge volledig vrij om de gekozen route af te werken (ge krijgt een kaart met de route op gestippeld, ma hoeveel km ge elke dag doet, waar ge kampeert enz, kunde allemaal zelf beslissen).

Wij vonden het alleszins de moeite, 't was echt een toffe ervaring. Ondanks dat we ni zo'n geweldig weer hadden (3d zon, 3d regen/storm), ma zelfs in de regen was da plezant. En ge zijt des te blijer als ge dan 's avonds u kunt opwarmen aan uw kampvuurke.

Onze tocht heeft ongeveer 300€ gekost (voor 11d: naft voor ons buske, ferry-overzetten, eten en de tocht zelf). We hadden wel het meeste eten op voorhand gekocht in de colruyt, alhoewel het daar precies ni zoveel duurder is (ma zoveel winkels komde natuurlijk ni tegen).

adventure
19 maart 2010, 12:44
Wij Carin en Edwin Klomp zijn gespecialiseerd in dit soort dingen, vanuit ons basiskamp kan er van alles ondernomen worden, meerdaagse kanotochten, meerdaagse mountainbike tochten, wandeltochten onze eigen website Adventure center Tyngsjo (http://www.adventure-centertyngsjo.com) is nog niet helemaal klaar maar via deze website zou je ons een mail kunnen sturen zodat we dieper in kunnen gaan op jullie wensen. Via de website van onze Duitse partner kun je een beetje zien hoe het bij ons is NEU: ZEBU®-Dörfer in Schweden (http://www.zebureisen.com/zeltcamps/zeltcamps/schweden.php)

yannickvdb
19 maart 2010, 16:20
Euhm ongeveer hetzelfde als Forza eigenlijk ;).
Was toen een buitenschoolse activiteit en we waren met 10-12 mensen dacht ik. Een week zijn we toen op pad geweest. Enkele oudere mensen (leerkrachten) gingen natuurlijk met ons mee. Ik schat dat het ons toen in totaal een 400€ heeft gekost per persoon. Misschien dat het zo zonder een school wat duurder uitkomt maar het was echt prachtig.
Alleen hadden we 1 keer pech gehad en moesten we met de kano op wielen ( erbij geleverd) een heel stuk wandelen omdat het water onderbroken was. Hebben toen toen een uurtje of 2 door de gietende regen gelopen.
Met 2 in een kano zorgt natuurlijk ook wel voor veel teambuilding ;).
Als je zou gaan, blijf wel best met je kano aan de kant van het water, sommige meren zijn zo groot en diep (het lijkt wel een zee ;) ) en als je daarin zou omkantelen... Ik moet wel zeggen dat het vrij moeilijk is om zo een kano om te kantelen, dan moet je al heel zot doen.
Het is ook tof om zo even op een eilandje in het midden van het water te stoppen en een frisse duik te nemen ;).

Belle
6 augustus 2010, 21:44
Hoi hoi,

ik probeer een weekje Zweden te plannen en daarvoor zijn alle tips welkom!
To-do-tips maar ook praktische dingen zoals goedkoop slapen/eten/openbaar vervoer/...
We zouden aankomen en vertrekken met Ryanair in Stockholm Skavsta, wat is zoal het goedkoopste vervoermiddel tot centrum stockholm, of is er daar in de buurt nog wat moois te zien waar we beter eerst naartoe gaan?

Zijn er in de ruime omgeving van Stockholm nog echt toffe dingen te zien? En huur je daarvoor best een auto, of is het te doen met openbaar vervoer?

Plan is om het zo goedkoop mogelijk te houden maar toch een combinatie van avontuur/cultuur/feestje te hebben.

En nog een klein vraagje: In Zweden mag je wildkamperen, maar is dat dan ook in de stad toegelaten (in de parken bvb.)?

Alvast bedankt!

Kandul
7 augustus 2010, 00:26
Vanuit Skavsta, wat eigenlijk Nyköping is, neem je gewoon de flygbuss naar Stockholm Cityterminalen. Betalen met maestro/visa aan de automaten eens je geland bent. Kost een 8.5euro geloof ik, dankzij de sterke Zweedse kroon.

Alles is goed bereikbaar met het openbaar vervoer(pendeltåg = pendeltrein, tunnelbana = metro, tvärbana = tram, buss). Kost zo'n 25euro voor een weekje en dan heb je toegang tot groot Stockholm, je mag al een 40min in beide richtingen gaan vanaf het centrum met de trein om daarbuiten te zitten.

In de stad kamperen lijkt me nogal moeilijk, maar er is alleszins meer dan genoeg natuur op amper 15min van het centrum( met het openbaar vervoer).

eS
7 augustus 2010, 02:04
Als je van architectuur houdt zou ik zeker een bezoek brengen aan Skogskyrkogården (Woodland cemetery) (http://en.wikipedia.org/wiki/Skogskyrkogården), van 2 van de belangrijkste Zweedse architecten Gunnar Asplund en Sigmund Lewerentz.
Ook aan te raden is de Stockholm Library.

guus
5 maart 2012, 19:18
Dit is mijn eerste post als member van dit forum. Ik zie dat er al een aantal vragen zijn over het interrail pas maar ik zal eerst ons idee voorstellen.

Met een groepje vrienden(5) zouden we graag in zweden geraken omdat je daar wild mag kamperen. Eerst was het ons idee om met de auto gedaan, maar door een gebrek aan rijervaring en een betrouwbare auto die veel afstand aflegt, hebben we dit dan maar aan de kant geschoven. Een vliegtuig nemen zien we niet meteen zitten omdat we in Zweden zelf ook nog willen reizen. De trein ziet er hier dus ideaal voor. Ik ben al informatie gaan opdoen en dat zou ons zo'n 350 euro kosten heen en terug. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hiermee ervaring hebben en hoe het reserveren van die treinen en zo werkt.

Alvast bedankt, Guus.

Kandul
5 maart 2012, 19:21
Vliegen en dan reizen met de trein?

Dat is minstens 1000km met de trein, ja er is een nachttrein van Berlijn naar Malmö, Stockholm, ... geloof ik maar je bent nog altijd een dikke 18u onderweg.

playforfun91
5 maart 2012, 19:25
Inderdaad, kan je geen zeer goedkope vlucht boeken fzo met Ryanair om u alvast iets dichter te brengen? Heb dat ook al gedaan om te gaan snowboarden, was goedkoper dan met de bus te gaan :p En al zeker goedkoper dan de trein.

guus
5 maart 2012, 21:45
Het vliegen lijkt mij ook een betere optie, maar een van de argumenten is dat dit dan geen charme heeft. Ik zal toch mijn mening proberen door te voeren, want dit zou zo'n 260 euro uitsparen!! Maar weet iemand wanneer je het best de tickets dan koopt om ze zo goedkoop mogelijk te kunnen krijgen?

Wover
6 maart 2012, 10:31
Hoeveel km zou je graag zelf nog rijden?

Wellicht val ik in herhaling en begint het sommige mensen hier te vervelen, maar ik denk dat het volgende misschien interessant kan zijn:

Vliegtuig van Charleroi naar Riga of Weeze naar Tallinn en daar een auto huren (een minibus met 8 plaatsen kost 40-50 euro per dag, een gewone auto met 5 plaatsen 15 - 30 euro per dag). Vanuit zowel Riga als Tallinn vaart er elke dag een boot naar Stockholm. Of je kan bv vanuit Riga richting Tallinn rijden (+-380km), dan de ferry naar Helsinki (80km) en dan door Finland richting Vaasa rijden. In Vaasa is er een ferry naar Umea in Zweden, waarna je een leuke roadtrip door Zweden kan doen om uiteindelijk in Stockholm een ferry te nemen naar Riga / Tallinn.

Voor zover ik weet is in elk van die landen wildkamperen toegelaten (voor Letland twijfel ik).

guus
6 maart 2012, 15:38
Dat ziet er nog een serieuse tocht uit. Zal het zeker eens voorstellen :) Bedankt voor de suggestie!

Wover
7 maart 2012, 10:02
Ja, dat is het zeker :). In September ga ik wellicht familie van mij bezoeken in Noorwegen, tripje ziet er zo uit: Tallinn, Estonia to Dønna kommune - Google Maps (http://g.co/maps/3ku4f)

Prachtige route wel denk ik: Tallinn, Estonia to Dønna kommune - Google Maps (http://g.co/maps/2yp98) en Tallinn, Estonia to Dønna kommune - Google Maps (http://g.co/maps/h2vsg)

Hier is de link naar heel goedkope autohuur in Tallinn: Passenger cars | Vechile Rental | Autorent O (http://www.1autorent.ee/cat/auto)

yoursvisible
21 april 2012, 10:22
Twee vragen

1) Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een actieve vakantie in groepsverband. Ik kwam terecht op deze site:

Kanotrektocht | Gezinssportfederatie / AFYA (http://www.gsf.be/activiteit/se/2012-07-11/kanotrektocht). (link)

Alles wat ik lees (avontuurlijk, 18-30 jaar, mooie landschappen, ..) staat me wel aan, maar toch vind ik nergens enige feedback van andere mensen. dus vraag ik het maar aan jullie:

heeft iemand ervaring met de organisatie 'ayfa'?

