PDA

Volledige versie bekijken : Internet. Router Switch - 5pc's en 1 digibox Help

-Beantje-
31 oktober 2006, 19:28
Hellow,
Jah kheb ier een Vraagje e.
We zitten hier dus thuis met 5 computers en een digibox
Maar we hebben een lijntje van telenet Expresnet plus dus we krijgen maar 4 ip's toegestuurd

Maar voor 5pc en een digibox is dat te weinig e.
en we willen geen duurdere lijn aanvragn.

Ik heb ier dus van de modem een switch gestokn en heb daar pc 1 en pc 2 en de digibox op aangesloten en dan een kabel van uit de switch die lijd naar
een router en uit die router loopt een kabel naar pc 3,pc4 en pc5

Maar het probleem is nu Pc1 heeft internet pc2 NIET de digibox werk
Pc3 Geen internet Pc 4 Ook niet en pc 5 wel...

Iemand een idee wat ik moet doen ?

TiZon
31 oktober 2006, 19:40
Kzou de Modem eerst zetten, dan de router, dan de switch, wss zal je dan veel minder probs hebben.

Zeker dat je 4 Ip's krijgt en niet maar 2 ?

Mr. M
31 oktober 2006, 19:43
Kzou de Modem eerst zetten, dan de router, dan de switch, wss zal je dan veel minder probs hebben.

Zeker dat je 4 Ip's krijgt en niet maar 2 ?
ge hebt daar 1 nadeel mee
ge gebruikt dan maar 1 ip van de 4

-Beantje-
31 oktober 2006, 19:43
nu staat eerst de modem dan de switch en dan de router... als ik belde naar telenet zeiden ze dat het zo moest maar kvraag et liever hier :)

Exit
31 oktober 2006, 20:08
zet alle pc's via de router als die ook onderling netwerk moeten hebben. anders mag uw opstelling zo blijven
modem - switch - router
digibox op de switch

trek stekker van modem uit stopcontact, wacht ff (tot 2u+) steek terug in, test of nu alles werkt

-Beantje-
31 oktober 2006, 21:00
Dus ik moet de modem 2u uit het stopcontact trekn en daarna terug probern ?

kzal dat vanacht proberen en kzal het je dan morgn latn wetn :)

Maar ondertussen werken er 4 computer al op het internet maar de 5de niet ...

Exit
31 oktober 2006, 21:36
dat kan zijn na 10sec of 2u of 24u ... maar doe het inderdaad gewoon deze nacht, trek stekker uit stopcontact van de modem, pc en router dan uit, morgen aansluiten en testen

citrofenwick
1 november 2006, 02:54
zet alle pc's via de router als die ook onderling netwerk moeten hebben. anders mag uw opstelling zo blijven
modem - switch - router
digibox op de switch

trek stekker van modem uit stopcontact, wacht ff (tot 2u+) steek terug in, test of nu alles werkt
hier doen we het zo en dit werkt perfect :)
wij hadden van tn een dlink switch gekregen van 5p, maar dit was onvoldoende, zelfs voor de toegestane 4 ip's + digibox

-Beantje-
1 november 2006, 11:22
ja we gebruiken die switch van 5p, en daaraan hangt de router dus ik zal nu is een switch van 8p achter de modem zetten en dan de router en dan ng is proberen :)

want er blijft telkens 1 pc zonder hat internet en die ben ik :(

Edit*

Ok Ik heb dus eerst de modem die naar een 6p switch loopt - daar zitten pc1 pc2 en de digibox in daarna loopt van uit de switch een kabel naar boven waar die dan in de router komt in de wan poort en van daar uit gaat hij naar pc3 pc4 en pc5

is dat Goed ?
Het blijkt nu dat pc1 en pc2 internet hebben en pc3 pc4 ook en de digibox werkt ook
maar ik pc 5 krijg geen internet hoe komt dat nu ?
ik kan wel nen een extra kabel leggen van uit de switch rechstreeks naar pc5 maar helpt ook niet ... iemand raad.

Exit
1 november 2006, 13:21
check op pc5 start - uitvoeren - ipconfig
staat alles op autom om ip te krijgen?
kan pc5 op netwerk met pc 3 en 4?

Mr. M
1 november 2006, 14:08
ik wist niet dat een switch met 5 poorten zomaar bestond, is dat niet 1 uplink poort dat die heeft (die dient dus om u internet aan te hangen (met juiste kabel)

de andere poorten dienen voor de pc's/routers (met juiste kabels)

Exit
1 november 2006, 14:13
bestaat .... 4, 5, 8, 16 ... poorten

TiZon
1 november 2006, 16:14
VB:
http://www.planet.com.tw/news/productnews/images/GSW-2401/GSW-2401.jpg

Bij ons op school een van 40 ...

