PDA

Volledige versie bekijken : Nieuw netwerk opbouwen

vinnieman
16 februari 2007, 22:53
Hey,

Kheb een beetje advies en mening nodig ivm een nieuw netwerk dattik moet maken voor ons nieuw huis. Ze zijn nu in de ruwbouwfase, en binnenkort worden de verschillende leidingen gelegd, waaronder de utp-kabels.

Isp: dommel ADSL
Aantal computers in netwerk: 3 vaste + 2 draadloos
Printer: via printserver zouden alle computers gebruik moeten kunnen maken van de printer(usb). Eventueel een 2de printer (kleuren) (indien mogelijk)

Televisie: 2 Lcd of plasma -televisies die via een media receiver verbonden worden met het netwerk. (elke computer zou zijn gegevens moeten kunnen doorsturen naar de media receiver.) (bestaat zo'n mediareceiver?)

Om de situatie wat duidelijker te maken: een schets (http://img508.imageshack.us/img508/8463/utpplanzg9.png)

Ik weet niet wat hiervan mogelijk is. Ik had graag raad bij de opstelling ( switch+ router?), tips om het op een andere manier te doen of gewoon commentaar. Alles is welkom! :)

Alvast bedankt!

no_way2go
16 februari 2007, 23:06
Ik weet niet of zo een media receiver (zou handig zijn) bestaat maar je zou het ook op deze manier kunnen doen:
- Je tv aansluiten op je pc als tweede scherm en streamen vanop je pc naar je televisie. Er zijn genoeg manieren om files te sharen tussen je pc's: een ftptje maken of gewoon via shared files in windows verkenner.

ffe op meer ideeën komen

Exit
17 februari 2007, 11:32
stopcontacten voor utp plaatsen en utp kabels naartoe trekken, liefst shielded als ge die in dezelfde buizen zou steken als den elentriek.
er bestaan inbouwdozen die radio-tv-sat hebben maar ook dacht ik radio-tv-lan in 1 doos.

dan mss meteen in elke kamer ofzo een doosje voorzien voor lan zodat ge dan als er later een pc bij komt of een AP punt bij plaatst meteen aansluiting hebt.

vinnieman
17 februari 2007, 15:17
Al goeie adviezen :)

Maar is da mogelijk met die router en switch? Gaat da allemaal met elkaar verbonden zijn voor zowel internet als het intern netwerk?
Zal die printserver ook werken in deze opstelling?

Exit
17 februari 2007, 15:43
ge vertrekt met die kabels van het punt waar uw internet begint kabel of telefoon lijn, telenet/adsl, waar ge dan modem/router zet en daarop sluit ge dan de kabels aan
op die plaats gaat ge dan meerdere contacten hebben of rj45 stekkers die ge verbind naar de router.
de printserver en of extra switch sluit ge aan op elk willekeurige stekker of ook bij de router.

alles dat dan op die stekkers is aangesloten ligt verbonden met de router = krijgt ip van router = internet/verbinding

Radiance
17 februari 2007, 15:53
De ideale opstelling is er een waarbij je vanuit elke mogelijk locatie een directe kabel legt naar uw centraal punt, de garage of kruipkelder of wat dan ook waar je uw modem, router & hoofdwitch wilt hangen.
Nu kan je uiteraard één kabel naar boven trekken en daar weer een switch zetten, maar als je nu toch aan 't bouwen bent zou k het van de eerste keer ineens goed doen.
Dat beetje UTP (of evt. idd FTP) kabel zal 't verschil nu niet meer maken je zit veiliger voor de toekomst.
Stel maar eens dat je later gigabit wil gaan gebruiken (of 10 gigabit of wat dan ook), dan moet je ook die 2e switch boven daarvan voorzien om het daar te kunnen gebruiken, nu kan dat met enkel je hoofdswitch & gelijk welk toestel.

Wat je met die mediaserver bedoelt is mij niet helemaal duidelijk. Er bestaat wel zo iets hoor, waarbij je aan uw tv een settop box hebt die je op de LAN aansluit, en die dan vanaf een PC iets kan streamen, maar afaik is dat niet echt super betrouwbaar of uiterst gebruiksvriendelijk. Eenvoudiger lijkt mij een soort thin client aan uw tv te zetten met een Windows Media Center edition.

Maar de printserver is perfect mogelijk.

vinnieman
17 februari 2007, 16:40
Als ik later 10 gigabit wil gebruiken, dan moet ik toch zowiezo al men kabels vervangen naar een nieuw "medium"? Of bestaan zo'n kabels al?

Kdacht dat je nu met Categorie 6-kabels een max snelheid van 1 gigabit kon bereiken, indien pc/router/switch ook die snelheid ondersteunen. Maar ik zal zowel router als switch bij de modem zetten dan.

alvast bedankt voor de reacties!

Radiance
17 februari 2007, 17:42
Da's op dit moment nog wat onzeker omdat er nog niet echt een standaard gedefinieerd is voor "home use" 10 gigabit. Men is echter wel bezig aan 10 Gigabit over Cat 6 UTP kabel, waarschijnlijk zal dat niet tot op de "standaard" 100m werken.

http://en.wikipedia.org/wiki/10GBASE-T#10GBASE-T

Exit
17 februari 2007, 18:08
cat5 is 100mbit
cat5e is 100mbit tot 1gbit
cat6 is 1gbit (tot 10gbit?)
afwachten tot standaard vast ligt voor 10gbit

vinnieman
18 februari 2007, 22:14
ok bedankt!

nog 1 vraagje. Moet ik ergens rekening houden met crossed of straight utp-kabels?

Of gewoon alles straight? (meest logische natuurlijk)

Kwil niet voor verrassingen komen te staan:)

Gert1
18 februari 2007, 23:24
crossed is om van pc naar pc te gaan...dus gwn overal gwn (indien je met switches werkt)

Exit
19 februari 2007, 21:09
straights overal (omdat ge van switch naar pc's gaat vooral en indien er toch switch komt ergens zal dit geen probleem geven omdat switchesn/rotuers nu meestal autosencing zijn (dus crossed/straight maakt niet meer uit)

vinnieman
20 februari 2007, 12:06
ok bedankt allemaal.
Hier mag een slotje op :)

Exit
20 februari 2007, 20:35
slotje op vraag gezet