2) Iemand die nog andere dergelijke vakanties in groepsverband kan aanraden?

Wover
21 april 2012, 11:47
Heb via mijn bedrijfje een tijdje geleden een meeting gehad met een persoon van Probably the best kayaking in Estonia (http://www.360.ee/eng/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=9)

De locaties waar ze dit doen zijn echt wel mooi en je kan bv ook op een onbewoond eilandje overnachten :). Als je groep groter dan 6 is kunnen ze wellicht een pakket op maat voor jullie samenstellen.

Het verschil met de tochten in Zweden is dat je geen dagen aan een stuk met de kayak onderweg bent. Ik denk dat hier in Estland maximum 2-3 dagen ononderbroken kayakken mogelijk zal zijn.

Bij hetzelfde bedrijf kan je ook met iPad's op stap gaan bv op een eiland en dan via GPS een soort ganzenbord op het eiland doen. Je loopt dan via GPS van punt naar punt en moet daar vragen beantwoorden. Als je met 6 bent kan je 3 groepjes vormen zodat je wat competitie hebt :).

Een andere organisatie waar ik contact mee heb is het kasteel van Laitse hier in Estland. Zij bieden naast golf ook interessante activiteiten aan zoals met een BMW of een Lada rondjes rijden op een rallyparcours.

In dezelfde categorie kan je ook met buggy's een klein rallyparcours afleggen. Dat heb ik zelf al 2 keer gedaan en is best wel leuk :). Die buggy's wegen bijna niks, maar hebben wel een 2.0 motor van een oude Audi :p.

Voor de rest kan je hier ook een pakket kopen waar je met verschillende wapens wat mag rondschieten (Kalashnikov, shotgun, desert eagle,...).

Allemaal zeer democratisch geprijsd (en nog democratischer als je via mij zou boeken :p).

Trouwens, alles wat ik op de link die je stuurde lees kan je hier ook zien. 50% van de oppervlakte van Estland is bos, er zijn 1000en onbewoonde eilanden en je hebt hier ook beren, lynxen, bevers, elanden, arenden (Merikotka TV 2010-2011 | looduskalender.ee (http://www.looduskalender.ee/node/6772) ),...

Wat je hier extra hebt is de lage prijs en vervallen militaire Sovjet-installaties.

BlackThorn
22 april 2012, 16:42
Ik ben in 2008 naar Zweden gegaan voor een kanotrektocht met The Outsider.

Schitterende reis :-).

Wat wil je weten?

Retrojump
23 april 2012, 23:23
Helleuw :P

Ik ben geinteresseerd om Zweedse meisjes te leren kennen :P
Weet je waarom?
Wel, dit zijn mooie meisjes, lieve meisjes en jah... Ze zijn niet zo belgisch :rofl:

Heeft iemand een idee hoe ik Zweedse meisjes kan leren kennen in België? :)

Ben ook van plan om eens op reis te gaan naar Zweden...

Hoe ik op het idee ben gekomen om Zweedse meisjes te leren kennen?
Ik ben al enkele keren uit geweest, een keer in Gent, een keer in Aalst en een keertje in Antwerpen... In al die 3 steden heb ik telkens Zweedse meisjes leren kennen, elke keer een ander groepje... Ik was er zo van gedaan, ik vond ze zo lief etc. het algemeen karakter & uiterlijk van Zweedse meisjes is echt formidabel.

Dus, kan iemand mij wat meer info/tips geven?

Alvast bedankt!

zipke
23 april 2012, 23:28
Dees wordt interessant.... :')

tha_rippa1be
23 april 2012, 23:32
ಠ_ಠ

Not sure if serious...

Thorfin
23 april 2012, 23:32
Ga naar Zweden...

/Thread

passero
23 april 2012, 23:36
Ik ben net terug van Zweden. Heb een weekje in Stockholm gezeten voor het werk en ik moet zeggen dat het daar toch maar "gewone" meisjes zijn hoor. Heb er daar met een paar moeten werken en die waren niet zo speciaal als jij hier komt zeggen.

Ook toen we dan zijn uitgeweest in hartje Stockholm was het maar normaal. Niets speciaals...

Retrojump
23 april 2012, 23:39
Ik ben net terug van Zweden. Heb een weekje in Stockholm gezeten voor het werk en ik moet zeggen dat het daar toch maar "gewone" meisjes zijn hoor. Heb er daar met een paar moeten werken en die waren niet zo speciaal als jij hier komt zeggen.

Ook toen we dan zijn uitgeweest in hartje Stockholm was het maar normaal. Niets speciaals...

Bedankt voor de info, de meisjes die ik in België heb leren kennen waren nogtans niet 'gewoon' hoor :)

Aan deze reactie heb ik iets... Dat kan je niet van deze hieronder zeggen:

Dees wordt interessant.... :')
Euhm?

ಠ_ಠ

Not sure if serious...
Waarom zou ik niet serieus zijn? Ik typ dit niet voor mijn plezier.

Ga naar Zweden...

/Thread
Was ik héél misschien van plan. Nutteloze reactie eigenlijk...

Th1x4nG
23 april 2012, 23:47
http://i.imgur.com/sQIda.gif

Wa wilt ge nu da we doen? :p Broeihaarden van Zweedse meiskes aanreiken?

Ik ben ook nogal sterk voor het Scandinavische type, maar denk nu ni da het zo is da ge met een Zweedse altijd prijs hebt en met een Belgische altijd een rotte. Vind hun mentaliteit wel veel plezanter. Allee Zweden lijken zo wat opener en rapper geînteresseerd in u (zal ook wel sterk afhangen van de streek, enkel in steden wrsl, het stereotype zegt da ze juist veel geslotener zijn). Wat ge dan ervaart met Zweedse meiskes in België, da's misschien hun euforiegevoel da eigen is aan op vakantie zijn?

Hoe oud zijt gij trouwens (no offense, gewoon benieuwd)? Beetje eigenaardige eerste thread. :p

Retrojump
23 april 2012, 23:57
http://i.imgur.com/sQIda.gif

Wa wilt ge nu da we doen? :p Broeihaarden van Zweedse meiskes aanreiken?

Ik ben ook nogal sterk voor het Scandinavische type, maar denk nu ni da het zo is da ge met een Zweedse altijd prijs hebt en met een Belgische altijd een rotte. Vind hun mentaliteit wel veel plezanter. Allee Zweden lijken zo wat opener en rapper geînteresseerd in u (zal ook wel sterk afhangen van de streek, enkel in steden wrsl, het stereotype zegt da ze juist veel geslotener zijn). Wat ge dan ervaart met Zweedse meiskes in België, da's misschien hun euforiegevoel da eigen is aan op vakantie zijn?

Hoe oud zijt gij trouwens (no offense, gewoon benieuwd)? Beetje eigenaardige eerste thread. :p

Danku, aan deze reactie heb ik ook ewa ;)
Ik ben 19, studeer Verkoop & heb veel kennis van computers/informatica.
Kheb een eigen forum sinds 2007 en een eigen succesvol spel sinds vorig jaar.
Nog iets weten? :p

Kandul
24 april 2012, 00:05
Gratis dejting på nätet (http://www.happypancake.com/StartPage.aspx) Je moet zelfs niet van je stoel gaan.

Retrojump
24 april 2012, 00:15
Gratis dejting på nätet (http://www.happypancake.com/StartPage.aspx) Je moet zelfs niet van je stoel gaan.

Eh? Niet serieus.

Furon
24 april 2012, 00:18
Kheb een eigen forum sinds 2007 en een eigen succesvol spel sinds vorig jaar.

Je hebt toch niet het concept van joeridp gepikt he?

Kandul
24 april 2012, 00:19
Eh? Niet serieus.
Wat denk je? Dat de mooie, lieve Zweedse meisjes zomaar voor het rapen liggen in België? Ik reik jou de enige haalbare mogelijkheid aan die je nog rest om in België mooie, lieve Zweedse meisjes te leren kennen.

sluysen
24 april 2012, 00:24
Linkje naar je spel? Altijd wel op zoek naar een nieuw spel om te proberen

passero
24 april 2012, 00:25
Versier ze door ze chocolade en bier te geven :D
Diegene die ik heb leren kennen in Zweden waren allemaal zot van Belgisch bier en chocolade :D

Retrojump
24 april 2012, 00:28
Linkje naar je spel? Altijd wel op zoek naar een nieuw spel om te proberen

Het is een Private Server met ongeveer 500+ spelers online per dag (overdag)
Kan alleen op uitnodiging.

