PDA

Volledige versie bekijken : Access: Parameters

dobber_1987
20 september 2006, 17:52
Beeld u in, een voetbalstand. Je hebt een query PUNTEN. Als je die opent vraagt deze de naam van een ploeg en dan geeft deze de punten voor die ploeg weer.
Nu zou ik ook graag een query die de punten van de verschillende ploegen rangschikt of beter gezegd: de namen van de ploegen van de meeste punten naar de minste. Als de punten gelijk zijn, moet je dan kijken naar de query DS om het doelsaldo te kennen. (Of is het "doelen voor" waar je moet naar kijken? Ben niet helemaal mee met de voetbalreglementering. Laat me weten, ik heb van alletwee een query.)

TiZon
20 september 2006, 17:59
ksnap er niets van, upload eens u db ergens.

En wrm moet juist alles met een qry?
Werk met een frmpje...

dobber_1987
20 september 2006, 21:28
Alsk form maak, dan moet ik toch nog op een of ander manier duidelijk make om welke ploeg het ga...?

dobber_1987
22 september 2006, 16:16
allo?

TiZon
22 september 2006, 16:21
Bon, Hoe ik het zou doen.

Tabel maken met alle ploegen in + een ID (met sleutel op)
Dan een tbl wedstrijden maken. velden:
WedstrijdID (met sleutel), Ploeg 1, Ploeg 2 (beide wizard opzoeken als type zetten en dan in tblPloegen selecteren) dan kolom score1 en score 2

Dan maakt ge een frm op basis van die tblWedstrijden.
Dan kunt ge in dat form de 2 ploegen selecteren en dan stand er in zetten.

Zal eens iets in elkaar proberen flansen...

dobber_1987
22 september 2006, 16:30
ik heb 1 tabel: datum, uur, thuisploeg, goals_thuis, goals_gast, gastploeg
Dan heb je bv een record in de vorm van '6/10/2006 20:30 Aalst 3 1 Oudenaarde'.

Dan heb ik query's voor DS (doelsaldo), G (wedstrijden gelijk gespeeld), W (gewonnen), V (verloren), WED (aantal wedstrijden gespeeld), PUNTEN (de punten).

En nu zou ik dus graag zo een stand maken, dat wanneer je in de tabel (of formulier) een score bijzet, automatisch zichzelf wijzigt.

Dus klein programma'ke zal er moete inzitte dat de 8teams overloopt en bijhoudt wie de meeste punten heeft (als er gelijk punten zijn, kijk je naar het doelsaldo). Dan de 2e meeste...

dobber_1987
22 september 2006, 17:13
Mijn query's zijn met een parameter. Die vraagt de naam van de ploeg en het geeft het juiste antwoord weer. Als ik bv een form wil maken van alle ploegen en ik wil het aantal punten laten weergeven dan stel ik een gebeurtenis op met als waarde [WED]!wed. Dit geeft natuurlijk een fout, want ik moet ergens de parameter (= naam van een ploeg) invullen. Hoe doe je dat dan?

dobber_1987
26 september 2006, 23:23
Al iets gevonden?

dobber_1987
27 september 2006, 17:04
Hoe kan ik zo'n parameter invullen?

schop aars
28 september 2006, 08:37
Mijn query's zijn met een parameter. Die vraagt de naam van de ploeg en het geeft het juiste antwoord weer. Als ik bv een form wil maken van alle ploegen en ik wil het aantal punten laten weergeven dan stel ik een gebeurtenis op met als waarde [WED]!wed. Dit geeft natuurlijk een fout, want ik moet ergens de parameter (= naam van een ploeg) invullen. Hoe doe je dat dan?

maak ne nieuwe query voor de stand (dus alle ploegen in de juste volgorde)
zet daarin een berekend veld voor de punten van de ploeg
en een berekend veld voor het doelpunten verschil (goals - tegengoals)
en dan rangschikt ge eerst op punten (aflopend) en daarna rangschikt ge op doelpunten verschil(ook aflopend)

ge hebt daarvoor totaal geen parameters nodig

btw als da voor school is ofzo zounek diejen database wel totaal anders aanpakken