-Beantje-
1 november 2006, 16:58
check op pc5 start - uitvoeren - ipconfig
staat alles op autom om ip te krijgen?
kan pc5 op netwerk met pc 3 en 4?

Als ik start - uitvoeren - ipconfig
dan krijg ik geen ip toegestuurd...
deze lan insteling heeft beperkte of geen internet mogelijkheden...

en pc3 en 4 hebben geen netwerk...
en als mij niet vergis moet pc3 en 4 dan geen ip krijgen aangemaakt door de router bv een 192.168.0.153
maar dat is niet zo :o het is een 81.164.137.215
klopt toch niet ?

Ng een klein vraagje erbij :)
moest ik nu 1 router hebben van bv 6 poorten en daar alles op aansluiten de 5pc's en de digibox zou ik dan zoveel problemen hebben ?
grtjs

Mr. M
1 november 2006, 17:18
VB:
http://www.planet.com.tw/news/productnews/images/GSW-2401/GSW-2401.jpg

Bij ons op school een van 40 ...
ja idd, 24 en 48 poorten enzo wist k da ze bestonden (moete er zo ook gebruiken voor ons CCNA te halen), maar gewoon een 5 poort switch wist ik niet, de rest wel (4, 8, ...)

Exit
1 november 2006, 19:11
bvb
D-Link DES-1005D Switch 5 port - 10/100
http://www.vdhsoft.be/memo/16588.HTM

-Beantje-
1 november 2006, 19:31
iemand die weet wat ik nu moet doen ?
aub :'(

Mr. M
1 november 2006, 19:54
als je wilt dat u pc's op 1 netwerk hangen doe je

modem -> router

maar voor zover ik weet werkt een digibox niet zomaar op een router ofzoiets (heb er zelf geen, maar denk dat ik dat al gelezen heb)

dus je zet

modem -> switch -> router (eventueel)

op die switch steek je je digibox en je 4 pc's (als er niet genoeg poorten zijn voor u 4 andere pc's, steek je daar een router op met daarop de pc's of eventueel enkele pc's)

dan configureert ge u router zodat het via de switch een ip krijgt (met de login gegevens van telenet), en ge laat over de pc's die op u router hangen een ip uitdelen (of configureert het handmatig zonder DHCP)

de andere pc's op de switch zouden normaal gezien van telenet zelf een ip moete krijgen (ge moet die op DHCP aan zetten, dus niet handmatig een ip ingeven) (ge kijkt daarnaar bij rechter muistoets op netwerkverbindingen -> eigenschappen -> rechter muistoets op u netwerkkaart -> eigenschappen -> internet protocol (tcp/ip) -> eigenschappen en daar mag er niks ingevuld staan (dus het bovenste bolleke aangeduid)

als ge dit zo hebt op u pc's die aan u switch hangen dan zoude die normaal internet moete hebben

bij de pc's op de router, hetzelfde (als ge DHCP hebt aanstaan)
als da niet aanstaat moet ge die handmatig een ip geven in een range die bij u router past

Foert
3 november 2006, 09:07
je digibox moet rechstreeks aan de modem of op een switch hangen. niet aan een router.
je moet van de modem dus naar een switch (bv. 8 poort). van de switch gaat er een naar je digibox, de rest hang je pc's aan, of idd een router.
het ip adres dat de digibox krijgt is verschillend dan dat van je pc's.
je pc's zullen 81.x.x.x krijgen, je digibox krijgt een 10.x.x.x
dus als je met je telenet abo recht hebt op 2 ip's dan wordt dat van de digibox daarbuiten gesteld. want dat is een televisie IP en heeft niets met de ip's van je internet abo te maken..

//edit: believe me, ik heb dezelfde setup ... ;-)

Lashknife
3 november 2006, 09:48
http://lashknife.playfields.be/temp/telenet_in_totaal.jpg

zoals hier al paar keer gezegd is, maar je blijft precies koppig je pc's rechtstreeks aan de switch hangen ipv allemaal achter de router

modem -> switch

switch -> digibox
-> router

router -> alle pc's zodat ze in een lan zitten en ook onderling met mekaar kunnen babbelen. Als deze router slechts 4 poorten heeft (gebruikelijk) dan kan je beslissen om toch 1 pc rechtstreeks aan de switch te hangen, die zal dan zijn eigen ip rechtstreeks van telenet krijgen en kan niet direct met het interne router-lan babbelen. Of je hangt een switch nog eens achter je router om zo je netwerk uit te breiden.

Ja je gebruikt dan maar 2 ip's, 1 voor de digibox (dat zelfs niet eens van de 4 gereserveerd voor uw gewoon internet abonnement komt) en 1 voor de router die op zijn beurt uw pc's van connectie voorziet.