Welk concept? Ik ben net nieuw hier...

Wat denk je? Dat de mooie, lieve Zweedse meisjes zomaar voor het rapen liggen in België? Ik reik jou de enige haalbare mogelijkheid aan die je nog rest om in België mooie, lieve Zweedse meisjes te leren kennen.
Ehm nee.

PunkDudez
24 april 2012, 00:47
Ja als ge in de Scandinavische landen komt is da wel vaker een anticlimax. In findland bijvoorbeeld (waar ik 4 maand zat) zag ik wel schoon vrouwen maar evengoed echt veel lelijke :D Maar aanzienlijk meer blond ! Maar doorsnee finse verft haar haar omdat blond zo gewoon is ginder.

Maar hun Uberindependent/feministisch karakter vond ik toch vaak een afknapper :sop:

Nu in Zweden kan dat anders zijn, maar ze liggen dan toch wel heel dichtbij :crazy:

Juve9le
24 april 2012, 00:57

:bow:

Fervet opus
24 april 2012, 00:59
Ben paar weken geleden zowel in zweden als denemarken geweest en ik vond dat qua vrouwelijk schoon serieus tegenvallen. Uiteraard zijn er wel mooie vrouwen maar dan zie ik er meer als ik een avond uitga in Antwerpen of Gent dan ginder. Beetje dezelfde mening als punkdudez dus :)

e.House
24 april 2012, 01:02
ge kunt ze altijd uitnodigen in de poolplanet.

denkimi
24 april 2012, 01:14
http://i.qkme.me/1ql7.jpg

geef mij toch maar oostbloksters, niets kan daar tegenop. :love:

e.House
24 april 2012, 01:19

+1

BeeLz
24 april 2012, 02:28
Idd vrouwen uit letland & estland > zweedse :p

Nuja, veel Zweden wonen er niet echt in België dus de kans is redelijk klein om er te vinden tenzij het toeristen zijn, maar die blijven over het algemeen maar een paar dagen in België.

WarCry-dude
24 april 2012, 05:45
Ik heb een jaar in Zweden gewoond en dacht direct heel wat advies te geven toen ik deze thread zag... maar toen ging het over meiskes leren kennen. :rofl:

Ik zou uw vooral aanraden om niet te hard van stapel te lopen. Zweden zijn normaal juist heel gesloten en terug getrokken. Over het algemeen is de Zweedse manier van doen om tijdens het dagelijks leven heel gesloten te zijn en als er gedronken wordt plots alle remmen los te gooien. Van Zweedse vrouwen op reis in België zal het vooral dat laatste zijn dat ge hebt leren kennen.

W0utR
24 april 2012, 06:02
Ik heb een paar weken geleden hier ook een paar zweedse meisjes ontmoet (moeilijke namen dat die hebben ...), ok, ze zijn wel heel lief, maar voor de rest vind ik daar toch niks speciaal aan.
Zulke vind je ook in belgie, maar misschien is het het feit dat ze niet belgisch zijn dat je aanspreekt.

PunkDudez
24 april 2012, 11:57

Het is beter dat je zo meer richting Bulgarije ga, daar zijn ze ook minder conservatief.

Mijn vriendin is Pools en woont in Polen, en ik verschoot ervan wat voor conservatieve dingen zitten ingebakken in de fundamenten van hun karakter :evil:

maw zijn ze daar veel opener, maar toch nie zo simpel als ge daar altijd een relatie met wil :sop:

Bluto
24 april 2012, 12:13
Aangezien er niks zinnigs uit deze discussie gaat komen, denk ik dat we het hier maar bij zullen laten.

yoursvisible
26 april 2012, 12:23
Heb me ondertussen ingeschreven, hopelijk valt het goed mee. Bedankt voor de reacties!

switchblade
27 april 2012, 17:10
Heb me ondertussen ingeschreven, hopelijk valt het goed mee. Bedankt voor de reacties!

Post nadien zeker je ervaringen als je wil :)
Ik speel ook al een tijd met dit idee maar ken hier helemaal niets van, dus een verslagje zou zeker interessant zijn.

Gregoryw
30 april 2012, 11:42
Een organisatie van een oud leerkracht van mij:
Drakkar Outdoor (http://www.drakkar.be/)

yoursvisible
20 juli 2012, 15:01
Was een zeer geslaagde trip! 8 dagen lang van het ene eiland naar het andere varen met de kano. Een aanrader :niceone:

Gonzo
24 juli 2012, 15:46
Geen kort verslagje? :)

JeVaDo
24 juli 2012, 21:41
We zijn gestart met een 20u durende busrit. Toegekomen 's morgens vroeg om 7u, beetje regen gehad toen. Na alles verdeeld te hebben, kano's + eten, vertrokken na opnieuw een flinke stortbui. Toegekomen eerste kamp, iedereen wat leren kennen, eten klaar gemaakt en gaan slapen. 's Nachts bezoek gehad van de begeleider die bij ons in de tent komen kruipen is omdat het buiten te koud was. :P
Vanaf dan elke dag een uur of 6 - 7 met de kano's gevaren. Overdag meestal mooi weer gehad buiten een klein buitje. 's Avonds altijd mooi weer gehad, lucht volledig opgeklaard. Na 3 dagen een klein winkeltje bezocht. 2 Dagen later opnieuw een grotere winkel bezocht. Hier kon je je eigen inkopen doen + wat inkopen voor de groep.

Op vlak van eten hadden we zeker niet te klagen. 's Morgens genoeg brood met Confituur of choco. 's Middags, wat meestal 2, 3 of zelfs 4u werd, eten was ook grotendeels een boterham. Op het einde hebben we eens hotdogs klaar gemaakt en dat heeft zeker gesmaakt. Elke avond hebben we iets warm klaar gemaakt op het kampvuur. Eten uit potten meegebracht door Outsiders, organisatie die instond voor alles in Zweden, was lekker en méér dan voldoende.

Qua vermoeidheid viel het nog mee, het was niet het varen zelf dat vermoeiend was, maar de avonden die soms wat laat uitvielen. ;) Na 7 dagen begon het wel wat door te wegen. De tenten waren snel opgezet en goed om in te slapen, maar het is niet zoals thuis dat in combinatie met het varen maakten het na verloop van tijd vermoeiend.

Zeker aan te raden en zoals gezegd hierboven een geslaagde trip!

Typhoon
26 juli 2012, 16:50
Post nadien zeker je ervaringen als je wil :)
Ik speel ook al een tijd met dit idee maar ken hier helemaal niets van, dus een verslagje zou zeker interessant zijn.

²nd

We zijn gestart met een 20u durende busrit.

Via een organisatie, in groep dus?

JeVaDo
26 juli 2012, 17:40
Via een organisatie, in groep dus?
Jep. Het kamp zelf waar wij ons bij ingeschreven hebben werd georganiseerd door Afya (http://www.afya.be/). Hierbij kon iedereen zich inschrijven van 18 - 30jaar. Er was een 2e groep van Onafhankelijk Ziekenfonds (http://www.oz.be/). Dit was voor de leeftijdsgroep van 16 - 18jaar. Beide groepen hebben dezelfde toer afgelegd alleen heeft de ene groep het in de omgekeerde richting gedaan. De kanotrektocht in Zweden zelf werd in goede banen geleid door Outsider (http://www.outsider.be/).

De groep van Afya telde 12 personen, inclusief 1 begeleider van Afya en 1 van Outsider. Bij OZ waren ze in totaal met 26. De busrit hebben we dus allemaal samen beleefd, 36 in totaal maar die andere 8 dagen hebben we de andere groep niet gezien. Alleen in het eerste winkeltje waarbij we elkaar gekruist zijn.

Na de commentaren van OZ gehoord te hebben, zou ik aanraden om via Afya in te schrijven. De personen van OZ hadden behoorlijk strict schema waardoor ze soms tot 4u 's nachts gevaren hebben en dan pas hun avondeten gegeten hebben. Bij de 'Afya-groep' had je meer vrijheid. Meestal rond 18-19u aanmeren, kampvuur aanmaken en genieten van de avond.

DaJerre
17 augustus 2012, 19:41
Ik vertrek op 29 augustus met drie vrienden voor twee weken naar Zweden. Nu vroeg ik mij af of er iemand van jullie tips heeft wat we zeker moeten doen, bezichtigen,... Wij gaan met het vliegtuig naar Stockholm (met BA, dus echt wel Stockholm.) en gaan dan daar drie a vier dagen in de stad zitten. Dan zijn wij van plan om een kanotocht te maken. Heeft er iemand tips voor een goede plek? Niemand heeft een rijbewijs dus we gaan ook geen auto kunnen huren.
Alvast bedankt!

mla
17 augustus 2012, 20:11
Stockholm: Vasa museum, Skansen, Strandvägen, met de boot van Slussen naar Djurgården, Gamla Stan, het Zweedse parlement (rijksdag), Stadhuis, Drottningholm, de openbare bibliotheek, Sergels torg, de ericsson globe, Nordiska museet,...

Op medborgarplatsen heb je enkele leuke bars waar je relatief goedkoop een pint kan drinken.
De clubs weet ik niet meer zeker waar die waren, ik denk omgeving van södermalm. Kost wel stukken van mensen.

Best een kaartje voor het openbaar vervoer kopen in het centraal station, weet niet meer hoeveel het voor een week kost maar is wel serieus handig. Kan je alle metro's en bussen mee nemen.

Avondland
17 augustus 2012, 21:06
Ik heb een kanotocht gemaakt voor €20 euro per dag met de Brunnsvickens Kanotklub aan de Universiteit van Stockholm. Daarmee de archipel kunnen verkennen op een drietal dagen tijd. Veel goedkoper dan de meer toeristische kanoverhuurders en gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Wel aangeraden om op voorhand een degelijke kaart van de archipel te kopen.

WarCry-dude
18 augustus 2012, 04:08
Moest ge goesting hebben in een pracht van een wandeling met hier en daar wat geklauter, moet ge zeker naar Tiveden gaan. Tiveden - Tiveden [NS4 version] (http://www.tiveden.se)

Ik heb een jaar in Zweden gewoond en dat was een van de schoonste plekjes die ik er gezien heb. Is zo'n anderhalf uur met den auto va Stockholm.

Edit: Blijkbaar kunt ge er nog kanoën ook. Wist ik niet eens. :)

DaJerre
18 augustus 2012, 11:41
Dat kanoën voor 20 euro is wel interessant. Als je bijvoorbeeld in Arvika al meer dan 100 euro per persoon moet betalen voor 3 dagen.

DaJerre
18 augustus 2012, 11:59
En wandelen doen we zeker graag, maar is die Tiveden bereikbaar met het openbaar vervoer? Of is het simpel om te liften in Zweden? Want wij hebben geen auto.

Messias.
18 augustus 2012, 13:10
Beste köttbullar in Stockholm te vinden in Café Tranan op 't Odenplan.

SharkyXTS
18 augustus 2012, 22:43
Zweedse vriendin heeft ooit onderstaande gids voor Stockholm opgesteld:

Things to do:

1. Tekniska museet (the technological museum). It's usually quite a good museum to visit.*They* have one of those dome theatres with 3d effects and chairs that move and stuff. I usually end up getting sea-sick from it, but it's cool before you start feeling ill.

2. From Stadsgårdskajen you can catch a ferry over to Djurgården (Djurgårdsfärjan), where you'll find a zoo (Skansen) a tivoli (Gröna Lund) and a lot of nice strolling areas. Prices here will inevitably be a bit steeper than the rest of Stockholm, but if you do want to stop for a drink I recommend Blå Porten that's situated just around the corner from the Gröna Lund entrance. Even if you don't visit the amusement park or the zoo, I would still recommend catching the ferry, cause it's quite a good way of eeing Stockholm. Also, the ferry leaves from the old city, so this could easily be combined with a visit there.

3. Moderna Museet (the museum of modern art) is really nice if you like art. I've been there several times, and always found it interesting.

4. There is a huge park right in Stockholm, where you'll find at least one restaurant where it's nice to stop for a drink. You get there by going to the end of Sveavägen, and then continuing on. This is nice if you just want to walk and get away from things, but don't expect to see to much while you're in there (other than park-things, of course).

5. If you have a hankering for a bit of history, you should visit the old viking town Birka. There is a ferry leaving daily from Stadsgårdskajen. The ticket covers the entrance to Birka Museum, as well as a guided tour of the world heritage area. If the sun is shining, this is a good chance to get a little bit of nature in to your city trip.

6. Vaxholm, and the Stockholm archipilago. If you feel like camping, you can go out into the archipilago and pitch a tent there. If you don't feel like camping, there are hotels, motels, hostels and so forth out there too.

Clubs and Bars:

1. For a really fun night out, I recommend Ugglans Boule Bar. You go there to drink, play ping-pong and boule, and the atmosphere is really friendly and fun. This is an excellent place to get invited to an afterparty with people you've never met before...*

2. For a chance to enjoy some nice beers in a quiet fashion, go to Glenfiddich Warehouse No 68 in Gamla Stan. This used to be my old place-to-be, the staff is really nice, *and they do carry quite an interesting range of beers.

3. Akkurat has a similair feel as Glenfiddich, but is a little bit louder and younger. You'll find it near Slussen, on Hornsgatan 18.

4. Debaser is located on Karl Johans Torg 1 in Slussen and has a lot of live artists playing. It's a nice place where people aren't afraid to dance. The queues are usually horribly long on the nights of the live performances, though, so that might be something to keep in mind before deciding to go.*

5. If you're in to more fancy-pants sort of clubbing, Stureplan is the place to be. Check out Laroy, Ambassadeur, White Room or SpyBar, but beware that prices are incredibly high and it can be really hard to get in. You'll find all the clubs on or around Stureplan.

6. There are loads, loads, loads and loads of other clubs and bars in Stockholm. Around the old town and Slussen is a good place to look if you just feel like dropping in somewhere without too much planning.

Places to go for coffe/tea:

1. You'll find adorable muffins at Cupcake Sthlm on St Eriksgatan 83. Worth checking out if you like cupcakes.

2. Go for high tea at Chaikhana. It's really cozy, and you'll get loads of little sandwiches and scones and tea for around 180 kr. You'll find it on Svartmangatan 23 in the old city centre.*

Things to eat:

1. For a take-away lunch (to enjoy in one of the parks maybe), I highly recommend the wrap place (Wiggo's, that's a wrap) on Östermalm. Finding it might be a bit tricky, you need to go down into the subway at Östermalmstorg, found on Grev Turegatan 6, and there won't be any signs on the street level. There are three entrances to that subway station, so make sure you're on the right street before you venture down into it. Go for the italian tortilla with frikadelles and tomatoes, I promise you it's to die for!

2. If you feel like some traditional swedish food, I can recommend the restaurant Pelikan on Blekingegatan 40. The place has a really big dining hall, and an atmosphere I really enjoy.

3. There is a great tapas place on Sveavägen 74 , called San Leandros Tapas. Prices are good, and so is the food.

4. If you feel like a decent burger you can find one at Broncos Bar, just around the corner from San Leandros, on Tegnérgatan 16.

5. If you like jamaican food, you need to visit Back a Yard on Folkungagatan 128. The service there is absolutely terrible, but the food is to die for.

6. You'll find a horribly expensive, but really nice brunch at Clarion Hotel. Perfect if you're not short for cash and suffering for a slight hangover.

Dreamforce
18 augustus 2012, 22:52
Ik heb een toch gedaan in Arvika, maar dat was geen 100 euro voor 3 dagen ze... Wij hebben een tocht gedaan van 6-7 dagen (glaskogen tocht) en dat was iets van een 140 euro denk ik (zonder voedselpakket). Wel op voorrand vastgelegd via 'De peddel'. Was leuke tocht, enkel niet tevreden over bepaalde landtransporten. Stonden vaak slecht aangegeven of waren in slechte staat (veel modder) en waren zeer zwaar aangezien we te lui waren om onze kano uit te laden :P

Voor de rest was het een zeer mooie tocht, veel mooi weer gehad en altijd kunnen overnachten in het midden van een meer op ons 'eigen' eiland. En als je wat stil bent kan je nog wilde dieren spotten :)

DaJerre
19 augustus 2012, 14:15
Bij 'De Peddel' is het meer als 100 euro hoor. Kano-arrangement Zweden (http://www.kanoweekend.nl/arrangement/info/106/NL/josse_alv_tocht.php)

DaJerre
19 augustus 2012, 14:19
Zweedse vriendin heeft ooit onderstaande gids voor Stockholm opgesteld:
Dankuwel, dit komt zeker nog van pas!

Dreamforce
19 augustus 2012, 18:46
Zie ook eens bij de andere tochten, en als je langer gaat komt het beter uit euro/dag. Bij de glascogen tocht kom je op 20 euro per dag ;)

DaJerre
19 augustus 2012, 21:02
Ja maar is een week niet te lang? Bent ge dat ni beu na enkele dagen? Lijkt mij toch.

WarCry-dude
20 augustus 2012, 07:29
Trouwens hier al eens aan gedacht? ICEBAR STOCKHOLM by ICEHOTEL - the world (http://www.nordicseahotel.se/en/The-hotel/Food-and-drink/Absolut-Icebar-Stockholm/)

DaJerre
21 augustus 2012, 12:48
Nee, ik heb daar nog nooit van gehoord :p Mij valt wel op dat bijna alles in Stockholm te doen is. Zijn er geen andere steden die niet te ver van Stockholm liggen die ook de moeite waard zijn?

83r7
21 augustus 2012, 13:08
Ik kom vaak in Stockholm! Bijna altijd via Bromma. Arlanda is ook een optie met de snelle treinverbinding. Skavsta zou ik vermijden...

Veel van de interessante dingen zijn al vermeld geweest... Als je es goed weg wil gaan kan je altijd de boot of de bus nemen naar Sandhamn. Dit is het 'Ibiza/Chersonissos' van Zweden! Check de youtube filmpjes maar. :p De boot vertrekt uit het centrum (Nybroviken) en duurt +- 2h. De bus vertrekt uit Slüssen dacht ik...

Verder kan je ook de boot 'Emelie' nemen naar Hammarby Sjöstadt. Leuke plekjes zijn dat Steak-Marina House daar, en de loungebar-restaurant Göteborg...:drool: In de winter kun je skiën op de skipiste ginder! Ook leuk is om ginderachter te gaan lopen en zwemmen!

Overigens, BA... Bedoel je daarmee British Airways of Brussels Airlines? :-P

Marginal0
21 augustus 2012, 14:18
Vooral veel geld meepakken, want het is er nogal duur. :p

MadisonAv
21 augustus 2012, 14:18
Ik kom vaak in Stockholm! Bijna altijd via Bromma. Arlanda is ook een optie met de snelle treinverbinding. Skavsta zou ik vermijden...

Waarom ga je altijd naar Bromma (Dat is dus met Brussels Airlines vermoed ik). Brussels Airlines: >220eur H/T vrijwel heel het jaar door. Dan ga ik toch liever met SAS naar Arlanda (met ietwat geluk bijna de helft van de prijs in vergelijking met Brussels Air) of met Ryanair naar Skavsta (pakweg 30-80eur H/T + bus naar station Stockholm). Brussels Airlines is veruit de slechtste keuze dus.

J3rry
21 augustus 2012, 14:29
sterke condooms meenemen, tschijnt dat ze daar niet kunnen mee lachen met een gescheurde condoom

DaJerre
21 augustus 2012, 18:00
BA is inderdaad Brussels Airlines. Wij betaalden in februari al 89 euro per ticket voor H/T. Goede deal lijkt me?

DaJerre
22 augustus 2012, 19:11
Is het makkelijker om op voorhand Kronen te gaan halen of kunt ge ze daar makkelijk uit de muur halen?

83r7
22 augustus 2012, 21:58
Waarom ga je altijd naar Bromma (Dat is dus met Brussels Airlines vermoed ik). Brussels Airlines: >220eur H/T vrijwel heel het jaar door. Dan ga ik toch liever met SAS naar Arlanda (met ietwat geluk bijna de helft van de prijs in vergelijking met Brussels Air) of met Ryanair naar Skavsta (pakweg 30-80eur H/T + bus naar station Stockholm). Brussels Airlines is veruit de slechtste keuze dus.

Bwa, Bromma is vlak bij het centrum. Het is klein en je bent snel door security. Ook geen mega-wachtrijen enzovoort. Kan je beetje vergelijken met Antwerpen-Deurne-CityJet...

Ticketprijs is voor mij zeker niet de doorslaggevende factor hoor! :p

83r7
22 augustus 2012, 21:59
Is het makkelijker om op voorhand Kronen te gaan halen of kunt ge ze daar makkelijk uit de muur halen?

Je kan praktisch overal met de kaart betalen. Heb nooit Kronen bij mij... ;)

DaJerre
25 augustus 2012, 13:49
En met de kaart, is dat VISA? Of gaat bankcontact daar gemakkelijk, met maestro?

Th1x4nG
25 augustus 2012, 14:49
En met de kaart, is dat VISA? Of gaat bankcontact daar gemakkelijk, met maestro?

Maestro is zeer beperkt in Zweden (en wordt voor zover ik weet eigenlijk afgebouwd in Europa), VISA/Mastercard is sterk aan te raden.

Best geen geld uit de muur te halen want daar zijn kosten aan in het geval van kredietkaart (4 à 5 EUR vaste kost denk ik), in het geval van Maestro bij de ene bank al wat ongunstigere wisselkoers dan de andere (KBC bijvoorbeeld is naar mijn ervaring echt een dievenbende).

Betaal met kaart in de winkel (hier zijn geen kosten aan verbonden), en vraag eventueel of ze er 1000 kronen cash bijgeven, dan hebt ge ook geld om iets mee te gaan eten/drinken.

dogmatisch
25 augustus 2012, 16:37

Ryan Air vliegt vanaf Charleroi. Hoe ga je daar komen?

DaJerre
25 augustus 2012, 17:44
Maestro is zeer beperkt in Zweden (en wordt voor zover ik weet eigenlijk afgebouwd in Europa), VISA/Mastercard is sterk aan te raden.

Best geen geld uit de muur te halen want daar zijn kosten aan in het geval van kredietkaart (4 à 5 EUR vaste kost denk ik), in het geval van Maestro bij de ene bank al wat ongunstigere wisselkoers dan de andere (KBC bijvoorbeeld is naar mijn ervaring echt een dievenbende).

Betaal met kaart in de winkel (hier zijn geen kosten aan verbonden), en vraag eventueel of ze er 1000 kronen cash bijgeven, dan hebt ge ook geld om iets mee te gaan eten/drinken.

En dat extra geld vragen in in de winkel gaat wel met Maestro? Want een kredietkaart hebben wij niet.

Kandul
26 augustus 2012, 00:26
En dat extra geld vragen in in de winkel gaat wel met Maestro? Want een kredietkaart hebben wij niet.

Het aantal plaatsen waar je niet met maestro kan betalen in Zweden kan ik op 1 hand tellen, wat Th1x4nG daarover beweert klopt gewoonweg niet.

Wover
26 augustus 2012, 10:28

Of vanaf Eindhoven ;). En de bus naar Stockholm neemt ongeveer 1 uur in beslag en ze vertrekken elke 20 minuten geloof ik.

En inderdaad, Maestro wordt net opgebouwd in Europa, dat moet het eengemaakte betaalsysteem gaan worden.

DaJerre
27 augustus 2012, 21:16
Hoe zit dat met alcohol kopen in Zweden? Ik heb gehoord dat dat van die grote winkels zijn van de overheid of zoiets. Heb je in de lokale supermarkt niks van alcohol dat je kan kopen?

Avondland
27 augustus 2012, 21:23

Ik ben naar Eindhoven gegaan omdat daar een veel goedkopere vlucht naar Stockholm Skavsta was. Er is trouwens een bus tussen de luchthaven van Eindhoven, Antwerpen centrum en de luchthaven van Charleroi die regelmatig rijdt.

De busrit vanuit Skavsta naar Stockholm is trouwens best mooi.

Th1x4nG
27 augustus 2012, 21:28
Het aantal plaatsen waar je niet met maestro kan betalen in Zweden kan ik op 1 hand tellen, wat Th1x4nG daarover beweert klopt gewoonweg niet.

Ah bon? In Göteborg toch 2 klerenwinkels gehad waar Maestro niet werkte, en meerdere bankautomaten die geen Maestro ondersteunden. Ons hotel gelukkig wel. :p
Lerares Zweeds is zowat overal geweest in Scandinavië en die zegt ook dat een kredietkaart ronduit een must is, omdat Maestro zeer schaars is en schaarser wordt. Nu weet ik nie meer wadak moet geloven.

DaJerre
27 augustus 2012, 21:31
Ah bon? In Göteborg toch 2 klerenwinkels gehad waar Maestro niet werkte, en meerdere bankautomaten die geen Maestro ondersteunden. Ons hotel gelukkig wel. :p
Lerares Zweeds is zowat overal geweest in Scandinavië en die zegt ook dat een kredietkaart ronduit een must is, omdat Maestro zeer schaars is en schaarser wordt. Nu weet ik nie meer wadak moet geloven.
Ik zal het u laten weten :)

Th1x4nG
27 augustus 2012, 21:36
Op de bus bijvoorbeeld ook geen Maestro, om van Göteborg City naar het station te gaan. Dus eerst geld afhalen aan een automaatje, dan met cash de bus betalen... Als ge gewoon uw Mastercard moet insteken bij dien buschauffeur, da scheelt wel :p

Ondertussen heb ik een Mastercard, toen nog nie. Kan ze u toch warm aanbevelen, nul kosten bij een bank als Argenta. :)

DaJerre
27 augustus 2012, 23:46
En het bier? :D Iemand?

zarathustra
27 augustus 2012, 23:47
Hoe zit dat met alcohol kopen in Zweden? Ik heb gehoord dat dat van die grote winkels zijn van de overheid of zoiets. Heb je in de lokale supermarkt niks van alcohol dat je kan kopen?

Systembolat voor zweden. Ze hebben daar net als in noorwegen ook pilsbieren in de supermarkt. In noorwegen wel maar tot een bepaald uur, dunno hoe dat in Zweden zit.

Oh ja en friggin' duur :p

e.House
28 augustus 2012, 00:38
Moogt ge bier importeren in Noorwegen als reiziger?

scal
29 augustus 2012, 07:49
De laatse 2 jaar zit ik bijna maandelijks in Zweden(Zuid Zweden), overal kan je met Maestro betalen of geld afhalen aan automaat.
Het bier bij Systembolaget is niet zo duur, en de wijn is ongeveer hetzelfde van prijs als hier.Ik vind dit allemaal overroepen, iedereen denkt dat Zweden een heel duur land is.Natuurlijk betaal je als je in Stockholm iets gaat eten/drinken meer dan wanneer je in een klein stadje/dorpje iets gaat eten/drinken, maar dat is hier in Belgie toch ook het geval.

Genieten in Zweden
Urshult...Fijn Vertoeven! - Urshult...Fijn Vertoeven (http://www.urshult.weebly.com)

Kandul
29 augustus 2012, 10:26
Heb je het gevraagd of heb je gewoon je kaart er in gestoken? Nog nooit gehad dat mijn kaart niet werkte in een (kleding)winkel waar je zo'n machientje had waar je de chip van je kaart kon insteken. Het staat vrijwel nooit tussen de kaarten die je kan gebruiken, maar het werkt echt (zo goed als) altijd hoor. De keren dat het niet werkte zijn dan wellicht nog de schuld geweest van de kassier, want een weekje later werkte het wel zonder problemen aan dezelfde kassa.

Bij de vliegbussen vind je meestal ergens wel een zelfbedieningsautomaat en die aanvaarden allemaal Maestro. In Göteborg geldt dat voor zowel Landvetter als Göteborg City. De automaat staat binnen in Landvetter en de automaat staat waar de bus stopt in Göteborg City.

Moogt ge bier importeren in Noorwegen als reiziger?
Je zal allicht taksen moeten betalen als ze het zien.

Systembolat voor zweden. Ze hebben daar net als in noorwegen ook pilsbieren in de supermarkt. In noorwegen wel maar tot een bepaald uur, dunno hoe dat in Zweden zit.

Oh ja en friggin' duur :p
Bieren met een alcoholpercentage van max. 3,5% mogen verkocht worden in supermarkten, er staat daar geen tijdslimiet op.

mla
29 augustus 2012, 10:52
koop uw alcohol gewoon in de luchthaven tax free? Wij hebben toen ook gewoon in de luchthaven paar flessen sterke drank gekocht en zonder problemen meegenomen naar zweden

WarCry-dude
29 augustus 2012, 10:58
Je zal allicht taksen moeten betalen als ze het zien.

Ik weet niet hoe het in Noorwegen zit maar in de meeste landen moogt ge een beperkte hoeveelheid alcoholische dranken invoeren. In Japan is dat bijvoorbeeld 3 liter. Het zou mij eigenlijk verbazen als Noorwegen ook niet zoiets heeft.

Kandul
29 augustus 2012, 11:05
Ik weet niet hoe het in Noorwegen zit maar in de meeste landen moogt ge een beperkte hoeveelheid alcoholische dranken invoeren. In Japan is dat bijvoorbeeld 3 liter. Het zou mij eigenlijk verbazen als Noorwegen ook niet zoiets heeft.

Kvote for reisende - Tollvesenet (http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=220890)
5 liter als het enkel bier is blijkbaar.

mmmatthi
26 januari 2013, 23:51
Beste 9-livers!

Ik ben een student van 18 jaar, eerste jaar Handelswetenschappen te Gent voor moest het jullie interesseren. Ik ben van plan om tijdens de eerste 2 weken van Juli naar Zweden te gaan met enkele vrienden. We hadden het idee om 3/4 dagen een stad te bezoeken en een beetje uit te gaan daar. Om daarna te gaan kamperen en stappen (kano-varen?) in de fantastische natuur . Nu is mijn vraag of jullie soms tips hebben voor mij; locaties, bepaalde dingen die we zeker moeten zien of gewoon in het algemeen.

Grote merci alvast!

mmmatthi
28 januari 2013, 09:40
Beste 9-livers!

Ik ben een student van 18 jaar, eerste jaar Handelswetenschappen te Gent voor moest het jullie interesseren. Ik ben van plan om tijdens de eerste 2 weken van Juli naar Zweden te gaan met enkele vrienden. We hadden het idee om 3/4 dagen een stad te bezoeken en een beetje uit te gaan daar. Om daarna te gaan kamperen en stappen (kano-varen?) in de fantastische natuur . Nu is mijn vraag of jullie tips hebben voor mij; locaties, bepaalde dingen die we zeker moeten zien, bepaalde routes of verblijfplaatsen, dingen die we moeten vermijden of gewoon in het algemeen.

Grote merci alvast!

AhReNd
28 januari 2013, 18:55
Is er niet een alcohol verbod voor jongeren jonger dan 20jaar in Zweden? Of vergis ik mij hierin? (kwestie voor het uitgaan)

wtf?hax!kthxbye
28 januari 2013, 19:02
Het is in ieder geval enorm duur om alcohol te drinken daar.

Kandul
28 januari 2013, 19:03
Is er niet een alcohol verbod voor jongeren jonger dan 20jaar in Zweden? Of vergis ik mij hierin? (kwestie voor het uitgaan)
Je vergist je. Wel is er een verbod op alcohol te kopen in Systembolaget als je geen 20j bent. Dat is een winkel die een staatsmonopolie heeft op de verkoop van alcoholhoudende dranken >3,5%.

zarathustra
28 januari 2013, 19:08
En ik weet niet of dat zo in Zweden is maar aangezien dat redelijk gelijk loopt met noorwegen daar mag niemand aan de tafel in een bar alcohol drinken als er een (alcohol-)minderjarige bij zit.

Ik moet nog altijd mijn ID tonen als ik in vinmonopolet een fles wijn koop ofzoiets >.<

Oh en als ge natuur wilt en niet te veel wilt rijden tussen het uitgaan en de natuur. Ga dan naar Gävle of zo. Qua uitgaan is Stockholm, Gotenborg, Lund/Malmö prolly beter maar verder van wat ik als mooie natuur beschouw.

Vraeck
28 januari 2013, 19:39
Zeker es Stockholm doen, ben er verschillende keren geweest en ik vind het nog steeds een van de leukste steden in Europa.

Als je echt voor de natuur gaat zou ik zelf eerder Noorwegen kiezen, veel indrukwekkender.

mmmatthi
29 januari 2013, 01:26
Ik las hier dat het niet mogelijk zal zijn om alcohol te consumeren, dat is voor mij eigelijk totaal geen probleem. Hoe ver ligt Gävie van Stockholm (of beter hoe lang?)?

Kandul
29 januari 2013, 01:57
Vanaf 18j mag je alcohol in bars, restaurants en discotheken kopen.

MilsoN
29 januari 2013, 03:01
Ben 2x in Stockholm en 1x in Jonkoping geweest. Jonkoping is vrij dood en clubs sluiten daar om 2u snachts. Daar valt het qua prijs al bij al goed mee. Stockholm daarentegen is redelijk duur, maar wel een aangename stad :)

WarCry-dude
29 januari 2013, 07:15
Qua natuur kan ik Tiveden aanraden. Kdenk wel dat ge best een auto huurt om dat te kunnen bereiken. 't Is er prachtig in ieder geval. Ik kan bevestigen dat ge vanaf 18j alcohol moogt drinken op cafe maar niet kopen in systembolaget. Ziet wel dat ge uw pas/rijbewijs bij hebt want ze gaan ernaar vragen.

willydrama
29 januari 2013, 19:03
Ben ooit een trio Zweuden tegengekomen die in Visby woonden op het Gotland eiland; blijkbaar een mix van natuurreservaat en margi jongerenoord. Artikel (http://www.nytimes.com/2010/07/25/travel/25Next.html?pagewanted=all&_r=0).

Bushido
29 januari 2013, 22:55
Ik kan umea aanraden in Zweden, een studentenstad en de grootste stad van het noorden (is niet zo heel groot ze :p) Maar ge kunt er een stapke zetten en ge zit er bal in de natuur als ge ne voet buiten het centrum zet.
Wij zijn toen gaan raften en was dik de moeite! Maar ik weet niet meer waar dat juist was.

Hoowa
29 april 2013, 11:26
Hallo

Ik en enkele vrienden zijn van plan om deze zomer een trip te maken naar Zweden.
Kan iemand van jullie ons raad geven op welke sites we het beste een vakantiehuis zouden kunnen zoeken?

We zijn ook van plan om de trip af te leggen met de auto(misschien iemand een idee over de brandstofprijzen?)...

Alvast bedankt! (:

Kandul
29 april 2013, 11:31
Je kan hier (http://www.stugnet.com/) eens kijken. Brandstofprijzen kan je inschatten mbv google maps.

LucSpr
29 april 2013, 13:50
Wat verwachten jullie van het huisje, waar wil je ergens zitten in Zweden?

Hoowa
29 april 2013, 18:58
Wat verwachten jullie van het huisje, waar wil je ergens zitten in Zweden?

Onze verwachtingen zijn, dat het gewoon in orde is. Dat is het belangrijkste. :) Ook misschien een wifi signaal zodat we up to date kunnen blijven op fb etc..(niet echt nodig maar zou leuk zijn).

We hadden in gedachten om ergens in de buurt van Sundsvall te verblijven. Zodat alles min of meer dichtbij is.

=)

LucSpr
30 april 2013, 15:17
Ik heb zelf een keer op een camping in een huisje gezeten, 1 uur rijden met de auto in zuidelijke richting vanuit Sundsvall. Als je wilt kan ik hem wel weer vinden denk ik ;) We hadden wel wifi, weet niet of het in het huisje zelf was of dat het in de gezamelijke ruimte was, maar het was er wel!
En voor brandstofprijzen in het buitenland houd ik als richtlijn altijd deze website (http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php) aan.

MisterV
2 mei 2013, 14:08
Op novasol.be kan je vakantiehuisjes in Zweden boeken. Is een vrij gekende site.

LucSpr
3 mei 2013, 11:50
@Hoowa, ik ben zo vrij geweest om toch even na te vragen waar we zaten. Het was blijkbaar in Hudiksvall op deze (http://www.trivago.be/hudiksvall-52116/hotel/stf-malnbadens--1055096) camping. Het was ons prima bevallen.

Böhse Onkel
9 september 2013, 15:10
Binnenkort een 4tal dagen naar Stockholm met een 15tal personen. Iemand tips ivm bezienswaardigheden die zeker de moeite zijn? Alsook cafés bars etc. Wat betaal je nu voor een pint onder de 3,5%? :)
Heb al het een en ander opgezocht maar tips van mensen die er al zijn geweest zijn zeker welkom.

Nahrtent
9 september 2013, 18:58
Zéker het Vasa-museum doen! Echt niet te missen dat. Verder vooral rondwandelen: Stockholm is een heel mooie stad met tal van bezienswaardige gebouwen en straatjes. Het eiland Gamlastan heeft wel iets weg van Rome of Gent qua stratenplan en is heel gezellig, maar ook wel erg toeristisch (vol met I <3 Stockholm shizzle e.d.m.).

Een van de beste betaalbare restaurants in Stockholm is restaurant Pelikan. Heerlijke Zweedse balletjes of döppsko (soort Zweeds eenpansgerecht met aardappel, spek, ajuin en room. Erg lekker) en ook wat andere lokale specialiteiten. Het is duur, maar veel minder duur dan de meeste andere restaurants en i.t.t. hen zijn geld wél waard. Voor een 'normale' pint mag je minstens 7-8 euro rekenen, een pint onder de 3,5% zal iets minder zijn maar nog steeds veel. Een blikje Carlsberg kost daar in de supermarkt evenveel als een pintje hier op café.

Dennoman
9 september 2013, 23:08
Ik heb een biertrip gedaan naar Stockholm twee weekends geleden. Met veel meer ga ik u niet kunnen helpen.

Bereid u alleszins wel voor op geld uitgeven. VEEL geld uitgeven. Alles is duur in Stockholm, van openbaar vervoer over eten en zeker drinken/alcohol. Alles is zwaar getaxeerd en ik kan enkel aannemen dat elke inwoner een ezel in huis heeft die geld schijt.

Ebel
10 september 2013, 16:03
- Vasa museum
- ferry nemen naar de eilandenarchipel en daar wat chillen
- uitgaan is fucking duur. En werkt vaak alleen als je een (Zweedse) ID meehebt.
- Chicks weten van zichzelf dat ze lekker zijn. Ze zijn ook erg lekker. Dudes zien er tevens uit als modellen.
- Absolut Vodka museum is alleen leuk als je stoned bent.
- Eten is veel te duur, ik heb overleefd op eurodeals uit de McDo en vuile kebabs

Racing_Genk
10 september 2013, 18:22
Tip: neem veel alcohol mee vanuit Belgie, prijzen slaan echt helemaal nergens op in Zweden. ;)

Böhse Onkel
10 september 2013, 18:40
Merci voor de tips, zal al maar een fles whisky gereed leggen voor in mijn valies.
Chicks zijn dus maw hard to get als normaal uitziende jongeheer uit België... :)

Therapy
10 september 2013, 18:47
Zoals al een aantal keer gezegd, alcohol prijzen ginds zijn echt gestoord.
Zijn vorig jaar ook ginds geweest, gelukkig hadden we zelf genoeg drank bij.

Domieneo
11 september 2013, 11:29
Je kan in de systeemwinkel relatief goedkoop sterk bier kopen. Bier sterker dan 8% ga je daar wel niet vinden. Let wel op want die winkels zijn niet zo lang open als de gewone supermarkten daar. Als je een beetje zoekt kan je wel bar vinden die een halve liter van 5% verkopen voor +- 5€.
Ik zou ook zeker het vasa museum doen. De inkom is heel duur +-17€ maar ik heb er drie uur rondgelopen en het was zeer indrukwekkend.

ludnak
11 september 2013, 14:11
Stockholm card aanschaffen als je van plan bentoom verschillende musea op een dag te bezoeken. Gratis toegang tot veel musea, waaronder vasa, en ook gratis openbaar vervoer.

Dennoman
11 september 2013, 15:32
Je kan in de systeemwinkel relatief goedkoop sterk bier kopen. Bier sterker dan 8% ga je daar wel niet vinden.
Onzin. Je kunt daar heel goed bier kopen en dat kost inderdaad geen stukken van mensen. Ik heb er stouts van 10+% gekocht. Als het echter is om uzelf vol te gieten met goedkope vuiligheid kun je het beter van hier meenemen. Genoeg variates op Gordon en andere smeerlapperij voor een cheap buzz.

Böhse Onkel
11 september 2013, 17:04
Joepie, *vreugdedansje*

'T is nu ook nie dat we niet zonder alcohol kunnen, blijft een citytrip om vooral zaken te bezoeken, mr savonds toch ook wat te ontspannen.

Zubrowka
11 september 2013, 17:47
Stockholm card aanschaffen als je van plan bentoom verschillende musea op een dag te bezoeken. Gratis toegang tot veel musea, waaronder vasa, en ook gratis openbaar vervoer.

Vasa museum gaat dat over de Vasa dynastie? Die smeerlapkes die in Polen hebben liggen moorden en verkrachten!?

SavaB
9 mei 2014, 11:24
Ik zou graag met een kameraad een kajaktocht door zweden ondernemen. Iets zoals hier beschreven: Arvika Kanot & Turistcenter - Odins tour 7 days (http://www.arvikacanoe.se/en/water/kayak/odins-tour-7-dagar.html)

Heeft iemand ervaring met zo'n week-tochten in de kajak op de Zweedse meren? Suggesties/tips?

BlackThorn
9 mei 2014, 15:54
Ik heb dat gedaan indertijd met de CM. Wel een schitterende reis, maar onderschat het zeker niet. Tegen dat het avond is, moet je nog met vanalles beginnen terwijl je je armen bijna niet meer voelt :p.

Tip: ga al eens enkele keren kajakken met zo'n cursus zoals beschreven wordt, en leer dingen vastmaken met spanbanden. Vuur maken met zo'n vuursteen, in het geval dat je zonder aanstekers valt?

Eigenlijk een basic cursus survival, kan altijd van pas komen :-)

SavaB
9 mei 2014, 16:10
Ik heb dat gedaan indertijd met de CM. Wel een schitterende reis, maar onderschat het zeker niet. Tegen dat het avond is, moet je nog met vanalles beginnen terwijl je je armen bijna niet meer voelt :p.

Tip: ga al eens enkele keren kajakken met zo'n cursus zoals beschreven wordt, en leer dingen vastmaken met spanbanden. Vuur maken met zo'n vuursteen, in het geval dat je zonder aanstekers valt?

Eigenlijk een basic cursus survival, kan altijd van pas komen :-)

Allemaal geen probleem. Een hele tijd geleden (12 jaar of langer) heb ik dit ook gedaan met Kindervreugd. Daarom het idee dit nu met z'n tweeën te gaan doen.

Zelf zijn we wel wat survival gericht :p Veel kamperen en trektochten. Vuur maken met vuursteen is ons ook niet vreemd.

Na wat opzoekwerk ook nog dit gevonden: Welkom bij KlaralvenKajak Zweden (http://www.klaralvenkajak.com/NL/Home-NL.htm)
Iets minder ruig, maar ziet er ook heel mooi uit :) Voordelen zijn het beetje stroming en geen landoverstappen :p

Avondland
10 mei 2014, 00:07
Je armen gaan het geweten hebben, maar ik heb dit een drietal dagen gedaan op de archipel van Stockholm en vond het een geweldige ervaring. Hopelijk heb je wat geluk met het weer en kan je muggen verdragen.

the_tiger
12 mei 2014, 22:51
Zo een reis is zeker aan te raden. Een paar jaar geleden wou ik ook iets gelijkaardigs doen en toen hebben we beslist om de noorse fjorden te bevaren. Wij deden de Naeroyfjord en dat was echt fenomenaal, 4 dagen peddelen en we waren het nog lang niet beu. Die vrijheid zonder dat je met zo een rugzak moet sleuren is echt leuk.

FlatSix
17 mei 2014, 17:00
Vorig jaar vijf daagse gedaan in Zweden over verschillende meren. Heel erg plezant en mooi. Alleen soms lastig om je kajak over die padjes tussen twee meren te sleuren. Als je met twee moe bent kan ik me voorstellen dat dat een hele klus is.

Ben morgen ook weer voor een week gaan kajakken in Zweden in Hällefors. Gebeurt met studenten vanuit onze campus als keuzetraject. Rugzak ligt al klaar en kijk er wel naar uit.

Eender waar je gaat varen, het is er altijd mooi.

?therapy?
17 mei 2014, 17:10
Damn, jaloers! Zeker een idee om niet te vergeten.

GoUdVisKe
26 mei 2014, 17:04
Was ook aan het kijken om zoiets te ondernemen, met eigen kajaks eventueel.

Vroeg me af hoe dat zit met camping, wordt er verwacht dat je gaat kamperen op een vaste plaats, als in dag 1 op plaats x, dag 2 is dan 20 km verder op plaats y etc... Of is het eerder van dit (leeg stuk gras langs het water) ziet er goed uit, ik stop hier voor deze nacht.

Indien het laatste, nooit last van (wilde) dieren? Ik heb het dan niet over muggen enzo :-)

Oij
26 mei 2014, 21:53
Hmm, ziet er interessant uit. Idee om te onthouden.
Al zie ik mijn vrienden eerder naar lloret de mar gaan dan naar zweden om te kajakken. :p

SavaB
27 mei 2014, 08:53
Was ook aan het kijken om zoiets te ondernemen, met eigen kajaks eventueel.

Vroeg me af hoe dat zit met camping, wordt er verwacht dat je gaat kamperen op een vaste plaats, als in dag 1 op plaats x, dag 2 is dan 20 km verder op plaats y etc... Of is het eerder van dit (leeg stuk gras langs het water) ziet er goed uit, ik stop hier voor deze nacht.

Indien het laatste, nooit last van (wilde) dieren? Ik heb het dan niet over muggen enzo :-)

Vrij kamperen is toegestaan in Zweden (dus lege plekjes langs het water), zolang je er niet meer dan 1 nacht staat (maar 't is niet dat ze daar kajak-politie hebben). Ge zult met wat chance af en toe een eland tegenkomen of zien, maar zolang ge maar geen rare toeren gaat uithalen blijven die ook ver genoeg uit uw buurt :)

FlatSix
27 mei 2014, 18:03
Vrij kamperen is toegestaan in Zweden (dus lege plekjes langs het water), zolang je er niet meer dan 1 nacht staat (maar 't is niet dat ze daar kajak-politie hebben). Ge zult met wat chance af en toe een eland tegenkomen of zien, maar zolang ge maar geen rare toeren gaat uithalen blijven die ook ver genoeg uit uw buurt :)

Kans dat je een eland ziet is echt miniem. Mensen die er al 30 jaar wonen hebben er soms nog geen gezien. In de ochtend open plekken zoeken met kleine boompjes is echter wel het beste om mogelijk elanden te spotten.

SavaB
28 mei 2014, 09:33
Kans dat je een eland ziet is echt miniem. Mensen die er al 30 jaar wonen hebben er soms nog geen gezien. In de ochtend open plekken zoeken met kleine boompjes is echter wel het beste om mogelijk elanden te spotten.

Hmm, ik heb net het omgekeerde gehoord (oa van Zweden die vorig jaar bij ons logeerden).

scal
11 juni 2014, 03:48
Ik kom de laatste 4 jaar zo'n 5 à 6 keer per jaar in Zweden, tot nu toe nog maar 1 eland in het wild gespot.
Wel worden er terug meer wolven gezien.

jixepo
26 juli 2014, 17:19
hallo iedereen,
Na jaren all-in hotels te hebben gedaan zijn ik en een paar maten het meer dan zat en zijn we op zoek gegaan naar iets avontuurlijker. Zo zijn we uiteindelijk uitgekomen om te gaan backpacken in Zweden! Aangezien ik geen ervaring heb met backpacken zou ik graag wat tips willen inwinnen van mensen die hierbij ervaring hebben of toffe hiking trails kunnen aanraden.
Ik heb ondertussen wel al de algemene topics van backpacken in dit subforum nagelezen, dus ik heb al een besef van wat wel en niet mee te nemen,...
In deze topic zoek ik dus veel meer concrete info en aanraders.
We zijn met 4 gasten, die allemaal sportief zijn en we zouden dus tijdens de toch ook graag eens kan raften, kajakken,...
Verder vroeg ik mij ook af wat het mooiste is om in deze tijd van het jaar te bezoeken: het zuiden of het noorden van zweden. Aangezien we maar 7-10 dagen gaan trekken moeten we ons dus beperken... Persoonlijk denk ik dat het noorden mooier is, maar dat er in het zuiden aangenamere temperaturen zullen zijn zodat we dus af en toe eens een plonske kunnen doen (we plannen om in september te gaan).
Alle aanraders zijn welkom!

EDIT: the kings trail ziet er anders wel zalig uit om te doen...

Maximr
26 juli 2014, 19:35
Als je in september gaat hou dan rekening dat er reeds sneeuwval is in het noorden. Ik ben net terug van zweeds lapland en heb de nationale parken störa sjöfallet en sarek alsook een deel van de kungsleden (kings trail) gedaan. Wij hadden praktisch tropische temperaturen, maar dit zou eerder een uitzonderlijk jaar zijn.

De kings trail is een zeer goed gemarkeerd en makkelijk te bewandelen pad. Best doe je die in augustus of zoals je zegt in september maar wees dan ook goed voorbereid op verkorte dagen en lagere temperaturen. Van boek kan ik je 'trekking in zweden' van sander van der werf (dominicus reisboeken) aanraden. Daarin staan er veel korte en langere trektochten in midden en noord-zweden.

Bij de kings trail hike je van hut tot hut maar je kan ook gelijk waar je tent opzetten. Hou ook rekening dat je veel andere mensen passeert op die weg in tegenstelling tot nationale parken waar je praktisch niemand tegenkomt. Als je nog vragen hebt, shoot!

jixepo
27 juli 2014, 23:34
Oké thanks,
Nu ja mijn vriend mag spijtig genoeg niet mee van zijn ouders dus het idee zal een jaartje op zich moeten laten wachten wrees ik :(
Of kan je dit ook doen met een bepaalde groepsreis? Alleen zie ik het niet echt zitten :O

Maximr
28 juli 2014, 00:28
Er worden groepsreizen aangeboden (je moet maar eens online opzoeken) maar ik zou dat niet aanraden. Je kan dit makkelijk zelf plannen om met vrienden te doen en je zal veel goedkoper uitkomen. Ik zou het niet aanraden om de reis alleen te doen. Tenzij je een persoon bent die liever alleen wandelt, maar ik neem aan van niet. In groep is het ook leuker om het pad af te werken. Wees ook goed voorbereid, het is beter om aan de reis te beginnen met een goede conditie en met degelijk materiaal. Desnoods doe je de reis volgend jaar. Ikzelf had ook het idee om naar Zweden te gaan 10 maand op voorhand. In die periode konden we ons goed voorbereiden.

jerre125
9 augustus 2014, 20:46
je kan deze reis door met drakkar outdoor een organisatie die trektochten met kano's organiseert :)
heel goeie organisatie en fantastische trektocht gedaan van 7 dagen met deze groep :D

freekydude
9 augustus 2014, 21:55
Persoonlijk zou ik noord-Noorwegen doen. Hoe meer naar het noorden, hoe mooier het wordt. Veel variatie in natuur. Dat heb je veel minder in Zweden. Vliegtickets naar Noorwegen zijn ook heel goedkoop. Het land is een tikkeltje duurder, maar verwaarloosbaar. Heel Scandinavië is duur.

Malan
14 augustus 2014, 22:51
Ik ga volgende week naar Zweden. Ik vroeg me af of het mogelijk is om met een Maestro bankkaart geld af te halen daar.